Protokoły z sesji

Protokół Nr XLIV/2009 z Sesji Rady Miejskiej Gniewkowo w dniu 25.11.2009r.

 

 

Protokół Nr XLIV/2009

 

z sesji Rady Miejskiej Gniewkowo, która odbyła się w dniu

25 listopada 2009r. w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1400 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

 

Proponowany porządek obrad:

1.    Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum,

2.    Przyjęcie porządku obrad.

3.    Przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Miejskiej.

4.    Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

5.    Ocena działalności świetlic wiejskich funkcjonujących na terenie miasta i gminy Gniewkowo -informację przedstawi Sekretarz Gminy– pani Bogumiła Pęczkowska, -dyskusja,

-przyjęcie informacji.

6.    Ocena działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia:

-informację przedstawi Sekretarz Gminy– pani Bogumiła Pęczkowska, -dyskusja,

-przyjęcie informacji.

 

7.    Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych na rok 2010.                Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał dotyczących ustalenia stawek podatków i opłat w następujących sprawach:

a)    określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2010:

§  projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały;

b)    obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2010:

§  projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały;

c)     ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2010:

§  projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały,

d)    określenia wzorów formularzy niezbędnych do wymiaru i poboru podatku rolnego i podatku od nieruchomości:

§  projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały.

 

8.    Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a)   zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2009:

§  projekt uchwały przedstawi Skarbnik Gminy- pani Dorota Rutkowska,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały;

b)   zatwierdzenia zmian w Miejsko-Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2009:

§  projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały,

c)   zasad i okoliczności używania hejnału Gminy Gniewkowo:

§  projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały,

d)   uchwalenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009-2015:

§  projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

§  dyskusja,

§  przyjęcie uchwały.

 

9.    Wnioski, interpelacje radnych oraz odpowiedzi.

10.  Wolne głosy, wnioski.

11.  Zamknięcie obrad.

 

 

Na wstępie, Przewodniczący Rady poinformował o wiejskim zebraniu wyborczym, jakie odbyło się w dniu 10 listopada 2009r. w sołectwie Murzynno w celu wyboru nowego sołtysa w związku z rezygnacją pani Anity Kozak z pełnienia tej funkcji.

Pan Kozłowski przekazał, że nowym sołtysem tego sołectwa wybrany został pan Jan Głowacki.Przewodniczący Rady pogratulował wyboru panu Janowi Głowackiemu i złożył okolicznościowe życzenia.

 

Ad 2.Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom, po czym zaproponował odstąpienie od jego czytania. Propozycja została przyjęta.

Przewodniczący Rady poinformował o wniosku Burmistrza w sprawie wprowadzenia do porządku następujących projektów uchwał:

1.w sprawie trybu udzielania i rozliczenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2010,

2.w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne,                                       3.zmieniającą uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pod nazwą Budowa stacji uzdatniania wody w Gniewkowie,

4.zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015.

Trzy pierwsze projekty uchwał stanowią załącznik nr 3, 4 i 5 do protokołu.

W związku z tym, że radni nie otrzymali projektu ostatniej uchwały, która z uwagi na decyzję z zewnątrz przygotowana została tuż przed sesją – Przewodniczący Rady ogłosił 5-cio minutową przerwę w celu rozdania projektu radnym, by mogli się z nim zapoznać (projekt uchwały stanowi załącznik nr 6 do protokołu).

Po przerwie Przewodniczący Janusz Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 13 radnych nad jego przyjęciem.

Przewodniczący Rady zarządził głosowania w kwestii wprowadzenia zaproponowanych projektów uchwał do porządku XLIV sesji. Głosowano w sposób następujący:

1)    w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2010. Przewodniczący Rady zaproponował, aby projekt uchwały wpisany był w pkt 8 ppkt e.11 radnych obecnych na sali w głosowaniu jawnym opowiedziało się za wprowadzeniem projektu (nieobecni: radna G.Paul , radny  T.Maciejczyk, wyszli:radny Rogalski i radny Tyburek) , po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad w pkt 8 ppkt e.

2)    w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne. Przewodniczący Rady zaproponował, aby projekt uchwały wpisany był w pkt 8 ppkt f. 13 radnych w głosowaniu jawnym ( radni: Rogalski i Tyburek wrócili na salę po zakończeniu poprzedniego głosowania) opowiedziało się za wprowadzeniem projektu, po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad w pkt 8 ppkt f.

3)    w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pod nazwą Budowa stacji uzdatniania wody w Gniewkowie. Przewodniczący Rady zaproponował, aby projekt uchwały wpisany był w pkt 8 ppkt g. 13 radnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się za wprowadzeniem projektu, po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad w pkt 8 ppkt g.

4)    w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015. Przewodniczący Rady zaproponował, aby projekt uchwały wpisany był w pkt 8 ppkt h. 13 radnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się za wprowadzeniem projektu, po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad, w pkt 8 ppkt h.

 

Następnie Przewodniczący Janusz Kozłowski zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi, bądź inne propozycje zmian do porządku obrad. W związku z tym, że nie było więcej uwag - Przewodniczący Janusz Kozłowski przeprowadził głosowanie jawne w obecności 13 radnych nad przyjęciem porządku obrad z naniesionymi zmianami.

Przewodniczący Janusz Kozłowski stwierdził, że porządek obrad po wprowadzonych zmianach został przyjęty jednogłośnie ( 13 głosów „za”).

 

Ad 3.Przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół Nr XLIII/2009 z sesji, która odbyła się w dniu  28.10.2009r. był wyłożony do wglądu w biurze Rady i radni mogli zgłaszać uwagi, zastrzeżenia do jego treści. Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał, czy ktoś z radnych chciałby obecnie zgłosić jakieś uwagi do tego protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski zaproponował odstąpić od czytania i przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja została przyjęta. Następnie przeprowadził głosowanie w obecności 13 radnych nad przyjęciem w/w protokołu, który zostały przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że protokół Nr XLIII/2009 z dnia 28.10.2009r. został zatwierdzony i przyjęty bez uwag.

 

Ad 4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Burmistrza – pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji z pracy za okres międzysesyjny.

Burmistrz przedłożył informację o działaniach realizowanych w miesiącu listopadzie 2009 roku.Przedstawiona informacja stanowią załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Po przedstawieniu informacji przez Burmistrza - Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję.

Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś jeszcze ma jakieś pytania, bądź uwagi do wystąpienia Burmistrza. Z uwagi na brak pytań, zarządził głosowania w kwestii przyjęcia przedstawionej przez Burmistrza informacji. W trakcie głosowania jawnego w obecności 13 radnych – informacja przyjęta została jednogłośnie.

 

Ad.5 Ocena działalności świetlic wiejskich funkcjonujących na terenie miasta i gminy Gniewkowo.

 

Kolejno, Przewodniczący Rady poprosił Sekretarza Gminy – panią Bogumiłę Pęczkowską o przedstawienie oceny , która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.Pani Pęczkowska zwróciła uwagę, że w przygotowanych materiałach na temat świetlic wkradł się błąd. Podano, że w Gminie funkcjonuje 18 świetlic, a winno być 17, ponieważ ta kolejna-to Kaczkowo,gdzie trwa jeszcze adaptacja budynku.  Funkcjonowanie świetlic przedstawia się różnie w zależności od tego, kto zajmuje się prowadzeniem świetlicy. Działalność niektórych świetlic związana jest z funkcjonowaniem stowarzyszeń. W świetlicach organizowane są spotkania okolicznościowe, imprezy. Jedne działają prężniej, drugie mniej, a zależy to od środowiska lokalnego. Pani Sekretarz wskazała na Wierzchosławice, gdzie pozyskuje się wiele środków z zewnątrz i ta działalność jest bogatsza, choć pozostałe świetlice też nie odbiegają. Pani Sekretarz zaznaczyła, że Gmina stara się zapewnić opiekę w świetlicach w ramach robót publicznych. Wspomniała też o propozycji przekazania świetlic wiejskich „pod płaszczyk” Ośrodka Kultury w Gniewkowie.

Po wystąpieniu pani Sekretarz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Pitera wystąpił z prośbą o podłączenie prądu trójfazowego w świetlicy w Markowie, ponieważ jest tylko jednofazowy.

W trakcie omawiania tego punktu na sesję przybyła radna Rady Powiatu – pani Krystyna, Mrugalska, która została powitana przez Przewodniczącego Rady.

Pan Pitera zapytał o to, jaki budynek w Kaczkowie adoptowany jest na świetlicę wiejską, na co Burmistrz odpowiedział, że po hydroforni.

Pan Kozłowski uznał, że ważne jest to, o czym mówiła pani Sekretarz, dlatego chciałby podziękować sołtysom, radom sołeckim, prezesom stowarzyszeń działających w poszczególnych sołectwach za wkład pracy na rzecz lokalnego środowiska. Rada ogromnie się cieszy, że te środowiska się konsolidują i są tego wymierne efekty.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii przyjęcia przedmiotowej oceny. W obecności 13 radnych w głosowaniu jawnym- ocena została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad.6 Ocena działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia.

 

Następnie Przewodniczący Rady poprosił Sekretarza Gminy- panią Bogumiłę Pęczkowską o przedstawienie oceny działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia. 

Pani Sekretarz przedstawiła informację, która stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Pani Pęczkowska oświadczyła, że opiekę zdrowotną na terenie Gminy sprawują niepubliczne zakłady służby. Pani Sekretarz wskazała na jednego z przedstawicieli tych zakładów – pana Tadeusza Derezińskiego, obecnego na sesji, który zapewne przedstawi swoją ocenę działalności w tym zakresie.  Pani Pęczkowska nawiązała do współpracy w ramach programów przyjętych do realizacji w roku 2009. Z trzech programów, do których Gmina zgłosiła akces, udało się zrealizować tylko jeden - w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów skóry, finansowanego w części ze środków Urzędu Marszałkowskiego. Urząd ponosił koszty głównie informacyjno-reklamowe oraz udostępniał pomieszczenia. Natomiast program zwalczania otyłości u dzieci i młodzieży oraz programu aktywności fizycznej seniorów- mimo szerokiej akcji informacyjno-reklamowej nie udało się zrealizować z uwagi na brak odpowiedniej ilości chętnych, wymaganej do przystąpienia do programu. Pani Pęczkowska omówiła też kolejny program, który ciągnie się już trzeci i który przewidziany jest na 3 lata – to program szczepień realizowany razem ze Starostwem Powiatowym. Również w tym roku, środki zaplanowane na te szczepienia trzeba przenieść na rok następny, ponieważ nie uda się zrealizować serii szczepień. W roku przyszłym planowany jest również program w zakresie profilaktyki jelita grubego i prostaty, który będzie realizowany wspólnie z Urzędem Marszałkowskim. Udział Gminy w tym programie jest związany również z akcją informacyjno-reklamową i pomieszczeniami.Oprócz wymienionych programów realizowanych wspólnie, zakłady realizują też własne. Pani Sekretarz zasugerowała ,by o tych właśnie programach powiedział już sam pan Dereziński, o ile Przewodniczący Rady udzieli mu głosu.

Pan Kozłowski udzielił głosu przedstawicielowi NZOZ ESKULAP w Gniewkowie – panu Tadeuszowi Derezińskiemu.  Pan Dereziński na wstępie odniósł się do wspomnianego przez panią Pęczkowską programu wczesnego wykrywania raka skóry. Oświadczył, iż cieszył się z informacji o tym programie i teraz dowiaduje się, że on się odbył, a jemu nic na ten temat nie wiadomo. Jest to problem braku przepływu informacji między różnymi pionami służby zdrowia, co powoduje pewien bałagan. Odnośnie „szczepienia dziewczynek”- pan Dereziński przypomniał, że w 2007r. wspólnie z Burmistrzem zadeklarowali przystąpienie do tego programu, którego finansowanie ma się odbyć ze środków pochodzących z funduszy samorządu Norwegii, Islandii i Lichtensteinu. Zła logistyka tego programu trwała 2, 5 roku, program został „praktycznie dopięty”, przetargi zostały rozstrzygnięte , będą szczepione dziewczęta z trzech roczników: 1996, 1997 i 1998. Szczepienia rozpoczęte zostaną ok. 10.12.2009r., a zakończenie planuje się 31.01.2011r. Sponsor tego programu przewiduje, że przed podaniem pierwszej szczepionki u pierwszej grupy dziewcząt musi być przeprowadzona akcja reklamowa: pojawią się spoty reklamowe w prasie, radiu, w telewizji, na banerach reklamowych i dziewczęta z pierwszego rocznika dostaną zaproszenia imienne do domu. Odbędą się też spotkania z tymi dziewczętami i ich rodzicami, tak jak dzieje się to na zachodzie. Pan Dereziński wyraził opinię, że program ten jest „bardzo słuszny w Polsce”, która jest jedynym krajem w Europie, w którym od 1950r. umieralność na choroby narządu rodnego u kobiet nie zmniejszyła się, a zwiększyła. To jest niewytłumaczalne, ponieważ są takie kraje na świecie, że nie ma ani jednego takiego przypadku, a w Polsce w ciągu roku umiera od 5.000 do 8.000 kobiet z tej przyczyny, co związane jest głównie z brakiem świadomości w tym zakresie. Pan Dereziński poinformował też, że dziś zakończył się drugi program, właściwie jedyny w Polsce, a może nawet w Europie, do którego zaproszeni zostali panowie, którzy ukończyli 65 lat. Za pierwszym razem wysłano 640 zaproszeń i zgłosiły się 253 osoby. Za drugim razem wysłano ok. 350 zaproszeń dla tych, co nie byli i zgłosiło 125 osób, co stanowi najwyższą w Polsce „zgłaszalność” w jakimkolwiek programie i jest to zasługa pielęgniarek Zakładu ESKULAP. W czasie badań wykryto 34 tętniaki aorty brzusznej u panów, 5 z nich skierowano na operację (ostatnia odbyć ma się jutro). Zdaniem pana Derezińskiego w ten sposób udało się uratować ok. 20 „żyć ludzkich”, ponieważ jest to „choroba cicha, niemal nierozpoznawalna – zabijająca nagle”.  Pan Dereziński powiedział też, że spada dofinansowanie z NFZ o ok. 15% ( w stosunku do roku bieżącego), a chorych nie ubywa i koszty nie spadną i raczej nie będzie można obniżyć pensji. Dla Zakładu problem stanowi też całkowicie nowy, dość nowoczesny gabinet stomatologiczny urządzony w ubr. w Gimnazjum i nadal pieniądze oddawane są do NFZ, ponieważ dzieci z tego gabinetu nie korzystają. Kierownik wyraził dezaprobatę wobec takiej postawy i oświadczył, iż nie wie, jakich argumentów ma używać, by zachęcić do korzystania z tego gabinetu, bo sprzęt oraz materiały stomatologiczne nie są tam gorsze od tych w gabinetach prywatnych, by móc wykorzystać środki na opiekę stomatologiczna do 18-tego roku życia. A stan uzębienia młodzieży jest nadal zatrważający. Pan Dereziński powiedział, że cały czas Zakład ciężko pracuje, a obecnie odczuwa efekty „strachu medialnego przed świńską grypą”. Stwierdził, że w tym strasznie dużo jest emocji i politykierstwa, a większym problemem jest raczej grypa sezonowa. Zachorowania będą i będą również zgony, bo to się zdarza. Szczepienia na grypę sezonową przeprowadzane są, co roku, ale ta wyszczepialność spada, a teraz ok. 50 osób dziennie chce się szczepić, a szczepionki nie ma i nie będzie. Szczepionka na wirusa AH1N1 w dalszym ciągu jest jeszcze w Polsce niedostępna, a nawet jak się pojawi to Światowa Organizacja Zdrowia określa, kto w pierwszej kolejności winien być zaszczepiony. Nawiązując do programów oferowanych przez Urząd Marszałkowski- pan Dereziński oświadczył, że się nie udają, choć otyłość jest powszechna, bo dotyczy ok. 15% młodzieży. Podobnie jest z programem dotyczącym osób starszych – tu też są potrzeby. Zdaniem Kierownika niepowodzenie realizacji tych programów to wina złej logistyki.

Po tych wystąpieniach – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Berent powiedział, że słyszał o rzekomym zdarzeniu w gniewkowskiej Przychodni polegającym na odesłaniu ludzi podejrzanych o zarażenie wirusem AH1N1. Pan Dereziński odpowiedział, że nic takiego nie miało miejsca. W przychodni są specjalne plakaty informujące ludzi o zachowaniu ostrożności w tym zakresie. Z 50 pacjentów, którzy zgłoszą się do Przychodni ktoś musi być pierwszy, ktoś ostatni. Prowadzona jest rejestracja na godziny, by ludzie nie musieli czekać w kolejkach, ale i tak czekają, próbują wchodzić poza kolejką używając przy tym przeróżnych argumentów. Każda wizyta, każda recepta musi być odnotowana, wiąże się to z wydatkowaniem środków publicznych, gdzie wszystko musi być zaksięgowane i to jest biurokracja. Natomiast nie każdy zarażony pacjent musi iść od razu do szpitala i nie należy dać się zwariować.

Burmistrz wyraził słowa uznania dla pracy Zakładu pana Derezińskiego oraz za realizowane przedsięwzięcia, a w szczególności za innowacyjny program w zakresie tętniaka u mężczyzn.

Pan Dereziński zapewnił, że zawsze coś jeszcze „pozostaje na sumieniu”, za co publicznie przeprosił wszystkich korzystających z usług Zakładu ESKULAP.

Radna Lewandowska zaprosiła do udziału w akcji urologicznej  do Przychodni 04.12.2009r. od godz. 1600 , bo są jeszcze miejsca.

W związku z brakiem kolejnych uwag, czy pytań- Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania w temacie przyjęcia przedstawionej oceny. W obecności 13 radnych w głosowaniu jawnym - ocena przyjęta została jednogłośnie.

 

Ad 7. Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych na rok 2010.                Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał dotyczących ustalenia stawek podatków i opłat.

1.O przedstawienie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2010 Przewodniczący Rady poprosił radnego Aleksandra Pułaczewskiego.                                                                                      Po odczytaniu projektu uchwały Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Głos zabrał Burmistrz Adam Roszak, który zaznaczył, że tak jak tłumaczył już wcześniej na posiedzeniu Komisji -uzasadnieniem dla zaproponowanych stawek podatku od nieruchomości na rok 2010 są głównie zaszłości z lat poprzednich. Podatek rolny ustalany był na bieżąco i teraz pozostanie na tym samym poziomie. Burmistrz przekazał, że w poprzednich latach Gmina Gniewkowo znacznie odbiegała ze stawkami od podobnych Gmin np.: Janikowo, Kruszwica, czy Pakość, a teraz zaczyna się to wyrównywać. Pan Roszak poinformował także, że specyficzna jest Gmina Janikowo- gdzie stawki ustalane są w górnych granicach określanych przez Ministerstwo. Burmistrz wyjaśnił także, że jeśli obniża się stawki proponowane przez Ministra np. o 2 zł, to dodatkowo traci się kolejną 1 zł z subwencji. Minister uznaje, bowiem, że skoro gminę stać na obniżenie stawek, to oprócz mniejszych wpływów z podatków i opłat, gminy otrzymują też mniejsze subwencje.                                                                                                        Radny Pitera oświadczył, że rozumie podwyżkę, ale należy się zastanowić, kto z mieszkańców miał podwyżkę na poziomie 8-15%. Zdaniem radnego – to nie tak, że Gminę stać na obniżanie podatków, ale trzeba patrzeć też na możliwości mieszkańców. Podatek rolny jest np. maksymalny, obniża się go o 25 gr, do kwoty wyznaczonej przez ustawodawcę, a nigdy tak nie było. Dla przykładu- w ubiegłym roku obniżono cenę żyta o 40%. Radny odniósł się też do podatku od nieruchomości, gdzie od mieszkania proponuje się o 20% większą stawkę i porównał to z podwyżką ceny za odczyt wodomierza.

Burmistrz powiedział, że co do podatku rolnego, to zatrzymana zostaje kwota obowiązująca w roku bieżącym. Pan Roszak zaznaczył jednocześnie, że zdaje sobie sprawę z trudnej „specyfiki rolnictwa” w tym roku. W odniesieniu do kwoty bazowej w gminach podobnych Gniewkowu- nie ma takich obniżek.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Radny Pitera podkreślił, że sam ustawodawca zakłada, że stawka podatku może maksymalnie wynosić 85 zł, wobec czego podaje się śmieszne uzasadnienie do projektu uchwały. Należało raczej napisać, że przyjmuje się maksymalną stawkę, bo potrzebne są Gminie środki na to, by inwestować.

Pan Roszak odpowiedział, że kwota podana w projekcie -to tylko propozycja, co do której nikt nie będzie się upierał, ale rzeczywiście ma to wpływ na budżet i zmiana tej stawki będzie determinowała przy jego ustalaniu.

Pan Pitera przypomniał, że w ubiegłym roku maksymalna cena żyta wynosiła 55, 80 zł, a Gmina obniżyła ją do 34 zł – wówczas taka argumentacja była odpowiednia, a teraz jest błędna, bo nikt tu rolnikom nie pomaga.

Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że aktualnie omawianym punktem jest projekt uchwały dotyczący podatku od nieruchomości, a nie podatku rolnego, choć te dwa tematy się łączą.

Pani Skarbnik wskazała na stawki z innych Gmin, jakie radnym przedstawiono, choć ta informacja dotyczy 2009. Proponowane stawki podatku od nieruchomości nie są maksymalne, choć zbliżone do tych, jakie proponuje Ministerstwo.

Przewodniczący Rady zapytał , czy ktoś jeszcze ma pytania , bądź uwagi do tego projektu.  W związku z barkiem pytań, pan Kozłowski zarządził głosowanie w obecności 12 radnych ( obrady opuścił radny Stefański) . W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały nr XLIV/367/2009 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2010 głosowało 9 radnych , przeciwnych było 2 radnych ( radny Pitera, radny Pułaczewski), wstrzymał się 1 radny (radny Tyburek) .

Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

 

2.O przedstawienie projektu uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów podatku rolnego  na rok 2010 Przewodniczący Rady poprosił radnego Aleksandra Pułaczewskiego .

Po odczytaniu projektu uchwały Przewodniczący Rady otworzył dyskusję .

Radny Pitera wystąpił z wnioskiem o zmianę uzasadnienia do uchwały.  Poprosił też o odczytanie proponowanego uzasadnienia , w którym wskazuje się na troskę o rolnictwo przy maksymalnej stawce, co jest denerwujące.

Kolejno, radny Pułaczewski odczytał uzasadnienie do proponowanej uchwały.

Burmistrz przyznał, że radny Pitera trafnie zauważył, że to uzasadnienie jest trochę niefortunne. Niemniej jednak ,pan Roszak stwierdził, że warto się zastanowić nad tym co było w ubr. Ponieważ wówczas obniżenie kwoty bazowej było bardzo widoczne . Zaproponował też , by inaczej ująć uzasadnienie, jak i zmienić kwotę , by nie pisać o tej trosce, by nie popadać w skrajności i ustalić podatek na poziomie 30 zł, czyli o 4 zł mniej.

Radna Lewandowska oświadczyła, że w takim razie poprzednią uchwałę też należało zmienić , bo nie takie były ustalenia.

Przewodniczący Rady zasugerował, by w zmienionym uzasadnieniu podać , że przyjmuje się stawki w wysokości zgodnej z propozycja Ministra Finansów  na 2010r.

Radny Pitera zwrócił uwagę, że przedłożone radnym do porównania zestawienie kwot podatku dotyczy roku bieżącego i „konia z rzędem tej gminie, która ustali maksymalne stawki na 2010”. Radny zaznaczył przy tym , iż nie posiada własnego gospodarstwa rolnego – jest „tylko najemnym pracownikiem”.

Burmistrz poinformował, że dokonano rozeznania w Powiecie i wiadomo, że w porównywalnych gminach te stawki będą zbliżone do naszych . Pan Roszak przyznał, że rzeczywiście dyskusja na Komisjach była inna i skoro nie obniża się pozostałych stawek, to podatek rolny może rzeczywiście winien zostać na sugerowanym poziomie tj. 34 zł. 

Radny Bożko również zaznaczył, że ustalenia były takie, że skoro nie zmienia się innych podatków, to rolny pozostaje też na tym samym poziomie, dlatego radny „jest zniesmaczony tym wszystkim”.

Przewodniczący Rady przypomniał, że na posiedzeniu Komisji radni nie głosują , są to wstępne , niewiążące ustalenia , a przedstawione projekty uchwał stanowią tylko propozycje .

Pan Smoła odniósł się do propozycji zgłaszanej na posiedzeniu Komisji o obniżenie ceny żyta o 1 zł , co skutkowało mniejszymi wpływami do budżetu o 60 tys. zł . Propozycja obniżenia o 4 zł – to wpływy do budżetu mniejsze o 240 tys. zł . Radny przyznał także , że tegoroczne zbiory  były udane, można powiedzieć o nadprodukcji, ale ceny są niskie , dlatego radny złożył wniosek o obniżenie ceny żyta do 32 zł.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze inne propozycje .

Radny Pitera wyraził przypuszczenie , że radni podczas obrad Komisji  nie mieli świadomości, iż proponowana stawka podatku rolnego jest maksymalna , ponieważ pani Szarpatowska mówi mu , iż „mówione było co innego”.

Pan Smoła powiedział, że podana była stawka najwyższa i w ubr. również była ona jedną z najwyższych , a do tego rolników dotknęła susza . Pan Smoła zaznaczył, że osobiście wolałby , aby stawki były większe , by nie było dylematów przy ustalaniu budżetu.                                                                                                  Przewodniczący Rady przyznał, że zmniejszenie dochodów spowoduje problemy przy korygowaniu budżetu.

Radna Lewandowska oświadczyła, że „nam nie zależy , by rolnicy płacili największe stawki , by to zrozumieć, bo chcielibyśmy również mniejsze podatki od nieruchomości”.

Przewodniczący Rady uznał, że skoro nie ma innych propozycji, to głosowany będzie wniosek radnego Smoły.  Pan Kozłowski zarządził głosowanie , w wyniku którego wniosek nie został przyjęty. W głosowaniu jawnym w obecności 12 radnych za wnioskiem głosowało  5 radnych, przeciwnych było 6,a 1 radny wstrzymał się od głosu.

W związku z brakiem innych propozycji , Przewodniczący Rady kolejno zarządził głosowanie w obecności 12 radnych nad projektem uchwały ze zmienionym uzasadnieniem  i ceną 34 zł . W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały nr XLIV/368/2009 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów podatku rolnego  na rok 2010  głosowało 10 radnych , przeciwnych było 2 radnych  , nikt nie wstrzymał się od głosowania .

Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

 

3.O przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2010 Przewodniczący Rady poprosił radnego Aleksandra Pułaczewskiego .

Po odczytaniu projektu uchwały Przewodniczący Rady otworzył dyskusję .

Radny Berent zapytał o procentowy wzrost stawek podatku , ponieważ już w ubr. docierały do niego głosy , iż stawki są tak duże , że niektórych ludzi nie stać na zapłacenie tego podatku.

Przewodniczący Rady wskazał, że w uzasadnieniu do uchwały podano, iż stawki wzrosnąć mają o 6% .

Burmistrz oświadczył, iż w skali budżetu wpływy z tego tytułu to ok. 300 tys. zł , a w 2010r. zakłada się wzrost wpływów o 12-15 tys. zł.

Przewodniczący Rady zapytał , czy są inne pytania, bądź propozycje do przedstawionego projektu uchwały . W związku z brakiem uwag , pan Kozłowski zarządził głosowanie. W obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym uchwała nr XLIV/369/2009 w sprawie ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2010 przyjęta została jednogłośnie.

Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

 

4.O przedstawienie projektu uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy niezbędnych do wymiaru i poboru podatku rolnego i podatku od nieruchomości na  Przewodniczący Rady poprosił radnego Aleksandra Pułaczewskiego .

Po odczytaniu projektu uchwały Przewodniczący Rady otworzył dyskusję .

Z uwagi na brak pytań , pan Kozłowski zarządził głosowanie . W obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym uchwała nr XLIV/370/2009 w sprawie określenia wzorów formularzy niezbędnych do wymiaru i poboru podatku rolnego i podatku od nieruchomości przyjęta została jednogłośnie.

Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

 

Po wyczerpaniu tego porządku obrad Przewodniczący Rady zarządził przerwę w obradach od godz. 1535 do godz. 1545 .

 

Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a ) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy  Gniewkowo na rok 2009.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił   Skarbnika Gminy -panią Dorotę  Rutkowską o przedstawienie projektu uchwały zmieniającego uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy  Gniewkowo na rok 2009. 

Pani Rutkowska odczytała projekt uchwały , a następnie dodała, że w odniesieniu do treści uchwały oraz do tego , co omawiane było na posiedzeniach Komisji – nastąpiły jeszcze zmiany spowodowane decyzjami Wojewody , które wpłynęły do Urzędu w dniu wczorajszym: na pomoc społeczną zwiększenie środków na świadczenia rodzinne o kwotę 974 zł  oraz zmniejszenia  środków na pomoc społeczna o kwotę  1.971 zł – o tą kwotę zmniejsza się wydatki i dochody.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych nad przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XLIV/371/2009 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy  Gniewkowo na rok 2009 w głosowaniu jawnym  została  przyjęta  przy 12 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

 

b) zatwierdzenia zmian w Miejsko-Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2009.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko-Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2009.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję . Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych nad przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

 

Uchwała Nr XLIV/372/2009  w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko-Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2009 została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 12 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

 

c) zasad i okoliczności używania hejnału Gminy Gniewkowo.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie zasad i okoliczności używania hejnału Gminy Gniewkowo .

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję . Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12 radnych nad przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XLIV/373/2009  w sprawie zasad i okoliczności używania hejnału Gminy Gniewkowo została  przyjęta w głosowaniu jawnym  przy 12 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

 

d) uchwalenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009-.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu w sprawie uchwalenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009-2015.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję .

Nie było  chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych nad przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XLIV/374/2009 w sprawie uchwalenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009-2015 została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 12 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi  załącznik nr  17 do niniejszego protokołu.

 

e) trybu udzielania i rozliczenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2010.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały . Po przedstawieniu projektu uchwały  w sprawie trybu udzielania i rozliczenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2010 - Przewodniczący J.Kozłowski otworzył dyskusję.

Nie było  chętnych do zabrania głosu w tej kwestii . Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12 radnych nad przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XLIV/375/2009  w sprawie trybu udzielania i rozliczenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2010 została  przyjęta w głosowaniu jawnym przy 12  głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

 

f)  ustalenia cen za usługi komunalne.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne.

Po przedstawieniu projektu uchwały  -Przewodniczący J.Kozłowski otworzył dyskusję .

Radny Pitera zapytał, czy opłata Marszałkowska jest równa cenie tych niesegregowanych odpadów , czy jest ona może inna. Czy przy likwidacji nielegalnych wysypisk ta opłata od tony jest inna , czy taka sama ?

Pan Bogdanowicz odpowiedział, iż przy likwidacji nielegalnych wysypisk Przedsiębiorstwo musi odprowadzić od każdej tony taką samą opłatę do Urzędu Marszałkowskiego- ustaloną przez Marszałka. W roku 2009 była to kwota 100 zł, a w 2010r. będzie ona wynosiła 105 zł.

Na dalsze pytanie radnego , o to czy oznacza to, iż trzeba dopłacać do tych odpadów- Prezes przyznał, że nie by przygotowany na takie pytania i musiałby to sprawdzić , ale  95%  śmieci jakie trafia na wysypisko , są to odpady niesegregowane . Nieczystości stałe pochodzące z nielegalnych wysypisk znajdujących się na gruntach stanowiących własność komunalną  kosztują 100 zł i całą tą kwotę trzeba odprowadzić do Urzędu Marszałkowskiego . Dlatego Spółka na tym nie zarobi i nie pokryje kosztów eksploatacji , które pokrywane są jakby w tym pierwszym segmencie – „niesegregowane odpady komunalne”. Jeśli na polecenie Burmistrza likwidowane jest takie nielegalne wysypisko , to za każdą tonę takich niesegregowanych odpadów przywiezioną na wysypisko Spółka odprowadzić  musi 100 zł do UM.

 

Przewodniczący J.Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12 radnych nad przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XLIV/376/2009  w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 12  głosach „za” .

Przewodniczący J.Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

 

g) zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania  pod nazwą Budowa stacji uzdatniania wody w Gniewkowie.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania  pod nazwą Budowa stacji uzdatniania wody w Gniewkowie. 

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję .

Nie było chętnych do zabrania głosu, wobec czego Przewodniczący J.Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych nad przyjęciem projektu uchwały po wprowadzonej zmianie.

Uchwała Nr XLIV/377/2009 zmieniająca uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania  pod nazwą Budowa stacji uzdatniania wody w Gniewkowie przyjęta została w głosowaniu jawnym  przy 12 głosach „za” . Przewodniczący J.Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała stanowi załącznik nr 20   do niniejszego protokołu.

 

h) zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Gniewkowo na lata 2007- 2015  .

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J.Kozłowski otworzył dyskusję.

Nie było  chętnych do zabrania głosu, wobec czego  Przewodniczący Rady  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12 radnych nad przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała Nr XLIV/378/2009  w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015 została  przyjęta w głosowaniu jawnym przy 12 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

 

Ad 9.Wnioski , interpelacje radnych  oraz  odpowiedzi.

 

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków , interpelacji .

Radny Berent przekazał prośbę od mieszkańców Kaczkowa dotyczącą poprawy bezpieczeństwa na drodze krajowej . Chodzi o ok. 200 m chodnika , mieszkańcy deklarują środki z odpisu na kostkę , by zrobić ten kawałek chodnika .

Przewodniczący Rady poprosił o sprecyzowanie wniosku , tj. czy chodzi o drogę przez Kaczkowo, czy o  chodnik.

Głos zabrał Burmistrz , który sprostował , że droga przez Kaczkowo- to droga wojewódzka , a nie krajowa. Pan Roszak przyznał, że zagrożenie bezpieczeństwa rzeczywiście tam istnieje , ale podobne sytuacje mają miejsce np. w Lipiu, czy Murzynku , gdzie ruch generowany jest przy udziale rolniczego transportu ciężarowego, co stanowi największe zagrożenie. Zarząd Dróg Wojewódzkich przymierza się do kompleksowej naprawy , ponieważ ten odcinek leży w „korytarzu do autostrady” . W ramach tego wykonano już ulice w Gniewkowie, choć miała być jeszcze zrobiona ul.Toruńska , ale będzie robiona na wiosnę. Chodniki będą przebudowywane , w tym chodnik w Murzynku , dlatego Burmistrz zapytał o sens angażowania Gminy w budowę chodników, które mają być robione w ciągu najbliższych lat . Czy Gmina „ma w to wchodzić” – to kwestia do rozstrzygnięcia raczej przy budżecie. 

Radna Lewandowska wystąpiła z prośbą jako pracownik Zakładu ESKULAP o parking przy Przychodni. Pani Lewandowska oświadczyła , że wraz z jednym z kierowników Spółki oglądała teren przy przedszkolu , gdzie można byłoby wygospodarować ok. 5 miejsc parkingowych. Radna powiedziała, że miejsc takich brakuje przy Przychodni i nawet jak ostatnio przywieziono aparat z Kielc , to samochód nie mógł podjechać , bo nie było miejsca. Przy przedszkolu jest pas zieleni , który radna zasugerowała zmniejszyć o połowę , by pod skosem można było parkować.

Burmistrz odpowiedział, że zostanie sprawdzone jakie są prawne i techniczne możliwości w tym zakresie . Pan Roszak zapytał też , czy chodzi o takie rozwiązanie , że zjazd byłby z drogi –ul.Dworcowej , czy od wewnątrz , od Przychodni.

Radna odpowiedziała, że od wewnątrz .

Radny Bożko wystąpił z zapytaniem o straż miejską.

Burmistrz odpowiedział, że przyjęta w tej sprawie uchwała została opublikowana 23.11.2009r. i po 14 dniach wejdzie dopiero w życia , a wówczas będzie można ogłosić konkurs.

Radna Szarpatowska podziękowała Burmistrzowi i Z-cy Burmistrza za drogę w miejscowości Bąbolin.

Radny Pitera oświadczył, że chciałby również podziękować Burmistrzowi, ale póki co nie może , bo już od 2 miesięcy prosi o rozliczenie remontu świetlicy w Markowie i jeszcze go nie otrzymał. Po ostatniej sesji przypomniał o tym jeszcze Z-cy Burmistrza . Radny zapewnił, że jeśli to rozliczenie otrzyma , to nie omieszka podziękować.

Burmistrz oświadczył, że jeśli radny znajdzie chwilę czasu , to choćby jutro mogą się w tej sprawie spotkać.

Pan Pitera poprosił, by może jednak przygotować to na piśmie i zostawić dla niego w biurze Rady.

Radny Milewski przyznał , że podziękował już za światła na przejeździe kolejowym, które pewnie wkrótce zaczną działać ,ale na ostatniej sesji nie było Burmistrza , więc teraz też jemu dziękuje  . Jednocześnie przypomniał, że kilka razy  prosił już o oświetlenie boiska w Suchatówce . Tam jest już słup , który można byłoby wykorzystać , bo jest tam strasznie ciemno, a teraz odbywają się treningi i stanowi to problem .

Burmistrz odpowiedział, że demontowane oprawy z miasta , z ul.Sobieskiego wykorzystane zostały w części na boisku przy Gimnazjum , a w części na boisku UNI , stąd brak możliwości na oświetlenie kolejnego boiska - w Suchatówce. To wiąże się z zupełnie nowym punktem, nowym przyłączem  , bo to oświetlenie  musiałby działać oddzielnie od oświetlenia drogowego, by działało tylko zgodnie z potrzebami i to należałoby przedyskutować przy omawianiu budżetu na rok 2010.

Radny Pitera zgłosił , że w Brannie natomiast oświetlenie było nietrafione  , zamontowano lampę na jednym słupie , gdzie kiedyś była baza , ale  jest to zbędne, a potrzebne jest oświetlenie przy drodze, przy przystanku od strony Branna.

Radny Pitera wystąpił też z zapytaniem , czy w sprawie kanalizacji w Brannie nie trzeba się zwrócić na piśmie do Agencji. Urząd nie był co prawda stroną w tym zadaniu ,ale wykonawca zostawił to w strasznym stanie.

Burmistrz odpowiedział, że w tej sprawie  rozmawiał już z panem Ostrowskim, bo do Urzędu trafiła taka informacja , że Gmina ma to robić, a tak być nie może.

Radny Smoła zaznaczył, że co do Branna jest nadzieja, iż tam posprzątają  , ponieważ nie zabrano całego sprzętu- koparka stoi jeszcze u jednego z rolników . Radny zapytał też o te przyłączą , bo podobno ludzie tego nie chcą.

Burmistrz powiedział, że na ten temat też rozmawiał z panem Adamem Ostrowskim i prosił Dyrektora o to, by w miarę możliwości szybko te problemy rozwiązał. By eksploatacja była skuteczna i wszyscy mogli z tego korzystać i by uporządkować ten teren .

Radny Berent zgłosił potrzebę w zakresie oświetlenia na ul.Cegielnej- tam jest 1 lampa od strony szosy , a głębiej jest ciemno.

Burmistrz zwrócił uwagę, że jest to przykład drogi z pojedynczymi zabudowaniami , a trudno jest oświetlać całe ciągi dróg, Gminy nie stać na to. Oświetlane są tereny zabudowane , skupiska domostw , bo trudno by oświetlać dojazdy do nieruchomości. Powstają kolejne osiedla i należy myśleć o ich oświetleniu . Pan Roszak przyznał, że problem z takimi nieruchomościami istnieje , ale trudno wymagać decyzji , by realizować coś takiego.

Radny Smoła powiedział, że oświetlenie potrzebne jest również na odcinku od kościoła do przystanku w Murzynnie . Radny zapytał też o to, czy Burmistrz skłonny jest do rozmów ze Starostą o budowę drogi przez Żyrosławice , mogłaby być zgłoszona do „schetynówek” , bo jej stan jest fatalny.

Burmistrz odpowiedział, że ta droga została zgłoszona do przebudowy i propozycja jest taka, że Gmina może w tym uczestniczyć. Starostwo maksymalnie zrobić może tylko 2 drogi , a gmin na terenie Powiatu jest więcej . Jeśli nie ze „schetynówki” , to może własnymi środkami przy udziale Starostwa , może udałoby się to przeprowadzić.

Pan Smoła uznał, że skoro Gmina ma 4 radnych w Powiecie , to może się to uda. Radny wskazał też na odcinek drogi od strony Przybranowa , który jest w budowie , co stanowi ogromny kontrast – tam jest  szeroka , 5-ciometrowa droga , a na terenie  naszej Gminy – wąska ( 2,5 - 3 m) i z dziurami .

Burmistrz powiedział, że m.in. to zostało wykorzystane jako argument na korzyść tej przebudowy.

Radny Janusz Bożko wystąpił z podziękowaniem  za wsparcie na organizację Jam Session i wyraził nadzieje , że „będziemy grali do końca świata i jeden dzień dłużej”.

 

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący J.Kozłowski przeszedł do realizacji następnego punktu porządku obrad.

 

Ad 10.Wolne głosy ,  wnioski.

 

 

Na wstępie – Przewodniczący Rady przypomniał radnemu Powiatu – panu Longinowi Marciniakowi  (radna Mrugalska wyszła w trakcie obrad)  o postulacie dokończenia chodnika w Wierzbiczanach , o chodniku w Wierzchosławicach oraz ścieżce do Ostrowa.

Pan Marciniak na wstępie nawiązał do budowy drogi na odcinku biegnącym m.in. przez Lipie i Gąski , to ok. 4,5 km drogi . Na I etap w projekcie budżetu Powiatu przewidziano 3 mln zł , z budżetu państwa 3 mln zł i 600 tys. zł- z Gminy Gniewkowo.  Pan Marciniak przyznał, że spór o tą drogę okazał się pomocny , bo na wniosek jego i radnego Sołtysa droga ta zgłoszona została do „schetynówki” . Radny przyznał, iż nie wierzył w powodzenie tego wniosku, ale zyskał on aprobatę z uwagi na wysokie wsparcie ze strony samorządu. Dokończona zostanie też droga Wielowieś-Chrząstowo, Wierzchosławice-Skalmierowice . Miało być też zrobione skrzyżowanie w Szadłowicach , ale znając Zarząd Dróg Krajowych , to pewnie Powiat sam będzie musiał to zrobić przy okazji wspomnianego remontu. Będzie też robiona droga Gąski-Kawęczyn.  Co do drogi w Żyrosławicach – radny oświadczył, iż będzie dążył do zgłoszenia jej w ramach „schetynówki” . To jest połączenie dwóch powiatów, to taka wizytówka i jest ona uczęszczana na trasie do Ciechocinka . Pan Marciniak przyznał, że ta droga  w Powiecie Aleksandrowskim „to inny świat” . Radny Powiatu powiedział, że przykro mu , bo nie pomyślał o zadaniach zgłaszanych teraz przez Przewodniczącego Rady , a projekt budżetu Powiatu jest już ustalony . Chodnik w Wierzchosławicach może udałoby się jednak włączyć do realizacji w trakcie roku . Komisja Bezpieczeństwa powiadomiła, że wszelkie nadwyżki w ciągu roku będące następstwem przeprowadzonych przetargów przeznaczane mają być na drogi. Dlatego radny poprosił, by wystąpić z tymi zadaniami do Zarządu Powiatu , aby było zgłoszenie na piśmie (chodniki: Wierzchosławice, Wierzbiczany) . Odnośnie chodnika Wierzchosławice-Ostrowo – to będzie problem , ponieważ według radnego brak tam miejsca na jego poprowadzenie, tam trzeba byłoby drzewa powycinać . Pan Marciniak zaznaczył, że jeśli samorząd zadeklaruje 50% udziału , to Powiat dołoży drugie tyle.

Burmistrz przyznał, że bardzo dobrze się stało, że ta droga przez Lipie ma być robiona , o co Gmina bardzo długo wnioskowała . Pan Roszak poprosił też , by teraz nie dzielic zasług , bo Gmina „nie idzie do Starostwa , by dokładało 50%”. Gmina ma dosyć własnych zadań , a mimo tego ma jeszcze wykładać na inne. A w Powiecie jak są  jakieś dodatkowe środki , to i tak przeznaczane są głównie na inwestycje w Gminie Kruszwica , co jest wynikiem swoistego układu politycznego. A wszyscy winni być równo traktowani i to nie jest w porządku.

Pan Marciniak powiedział, że mówił tylko o chodnikach , ponieważ Powiat wyszedł z założenia , że chodników nie będzie robił , ale jak gminy będą dokładać , to może się udać . Radny zaznaczył, że to jest tylko podpowiedź , nie by wymagać tego od gminy. Coraz częściej gminy występują do Starostwa o partycypację w różnych zadaniach , bo takie partnerstwo postrzegane jest wówczas lepiej przy ubieganiu się o środki .

Pani Bekanowska wyraziła radość z zadania , o jakim mówił pan Marciniak , ale droga Skalmierowice-Szadłowice wygląda obecnie strasznie . To wąska droga , pobocze jest zrujnowane i gdy jadą 2 samochody , to trzeba się zatrzymywać , zjeżdżać , by móc się minąć. Pani Sołtys przypomniała, że radny Stefański interweniował w tej sprawie na ostatniej sesji , ale nic z tego nie wynikło . Dziury są nadal, pobocze jest rozjechane i przydałaby się choć równiarka .

Pan Szachnowski wystąpił w sprawie prądu w świetlicy w Markowie , który podłączony jest tylko na sali głównej . Po ostatniej sesji pan Sołtys miał obiecaną wymianę licznika, ale do tego nie doszło .

Pan Szachnowski zgłosił też , że pracownik Urzędu oglądał wiatę przystankową w Markowie i uznał, że nie opłaca się jej remontować, dlatego jeśli byłoby to możliwe – to pan Sołtys prosi o nową wiatę.

Pani Balik podziękowała za oświetlenie w Więcławicach . Pani Sołtys poprosiła jednocześnie o żużel na drogę Więcławice-Szadłowice, gdzie pojawiły się dziury . Pani Balik skierowała się też do radnego Powiatu sugerując remont drogi Latkowo-Więcławice, która również jest w złym stanie.

Burmistrz zauważył, że jest to droga wojewódzka, więc radny Marciniak nie pomoże w tym zakresie.

Pani Balik powiedziała, że w samych Więcławicach też są dziury  i poprosiła, by może to zgłosić, by zostało to naprawione.

Burmistrz zapewnił, że skierowane zostanie wystąpienie do Zarządu Dróg Wojewódzkich o likwidacje tych ubytków.

Pani Zagórska przypomniała, że w styczniu prowadzone były rozmowy o „drodze na górce” w Suchatówce. Pani Sołtys zapytała na jakim etapie jest ta sprawa.

Burmistrz poprosił, by pani Sołtys skontaktowała się z nim telefonicznie w dniu jutrzejszym , ponieważ nie jest w stanie udzielić jej teraz odpowiedniej informacji.

Pani Zagórska oświadczyła, że mieszkańcy tego rejonu upominają się o oświetlenie , ponieważ panują tam „egipskie ciemności”, a to się ciągnie już prawie 8 lat.

Burmistrz ponownie wyraził obawy o oświetlenie tego typu dróg. Ponadto zwrócił uwagę, że tam chodzi też o wytycznie drogi , której prawnie nie ma, choć fizycznie istnieje . Pan Roszak przyznał, że są tam słupy i można byłoby pomyśleć o oświetleniu.

Pani Zagórska zapytała także o kanalizację w Suchatówce.

Burmistrz odpowiedział, że na razie w planie budżetu jest kanalizacja Skalmierowice-Szadłowice-Gniewkowo , na co Gmina ma otrzymać dotację. Jak ogłoszony będzie drugi konkurs, to projekt Suchatówki czeka w kolejce , co może nastąpić jesienią 2010r.

Pani Zagórska zapytała, czy kontynuowane będzie uzupełnienie oświetlenia , bo kiedyś był robiony taki projekt, a w Suchatówce potrzebna jest lampa miedzy torami a kościołem i przy budynku nr 66.

Burmistrz stwierdził, że na wspomnianym odcinku jest tylko 1 nieruchomość.

Pani Zagórska sprostowała, że budynki są 3 ,a jest tam bardzo ciemno . Od torów do drogi krajowej potrzebny jest 1 punkt , w stronę bloków – też 1 i „cała góra”.

Pan Głowacki podziękował za chodnik w Murzynnie prosząc jednocześnie o kontynuacje budowy . Pan Sołtys  powiedział też , że „tymi zaznaczonymi punktami nie będzie obarczał Wysokiej Rady”, bo myśli, że współpraca na bieżąco będzie się dobrze układała.

Pan Głowacki zwrócił radnemu Powiatu uwagę, że już od pół roku Murzynno czeka na przegląd przepustu .

Pan Marciniak przyznał, że  z tego co się orientuje, to miało być zrobione, na co pan Sołtys powiedział , że zrobiono tak : „odkryli i zakryli”.

Pan Marciniak zobowiązał się do zgłoszenia tego w  Starostwie.

Radna Szarpatowska nawiązała do ścieżki rowerowej na odcinku Wierzchosławice-Ostrowo , bo z tego wynika, że tak winno się to nazywać, bo „chodników” Powiat nie buduje , na co pan Marciniak zaprzeczył , tłumacząc , że tego również nie robi. Pani Szarpatowska wyraziła zatem zadowolenie , że radny widział ten teren i skoro przyznał, że nie ma miejsca na chodnik , to chyba zgodzi się także z tym , iż miejsca nie ma także dla pieszych . Chodzą oni pasem drogowym stwarzając  zagrożenie i są bezpośrednio sami narażeni na niebezpieczeństwo.

Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do ustalenia terminu odbycia następnej sesji – proponując dzień  30 grudnia   2009r. (środa) o godzinie 1100 – pierwszą część tzw. roboczą  oraz o godzinie 1500 – drugą część uroczysta w budynku „łącznicy”   w Gniewkowie . Propozycja została przyjęta. Przewodniczący Rady  podał też , że zgodnie z planem pracy Rady tematem sesji roboczej będzie budżet na 2010 oraz sprawozdania .

Pani Bekanowska zgłosiła, że nie otrzymała odpowiedzi w kwestii drogi Skalmierowice-Szadłowice, a to dla mieszkańców „gorący temat”.

Burmistrz odpowiedział, że rozmawiał w tej sprawie  z Prezesem , bo ta sprawa dziś dopiero dotarła do niego . Pan Roszak zwrócił uwagę, że warunki pogodowe przeszkadzały do tej pory w naprawieniu pobocza . Spółki nie stać na mechaniczne zagęszczenie pobocza. Było ono zasypane , ale efekt popsuła aura oraz objazd , jaki ustalono na tym odcinku.  Jutro pojawi się tam ekipa , jeśli tylko warunki na to pozwolą.

Radny Pitera zgłosił, by drogi gruntowe zrobić , by te które są nieprzejezdne na okres zimy równiarka przejechała i dalej będą nieprzejezdne  ,ale chociaż tą darń by rozłożyła .Nie widać by było to robione i w dalszym ciągu nie wiadomo kiedy będzie , choć rzeczywiście teraz pogoda temu nie służy. Radny poprosił, by pan Kruczykowski się może tym zainteresował.  Pan Pitera zaapelował też o dozór przy drobnych remontach , by uczestniczyć w odbiorach , bo np. w Markowie „jedna ekipa przyjechała założyła licznik i skasowała, druga teraz przyjedzie – założy kolejny licznik i też skasuje”.

Burmistrz wyjaśnił, że licznik zakładała ENEA , płatność dokonywana jest w ratach i prowadzone są określone procedury , ale czynione będą starania w celu ich przyspieszenia , bo wystąpiono też o zwiększenie mocy w Markowie .

                                                                                                                    

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu Przewodniczący J.Kozłowski przeszedł do realizacji ostatniego punktu porządku obrad.

 

Ad  11.Zamknięcie  obrad

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski zamknął obrady XLIV sesji o godzinie  16 55.

 

 

 

 Podpisał (-) Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozłowski

 

 

 

 

Protokolant

Jadwiga Stefańska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Jadwiga Stefańska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 grudnia 2009 14:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 3939
10 grudnia 2009 14:44 (Jadwiga Stefańska) - Utworzenie dokumentu.