Protokół Nr XIV /2007
Z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie odbytej w dniu 25 października 2007r.w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1400 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Proponowany porządek obrad:
1.Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum,
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z XIII sesji Rady Miejskiej.
4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
5.Informacja z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji oraz klubów sportowych działających na terenie miasta i gminy.
- Informację o działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji przedstawi p. Irena Hanowska w zastępstwie dyrektora M-GOKSiR,
- Informację z działalności klubów sportowych na terenie miasta i gminy przedstawi Sekretarz Gminy p. Bogumiła Pęczkowska.
- dyskusja,
- przyjęcie informacji.
6.Informacja z działalności jednostek oświatowych.
- informację o działalności jednostek oświatowych przedstawi Kierownik SZEAS p. Ryszard Barczak.
- Dyskusja,
- przyjęcie informacji.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a / zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007.
- projekt uchwały przedstawi p. Janina Kowalska
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
b/zmiany uchwały Nr IX48/2003 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 29 maja 2003 roku w sprawie o ustaleniu najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Samorządowego Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Gniewkowie, pracowników administracji i obsługi szkół oraz przedszkola.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- Przyjęcie uchwały.
C/ wynagrodzenia Burmistrza Gniewkowa.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
d/ zmiany do uchwały Rady Miejskiej Nr XXXVIII/273/2001 w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia na inkaso sołtysów i inkasentów.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
e/ zmiany uchwały Nr VI/32/2003 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 lutego 2003r. w sprawie zasad przyznawania diet sołtysom z terenu Gminy Gniewkowo.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
f/ zmian do uchwały Nr XVII/120/2004 Rady Miejskiej w Gniewkowie w sprawie wyodrębnienia w budżecie gminy środków do dyspozycji jednostek pomocniczych.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
g/ dzierżawy nieruchomości rolnej na lat pięć położonej w miejscowości Murzynko.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
h/ sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych, położonych w Gniewkowie przy ulicy Przemysłowej oraz w Bąbolinie.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
i/ zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
9.Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
10.Wolne głosy , wnioski.
11.Zamknięcie obrad.
Zanim Przewodniczący Janusz Kozłowski przystąpił do przyjęcia porządku obrad odczytał pismo skierowane do Rady Miejskiej, podpisane przez redaktorów „Gniewkoramy”p. Piotra Skoblewskiego, p, Wirginię Skowrońską, p. Małgorzatę Konieczkę ,p. Aleksandra Pułaczewskiego. Po przedstawieniu treści pisma zabrał głos radny Ryszard Pitera i proponował by zaprosić ich i podziękować. Podkreślił iż jest przeciwny żeby dochodziło „do rozwodu” jak ktoś napisze niepochlebnie skoro to ma być pismo samorządowe.
Przewodniczący J. Kozłowski wyjaśnił iż osobiście zapraszał na sesję redaktorów i nie skorzystali z tego , a uczynili na piśmie . W interpelacjach będzie można się odnieść do tej sprawy. Nie było więcej uwag. Przewodniczący przystąpił do realizacji następnego punktu porządku obrad.
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Po czym zaproponował odstąpienie od jego czytania. Propozycja została przyjęta. Przewodniczący J. Kozłowski wnioskował by wprowadzić do porządku w punkcie 8 informację Przewodniczącego Rady Miejskiej dotyczącą dokonanej analizy złożonych oświadczeń majątkowych. Punkt ten został pominięty podczas przepisywania. Nie było uwag , zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 15 radnych nad wprowadzeniem do porządku informacji Przewodniczącego Rady Miejskiej dotyczącej dokonanej analizy złożonych oświadczeń majątkowych w punkcie 8. „za” przyjęciem opowiedziało się 15 radnych. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że wniosek został przyjęty i będzie realizowany w punkcie 8. Następnie zapytał czy radni mają wnioski, uwagi inne propozycje do porządku obrad. Nie było wniosków , propozycji zmian do porządku obrad. Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 15 radnych nad przyjęciem porządku obrad po wprowadzonej zmianie . Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad 3.Przyjęcie protokołu z XIII sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół Nr XIII/2007 sesji odbytej w dniu 19.09.2007r. był wyłożony do wglądu do którego radni mogli zgłaszać uwagi , zastrzeżenia . Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał czy ktoś z radnych ma uwagi do protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski zaproponował odstąpienie od czytania i by przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja została przyjęta. Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 15 radnych. Protokół Nr XIII/2007 z sesji odbytej w dniu 19 września 2007 r. zostały przyjęty jednogłośnie.
Ad 4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Burmistrza o przedstawienie informacji z pracy za okres międzysesyjny.
Burmistrz pan Adam Roszak przedłożył informacje o działaniach w październiku 2007 roku. Przedstawiona informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu. Kończąc swoją wypowiedź Burmistrz przedstawił prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego w Gniewkowie p. Mikołaja Bogdanowicza. Po czym P. Mikołaj Bogdanowicz przedstawił krótką autoprezentację . Poinformował iż jest wiele do zrobienia, ocenia stan bieżący. Podkreślił, iż będzie się starał nadrobić stracone lata. Przedsiębiorstwo jest nie doinwestowane. Zakłada poprawę świadczonych usług na rzecz mieszkańców. Będzie się starał pozyskać środki unijne na co się da. Przewodniczący J. Kozłowski podziękował za wypowiedź życząc wielu sukcesów, po czym otworzył dyskusję na temat informacji przedstawionej przez Burmistrza.
Radny Aleksander Pułaczewski zapytał czy w fazie projektowej przy przebudowie ul. Toruńskiej będzie uwzględniona sprawa bezpieczeństwa przy Szkole Podstawowej Nr 1.
Następnie zwrócił uwagę iż w informacji Burmistrza został pominięty punkt 8 dotyczący PGNiG, zapytał czy były prowadzone rozmowy o możliwości rozbudowy instalacji gazu ziemnego. Niektóre przedsiębiorstwa są tym żywo zainteresowane. Czy były rozmowy chodzi o partycypację w kosztach. Sprawa boiska czy realizacja jest tylko przy Parkowej w ramach euro boisko czy dotyczy SP nr 1. Następnie zapytał czy są rozwiązania dotyczące terenu boiska przy SP nr 1.
Burmistrz p. Adam Roszak udzieli odpowiedzi rozpoczynając od ostatniego pytania i poinformowała, że jest umówiony na jutro z PGNiG na spotkanie . Na to spotkanie zaproszeni są też przedsiębiorcy .Myśli, iż problem zostanie rozwiązany. Ten temat jest na bieżąco rozwiązywany.
Kwestia budowy boiska przy SP Nr 1. W tej sprawie była rozmowa na posiedzeniu komisji . Zgodnie z tym co mówił ta sprawa będzie brana przy planowaniu budżetu na rok następny. Chciałby, aby powstało boisko wielofunkcyjne.
Sprawa ul. Toruńskiej jej przebudowa, wymiana nawierzchni. Prace projektowe rozpoczynają się. Ma uzgodnienia z dyrekcją dróg , Starostwem, że prace będą tak prowadzone by spowolnić ruch, wprowadzić elementy bezpieczeństwa potrzeba będzie więcej gruntu. Informował p. dyrektor iż być może trzeba będzie przesunąć ogrodzenie. Podkreślił, iż ten ważny element będzie rozstrzygnięty przy pracach projektowych.
Radna Lidia Lewandowska zapytała czy kwota 550 tys. zł na sygnalizację przejazdów kolejowych dotyczy tylko Suchatówki, a co z przejazdami w Perkowie , Buczkowie . Czy ma zginąć kolejny człowiek żeby to zrobić.
Burmistrz p. A. Roszak poinformował iż z PKP są trudne rozmowy, oni widzą potrzeby ale z uwagi na ograniczone środki przewidują pieniądze na jeden przejazd. Po ostrych debatach ustalono, iż priorytetem jest Suchatówka z uwagi na liczne wypadki, a pozostałe przejazdy to temat na kolejne lata. Podstawowy argument to natężenie ruchu, gdy jest małe nie wykonują instalacji. Lecz bacząc na to, co się wydarzyło jest wola wykonania 1 przejazdu. Jest krok do przodu jest propozycja, a ich oczekiwanie może być takie, że dołożymy 20 %.
Radny Edward Berent zapytał kiedy będzie dokończona ścieżka rowerowa oraz czy Burmistrz miał na uwadze chodnik przy ul. Zajeziernej, czy ten chodnik będzie zrobiony.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż dokończenie modernizacji ul. Toruńskiej wiąże się z przebudową i ul. Zajezierna będzie dokończona.
Radny Ryszard Pitera powrócił do sprawy Branna i zapytał jak wygląda sprawa instalacji kanalizacji . Następnie prosił o przybliżenie sprawy Księstwa Gniewkowskiego, co zostało poczynione, jakie są koncepcje, co do tego pomysłu.
Burmistrz poinformował iż projekt Księstwa Gniewkowskiego jest w ramach promocji Gminy , zapraszał do wzięcia udziału w spotkaniu , są to projekty związane ściśle z promocją. Zapraszał do włączenia się do tej akcji, każdy może przedstawić swoje pomysły, projekty. Dodał iż w dziale promocji i rozwoju Gminy w internecie jest zamieszczona informacja o zakresie działania można się z tym szczegółowo zapoznać.
W sprawie Branna rozmawiał z dyrektorem p. Nowakowskim . Podkreślił, iż z Agencją rozmowy są trudne. Odbiegając od Branna to będzie przekazanych pięć działek o które zabiega od kilku miesięcy. Natomiast kanalizację w Brannie będzie to musiała zrobić Gmina, ze strony Agencji tak to wynika . Plany co do Branna, Szadłowic zostaną przedłożone.Nie było więcej chętnych do zabrania głosu. Zostało przeprowadzone głosowanie na przyjęciem informacji przedstawionej przez Burmistrza w obecności 15 radnych. Informacja została przyjęta jednogłośnie.
Ad 5.Informacja z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji oraz klubów sportowych działających na terenie miasta i gminy.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił o przedstawienie Informacji o działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji p. Irenę Hanowską w zastępstwie dyrektora M-GOKSiR. Informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Po przedstawieniu informacji przez p. I. Hanowska Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Sekretarz Gminy p. Bogumiłę Pęczkowska – o przedstawienie Informacji z działalności klubów sportowych na terenie miasta i gminy. Informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Po przedstawieniu powyższych informacji Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, w której głos zabrał radny J. Bożko i podziękował za zorganizowanie imprezy „Mini lokalnego Roka”. Przyjechały dwa zespoły i to wpłynęło na promocję Gminy. Podkreślił, iż jest duże zainteresowanie tego typu imprezami.
Pan Jerzy Ratajczak poinformował, iż już nie ma Klubu Biegacza, bo nie było pieniędzy, natomiast członkowie przeszli do Klubu Sokoła. Po czym podkreślił iż w I Lidze Sokoła grają dziewczyny. Zapytał czy mogą w roku przyszłym liczyć na środki dla I Ligi. Udało im się zdobyć trochę własnych środków, ale to nie wystarczy.
Burmistrz p. A. Roszak wyjaśnił, iż było pismo o środki na stoły wysokiej klasy, będą się zastanawiać nad środkami w przyszłym roku. Mogą rozgrywki prowadzić na dużej sali. Aspiracje są duże klubów. Samorząd musi zauważyć utrzymanie się w tej klasie rozgrywkowej.
Radny Tadeusz Maciejczyk podkreślił, iż przeszło mnóstwo problemów z przeszłości. Realizują budowę świetlic, boisk. Muszą się zastanowić, że każdy ośrodek powinien mieć właściciela, opiekuna, aby dbał o to, by w przyszłości nie rosły chwasty. Następnie podniósł problem wymiany kotła w świetlicy w Lipiu. Obiekt tej zimy musi być ogrzany. Podkreślił, iż szybko zapominamy o utrzymaniu obiektu, nikt tego nie chce robić za darmo. Sugerował czy by nie było dobrze, żeby wybudowane boiska, świetlice przechodziły pod zarząd GOK. Następnie podkreślił, iż płyta na boisku „Unii” jest nierówna rosną chwasty.
Przewodniczący J. Kozłowski podkreślił, że jest to znaczący głos w dyskusji. Dodał iż zabezpieczenie etatowe na naszym terenie, które funkcjonuje jest znikome. Powinna być osoba, która by się opiekowała, jest to koszt dla zarządu.
Prezes „Unii” Gniewkowo p. Wojciech Ćwikła stwierdził iż to bardzo ważny temat. Podkreślił iż nie są zadowoleni ze współpracy w utrzymaniu obiektu. Pomoc w utrzymaniu boiska faktycznie jest coraz bardziej zaniedbana. Opiekę merytoryczną sprawuje GOK. Jego zdaniem w GOK –u są osoby, które by mogły przyjść i pomóc w utrzymaniu boiska. Dużo osób było zaangażowanych, pracowało przy organizowaniu imprez. Teraz ludzie nie chcą przychodzić pracować jak GOK ma decydować. Podkreślił iż są skłonni za środki, które otrzymuje GOK przejąć próbę nadzoru i pracy nad utrzymaniem tego boiska.
Pan Marek Jasiński – Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół” podziękował wszystkim za pamięć , za miłą współpracę. Podkreślił iż współpraca układa się bardzo dobrze . Podkreślił iż jest potrzeba środków dla tych małych członków.
Przewodniczćy J. Kozłowski stwierdził , że zaangażowanie działaczy jest duże i należą się podziękowania. W naszej gminie jest różnorodny rozwój sportu. Działacze mają sponsoring bywa tak , że wykładają własne środki.
Burmistrz p. A. Roszak podkreślił iż bardzo dobrze by było, żeby GOK ogarnął wszystko ale są przeszkody. Jeden aspekt , który umknął niektóre świetlice mają atlasy. Gdzie są atlasy musi być osoba uprawniona to urządzenie może być wykorzystywane przez osoby dorosłe, a gdzie nie ma instruktora nie mogą używać nieletni. Kwestię funkcjonowania klubów sportowych, problem poruszony przez p. Ćwikłę należy się zastanowić jak te sprawy rozwiązać. Generalnie obiekt jest przypisany do GOK.
Radny J. Bożko poinformował , że w roku ubiegłym próbowano się zmierzyć z próbą dofinansowaniem na utrzymanie obiektów. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu, Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia glosowania w obecności 15 radnych nad przyjęciem przedstawionych informacji. Informację zostały przyjęte jednogłośnie.
Ad 6.Informacja z działalności jednostek oświatowych.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Kierownika SZEAS p. Ryszarda Barczaka o przedstawienie informacji o działalności jednostek oświatowych. Przedstawiona informacja stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Pan R. Barczak poprosił o głos dla p. dyrektor Elżbiety Torgowskiej p. dyrektor Marii Kucharskiej . p. dyrektor Doroty Gliwińskiej na temat zajęć poza lekcyjnych. Przewodniczący J. Kozłowski podziękował kierownikowi SZEAS za dogłębne przedstawienie informacji stwierdził iż najwięcej kontrowersji , dyskusji , które toczą się w środowisku oświatowym i nie tylko to są te wyniki egzaminów, sprawdzianów. Jest to faktycznie ocena szczątkowa tych wyników . Należy ocenić faktyczne umiejętności ucznia, przyrost wiedzy na danym etapie edukacyjnym. Wyniki są ważne, ale jego zdaniem należy ich tak demonizować. Wyniki są analizowane przez rady pedagogiczne, są programy naprawcze. Podkreślił, iż p. Kierownik w informacji starał się przekazać osiągnięcia, najlepsze wyniki i za to podziękował. Po czym oddał głos p. Elżbiecie Torgowskiej dyrektorowi Gimnazjum Nr 1.
Pani E. Torgowska poinformowała, że podjęła decyzję o zwiększeniu zatrudnienia o trzy etaty, aby sala gimnastyczna przy Gimnajzjum prawidłowo funkcjonowała. Panie pracują od godziny 700 do 2100, często również w soboty i niedzielę Sala gimnastyczna jest wynajmowana klubom sportowym .Kluby po sobie zostawiają porządek, ale nie mniej jednak jest potrzebny duży nakład pracy by utrzymać porządek. Bardzo dużo środków zdobyła z Urzędu Pracy. W skali miesiąca jest to kwota 13 660 zł. Nie robi to po raz pierwszy , nie tylko wydaje pieniądze ale stara się je pozyskać. Dwie panie sprzątające zatrudnione są w ramach robót publicznych. Do sprzątania jest 1500 metrów kwadratowych.
Dyrektor SP w Szadłowicach p. Maria Kucharska poinformowała, że zatrudnia Pana na monitoring jak również zastępstwo p. woźnej na umowę z Urzędu Pracy. W roku ubiegłym, że p. woźna była na zwolnieniu lekarskim 5 miesięcy wynagrodzenie płacił ZUS i środki pozostały.
Pani E. Torgowska dopowiedziała, że opiekunowie na dojazdy od kilku lat są refundowani z Urzędu Pracy. Potrzebuje siedem osób na półetatu. Na dowóz zatrudnienie zwiększyło się o półtora etatu.
Dyrektor SP nr 1 p. Dorota Gliwińska poinformowała, że w jej szkole jest podobnie 16 000 zł wpływa na budżet szkoły i wyjaśniła, że wzrost zatrudnienia nie wpływa na wzrost wydatków. Ma również zatrudnienie z Urzędu Pracy. Prowadzone są kółka (41 kółek na 54 zatrudnionych nauczycieli) poza lekcyjne i ¾ z nich jest niepłatne wymieniła kółka zainteresowań jakie są prowadzone w szkole. W roku ubiegłym szkoła wygrała konkurs ogólnopolski i czworo uczniów wyjechało do Brukseli konkurs fundowany przez euro posła Tadeusza Zwiewkę.
Pani Mariola Kozłowska dyrektor SP w Wierzchosławicach poinformowała, iż z Fundacji „Czarnoziem na Soli” pozyskano ponad 17 tys. zł na kółka zainteresowań dla dzieci. Podziękowała wszystkim nauczycielom za pozyskanie tych środków i wszystko, co robią, bo to jest ciężka społeczna praca.
Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję poinformował , że w czasie trwania komisji analizowano bardzo dokładnie funkcjonowanie placówek oświatowych, oceniali efekty nauczania. Radni nie mieli żadnych pytań. Przewodniczący J. Kozłowski podziękował wszystkim dyrektorom nauczycielom , pracownikom administracji za działalność dydaktyczno wychowawczą oraz pozyskiwanie środków. Po czym przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad przyjęciem przedstawionych informacji w obecności 15 radnych. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że informacja została przyjęta. Po czy ogłosił 15 przerwy.
Po wznowieniu obrad przystąpił Przewodniczący J. Kozłowski do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a / zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Skarbnika Gminy p. J. Kowalska o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian do Uchwały Nr V/33/2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007.
Po przedstawieniu w/w projektu przez p. Skarbnik Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski podkreślił, że nie ma uwag, zapytań ponieważ były projekty uchwał omawiane na posiedzeniu komisji i wszelki wątpliwości wyjaśniono. Po czym przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała XIV/97/2007 w sprawie zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007 została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu
b/zmiany uchwały Nr IX48/2003 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 29 maja 2003 roku w sprawie o ustaleniu najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Samorządowego Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Gniewkowie, pracowników administracji i obsługi szkół oraz przedszkola.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia procedury uchwalania budżetu Gminy Gniewkowo oraz materiałów informacyjnych towarzyszących budżetowi. Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XIV/98/2007 w sprawie ustalenia procedury uchwalania budżetu Gminy Gniewkowo oraz materiałów informacyjnych towarzyszących budżetowi została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu
c/ wynagrodzenia Burmistrza Gniewkowa.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały wynagrodzenia Burmistrza Gniewkowa. Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała nr XIV/99/2007 w sprawie wynagrodzenia Burmistrza Gniewkowa została przyjęta przy 14 głosach „za” i 1 głosie „wstrzymującym”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu
d/ zmiany do uchwały Rady Miejskiej Nr XXXVIII/273/2001 w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia na inkaso sołtysów i inkasentów. Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmiany do uchwały Rady Miejskiej Nr XXXVIII/273/2001 w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia na inkaso sołtysów i inkasentów. Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XIV/100/2007 w sprawie zmiany do uchwały Rady Miejskiej Nr XXXVIII/273/2001 w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia na inkaso sołtysów i inkasentów została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu
e/ zmiany uchwały Nr VI/32/2003 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 lutego 2003r. w sprawie zasad przyznawania diet sołtysom z terenu Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/32/2003 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 lutego 2003r. w sprawie zasad przyznawania diet sołtysom z terenu Gminy Gniewkowo. Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr XIV/101/2007 w sprawie zmiany uchwały Nr VI/32/2003 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 lutego 2003r. w sprawie zasad przyznawania diet sołtysom z terenu Gminy Gniewkowo została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu
f/ zmian do uchwały Nr XVII/120/2004 Rady Miejskiej w Gniewkowie w sprawie wyodrębnienia w budżecie gminy środków do dyspozycji jednostek pomocniczych.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w zmian do uchwały Nr XVII/120/2004 Rady Miejskiej w Gniewkowie w sprawie wyodrębnienia w budżecie gminy środków do dyspozycji jednostek pomocniczych .Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr XIV/102/2007 w sprawie zmian do uchwały Nr XVII/120/2004 Rady Miejskiej w Gniewkowie w sprawie wyodrębnienia w budżecie gminy środków do dyspozycji jednostek pomocniczych została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu
g/ dzierżawy nieruchomości rolnej na lat pięć położonej w miejscowości Murzynko.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości rolnej na lat pięć położonej w miejscowości Murzynko. Po przedstawieniu projektu uchwały radny T. Maciejczyk poprosił o kilka słów komentarza na ten temat ponieważ Rada Sołecka jest przeciwna. Burmistrz wyjaśnił iż dotychczasowy dzierżawca zwrócił się o sprzedaż tej nieruchomości. Na zebraniu była opinia by to pozostało na majątku gminy i wydzierżawić na 5 lat dotychczasowemu dzierżawcy. Nie było więcej uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XIV/103/2007 w sprawie dzierżawy nieruchomości rolnej na lat pięć położonej w miejscowości Murzynko została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu
h/ sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych, położonych w Gniewkowie przy ulicy Przemysłowej oraz w Bąbolinie.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych, położonych w Gniewkowie przy ulicy Przemysłowej oraz w Bąbolinie.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XIV/104/2007 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych, położonych w Gniewkowie przy ulicy Przemysłowej oraz w Bąbolinie została przyjęta przy 13 głosach „za” i 2 głosach „przeciwnych”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
i/ zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XIV/105/2007 w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
Ad. 8 Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej dotycząca dokonanej analizy złożonych oświadczeń majątkowych.
Przewodniczący J. Kozłowski poinformował , że z informacji przysłanej od Wojewody wynika , że oświadczenie majątkowe jego jak i Burmistrza zostało przyjęte bez zastrzeżeń. Do tej pory nie ma żadnych informacji dotyczących oświadczeń radnych by były jakieś nieprawidłowości. Przedstawiona informacja jest wiążąca.
Ad 9.Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków , interpelacji.
Radny Przemysław Stefański zapytał Burmistrza czy prowadzone są rozmowy na temat doprowadzenia wody do budynku PKP między Szadłowicami, a Skalmierowicami. Jeśli były prowadzone to na jakim są etapie.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział , że w tej sprawie było spotkanie i oni zdecydowali , że doprowadzą wodę do budynku. Więc działania być może , że są już prowadzone lub będą podjęte. Sprawę załatwią bez naszego udziału.
Radny P. Stefański upewniał się , że należy rozumieć, że mają wodę ze studni.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż oni stwierdzili , że to jest ich własność ich budynek i to spełnia to minimum.
Radny Rafał Milewski zapytał czy nie było by możliwości zrealizowania w tym roku podłączenia wody tj. połączenia odcinków wodociągowych od Gniewkowa i Wierzchosławic jest to około 120 metrów.
Burmistrz poinformował iż było spotkanie w tej sprawie. Do podłączenia jest odcinek około 150 metrów sieci wodociągowej, tam problem jest z funkcjonowaniem sieci ogólnej w naszej Gminie. Podłączenie do sieci naszej w razie awarii by to spowodowało kłopot. Wierzchosławice są podłączone do magistrali, a to wiąże się z podłączeniem dodatkowych urządzeń lub usprawnienie tych , które dotychczas funkcjonowały. Także wiąże się to z poniesieniem kosztów na inwestycję. Temat pozostaje będzie uwzględniony przy planowaniu budżetu na przyszły rok.
Radny R. Milewski przypomniał iż już wcześniej pytał czy nasza aglomeracja jest zobowiązana do 2015 roku podłączenia kanalizacji, wody. Takie są chyba dyrektywy. Wydaje się jemu iż to tak brzmi w traktacie.
Burmistrz poinformował, że już o tym mówił i jeszcze raz powtórzył , że to jest dyrektywa nie ma dokumentu mówiącego wprost, że mamy skanalizować całą Gminę przecież są inne rozwiązania. Rozwiązaniem jest też instalacja oczyszczalni przyzagrodowych zapewniających warunki sanitarne.
Radny E. Berent poinformował , że na ul. Powstańców Wlkp. Przy skrzyżowaniu jest uszkodzony gulig.
Burmistrz poinformował , że Prezes PK podejdzie do tematu.
Radny R. Pitera zapytał jaki jest stan prawny naszego zakładu ZGK i M na jakim jesteśmy etapie organizacyjnym.
Prezes PK p. M. Bogdanowicz poinformował, że funkcjonuje zakład i jest spółka w organizacji. W poniedziałek wystąpią o wpis do KRS w celu rejestracji.
Radna Lidia Lewandowska w imieniu mieszkańców poruszyła sprawę oświetlenia ul. Sikorskiego od strony SP nr 1 ta ulica nie jest w ogóle oświetlona, robi się teraz wcześniej ciemno ,a dzieci wracają ze szkoły , kościoła. Mieszkańców nie uspakaja to , że ENEA założy te lampy przy realizacji modernizacji całej Gminy.
Burmistrz poinformował, że jest w kontakcie z ENEA nasza umowa jest zaakceptowana przez zarząd w Poznaniu. Nie chce składać deklaracji co do terminu wykonania, ponieważ te terminy uciekały. Podkreślił iż jest to modernizacja finansowana z oszczędności w oświetleniu. Dodał iż myśli, że to wkrótce się wszystko rozwiąże.
Radny Karol Smoła zwrócił się o informację w sprawie likwidacji DPS w Kawęczynie. Z nieoficjalnych informacji wynika iż w ciągu trzech lat ulegnie likwidacji.
Burmistrz p. A. Roszak poinformował, że temat jest na bieżąco analizowany w poniedziałek jest spotkanie ze Starostą, będzie to główny temat rozmów .
Radny Rady Powiatu p. Mikołaj Bogdanowicz,(dzisiaj sesja) że na sesji Rady Powiatu została podjęta uchwała o programie naprawczym. W tej uchwale jest mowa , że DPS w Kawęczynie będzie zlikwidowany, a rozbudowany ma być ośrodek w Parchaniu. Dyrektor motywował tym , że łatwiej wybudować nowy niż remontować ten , który jest pod ochrona konserwatorską.
Radny K. Smoła stwierdził, iż tego nie rozumie ponieważ ostatnio były podjęte inwestycje, straci zatrudnienie kilka osób.
Burmistrz p. A. Roszak zapewnił , że stanowisko będzie jednoznacznie przedstawione. Dodał, iż wiąże się to z pewnym cyklem likwidacji mamy już sprawę likwidacji Obwodu Drogowego z czym się nie zgadzamy i PDS jest w tym kontekście.
Pan M. Bogdanowicz dopowiedział , że przedstawił stan faktyczny nie jest to równoznaczne z tym , że się zgadza z likwidacją.
Radny Rafał Milewski zapytał czy u nas jest program współpracy z organizacjami pozarządowymi, może jest w przygotowaniu w planach.
Sekretarz Gminy p. Bogumiła Pęczkowska poinformowała, że taki program jest opracowywany co roku , w tym roku też ma tak być będzie przygotowany na kolejna sesję i przedstawiony.
Radny Tadeusz Maciejczyk poruszył sprawę założenia lamp w Zajezierzu . Mieszkańcy się niecierpliwią , dzień jest o 6 godzin krótszy.
Burmistrz poinformował iż odpowiadał p. Lewandowskiej w tej sprawie
Radny T. Maciejczyk upewniał się iż to się wiąże z tym samym. Następnie powrócił do interpelacji składanej na piśmie w sprawie przeprawy na kanale Fryderyka. Sprawa ta była skierowana według kompetencji do lasów państwowych. Prosił o pośrednictwo w tej sprawie ponieważ ta przeprawa się rozmyje, chodzi by nie doprowadzić do kompletnej dewastacji bo będzie dramat przy wystąpieniu jakiej klęski żywiołowej.
Następnie poruszył sprawę dziedzińca SP nr 1 tam są powbijane pręty metalowe opasane kolorową taśma. Jego zdaniem jest to nie estetyczne, a także niebezpieczne bo na te pręty można się nadziać jak na rożno. Te pręty nie chronią przed spadającymi dachówkami, bo taka była intencja.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż w kwestii zabezpieczenia kanału ponownie będzie wystąpienie do zarządcy. Natomiast w sprawie zabezpieczenia przed spadającym dachówkami Burmistrz poprosił p. dyrektor o wyjaśnienie. Zwrócił się do p. dyrektor o zlikwidowanie tych prętów, a użyć innego zabezpieczenia aby faktycznie nie doszło do tego , że któryś z dzieciaków może się na to nabić.
Dyrektor SP Nr 1 p. Dorota Gliwińska podziękowała za troskę. Podkreśliła iż informowała pismem poprzednią radę, zwracała się o remont dachu. Półtora roku temu kwietniu spadły dachówki z nie wyremontowanej części dachu, od tej pory ubiega się o naprawę dachu, ma również na uwadze sytuację finansową. Jest w posiadaniu opinii różnych zakładów budowlanych którzy nie podjęli się naprawy tej części dachu ze spadającymi dachówkami gdyż nie są w stanie dać gwarancji, że te dachówki nie będą spadać . Poszuka alternatywnego zabezpieczenia. Nie weźmie na sobie odpowiedzialności by nie było zabezpieczenia. Zwróciła się do radnych o środki na remont dachu by dzieci mogły wchodzi do starego budynku. Podkreśliła że od strony boiska dachówki spadają bez wiatru.
Przewodniczący J. Kozłowski poinformował iż w pracach nad budżetem na rok przyszły będzie ta sprawa uwzględniona. Z tego co wie będą pieniądze na dach w Szadłowicach, Wierzchosławicach i Szkole Podstawowej Nr 1. Mówił o tym p. R. Barczak.
Radny T. Maciejczyk zauważył iż p. dyrektor sprowadza to do konwencji żartu ale wcale to jego nie bawi bo to jest swego rodzaju przejaw manifestacji. Podkreślił iż to rozumieją, pierwszy etap naprawy tego dachu został zrobiony, należy poczekać cierpliwie na dalsza realizację. Na oświatę przeznaczona jest kwota 8 163 900 w tym na inwestycje 1 907 000 zł. Więc widać z tego, że pamiętają oświacie , a pręty wyglądają ohydnie, zagrażają bezpieczeństwu i należy je zlikwidować.
Pani D. Gliwińska powiedziała, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci to nie robi sobie żartów . Odpowiada za życie dzieci. Faktycznie to było zalecenie trójki giertychowskiej. Taśma nie jest estetyczna, pręt nie jest zbyt ładny. Podejmie stosowne kroki i zamieni na coś innego . Oświadczyła, iż nie zdejmie tego ogrodzenia chyba, że na wyraźne polecenie. Prosiła o zajęcie stanowiska.
Kierownik SZEAS p. R. Barczak obiecał , że obejrzy te pręty. Zabezpieczenie musi być na czas aż ten dach nie będzie zrobiony bo rzeczywiście dachówki spadają z budynku i nie tylko może uderzyć dziecka ale zabić jak spadnie z takiej wysokości, niebezpieczeństwo jest ogromne . Deklarował iż podejdą do tego tematu, tą kwestię rozwiążą.
Przewodniczący J. Kozłowski powiedział , że ta dyskusja jest skierowana by ten dach zrobić i dobra wola Burmistrza, kierownika i radnych by ten temat załatwić, dach zostanie zrobiony i problem przestanie istnieć.
Radny T. Maciejczyk podkreślił, iż temat poruszył w trosce o bezpieczeństwo dzieci.
Pani Dorota Gliwińska zwróciła się o wydanie dokumentów dotyczących jej korespondencji, wypowiedzi budowlańców, którzy oświadczyli iż nie podejmą się naprawy dachu. Ponieważ by nie chciała być podejrzewana o manifestację. Wysłuchała wszystkiego i wykona jakąś alternatywną formę, która będzie zabezpieczała.
Radny R. Pitera sugerował że może by się udało zweryfikować potrzeby naprawy hydrantów i zabezpieczyć środki na naprawę. Z posiadanych informacji hydranty są w opłakanym stanie, nie są sprawne.
Prezes PK p. M. Bogdanowicz poinformował iż temat hydrantów był znany jemu pod koniec września i zlecił kierownikowi Litwińskiemu przejrzenie wszystkich hydrantów. Narzekania są na estetyczny wygląd, problem z uruchomieniem. Jest jego gestia by tym tematem się zająć i by chciał aby hydranty działały sprawnie. Jeśli rada chce wyasygnować jakieś środki to nie będzie protestował.
Przewodniczący J. Kozłowski zauważył , że sprawa hydrantów powraca co roku jest to związane z tym , że są problemy z kradzieżą pewnych detali. Temat jest ważny dla bezpieczeństwa przeciw pożarowego Gminy i prosił by Prezes zajął się tą kwestią. Nie było więcej chętnych radnych do zabrania głosu i Przewodniczący J. Kozłowski przeszedł do realizacji następnego punktu porządku obrad.
Ad 10.Wolne głosy, wnioski.
Przewodniczący J. Kozłowski udzielił głosu Sołtysowi wsi Zajezierze p. Stanisławie Weres, która podniosła kwestię oczyszczalni i przykrego zapachu
(smrodu) jaki jest od ubiegłego roku. Dawniej tego nie było bo też brała ziemię po leżakowaniu z oczyszczalni. Podkreśliła, że było takie zdarzenie w ubiegłym roku iż oparło się o policje i ochronę środowiska. We wrześniu przejeżdżała drogą w kierunku cmentarza na Kaczkowo i droga była zaśmiecona ogromy „fetor”, nie wie czy ktoś sobie przez pomyłkę zawiózł, czy co innego było. Zapytała czy to będzie się powtarzać, czy ta ziemia będzie leżakować, czy będzie przyjęty inny kierunek działania.
Burmistrz p. A. Roszak odniósł się do kwestii iż ktoś sobie jeden transport zawiózł. Poinformował , że problem polegał na tym , że jak ktoś potrzebował to w tym okresie Zajezierze było całe „zarzucane”, wywóz był nielegalny. Dodał iż myśli , że p. Prezes sobie tą kwestię uporządkował. Poinformował , że były wyciągnięte konsekwencje była w to zaangażowana policji bo takich sytuacji nie powinno być i nie może być . Odpady nie mogą być wykorzystywane na inne cele, powinny trafić na wysypisko i użyte do rekultywacji .
Pani S. Weres dopowiedziała, że ta sytuacja zaczęła się od ubiegłego roku w innych latach tego nie było.
Prezes PK p. M. Bogdanowicz poinformował, że sytuacja jest od około roku gdyż jest większy wywóz nieczystości z Bonduelle. Obecne poletko jest za małe i nie ma gdzie ta ziemia leżakować. Zwrócił się do Burmistrza o wydzielenie dodatkowego poletka. To wiąże się z dodatkową inwestycją na jego urządzenie. W okresie zimowym i wiosennym tego nie będzie ale w okresie letnim może się powtórzyć. Deklarował iż będzie pracował nad tym by zebrać dodatkowe środki na realizację tego zadania.
Sołtys wsi Suchatówka p. Łucja Zagórska powróciła do sprawy naprawy dziur na drodze, na odcinku od drogi krajowej do przejazdu kolejowego w Suchatówce, którą zgłaszała na sesji wrześniowej. Miesiąc minął i nic się nie robi.
Następnie zapytała o realizację wodociągu do osób , które się budują od drogi krajowej w kierunku p. Przygodzińskiego. Czy ten wodociąg będzie w tym roku zrobiony, pięć lat czekają na tą wodę.
Burmistrz p. A. Roszak poinformował , że wodociąg jest praktycznie realizowany . Natomiast sprawa dziury połączenia torowiska z asfaltem będzie to zrobione w okresie przedzimowym być może na początku przyszłego tygodnia. Będzie to zrobione przy okazji innych napraw na drogach.
Pan Ł. Zagórska następnie zapytała czy mieszkańcy osady w lesie będą kiedyś podłączeni do wodociągu. Tam jest budynek kolejowy, mieszka dziesięć rodzin z nadleśnictwa i mają również problemy z wodą.
Burmistrz p. A. Roszak wyjaśnił iż to jest podobna historia jak w Szadłowicach własność PKP. Musi być wola dwóch stron by to zrobić, odpowiada administrator. Nie tylko Gmina ale i też musi być wola nadleśnictwa.
Mieszkaniec Zajezierza p. Spólnik w imieniu mieszkańców zapytał jak będzie przebiegała droga w Zajezierzu czy będzie robiona obok garaży, czy tak jak było wcześniej planowane do Suchatówki. Było zebranie i opowiedzieli się żeby była droga robiona obok garaży. Było uzgodnione , były zbierane podpisy.
Następnie zapytał czy będą założone lampy bo Burmistrz obieca, a ich nie ma.
Burmistrz poinformował iż wcześniej wypowiadał się na temat oświetlenia i to też jest ta część Gminy gdzie ma być robiona modernizacja w ramach której ma być założonych 7 punktów świetlnych.
Jeśli chodzi o drogę to było mówione na wcześniejszych spotkaniach jasno precyzyjne, że jej przebieg zaczyna się od Gniewkowa przez Zajezierze do Suchatówki. Jakiekolwiek zmiany to nie jest takie proste bo muszą być na to zabezpieczone środki. Parę lat wcześniej zapadły decyzje o przebiegu, opracowano dokumentację na drogę Gniewkowo – Suchatówka. Jakiekolwiek zmiany dzisiaj wiążą się z decyzją Rady Miejskiej i zapewnieniem środków na wykonanie dokumentacji technicznej. Nie możemy opierać się na woli części mieszkańców by zmienić kierunek drogi. Zebranie nie może podjąć decyzji o zmianie. Jeśli będzie wola rady i żeby na przykład zmienić ten przebieg i uzupełnić dokumentację o brakujący odcinek ( odnogę do drogi krajowej) będzie realizowane. Na dzień dzisiejszy jest taki stan prawny , że mamy drogę Gniewkowo – Suchatówka.
Sołtys wsi Suchatówka p. Łucja Zagórska przypomniała iż pod koniec kadencji poprzednia rada uchwaliła przebieg drogi. Polemizowano od początku tej kadencji ale jak widać w tym kierunku nic nie poczyniono i wbrew woli mieszkańców budujecie. Podkreśliła iż tego nie rozumie.
Radny T. Maciejczyk potwierdził iż polemizowali ale chodzi o stan faktyczny . Wszystkie wnioski , aplikacje składane są na podstawie takiej dokumentacji. Być może kolega Milewski jest zainteresowany jakimś tam przebiegiem. Dzielimy skórę na niedźwiedziu bo daleka droga by pozyskać te środki i w ogóle coś wybudować, być może trzeba pomyśleć by w przyszłości spróbować o połączeniu to z drogą krajową. Jako radny nie był zainteresowany przebiegiem w tą czy w tamtą stronę. Na zebraniu wiejskim był plebiscyt, który nie ma mocy prawnej i decyduje o niczym. Dokumentacja była dyskutowana dużo wcześniej, dawno , te plany są stare, a teraz by trzeba tworzyć nowe od początku.
Zdaniem p. Ł. Zagórskiej był czas, że można było zmienić te plany bo dyskutowaliśmy to w poprzedniej kadencji rady.
Radny T. Maciejczyk podkreślił , że to Pani Sołtys oponowała nie było tego plebiscytu , była polemika między nimi a teraz jest nowy fakt.
Radny Rafał Milewski podkreślił , że problem nie pojawił się wraz z pismem. Uczestniczył w dwóch zebraniach wiejskich w Zajezierzu i na tych zebraniach większość mieszkańców opowiedziała się, że chce mieć drogę tamtą. Jeśli p. Maciejczyk uważa się za wyraziciela wyborców to powinien to stanowisko przedstawić na radzie jakie jest zdanie jego wyborców. Zapytał jakie są konkretne argumenty, żeby ta droga przechodziła z Zajezierza do Suchatówki. Jego zdaniem za dużo argumentów nie ma bo przy odcinku ,który nie ma być realizowany mieszka 13-14 i kolejne domy się budują. W przypadku gdyby droga szła przez las do Suchatówki to by został objęty jeden mieszkaniec . Tutaj wyraźna korzyść. Jest tak , że generalnie wyprowadza się ruch z zabudowań. W takiej sytuacji by było pogorszenie bezpieczeństwo. Drogą nie planowaną do modernizacji jest wywożone drewno z lasu , jeżdżą autobusy, a tak pojazdy pojadą przez Suchatówkę, jak miną się dwa autobusy taką wąska drogą. Budowana jest ścieżka rowerowa Wierzchosławice – Suchatówka , ma być na całym odcinku oświetlona. Nie słyszał argumentów od mieszkańców tylko od radnych , że to ma poprawić bezpieczeństwo. Wielu mieszkańców z Zajezierza jeździ do pracy do Suchatówki do p. Maciejczyka ,p. Palacza oraz do Gniewkowa do Interlightu i Bonduella więc jak pojadą przez odcinek leśny to świateł nie będzie i jest większe zagrożenie bezpieczeństwa , szybciej może dojść do napadu. Przy okazji realizacji nie planowanego odcinaka drogi by można zrobić jakiś pas zjazdowy z drogi krajowej. Następny argument to przy tej drodze są firmy i powinniśmy szczególnie zadbać o tych co płacą duże podatki. Także przy tej nie planowanej drodze są tereny inwestycyjne. Mieszkańcy mają rację , że oni tą drogą będą jeździć, a nie samorządowcy i zdaniem radnego oni powinni decydować jak droga ma przebiegać niezależnie czy są plany, uzgodnienia które powstały niedawno, to nie powinno być głównym czynnikiem.
Przewodniczący J. Kozłowski podsumował dyskusję dotyczącą drogi. Jeżeli w budżecie na nowy rok zostaną przeznaczone środki finansowe na budowę nowej drogi to będzie realizowana. Jeżeli nie zostaną przeznaczone to będzie realizowany projekt ,który jest aktualnie z dokumentacją to będzie zależało od woli wszystkich radnych. To przedsięwzięcie jest na dzisiaj w budżecie i sprawę na dzisiaj uważa za zakończoną.
Radny R. Milewski powiedział iż rozumie , że droga będzie realizowana przeciw mieszkańcom Suchatówki ale zgodnie jakby z wolą Rady.
Przewodniczący J. Kozłowski zapytał radnego R. Milewskiego jakie jest wyjście na dzisiaj z tej sytuacji, nie rozumie jakie ma przesłania ta wypowiedź.
Radny R. Milewski odpowiedział iż w pierwszym wariancie mówił p. Przewodniczący , że droga będzie realizowana tak jak jest ustalone w planach chyba , że pieniądze się znajda w nowym budżecie to wtedy będzie realizowana po nowemu. Jak się nie znajdą pieniądze na zmianę projektu to droga (inwestycja) będzie realizowana wbrew woli większości mieszkańców Zajezierza i Suchatówki natomiast zgodnie z wolą Rady bo kiedyś tak postanowiła. Podkreślił iż należy się zastanowić bo tam jest wąski odcinek lasu i ten las będzie niszczony. .
Przewodniczący J. Kozłowski poinformował iż przedstawił formułę jak się konstruuje budżet, a w jakim kierunku pójdzie decyduje Rada. Nasz stan prawny jest taki , że p. Burmistrz pozyskuje środki na te inwestycje gdzie ma już dokumentację i gdzie to zostało już zatwierdzone. Być może część Suchatówki ma inne zdanie, być może mają rację, a przyjdą inni i mogą powiedzieć, że się z tym nie zgadzają. Jego zdaniem tych dróg na naszym terenie powinno być jak najwięcej i wszystkie powinny być realizowane, naprawiane. Co do treści przesłania nie mamy odrębnego zdania tylko jest kwestia czy będzie to realizowane czy nie , przedstawił skąd się te pieniądze biorą na inwestycje.
Pani Sołtys z Zajezierza p. S. Weres odniosła się do kwestii drogi. Podkreśliła, że plany były uchwalane osiem lat temu i będzie brała to co jest, co ma już na „podwórku” , a nie co będzie dane za dziesięć lat. Zwracając się do p. Maliewskiego powiedziała iż ona się nie wtrąca do tego co on robi i prosiła by się nie wtrącał i niczyje sprawy. Jej zdaniem temat zakończony.
Radny Przemysław Stefański prosił by na przyszłość wymagać by prowadzić dokładnie buchalterie z zebrań, szczególnie listy obecności ponieważ na zebranie przychodzi 5-6 osób, są podejmowane uchwały bo żadna inwestycja unijna nie może być bez zebrania wiejskiego . Za parę lat kilka osób jest przeciwko. Takie zapisy muszą być prowadzone aby sytuacja była jasna. Podał przykład Szadłowic iż było zebranie w sprawie adaptacji świetlicy i też było kilka osób i trzeba będzie zorganizować ponownie zebranie . Tak samo powinno być w Suchatówce i w Zajezierzu.
Zdaniem radnego Karola Smoły Burmistrz powinien określić koszty przeplanowania tej drogi i jaki czas jest na to potrzebny na to, może się okazać, że nie zdążymy zrobić do pozyskania środków.
Burmistrz p. A. Roszak wyjaśnił , że nie chodzi o przeprojektowanie, a o doprojektowanie . Musi być nowa dokumentacja na tą odnogę do drogi krajowej. Odcinek ten ma około 2 km i koszt dokumentacji na dzień dzisiejszy około 20 tys. zł dodał iż nie mówi o innych kosztach.
Radny R. Milewski odniósł się do wypowiedzi p. Sołtys z Zajezierza i stwierdził iż nie chce wchodzić na Pani Sołtys podwórko , jest radnym , reprezentuje stanowisko jakiejś społeczności, większości mieszkańców być może tej aktywnej przychodzącej na zebrania. Podkreślił , że na zebraniu większość mieszkańców chciała ta drogę. Jego zdaniem te 20 tys. zł na doprojketowanie nie jest tak dużo. Jeśli jest konflikt to sugerował by się spotkać albo przeprowadzić jakieś ,referendum. Spotkać się porozmawiać, przedyskutować tak jak chcą mieszkańcy, a nie robić przeciwko dwóm społecznościom.
Pani S. Weres jeszcze raz podkreśliła, że ta droga była zatwierdzona 8 lat temu, a p. Milewski jest pierwszą kadencję radnym i nie zna tematu. Będzie brała to co dają, a nie będzie odrzucała tego.
Przewodniczący J. Kozłowski zwracając się do radnego Milewskiego powiedział iż nikt przeciwny nie jest tego typu inwestycją, tutaj chodzi byśmy nie wydawali pieniędzy na sama dokumentację , która potem leży a pieniądze zostały wydane. Jeśli uda się pozyskać pieniądze na tą drugą drogę to też będzie realizowana. Mamy do wyboru zatrzymać aplikowanie tych pieniędzy i nie starać się bo nie mamy dokończonej inwestycji czy też nie. Zdaniem Przewodniczącego jak mamy dokumentację, możliwość pozyskania pieniędzy to działania Burmistrza należy wykorzystać. Prosił by Pan radny nie wypowiadał się iż są przeciwko mieszkańcom albo chcą zrobić komuś na złość bo intencje są jawne, nie ma radnego który by robił na złość mieszkańcom by jakąś inwestycję prowadzić.
Radny J. Bożko nie zgodził się z wypowiedzią p. Milewskiego , że 20 tys. jest małą kwotą. Można zobaczyć jak trudno jest podzielić środki na sport. Jego zdaniem jest to bardzo duża kwota jakby przeznaczyć dla dzieci na sport.
Radny R. Milewski sprostował iż nie mówił , ze 20 tys. zł jest nic. Chciałby żeby p. Bożko postawił się w takiej sytuacji , że nie buduje się drogi dla 13 sąsiadów , a buduje się dla 1 osoby.
Przewodniczący J. Kozłowski podziękował za wypowiedzi i stwierdził , że dyskusja na temat drogi się wyczerpała.
Radny K. Smoła zwracając się do Burmistrza stwierdził, że przydała by się informacja w prasie dlaczego te drogi nie są budowane oraz informacja o konkursach, żeby społeczeństwo wiedziało dlaczego nie możemy realizować.
Burmistrz p. A. Roszak potwierdził, że rzeczywiście taka informacja jest potrzebna, komunikacja jest istotna. Urząd Marszałkowski jest tą instytucją , która będzie dysponowała środkami unijnymi. I urząd marszałkowski będzie przydzielał środki nie będzie rozdzielczości na inne instytucje. Same negocjacje z komisja europejska, negocjacje społeczne to powoduje wydłużenie terminu i rozstrzygnięcie wiosną przyszłego roku. Konkursy będą ogłaszane na początku przyszłego roku.
Przewodniczący J. Kozłowski poinformował , że na następnej sesji będą uchwalane stawki podatkowe co jest niezbędne do budżetu, będzie dyskusja o drogach, remontach , skąd te środki wziąć. Po czym podał tematy na następna sesję zaplanowane na listopad 2007 roku tj:
1.Ustalenie stawek podatkowych i opłat lokalnych na rok 2008.
2.Ocena działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia.
Zaproponował termin odbycia sesji na dzień 26.11.br. godzinie 1400.
Radny J. Bożko wnioskował by sesja odbyła się w dniu 27.11.07r.
Po dyskusji został przyjęty termin 27.11.07r. godzina 1400. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu
Ad 11. Zamknięcie. obrad.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej p. Janusz Kozłowski zamknął obrady XIV sesji Rady Miejskiej o godzinie 17 40.
Podpisał(-) Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozłowski
Protokolant
Maria Graczyk
Wykaz uchwał podjętych na XIV sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie
w dniu 25 października 2007r.
1.Uchwała XIV/97/2007 w sprawie zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007.
2.Uchwała Nr XIV/98/2007 w sprawie ustalenia procedury uchwalania budżetu Gminy Gniewkowo oraz materiałów informacyjnych towarzyszących budżetowi
3.Uchwała nr XIV/99/2007 w sprawie wynagrodzenia Burmistrza Gniewkowa .
4. Uchwała Nr XIV/100/2007 w sprawie zmiany do uchwały Rady Miejskiej Nr XXXVIII/273/2001 w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia na inkaso sołtysów i inkasentów .
5. Uchwała Nr XIV/101/2007 w sprawie zmiany uchwały Nr VI/32/2003 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 lutego 2003r. w sprawie zasad przyznawania diet sołtysom z terenu Gminy Gniewkowo .
6. Uchwała Nr XIV/102/2007 w sprawie zmian do uchwały Nr XVII/120/2004 Rady Miejskiej w Gniewkowie w sprawie wyodrębnienia w budżecie gminy środków do dyspozycji jednostek pomocniczych.
7.Uchwała Nr XIV/103/2007 w sprawie dzierżawy nieruchomości rolnej na lat pięć położonej w miejscowości Murzynko.
8.Uchwała Nr XIV/104/2007 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych, położonych w Gniewkowie przy ulicy Przemysłowej oraz w Bąbolinie.
9.Uchwała Nr XIV/105/2007 w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
Zestawiła Maria Graczyk
Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedz z XIV sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie która odbyła się w dniu 25.10.2007r. .
Radny Przemysław Stefański zapytał Burmistrza czy prowadzone są rozmowy na temat doprowadzenia wody do budynku PKP między Szadłowicami, a Skalmierowicami. Jeśli były prowadzone to na jakim są etapie.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział , że w tej sprawie było spotkanie i oni zdecydowali , że doprowadzą wodę do budynku. Więc działania być może , że są już prowadzone lub będą podjęte. Sprawę załatwią bez naszego udziału.
Radny P. Stefański upewniał się , że należy rozumieć, że mają wodę ze studni.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż oni stwierdzili , że to jest ich własność ich budynek i to spełnia to minimum.
Radny Rafał Milewski zapytał czy nie było by możliwości zrealizowania w tym roku podłączenia wody tj. połączenia odcinków wodociągowych od Gniewkowa i Wierzchosławic jest to około 120 metrów.
Burmistrz poinformował iż było spotkanie w tej sprawie. Do podłączenia jest odcinek około 150 metrów sieci wodociągowej, tam problem jest z funkcjonowaniem sieci ogólnej w naszej Gminie. Podłączenie do sieci naszej w razie awarii by to spowodowało kłopot. Wierzchosławice są podłączone do magistrali, a to wiąże się z podłączeniem dodatkowych urządzeń lub usprawnienie tych , które dotychczas funkcjonowały. Także wiąże się to z poniesieniem kosztów na inwestycję. Temat pozostaje będzie uwzględniony przy planowaniu budżetu na przyszły rok.
Radny R. Milewski przypomniał iż już wcześniej pytał czy nasza aglomeracja jest zobowiązana do 2015 roku podłączenia kanalizacji, wody. Takie są chyba dyrektywy. Wydaje się jemu iż to tak brzmi w traktacie.
Burmistrz poinformował, że już o tym mówił i jeszcze raz powtórzył , że to jest dyrektywa nie ma dokumentu mówiącego wprost, że mamy skanalizować całą Gminę przecież są inne rozwiązania. Rozwiązaniem jest też instalacja oczyszczalni przyzagrodowych zapewniających warunki sanitarne.
Radny E. Berent poinformował , że na ul. Powstańców Wlkp. Przy skrzyżowaniu jest uszkodzony gulig.
Burmistrz poinformował , że Prezes PK podejdzie do tematu.
Radny R. Pitera zapytał jaki jest stan prawny naszego zakładu ZGK i M na jakim jesteśmy etapie organizacyjnym.
Prezes PK p. M. Bogdanowicz poinformował, że funkcjonuje zakład i jest spółka w organizacji. W poniedziałek wystąpią o wpis do KRS w celu rejestracji.
Radna Lidia Lewandowska w imieniu mieszkańców poruszyła sprawę oświetlenia ul. Sikorskiego od strony SP nr 1 ta ulica nie jest w ogóle oświetlona, robi się teraz wcześniej ciemno ,a dzieci wracają ze szkoły , kościoła. Mieszkańców nie uspakaja to , że ENEA założy te lampy przy realizacji modernizacji całej Gminy.
Burmistrz poinformował, że jest w kontakcie z ENEA nasza umowa jest zaakceptowana przez zarząd w Poznaniu. Nie chce składać deklaracji co do terminu wykonania, ponieważ te terminy uciekały. Podkreślił iż jest to modernizacja finansowana z oszczędności w oświetleniu. Dodał iż myśli, że to wkrótce się wszystko rozwiąże.
Radny Karol Smoła zwrócił się o informację w sprawie likwidacji DPS w Kawęczynie. Z nieoficjalnych informacji wynika iż w ciągu trzech lat ulegnie likwidacji.
Burmistrz p. A. Roszak poinformował, że temat jest na bieżąco analizowany w poniedziałek jest spotkanie ze Starostą, będzie to główny temat rozmów .
Radny Rady Powiatu p. Mikołaj Bogdanowicz,(dzisiaj sesja) że na sesji Rady Powiatu została podjęta uchwała o programie naprawczym. W tej uchwale jest mowa , że DPS w Kawęczynie będzie zlikwidowany, a rozbudowany ma być ośrodek w Parchaniu. Dyrektor motywował tym , że łatwiej wybudować nowy niż remontować ten , który jest pod ochrona konserwatorską.
Radny K. Smoła stwierdził, iż tego nie rozumie ponieważ ostatnio były podjęte inwestycje, straci zatrudnienie kilka osób.
Burmistrz p. A. Roszak zapewnił , że stanowisko będzie jednoznacznie przedstawione. Dodał, iż wiąże się to z pewnym cyklem likwidacji mamy już sprawę likwidacji Obwodu Drogowego z czym się nie zgadzamy i PDS jest w tym kontekście.
Pan M. Bogdanowicz dopowiedział , że przedstawił stan faktyczny nie jest to równoznaczne z tym , że się zgadza z likwidacją.
Radny Rafał Milewski zapytał czy u nas jest program współpracy z organizacjami pozarządowymi, może jest w przygotowaniu w planach.
Sekretarz Gminy p. Bogumiła Pęczkowska poinformowała, że taki program jest opracowywany co roku , w tym roku też ma tak być będzie przygotowany na kolejna sesję i przedstawiony.
Radny Tadeusz Maciejczyk poruszył sprawę założenia lamp w Zajezierzu . Mieszkańcy się niecierpliwią , dzień jest o 6 godzin krótszy.
Burmistrz poinformował iż odpowiadał p. Lewandowskiej w tej sprawie
Radny T. Maciejczyk upewniał się iż to się wiąże z tym samym. Następnie powrócił do interpelacji składanej na piśmie w sprawie przeprawy na kanale Fryderyka. Sprawa ta była skierowana według kompetencji do lasów państwowych. Prosił o pośrednictwo w tej sprawie ponieważ ta przeprawa się rozmyje, chodzi by nie doprowadzić do kompletnej dewastacji bo będzie dramat przy wystąpieniu jakiej klęski żywiołowej.
Następnie poruszył sprawę dziedzińca SP nr 1 tam są powbijane pręty metalowe opasane kolorową taśma. Jego zdaniem jest to nie estetyczne, a także niebezpieczne bo na te pręty można się nadziać jak na rożno. Te pręty nie chronią przed spadającymi dachówkami, bo taka była intencja.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż w kwestii zabezpieczenia kanału ponownie będzie wystąpienie do zarządcy. Natomiast w sprawie zabezpieczenia przed spadającym dachówkami Burmistrz poprosił p. dyrektor o wyjaśnienie. Zwrócił się do p. dyrektor o zlikwidowanie tych prętów, a użyć innego zabezpieczenia aby faktycznie nie doszło do tego , że któryś z dzieciaków może się na to nabić.
Dyrektor SP Nr 1 p. Dorota Gliwińska podziękowała za troskę. Podkreśliła iż informowała pismem poprzednią radę, zwracała się o remont dachu. Półtora roku temu kwietniu spadły dachówki z nie wyremontowanej części dachu, od tej pory ubiega się o naprawę dachu, ma również na uwadze sytuację finansową. Jest w posiadaniu opinii różnych zakładów budowlanych którzy nie podjęli się naprawy tej części dachu ze spadającymi dachówkami gdyż nie są w stanie dać gwarancji, że te dachówki nie będą spadać . Poszuka alternatywnego zabezpieczenia. Nie weźmie na sobie odpowiedzialności by nie było zabezpieczenia. Zwróciła się do radnych o środki na remont dachu by dzieci mogły wchodzi do starego budynku. Podkreśliła że od strony boiska dachówki spadają bez wiatru.
Przewodniczący J. Kozłowski poinformował iż w pracach nad budżetem na rok przyszły będzie ta sprawa uwzględniona. Z tego co wie będą pieniądze na dach w Szadłowicach, Wierzchosławicach i Szkole Podstawowej Nr 1. Mówił o tym p. R. Barczak.
Radny T. Maciejczyk zauważył iż p. dyrektor sprowadza to do konwencji żartu ale wcale to jego nie bawi bo to jest swego rodzaju przejaw manifestacji. Podkreślił iż to rozumieją, pierwszy etap naprawy tego dachu został zrobiony, należy poczekać cierpliwie na dalsza realizację. Na oświatę przeznaczona jest kwota 8 163 900 w tym na inwestycje 1 907 000 zł. Więc widać z tego, że pamiętają oświacie , a pręty wyglądają ohydnie, zagrażają bezpieczeństwu i należy je zlikwidować.
Pani D. Gliwińska powiedziała, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci to nie robi sobie żartów . Odpowiada za życie dzieci. Faktycznie to było zalecenie trójki giertychowskiej. Taśma nie jest estetyczna, pręt nie jest zbyt ładny. Podejmie stosowne kroki i zamieni na coś innego . Oświadczyła, iż nie zdejmie tego ogrodzenia chyba, że na wyraźne polecenie. Prosiła o zajęcie stanowiska.
Kierownik SZEAS p. R. Barczak obiecał , że obejrzy te pręty. Zabezpieczenie musi być na czas aż ten dach nie będzie zrobiony bo rzeczywiście dachówki spadają z budynku i nie tylko może uderzyć dziecka ale zabić jak spadnie z takiej wysokości, niebezpieczeństwo jest ogromne . Deklarował iż podejdą do tego tematu, tą kwestię rozwiążą.
Przewodniczący J. Kozłowski powiedział , że ta dyskusja jest skierowana by ten dach zrobić i dobra wola Burmistrza, kierownika i radnych by ten temat załatwić, dach zostanie zrobiony i problem przestanie istnieć.
Radny T. Maciejczyk podkreślił, iż temat poruszył w trosce o bezpieczeństwo dzieci.
Pani Dorota Gliwińska zwróciła się o wydanie dokumentów dotyczących jej korespondencji, wypowiedzi budowlańców, którzy oświadczyli iż nie podejmą się naprawy dachu. Ponieważ by nie chciała być podejrzewana o manifestację. Wysłuchała wszystkiego i wykona jakąś alternatywną formę, która będzie zabezpieczała.
Radny R. Pitera sugerował że może by się udało zweryfikować potrzeby naprawy hydrantów i zabezpieczyć środki na naprawę. Z posiadanych informacji hydranty są w opłakanym stanie, nie są sprawne.
Prezes PK p. M. Bogdanowicz poinformował iż temat hydrantów był znany jemu pod koniec września i zlecił kierownikowi Litwińskiemu przejrzenie wszystkich hydrantów. Narzekania są na estetyczny wygląd, problem z uruchomieniem. Jest w jego gestia by tym tematem się zająć i by chciał, aby hydranty działały sprawnie. Jeśli rada chce wyasygnować jakieś środki to nie będzie protestował.
Przewodniczący J. Kozłowski zauważył , że sprawa hydrantów powraca co roku jest to związane z tym , że są problemy z kradzieżą pewnych detali. Temat jest ważny dla bezpieczeństwa przeciw pożarowego Gminy i prosił by Prezes zajął się tą kwestią. Nie było więcej chętnych radnych do zabrania głosu i Przewodniczący J. Kozłowski przeszedł do realizacji następnego punktu porządku obrad.
( zapytania po przedstawieniu informacji z pracy za okres miedzy sesyjny)
Radny Aleksander Pułaczewski zapytał czy w fazie projektowej przy przebudowie ul. Toruńskiej będzie uwzględniona sprawa bezpieczeństwa przy Szkole Podstawowej Nr 1.
Następnie zwrócił uwagę iż w informacji Burmistrza został pominięty punkt 8 dotyczący PGNiG, zapytał czy były prowadzone rozmowy o możliwości rozbudowy instalacji gazu ziemnego. Niektóre przedsiębiorstwa są tym żywo zainteresowane. Czy były rozmowy chodzi o partycypację w kosztach. Sprawa boiska czy realizacja jest tylko przy Parkowej w ramach euro boisko czy dotyczy SP nr 1. Następnie zapytał czy są rozwiązania dotyczące terenu boiska przy SP nr 1.
Burmistrz p. Adam Roszak udzieli odpowiedzi rozpoczynając od ostatniego pytania i poinformowała, że jest umówiony na jutro z PGNiG na spotkanie . Na to spotkanie zaproszeni są też przedsiębiorcy .Myśli, iż problem zostanie rozwiązany. Ten temat jest na bieżąco rozwiązywany.
Kwestia budowy boiska przy SP Nr 1. W tej sprawie była rozmowa na posiedzeniu komisji . Zgodnie z tym co mówił ta sprawa będzie brana przy planowaniu budżetu na rok następny. Chciałby, aby powstało boisko wielofunkcyjne.
Sprawa ul. Toruńskiej jej przebudowa, wymiana nawierzchni. Prace projektowe rozpoczynają się. Ma uzgodnienia z dyrekcją dróg , Starostwem, że prace będą tak prowadzone by spowolnić ruch, wprowadzić elementy bezpieczeństwa potrzeba będzie więcej gruntu. Informował p. dyrektor iż być może trzeba będzie przesunąć ogrodzenie. Podkreślił, iż ten ważny element będzie rozstrzygnięty przy pracach projektowych.
Radna Lidia Lewandowska zapytała czy kwota 550 tys. zł na sygnalizację przejazdów kolejowych dotyczy tylko Suchatówki, a co z przejazdami w Perkowie , Buczkowie . Czy ma zginąć kolejny człowiek żeby to zrobić.
Burmistrz p. A. Roszak poinformował iż z PKP są trudne rozmowy, oni widzą potrzeby ale z uwagi na ograniczone środki przewidują pieniądze na jeden przejazd. Po ostrych debatach ustalono, iż priorytetem jest Suchatówka z uwagi na liczne wypadki, a pozostałe przejazdy to temat na kolejne lata. Podstawowy argument to natężenie ruchu, gdy jest małe nie wykonują instalacji. Lecz bacząc na to, co się wydarzyło jest wola wykonania 1 przejazdu. Jest krok do przodu jest propozycja, a ich oczekiwanie może być takie, że dołożymy 20 %.
Radny Edward Berent zapytał kiedy będzie dokończona ścieżka rowerowa oraz czy Burmistrz miał na uwadze chodnik przy ul. Zajeziernej, czy ten chodnik będzie zrobiony.
Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż dokończenie modernizacji ul. Toruńskiej wiąże się z przebudową i ul. Zajezierna będzie dokończona.
Radny Ryszard Pitera powrócił do sprawy Branna i zapytał jak wygląda sprawa instalacji kanalizacji . Następnie prosił o przybliżenie sprawy Księstwa Gniewkowskiego, co zostało poczynione, jakie są koncepcje, co do tego pomysłu.
Burmistrz poinformował iż projekt Księstwa Gniewkowskiego jest w ramach promocji Gminy , zapraszał do wzięcia udziału w spotkaniu , są to projekty związane ściśle z promocją. Zapraszał do włączenia się do tej akcji, każdy może przedstawić swoje pomysły, projekty. Dodał iż w dziale promocji i rozwoju Gminy w internecie jest zamieszczona informacja o zakresie działania można się z tym szczegółowo zapoznać.
W sprawie Branna rozmawiał z dyrektorem p. Nowakowskim . Podkreślił, iż z Agencją rozmowy są trudne. Odbiegając od Branna to będzie przekazanych pięć działek o które zabiega od kilku miesięcy. Natomiast kanalizację w Brannie będzie to musiała zrobić Gmina, ze strony Agencji tak to wynika. Plany co do Branna, Szadłowic zostaną przedłożone.