Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr XVI/2019 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 18 grudnia 2019 r.


Protokół został przyjęty przez Radę Miejską na XX sesji w dniu 27 lutego 2020 r.


 

Protokół Nr XVI/2019
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 18 grudnia 2019 r.
w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie


Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.)- Przewodniczący Rady o godz. 1500  dokonał otwarcia XVI sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 15  radnych ,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                          Kolejno,  Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady - radnych, jak i zaproszonych gości, mieszkańców oraz  sołtysów z terenu Gminy – (listy obecności stanowią załącznik nr 2 do protokołu).

 Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, do której to propozycji nikt nie wniósł zastrzeżeń.
Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z XV sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
    -dyskusja,
    -przyjęcie informacji.
  5. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie budżetu na 2020 rok (projekt uchwały dołączony jest do projektu budżetu):
    -wystąpienie Burmistrza Gniewkowa w sprawie projektu budżetu;
    -odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z ewentualnymi autopoprawkami;
    -przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
    -przedstawienie opinii  stałych Komisji Rady na temat projektu budżetu,
    -dyskusja,
    -głosowanie nad projektem uchwały.
  6. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2020-2027 (projekt uchwały dołączony jest do projektu budżetu):
    - przedstawienie projektu uchwały i opinii RIO,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -głosowanie nad projektem uchwały.
  8. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia „Średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Gniewkowo na rok szkolny 2019/2020”:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  12. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2020:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  13. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023:
    -
    przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  14. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego dla dróg gminnych położonych na terenie Gminy Gniewkowo:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  15. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
  16. Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
  17. Zamknięcie  obrad sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że z uwagi na to, że po przygotowaniu porządku obrad zapadła decyzja o zmianie tytułu projektu uchwały ujętej w punkcie 14 – zaproponował, by zmienić ten punkt w następujący sposób . „Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie  określenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dla dróg gminnych, dla których zarządcą jest  Burmistrz Gniewkowa”.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie zmiany nazwy tego punktu. W głosowaniu imiennym za przyjęciem  zmiany opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Nie było innych uwag, ani propozycji zmian porządku obrad i przystąpiono do głosowania w sprawie  jego przyjęcia . Porządek obrad wraz ze wcześniejszą zmianą został przyjęty 15 głosami, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:    

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z XV sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
    -dyskusja,
    -przyjęcie informacji.
  5. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie budżetu na 2020 rok (projekt uchwały dołączony jest do projektu budżetu):
    -wystąpienie Burmistrza Gniewkowa w sprawie projektu budżetu;
    -odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z ewentualnymi autopoprawkami;
    -przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
    -przedstawienie opinii  stałych Komisji Rady na temat projektu budżetu,
    -dyskusja,
    -głosowanie nad projektem uchwały.
  6. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2020-2027 (projekt uchwały dołączony jest do projektu budżetu):
    - przedstawienie projektu uchwały i opinii RIO,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -głosowanie nad projektem uchwały.
  8. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia „Średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Gniewkowo na rok szkolny 2019/2020”:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  12. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2020:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  13. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023:
    -
    przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  14. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie określenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dla dróg gminnych, dla których zarządcą jest  Burmistrz Gniewkowa:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  15. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
  16. Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
  17. Zamknięcie  obrad sesji.

 

                          

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XV sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XV sesji, która odbyła się w dniu  27 listopada 2019 r.  był wyłożony  w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z XV sesji.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu. Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem protokołu  głosowało 15 obecnych na sesji radnych i tym samym protokół  został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 4 Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

O zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił pana Burmistrza.
Burmistrz  oświadczył, że rozpocznie od podziękowań, które skierował do pani Kierownik Marczak oraz pracowników MGOPS za zorganizowanie kolejny już raz- „Szlachetnej paczki”. W tym roku obdarowanych zostało ponad 20 rodzin. W tą akcje włączyli się również pracownicy UM, radni sołtysi i na ręce pana Przewodniczącego- Burmistrz złożył stosowne podziękowania (stanowią one załącznik nr 6 do protokołu).  Pan Straszyński podziękowania skierował również do Dyrektora oraz pracowników MGOKSiR za zorganizowanie przepięknej imprezy mikołajkowej w dniu 6 grudnia na sali gimnastycznej SP Nr 2.
W dniu 6 grudnia, przed imprezą mikołajkową – wraz z dziećmi i mieszkańcami otworzono nowe oświetlenie miasta na Rynku. Burmistrz zaznaczył, że nie jest to wszystko, co chciano by zaprezentować, bo jest plan, aby co roku do tego oświetlenia dodawać nowe elementy aranżacji, by wyjść z tym oświetleniem poza miasto (już kilka takich elementów zamontowano na osiedlu, przy stawku). Burmistrz wyraził nadzieję, że po kilku latach całe miasto zostanie w tej dekoracji ustrojone. Pan Straszyński podziękował sponsorom, którzy przyczynili się do tego, że miasto jest tak pięknie oświetlone.  Kolejne podziękowania pan Straszyński skierował do pracowników UM za zorganizowanie jarmarku świątecznego, jaki odbył się w minioną niedzielę. Burmistrz podziękował  wszystkim Sołectwom, które się wystawiły, jak również KGW, które przygotowały produkty na ten jarmark oraz wszystkim przybyłym wystawcom. W tym dniu odbyło się również poświęcenie szopki betlejemskiej i w tym miejscu- pan Burmistrz podziękowania skierował do Ks. Dziekana Jerzego Nowaka, który ją  poświęcił oraz do wszystkich osób, które na to wydarzenie przybyły, a także tym, którzy tą szopkę przygotowały.
Pan Burmistrz przekazał, że w okresie międzysesyjnym gościł w Urzędzie Głównego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków- pana Sambora Gawińskiego, z którym rozmawiał na temat zabytków- przede wszystkim na temat kościoła Św. Mikołaja i Św. Konstancji oraz kościoła p.w. NSPJ. Pan Straszyński oświadczył, iż złożył kolejne wnioski do Ministerstwa Kultury, do MSWiA oraz do Urzędu Marszałkowskiego na renowację tych zabytków i wyraził nadzieję, że zadanie to będzie kontynuowane, bo efekty już są widoczne.
Na wniosek pana Burmistrza GDDKiA na drodze rajowej nr 15 w miejscowości Wierzchosławice , w Gniewkowie na ul.Toruńskiej i ul.Inowrocławskiej na przejściach dla pieszych zamontowała dodatkowe oświetlenie. Ma to służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu pieszych, dzieci i zmniejszeniu ilości wypadków, kolizji z ich udziałem.
Burmistrz przekazał, że w okresie międzysesyjnym podpisał wiele umów na dofinansowanie.
W dniu dzisiejszym pan Straszyński brał udział „w uroczystym otwarciu kotłowni na ul.Pająkowskiego”. To druga kotłownia, która przeszła z ogrzewania węglowego na gazowe, z czego wszyscy powinni być bardzo dumni. Pan Straszyński podał, że rocznie umiera 46 tys. ludzi z powodu smogu i zanieczyszczonego powietrza. W Gniewkowie – w największych skupiskach (osiedle Dreckiego, 700-lecia, a teraz Pająkowskiego) takiego problemu już nie będzie. Burmistrz wystąpił z podziękowaniami skierowanymi do Prezesa Ireneusza Stachowiaka za bardzo szybkie rozpatrzenie wniosku i przyznanie pożyczki, a przede wszystkim-do Prezesa Pawła Krawańskiego, który miał na to zadanie bardzo mało czasu, by to spiąć i zrealizować. Burmistrz pogratulował Prezesowi Krawańskiemu tej kotłowni.
Wracając do kwestii podpisanych umów- Burmistrz powiedział, że 16.12.2019 r. podpisał umowę na remont drogi w Buczkowie. W dniu 12.12.2019 r. podpisał natomiast umowę na remont drogi w Kawęczynie oraz w Gąskach. 11.12.2019 r. podpisana  została umowa na dostawę oleju grzewczego do 4 szkół.  Zawarta została też umowa na dowóz dzieci, o którą pytano na jednej z sesji. Burmistrz nawiązał do procedury zamówień publicznych związanej z wyłonieniem wykonawcy tego zadania- którym ostatecznie został Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy z Włocławka   tzw. PKS. Pan Straszyński poinformował, że w dniu 09.12.2019 r. podpisał umowę na dostawę sprzętu ratownictwa medycznego (dotacje dla OSP Gniewkowo i OSP Gąski). Ostatnią, podpisaną  przez pana Burmistrza umową- jest umowa na modernizację i rozbudowę Przedszkola w Gniewkowie (05.12.2019 r.) na kwotę 899  tys. zł.
Burmistrz przekazał, że odbył spotkanie z Ks. Dziekanem w Gnieźnie u Abp Wojciecha Polaka, którego zaproszono na obchody 100-lecia odzyskania niepodległości miasta i Gminy Gniewkowo w dniu 19 stycznia 2020 r. Ks. Prymas przyjął zaproszenie i będzie odprawiał uroczystą mszę św. o godz. 1200 i dziś już  Burmistrz zaprosił wszystkich na te uroczystości. Poinformował, że odbył wiele spotkań świątecznych oraz spotkał się z sołtysami- w tym miesiącu w Urzędzie Miejskim.
Pan Burmistrz powiedział o spotkaniu w Starostwie w dniu 10.12.2019 r. , na które udał się na zaproszenie pani Starosty. Rozmawiano na temat relacji z Powiatem, a także na temat zdrowia pani Starosty, „o którym tutaj dużo było mowy w kuluarach, poza kuluarami – chciałbym powiedzieć, że pani Starosta czuje się bardzo dobrze , pozdrawia wszystkich mieszkańców Gniewkowa i powoli wraca do swoich obowiązków”.
W Komendzie Powiatowej Policji w Toruniu Burmistrz odbył spotkanie „w sprawie zaginionych rowerów”. W Komisariacie Policji w Gniewkowie składał  natomiast wyjaśnienia związane ze zgłoszeniem przez panią Dyrektor Gliwińską doniesienia do Prokuratury na Burmistrza o możliwości popełnienia przestępstwa w znanej sprawie - ochrony danych osobowych jednego z pracowników SP Nr 1, w której to sprawie Rada procedowała.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Stefański zapytał o to, czy został złożony wniosek w sprawie rewitalizacji obiektu w Szadłowicach. Burmistrz odpowiedział, że z posiadanych informacji wynika, iż  wniosek ten będzie składny w dniu 23 grudnia.
Pan Stefański nawiązał też do artykułu w Gazecie Pomorskiej (wersja elektroniczna), w którym wypowiada się m.in. pan Straszyński, a dotyczącego repatriantów  z Kazachstanu i ich zwolnienia z pracy. Radny powiedział, że rozmawiał w sprawie zatrudnienia tych osób w przyszłym roku z Zastępcą Burmistrza, ale z treści tego artykułu wynika, że poczynione ustalenia przestają obowiązywać, bo te osoby nie będą pracowały w naszym samorządzie. Pan Stefański wskazał na wypowiedź Burmistrza w kwestii przepływu informacji, natomiast „pani K. mówi co innego”, a postronny obserwator widzi, że ta pani „tuła się po naszych instytucjach”.  Osoba ta ma „…” i trochę żal, że zaproponowano jej stanowisko sprzątaczki i radny zastanawia się nad powodem tej propozycji. Z tego artykułu wynika, że „sprowadziliśmy ich i słabo ich tutaj wspieramy”.  Burmistrz powiedział, że nie czytał tego artykułu, więc nie może się do niego ustosunkować. Przyznał, że redaktor dzwonił do niego w tej sprawie, ale nie wie, jaka jego wypowiedź została przytoczona, bo nie zna treści. Na spotkaniu, jakie odbył z panią K. mówił dwukrotnie, że „nie po to pani K. i jej mąż zostali sprowadzeni do Gniewkowa, żeby – tak jak powiedział pan radny, tułać tutaj w Gniewkowie”. Pan Burmistrz oświadczył, że chodzi o to, by ci państwo czuli się bezpiecznie i czuli się członkami naszej lokalnej społeczności. „Co do dalszych kwestii związanych z tą rodziną, to pewne kroki zostały podjęte i będą realizowane”.  Pan Straszyński zaznaczył, że teraz nie powie radnemu, gdzie pani K. będzie pracowała od 1 stycznia i „czy to byłoby stanowisko sprzątaczki, absolutnie się z tym nie zgadzam”.  Sprawa ta zapewne będzie poruszana na następnej, albo kolejnej sesji i będzie wiadomo, jaki jest los tej rodziny.  Pan Stefański powiedział, że nie chodzi mu o to, by to na sesji poruszać, tylko z tego artykułu wynika, że pani K. nie podejmie pracy w naszym samorządzie i powiedziała , że „proponowano jej tą sprzątaczkę”, a prawda zawsze leży po środku. Ta pani ma „..”, więc „to będzie słabo wyglądało”, dlatego radny prosił, by się do tego ustosunkować.  Burmistrz jeszcze raz podkreślił, że nie czytał artykułu i nie wie, co powiedziała w nim pani K., ale wie co sam mówił  do tej pani.
Pan Pułaczewski podał, że z artykułu wynika też, iż istnieje jeszcze możliwość zwrócenia się do Wojewody o środki na zatrudnienie. Radny zapytał, czy takie kroki zostały może podjęte. Burmistrz poprosił o wyjaśnienia Zastępcę, który się tą sprawą zajmował. Pan Tomczyk oświadczył, że to wystąpienie jest planowane, ale już jako ostatni etap, a póki co starano się załatwić to w Urzędzie Pracy, by to była kontynuacja w zakresie prac interwencyjnych. Na wystąpienie z tym wnioskiem samorząd ma 5 lat – „sprawa jest otwarta”. 
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a  prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pana Burmistrza.
W głosowaniu imiennym, w trakcie którego rozwiązywano problem techniczny zgłoszony przez radnego Chrzanowskiego- za przyjęciem  informacji opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad.5 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie budżetu na 2020 rok.

Przewodniczący Rady poprosił  panią Skarbnik o przedstawienie projektu budżetu oraz opinii RIO (projekt budżetu stanowi załącznik nr 8 do protokołu, a opinie RIO odpowiednio – załącznik nr 9 i 10).  Po wystąpieniu pani Kucharskiej Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii na temat projektu budżetu. Opinie te przedstawili kolejno: radny Chrzanowski, radny Orent, radny Otremba, radny Bożko i radna Myśliwy i stanowią one załączniki nr : 11,12,13,14 i 15 do protokołu.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
                                          Radny Pułaczewski wystąpił z zapytaniem o zaplecze socjalne  dla OSP w Gniewkowie przy ul.Piasta, bo nie widzi tego w budżecie i nie wie, z jakich środków byłoby to robione. Burmistrz odpowiedział, iż na początku robiony będzie projekt , on jest w realizacji i jeśli będą już stosowne pozwolenia- to będziemy występować do Ministerstwa Sprawiedliwości i innych instytucji o wsparcie tej inwestycji. Jak będą środki – wówczas ogłoszony zostanie przetarg i  zostanie ona rozpoczęta w roku 2020.
                                      Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zaznaczyła, że chodzi o pytanie, które zadała już na posiedzeniu Komisji, a dotyczące budowy świetlicy w Kaczkowie, bo tam jest zaplanowane tylko 5 tys. zł. W autopoprawce jest natomiast kwota 6 tys. zł i radna zapytała, jak te kwoty mają się do siebie oraz dlaczego jest to tak mała suma.  Pan Straszyński powiedział, że w momencie tworzenia budżetu nie był znany kosztorys wydatków z tym związanych. Teraz składany będzie wniosek do LGD i jeśli przejdzie on formalną ocenę i podpisana będzie umowa z  Urzędem Marszałkowskim – to „będziemy szukać kwot, środków na ten cel i zaczniemy całą procedurę”. Pan Burmistrz zaznaczył, że istotny jest jeszcze czas, „bo jeżeli to wszystko pozwoli by realizować tą inwestycję w roku 2020- to będziemy ją tak realizować, żeby ją skończyć, ale tutaj obawiam się po tym jak wygląda sytuacja , ocena wniosków w UM – może to się jednak w czasie przesunąć i koniec tej inwestycji będzie w roku 2021”.
                                         Pani Wodniak-Kuraszkiewicz wskazała na „opisówkę” w dziale 700 05 dotyczącym gospodarki mieszkaniowej, gdzie ujęto uwagę o możliwości pozyskania wpływów z tytułu sprzedaży składników majątkowych na kwotę 1 mln 63 tys. zł – m.in. gruntów. Radna zapytała o położenie działek, jakie zostały w tym miejscu podane. Burmistrz odpowiedział, że te działki znajdują się w Wierzchosławicach. Z-ca Burmistrza dodał, że chodzi o działki, jakie Gmina otrzymała od ANR i minęło już 10 lat od tego i można je sprzedać.
                                          Radny Stefański nawiązał do planowanych inwestycji i powiedział, że chyba wszystkie te zadania były również w tegorocznym budżecie, więc „dwa razy chyba  wskaźnik inwestycyjny będą nam robiły- na ten rok i na przyszły”. Radny zapytał, czy na te zadania są podpisane aneksy, skoro zostały one wpisane do WPF (np. ścieżki rowerowe). Burmistrz odpowiedział, że wszystkie inwestycje zaplanowane na rok 2020 są aneksowane w taki sposób, że one przeszły, czy zgody na ich realizację otrzymano. Jeśli chodzi o ścieżki- to złożony został drugi wniosek i teraz on jest w ocenie formalno-prawnej i otrzymano już uwagi. Jeśli ten wniosek przejdzie, to rozwiązana zostanie ta umowa (300 tys. zł/1km).  Pan Stefański zapytał, czy zatem możliwe było wpisanie inwestycji na przyszły rok bez aneksu na umowę w sprawie ścieżek. Przewodniczący Rady zapytał, czy termin wykonania jest przesunięty, co pan Straszyński potwierdził.
                                         Radny Gołaś przyznał, że może nie wszystko zostało ujęte w przyszłorocznym budżecie, ale cieszy się z tego, że będą w końcu 3 drogi na terenach wiejskich, to prawie 4 km i „te 8,5 mln zł, które przeznaczamy na inwestycje- to dawno nie było w naszym samorządzie, żebyśmy taką kwotę przeznaczali”. Nawiązując do uwagi radnego Stefańskiego na temat ujmowania inwestycji w dwóch latach- pan Gołaś zauważył , że przy drodze w Buczkowie i Kawęczynie zapisano „0 zł”. Radny Gołaś zapytał też o rewitalizację Markowa, bo Burmistrz mówił o podpisaniu umowy na Szadłowice w dniu 23 grudnia. Pan Burmistrz sprostował, że tego dnia będzie ogłoszenie, natomiast składanie wniosków będzie w styczniu. Jeśli chodzi o Markowo- to umowa jest już podpisana, postępowanie w Urzędzie Marszałkowskim zostało zakończone. Szadłowice- konkurs ogłoszony będzie 23 grudnia i wnioski będą składane do połowy stycznia.
Radny Stefański zwrócił się do pana Gołasia i powiedział, że nie jest „ani Burmistrzem Straszyńskim, ani Burmistrzem Roszakiem”. Burmistrz Roszak planował dotację na drogę Perkowo-Buczkowo i wpisał „0 zł”, a pan Burmistrz Straszyński czeka na dotację do świetlicy w Kaczkowie i wpisał 5 tys. zł – „to ani jedno, ani drugie za te pieniądze się nie da zrobić”.  
                                        Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie budżetu na 2020 rok opowiedziało się 14 obecnych na sesji radnych ,a 1 osoba  była „przeciw”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/116/2019 - załącznik nr 17.
                                         Pan Burmistrz podziękował radnym za zaufanie, zaznaczając, że jest to jego pierwszy projekt budżetowy , dlatego starano się, by RIO oceniała go pozytywnie i może dlatego „z taką delikatnością podchodziliśmy do tego wszystkiego, tak jak tutaj wielokrotnie rozmawialiśmy- wiele inwestycji, o których rozmawialiśmy w ciągu tego roku, których nie zrealizowaliśmy, które były tutaj wpisywane, czy omawiane, że będą realizowane w 2020 roku- nie zostały wpisane”.  Pan Straszyński zapewnił, że nie jest to jego wina i nie oznacza to, iż nie chciał tego uczynić, ale „budżet nie jest z gumy” , a samorząd, nie tylko gniewkowski ma spore obciążenia. Jednym z tych obciążeń  są podwyżki dla nauczycieli, jakie przyznano dwukrotnie i 33% wszystkich środków budżetowych przeznaczanych jest na utrzymanie szkół. Pan Straszyński odniósł się też do tych decyzji Rządu oraz faktu, że za tym wszystkim nie idą zwiększone subwencje, te obciążenia spadają na barki samorządów. Zaskakuje też „galopująca podwyżka najniższych wynagrodzeń” . W niektórych przypadkach chodzi o 800 zł podwyżki na osobę i ciężko jest później „planować rzeczy, jak już się nie ma na nie środków”. Po minionym roku- Burmistrz zdał sobie sprawę, że wszystkie robione rzeczy „nam nie wyszły” i z tego należy wyciągnąć wnioski na przyszłość, by nie popełniać tych samych błędów. Dlatego też na realizację budżetu w roku 2020 Burmistrz będzie zwracał uwagę bardzo mocno, by był on zrealizowany w 100%.
                                        Pan Gremplewski powiedział, że chciałby tylko wyrazić nadzieję, że inwestycja związana ze zjazdem z ul.Piasta do sklepu MILA zostanie jednak zrealizowana z uwagi na obiecane dofinansowanie i to w przyszłym roku zostanie jednak zrobione. Pan Burmistrz oświadczył, że „przede wszystkim o tej inwestycji myślę teraz”.

Ad.6  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2020-2027.
Projekt uchwały wraz z autopoprawkami omówiła również pani Skarbnik. Pani Kucharska przedstawiła też opinię RIO na temat projektu WPF, która jest pozytywną z uwagą (opinia stanowi załącznik 18 do protokołu). Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
                                         Nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2020-2027 opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych, tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/117/2019 - załącznik nr 20.

Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019.
O przedstawienie projektu uchwały prowadzący obrady poprosił ponownie panią Kucharską.  Do przedłożonego radnym projektu uchwały – pani Skarbnik zgłosiła autopoprawkę w związku z decyzjami otrzymywanymi od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego (autopoprawka stanowi załącznik nr 21 do protokołu). Po tym wystąpieniu  Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
                                        Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2019 opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/118/2019 - załącznik nr 23.

Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie projektu Kierownika SZEAS –panią Bogumiłę Pęczkowską. 
Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję .
                                          Nie było chętnych do zabrania głosu i  dyskusja została zamknięta, a  Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze głosowało 15 obecnych na sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/119/2019 - załącznik nr 25.

Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo.
Przewodniczący Rady ponownie poprosił panią Kierownik Pęczkowską o przedstawienie projektu uchwały.
Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję.
                                         Nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały (które dokończono po powrocie na salę radnego A.Pułaczewskiego) . Za przyjęciem uchwały w sprawie  regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/120/2019 - załącznik nr 27.

Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia „Średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Gniewkowo na rok szkolny 2019/2020”.
Przewodniczący Rady poprosił panią Justynę Krawiec o przedstawienie projektu uchwały.
Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję.
                                          Nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie  przyjęcia „Średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Gniewkowo na rok szkolny 2019/2020” opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 28 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/121/2019 - załącznik nr 29.

Ad.11  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych.

Przewodniczący Rady w sprawie projektu uchwały oddał głos pani Magdalenie Tyburek. Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję.
                                         Radny Stefański podkreślił, że ponawia swoje pytanie w kwestii ilości osób w ramach tych prac, bo wskazano 14, a są 23 sołectwa. Sołtysi zgłaszają, że to nie było z nimi ustalane. Radny zapytał, czy na sali są sołtysi, z którymi takie ustalenia były czynione, na co padły pojedyncze stwierdzenia, że „nie”.  Pani Tyburek zaznaczyła, że te prace organizowane są co roku i sołtysi o nich wiedzą. Od wielu lat zajmuje się tym MGOPS i tam można to zgłaszać. Dodała też, że nawet ta niższa liczba- 18 osób jest trudna do pozyskania, często refundacja dotyczy mniejszej ilości, aniżeli mówi o tym uchwała, bo trudno jest pozyskać ludzi do tych prac.  Kwota wynagrodzenia za godzinę to 8,50 zł i muszą to być osoby zarejestrowane jako bezrobotne w PUP i muszą korzystać z pomocy społecznej i jednoczesne spełnienie tych wymogów jest rzadkie.  Pan Stefański poprosił, aby zatem w Szadłowicach, Skalmierowicach i Więcławicach takie osoby były zatrudnione, bo sołtysi zgłaszają tym zainteresowanie. Pan Stefański dodał też, iż sołtysi zgłaszali mu, że  zawsze prace społecznie-użyteczne procedowane były w styczniu, a teraz jest to w grudniu.
Pan Gremplewski zapytał, czy „dzieje się coś” w sytuacji, gdy zgłoszonych zostałoby więcej osób, a będzie mniej uczestniczyć, czy „coś nam grozi”. Pani Tyburek zaprzeczyła i dodała, że i tak jest kłopot, aby pozyskać te 18 osób. W zeszłym roku mieliśmy 15 osób i też był kłopot, wręcz te osoby były zmuszane. Pan Gremplewski uznał, że w takim razie „zamykamy sobie furtkę”, gdyby się okazało, że tych osób będzie więcej.  Z-ca Burmistrza zwrócił uwagę, że ujęcie większej ilości osób wiąże się z zabezpieczeniem w budżecie większej puli środków na ten cel.  Burmistrz dodał natomiast uwagę, że dziś mowa jest o planie budżetu i jeśli będzie większe zapotrzebowanie zgłoszone przez sołtysów, a te osoby się znajdą za kwotę 8,50 zł/1 godz.  i będą to osoby wykluczone społecznie – to takie rzeczy można regulować w ciągu roku.
Pan Stefański uznał, że jednak jest mały problem, bo rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej  mówi o tym, że taka uchwała musi być przez samorząd podjęta do 31 stycznia.
                                          Nie  było więcej  chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie  rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych  opowiedziało się 13 obecnych na sesji radnych, a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 30 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/122/2019 - załącznik nr 31.

Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2020.

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił Beatę Jaworską. Zanim pani Kierownik przystąpiła do omówienia projektu oprosiła radnych o wykreślenie w uzasadnieniu uchwały w wierszu pierwszym słowa „Miejsko”, nazwa winna brzmieć „Gminny Program”.
Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję.
                                          Radny Pułaczewski nadmienił, że Komisja Oświaty (…) opiniowała wybór programu , do którego Gmina może przystąpić i zapytał, czy coś w tej materii wiadomo.  Przypomniał też, iż zgłaszano na Komisji, iż warto przyjrzeć się bliżej problemowi narkomanii i e-papierosów zwłaszcza wśród młodzieży. Radny zasugerował, iż warto byłoby się zastanowić nad podjęciem jakieś akcji społecznej w tym zakresie, ponieważ coraz więcej młodych ludzi po ulicach Gniewkowa chodzi z e-papierosami i twierdzą, że to nie jest szkodliwe. Pani Jaworska przyznała, że jeśli chodzi o taką kampanie dotyczącą e-papierosów- można ją uwzględnić w Programie, można wejść we współpracę ze szkołami.  W zakresie wyboru firmy, która miałaby przeprowadzić w Gminie warsztaty- Z-ca Burmistrza oświadczył, że aktualnie robione jest rozeznanie w tym zakresie.
                                          Radny Tomasik zwrócił natomiast uwagę, że Program powinien dotyczyć generalnie uzależnień, bo jest ich wiele np. cyber-uzależnienia itd.
                                           Nie  było więcej  chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie  zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2020 opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 32 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/123/2019 - załącznik nr 33.

Ad.13  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023.

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił panią Annę Nawrocką.
Po wystąpieniu pani Kierownik prowadzący obrady otworzył dyskusję, zaznaczając, iż był on omawiany na posiedzeniu Komisji.
                                         Nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie  zmiany Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023 opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
W międzyczasie, Przewodniczący Rady wystąpił z komunikatem porządkowym w sprawie parkowania pojazdu przez jednego z uczestników sesji przed wjazdem do garażu UM.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 34 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/124/2019 - załącznik nr 35.

Ad.14  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie określenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dla dróg gminnych, dla których zarządcą jest  Burmistrz Gniewkowa.

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił pana Przemysława Nakoniecznego. Po  wystąpieniu pracownika UM, który omówił przyczyny wywołania niniejszej uchwały-  prowadzący obrady otworzył dyskusję. Pani Mecenas Pokorska wskazała na treść § 1 projektu uchwały, gdzie zamiast „Burmistrza Gniewkowa” jest zapis „Burmistrza Gminy Gniewkowa”, co należy poprawić. Przewodniczący Rady podał jeszcze raz prawidłowy tytuł uchwały.
                                         Nie  było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dla dróg gminnych, dla których zarządcą jest  Burmistrz Gniewkowa  opowiedziało się 15 obecnych na sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 36 do protokołu, a przyjęta uchwała Nr XVI/125/2019 - załącznik nr 37.

Ad.15 Interpelacje i zapytania  radnych.
                                        Przewodniczący Rady  zapytał, czy ktoś z radnych chciałby może przedstawić jakąś interpelację, bądź zapytanie i przypomniał, że należy to robić na piśmie.
                                        Radny Gremplewski odczytał treść interpelacji w sprawie utworzenia ciągu pieszego łączącego ul.Działkowców z głównym wejściem do Ogrodów działkowych SIŁA (treść interpelacji stanowi załącznik nr 38 do protokołu).  Radny zaznaczył, że mieszkańcy składali już pismo do pana Burmistrza w sprawie przejścia dla pieszych  i otrzymali odpowiedź, że GDDKiA nie wyraża na to zgody właśnie z uwagi na brak tego ciągu pieszego. Przewodniczący Rady zapytał, czy Burmistrz chciałby się odnieść do tej interpelacji, na co pan Straszyński oświadczył, iż rozmawiał o tym z kilkoma mieszkańcami. Do ręki dostał nawet wspomnianą  odpowiedź Generalnej Dyrekcji. Wynika z niej, że chodzi chyba o ok. 25 m chodnika. Na to- zdaniem pana Burmistrza w roku przyszłym winny znaleźć się środki i w przypadku braku przeszkód prawnych, winno to być zrobione.
Przedstawioną interpelację- radny Gremplewski przedłożył Przewodniczącemu Rady.

Ad.16 Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
                                               Radny Żmudziński oświadczył, iż winien jest sprostowanie, gdyż na poprzedniej sesji „posądził radnego Stefańskiego o słowa, których nie wypowiedział”. Radnego przeprosił już osobiście, ale skoro sprawa miała miejsce na sesji- to na sesji należy też ten temat podjąć. Kolejny raz przeprosił pana Stefańskiego i zapytał, czy czuje się usatysfakcjonowany.  Radny Stefański zapewnił, iż „czułem się już kiedy przepraszał pan osobiście”. Radny Żmudziński nadmienił, że wspomniane słowa padły z ust radnego Pułaczewskiego, a sprawa dotyczyła diet strażaków. Pan Żmudziński dodał, iż zapowiadał interpelację i ona się pojawi w późniejszym okresie, ponieważ „mamy tam jeszcze zmienne okoliczności”.
                                     Radny Stefański nawiązał do pisma , jakie otrzymał z uwagami SP Nr 1 do projektu budżetu i poprosił, by ktoś się do tego ustosunkować, bo „strach się o oświacie u nas wypowiadać, by nie być podejrzewanym o rzucanie kłód, czy coś takiego”. Radny zaznaczył, że jego wiedza w tym zakresie jest niewielka, dlatego prosiłaby, aby ktoś się w tej sprawie wypowiedział.
Zaznaczając, że już pisemny wniosek w biurze Rady złożył- radny powiedział, iż jest on związany z przyszłorocznym jubileuszem OSP w Gniewkowie i wydaniem okolicznościowej publikacji. Pan Stefański powiedział, że strażacy mają taką publikację, która była przygotowana na 135-lecie i można to wykorzystać, by pracę strażaków uhonorować.
Pan Stefański nawiązał też do informacji Burmistrza za okres międzysesyjny, kiedy wspominał o projekcie uchwały w sprawie diet dla sołtysów i poinformował, że na ręce pana Przewodniczącego i pana Burmistrza wpłynął również projekt grupy radnych w tym zakresie (A.Pułaczewski, T.Gremplewski, I.Wodniak-Kuraszkiewicz, P.Stefański, K.Chrzanowski, K.Tomasik), by „podtrzymać te 50 zł za obecność na sesji”, oprócz ustalonej poprzednio diety.
Burmistrz odniósł się do tej informacji zaznaczając, że projekt grupy radnych dotyczy  podzielonego ryczałtu (za dojazd i bycie sołtysem). Jego projekt będzie natomiast podwyższał poprzednią kwotę.
Na pytanie radnego Stefańskiego o stanowisko w sprawie pisma ze SP Nr 1 w Gniewkowie pan Straszyński powiedział, że „projektem szkół zajmuje się organ prowadzący” i działa on przy współpracy z SZEAS i wszelkiego typu sprawy dotyczące szkół omawiane są z panią Kierownik. Burmistrz oświadczył, iż nie może być takiej sytuacji, aby w jakiejkolwiek szkole, cokolwiek, komukolwiek zabrakło i na ten moment pozostawi to pismo bez komentarza.
                                   Radny Orent wystąpił z zapytaniem o umowę na drogę w Buczkowie prosząc o wskazanie terminu wykonania. Pan Straszyński odpowiedział, że o ile dobrze pamięta- do 15.04.2020 r.  Pan Orent zapytał też o to, czy były prowadzone już jakieś działania w zakresie zamiany działek pod ścieżkę rowerową do Suchatówki. Burmistrz wyjaśnił, iż aktualnie przygotowywane są podziały działek i będą prowadzone rozmowy z kolejnym właścicielem, z którym jeszcze nie rozmawiano.  Pan Stefański zapytał, czy zamiana będzie na zasadzie „metr za metr”  i czy nie łatwiej byłoby to zrobić na zasadzie wywłaszczenia.  Burmistrz odpowiedział, że to właściciele działek decydują w jaki sposób to zostanie „oddane, czy sprzedane- to są negocjacje”. Pan Straszyński zaznaczył, że nawet nie wie, co radny ma na myśli pytając o „wywłaszczenie”. Pan Stefański powiedział, że chodzi mu o zastosowanie „spec-ustawy”, na co Burmistrz odpowiedział, że „weźmiemy to też pod uwagę”.
                                   Radna Wodniak-Kuraszkiewicz nawiązała do wypowiedzi pana Burmistrza o tym, iż nie można dopuścić, aby cokolwiek zabrakło w finansach i budżetach placówek oświatowych i zapytała, czy to oznacza, że sprawa zatrudnienia dwóch pracowników, o czym była mowa na posiedzeniu Komisji- załatwiona została pozytywnie. Burmistrz podkreślił, iż nie jest osobą, która zatrudnia pracowników w szkołach, od tego jest dyrektor, który też odpowiada za organizację pracy nauczycieli i obsługi. To winno być robione racjonalnie i na tyle, na ile stać samorząd i na ile jest potrzeb w danym budynku. Nie będzie natomiast zgody organu prowadzącego, jeśli będzie sytuacja taka, że z informacji pozyskanej z „punktu obsługi szkół” , że są zatrudniane osoby stanowiące nadmierną ilość pracowników. Radna powiedziała, że ta odpowiedź jej nie zadawala, bo o ile dyrektor jest odpowiedzialny za organizację pracy, to działa w ramach otrzymanej dotacji z Urzędu. W jednym z przypadków chodziło chyba o przedłużenie umowy o 11 dni, dlatego radna wyraziła zdziwienie, że jest z tym taki problem i nakłania się tą osobę do skorzystania ze zwolnienia chorobowego, żeby miała cały miesiąc płatny. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz stwierdziła, że jest to działanie „trochę nie w porządku”.
                                   Radny Żmudziński przypomniał, że na jednej z sesji poruszał temat wykluczenia komunikacyjnego i zapytał, czy coś więcej wiadomo na ten temat, bo dziś jeden z mieszkańców zwrócił się do radnego w tej sprawie. Problem dotyczy głównie dojazdu młodzieży do szkół. Burmistrz powiedział, że w tym temacie odbyły się dwa spotkania i przygotowano wstępne wyceny dla dwóch tras zbudowanych przez firmę, która potencjalnie mogłaby świadczyć te usługi. Pan Straszyński zapowiedział, że szczegóły przedstawi radnym na posiedzeniu Komisji.
                                   Radny Gremplewski powiedział, że widział prace prowadzone w ramach projektu „Senior+” i zapytał , czy to oznacza, że termin wykonania i dotacja na ten cel jest niezagrożona. Burmistrz odpowiedział, iż to nie jest tak, że „termin niezagrożony” – termin całości zadania wyznaczony był do końca tego roku, natomiast dotacja jest „płynna” , bo tą dotację , którą otrzymaliśmy- zwróciliśmy. Do 7 stycznia jest nabór kolejnych wniosków „w tym samym temacie dotacji”. Zaczęto od dachu, bo to wynikało z ekspertyzy, a prace kończone będą na wiosnę. Pan Gremplewski zapytał, czy ten dach, o którym wspominał na jednej z Komisji panu Wiceburmistrzowi – jest jednak kluczowy. Pan Straszyński przyznał, że „okazał się kluczowy” , dlatego że zagrażał życiu pracowników przebywających wewnątrz. Po ustaleniach z Inspektorem Nadzoru Budowlanego stwierdzono, iż najpierw należy przeprowadzić te właśnie prace, by potem przystąpić do prac w środku. Radny Gremplewski zgłosił, że jeszcze jedna rzecz budzi jego niepokój-„budynek, jako taki- był budynkiem tymczasowym i o przeznaczeniu technicznym, czy nie jest to w sprzeczności z przeznaczeniem jego teraźniejszym”.  Pan Burmistrz zapewnił, że te kwestie zostały już w dokumentach zmienione.
                                   Radny Tomasik przypomniał, że na poprzedniej sesji mówiono o problemie w oczyszczalni ścieków i zapytał, czy tam sytuacja się poprawiła. Burmistrz wskazał na obecność Prezesa PK, ale zapewnił, że sytuacja się ustabilizowała – „nie możemy doprowadzić do tego, by oczyszczalnia nie pracowała w sposób prawidłowy, bo to grozi katastrofą ekologiczną i nie można doprowadzić do takiej sytuacji, jak miała miejsce w roku 2010, gdzie później biologia trafia do jeziora, tam wypływają ryby i praktycznie 3 tygodnie odnawiamy biologię na oczyszczalni”. W takich sytuacjach, że ściek nie spełnia norm – oczyszczalnia potrzebuje oddechu, by te bakterie się odrodziły i tlen był na takim poziomie, jak przewiduje to technologia tej oczyszczalni. Jest to oczyszczalnia biologiczno-przemysłowa- „czyli przede wszystkim służącą mieszkańcom naszej Gminy”. Przewodniczący Rady zapytał, czy Prezes chciałby jeszcze coś dodać, na co pan Krawański przyznał, że może, ale  radny zgłosił , iż jest usatysfakcjonowany otrzymaną odpowiedzią. Prezes dodał, że jest w stałym kontakcie z dwoma fabrykami, które odpowiadają za największe ładunki zanieczyszczeń i  reaguje na bieżąco, jeśli chodzi o ścieki z  firmy CYKORIA, bo one są o gorszych parametrach, niż te z BONDUELLE (temperatura, ilość zawiesin, ładunki HZT, kwasowość).  W zeszły poniedziałek zakazano zrzutu ścieków, ale już w tej chwili fabryka pracuje od piątku i od poniedziałku stopniowo zwiększane są moce i obserwowane są zachowania parametrów. W zeszłą środę zaszczepiono też nowe szczepy bakterii, które muszą się zaaklimatyzować, które zapewnią lepsze możliwości natleniania reaktorów biologicznych na przyszłość.
                                   Zaznaczając, że radny Gremplewski wyprzedził już jedno jego pytanie- radny Chrzanowski zapytał o wyrównanie terenu przy garażach, co zgłaszał już w swojej interpelacji.  Burmistrz powiedział, że „teraz jest ten okres, w którym wyjeżdżał będzie ciężki sprzęt i na pewno też na tą Inowrocławską dojedzie i będzie to zrealizowane”.
                                   Pan Gołaś zwracając się do Prezesa zapytał, czy wyłoniona została już firma, która będzie odbierała śmieci i czy te 18 zł, które radni uchwalili –wystarczy. Pan Krawański przyznał, że firma została wyłoniona w drodze negocjacji. Jest to firma EKOSKŁAD ze Służewa w cenie  380 zł netto za tonę. Pan Krawański zaznaczył, że MPO oferty nie złożyło, tylko firma REOMDIS na kwotę 496 zł netto. Udało się sformułować „koszyk odpadów, które bazują na jakiś tendencji z lat ubiegłych, przemnożyliśmy to razy ceny od poszczególnych odbiorców” i przyjęta stawka powinna wystarczyć i system uda się sfinansować. Firma EKOSKŁAD będzie odbierała odpady zmieszane i  biologicznie degradowalne.  Widać lekki spadek ilości odpadów zmieszanych i to może dodatkowo poprawić sytuację. Umowa jest zawarta „w kwocie do…”, z Gminą PK będzie rozliczało się według ceny jednostkowej  i będzie to monitorowane na bieżąco.
                                   Radny Pułaczewski zwrócił się do Przewodniczącego Rady z zapytaniem o skargę do WSA w Bydgoszczy, z którą wystąpiła Komisja Zakładowa NSZZ SOLIDARNOŚĆ na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 26.06.2019 r. w sprawie przekształcenia SP Nr 1 w Gniewkowie. Przewodniczący Rady odpowiedział, że w tej sprawie przygotowywana jest odpowiedź.  Pan Pułaczewski powiedział, że w pełni zgadza się z wypowiedzią koleżanki, że bardziej zadecydowałaby odrobina dobrej woli, by jego koleżanki z pracy „mogły ten rok jeszcze  dopracować do końca”. Zdaniem radnego, później można byłoby poszukać jakiś pieniędzy z zewnątrz. Pan Pułaczewski nie zgodził się z opinią o przeroście zatrudnienia  w Szkole, a przynajmniej sam tego nie odczuwa.
                                   Nawiązując również do wypowiedzi radnej Wodniak-Kuraszkiewicz- pan Stefański wskazał na kontrolę PIP w Szkole i zapytał, czy ona coś wykryła. Pan Stefański zapytał też o to, czy w przyszłym roku powstanie Sołectwo Chrząstowo. Przewodniczący Rady odpowiedział, że tak, jak już podał radnej-  sprawa utworzenia Sołectwa będzie rozpatrywana w I półroczu 2020 roku, bo chodziło o wydatkowanie funduszu sołeckiego zgodnie z planem na ten rok. Burmistrz odniósł się natomiast do pierwszego pytania i oświadczył, że nie zna ustaleń PIP, ponieważ nie otrzymał protokołu.

                                   Kolejno, prowadzący obrady oddał głos Dyrektorowi SP Nr 1 w Gniewkowie- pani Dorocie Gliwińskiej. Pani Dyrektor oświadczyła, że ma wniosek o udostępnienie informacji publicznej kierowany do pana Przewodniczącego, który następnie odczytała. Wniosek ten dotyczył zapytań o realizację uchwały Rady Nr  XII/88/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r.  Pani Gliwińska skierowała też pytanie o to , jakie działania Przewodniczący Rady podjął w związku z powzięciem informacji o możliwości nakłaniania przez Burmistrza Gniewkowa pracowników Szkoły do popełnienia czynu zabronionego.  Pani Dyrektor zaznaczyła, że pytanie to dotyczy informacji zawartej w skardze na działania Burmistrza oraz przekazanej na posiedzeniu wspólnym Komisji w dniu 10 grudnia 2019 r.  Pani Gliwińska zaznaczyła, że wystąpienie to złoży na piśmie.
                                   Następnie , prowadzący obrady udzielił głosu Pani Dyrektor Torgowskiej.  Pani Dyrektor nadmieniła, iż bardzo spodobała się jej wypowiedź radnego Pułaczewskiego dotyczące „odrobiny dobrej woli”. Zaznaczając, iż nie ma pretensji do radnego, pani Torgowska powiedziała, iż ma natomiast uwagi do trenera sportowego- „mimo, iż tu nie czas i miejsce”. Pani Dyrektor myślała, iż sprawa wyjaśniona zostanie na spotkaniu w dniu 6 grudnia 2019 r. , na którym rozmawiała z Prezesem UKS- panem Dariuszem Czajkowskim. Jest to jednak czas świąt, czas pojednania, dlatego bardzo poprosiła, aby jakiekolwiek informacje publikowane przez trenerów sportowych, nauczycieli, wychowawców były poprzedzone rozmowami. Podejmując inicjatywę wywieszenia informacji o wchodzeniu do magazynku sprzętu sportowego , za który odpowiada materialnie- nie miała świadomości , że „UKS –y u nas ćwiczą. Nie wiedziała też, że trenerzy przychodzą z własnym sprzętem. Dwaj trenerzy ten sprzęt zostawiają i przechowują, a jeden go nosi i do dziś nie podjął w tym zakresie żadnej rozmowy. Zaznaczając, iż nie będzie tego dalej komentować- pani Torgowska jeszcze raz poprosiła, aby ze sobą rozmawiać , „bo nie zawsze jesteśmy świadomi tego, że robimy krzywdę drugiej osobie”. SP Nr 2 ma piłki, uczniowie mogą z nich korzystać, uczniowie nie są też przeganiani na piętrach, nikt tego nie zgłaszał, a jeżeli coś takiego się zdarzyło, to pani Dyrektor poprosiła o informację.  Wspólnie z panią Dyrektor Gliwińską i panią Dyrektor Olszewską- starają się rozwiązywać sprawy na bieżąco. Pani Torgowska poprosiła też o „odrobinę ludzkiego podejścia do całej sytuacji i po prostu rozmowy”. Pani Dyrektor ponownie zaznaczyła, że to ona odpowiada za sprzęt i nie może sobie pozwolić, by  każdy sobie tam chodził bez pozwolenia. O sprzęt dba, dbała i dbać będzie, uczniowie SP Nr 1 korzystają ze środków dydaktycznych, z innego sprzętu, z obiadów, z herbaty i nikt im niczego nie zabrania. Gdyby działo się jednak coś złego, to zdaniem pani Torgowskiej już dawno otrzymałaby taką informację od pani Dyrektor Gliwińskiej.  Kolejny raz zachęciła do rozmowy i powiedziała, że „z panem trenerem sportowym” spotyka się czasami w SP Nr 2, którego zaprosiła na rozmowę do gabinetu.
                                   Pan D.S. oświadczył, że „rodzina prosi o pomoc jeszcze raz, bo zbliżają się święta Bożego Narodzenia, chcę się z panem Burmistrzem pojednać”.  Zapewnił Burmistrza, że „rodzina jest w porządku” wobec niego, uczciwa. Ma tylko żal wobec pani Kierownik MGOPS w tym okresie.  Pani Kierownik miała być na spotkaniu 30tego , na które zaprosił ją „Prezes”, ale z tego zaproszenia nie skorzystała i pisze do pana Prezesa różne pisma i pan D.S. nie wie po co, a więcej dowiedziałaby się na miejscu.  Mieszkaniec przypomniał Burmistrzowi o rozmowie, w której uczestniczył wraz z żoną, w sprawie punktu wydawania żywności w Gniewkowie. Pan D.S. zapytał, czy ten punt z Banku Żywności w przyszłym roku będzie funkcjonował, czy Burmistrz rozmawiał o tym z panią Kierownik. Burmistrz oświadczył, że na ten temat będą prowadzone rozmowy z panią Kierownik, ale na tą chwilę nie jest w stanie powiedzieć, czy taki punkt powstanie, czy też nie. Pan D.S.podziękował i poprosił „społeczeństwo” i radnych o pomoc, bo zbliżają się święta, a mają trudną sytuację życiową. Mieszkaniec życzył też Radzie i społeczeństwu wszystkiego dobrego na nadchodzące święta.
                                   Pani Grażyna Iglewska  oświadczyła, iż dziś chciałaby się odwołać do sumień radnych, bo przyjęty został budżet na 2020 rok, a drogi ul.Kolejowa-Bąbolin w dalszym ciągu nie ma. Nie jest to świeża sprawa, ona ciągnie się dobre 10 lat i mimo, że Burmistrz mówił o możliwości aktualizacji tego budżetu- pani Sołtys nie wierzy już w nic. Droga miała być w 2014 roku, w zeszłym roku przegrała tylko 2 głosami , a dla mieszkańców jej brak- to męczarnia.  Przy sprzyjających warunkach pogodowych, jak zrobiona jest szlaka, to można się tam poruszać , ale np. dziś- już nie można tam przejść (dziury, błoto). Pani Iglewska zadanie to poleciła uwadze radnego z okręgu- pana Juliana Bajerowskiego, by nie umknęło ono przy kolejnym budżecie.  Ci radni, którzy są kolejną kadencję wiedzą , że to „nie jest pierwsze podejście” pani Sołtys do tej drogi.  Przewodniczący Rady polecił pani Iglewskiej „więcej nadziei”  i przyznał, że ten temat był poruszany w poprzedniej kadencji. Wskazał na mieszkańców osiedla toruńskiego, którzy też długo czekali i doczekali się asfaltu. Burmistrz dodał, że jak wcześniej mówił- priorytetem są drogi. W tym roku podpisane są 2 umowy na rok następny. W roku następnym będą kolejne i „mając taki plan dwóch dróg w ciągu roku i myślę, że ul.Kolejowa również się doczeka tej drogi”.
                                   Następnie głos zabrała pani A.W. z SP Nr 1 , która oświadczyła, że jest tu ponownie w sprawie pracy. Oświadczyła, że 20 grudnia kończy się jej umowa, a koleżance – 31 grudnia. Od listopada, co wtorek zgłaszały się w tej sprawie do pana Burmistrza, który wskazywał na panią Dyrektor Gliwińską. Na pytanie o różne terminy zawartych umów – pan Burmistrz powiedział, że pani Gliwińska chce je w ten sposób skłócić. Jak panie chodziły, to otrzymywały zapewnienie , że „będzie ładnie, pięknie, jak pani Dyrektor nas uwzględniła w budżecie, będziemy dalej pracować”. Pani A.W. powiedziała, że są dokumenty potwierdzające, iż obie panie ujęte są z nazwiska –„Ć., W., a pan Burmistrz dalej nie wyraża zgody”. Zwracając się do Burmistrza- pani A.W. zapytała o przyczynę braku zgody na zatrudnienie. Dodała też, że pan Burmistrz trzykrotnie sugerował jej, aby poszła na zwolnienie lekarskie- „pani się rozchoruje, pani sobie pochoruje, będzie zawsze większa wypłata”, choć jest osobą zdrową i chce normalnie, uczciwie pracować.  Pani A.W. powiedziała, że „pani Dyrektor też chodziła, walczyła, pisma przychodziły inne”.  Jak otrzymała pismo od pana Tomczyka i pokazała je Burmistrzowi , to otrzymała odpowiedź, że przychodzi tyle korespondencji, że nie wszystko czyta, a przecież „od tego pan tu jest”. Na koniec podkreśliła, że prosi tylko o pracę- „nic więcej”. Z-ca Burmistrza zapytał o to, jak długo pani A.W. pracuje w Szkole, na co padła odpowiedź, iż  „…”. Pan Tomczyk zapytał, czy do tej pory pani Dyrektor nie zadbała, aby miała umowę na czas nieokreślony. Pani A.W. odpowiedziała, iż nie było takiej rozmowy. Z-ca Burmistrza zapytał, czy teraz dopiero taka rozmowa wynikła, na co pani A.W. zaprzeczyła, tłumacząc, iż do tej pory nie było z tym problemów. Z-ca Burmistrza zapytał, czy pani Dyrektor nie obowiązuje ustawa „ 3- 33”.  Pani A.W. odparła, iż nie wie, co to jest za ustawa, ale była Inspekcja Pracy nasłana chyba- „bo tak nagle”. Wyrażając dezaprobatę wobec tego stwierdzenia, Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że wspomniana ustawa, to Kodeks Pracy, który mówi o tym, że pracodawca może zawrzeć z pracownikiem tylko 3 umowy na czas określony- maksymalnie na 33 miesiące. Pani A.W.  zaznaczyła, że między tymi umowami, zawsze miała trochę przerwy.  Na pytanie, czy cały czas był to ten sam pracodawca, pani A.W. potwierdziła, a Z-ca Burmistrza oświadczył, że czwarta umowa u tego samego pracodawcy, nawet w sytuacji rocznej przerwy- jest umową na czas określony i pani A.W. winna mieć teraz pretensje do pani Dyrektor.  Pan Straszyński oświadczył, że jako Burmistrz Gniewkowa nie zajmuje się personalnie „kto, gdzie pracuje, od tego są dyrektorzy, prezesi i kierownicy jednostek podległych i oni kształtują politykę kadrową  w tych jednostkach, a nie Burmistrz, dlatego to pytanie, droga pani- nie jest do mnie”. Nie reaguje na to, ponieważ za zatrudnianie odpowiedzialni są kierownicy i dyrektorzy. Jeśli ma informację z SZEAS, że w tym przypadku zatrudnienie było za duże, to zgody na zatrudnienie dalsze nie będzie i nie było. Burmistrz zapewnił, iż nie wiedział, że z listy osób- chodzi akurat o panią A.W. i jej koleżankę. Otrzymał informację, że jak było kiedyś 5 autobusów i pracowało 10 osób, a teraz są 3 autobusy i dalej ma pracować 10 osób- „to coś jest nie tak”. Więcej nie będzie mówił na ten temat, po to jest pani Bogumiła Pęczkowska, która kieruje finansami w oświacie. 
Stwierdzając, że została wywołana do odpowiedzi- pani Gliwińska powiedziała, że chciałby się tylko krótko ustosunkować do wypowiedzi pana Burmistrza, który twierdził, że personalnie nie wskazuje zatrudnienia w jednostkach podległych.  Ta wypowiedź kłóci się bowiem z pismami, jakie otrzymała (załączone zostały do skargi), bo w jednym z nich Burmistrz personalnie wskazuje osoby, jakie mają być zatrudnione, co oznacza, że nie mogłaby zatrudnić innych.  Pani Gliwińska nawiązała też do wzmianki o Inspekcji Pracy w Szkole i powiedziała, że „nie będę jeszcze uchylała tego rąbka” , ale wyraziła radość z tego, że wreszcie ktoś docenił jej pracę i jest zadowolona, bo ma już ten protokół.  Powiedziała też, iż nie będzie rozbudowywała wątków pracy pań, bo zapewne Komisja wnikliwie to sprawdzi, ale nawiązała do swojego pisma, o którym wspomniał radny Stefański. Pani Dyrektor oświadczyła, że w budżecie na rok 2020, mimo że wnioskowała o środki na 4 osoby opiekujące się dziećmi podczas dowożenia- otrzymała środki na 2 osoby i to z udziałem środków z PUP-„jeśli je dostanę, daj Boże”. Zwracając się do Burmistrza, pani Dyrektor powiedziała, by nie mówił, iż nie wnika w zatrudnienie, bo „jeśli Rada Miejska znajdzie na to pieniądze i da, wtedy ja będę mogła przyjąć 4 osoby- które, to ja już zdecyduję”, a jeśli będą to środki tylko na 2 osoby, to tyle też zatrudni. Pani Gliwińska poruszyła też kwestię dowozu dzieci do szkół, które jest zadaniem własnym Gminy. Jeśli zatem nie otrzyma na 2020 środków na organizację dowozu ”tak, jak potrzeba”, to złoży pismo, iż ten dowóz nie będzie zorganizowany. Wyraziła też pełne przekonanie , iż kolejne Inspekcje Pracy przyznają jej rację.

                                                     Przewodniczący Rady  przekazał, że kolejna sesja Rady zaplanowana została na dzień 30 grudnia 2019 r.  i będzie się składała z dwóch części: roboczej i uroczystej. Część robocza odbędzie się w Urzędzie i w tej części przyjmowane będą plany pracy na rok 2020 oraz sprawozdania z pracy za rok 2019 , natomiast część uroczysta odbędzie się w sali koncertowej MGOKSIR w Gniewkowie, podczas której wręczony zostanie uroczyście tytuł HOGG panu Janowi Woźniakowi.  Część robocza sesji planowana jest na godzinę 1200, o 1130 planowane jest posiedzenie wspólne Komisji, a o godz. 1400- część uroczysta.

                                                 Na koniec,  Przewodniczący Rady oddał jeszcze raz głos panu Burmistrzowi, który oświadczył, że „po tej burzliwej sesji, po tych wypowiedziach” chciałby złożyć życzenia bożonarodzeniowe. Pan Straszyński życzył przede wszystkim spokoju, radości, refleksji na przyszłość, by nie myśleć o tym, co dzieje się teraz, tylko odpoczywać w gronie rodzinnym, przy stole wigilijnym. Pan Burmistrz wyraził też nadzieję, że „jak będziemy ze sobą bardziej rozmawiać i o wszystkich nawet o trudnych rzeczach i ten dialog będzie pozytywny, to tak trudne rzeczy, jak te dzisiaj na koniec sesji również będziemy umieli rozwiązywać, niestety w inny sposób nie da się dobrze współpracować”. Zebranym pan Straszyński życzył wszystkiego najlepszego, a mieszkańcom dużo zdrowia i nadziei na lepsze jutro.
Przewodniczący Rady w imieniu własnym, jak i radnych- podziękował za wszystkie otrzymane zaproszenia na opłatki, wigilie, w których jednak nie zawsze mógł uczestniczyć osobiście, czasami czynił to Zastępca. Przewodniczący Rady życzył spokoju, odpoczynku w gronie rodzinnym, aby w tym czasie wszystkie mniej ważne rzeczy zeszły na plan dalszy, by skupić się na rodzinie i spędzonym z nią czasie, a głowy otworzyły się na drugiego człowieka i inne sprawy, by dążyć do porozumienia. Tego pan Krzysztofiak życzył zebranym i sobie, by móc spotkać się, podać sobie rękę i normalnie żyć.    

Ad.17  Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej.

O godzinie 1715  Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XVI obrad, a  radnych poprosił jeszcze o pozostanie na sali.

   


                                                             

 

 

 

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 stycznia 2020 11:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 371
16 marca 2020 11:22 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
13 stycznia 2020 09:26 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
08 stycznia 2020 13:30 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [lista_podjetych_uchwal.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)