Protokół z posiedzenia radnych
Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 5 grudnia 2014r.
W posiedzeniu uczestniczyli radni, którzy obecni na II sesji , jaka odbyła się wcześniej.
Spotkanie poprowadził Przewodniczący Rady, który oświadczył, że zanim będą omawiane kwestie podatkowe, chciałby ustalić pewne sprawy organizacyjne. Radny Stefański zaznaczył, że Komisje mogą odbywać indywidualne posiedzenia, a jeśli organizowane będą wspólne posiedzenia – zaproponował, aby miało to miejsca w poniedziałki o godz. 1500. Radny zaznaczył, że jeśli ustalone zostaną takie stałe terminy, to wielu osobom może ułatwić to powiązanie pracy z realizacja zadań radnego. Radna Milewska zgłosiła, że jej akurat to nie pasuje ten poniedziałek. Pani Kaczmarek zasugerowała, by może przesunąć to choć o pół godziny. Radny Żmudziński stwierdził, że według niego może to być nawet 1600. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę na fakt, iż w posiedzeniach tych uczestniczą pracownicy merytoryczni i jeśli te posiedzenia odbywały będą się późno- to trzeba mieć na uwadze uregulowania ustawy o pracownikach samorządowych (zachowanie 16-stogodzinnej przerwy) . Pan Wesołowski zasugerował, by odbywało się to we wtorki, na co Burmistrz wskazał na dyżur , jaki ma w tym dniu w Urzędzie. Pan Roszak zasugerował, by jednak pozostawić ten termin tak, jak był ustalony. Każdy radny musi te kwestie ustalić ze swoim szefem i przepisy jasno to regulują, a nawet jeśli ktoś się spóźni, to nic się nie stanie, bo dyskusje rozpoczęte od 15-tej - prowadzone mogą być „do bólu”. Według pana Roszaka doświadczenie z lat poprzednich w tym zakresie się sprawdzało. Radny Stefański dodał, że jeżeli chodzi o udogodnienie dla mieszkańców, to mimo zachęcania i tej godz. 15-tej i tak raczej przychodzą na sesję, która jest wcześniej. Radna Robak powiedziała, że 4 lata temu również na początku sugerowała późniejsze godziny, ale z perspektywy czasu wie, że to co było, to jednak był dobry model. Radny Żmudziński zwrócił uwagę na liczne obowiązki, jakie radni mają. Pani Robak powiedziała, że przecież to jest raz w miesiącu i każdy powinien się z tym liczyć. Burmistrz zwrócił uwagę, że teraz radni muszą brać pod uwagę to, iż pełnią ważną rolę i pewne rzeczy trzeba zweryfikować.
Radny Rychlewski zasugerował, aby może jednak ustalić Komisje na 1530, co zostało zaakceptowane, bo jeśli ktoś pracuje do 15-tej , to będzie miał jeszcze czas , aby dojechać.
Kolejno , Przewodniczący Rady poruszył kwestię organizacji sesji i zaproponował np. w środy , lub w czwartki o godz. 1200. Ustalono, że może zostać środa. Radny Ratajczak wyraził obawy, czy aby ta godzina na jest za wczesna. Radna Robak wskazała na możliwość uczestniczenia w posiedzeniach Komisji , jeśli chodzi o mieszkańców. Pan Mnich wyraził opinię, że udział w tych posiedzeniach przez zainteresowane osoby jest nawet bardziej wskazany ponieważ, na sesji widzi się tylko efekt finalny, widzi jak radni głosują, a tak można poznać ich stanowisko.
Radny Stefański podsumował ustalenia, że sesja w poniedziałek będzie wyjątkowo o godz. 1100, a normalnie będą odbywać się o godz. 1200 . Następna sesja 18.12.2014r. tj. w czwartek odbędzie się więc o godz. 1200. Komisja „budżetowa” ustalona została na dzień 15 grudnia 2014r. na godz. 1530. Przewodniczący wskazał też na kolejny , nietypowy termin sesji, jaką planuje się zorganizować jeszcze 30 grudnia (wtorek), będzie to sesja uroczysta.
Następnie przystąpiono do omawiania propozycji uchwał podatkowych na rok 2015. Przewodniczący Rady zapytał, czy jest potrzeba referowania projektów, bo są one niezmienne w stosunku do podatków tegorocznych. Projekty omawiano w formie zgłaszanych zapytań i uwag.
Radny Kopiszka zgłosił, że zapewne projekty robione były na zasadzie kopiowania, bo są te same błędy, które były w ubiegłym roku (zły numer uchwały w uzasadnieniu – projekt uchwały dot. podatku od nieruchomości). Radny wskazał też na ust. 3 § 1 projektu uchwały od nieruchomości. Pani Skarbnik zapewniła, że zostanie to poprawione.
Radny Bożko odniósł się do projektu uchwały w sprawie podatku rolnego, w którym w uzasadnieniu podaje się, że jest on niższy o kwotę 2,37 zł, a porównując to z kwotę 61,67 zł z uchwały to się nie zgadza. Pani Skarbnik powiedziała, że powinno został 46 zł. Wypowiedź radnego poparł pan Rychlewski, który potwierdził , że po wyliczeniach ta kwota nie wychodzi. Z uwagi na niezgodności w materiałach, jakie otrzymali radni – pani Skarbnik odczytała poprawną treść uchwały i zapewniła, że to również zostanie na sesją poprawione.
Radny Stefański podsumował ustalenia, z których wynika, że wysokość podatku od 1 ha na rok 2015 wynosiła będzie 115 zł (46 zł x 2,5) , a gdyby nie było tego obniżenia, to wynosiłby on 153 zł. Przewodniczący zwrócił też uwagę, że m.in. dlatego wystąpił z wnioskiem formalnym , bo sesja jest o godz. 1100 , aby te uchwały można było podpisać i wysłać do Bydgoszczy.
Kolejno, pani Rutkowska przeszła do omówienia projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości na rok przyszły zaznaczając, że proponuje się taki sam poziom tych stawek. Wiceprzewodniczący Rady zapytał o stawkę podatku dla ośrodków zdrowia, które obecnie są prywatnymi podmiotami. Radny poprosił o wyjaśnienie, czy obniżenie tej stawki narzuca ustawodawca, bo rozumie , że jak kiedyś ośrodki były przed przekształceniem, to sytuacja była inna. Teraz są to prywatne osoby i czy one będą płacić 23-24 zł, czy Rada ma na to wpływ, czy nie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie ma na to wpływu, bo stawka ustalona jest przez Ministra na poziomie 4,68 zł, a maksymalna to 4,70 zł. Radny Pułaczewski zapytał o ministerialną stawkę podatku od nieruchomości za powierzchnie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Pani Rutkowska wyjaśniła, że stawka maksymalna to 2,13 zł, a w Gminie obowiązuje 23 zł.
Pan Mnich wystąpił z wnioskiem , aby w przyszłym roku budżetowym zewidencjonować wszystkie nieruchomości, bo są takie przypadki, że wielkie magazyny są wynajmowane, a dzierżawca nie płaci podatku. Ludzie między sobą o tym mówią. Może się okazać, że moglibyśmy mieć podatek niższy o 1 zł, czy 2 zł, a wpływy i tak byłyby wyższe.
Burmistrz zwrócił uwagę, że w tym roku Minister mało podniósł stawki , Gmina ma porównywalny poziom do innych samorządów. Pan Roszak dodał, że za każde obniżenie podatku Gmina dostaje swego rodzaju karę np. jak obniżono podatek rolny ustalając stawkę na poziomie ok. 105 zł na 2012 rok , a stawka górna była na poziomie ok. 190 zł- to po dwóch latach skutek jest taki, że na ten rok subwencja ogólna przyszła mniejsza o 1 mln zł. Minister uznaje, że skoro Gminę stać na obniżenie podatku, to jest bogata. Każda obniżka podatku skutkuje tym, że za 2 lata wpływy z tytułu subwencji ogólnej są niższe.
Radny Stefański zapytał, czy ta ewidencja nieruchomości nie może być oparta o dane , które zbiera Starostwo. Burmistrz powiedział, że to jest w trakcie budowy ten system. Pan Stefański zaznaczył, że są to bardzo dokładne dane, jak ktoś nie poda czegoś, to przychodzą i obmierzają nawet altany przed domem.
Radny Kopiszka zapytał , czy do sprawozdania za półrocze doszły duże zmiany jeśli chodzi o powierzchnię budynków, czy placów pod działalność gospodarczą. Pani Skarbnik odpowiedziała, że raczej nie, a jeśli już były – to minimalne. W przypadku osób prawnych nie było takich sytuacji, a jeśli chodzi o osoby fizyczne- to nawet jeśli były nowe budowle, to i tak są one opodatkowywane dopiero od początku roku np. jeśli ktoś postawi nowy obiekt w styczniu – to do końca roku może go użytkować bez płacenia podatku. Burmistrz dodał, że są przygotowywane inwestycje, ale na razie nic nie doszło.
Podsumowując dyskusję Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada „dobrze zaczyna”. Pan Żmudziński uznał, że jak „wszyscy potrafią słuchać” – to dobrze. Wiceprzewodniczący Rady pozwoli sobie nie zgodzić się z opinią radnego Stefańskiego, ponieważ według niego dla rolnika taka stawka nic nie zmienia (w Gminie , która jest w 50% rolnicza!) , skoro podatek pozostaje na tym samym poziomie, a dochody rolnika maleją i koszty rosną.
Nie było więcej pytań , ani uwag wobec czego o godz. 1330 Przewodniczący Rady zakończył posiedzenie.
Podpisał /-/ Przewodniczący Rady Przemysław Stefański
Protokołowała:J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie