Protokół przyjęty przez Radę Miejską na XIV sesji w dniu 30.10.2019 r.
Protokół Nr XIII/2019
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 25 września 2019 r.
w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.)- Przewodniczący Rady o godz. 1500 dokonał otwarcia XIII sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 14, radnych (brak radnej Ilony Wodniak-Kuraszkiewicz), co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Kolejno, Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady - radnych, jak i zaproszonych gości, mieszkańców oraz sołtysów z terenu Gminy – (listy obecności stanowią załącznik nr 2 do protokołu).
Następnie Przewodniczący Rady oznajmił, że zanim przystąpi do kolejnego punktu porządku obrad- prosi, aby uczcić minutą ciszy pamięć zmarłego w zeszłym tygodniu śp.Hilarego Kmiecikowskiego- Sołtysa Sołectwa Szadłowice w latach 1974-2003.
Kolejno, prowadzący obrady wskazał jeszcze na „miły akcent” - na to, że wraz z panem Burmistrzem chciałby pogratulować i podziękować zespołowi folklorystycznemu GNIEWKOWIANIE za wspaniałe reprezentowanie Gminy podczas dożynek prezydenckich w Spale, jak również w czasie różnych imprez w Polsce, jak i za granicą. Wręczeniu kwiatów i okolicznościowego zdjęcia przedstawicielom zespołu towarzyszyły brawa uczestników sesji. Kierownik zespołu- pani Agnieszka Szafrańska zaznaczyła, że członkowie zespołu- to ludzie „niezwykli” , którzy jeżdżą , promują naszą kulturę kujawską i robią to z serca i często „z własnego portfela”. Na koniec pani Szafrańska podziękowała wszystkim za uznanie, a zgromadzeni ponownie nagrodzili zespół oklaskami
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymał, do której to propozycji nikt nie wniósł zastrzeżeń.
Proponowany porządek obrad:
Następnie Przewodniczący Rady zapytał o uwagi, bądź propozycje zmian do porządku obrad. Nie było propozycji ze strony radnych i Przewodniczący Rady nawiązując do ustaleń poczynionych na ostatnim posiedzeniu Komisji – zaproponował zmianę polegającą na przesunięciu punktu 10 dotyczącego projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” do punktu 3 , co spowoduje tym samym automatyczne przesunięcie pozostałych punktów. Prowadzący obrady przedstawił także propozycję drugiej zmiany polegającej na wprowadzeniu do porządku obrad w punkcie 13 projektu uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum Nr 1 im. Ziemi Kujawskiej w Gniewkowie (projekt stanowi załącznik nr 3 do protokołu). Zaznaczył, że wprowadzenie tego punktu spowoduje przesunięcie kolejnych punktów.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie pierwszej propozycji zmiany porządku obrad – przesunięcie punktu 10 do punktu 3. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za tą zmianą głosowało 14 radnych, co oznacza, że wniosek został przyjęty. Projekt uchwały wprowadzony został w punkcie 3, a pozostałe punkty zostały przesunięte.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Kolejno głosowano przyjęcie drugiej zmiany – wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały w punkcie 13. Za przyjęciem zmiany opowiedziało się 14 radnych, a tym samym zmiana została zatwierdzona. Projekt uchwały ujęty został w punkcie 13, co spowodowało przesunięcie trzech kolejnych punktów od 14 do 16.
Imienny wykaz z tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Następnie głosowano przyjęcie całego porządku obrad wraz z przyjętymi wcześniej zmianami. Porządek obrad został przyjęty , a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:
Ad.3 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo”.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie projektu uchwały Przewodniczącego Komisji powołanej do zaopiniowania wniosku o przyznanie tytułu- radnego Aleksandra Pułaczewskiego. Radny Pułaczewski przedstawił projekt uchwały oraz stanowisko Komisji. Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję, zaznaczając, że raczej jej nie będzie, bo osoba pana Jana Woźniaka jest wszystkim znana. Następnie zamknął dyskusję i zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, a tym samym uchwała została przyjęta, na co zebrani zareagowali brawami.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIII/90/2019 - załącznik nr 8.
Po głosowaniu, Przewodniczący Rady wraz z panem Burmistrzem złożyli obecnemu na sesji panu Janowi Woźniakowi gratulacje oraz wręczyli okolicznościową wiązankę kwiatów. Pan Woźniak podziękował za pamięć i stwierdził, że „to, co się nie spełniło wcześniej, spełniło się później, teraz przyjęło się tak, że nasze marzenia musza być spełnione- spełniają się !”. Pan Woźniak dodał, że przez 40 lat działał głównie na niwie sportu i było to bieganie w roli zarówno trenera, jak i zawodnika. Wzruszony Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo podkreślił, że teraz jednak zdrowie już na to nie pozwala, a uczestnicy sesji jeszcze raz nagrodzili go oklaskami.
O godzinie 1515 prowadzący obrady zarządził 5 minut przerwy, aby pan Woźniak mógł spokojnie opuścić salę i zaznaczył, że takie uroczyste wręczenie statuetki i dyplomu będzie miało miejsce na sesji na koniec roku, po świętach.
Po wznowieniu obrad– Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu przyjętego ich porządku.
Ad. 4 Przyjęcie protokołu z XII sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XII sesji, która odbyła się w dniu 28 sierpnia 2019 r. był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z XII sesji.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem protokołu głosowało 14 obecnych na sesji radnych i tym samym protokół został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Ad. 5 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
O zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił pana Burmistrza.
Burmistrz rozpoczął od informacji o „niesamowitej sprawie” , kiedy w dniach od 14-16 września 2019 r. wraz z zespołem GNIEWKOWIANIE i Wiceburmistrzem brał udział w dożynkach prezydenckich w Spale. Pan Straszyński oświadczył, że jest dumny i szczęśliwy, bo mógł szczycić się tym, że w Gniewkowie jest taki zespół, bo to, co się tam stało – przeszło jego oczekiwania, jak i wszystkich uczestników, a brała w nich udział cała Polska. „Miasteczko dożynkowe” składało się z różnych regionów Polski, było 18 wieńców dożynkowych, które ocenione zostały przez Komisję z Kancelarii Prezydenta. Jeden z tych wieńców pochodził z naszego województwa. Na scenie występowało wiele zespołów, ale nic się nie działo w tym miasteczku dopóki nie pojawił się tam zespół GNIEWKOWIANIE. Zespół miał występować 15 minut, a występował 45 minut i „nikt nie chciał ich zatrzymać, ani im przerywać”. Komisja oceniająca wieńce też została „zarażona tym, co GNIEWKOWIANIE prezentowali na scenie”. Całe miasteczko dożynkowe zaczęło tańczyć, śpiewać i bawić się. Obecność Gniewkowa była zatem serdecznie odebrana przez wiele osób, które były pod wrażeniem tego występu i wigoru osób reprezentujących Gminę –„dobrych słów nie było końca”, choć sam występ w pewnym momencie był zagrożony. Ta obecność była zauważona również przez Kancelarię Prezydenta- Burmistrz rozmawiał z panią Dyrektor, która obiecała, że za rok zespół otrzyma oficjalne zaproszenie do reprezentowania Gminy Gniewkowo na scenie głównej dożynek. Pan Straszyński wyraził ubolewanie , że zespołu zabrakło przy wieńcu wojewódzkim, co było dodatkowo oceniane pod względem przywitania, zaśpiewania osób z regionu. Wieniec ten nie otrzymał żadnej nagrody, ale zdaniem Burmistrza, jeśli za rok wszyscy się do tego przygotują, to jest szansa, że dzięki zespołowi będzie inaczej. Burmistrz zasugerował nawet, że sam wieniec może być wykonany przez jakieś nasze sołectwo, albo wszystkie sołectwa. Pan Straszyński jeszcze raz podziękował pani Szafrańskiej i całemu zespołowi GNIEWKOWIANIE za udział i promocję miasta i Gminy. Podziękowania skierował również do pana Wojewody- Mikołaja Bogdanowicza , który sponsorował wyjazd GNIEWKOWIAN do Spały. Kolejny raz zespół nagrodzony został brawami.
Następnie Burmistrz przekazał, że w okresie międzysesyjnym – 29.08.2019 r. do 25.09.2019 r. był obecny na wielu spotkaniach i brał udział w wielu wydarzeniach. 30.08.2019 r. Burmistrz brał udział w pikniku rodzinnym w Kijewie oraz na Rynku w Gniewkowie wraz z MGOKSiR- w zakończeniu wakacji. W dniu 31.08.2019 r. pan Straszyński uczestniczył w pikniku rodzinnym w Suchatówce, w trakcie którego pan Sołtys zaprosił na premierę filmu zachęcającego do odwiedzania tego miejsca pt. „Jeden dzień w Suchatówce”. Burmistrz zaznaczył, że film można „polubiać na facebooku”, do czego wszystkich zachęcił, bo takie działania bardzo mocno promują całą gminę i są ważne dla całej społeczności. 01.09.2019 r. w 80-tą rocznice wybuchu II wojny światowej Burmistrz brał udział we mszy świętej przy obelisku. Wraz z Przewodniczącym złożył hołd pomordowanym mieszkańcom Gminy. 02.09.2019 r. z wielką przyjemnością uczestniczył w rozpoczęciu roku szkolnego w SP Nr 2 w Gniewkowie. Z dumą Burmistrz stwierdził, iż warto było się starać, aby ta Szkoła powstała, bo zadowolenie mieszkańców i dzieci, jakie zauważył podczas tej uroczystości- było czymś niesamowitym i przyjemnym. To, co chciała zrobić grupa 4 radnych przed rozpoczęciem roku szkolnego pan Burmistrz ocenił bardzo negatywnie, ponieważ większość tych radnych mieszka w okręgu, z którego te dzieci chodzą do szkoły. 03.09.2019 r. Burmistrz odbył spotkanie z komendantami OSP Gniewkowo- panem Kościńskim i panem Głuszakiem na temat zaprojektowania rozbudowy OSP w Gniewkowie. 04.09.2019 r. wraz z panią Sekretarz oraz pracownikiem promocji – pan Straszyński udał się do Centrum Krwiodawstwa w Bydgoszczy. Burmistrz zaznaczył, jak ważne jest oddawanie krwi i zaznaczył, że nowy HOGG- pan Jan Woźniak czynił to przez wiele lat. W tym samym dniu pan Straszyński złożył gratulacje paniom dyrektorkom z okazji jubileuszu wieloletniej pracy zawodowej – pani Magdalenie Baranowskiej i pani Iwonie Senske i uczynił to raz jeszcze podczas sesji. Na zaproszenie Starosty Inowrocławskiego- pana Tadeusza Majewskiego, Burmistrz spotkał się w tym dniu również z burmistrzami w sprawie strategii ORSG w Inowrocławiu, m.in. w sprawie uaktualnienia tego wszystkiego, o czym rozmawia się niemal od roku. 5-6.09.2019 r. Burmistrz brał udział w kongresie wójtów i burmistrzów w Łysomicach, podczas którego pojawiła się tam „niesamowita osoba- pan Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który jest Prezydentem Gdyni od 1998 roku”. Rozmowę z Prezydentem na temat funkcjonowania samorządności „dziś i kiedyś” pan Straszyński określił jako „niesamowite przeżycie”. 07.09.2019 r. z wielką przyjemnością Burmistrz brał udział w Narodowym Czytaniu przygotowanym w gniewkowskiej bibliotece przez panią Kierownik Beatę Stępczyńską. Tego dnia odbyły się w Kawęczynie dożynki gminne. Burmistrz podziękował wszystkim, a przede wszystkim pani Sołtys- Annie Stec za profesjonalne przygotowanie Sołectwa, Dyrektorowi Mikuszewskiemu za przygotowanie wszystkich pozostałych spraw z tym związanych. Szczególne podziękowania skierował do wszystkich, którzy przygotowali wieńce dożynkowe i tym, którzy na to gminne święto plonów przybyli. 10.09.2019 r. Burmistrz spotkał się z Nadleśniczym Nadleśnictwo Gniewkowo – panem Mariuszem Heidingerem, z którym omawiał kolejną, wspólną inicjatywę- 05.10.2019 r. sadzenie drzew przez rodziców dzieci, które przyszły na świat w roku 2018 i 2019. W tym celu o godz. 1030 przed SP Nr 2 podstawiony będzie autobus i o 1100 zaczną sięte uroczystości, które nawiązują do odzyskania niepodległości, bo „cały czas jesteśmy w latach niepodległości- my jako Gniewkowo tę niepodległość mieliśmy 17 stycznia 1920 roku, natomiast już od tamtego roku obchodzimy w całej Polsce tę rocznicę niepodległości 100 lat”. 13.09.2019r. Burmistrz uczestniczył w roboczym spotkaniu dotyczącym projektu Urzędu Marszałkowskiego „Niebo nad Astro-Bazami”, w którym uczestniczyły również panie z SP Nr 1, gdzie ten projekt już niedługo będzie realizowany. 16.09.2019 r. wraz z Prezesem Krawańskim Burmistrz odbył spotkanie w Gazowni w Bydgoszczy w celu sprecyzowania danych dotyczących podłączeń gazowych na osiedlu Pająkowskiego, gdzie obecnie trwa modernizacja kotłowni- z kotłowni węglowej na gazową. Pan Straszyński podkreślił, że praca i zaangażowanie pana Prezesa Pawła Krawańskiego była w tym temacie niesłychanie ważna. Aby inwestycja mogła się w ogóle rozpocząć wiele czasu spędzono na dyskusjach na ten temat. Gdyby decyzja o modernizacji kotłowni w tym roku nie zapadła, to byłby to kolejny przypadek, że przygotowany projekt można byłoby wyrzucić do kosza (koniec ważności projektu to lipiec bądź czerwiec 2020 r.). Burmistrz oświadczył, iż prosiłby Prezesa, by powiedział, co da tak naprawdę mieszkańcom modernizacja tej kotłowni. Pan Krawański na wstępie podziękował za słowa Burmistrza i oświadczył, że bezpośrednim efektem ekologicznym będzie redukcja emisji CO2 ok. 650 ton rocznie, a to dużo , jak na taki obiekt. To będzie kilka ton różnego rodzaju pyłów, które przestaną zapylać powietrze, brudzić elewacje. Prezes nadmienił, że od czerwcowej sesji, na którym ten temat był poruszany- cały czas trwały prace związane z przygotowaniem tej inwestycji, pozyskaniem finansowania z FOŚ, rozstrzygnięcie przetargu, po którym podpisano właściwą umowę z Funduszem na temat finansowania tej inwestycji. Prezes nadmienił, iż w obecnych realiach rynkowych udała się rzecz niespodziewana, dlatego, że zazwyczaj przetargi kończą się zwiększeniem wartości przedmiotu zamówienia o 20-30% , a w tym przypadku udało się tą wartość zmniejszyć o 30% dzięki temu postępowaniu. Było to takim zaskoczeniem, że z wykonawcą wyjaśniano, czy rzeczywiście to zadanie zostanie zrealizowane za taką kwotę. Firma okazała się bardzo solidna ,a wykonywana praca na bieżąco sprawdzana jest przez pracowników Spółki. Inwestycję zaplanowano w taki sposób, aby modernizacja nie spowodowała przerwy w dostawie ciepła do mieszkańców w przypadku ewentualnego, wcześniejszego ochłodzenia. Wykonano instalację, do której podłączony został tymczasowy kontener, który to ciepło zapewnia – tzw. kotłownia kontenerowa i ciepło płynie, a obecnie stawiane są piece i w dniu dzisiejszym dojechały palniki. Wczoraj natomiast można było zaobserwować pracę dźwigu związaną z kominem. Pan Krawański oświadczył, iż szacuje, że na początku przyszłego tygodnia nastąpią odbiory przyłącza gazowego, a do 04.10.2019 r. spodziewany jest odbiór całkowity inwestycji i uruchomienia właściwej części technologii, podawania ciepła z kotłowni. Najważniejsze było zapewnienie ciepłej wody i od początku września to się udało zrobić. Radny Stefański zapytał o wykonawcę tego zdania, na co pan Prezes odpowiedział, że robi to firma PROMAR z Bydgoszczy.
Burmistrz podziękował Prezesowi za wsparcie w zakresie tej kwestii i wyraził nadzieję, że inwestycję uda się zakończyć zgodnie z umową. Przypomniał też o danych, o których już kiedyś wspominał, że 40 tys. ludzi rocznie umiera z powodu zatrutego powietrza, dlatego za bardzo ważne uznał dbanie o to, by żyło się nam jak najlepiej i stąd ta determinacja, by tę kotłownię wykonać jeszcze w tym roku. 18.09.2019 r. Burmistrz brał udział w podpisaniu umowy między WFOŚ reprezentowanym przez pana Ireneusza Stachowiaka a pomiędzy Przedsiębiorstwem „Gniewkowo”- reprezentowanym przez pana Pawła Krawańskiego. Pan Straszyński serdecznie podziękował panu Prezesowi Stachowiakowi za profesjonalne rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki dla PK oraz za okazaną pomoc przy innych dotacjach , które samorząd w tym roku otrzymał. W tym samym dniu Burmistrz odwiedził z życzeniami najstarszą gniewkowiankę, która 17.09.2019 r. skończyła 101 lat. Burmistrz nadmienił, że pani ta mieszka sama, ma się dobrze, jest zdrowa, a na pytanie o to, czego oczekuje od samorządu – mieszkanka odpowiedziała, że „świętego spokoju”. Pan Straszyński przekazał, że rozmowa z tą panią to niesamowite wrażenie i zawsze wyobrażał sobie, to inaczej , a „ta pani pokazała, że 101 lat i można”. Dodał, że jubilatka jest fanką siatkówki, dlatego Burmistrz sprezentował jej piłkę do siatkówki, co do członka rodziny skomentowała, że „wieczorem sobie pograją”. 19.09.2019 r. Burmistrz miał zaszczyt otworzyć prywatne przedszkole na ul.Zajeziernej w Gniewkowie- „Parowozik”. Pan Straszyński pogratulował właścicielom tej inwestycji, która finansowana była ze środków UE. Właściciele są zatem przykładem biznesmenów, którzy z tego typu środków skorzystali, a uczestniczenie w otwarciu tej placówki było dla Burmistrza zaszczytem. 17.09.2019 r. wraz z Przewodniczącym Rady złożyli kwiaty na obelisku z okazji wydarzeń tego dnia – „wiemy, że wojna zaczęła się przez Niemców , ale również sąsiad ze wschodniej strony również chciał nam dokuczyć”. 22.09.2019 r. Burmistrz objął patronatem i był obecny na imprezie Wrak Race , która po raz pierwszy odbyła się w Gniewkowie. Pan Straszyński nadmienił, iż widać podział społeczeństwa, ponieważ część osób mocno dążyła do tego, by ta impreza się nie odbyła, ale determinacja organizatorów była też duża. Burmistrz wyraził przypuszczenie, że ten kto brał udział w tym wydarzeniu tego nie żałuje, bo było to bardzo profesjonalnie przygotowane, odbywało się tam wiele innych imprez towarzyszących np. festiwal kolorów dla dzieci, w którym brało udział bardzo dużo dzieci. Impreza łączyła starszych i młodszych i organizator ponosił pełną odpowiedzialność, za to co się tam działo, a „pod każdym względem było wszystko zabezpieczone” (Policja, Pogotowie, Straż Pożarna, wc). Organizator obiecał, że część dochodów w kwocie 2.000 zł przeznaczy na wsparcie Klubu Seniora, która to inwestycja niebawem się zacznie. Burmistrz wspomniał też o „krwiobusie”, w którym można było oddać krew, zgłosiło się 18 osób, a 14 mogło tą krew oddać. W tym dniu zebrano ponad 6 l krwi. 24.09.2019 r. pan Straszyński spotkał się ze sołtysami w Wielowsi, gdzie omawiano sprawy bieżące oraz odznaczony został pan Tomasz Bajerowski medalem „Zasłużony dla rolnictwa”, ponieważ wyróżnienia tego nie mógł odebrać na dożynkach. W dniu dzisiejszym Burmistrz był na pierwszym spotkaniu pracowników firmy Interflansch w Gniewkowie oraz ich współpracowników w sprawie utworzenia stref ekonomicznych dla biznesu i możliwości rozwoju takich zakładów produkcyjnych. Na terenie Gminy zagraniczni inwestorzy chcą zostawiać i inwestować swoje pieniądze, ale niestety „na tę chwilę nie wiedzą, jak się w tym temacie poruszać”. Burmistrz zobowiązał się do poczynienia ustaleń z pracownikami merytorycznymi , co do możliwej pomocy w zakresie ustanowienia takich stref. Burmistrz przekazał też informację o otwarciu w dniu dzisiejszym wraz z Kierownikiem MGBP projektu finansowanego z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Mała książka – wielki człowiek”, dziękując jednocześnie za to, że pani Kierownik zdecydowała się do tego projektu przystąpić, jak również za uruchomienie możliwości korzystania z katalogu on-line. Burmistrz podziękował też wszystkim mieszkańcom, którzy w dniu wczorajszym oddawali krew na Rynku, gdzie zgłosiło się 51 osób, a 37 udało się tę krew oddać. Wyraził też radość z bardzo dobrego kontaktu z Centrum Krwiodawstwa w Bydgoszczy, dziękując jednocześnie wszystkim mieszkańcom którzy krew oddają, bo „tego płynu nigdzie nie kupimy”.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nawiązując do informacji na temat urodzin najstarszej mieszkanki -radny Stefański żartując powiedział, że podobno po 100 latach przysługują dwie emerytury, dlatego nie dziwi go, że ta osoba „chce mieć tylko święty spokój”. Radny poruszył też temat Wrak Race , co do którego „nie jest w temacie”, ale słyszał, że podczas imprezy na działce gminnej sprzedawane było piwo, ale jeden z przedsiębiorców zauważył, iż nie był to miejscowy sprzedawca, tylko ktoś z zewnątrz. Dlatego pan Stefański zasugerował, aby w przyszłości zwrócić uwagę na to, by jednak był to lokalny sprzedawca.
Burmistrz zaznaczył, że Wrak Rice organizowany jest przez podmiot zewnętrzny, choć można zwrócić się do niego z taką informacją. Impreza odbyła się w niedzielę o godz. 900, a w sobotę o godz. 1800 nie wiadomo jeszcze było, czy to się w ogóle odbędzie i nie było czasu na jakiekolwiek ustalenia, co do handlujących tam podmiotów.
Radny Gremplewski oświadczył, iż chciałby się odnieść do słów pana Burmistrza, a propos głosowania, bo opinia Burmistrza na ten temat jest mało istotna. Z pokorą jednak przyjmie wynik wyborów za 4 lata, jeśli suweren uzna, że w tej kwestii postąpił źle. Pan Gremplewski przyznał, że mieszkańcy w większości chcieli posyłać dzieci do szkoły, która jest bliżej, jednak było im zupełnie obojętne, czy będzie to SP Nr 1, czy Nr 2. W związku z tym, że koszty powołania SP Nr 2, jego zdaniem i nie tylko, są wysokie to zdanie było takie, a nie inne. Radny zaznaczył jeszcze, że jego zdanie w tej kwestii było takie od samego początku i się nie zmieni.
Radny Pułaczewski nawiązał natomiast do wcześniejszych dyskusji na temat tej szkoły i zaznaczył, że chodziło przede wszystkim o to, by to zrobione było zgodnie z prawem, by to odłożyć o rok. Radny wskazał na sposób procedowania uchwały, do czego odniósł się negatywnie.
Pan Tomasik zauważył natomiast, że Burmistrz tak chwalił Wrak Race, a nie wspomniał o Festiwalu Kultury Ulicznej, który też był bardzo fajny i organizowany przez lokalne stowarzyszenie.
Pan Pułaczewski powiedział, że jednostka OSP w Gniewkowie w przyszłym roku obchodzi 140-lecie i zapytał o szansę na powstanie budynku socjalnego, przynajmniej w części. Burmistrz stwierdził, że „w części budynku budować nie można” i jeśli będzie budowany- to w całości. Prowadzone obecnie rozmowy „z komendantami” mają na celu sprecyzowanie oczekiwań i to co zostanie zaakceptowanie – „to wtedy będziemy chcieli stworzyć na to projekt i przed jubileuszem, oczywiście marzy nam się, aby ten budynek wybudować”. Radny rozwinął swój skrót myślowy, którego użył w zapytaniu o „część” budynku– tzn. chodziło mu, „czy zdążymy do maja w całości”.
Dyrektor SP Nr 2- pani Elżbieta Torgowska zgłosiła, iż chciałaby zabrać głos, ale Przewodniczący poinformował, że głosu udzieli jej później- „w wolnych głosach i wnioskach”.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pana Burmistrza.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem informacji opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych, a 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Ad.5 Sprawozdanie i ocena z wykonania budżetu za I półrocze 2019 roku.
Przewodniczący Rady oddał głos pani Skarbnik, która przedstawiła zebranym informację z wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za I półrocze 2019 roku (informacja stanowi załącznik nr 11 do protokołu). Pani Kucharska poinformowała też, iż uchwałą nr 10 składu orzekającego RIO – informacja ta zaopiniowana została pozytywnie (stanowi ona załącznik nr 12 do protokołu).
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję .
Radny Pułaczewski wskazał na tabelę dotyczącą zadań inwestycyjnych (str. 54) , gdzie w pkt 1 ujęto rozbudowę sieci wodociągowej w miejscowości Suchatówka. Pieniądze przeznaczane są na razie na projekt i radny zapytał, czy coś więcej może dowiedzieć się na ten temat np. czy inwestycja jest planowana, w jakim czasie, jaki będzie jej orientacyjny koszt. Pani Skarbnik powiedziała, że z tego co wie, to nie jest „jakaś wielka inwestycja”, tylko małe przyłącze. Radny Stefański zapytał, czy zatem nie chodzi tam o projekt, co pani Kucharska potwierdziła. Prezes PK powiedział, że Gmina przejęła drogę od pana H.M. przy jego działkach i zakupywała materiał, PK dostarczało zasoby ludzkie i maszyny i zostało to wykonane jako element sieci. Pan Krawański zapytał o co radny dokładnie pytał. Pan Pułaczewski oświadczył, że na jednej ze stron facebookowych przeczytał, że jest planowana inwestycja kanalizowania Suchatówki, ale to teraz zostało już wyjaśnione. Radny myślał, że chodzi o projekt kanalizacji Suchatówki, ale z tego wynika, że to nie jest planowane. Burmistrz powiedział, że to jest planowane i poprosił pana Krawańskiego o przybliżenie tego zagadnienia. Prezes przekazał, że projektant uzyskuje dopiero zgody mieszkańców na „puszczenie sieci tamtędy” i dopiero po zakończeniu prac projektowych znane będą przebiegi oraz to, jakie elementy dodatkowe (pompownie, tłocznie itd.) tej infrastruktury będą potrzebne i dokonywane będą wyceny. Zaplanowanie w budżecie nakładów na to zadanie w przyszłorocznym budżecie jest jeszcze niemożliwe.
Nawiązując do rozbudowy sieci wodociągowej w Suchatówce -radny Gołaś wskazał, że w tabeli jest adnotacja o tym, że prace zostały wykonane. Pan Pułaczewski wyjaśnił natomiast, że chodziło mu o to, czy wykonano projekt, czy inwestycję.
Pan Gołaś wystąpił z zapytaniem o dział 600, gdzie w „wykonaniu dochodów transport i łączność- plan po zmianach to 2 mln z kawałkiem, dochody wykonane 62 tys. i procent wykonania- niecałe 3% za I półrocze”.
Pani Skarbnik przekazała, że w rozdziale tym ujęta była dotacja 1.500.000 zł na rozbudowę dróg, a jeszcze jest to niewykonane, dlatego tak małe jest wykonanie w stosunku do planu.
Radny Stefański zapytał, czy w związku z tym, że wprowadza się do budżetu kolejną inwestycję- kanalizację Suchatówki, nie będą zagrożone te, które były planowane wcześniej. Radny wskazał na ścieżki rowerowe, zdrój uliczny, czy „sprawy rewitalizacyjne”. Burmistrz stwierdził, że radny może się dziś dowiedział o kanalizacji Suchatówki, ale nie padło przecież , kiedy to zadanie będzie realizowane, że raczej rok 2020 będzie niemożliwy , aby to planować, bo nie ma projektu. Pan Straszyński dodał, że jeśli chodzi o rewitalizację, to projekty nie są zagrożone , bo one są kontynuowane, nad nimi trwają prace. Wykonanie zdroju ulicznego- to zadanie, którego wykonanie przesunięto natomiast do czerwca 2020 r. Pan Stefański zapytał, czy znajdą się te zadania w WPF, na co pani Skarbnik powiedziała, że to będzie za chwilę głosowane.
Na tym dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania.
W głosowaniu jawnym, w obecności 14 radnych- 14 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2019.
Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o zabranie głosu i omówienie przedłożonego projektu zmian w budżecie. Pani Kucharska nadmieniał, że zmiany omówiono szczegółowo na posiedzeniu Komisji i podkreśliła, iż do zmian wprowadza się rewitalizację i wprowadza środki z wydatków bieżących na wydatki inwestycyjne. W ślad za tym wprowadza się je do WPF.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2019 opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, a tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 14 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIII/91/2019 - załącznik nr 15.
Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia ograniczenia w godzinach nocnych sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na terenie Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady o omówienie projektu uchwały poprosił panią Magdowską. Pani Sekretarz przedstawiła zarówno projekt uchwały, jak i wyniki konsultacji tego projektu.
Następnie otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta i zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie wprowadzenia ograniczenia w godzinach nocnych sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na terenie Gminy Gniewkowo opowiedział się 1 radny, przeciw było 10, a 3 wstrzymało się od głosu. Tym samym uchwała nie została przyjęta. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu. W nawiązaniu do wyników głosowania- radni żartobliwie przyjęli informację, że radny Pułaczewski się pomylił, a pan Pułaczewski oświadczył, że w rzeczywistości chciał się wstrzymać od głosu.
Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XII/85/2019 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały. Po wystąpieniu pani Kucharskiej otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XII/85/2019 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Gminy Gniewkowo opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIII/92/2019 - załącznik nr 18.
Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2019-2025.
Projekt uchwały omówiła ponownie pani Skarbnik. Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
W tym czasie obrady popuścił nowo Honorowy Obywatel Gmin Gniewkowo wraz z żoną oraz przedstawiciele zespołu GNIEWKOWIANIE.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2019-2025 opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIII/93/2019 - załącznik nr 20.
Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działki o nr 936 położonej w miejscowości Gniewkowo przy ul.J.Kilińskiego.
O przedstawienie projektu uchwały prowadzący obrady poprosił panią Kierownik Kłosowską. Pani Kłosowska zaznaczyła, że szczegóły tego planu zostały omówione przez jego autora na posiedzeniu Komisji.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działki o nr 936 położonej w miejscowości Gniewkowo przy ul.J.Kilińskiego opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIII/94/2019 - załącznik nr 22.
Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Gniewkowa.
Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił Wiceprzewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Komisji – radnego Kazimierza Orenta. Po wystąpieniu pana Orenta otworzona została dyskusja.
Następnie dyskusja została zamknięta, a Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Gniewkowa głosowało 14 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 23 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIII/95/2018 - załącznik nr 24.
Ad.13 Przedstawienie i rozpatrzenie uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum nr 1 im. Ziemi Kujawskiej w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie projektu Sekretarza Gminy-panią Alicję Magdowską.
Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum nr 1 im. Ziemi Kujawskiej w Gniewkowie opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 25 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIII/96/2019 - załącznik nr 26
Ad.14 Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby może przedstawić jakąś interpelację, bądź zapytanie i przypomniał, że należy to robić na piśmie.
Radny Gremplewski przedstawił 3 interpelacje, które stanowią odpowiednio załączniki nr : 27,28 i 29 do protokołu.
Radny Stefański oświadczył, że chciałby przedstawić 2 interpelacje odnoszące się do budżetu- przedstawione interpelacje stanowią załącznik nr 30 i nr 31 do protokołu.
Kolejno swoją interpelację przedstawił radny Orent- stanowi ona załącznik nr 32 do protokołu. Radny nie odczytał treści interpelacji do końca, zaznaczając, że jeśli chodzi o wycinkę krzewów- to zostało już wykonane, za co podziękował.
Radny Pułaczewski zaznaczył, iż w imieniu grupy radnych chciałby zgłosić 3 sprawy i następnie odczytał wystąpienia, które stanowią odpowiednio załącznik nr 33 , 34 i 35.
Radny przekazał też, że strażacy prosili go o zapytanie w sprawie wypłaty diet za wyjazdy, których nie otrzymują od 2 tygodni.
Radny Tomasik oświadczył, że ma kilka zapytań, ale okazało się, iż nie zostały one sprecyzowane na piśmie, stąd prowadzący obrady poprosił, by radny zgłosił je w następnym punkcie.
Ad.15 Wolne głosy, zapytania i wnioski.
W tym punkcie Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Tomasikowi, który powiedział , że ma 4 pytania. Przypomniał o petycji, z jaką występował na czerwcowej sesji w sprawie progów zwalniających, ale Z-ca Burmistrza mówił o innych pomysłach na spowolnienie ruch i zapytał, czy jakieś kroki zostały już w tym zakresie poczynione. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że prace z tym związane cały czas trwają, bo to wiąże się ze zmianą organizacji ruchu , a na to czeka się ok. pół roku.
Pan Tomasik poruszył też temat stypendiów dla sportowców i zapytał, czy coś dzieje się w tym zakresie, czy w budżecie uda się jakieś pieniądze zabezpieczyć. Burmistrz odpowiedział, że aktualnie trwają prace nad budżetem na rok 2020, zbierane są budżety wszystkich jednostek podległych „i potem zobaczymy , co z tego wyjdzie”. Pan Straszyński podkreślił, że w roku 2020 spłacane będą kolejne raty pożyczek zaciągniętych przez poprzednie władze – 500.000 zł. W następnym roku, będą „następne kwestie”, a w już w tym budżecie na wszystko brakuje środków. Dlatego „z tymi wszystkimi rzeczami, koncertami życzeń – to naprawdę będziemy musieli się zmierzyć i zobaczyć, co z tego będzie”. Już na poprzednich sesjach mówiono, że wydatków jest dużo, a wpływów z podatków może być mniej „i z różnych innych spraw również mniej, dlatego też wszystko będzie otwartą kartą , kiedy będziemy to wszystko obliczać”. Burmistrz zapewnił, że o sportowcach pamięta i jeśli nie uda się tego zrobić z budżetu, to cały czas myśli, jeśli chodzi „sprawy pozabudżetowe”. Radny Tomasik odwołał się do zapewnienia pana Burmistrza i powiedział, że „trzyma za słowo”.
Radny Tomasik wystąpił też z zapytaniem odnośnie działań Gminy na działce przy ul.Kościelnej, czego ciekawi są mieszkańcy i prosili, by radny z tym wystąpił. Burmistrz poinformował, że status tej działki sprawdzany jest aktualnie w Sądzie, czy weszła już na majątek Gminy, czy nie. Jak już będzie stanowić własność Gminy, wówczas będzie można zadecydować, czy ma być przeznaczona np. do celów rekreacyjnych dla mieszkańców z tego terenu, czy zostanie ona sprzedana.
Pan Tomasik poruszył kwestię ekologii i zapytał, czy jest w Urzędzie może jednostka, pracownik, który wsparłby mieszkańców w procedurach związanych z wymianą pieców węglowych na gazowe. Burmistrz odpowiedział, że jeden z pracowników Urzędu był na szkoleniu „Czyste powietrze” , podpisano porozumienie z Prezesem Stachowiakiem w kwestii tego, że ta osoba będzie w Urzędzie przyjmowała wnioski mieszkańców. Mieszkańcy nie będą zatem musieli jeździec do Torunia, bo na miejscu będzie punkt działający w tej kwestii. Pan Straszyński zaprosił mieszkańców w najbliższy piątek od godz. 900 do godz.1400 na I festyn ekologiczny, na którym również będzie stanowisko WFOŚ. Zdaniem Burmistrza będzie to udana impreza, bo włączyły się w nią inne instytucje np. Lasy Państwowe, czy Gazownia w Bydgoszczy.
Radny Orent zapytał, czy przy powstaniu SP Nr 2 były jakieś zwolnienia nauczycieli w SP Nr 1 w Gniewkowie, „bo tak było głośno”, czy są może jakieś wolne etaty, czy pani Dyrektor kogoś na etat przyjęła, czy wolne godziny są może przejęte przez innych nauczycieli w ramach nadgodzin. Burmistrz oświadczył, że „podpisywał aneksy pracowników w kwietniu, kiedy był pierwszy arkusz kalkulacyjny i wysłał wtedy pracowników jako organ prowadzący do innych szkół, natomiast został złożony kolejny arkusz i po zapoznaniu się z tym arkuszem będzie mógł zobaczyć, jak to wygląda”. Na tę chwilę takiej informacji nie ma, będzie jeszcze rozmawiał z panią Kierownik Pęczkowską i o ile będzie taka możliwość „przywrócenia” nauczycieli do SP Nr 2- to będzie za tym optował. Pan Starszyński zaznaczył, że wysyłanie nauczycieli do innych placówek powoduje to, że nie mogą mieć oni nadgodzin w swoich macierzystych placówkach, dlatego ważne jest, by nauczyciele z wieloletnim stażem mieli w swojej szkole cały etat, bez jego uzupełniania w innych szkołach.
Radny Stefański nawiązał do otrzymanej drogą mailowa korespondencji w sprawie uwag dotyczących umowy użyczenia w związku z funkcjonowanie SP Nr 1 w budynku SP Nr 2 przy ul.Dworcowej 11. Nie rozmawiano na ten temat i radny zapytał , „czy to zostało uwzględnione, czy nie zostało”.
Pan Stefański oświadczył, że chciałby poruszyć też jeszcze jedną sprawę, choć nie wie, czy to prawda, „bo różne rzeczy krążą w przestrzeni publicznej, a ludzie różne rzeczy wymyślają, tworzą rzeźbią- mówiąc językiem młodzieżowym”, dlatego poprosił o wyjaśnienie kwestii wykorzystywania jednostki OSP do prac gospodarczych. Jeden z mieszkańców zgłosił radnemu, iż ok. miesiąca temu jedna z jednostek dokonywała wycinki krzewów na posesji prywatnej, posesji radnego miejskiego i uważa, że tak nie powinno być. Jeśli to były może jakieś działania szkoleniowe- to pan Stefański poprosił o wyjaśnienie tej kwestii, bo to rzuca cień na wszystkich radnych.
Odnosząc się do tematu szkół w Gniewkowie- radny Bożko oświadczył, iż cieszy się, że SP Nr 2 powstała, bo jest mu ona bardzo bliska , gdyż pracowała tam cała jego rodzina i zlikwidowano szkołę z 80-letnią tradycją. Zdaniem radnego nie jest tak, jak twierdzi radny Gremplewski, że to kwestia szkoły, „bo wszyscy i tak chodziliby do budynku”, bo dla rodziców to żadna przyjemność prowadzić dzieci do 2 km. Zwracając się do pana Pułaczewskiego- radny przypomniał spotkanie, na którym zapewniano o równym traktowaniu wszystkich, a „jak zostali potraktowani nauczyciele Gimnazjum, którzy wszyscy uzupełniają etaty”. Pan Bożko podkreślił, że pan Pułaczewski ma nadgodziny, a „oni nie mają nadgodzin”, choć pan Pułaczewski powiedział , że „swoje nadgodziny odda kiedyś tam, jak to wygląda wie dobrze, wszyscy nauczyciele z Gimnazjum uzupełniają etaty, a oni wszyscy mają godziny i sobie są w swojej szkole”. Radny powiedział też, że jest spokojnym człowiekiem, ale się zdenerwował, bo to co zrobiono w tym roku jest naprawdę karygodne i to, co wszyscy przeżywają jest nie fair.
Pan Bożko wystąpił z zapytaniem do pana Krawańskiego o ustalenia z Zarządem Dróg Wojewódzkich (ul.Powstańców Wlkp). Prezes odpowiedział, że finalnie żadnych uzgodnień jeszcze nie ma, ale wiadomo jaki jest poziom stawek przy utrzymaniu dróg przebiegających przez nasz teren. Spółka jest w stanie ocenić , czy byłaby konkurencyjna w zakresie wykaszania (powierzchnia płaska i rów pod różnymi kątami) w pasie drogowym. Prezes zapewnił, że Przedsiębiorstwo jest gotowe zaoferować niższą cenę. W ostatnich dniach zakupiono przycinaczkę do krzewów, bo nie sprawdza się do tego kosiarka bijakowa i teraz będzie ona wykorzystywana nieco inaczej i Spółka jest na etapie kalkulacji stawek na ten drugi element sprzętu. W tym tygodniu to zostanie zakończone i wówczas Spółka będzie wysyłać oferty do Zarządu Dróg Powiatowych, jak i do Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Nawiązując do sprawozdania Burmistrza i głosu kolegi radnego Gremplewskiego- pan Chrzanowski stwierdził, że tak jak radny Bożko i wielu mieszkańców zrozumiało, że petycja radnych w sprawie pozostawienia jednej szkoły spowoduje, że dzieci z osiedla będą chodzić do szkoły przy ul.Toruńskiej. Oczywiście tak nie miało być, bo wystarczyło tylko zmienić organizację SP Nr 1 , by dzieci z tej placówki mogły chodzić na zajęcia do budynku przy ul.Dworcowej. Radny był atakowany pośrednio i bezpośrednio, dlatego chciał to sprostować i powiedział, że jego priorytetem, podobnie jak kolegi Gremplewskiego jest , by dzieci miały „komfort lokalizacji szkoły” , bo większości rodziców – chodziło tylko o to, by dzieci z ul.Dreckiego i ul.700-lecia i przyległych- uczęszczały do placówki przy u.Dworcowej, bo to bliższa, wygodniejsza lokalizacja.
Radny Stefański poprosił o wniosek do Dyrekcji DKiA (co może by chciała również Suchatówka, czy Wierzchosławice), by wykonano „taki wybieg , jak w Złotnikach jest z tymi żółtymi barierkami, jest to bezpieczne”. Dzieci w Szadłowicach chodzą do domów przy drodze krajowej i może to nie wygląda ładnie, ale jest bezpieczne. Radny zaznaczył, że o to już wiele razy występowano, ale oni się tłumaczą „nie, bo nie”. Burmistrz poprosił o sprecyzowanie tej prośby na piśmie.
Radny Pułaczewski oświadczył, że nie „on ustala swoje godziny, nie on je przyznaje” i nadgodziny ma z wychowania fizycznego, a nie z języka polskiego, z którego ma 18 godzin. Odpowiadając radnemu Orentowi, pan Pułaczewski stwierdził, że efekty obecnych działań odczuwalne będą w przyszłym roku, bo w tym roku „jedzie się” na bazie tego, co już było ustalone wcześniej. Radny uznał, że „niestety cała zabawa zaczęła się od likwidacji gimnazjów”. Osobiście radny był temu przeciwny uważając, że było to zrobione bardzo szybko, z dużą szkodą dla nauczycieli i dzieci. Pan Pułaczewski powiedział, że był gotowy dojeżdżać do Szadłowic i zgłosił to dyrekcji, ale nie zostało to uwzględnione.
Radny Żmudziński przekazał, że w ostatnim czasie skorzystał z zaproszeń i uczestniczył w kilku zebraniach wiejskich dotyczących podziału funduszów sołeckich. Radny zauważył kilka istotnych kwestii: problem dojazdu uczniów do szkół ponadpodstawowych z Gąsek, czy ze Szpitala; drogi i ich oświetlenie oraz reakcja pracowników Urzędu z dużym opóźnieniem. Radny poprosił, aby zdyscyplinować pracowników w tym zakresie. Pan Żmudziński zgłosił też zły stan poboczy drogi z Wierzbiczan do Gniewkowa (zw. Truszczyzna), które są zarośnięte i mijanie samochodów jest utrudnione.
Burmistrz wskazał na sprawozdanie półroczne, z którego można wczytać to, co zostało zrobione w zakresie np. wykaszania tych wszystkich wieloletnich zaniedbań. Zwrócił też uwagę na zmianę technologii w PK, co czyni się po to , by „te rzeczy i te sprawy były szybciej robione; szybciej też to znaczy taniej”. Z uwagi na to, że bardzo często nie były to gałęzie, ale już prawie drzewa, dlatego w tym roku wydatkowano na ten cel dużo więcej niż w roku poprzednim. Do wykonania tego potrzebny jest jednak czas, a PK ma też ograniczony zasób ludzi, ale przy nowym sprzęcie, w 100% odpowiadającym potrzebom mieszkańców- te sprawy będą szybciej, na bieżąco robione.
Radny Gołaś nawiązał do pisma pani Gliwińskiej, o jakim wspomniał pan Stefański. Podkreślając, że pani Gliwińska jest nieobecna- zwrócił się do pani Torgowskiej z pytaniem, czy panie się spotkały i wyjaśniły sobie sporne kwestie, czy porozumienie zostało podpisane. Pani Dyrektor Torgowska oświadczyła, iż nie chciała mówić na ten temat, gdyż uważa, że współpraca winna opierać się na dialogu. Niestety, pani Torgowska poczuła się zobowiązana do przedstawienia „całej swojej historii od 29 lipca” , choć uważa , że winna omówić to z panią Gliwińską. Zaznaczyła, że nie zbędzie oceniać faktów zawartych w piśmie, tylko przedstawi swoje stanowisko, by każdy z radnych ocenił to we własnym sumieniu. 24 lub 23 lipca została przekazana SP Nr 2 Urzędowi Miejskiemu. 29 lipca- po otrzymaniu pisma od pani Kierownik Pęczkowskiej- pani Torgowska miała pełne dyspozycje do reprezentowania UM w kwestii organizowania SP Nr 2. Pani Torgowska otrzymała pismo z różnymi pytaniami od pani Dyrektor Gliwińskiej. 29tego z jej inicjatywy odbyło się spotkanie u pani Kierownik w SZEAS, gdzie panie wspólnie omówiły wszystkie zapytania z tego pisma, odnoszące się do umowy użyczenia. Przez miesiąc (do 23 sierpnia) pani Torgowska nie otrzymała żadnych uwag , zapewne ze względu na okres urlopowy. Przed 23 lipca pani Torgowska otrzymała pismo od pani Sekretarz z różnymi pytaniami dotyczącymi umowy użyczenia. Zawierało ono również pytania , na które udzieliła odpowiedzi na pierwszym spotkaniu. Ponieważ pani Dyrektor była na urlopie, osobą mającą dyżur w Szkole była pani Dyrektor Olszewska. Postanowiono o spotkaniu z panią Wicedyrektor i panią Pęczkowską w kwestii tej umowy użyczenia, jaką pani Torgowska planowała przygotować na dzień 31 sierpnia, by przedstawić ją pani Gliwińskiej, by móc od 2 września zawrzeć to porozumienie. Spotkanie odbyło się 23 lipca (pani Torgowska posiada na to wszystko protokoły, notatki), omówiono jeszcze raz wszystko ze spotkania z panią Gliwińską, wszystkie kwestie zawarte w umowie sprzed 29 lipca , dodatkowe pytania pani Gliwińskiej przed 23 lipca. Ustalono spotkanie na 27 lipca o godz. 800w budynku przy ul.Dworcowej. Na pytanie z sali , czy chodzi o 27 „lipca”- pani Torgowska sprostowała i powiedziała, że „sierpnia”. Pani Torgowska poprosiła panią Dyrektor, aby do tego dnia przedstawiła swoje ewentualne uwagi. 27 sierpnia nikt z SP Nr 1 się nie pojawił, choć pani Torgowska czekała do końca. W czwartek była u pani Dyrektor w sprawie przeniesień nauczycieli i wówczas mówiła jej o konieczności spotkania w celu ustaleń umowy użyczenia, na co pani Dyrektor odpowiedziała, że spokojnie zrobią to 3-4tego, bo teraz jest wiele innych spraw. W tym terminie też nie udało się paniom spotkać , również 5-tego. Prywatnie, pani Torgowska spotkała panią Gliwińską w sklepie o godz. 1600i zapytała o termin spotkania - „no dobrze w przyszłym tygodniu , wysłałam poprawki i napisz , niech tak zostanie”. Pani Torgowska zapewniła, że żadnego pisma nie dostała i dostała chyba to samo pismo, o którym wspominali radni- dopiero 9 września. W tym piśmie było bardzo dużo spraw już omówionych i ustalonych. 12-tego podpisano umowę użyczenia, ponieważ dopiero 9-tego pani Torgowska te poprawki otrzymała. W interpelacji odczytanej przez radnego Pułaczewskiego są też pytania z tej umowy np. dotyczące odpowiedzialności materialnej, którą ponosi pani Torgowska, regulaminu alarmu. Pani Dyrektor oświadczyła, iż cały czas rozmawia z panią Gliwińską, dopytuje się czy coś potrzeba. Następnie pani Torgowska opowiedziała też o ustaleniach dotyczących pomieszczenia na świetlicę (sala 205, a następnie parter nowego budynku szkoły-sala 011). Pani Torgowska zaznaczyła, że miała 16 dni na organizację Szkoły i w tym czasie jej pracownicy wykonali ogromną pracę. W ostatecznie wybranej sali zauważono zaciek, ale to miało być w najbliższym terminie pomalowane. Pani Torgowska odniosła się również do stanu ławki, wskazanej przez panią Gliwińską w piśmie skierowanym do Rady. Zdaniem pani Torgowskiej- przy normalnej współpracy to nie powinien być żaden problem, ponieważ ma wiele innych ławek i tą jedną mogła wymienić. W jednej klasie, owszem były 2 dziury, ponieważ zdjęto tam tablicę multimedialną z uwagi na brak projektora. Z uwagi na to, że rzekomo było tyle usterek i Szkoła była nieprzygotowana- pani Torgowska zarządziła, by woźni przeszli się po pomieszczeniach wyznaczonych do użyczenia. Panowie to zrobili, a pani Dyrektor rozmawiała z jednym z radnych, który się tą sprawą zainteresował i pokazała , jakie to są wady, czy usterki (maleńkie dziureczki od długopisu, jakaś ławka do wymiany). O tym wszystkim można było rozmawiać i to zmienić, a nie posuwać się do informowania Burmistrza, radnych, gdy tymczasem pani Torgowska o niczym nie wie. 11-tego udało się pani Torgowskiej spotkać z panią Gliwińską, gdy była wolna, omówiły do końca porozumienie i 12tego mowa została podpisana. Podpisana została również „kwestia obiadów”. Pani Dyrektor przyznała, że radni mają prawo się wypowiedzieć, ale od rozpoczęcia roku szkolnego minął prawie miesiąc, a żaden (za wyjątkiem 2 i władz samorządowych na rozpoczęciu roku) nie przyszedł do niej i nie zapytał, jak to funkcjonuje, czy nie potrzebuje pomocy. Pani Torgowska zapewniła, iż szanuje zdanie pana Gremplewskiego, bo każdy ma prawo do własnego zdania, ale trzeba szanować też zdanie innych. Spotyka się z rodzicami, wczoraj miała wywiadówkę i chciałaby przekazać , że rodzice są bardzo zadowoleni z dwóch szkół. Dziś pierwszy raz słyszała o rozwiązaniu, o jakim mówił radny Chrzanowski, nigdy o nim nie słyszała. Rodzice są pozytywnie nastawieni, Szkoła jest super, nie ma żadnych problemów, ani ze SP Nr 1. Dzieci chodzą w tych miejscach gdzie mogą , a chodzą we wszystkich i nie ma żadnych instrukcji wydanych w tym zakresie, poruszają się tam, gdzie jest SP Nr 2. Nikt , nikogo nie wyrzuca – „to są mity”. Pani Dyrektor zaapelowała, że jeśli radni chcą się czegokolwiek dowiedzieć , to najpierw winni pytać u źródła, a potem mogą zadawać pytanie publicznie na sesji. Jest dużo niezgody, szczególnie na pewnym portalu, którego pani Torgowska nie czyta już od 3 miesięcy, choć była jego fanem. Teraz nie czyta, bo tam jest dużo komentarzy kłócących społeczność. SP Nr 2 istnieje, rodzice bardzo za to dziękują władzom samorządowym i dziękują radnym, którzy taką uchwałę podjęli. Zaznaczając, że nie oczekuje odpowiedzi- pani Torgowska zapytała, czy uchwała z 22 lutego 2017 r. została rozpatrzona i jest ważna, czy jest nieważna. Przewodniczący Rady odpowiedział, że jest ważna, na co pani Torgowska powiedziała „ w sensie, bo wiem, że jest zaskarżona w Najwyższym Sądzie”. Pani Torgowska wyjaśniła, że chodzi jej o głosowanie nieprawne niektórych radnych. Przewodniczący Rady oświadczył, iż jeszcze nie ma wyroku, na co pani Torgowska uznała, że to oznacza, że ta Szkoła też jeszcze nie jest „unormowana prawnie”. Pani Dyrektor powiedziała, że jeśli ktoś interesuje się projektami, to niech się interesuje projektami wszystkich szkół , nie tylko SP Nr 2. Jeśli ktoś uważa, że jej projekt jest niezgodny z prawem- to on jest zgodny, bo inaczej nie mogłaby zatrudnić nauczycieli, bo nie mogła rozmawiać wcześniej z jakimkolwiek dyrektorem, aby jego nauczyciele mogli jej pomóc (pedagog, psycholog, logopeda). Można to było załatwić inaczej, ale nie było możliwości prawnych. Skoro już ta Szkoła powstała – „to dajcie nam pracować w spokoju, nie możemy tutaj dzielić społeczności na taką, czy siaką , rodzice chcieli, wdzięczni są, że ta Szkoła powstała i pracujmy”. Zwracając się do radnego Gremplewskiego- pani Torgowska podkreśliła, że i tak pomieszczenia zajmowałaby SP Nr 1 i rachunki byłyby takie same, a wszystkie panie zatrudnione- byłyby i tak zatrudnione w SP Nr 1. Pani Torgowska powiedziała , że u niej miało być 52 dzieci i zaplanowano 3 klasy i nie interesuje jej , co jest w SP Nr 1, choć pracowała w niej przez 2 lata. Nie interesowało jej również to, że u niej w Gimnazjum były klasy 26-28 osobowe , a w SP Nr 1 były 14stki, 13stki. Teraz w jednej klasie ma 20, w drugiej 17, a w trzeciej -15. Jeśli jednak tej Szkole rzucane będą kłody pod nogi, to nie będzie współpracy , a jej nauczyciele obecnie czują się źle i niekomfortowo, bo mają wrażenie , że zabrali tą Szkołę SP Nr 1. Pani Dyrektor oświadczyła, że założyła, iż w styczniu przeprowadzi rekrutację, by w przyszłym roku od 1 września w SP Nr 2 były klasy I-VIII. Pani Torgowska jeszcze raz zapewniła, że mieszkańcy cieszą się z bliskości i nie podkreślają , czy w tej, czy tamtej szkole jest źle, czy dobrze , bo „chodzi o bliskość”. Dlaczego zatem nie ma być tak, jak było kiedyś, bo jest to bardzo dobre, bardzo zdrowe, jest z kim prowadzić rywalizację. Napisano już 7 projektów, z czego 3 wiążą się z możliwością pozyskania środków. SP Nr 2 ma wszelaką pomoc i nie rywalizuje z SP Nr 1, „nie wydzieramy sobie dzieci, czego dowodem była rekrutacja na ten rok”. Pani Torgowska jeszcze raz zaapelowała, by pytać u źródła i nie uaktywniać się na sesjach, a była skłonna przyjść na Komisje, ale nikt jej nie zaprosił. Jeszcze raz podkreśliła, by nie skłócać społeczeństwa i nauczycieli. Obecnie atmosfera może jest napięta, ale pani Dyrektor codziennie chodzi do pani Olszewskiej i pyta, czy coś potrzeba, czy coś trzeba zrobić. W sytuacji, gdy świetlica okazała się za mała, zaproponowano jeszcze jedno pomieszczenie (012, 014, 015 parter) i nie trzeba pytać ile jest dzieci na świetlicy , bo tych z SP Nr 2- jest 20. Zdaniem pani Torgowskiej- gdyby rozmawiano i współpracowano, uniknięto by sytuacji, jakie się wytworzyły. Pani Torgowska odniosła się też do sprawy parkingu i przekazała, że zadecydowała, że ten wewnątrz terenu Szkoły przeznaczony będzie dla SP Nr 2, a duży- do SP Nr 1. Wyjaśniła też, jak rozwiązano kwestię biblioteki- zapisy tak, jak do biblioteki miejskiej. Pani Dyrektor zaznaczyła, iż nie będzie się wypowiadać na temat obiadów, bo to kwestia organu prowadzącego, ale jej zdaniem-to jak funkcjonuje obecnie jest dobrym rozwiązaniem. Umowa użyczenia zawarta została do dnia 30 czerwca, by był czas, aby „przejść sale”. Pani Torgowska zapewniła, iż zdaje sobie sprawę z ogromu przejętej odpowiedzialności materialnej w tej Szkole, ale ufa wszystkim nauczycielom, że będą dbać o sprzęt. Odniosła się też do pracowników niepedagogicznych, którzy zatrudnieni być muszą (BHP, p.poz., RODO, opiekun sieci). Z panią Gliwińską ustaliły, że ona dba o środki czystości np. papier toaletowy, mydło w płynie, woda- „każdy o swoje dba”. Na początku, gdy radny Pułaczewski wspomniał, że jest „pokojowo nastawiony”- pani Dyrektor chciała powiedzieć tylko jedno zdanie, że jest zawsze nastawiona pokojowo, by wszyscy tak mieli, chciała podziękować i zapytać o tę uchwałę. Dlatego „zanim cokolwiek zrobimy, zastanówmy się drodzy państwo, czy jesteśmy tak bardzo fair we wszystkim, a jeżeli nie- rozmawiajmy, podstawa to dialog i rozmowa”. Pani Torgowska przeprosiła, jeśli kogokolwiek uraziła, ale targają nią emocje, a musi bronić tego, co jej zdaniem i nie tylko – jest słuszne i dobre. Na koniec pani Torgowska poprosiła o ewentualne pytania, na które zadeklarowała odpowiedź.
Radny Gremplewski zapewnił, iż bardzo cieszy się, że Szkoła funkcjonuje, na co pani Torgowska wtrąciła, iż wie. Radny powiedział, iż zdaje sobie sprawę, że to sarkazm, ale cieszy się, że dzieci mają blisko do Szkoły i takie też było założenie zamiaru, jaki do pani Dyrektor nie dotarł . Dlatego radny jest przekonany, że rodzice byliby również zadowoleni. Wyjaśnił, że odezwał się tylko dlatego, że został do tego wywołany z imienia i nazwiska. Dodał też, że wątpliwości w kwestii powołania nowej szkoły miało 8 radnych, przy czym 1 się wstrzymał, ale te wątpliwości musiał mieć. Radny zapewnił, że cieszy się , iż dzieci mają bliżej i to było również zamiarem tych radnych. Wyraził też nadzieję, że współpraca między jednostkami, między Radą i Burmistrzem będzie jak najlepsza i wątpliwości wyrażone podczas obrad wcześniejszych sesji nie potwierdzą się. Co do pytań zawartych przez radnych na piśmie, pan Gremplewski usprawiedliwił je tym, że nie zawsze mają czas, by szkołę odwiedzić. Radny przeprosił, że nie odwiedził pani Dyrektor, ale nie sądził, że będzie mile widziany z racji swojego głosowania, ale jeśli pani Torgowska zaprasza, to chętnie się pojawi. Pani Torgowska jeszcze raz przypomniała-„22 luty- 8:7”.
Radny Pułaczewski stwierdził, że jego zdaniem pani Torgowska nikogo nie uraziła, bo ma pełne prawo wypowiadać swoje zdanie, ale inni również. Przychylił się do zdania pana Gremplewskiego, bo pewnie nie raz przyjdzie im rozmawiać i będzie też okazja, by rozmawiać osobiście. Pan Pułaczewski powiedział też, iż wydaje mu się, że ta „zła krew w Radzie jest od początku i niestety , być może wiele rzeczy musimy sobie wyjaśnić, między sobą również”. Pytania radnych wynikają też z tego, że radni nie są do końca informowani o wielu rzeczach, a mają prawo wiedzieć, bo decydują „o pieniądzach, które funkcjonują w naszej Gminie, stąd nasze pytania”. Pani Torgowska podziękowała radnemu i zaapelowała kolejny raz, by szanować się nawzajem, pytać się u źródła, rozmawiać, a będzie się nam żyło lepiej i lżej. Pani Dyrektor zaprosiła też radnych, którzy jej jeszcze nie odwiedzili i zapewniła, iż odpowie na ich pytania i pan Burmistrz zapewne też, bo nie mają nic do ukrycia.
Pan Burmistrz odniósł się do wypowiedzi radnego, że są niedoinformowani o niektórych sprawach i czują się w jakiś sposób wykluczeni. W tej sprawie nikt jednak do Burmistrza nie przyszedł ani razu, by porozmawiać, a od poniedziałku do piątku od godz. 700 do 1500 radni mogą przychodzić. Burmistrz podkreślił, że radni doskonale wiedzieli, „z jakim programem startuje Straszyński i co będzie chciał zrobić i właśnie jednym punktem programu wyborczego było powstanie drugiej szkoły podstawowej, dlatego nie było zaskoczenia kogokolwiek, to jest po prostu program wyborczy, który kontynuuje i bardzo dziękuję jeszcze raz, że udało się tą kwestię zrobić”. Burmistrz powiedział, że było 6 sesji, na których rozmawiano o utworzeniu SP Nr 2 i nieprawdą jest to, co twierdzi radny Gremplewski, iż chodziło tylko o to, by dzieci miały blisko. Chodziło o to, że „informowaliście państwo przede wszystkim społeczeństwo, że będzie niebezpiecznie, że będzie źle, po co dwie szkoły, od tego się zaczęło”. Dziś dzieci są w różnych klasach, nikt , nikogo nie pobił i to było powodem kwestii, jakie sobie wyjaśniano i jeszcze wiele innych. Brak dialogu pomiędzy dyrektorami, „brak waszej tutaj kwestii dialogu pomiędzy mną doprowadziły do tego, że wasze zachowanie 4 dni przed rozpoczęciem roku szkolnego na ostatniej sesji właśnie doprowadza do tego, że na terenie naszego miasta jest niestety podział”. Wszyscy mówią o bezpieczeństwie, by dzieci miały dobrze, a dorośli nie umieją ze sobą rozmawiać, nad czym Burmistrz bardzo ubolewa.
Pani Torgowska przekazała, że ona również jest codziennie od 700 do 1530 i „jeżeli trzeba będzie- to proszę dzwonić i się umówić”.
Radny Gremplewski zwracając się do pani Torgowskiej zaznaczył, że w SP Nr 1 też nie był. Zaznaczył także, iż nie jest prawda, że radni na ten temat z panem Burmistrzem nie dyskutowali, że radny nie był u Burmistrza, bo był i przy jakieś okazji pan Burmistrz próbował przekonać go do sowich racji i zostali przy swoich zdaniach. Radny poprał apel o wzajemne szanowanie się i uznał to za dobrą puentę.
Do tego przychylił się Przewodniczący Rady, a następnie zapytał o remont osiedla toruńskiego. Burmistrz powiedział, że rozpoczęły się prace związane z przyłączami wody i teraz , gdy one trwają, ogłoszony był przetarg na remont drogi.
Prezes dodał, że PK od początku tygodnia dokonuje wymiany wszystkich przyłączy. Główna rura sieci jest z żeliwa, nie koroduje i ocena stanu technicznego pozwoliła, by ją pozostawić. Natomiast wszystkie przyłącza, nawiertki i suwy zostaną wymienione i aktualnie wymieniono 12 z 40 . Dziennie ok. 2 przyłącza są wymieniane i szacuje się, że w terminie do rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy z potencjalnym wykonawcą nastąpi całkowita wymiana przyłączy w ul.Sikorskiego. Na pytanie pana Krzysztofiaka, czy ta wymiana obejmuje tylko ul.Sikorskiego, czy również ul.Wojska Polskiego- pan Krawański odpowiedział, że dotyczy to rejonu ul.Sikorskiego.
Nawiązując do tego „ z czym Straszyński wchodził w kampanię wyborczą- to jest droga Więcławice-Szadłowice”- pani Zdrojewska powiedział, że nie mówi już o jej nawierzchni, ale od „x czasu” prosi się o przycięcie krzaków, bo droga staje się nieprzejezdna.
Pani Sołtys zwróciła uwagę, że dochodzi godz. 1800 i zapytała, czy sesja nie może rozpoczynać się wcześniej i dodała „my mamy dzieci, mamy rodziny i siedzimy tutaj już trzecią godzinę”. Przewodniczący Rady oświadczył, że „sprawa jest otwarta”.
Sołtys ze Skalmierowic odniósł się do tematu szkół i powiedział, że „tak słucham od paru tygodni i powiem wam, jakbym oglądał serial, co się dzieje tutaj”. Dzieci wiejskie wracają przez godzinę (1,5 km) autobusem, bo taki jest plan. Największym problemem w Szadłowicach jest łącznik pomiędzy toaletami a budynkiem Szkoły, by te dzieci w zimę nie musiały zakładać kurtek, by iść do ubikacji. A tego, co tu się dzieje „nie da się słuchać” . W tak małym społeczeństwie wszyscy powinni się wspierać, a jest tak, jakbyśmy byli rozdzieleni na 2, 3, 4, na 5. Pan Sołtys „życzył”„ wszystkim takich problemów, jak mają rodzice dzieci szkół wiejskich.
Radny Bajerowski powiedział, że już wcześniej poruszano problem dojazdu dzieci do szkół ponadpodstawowych, a to jest problem całej Gminy (Kijewo, Kawęczyn, Gąski) i nie tylko uczniów, ale też starszych osób, którzy nie mogą dojechać do lekarza, czy apteki. Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy Burmistrz wie, na jakie pieniądze Gmina może liczyć w zakresie dofinansowania dojazdów.
Pan Bajerowski stwierdził, że Burmistrz pięknie mówił o występie zespołu GNIEWKOWIANIE , a radny słyszał , że nie raz jego członkowie nie mają poczęstunku, ani diet nie mają i może warto byłoby przewidzieć takie diety. Zwracając się do Prezesa, pan Bajerowski przypomniał, że kiedyś pytał o lustro na drodze z Wielowsi do Wierzchosławic, bo tam jest bardzo niebezpiecznie zwłaszcza, jak wyjeżdża się ciągnikiem. Przewodniczący Rady zaznaczył, że to pytanie winno być skierowane raczej do Burmistrza. Pan Starszyński zapewnił, że jeśli chodzi o to lustro, to przekaże tę sprawę Kierownikowi Ostrowskiemu. W kwestii GNIEWKOWIAN – Burmistrz zaznaczył, że zespół jest sekcją Ośrodka Kultury i nad takim pomysłem można się pochylić. Odnośnie dofinansowania transportu – Burmistrz przekazał, że Państwo, Rząd oferuje dopłatę w wysokości 1 zł do 1 km, a u nas jest to min. od 3,5 zł wzwyż, dlatego też będą prowadzone rozmowy z prywatnymi przewoźnikami, by sprawdzić ich ofertę. To problem od Kawęczyna, przez Kijewo, Wierzbiczany, Gąski, Wierzchosławice i do końca roku trzeba wypracować jakieś rozwiązanie w tym temacie, bo dzieci dojeżdżają do szkół co roku. Burmistrz poprosił jednak o czas do następnej sesji i wówczas przekaże informacje w tym zakresie.
Radny Stefański stwierdził, że dziś padły moce słowa o tym, że społeczeństwo jest podzielone przez grupę radnych, co jest nieprawdą. Społeczeństwo jest bowiem podzielone od prawie roku od wyborów. Teraz się mówi o jednym portalu, kiedyś był inny portal, który na szczęście został zamknięty. Zwracając się do Burmistrza radny stwierdził, że nie do końca prawdą jest, iż radni otrzymują informacje na czas, bo np. audyt o oświacie został im przekazany, bo radny o to wnioskował. Dziś natomiast zapytał o sprawę pani Gliwińskiej, jak zostało to rozwiązane tylko dlatego, że takiej informacji nie było. Padły słowa o „rzucaniu kłód i , że pewne zachowania są karygodne, a jeżeli ktoś na tej sali czuje się przestępcą, to powinien siedzieć za kratkami”.
Burmistrz oświadczył, iż musi się odnieść do tych słów, bo jeśli chodzi o nauczycieli, to pamięta, że ten audyt był w dniu sesji złożony w biurze podawczym i radny wprowadza w błąd, bo jego nie było w obiegu. Radny Stefański zapytał o to, kiedy zatem radni by go otrzymali, na co pan Starszyński odpowiedział, że wtedy, jakby o tym rozmawiano. Burmistrz podkreślił, że przecież po wniosku radnego ogłoszono przerwę i radni ten audyt otrzymali, on nie był nawet sczytany, dlatego poprosił, by o takich rzeczach w ten sposób nie informować mieszkańców. Pan Stefański dodał, że ten audyt wpłynął właśnie wtedy, gdy było głosowanie nad najważniejszą uchwałą dotyczącą oświaty, dlatego radni o niego prosili. Pan Straszyński ponownie zaznaczył, że ani on, ani jego Z-ca, czy Kierownik Pęczkowska go nie czytali, a radny informuje teraz, że „my coś ukrywamy, absolutnie nic nie ukrywamy” . Pan Stefański kolejny raz zaznaczył, że wnioskowano i otrzymano to w dniu sesji.
Pan Paweł Mikuszewski stwierdził, że o szkołach też mógłby dużo mówić, bo był jednym z mieszkańców, którzy dążyli do tego, by powstała SP Nr 2 , z czego bardzo się cieszy i kończy ten temat. Zazwyczaj dobre wieści przekazuje Burmistrzowi, żeby się pochwalić, ale w czasie trwania sesji opublikowano wyniki naboru wniosków LGD i chciałby się pochwalić teraz, że „GOK” dostał grant w wysokości łącznie 85 tys. zł na przyszły rok. W ramach klubu „Senior +”, który ma powstać w przyszłym roku wpłynie kwota 37 tys. zł , a 47 tys. zł przyznano na klub młodzieżowy, co umożliwi wzbogacenie oferty. Przewodniczący Rady podziękował za tę dobrą wiadomość.
Radny Pułaczewski wystąpił z zapytaniem do pana Mikuszewskiego o cenę wynajmu sali, o co pytał już na ostatniej sesji. Dyrektor odpowiedział, że jutro ma spotkanie z klubami sportowymi, na którym planuje się przedstawić propozycje najbardziej zainteresowanym i wypracować jakieś stanowisko, by dojść do konsensusu. Jak to nastąpi, pan Mikuszewski zobowiązał się poinformować o tym radnych na najbliższym posiedzeniu Komisji.
Pan Pułaczewski przekazał zebranym, że nie jest jedynym nauczycielem z nadgodzinami i poprosił aby sprawdzić, czy „czasem wnioskodawca ich nie ma”.
Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja Rady zaplanowana została na dzień 30 października 2019 r. i jej tematami będą:
1.Informacja z analizy oświadczeń majątkowych:
- złożonych Burmistrzowi,
- złożonych Przewodniczącemu Rady.
2.Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych (zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.).
Prowadzący obrady poprosił radnych, aby po sesji zostali jeszcze na chwilę na sali w celu omówienia uchwały Sejmiku.
Korzystając z okazji- Przewodniczący Rady oświadczył, że przyłącza się do słów pana Burmistrza i dziękuje wszystkim za udział w dożynkach gminnych, jakie odbyły się dnia 7 września 2019 r. , zwłaszcza, że pogoda uczestników nie rozpieszczała. Z uwagi na to, że zbliża się 14 października- Dzień Edukacji Narodowej- korzystając z obecności dyrektorów i nauczycieli złożył okolicznościowe życzenia. Przewodniczący Rady życzył, by praca przynosiła im jak najwięcej satysfakcji, życzył też porozumienia.
Ad.16 Zamknięcie obrad Rady Miejskiej.
O godzinie 1745 Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XIII obrad.
………………………………………………………
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie