Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr I/2018 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 21 listopada 2018r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską na III sesji w dniu 5 grudnia 2018r.


Protokół Nr I/2018 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie
w dniu 21 listopada 2018r.

Ad.1 Otwarcie  sesji i stwierdzenie  quorum.

 

Po wysłuchaniu hymnu Polski -Radny Senior- pan Roman Kubicki o godzinie 1200 otworzył sesję i oświadczył, iż zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 15 radnych , co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum .
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Lista zaproszonych sołtysów  i uczestników sesji -stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Ad.2 Złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych.

Radny Senior przekazał, że zgodnie z art. 23a  ustawy o samorządzie gminnym – przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni obowiązani są do złożenia ślubowania.   Pan Kubicki  poinformował, że po odczytaniu roty ślubowania, kolejno radni będą wypowiadać słowo „ślubuję”, po którym można dodać zwrot ”Tak mi dopomóż Bóg”.
Po powstaniu wszystkich zebranych- prowadzący obrady odczytał treść roty:
„Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców"  . Następnie– radni składali ślubowanie. Po odczytaniu nazwisk, kolejno wszyscy radni potwierdzili wolę złożenia ślubowania słowem „ślubuję”  , dodając zwrot: „Tak mi dopomóż Bóg”.

Ad 3.Wybór przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej  w Gniewkowie .

Następnie radny Kubicki poinformował, że Rada ze swojego grona winna wybrać Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego.  Radny Senior oświadczył, że wybór odbywa się bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady – w głosowaniu tajnym, w oparciu o rozdział 8 statutu Gminy Gniewkowo  określającego jego zasady i tryb.

Zgodnie z § 54 ust.1   statutu wybory Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego odbywają się w odrębnych głosowaniach-najpierw przeprowadzone zostaną wybory Przewodniczącego Rady, a dopiero po wyborze Przewodniczącego - przeprowadzone zostaną wybory Wiceprzewodniczącego Rady. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje radnym obecnym na sesji.

Kolejno, radny Kubicki poprosił  radnych o zgłaszanie kandydatur na Przewodniczącego Rady.

Radny  Chrzanowski zgłosił kandydaturę radnego Szymona Krzysztofiaka. Pan Kubicki zapytał, czy radny Krzysztofiak wyraża zgodę na kandydowanie, na co zapytany odpowiedział, że tak.
Nie było więcej kandydatur na Przewodniczącego Rady- wobec czego pan Kubicki zamknął listę kandydatów.

Kolejno, prowadzący obrady zachęcił do zgłaszania kandydatur na Wiceprzewodniczącego Rady. Radny Orent podał kandydaturę radnego Juliana Bajerowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.  Z uwagi na brak kolejnych kandydatur – ich lista została zamknięta.
W tym czasie przystąpiono do przygotowania kart do głosowania w wyborach Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.

Radny Senior poinformował, iż spośród radnych powołać teraz  należy 3-osobową  komisję skrutacyjną, zaznaczając, że do tej komisji nie mogą być zgłoszeni radni, którzy kandydują do funkcji, w związku z którymi ma być przeprowadzone głosowanie.
Radny  Gołaś zgłosił kandydaturę pana Krzysztofa Tomasika, a radny Tomasik  wyraził zgodę na kandydowanie.  Pan Otremba zaproponował kandydaturę radnego Grzegorza Gołasia, która również zgodził się na kandydowanie. Radny Orent zgłosił natomiast do składu komisji kandydaturę radnego Aleksandra Pułaczewskiego. Pan Pułaczewski wyraził zgodę na kandydowanie.
Następnie przewodniczący obradom  zapowiedział głosowanie imienne w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej w składzie: radny Tomasik, radny Gołaś, radny Pułaczewski. Pan Kubicki zaznaczył, że w związku  z brakiem „maszyny  do głosowania”- głosowanie odbywało będzie się poprzez wyczytywanie radnych, którzy będą podawać, czy popierają zgłoszone kandydatury, bądź je odrzucają , lub  „wstrzymują się od głosu”.
Podsumowując wyniki głosowania -  prowadzący obrady podał, że 13 radnych głosowało „za” , przy 2 głosach  „wstrzymujących się” i tym samym Komisja Skrutacyjna została powołana. Imienny wykaz z przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr  3 do niniejszego protokołu.

Radny Senior poinformował, że Komisja Skrutacyjna ze swojego grona winna wytypować Przewodniczącego i w tym celu ogłoszono 5 minut przerwy.
Na Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej wybrany został radny Aleksander Pułaczewski , który przekazał, iż na karcie do głosowania wydrukowane zostaną  w kolejności alfabetycznej nazwiska i imiona wszystkich kandydatów, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie, a w obecnej sytuacji będą to pojedyncze nazwiska. Kart do głosowania przygotowanych zostanie tyle, ile radnych obecnych jest na sesji.

Po rozdaniu radnym kart do głosowania, przeprowadzone będzie  głosowanie, w ten sposób, że przewodniczący komisji skrutacyjnej wyczyta kolejno radnych z listy obecności, którzy, po oddaniu głosu, podchodzić będą  do urny i wrzucać do niej kartę do głosowania.

Oddanie głosu na kandydata polega na pozostawieniu bez skreślenia jego nazwiska.

Głos jest ważny:

1) w razie pozostawienia bez skreślenia nazwiska jednego kandydata, albo skreślenia nazwisk wszystkich kandydatów;

2) dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk lub nazw albo poczynienie innych dopisków np. niecenzuralnych słów -nie wpływa na ważność głosu.

Głos uznaje się za nieważny, jeśli pozostawiono bez skreślenia nazwiska większej liczby kandydatów niż liczba osób wybieranych.

W przypadku nie uzyskania przez żadnego z kandydatów na funkcję Przewodniczącego Rady wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali największą liczbę głosów. Jeśli zgłoszono tylko jednego albo dwóch kandydatów, a żaden z nich nie uzyskał wymaganej większości głosów, wybory się powtarza. Do przedstawionej informacji radni nie mieli pytań. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej zaznaczył, że najpierw odbędzie się glosowanie w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady. Kolejno, wyczytywani radni brali udział w głosowaniu tajnym  w przygotowanym w tym celu miejscu na sali obrad.  Radny Krzysztofiak nie brał udziału w tym głosowaniu.
Radny Pułaczewski poprosił o chwilę cierpliwości, w czasie której Komisja Skrutacyjna ustali wyniki głosowania. Radny Senior ponownie przerwał obrady.
Po ich wznowieniu- Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał treść protokołu  z głosowania w wyborach Przewodniczącego Rady informując zebranych, że na kandydata-radnego Szymona Krzysztofiaka oddano 13 głosów i tym samym radny wybrany został na Przewodniczącego (protokół Komisji stanowi załącznik nr 4 do protokołu). Radny Pułaczewski pogratulował radnemu Krzysztofiakowi, który następnie przejął prowadzenie obrad od radnego Seniora, który również pogratulował panu Krzysztofiakowi tego wyboru.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poinformował, że teraz odbędzie się głosowanie w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady i zaznaczył, iż procedura wyboru jest taka sama.  Ponownie wydano radnym karty do głosowania tajnego, po czym kolejno oddawali oni swoje głosy. Radny Bajerowski nie brał udziału w tym głosowaniu.
Po zakończeniu głosowania – Komisja Skrutacyjna ustaliła jego wyniki, po czym Przewodniczący Pułaczewski odczytał treść protokołu (stanowi on załącznik nr 5 do niniejszego protokołu).  Z przedstawionego protokołu wynika, że za kandydatem na Wiceprzewodniczącego Rady – radnym Julianem Bajerowskim opowiedziało się 12  osób, tym samym  wybór ten został dokonany.

Przewodniczący Rady poinformował, że przeprowadzone głosowanie tajne  potwierdzone zostaje dwoma uchwałami  Rady:
-Nr I/1/2018 w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Gniewkowie w kadencji 2018-2023;

-Nr I/2/2018  w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Gniewkowie w kadencji 2018-2023.
Uchwały te stanowią kolejno załącznik nr 6 i 7 do protokołu.
Ze swej strony- Przewodniczący Rady podziękował za oddane głosy. Podkreślił, że jest to dla niego wielki honor i zaszczyt, że będzie mógł z radnymi pracować i zapowiedział czynienie starań, by Rada była platformą dialogu. Radny Krzysztofiak zobowiązał się też do sprawnego organizowania prac Rady przy pomocy jej biura, wyrażając nadzieję, że dorówna  poprzedniemu Przewodniczącemu Rady, licząc jednocześnie na jego pomoc.


Ad.4 Złożenie ślubowania przez nowo wybranego Burmistrza Gniewkowa.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z art. 29a ust.1  ustawy o samorządzie gminnym – objęcie obowiązków Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania .
Odbędzie się to w ten sposób, że po odczytaniu roty – pan Burmistrz winien wypowiedzieć  słowo „ślubuję” . Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
Po powstaniu wszystkich zebranych- Przewodniczący Rady odczytał  tekst ślubowania :

„Obejmując urząd Burmistrza Gniewkowa uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców Gminy. ” , a nowo wybrany Burmistrz- pan Adam Straszyński powiedział : „ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”.
Kolejno, prowadzący obrady oddał głos Burmistrzowi Gniewkowa.
Zwracając się do zebranych – pan Straszyński zaznaczył, że teraz pierwszy raz występuje jako Burmistrz i jest to dla niego chwila wielka, uroczysta i szczególnie podniosła, tym bardziej, że przypada to w roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę oraz 750-lecia nadania praw miejskich naszemu miastu. Burmistrz podkreślił, że tworzy się obecnie nowa historia Gniewkowa, a jemu przypadł w udziale zaszczyt otworzenia jej nowego rozdziału.  Pan Straszyński mówił też o wzruszeniu , z jakim obejmuje stanowisko z woli większości mieszkańców.  Podziękował wszystkim wyborcom, którzy wzięli udział w tegorocznych wyborach samorządowych , a w szczególności- 2820 wyborcom, którzy poparli go w II turze wyborów. Zapewnił, że uczyni wszystko, by nie zawieść ich oczekiwań i nadziei. Burmistrz zapewnił też, że pamięta, iż na jego kontrkandydata  głos oddało 2772 wyborców i dlatego będzie starał się tak sprawować swój urząd, by zyskać także ich poparcie, zrozumienie i szacunek. Pan Straszyński podkreślił, iż rozpoczyna dziś służbę pełną wyzwań. Wskazując  na emocje towarzyszące wyborom – oświadczył, iż ma świadomość ogromu pracy, jaka wiąże się ze zjednoczeniem mieszkańców.  Stwierdził, że Gmina potrzebuje dziś zgodnego działania pomiędzy Burmistrzem a wszystkimi radnymi, dla dobra wspólnego, jak również na wielu różnych płaszczyznach życia społecznego.  Burmistrz zapowiedział „szczególną współpracę między radnymi i sołtysami”, by wspólną pracą i zgodnym współdziałaniem zmieniać miasto i sołectwa w ten sposób, by wszystkim żyło się lepiej.  Jako Burmistrz- zadeklarował wolę takiej współpracy. Zaznaczając , że potrzeba dziś spokoju i wzajemnego zrozumienia – wyraził przekonanie, iż tego pragnie większość mieszkańców. Pan Straszyński powiedział, że współpraca i wzajemny szacunek nie oznacza unikania dyskusji i sporów, nie eliminują różnic. Zdaniem Burmistrza- ważne jest, czy „dzieląca nas przepaść” będzie pogłębiana, czy przy zachowaniu demokratycznej debaty- zachowany zostanie wzajemny szacunek i troska o sprawy nadrzędne. „Wspólny dom”- Gniewkowo, według Burmistrza winno być dobrze zarządzane, praworządne i demokratyczne, powinno stwarzać mieszkańcom równe warunki do rozwoju.  Na najbliższy czas pan Straszyński zapowiedział umocnienie trwałych podstaw do rozwoju społecznego i gospodarczego, inwestowanie w infrastrukturę, poprawę jakości usług publicznych, naprawienie i utrzymanie w ryzach finansów Gminy. Zapewnił, iż zależy mu na jak najszybszym i jak najbardziej równomiernym  rozwoju Gminy, dbanie o zapewnienie wszystkim możliwości bycia we wspólnocie oraz pomocy w trudnej sytuacji.  Zdaniem pana Straszyńskiego wszyscy muszą być jednak gwarantem życzliwości sąsiedzkiej i wzajemnego poszanowania, ponieważ „Gniewkowo jest jedno- nie może być już więcej podziału na miasto i Gminę, bo wszyscy razem tworzymy jedną wspólnotę lokalną”.  Burmistrz wyraził też opinię, iż od woli i umiejętności współpracy zależy możliwość wykorzystania naszej cywilizacyjnej szansy- pozyskane i dobrze wykorzystane fundusze zewnętrzne.  Pan Straszyński zadeklarował współpracę z włodarzami ościennych gmin, władzami województwa i powiatu, radnymi powiatowymi. Obiecał umacnianie i  wspieranie więzi łączących  we współpracy dla rozwoju i pomyślności Gminy i jej mieszkańców. Na koniec pan Straszyński poprosił, by ocenić go „po czynach, nie po słowach” i obiecał , że wygłoszone dziś deklaracje będą dla niego drogowskazem na najbliższe 5 lat sprawowania  funkcji Burmistrza.

Przewodniczący Rady zaakcentował, że  sesja zbliża się ku końcowi i przekazał, że kolejna sesja Rady planowana jest na dzień 28 listopada 2018r. o godz. 1500, natomiast III sesja planowana jest na 5 grudnia 2018r.  również o godz. 1500 , kiedy to Rada obradować będzie nad uchwałami podatkowymi.
Następnie głos zabrał Wiceprzewodniczący rady- pan Julian Bajerowski, który podziękował za wybór. Nawiązując do tego, że był radnym przed 20 laty – pan Bajerowski przekazał, że na sali obrad zawiesił krzyż (który jest do tej pory), a pan Józef Adamski- zegar.  Odnosząc się do jubileuszu  100-lecia odzyskania niepodległości  Polski – Wiceprzewodniczący Rady  poprosił o uczczenie minutą ciszy wszystkich radnych i burmistrzów, którzy odeszli na wieczny odpoczynek.  Uczestnicy sesji spełnili prośbę radnego – pamięć byłych samorządowców została uczczona chwilą ciszy.

Ad 5.Zamknięcie  obrad

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Krzysztofiak  zamknął obrady I sesji o godzinie  1245.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokolant

Jadwiga Stefańska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 listopada 2018 11:59
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 433
12 grudnia 2018 11:05 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 grudnia 2018 13:47 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [i_sesja.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 grudnia 2018 13:43 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [lista_uchwal.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)