Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 3 grudnia 2018r.
W posiedzeniu uczestniczyli- zgodnie z załączoną listą obecności.
Spotkanie rozpoczął i poprowadził Przewodniczący Rady- pan Szymon Krzysztofiak.
Na wstępie Przewodniczący Rady przekazał informację z Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego w sprawie planowanych warsztatów pracy radnego- dla nowych radnych. Termin szkolenia to 08.12.2018r. w godz. 900 do 1515 w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkimi- udział w nim jest bezpłatny, tylko należy zarejestrować się na stronie internetowej. Zapisać mogą się 2 osoby, dlatego gdyby było większe zainteresowanie- to radny Krzysztofiak zaproponował losowanie. Do tematu postanowiono powrócić na koniec posiedzenia, by radni zastanowili się nad udziałem w szkoleniu.
Prowadzący obrady przypomniał też radnym:
-o obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania ( złożyła 1 osoba);
-o tym, że interpelacje i zapytania na sesji winny mieć formę pisemną.
Przewodniczącym Komisji przypomniał też:
-o przedłożeniu opinii na temat projektu budżetu;
-o przygotowaniu planu pracy na rok 2019.
W razie pytań, bądź wątpliwości -Przewodniczący Rady poradził kontaktować się z biurem Rady, lub zapoznanie się z podobnymi materiałami z poprzedniej kadencji ( przy ostatnich sesjach w danym roku). Radny podkreślił, że będzie też przygotowywał plan pracy Rady na przyszły rok i zachęcił radnych do zgłaszania ewentualnych sugestii.
Kolejno, przystąpiono do omawiania materiałów na sesję i rozpoczęto od projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2018. Zanim jednak przystąpiono do tego punktu- Burmistrz poinformował, że chciałby wnioskować o zmianę porządku obrad polegającą na wprowadzeniu projektu uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy w osobie pani Wioletty Kucharskiej. Przewodniczący Rady zapytał, czy chodzi o wniosek formalny w tej sprawie, co pan Straszyński potwierdził, tłumacząc, że taka uchwała musi być wywołana.
Następnie pani Kucharska poproszona została o przedstawienie propozycji zmian do budżetu. Pani Kucharska zapytała, czy ma czytać uchwałę , na co radni zaprzeczyli. Pani Kucharska wyjaśniła, że uchwała polega na dokonaniu przesunięć między paragrafami w celu zabezpieczenie płynnej i realnej pracy w Urzędzie. W paragrafach, w których przewiduje się niewykorzystanie środków, przesuwa się tam, gdzie ich brakuje, „by zapewnić w miarę płynną gospodarkę- taka jest ogólna zasada zmian w budżecie”. Zmiany te nie wpływają na zmniejszenie, albo zwiększenie łącznej kwoty dochodów i wydatków, które pozostają w tej samej wysokości. Radny Bożko zwrócił uwagę, że taka znacząca kwota dotyczyła przesunięcia z rozbudowy OSP w Murzynku, to 65 tys. zł i rozbudowę OSP w Gniewkowie (5 str.) . Pani Kucharska powiedziała, że zmniejsza się środki zaplanowane na inwestycje, które nie będą realizowane. Pan Chrzanowski zauważył, że potrzebne były środki na wynagrodzenia dla nauczycieli i gdzieś te pieniądze trzeba było znaleźć. Pani Kucharska podała, że w planie budżetowym na wynagrodzenia dla nauczycieli, przed dokonaniem zaplanowanych zmian- brakuje 536 tys. zł i w związku z tym inwestycji, których realizacji się nie przewiduje podobnie, jak innych wydatków, które nie będą realizowane, bądź się z nich rezygnuje – to wszystko przesunięte jest na wynagrodzenia. Pan Tomasik zapytał, czy chodzi o likwidację zadania, czy „plan inwestycji upada”. Pani Skarbnik powiedziała, iż pieniądze są „przesuwane do innego rozdziału” i na ten moment tej inwestycji nie planuje się, ale jeśli w latach następnych będą środki – to może ona być zrealizowana. Pan Gołaś zapytał, czy tam były już jakieś środki zebrane. Pani Sekretarz przekazała, że jeśli chodzi o tę inwestycję, która miała być również realizowana z budżetu obywatelskiego- to OSP Murzynko zobowiązało się do przygotowania dokumentacji i wszelkich uzgodnień, ale z tym nie zdążyli, te procedury nie zostały zakończone i realizacja zadania nie będzie możliwa. W budżecie obywatelskim na rok przyszły nie startowali, więc tego nie będzie, chyba , że realizację planują w ramach innych środków. Pan Orent zapytał, czy „inwestycja będzie jakby zamrożona”. Pani Pęczkowska użyła sformułowania – „zawieszona” i będzie można to realizować w późniejszym terminie. Pan Gołaś zwrócił uwagę, że budżet, jaki Rada ma głosować na rok 2019 przygotowywał jeszcze Burmistrz Roszak , który mówił strażakom, że mają się nie martwić, bo pieniądze będą w przyszłym roku. Pani Sekretarz powiedziała, że projektu budżetu nie czytała i nie odpowie, bo może te pieniądze tam są. Pan Chrzanowski powiedział, że w budżecie są środki zaplanowane przez sołectwa. Pan Gołaś uznał, że to rola radnych , czy w tym budżecie jakieś środki na to będą , czy nie, ale tam poczyniono już pewne wydatki , mają chyba materiał , mają projekt i kosztorys i należałoby by im pomóc, skoro już tyle zostało zrobione, ale to nie rozmowa na dziś. W celu usprawnienia dyskusji- Przewodniczący Rady poprosił, by osoby chcące zabrać głos podnosiły rękę.
Radny Bożko zwrócił uwagę na duże zmniejszenie jeśli chodzi o program „500+” i zapytał o przyczynę. Pani Kucharska odpowiedziała, że to są zadania zlecone i to wynika ze ścisłych rozliczeń, na to Gmina nie ma wpływu, a niewykorzystane środki należy zwrócić.
Przewodniczący Rady zapytał o zmniejszenie o 34 tys. zł środków na termomodernizację SP Nr 1 i sali przy tej szkole. Pani Kucharska podała, że wynika to z rozliczenia końcowego faktury po zakończeniu inwestycji. Radny zapytał, czy zatem kwota 2.373.360 zł- to wartość całej inwestycji, co pani Kucharska potwierdziła.
Do projektu uchwały nie było więcej pytań.
Kolejno, przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie obniżenia cen skupu żyta przyjmowanej do obliczenia podatku rolnego na rok 2019. Projekt przedstawił pracownik Urzędu- pani Ewa Piernik, która przekazała, że stawkę podatku proponuje się pozostawić bez zmian, na tym samym poziomie, jak w roku 2018. Radny Bajerowski powiedział, że na etapie ustaleń z Izbą Rolniczą miał informację, że poprzedni Burmistrz proponował podwyższenie stawki. Pani Piernik zaprzeczyła, tłumacząc, że do zaopiniowania do Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej wysłany został taki projekt i został on pozytywnie zaopiniowany. Pan Bajerowski stwierdził, że na początku stawka miała być podniesiona o 2 zł. Pani Piernik powiedziała, że od razu wysyłana była propozycja utrzymania dotychczasowej stawki. Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że proszony był przez Izbę o opinię, widocznie była druga propozycja, na co pani Piernik kolejny raz zaprzeczyła. Tylko ona taką propozycję do Izby wysyłała i od razu była to propozycja utrzymania dotychczasowej stawki. Radny uznał, że może w takim razie został wprowadzony w błąd, może ktoś pomylił gminy. Przewodniczący Rady zapytał, czy przygotowując stawkę, kalkulację na dany rok pani Piernik ma taką możliwość szybkiego sprawdzenia wielkości przypisu, gdyby stawka wzrosła np. o 1 zł. Pani Piernik odpowiedziała, że teoretycznie jest to możliwe, ale na ten moment jest już za późno, takie symulacje można robić ewentualnie w przyszłym roku.
Następnie omawiano projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2019. Pani Piernik oświadczyła, że projekt przedstawi w zastępstwie za koleżankę. Omawiając propozycję uchwały- pani Piernik podkreśliła, że stawki podatku proponuje się również bez zmian. Do projektu uchwały nie było pytań.
Pani Ewa Piernik omówiła również projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie Gminy Gniewkowo na rok 2019 zaznaczając, że stawki tego podatku również proponuje się zostawić na tym samym poziomie. Pani Piernik powiedziała, że stawki i tak są stosunkowo wysokie, podobne ma chyba Gmina Janikowo, Miasto Toruń ma mniejsze, ale nie są to górne stawki, bo takie były w zeszłym roku- zgodnie z rozporządzeniem. Przewodniczący Rady powiedział o mechanizmie, zgodnie z którym jeśli stawki są przez gminy obniżane, to skutkuje to niższą subwencją w następnych latach. Pan Bajerowski stwierdził, że wówczas Gmina podwójnie traci. Nie było chętnych do zabrania głosu w dyskusji na temat tego projektu.
Kolejno, pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2019 rok”. Pani Pęczkowska wskazała na podstawę prawną przedłożenia projektu uchwały oraz na procedurę związaną z jej przygotowaniem. Projekt poddany był konsultacjom i jeden podmiot zgłosił uwagi, o czym mówi uzasadnienie do uchwały. Pani Pęczkowska omówiła również przedmiot Programu i sposób jego realizacji, podała rodzaje wspieranych dziedzin w jego ramach, na co zarówno w Programie, jak i w projekcie budżetu zaplanowano kwotę 275 tys. zł, z czego na sport jest 220 tys. zł , na walkę z uzależnieniami – 35 tys. zł, na kulturę, sztukę – 10 tys. zł i turystykę i krajoznawstwo- też 10 tys. zł. Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Pan Chrzanowski zapytał o to, kiedy można spodziewać się konkursów w ramach tego Programu. Pani Sekretarz wyjaśniła, że można to zrobić po uchwaleniu Programu, bo można przy tym procedować na projekcie budżetu i tak do tej pory było to robione, jeśli chodzi o sport i przeciwdziałanie uzależnieniom, ponieważ pozostałe zadania i tak realizowane są później. Pan Tomasik zwrócił uwagę, że jeśli chodzi o sport- to środki na zadania do tej pory przekazywane były w transzach i zapytał, czy to będzie dalej tak funkcjonowało. Pani Pęczkowska potwierdziła wskazując, iż odbywa się to zgodnie z zawieraną umową. Przewodniczący Rady przyznał, że nie sprawdził sobie kwoty z poprzedniego roku na sport i zapytał, czy jest to ten sam poziom. Pani Sekretarz poinformowała, że kwota jest o 20 tys. zł większa. Pan Tomasik zapytał o to, kto zasiada w Komisji konkursowej. Pani Pęczkowska wyjaśniła, że skład Komisji każdorazowo ustala Burmistrz w trybie określonym w uchwale, gdzie podano również, kto wchodzi w jej skład (rozdz. 11 pkt 2). Padło pytanie, czy w przypadku większej ilości kandydatów jest losowanie i pani Pęczkowska powiedziała, że do tej pory organizacje pozarządowe nie zgłaszały kandydatów. Zgłaszani mogą być przedstawiciele stowarzyszeń, za wyjątkiem tych, które ubiegają się o dofinansowanie. Przewodniczący Rady zapytał, czy dalej nie mogą pracować w takiej Komisji przedstawiciele Rady, co pani Pęczkowska potwierdziła. Podała też przykład Inowrocławia, gdzie funkcjonuje Rada Pożytku Publicznego i Wolontariatu, która typuje swoich kandydatów, a u nas tego nie ma, podobnie jak w wielu innych gminach. Do projektu uchwały nie było więcej pytań.
Przewodniczący Rady nawiązał jeszcze do projektu uchwały w sprawie powołania pani Kucharskiej na stanowisko Skarbnika Gminy i poprosił Burmistrza o jego omówienie. Pan Straszyński podkreślił, że do kompetencji Rady należy powoływanie i odwoływanie Skarbnika i proponuje na następnej sesji przyjąć uchwałę powołującą na to stanowisko panią Wiolettę Kucharską. Skarbnik musi być powołany, jest to niezbędne do podpisywania wielu dokumentów, dlatego pan Burmistrz poprosił, by ta uchwała „się pojawiła”. Wiceprzewodniczący Rady zwrócił uwagę, że pani Kucharska jest zaznajomiona ze wszystkimi sprawami, nie jest osobą z zewnątrz. Pan Tomasik wskazał na informację, że pani Wioletta będzie pełniącą obowiązki Skarbnika, na co Burmistrz zaprzeczył tłumacząc, że Skarbnik musi być powołany. Radny Tomasik zapytał , czy chodzi o jakiś okres próbny. Burmistrz oświadczył, że po rozmowie z panią Kucharską – „daliśmy sobie taki okres 3 miesięcy” , po którym, albo będzie to kontynuowane, albo ogłoszony będzie konkurs na to stanowisko. Przewodniczący rady zaznaczył, że na początku sesji wnioskiem formalnym zgłosi wprowadzenie tego do porządku obrad.
Kolejno, Przewodniczący Rady powrócił do tematu szkolenia radnych, o czym była mowa na początku spotkania i zapytał o chętnych uczestników. Nikt z radnych się jednak nie zdeklarował do udziału w tych warsztatach.
Radny Chrzanowski wskazał na błąd liczbowy w załączniku do budżetu na 2019 rok (na str. 55 ), gdziem w rozdziale dotyczącym straży pożarnych zbędna jest chyba „3”, zmienia kwotę, a tak być chyba nie powinno, tam winna być raczej kwota 274 tys. zł. Przyznano, że rzeczywiście jest tam błąd. Przewodniczący Rady stwierdził, że to można autopoprawką sprostować.
Pani Kucharska powiedziała, że chciałaby jeszcze wrócić do zmian w budżecie na rok 2018, gdzie też wkradł się błąd pisarski w rozdz. 80101podano „ § 4120”, a powinno być „§ 4210”.
Na tym, o godz. 1610 zakończono wspólne posiedzenie Komisji.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie