Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokł Nr VIII/2019 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 27 marca 2019r.

Wersja robocza protokołu

 

Protokół Nr VIII/2018
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 27 marca 2019r.
w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie


Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019r. poz. 506)- Przewodniczący Rady ok. godz. 15 10  dokonał otwarcia VIII sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że Rada liczy 13 radnych i uczestniczy w niej 12  radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu ( nieobecna radna G.Myśliwy, radny A.Żmudziński objął mandat po rozpoczęciu sesji, a pan P.Rychłowski utracił mandat z dniem 25 marca 2019r.).
                                          Kolejno,  Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady - radnych, jak i zaproszonych gości, mieszkańców oraz  sołtysów z terenu Gminy – (listy obecności stanowią załącznik nr 2 do protokołu).

 Ad.2 Wręczenie przez Miejską Komisję Wyborczą  w Gniewkowie zaświadczenia o wyborze na radnego Panu Andrzejowi Żmudzińskiemu.
Przewodniczący Rady przypomniał, że w dniu 17 marca 2019r.  odbyły się wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w  Gniewkowie w okręgu wyborczym nr 10 obejmującym Sołectwa: Gąski, Szpital i Wierzbiczany, w którym radnym wybrany został pan Andrzej Żmudziński. Przewodniczący Rady pogratulował tego wyboru i poprosił Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej w Gniewkowie – pana Jarosława Rucińskiego o wręczenie panu Żmudzińskiemu zaświadczenia o wyborze na radnego.  Kolejno, Przewodniczący MKW – pan Jarosław Ruciński wręczając zaświadczenie również pogratulował panu Żmudzińskiemu  tego wyboru  i złożył okolicznościowe życzenia.

Ad.3 Ślubowanie radnego.

Prowadzący obrady poinformował, że zgodnie z art. 23a  ustawy o samorządzie gminnym – przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny obowiązany jest do złożenia ślubowania . Odbędzie się to w ten sposób, że po odczytaniu przez Przewodniczącego Rady tekstu roty – radny wypowie słowo „ślubuję”.
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”. Następnie Przewodniczący Rady odczytał treść roty : „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej , ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”, a pan Żmudziński obejmując mandat wypowiedział  zwrot : „ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”.
Przewodniczący Rady podkreślił, że od tego momentu pan Żmudziński jest „prawomocnym radnym” , a następnie oddał radnemu głos. Zebrani na sali uczestniczy sesji zareagowali na to brawami.
Zwracając się do zebranych – radny Żmudziński nawiązał do przyczyn, z jakich odbywać mogą się wybory uzupełniające do Rady, kolejno je wymieniając. Zaznaczył , że w tym przypadku przyczyna była poważna- nagła śmierć radnego  Romana Kubickiego. Radny poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie pamięci pana Kubickiego minutą ciszy, co też nastąpiło.  Kolejno,  radny podziękował wszystkim osobom, które włączyły się w utworzenie Komitetu Wyborczego Wyborców Andrzeja Żmudzińskiego, wszystkim jego członkom, a w szczególności jednej osobie, którą można określić w zasadzie kilkoma słowami: „doświadczony, zaangażowany, po prostu najlepszy – szanowni państwo – pełnomocnik wyborczy pan Ireneusz Kopiszka”. Zwracając się bezpośrednio do obecnego na sali pana Kopszki- radny złożył mu podziękowanie.  Pan Żmudziński pogratulował również kontrkandydatom, którzy otrzymali niemałe poparcie wyborców – panu Markowi Majerskiemu – 67 głosów i panu Adamowi Roszakowi- 49 głosów, zaznaczając przy tym, że jest to tym istotniejsze, iż nie wszyscy zamieszkiwali w okręgu wyborczym.  Pan Żmudziński stwierdził również, iż to , iż nie otrzymali oni mandatu nie oznacza, iż nie powinni działać na rzecz samorządu, ale oczywiście „pozytywnie”. Wyborcom- pan Żmudziński pogratulował „demokratycznej świadomości”, bo blisko 36% frekwencji w tego typu wyborach zdaniem radnego to dobry wynik. Za oddane na radnego głosy – pan Żmudziński podziękował, za „52% oddanych głosów  na jego osobę” i  „127 razy”  i zaznaczył, że czyni to „tym bardziej, bo nie można nie zauważyć, iż trzeba było stawić czoła dwóm Burmistrzom- byłemu  i obecnemu”. Zwracając się do pana Burmistrza – pan Żmudziński zaznaczył, że „z natury nie jest pamiętliwy, a dobro mieszkańców okręgu 10-tego i całej społeczności Gminy Gniewkowo jest dla niego najważniejsze”  i wyraził nadzieję, że zaproponowana przez Burmistrza współpraca w najbliższych latach przebiegała będzie poprawnie i owocnie. Podziękowania pan Żmudziński skierował również to wszystkich członków komisji wyborczych za sprawne przeprowadzenie czynności związanych z wyborami. Na koniec, radny podzielił się małą dygresją na temat wyborów, wskazując na to, że każdy, kto do takich wyborów staje, robi to z nadzieją na wygraną.  Radny zapewnił, iż chyli czoła przed wyborcami, którzy  zapewnili mu taką przewagę i jeszcze raz im podziękował.  Wystąpienie radnego nagrodzone zostało brawami.
                                               Zanim przystąpiono do kolejnego punktu porządku obrad- Przewodniczący Rady oświadczył, iż chciałby w imieniu samorządu pogratulować wraz z Burmistrzem odebrania tytułu „Osobowość Roku 2018” w kategorii „Kultura”  przez radnego Krzysztofa Tomasika. Doceniając wysiłki w motywowaniu społeczności lokalnej do aktywności fizycznej – życzył dalszych sukcesów w pracy na rzecz całego środowiska Gminy Gniewkowo. Następnie wraz z panem Burmistrzem wręczyli radnemu okolicznościowe wiązanki.


Ad. 4 Przyjęcie porządku obrad.


Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, a dodatkowo  jest też wyświetlany na sali obrad, a propozycja ta została przez radnych  przyjęta.  Nadmienił ponadto, że w zaproponowanym porządku błędnie ponumerowane zostały punkty po numerze 9-  numeracja winna bowiem zakończyć się na numerze 14.

Proponowany  porządek obrad:

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Wręczenie przez Miejską Komisję Wyborczą  w Gniewkowie zaświadczenia o wyborze na radnego Panu Andrzejowi Żmudzińskiemu.
  3. Ślubowanie radnego.
  4. Przyjęcie  porządku obrad.
  5. Zmiana planu pracy Rady Miejskiej w Gniewkowie na rok 2019:

-przedstawienie propozycji zmiany planu,

-przyjęcie zmiany planu.
6.Przyjęcie protokołu z VII sesji.
7.Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
8.Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2018:

- przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie  sprawozdania.
9.Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2018:
- przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie  informacji.
10.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
11.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2019r.”:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
12.Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
13.Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
14.Zamknięcie  obrad sesji.

Nawiązując do ustaleń ze wspólnego posiedzenia Komisji - Przewodniczący Rady poinformował o wniosku pana Burmistrza o zmianę porządku obrad  polegającą na wprowadzeniu  projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do Stowarzyszenia  Ogólnopolskie Stowarzyszenie Gmin Cysterskich.
Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają może jeszcze jakieś inne propozycje do porządku obrad. Nie było innych wniosków i przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia zaproponowanej zmiany porządku obrad. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych i 13 radnych głosowało „za” przyjęciem zmiany.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu, a wprowadzony do porządku obrad projekt uchwał  nr 4.
Kolejno, radni głosowali w sprawie przyjęcia porządku obrad wraz z wcześniej przyjętą zmianą. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych i 13 radnych głosowało „za”.  Tym samym porządek obrad został przyjęty, a wprowadzony pod obrady projekt uchwały ujęty został w pkt 12, zaś numeracja pozostałych punktów zmieniła się począwszy od 13 do 15. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Przyjęty porządek obrad:

 

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
    2.Wręczenie przez Miejską Komisję Wyborczą  w Gniewkowie zaświadczenia o wyborze na radnego Panu Andrzejowi Żmudzińskiemu.
    3.Ślubowanie radnego.
    4.Przyjęcie  porządku obrad.
    5.Zmiana planu pracy Rady Miejskiej w Gniewkowie na rok 2019:

-przedstawienie propozycji zmiany planu,

-przyjęcie zmiany planu.
6.Przyjęcie protokołu z VII sesji.
7.Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
8.Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2018:

- przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie  sprawozdania.
9.Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2018:
- przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie  informacji.
10.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
11.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2019r.”:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
12.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do Stowarzyszenia Ogólnopolskie Stowarzyszenie Gmin Cysterskich:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
13.Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
14.Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
15.Zamknięcie  obrad sesji.


Ad. 5 Zmiana planu pracy Rady Miejskiej w Gniewkowie na rok 2019.

Przewodniczący Rady nadmienił, że na wniosek Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”  proponuje się zmianę planu pracy Rady polegającą na przeniesieniu tematu „Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo” z marca na miesiąc kwiecień. Przewodniczący podał też, że zmiana ta omawiana była na posiedzeniu Komisji i otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Za przyjęciem zmiany planu pracy opowiedziało 13 radnych obecnych na sesji. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu, a zmieniony plan pracy Rady- załącznik nr 7.

 

Ad. 6  Przyjęcie protokołu z VII sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  VII  sesji, która odbyła się w dniu  27 lutego 2019r.  był wyłożony  w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z VII sesji. Kolejno , przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem protokołu  głosowało 12 obecnych na sesji radnych , 1 osoba wstrzymała się od głosu i tym samym protokół  został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.


 Ad.7 Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

O zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił pana Burmistrza.
Pan Straszyński poinformował, że w okresie sprawozdawczym odbył następujące spotkania: konwent burmistrzów w Aleksandrowie Kujawskim, na którym rozmawiano przede wszystkim na temat smogu w województwie i wypracowano wspólny dokument- projekt uchwały antysmogowej, który w ramach konsultacji przekazany został do Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego, „który prowadzi prace w tym temacie”.  Pan Straszyński przekazał, iż brał udział w walnych zebraniach członków OSP (Kijewo, Gniewkowo), wlanym ROD SIŁA w Gniewkowie. Spotkał się też z Komendantem PSP w Toruniu, a z Przewodniczącym Rady uczestniczył w Urzędzie Wojewódzkim w spotkaniu zorganizowanym przez Wojewodę w sprawie nowych zapisów ustawy o samorządzie gminnym. Burmistrz poinformował też o spotkaniu z panią Dyrektor TVP SA Oddział w Bydgoszczy na temat promocji Gminy i wydarzeń, które odbywać się będą w przyszłości (np. Dni Gniewkowa). W dniu 11 marca 2019r. pan Straszyński na zaproszenie pana Marszałka brał udział w konferencji na temat usytuowania na poziomie samorządów lokalnych instrumentów wsparcia przedsiębiorstw działających w oparciu o model wielopoziomowego zarządzania regionem. Burmistrz zaznaczył, że takimi instrumentami może być planistyczne, prawno-administracyjne podejście przedsiębiorstw, instytucjonalno-organizacyjne, ekonomiczno-finansowe,  infrastrukturalne oraz współpracy w zakresie pozyskiwania funduszy z zewnątrz dla przedsiębiorców. Pan Straszyński powiedział jeszcze o spotkaniu w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska  w Bydgoszczy w sprawie problemów z nielegalnym składowiskiem śmieci. Burmistrz poinformował, że wraz z panią Sołtys- Lidią Stochmal brał udział w  uroczystości w Urzędzie Wojewódzkim, na której z rąk pana Wojewody pani Stochmal  otrzymała gratulacje i podziękowania za wkład i pracę Sołtysa z okazji Dnia Sołtysa. Pan Straszyński w tym momencie jeszcze raz- pogratulował pani Stochmal, a uczestnicy przyłączyli się do tych gratulacji brawami.  Pan Burmistrz przekazał, że na zaproszenie Wójta Cekcyna brał udział w konwencie wójtów w Toruniu, gdzie głównym gościem był Minister Środowiska, Wojewoda oraz pan Marszałek. Minister przedstawił tam m.in. projekt nowej ustawy o odpadach. Pan Straszyński wyraził nadzieję na szybkie pojawienie się tej nowej ustawy, by te monopolistyczne kwestie z odbiorem odpadów nie będą miały już miejsca i będzie można odwozić je tam, „gdzie będzie najbardziej konkurencyjnie”. Pan Straszyński przekazał, że odbył też osobiste spotkanie z panem Marszałkiem w celu omówienia spraw bieżących oraz związanych z Astro-Bazą. Burmistrz poinformował, że w dniu  4 kwietnia 2019r.  o godz. 1200 odbędzie się spotkanie z panem Wojewodą, który chciałby spotkać się z mieszkańcami, sołtysami. Spotkanie to odbędzie prawdopodobnie w „GOK-U” , gdzie „cały sztab pana Wojewody będzie przedstawiał  tzw. „Nową piątkę” , i na które Burmistrz serdecznie zaprosił.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. 
Radny  Pułaczewski poprosił o przybliżenie wspomnianej kwestii Astro-Bazy i zapytał, czy poczynione zostały może jakieś ustalenia, czy pan Marszałek postanowił to naprawić. Burmistrz oświadczył, że na ten moment sytuacja wygląda tak, że firma, która miała dokonać naprawy jest przez Urząd Marszałkowski „poszukiwana”, wyciąganę są w stosunku do niej konsekwencje i „jeżeli to zostanie już uregulowane, to wracamy jak najszybciej do tematu”.
Radny Stefański zapytał o temat, o którym Burmistrz nie wspominał w swojej informacji tj. o to, na jakim etapie jest realizacja  budżetu obywatelskiego. Burmistrz odpowiedział, że z tego, co jest mu wiadomo- jest na bieżąco realizowany. Radny zapytał, czy zatem w Szadłowicach „coś się już dzieje” w zakresie parkingu przy cmentarzu. Pan Straszyński przekazał, że odbył spotkanie z Księdzem na ten temat  i myśli, że „zacznie się coś dziać”.  Pan Stefański powiedział, że rozmawiał kiedyś z Wójtem Gminy Inowrocław, który zapewnił, iż jest otwarty na współpracę  i poprosił, by rozmawiać z nim w sprawie udziału w tym zadaniu, by może Gmina ta zafundowała 2 lampy ledowe z tyłu cmentarza (ze środków sołeckich Latkowo, Słońsk). Zdaniem radnego, takie oświetlenie poprawiłoby zapewne bezpieczeństwo szczególnie w okresie jesiennym. Pan Straszyński powiedział, iż myśli, że  spotkanie odbędzie się z panem Wójtem na początku kwietnia. Pan Stefański poprosił o informację na temat ustaleń w tej sprawie.
Nawiązując do informacji Burmistrza na temat zmiany ustawy o samorządzie gminnym- radny Stefański wskazał na „raport o stanie Gminy” i zapytał  o to, kto będzie go robił, czy „własnym sumptem, czy jakaś firma” oraz czy audytor- pan Marcin Frydrych jest jeszcze zatrudniony. Pan Straszyński odpowiedział, że pan Marcin Frydrych skończył pracę z dniem 28 lutego 2019r., kiedy skończyła się mu umowa.  Raport Burmistrz musi przygotować do końca maja i „na tę chwilę spływają oferty”, ale nie zapadła decyzja, kto będzie to przygotowywał.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a  prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pana Burmistrza za okres międzysesyjny.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem  informacji opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad.8 Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2018.

Przewodniczący Rady poprosił panią Beatę Jaworską o przedstawienia sprawozdania (sprawozdanie stanowi załącznik nr 10 do protokołu).
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Orent zapytał o zatrudnienie – „czy to jest na cały rok, czy tylko miesięcznie”. Pani Jaworska odpowiedziała, że jeżeli chodzi o osoby zatrudnione w świetlicach to jest to od stycznia do końca, albo połowy  czerwca i od października do połowy grudnia (umowa-zlecenie).
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała natomiast o zatrudnienie osoby w punkcie konsultacyjnym, czy w tym roku ta osoba jest również zatrudniona. Pani Kierownik potwierdziła, że zatrudniona jest ta sama osoba, co w roku ubiegłym. Radna wystąpiła też z propozycją do Komisji, by może skupiła się bardziej na spotkaniach i prelekcjach skierowanych do młodzieży w końcowych klasach, organizowanych przy udziale osób, które wyszły z uzależnień, by dzieliły się z młodzieżą swoimi doświadczeniami, zwłaszcza jeśli chodzi o środki psychotropowe. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zachęciła, by angażować do tego właśnie osoby „autorytety”, którym udało się wyjść z nałogu, bo działania przedstawione przez panią Kierownik idą w kierunku choroby alkoholowej. W przypadku młodzieży, należałoby się bardziej skupić na uzależnieniu od środków psychoaktywnych, na profilaktyce w tym zakresie.  Pani Wodniak-Kuraszkiewicz wspomniała, iż na posiedzeniu Komisji o tym rozmawiano i pan Bożko zgłosił propozycję  stowarzyszeń, fundacji, które zajmują się tym profesjonalnie, prowadzeniem takich spotkań. Osoby, które były uzależnione są przykładem ogromnej walki, jaką trzeba stoczyć, by wyjść z nałogu i są takie osoby, które np. grają w zespołach, by  trafiły do młodzieży. Pani Kierownik oświadczyła, że takie działania można podjąć.
Radny Stefański powiedział, że rozmawiano na posiedzeniu Komisji o działaniach skierowanych w stosunku do osób dorosłych i ich skuteczności i radnego intryguje, czy te wydatki muszą być tak zbilansowane- wpływy z „podatku kapslowego” są bardzo zrównoważone i zapytał, czy „można je przekraczać”. Pani Jaworska powiedziała, że tak, ale wówczas trzeba dołożyć z budżetu Gminy. Pan Stefański zapytał też o działalność stowarzyszenia CORDIS, które podobno w tym roku zrezygnowało z funkcjonowania i zapytał, czy ktoś „wstrzelił się w to miejsce”.  Pani Kierownik odpowiedziała, że pani Pawłowska zrezygnowała z prowadzenia świetlic w związku z brakami kadrowymi i na jakiś czas musiała to zawiesić. Nikt inny nie podjął działalności w tym zakresie, choć dobrze byłoby, gdyby pani Pawłowska to dalej prowadziła.
Radny Tomasik zapytał o  budżet, jakim Komisja dysponuje na rok 2019. Pani Jaworska powiedziała, że plan wynosi 240 tys. zł , ale nie wie, jaka będzie ostateczna wysokość, bo to okaże się po kolejnych ratach tzw. „kapslowego”.
Radny Bożko powiedział, że na posiedzeniu Komisji rozmawiano też o narkomanii, ale należałoby zdaniem radnego pochylić się jeszcze nad tematem telefonów komórkowych, internetu i gier internetowych, które stanowią aktualnie spore zagrożenia dla młodzieży.
Pan Tomasik zapytał o sytuację, w której stowarzyszenie CORDIS nie zgłosi się do prowadzenia działalności, czy jest jakaś alternatywa dla prowadzenia tych zajęć. Pani Jaworska oświadczyła, że w związku z ogłoszonym konkursem wpłynęły 2 oferty, ale nie w zakresie prowadzenia świetlic socjoterapeutycznych.  Wszystkie środki nie zostały rozdysponowane i gdyby ktoś zgłosił się w ciągu roku – to można nawiązać współpracę w tym zakresie. Gdyby była potrzeba otwarcia takiej świetlicy i byłby chętny terapeuta, to można zawrzeć umowę –zlecenie z taką osobą.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu, prowadzący obrady zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem  sprawozdania opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad.9  Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2018.
O przedstawienie informacji Przewodniczący Rady poprosił panią Aleksandrę Sidorowicz. Omówiony materiał stanowi załącznik nr 12 do protokołu.  
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Orent zapytał, czy firma jaka zajmuje się odbiorem azbestu jest w jakiś sposób kontrolowana , czy dobrze to przechowuje, utylizuje. Pani Sidorowicz wyjaśniła, że forma wpisana jest do Planu Gospodarki  Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego , stąd nie jest to „firma krzak” , tylko firma z uprawnieniami do tego.
Nie było pytań i dyskusja została zamknięta, a  prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem  informacji opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019.
Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o zabranie głosu i omówienie przedłożonego projektu zmian w budżecie.  Pani Kucharska przedstawiła propozycje zmian w ramach dochodów i wydatków.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wskazując na rozdział 915 i zaplanowane tam zwiększenie wydatków na zakup energii i zakup usług remontowych- radny Pułaczewski powiedział, że pani Skarbnik na posiedzeniu Komisji mówiła o powiązaniu tej zmiany z ERASMUSEM. Radny poprosił o więcej „szczegółów” w tej sprawie. Pani Kucharska oświadczyła, że jest to częściowo powiązane, ponieważ gdy na początku środki te wprowadzane były do budżetu, w którym nie było odpowiednich środków, by nie naruszać deficytu budżetowego – pomniejszono wydatki, o których było wiadomo, że w danym momencie nie będą realizowane, zwiększono wydatki w punkcie ERASMUS. Teraz można było zwiększyć wydatki i „zostają te środki zwrócone”, które były „zapożyczone z rozdziału 915”. Przewodniczący Rady zapytał , czy był „to taki zabieg księgowy”, co zostało potwierdzone.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz wystąpiła z pytaniem odnośnie rozdziału 801 01 o zwiększenie wydatków na zakup usług remontowych zgodnie z zaleceniami SANEPiDu dla SP w Murzynnie. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że „tam są decyzje sanepidowskie i jest wymóg” wykonania pewnych prac ( malowanie ścian, podłóg itd.). Radna zapytała, czy jest tam jakiś termin wyznaczony, co Z-ca Burmistrza potwierdził („do końca sierpnia chyba”).
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2019 opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych, a  tym samym uchwała została przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 14 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VIII/52/2019 - załącznik nr 15.

Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2019r.”.
Przewodniczący Rady o omówienie projektu uchwały poprosił Kierownika – panią Magdalenę Kłosowską.  
Następnie otworzona została dyskusja.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy Kujawskie Centrum Zdrowia Zwierząt  uczestniczyło w tym programie również w poprzednich latach. Pani Kłosowska odparła, iż nie wie i musiałaby sprawdzić. Radna zapytała, czy właściciele są zainteresowani tym, skoro są w projekcie. Pani Kłosowska zapewniła, że jak najbardziej, umowa podpisana została z lekarzem weterynarii– panią Karoliną Kalisz, tylko nie wie, czy taka umowa byłą z ubiegłych latach. Pani Kuraszkiewicz oświadczyła, że jej pytanie wiążę się z tym, że w poniedziałek chciała „skorzystać z całodobowej opieki zwierzęcia uczestniczącego w zdarzeniu drogowym” i pani doktor była zdziwiona. Pani Kłosowska przekazała, że umowa zawarta została z lecznicą w dniu 2 stycznia 2019r. i być może umowa mówi o tym, że to winno być zgłoszone przez Gminę, ale to również musiałaby sprawdzić.
Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy nie warto byłoby rozważyć częściowe dofinansowanie sterylizacji psów i kotów  w celu zmniejszenia bezdomności tych zwierząt. Pani Kłosowska wskazała na umowę zawartą ze schroniskiem CYWIL, do zadań którego należy m.in. obligatoryjna sterylizacja, albo kastracja zwierząt przebywających w schronisku. Pan Bajerowski powiedział, że jemu chodzi o „ogółem, dla społeczeństwa mieszkańców Gminy Gniewkowo”. Pani Kierownik powiedziała, iż na tę chwile takich zadań nie przewidziano, a trzeba też „mieścić się w budżecie”. Radny Bajerowski zaznaczył, że mówił o tym „przyszłościowo”, by to rozważyć.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta i zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem w sprawie w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2019r.” opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VIII/53/2019 - załącznik nr 17.

Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do Stowarzyszenia Ogólnopolskie Stowarzyszenie Gmin Cysterskich.
Przewodniczący Rady poprosił  Z-cę Burmistrza o przedstawienie projektu uchwały. Z-ca Burmistrza nadmienił, że projekt tej uchwały to „wyjście naprzeciw propozycji radnych, ponieważ i na komisjach i na jednej z sesji była też mowa o tym, by odnowić szlaki, które wiodą przez Gminę Gniewkowo, a przy okazji Szlak Cysterski też byśmy tam wpisali”.
Po wystąpieniu pana Tomczyka otworzona została dyskusja.
Radny Stefański zapytał o położenie „Berzwnika” i o to, dlaczego jest stolicą tego szlaku, bo nie ma o tym mowy w uzasadnieniu i radny nie wie, czy „mamy szansę też na tę stolicę iść przez Władysława Białego”. Burmistrz odpowiedział, że tam wszystko się zaczęło, tam utworzono stowarzyszenie i jest to północno-zachodnia Polska. Cały szlak wiedzie „od południa do północy, lewa strona, praktycznie pół Polski”- należy do tego szlaku. Zdaniem pana Straszyńskiego „dlatego, tak to wygląda”.
Odwołując się do słów Wiceburmistrza- pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała o ewentualne działania w zakresie Szlaku Jakubowego (np. pieczęci w Urzędzie). Burmistrz przyznał, że dużo rozmawiano na posiedzeniu Komisji, ale by wiedzieli też mieszkańcy, że przez Gminę Gniewkowo przebiega  7 szlaków, choć dziś mowa jest o Szlaku Cysterskim. Te które są znane to: Szlak Piastowski, Szlak Św. Jakuba, Cysterski, Św. Wojciecha, Bursztynowy, Krzyżowców z Czerwoną Gwiazdą Bracia Szpitalni NMP, Szlak Sikorskiego. Rozmowy prowadzi się na temat wszystkich tych szlaków, by stworzyć specjalny biuletyn opowiadający o tych szlakach i ich przebiegach. Pan Straszyński zaznaczył, że Szlak Św. Jakuba jest szczególnym szlakiem, ponieważ „namacalnie również turyści przechodzą, szukają tych pieczątek, tych muszelek, myślimy by taką muszelkę w Gniewkowie, taką pieczątkę do tego paszportu turystycznego, który turyści mają, by też z Gniewkowa mogli sobie taką pieczątkę wstawić”. Więcej informacji na temat szlaków Burmistrz zapowiedział,  jeśli nie na sesji kwietniowej, to na majowej. Dodał, że tworzy się już tablica informacyjna i później będzie to uzupełniane o drogowskazy, o kierunki. Burmistrz powiedział też, iż myśli, że będzie to coś nowego dla mieszkańców i będzie wyróżniało nasz region od innych.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie zgody na przystąpienie do Stowarzyszenia Ogólnopolskie Stowarzyszenie Gmin Cysterskich opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VIII/54/2019 - załącznik nr 19.

Ad.13 Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
                                        Przewodniczący Rady  zapytał, czy ktoś z radnych chciałby może przedstawić jakąś interpelację, bądź zapytanie.
                                        Radny Tomasik zaznaczył, że  swoją interpelację złożył już do biura Rady, a następnie odczytał treść wystąpienia o zmianę organizacji ruchu na ul.Dworcowej w Gniewkowie. Interpelacja stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.
Radny Pułaczewski zgłosił, że ma 3 interpelacje: w sprawie doświetlenia przystanku przy ul.Kilińskiego; w sprawie naprawy placu- wjazdu do strażnicy OSP przy ul.Piasta w Gniewkowie  (naprawa nawierzchni lub położenie nowego dywanika) oraz budowy zaplecza socjalnego przy tym budynku; w sprawie przedstawienie harmonogramu prac związanych ze zmianą systemu ogrzewania na osiedlu przy ul.Pająkowskiego w Gniewkowie. Wymienione interpelacje stanowią odpowiednio załącznik nr 21, 22 i 23 do protokołu.
Radny Grzegorz Gołaś wystąpił w imieniu mieszkańców Markowa, Branna i Kijewa o remont wiat przystankowych i ustawienie przy nich śmietników. Radny dodał, że wiata w Kijewie jest niestabilna, jest oderwana od podłoża stwarzając zagrożenie dla użytkowników. Tam też ustawiony jest uszkodzony pojemnik na odzież używaną, który  nie spełnia swoich funkcji, dlatego też należałoby go usunąć. Radny wystąpił też z interpelacją w imieniu mieszkańców Kawęczyna i Żyrosławic w sprawie natychmiastowego remontu drogi łączącej te wsie, która po zimie jest w fatalnym stanie i nie nadaje się do użytkowania (interpelacja stanowi załącznik nr 24 do protokołu).
Przewodniczący Rady zapytał Burmistrza, czy chciałby odpowiedzieć w związku z interpelacjami. Pan Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o drogi–„ to teraz właśnie zaczynamy wszystkie drogi naprawiać kompleksowo” i wspomniana droga również będzie naprawiona. Jeśli natomiast chodzi o przystanki autobusowe- to przekazane zostanie do działu, który się tym zajmuje.

                       

Ad.14 Wolne głosy, zapytania i  wnioski.

                                          Na początku Przewodniczący Rady udzielił głosu pani Sołtys Lidii Stochmal, która podziękowała panu Burmistrzowi za wyróżnienie i możliwość reprezentowania sołtysów na szczeblu województwa. Przekazała też gratulacje i podziękowania od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego- Pana Mikołaja Bogdanowicza dla wszystkich sołtysów Gminy Gniewkowo.
                                   Pani Zdrojewska wystąpiła w kwestii zapobiegania bezdomności kotów i psów i przekazała, że na terenie Sołectwa Więcławice takich kotów jest ok. 17. Te koty są dokarmiane przez mieszkańców. Pani Sołtys zaznaczyła, iż nie wie, ile w tym jest kotek, ale jak zaczną się rozmnażać, to chciałaby, „aby fundusz sołecki liczony był od ilości kotów”.  Pani Zdrojewska zapytała o to, jak w takim razie realizowane są zadania w zakresie kastracji i sterylizacji takich zwierząt. Pani Kierownik odpowiedziała, że odbywa się to zgodnie z Programem, z jego założeniami . Program właśnie został przyjęty i na bieżąco, w miarę posiadanych środków będzie to realizowane. Pani Kłosowska dodała, że z tego, co jej wiadomo, to kupowana jest karma i pani Sołtys też już chyba z tego korzystała. Sterylizacja będzie się natomiast odbywała na bieżąco, w miarę posiadanych środków.
                                   Następnie głos zabrał Sołtys Sołectwa Ostrowo, która zaznaczył, iż wie, że II etap ścieżki ma być do końca maja, ale mieszkańcy bardzo często pytają o to, kiedy to się rozpocznie. Burmistrz odpowiedział, iż głównym inwestorem jest Powiat i Gmina nie ma wpływu na to, kiedy zostanie to rozpoczęte. Jak tylko ten termin będzie znany- pan Sołtys zostanie o tym powiadomiony. Pan Pijanowski przypomniał, że na spotkaniu rozmawiano też o uzupełnieniu „braków”  w ramach tych prac  (na łuku, koło cmentarza). Sołtys zapytał, czy można porozmawiać  z tą ekipą, by uzupełnili to jakimś frezem – po jednej i drugiej stronie.  Burmistrz zalecił, aby poczekać, jak już będą tam pracownicy i „jeśli jest taka wola, to byśmy to zrobili przy okazji”.
                                   Pani Dyrektor Gliwińska  powiedziała, że na styczniowej sesji dowiedziała się o skardze, jaką złożył na nią pracownik. Pani Dyrektor zapytała o to, kiedy będzie mogła zapoznać się z tą skargą i z rozstrzygnięciem Komisji, która tę skargę rozpatrywała. Przewodniczący Rady odpowiedział, że z tego co wie, Komisja cały czas tę skargę rozpatruje. Pani Gliwińska wyraziła zdziwienie, że trwa to już 2 miesiące. Przewodniczący Rady wskazał na nieobecność Przewodniczącej Komisji, dlatego trudno jest mu się do tego odnieść  i zasugerował, by może wypowiedział się na ten temat członek tej Komisji- radny Orent. Wiceprzewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oświadczył, że Komisja nie chciała, by jej opinia była „bezpodstawna” i skarga przekazana została do Radcy Prawnego. Opinię Radcy Komisja otrzymała dopiero w tym tygodniu. Pan Orent powiedział też, iż myśli, że na następną sesję Komisja się do tej skargi ustosunkuje. Dodał, że „nie chcieliśmy krzywdzić jednej, ani drugiej strony, dlatego to zostało zrobione, jak zostało, by to było prawnie”.  Pani Gliwiński zapytała jeszcze o to, kiedy będzie mogła zapoznać się z treścią skargi i opinii prawnej, czy dopiero na sesji, czy Komisja wyznaczy jakiś inny termin.  Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że Komisja będzie zapraszać na spotkania, zaproszona zostanie pani Dyrektor „i panią Ewę zaprosimy- tak , że nie będziemy robić to pochopnie , po prostu chcemy wysłuchać jednej i drugiej strony”.  Pani Dyrektor zapytała też o to, na ile wcześniej zostanie o tym poinformowana. Wiceprzewodniczący Komisji przekazał, że w przyszłym tygodniu Komisja będzie miała spotkanie i razem z drugim radnym- członkiem Komisji taki termin ustali i pani Dyrektor otrzyma zaproszenie. Pani Gliwińska zaznaczyła, że chodzi jej o wyznaczenie takiego terminu spotkania, by mogła skoordynować to ze swoim prawnikiem.
                                   Pani Grażyna Iglewska poruszyła temat stanu dużego śmietnika przy budynkach wielorodzinnych, na który skarżą się mieszkańcy. Mieszkańcy „pytali się mieszkaniówce, niestety mieszkaniówka odpowiedziała, że oni się tym nie zajmują i mieszkańcy nie wiedzą, co z tym robić”.  Przy odbiorze odpadów część śmieci zostaje koło śmietnika. Odwołując się do wizyty Prezesa PK z zeszłego tygodnia- pani Sołtys przekazała, że jak naprzeciw przepompowni stoi „beczka” np. w dniu wczorajszym to mieszkańcy nie mają przejazdu. Z boku jest pole, jest droga, ale nie utwardzona, są takie koleiny, że mieszkańcy samochodami, czy autobus  przejeżdżają „w takim błocie, że hej”. Zdaniem pani Iglewskiej, jak to zaschnie, to po tych koleinach nie będzie można jechać, dlatego zasugerowała, by te 10 m wykorytować i zasypać chociaż kamieniem, chociaż na odcinku tej przepompowni. Prezes przyznał, że spotkał się z panią Sołtys w zeszłym tygodniu i rozmawiano o różnych kwestiach, natomiast nie poruszano niewłaściwego sposobu odbioru odpadów . Ta okoliczność nie jest panu Krawańskiemu znana i zobowiązał się ją rozpoznać  i skontaktować się w tej sprawie z panią Sołtys. Odnośnie utwardzenia- Prezes przekazał, że dziś rozmawiał z Kierownikiem Działu Wodno-Kanalizacyjnego o tym, by wybrać tę rozjeżdżoną nawierzchnię i nasypać tam jakiegoś tłucznia, bądź gruzu, który może się do tego nadać.
                                   Pani Hanna Witkowska wystąpiła w kwestii odcinka drogi w Kaczkowie od zakrętu na wysypisko. Pani Sołtys poprosiła, by ktoś się tym zainteresował, bo jest tam bardzo brudno, jest pełno krzaków do wycinki. Jest to odcinek niebezpieczny dla pieszych, którzy się tam poruszają, bo Kaczkowo ścieżki nie ma. Jeszcze gorzej będzie, jak te krzaki zaczną puszczać liście.  Skoro „komunalka” wozi śmieci do Kaczkowa, to niech ktoś zadba o to, by ten odcinek był czysty. Prezes powiedział, iż nie bardzo zrozumiał wypowiedź pani Witkowskiej i nie wie, czy ona twierdzi, że te śmieci znalazły się tam na skutek wożenia odpadów, że jest to robione nieprawidłowo i one wypadają, czy też chodzi o zaśmiecone pobocze drogi.  Pani Sołtys zastrzegła, że ona tego nie widziała, ale ludzie twierdzą, iż ma to związek z wywozem odpadów. Pan Krawański zapewnił, że „przyjrzymy się sprawie, chociaż to nie jest w 100% pewne, iż te śmieci się tam znajduje ze względu na to, że to jest przy transporcie, raczej jest to prowadzone samochodami, które mają pakę, albo śmieciarkami”. Pani Witkowska zaznaczyła, że śmieci wożone są kilka razy dziennie do Kaczkowa, że jest tam to wysypisko, a nikt nie chce nawet  wyciąć  tych krzaków.
                                   Pan Cegielski wystąpił z pytaniem do pana Burmistrza z zeszłego miesiąca, bo  dalej nie ma odpowiedzi na temat ścieżki rowerowej.  Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, to zaktualizowane zostały kosztorysy na te 2 etapy, o których rozmawiano: Lipie-Murzynko i Gniewkowo-Kaczkowo. W tej sprawie wystąpiono z pismem do pana Marszałka i jak będzie odpowiedź- to pan Sołtys zostanie o tym poinformowany.
Sołtys z Murzynka poruszył też sprawę dróg gminnych i przypomniał, że mówił też o dziurach przy świetlicy, co przez ten miesiąc nie zostało zrobione. Co do dróg- to pan Sołtys pozwolił sobie zrobić zdjęcie sprzętu, jaki przyjechał by je równać. Wspomniane zdjęcie przekazane zostało Burmistrzowi i radnym, aby zapoznali się z tym, jakim sprzętem pracuje firma , która „nie wiem, czy wygrała przetarg, jak została wybrana”. Pan Cegielski przekazał też, że „drogowiec zareagował, przyjechał i ich wygonił  z tej drogi”. Burmistrz zapytał, czy pan Cegielski jest w stanie podać kto to był, na co otrzymał odpowiedź, że „chyba wie, kto naprawia drogi”. Pan Straszyński zapewnił, że tak, ale tych firm jest kilka. Sołtys z Murzynka oświadczył, że jest to firma z Suchatówki.

                                   Pani Zdrojewska wystąpiła z zapytaniem do Z-cy Burmistrza  w kwestii miejsc parkingowych przy świetlicy wiejskiej. Pani Sołtys zgłosiła też wycinkę krzewów przy drodze Więcławice-Szadłowice. Pan Tomczyk odpowiedział, że tak , jak już rozmawiano- tematem zajęli się pracownicy i jest to na etapie kosztorysowania.

                                   Radny Stefański powiedział, że spotkał dziś kilku sołtysów, którzy są „rozgoryczeni” ( choć zdaniem radnego- to może za mocne słowo), bo złożyli pismo w sprawie podwyżek i otrzymali odpowiedź, że „w tym roku nie da rady, że dopiero w przyszłym”. Pan Stefański poprosił, by to może jeszcze rozważyć, „bo teraz programy są modne i może choć 50+ rozważyć, bo część podatków  nowi sołtysi zbierali w wolontariacie”.  Burmistrz zaznaczył, że „realizujemy budżet mojego poprzednika i w tym budżecie nie było takich celów” i poprosił o zrozumienie, bo ten budżet „jest bardzo napięty” . W niedalekiej przyszłości okaże się, że na niektóre działania, jakie zostały zaplanowane – są nierealne, by zrobić je w takiej kwocie, w jakiej są plany finansowe. Zwracając się do radnego pan Burmistrz podkreślił, że „gdyby były te kwestie zabezpieczone w budżecie na rok 2019 – ja bym nie widział żadnego problemu, natomiast budżet nie jest z gumy i nie możemy sobie tak pozwalać na te rzeczy”. Pan Straszyński powiedział też, że gdyby się okazało w ciągu roku, iż możliwe są przeksięgowania z innych paragrafów, gdzie środki nie zostaną wykorzystane – „jestem pierwszy, który podpisze taki akces”.  Z-ca Burmistrza dodał, że „wszyscy sołtysi otrzymali wynagrodzenie, nie było wolontariatu”. Radny Stefański stwierdził, że jest to dobra wiadomość. Dodał też, że cieszy go końcówka wypowiedzi pana Burmistrza i zaznaczył, że sołtysi w tym roku wystąpili z wnioskiem, dlatego to nie mogło być ujęte w budżecie, a budżet zawsze można zmienić.

                                   Radny Pułaczewski zapytał, czy w związku ze zmianami w oświacie Burmistrz planuje jakieś spotkania z dyrektorami szkół, a jeśli tak, to w jakim terminie. Burmistrz odpowiedział, że tak, w całej Polsce na szczeblach samorządowych takie spotkania się odbywały, bo najważniejsze są teraz dzieci. Trzeba zabezpieczyć tak działania samorządu, jak i nauczycieli, by te egzaminy, ten strajk nie odbył się kosztem dzieci.
                                   Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz podziękowała panu Sołtysowi, iż uprzedził jej pytanie w kwestii ścieżek rowerowych i dbałości o drogi gminne, bo gdyby taka równiarka jechać miała przez Dąblin, to też trzeba byłoby podziękować. Następnie radna wystąpiła z zapytaniem odnośnie kurników. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że dziś podpisywał pismo, iż sprawa kurników wydłużona została do dnia 23 lipca 2019 r. Decyzja zapadnie po tym terminie.
                                       Korzystając z okazji, pani Magdalena Kłosowska skierowała do sołtysów, do mieszkańców zaproszenie na spotkanie w dniu 3 kwietnia 2019 r. o godz. 17:00  w MGOKSiR  z przedstawicielem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w sprawie dofinansowania wymiany pieców na eco-piece, na termomodernizacje domów. Pani Kierownik podkreśliła, że zmieniły się zasady ubiegania się o takie dofinansowanie, bo mieszkańcy takie wnioski będą musieli składać bezpośrednio do WFOŚ, dlatego pracownik będzie na miejscu odpowiadał na wszystkie pytania z tym związane.
Burmistrz poprosił, by pani Kierownik odniosła się też do kwestii „kurników”. Pani Kłosowska przekazała, że inwestor został wezwany do uzupełnienia wniosku. Na zlecenie-specjalista przygotował opinię na temat raportu i pewne kwestie są do wyjaśnienia  przez inwestora. Projekt uzupełniony będzie w kwietniu i kontynuowane będzie postępowanie. Jeśli projekt i wniosek zostaną zmienione – to postępowanie musi być rozpoczęte od nowa.
                                          Radny Orent wystąpił z prośbą do Prezesa PK , aby zainteresować się odpadami przy drodze z Szadłowic do Więcławic, bo tam jeździ autobus z uczniami i należałoby to jakoś uporządkować. Pan Krawański odpowiedział, że PK realizuję umowę zawartą z Gminą , natomiast takie składowiska są nielegalnymi wysypiskami –ich likwidacja następuje na zlecenie Gminy. PK odbiera z określonych punktów, z przystanków, od osób, natomiast odpady zlokalizowane w innych miejscach odbierane są po zleceniu tego przez Gminę.
                                   Nawiązując do informacji o spotkaniu przekazanej przez panią Kłosowską- radny Stefański zapytał, czy jego tematem będzie również fotowoltaika. Pani Kierownik zapewniła, że tak, że dotyczy to programu „Czyste Powietrze”.
                                   Radny Gremplewski oświadczył, iż chciałby podziękować panu Przewodniczącemu, panu Burmistrzowi, Zastępcy oraz radnym za  zajęcie się jego interpelacjami na ostatnim posiedzeniu Komisji. Radny zaznaczył, że choć może wzbudziły troszkę wesołości – to problem jest bardzo poważny, dlatego dziękuje za podjęcie merytorycznej dyskusji w celu rozwiązania tego problemu.  Pan Gremplewski podkreślił, że cieszy się też, ponieważ otrzymał pisemną odpowiedź na interpelację , w której pan Tomczyk zapewnił, iż są dla Gminy działania priorytetowe. Radny zapowiedział, że z całych sił będzie te działania wspierał i przyglądał się ich realizacji. Radny wyraził też nadzieję, że mimo trudniejszego problemu związanego z miejscami parkingowymi – z czasem uda się wypracować kompromisy, by rozwiązać go dla mieszkańców, bo jest to dla nich również problem poważny.
Pan Gremplewski zapowiedział jeszcze „tradycyjne pytanie, choć pewnie od dwóch dni nie wiele się zmieniło” o zjazd przy sklepie MILA, czy pojawiło się coś nowego. Pan Burmistrz oświadczył, iż pojawiła się informacja, że zarząd MILI chce dołożyć do inwestycji  10.000 zł. Pan Straszyński zapowiedział jeszcze spotkanie z Prezesem KSM, a gdy będzie miał już komplet informacji- przekaże je na posiedzeniu Komisji , bądź wcześniej, by zastanowić się, jak tę inwestycję zrealizować.
Radny Gremplewski nawiązał do wypowiedzi Burmistrza na temat naprawy dróg po zimie i poprosił, by zwrócić uwagę na ul.Zieloną. To ulica uczęszczana przez młodzież, przez matki z dziećmi, na co Burmistrz wtrącił, że to jest już naprawione.  Radny podziękował i usprawiedliwił się, że nie jechał tam ostatnio, więc tego nie zauważył.
Pan Gremplewski pochwalił się, że uprawia ostatnio "turystykę pieszą” i nawiązując do dyskusji na temat nielegalnych składowisk odpadów podał, że na trasie do Suchatówki , przy Michałowie, przy zbiorniku wodnym- trzcinowisku takie śmieci również zostały wyrzucone. Tych śmieci jest sporo i radny poprosił, by zająć się ich usunięciem.  Burmistrz zapewnił, że wszystkie tego typu zgłoszenia, bez względu na formę (mail, fax, telefon) przekazywane są na bieżąco panu Prezesowi i „jeśli coś nie jest zrobione dzisiaj, będzie zrobione jutro”. Pan Straszyński przekazał, ze w każdy piątek odbywa spotkanie z Prezesem podsumowujące cały tydzień pracy i jeśli ktoś ma jakieś problemy związane z gospodarką odpadami, to prosiłby o reagowanie i zgłaszanie.
Burmistrz nawiązał też do informacji o spotkaniu przekazanej przez panią Kłosowską i zaznaczył, że jest ono o tyle ważne, iż dotyczy tematu uchwały antysmogowej. Pan Straszyński oświadczył, iż „skończyły się żarty, jeśli chodzi o smog, 40 tys. ludzi rocznie umiera na zapalenie płuc, czy na kwestie związane z krążeniem, zwłaszcza z uwagi na smog panujący w Polsce”. Polska jest państwem najbardziej zatrutym w Europie i 100 tys. osób umiera przedwcześnie z powodu smogu. Program WFOŚ „Czyste Powietrze” ma doprowadzić do tego, by mieszkańcy zmienili podejście do palenia „byle czym i w byle czym”. Do roku 2029 będziemy zmuszeni wymienić wszystkie paleniska na ekologiczne. Zdaniem Burmistrza jest to „niby 10 lat, ale ten czas szybko mija”  i będą w tym zakresie jeszcze inne programy. Dlatego pan Burmistrz zachęcił do udziału w tym spotkaniu i poprosił, by informację o tym spotkaniu przekazać mieszkańcom w terenie.
                                   Sołtys z Sołectwa Suchatówka zapytał o możliwość zatrudnienia opiekunów w świetlicach wiejskich.  Z-ca Burmistrza oświadczył, iż czynione są starania, by to zatrudnienie było w ramach stażów, czy prac interwencyjnych. Pan Polak zapytał, czy może złożyć wniosek o taką osobę. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że wnioski były już zbierane, ale  z Suchatówki też chyba był.
                                   Pan Głos wystąpił w kwestii śmieci zgromadzonych przy cmentarzach (Kijewo, Murzynno). Prezes PK zapytał, o co konkretnie Sołtysowi chodzi. Pan Głos wyjaśnił, że chodzi mu o zerwane, bądź wygasłe umowy i powstanie dużego bałaganu. Burmistrz oświadczył, że rozmawiał z Proboszczem wczoraj na ten temat, bo umowa rzeczywiście się skończyła z podmiotem, które te śmieci odbierał . PK w Gniewkowie dąży do tego, by również móc takie śmieci odbierać, ale na tę chwilę takiego zezwolenia nie ma. Do tego typu odpadów trzeba mieć odrębne dokumenty. Jeśli pan Prezes otrzyma stosowne dokumenty- Proboszczom przekazana zostanie oferta PK.  Prezes dodał, że jeśli chodzi o odpady z cmentarzy, to w sposób skuteczny otrzymano wolę z Ostrowa i z dwóch cmentarzy z Gniewkowa , by te śmieci odebrać. Na pozostałych, po przeprowadzeniu wizji w terenie – takich odpadów nie stwierdzono. Wszystkie cmentarze zostały objechane i w Murzynnie niczego takiego nie stwierdzono.  Odnosząc się do wypowiedzi pana Burmistrza- pan Krawański przekazał, że w ramach procedury, w poniedziałek wysłano do badania próbki tych odpadów  w celu zyskania zgody RIPOKA w Toruniu na przyjęcie takich odpadów . Prezes zapowiedział, że w przyszłym tygodniu- pod względem formalnym Spółka będzie gotowa do rozpoczęcia świadczenia tego typu usług. Odnośnie wskazanych przez pana Sołtysa lokalizacji Prezes nie miał jednak żadnych sygnałów o zaleganiu, czy przepełnieniu śmietników zarówno w obrębie cmentarzy, jak i poza nimi. Sołtys Sołectwa Kijewo przekazał, iż ten stan trwa od kilku dni. Prezes powiedział, że stawka jest skalkulowana i Przedsiębiorstwo gotowe jest do odbioru tych odpadów.
Pan Otremba zapytał Prezesa o to, co miał na myśli mówiąc o tym, że nie zauważył żadnego problemu na cmentarzach, ile tych śmieci musiałoby  być, aby stwierdził problem. Pan Krawański odpowiedział, że jeśli chodzi o tamte lokalizacje, to musiałaby to „każda, znacząca ilość”. Podczas wizji w terenie, poza Ostrowem i cmentarzami w Gniewkowie-gdzie  ten problem obecnie jest- nie stwierdzono żadnych odpadów, tylko w jednym miejscu była jakaś mała sterta, nie było tego dużo.  Pan Otremba zaprosił Prezesa za tydzień, gdy już te dokumenty będą przygotowane, bo obecnie to mieszkańcy zabierają swoje śmieci. Burmistrz podkreślił, że „śmieci z cmentarza są księdza- jeżeli ksiądz podpisze umowę z PK na odbiór śmieci, to wtedy PK „Gniewkowo”  będzie mogło odbierać te śmieci, na razie to był problem tylko i wyłącznie księży ”. Radny zwrócił uwagę, że w ciągu tygodnia, czy dwóch- zrobi się hałda, dlatego poprosił o szybkie rozpatrzenie tej sprawy. Pan Straszyński zaznaczył, że PK „Gniewkowo” nie będzie mogło odebrać tych śmieci, jeśli nie będzie miało stosownych dokumentów i skoro ta sterta jest już tak duża, że są obawy, iż zrobi się z tego problem- to ksiądz musi wynająć odpowiednią firmę, aby wywieźć te śmieci z cmentarza.
                                    Radny Bożko zabrał głos „odnośnie ekologii”, bo mieszkańcy pytają o gazyfikację Gniewkowa, która była zapowiadana. Zapytał, czy firma, która miała to rozbić się pojawiła, bo to byłaby „duża szansa”  na zmianę pieców i systemów grzewczych przez mieszkańców, co wpłynęłoby na powietrze w Gniewkowie.  Burmistrz odpowiedział, że po poniedziałkowym spotkaniu Komisji czeka na spotkanie , które odbędzie się na pewno przed świętami.
                                    Radny Tomasik nawiązał do początku sesji, kiedy został mile zaskoczony gratulacjami, jakie otrzymał i podziękował panu Burmistrzowi i panu Przewodniczącemu oraz całemu zespołowi Ośrodka Kultury, bez którego nie byłoby tej nagrody dla niego. Pan Tomasik oświadczył, że praca na rzecz lokalnej społeczności to dla niego ogromna przyjemność i na koniec jeszcze raz podziękował, a zebrani nagrodzili go jeszcze brawami. Burmistrz podziękował radnemu natomiast za zaangażowanie w działalność samorządu.
                                        Przewodniczący Rady poruszył kwestię dróg na osiedlu toruńskim , wskazując na dziury w ul.Kasprowicza po zimie. Pan Burmistrz powiedział, że do tej pory na osiedlu trwały prace gazowe, które się skończyły i teraz „będziemy to wyrównywać”.  Naprawa ul.Kasprowicza zostanie zlecona, gdy będą łatane dziury w asfalcie.
                                        Radny Bajerowski zapytał, czy są planowane jakieś zbiórki śmieci z dróg gminnych, bo niektóre drogi wyglądają strasznie np. Ostrowo-Bąbolin, gdzie „jest samo wysypisko”. Inne drogi wyglądają podobnie.
Zwracając się do Prezesa PK – Wiceprzewodniczący Rady przypomniał o wniosku, z jakim kiedyś występował odnośnie utwardzenia terenu przy budynku nr 1 w Ostrowie, gdzie po deszczach mieszkańcy nie mogą przejść suchą nogą, stoi tam wówczas kałuża wody. Prezes odpowiedział, że jeśli chodzi o odpady, to jak już wcześniej mówił, PK ma podpisane 2 umowy z Gminą: jedna na odbiór odpadów od mieszkańców, gospodarstw domowych oraz koszów przy przystankach; druga- na oczyszczanie miasta Gniewkowo oraz Wierzchosławic, jako największej wsi. Tereny położone pomiędzy nie są oczyszczane przez PK. Jeśli przy drodze rzucane są śmieci- to jest to dzikie składowisko. Odnośnie utwardzenia terenu przy budynku komunalnym– pan Krawański powiedział, iż nie jest teraz wstanie odpowiedzieć, bo nie otrzymał takiego wniosku. Pan Bajerowski powiedział, że zgłaszał to na I sesji, ale dodatkowo złoży interpelację na piśmie. Prezes powiedział, że jeśli będzie to na piśmie- łatwiej będzie się ustosunkować.       
                                    Radny Chrzanowski nawiązał do informacji Burmistrza o spotkaniu z Prezesem KSM i zasugerował, by zaprosić go na posiedzenie Komisji w sprawie tych miejsc parkingowych. Pan Chrzanowski zaznaczył, że razem z radnym Gremplewskim mają pewne sugestie, jak można takie miejsca wygospodarować i dobrze byłoby to przedyskutować. Pan Straszyński zapewnił, że o ile pan Prezes wyrazi taką wolę i chęć- to zaprosi go na Komisję, którą ogłosi pan Przewodniczący. Burmistrz uznał, że na pewno będzie łatwiej tak rozmawiać, niż gdyby miał przekazywać Prezesowi postulaty radnych. Pomysł  ten poprał także Przewodniczący Rady.
                                    Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja planowana jest na dzień 26 kwietnia 2019 r. i zgodnie ze zmienionym dziś planem pracy Rady- jej tematem będzie:
1.Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Gniewkowie oraz Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Gniewkowie za rok 2018.

2.Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2018.

3.Ocena zasobów pomocy społecznej oraz sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za rok 2018.

4.Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”.

Posiedzenie Komisji Rady odbędzie się natomiast 24 kwietnia 2019 r. o godz. 1530.

Pan Burmistrz poprosił, by sołtysi pozostali po sesji na sali, ponieważ chciałby jeszcze z nimi porozmawiać.


Ad.15  Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej.
O godzinie 1645  Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia VIII obrad.


   
                                                             

 

 

 


Protokołowała: J.Stefańska

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 kwietnia 2019 15:01
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 546
24 kwietnia 2019 08:37 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
19 kwietnia 2019 10:56 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [mx2310u_20190419_102813.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
19 kwietnia 2019 10:56 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [mx2310u_20190419_102530.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)