R E G U L A M I N ORGANIZACYJNY URZĘDU MIEJSKIEGO
W GNIEWKOWIE
- tekst ujednolicony -
Zatwierdzony Uchwałą Nr VI/53899 z dnia 20 lutego 1999r. RM Gniewkowo
uwzględniający zmiany: z 23.09.1999r. Nr XII/114/99, z 6.03.2001r. Nr XXXI/220/2001, z dnia 26.03.2002r. Nr XLIII/306/2002.
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej "regulaminem" określa:
1/ strukturę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Gniewkowie, zwanego dalej "Urzędem",
2/ zasady podziału zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwo Urzędu,
3/ zadania i kompetencje poszczególnych referatów i stanowisk pracy.
§ 2
Urząd realizuje zadania:
1/ własne gminy określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (tekst jednolity Dz.U.Nr 13 z 1996r., poz.74 z późn.zm.),
2/ z zakresu administracji rządowej, których wykonanie zlecono gminie na mocy obowiązujących ustaw,
3/ z zakresu administracji rządowej powierzone gminie na podstawie porozumienia zawartego z organem administracji rządowej.
II. Struktura organizacyjna Urzędu.
§ 3
1. W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
1/ Burmistrz Gniewkowa
2/ Sekretarz Gminy pełniący funkcję Kierownika Referatu Organizacyjnego, Zdrowia, Kultury i Rekreacji,
3/ Skarbnik Gminy pełniący funkcję kierownika Referatu Finansowego,
4/ Kierownik Referatu Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Gruntami, Ochrony Środowiska i Dróg,
5/ Zastępca Skarbnika Gminy pełniący funkcję Głównego Księgowego oświatowych jednostek organizacyjnych z wyłączeniem Samorządowego Przedszkola.
2. W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1/ Referat Finansowy,
2/ Referat Organizacyjny, Zdrowia, Kultury i Rekreacji.
3/ Referat Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Gruntami, Ochrony Środowiska i Dróg,
4/ Stanowisko ds. planowania przestrzennego.
5/ Stanowisko ds. budownictwa.
6/ Stanowisko ds. gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.
7/ Stanowisko d/s oświaty,
8/ Stanowisko d/s Obywatelskich,
9/ Stanowisko ds. wydawania dowodów osobistych oraz ochrony danych osobowych.
10/ Stanowisko d/s Ewidencji Ludności.
11/ Stanowisko d/s zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i spraw obronnych oraz p.poż.
12/ Radca Prawny.
III. Zasady podziału zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwo Urzędu.
§ 4
1. Kompetencje i zadania Burmistrza:
1/ Burmistrz jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu oraz kierowników miejsko-gminnych jednostek organizacyjnych,
2/ kieruje pracą Urzędu przy pomocy sekretarza,
3/ wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie terytorialnym,
4/ reprezentuje Gminę na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących Gminy Gniewkowo,
5/ wydaje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych i w sprawach z zakresu administracji publicznej,
6/ udziela pełnomocnictw i upoważnień w sprawach należących do jego własnej kompetencji,
7/ przewodniczy posiedzeniom Zarządu,
8/ podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki,
9/ jest terenowym szefem obrony cywilnej,
10/ sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością sekretarza, skarbnika i kierowników referatów,
11/ jest kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego,
12/ jest odpowiedzialny za ochronę informacji niejawnych.
2. Kompetencje i zadania Sekretarza Gminy:
1/ organizuje pracę Urzędu,
2/ sprawuje nadzór w imieniu Burmistrza nad wykonywaniem czynności służbowych przez pracowników,
3/ opracowuje projekty statutu, regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy,
4/ opracowuje zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy,
5/ zapewnia terminową i prawidłową realizację zadań,
6/ zapewnia prawidłowe przygotowanie materiałów pod obrady Rady Miejskiej i jej organów,
7/ realizuje zadania Urzędu z zakresu przygotowania i przeprowadzenia wyborów i referendów,
8/ zapewnia prawidłowe funkcjonowanie obsługi kancelaryjnej, obiegu dokumentów,
9/ zastępuje Burmistrza w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przezeń obowiązków w ramach upoważnienia,
10/ jest pełnomocnikiem ochrony.
3. Kompetencje i zadania Skarbnika Gminy:
1/ opracowuje projekt budżetu gminy,
2/ dokonuje analiz budżetu i na bieżąco informuje Zarząd o jego realizacji,
3/ sprawuje nadzór nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
4/ realizuje ustawy o dochodach, finansach gmin, o podatkach i opłacie skarbowej,
5/ opracowuje projekty przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości,
6/ sprawuje nadzór nad pracą pracowników pionu finansowego.
4. Kompetencje i zadania Zastępcy Skarbnika Gminy:
1/ sporządzanie planów finansowych szkół,
2/ sporządzanie harmonogramów dochodów i wydatków,
3/ analiza i nadzór nad prawidłową realizacją planów finansowych
4/ sporządzanie zmian do budżetu w zakresie planów finansowych poszczególnych placówek i przekazywanie danych,
5/ nadzór nad prawidłową gospodarką finansową środków specjalnych i ZFŚS,
6/ ogólny nadzór nad całością gospodarki finansowej.
§ 5
IV. Zadania i kompetencje realizowane przez referaty
i wyodrębnione stanowiska pracy:
1. Zadania wspólne:
1/ stosowanie przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, Kodeksu Postępowania Administracyjnego i przepisów gminnych,
2/ stosowanie przepisów prawnych związanych z prowadzonym zakresem spraw,
3/ zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,
4/ współdziałanie z organami rządowej administracji ogólnej,
5/ współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami społecznymi,
6/ opracowywanie projektów uchwał, wykonywanie uchwał rady i zarządu,
7/ przygotowanie niezbędnych materiałów pod obrady sesji i jej organów oraz zarządu,
8/ przygotowanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań,
9/ rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków i interpelacji,
10/ prowadzenie postępowania administracyjnego i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych,
11/ załatwianie interesantów bez zbędnej zwłoki,
12/ stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
2. Podstawowe zadania Referatu Finansowego:
1/ wymiar i pobór podatków i opłat lokalnych oraz innych należności,
2/ przygotowywanie decyzji w sprawach ulg, obniżek, zwolnień, umorzeń i odroczeń w zakresie podatków i opłat lokalnych,
3/ prowadzenie obsługi kasowej i księgowej,
4/ egzekucja należności pieniężnych,
5/ rozliczanie i kontrola finansowa sołtysów i inkasentów,
6/ prowadzenie spraw funduszy celowych,
7/ prowadzenie rachunkowości budżetowej Urzędu i innych jednostek organizacyjnych,
8/ współpraca z Izbą Obrachunkową, izbami i Urzędami Skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
9/ opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i funduszy celowych oraz ich analiza,
10/ prowadzenie ewidencji środków trwałych i środków trwałych w użytkowaniu.
3. Podstawowe zadania referatu Organizacyjnego, Zdrowia, Kultury i Rekreacji:
1/ zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania Urzędu,
2/ obsługa sekretariatu Urzędu,
3/ zapewnienie zgodności działania Urzędu z przepisami prawa i przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej,
4/ prowadzenie spraw kadrowych Urzędu oraz w określonym zakresie jednostek organizacyjnych Gminy,
5/ zapewnienie prawidłowej obsługi obywateli przez Urząd,
6/ zapewnienie prawidłowych warunków pracy (bhp i p.poż.),
7/ wdrażanie informatyki do pracy Urzędu,
8/ prowadzenie kancelarii i archiwum,
9/ nadzór, koordynowanie i kontrola rozpatrywania skarg, wniosków i listów obywateli,
10/ prowadzenie spraw związanych z obsługą:
- Rady Miejskiej i jej Komisji,
- jednostek pomocniczych,
11/ prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,
12/ opracowywanie informacji i analiz dotyczących rozwoju gospodarczego gminy,
13/ prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania służby zdrowia,
14/ realizacja zadań w zakresie upowszechniania kultury, sportu, turystyki i rekreacji,
15/ współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami społecznymi i związkami zawodowymi.
16/ wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
17/ rozwiązywanie problemów alkoholowych na terenie gminy.
4. Podstawowe zadania Referatu Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Gruntami, Ochrony Środowiska i Dróg:
1/ prowadzenie spraw gospodarki rolnej, łąkarstwa, kontrola rolniczego użytkowania gruntów,
2/ prowadzenie spraw w zakresie produkcji, ochrony roślin i zwalczania chorób zwierzęcych oraz współdziałanie w tym zakresie ze służbami kwarantanny i ochrony roślin, weterynaryjnymi, doradczymi w Rolnictwie (Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Izba Rolnicza itp.),
3/ koordynacja gospodarki nasiennej,
4/ prowadzenie spraw dotyczących ochrony i rekultywacji gruntów i opracowywanie i nadzór nad realizacją planów rekultywacji gruntów zdewastowanych i zdegradowanych,
5/ zbieranie, opracowywanie i upowszechnianie informacji, ofert i propozycji z zakresu rolnictwa, przetwórstwa rolno-spożywczego,
6/ gospodarka gruntami i wywłaszczenie nieruchomości,
7/ tworzenie zasobów gruntów na cele pod budownictwo, ustalanie cen działek i ich zbywanie,
8/ nadzór nad gospodarką mienia komunalnego,
9/ obrót nieruchomościami mienia komunalnego,
10/ zarządzanie zasobami gruntów komunalnych – inwentaryzacja i komunalizacja mienia gminnego,
11/ ochrona terenów rolnych i leśnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12/ gospodarka leśna i łowiecka,
13/ ustalanie opłat rocznych za użytkowanie wieczyste i zarząd nieruchomościami,
14/ naliczanie opłat za dzierżawy mienia komunalnego,
15/ prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska,
16/ prowadzenie spraw budowy i konserwacji dróg i mostów gminnych, ulic, placów, chodników oraz nadzór nad ich eksploatacją,
17/ klasyfikacja dróg według kategorii,
18/ wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych i lokalnych,
19/ wydawanie zaświadczeń,
20/realizacja ustawy o zamówieniach publicznych,
21/ prowadzenie spraw z zakresu prawa wodnego.
5. Podstawowe zadania stanowiska ds. planowania przestrzennego:
1/ prowadzenie spraw z zakresu planowania przestrzennego,
2/ realizacja i nadzór nad inwestycjami oraz remontami prowadzonymi przez Gminę,
3/ przeprowadzanie przeglądu i okresowych kontroli w obiektach komunalnych,
4/ organizowanie oraz likwidacja targowisk, hal i wysypisk odpadów komunalnych.
6. Podstawowe zadania stanowiska ds. budownictwa:
1/ prowadzenie spraw z zakresu budownictwa,
2/ realizacja i nadzór nad inwestycjami oraz remontami prowadzonymi przez Gminę,
3/ prowadzenie nazewnictwa ulic i numeracji porządkowej nieruchomości.
7. Podstawowe zadania stanowiska ds. gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.
1/ gospodarka zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych gminy,
2/ realizacja ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych,
3/ nadzór nad cmentarzami komunalnymi i miejscami pamięci narodowej,
4/ współpraca z ZGKiM w zakresie gospodarki lokalami mieszkalnymi i użytkowymi.
8. Podstawowe zadania stanowiska wieloosobowego ds. oświaty :
1/ prowadzenie i utrzymywanie szkół i przedszkoli,
2/ zapewnienie kadrowych i organizacyjnych warunków do realizacji programów nauczania,
3/ planowanie inwestycji i remontów w placówkach oświatowych,
4/ prowadzenie gospodarki mieszkaniowej w budynkach oświatowych,
5/ współpraca z Kuratorium Oświaty,
6/ prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów szkół i przedszkoli.
9. Podstawowe zadania stanowiska ds. obywatelskich :
1/ realizacja ustawy o aktach stanu cywilnego,
2/ realizowanie zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych w zakresie dowodów osobistych,
3/ prowadzenie spraw wojskowych w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami.
4/ realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych w zakresie dowodów osobistych,
5/ prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych,
6/ wdrażanie informatyki do urzędu oraz nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem sieci komputerowej.
10. Podstawowe zadania stanowiska ds. zarządzania kryzysowego ochrony ludzi i spraw obronnych oraz p.poż.
1/ wykonywanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i spraw obronnych,
2/ prowadzenie kancelarii tajnej,
3/ prowadzenie spraw ochrony pożarowej gminy, w tym sprawy Ochotniczej Straży Pożarnej.
11. Podstawowe zadania pełnomocnika ochrony:
1/ zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
2/ ochrona systemów i sieci teleinformatycznych,
3/ zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej,
4/ kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
5/ okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
6/ opracowywaniu planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji,
7/ szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
12. Podstawowe zadania stanowiska ds. ewidencji ludności :
1/ realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych w zakresie ewidencji ludności,
2/ prowadzenie spraw wojskowych,
3/ prowadzenie stałego rejestru wyborców,
4/ współpraca z organami sprawiedliwości i ścigania,
5/ przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkobiercy.
13. Zadania i obowiązki radcy prawnego wynikają z ustawy o radcach prawnych z dnia 6 lipca 1982r. (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późniejszymi zmianami).
§ 6
Szczegółowe zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określa Burmistrz w formie pisemnego zakresu czynności.
§ 7
Integralną część regulaminu stanowią załączniki określające:
1/ skreślono,
2/ tryb wykonywania kontroli wewnętrznej,
3/ zasady podpisywania pism i decyzji,
4/ zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych,
5/ zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków,
6/ wykaz stanowisk w referatach.
II. Postanowienia końcowe.
§ 8
Do zmiany Regulaminu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 9
Regulamin podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim.
§ 10
Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc obowiązującą dotychczasowy Regulamin Organizacyjny.
Załącznik Nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Miejskiego w Gniewkowie
REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
§ 1
Do przeprowadzenia kontroli wewnętrznej upoważnieni są:
1.Skarbnik Gminy i Sekretarz Gminy:
a/ w sprawach działalności kierowników jednostek organizacyjnych na podstawie upoważnienia Przewodniczącego Zarządu Miejskiego,
b/ w sprawach związanych z działalnością pracowników Urzędu Miejskiego.
2.Kierownicy Referatów w stosunku do swoich podwładnych i kierownicy jednostek organizacyjnych w stosunku do swoich pracowników.
§ 2
Ustalenia wynikające z § 1 nie zwalniają od stałego przeprowadzania samokontroli.
§ 3
1.Osoby wymienione w § 1 przeprowadzają kontrolę na zlecenie Burmistrza Miasta i Gminy lub z własnej inicjatywy.
2.Kontrola może obejmować całość spraw prowadzonych przez daną osobę lub stanowić kontrolę o charakterze doraźnym i dotyczyć np. zgodności działania z przepisami prawa, w zakresie gospodarki finansowej, gospodarowania mieniem komunalnym, realizacji uchwał Rady i Zarządu, sumiennego wykonywania powierzonych obowiązków itp.
3.W upoważnieniu do kontroli, o których mowa w § 1 ust.1 lit. a/ określa się zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia. Kontrolowany jest informowany ustnie lub pisemnie o dacie i temacie kontroli.
§ 4
Osoby uprawnione do przeprowadzania kontroli uprawnione są do:
1.Przeglądu pomieszczeń oraz innych obiektów, jeżeli kontrola dotyczy jednostki organizacyjnej gminy.
2.Wglądu do akt i dokumentów znajdujących się na kontrolowanym stanowisku.
3.Żądania od osób kontrolowanych ustnych i pisemnych wyjaśnień lub oświadczeń w sprawach dot. przedmiotu kontroli.
§ 5
1.Z kontroli sporządza się protokół, który zawiera:
a/ imię, nazwisko i stanowisko osoby kontrolowanej,
b/ określenie przedmiotu kontroli,
c/ czas trwania kontroli,
d/ uchybienia, nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki,
e/ imię i nazwisko osoby kontrolującej,
f/ osiągnięcia i przykłady dobrej pracy,
g/ uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
h/ ewentualne zastrzeżenia osoby kontrolowanej,
i/ wykaz załączników lub wyjaśnienie odmowy podpisu osoby kontrolowanej.
2.Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz pozostaje w aktach kontrolującego.
O wynikach kontroli powiadamia się organ lub osobę której kontrolowany podlega.
3.Osoba kontrolowana zobowiązana jest w wyznaczonym terminie wykonać wnioski z kontroli lub podać uzasadnienie przyczyny ich niewykonania i propozycję co do sposobu ich usunięcia.
§ 6
Fakt przeprowadzenia kontroli odnotowany jest w Rejestrze kontroli wewnętrznej, który znajduje się u Sekretarza Gminy.
Załącznik Nr 3
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Miejskiego w Gniewkowie
ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 1
1.Burmistrz podpisuje osobiście:
1/ zarządzenia wewnętrzne i polecenia,
2/ dokumenty kierowane do organów administracji rządowej,
3/ pisma do przedstawicielstw dyplomatycznych i dotyczące współpracy z zagranicą,
4/ odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
5/ dokumenty dotyczące pracy zarządu.
2. Zastępca Burmistrza podpisuje dokumenty finansowe Urzędu, których złożenie stanowi pilną potrzebę, pod nieobecność pracowników etatowych upoważnionych do dysponowania rachunkiem bankowym.
3. Sekretarz Gminy podpisuje:
1/ dokumenty wymienione w ust.1 z wyjątkiem pkt.6 w przypadku nieobecności Burmistrza,
2/ bieżącą korespondencję zapewniającą prawidłową działalność urzędu,
3/ decyzje administracyjne, zaświadczenia i dokumenty finansowe z upoważnienia wydanego przez Burmistrza.
4.Skarbnik Gminy podpisuje:
1/ dokumenty finansowe i korespondencję zapewniającą prawidłową obsługę finansowo-księgową Urzędu,
2/ zaświadczenia i bieżącą korespondencję urzędu z upoważnienia Burmistrza.
§ 2
1.Burmistrz może udzielać pracownikom urzędu upoważnień do podpisywania decyzji administracyjnych i korespondencji.
2.Upoważnienia wydawane są indywidualnie poszczególnym pracownikom i zawierają dokładne określenia rodzajów spraw objętych upoważnieniem.
3.Ewidencję wydanych upoważnień prowadzi Sekretarz Gminy.
§ 3
W dokumentach przedstawionych do podpisu członkom kierownictwa Urzędu powinna być zamieszczona adnotacja zawierająca nazwisko pracownika, który opracował dokumenty.
Załącznik Nr 4
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Miejskiego w Gniewkowie
ZASADY I TRYB POSTĘPOWANIA PRZY OPRACOWYWANIU I WYDAWANIU AKTÓW PRAWNYCH
§ 1
1.Na podstawie uprawnień ustawowych samorządowi gminy przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na terenie gminy.
2.W zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, Rada Miejska może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
3.W sprawach przewidzianych ustawowo rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum lokalnego.
Referendum może być przeprowadzone w każdej ważnej sprawie dla gminy. Tryb przeprowadzenia referendum określają ustawy.
§ 2
Organy samorządu wydają akty prawne powszechnie obowiązujące (przepisy gminne) w formie uchwał i zarządzeń.
§ 3
Akty prawne wymienione w § 2 ustanawiają:
1.Rada Miejska w formie uchwał, w sprawach określonych przepisami prawa i statutem gminy.
2.Zarząd Miejski w formie zarządzeń porządkowych określonych w art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie terytorialnym. Zarządzenie wydane przez Zarząd Miejski podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Miejskiej w trybie art. 41 wyżej cytowanej ustawy.
§ 4
1.Rada Miejska ponadto podejmuje uchwały w innych sprawach przewidzianych przepisami prawa i statutem gminy.
2.Zarząd Miejski ma prawo wydawania zarządzeń w celu wykonania uchwał Rady Miejskiej i zadań określonych przepisami prawa i statutem gminy.
3.W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego Burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu.
4.W przypadkach określonych w ust.3 Burmistrz posiada prawo wydawania zarządzeń.
Nie dotyczy to wydania zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 41 ust.2 ustawy o samorządzie terytorialnym.
Czynności podjęte w powyższym trybie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.
§ 5
Projekt aktu prawnego należy przekazać do zaopiniowania właściwym jednostkom organizacyjnym zgodnie z przepisami prawa i statutem gminy.
Projekt aktu prawnego wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego.
§ 6
1.Przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty, a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie chyba, że przepisy prawa stanowią inaczej.
2.Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.
3.Urząd Miejski prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu, znajdujących się w siedzibie gminy.
4.Uchwały i zarządzenia organów samorządu nie stanowiące przepisów gminnych mogą być podane do publicznej wiadomości, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.
Załącznik Nr 5
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Miejskiego w Gniewkowie
ORGANIZACJA PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA INDYWIDUALNYCH SPRAW OBYWATELI W URZĘDZIE MIEJSKIM
§ 1
1.Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz w przepisach szczegółowych.
2.Pracownicy Urzędu są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
3.Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
4.Kontrolę i koordynację działań Urzędu w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli w tym zwłaszcza skarg, wniosków i interwencji sprawuje Sekretarz Gminy.
5.Pracownik do spraw kancelaryjno - organizacyjnych zobowiązany jest do dokonania określonych ocen sposobu załatwiania indywidualnych spraw obywateli i przedkładanie ich Sekretarzowi Gminy.
§ 2
1.Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa Kodeks Postępowania Administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków obywateli.
2.Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu Miejskiego są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
3.Pracownik do spraw kancelaryjno – organizacyjnych prowadzi centralny rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do Urzędu oraz skarg zgłoszonych w czasie przyjęcia interesantów przez Burmistrza i Sekretarza Gminy.
§ 3
1.Burmistrz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki każdego tygodnia w godzinach od 8.00 do 16.00.
2.Skargi są przyjmowane przez Burmistrza, a rozpatrywane przez Zarząd Miejski.
§ 4
Pracownicy Urzędu przyjmują interesantów w ciągu całego dnia pracy Urzędu.