Protokół przyjęty przez Radę Miejską na XXVIII sesji w dniu 31.08.2016r.
Protokół Nr XXVI/2016
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie , która odbyła się w dniu 22 czerwca 2016r.
w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r. poz. 446)- Przewodniczący Rady o godz. 1300 dokonał otwarcia XXVI sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 15 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady (lista zaproszonych gości oraz sołtysów z terenu Gminy - stanowią załącznik nr 2 do protokołu).
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady przypomniał, że na posiedzeniu Komisji wspomniał o możliwości wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały dotyczącego zmiany statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie (projekt uchwały stanowi załącznik nr 3 do protokołu). Przewodniczący Rady zaproponował jednocześnie, aby odstąpić od czytania zaproponowanego porządku obrad, który został radnym dostarczony, i który jest wyświetlany w trakcie obrad.
Proponowany porządek obrad:
1.Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie porządku obrad .
3.Przyjęcie protokołu z XXV sesji.
4.Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
5.Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci i młodzieży z terenu miasta i gminy:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
6.Informacja na temat funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
7.Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na 2016 rok:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
b) przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2019”:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
c) Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
d) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 01.07.2016r. do 30.06.2017r.:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
e) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Samorządowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
f) określenia jednostki obsługującej, jednostek obsługiwanych oraz zakresu obowiązków powierzonych jednostce obsługującej w ramach wspólnej obsługi:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
g) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego przy ul.Cmentarnej w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
h) zawarcia porozumienia międzygminnego w sprawie objęcia mieszkańców Gminy Rojewo usługami świadczonymi przez Środowiskowy Dom Samopomocy funkcjonujący na terenie Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
i) nadania nazwy ulic w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
8.Wnioski, interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
9.Wolne głosy, wnioski.
10.Zamknięcie obrad Rady Miejskiej .
Przewodniczący Rady zaproponował, aby projekt uchwały, o której mówił wprowadzić w pkt 7 lit. h, natomiast ten projekt , który już tam jest przenieść do lit. j , z uwagi na zachowanie kolejności w procesowaniu. Następnie, pan Stefański zapytał radnych o inne sugestie, czy propozycje. Radni nie mieli uwag i prowadzący obrady zarządził głosowanie za wprowadzeniem omówionej zmiany. Za wprowadzeniem zmiany głosowało 15 radnych i tym samym zmiana została wprowadzona. Radni nie mieli też uwag do całego porządku obrad, wobec czego przeprowadzono głosowanie w sprawie jego przyjęcia wraz z wprowadzoną wcześniej zmianą. Za przyjęciem porządku obrad Rada w pełnym składzie również głosowała jednomyślnie.
Przyjęty porządek obrad:
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
5.Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci i młodzieży z terenu miasta i gminy:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
6.Informacja na temat funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
7.Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na 2016 rok:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
b) przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2019”:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
c) Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
d) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 01.07.2016r. do 30.06.2017r.:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
e) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Samorządowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
f) określenia jednostki obsługującej, jednostek obsługiwanych oraz zakresu obowiązków powierzonych jednostce obsługującej w ramach wspólnej obsługi:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
g) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego przy ul.Cmentarnej w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
h) zmian w statucie Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
i) nadania nazwy ulic w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
j) zawarcia porozumienia międzygminnego w sprawie objęcia mieszkańców Gminy Rojewo usługami świadczonymi przez Środowiskowy Dom Samopomocy funkcjonujący na terenie Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
8.Wnioski, interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
9.Wolne głosy, wnioski.
10.Zamknięcie obrad Rady Miejskiej .
Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XXV sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni mieli możliwość zapoznania się z protokołem z XXV sesji Rady , który był wyłożony w biurze Rady. Zapytał, czy do protokołu radni mają jakieś uwagi, czy zastrzeżenia. Nie było uwag, ani pytań, wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z sesji Rady w dniu 25 maja 2016r. Za przyjęciem protokołu w głosowaniu jawnym opowiedziało się 13 radnych, przy 2 głosach wstrzymujących.
Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z XXV sesji , która odbyła się w dniu 25 maja 2016r. został przyjęty bez uwag.
Ad. 4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).
Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza- pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji.
Na początku swojego wystąpienia Burmistrz poinformował o złożeniu wniosku-aplikacji w ramach DIS-u (Drogowej Inicjatywy Samorządowej) na budowę chodników, zatok, przejść dla pieszych w Kaczkowie do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Burmistrz wyraził nadzieję na realizację tego zadania jeszcze w tym roku i podał, że finansowanie projektu jest na poziomie 60:40. Pan Roszak przekazał, że też po różnych perturbacjach Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przystąpi do wykonania ścieżki rowerowej do Więcławic, której zakończenie planuje się do końca października tego roku (wyznaczony jest już Kierownik budowy). Burmistrz poinformował także o spotkaniu ze Starostą w sprawie przygotowań do budowy ścieżki do Ostrowa. Te dwa odcinki będą się krzyżowały i stanowiły pewne uzupełnienie tej sieci, związanej z poprawą bezpieczeństwa. Burmistrz przypomniał również o realizacji projektu „500+” – na 1064 wnioski- do wypłacenia pozostało jeszcze 170, ale do końca czerwca te wnioski można jeszcze składać. Wskaźnik realizacji tych wniosków Burmistrz uznał za dobry. Pan Roszak zakomunikował, że odbyło się spotkanie i ustalono miejsce dożynek, które odbędą się we wrześniu w Skalmierowicach, gdzie jest bardzo duże zaangażowanie społeczności. Burmistrz powiedział także o przygotowaniach do „Gniewkowskiego Biegu Rodziny Milewskich” , który odbędzie się na terenie Gminy, trasa liczyć będzie 10 km i rozpocznie się oraz zakończy na Rynku w Gniewkowie. Zapowiedział też rozpoczęcie terminu do składania wniosków o stypendia dla uczniów naszych szkół,
Przekazał , że wraz z Przewodniczącym Rady uczestniczył w bardzo fajnej imprezie sportowej „RIO 2016” w Chełmnie, gdzie nasi sportowcy zdobyli kilka medali, ale impreza inauguracyjna nie była zbyt udana z uwagi na trudne warunki pogodowe (wichura,deszcz). Burmistrz przekazał też, że miał przyjemność uczestniczyć w uroczystościach z okazji Dnia Samorządowca, jakie odbyły się w pałacu prezydenckim w Warszawie, gdzie był również radny Kopiszka i co traktuje jako wyróżnienie. Jako ciekawostkę i spektakularne wydarzenie z naszego terenu- pan Roszak podał projekt ANAKONDA 2016 , którego realizację miał możliwość obserwowania z pozycji tzw. „gniazda”.
Za sytuację nietypową, której nigdy wcześniej nie było- Burmistrz uznał skargę, jaka wpłynęła do niego. Skargę złożyła pani Paulina Sawa na radnego Jarosława Rychlewskiego i Burmistrz poprosił, aby Przewodniczący Rady tą skargę odczytał. Przewodniczący stwierdził, że „sprawa jest o tyle poważna, bo nie ma procedur związanych z rozpatrywaniem skarg na radnego, nie ma komisji etyki”. Pan Stefański zaznaczył, że z uwagi na przerwę planowaną w pracach Rady oraz na to, iż pismo wpłynęło w dzisiaj-to je odczyta, ale poprosił, aby nie dyskutować na temat jego treści chyba, że głos chciałby zabrać sam zainteresowany. Przewodniczący zaznaczył, że w piśmie tym nie ma żadnych obraźliwych słów pod adresem radnego i zapytał, czy radny wyraża zgodę na to odczytanie. Pan Rychlewski oświadczył, że autorem pisma jest jego bliska osoba – kuzynka i nie widzi przeszkód, aby je odczytać i nie będzie składał wyjaśnień na jego temat. Przewodniczący Rady ponownie wystąpił do radnych, aby nie zabierali głosu w tej sprawie, a następnie odczytał treść skargi.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję na temat informacji przedstawionej przez Burmistrza (za wyjątkiem ostatniego punktu).
Radna Kaczmarek przekazała, że dokonano naprawy drogi Wielowieś-Wierzchosławice, co Burmistrz pominął w swojej informacji.
Radny Krzysztofiak zapytał natomiast o przebieg trasy biegu Milewskich. Burmistrz podał, że rozpoczęcie jest na Rynku, następnie ul.Sobieskiego, ul.Dworcowa, ul.17 Stycznia, ul.Toruńska i ponownie ul.Sobieskiego (pętla) – jeszcze raz ul.Dworcowa, ul.Kilińskiego, ul.Toruńska i rondo, ul.Zajezierna za obelisk (dodatkowy punkt pomiarowy) i powrót drogą przez las w stronę takiego rozjazdu z krzyżem, następnie ul.Cmentarną do Rynku.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie – 15 radnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się za przyjęciem informacji przedstawionej przez Burmistrza.
Ad. 5 Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci i młodzieży z terenu miasta i gminy.
Przewodniczący Rady poprosił Sekretarza Gminy– panią Bogumiłę Pęczkowską i Dyrektora MGOKSiR –panią Joannę Kowalską o przedstawienie w informacji.
Kolejno, obie panie przedstawiły przygotowane i przedłożone uprzednio Radzie informacje ( stanowią one załącznik nr 4 i 5 do protokołu).
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Ratajczak oświadczył, że on jeszcze raz przejrzał te materiały i zastanawia się nad tym, że nie ma w nich nic dla osób starszych. Radny przypomniał czasy, jak żył jeszcze pan Józefowski to np. na bazie Ogrodów Działkowych SIŁA taka oferta dla tych ludzi była. Teraz tego nie ma, a przecież udzielają się na rzecz miasta, pomagają jako wolontariusze. Pani Kowalska podkreśliła, że oferta kierowana jest do dzieci i młodzieży, a gdyby było inaczej, to odniosłaby się również i do tego , o czym mówi radny. Pani Dyrektor zaznaczyła, że Ośrodek blisko współpracuje z seniorami , dla których jest bardzo dużo, różnych aktywności w ciągu roku i dlatego nawet potrzebują oddechu , bo chcą odpocząć od tego. Pan Ratajczak oświadczył, że tu akurat ma inne zdanie. Pani Sekretarz również zwróciła uwagę na temat informacji. Przewodniczący Rady zapytał, czy radny oczekuje, że ta oferta znajdzie się w jednej informacji , co pan Ratajczak potwierdził i ponownie wskazał na to, co robił pan Józefowski. Pani Sekretarz zwróciła uwagę, że takie ustalenia należało poczynić w trakcie ustalania planu pracy Rady i taką zmianę wprowadzić można na rok przyszły. Pan Stefański przyznał, że był czas i można było zmienić plan, bo raz już Rada to zrobiła i poprosił, by uwzględnić to w przyszłorocznym planie.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania każdej informacji z osobna. Jako pierwsze, głosowano przyjęcie informacji przedstawionej przez panią Sekretarz. Za jej przyjęciem w głosowaniu jawnym opowiedziało się 15 radnych.
Po tym głosowaniu – pani Kowalska zgłosiła, że jeśli Rada rozszerzy na przyszły rok tą informację, to jej zdaniem powinna ona zawierać dane od wszystkich stowarzyszeń, podmiotów, aby była całościowa. Przewodniczący Rady jeszcze raz poprosił, by pamiętać o tym przy ustalaniu planów pracy na rok 2017. Następnie zarządził głosowanie nad przyjęciem informacji pani Kowalskiej. W głosowaniu jawnym za jej przyjęciem opowiedziało się 15 radnych.
Ad.6 Informacja na temat funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady poprosił Kierownika ŚDS w Gniewkowie- panią Jolantę Słaboszewską-Nowak o zreferowanie przedłożonej informacji.
Informacja omówiona przez panią Kierownik stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Następnie Przewodniczący otworzył dyskusję.
Radni nie mieli pytań, ani uwag do przedstawionej informacji, wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie w sprawie jej przyjęcia. Za przyjęciem informacji w głosowaniu jawnym opowiedziało się 15 radnych.
Ad. 7 Rozpatrzenie uchwał w sprawie:
a) zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na rok 2016:
Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o omówienie proponowanych zmian w budżecie. Pani Rutkowska zaznaczyła, że przedstawi nowy projekt uchwały, który nie różni się zasadniczo od tego, co zostało radnym przedstawione na posiedzeniu Komisji, tylko zaktualizowane zostały załączniki (gdzie zmieniane były kwoty dotacji) z uwagi na koniec półrocza (kwoty pozostają bez zmian). Pani Skarbnik poprosiła, by radni w trakcie przedstawiania tego projektu śledzili podawane kwoty. Kolejno, pani Rutkowska odczytała treść uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Kopiszka powiedział, że dziś sprawdzał informacje na stronie MEN i jest tam wiadomość o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy na rok 2016. Radny zapytał o wnioskowaną wielkość. Pani Wicleben przekazała, że pisano prawie o 50.000 zł i nie otrzymano jeszcze żadnego pisemnego potwierdzenia, to jest tylko informacja o zakwalifikowaniu się i środki dotyczą konkretnego celu- pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Nie było więcej pytań, wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XXVI/121/2016 zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na rok 2016 - przyjęta została 9 głosami , a 6 osób wstrzymało się od głosu (uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.
b) przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2019”:
Przewodniczący Rady poprosił panią Beatę Kowalską o omówienie projektu uchwały. Po wystąpieniu Z-cy Burmistrza, która wskazała na cele, jakie wiążą się z wywołaniem uchwały- prowadzący obrady otworzył dyskusję. Radny Kopiszka zgłosił, że na Komisji umknęło mu , ale w tabeli, gdzie podane są zabytki nieruchome, ujęte do ewidencji zabytków figuruje miejscowość „Niemojewo”, a to jest miejscowość w Gminie Dąbrowa Biskupia. Pan Kopiszka zapytał, czy jest to błąd, czy może Gmina Gniewkowo ma nieruchomości na terenie Gminy Dąbrowa Biskupia. Przewodniczący Rady odwołując się do prezentacji dr Łaszkiewicza, powiedział, że w pobliżu Gniewkowa kiedyś taka miejscowość funkcjonowała i zasugerował, że może jest to związane z istnieniem nazwy zwyczajowej. Pani Kowalska wyraziła opinię, że nie jest miejscowość w naszej Gminie, na co Burmistrz uznał, iż należy to sprawdzić. Pani Pęczkowska również uznała, że nie chodzi tu o miejscowość w naszej Gminie. Radny Krzysztofiak wskazał na str. 89, gdzie występuje pewna niespójność tj. zamiast ulicy Jana III Sobieskiego, podano ulicę Jana II Sobieskiego. Radny Stefański dodał natomiast, że już mówił o tym na Komisji i jest to chyba przeinaczenie, a związane z nazwą „Gęzewo”. Pani Sekretarz stwierdziła, że Gęzewa już nie ma, a nazwa ta figuruje w ewidencji zabytków, stąd mogło się to pojawić w tym dokumencie. Nie było więcej pytań i Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie. Radny Bożko zapytał, czy zgłoszone uwagi zostaną w tym Programie uwzględnione, na co radny Stefański zapewnił, że to co radni zgłosili zostanie poprawione i można uznać to za błędy pisarskie, a głosowanie dotyczy uchwały z tymi poprawkami.
Uchwała Nr XXVI/122/2016 w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2019”- przyjęta została jednomyślnie w głosowaniu jawnym tj.15 głosami (uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.
c) Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił Prezesa Przedsiębiorstwa. Pan Molenda wskazał, że powodem, dla którego przygotowany został znowelizowany Regulamin są zmiany prawne oraz zdeaktualizowanie się pewnych zapisów. Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję. Radny Ratajczak zwrócił uwagę, że Regulamin nie jest podpisany i nie wiadomo kto go przygotował. Pan Molenda wskazał na preambułę , gdzie podano, że jest on przygotowany przez Przedsiębiorstwo i przedłożony jest Radzie Miejskiej do zatwierdzenia. Radny nawiązał do dyskusji, jaka odbyła się na posiedzeniu Komisji na temat podpisywania umów i wskazał na §11, który mówi o tym, że umowa może być zawarta przez osoby indywidualne w lokalach znajdujących się w budynkach wielolokalowych (jak jest np. na ul.Cmentarnej). Pan Ratajczak oświadczył, że dlatego nie do końca usatysfakcjonowany jest tym, co Prezes mu powiedział w poniedziałek, bo ten zapis mówi o tym, że jednak takie umowy zawierać można, a nie , że robi to w imieniu właścicieli lokali Spółdzielnia Mieszkaniowa. Pan Molenda powiedział, iż dokładnie to wyjaśniał, że podpisuje się umowę z zarządcą lub właścicielem obiektu, natomiast jeśli zarządca lub właściciel obiektu wyraża zgodę – Przedsiębiorstwo podpisuje umowy z lokatorami, czy też z najemcami lokali, które znajdują się we wspólnocie. Taka formuła jest stosowana i Prezes zapewnił, że o tym na Komisji wspominał. Na tym dyskusja się zakończyła i zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały.
Uchwała Nr XXVI/123/2016 w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - przyjęta została jednomyślnie w głosowaniu jawnym tj.15 głosami (uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.
d) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 01.07.2016r. do 30.06.2017r.:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady ponownie poprosił Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego. Pan Molenda rozpoczął od informacji ,iż w Spółce pracuje od 3,5 roku i jest to drugi taki projekt, o jakim rozmawia z Radą. Wniosek taryfowy sporządzony został w oparciu o konkretne, skatalogowane zasady. Zapewniając, iż „nie odebrał tego źle”- Prezes odniósł się do posiedzenia Komisji i powiedział, iż odniósł wrażenie, że radni nie mieli uwag do części merytorycznej, dlatego poprosił, że jak już dojdzie do głosowania, by „nie tworzyć sztucznego pola do dyskusji, pokazywania społeczeństwu w Gniewkowie, że ta taryfa (jeśli nie będzie tej jednomyślności) przygotowana została w sposób niewłaściwy”. Prezes wyraził opinię, że jakieś populistyczne działania w tym zakresie nie byłyby tu właściwe, by merytorycznie i solidarnie podejść do tego wniosku. Pan Molenda podkreślił, że wniosek każdorazowo zawiera tylko i wyłącznie stronę kosztową podwyższoną o 1 procent marży. Jeśli Rada jako organ kolegialny podejmie „decyzje kierunkowe np. poprzez dodatkowe poszerzenie zadań inwestycyjnych- to Spółka jest otwarta, ale nie można oszukiwać społeczeństwa , że będzie się to wiązało z tak niewielkim wzrostem kosztów.” Prezes powiedział, iż nie chciałby, aby doszło do takiej sytuacji, o jakiej mowa była na Komisji, że głosowanie przeciwko tym taryfom, nie będzie jednoznaczne z opowiedzeniem się za ich obniżeniem, a wręcz odwrotnie - za ich podwyżką. Radny Bożko nawiązał do wypowiedzi Prezesa na temat braku uwag merytorycznych do taryf i oświadczył, że on odniósł takie wrażenie, że tej dyskusji brakowało na ten temat. Dyskusja w tym temacie się rozwinęła, ale „było powiedziane , że nie ma czasu i trzeba uchwalić i tyle”. Przewodniczący Rady pozwolił sobie nie zgodzić się z tym , co powiedział pan Bożko, ponieważ zapewniał, że propozycje radnych można wprowadzić w formie wniosku formalnego. Zwracając się do radnego, pan Stefański stwierdził, że dyskusja w tej sprawie trwać mogłaby przecież i do dzisiaj i każda propozycja byłaby rozważona. Konkretne rozstrzygnięcia zapadają przecież dopiero podczas sesji. Jeśli więc ktoś ma propozycje inne, niż pan Prezes- to radny wyraźnie to artykułował , by zgłosić to w formie wniosku formalnego i to jest do zrobienia. Przewodniczący Rady przypomniał, że przecież Prezes doradzał też w trakcie dyskusji , podawał informację kosztową i można było dziś rozważać także inną propozycję. Pan Bożko powiedział, że wszyscy stwierdzili, że jest to zbyt poważna sprawa i potrzeba na to dużo czasu, prac w Komisjach itd. i „nawet gdyby radni siedzieli , tak jak mówi Przewodniczący- od Komisji do dzisiaj, to by niewiele pomogło, bo nie zdążyliby tego zrobić”. Przewodniczący Rady wskazał, że kolejny temat sesji jest inny i można już nad nim procesować, ale tego się nie czyni, Rada ma wyznaczone terminy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by Komisje obradowały wcześniej. Pan Pułaczewski przypomniał, że to wydłużenie czasu dyskusji dotyczyło głównie tego, że padła propozycja, aby cenę rozdzielić na odbiorców indywidualnych i przedsiębiorców. To jest zdaniem radnego problem, nad którym można się pochylić, ale na pewno nie dzisiaj, bo bardzo dokładnie trzeba rozważyć tu wszystkie „za i przeciw”. Radny zaznaczył, że osobiście jest temu rozdzieleniu przeciwny i skoro wywiązała się taka dyskusja i padł taki wniosek – to on rzeczywiście nie jest na tyle opracowany , by teraz nad tym procesować. Jeśli natomiast jest mowa o tej taryfie, która już została omówiona i opracowana – radny nie widzi problemu. Radny Stefański przypomniał też, że Prezes na Komisji „funkcjonował z prędkością kalkulatora dokonując przeliczeń na ustnie złożoną propozycję (suma zmian wynosiła ok. 120 tys. zł, co starczyłoby np. tylko na 1 naprawę, czy zakup 1 urządzenia). Na tym dyskusja została zakończona i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały.
Uchwała Nr XXVI/124/2016 w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 01.07.2016r. do 30.06.2017r. - przyjęta została w głosowaniu jawnym 11 głosami , przy 4 głosach wstrzymujących (uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.
e) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Samorządowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Gniewkowie:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił Kierownika SZEAS – panią Paulinę Wicleben. Pani Kierownik omówiła projekt uchwały wskazując na zmiany wynikające z ustawy o systemie oświaty, jakie nastąpią od 1 stycznia 2017r. i mające wpływ na zasady funkcjonowania samorządowych zespołów ekonomiczno-administracyjnych szkół. Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję. Radny Kopiszka oświadczył, iż miał na Komisjach dylemat i wątpliwości w połączeniu z projektem następnej uchwały. Zwracając się do Radcy Prawnego-radny zapytał, czy nie należałoby zmienić podstawy prawnej w uchwale powołującej SZEAS, gdzie podana jest ustawa o oświacie, a teraz ten artykuł przestanie funkcjonować. Pani Manicka powiedziała, że w podstawie prawnej wprowadzony jest nowy przepis , „a tak naprawdę – to jest kosmetyka , ponieważ SZEAS będzie robił to, co robi, a my na próbę próbujemy zrobić tą uchwałę do końca roku i oczekujemy na akceptację Nadzoru , bo próbują to zrobić wszystkie samorządy w okolicy”. Pani Mecenas zaznaczyła, że „te centra obsługi mogą objąć wszystkie jednostki”, ale większość gmin przyjmuje tylko te jednostki, które obsługiwały szkoły. Wracając do pytania radnego- Radca Prawny podkreśliła, że „ten przepis jeszcze obowiązuje i my dziś podejmujemy uchwałę”. Nowy przepis obowiązywał będzie od 1 stycznia, ale uchwały podejmuje się zawsze zgodnie ze stanem prawny na dzień uchwalenia. Pan Kopiszka wskazał, że uchwała wprowadza zmiany dopiero, gdy będą obowiązywały nowe przepisy. Pani Manicka ponownie wskazała na zasadę , że powołuje się przepisy według stanu prawnego na dzień uchwalania , a odwołanie jest do nowych przepisów – „wiąże się stare z nowym” . Pani Manicka zapytała, czy radnemu chodzi o art. 48 ustawy, na co radny zaprzeczył. Pan Kopiszka powiedział, że chodzi mu o to, że SZEAS był powoływany na podstawie przepisu, który od 1 stycznia przestanie istnieć. Pani Manicka oświadczyła, że „dlatego my teraz to zmieniamy i tworzymy nowy z uwagi na to, że wprowadzane są nowe przepisy”. Radca Prawny wskazała na podstawę prawną podaną w uchwale, gdzie ujęte zostały przepisy, które obowiązują, tam wskazane są przepisy ustawy o samorządzie gminnym. Radny uznał, że może rzeczywiście należy sprawdzić, czy będzie to dobrze. Pani Manicka dodała, że jest jeszcze dużo czasu, aby zrobić ewentualne poprawki. Przewodniczący Rady zapytał, czy wątpliwości radnego zostały rozwiane, na co pan Kopiszka powiedział, że „poczekamy i zobaczymy”. Na tym dyskusja na temat projektu uchwały została zamknięta i przeprowadzono głosowanie.
Uchwała Nr XXVI/125/2016 w sprawie zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Samorządowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Gniewkowie - przyjęta została jednogłośnie w głosowaniu jawnym tj.15 głosami (uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.
f) określenia jednostki obsługującej, jednostek obsługiwanych oraz zakresu obowiązków powierzonych jednostce obsługującej w ramach wspólnej obsługi:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił również Kierownika SZEAS – panią Paulinę Wicleben. Pani Kierownik przedstawiła projekt uchwały, który dotyczy obsługi szkół od 1 stycznia 2017r. i wskazuje, że jednostką, która będzie się tym zajmowała – będzie SZEAS w Gniewkowie. Radni nie mieli pytań, ani uwag do projektu uchwały, dlatego zarządzone zostało głosowanie w sprawie jej przyjęcia.
Uchwała Nr XXVI/126/2016 w sprawie określenia jednostki obsługującej, jednostek obsługiwanych oraz zakresu obowiązków powierzonych jednostce obsługującej w ramach wspólnej obsługi - przyjęta została jednogłośnie w głosowaniu jawnym tj.15 głosami (uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.
g) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego przy ul.Cmentarnej w Gniewkowie:
O omówienie projektu uchwały poproszona została pani Beata Kowalska. Z-ca Burmistrza oświadczyła, że projekt dotyczy sporządzenia planu miejscowego dla terenu przy ul.Cmentarnej (zgodnie z załącznikiem graficznym), teren obejmuje 8 działek (100,17 ha) i w studium przeznaczone jest na mieszkalnictwo. Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, ale nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Uchwała Nr XXVI/127/2016 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego przy ul.Cmentarnej w Gniewkowie przyjęta została w głosowaniu jawnym- 15 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem (podęta uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu).
Podsumowując głosowanie Przewodniczący podkreślił, że uchwała została przyjęta.
h) zmian w statucie Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie:
Przewodniczący Rady poprosił Kierownika ŚDS w Gniewkowie- panią Jolantę Słaboszewską- Nowak o przedstawienie projektu uchwały. Pani Kierownik poinformowała, że projekt uchwały wywołuje się w związku ze zmianą polegającą na tym, że do Domu przyjmowane będą nie tylko osoby z Gminy Gniewkowo, ale też z innych gmin. Radni nie zgłosili uwag w trakcie otworzonej dyskusji na temat projektu uchwały, dlatego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Uchwała Nr XXVI/128/2016 w sprawie zmian w statucie Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie przyjęta została w głosowaniu jawnym- 15 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem (podęta uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu).
Podsumowując głosowanie Przewodniczący podkreślił, że uchwała została przyjęta.
i) nadania nazwy ulic w Gniewkowie :
Projekt uchwały przedstawiła pani Beata Kowalska, która podkreśliła, że dotyczy to 3 nowych ulic w obrębie ulicy Zajeziernej, obejmujących teren 35 działek budowlanych. Służy to uporządkowaniu numeracji nieruchomości i proponuje się, by nowe ulice otrzymały nazwy: Sosnowa, Świerkowa i Jodłowa. Zaznaczając, iż akceptacja tej propozycji ze strony radnych była już na posiedzeniu Komisji – radny Stefański otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu- dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały.
Uchwała Nr XXVI/129/2016 w sprawie nadania nazwy ulic w Gniewkowie przyjęta została w głosowaniu jawnym- 15 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem (podęta uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu).
Podsumowując głosowanie Przewodniczący podkreślił, że uchwała została przyjęta.
j) zawarcia porozumienia międzygminnego w sprawie objęcia mieszkańców Gminy Rojewo usługami świadczonymi przez Środowiskowy Dom Samopomocy funkcjonujący na terenie Gminy Gniewkowo:
O przedstawienie projektu uchwały prowadzący obrady poprosił panią Jolantę Słaboszewską-Nowak. Pani Kierownik przekazała, że projekt uchwały przedłożony został Radzie w związku z pojawieniem się możliwości przyjęcia nowego uczestnika Domu z Gminy Rojewo, a w uchwale zawarta jest zgoda na podpisanie w tej sprawie stosownego porozumienia Wójta Rojewa z Burmistrzem Gniewkowa. W trakcie otworzonej dyskusji radni nie zabrali głosu i została ona zamknięta, po czym przeprowadzono głosowanie nad projektem uchwały.
Uchwała Nr XXVI/130/2016 w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego w sprawie objęcia mieszkańców Gminy Rojewo usługami świadczonymi przez Środowiskowy Dom Samopomocy funkcjonujący na terenie Gminy Gniewkowo przyjęta została w głosowaniu jawnym- 15 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem (podęta uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu).
Podsumowując głosowanie Przewodniczący podkreślił, że uchwała została przyjęta.
Ad. 8 Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
Radny Żmudziński zgłosił, iż na poprzedniej sesji zadał pytanie, na które nie otrzymał odpowiedzi do dziś, dlatego w tej samej sprawie radny przygotował interpelację pisemną . Radny odczytał treść interpelacji i zapowiedział jej złożenie w biurze Rady (interpelacja stanowi załącznik nr 17 do protokołu). Na pytanie prowadzącego obrady, czy radny oczekuje odpowiedzi pisemnej, czy ustnej na tą interpelację – radny zaznaczył, że prosi o odpowiedź na piśmie.
Pani Skarbnik zastrzegła, że już na sesji udzieliła radnemu odpowiedzi, iż Gmina nie korzystała z usług firmy Magellan, ponieważ była na forum skarbników, na którym ta firma gościła i zachęcała do korzystania z jej oferty. Pani Skarbnik powiedziała, że z tego, co pamięta, to tak odpowiedziała na sesji. Pani Rutkowska oświadczyła, że na drugie pytanie też padła odpowiedź , że czas na zarządzenie o umorzeniach jest do 31.05.2016r. i taka informacja jest wywieszona na tablicy ogłoszeń. Przewodniczący Rady powiedział, że w związku z interpelacją radnego prosiłby, aby te wyjaśnienia „przelać na pismo i odpowiedzieć też na piśmie”.
Radny Wesołowski poprosił Burmistrza , aby wszystkie sołectwa powiadomić o postępowaniu w sprawie wałęsających się psów. Pan Wesołowski przypomniał o zmianie umowy ze schroniskiem, a sołtysi i mieszkańcy nie wiedzą , jak w takich sytuacjach postępować , dlatego zdaniem radnego te kwestie należy omówić dokładnie. Radny wskazał na schronisko w Rybowie oddalone o ok. 80 km, i że reakcji w związku z tym nie będzie natychmiastowej, więc należy wszystkich poinformować, jak postępować w sytuacji, gdy taki pies się pojawi, aby nie było niejasności, bo radny miał już nieprzyjemności z tego tytułu.
Radny Krzysztofiak wystąpił z zapytaniem o to, jak wygląda sytuacja z przesunięciem tablicy „Teren zabudowany” na ul.Cegielnej, czy w tej sprawie podjęto jakieś kroki. Radny zapytał także o realizację projektów w ramach budżetu obywatelskiego oraz kiedy rozpocznie się budowa łącznika ul.Sikorskiego. Burmistrz odpowiedział, że w sprawie tablicy przy ul.Cegielnej ponownie wystąpiono do GDDiA i oczekuje się na odpowiedź. Pan Roszak zaznaczył, iż należy zdawać sobie sprawę z tego, że instalowanie tego typu oznakowania jest regulowane i wynika z określonych przepisów prawnych i odpowiada za to zarządca drogi. Kwestia łącznika, to zdaniem Burmistrza „najbliższy czas , kiedy będziemy wchodzili na realizację zadania”. W ramach budżetu obywatelskiego realizowane są takie uproszczone projekty (drogi : Wierzchosławice i ul.Osieckiej), a jak już będą gotowe- to przystąpi się do realizacji tych zadań. Oświetlenie – też jest w fazie przygotowań, ustalone są dokładne miejsca, jest inwentaryzacja i będzie robione zamówienie tych lamp ledowych, solarnych. Projekt w Suchatówce też jest już w trakcie realizacji. Pan Krzysztofiak zapytał, czy zdaniem Burmistrza jest szansa, na to, że do końca wakacji uda się to wykonać, na co pan Roszak odpowiedział, iż cześć zadań na pewno tak. Burmistrz zaznaczył, że dziś trudno mu jest się wypowiadać na ten temat, bo część robót jest prostych , ale nie chciałby składać konkretnych deklaracji. Pan Roszak zapewnił jednak o staraniach, by wszystko zostało zrealizowane.
Radny Ratajczak wystąpił z zapytaniem o pociągi przejeżdżające przez Gniewkowo. Mieszkańcy zgłaszali mu, że wiele pociągów tylko przejeżdża, a się nie zatrzymuje, a jest problem z dojazdem do Torunia, czy Inowrocławia. Tych pociągów jest mniej niż kiedyś. Burmistrz odpowiedział, że to zostanie sprawdzone , ponieważ nie chciałby się wypowiadać w tym zakresie, bo nie wie jak to wygląda, choć może być tak, że rzeczywiście ileś pociągów się nie zatrzymuje.
Radny Stefański, jako przypomnienie o wniosek Sołtysa z Szadłowic, który jest nieobecny- zapytał o modernizację dachu na remizie OSP w Szadłowicach. Radny przypomniał też o drugim dachu, jaki należy zrobić, tj. o dachu pałacu w Skalmierowicach, gdzie „mieszkańcy dużo robią, ale z dachem poradzić sobie nie mogą”.
Pan Mnich powiedział natomiast, iż chciałby przypomnieć „o pewnej małej drodze”, o której rozmawiał z panią Burmistrz , bo została wyrównana równiarką, ale jadąc dziś na sesję radny zauważył, iż należałoby tam dowieź kruszywa o drobnej frakcji , aby zlikwidować jeszcze niektóre nierówności pomiędzy tą grubą frakcją (Ostrowo-Bąbolin).
Ad.9 Wolne głosy, wnioski.
O głos poprosił pan Zenon Tomaszewski , który nawiązał do wypowiedzi pani Dyrektor MGOKSiR na temat organizowanych imprez, ponieważ nie udało się panu Tomaszewskiemu spotkać z panią Dyrektor i w imieniu Dyrektora firmy Bonduelle przekazał sołtysom, dyrektorom szkół zaproszenie na Dzień Latawca. Impreza organizowana jest wspólnie z Gminą i Ośrodkiem Kultury w połączeniu z Dniem Dziecka dla pracowników z udziałem firmy SNIPER i odbędzie się we wrześniu. Dokładna data nie jest jeszcze znana, ale pan Tomaszewski poprosił, by już typować reprezentacje z latawcami do udziału w tej imprezie, bo będą wspaniałe nagrody. Zaproszenie pan Tomaszewski skierował także do dorosłych, bo dzieci uczestniczyć mogą w konkursie wraz z opiekunami. Radny Ratajczak zapytał o rodzaje latawców w konkursie, na co pan Tomaszewski odpowiedział, że to regulował będzie regulamin konkursu, który ustalony zostanie z panią Dyrektor „GOK-u”.
Pan Tomaszewski poruszył także sprawę , z jaką do Bonduelle skierowała Komisja Rozwoju Gospodarczego Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolna i Ochrony Środowiska , a dotyczącą zalewania przez dachy Spółki posesji przy ul.Ogrodowej. Po przeczytaniu otrzymanego pisma, pan Tomaszewski przyszedł do Burmistrza, aby zapytać na jakiej podstawie Komisja stwierdziła, że woda z dachów oddalonych od granicy działki o ok. 40 m (mimo zdrenowania terenu i odprowadzenia wód do kanału G-3 zgodnie z pozwoleniami) zalewa tą posesję. Pan Tomaszewski zapowiedział, iż będzie wystąpienie do Komisja, aby to wyjaśniła. Przedstawiciel Bonduelle zaznaczył, że korespondencja w Urzędzie w tej sprawie stanowi już spory tom, bo „pan Przybylski nie za bardzo może tutaj przyjąć do wiadomości, że jak z nieba się leje to leje na jego też posesję i trudno z tym polemizować”.
Przepraszając za spóźnienie na sesję, pan Tomaszewski powiedział, że był na Zarządzie Regionu SOLIDARNOŚCI , na którym omawiano dziś „Prawo wodne”. Jest to projekt ustawy obecnego Rządu. Pan Tomaszewski oświadczył, że dokonał analizy tego projektu na 9 stronach i zaopiniowała to kancelaria prawnicza Soczyk&Sobczyk. Nawiązując też do poruszanego tematu ścieków na sesji- pan Tomaszewski przekazał, że jeśli ten projekt wejdzie w życie, to rolnicy będą płacili od nawadniania , opłaty stałe i zmienne za wydobycie , a to są potężne pieniądze. To jest w Komisjach i od tego odwołała się „cała nasza branża” do Rządu. Pan Tomaszewski stwierdził, że z tym rządowym projektem winna się zapoznać „Komisja Ochrony Środowiska” i zaoferował udostępnienie materiałów. Pan Tomaszewski nawiązał też do informacji o wystąpieniu na posiedzeniu Komisji w sprawie zróżnicowania stawek za ścieki, jakie były dziś ustalane. Przyjmując tą argumentację, należałoby przyjąć , że przedsiębiorcy dokonujący zrzutów ścieków winni „zdotować mieszkańców”. Pan Tomaszewski przypomniał, że kiedyś przedstawiał już Radzie symulacje na temat tego ile powinny kosztować ścieki dla mieszkańców, jeśli przedsiębiorstwa zużywające dużo wody wycofałyby się z rynku poprzez zaprzestanie produkcji lub jej ograniczenie. Bonduelle zrzuca ok. 300.000 m 3 , co daje przy ustalonych dziś stawkach ok. 1,5 mln zł. Do symulacji pan Tomaszewski przyjął 4.900 trzyosobowych rodzin (na ok. 14.700 mieszkańców Gminy) i wówczas na każdą rodzinę przypadłoby 60 dodatkowych m3. Przeliczając to na wodę- to dziś woda razem ze ściekami w takiej sytuacji (wyjścia jednego przedsiębiorstwa) winna kosztować od 11,50 zł do 12 50 zł. Pan Tomaszewski oświadczył, że „jest w Europejskim Komitecie Pracowników Bonduelle”, która ma dziś 50 fabryk (również za Oceanem, w Kanadzie) i swego czasu wykupiła jedną z marek w Belgii. Dużo środków przeznaczono na wykup, a dodatkowo mer miasta „cisnął”, bo potrzebne były finanse na inwestycje, na oczyszczalnię, której tam nie było. Doprowadziło to w ostateczności do zamknięcia zakładu. Pan Tomaszewski zaznaczył, że nie mówi tego, aby radnych straszyć, tylko zaapelować o rozwagę i przedstawić jakie są skutki wycofania się firmy z produkcji. Przedstawiciel Bonduelle odniósł się też do wpływu polityki Rosji na sytuację polskiego rolnictwa oraz na decyzje Spółki. Pan Tomaszewski zachęcił, aby poznać też sytuację w CYKORII i by podejść do tego tematu bardzo rozważnie. Podał też, że zaprzestanie produkcji przez Bonduelle- to kwotowo dodatkowo ok. 370 zł dla każdej rodziny rocznie.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że „stwierdzenie” faktu zalewania posesji przy ul.Ogrodowej- to nie było „stwierdzenie” Komisji, a skarżącego. Pan Stefański wyjaśnił, że temat związany był właśnie ze skargą, jaką mieszkaniec zgłosił mu na dyżurze. Prowadzący obrady nawiązał też do „kwestii wody” tłumacząc, iż „żadnego zamachu nie było” , pan Prezes przedstawiał jak ta sytuacja wygląda i analizowano to w stosunku do mieszkańców , ale „nad każdą propozycją pochylić się trzeba”.
Burmistrz oświadczył, iż chciałby uspokoić pana Tomaszewskiego i „całą tą branże”, bo nie ma pomysłu na zmianę prowadzonej dotychczas polityki gospodarki ściekowej i wodnej, a jeśli są jakieś propozycje, to są one pojedyncze , a „każdy ma prawo mieć tam jakiś swój pomysł w danej dziedzinie”. Burmistrz wyraził opinię, że to rozwiązanie, które funkcjonuje już od lat jest dobre i tylko i wyłącznie sprzyja rozwojowi gospodarczemu w korelacji z rolnictwem, na którym nasza Gmina bazuje. Takie zapewnienie pan Roszak złożył „od siebie i od grupy radnych”.
Nawiązując do wypowiedzi pana Tomaszewskiego- Prezes Molenda uznał, że „to nie tyczy się trzech przedsiębiorstw, to się tyczy ścieku, który jest przemysłowym i tego ścieku, który ma konkretny ładunek”. Obecnie , przemysł produkuje w Gminie 70% ścieków i jeśli wprowadzono by proponowane stawki, to dotyczyłyby one także dużych gospodarstw, przedsiębiorców produkujących ścieki o podwyższonych ładunkach i „nie jest to kwestia Bonudelle i CYKORII wyłącznie, bo to jest bardzo duży katalog podmiotów, również osób prywatnych”. Pan Molenda wyjaśnił, że oceniając ścieki, również za przemysłowe (ze względu na swój ładunek) ocenione mogą być również niektóre ścieki z przydomowych oczyszczalni.
Sołtys Sołectwa Murzynko nawiązał do wydarzeń związanych z pożarem budynku mieszkalnego w Murzynku i zapytał o to, kto kontroluje stan hydrantów p.pożarowych i czy takie kontrole w ogóle są przeprowadzane. Pan Cegielski zaznaczył, że w jego miejscowości wyglądają one strasznie, większość z nich od 30 lat nie była odkręcana i wyraził wątpliwość w to, że one w ogóle nadają się do eksploatacji. Prezes Przedsiębiorstwa zapewnił, że wszystkie hydranty są sprawne i obsługiwane są przez zewnętrzną firmę GARGAS. Pan Cegielski wystąpił z propozycją, by jakaś jednostka pożarna wypróbowała jakiś hydrant w tej miejscowości , czy faktycznie da się go odkręcić i zakręcić. Sołtys wskazał, że jedno z tych urządzeń znajduje się przed jego oknem i nie widział nikogo, by to kontrolował, a pozostałe hydranty nawet dziś hydrantów nie przypominają, są zardzewiałe, pozamykane na jeszcze bardziej zardzewiałe łańcuchy.
Pan Tomasz Jaworski odniósł się do uchwały podjętej w dniu dzisiejszym przez Radę w zakresie zmian w budżecie Gminy na 2016 rok , a konkretnie do zmiany polegającej na „obcięciu inwestycji na ul.Kasprowicza i ul.A.Osieckiej odnośnie budowy kanalizacji”. Pan Jaworski oświadczył, że zarówno jemu, jak i mieszkańcom, którzy byli za tą inwestycją , jest przykro , że „kolejni raz zostali jak gdyby wycięci”. Mieszkaniec wyraził jednocześnie zrozumienie dla przesłanki, jaką się radni kierowali (brak funduszów i obcięcie subwencji na oświatę) i przypomniał, że ul.Kasprowicza leży najbliżej oczyszczalni i paradoksalnie dziwi, że tej kanalizacji jeszcze nie ma, a jest „rozwijającą się ulicą – powstaje 6-7 budynków”. Zdaniem pana Jaworskiego „jest to dość atrakcyjna część miasta” i mieszkańcy już w latach 70-tych występowali o tą inwestycje. Pan Jaworski osobiście „próbuje popchnąć tą sprawę od 10 lat” i w tym czasie różne przeszkody stawały temu na drodze- tym razem obcięcie subwencji. Dlatego mieszkaniec zwrócił się do Burmistrza i do radnych z zapytaniem, czy „przy najbliższych dochodach, wolnych środkach, które może spłyną i może jeszcze w tym roku” inwestycja ta uznana zostanie za priorytetową. Pan Jaworski poprosił też, aby osoby, które są temu przeciwne – wyraziły swoje zdanie, a jeśli nie – to by mieszkańcy usłyszeli, że cała Rada, Przewodniczący i pan Burmistrz są za tą inwestycją. Przewodniczący Rady stwierdził, że pan Tomaszewski „popchnął tą sprawę, bo została ona wprowadzona do budżetu” . Radny Stefański powiedział też, że nie pamięta ilu radnych głosowało wówczas za tamtą zmianą w budżecie, ale on osobiście „jest gorącym zwolennikiem kanalizowania, by zadowolić jak najtaniej, największą liczbę mieszkańców, gospodarstw domowych”. Pan Stefański przypomniał, że niedokończone są Szadłowice, że w Więcławicach jest odkryty kolektor, o Ostrowie, że takich miejsc w Gminie jest więcej gdzie , gdzie idzie sieć główna, a nie ma przyłączeń. Przewodniczący Rady zapewnił, że zarówno przedtem, jak i teraz jest za tą inwestycją w ul.Kasprowicza im powiedział też, że rozmawiano o tym zadaniu na Komisjach , ale wówczas pan Jaworski nie był obecny. Pan Tomaszewski wtrącił, że on za kanalizacją czeka od 30 lat. Na pytanie Przewodniczącego skierowane do radnych, czy ktoś jest przeciwny realizacji kanalizacji w ul.Kasprowicza- nikt się nie zgłosił.
Pan Pułaczewski powiedział, że Burmistrz poproszony został o to, by na konwencie burmistrzów, prezydentów miast zwrócić uwagę na to, że „w kółko nam kolejne rządy coś obcinają‘, by taki głos skierowany był od samorządu, że „nie wszystko jesteśmy w stanie udźwignąć” i nie wiąże się to z opcją polityczną. Radny wskazał na sytuacje powodowane takimi zmianami, na to, że przecież radni już raz opowiedzieli się za tą inwestycją, ale ktoś „niezależnie od nich te pieniądze zabrał”. Zdaniem radnego „wypadałoby trochę te samorządy wzmacniać, a nie w kółko je osłabiać w różnych dziedzinach np. oświacie, czy opiece społecznej, bo wciąż jesteśmy postrzegani jako ci, którzy te obciążenia mają ponosić”. W mediach słyszy się potem , że „my daliśmy narzędzia, a to samorządy nawaliły, a to jest trochę krzywdzące, bo tak naprawdę nie jest to naszą winą”. Pan Pułaczewski stwierdził, że kanalizacji na tej ulicy nie jesteśmy na razie w stanie wykonać, bo zabrano na to pieniądze. Pan Jaworski zapewnił, iż to rozumie.
Kolejno, głos zabrał mieszkaniec Sołectwa Zajezierza, który poruszył temat wiejskiego zebrania wyborczego w Sołectwie i plotek, jakie rzekomo powstały po tym zebraniu. Pan Spólnik zwrócił się do pani Sołtys z Zajezierza z zapytaniem, kogo nazwała „marginesem społecznym”. Mieszkaniem zaznaczył, że miało to miejsce po wyborach sołeckich, które „zostały przeciągnięte o 2 godziny, żeby zebrać swoich ludzi i było im nakazane , by głosować na odpowiednią osobę”. W trakcie rozmowy telefonicznej z kolegą pani Cierzniewska rzekomo powiedziała : „a co , miałam pozwolić, żeby mnie wybierał margines społeczny ?”. Pan Spólnik ponownie zwrócił się do pani Sołtys z wyjaśnieniem, kogo miała na myśli. Pani Cierzniewska oświadczały, iż wyjaśniała już tą sytuację i nie zamierza plotkami się zajmować, bo ma wiele innych, ważnych spraw i z plotek tłumaczyć się nie będzie. Pani Sołtys dodała, że „zawsze robi wszystko w kierunku mieszkańców i tu urzędnicy wiedzą najlepiej ile stara się zrobić dobrego dla wioski”. Przewodniczący Rady zapytał jeszcze o ocenę tej sytuacji radną , która uczestniczyła w tym zebraniu. Pani Milewska powiedziała, że podczas zebrania nic takiego nie padło. Pan Spólnik powiedział, że rozmowa telefoniczna odbyła się 2 godziny po zebraniu. Pani Cierzniewska zwróciła uwagę, że tak się składa, że Burmistrza, radna , jak i ¾ mieszkańców – byli na tym zebraniu i nikt nie ma żadnych pretensji , „tylko pan Spólnik zawsze ma ale, a nie kiwnął nawet palcem dla naszej wioski”. Pani Cierzniewska dodała także, że problem pojawił się wówczas, jak „pan Spólnik wtargnął na jej posesję i ugryzł go pies, przed czym był ostrzegany”. Prowadzący obrady stwierdził, że dyskusja wykracza poza zakres pytania i polecił, aby pani Cierzniewska i pan Spólnik rozstrzygnęli to we własnym gronie. Pani Cierzniewska wskazując na to, jak stara się wypełniać swoją funkcję - jeszcze raz zaznaczyła, że ona już odpowiedziała na pytanie, a plotkami nie będzie się zajmowała i nie ma sobie nic do zarzucenia. Odnosząc się do kwestii samych wyborów- Burmistrz przypomniał, że zebranie w Zajezierzu było wyjątkowo liczne, uczestniczyło w nim bardzo dużo osób, był urzędnik, który to protokołował, przygotowywał karty i nie stwierdzono niczego, „co by stanowiło jakiś znak zapytania”. Wybory przebiegły sprawnie, wszystko zostało policzone , a kwestia tego, jak kto ocenia wynik wyborów- w to Burmistrz nie wnika i tą ocenę „pozostawia na marginesie, na boku, bo tam wszystkie procedury były zachowane”. Pan Spólnik zaznaczył, że zebranie zwołane było na godzinę 18-stą, a było o 2 godziny przesunięte, bo pani Sołtys „wbiła nóż w stół i ultimatum postawiła”, a ostatnio zabroniła panu Spólnikowi przychodzić do świetlicy. Przewodniczący Rady ponownie zaapelował, by obie strony rozstrzygnęły to we własnym gronie, albo poza sesją.
Następnie radny Stefański podał termin kolejnej- XXVII sesji , który przewidziany został na dzień 31.08.2016r. Przewodniczący podał też, że zgodnie z planem pracy Rady w miesiącu lipcu sesja nie jest planowana, a tematem sesji sierpniowej będzie: „Informacja na temat realizacji zadań związanych z gospodarką odpadami w Gminie Gniewkowo za I półrocze 2016”.
Prowadzący obrady wystąpił też z życzeniami udanych wakacji dla wszystkich, którzy te wakacje mają, albo się do nich zbliżają , a tym , którzy nie będą mieli urlopów i w tym czasie będą ciężko pracować- życzył godziwej zapłaty za ich trud.
Ad.10 Zamknięcie obrad sesji.
Wobec wyczerpania się porządku sesji – o godz. 1445 Przewodniczący Rady zamknął XXVI obrady Rady.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie