Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencja 2010-2014

Protokół Nr VI/2011 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 30.03.2011r.

 

 

Protokół Nr VI/2011

 

z sesji Rady Miejskiej w  Gniewkowie, która odbyła się w dniu 30 marca  2011r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.

 

 

 

Ad.1 Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1400 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 13 radnych  (brak radnego  D.Rogalskiego i radnej U.Szarpatowskiej), co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Po procedurze rozpoczęcia obrad – Przewodniczący Rady poinformował o odbytych wiejskich zebraniach wyborczych w kilku sołectwach w wyniku czego na sesję poproszony  został pan Władysław Waśk z Klepar (nieobecny), który do tej pory pełnił funkcję sołtysa .Kolejno, Przewodniczący Rady powitał nowego sołtysa tego Sołectwa w osobie pana Marcina Głowackiego gratulując mu wyboru i zaufania udzielonego przez mieszkańców , życząc jednocześnie  powodzenia oraz sukcesów w wypełnianiu nowych obowiązków . Okolicznościowe gratulacje oraz kwiaty wręczone zostały również sołtysom , którym te funkcje powierzone zostały kolejny raz :  panu Jurkowi Urbańskiemu – Sołtysowi Sołectwa Murzynko  oraz  panu Maciejowi Zięciakowi - Sołtysowi Sołectwa Szadłowice. Przewodniczący Rady poinformował również , że ponownie funkcję Przewodniczącego Samorządu Rolników Gniewkowa powierzona została panu Piotrowi Rychłowskiemu.

Ad 2.Przyjęcie porządku obrad.

 

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Burmistrz wystąpił do Rady z wnioskiem o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo na okres od 01.05.2011r. do 30.04.2012r. i jednocześnie wprowadzenie  projektu uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo .

Kolejno, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii wycofania z porządku obrad ujętego w punkcie 10 ppkt a- projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo na okres od 01.05.2011r. do 30.04.2012r. W głosowaniu jawnym , w obecności 13 radnych – 13 radnych głosowało za wycofaniem projektu uchwały. Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały  w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo , proponując ujęcie tego projektu w pkt 10 ppkt a. 13 radnych obecnych na sali w głosowaniu jawnym opowiedziało się za wprowadzeniem projektu do porządku obrad, po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad w pkt. 10 ppkt. a. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 3 do protokołu .

Następnie Przewodniczący Janusz Kozłowski zapytał, czy ktoś z radnych ma inne uwagi, bądź  propozycje zmian do porządku obrad. W związku z tym, że nie było uwag - Przewodniczący Janusz Kozłowski przeprowadził głosowanie jawne w obecności 13 radnych nad przyjęciem porządku obrad z naniesionymi zmianami.

Przewodniczący Janusz Kozłowski stwierdził, że porządek obrad ostał przyjęty jednogłośnie ( 13 głosów „za”).

Przyjęty  porządek obrad:

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum .
  2. Przyjęcie  porządku obrad .
  3. Przyjęcie protokołu z V sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał)

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

  1. Informacja na temat działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Gniewkowie:

-informację przedstawi Dyrektor Ośrodka – pani Joanna Kowalska,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji .

  1. Informacja na temat funkcjonowania Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Gniewkowie:

 -informację przedstawi Kierownik - pani Lidia Chrośniak,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

  1.  Informacja na temat działalności stowarzyszeń w gminie oraz jednostek OSP, a także funkcjonowania świetlic wiejskich :

 -informację przedstawi referent ds. zarządzania kryzysowego ,ochrony ludności ,spraw obywatelskich oraz p.poż.  – pani Anna Walczyńska,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji .

  1. Analiza wykorzystania gminnych środków przyznanych organizacjom:

-informację przedstawi  Z-ca Burmistrza – pan Paweł Drzażdżewski,

-informacja Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w zakresie realizacji zadań zleconych przez Gminę w 2010 do realizacji klubom sportowym,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji .

  1. Sprawozdanie  z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Gniewkowo – aktualizacja na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015 :

-informację przedstawi inspektor  d/s ochrony środowiska i przyrody – pani Aleksandra Sidorowicz,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji .

 

10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

 

a)    przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo:

-projekt uchwały  przedstawi  radny P.Stefański ,

-dyskusja,

-przyjęcie  uchwały,

b)    Zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały:

-projekt uchwały  przedstawi  radny P.Stefański ,

-dyskusja,

-przyjęcie  uchwały,

c)    Wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012r.:

-projekt uchwały  przedstawi  radny P.Stefański ,

-dyskusja,

-przyjęcie  uchwały,

d)    Uchwalenia aktualizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji Gniewkowa na lata 2007-2015:

-projekt uchwały  przedstawi  radny P.Stefański ,

-dyskusja,

-przyjęcie  uchwały,

e)    Zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Kaczkowo”  :

-projekt uchwały  przedstawi  radny P.Stefański ,

-dyskusja,

-przyjęcie  uchwały,

f)     Zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Suchatówka”:

-projekt uchwały  przedstawi  radny P.Stefański ,

-dyskusja,

-przyjęcie  uchwały,

  1. Zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2011 rok:

-projekt uchwały  przedstawi  Skarbnik Gminy- pani Dorota Rutkowska ,

-dyskusja,

-przyjęcie  uchwały

 

11. Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

12. Wolne głosy ,  wnioski.

13. Zamknięcie  VI  obrad Rady Miejskiej .

 

Ad.3. Przyjęcie protokołu z V sesji Rady Miejskiej.

 

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół Nr V/2011 z sesji, która odbyła się w dniu  02.03.2011r. był wyłożony do wglądu w biurze Rady i radni mogli zgłaszać uwagi, zastrzeżenia do jego treści. Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał, czy ktoś z radnych chciałby obecnie zgłosić jakieś uwagi do tego protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski zaproponował odstąpić od czytania i przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja została przyjęta. Następnie przeprowadził głosowanie w obecności 13 radnych nad przyjęciem w/w protokołu, który zostały przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że protokół Nr V/2011 z dnia 02.03.2011r. został zatwierdzony i przyjęty bez uwag.

 

 

Ad 4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).

 

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Z-cę Burmistrza  – pana Pawła Drzażdżewskiego o przedstawienie informacji z pracy  za okres międzysesyjny.

Z-ca Burmistrza  przedstawił najważniejsze informacje dotyczące działań w miesiącu marcu ( zgodnie z załącznikiem nr 4 do protokołu) .

Pan Drzażdżewski  rozpoczął od omówienia  kwestii podpisania umowy na dofinansowanie dla Gminy Gniewkowo inwestycji w zakresie modernizacji świetlic wiejskich . Po wystąpieniu Z-cy Burmistrza – Przewodniczacy Rady otworzył dyskusję .  Radna Lewandowska poruszyła temat korzystania usług Izby Wytrzeźwień , pytając o to , ile „kosztuje ta przyjemność”. Radna zwróciła uwagę na funkcjonowanie szpitala , które zakłócane jest przyjmowaniem pacjentów pod wpływem alkoholu  i do tego trzeba zapewnić im taką opiekę , o jaką zabiegać muszą trzeźwi.  Z-ca Burmistrza   przypomniał, że zamieszanie z Izbą Wytrzeźwień usprawiedliwia się kwestiami finansowymi , ale gminy generowały tylko ok. 20% kosztów, bo reszta – to koszt  Inowrocławia. Teraz Miasto zepchnęło to na szpital , a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami i problemami. Koszt pobytu 1 osoby w Toruniu to kwota 100 zł + VAT. Radna zauważyła, że do Torunia trzeba też dojechać, a to są koszty . Z-ca Burmistrza dodał, że w tym czasie nie ma też policji na miejscu . Pani Lewandowska zapytała także o ściągalność  odpłatności za pobyt w Izbie , na co pani Sekretarz powiedziała , że jest ona niska .Pani Lewandowska zapytała też o możliwość odpracowywania tych kwot  przez osoby przebywające w Izbie .Pani Pęczkowska wyjaśniła, że takiego obowiązku nie ma.

Nie było innych pytań do Z-cy Burmistrza wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii przyjęcia informacji przedstawionej przez pana Burmistrza .W głosowaniu jawnym – 13 głosami , czyli jednogłośnie - informacja została przez radnych przyjęta.

 

 

Ad.5 Informacja na temat funkcjonowania  Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Gniewkowie .

 

Przewodniczący Rady  kolejno  poprosił Dyrektora MGOKSiR w Gniewkowie o przedstawienie przygotowanej informacji  . Pani Kowalska omówiła przygotowaną informację , która stanowi załącznik nr 5 do protokołu. Pani Dyrektor podkreśliła, że z uwagi na to , że informacja była już szczegółowo omówiona na posiedzeniu Komisji – postara się krótko ją omówić. Po wystąpieniu pani Dyrektor – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję .Radny Pułaczewski oświadczył , że z zadowoleniem przyjął wiadomość o zamiarze  renowacji parkietu  na sali  przy SP nr 1 w Gniewkowie . Pani Kowalska powiedziała, że to planowane było głównie z uwagi na Harmattana , dlatego teraz nie wie , czy zostanie to zrealizowane. Pan Pułaczewski powiedział, że ta sala winna być też zabezpieczona przed zimnem i najgorszą rzeczą w tym obiekcie są chyba okna . Zimą temperatura spadała tam nawet do 10°C, więc może zamiast tego parkietu lepiej byłoby wymienić okna. Pani Kowalska przyznała, że jest to pewnie pilniejsze niż ten parkiet , bo na sali rzeczywiście jest zimno, a koszty ogrzewania są bardzo duże , a i tak nie ma efektu. Z-ca Burmistrza dodał, że pewne rzeczy związane z salą gimnastyczną  w zakresie termomodernizacji zgłaszane będą we wniosku w ramach RPO  , podobnie  jak wcześniej SP w Wierzchosławicach . To zależne jest jednak od ogłoszenia konkursu i  pan Drzażdżewski wyraził nadzieję , że taki konkurs ogłoszony będzie.  Radna Mitaszka zapytała, czy pani Kowalska zastanawiała się nad jakąś ofertą Ośrodka dla sołectw .Pani Dyrektor odpowiedziała, że rozdała dziś sołtysom ankiety , aby bliżej poznać zapotrzebowania środowisk. Zostanie to później przeanalizowane w celu uatrakcyjnienia tej oferty.  Radny Bożko wystąpił z ponownymi podziękowaniami kierowanymi do Burmistrza i pani Dyrektor za zorganizowane koncertu zespołu z Belgii . Pan Bożko zaznaczył, że jest to spora promocja dla Gniewkowa , bo tu rozpoczynała się ich trasa koncertowa w Polsce.  Przewodniczący Rady  poinformował, że promocją było też reprezentowanie Gniewkowa na imprezie  zorganizowanej z okazji zakończenia kariery sportowej Adama Małysza. W prasie ukazało się zdjęcie z transparentem z Gniewkowa. Pan Kozłowski podkreślił również, że oferta MGOKSiR jest bardzo szeroka  i cieszy fakt, że obiekty  są wykorzystywane i młodzież z tego korzysta .

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie .   

W głosowaniu jawnym , 13 radnych opowiedziało się za przyjęciem informacji przedstawionej przez panią Dyrektor .

 

Ad.6 Informacja na temat funkcjonowania Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Gniewkowie.

 

Następnie o zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił Kierownika MGBP w Gniewkowie- panią Lidię Chrośniak  (informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu) .
Pani Chrośniak omówiła przygotowaną informację dodając wyjaśnienie na temat korzystania z czasopism. W związku z pytaniem radnej Borowskiej , zadanym w trakcie posiedzenia Komisji – pani Kierownik poinformowała, że na zewnątrz czasopisma wypożyczane były 65 razy , zaś na miejscu korzystano z nich 69 razy.  Po wystąpieniu pani Chrośniak Przewodniczący Rady otworzył dyskusję podkreślając , iż materiał ten szczegółowo omówiony był na wspólnym posiedzeniu Komisji , łącznie z informacją o punkcie filialnym w Wierzchosławicach . W trakcie obrad , o godz. 1440 przybyła radna U.Szarpatowska .

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie .  

W głosowaniu jawnym , 13 radnych (brak radnego D.Rogalskiego i R.Pitery) opowiedziało się za przyjęciem informacji przedstawionej przez Kierownika MGBP w Gniewkowie. 

 

Ad.7 Informacja na temat działalności stowarzyszeń w gminie oraz jednostek OSP, a także funkcjonowania świetlic wiejskich.

 

O przedstawienie informacji na temat funkcjonowania jednostek ochotniczych straży pożarnych Przewodniczący Rady poprosił Komendanta Gminnego- pana Sławomira Kościńskiego .  Pan Komendant omówił przedłożoną wcześniej informację , która stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu. Po wystąpieniu pana Kościńskiego głos zabrała pani Sekretarz , która zreferowała informację na temat funkcjonowania stowarzyszeń i świetlic wiejskich . Pani Pęczkowska oświadczyła, że prośby o przygotowanie informacji na temat świetlic wysłane były do tych sołectw, które mają świetlice. Są takie sołectwa , gdzie w świetlicach zajęcia prowadzi stowarzyszenie CORDIS . Pani Sekretarz omówiła też stan techniczny świetlic  podkreślając, że  niektóre wymagają remontów np. Murzynno i Wielowieś (planowane są na ten rok). Pani Pęczkowska podkreśliła , że świetlice są dla wszystkich mieszkańców , więc nie może być takich sytuacji , że jedni mogą korzystać , a innych się wyprasza . Świetlice są dla wszystkich mieszkańców sołectwa  ,a zdarza się , że i dla kilku sołectw.  Przewodniczący Rady poprosił też Komisję Oświaty (…) o przedstawienie wniosków z dokonanej analizy sprawozdań  przygotowanych w kwestii funkcjonowania stowarzyszeń i świetlic.  Głos zabrała radna Joanna Borowska , która odczytała treść protokołu z posiedzenia Komisji  (protokół stanowi załącznik nr  8).Radna zaznaczyła, że Komisja otrzymała już odpowiedzi na większość podnoszonych w protokole kwestii , ale zostaną również przedstawione , aby zapoznali się z nimi sołtysi oraz zainteresowane strony. Pani Borowska powiedziała też, że temat kosztów funkcjonowania świetlic będzie przedstawiony w maju . Po wystąpieniu radnej głos zabrał Przewodniczący Rady , który w nawiązaniu do zgłoszonych uwag Komisji wyjaśnił, że jej członkowie nie mogą brać udziału w pracach komisji konkursowej dokonującej weryfikacji wniosków o wsparcie finansowe, ale dzięki dobrej woli pana Burmistrza – ta kwestia zostanie rozwiązana w inny sposób. Pan Kozłowski odniósł się do Wierzchosławic, gdzie funkcjonują 3 stowarzyszenia  , które ze sobą współpracują i dlatego tam realizowanych jest dużo projektów (LZS „Czarni” działają już od pokoleń!) .Zdaniem pana Kozłowskiego dzieje się bardzo dobrze , jeśli powstają w Gminie kolejne stowarzyszenia , że są aktywne . Przewodniczący Rady zadeklarował swoją pomoc przy uruchamianiu takiej działalności, bo sam współpracował już przy rejestracji 2 stowarzyszeń .Przewodniczący Rady podziękował Komisji za cenne uwagi i wnioski, a prezesom stowarzyszeń za pracę społeczną oraz zaangażowanie – często też własnych środków finansowych.  Radna Lewandowska zwróciła się z zapytaniem , czy OSP Murzynno złożyło wniosek o remont dachu na remizie . Pan Kościński odpowiedział, że nie wie nic na ten temat. Pani Sekretarz nadmieniła, że jej obowiązkiem jest dekretowanie poczty i ona również nie spotkała się do dziś z takim wnioskiem . Pan Pułaczewski nawiązał do uwagi na temat braku pomieszczeń do spotkań strażaków , a ważniejsze byłoby chyba większe pomieszczenie magazynowe.  Radny zainteresował się pojazdem IVECO , jakim dysponowała OSP i zapytał, czy jest szansa na 1 dodatkowy garaż dla jednostki w Gniewkowie .  Pan Kościński przyznał, że pojazd ten garażuje w CERAMIE , ponieważ nie ma dla niego miejsca z uwagi na umieszczenie w garażu karetki. Komendant powiedział, że samochód ten jest jednak niewykorzystywany , ponieważ do akcji jest za lekki i zastanawia się nad jego sprzedażą . Odnośnie Murzynna – pan Kościński powiedział , że na ostatnim zebraniu prosił druhów , aby się zebrali i wyczyścili rynny i dach , bo to raczej nie dach leci , a właśnie te rynny.  Radna Lewandowska oświadczyła, że rozmawiała na ten temat i ze strony OSP w Murzynnie miała zapewnienie , że złożony został wniosek do pani Torgowskiej i remont dachu został obiecany. Padło jeszcze pytanie o to, czy ta jednostka ma samochód, na co pan Kościński odpowiedział, że jest to podobno „antyk” , ale ważniejsze od tego jest , by dysponować ludźmi i chcieć uczestniczyć w akcjach.  Pani Sekretarz podała, że kwestię kadr rozwiązać planuje się poprzez staże , które uruchomione mają być od miesiąca maja , w ramach których na 6 miesięcy zatrudniane mogą być nie tylko osoby młode, ale też już z pewnym stażem. Zakładanie stowarzyszeń i pisanie projektów –to zdaniem pani Pęczkowskiej najlepsze rozwiązanie , bo Gmina i tak nie zabezpieczy wszystkich potrzeb . Bieżące utrzymanie świetlic  – to i tak spory wydatek dla Gminy . Przewodniczący Rady podkreślił, że niezbędne jest ,aby przy każdej świetlicy była informacja o tym , jak jest ona czynna. Potrzebne jest też konkretne określenie zakresu obowiązków  osoby pracującej w świetlicy, bo ona winna i posprzątać , i zając się dziećmi itd. Świetlice czynne winny być głównie po godz. 1500 , po południu po szkole . Pan Kozłowski zwrócił również uwagę na rolę sołectw w finansowaniu potrzeb świetlic , ponieważ dysponują one funduszem sołeckim i same decydują , co będzie w ramach tych środków robione.  Pani Pęczkowska nawiązała do uznania wyrażonego przez panią Borowską dla działań świetlicy w Zajezierzu  dodając, że to uznanie należy się głównie pani Romanowskiej- Prezesa stowarzyszenia  działającego w tej miejscowości. Radna Borowska oświadczyła, że tam całe środowisko ją zauroczyło z uwagi na swój program , pomysły . Najważniejsze jest właśnie , aby mieć pomysł na własne środowisko.  Głos zabrała także pani Romanowska , która powiedziała, że to co się dzieje w Zajezierzu – to zasługa wielu osób w tym byłej i obecnej pani sołtys ,bo to aktywne działaczki stowarzyszenia . Trzeba mieć też masę ludzi za sobą , którzy wchodzą w tą działalność . Pani Romanowska podziękowała jednocześnie za to, że Gmina będzie patronem 2 imprez, jakie sołectwo zaplanowało.

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie .  

W głosowaniu jawnym , 13 radnych (brak radnego D.Rogalskiego i R.Pitery) opowiedziało się za przyjęciem przedstawionych informacji . 

 

Ad.8 Analiza wykorzystania gminnych środków przyznanych organizacjom.

 

Kolejno, Przewodniczący Rady poprosił Z-cę Burmistrza o przedstawienie informacji w zakresie wykorzystania gminnych środków przyznanych organizacjom . Pan Drzażdżewski omówił przedłożoną radnym informację  (informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu) . Po tym wystąpieniu  głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej- pan Aleksander Pułaczewski , który przedstawił zebranym protokół Komisji z kontroli , jaka przeprowadziła w zakresie wydatkowania  dotacji przez kluby sportowe ( protokół stanowi załącznik nr 10). Po tych wystąpieniach Przewodniczący Rady otworzył dyskusję . Sam nadmienił, że kilkakrotnie uczestniczył z Burmistrzem i radnymi w różnych spotkaniach i wie , że odnośnie wykorzystania środków – są niepokojące kwestie . W ustawie popełniono błąd- nie wymagano do tej pory okazywania faktur . Konsekwencją złego wykorzystania dotacji jest zwrot dotacji . Teraz członkowie Zarządu UNII będą brali pożyczki , aby dokonać zwrotu dotacji . Pan Kozłowski zapewnił, że Gminie zależy na rozwoju sportu . Wskazała też na powołanie UKS , co ma spowodować przesunięcie środków bardziej na sport masowy . Tam nie ma rozgrywek ligowych , a wyszkolone „perełki„ będą mogły dalej doskonalić się w klubach .

Nie było pytań , ani uwag do przedstawionych informacji  , wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie .  

W głosowaniu jawnym , 12 radnych (brak radnego D.Rogalskiego i R.Pitery, J.Bożko) opowiedziało się za przyjęciem przedstawionych informacji . 

 

 

Ad.10  Sprawozdanie  z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Gniewkowo – aktualizacja na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2015.

 

Następnie  Przewodniczący Rady poprosił pracownika Urzędu- panią Aleksandrę Sidorowicz o krótkie zreferowanie przygotowanego sprawozdania . Pani Sidorowicz na początku poinformowała , że przedłożenie niniejszego sprawozdania jest ustawowym obowiązkiem (informacja stanowi załącznik nr 11 do protokołu). Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radny Stefański nawiązał do dyskusji  Komisji Rady na temat ok. 1000  ton śmieci , które prawdopodobnie  trafiły na dzikie wysypiska :polne i przydomowe.  Radny stwierdził, że nad tym problemem trzeba się pochylić. Pan Stefański przypomniał także o możliwości zagospodarowania odpadów w postaci gruzu , w związku z czym prosił wcześniej o informację na temat kruszarki .Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego oświadczył, że dokonał rozeznania w tym zakresie . Koszt takiej maszyny jest bardzo duży od 200 do 270 tys. zł brutto. Problem stanowi też kwestia zamontowania takiego urządzenia , bo gdyby miało ono działać na wysypisku- to nie ma tam prądu o takiej mocy. Kruszarki na paliwo zużywają natomiast ok. 40 l paliwa na 1 godzinę pracy . Pan Straszyński powiedział ,że dlatego należałoby się zastanowić nad tym , czy to Gminie jest potrzebne , zwłaszcza , że Spółka nie ma takiego zadania w swoim statucie. Radny Stefański zapytał o przewidywaną ilość materiału , jaką można byłoby do tego wykorzystać .To ważne , bo związane jest ze stanem naszych dróg szlakowych , których nawierzchnię  takie kruszywo mogłoby poprawić. Prezes odpowiedział, że tego nie ma aż tak dużo , aby kupować taką maszynę , aby nie było tak, że te odpady zostaną przerobione i ta maszyna będzie stała bezużyteczna . Ten surowiec może jest gdzie indziej, dlatego pan Straszyński poprosił o informację na ten temat. Z-ca Burmistrza przyznał, że koszt zakupu jest dość znaczny , dlatego należałoby się zastanowić np. nad wypożyczeniem , ale to trzeba sprawdzić i ocenić stan materiałów. Pan Straszyński podał, że 1 tydzień pracy  urządzenia ( ok. 50 godz.) z pracownikiem , bez paliwa – to koszt 13,5-14,5 tys. zł.  Przewodniczący Rady zauważył , że przy doliczeniu paliwa- sama eksploatacja jest również droga.  Pani Mitaszka zapytała o ilość gruzu , jaką ta maszyna kruszy na 1 godzinę. Pan Straszyński powiedział, że ma dane techniczne urzadzenia, ale nie jest inżynierem więc to mu nic nie mówi . Po szybkiej weryfikacji danych podał, że w ciągu 1 godziny kruszy 100 ton materiału. Prezes dodał, że w powiecie tylko 2 firmy mają takie maszyny. Przewodniczący Rady podsumował, że podane przez Prezesa dane „studzą” trochę zapały Rady . Z-ca Burmistrza podał, że najpierw poczynione zostaną starania , by ustalić potencjalną ilość materiału i przedstawiona zostanie propozycja , bo orientacyjnie kruszarka potrzebna byłaby 1-2 dni.  Głos zabrał pan Zenon Tomaszewski , który podał, że są na rynku firmy rozbiórkowe , które nie tylko rozbierają  budynki , ale też sprzątają , więc można pomyśleć także o usłudze kruszenia. Pan Kozłowski stwierdził, że to byłoby chyba najbardziej sensowne rozwiązanie , by wynająć taką firmę. Ale dokonać trzeba tez analizy , ile tego materiału jest  .

Nie było więcej pytań , ani uwag do przedstawionych informacji  , wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie .  

W głosowaniu jawnym , 11 radnych (brak radnego D.Rogalskiego i R.Pitery, J.Bożko, K.Smoły) opowiedziało się za przyjęciem przedstawionego sprawozdania . 

Po tym punkcie obrad o godz. 1545  Przewodniczący Rady zarządził 5 min przerwy. O godz. 1550 obrady zostały wznowione.

 

Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał .

Po wznowieniu obrad – Przewodniczący Rady przystąpił do realizacji kolejnego punktu obrad tj. do przedstawienia i rozpatrzenia  projektów uchwał w sprawach :

a)     Przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo :

O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego P.Stefańskiego  . Po przedstawieniu projektu uchwały Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję .Przewodniczący Rady zaznaczył, że Burmistrz bardzo szeroko przedstawił argumentację za przedłużeniem obowiązywania dotychczasowych taryf . Gdy taryfy będą zmieniane od września , to rozpatrywanie będzie chyba w maju. Pan Kozłowski podał też planowane po podwyżce stawki i powiedział, że Rada zastanawia się także nad kwestia opłaty za odczyt licznika , bo już wcześniej zobowiązał się do tego Prezes Bogdanowicz . Prezes Straszyński powiedział, że trudno jest mu się odnieść do kwestii opłaty za odczyt licznika , ponieważ dowiedziała się o tym dopiero teraz. Poglądy na to są różne , a Przedsiębiorstwo stoi na stanowisku , że ta opłata winna być, jak również opłata abonencka . Pan Straszyński zobowiązał się do przygotowania informacji na ten temat , ale zaznaczył, że w większości miast taki abonament jest i nikt na ten temat nie dyskutuje .Prezes poprosił też o więcej czasu , aby móc ten temat przeanalizować. Przewodniczący Rady zapewnił, że poruszył to tylko informacyjnie, ponieważ Rada nie podjęła jeszcze żadnej decyzji w tym zakresie. Pan Straszyński powiedział, że otrzymał informację , że większość radnych opowiedziała się za sugerowana zmianą . Na teraz jest i odczyt i abonament.  Z-ca Burmistrza sprostował, że nikt nie mówił o likwidacji opłaty za odczyt , a proponowano przyjęcie innej formy. Pani Robak dodała, że radni nie byli za likwidacją opłaty ,a sugerowali by miała ona charakter abonamentu , by nie zależała od ilości liczników . Prezes zapewnił, że to skalkuluje i przedstawi na kolejnym posiedzeniu Komisji .

Nie było więcej uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J.Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 11 radnych .

Uchwała Nr VI/43/2011  w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo  przyjęta została w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za”  (nieobecni: D.Rogalski R.Pitera, J.Bożko, K.Smoła) .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta  . Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

 

b)    Zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały:

O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego Przemysława Stefańskiego  , a następnie otworzył dyskusję zaznaczając, iż chodzi o drogę w Suchatówce dzięki której będzie dostęp do jednej nieruchomości . Pani Zagórska zapytała o jaką to drogę chodzi i jakie gospodarstwo.  Z-ca Burmistrza odpowiedział , że to chodzi o działkę gminną (ok. 120m) , to ma na celu uregulowanie kwestii dostępu do nieruchomości gdzie znajduje się dworzec PKP , bo tam brakowało dostępu do drogi. Pani Sołtys upewniła się, czy chodzi o drogę za dworcem , na co pan Drzażdżewski potwierdził.

Nie było więcej  uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 11  radnych (nieobecni: D.Rogalski R.Pitera, J.Bożko, K.Smoła) .
Uchwała Nr VI/44/2011  w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały została  przyjęta   w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

 

c)    Wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012r.:

O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .

Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków.

Nie było uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 11  radnych (nieobecni: D.Rogalski R.Pitera, J.Bożko, K.Smoła).

Uchwała Nr VI/45/2011  w sprawie  wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012r. została  przyjęta   w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za”   .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie   . Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

 

d)   Uchwalenia aktualizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji Gniewkowa na lata 2007-2015:

O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego.

Pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Z-ca Burmistrza wyjaśnił , że poprzez proponowane zmiany LPR poszerzony zostanie obszar rewitalizacji , co wiąże się ze składanym właśnie wnioskiem do UM. Nie było  uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 11 radnych(nieobecni: D.Rogalski R.Pitera, J.Bożko, K.Smoła).

Uchwała Nr VI/46/2011  w sprawie uchwalenia aktualizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji Gniewkowa na lata 2007-2015 została  przyjęta   w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za” .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

 

e)    Zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Kaczkowo”  :

 

O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .

Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Zaznaczył, że w tych programach podane są szacunkowe koszty zadań i one nie będą w 100% realizowane. To nie działa tak, że jak Rada przyjmie POM – to tym samym przyjmuje do realizacji ujęte w nim zadania.

Nie było  uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 11  radnych (nieobecni: D.Rogalski R.Pitera, J.Bożko, K.Smoła).

Uchwała Nr VI/47/2011  w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Kaczkowo”   rozpatrzenia skargi- została  przyjęta   w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za”   .

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

f)     Zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Suchatówka” :

O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .

Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Radna Borowska zapytała o to, kto będzie decydował o tym , które z zadań ujętych w tych planach będą robione , a które nie . Radna wskazała też na różnice między środowiskami Kaczkowa i Suchatówki , gdzie planuje się m.in. budowę świetlic wiejskich. W Kaczkowie , gdzie jest tylko 90 mieszkańców zamierza się przeznaczyć na to 250 tys. zł  więc zasadne jest , aby świetlica w Suchatówce kosztowała 1 mln zł , skoro ta miejscowość ma 550 mieszkańców. Jest to uzasadnione matematycznie . Radna zapytała o to, kto decyduje o tym czy ta świetlica będzie taka , czy inna, kto mówi co ma być wykreślone , a co nie . Pani Borowska zapytała też , czy ona np. będzie miała też coś do powodzenia, czy będzie uczestniczyła w tych ustaleniach . Zaznaczyła, że nie chciałaby , aby jej głos traktowany był tylko „jako podnoszenie ręki”, bo chciałaby wiedzieć za czym głosuje. Przewodniczący Rady odpowiedział, że to Rada decyduje o tym jak będzie przebiegała realizacja tych planów poprzez uchwalanie budżetu Gminy .Bo to uchwała budżetowa obliguje potem samorząd do realizacji pewnych uchwał .Drugą instytucją decydującą w tym zakresie jest Burmistrz, bo to on określa możliwości pozyskiwania środków . W Wierzchosławicach np. pierwotny projekt przygotowany był na 1,5-1,2 mln zł , a ostatecznie realizacja projektu kosztowała 450 tys. zł . To uzależnione było od pozyskiwanych pieniędzy , bo Gminy nie stać na realizację takich zadań. W Wierzchosławicach np. planowano gabinet lekarski, a przecież to nie miało szans powodzenia . Z drugiej strony nie wiadomo np. teraz ile może kosztować wyposażenie świetlicy . Pan Kozłowski uznał, że te zamierzenia są potrzebne , ale trzeba trzymać się pewnych priorytetów w Gminie . Robione było to , na co było dofinansowanie . Z-ca Burmistrza zwrócił uwagę , że plan odnowy miejscowości- to dokument wymagany przy procedurach ubiegania się o środki w UM . Jeśli chodzi o świetlice , to przyjęty będzie pewien wzór , aby nie było różnic.  W grę wchodzi również sam regulamin PROW i ograniczenia z niego wynikające np. ustalenie kwot granicznych , by każdy z beneficjentów mógł skorzystać z dofinansowania . Dofinansowanie z PROW to ok. 70 % (trochę mniej) , by ten nakład po stronie budżetu nie był tak duży. Radna Borowska oświadczyła, że nie zgadza się z filozofią , że wszędzie świetlice miałyby  być takie same . Radna zaznaczyła jednak, iż satysfakcjonuje ją odpowiedź Przewodniczącego Rady , z której wynika, że w przypadku zmian w zakresie dotyczącym świetlicy w Suchatówce będzie miała możliwość współdecydowania o  kosztach tej inwestycji.  Radna Lewandowska zwróciła uwagę, że równie dobrze życzenia  w kwestii świetlicy mogą przybrać rozmiar np. 1,5 mln zł. Pani Borowska stwierdziła, że na dziś jest to 1 mln zł i zależy jej tylko na tym , aby wiedzieć o tym , gdyby coś miało być zmieniane. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że w POM są też inne , bardzo ważne zadania   np. rewitalizacja jezior , a to już kompetencja Lasów państwowych , choć wpisuje się to w pewien klimat wspólnych starań o takie przedsięwzięcie.

Uchwała Nr VI/48/2011  w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Suchatówka”- została  przyjęta   w głosowaniu jawnym przy 11 głosach „za”  (nieobecni: D.Rogalski R.Pitera, J.Bożko, K.Smoła) .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

g)    Zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2011 rok  :

O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik – Dorotę Rutkowską .

Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków.  

Nie było  uwag, ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 11  radnych (nieobecni: J.Robak, U.Szarpatowska, D.Rogalski) .  

Uchwała Nr VI/49/2011  zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2011 rok - została  przyjęta   w głosowaniu jawnym przy 10 głosach „za” , 1 głosie  „wstrzymującym”   .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

Ad 12 .Wnioski , interpelacje radnych  oraz  odpowiedzi.

 

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków , interpelacji .

Jako pierwszy głos zabrał  radny Przemysław Stefański  , który  zapytał o etap prac związanych z adaptacją obiektu na świetlicę w miejscowości Więcławice.  Z-ca Burmistrza odniósł się do postępowania przetargowego , w którym wpłynęło aż 17 ofert . To spowodowało spowolnienie tej procedury, ponieważ wymagało więcej czasu na sprawdzenie ofert .W przyszłym tygodniu dojdzie już chyba do podpisania umowy . Pan Drzażdżewski zaznaczył, że wszystko musi być bardzo dokładnie przygotowane , bo potem jest to przekazywane do Urzędu Marszałkowskiego.

Radna Lewandowska zwróciła się do Prezesa PK z zapytaniem , czy zapoznał się już może z „testamentem po panu Bogdanowiczu” . Radna przypomniała , że miało być robione osiedle Toruńskie , ale skoro nie będzie to robione, to może uda się przed tym rozwiązać kwestię awarii wodociągu. Ówczesny prezes zarzekał się , że nie będzie tam nowej nawierzchni przed uprzednią wyminą wodociągu na pewnych odcinkach . Pani Lewandowska zapytała, czy pan Straszyński spotkał się może z jakimiś materiałami na ten temat i zaznaczyła, że przed rozpoczęciem uzgodnień należałoby zrobić spotkanie z udziałem mieszkańców . Radna zaznaczyła, że mieszkańcy deklarują zakup  materiałów , gdyby Spółka to robiła. Pan Straszyński odpowiedział, że on żadnego „testamentu” nie przejmował i nie chciałby tego robić , ponieważ chciał od „O” zacząć swoją pracę w Spółce.  Jeżeli będą takie posunięcia ze strony Burmistrza ,to Spółka będzie tylko wykonawcą . Prezes zaznaczył, że nie są od tego aby oceniać stan techniczny , tylko od realizowania wytyczonych planów.

Radna Mitaszka zapytała o to, po której stronie drogi planowany jest chodnik do Ostrowa , bo jeśli ma prowadzić do świetlicy , to nie obejmie drugiej strony , po której miał być robiony wjazd na plac zabaw . Z-ca Burmistrza odpowiedział, że z tego co pamięta, to chodnik ma być robiony po prawej stronie .Koncepcje są rozważane , projektant jeszcze tego nie rozstrzygnął , ale wjazd na plac zabaw będzie robiony – to jest już ustalone na 100% .

Radny Wesołowski zapytał o termin rozpoczęcia napraw dróg żużlowych . Radny wskazał na Dąblin , Godziębę i Kępę , a w szczególności na drogę , którą wywożony jest osad z oczyszczalni i to Przedsiębiorstwo niszczy tą drogę . Tam nie można zastosować żużlu , tylko najpierw należałoby nawieź tam gruzu. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że te prace się rozpoczną , a uzależnione było to od przetargu na materiały . Teraz robi się już cieplej i można zacząć te naprawy.  Pan Straszyński  powiedział natomiast , że nie można winić Przedsiębiorstwa , że jeździ po drodze – bo innej drogi nie ma , a sprzęt musi tam jechać.  Pan Wesołowski jeszcze raz zaznaczył, że Spółka dewastuje tą drogę i transporty gubią przy tym osad na tej drodze.  Z-ca Burmistrza zapewnił, że Prezes zwróci uwagę na ten transport, a naprawy dróg wkrótce się rozpoczną.

Przewodniczący Rady zgłosił pilną potrzebę naprawy nawierzchni drogi od skrzyżowania do Wierzchosławic . Na tym odcinku jest sporo dziur i od 2 dni nie działa oświetlenie . Pan Kozłowski poprosił panią Pęczkowską, aby zgłosiła sprawę naprawy tej drogi.

Radna Borowska zasugerowała dokonanie przeglądu dróg gminnych , bo niektóre są w planach , a w rzeczywistości to wyjeżdżone w piachu odcinki i po nich porusza się np. autobus dowożący dzieci . Do tego zimą – odcinek ten odśnieżał jeden z rolników, a nikogo z Gminy tam nigdy nie było (Chrząstowo II) . Pani Borowska zapowiedziała też, że w przyszłym tygodniu zgłosi się w Urzędzie po informacje na temat świetlic socjoterapeutycznych , by je też odwiedzić i solidnie się  do tego przygotować.

Przewodniczący Rady przekazał, że kolejna sesja odbędzie się już po świętach tj. 27 kwietnia 2011r. , a posiedzenie Komisji Rady w dniu 26 kwietnia 2011r.

 

 

Ad.13 Wolne głosywnioski.

 

Sołtys z Wierzchosławic – pani Mariola Wołoszko nawiązała do wypowiedzi  na temat funkcjonowania świetlic wiejskich . Uznała, że ta wypowiedź dotyczyła świetlicy w Wierzchosławicach , ponieważ miała taką sytuację, że pan Brzustowicz  odgrażał się , że pójdzie na nią ze skargą do Burmistrza , do pani Sekretarz i Przewodniczącego Rady. Było to związanie z tym , że w imieniu pana Brzustowicza po klucze od świetlicy zgłosiła się jego żona , by wejść z młodzieżą do środka . Pani Wołoszko zaznaczyła, że nie jest już pracownikiem świetlicy  więc nie ma obowiązku sprzątania obiektu, co należałoby uczynić po takim pobycie dzieciaków . W związku z tym , że jest za świetlicę  odpowiedzialna , nie może wpuszczać tam dowolnie mieszkańców , a przy tym nie ma się komu poskarżyć , tak jak pan Brzustowicz. Przewodniczący Rady  zapewnił , że jego wypowiedź nie dotyczyła Wierzchosławic . Takie kwestie rozstrzyga głównie pani Sekretarz i z nią należy to uzgadniać . Pani Pęczkowska przyznała, że rzeczywiście do niej zgłaszane są różne problemy , które zawsze stara się rozwiązywać polubownie . To nie było pierwszy raz , stąd ta dzisiejsza uwaga na sesji . Pani Sekretarz jeszcze raz podkreśliła, że świetlice są dla wszystkich , a ten kto korzysta ze świetlicy winien jż posprzątać i nie można do tego wykorzystywać sołtysa  chyba , że jest opiekun świetlicy . Należy dążyć do zgody i  rozwiązywać takie sprawy w kuluarach. Pani Wołoszko powiedziała , że ona traktowana jest „jak powietrze”. Pan Kozłowski wskazał na regulamin świetlicy i wyraził zadowolenie z faktu, że obiekt nie stoi pusty . W Wierzchosławicach są 3 stowarzyszenia , ludzie garną się do działania , chcą tam przebywać i tego typu problemy zgłaszać do Burmistrza , czy pani Sekretarz . Pan Kozłowski zaznaczył , że nie zajmuje się plotkami i nie chciałby , aby ktoś „wkładał coś w jego usta” , bo zawsze stara się wypowiadać prosto i sensownie.

Pani Owczarczyk zapytała się o wysokość funduszu sołeckiego na rok 2012 – czy będzie to ta sama kwota. Pani Sołtys zapytała także o termin budowy boisk.

Z-ca Burmistrza odpowiedział, że boiska , o których wspominano – to boiska , jakie będą powstawały przy szkołach , kolejno , co roku przy innej placówce.  Pani Sekretarz dodała, że fundusz sołecki na rok 2012 liczony będzie od dochodu na mieszkańca  , a to będzie liczone po przygotowaniu sprawozdania z wykonania budżetu . Jeśli budżet jest większy , to i dochód jest większy , a sołtysi otrzymają taką informację do końca lipca.

Pani Zdrojewska zapytała o termin  odpowiedzi na pismo w sprawie chlewni w Więcławicach . Z-ca Burmistrza odpowiedział, że ma być tam przeprowadzona deratyzacja, bo podobno jest tam plaga szczurów i to SM winna przeprowadzić. Pani Sołtys powiedziała, że chodzi o rozbudowę chlewni ,na co pan Drzażdżewski powiedział, że ta sprawa jest w toku.  Pani Zdrojewska powiedziała, że betoniarki już są . Pan Drzażdżewski zaznaczył, ze mówi jedynie o wnioskach i decyzjach , jakie wpływają do Urzędu . Pani Zdrojewska zapytała też o to , kto zajmie się odszczurzaniem chlewni . Z-ca Burmistrza powiedział, że  tym zająć winien się SANEPiD, a zgłoszenie wino być od przedsiębiorcy , należy jednak sprawdzić jaka jest droga formalna tej procedury.  Pani Sołtys odpowiedziała, że ona już to sprawdziła i zgodnie z uchwałą- Burmistrz ma prawo zlecić taka deratyzację .

Pani Zdrojewska wystąpiła również z zapytaniem o to, czy Gmina będzie przystępowała do projektu dotyczącego wykluczeniu cyfrowemu. Z-ca Burmistrza oświadczył, że jest to program ministerialny , który będzie realizowany i będą jeszcze dyskusje na ten temat . Jest to zapisane w RPO i jest to sprawa otwarta , a konkursy będą w tym roku i w roku przyszłym.

Pani Zdrojewska poruszyła także kwestię  wydatkowania funduszu sołeckiego, pytając o powód , dla którego te środki mogą być przeznaczane tylko na inwestycje.  Z-ca  Burmistrza wyjaśnił, że dzieje się tak zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim  i w niej ustalone jest , na co te pieniądze można przeznaczyć. Pani Zdrojewska oświadczyła, że w RIO poinformowano ją , że Rada Miejska tylko na prośbę sołectw  decyduje o tym na co te pieniądze mają być wydatkowane. Z-ca Burmistrza jeszcze raz podkreślił, że fundusz ten jest ściśle powiązany ze wspomnianą ustawą , w której określono  , na co te pieniądze można przeznaczyć . Ta ustawa stanowi jednoznaczną podstawę do podejmowania decyzji w kwestii wydatkowania tego funduszu.

Pan Zenon Tomaszewski wystąpił z prośbą do pana Burmistrza, do pana Prezesa oraz do radnych w kwestii ulicy Parkowej , która stanowi z kanalizacja  „białą plamę„ od 1992 roku , ponieważ raz jest w budżecie , a następnego roku tego zadania już nie ma. Teraz obiecuje się mieszkańcom , że jak budowany będzie kompleks rekreacyjno-sportowy , to zostanie uwzględnione.  Pan Tomaszewski powiedział, że życzy władzom , aby ten kompleks powstał, ale  ma pewne obawy , dlatego nie rozumie , że jest to warunek do skanalizowania ulicy. Pan Tomaszewski zaproponował, aby decydowanie w tej sprawie odwrócić- by najpierw zrobić kanalizację , a potem kompleks do niej podłączyć. Mieszkaniec Gniewkowa zapewnił, że cieszą go inwestycje typu „budowa świetlicy” , ale te zadania wyciągają jedynie środki z budżetu i nie ma zwrotu tych inwestycji. Na ulicy Parkowej potrzebna jest natomiast kanalizacja  i wodociąg. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że ulica Parkowa, podobnie jak osiedle Toruńskie i inne ulice – zostały przesunięte z uwagi na modernizację oczyszczalni ścieków .Pan Drzażdżewski przyznał także ,że rzeczywiście w I etapie wiązano te dwa zadania :basen i kanalizację .To pewnie będzie robione ,ale kiedy –nie wiadomo ,na pewno nie w tym roku.Pan Tomaszewski wyraził zdziwienie tym ,że „to zostało wycięte” ,a wprowadzono kanalizację w Suchatówce , bo z ekonomicznego punktu widzenia jest to nieekonomiczne ,bo tam jest podłoże piaskowe i winny tam być przydomowe oczyszczalnie .Mieszkaniec dodał też, że od 30 lat czeka na tą inwestycję i , że trzeba być konsekwentnym w tym co się robi.Kanalizacja i wymiana azbestowych rur – to co trzeba zrobić,bo trochę dziwnie to wygląda, że taka zdrowa woda płynie w azbestowych rurach. Pan Tomaszewski poradził również ,aby ubiegać się o środki pomocowe ,bo na takie zadania są pieniądze. Z-ca Burmistrza oświadczył, że ze zdziwieniem słucha wypowiedzi pana Tomaszewskiego, ponieważ wszelkie inwestycje , jakie są realizowane w tym właśnie zakresie (kanalizacja) – to właśnie w oparciu o środki pomocowe .Na oczyszczalnię ścieków Gmina otrzyma 13 mln zł – podpisana jest umowa na takie dofinansowanie, jakiego dotąd nie było ,dlatego twierdzenie pana Tomaszewskiego jest błędne i porównywanie tego niekoniecznie musi odnosić się do Suchatówki.Pan Drzażdżewski uznał, że udało się dużo zrobić i Gmina brała udział we wszystkich konkursach i korzystano z każdego dofinansowania. W celu sprostowania- pan Tomaszewski  powiedział, że te zadania (kanalizacja i wymiana rur azbestowych) należało ująć w ramach środków pomocowych, bo to odkładane jest już od 30 lat. Z-ca Burmistrza stwierdził, iż do wymiany jest bardzo wiele rur azbestowych i on nie wpływa na stan wody .Pan Drzażdżewski powiedział też, że każdy zapewne chciałby zrobić wszystko od razu , ale budżet ma swoje granice. Pan Tomaszewski uznał, że w takim razie ma rozumieć, że azbest jest zdrowy.Z-ca Burmistrza odpowiedział, że azbest nieobrobiony ,spoczywający w ziemi nic nie szkodzi.Kiedyś tak to było robione . Woda badana jest codziennie i ma wyśmienite parametry. Pan Tomaszewski powiedział, że może przynieść to ,co znajduje się w tej wodzie ,co jego mama uzbierała przez ostatnie półrocze .Przewodniczący Rady przyznał , że ul.Parkowa kilka razy była wprowadzana i wycofywana z budżetu .Tak rzeczywiście robiono , ale to nie zła wola,tylko tak trzeba było zrobić i jeśli w roku przyszłym basenu nie będzie w budżecie, to zadanie to zostanie pewno wykonane. Z-ca Burmistrza podkreślił, że nie mówił o tym, że to nie będzie robione, tylko z racji wydatków , należało to przesunąć.

Pan Brzustowicz poruszył kwestię drogi Skalmierowice-Szadłowice . Jeden pas drogi winien mieć 2,5 m szerokości, a ta droga jest szeroka na 4 m i przy tym brak jest poboczy i są liczne ubytki na krawędziach. Wyminięcie się na tej drodze, to zdaniem pana Sołtysa cud.Pan Brzustowicz zasugerował, że sołectwo na sesję kwietniową może wystąpić w tej sprawie z odpowiednim pismem , ale prosi o to ,aby pan Kruczykowski dokonał odpowiednich pomiarów. Z-ca Burmistrza zapewnił, że ten problem niejednokrotnie był już zgłaszany -były rozmowy ,pisma i pani Sekretarz również zabiega o remont i uzupełnienie poboczy i nie należy z tym czekać do kwietniowej sesji .Podobna sytuacja jest w Żyrosławicach  i tam też Gmina zabiega o to, aby Starostwo to zrobiło.

Radny Stefański odniósł się do wypowiedzi pana Tomaszewskiego popierając  realizację zadań zgodnie z harmonogramem .Powiedział ,że nie należy robić przydomowych oczyszczalni ścieków ,by było ich jak najmniej ,ponieważ to jest „totalny niewypał” i nie można podchodzić do tego, że jak wieś-to można robić coś takiego.

Przewodniczący Rady ponownie przypomniał, że kolejna sesja zaplanowana została na dzień 27 kwietnia 2011r. i tematem obrad będzie:

1.Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy.
2.Informacja na temat stanu dróg gminnych i ścieżek rowerowych.
3.Informacja na temat realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo .
Przy okazji tych punktów przewidziano też informację wypracowaną przez Komisję Oświaty , Sportu , Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej w następującym zakresie  : 4.Analiza działania świetlic socjoterapeutycznych .
Radna Lewandowska  wystapiła z prośbą do Prezesa PK  o przeprowadzenie deratyzacji w budynku nr 10  przy ul.Paderewskiego. Taki zabieg przeprowadzany był w roku ubiegłym , ale znowu jest taka potrzeba.  Radna zaznaczyła także, iż nie zgadza się z wcześniejszą wypowiedzią pana Straszyńskiego, że należy zamknąć  to co poprzedni Prezes robił , bo przecież są plany wieloletnie  i to należy kontynuować.  Prezes zaoponował, twierdząc , iż nie mówił o realizacji planów tylko o  „testamencie”.

Nie było  więcej chętnych do zabrania głosu – wobec czego Przewodniczący Rady przystąpił do kolejnego punktu obrad.

 

Ad 14. Zamknięcie  obrad

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski  o godzinie  1715 zamknął obrady VI sesji Rady Miejskiej .

 

 

 Podpisa /-/ Przewodniczacy Rady mgr Janusz Kozłowski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokolant

Jadwiga Stefańska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 30.03.2011
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: J.Stefańska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 kwietnia 2011 10:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 2139
27 kwietnia 2011 10:49 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu.