Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr V/2018 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 28 grudnia 2018r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską w Gniewkowie na VI sesji w dniu 30 stycznia 2019r.


Protokół Nr V/2018
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 28 grudnia 2018r.
w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie


Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 994)- Przewodniczący Rady o godz. 1105  dokonał otwarcia V sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 12  radnych ( brak radnych: Genowefy Myśliwy, Ilony Wodniak-Kuraszkiewicz), co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                          Kolejno,  Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady - (listy obecności stanowią załącznik nr 2 do protokołu).

 Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, a propozycja ta została przez radnych  przyjęta.
Proponowany porządek obrad:
Część robocza, która odbędzie się w  sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie ul.17 Stycznia 11:

1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum .

2.Przyjęcie  porządku obrad.

3.Przyjęcie planu pracy  Komisji  Rewizyjnej na rok 2019:

-przedstawienie propozycji planu pracy,
 -dyskusja,

- przyjęcie planu.

4.Przyjęcie planu pracy  Komisji  Budżetu i Finansów na rok 2019:

-przedstawienie propozycji planu pracy ,
-dyskusja,

- przyjęcie planu.

5.Przyjęcie planu pracy  Komisji  Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska  na rok 2019:

-przedstawienie propozycji planu pracy ,
 -dyskusja,

- przyjęcie planu.

6.Przyjęcie planu pracy  Komisji  Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej na rok 2019:

-przedstawienie propozycji planu pracy ,

-dyskusja,

- przyjęcie planu.
7.Przyjęcie planu pracy  Komisji  Skarg, Wniosków i Petycji  na rok 2019:

-przedstawienie propozycji planu pracy ,

-dyskusja,

- przyjęcie planu.

8.Przyjęcie planu pracy  Rady Miejskiej na rok 2019 :

-przedstawienie propozycji planu pracy,

-dyskusja,

-przyjęcie planu.

9.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2018:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
10.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie uchwalenia  Regulaminu   utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  Gminy   Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
11.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia   Programu  Ochrony  Środowiska  dla    Gminy  Gniewkowo  na  lata  2018– 2021  z  perspektywą  na  lata  2022 – 2025:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
12.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia raportu z realizacji   Programu  Ochrony  Środowiska  dla    Gminy  Gniewkowo  na  lata  2014– 2017  z  perspektywą  na  lata  2018 – 2021 zatwierdzonego uchwałą VI/24/2015 Rady  Miejskiej  w  Gniewkowie  z  dnia 28 stycznia 2015r.:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
13.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
14. Interpelacje i zapytania  radnych.
15.Wolne głosy, wnioski.

Przerwa w obradach.


Część uroczysta o godz. 1300 , która odbędzie się w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji  ul.Dworcowa 5 w Gniewkowie:

 

16.Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
17.Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.

18.Występ z Przedszkola „Bajkowa Kraina” w Gniewkowie.
19. Zamknięcie obrad.

Życzenia, toast noworoczny.        

Przewodniczący Rady zapytał, czy są propozycje zmian do porządku obrad, ale nikt takich propozycji nie zgłosił.
Kolejno, głosowano przyjęcie porządku obrad. W głosowaniu imiennym za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych obecnych na sesji.  Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Przyjęty porządek obrad:     j.w.                                                           

Ad. 3 Przyjęcie planu pracy  Komisji  Rewizyjnej na rok 2019.

Przewodniczący Rady nawiązał do ustaleń z posiedzenia Komisji i zaznaczył, że propozycje planów pracy nie będą czytane.
Następnie prowadzący obrady otworzył dyskusję i zapytał o ewentualne uwagi. Nie było uwag i przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem planu  głosowało 12 obecnych na sesji radnych i tym samym został on przyjęty. Przyjęty przez Radę plan pracy Komisji stanowi załącznik nr 4 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 4 Przyjęcie planu pracy  Komisji  Budżetu i Finansów na rok 2019.

Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję i zapytał o ewentualne uwagi. Nie było uwag i dyskusja została zamknięta, a następnie przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem planu  głosowało 12 obecnych na sesji radnych i tym samym został on przyjęty.
Przyjęty przez Radę plan pracy Komisji stanowi załącznik nr 6 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 5 Przyjęcie planu pracy  Komisji  Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska  na rok 2019.

Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję i zapytał o ewentualne uwagi. Nie było uwag i dyskusja została zamknięta, a następnie przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem planu  głosowało 12 obecnych na sesji radnych i tym samym został on przyjęty.
Przyjęty przez Radę plan pracy Komisji stanowi załącznik nr 8 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad. 6 Przyjęcie planu pracy  Komisji  Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej na rok 2019.

Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję i zapytał o ewentualne uwagi.
Radny Pułaczewski zgłosił wniosek, by pkt 8 planu zmienić na:  „ Analizę działalności jednostek oświatowych w Gminie”- jako pełen obraz wszystkich jednostek, jakie mamy. Zdaniem radnego- ten punkt zawężony jest tylko do jednej jednostki, a należałoby rozmawiać o wszystkich szkołach, ponieważ „są  to naczynia połączone, mamy jeden budżet oświatowy i musimy zdać sobie sprawy ze zjawisk”. To nie wyklucza dyskusji na żaden temat związany z oświatą, ale dobrze  byłoby poszerzyć o analizę wszystkich jednostek oświatowych.  Przewodniczący Komisji  oświadczył, iż myślał, że tak to właśnie będzie, że będzie to analiza wszystkich jednostek, nie tylko jednej, czy dwóch. Radny Pułaczewski powiedział, że dlatego też proponuje zmianę brzmienia tego punktu.  Na prośbę prowadzącego obrady- radny sformułował swój wniosek, by punkt 8 planu brzmiał: „ Analiza działalności jednostek oświatowych w Gminie Gniewkowo”. 
W związku z uruchomieniem imiennego głosowania – radni zaczęli głosować za przyjęciem planu pracy - nie rozstrzygając wniosku radnego Pułaczewskiego.  Przewodniczący Rady stwierdził, że w takiej sytuacji wniosek radnego Pułaczewskiego będzie rozpatrywany na kolejnej sesji i ta propozycja została przyjęta.  Następnie Przewodniczący Rady podsumował głosowanie, w którym 12 radnych opowiedziało się za przedstawionym planem pracy.
Przyjęty przez Radę plan pracy Komisji stanowi załącznik nr 10 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu
Radny Pułaczewski wystąpił jeszcze z zapytaniem, czy poprawkę planu pracy, o którą wnioskował można przegłosować na końcu sesji, po np. 5 minutowej przerwie. Prowadzący obrady oświadczył, iż obstaje, by jednak zrobić to na spokojnie na kolejnej sesji, na co radny przystał.

Ad. 7  Przyjęcie planu pracy  Komisji  Skarg, Wniosków i Petycji  na rok 2019.

Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję. Nie było uwag i dyskusja została zamknięta, a następnie przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem planu  głosowało 12 obecnych na sesji radnych i tym samym został on przyjęty.
Przyjęty przez Radę plan pracy Komisji stanowi załącznik nr 12 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Ad.8 Przyjęcie planu pracy  Rady Miejskiej na rok 2019.

Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję. Nie było uwag i dyskusja została zamknięta, a następnie przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia planu pracy Rady. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem planu  głosowało 12 obecnych na sesji radnych i tym samym został on przyjęty- plan pracy stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Ad. 9 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2018.

Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o zabranie głosu.
Pani Kucharska zaznaczyła, że proponowane zmiany są zmianami porządkowymi, w wyniku których dochody i wydatki zwiększają się o taką samą kwotę tj. 75.190 zł.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Aleksander Pułaczewski zapytał o obecny stan konta Gminy. Pani Kucharska podała, że na chwilę obecną  jest to ok. 1 mln 800 tys. zł, w tym jest subwencja oświatowa na miesiąc styczeń i środki z programu ERASMUS i część kredytu, która nie została jeszcze wykorzystana.
Radny Stefański przypomniał, że o stan konta pytał na ostatniej sesji i wówczas pani Skarbnik powiedziała, że jest dużo faktur do zapłacenia i zobowiązań. Radny zapytał, czy to zostało już uregulowane. Pani Kucharska odpowiedziała, że nie do końca, bo faktury cały czas są płacone i wszystkie te, które zmieszczą się w planie finansowym , „które mamy na dany rok- na pewno  będą zapłacone”.
Radny Orent zapytał, czy „ten budżet wyjdzie na plus, czy na minus”,  na co pani Skarbnik odpowiedziała, że na plus na pewno nie wyjdzie, bo zaplanowany był deficyt i na pewno ten deficyt będzie, choć może niższy, niż planowany.  To wszystko będzie można przeanalizować po zamknięciu roku.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2018 opowiedziało się 11 obecnych na sesji radnych, a 1 osoba wstrzymała się od głosu- tym samym uchwała została przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr V/30/2018 - załącznik nr 17.

Ad.10  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie uchwalenia  Regulaminu   utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  Gminy   Gniewkowo.

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił panią Aleksandrę Sidorowicz.
Pani Sidorowicz poinformowała, że uchwała zmieniana jest z uwagi na fakt, iż Prokuratura Rejonowa w Inowrocławiu wniosła skargę do WSA  na jej uregulowania. WSA w Bydgoszczy stwierdził nieważność § 6 i § 10 uchwały i oba te przepisy zostały wykreślone.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Bożko zwrócił uwagę, że od stycznia planowany jest wywóz śmieci raz w miesiącu, a funkcjonowało to inaczej.  Pani Sidorowicz zapewniła, że takie zapisy były w uchwale w tamtym roku – od stycznia tak to obowiązywało. Dodała, że „harmonogram  był inny, a inaczej wywozili i to już pytanie do poprzednich władz, dlaczego tak było robione”.  Na dzień dzisiejszy umowa podpisana jest na 4 miesiące – do kwietnia i tak będzie obowiązywała.  Z grona radnych padło pytanie, czy przez okres zimowy będzie obowiązywał wywóz 1 raz w miesiącu, na co pani Sidorowicz odpowiedziała, że jeśli chodzi o domki jednorodzinne- to tak, bo inaczej jest w przypadku budynków wielorodzinnych. Z grupy sołtysów zaczęły padać różne uwagi na temat wywozu odpadów, np. , że  jest to zdecydowanie za rzadko, a „Gmina będzie zasypana śmieciami”.  Pani Iglewska stwierdziła, że do tej pory ten odbiór odbywał się „super- 2 razy w miesiącu, było elegancko”.
Radny Stefański zwrócił uwagę na „niepokojące stwierdzenie” jakie padło z sali, że „planowano 2 razy odbiór w miesiącu , a odbierano inaczej”, a jeśli chodzi o tą prawidłowość, to w przypadku radnego „inaczej” odbyło się tylko raz, kiedy zapomniał wystawić pojemnika, bo zawsze ten wywóz  był 2 razy w miesiącu i to było w sam raz.  Pan Stefański stwierdził też, że zimą nie produkuje się mniej śmieci, bo przynajmniej na wsi- jest ich więcej z uwagi na popiół.  Pani Iglewska przyznała, że tak jest i odbiór odbywał się rzeczywiście regularnie.  Pani Sidorowicz oświadczyła, że poprzedni Burmistrz podpisał taką umowę. Sołtysi ponownie zaznaczyli, że poprzednio śmieci odbierane były 2 razy w miesiącu. Pracownik Urzędu ponownie zaznaczył, że umowa tak była sporządzona, a inaczej odbywał się odbiór śmieci.  Pani Iglewska uznała, że raz w miesiącu- to stanowczo za mało, „u nas w Bąbolinie już jest usypana droga, przed świętami, dlatego, że jest przeszło miesiąc, teraz będzie, jak nie są odbierane śmieci”.
Z uwagi na dyskusję, jaka wywiązała się na ten temat- radny Stefański zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego Rady, czy to można zmienić autopoprawką.  Zwrócono uwagę na podpisaną już umowę, na co radny zasugerował, by może w takim razie zmienić ten zapis, by sporządzić umowę, zgodnie z którą śmieci odbierane byłyby 2 razy w miesiącu. Przewodniczący Rady podkreślił, że umowa została już podpisana. Zwracając się do sołtysów- radny Krzysztofiak zapytał, czy zgłaszali te uwagi do Gminy, czy do Przedsiębiorstwa. Sołtysi gremialnie zaprzeczyli, tłumacząc, że dziś dopiero otrzymali informację o takiej zmianie.  Pani Sidorowicz podkreśliła, iż zmiany w Regulaminie są konieczne, gdyby miało być inaczej. Pani Alicja Konieczka dodała, że umowa była tak sporządzona, jak zapisano w Regulaminie.
Pan Orent stwierdził, że do tej pory w jednym tygodniu odbierane były śmieci zmieszane, w drugim tygodniu odbierane były „kolorowe”. Sołtysi głośno przyznali, że to było dobre rozwiązanie.  Pan Orent zwrócił też uwagę na rosnące koszty i zasugerował, by na wioskach ustawić po kilka koszy np. na butelki plastikowe, na papier, czy też na popiół. Sołtysi uznali, że problemu nie stanowią odpady segregowane, a zmieszane.  Pani Cierzniewska zapytała, czy pan Orent sądzi, że do takich pojemników  ktoś by dowoził śmieci.  Radny Orent powiedział, że kiedyś takie punkty były i to się sprawdzało. Pani Sołtys z Zajezierza stwierdziła, że „był inny świat, inni ludzie” i zaznaczyła, że „nie widzi tego inaczej, jak było poprzednio”.
Radny Stefański wskazał na wniosek formalny, by śmieci odbierane były 2 razy w miesiącu, a pan Burmistrz nie widzi problemu, by umowę aneksować. Skoro było do tej pory 2 razy w miesiącu- niech tak pozostanie. Przewodniczący Rady zapytał, czy Burmistrz potwierdza to, że umowę można aneksować. Pan Straszyński odpowiedział, że z tego co się dowiedział umowa podpisana została przez poprzedniego Burmistrza na okres 4 miesięcy z PK „Gniewkowo”, czyli umowa została przedłużona.  Powiedział, iż myśli, że można ją aneksować i z „radcami prawnymi podejmiemy odpowiednie kroki i przekażemy informację na następnej sesji do czego doszliśmy”.  Przewodniczący Rady zapytał, czy przed aneksowaniem umowy można głosować zgłoszoną poprawkę do uchwały.  Radny Stefański oświadczył, że jeśli nie można teraz tego zrobić, to wycofuje się ze zgłoszonej poprawki, ale „trzymam pana Burmistrza za słowo, że będziemy 2 razy w miesiącu odstawiać śmieci niesegregowane”.
Przewodniczący Rady podsumował ustalenia podając, że radni będą głosować przedstawiony projekt uchwały, a na najbliższej sesji wniesiony zostanie projekt z poprawką , już po  aneksowaniu umowy z Przedsiębiorstwem.
Radny Tomasik zapytał, czy Przedsiębiorstwo podoła temu zadaniu, gdyby ta częstotliwość  wywozu była zmieniona, na co sołtysi ponownie gremialnie zwrócili uwagę, że do tej pory tak było i podołano.
Pani Konieczka zapewniła, że Spółka jest do tego przygotowana ma samochody, a harmonogram zgodnie z umową przygotowany został na polecenie nowego szefa. Tak, jak  mówi Burmistrz- trzeba będzie aneksować umowę.   Pani Konieczka zaznaczyła, że odpady- to problem, z którym trzeba będzie się borykać, z uwagi na ogólną tendencje w Polsce, że opłaty wzrastają i problem gospodarki odpadami przewyższa wszystkie gminy, wszystkie samorządy, nie jest to dziedzina dotowana, to obowiązek gmin, za który trzeba dużo więcej płacić.  Pani Cierzniewska oświadczyła, że „zdajemy sobie z tego sprawę, ale nie pogarszajmy całej sytuacji”.
Radny Pułaczewski zwrócił uwagę na problem nie płacenia za śmieci i „sami jako mieszkańcy jesteśmy temu winni, po prostu nie płacimy i potem okazuje się, że nie ma na coś pieniędzy”.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie uchwalenia  Regulaminu   utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  Gminy   Gniewkowo opowiedziało się 7 obecnych na sesji radnych, 3 radnych było „przeciw” , a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Tym samym uchwała została przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr V/31/2018 - załącznik nr 19.

Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia   Programu  Ochrony  Środowiska  dla    Gminy  Gniewkowo  na  lata  2018– 2021  z  perspektywą  na  lata  2022 – 2025.


Przewodniczący Rady poprosił ponownie  panią Sidorowicz o przedstawienie projektu uchwały.  Pani Sidorowicz przekazała, że Program sporządza się co 4 lata i przedkłada Radzie.  Program przygotowany jest zgodnie z wytycznymi i założeniami na szczeblu powiatowym , wojewódzkim , krajowym i międzynarodowym. Integralnż jego częścią jest prognoza oddziaływania na środowisko, która  została pozytywnie zaopiniowana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, jak również Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Zarząd Powiatu. Następnie pani Sidorowicz wskazała na zawartość uregulowań Regulaminu.
Po wystąpieniu pani Sidorowicz otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia   Programu  Ochrony  Środowiska dla    Gminy  Gniewkowo  na  lata  2018– 2021  z  perspektywą  na  lata  2022 – 2025  opowiedziało się 12 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr V/32/2018 - załącznik nr 21.

Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia raportu z realizacji   Programu  Ochrony  Środowiska  dla    Gminy  Gniewkowo  na  lata  2014– 2017  z  perspektywą  na  lata  2018 – 2021 zatwierdzonego uchwałą VI/24/2015 Rady  Miejskiej  w  Gniewkowie  z  dnia 28 stycznia 2015r.

Kolejny projekt uchwały omówiła również pani Sidorowicz, który na wstępie  przekazała, że raport sporządza się co 2 lata i obejmuje  on lata: 2016 i 2017.  Mówi o podjętych przez Gminę działaniach w zakresie ochrony środowiska, obejmuje też edukację ekologiczną, zapewnienie bezpieczeństwa ludności, jak również gospodarkę odpadami.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
W tym punkcie również nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia raportu z realizacji   Programu  Ochrony  Środowiska  dla    Gminy  Gniewkowo  na  lata  2014– 2017  z  perspektywą  na  lata  2018 – 2021 zatwierdzonego uchwałą VI/24/2015 Rady  Miejskiej  w  Gniewkowie  z  dnia 28 stycznia 2015r.  opowiedziało się 12 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr V/33/2018 - załącznik nr 23.

Ad.13 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie Gminy Gniewkowo.

Projekt uchwały przedstawił przedstawiciel Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”- pani Alicja Konieczka. Pani Konieczka wskazała na podstawę prawną przygotowania tego dokumentu, jak również na zakres przedmiotowy, jaki Regulamin reguluje.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie Gminy Gniewkowo opowiedziało się 12 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr V/34/2018 - załącznik nr 25.

Ad.14 Interpelacje i zapytania  radnych.
                                        Przewodniczący Rady  zapytał, czy ktoś z radnych chciałby może przedstawić jakąś interpelację, bądź zapytanie.
                                        Radny  Pułaczewski  przypomniał, że na poprzedniej sesji prosił „o taką listę związaną z programem ERASMUS, jakie tam uchybienia zostały popełnione”.  Radny podkreślił, że takiej listy nie otrzymał.
                                        Pan Pułaczewski nawiązał też do wypowiedzi pani Skarbnik, która dziś powiedziała, że pieniądze na ten program są w budżecie. Pani Kucharska doprecyzowała, że „są na koncie”. Radny zapytał o to, co dalej z tymi pieniędzmi , czy w razie niezrealizowania tego programu, będziemy musieli je zwrócić, „jak będzie przebiegała dalsza czynność związana z tym programem”.  Burmistrz odpowiedział, że w związku z programem ERASMUS od pani Dyrektor wpłynęło pismo 4 , 5, 12,14,17,19,20 i 21 grudnia 2018r. i na tę chwilę są one czytane i „pytanie, czy jeszcze wpłyną jakiekolwiek inne pisma dotyczące całej dokumentacji tego programu”. Pan Straszyński dodał, że na początku stycznia jest umówiony z koordynatorem tego projektu w Warszawie. Pan Pułaczewski zapytał, czy „terminowo, w razie czego, nie przekreśla to realizacji tego programu”. Burmistrz odpowiedział, iż myśli, że nie, ale cały czas nie ma aktualizacji wniosku, w którym cały czas „funkcjonuje poprzednik-pan Adam Roszak”, nie ma też umów podpisanych z partnerami, którzy są w tym wniosku i należy dopytać, zapytać u źródła co dalej, jak będzie wyglądała procedura i dlatego umówiono spotkanie z „tym panem opiekunem”.  Pan Straszyński zapewnił, że po tym spotkaniu będzie znał szczegóły i na następnej sesji je przekaże.
Pan Pułaczewski zapytał o podstawę, na jakiej przelano pieniądze do Gminy na ten program, skoro jest tyle wątpliwości. Burmistrz odpowiedział, iż na podstawie oceny złożonego wniosku do programu.
                                   Radny Stefański wskazał na przyjęte zadanie inwestycyjne – „OSP Kijewo” i zapytał o sposób jego realizacji, z uwagi na specyfikę tej jednostki, gdzie „grunt jest sołecki, a budynki są OSP, czyli na gruncie sołectwa wspieramy organizację pożytku publicznego”. Pan Straszyński odpowiedział, że ta inwestycja nie była jeszcze omawiana, ale będą czynione starania, by doszła ona do skutku. To najstarsza OSP na terenie Gminy Gniewkowo i to 110-lecie, by było w sposób godny przeprowadzone. Pan Stefański podkreślił, iż nie kwestionuje tej inwestycji, choć chyba „Gniewkowo jest starsze od Kijewa”, tylko chodzi mu o to, czy to nie powinna być pomoc udzielana w oparciu o regulamin pożytku publicznego, gdzie określone są zasady wsparcia organizacji pozarządowych. Burmistrz oświadczył, że na tę chwilę zabezpieczone są środki na inwestycję , a o szczegółach powie na następnej sesji.

Ad.15 Wolne głosy, zapytania i  wnioski.

                                                Radny Bożko przekazał, że na ul.Powstańców Wielkopolskich, przy wjeździe - studzienki chyba nie funkcjonują dobrze, ponieważ nie odbierają wody i jest to takie newralgiczne miejsce.  Posesje położone  przy tym miejscu są ciągle zalewane. Radny dodał, że jedne studzienka jest chyba wyżej , a druga niżej i poprosił o ich sprawdzenie, bo to „naprawdę jest newralgiczne miejsce i przy większych opadach robi się tam- można powiedzieć takie jezioro”.  Radny doprecyzował, że chodzi o miejsce przy dojeździe do świateł od strony ul.Sobieskiego.  Burmistrz zapewnił, że zostanie to przekazane do Przedsiębiorstwa.
                                   Radny Tomasik wystąpił z zapytaniem o oświetlenie ul.Kątnej i ul.Spokojnej , gdzie z tym oświetleniem był problem, potem przez chwilę było to naprawione i przed świętami problem ten powrócił.  Pan Straszyński przekazał, że zostało to ponownie zgłoszone do operatora.
                                   Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja odbędzie się w dniu 30 stycznia 2019r.  i zgodnie z przyjętym dziś planem pracy jej tematem będzie:
1.Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy.

2.Sprawozdanie z realizacji „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Gniewkowo na lata 2016-2019” za okres 2 lat.
                                       Następnie, o godz. 1145  zakończyła się część robocza sesji. Przewodniczący Rady ogłosił przerwę do godz. 1300  i zaprosił do udziału w części uroczystej sesji, jaka odbędzie się w obiekcie MGOKSiR w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 5.

Ad.16 Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.

                                           O godzinie 1300 Przewodniczący Rady wznowił V obrady Rady. Zwracając się do zebranych- Przewodniczący Rady podziękował za przyjęcie zaproszenia i przybycie na część uroczystą sesji.
                                             Przewodniczący Rady oświadczył, iż z tego miejsca chciałby dokonać małego posumowania. Zaznaczył, że dziś jest to już V sesja nowej Rady, a w jej składzie znalazło się 13 nowych radnych, a teraz jest ich już 12. Był to okres bardzo intensywnej pracy i okres, w którym pożegnano doświadczonych samorządowców, społeczników. Na początku roku odszedł radny- ś.p. Wiesław Wesołowski, znany społecznik, leśnik, można powiedzieć, że „przyjaciel ludzi i zwierząt”, na którego zawsze można było liczyć.  Niedawno odszedł radny- ś.p. Roman Kubicki , który zdążył jako radny senior rozpocząć obrady I sesji. Radny Krzysztofiak zaznaczył, że nie znał pana Kubickiego dobrze, ale miał przyjemność obserwowania go kilkukrotnie na sesjach, bo reprezentował swoje Sołectwo. Widać było, że był to człowiek zaangażowany w sprawy swojego Sołectwa, swojej społeczności, człowiek bardzo inteligentny, o ciekawym sposobie bycia.  Przewodniczący Rady powiedział, że lubił go słuchać, czasami się z nim nie zgadzał . Po pierwszej sesji chciał mu coś powiedzieć, przyznać rację temu, z czym kiedyś się nie zgadzał, ale nie zdążył. „Takie jest życie”, dlatego chciał o tym powiedzieć, by o tym pamiętać.
Przewodniczący Rady przekazał, że na dzisiejszej sesji przyjęty został plan pracy Rady, stałych Komisji Rady. To plany, na realizację których pan Krzysztofiak wyraził nadzieję, że będą realizowane, że wychodzą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i będzie to praca, która przysłuży się wszystkim.  Wyraził też nadzieję, że będzie to praca, na podstawie której mieszkańcy przyznają, że dobrze wybrali.  Przewodniczący Rady poprosił o wybaczenie, ponieważ jest trochę stremowany, ponieważ pierwszy raz występuje przed taką publicznością , znakomitym towarzystwem.  Na 2019 Rok – radny Krzysztofiak życzył wszystkim „dużo zdrowia, bo każdy wie, że ono jest najważniejsze, a potem reszta przyjdzie. Dużo dialogu, takiego dobrego dialogu, czasami sporu takiego , z którego coś można zbudować, bo każdy przecież wie, że zgoda buduje- niezgoda rujnuje”. Przewodniczący podkreślił, że chciałby, aby to było takie motto Rady, naszej społeczności, by przeniosło się to też na wyższe szczeble. Tego życzył samorządowcom powiatowym, wojewódzkim „i może tam gdzieś jeszcze u góry”.  Przewodniczący Rady powitał przy tym Starostę – pana  Włodzimierza Figasa, Przewodniczącego Rady  kadencji 1998-2002 – pana Zdzisława Tyburka, byłego Burmistrza- Jerzego Mazę i Zastępcę- panią Marię Wiśniewską, brać reprezentującą straż pożarną, radnych , sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych publicznych i prywatnych.
Życząc jeszcze raz  wszystkiego najlepszego, pełnego planów 2019 Roku – Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu przez Burmistrza.

Ad.17 Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.

                                         Burmistrz wskazał na upływający rok 2018 , rok bardzo ważny dla naszego kraju, dla naszej Gminy , społeczności lokalnej i każdego z nas.  Pan Straszyński nawiązał do obchodów 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, jak również do 750-lecia nadania praw miejskich Gniewkowu. Burmistrz wspomniał, że mijający rok – to również okres kampanii wyborczej w wyborach samorządowych, czas zapisany wysiłkiem, ciężką pracą i nową nadzieją.  „Dokonując osobistego wyboru mieszkańcy opowiedzieli się za zmianą, za nowym otwarciem dla Gniewkowa” powierzając mu funkcję Burmistrza na następnych 5 lat. Burmistrz dokonał podsumowania pierwszego miesiąca swojej pracy – okresu bardzo intensywnej pracy, nauki i wielu analiz, czas trudny, ale przemyślanych decyzji, które choć dziś mogą wydawać się bolesne – to w przyszłości mogą przynieść pozytywne zmiany. Pan Straszyński podkreślił, że obejmując urząd Burmistrza był świadomy, że przyjdzie nam wszystkim dźwigać ciężar blisko 20 milionowego zadłużenia i niewiele da się zrobić, by szybko zmienić tą sytuację. Mimo tego, wierzy, że można zmieniać Gminę na lepsze, ale konieczne jest mądre, odpowiedzialne gospodarowanie, dokonywanie reform, szukanie zewnętrznych środków, a przede wszystkim – ciężka praca, by za 5 lat móc mówić o dobrych jej efektach. Pan Straszyński podziękował współpracownikom, kierownikom jednostek organizacyjnych, radnym i wszystkim mieszkańcom za dotychczasową współpracę, za wyrozumiałość i przychylność  dla jego decyzji i inicjatyw.  Burmistrz przyznał, że wypracowanie kompromisu bywa czasem trudne, ale jest też przekonany, że konstruktywna dyskusja buduje porozumienie służące wszystkim.  Wyraził nadzieję, na dalszą, konstruktywną współpracę w imię dobrze pojętego interesu naszej społeczności.  Nawiązując do świątecznego nastroju poprosił, by z dystansem spojrzeć na ostatnie 12 miesięcy, by zebrać myśli i siły.  Burmistrz przekazał też życzenia, by Nowy Rok przyniósł jak najwięcej nadziei i uczucia satysfakcji, by domy wypełniała radość i miłość, by wszyscy mogli dostrzec, jak wiele życzliwych twarzy i dłoni jest wokół nas. Pan Straszyński życzył też pomyślności, sukcesów, zrealizowanych marzeń i udanych przedsięwzięć. „Naszej małej ojczyźnie” życzył , by pomyślnie  rozwijała się, pokonując z sukcesami napotykane trudności, by cieszyła się szacunkiem i uznaniem społeczności.  Burmistrz powiedział również, iż chciałby, by Gniewkowo stało się wzorem dobrze rozwijającej się gminy, pełnej ciekawych atrakcji i wydarzeń, by umacniała w mieszkańcach przekonanie, że właśnie tu warto żyć.  Wszystkim życzył, aby 2019 Rok był czasem pokonywania przeciwności , pomyślności i pokoju, by  był to „dobry, Nowy Rok”.
                                           Kolejno, głos zabrał przedstawiciel Zarządu Powiatu Inowrocławskiego- pan Włodzimierz Figas, który w imieniu władz samorządowych Powiatu Inowrocławskiego  pani Starosty- Wiesławy Pawłowskiej i swoim własnym podziękował za zaproszenie na dzisiejszą sesję.  Pan Figas podkreślił, że Powiat jest postrzegany przez poszczególne gminy przez pryzmat dokonań w zakresie infrastruktury drogowej.  Pan Figas wyraził nadzieję, że współpraca w tym zakresie, która do tej pory układała się pozytywnie będzie kontynuowana przez pana Burmistrza, jak i Przewodniczącego Rady. Zaznaczył, że infrastruktura drogowa jest bardzo ważna i zawsze radni powiatowi zabiegali, by na terenie Gminy- była jak najlepsza. Na nadchodzący rok, przedstawiciel samorządu powiatowego życzył wszystkim wiele pomyślności, wytrwałości w działaniu na rzecz społeczności- miasta i Gminy Gniewkowo.
                                         Głos zabrał też przedstawiciel BONDUELLE Polska SA- pan Zenon Tomaszewski. Pan Tomaszewski powiedział, że ma zaszczyt w imieniu Dyrektora Zakładu – pana Łukasza Szmurły i Dyrektor Krzysztofa Chmury złożyć na ten Nowy Rok panu Burmistrzowi, Radzie życzenia rozważnych decyzji, które będą skutkowały rozwojem naszej społeczności lokalnej , nie tylko na wsi, ale też w całej Gminie. Pan Tomaszewski zaznaczył, że „dzisiaj, jak sami wiemy, nie wszystko było tak różowo i nie wszyscy równie dobrze ocenili te wybory”.   Podkreślił też, że dziś potrzeba w Gminie spokoju, trzeba dać sobie szansę, wszyscy winni zakasać rękawy do jednej pracy w jednym celu- dla rozwoju naszej społeczności.   Pan Tomaszewski powiedział, że „wierzymy, że ta Rada jest w stanie tego dokonać” , nie tylko przez inwestycje drogowe, ale przede wszystkim, by rozwijać współpracę z zakładami pracy, by rozwijać sport- by to nastąpiło w następnych 4-5 latach. Pan Tomaszewski stwierdził, że trzeba dać sobie szansę i jako wyraziciel opinii Zakładu powiedział, iż współpraca musi przynosić korzystne efekty i tego wszystkim życzył. Wyraził też nadzieję na konstruktywne sesje Rady, które przyczynią się do rozwoju miasta i Gminy. Tego życzył Burmistrzowi , Przewodniczącemu Rady, który „jest bardzo dobrym mówcą – trochę się krygował” , jak również mieszkańcom i przedsiębiorcom.

Ad.18 Występ z Przedszkola „Bajkowa Kraina” w Gniewkowie.

                                          Nie było więcej  osób chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący Rady zapowiedział następny punkt sesji- występ dwóch grup dzieci z Przedszkola „Bajkowa Kraina” z Gniewkowa, przygotowanych przez panie: Małgorzatę Meterę, Monikę Szypurę i Annę Mierzwicką , którym dziś pomaga pani Joanna Piernik.
Przedszkolaki wystąpiły ze słowno-muzycznym przedstawieniem o tematyce świąteczno-zimowej.
                                         Po zakończeniu przedstawienia - Przewodniczący Rady podziękował przedszkolakom za występ, a opiekunkom- za  jego przygotowanie.
Występ nagrodzony został  obfitymi brawami , dzieci otrzymały z rąk radnego Krzysztofa Tomasika drobne upominki w postaci słodyczy.

Ad.19  Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej.

                                         O godzinie 14 35  - wobec wyczerpania się porządku obrad  Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia V sesji i zaprosił wszystkich zebranych do wspólnego toastu za Nowy- 2019 Rok.
   

 

 


                                                                   

 


Protokołowała: J.Stefańska

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 stycznia 2019 14:46
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 555
28 lutego 2019 12:37 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 stycznia 2019 17:05 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [lista_podjetych_uchwal.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 stycznia 2019 17:04 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [zalaczniki_cz_v.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)