Uchwała Nr XLV/321/2006 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 29 czerwca 2006r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. Nr 132, poz. 622 zmiany: Dz. U. Nr 121, poz. 770; Dz. U. Nr 60, poz. 369; Dz. U. Nr 22, poz. 272; Dz. U. Nr 100, poz. 1085; Dz. U. Nr 154, poz. 1800; Dz. U. Nr 113, poz. 984; Dz. U. Nr 7, poz. 78; Dz. U. Nr 96, poz.959; Dz. U. Nr173, poz. 1808; Dz. U. Nr 85, poz.729; Dz. U. Nr 175, poz. 1458 ) i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 zmiany: Dz. U. Nr 23 poz. 220; Dz. U. Nr 62, poz. 558; Dz. U. Nr 113, poz. 984; Dz. U. Nr 153, poz.1271; Dz. U. Nr 214, poz. 1806; Dz. U. Nr 80, poz. 717; Dz. U. Nr 162, poz. 1568; Dz. U. Nr 102, poz. 1055; Dz. U. Nr 116, poz. 1203; Dz. U. Nr 167, poz.1759; Dz. U. Nr 172, poz. 1441; Dz. U. Nr 1457), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Inowrocławiu Rada Miejska uchwala, co następuje: Rozdział I Postanowienia ogólne §1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo określa: 1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości; 2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości; 3) zasady zbierania i wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości; 4) zasady postępowania z nieczystościami płynnymi; 5) maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów; 6) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe; 7) zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej; 8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania. 2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o: 1) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój skład lub charakter są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; 2) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które ze względu na swoje wymiary nie mogą być zbierane w typowych pojemnikach; 3) odpady ulegające biodegradacji - należy przez to rozumieć wszelkie odpady, które są zdolne do rozkładu beztlenowego lub tlenowego, takie jak odpady kuchenne, ogrodowe, pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni; 4) odpady opakowaniowe - rozumie się przez to wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań; 5) selektywnej zbiórce odpadów - należy przez to rozumieć segregację odpadów na takie ich rodzaje, które można umieścić w urządzeniu przeznaczonym do selektywnej zbiórki; 6) zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania 7) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych; 8) właścicielu nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, w tym przedsiębiorstwa komunikacyjne dla przystanków i dworców, a także osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną lub właścicieli lokalu jeżeli zarząd nie został wybrany; 9) jednostkach wywozowych - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie wydane przez Burmistrza Gniewkowa na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych; 10) Chodnik - należy przez to rozumieć część drogi przeznaczoną dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. W przypadku dróg gruntowych pas terenu o szerokości 1,5 m mierzony od granicy nieruchomości w kierunku osi jezdni. Rozdział II Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz na terenach użytku publicznego § 2. 1.Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania porządku, czystości oraz należnego stanu sanitarno-higienicznego, w tym także wykaszania chwastów i roślinności w obrębie posesji nie zagospodarowanej rolniczo. 2.Właściciele nieruchomości zapewniają uprzątniecie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, a także właściwą pielęgnację poprzez usunięcie chwastów z chodników, a także wykoszenie trawy z pasów zieleni położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości 3.Obowiązek oczyszczenia ze śniegu i lodu winien być realizowany przez: 1) odgarnięcie śniegu i lodu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów; 2) podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika np. przez posypanie piaskiem. Piasek lub inny materiał użyty do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania. 4.Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię. §3. Przedsiębiorca zajmujący się transportem osobowym, zobowiązany jest do pokrycia kosztów utrzymania w czystości i porządku przystanków autobusowych. §4.Zarządy dróg publicznych zobowiązane są do utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych. §5.Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek: 1) ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania; 2) utrzymania ładu, czystości i porządku wokół lokalu; 3) zapobiegania uciążliwościom związanym z prowadzeniem działalności dla sąsiednich działek ( np. hałasu). §6.W przypadku prowadzenia na nieruchomości działalności gospodarczej i powstawania odpadów inne niż komunalne należy stosować przepisy ustawy o odpadach. §7.1.Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych. 2.Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim przejściu przez łapacz oleju lub odstojnik. 3.Doraźne naprawy i regulacje samochodów, związane z ich bieżącą eksploatacja są dozwolone na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami. §8. Należy niezwłocznie oczyścić jezdnię w przypadku zabrudzenia powierzchni jezdni, podczas: transportu materiałów sypkich, obornika, słomy, bądź wyjazdu z pola na drogę lub z terenu budowy, gdy ogumienie pojazdów powoduje nanoszenie ziemi i innych nieczystości na drogę. §9.Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do usuwania z dachów i gzymsów budowlanych bezpośrednio sąsiadujących z drogami i chodnikami publicznymi sopli lodowych i nawisów śniegu. Rozdział III Zasady zbierania i wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości §10. 1.Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy zobowiązani są do: 1) wyposażenia nieruchomości w pojemnik służący do gromadzenia odpadów komunalnych powstających na tej nieruchomości o min. pojemności 110 l; 2) gromadzenia powstałych na terenie nieruchomości odpadów w pojemnikach, o których mowa w pkt. 1 3) gromadzenia odpadów komunalnych w szczelnych workach foliowych, w sytuacjach wyjątkowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych; 4) zawarcia umowy na odbiór odpadów z uprawnioną jednostką wywozową, posiadającą pozwolenie Burmistrza Gniewkowa. Umowa ustala częstotliwość wywozu, w taki sposób aby nie dopuścić do przepełnienia pojemników; 5) utrzymania we właściwym stanie sanitarnym i technicznym pojemników służących do zbiórki odpadów; 6) zapewnienia w razie potrzeby dezynfekcję pojemników w miejscach do tego przeznaczonych; 7) zakłady produkujące żywność i zakłady żywienia zbiorowego obowiązane są do dezynfekcji pojemników po każdorazowym opróżnieniu pojemnika w sezonie letnim, a w pozostałym okresie w zależności od potrzeb. 8) utrzymania w czystości terenu wokół urządzeń do zbierania odpadów komunalnych; 2.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych, poprzez okazanie umowy z firma wywozową i dowodów płatności za odebrane odpady komunalne. §11. 1. Pojemniki na odpady powinny być zlokalizowane w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla użytkowników nieruchomości jak i dla pracowników jednostki wywozowej do odbioru nieczystości; 2.Rodzaj pojemników należy uzgodnić z uprawnioną jednostką wywozową, któremu właściciel nieruchomości zlecili odbiór odpadów komunalnych; 3.Odbiór odpadów odbywa się z częstotliwością ustaloną przez właściciela nieruchomości z uprawnioną jednostką wywozową lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu. §12. 1.Zabrania się spalania na otwartej przestrzeni i w paleniskach domowych: tworzyw sztucznych, gumy odzieży, mebli, zaolejonych szmat oraz szkodliwych substancji chemicznych, których spalanie może powodować powstawanie substancji szkodliwych lub uciążliwych dla środowiska. 2.Zabrania się wyrzucania popiołu, gruzu, części roślin, pozostałości budowlanych i innych nieczystości na drogi. 3.Zabrania się składowania odpadów komunalnych pochodzących z lokali handlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkalnych w koszach publicznych oraz pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów. 4.Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych. §13. 1.Właściciele nieruchomości mają obowiązek gromadzenia odpadów roślinnych odrębnie w workach i przekazywanie ich jednostce wywozowej celem ich odzysku. 2.Z obowiązku określonego w ust.1 zwolnieni są właściciele nieruchomości, którzy wykorzystują odpady roślinne we własnym zakresie, tj. kompostują je, a drewno wykorzystują w celach opałowych. 3.Kompostowanie odpadów roślinnych musi odbywać się z zachowaniem odpowiednich warunków dla procesu fermentacyjnego, aby nie stwarzać uciążliwości dla otoczenia w szczególności w zakresie przykrych zapachów. §14. 1. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także inne odpady niż komunalne, właściciel nieruchomości zobowiązany jest gromadzić je w sposób wyodrębniony. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają odrębne przepisy. 2.Odpady remontowe, poza granicami placu budowy należy gromadzić w osobnych pojemnikach. 3.Odpady komunalne wielkogabarytowe należy gromadzić w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości. 4.Odpady medyczne, niebezpieczne oraz inne szkodliwe podlegają obowiązkowi oddzielnego gromadzenia, odbioru i unieszkodliwiania według zasad i wymagań określonych odrębnymi przepisami. 5.Odpady wielkogabarytowe i budowlane, medyczne, niebezpieczne i szkodliwe winny być usuwane niezwłocznie w terminach uzgodnionych z firmą wywozową na koszt właściciela odpadów, a gdy nie można ustalić właściciela odpadów na koszt właściciela nieruchomości. §15. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych w oznakowanych pojemnikach rozstawionych na terenie Gminy Gniewkowo w następujący sposób: 1)szkła - pojemnik plastikowy koloru zielonego; 2)papieru - pojemnik plastikowy koloru niebieskiego; 3)plastiku - pojemnik z siatki koloru żółtego. Rozdział IV Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów §16. Określa się maksymalne poziomy odpadów ulegające biodegradacji dopuszczonych do składowania na terenie wysypiska odpadów komunalnych w Kaczkowie: 1) 75% wagowo całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji - do 31 grudnia 2010r. 2) 50% wagowo całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji do 31 grudnia 2013r. Rozdział V Zasady postępowania z nieczystościami płynnymi §17. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przyłączyć swoją nieruchomość do istniejącej sieci kanalizacyjnej. 2.W przypadku gdy budowa sieci kanalizacji jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona albo kanalizacja będzie budowana w terminie późniejszym, nieruchomość powinna być wyposażona w szczelny zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych. 3. Nieczystości ciekłe usuwa się z częstotliwością stosowną do potrzeb, nie dopuszczając do ich przelania się i wylania na powierzchnię gruntu. 4. Usuwanie nieczystości ciekłych z nieruchomości przeprowadza podmiot uprawniony, który posiada pozwolenie na odbiór nieczystości płynnych wydane przez Burmistrz Gniewkowa, wyłącznie przy użyciu specjalistycznego sprzętu asenizacyjnego. 5. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zawrzeć umowę na odbiór nieczystości płynnych z uprawnioną jednostką wywozową, posiadającą pozwolenie Burmistrza Gniewkowa. 6. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości płynnych poprzez okazanie umowy z firmą wywozową i dowodów płatności za poróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. 7.Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości płynnych, w czasie ustalonym do ich odbioru, w sposób umożliwiający opróżnianie zbiorników bez narażania na szkodę ludzi bądź pojazdów. 8.Miejscem zrzutu nieczystości ciekłych jest oczyszczalnia ścieków w Gniewkowie. Rozdział VI Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe §18. 1. Właściciele zwierząt domowych ponoszą pełną odpowiedzialność za ich zachowanie. 2.Właściciele psów i innych zwierząt domowych zobowiązani są do: 1)Zachowania niezbędnych środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem oraz uciążliwościami ze strony zwierząt domowych dla zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt domowych. 2)Prowadzenia psa na smyczy. Zwolnienie ze smyczy jest dopuszczalne tylko w przypadku gdy pies jest w kagańcu oraz w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i pod warunkiem sprawowania przez posiadacza bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. 3)Niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych odchodami zwierząt na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, a także z pomieszczeń i terenów przeznaczonych do użytku publicznego. 3.Psy na terenie posesji mogą biegać luzem w przypadku gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz poza teren nieruchomości, a na bramie wejściowej zostanie umieszczona odpowiednia informacja. W przypadku braku powyższych zabezpieczeń psy należy trzymać w kojcach lub na łańcuchu. 4. Niedozwolone jest wprowadzanie zwierząt domowych do sklepów, lokali gastronomicznych, aptek, pomieszczeń biurowych, sklepów, na plac zabaw dla dzieci, boiska sportowe, kąpieliska oraz do innych obiektów, w których obowiązuje taki zakaz. 5.Posesje gdzie przebywają psy agresywne powinny być opatrzone w estetyczną i czytelną tabliczkę „Uwaga pies". Rozdział VII Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej §19.1. Zabrania się utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach osiedli mieszkaniowych, terenach miejskich o zwartej zabudowie mieszkaniowej. 2. Dopuszcza się na obszarach miejskich o luźnej zabudowie prowadzenie małych przydomowych hodowli drobiu, królików na własny użytek. 3.Właściciele nieruchomości utrzymujących zwierzęta gospodarskie zobowiązani są do: 1) prowadzenia chowu w sposób nieuciążliwy dla sąsiednich nieruchomości, w szczególności w zakresie hałasu i przykrych zapachów. 2) gromadzenia i usuwania powstających odpadów i nieczystości w sposób zgodny z przepisami ochrony środowiska, prawa budowlanego i warunków sanitarnych; Rozdział VIII Deratyzacja i terminy jej przeprowadzania §20. 1.Obowiązek przeprowadzania deratyzacji ciąży na właścicielu nieruchomości; 1) w odniesieniu do budynków wielorodzinnych, zakładów przetwórstwa spożywczego, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności oraz na nieruchomościach, na których prowadzi się hodowlę zwierząt gospodarskich - co najmniej 1 raz na sześć miesięcy chyba, że inne przepisy prawa wprowadzają krótsze terminy w tym zakresie; 2)w odniesieniu do budynków mieszkalnych właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację w przypadku stwierdzenia występowania gryzoni. 2. Deratyzację powinny wykonywać specjalistyczne jednostki, w przypadku stosowania środków chemicznych I i II klasy toksyczności. 3. Koszty przeprowadzenia deratyzacji pokrywają właściciele nieruchomości. 4.W przypadku pojawienia się gryzoni, Burmistrz Gniewkowa w drodze zarządzenia może nałożyć obowiązek przeprowadzenia deratyzacji dla zagrożonego terenu w odpowiednim czasie. 5. W przypadku zagrożenia epidemiologicznego wywołanego plagą szczurów przeprowadza się deratyzację w uzgodnieniu z właściwym terenowo Państwowym Inspektorem Sanitarnym. Rozdział IX Postanowienia końcowe §20.1.Prawo kontroli w zakresie przestrzegania postanowień uchwały mają funkcjonariusze Policji oraz osoby upoważnione przez Burmistrza Gminy Gniewkowo. 2. Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionego przedstawiciela gminy zobowiązani są do okazania umowy z firmą wywozową, a także dokumentów potwierdzających wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości, a także nieczystości płynnych ze zbiorników bezodpływowych. §21. Traci moc uchwała nr XXXVII/197/2005 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 27.01.2005r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo (Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 10 marca 2005r. Nr 25, poz.419). §22.Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gniewkowa. §23. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Podpisał(-) Przewodniczący RM - mgr inż. Ryszard Pitera Uzasadnienie Dnia 13 października 2005r. weszła w życie znowelizowana ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa ta określa, że utrzymanie czystości i porządku należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Na podstawie art. 4 ust. 1 rada gminy w drodze uchwały ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na swoim terenie. Ustawodawca wyznaczył radom gmin nowy termin na uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku. Zmiany wprowadzone nowelizacją tej ustawy oraz doświadczenia nabyte w trakcie obowiązywania poprzedniej uchwały spowodowały konieczność wprowadzenia nowych przepisów na terenie Gminy Gniewkowo. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Inspektora Sanitarnego w Inowrocławiu W związku z powyższym wywołanie niniejszej uchwały uważam za zasadne. Podpisał(-) Przewodniczący RM - mgr inż. Ryszard Pitera
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie