Protokoły z sesji

Protokół z LIII Sesji Rady Miejskiej

 

 

Protokół Nr LIII/2010

 

z sesji Rady Miejskiej Gniewkowo, która odbyła się w dniu 28 września  2010r. w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.

 

 

 

Ad.1 Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1400 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 10 radnych (nieobecny radny : M.Tyburek, R.Milewski, P.Stefański  i radna U.Szarpatowska )  , co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

                   Na wstępie , Przewodniczący Rady nawiązał do śmierci Honorowego Obywatela Gminy Gniewkowo  – ś.p. Ryszarda Skowrońskiego  i zarządził uczczenie jego pamięci minutą ciszy .

 

Ad 2.Przyjęcie porządku obrad.

 

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom, jednakże wpłynął wniosek pana Burmistrza o wprowadzenie do porządku dodatkowo projektów uchwały w sprawie:

1. wyłączenia dróg publicznych kategorii gminnej z użytkowania w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały,

2. zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego  Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015 ,

Projekty uchwał stanowią załącznik nr 3 i 4    do protokołu.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii wprowadzenia zaproponowanych  projektów uchwał do porządku LIII sesji. Głosowano w sposób następujący:

  1. Przewodniczący Rady zaproponował, aby projekt w sprawie wyłączenia dróg publicznych kategorii gminnej z użytkowania w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały wpisany był w pkt. 6 ppkt. d. 10 radnych obecnych na sali w głosowaniu jawnym opowiedziało się za wprowadzeniem projektu, po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad w pkt. 6 ppkt. d.
  2. Przewodniczący Rady zaproponował, aby projekt w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego  Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015 , wpisany był w pkt. 6 ppkt. e. 10 radnych obecnych na sali w głosowaniu jawnym opowiedziało się za wprowadzeniem projektu, po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad w pkt. 6 ppkt. e.

Następnie Przewodniczący Janusz Kozłowski zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi, bądź inne propozycje zmian do porządku obrad. W związku z tym, że nie było więcej uwag - Przewodniczący Janusz Kozłowski przeprowadził głosowanie jawne w obecności 10 radnych nad przyjęciem porządku obrad z naniesionymi zmianami.

Przewodniczący Janusz Kozłowski stwierdził, że porządek obrad po wprowadzonych zmianach został przyjęty jednogłośnie ( 10 głosów „za”).

Przyjęty  porządek obrad:

 

Proponowany  porządek obrad:

  1. 1.    Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum,
  2. 2.    Przyjęcie  porządku obrad.
  3. 3.    Przyjęcie protokołu z  LII sesji Rady Miejskiej.
  4. 4.    Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):

            -dyskusja,

-przyjęcie informacji.

  1. 5.    Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010.

-sprawozdanie przedstawi Skarbnik Gminy - pani Dorota Rutkowska ,                                                                                          -dyskusja,                                                                                                                           -przyjęcie informacji .

  1. 6.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:
    1. a.    przyjęcia Aktualizacji Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015 :
  • §  projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
    • §  dyskusja,
    • §  przyjęcie  uchwały,
  1. b.     przyjęcia Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015:
  • §  projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
  • §  dyskusja,
  • §  przyjęcie  uchwały,
  1. c.     zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2010 rok :
    1. a.   projekt uchwały  przedstawi Skarbnik Gminy –p. Dorota Rutkowska,
    2. b.   dyskusja,
    3. c.   przyjęcie  uchwały,
    4. d.      wyłączenia dróg publicznych kategorii gminnej z użytkowania w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały:
  • §  projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
  • §  dyskusja,
  • §  przyjęcie  uchwały,
  1. e.      zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego  Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015:
  • §     projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
  • §     dyskusja,
    • §     przyjęcie  uchwały.

 

    7.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

    8.Wolne głosy ,  wnioski.

  1. 9.   Zamknięcie LIII  obrad .

 

 

 

Ad 3.Przyjęcie protokołu z LII sesji Rady Miejskiej.

 

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół Nr LII/2010 z sesji, która odbyła się w dniu  25.08.2010r. był wyłożony do wglądu w biurze Rady i radni mogli zgłaszać uwagi, zastrzeżenia do jego treści. Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał, czy ktoś z radnych chciałby obecnie zgłosić jakieś uwagi do tego protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski zaproponował odstąpić od czytania i przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja została przyjęta. Następnie przeprowadził głosowanie w obecności 10 radnych nad przyjęciem w/w protokołu, który zostały przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że protokół Nr LII/2010 z dnia 25.08.2010r. został zatwierdzony i przyjęty bez uwag.

 

Ad 4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

 

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Burmistrza  – pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji z pracy  za okres międzysesyjny.

Burmistrz  przeprosił radnych za brak pisemnej informacji z pracy za okres międzysesyjny, gdyż nie zdążył jej przygotować z uwagi na napięty terminarz w tym dniu . Burmistrz rozpoczął od świeżego i nowego tematu , który nawiązuje do wcześniejszego projektu tzw. „schetynówki” , a mianowicie do przygotowanego projektu aplikacyjnego na budowę drogi Gniewkowo-Wielowieś –Wierzchosławice , który trafi do Wojewody do końca tygodnia. Uzyskano wsparcie- poparcie partnerów w tym zakresie tj. 30 tys. zł zadeklarowała CYKORIA Wierzchosławice i ok. 5 tys. zł Spółdzielnia Mieszkaniowa Wierzchosławice. Jest to tym istotniejsze, że  pozyskanie takich partnerów jest dodatkowo punktowane przy ocenie projektu .Realizację tego zadania  planuję się w przyszłym roku . W ubiegłym tygodniu dokonano natomiast uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod budowę ASTRO-BAZY w Uniejowie i jeden taki obiekt powstaje też w Gniewkowie . Dofinansowanie tego projektu to 250 tys. zł . Jest on dostrzegany i stanowi nowość na skalę europejską . Ten mocno zaawansowany technologicznie projekt jest chwalony i uznawany za nowatorski . Zakończenie zadania zgodnie z harmonogramem planuje się jeszcze w tym roku . Najtrudniejszym elementem będzie montaż kopuł, które mają się otwierać i zamykać . Złożono też wstępny wniosek uzupełniający  do projektu związanego z rewitalizacją miasta , ponieważ jest szansa na uzyskanie większych środków . Wiele gmin nie przebrnęło procedury z tym związanej , stąd nie będą korzystać z tych środków i dlatego przygotowano wniosek na niespełna 400 tys. zł  na tą samą w zasadzie robotę , jaka była przeprowadzana. Jeśli pojawi się kolejna taka szansa , to również  wystosowany zostanie odpowiedni wniosek. Realizowana jest budowa ścieżki rowerowej i poniesione w tym zakresie koszty – to głównie wykup gruntów . Wykonanie finansuje Generalna Dyrekcja Dróg . Planuje się zakończyć te 2 odcinki do końca października . Burmistrz poinformował  też o planowanym , uroczystym odbiorze stacji uzdatniania wody , na które będą zaproszenia  dla radnych , dla Marszałka i Wojewody  oraz przedstawicieli Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska .W zakresie tej inwestycji przeprowadzona została już ocena formalna  i  dotacja na to zadanie wynosi ok. 2 mln 200 tys. zł . Projekt ten idzie wspólnie z projektem na oczyszczalnię  ścieków , jednak prace nie rozpoczną się dopóki ten projekt nie zostanie ostatecznie zatwierdzony . Pan Roszak wyraził jednak nadzieje ,że uda się szybko przejść ostateczną, merytoryczną ocenę i rozpocząć to jako drugi segment tego aplikacyjnego wniosku  rozbudowę oczyszczalni. Burmistrz przekazał, że w zeszłym tygodniu spłynęła informacja o ocenie formalnej wniosku na termomodernizację Szkoły Podstawowej w Wierzchosławicach  ( ok. 400 tys. zł) . „Przeszedł” również wniosek termomodernizacji „GOK-u” , który złożony był kilka miesięcy temu . Na tym Burmistrz zakończył swoją informację.

Przewodniczący Rady podziękował panu Roszakowi za wystąpienie i otworzył dyskusję .

Głos zabrał radny Pitera , który nawiązał do prac trwających przy urządzaniu placów zabaw. Radny zasugerował, aby pomyśleć także o ich oświetleniu i monitoringu , tak jak zrobiono to w mieście , by te place „zachowały swój wygląd” . Pan Pitera zaznaczył też , że w Gniewkowie oprócz wspomnianych zabezpieczeń są jeszcze specjalne służby (Policja i Straż Miejska) , dlatego w przypadku wsi – przynajmniej oświetlenie – to rzecz bezwzględna .

Burmistrz odpowiedział, że projekt tego nie przewiduje , takie zadanie wymaga dodatkowego projektu , a monitoring to kolejne tysiące . Można się jednak nad tym zastanowić. Pan Roszak zwrócił uwagę, że nie można też zakładać , że przyjdą łobuzy , by to zniszczyć, ponieważ to kwestia mentalności .

Pan Pitera powiedział, że zdaje sobie sprawę, iż z oświetleniem będzie problem tam gdzie nie ma słupów , ale  są takie  które można wykorzystać do oświetlenia , potrzeba tylko  lamp. Zasugerował też, by zlikwidować jedną zbędną lampę , o której mówił już wcześniej i zamontować w tym miejscu , gdzie jest mieszkańcom potrzebna.

Burmistrz przyznał, że tam gdzie słupy są , to oświetlenie jak najbardziej można wprowadzić.

Przewodniczący Rady uznał, że poruszony został rzeczywiście istotny problem . Tu należy uczynić ukłon w stronę mieszkańców i sołtysów ,by uświadamiać sobie to .

Nie było więcej pytań , wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i  zarządził głosowanie w kwestii przyjęcia informacji Burmistrza .

Pan Kozłowski podsumował głosowanie stwierdzając, że  w obecności 10 radnych , w głosowaniu jawnym – informacja została przyjęta jednogłośnie.

 

Ad.5 . Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010.

 

Kolejno, Przewodniczący Rady poprosił Skarbnika Gminy - panią Dorotę Rutkowską sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010 (sprawozdanie to stanowi załącznik nr 5 ).

Pani Skarbnik w nawiązaniu do przedłożonego radnym sprawozdania w krótkim wystąpieniu  przybliżyła jego treść wszystkim zebranym ( treść wystąpienia stanowi załącznik nr 6).

Po wystąpieniu pani Skarbnik – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Pitera zapytał o przyczynę różnic w kosztach świetlicy w Wierzchosławicach a świetlic w Kawęczynie i Zajezierzu.

Burmistrz wyjaśnił, że w projekcie , w którym  ujęta jest świetlica w Wierzchosławicach jest także 19 placów zabaw . Ponadto sama świetlica jest nieco droższa z uwagi na to , że urządzano też zaplecze dla sportowców z Wierzchosławic.

Radna Lewandowska nawiązała do tematu wykorzystania środków z funduszu sołeckiego  w różny sposób .Sołectwo Bąbolin np. dostosowało się do zaleceń , zgodnie z którymi  środki te przeznaczone mogą być na projekty trwałe (zainwestowano w chodnik) , a były sołectwa które robiły imprezy.

Burmistrz odpowiedział, że sołtysi wspólnie z Urzędem omawiali te kwestie , były organizowane spotkania .Przepisy tak to właśnie regulują i można się z tym nie zgadzać , ale tak to właśnie jest . Pan Roszak przyznał, że w niewielkim zakresie są pewne furtki , których ewentualnie skorzystać można indywidualnie przy uzgodnieniu z Urzędem , konsultacje i ostateczne zatwierdzenie przez zebranie wiejskie.

Głos w tej sprawie zabrała także pani Sekretarz , która zaznaczyła, że nowe zasady gospodarowania funduszem funkcjonują od niedawna  i nie odbywa się to bez problemów . Na zebrania wiejskie przychodzi 4-5 osób , a minimum do podejmowania decyzji to 15 mieszkańców , stąd wniosek , że wieś nie interesuje się tymi sprawami , a jak zapadają  konkretne decyzje , to okazuje się , że są błędne. Za przykład pani Pęczkowska podała Kijewo, gdzie zaplanowano 2 tys. zł na boisko przy szkole , a pani Dyrektor uznała planowany wydatek za niecelowy . W ramach wydatkowania tych środków muszą być dokładne kosztorysy , a sołtysom trudno jest to robić , trudno  jest im z rocznym wyprzedzeniem planować . Nawet w Urzędzie nie ma takich specjalistów, którzy mogliby robić te różne kosztorysy . W lipcu było wystąpienie do sołtysów w sprawie funduszu, ale dopiero teraz robi się plany i jest już późno na poprawki i weryfikację. Nie ma nawet możliwości skalkulowania założenia kilku lamp . Pani Sekretarz zwróciła uwagę , że wprowadzone zmiany miały polepszyć sytuację, a jest tylko więcej pracy dla urzędników i sołtysów. W urzędzie zajmuje się tym pani Wiesia Brzuska, która pomaga , udziela rad i pisze wnioski , bo jest z tym sporo problemów.

Pani Lewandowska powiedziała, że nie podważa zasadności tych środków, bo uważa za słuszne to, że wieś ma czym dysponować , a to ustawodawca trochę „za ściśle to sprecyzował” . Pani Lewandowska wyraziła opinię, że  środki te każe się przeznaczać na takie wydatki , które powinny być finansowane np. przez gminę jako zadanie własne  ( oświetlenie) , a mogłyby posłużyć np. integracji wsi.

Burmistrz zauważył, że tutejsza Rada ustaliła, że sołectwa mają dysponować tymi środkami , ale są również  takie jednostki samorządu , gdzie tego nie ma , pieniądze „idą centralnie” , co Burmistrz uznał za błędne.

Przewodniczący Rady przyznał, że fundusz solecki jest bardzo trudny do zrealizowania . Sołectwa starają się właściwie tym dysponować, np. wyposażają świetlice  itp. , bo nie można przeznaczać środków np. na jedzenie  , ale można na różnego typu imprezy. Zdaniem pana Kozłowskiego te problemowe kwestie zostaną zweryfikowane  w praktyce , poprzez kontrole na przykładzie których dowiadywać będziemy się na co rzeczywiście te środki mogą być wydawane.

Pani Skarbnik zwróciła jeszcze uwagę na kwestię ubiegania się o środki z tego tytułu przez gminę , która jest możliwa wyłącznie przy prawidłowym i całkowitym zrealizowaniu planu.

Pani Sekretarz dodała natomiast , że wyodrębnione fundusze nadal pozostają częścią budżetu gminy  i to Burmistrz ponosi odpowiedzialność za jego  wydatkowanie , a nie sołtysi .

O godzinie 1440 na sesję przybyła radna U.Szarpatowska.

Radny Pitera powiedział, że przy tym widać też różnice między wsią  a miastem . Wieś sama musi sobie przygotować teren pod plac zabaw , a gdy taka inwestycja prowadzona jest w mieście , to nikt do tego nie angażuje mieszkańców . Na prośbę sołtysa Sołectwa Markowo , pan Pitera bardzo często pomaga sprzętowo w różnych zadaniach i w przypadku placu zabaw również . Radny powiedział też ,że w budżecie szukał środków na zakończenie remontu świetlicy w Markowie , ale nie znalazł i nie wie , czy zostanie to zakończone tym sposobem gospodarczym , jak obiecano, czy też nie.

Burmistrz odpowiedział, że tak jak deklarowano- pracownicy dokończą te 2 pomieszczenia w świetlicy . W kwestii porządkowania terenu pod plac zabaw – Burmistrz powiedział , że nie wie jak się to stało , nawet jeśli były telefony do sołtysów . To winna zrobić albo Gmina, albo wykonawca , dlatego Burmistrz nie wie jak to się stało .

Pani Sekretarz dodała, że dziś rano sama  wysyłała pracowników do wykaszania terenów pod place zabaw i nikomu nie  polecała , aby proszono o to sołtysów.

Pani Teresa Mitaszka zgłosiła, że w dniu wczorajszym otrzymała telefon , że firma montująca plac zabaw jest na krzyżówce i za 5 minut będzie montować urządzenia .

O godzinie 14 45 na sesję przybył radny Tyburek.

Pani Sołtys powiedziała, że w momencie pojawienia się tej firmy do placu , na którym miały być montowane urządzenia nie było dojazdu, teren był nieprzygotowany . Wykonawca upierał się , że będzie w tych warunkach montował urządzenia . Pani Mitaszka oświadczyła też , że udało się jej uprosić , by firma pojechała najpierw na inny plac zabaw , by mieć czas na przygotowanie terenu. Nikt wcześniej nie poinformował jej o tym montażu i  nikt też nie zgłosił potrzeby uporządkowania terenu .

Burmistrz powiedział, że takie problemy zgłaszać należy na bieżąco , to nie powinno mieć miejsca . Place zabaw to nowa rzecz i do tego na taką skalę . Było spotkanie z wykonawcą , który ma mało czasu na wykonanie zadania . Przedstawione przez przedmówców sytuacje nie powinny mieć miejsca.

Pani Mitaszka przekazała, że informowała się w Urzędzie, czy  teren pod plac ma być uporządkowany, to uzyskała odpowiedź, że nie , bo będzie to załatwiane kompleksowo.

Pani Bekanowska dodała, że ona również dwukrotnie dzwoniła w tej sprawie , ponieważ w Urzędzie powiedziano jej , że przygotowanie terenu- to sprawa wykonawcy , zaś wykonawca twierdził, że za to odpowiedzialny jest Urząd.

Burmistrz oświadczył ,iż w tej sytuacji może jedynie przeprosić  zainteresowanych sołtysów ,wziąć winę na siebie  i obiecać zmianę.

Przewodniczący Rady podsumował, że z pewnością odbędzie się spotkanie z wykonawcą i do sołtysów trafi odpowiednia informacja.

Radny Tyburek zgłosił, że miałby kilka pytań do radcy prawnego , ale go nie ma na sesji.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że sesja jest nietypowo, bo we wtorek – dziś radca był , ale rano . Pan Kozłowski zaznaczył, że informacja o dyżurach radców jest przy ich pokoju w Urzędzie .

Radny Tyburek powiedział, że miałby kilka pytań do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie, ale na tym projekcie brak jest pieczątki radcy.

Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że Rada nie rozpatruje w tej chwili projektów uchwał, a kontynuowany jest punkt 5 porządku obrad tj. dyskusja na temat sprawozdania z wykonania budżetu w I półroczu 2010r.  Pan Kozłowski zauważył, że skoro nie ma więcej pytań do tego sprawozdania to zamyka dyskusję i prosi radnych o głosowanie . W głosowaniu jawnym , w obecności 12 radnych – sprawozdanie przyjęte zostało jednogłośnie .

 

Ad.6 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

 

a)    przyjęcia Aktualizacji Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Aktualizacji Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015 .

Po przedstawieniu projektu uchwały  -  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję . Nie było  chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych (brak radnych: R.Milewskiego i P.Stefańskiego) .

Uchwała Nr LIII/ 444/2010  w sprawie przyjęcia Aktualizacji Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015 została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

 

 

b)    przyjęcia Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska  dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015 .

Po przedstawieniu projektu uchwały  -  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję . Nie było  chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych (brak radnych: R.Milewskiego i P.Stefańskiego) .

Uchwała Nr LIII/ 445/2010  w sprawie przyjęcia Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska  dla Gminy Gniewkowo na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015 została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

 

c)    zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2010 rok.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił panią Skarbnik  o przedstawienie projektu uchwały  zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2010 rok.

Po przedstawieniu projektu uchwały  -  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję .

Radny Tyburek zwrócił uwagę na brak pieczątki Radcy Prawnego na przedstawionym projekcie uchwały .

Przewodniczący Rady odwołał się do regulacji statutowych , z których nie wynika obowiązek  opiniowania projektów uchwał przez prawnika . Niemniej jednak Rada  stosuje opinię jeśli chodzi o zgodność uchwały z prawem  tj. badanie podstawy prawnej. Pan Kozłowski przytoczył też § 3 pkt 8 z rozdziału III statutu  , który określa elementy budowy projektu uchwały. Jeśli zaś chodzi o uchwały budżetowe , to dodatkowo nad ich poprawnością czuwa też Regionalna Izba Obrachunkowa . Radca jest potrzebny głównie po to , by czuwać nad zmieniającymi się bardzo często przepisami .

Pan Tyburek powiedział, że miał kilka pytań co do zagadnień , na których nie musi się znać , ale chodzi mu też  o to, czy w trakcie sesji można zmieniać kontekst słów , bo w projekcie jest błąd. Jest zapis , że zwiększa się środki o 6 tys. zł dla klubów sportowych , a winno być dla określonego klubu.

Przewodniczący Rady wyjaśnił przygotowywane materiały stanowią tylko projekty , które mogą być zmieniane . Przewodniczący przypomniał, że po odczytaniu projektu zawsze otwiera dyskusję, pyta o uwagi i wnioski do projektu . Często zdarza się , że wpływają różne subwencje, środki , które trzeba wprowadzić do budżetu, ale nie zmieniają jego formuły , ale to ważne , bo np. za tydzień trzeba byłoby ponownie zmieniać budżet. Pan Kozłowski zwrócił się do radnego z uwagą, że skoro ma wniosek formalny , to może go zgłosić . Wyraził też obawę , że proponowana zmiana zapisu w uchwale , mogłaby spowodować pewne niezgodności.

Burmistrz oświadczył, że w dniu wczorajszym  dość długo nad tym dyskutowano , dlatego Burmistrz sprawdził pewne fakty. Przepisy  w zakresie dofinansowania stowarzyszeń zmieniły się w marcu . Wyciągając jak zawsze rękę w kierunku klubów, konkurs ogłoszony został już w listopadzie , by z początkiem roku kluby korzystać mogły już ze środków , a tego nie ma nigdzie . Nikt nie dzieli przez takie decyzje klubów, to raczej one same stwarzają pewne różnice . Tu nie ma zamkniętych drzwi-te znowelizowane przepisy odnoszą się do sytuacji, gdy następują jakieś zmiany w ciągu roku . Nikt z UNII się nie pofatygował , nie rozmawiał , dlatego nieuczciwe i niesprawiedliwe jest pokazywanie tego w ten sposób . Jeśli UNIA wystąpi w tej sprawie, to można o tym rozmawiać .Do tej pory nie było takiej możliwości – pojawiło się to dopiero w tym roku.

Nie było więcej  chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych (brak radnych: R.Milewskiego i P.Stefańskiego) .

Uchwała Nr LIII/446/2010   zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2010 rok została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za” i 1 „przeciw” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 

d)   wyłączenia dróg publicznych kategorii gminnej z użytkowania w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały:

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego- pana Aleksandra Pułaczewskiego  o przedstawienie projektu uchwały w sprawie  wyłączenia dróg publicznych kategorii gminnej z użytkowania w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały .

Po przedstawieniu projektu uchwały  -  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję .

Pan Kozłowski zaznaczył, że radni otrzymali nowy załącznik graficzny , na którym zaznaczono przedmiotowy fragment drogi .

Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 12  radnych (brak radnych: R.Milewskiego i P.Stefańskiego) .

Uchwała Nr LIII/447/2010  w sprawie zmieniająca wyłączenia dróg publicznych kategorii gminnej z użytkowania w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 12 głosach „za”  .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr10 do niniejszego protokołu.

 

e)    zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego  Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015:

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego- pana Aleksandra Pułaczewskiego  o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego  Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015  .

Po przedstawieniu projektu uchwały  -  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję .

Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 11  radnych (brak radnych: R.Milewskiego ,P.Stefańskiego, K.Smoły) .

Uchwała Nr LIII/448/2010  w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego  Gminy Gniewkowo na lata 2007-2015  została  przyjęta  w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za”  .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr11 do niniejszego protokołu.

 

 

Ad 7.Wnioski , interpelacje radnych  oraz  odpowiedzi.

 

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków , interpelacji .

Jako pierwszy głos zabrał pan Kozłowski , który zwrócił się z zapytaniem do Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego o awaryjność wodociągu przy ul.Kolejowej , bo otrzymał sygnał, że zdarza się to często.

Pan Bogdanowicz wyjaśnił , że przez teren ten przechodzi magistrala Inowrocławia i to nie jest nasze urządzenie.

Przewodniczący Rady dodał, że zainteresowany tym mieszkaniec pytał o koszty tych awarii , ale skoro to nie podlega Przedsiębiorstwu, więc nie stanowi to kosztów Gminy .

Radny Pitera nawiązał do uruchomienia stacji uzdatniania wody , a co za tym idzie do zwiększenia ciśnienia wody w sieci – czy to nie spowoduje większej awaryjności tej starej sieci .

Pan Bogdanowicz odpowiedział, że był taki moment przy przejściu ze starej stacji na nową , że to ciśnienie rzeczywiście skoczyło i poskutkowało to 5-6 awariami , ale teraz już ciśnienie jest ustabilizowane  i jest lepiej . By uzdrowić tą sytuację w Gminie – to należałoby przeprowadzić wiele inwestycji . Awarie są , bo stara jest sieć,  natomiast samo połączenie  tych 2 stacji nie będzie powodować zwiększenia awaryjności .Jest jeszcze jedna stacja uzdatniania wody przy ul.Toruńskiej i istnieje synchronizacja między tą stacja, a stacją przy ul.Przemysłowej .Wyłączona z eksploatacji została natomiast wieża ciśnień .

Radny Pułaczewski zapytał, czy są już może prowadzone rozmowy , bądź dokonano kalkulacji w zakresie sprzedaży wody do Inowrocławia .Czy jest zainteresowanie takim rozwiązaniem.

Prezes wyjaśnił , że przeprowadził już ok. 5 spotkań z Prezesem Wodociągów z Inowrocławia , gdy tej wody nie było . Jak już ta stacja będzie gotowa , to  Prezes zobowiązał się do podjęcia kolejnych rozmów . Zgodnie z obecną umową Gniewkowo kupuje ok. 100 tys. m3 wody i tyle samo winno sprzedawać , jednak z uwagi na dotychczasowe parametry wody , zbliżone do tej z Inowrocławia- woleli kupować droższą wodę z Torunia. Rozmowy można więc będzie rozpocząć , jeśli Gniewkowo będzie miało wodę dobrej jakości.

Pan Pułaczewski zapytał, czy zmieniło się coś w kwestii przekazania przez KSM  parkingu przy ul.Inowrocławskiej, bo jest on w opłakanym stanie. Radny zapytał także o możliwość zlikwidowania pasa zieleni przy ul.700-lecia w celu poszerzenia tej drogi.

Burmistrz przyznał, że rzeczywiście rozważano już kwestię modernizacji ulicy 700-lecia , by ująć ją w kolejnej partii dróg do remontu . Co do parkingu , to pan Roszak wyraził wątpliwość co do zamiaru przejęcia tego terenu . Gmina była zainteresowana , ale starą instalacją i boiskiem ,a to w zasadzie jedynie środek tego parkingu.  Burmistrz poinformował o rozmowach z Polo-Marketem  w sprawie modernizacji dojazdu od ul.Piasta do parkingu przy tym sklepie , który jest w fatalnym stanie .

Pani Urszula Szarpatowska zapytała o szansę na budowę ścieżki rowerowej do Więcławic.

Burmistrz odpowiedział, że na dziś nie ma projektu na ten odcinek , jeśli jednak się uda  - to zostanie to wykonane.

Radny Berent zwrócił uwagę na „łączkę” przy Poczcie .Teren ten jest nieużytkowany, a można byłoby tam urządzić parking.

Pan Roszak odpowiedział, że to raczej jest teren prywatny ponieważ Poczta wyprzedała mieszkania .

Radna Lewandowska zgłosiła , że rozmawiała na ten temat z panią Naczelnik ok. rok temu , by dla klientów urządzić tam parking .Nie ma na to zgody lokatorów , którzy nie chcą parkingu pod oknami .

Przewodniczący Rady nawiązał do organizacji II Powiatowego Przeglądu Zespołów Folklorystycznego w Wierzchosławicach , który odbył się w sobotę . Pan Kozłowski zaznaczył, że impreza odbyła się na wysokim poziomie i podziękował za pomoc  w organizacji tego przedsięwzięcia .

Radny Pułaczewski zapytał o właściciela parkingu przy Lewiatanie w Gniewkowie , ponieważ słyszał o groźbie odholowywania pojazdów nie będących własnością klientów sklepu.

Burmistrz przyznał, że częściowo – to pewnie prywatny grunt. Jeśli jest tak rzeczywiście- to każdy ma prawo na swym terenie stawiać co chce i ktoś mógł postawić też taki znak.  Pan Roszak zobowiązał się do sprawdzenia tej kwestii .

Radna Lewandowska zwróciła się do Z-cy Burmistrza, który na poprzedniej sesji zobowiązał się do interwencji w sprawie naprawy drogi przy nieruchomości p-wa Majewskich . Do dziś nic nie zostało jednak zrobione.

Radny Pitera odnosząc się do dyskusji na posiedzeniu komisji – zasugerował , by ogłosić możliwość pozyskania wsparcia poprzez skorzystanie z transportu PKS w ramach darmowych kilometrów od przewoźnika.

 

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący J.Kozłowski przeszedł do realizacji następnego punktu porządku obrad.

 

Ad 8.Wolne głosywnioski.

 

Kolejno,  Przewodniczący Rady  zaprosił do zgłaszania wolnych głosów i wniosków .

Jako pierwszy głos zabrał pan Jan Głowacki – w kwestii kanalizacji , która miała podobno być , ale rury są cienkie . Pan Sołtys zgłosił też potrzebę wykonania odcinka asfaltu , by nie jeździć po bruku.

Burmistrz wskazał, że przez ostatnie 4 lata zrobiono tyle , ile nie udało się przez ostatnie 30 lat . Były rozmowy o podłączeniu się Dąbrowy Biskupiej i wówczas może udałoby się taką instalację wykonać przy pomocy środków unijnych . Całej Gminy nie uda się skanalizować . Teraz robiona jest spora inwestycja od strony Szadłowic , potem planowana jest Suchatówka . Dużym plusem jest to, że Spółka może teraz samodzielnie funkcjonować , co odciąża budżet. Gminy.

Radny Pitera wskazał na odcinek 150 m w Perkowie, skąd trzeba byłoby poprowadzić ok. km sieci.

Burmistrz stwierdził, że Perkowo podłączone jest od drugiej strony , więc taniej byłoby pewnie od Gniewkowa .

Pani Zagórska przekazała zapytanie mieszkańców Suchatówki z rejonu „za torami” , którzy nie wiedzą, czy będzie tam kanalizacja robiona, czy może mają robić sami ekologiczną kanalizację i będzie to dofinansowane przez Gminę.  Pani Sołtys zgłosiła też naprawę drogi za torami , bo już od marca prosi o nawiezienie białego kamienia. Pani Zagórska uściśliła, że chodzi o odcinek od Perkowa w stronę dworca – łuk do p.Wojciechowskiej .

Burmistrz stwierdził, że w marcu nie mogło być mowy o naprawie drogi , ponieważ  była zima.

Odnośnie oczyszczalni przydomowych- Burmistrz przyznał, że brano też takie rozwiązania pod uwagę i ta część Gminy wpisywałaby się w takie działanie .

Pani Sołtys wystąpiła też z wnioskiem o podjęcie działań w celu ograniczenia ruchu pojazdów w Suchatówce w pobliżu placu zabawa .Droga ta  ma charakter pieszo-jezdni . Jest tam ograniczenie do 20 km , ale nikt nie zwraca na to uwagi.

Burmistrz uznał, że oprócz znaku – są progi zwalniające i nie wie co można byłoby jeszcze tam zrobić , to raczej kwestia mentalności ludzi .

Pani Bekanowska zgłosiła , że społeczność Skalmierowic cieszy się z kanalizacji , ale wykonawca obiecał, że po zakończeniu prac droga zostanie doprowadzona do poprzedniego stanu ,a dzieci chodzą do szkoły i toną. Pani Sołtys zapytała, czy można od właściciela firmy wyegzekwować naprawę drogi.

Burmistrz ponowił prośbę, by tego typu problemy zgłaszać na bieżąco , bezpośrednio do niego , bo to nie żadna łaska , że wykonawca obiecał naprawić drogę, bo ma taki obowiązek . Burmistrz zobowiązał się do objazdu terenu objętego tą inwestycją i do dokonania rekonesansu w tym zakresie.

Pani Iglewska wystąpiła z prośbą , by place zabaw w pierwszej kolejności stawiać tam , gdzie nie ma świetlic, by może jeszcze w październiku dzieci mogły z tego skorzystać . W Bąbolinie np. jest już przygotowany plac do montażu urządzeń.

Burmistrz obiecał, że zostanie to rozważone i zaznaczył, że zgodnie z umową i tak całość tj. 19 placów zabaw musi powstać do końca października .

Pani Mitaszka zgłosiła, że mieszkańcy Ostrowa pytają o ulotkę , jaką wielu znalazło w Gazecie Pomorskiej z ofertą pięknego zegara z elementami gminnych obiektów  . Pani Sołtys zapytała, czy Urząd ma może z tym coś wspólnego .

Burmistrz zaprzeczył, twierdząc , że dla niego to też jest zaskoczenie.

Pani Sołtys zgłosiła też, że mieszkańcy Wierzchosławic z meldunkiem w Wielowsi pytają o to ,czy ich część tej wsi również będzie podłączona do kanalizacji .

Pan Roszak odpowiedział, iż musi to sprawdzić.

Pan Szachnowski poruszył kwestię naprawy ok. 20 m chodnika, który został zniszczony przez topolę. Drzewo zostało już usunięte, pan Kruczykowski obiecał naprawę, ale nic się w tej sprawie nie zmieniło.

Pani Wołoszko zgłosiła problem związany z wjazdem busów do Wierzchosławic. Pani Sekretarz odpowiedziała, że pracownicy rozmawiali już z panem Niespodzińskim , który ma to rozważyć, bo musi mu się to opłacać  i za tydzień lub dwa – da odpowiedź.

Radny Smoła nawiązał do projektu na drogę Murzynno-Żyrosławice , pytając , czy wykonanie planowane jest na rok przyszły.

Burmistrz potwierdził, że projekt już jest. Dodał też, że Sołectwu chodziło chyba o drogę w stronę Żyrosławic , ale Gmina nie jest w stanie wszystkiego zrobić.  Burmistrz zapewnił, że chciałby , aby wszystko było zrobione , ale tak się nie da , są jednak chęci , by zrobić jak najwięcej.

Pani Lewandowska  zgłosiła , że przy ul.Kolejowej do Bąbolina energetyka zmieniała słup wysokiego napięcia i uszkodzona została droga. Pani Iglewska dodała , że tą drogą nie można przejść. Burmistrz zapytał, czy stan tej drogi związany jest ze wspomnianymi pracami, na co pani Sołtys odpowiedziała, że to tylko pogorszyło i tak zły stan drogi.

Radny Pitera nawiązał do wcześniejszych pytań na temat długości ścieżki przy drodze Modliborzyce –Lipie . Radny zapytał o to, czy rzeczywiście ten odcinek został skrócony, czy może tak pierwotnie było w projekcie . Burmistrz odpowiedział, że projekt dotyczył odcinka na terenie Gminy Gniewkowo i Dąbrowa  Biskupia- całość ok. 9 km . W naszej Gminie  przewidziano ponad połowę . Pan Roszak powiedział, że rozmawiał ze Starostą , który chciałby , aby po wyborach wykonano odcinek do Szpitala . Burmistrz zaznaczył jednocześnie , że cieszy się z tego co zostało wykonane.

Pan Bednarski nawiązał do  tematu modernizacji boiska przy SP w Kijewie twierdząc, że nie zgadza się z panią Dyrektor , ponieważ boisko jest w złym stanie (jego syn skręcił sobie tam nogę) . Zdaniem pana Sołtysa nie wymaga to dużego nakładu . Mieszkańcy chcieli to zaorać , talerzować i posiać nową trawę , by wyrównać murawę . Pan Bednarski wyraził dezaprobatę wobec stanowiska pani Dyrektor , która może przestraszyła się tego zadania . Pan Bednarski dodał, że intencją samorządu wiejskiego była chęć pomocy szkole, a wyszło inaczej. Przewodniczący Rady uznał, że musiało zajść jakieś nieporozumienie , bo znając panią Dyrektor – nie przypuszcza , że odmówiłaby wsparcia finansowego . Może chodziło o to, że nie czas był na tego typu prace. Radny Smoła przypomniał, że wielu obecnych na sali było w tej Szkole rok temu i nie trzeba chyba tłumaczyć , jak to boisko wygląda , dlatego rzeczywiście dziwi postawa pani Dyrektor. Pan Smoła zasugerował, by może zakupić choć trawę, na co pani Pęczkowska zaprzeczyła, tłumacząc , że zadanie winno być zrealizowane w całości .

Głos zabrał również szef rolniczej Solidarności- pan Heliodor Banaszak , zaznaczając, że jest wytrwałym gościem na gniewkowskich sesjach, którymi jest ubogacony. Wyraził opinię, że współpraca jest bardzo dobra , choć niektóre odcinki są mniej doskonałe . Pan Banaszak potwierdził słabe zaangażowanie wsi . Dzieje się szeroko i dużo , ale też nie wszystko zależy od rolników. Zachęcił do organizowania konkursów na wsiach . Pan Banaszak wyraził też troskę o to, że ze wszystkimi problemami wsi pani Brzuska boryka się sama , sama też musiała starać się o starostów na dożynki  i stało się niefortunnie, że na wicestarostę wybrana została osoba z Murzynna  , która podzieliła środowisko rolnicze. Gość zachęcił do powołania kapituły, która zajmowałaby się opiniowaniem takich kandydatur (tak jest w gm.Rojewo) .Pan Głowacki wyraził zdziwienie wypowiedzią pana Banaszaka , wskazując , że na dożynkach Murzynno reprezentował pan Kaszubski i czy aby o tą właśnie osobę chodzi. Pan Banaszak powiedział, że ma na myśli pana Kubickiego , który charakteryzuje się aspołecznościowym podejściem , na co pan Głowacki powiedział, że pan Kubicki nie pełnił tej funkcji , a jego żona.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja zaplanowana jest na 27 października  2010r. na godzinę 1400 .  Przewidywana tematyka obrad to realizacja zadań oświatowych w Gminie Gniewkowo.

Z uwagi na to, że kadencja Rady kończy się 12 listopada 2010r. , będzie tio chyba ostania sesja w tej kadencji.

 

Ad 9.Zamknięcie  obrad

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski zamknął obrady LIII sesji o godzinie  1605.

 

 

 Podpisał /-/ Przewodniczący Rady- mgr Janusz Kozłowski

 

 

 

 

 

Protokolant

Jadwiga Stefańska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28.09.2010r.
Dokument wytworzony przez: Organizacyjno-Administracyjny
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: J.Stefańska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 grudnia 2010 10:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1659
08 grudnia 2010 10:23 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu.
08 grudnia 2010 10:22 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu.