WERSJA ROBOCZ PROTOKOŁU
Protokół Nr VII/2018
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 27 lutego 2019r.
w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 994 ze zm.)- Przewodniczący Rady o godz. 1500 dokonał otwarcia VII sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Kolejno, Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady - radnych, jak i zaproszonych gości, mieszkańców oraz sołtysów z terenu Gminy – (listy obecności stanowią załącznik nr 2 do protokołu).
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, a dodatkowo jest też wyświetlany na sali obrad, a propozycja ta została przez radnych przyjęta.
Proponowany porządek obrad:
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
5.Zmiana planu pracy Rady Miejskiej na rok 2019:
- przedstawienie propozycji zmiany polegającej na ustaleniu nowego terminu dla informacji na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2018:,
-dyskusja,
-przyjęcie zmiany.
6.Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2018:
- przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
7.Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2016-2018 za rok 2018:
- przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
8.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2019:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
9.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2019-2021”:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
10.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
11.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie Gminy Gniewkowo:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
12.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia miasta Gniewkowa do stowarzyszenia Związek Miast Polskich i delegowania przedstawiciela miasta Gniewkowa do Zgromadzenia Ogólnego Związku Miast Polskich:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
13.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie założenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
14.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
15.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sieci szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo :
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
16.Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w zakresie przyznania przez Burmistrza Gniewkowa komunalnego lokalu mieszkalnego przy ul.Pająkowskiego w Gniewkowie:
-przedstawienie wyników kontroli,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
17.Interpelacje i zapytania radnych.
18.Wolne głosy, zapytania i wnioski.
19.Zamknięcie obrad sesji.
Nawiązując do ustaleń ze wspólnego posiedzenia Komisji - Przewodniczący Rady poinformował o wniosku pana Burmistrza o zmianę porządku obrad polegającą na wykreśleniu punktów 13 i 15 tj. projektu uchwały w sprawie założenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11 oraz projektu uchwały w sprawie sieci szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz jednoczesnym wprowadzeniu następujących projektów uchwał:
- w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie z siedzibą przy ulicy Toruńskiej 40 poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej Szkoły przy ulicy Dworcowej 11;
- utworzenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie, z siedzibą w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11 i nadania statutu;
- ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych od dnia 1 września 2019r.
Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają może jeszcze jakieś inne wnioski do porządku obrad.
Radny Pułaczewski oświadczył, iż ma informację, że jednak został przeprowadzony audyt odnośnie oświaty, nie widział tego dokumentu, a bardzo chciałby go zobaczyć – dlatego wnioskuje o 10 minut przerwy, by można ten dokument radnym dostarczyć.
Po porozumieniu z Burmistrzem- w kwestii przekazania wnioskowanego dokumentu- o godz. 1510 prowadzący obrady ogłosił 10- minutową przerwę w obradach.
Wznowienie obrad nastąpiło o godz. 1525 .
Przewodniczący Rady powtórzył, że został złożony wniosek przez pana Burmistrza, zgodnie z którym proponuje się zmianę w porządku obrad polegającą na wykreśleniu punktu 13 i 15- projektu uchwały w sprawie założenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11 oraz projektu uchwały w sprawie sieci szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo, natomiast druga zmiana polega na wprowadzeniu do porządku obrad jako punktu 14- projektu uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie z siedzibą przy ulicy Toruńskiej 40 poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej Szkoły przy ulicy Dworcowej 11, jako punkt 15-projekt uchwały w sprawie utworzenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie, z siedzibą w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11 i nadania statutu i kolejno – projektu uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych od dnia 1 września 2019r. Kolejno, prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie wycofania projektów uchwał. W głosowaniu udział brało 14 radnych, 13 radnych głosowało za, a 1 radny wstrzymał się od głosu, a tym samym wniosek został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu, a wprowadzone do porządku obrad projekty uchwał kolejno nr: 4,5 i 6.
W związku z wątpliwościami w kwestii przeprowadzonego głosowania- Przewodniczący Rady wyjaśnił, że wniosek dotyczył wycofania jednych uchwał i wprowadzenia innych i to zostało już przegłosowane i następnie zarządził głosowanie dotyczące przyjęcia całego porządku obrad.
Kolejno, radni głosowali w sprawie przyjęcia porządku obrad wraz z wcześniej przyjętą zmianą. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych, 11 radnych głosowało „za”, 2 było „przeciw”, a 1 osoba wstrzymała się od głosu. Tym samym porządek obrad został przyjęty i tym samym zmieniła się numeracji punktów. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:
1.Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z VI sesji.
4.Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
5.Zmiana planu pracy Rady Miejskiej na rok 2019:
- przedstawienie propozycji zmiany polegającej na ustaleniu nowego terminu dla informacji na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2018:,
-dyskusja,
-przyjęcie zmiany.
6.Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2018:
- przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
7.Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2016-2018 za rok 2018:
- przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
8.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2019:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
9.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2019-2021”:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
10.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
11.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie Gminy Gniewkowo:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
12.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia miasta Gniewkowa do stowarzyszenia Związek Miast Polskich i delegowania przedstawiciela miasta Gniewkowa do Zgromadzenia Ogólnego Związku Miast Polskich:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
13.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
14.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie z siedzibą przy ulicy Toruńskiej 40 poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej Szkoły przy ulicy Dworcowej 11:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
15.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie, z siedzibą w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11 i nadania statutu:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
16.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych od dnia 1 września 2019r.:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
17.Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w zakresie przyznania przez Burmistrza Gniewkowa komunalnego lokalu mieszkalnego przy ul.Pająkowskiego w Gniewkowie:
-przedstawienie wyników kontroli,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
18.Interpelacje i zapytania radnych.
19.Wolne głosy, zapytania i wnioski.
20.Zamknięcie obrad sesji.
Ad. 3 Przyjęcie protokołu z VI sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z VI sesji, która odbyła się w dniu 30 stycznia 2019r. był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z VI sesji. Kolejno , przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem protokołu głosowało 14 obecnych na sesji radnych i tym samym protokół został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad. 4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
O zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił pana Burmistrza.
Pan Straszyński poinformował, że odbył wiele spotkań, pierwsze to konwent burmistrzów w Aleksandrowie Kujawskim, na którym wybierano nowe władze konwentu , omawiano projekt uchwały „antysmogowej” Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Kolejny taki konwent będzie poświęcony wyłącznie tej uchwale. Dyskutowano też na temat projektu raportu o stanie gminy , jaki to dokument musi przedłożyć organ wykonawczy Radzie do końca maja.
Burmistrz mówił też o spotkaniu w LGD „Czarnoziem na Soli” , na którym omawiano tegoroczne działania i wnioski. Odbył też spotkanie w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy z „panem Dyrektorem od spraw dróg” na temat złożenia wniosków na polepszenie infrastruktury drogowej na terenie Gminy. Z pozyskanej informacji wynika , że „konkurs zostanie ogłoszony na przełomie lipca, ale nie wykluczone, że ogłoszony zostanie szybciej”. Na nasze województwo w tym roku przypada kwota 250 mln zł , z czego 60% otrzymają gminy , a 40% powiaty. W ubiegłym roku te środki były na poziomie 60 mln zł i jest szansa „w tym roku złożenia dobrych wniosków i uzyskania dofinansowania do remontu naszych dróg na terenie Gminy Gniewkowo”. Burmistrz przekazał, że uczestniczył także w walnym zebraniu LGD, odbył spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim z „panem Dyrektorem od sportu” na temat przyszłości, współpracy i różnych inicjatyw sportowych. Spotkanie pan Burmistrz uznał za bardzo owocne, pan Dyrektor obiecał informować o wszelkich inicjatywach sportowych, ogłaszanych przez UM, by można było brać czynny udział w składaniu aplikacji. Jedna z takich informacji już była podana, choć trochę błędna, bo pan Straszyński informował, że konkurs już jest ogłoszony, a będzie ogłoszony „na dniach” w zakresie poprawy infrastruktury sportowej na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Burmistrz zaprosił wszystkich do składania takich aplikacji. Pan Straszyński powiedział, że odbył też spotkanie ze Starostą Inowrocławskim na temat strategii rozwoju obszaru społeczno-gospodarczego, w tym w zakresie wniosków planowanych do realizacji przez Gminę Gniewkowo w tym roku. Pan Burmistrz przekazał, że odbył również spotkanie z Kuratorem Oświaty na temat utworzenia drugiej Szkoły Podstawowej w Gniewkowie.
Pan Straszyński przekazał informację o podpisaniu porozumienia o wstąpieniu OSP w Gąskach do KSRG i mamy już wpisane 2 jednostki z Gminy do tego systemu.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Stefański przypomniał, iż nie otrzymał odpowiedzi „w sprawie LGD”, co pan Burmistrz obiecał na sesji. Radny zauważył też, że w BIP „jest zarządzenie okienkiem” i zapytał, czego ono dotyczy (Nr 15, albo 16). Pan Stefański zapytał też Burmistrza o to, czy „rewitalizacja LGD-u nie jest u nas zagrożona, to OSP Szadłowice, ta remiza i Markowo- będzie realizowane?” . Pan Burmistrz zapewnił, że „tak, jak najbardziej”. W temacie ORSG byli pracownicy Urzędu Marszałkowskiego i umówione jest spotkanie w marcu, by „dokonać już tych kroków związanych z wydłużeniem ewentualnych wniosków”. Pan Straszyński dodał, że jeśli odbędzie się to w marcu, to na następnej sesji będzie już mógł zdać radnym sprawozdanie, co z tymi wnioskami będzie dalej się działo. To są 3 wnioski: jeden dotyczy rewitalizacji parku w Gniewkowie, drugi- rewitalizacji Markowa i trzeci- rewitalizacji OSP w Szadłowicach. Z-ca Burmistrza odpowiedział natomiast na pytanie o brakujące w BIP-ie zarządzenie wyjaśniając, że dotyczy ono harmonogramu obchodów Roku Pająkowskiego i zapewnił, iż ono będzie opublikowane.
Radny Pułaczewski zapytał o szacunkowy koszt przyłączenia OSP w Gąskach do KRSG. Burmistrz odpowiedział, że aby jednostka mogła być wpisana do systemu to muszą być spełnione określone warunki, jakie sprawdza PSP w Inowrocławiu. Te warunki zostały spełnione i dlatego podpisano to porozumienie, z którego nie wynikają żadne koszty, wręcz przeciwnie- jednostka wpisana w ten system może ubiegać się o większe środki finansowe, niż pozostałe jednostki. Może korzystać ze środków Funduszu Sprawiedliwości MSWiA i PSP w Inowrocławiu.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pana Burmistrza za okres międzysesyjny.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem informacji opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Ad.5 Zmiana planu pracy Rady Miejskiej na rok 2019.
Przewodniczący Rady poinformował, że na wniosek pana Burmistrza proponuje się zmianę pracy Rady przyjętego w dniu 28 grudnia 2018r. polegającą na przeniesieniu tematu „Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów. Zaznaczył też, że kwestia ta omawiana była na posiedzeniu Komisji.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było pytań i dyskusja została zamknięta, a prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia tej zmiany.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem zmiany opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu, a zmieniony plan pracy Rady Miejskiej na rok 2019- załącznik nr 11.
Ad.6 Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2018.
O przedstawienie sprawozdania Przewodniczący Rady poprosił Kierownika MGOPS- panią Aleksandrę Marczak.
Pani Kierownik omówiła sprawozdanie zaznaczając, że dotyczy ono rodzin dotkniętych przemocą oraz sposobów niesienia pomocy tym rodzinom (stanowi ono załącznik nr 12 do protokołu). Pani Kierownik zaznaczyła, że temat szeroko omawiany był na posiedzeniu Komisji i poprosiła o ewentualne pytania.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie było pytań i dyskusja została zamknięta, a prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
Ad.7 Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2016-2018 za rok 2018.
O omówienie sprawozdania poproszona została ponownie pani Aleksandra Marczak (stanowi ono załącznik nr 14 do protokołu).
Pani Kierownik przekazała, że określa ono realizacje zadań nałożonych na Gminę w zakresie wspierania rodziny w prawidłowym wykonywaniu przez nią obowiązków opiekuńczo-wychowawczych. Pani Marczak również wspomniała, iż temat omawiany był już wcześniej na posiedzeniu Komisji.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wiceprzewodniczący Rady zapytał o to, ile dzieci z rodzin zastępczych trafia z powrotem do domów dziecka, do domów opiekuńczo-wychowawczych. Pani Kierownik zapytała, czy chodzi o sytuację, gdy dziecko wraca z powrotem do rodziny biologicznej, na co pan Bajerowski zaprzeczył tłumacząc, że chodzi o powrót do placówki opieki wychowawczej. Pani Marczak zapytała, czy ma podać liczbę dzieli przebywających w takich placówkach. Radny ponownie wskazał, że chodzi mu o dzieci, jakie wracają z powrotem z rodzin zastępczych. Pani Kierownik uściślając, zapytała, czy chodzi o dzieci wracające z rodzin zastępczych do rodziny biologicznej, na co uzyskała odpowiedź, iż chodzi o powrót do domu dziecka. Pani Kierownik wyjaśniła, że „rodzina zastępcza” i „dom dziecka” funkcjonują na podobnych zasadach i nie do końca rozumie zadane pytanie. Jeśli dzieci są zabierane w trudnych sytuacjach, to mogą trafić do placówki opiekuńczo-wychowawczej , lub do rodziny zastępczej. Najczęściej „rodziny zastępczej” szuka się wśród bliskich dzieci np. są to dziadkowie, ciocie. Jeśli takiej możliwości nie ma, „wchodzimy do rodziny zastępczej zawodowej”. Pan Bajerowski powiedział, że wie, że były przypadki „przerzucanych” dzieci, „dzieci były jakiś czas tu, później znowu oddawane z powrotem”. Zdaniem radnego są to dzieci „naprawdę pokrzywdzone losem”. Pani Marczak oświadczyła, że tym, o czym mówi radny zajmują się powiatowe centra pomocy rodzinie, to nie jest zadanie gmin, ani ośrodków pomocy. Jeśli dziecko trafia do rodziny zastępczej, to Ośrodek się tym zajmuje, ale dalszym losem dziecka zajmuje się PCPR w Inowrocławiu. Po ustaleniu, że pytanie nie dotyczy zakresu prac MGOPS- radny Bajerowski przeprosił panią Kierownik, ale zaznaczył, że „nasze dzieci”, które trafiają w ten sposób do domów dziecka będą miały problemy w późniejszym czasie. Pan Bajerowski powiedział, że chodzi mu o jeden, czy dwa przypadki, że te dzieciaki „później nie będą miały gdzie pójść, po prostu zostaną bez dachu nad głową”. Pani Marczak stwierdziła, że radny mówi o przypadkach dzieci osiągających pełnoletność, które się usamodzielniają i przekazała, że z jej informacji wynika, że PCPR jest zobowiązane do zorganizowania całego procesu- albo powrotu dziecka do rodziny biologicznej, albo do znalezienia mieszkania. To są również zadania PCPR.
Radni nie mieli innych pytań, ani uwag do omówionego materiału i Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2019.
Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o zabranie głosu i omówienie przedłożonego projektu zmian w budżecie. Pani Kucharska przedstawiła propozycje zmian w ramach dochodów i wydatków.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wskazując na rozdział 750857 i kwotę 62.500 zł (ze szczegółowego planu wydatków- to
jest 40 tys. zł na wynagrodzenia)- radny Stefański zapytał, czy są to jakieś podwyżki wynagrodzeń. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie jest to wzrost wynagrodzeń, tylko zwiększenie środków w budżecie na 2019 rok, które były zaplanowane w zbyt małej wysokości. Pan Stefański zapytał, czy ten za mały plan dotyczy wynagrodzeń, co pani Kucharska potwierdziła. Kolejno padło ponownie pytanie, czy jest to związane ze wzrostem wynagrodzeń, na co pani Kucharska odpowiedziała, że nie oznacza to wzrostu, a wynika to z faktu, że w przypadku wydatków na wynagrodzenia zostały „obcięte wydatki w planie”. Radny Stefański wskazał też na rozdział 75412, gdzie dokonuje się przesunięcia środków na wydatki inwestycyjne z § 6050 do § 6230 na dotację celową dla OSP w Kijewie i zauważył, że to wsparcie nie dotyczy zwiększenia gotowości bojowej jednostki, tylko jest to zadanie inwestycyjne. Radny zapytał, jak to zostanie zrealizowane, bo jest to termomodernizacja budynku „nie naszego, na nie naszym gruncie”. Pani Skarbnik oświadczyła, że „z jej wiedzy” wynika, iż Gmina może przekazywać dotacje jednostkom spoza sektora finansów publicznych na inwestycyjne, które będą zgodne z ustawą p.poż. Pan Stefański zapytał, czy w związku z tą dotacją ogłoszony będzie jakiś konkurs, na co pani Kucharska zaprzeczyła.
Radny Pułaczewski nawiązał do wcześniejszego zapytania o dotację dla OSP i zapytał, czy radni mogliby poznać przepis ustawy , o którym mówiła pani Skarbnik, by mieli pewność, że wolno to robić. Pan Pułaczewski zaznaczył, że nie chodzi o to, że „nie chcemy tego robić”, tylko by było to zrobione zgodnie z przepisami.
Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza o udzielenie odpowiedzi. Burmistrz oświadczył, że radzono się w tej sprawie w RIO i to Izba przekazała, by zrobić to właśnie w taki sposób.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2019 opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, a tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/43/2019 - załącznik nr 17.
Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2019-2021”.
Przewodniczący Rady o omówienie projektu uchwały poprosił Kierownika MGOPS. Omawiając przedłożony Radzie projekt uchwały pani Marczak zaznaczyła, że jest to kontynuacja zadania, jakie realizowane było wcześniej.
Następnie otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta i zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem w sprawie w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2019-2021” opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/44/2019 - załącznik nr 19.
Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady poprosił ponownie panią Aleksandrę Marczak o przedstawienie projektu uchwały. Po wystąpieniu pani Kierownik otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/45/2019 - załącznik nr 21.
Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie Gminy Gniewkowo.
Projekt uchwały omówił Prezes Zarządu PK „Gniewkowo”- pan Paweł Krawański, zwracając uwagę na proces związany z przygotowaniem wcześniej przyjętego Regulaminu- zakwestionowanego przez Wojewodę oraz na poszczególne zmiany zaproponowane w jego treści. Pan Prezes zwrócił też uwagę na błąd, jaki pojawił się w § 7 ust. 1 projektu uchwały, który wskazuje odniesienie nie dość precyzyjnie do podstawy określającej warunki do spełnienia przez podmiot chcący przyłączyć się do sieci. Pan Krawański podał poprawny zapis końcówki tego przepisu, który winien brzmieć: „art. 6 ust. 1 pkt 1-6 ustawy”. Wskazał również na 2 zmiany w podstawie prawnej, jakie nastąpiły w międzyczasie do powołanych ustaw i podał odpowiednie numery pozycji z Dzienników Ustaw do uzupełniania.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/46/2019 - załącznik nr 23.
Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia miasta Gniewkowa do stowarzyszenia Związek Miast Polskich i delegowania przedstawiciela miasta Gniewkowa do Zgromadzenia Ogólnego Związku Miast Polskich.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem przedstawił Z-ca Burmistrza- pan Jarosław Tomczyk.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia miasta Gniewkowa do stowarzyszenia Związek Miast Polskich i delegowania przedstawiciela miasta Gniewkowa do Zgromadzenia Ogólnego Związku Miast Polskich opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/47/2019 - załącznik nr 25.
Ad.13 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o omówienie projektu uchwały. Pani Kucharska podkreśliła, że projekt uchwały wynika ze zmiany Sołtysów i wymieniła sołectwa, gdzie te zmiany nastąpiły.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso głosowało 14 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/48/2019 - załącznik nr 27.
Ad.14 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie z siedzibą przy ulicy Toruńskiej 40 poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej Szkoły przy ulicy Dworcowej 11.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie projektu uchwały Z-cę Burmistrza. Pan Tomczyk odczytał treść projektu uchwały, a następnie prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Wskazując na opinię Kuratora Oświaty w części mówiącej o braku informacji na temat powiadomienia rodziców o zamiarze przekształcenia Szkoły- radny Pułaczewski odniósł się do uzasadnienia projektu uchwały, z którego natomiast wynika, że wszyscy rodzice powiadomieni zostali. Radny zapytał, czy aby na pewno ten warunek został spełniony. Z-ca Burmistrza odpowiedział, iż wszystkim rodzicom zawiadomienia zostały wysłane.
Radny Stefański zwracając się do Radcy Prawnego zapytał o definicję „skutecznego doręczenia”, jak należy to rozumieć. Pani Pokorska wyjaśniła, że chodzi o takie doręczenie, że adresat miał możliwość zapoznania się z tym. Pan Stefański zapytał, czy to znaczy, że musi o tym wiedzieć, że podpisze odbiór, bądź jakąś listę. Pani Mecenas wyjaśniła, że dla celów dowodowych wskazane jest, aby była możliwość udowodnienia, że ta możliwość zapoznania się z treścią była. Radny zapytał, czy to oznacza, że te podpisy wszystkich rodziców mamy. Pan Tomczyk odpowiedział, że „czekamy teraz na spływ wszystkich zwrotek”.
Radny Stefański zapytał, czy związki zawodowe również muszą się w tej kwestii wypowiedzieć, bo nie ma takiej adnotacji. Przewodniczący Rady zapytał o to, do kogo skierowane było to pytanie, na co pan Stefański oświadczył, że kieruje je do Przewodniczącego , który „ma swobodę działania”. Prowadzący obrady poprosił Burmistrza o ustosunkowanie się do tego pytania. Pan Straszyński wyjaśnił, iż związki zawodowe zostały poinformowane „o tym, co teraz tutaj proponujemy”.
Pan Stefański zapytał, czy to oznacza, że tej opinii nie ma. Przewodniczący Rady zapytał natomiast, czy ta opinia jest wymagana. Pani Pokorska przekazała, że z ustawy- Prawo oświatowe nie wynika, iż taką opinię należy pozyskać, ale na pewno wymagana jest pozytywna opinia Kuratora Oświaty. Art. 19 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych jest bardzo ogólny, a orzecznictwo jest niejednolite w tym zakresie i nie ma tej pewności, że musi to być skonsultowane ze związkami, choć z daleko idącej ostrożności ten projekt do związków zawodowych reprezentatywnych został przedłożony.
Radny Pułaczewski zapytał, czy w związku z tym posiadamy opinię związków w tej sprawie. Burmistrz oświadczył, iż na ten moment opinii takiej nie ma. Osobiście zawiózł dokumenty do obu związków i „czekamy na tą opinię na piśmie”.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała o to, kiedy „czasowo-terminowo” dokonany był ten audyt wewnętrzny, bo data jest dzisiejsza. Pan Straszyński przekazał, że audyt wpłynął dzisiaj, natomiast trudno powiedzieć od kiedy zajmował się tym audytor. Na prośbę radnych, by coś takiego przeprowadzić – audytor otrzymał polecenie, by to zrobić. Radna zapytała, czy oznacza to, iż na dzień posiedzenia Komisji, w poniedziałek Burmistrz tego dokumentu nie posiadał. Pan Straszyński zapewnił, iż wówczas go nie posiadał.
Radny Pułaczewski stwierdził, że „rodzi się pytanie, kto ten audyt zlecił w takim wypadku i kiedy”. Burmistrz odpowiedział, że zlecony był po ostatniej sesji , na której „państwo wyraziliście taką chęć, by taki audyt przeprowadzić”.
Zaznaczając, że „wynik głosowania jest przesądzony”-radny Stefański zwrócił uwagę, że w dokumencie, który radni dziś otrzymali nie ma ani jednego, pozytywnego słowa na temat tej zmiany. Dodał też, że nie oczekuje tu żadnej odpowiedzi, „bo za chwilę stanie się to, co jest w pełni przewidywalne”.
Burmistrz odniósł się do wypowiedzi radnego podkreślając, że „to jest pana i tylko pana zdanie na ten temat”, natomiast audyt polega na tym, że zawiera mocne i słabe strony. Widział to niezależny audytor w taki sposób i tak to przedstawił. Zaznaczając, że „oczywiście jest to jego zdanie”-pan Stefański powiedział, iż niezależny audytor nie powiedział tam żadnego dobrego słowa.
Radny Tomasik zwrócił natomiast uwagę na kwoty wydatków związanych z tą zmianą podane w audycie- 288 tys. zł na wynagrodzenia, 300 tys. zł na wyposażenie sal i zapytał skąd w budżecie znajdą się środki na ten cel. Burmistrz powiedział, że kwota podana przez audytora na wyposażenie to kwota przewidywana i można skorzystać z subwencji oświatowej na wyposażenie sal, o której jednak audytor nie wspomniał. Natomiast kwota 288 tys. zł na wynagrodzenia- to również hipotetyczne założenia pana audytora. Burmistrz wskazał, że ta kwota w stosunku do rocznych wydatków na szkoły wynoszących 21 mln zł- nie jest tak znacząca, jeśli chodzi o oświatę.
Radny Gremplewski powiedział, że w uzasadnieniu do uchwały podano, iż nauczyciele klas I, którzy utracą pracę w SP Nr 1 w związku ze zmniejszeniem naboru – zostaną zatrudnieni w szkole podstawowej. Zdaniem radnego jest to „zupełnie sprzeczne z tym, co mówi audytor”, wskazując na brak gwarancji na to, że ci sami nauczyciele to zatrudnienie tam znajdą. Radny przytoczył treść audytu sugerującego, że świadomi zagrożenia utratą zatrudnienia nauczyciele będą się ubiegać o przyznanie urlopu na poratowanie zdrowia. Burmistrz powiedział, że na ten temat rozmawiano i nie chciałby, by radny wprowadzał w błąd opinię publiczną, bo doskonale wie, że część dzieci wychodzi w tym roku z klasy VIII i z Gimnazjum i „tam, kwestia, którą omawiamy nie ma żadnego wspólnego mianownika, jeżeli chodzi o ten temat”. Pan Gremplewski zaznaczył, że „nie wprowadzał w błąd”, tylko odczytał to, co zawarto i w uzasadnieniu i w audycie.
Pan Pułaczewski zapytał o to, ile z kwoty 21 mln zł na oświatę – to środki własne Gminy. Burmistrz odpowiedział, że jest to 12 mln. zł.
Przewodniczący Rady oświadczył natomiast, iż znalazł pozytyw w audycie i wskazał na treść mówiącą o zakładanej, średniej wielkości oddziałów, która będzie mniejsza, co umożliwi bardziej indywidualne podejście do ucznia.
Radny Chrzanowski powiedział, że patrzy na te pozytywy i wynika z nich, że w klasie będzie ok. 13-14 osób, a tym samym koszty utrzymania będą większe.
Przewodniczący Rady oznajmił, iż nie do końca rozumie tę dyskusję, ponieważ i na Komisjach i wcześniejszych rozmowach „martwiliśmy się o pracę dla nauczycieli”, a z tego wynika jednak, że ta praca będzie i nie wie, jak to teraz interpretować.
Radny Tomasik zwrócił uwagę, że jednak na Komisjach radni nie mieli tego dokumentu, jaki został im teraz dostarczony. Przewodniczący Rady powiedział natomiast, że „tak to odczytuje”, że miejsca pracy są zabezpieczone. Burmistrz oświadczył, iż jeszcze raz chciałby podkreślić fakt, o którym się zapomina, że daje się możliwość i szansę rodzicom, którzy będą mogli w roku 2020/2021 zapisać dzieci do nowo powstałej szkoły i dlatego prosi o pozytywne zaopiniowanie tych uchwał. Jeśli takiej szansy tym rodzicom się nie da, to nie będą mogli tego zrobić. Dokumenty audytowe nie zawierają tych kwestii, bo na tą chwilę – „oprócz tego, że powstaje jedna klasa nie wiemy co się stanie w roku 2020/2021”, bo to rodzice podejmują decyzję. Zdaniem pana Burmistrza „ta sytuacja wpisana w audyt” może się kolosalnie zmienić.
Pan Gołaś wskazał natomiast na to, że 750 osób podpisało się pod petycją w sprawie utworzenia dwóch szkół podstawowych w Gniewkowie, ale poprzednia Rada nie pochyliła się w ogóle nad tym. Radny zaapelował, by zacząć szanować zdanie innych osób, którzy chcą, by powstały dwie szkoły podstawowe w Gniewkowie.
Pan Bożko oświadczył, iż chciałby skonkludować to wszystko, że „mało liczne klasy, bliskość budynku, wzrost zatrudnienia, o którym tutaj cały czas była mowa”- to są pozytywy, by za tym zagłosować.
Radny Stefański powiedział, że przy tych „pozytywach” i „tej szansie , jaką dajemy rodzicom”, jest też wskazany stres przy dzieleniu dzieci w klasach. Pan Stefański odniósł się też do wypowiedzi radnego Gołasia na temat petycji i przekazał, że tam podpisani byli też ludzie urodzeni przed 1940 rokiem, były też osoby niepełnoletnie, a także osoby spoza terenu naszej Gminy i obrębów tych szkół. Radny powiedział, by nie szafować słowami typu: „brakuje 2 miliony”, „zlekceważono rodziców”, czy „drogi są w stanie katastrofalnym”, bo wszystkie samorządy „przed panem, przede mną i po nas” będą pracowały i coś wypracują. Dodał, by się szanować, bo nie wiadomo, jak oceniona zostanie działalność tej Rady za 5 lat. Przed tą Radą byli inni, którzy podejmowali decyzje, które pan Stefański uznaje za słuszne, bo coś wypracowano. Odnosząc się na koniec ponownie do wspomnianej petycji, zachęcił do jej lektury.
Radny Pułaczewski zapytał, czy o skomentowanie tej sytuacji może poprosić panią Kowalską. Przewodniczący Rady stwierdził, że to radni mają głos na sesji i ewentualnie mogą się na to zgodzić. Następnie zapytał radnych o stanowisko w tej sprawie i poprosił o zagłosowanie przez podniesienie ręki, a podsumowując głosowanie stwierdził, że większością głosów wniosek pana Pułaczewskiego został odrzucony. Kolejno, prowadzący obrady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie z siedzibą przy ulicy Toruńskiej 40 poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej Szkoły przy ulicy Dworcowej 11 opowiedziało się 7 obecnych na sesji radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu, a 3- było „przeciw”. Radny Bożko poinformował, że nie będzie brał udziału w tym głosowaniu. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 28 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/49/2019 - załącznik nr 29.
Ad.15 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie, z siedzibą w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11 i nadania statutu.
Przewodniczący Rady poprosił Z-cę Burmistrza o przedstawienie również i tego projektu uchwały. Następnie prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu, dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie, które opóźnione zostało nieco poprzez problem techniczny z zalogowaniem się do systemu przez jednego z radnych. Przewodniczący Rady zapytał radnego Bożko, czy zamierza się też wyłączyć z kolejnych głosowań, co radny potwierdził. Prowadzący obrady przekazał radnemu uwagę Radcy Prawnego, że z tego trzeciego nie musi się wyłączać.
Za przyjęciem uchwały w sprawie utworzenia Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie, z siedzibą w Gniewkowie przy ul.Dworcowej 11 i nadania statutu opowiedziało się 9 obecnych na sesji radnych, 3 radnych było „przeciw” i 1 osoba wstrzymała się od głosu. Radny Bożko wyłączył się z głosowania. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 30 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/50/2019 - załącznik nr 31.
Ad.16 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych od dnia 1 września 2019r.
Projekt uchwały przedstawił Z-ca Burmistrza- pan Jarosław Tomczyk.
Następnie prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Tomasik zapytał, czy „te obwody są tylko założeniem”, a rodzice i tak będą mogli zapisać swoje dzieci do tej szkoły, do której będą mieć życzenie posłać swoje dzieci. Burmistrz zapewnił, że „oczywiście tak”.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu, dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie.
Za przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych od dnia 1 września 2019r. opowiedziało się 10 obecnych na sesji radnych, 3 radnych było „przeciw” i 1 osoba wstrzymała się od głosu. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 32 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr VII/51/2019 - załącznik nr 33.
Ad.17 Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w zakresie przyznania przez Burmistrza Gniewkowa komunalnego lokalu mieszkalnego przy, ul.Pająkowskiego w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady przypomniał, że na wniosek grupy radnych z dnia 2 grudnia 2018r. wszczęte zostało postępowanie kontrolne prowadzone przez Komisję Rewizyjną. Wyniki kontroli Komisja zawarła w protokole z dnia 25 stycznia 2019r. oraz wystąpieniu pokontrolnym z dnia 12 lutego 2019r. O przedstawienie i omówienie tych wyników poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej- Pana Kazimierza Orenta.
Przewodniczący Komisji przedstawił wystąpienie pokontrolne, które stanowi załącznik nr 34 do niniejszego protokołu.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała o, „co z art. 641 Kodeksu cywilnego w tym materiale, wystąpieniu pokontrolnym”. Radna zwróciła się też zapytaniem do Burmistrza o to, co zrobi, gdy ta osoba nie zamieszka w tym lokalu, na jaki dostał przydział. Burmistrz uznał, że jest to dość „głębokie” pytanie. Pani Kuraszkiewicz przyznała, że „jest to takie pytanie na przyszłość” i uznała, że jednak z należytą starannością należało to sprawdzić, bo wspomniany art. 641 KC mówi o tym, iż nie wystarczy sam meldunek do przydziału lokalu komunalnego, który dokonany został z mocy prawa przez Burmistrza. Wychodzi jednak na to, że mimo „iż deklaracja na odpady nie była złożona - uznaliśmy ją jako błędną, pan uzupełnił” – to wystarczyło mimo, że osoba zainteresowana nie przeniosła tam swojego centrum życiowego (nie nocowała, nie mieszkała)- mimo wszystko ten przydział jest. Burmistrz oświadczył, że ma zupełnie inne informacje , że „mieszkał, że nocował, że przebywał, tutaj nie było jedynie deklaracji śmieciowej, do czego będziemy tutaj wracać”.
Radny Stefański przypomniał „żywiołowe” wystąpienie na sesji jednej ze stron w tej sprawie i zapytał, czy oprócz osób zainteresowanych i ich dokumentów Komisja wysłuchała kogoś postronnego, kto mógłby się wypowiedzieć w przedmiocie zamieszkania np. Sołtysa Chrząstowa. Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja dysponowała dokumentami i przeprowadziła rozmowy z zainteresowanymi osobami, które złożyły „podpisy mieszkańców, którzy mieszkają w konkretnej klatce, tak że pan I.S. złożył podpisy z konkretnej klatki, a pani , która się też interesowała tym- złożyła też z całego bloku”. Radny Orent podkreślił, że nie jest uprawniony do sprawdzania podpisów, czy są one zgodne. Opierał się na otrzymanych dokumentach. Pan Stefański powiedział, że ta pani wyraźnie na sesji mówiła , że „ten pan tu nie mieszka, tylko mieszka w Chrząstowie” , dlatego pytał o to, czy Komisja pytała o zdanie osoby całkowicie niezależne. Z tego co zostało przedstawione , to „tam słowo było przeciwko słowu” i wynika z tego, że ktoś z tego bloku kłamał. Pan Orent oświadczył, że „nie jego rzeczą jest chodzenie po bloku i sprawdzanie, czy ktoś kłamie, czy nie kłamie- to chyba coś jest nie tak”. Pan Stefański stwierdził , że nie został zrozumiany, bo pytał o jakąś osobę niezależną np. Sołtysa Chrząstowa, „bo ta pani wyraźnie mówiła, że ten pan mieszka w Chrząstowie” i mógłby to potwierdzić. Gwoli ścisłości- radny Tomasik zwrócił uwagę panu Stefańskiemu, że Chrząstowo nie jest sołectwem i nie ma Sołtysa. Radny Stefański powiedział, że Chrząstowo łącznie Dąblinem i Godziębą stanowią Sołectwo, którego Sołtysem jest pan, obecny na sesji.
Radny Gremplewski powiedział, że trudno jest uznać osoby, które złożyły oświadczenia za zależne w jakikolwiek sposób od jednej, czy drugiej strony. Za Przewodniczącym Komisji przyznał, że nie była ona w stanie sprawdzić tych informacji i ograniczyła się do sprawdzenia tego, czy to, co podpisał Burmistrz na podstawie posiadanych dokumentów było prawidłowe i nie wykazywało znamion błędu.
Radny Bożko dodał, że charakter pracy zainteresowanej osoby jest taki, że nie wszyscy mieszkańcy mogli go widywać, „a podpisy były i nie widzieliśmy powodów, by to podważać”.
Radny Gremplewski dodał jeszcze małe sprostowanie odnośnie zebranych podpisów i powiedział, że to rzeczywiście było „słowo przeciwko słowu”.
Pan Tomasik zapytał, czy pani , która była także zainteresowana tym mieszkaniem znajduje się na czele listy, której radni pewnie nie są w stanie zweryfikować , „bo z wiadomych względów jest ona nieupubliczniona”. Burmistrz oświadczył, że teraz tworzony jest „nowy przydział lokali” i nie jest w stanie powiedzieć na ten moment, na którym miejscu znajduje się ta osoba. W marcu wszyscy będą to wiedzieć, bo będzie już ta lista.
Następnie Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia informacji Komisji Rewizyjnej. Za jej przyjęciem głosowało 11 radnych, a 3 wtrzymało się od głosu. Tym samym informacja została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 35 do protokołu.
Ad.18 Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby może przedstawić jakąś interpelację, bądź zapytanie.
Radny Stefański odczytał treść interpelacji w sprawach zgłoszonych radnemu przez mieszkańców oraz Sołtysa Sołectwa Skalmierowice (interpelacja stanowi załącznik nr 36 do protokołu).
Radny Gołaś zgłosił, że ma zapytanie do Burmistrza , ponieważ teraz trwa wycinka krzewów, a na terenie okręgu wyborczego radnego dużo jest takich krzewów. Przewodniczący Rady przerwał tą wypowiedź pytając, czy jest to interpelacja, na co pan Gołaś wyjaśnił, że jest to zapytanie do pana Burmistrza. Przewodniczący Rady pouczył radnego, że zgłosi je w „wolnych głosach i wnioskach”. Radny zareagował zdziwieniem, na co pan Krzysztofiak dodał, że powinno być to przygotowane na piśmie.
Radny Gremplewski poinformował o dwóch przygotowanych interpelacjach, których treść odczytał, a dotyczących: „problemu związanego z zanieczyszczeniami pochodzenia zwierzęcego” na terenie Gniewkowa oraz miejsc parkingowych przy ul.700-lecia oraz ul.dr Jana Dreckiego (interpelacje stanowią odpowiednio załącznik nr 37 i 38 do protokołu).
Radny Orent przekazał, że złożył interpelację dotyczącą sygnalizacji świetlnej „na żądanie” w Suchatówce (stanowi ona załącznik nr 39 do protokołu). Radny zaznaczył, że wie, iż odbyło się jakieś spotkanie z zarządcą drogi i zapytał, czy coś może wiadomo na ten temat. Z-ca Burmistrza oświadczył, że był wczoraj w Generalnej Dyrekcji w Bydgoszczy, wysłano też pismo w tej sprawie. Dyrekcja aktualnie wysłała do Warszawy duży plan , jeśli chodzi o „15-tkę” i pochyli się nad tym, ale nie daje gwarancji, że ta sygnalizacja będzie.
O głos poprosił także Wiceprzewodniczący Rady, ale okazało się, że to wystąpienie, które zamierzał skierować do pana Burmistrza również winno znaleźć się w następnym punkcie obrad.
Ad.19 Wolne głosy, zapytania i wnioski.
Na początku Przewodniczący Rady udzielił głosu panu Heliodorowi Banaszakowi.
Pan Banszak zaznaczył, że został już przedstawiony, więc nie musi już tego robić sam i wielu osobom jest znany, ponieważ do wielu lat działa w Związku SOLIDARNOŚĆ. Obecnie jest przedstawicielem Powiatu Inowrocławskiego w Wojewódzkim Porozumieniu Związków Zawodowych Rolników. Poprzednią kadencję prowadziła SOLIDARNOŚĆ, teraz SAMOOBRONA i prowadzona jest prężna działalność. Uczestniczą w tym „dyrektorzy Urzędu Wojewódzkiego i wszystkich innych szczebli województwa”. Pan Banaszak zaznaczył, że nie chce radnych zastępować, bo „wchodzą” tylko w takie zagadnienia, gdzie trzeba coś pomóc. Ostatnio był problem z dopłatami suszowymi. Nie było buraków, nie było kukurydzy i dzięki działaniu i protestom robione były poprawki, bo początkowo, ani buraki, ani kukurydza nie były tym objęte. To Porozumienie Wojewódzkie założone przez Ministra Ardanowskiego, w czasach, gdy działał w Kółkach do tej pory funkcjonuje i teraz na ten wzór robione jest to na szczeblu krajowym. Jednym z tematów, jakie Związki chciałby poruszyć na spotkaniu z Wojewodą i Ministrem jest mała dostępność rolników do sanatoriów i gabinetów fizykoterapii. Pan Banaszak zapytał o możliwość zrobienia rozeznania na szczeblu gminnym, by przedstawić to potem na konferencji związkowej. Pan Banaszak zapytał również o możliwość dokonania rozpoznania w zakresie dostępności małych i średnich rolników do upraw warzywnych, które takich rolników utrzymują. Teoretycznie wszystkie tego typu gospodarstwa można utrzymać, ale przy kontraktacji te duże gospodarstwa to uniemożliwiają. To wymaga regulacji. Pan Banaszak nawiązał też do informacji pana Burmistrza o tym, że wniosek w sprawie Szkoły Nr 1 złożony został do związków i zapytał, czy SOLIDARNOŚĆ też to otrzymała , bo to go interesuje. Pan Banaszak poruszył też kwestię organizacyjną, ponieważ chciał wystąpić na początku (nie będzie uczestniczył we wszystkich sesjach) i musiał czekać, a chciał zabrać głos „nie przeciw, tylko pomóc, taki jest jego cel”. Szanuje swój czas, dlatego chciałby, aby to było uregulowane, bo nie wiedział, że musi wcześniej zgłosić , że chce zabrać głos.
Przewodniczący Rady zapytał, czy Burmistrz chce odpowiedzieć na pytanie. Pan Straszyński oświadczył, że na wszystkie pytania nie jest w stanie teraz odpowiedzieć , ale na jedno na pewno – jeśli chodzi o doradztwo dla rolników, to w czwartki będzie w Urzędzie dyżur Ośrodka Doradztwa Rolniczego z Inowrocławia. Burmistrz wyraził nadzieję, że dzięki temu rolnicy będą na bieżąco informowani we wszystkich kwestiach udzielania im pomocy. Na początku będzie to w każdym tygodniu, a następnie pan Kierownik z Inowrocławia zdecyduje, „czy będzie to co tydzień, czy będzie taka potrzeba, czy nie”. Na pytanie o godzinę dyżuru, pan Straszyński powiedział, iż myśli, że „to będzie cały dzień, tutaj nie ma godziny podanej”.
Radny Tomasik wystąpił z zapytaniem do Z-cy Burmistrza, który był na spotkaniu w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i zapytał o to, czy planowane są jakieś prace remontowe na terenie naszej Gminy. Pan Tomczyk odpowiedział, że „na tę chwilę skupiają się na 15-tce, wysłali duży program do Warszawy, do akceptacji, czekają na odpowiedź”. Radny zapytał, czego dotyczy ten program, czy rozbudowy , czy utrzymania tej drogi w lepszym stanie. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że chodzi o rozbudowę „15-stki”.
Radny Grzegorz Gołaś wskazał na prowadzoną wycinkę krzewów na terenie Gminy, to ma być do końca marca, a tych krzaków jest bardzo dużo i nie wiadomo, czy pracownicy się z tym uporają. Dlatego pan Gołaś zasugerował, by włączyć w tę akcje może ochotnicze straże pożarne z terenu Gminy- „mamy nowy sprzęt , byśmy go przetestowali, sprawdzili”. Radny poradził, by może porozmawiać na ten temat z Komendantem Powiatowym i Gminnym. Burmistrz przyznał, że temat jest do przedyskutowania, a na tę chwilę prace zlecane są Przedsiębiorstwu Komunalnemu „Gniewkowo”.
Radny Stefański nawiązał do interpelacji radnego Orenta i przypomniał, że wcześniej już chyba dwukrotnie składane były wnioski o wykonanie sygnalizacji w Suchatówce. Obojętnie, co by Dyrekcja z tą drogą nie robiła, czy będzie to system skandynawski, czy nie- to na drugą stronę ludzie przechodzić muszą i radny poprosił, by przy tym ująć też Szadłowice i Wierzchosławice, gdzie sygnalizacja również winna być zmieniona, bo nie spełnia swoich funkcji. Radny poprosił, by oprócz Suchatówki uwzględnić te 2 punkty, bo obojętnie co będzie robione „to jakiś asfalt tam zostanie”.
Radny Pułaczewski przypomniał, że już w poprzedniej kadencji występowano o dojście do przystanku w Wielowsi zaraz za torami, ludzie idą poboczem, a Dyrekcja nie zajęła w tej sprawie stanowiska. Radny powiedział też, że do Urzędu wpłynęły 2 pisma związane z klasami sportowymi i zapytał, czy mógłby uzyskać jakieś informacje na ten temat. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że w sprawie przystanku we Wielowsi przyszło pismo z Generalnej Dyrekcji informujące o przebudowie i wówczas „pochylą się nad problemem”. Odnośnie „klas sportowych” – Burmistrz powiedział, iż „myślę, że pochylimy się nad tym tematem, aczkolwiek nie kojarzę takiego pisma”. Zapewnił też, że odpowiedź udzielona zostanie na piśmie.
Sołtys Sołectwa Więcławice wskazała na przyjętą dziś uchwałę dotycząca inkasa i w imieniu sołtysów zapytała, czy zgodnie z nią będą w stanie zebrać I ratę podatku. Pani Skarbnik oświadczyła, że nie do końca rozumie pytanie. Pani Zdrojewska wskazała na procedurę, jaką musi przejść uchwała, by zaczęła obowiązywać, co spowoduje, że sołtysi nie będą w stanie zebrać tego podatku. Pani Kucharska zaznaczyła, że do czasu wejścia w życie nowej uchwały obowiązywała będzie dotychczasowa, zgodnie z którą sołtysi, którzy zostali ponownie wybrani mogą ten podatek zbierać. Pani Skarbnik powiedziała też, że z tego co jej wiadomo- nowi sołtysi zostali o tym poinformowani i do nich należy decyzja , czy będą to robić nieodpłatnie, czy zrezygnują ze zbierania I raty.
Sołtys z Murzynka oświadczył, że zabrakło mu na sesji bardzo ważnej informacji nie tylko dla jego Sołectwa, ale dla całej Gminy – co ze ścieżkami, jakie miały powstać, na jakim są etapie, kiedy będą przetargi. Burmistrz przekazał, że „cały czas czekamy na zaktualizowane kosztorysy- ścieżka Lipie-Murzynko oraz ścieżka Gniewkowo-Kaczkowo”. Jak tylko będą te kosztorysy, to będą składane wnioski.
Pan Sołtys powiedział, że ma jeszcze „2 drobniejsze sprawy” – „szrutową” drogę Murzynko-Gąski, przy której mieszkają 3 rodziny, a jest w tragicznym stanie (nie wystarczy sama równiarka, potrzebne jest kruszywo) i 3 duże dziury zagrażające bezpieczeństwu przed świetlicą w Murzynku. Burmistrz przekazał, że aktualnie- drogi robione są na bieżąco, remontowane, równane i zgłoszone przez Sołtysa tematy zostaną także przekazane do odpowiedniego referatu.
Pani Beata Kowalska oświadczyła, że ma pytanie do pana Burmistrza odnośnie inwestycji. Zanim jednak je zadała, nawiązała do tego, że radni wcześniej nie udzielili jej głosu w czasie procedowania nad uchwałą dotyczącą szkół i poinformowała, iż jest jednym z tych rodziców, którzy nie otrzymali zawiadomienia , nie zostało to jej doręczone.
Pani Kowalska wskazała też na wypowiedź Burmistrza na temat dodatkowych środków z subwencji na doposażenia szkół i zapytała, czy Gmina Gniewkowo otrzymała już metryczkę z subwencją oświatową i czy wysokość subwencji na 2019 rok jest wyższa od tej, jaka planowana była pod koniec 2018 roku, czy niższa. Burmistrz powiedział, iż to sprawdzi i odpowie na piśmie.
Pani Kowalska zapytała również o to, skąd Burmistrz ma informację na temat możliwości finansowania doposażenia nowej szkoły, o czym również wcześniej mówił. Pan Straszyński powiedział, że pani Wicleben przekazała mu taką informację, że 0,5% z subwencji oświatowej można przeznaczyć na wyposażenie. Pani Kowalska oświadczyła, że „troszeczkę się dziwi”- bo kryteriów jeszcze nie ma i rozporządzenie nie jest opublikowane, ale zapewne na kolejnej sesji będzie to już wiadome. Burmistrz oznajmił że „sprawdzi i przekaże”.
Pani Kowalska powiedziała, że pan Sołtys ją wyprzedził, bo chciała zapytać o inwestycje związaną ze ścieżkami rowerowymi, na którą umowa z Urzędem Marszałkowskim jest zawarta bodajże do końca sierpnia 2019r. i dlatego ma obawy, czy uda się tę inwestycję wykonać w terminie, skoro nie ma jeszcze przetargów. Patrząc na plan przetargów, czas na realizację zadania może okazać się stosunkowo krótki. Pani Kowalska zapytała, czy pan Burmistrz wie już dokładnie, kiedy ten przetarg będzie ogłoszony. Mieszkanka zapytała również o inwestycję p.n. „Przebudowa zdroju ulicznego” , które to zadanie budziło wiele kontrowersji, niemniej jednak zapisanego w budżecie z terminem realizacji chyba do czerwca 2019r. W przypadku tej inwestycji – w planie zamówień publicznych ogłoszonym w BIP-ie nie ma na ten temat wzmianki. Odnośnie pytania o „zdrój uliczny” Burmistrz odpowiedział, że to zadanie może być wykonane do roku 2023 , „na tą chwilę aneks jest podpisany do końca czerwca i jeżeli zdecydujemy, że tej inwestycji nie będziemy robić w tym roku, będzie aneks kolejny w UM podpisywany”. W kwestii ścieżek rowerowych pan Straszyński powiedział, że w przyszłym tygodniu jedzie do Urzędu Marszałkowskiego na podpisanie stosownego aneksu wydłużającego termin.
Pani Beata Kowalska poruszyła także temat „naszych repatriantów- osób, które zostały sprowadzone do Gniewkowa w zeszłym roku”. W poprzedniej kadencji Gmina pozyskała środki na wyremontowanie i wyposażenie mieszkania oraz poprzez -PUP na zatrudnienie tych osób. Zapytała, czy Burmistrz zamierza na podstawie ustawy o repatriacji – za pośrednictwem Starosty Inowrocławskiego wystąpić o środki na zatrudnienie i doposażenie stanowiska pracy dla tych 2 osób. Z-ca Burmistrza oświadczył, że „na tę chwilę zwróciliśmy się do Urzędu Pracy o refundację na dalsze zatrudnienie, a po refundacji wystąpimy o dalsze zatrudnienie”.
Zwracając się do Burmistrza -pani Sołtys Zdrojewska zapytała o to, „kiedy spotkają się w wiadomej panu Burmistrzowi sprawie”. Z-ca Burmistrza oświadczył, że „jak najszybciej”, jeszcze w tym tygodniu.
Wskazując za panią Zdrojewską na podjętą dziś uchwałę w sprawie inkasa- radny Stefański zwrócił uwagę, że część z nich pracowała będzie „ w wolontariacie” i zasugerował, by jakoś to im wynagrodzić np. przez zorganizowanie imprezy integracyjnej. Burmistrz powiedział, że 11 marca jest Dzień Sołtysa i o szczegółach z tym związanych sołtysi zostaną poinformowani niebawem.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy droga w Dąblinie brana jest pod uwagę przy remontach dróg. Burmistrz odpowiedział, iż „jak najbardziej-tak” i dodał, że za każdą taką informację jest wdzięczny, bo sprzęt wysyłany jest tam, gdzie są największe potrzeby.
Burmistrz przeprosił za małe „foux pas” ze swej strony na poprzedniej sesji, za nie przedstawienie Pana Wojciecha Gorczycy z Kancelarii Radców Prawnych „Gorczyca-Klembert” , który dziś też jest na sesji, i którego tym samym przedstawił.
Pan Tomasik powiedział, że występuje w swoim imieniu, ale zapewne radni też do tego przyłączą i pogratulował pani Magdowskiej nominacji na stanowisko Sekretarza Gminy.
Pan Bożko nawiązał do poniedziałkowego posiedzenia Komisji i rozmowy na temat trybun i zapytał, czy ktoś sprawdził stan tego obiektu, „bo doszły nas niepokojące wieści”. Z-ca Burmistrza przekazał, że w tym tygodniu będą tam pracownicy, by ocenić stan tych trybun. Wczoraj był przy obiekcie wraz z Przewodniczącym Rady, ale obiekt był zamknięty.
Pani Zdrojewska zgłosiła potrzebę naprawy drogi Szadłowice-Więcławice. Burmistrz zapewnił, że zdaje sobie sprawę jak drogi wyglądają, ale cały czas jesteśmy jeszcze w okresie zimowym i teraz dopiero po kilku dniach dodatnich temperatur „nadrabiane są te sprawy, tak, aby było można przejeżdżać przez te ulice”.
Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy prowadzono już rozmowy z PKP w sprawie ścieżki rowerowej przez tory we Wielowsi, bo to jest niebezpieczne. Gdyby rowerzyści mieli poruszać się prawidłowo, to przed torami musieliby przechodzić na drugą stronę drogi , by przez te tory przejść. Z-ca Burmistrza zapewnił, że temat ten był poruszany i jutro, albo w piątek wyjdzie pismo w tej sprawie do PKP. Radny Bajerowski nawiązał też do informacji o tym, że na razie nie będzie tego przejścia do przystanku w Wielowsi. Pan Tomaczyk przyznał, że „na tę chwilę nie będzie” i zapewnił, że kserokopie tego pisma otrzyma pani Sołtys.
Radny Gremplewski zapytał o to, czy coś zmieniło się w kwestii zjazdu do sklepu MILA i tego terenu, o którym rozmawiano w poniedziałek. Burmistrz podał, że ma informacje, że w ten piątek przedstawiciele Zarządu MILI spotkają się z Prezesem KSM w Inowrocławiu i będą o tym rozmawiać.
Radny Tomasik przekazał , że miał okazję być na trybunach w sobotę i był przerażony tym, co tam zobaczył , a inauguracja IV ligi , w której występuje UNIA Gniewkowo już 14 marca 2019r. Przewodniczący Rady dodał, że widział , iż „nasyp się trochę rozsypuje” i zapytał, czy ta inwestycja została już odebrana przez Nadzór Budowlany. Burmistrz odpowiedział, że „na tę chwilę nie dostaliśmy takiej informacji z Nadzoru Budowlanego”. Pan Straszyński zapytał, czy Prezes PK ma może jakieś informacje na ten temat. Pan Krawański odpowiedział, iż nie ma innych informacji i dodał, że nie został poinformowany o jakichkolwiek zastrzeżeniach do wykonania i poprosił radnych o podanie „co mieli na myśli”. Pan Tomasik zaprosił Prezesa „na spacer” , by przejść się po trybunie, gdzie „gołym okiem rzucają się rzeczy, które albo zostały słabo wykonane , albo źle”. Dyrektor MGOKSiR poprosił, by poinformować go o odbiorze tego obiektu, by przedstawiciel Ośrodka był przy tym obecny, bo ma ten obiekt w sowim zarządzie. Dodał też, że jest w posiadaniu kluczy na stadion.
Pan Cegielski pogratulował druhom z OSP Kijewo tak dużej dotacji na strażnicę i zapytał Burmistrza, czy inne jednostki z terenu Gminy też mogą liczyć na dotacje. Pan Burmistrz zapewnił, iż „jak najbardziej będziemy wspierać pozostałe jednostki OSP”. Pan Straszyński zachęcił również do pisania wniosków dotacyjnych w innych instytucjach, bo środków jest coraz więcej, z różnych funduszów.
Przewodniczący Rady przekazał, że kolejna sesja zaplanowana została na dzień 27 marca 2019r. i zgodnie ze zmienionym dziś planem pracy Rady- jej tematem będzie:
1.Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”.
2.Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2018.
3.Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2018.
Burmistrz poinformował, że od poniedziałku 4 marca 2019r. , dzięki uprzejmości IPN Delegatury w Bydgoszczy będzie możliwość obejrzenia wystawy p.t. „Należy stworzyć niepodległe Państwo (…)”. Tę wystawę będzie można oglądać w Urzędzie Miejskim, a później w „GOKU”.
Ad.20 Zamknięcie obrad Rady Miejskiej.
O godzinie 1720 Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia VII obrad.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie