Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr XIV/2019 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 30 października 2019 r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską na XV sesji w dniu 27 listopada 2019 r.

 


Protokół Nr XIV/2019
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 30 października 2019 r.
w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie


Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.)- Przewodniczący Rady o godz. 1500  dokonał otwarcia XIV sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 14,  radnych (brak radnej Genowefy Myśliwy), co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                          Kolejno,  Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady - radnych, jak i zaproszonych gości, mieszkańców oraz  sołtysów z terenu Gminy – (listy obecności stanowią załącznik nr 2 do protokołu).
Następnie Przewodniczący Rady oznajmił, że zanim  przystąpi do kolejnego punktu porządku obrad- prosi, aby  uczcić  minutą ciszy pamięć ofiar poniedziałkowego pożaru w Inowrocławiu, w którym śmierć poniosła matka z trójką dzieci.

 Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, do której to propozycji nikt nie wniósł zastrzeżeń.
Proponowany porządek obrad:                                              

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z XIII sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
    -dyskusja,
    -przyjęcie informacji.
  5.  Informacja  z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa:
    - przedstawienie informacji,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  informacji.
  6. Informacja  z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady (wraz z informacją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego):
    - przedstawienie informacji,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  informacji.
  7. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych (zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.):
    - przedstawienie informacji,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  informacji.
  8. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie uchwalenia regulaminu w sprawie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa”:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie ustanowienia roku 2020 „Rokiem odzyskania niepodległości przez miasto i gminę Gniewkowo”:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  12. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
  13. Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
  14. Zamknięcie  obrad sesji.

          
Zgodnie z ustaleniami poczynionymi na posiedzeniu Komisji- Przewodniczący Rady zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad polegającą na wprowadzeniu dodatkowego projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2019-2025. Projekt ten zaproponował wprowadzić w punkcie 12, co spowoduje kolejne przesunięcie trzech ostatnich punktów porządku obrad.
Kolejno, zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia tej zmiany.  Podsumowując wynik głosowania po usunięciu technicznych problemów z tabletem radnego Gremplewskiego- Przewodniczący Rady podał, że za tą zmianą głosowało 14 radnych, co oznacza, że wniosek został przyjęty. Projekt uchwały wprowadzony został w punkcie 12, a pozostałe punkty zostały przesunięte.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Nie było więcej propozycji zmian porządku obrad i przystąpiono do głosowania w sprawie  przyjęcia całego porządku obrad wraz z przyjętą wcześniej zmianą. Porządek obrad został przyjęty , a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:         

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z XIII sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
    -dyskusja,
    -przyjęcie informacji.
  5.  Informacja  z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa:
    - przedstawienie informacji,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  informacji.
  6. Informacja  z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady (wraz z informacją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego):
    - przedstawienie informacji,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  informacji.
  7. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych (zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.):
    - przedstawienie informacji,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  informacji.
  8. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie uchwalenia regulaminu w sprawie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa”:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie ustanowienia roku 2020 „Rokiem odzyskania niepodległości przez miasto i gminę Gniewkowo”:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  12. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2019-2025:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  13. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
  14. Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
  15. Zamknięcie  obrad sesji.

                                                  

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XIII sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XIII  sesji, która odbyła się w dniu  25  września 2019 r.  był wyłożony  w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z XIII sesji.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem protokołu  głosowało 14 obecnych na sesji radnych i tym samym protokół  został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 4 Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

O zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił pana Burmistrza.
Burmistrz  oświadczył, że w okresie międzysesyjnym odbył wiele spotkań. Na końcu września był na spotkaniu w Stowarzyszeniu Europa Kujaw i Pomorza, gdzie oficjalnie odbył się akces Gminy. Prezes Michał Korolko wprowadził w temat wszystkie samorządy przed głosowaniem w sprawie członkostwa nowych samorządów  oraz podsumował działalność stowarzyszenia na przełomie kilku lat. Na początku miesiąca wraz z panią Skarbnik Burmistrz uczestniczył w uroczystym podpisaniu umów w Urzędzie Wojewódzkim na remont dwóch dróg, na które składano wnioski w tym roku. Kwota dofinansowania to 2.685.952 zł, zaś cała inwestycja to wydatek  4.474.000 zł (drogi w Kawęczynie i Gąskach). Wraz z Przewodniczącym Rady w dniach od 7 do 10 października dzięki Stowarzyszeniu Europa Kujaw i Pomorza,  z 12 przedstawicielami samorządów – wzięli udzieli w dniach otwartych , tzw. „open days`ach”. Dzięki tej  wizycie nawiązano nowe znajomości, z innymi samorządami, poznano funkcjonowanie Parlamentu  Europejskiego, pracy europosłów  (spotkanie z panem Radosławem Sikorskim). W Brukseli brano udział w seminarium, w którym jednym z prelegentów był sam Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego- pan Piotr Całbecki i prowadził wykład w języku angielskim i poświęcony był zmianom klimatu. Panowie brali również udział w seminarium prowadzonym przez „serdecznego kolegę” pana Burmistrza , również w języku angielskim – Dyrektora Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej- pana Adama  Szponkę. Wykład  ten poświęcony był w całości problematyce senioralnej.  Burmistrz zapowiedział jeszcze powrót do tego tematu i możliwość przystąpienia do programów, jakie niedługo będą przez ROPS ogłaszane.
W tym czasie na obrady przybyła radna Genowefa Myśliwy.
Pan Straszyński przekazał, że nawiązał osobiście znajomość  z Prezydentem Piemontu ze stolicą w Turynie- panem Alberto Cirio. Aktualnie przygotowywane jest pismo do pana Prezydenta i „może się uda, że miastem partnerskim Gniewkowa stanie się Turyn, czego bym sobie i państwu życzył”.
Burmistrz podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do odbycia w Gniewkowie I Festynu Ekologicznego – pracownikom Urzędu, Prezesowi PK, Nadleśniczemu, jak również mieszkańcom, dzieciom i firmie Plast-Mar z Balczewa. Burmistrz zwrócił się do dyrektorów szkół obecnych na sesji, by skorzystali z zaproszenia pana Prezesa i wyruszyli z dziećmi do Balczewa, gdzie jest punkt edukacji ekologicznej, z którego można korzystać. Burmistrz wraz z Prezesem Krawańskim był tam na wizycie studyjnej i przeszli całą instalację i byli pod jej ogromnym wrażeniem, jak można połączyć przyjemne z pożytecznym, jak można czerpać radość z tego, że prowadzi się tak trudną działalność gospodarczą.  Z Festynem wiąże się też to, że na dachu Urzędu na wiosnę będą pszczoły w ulach i jako produkt lokalny będzie miód z tych uli. Ma to na celu przede wszystkim pokazanie, że „walka z ekologią jest czymś ważnym i dlatego też przystąpiliśmy do tego projektu”. Pan Straszyński zaznaczył, że cały koszt zakupu uli- to środki pozabudżetowe.  Pan Burmistrz przekazał, że brał również udział w pięknej akcji sadzenia drzew w Zajezierzu pn. „Jedno dziecko- jedno drzewo”  i wyraził nadzieję, że wraz z Nadleśniczym- będzie ona kontynuowana dalej. Burmistrz złożył podziękowania wszystkim rodzicom, pani Sołtys z Zajezierza za udział w tym przedsięwzięciu. Nawiązywano tu cały czas do roku niepodległościowego i wzięło w tym udział  ponad 60 rodziców. Z wielką przyjemnością Burmistrz rozdał nagrody i złożył gratulacje mieszkańcom, którzy brali udział w puszczaniu latawców. Podziękowania skierował do firmy BONDUELLE, która już kolejny rok wspiera i organizuje tą imprezę oraz do pracowników MGOKSiR. Na zaproszenie pana Sołtysa- razem z panią Sekretarz Burmistrz uczestniczył w Suchatówce w Święcie Dyni, w którym brały też udział 4 koła gospodyń: Suchatówka, Zajezierze, Murzynko i Perkowo i serwowały dania z dyni.
Pan Straszyński przekazał, że podpisano promesę w Prezesem WFOŚiGW – panem Stachowiakiem na zainstalowanie pieców w świetlicach w: Żyrosławicach i Murzynnie (dotacja 12.000 zł).  W DEN Burmistrz brał udział w pasowaniu dzieci w SP Nr 1. Brał udział w rozmowach w sprawie organizacji w Gniewkowie Mistrzostw Polski w Hokeju na trawie. Odbywałoby się to na naszych salach gimnastycznych. Burmistrz gościł u siebie przedstawicieli Pomorzanina Toruń , którzy są zainteresowani takim rozwiązaniem. Prowadzone są także rozmowy w sprawie organizacji w roku 2020 imprezy Strong Men- eliminacji do Mistrzostw Świata w Ameryce. Burmistrz zapowiedział, że o szczegółach tej imprezy więcej powie w miesiącu listopadzie.  W Urzędzie Marszałkowskim  Burmistrz uczestniczył w rozmowach na temat imprezy, jaka w dniu 11.11.2019 odbędzie się w Gąskach, gdzie będzie miało miejsce odsłonięcie pomnika poświęconego 3 poległym powstańcom  wielkopolskim, co sfinansowane zostało również ze środków pozabudżetowych. Burmistrz podziękował Nadleśniczemu- panu Mariuszowi Heidingerowi , Marszałkowi Województwa Kujawsko-Pomorskiemu, Dyrektorowi z IPN- panu Jarosławowi Szarkowi, dyrekcji BS – pani Ewie Kropińskiej i pani Annie Kaczmarek oraz Fundacji Polska Tożsamość i Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu.  Burmistrz zaznaczył, że rok 2019 poświęcony był Gerhardowi Pająkowskiemu, który również był powstańcem wielkopolskim, ale tych trzech zginęło pod Gąskami, dlatego ta uroczystość w tym roku jest właśnie w Gąskach. W poniedziałek, na zaproszenie pana Łukasza Szrajbera – Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady  Ministrów- pan Burmistrz odbył spotkanie, na którym rozmawiano z panem Premierem na temat funkcjonowania samorządów w przyszłości, o problemach. Największym problemów samorządów jest oświata, śmieci i samorządy zwróciły się z prośbą do pana Premiera o rozwiązania tej sytuacji, bo niektóre małe samorządy z uwagi na te problemy- będą musiałby się rozwiązywać, bo nie stać ich na finansowanie tych bardzo wysokich kosztów. Burmistrz wyraził nadzieję, że to nie będzie ostatnie takie spotkanie, a cykl spotkań z Premierem i Sekretarzem Stanu, który może przyjedzie też do nas, by porozmawiać o problemach naszej Gminy i szukać dla nich rozwiązań.
Pan Straszyński poinformował, że wraz z Prezesem Krawańskim był na otwarciu kotłowni przy ul.Pająkowskiego pod względem technologicznym, a osiedle jest już ogrzewane gazem.
Burmistrz odbył również dwie bardzo ważne rozmowy z inwestorami. Jeden z nich, to inwestor, który nabył nieruchomość na Rynku i chce tam postawić kompleks usługowo-mieszkalny, a kwota tej inwestycji- to ponad 10 mln zł. Najpierw musi jednak nastąpić rozbiórka budynku, jaki aktualnie jest w bardzo złym stanie i dziś chyba wydana została decyzja, która to umożliwi. Burmistrz zapowiedział, że o ile będzie to możliwe, na najbliższej sesji przedstawi wizualizację tego terenu. Drugi inwestor związany jest z nieruchomością, w której kiedyś funkcjonował Dom Dziecka, a planuje budowę domów mieszkalnych.  Tu również oczekuje się na decyzję Konserwatora Zabytków w kwestii możliwości rozbiórki istniejącego budynku. Pan Straszyński stwierdził, że gdyby udało się zrealizować te zadania, byłyby to „dwie bardzo niesamowite inwestycje, które upiększałyby nasze miasto”.
Jak co miesiąc, Burmistrz odbył spotkanie z sołtysami- tym razem w Skalmierowicach, gdzie omawiano sprawy bieżące.
Nawiązując do ostatniej sesji- Burmistrz poinformował radnego Stefańskiego, że prace wykonywane u jednego z radnych, to były prace gospodarcze, niepłatne ustalone z panem Komendantem Kościńskim. Robiła to jednostka OSP Gąski.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Stefański „nawiązując do tego Turynu” wyraził żartobliwie przypuszczenie, iż UNIA Gniewkowo jakiś sparing z Juventusem będzie miała okazję zagrać i może liczyć na sponsoring np. z Fiata, czy Ferrari. Wracając do spraw „przyziemnych”, radny podziękował za parking przy cmentarzu w Szadłowicach i wyraził nadzieję, że w przyszłości uda się go wyłożyć kostką, czego oczekują mieszkańcy. Pan Stefański stwierdził, że „te 10 miejsc szału nie zrobi” z okazji Wszystkich Świętych, ale to i tak dużo i wystarczy, szczególnie w dni powszednie. Radny podziękował też za budynek gospodarczy dla mieszkanki Skalmierowic, co ustalał z Z-cą Burmistrza i zapowiedział interpelację związaną z tą osobą. Pan Stefański podziękował też za punkt świetlny w Szadłowicach-Kolonii i wyraził nadzieję, że stanie tam również wiata przystankowa, o czym wcześniej wspominał na posiedzeniu Komisji.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a  prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pana Burmistrza.
W głosowaniu imiennym za przyjęciem  informacji opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad.5 Informacja  z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa.

Przewodniczący Rady oddał głos pani Sekretarz która przedstawiła zebranym informację z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa. W trakcie swojego wystąpienia pani Magdowska zaznaczyła, że po jej sporządzeniu – w dniu 28.10.2019 r. wpłynęło stanowisko I Urzędu Skarbowego w Toruniu. W otrzymanej analizie przesłanego tam oświadczenia majątkowego nie wykazano żadnych  uchybień  (informacja stanowi załącznik nr 7 do protokołu).
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję .
Nie było pytań i  dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania.
W głosowaniu jawnym, w obecności 15 radnych- 15 radnych głosowało za przyjęciem informacji.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Ad.6 Informacja  z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady (wraz z informacją Wojewody Kujawsko-Pomorskiego).
Przewodniczący Rady zaproponował odstąpienie od czytania informacji, jaka została radnym przedstawiona już na posiedzeniu Komisji (informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu).
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia informacji. Za przyjęciem informacji  opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych, a  tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Ad.7 Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych (zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.).
Przewodniczący Rady o omówienie informacji poprosił Kierownika SZEAS – panią Bogumiłę Pęczkowską (informacja stanowi załącznik nr 11 do protokołu). Nawiązując do pytania, jakie padło na posiedzeniu Komisji -pani Kierownik przekazała m.in., że obecnie z programu związanego z zajęciami na basenie korzystają dzieci z SP Nr 1 i w Wierzchosławicach, a wcześniej, w 2018 korzystały też dzieci z SP w Szadłowicach, w Kijewie, Wierzchosławicach i Nr 1. W poprzednich latach- również dzieci z SP w Murzynnie. Pani Pęczkowska przekazała też zasady korzystania z dofinansowania na zajęcia dodatkowe (SKS).
Następnie otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta i zarządzone zostało głosowanie w sprawie przyjęcia informacji. Za jej przyjęciem opowiedziało się 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019.
Przewodniczący Rady poprosił  panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały.  Po wystąpieniu pani Kucharskiej otworzona została dyskusja.
Radny Pułaczewski wskazał na rozdział 75412 gdzie wspomniano o zwiększeniu środków na OSP i zapytał o ich przeznaczenie. Pani Kucharska wyjaśniła, że chodzi o zwiększenie bieżących wydatków OSP.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych, a jedna osoba wstrzymała się od głosu, a tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIV/97/2019 - załącznik nr 14.

Ad.9  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie uchwalenia regulaminu w sprawie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
Projekt uchwały omówiła pani Beata Jaworska. Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu w sprawie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIV/98/2019 - załącznik nr 16.

Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa”.
O przedstawienie projektu uchwały prowadzący obrady poprosił Kierownika MGOPS – panią Aleksandrę Marczak. Po tym wystąpieniu, zaznaczając, że projekt był szczegółowo omawiany na posiedzeniu Komisji-  Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa” opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIV/99/2019 - załącznik nr 18.

Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie ustanowienia roku 2020 „Rokiem odzyskania niepodległości przez miasto i gminę Gniewkowo”.
Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił panią Sekretarz. Po wystąpieniu pani Magdowskiej głos zabrał pan Burmistrz, który oświadczył, że jeśli chodzi o datę 17 stycznia 2020 roku- to prowadził rozmowę z panem Kierownikiem Marcinem Swaczyną z Urzędu Marszałkowskiego i „chcielibyśmy wszyscy, a mam nadzieję, że tak się stanie-by uczestniczyli w tych obchodach województwa kujawsko-pomorskiego” , by „akcent Gniewkowa w województwie kujawsko-pomorskim  był”. Dlatego ta propozycja, by 17,18,19 stycznia – by te dni na długo pozostały w naszej pamięci i 19 stycznia 2020 r. w kościele Św.Mikołaja i Św. Konstancji odbyła się uroczysta msza św. z udziałem władz państwowych i wojewódzkich. Pan Straszyński zapowiedział, że będzie informował o szczegółach z tym związanych.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Stefański podkreślił, że mówił już o tym na posiedzeniu Komisji, ale pana Burmistrza na nim nie było, a Gniewkowo jest takie nietypowe z „tym odzyskaniem niepodległości- tu zabór trwał nadal przez rok, chociaż Prusy Wschodnie odzyskały niepodległość dopiero w 1945 roku, było jeszcze gorzej” i  zasugerował, by taka inicjatywa, jak powstała w Gąskach, gdzie hołd składa się pomordowanym powstańcom – by jakoś uwiecznić również miejsca związane z walkami, jakie tu trwały. Zaznaczając, że nie jest historykiem, radny wskazał na granicę linii frontu na terenie naszej Gminy i zaproponował, by uczcić nie tylko tych, co polegli, ale również co szli na ten front i walczyli np. poprzez pamiątkowe tabliczki na budynkach użyteczności publicznej w miejscach objętych tymi walkami. Pan Stefański podkreślił potrzebę szanowania historii, zwłaszcza , że nasz region ma się czym pochwalić.  Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o pomnik w Gąskach- to z tym tematem Burmistrz był w Warszawie, w IPN-ie i to nie była prosta rzecz, bo formalności było bardzo dużo i wiele trzeba ustalić z historykami. To inicjatywa pani Teresy Świercz z Gąsek  oraz osób, które żywo zainteresowały się tym tematem w IPN-ie oraz Urzędzie Marszałkowskim. To nie było tak, że „sobie coś wymyśliliśmy i coś zrobiliśmy- to był cały proces, który trwał”. Co do innej tablicy – to można się nad tym zastanowić, a zapewne zarówno na historyków, jak i Prezesa IPN możemy liczyć.
Radny Pułaczewski powiedział, że osobną kwestią są groby powstańców na naszych cmentarzach, a niektóre są niestety zaniedbane. Rodziny tych osób dawno pomarły, czy są w podeszłym wieku i nigdy na ten grób nie przyjadą, a świadczy o naszej pamięci. Przewodniczący Rady zaznaczył, że popiera stanowisko radnych Stefańskiego i Pułaczewskiego, a następnie oddał głos panu Burmistrzowi. Burmistrz poinformował, że już złożone zostało stosowne pismo do pana Wojewody , który w bardzo szybkim tempie odpowiedział na naszą potrzebę uhonorowania żołnierzy na naszych cmentarzach i przekazał na ten cel kwotę 9,5 tys. zł, by te groby zmodernizować. Znaczki związane z osobami powstańców wlkp –  są teraz w konsultacji i też będzie w najbliższym czasie wykonane. 
Następnie dyskusja została zamknięta, a  Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie ustanowienia roku 2020 „Rokiem odzyskania niepodległości przez miasto i gminę Gniewkowo” głosowało 15 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIV/100/2019 - załącznik nr 20.

Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2019-2025.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie  projektu Skarbnika Gminy-panią Wiolettę Kucharską.
Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie  zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2019-2025 opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XIV/101/2019 - załącznik nr 22.

Ad.13 Interpelacje i zapytania  radnych.
                                        Przewodniczący Rady  zapytał, czy ktoś z radnych chciałby może przedstawić jakąś interpelację, bądź zapytanie i przypomniał, że należy to robić na piśmie.
                                        Radny Tomasik  przedstawił  interpelację dotyczącą zmiany organizacji ruchu na ulicy Sobieskiego w Gniewkowie, która stanowi załączniki nr 23  do protokołu. Radny zaznaczył, że zaproponowane rozwiązanie nie tylko zwiększyłoby bezpieczeństwo, ale również ilość miejsc parkingowych.
                                   Radny Stefański oświadczył, że chciałby przedstawić 2 interpelacje. Pierwsza- dotyczyła zamontowania barier ochronnych przy DK Nr 15 w Szadłowicach, zaś druga- lokalu mieszkalnego dla mieszkanki Skalmierowic. Radny poprosił też, by osoba ta miała w przyszłości możliwość podjęcia pracy w ramach prac społecznie użytecznych.  Przedstawione interpelacje stanowią załącznik nr 24 i nr 25  do protokołu.
                                       Radny Pułaczewski zaznaczył, iż  swoją interpelację i zapytania  złożył już na poprzedniej sesji Rady i w większości otrzymał odpowiedź, że „jeszcze za wcześnie, że dopiero w listopadzie dostanie”, dlatego chciałby uzyskać odpowiedź na jedno pytanie, czy SP Nr 2 korzysta z subwencji oświatowej. Burmistrz odpowiedział, że „subwencja oświatowa jest składana, z tego co się orientuję, na rok następny do końca września i ta subwencja została przydzielona na wszystkich uczniów, którzy trafili do szkoły”. SP Nr 2  powstała w ciągu roku i subwencja wpływa na konto Urzędu i dzielona jest na poszczególne szkoły, jest dochodem całego budżetu, dlatego nie można dziś mówić o tym, że subwencja w części, jest subwencją dla SP Nr 1, a po części dla SP Nr 2.  Jest szkoła, która powołana została od 1 września i ona funkcjonuje i ta subwencja, jaka jest w budżecie jest dla wszystkich szkół. Pan Straszyński zapewnił, że oczywiście radny szczegółową odpowiedź otrzyma na piśmie. Pan Pułaczewski „doszczegółowił” też , że subwencja przyszła na szkoły już istniejące, a my powołując  dodatkową szkołę z niej korzystamy. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że „subwencja idzie za uczniem” i dodał, że postara się tak wszystko wytłumaczyć w pisemnej odpowiedzi, aby nie było wątpliwości.
                                        Radny Pułaczewski wskazał na „tabelę”, gdzie znalazł się wydatek na koszty sądowe -25 tys. zł  i zapytał, czego one dotyczą. Pan Mecenas Gorczyca przekazał, że z tego, co mówi mu pani Skarbnik- to sprawa z poprzedniej Kancelarii i dotycząca decyzji wydanej przez Urząd, która następnie została uchylona. Powód wystąpił o zwrot nienależnie pobranych kosztów. W wyroku kwota z odsetkami i kosztami zastępstwa – to ok. 10 tys. zł, ale pan  Gorczyca nie chciałby „strzelać”, ponieważ nie ma akt przy sobie.
                                    

Ad.14 Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
                                               W tym punkcie Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Tomasikowi, który w imieniu mieszkańców korzystających ze ścieżki rowerowej do Lipia zgłosił  usterki na odcinku z Gniewkowa do Lipia. Radny poprosił o przegląd tego odcinka i dokonanie ewentualnych napraw.    
                                        Radna Wodniak-Kuraszkiewicz wystąpiła z zapytaniem o decyzję w kwestii powołania nowego Sołectwa Chrząstowo i przypomniała, że ostatnio Burmistrz mówił o piśmie wysłanym do Wojewody w kwestii funduszu sołeckiego. Odwołując się do wyników konsultacji społecznych w sprawie podziału Sołectwa Godzięba- radna zapytała o dalsze kroki w tej sprawie. Burmistrz zwrócił uwagę, że plan sesyjny ustala pan Przewodniczący, więc to pytanie winno być skierowane do niego. Przewodniczący Rady zapewnił natomiast, że to będzie realizowane w nowym roku.
                                   Pan Pułaczewski nawiązał do wystąpienia pana Tomasika w sprawie ścieżki do Lipia i przypomniał, że już kilka miesięcy temu jeden z mieszkańców zgłaszał mu problem z widocznością na pewnym odcinku tej ścieżki. Jest na niej „moment zagłębienia”, kiedy rowerzysta ma oczy na wysokości lamp samochodowych i jest prośba, by krawędzie pomalować na biało, by ta ścieżka wieczorową porą była widoczna. Na pytanie Burmistrza o lokalizację, radny wskazał, że jest to zaraz za znakiem „Gniewkowo”, gdzie teren się trochę obniża.

                                          Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja Rady zaplanowana została na dzień 27 listopada 2019 r.  i jej tematem będzie ustalenie stawek podatkowych i opłat na rok 2020.
                                   Burmistrz nawiązał do jeszcze do informacji za okres międzysesyjny i złożył podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie wyborów do Sejmu RP i do Senatu RP  w dniu 13 października 2019 r. za trud i wysiłek związany z tym, aby to zadanie na terenie naszej Gminy  przebiegło sprawnie i prawidłowo. Podziękowania skierował do kierowników jednostek, sołtysów z Suchatówki i Ostrowa, Dyrektora MGOKSiR, pracowników Urzędu oraz członków wszystkich obwodowych komisji wyborczych.
Ponadto Burmistrz zaprosił do udziału w XXV Biegu Milewskich w dniu 03.11.2019r.  na trasie Rojewo-Gniewkowo (zakończenie Grand Prix Województwa Kujawsko-Pomorskiego na Rynku) oraz do Gąsek – w dniu 11.11.2019r. na uroczystości obchodów 11 listopada.
                                   Mieszkaniec Szadłowic, Prezes Kółka Rolniczego- pan Marcin Rutkowski, który powiedział, ta wieś przez tyle lat „nie miała szczęścia do jakiekolwiek świetlicy”. Po sprzedaży „majątku kółkowego” zadecydowano, że przy okazji rewitalizacji OSP zadeklarowany zostanie udział finansowy w budowie świetlicy. Prezes dodał, że ma informację, że „na poprzedniej Radzie, to już chyba padło”  i stwierdził, że jest to szansa do wykorzystania. Swoją obecność na sesji tłumaczył tym, że poczynione zostały w tym kierunku określone kroki, a w teczce nosi przelew i tylko trzeba spełnić określone warunki (rysunek, pozwolenie i datę rozpoczęcia budowy), bo te pieniądze są pewne i po ich spełnieniu zostaną uruchomione. Dlatego też poprosił o jakąś informację na dziś „jak daleko jesteśmy w tym temacie, jak daleko jest zarząd, czy pan Burmistrz (…),bo ta chęć i ta potrzeba- przez wszystkich mieszkańców jest strasznie oczekiwana”. Pan Rutkowski poprosił również o zintensyfikowanie działań z tym związanych, by Szadłowice wreszcie miały tą świetlicę. Burmistrz przyznał, że dziś wątek rewitalizacji rzeczywiście nie był poruszany. Rewitalizacja Markowa jest już w Urzędzie Marszałkowskim i przeszła pozytywną ocenę w LGD, natomiast Szadłowice – taki akces będzie składany w grudniu, gdy LGD ogłosi konkurs i wówczas będzie można przedstawić te kwestie projektowe. Pan Straszyński zaznaczył, że na etapie projektowania zadanie to będzie podzielone na 2 projekty: rewitalizacji OSP i drugi- projekt świetlicy. Pod koniec listopada będą już chyba odpowiednie dokumenty, o których będzie można powiedzieć, by w grudniu złożyć je do LGD w Inowrocławiu. Jeśli chodzi o projektowanie świetlicy- to będzie II etap i gdy będzie robiona rewitalizacja OSP , wtedy też będzie ta dobudowa świetlicy. Mieszkaniec stwierdził, iż ma wrażenie tej „historycznej szansy” pobudowania tej świetlicy i jeśli mowa o pieniądzach, to udział KR w tym zadaniu- to 200 tys. zł.  Burmistrz powiedział, że już o tym mówił i dziękował na poprzedniej sesji i jeszcze raz podziękował za to wsparcie w imieniu całego samorządu.

                                       

Ad.15  Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej.

O godzinie 1615  Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XIV obrad.


   
                                                                    

 Podpisał /-/ Przewodniczący Rady Szymon Krzysztofiak

 


Protokołowała: J.Stefańska

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 listopada 2019 13:51
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 421
16 marca 2020 11:25 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
13 listopada 2019 13:57 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [lista_podjetych_uchwal.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 listopada 2019 13:55 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [mx2310u_20191113_132303.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)