Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas XLII sesji w dniu 29 września 2021 r.
Protokół Nr XL/2021
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 25 sierpnia 2021 r. – zdalnie na platformie Microsoft Teams
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 15 zzx ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.) w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372)- Przewodniczący Rady po sprawdzeniu obecności radnych- o godz. 1600 dokonał otwarcia XL sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że zalogowanych na platformie w momencie rozpoczęcia obrad jest 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista uczestnictwa radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Przewodniczący powitał wszystkich „zdalnych” uczestników sesji on-line - radnych, Burmistrza wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, obsługę informatyczną oraz mieszkańców Gminy obserwujących transmisję obrad (lista uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Prowadzący obrady zaznaczył, że podobnie, jak poprzednio-radni nie będą głosowali elektroniczne, a imiennie.
Przed przystąpieniem do kolejnego punktu obrad- Przewodniczący Rady oświadczył, że zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią na posiedzeniu Komisji- prosi o uczczenie minutą ciszy pamięć Honorowego Obywatela Gminy Gniewkowo- ś.p. Jana Woźniaka, zasłużonego działacza sportowego i społecznego, trenera i długoletniego zawodnika biegów na orientację, Prezesa Koła TKKF, radnego RM w Gniewkowie w latach 1998-2002, Prezesa PZERiI Koła w Gniewkowie w latach 2002-2015, honorowego dawcy krwi.
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali.
Na pytanie Przewodniczącego Rady, czy do zaproponowanego porządku obrad ktoś ma jakieś uwagi- radny Pułaczewski wystąpił z wnioskiem o wycofanie z porządku obrad pkt 15. Radny wyraził opinię, że rozpatrzenia skargi na działania Burmistrza bez powiązania z tym, co wydał pan Wojewoda, trudno jest ocenić działania Komisji, która winna się tym zająć ponownie.
Nie zgłoszono więcej uwag i prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie wniosku pana Pułaczewskiego, które nastąpiło po uprzednim przygotowaniu arkusza do głosowania.
W głosowaniu jawnym, imiennym, w którym udział wzięło 14 radnych -za przyjęciem wniosku w sprawie wycofania z porządku obrad pkt 15 tj. przedstawienia i rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działania Burmistrza opowiedziało się 4 radnych, 9 było „przeciw” i 1 osoba wstrzymała się od głosu. Przewodniczący Rady podsumował, że tym samym wniosek pana Pułaczewskiego nie przeszedł. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Następnie głosowano przyjęcie całego porządku obrad i Przewodniczący Rady.
W głosowaniu jawnym, imiennym- za przyjęciem porządku obrad opowiedziało się 10 radnych, 1 radny był „przeciw”, a 3 radnych wstrzymało się od głosu. .
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad: j.w.
Ad.3 Przyjęcie protokołu XXXIX.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół XXXIX sesji, która odbyła się w dniu 23 czerwca 2021 r. był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu.
Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu XXXIX sesji.
Przeprowadzono głosowanie -wyczytując radnych z imienia i nazwiska Przewodniczący Rady prosił ich kolejno o oddanie głosu. Zanim głosowanie się rozpoczęło połączenie na platformie nawiązał radny Kazimierz Orent, został powitany przez prowadzącego obrady, który wskazał na zapowiedziane właśnie głosowanie. W głosowaniu udział brało zatem 15 radnych i 15 radnych było „za” przyjęciem protokołu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Ad.4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
Przewodniczący Rady oddał głos panu Burmistrzowi, prosząc o przedstawienie informacji.
Pan Burmistrz zaznaczył, że z uwagi na to, że okres międzysesyjne obejmuje 2 miesiące, to jest wiele spraw, z którymi chciałby się podzielić. Podkreślił też, że wybrał te najważniejsze sprawy, a rozpoczął od pandemii, bo tej jeszcze nikt nie odwołał, ona cały czas jest i zapowiadana jest IV fala. Pan Straszyński powiedział, że ma wielu znajomych na świecie i np. w Wielkiej Brytanii aktualnie jest ok. 40 tys. przypadków na dobę. Pan Burmistrz optymistycznie założył, że „my sobie z tym poradzimy, ale musimy być czujni” i wskazał na działania Rządu mające na celu zaszczepienie się przez jak największą ilość osób. W tym m.in. celu zezwolił samorządom na prowadzenie akcji szczepień i w naszej Gminie były to 2 akcje: na jednej zaszczepiło się 165 osób, a na drugiej- 78. W zadanie to mogą włączać się również OSP (OSP Gniewkowo zorganizowało już 3 takie akcje- ok. 80 zaszczepionych). Kolejne takie inicjatywy przeprowadzone będą w Suchatówce przez KGW, a Gmina zrobi to jeszcze w dniu 04.09.2021 r. Burmistrz wyraził też opinię, iż należy dbać o swoje zdrowie oraz o zdrowie swoich bliskich i należy się szczepić i dodał, iż sam jest już zaszczepiony dwoma dawkami.
Kolejno, pan Burmistrz nawiązał do tematu spotkań, na których był i jakie odbył w okresie międzysesyjnym. Podkreślił, że okres wakacyjny nie był takim czasem w Urzędzie, bo w Gminie prowadzonych jest ok. 50 inwestycji.
Pan Straszyński przekazał, że 29.06.2021 r. w Gniewkowie odbył się konwent burmistrzów, na którym byli też przedstawiciele Rządu wraz panem Wojewodą- Mikołajem Bogdanowiczem, a także przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, którzy przedstawiali zamykanie RPO za lata 2014-2020 i przekazywali informacje na temat źródeł finansowania w nowej perspektywie 2021-2030. Burmistrz przekazał, że PROW został przedłużony do roku 2023, gdzie jest dodatkowa pula środków i w tym zakresie pojawiły się już pierwsze konkursy i Gmina będzie brała w nich udział. Jeśli Gmina znajdzie się na liście rankingowej, to zadania realizowane będą w roku 2022.
Historycznym wydarzeniem była I sesja Młodzieżowej Rady Miejskiej w Gniewkowie. Wczoraj odbyły się II obrady i MRM ciężko pracuje i będzie coraz bardziej angażowała się w sprawy naszej Gminy. Pan Burmistrz nadmienił, że za tydzień planowana jest kolejna sesja tej Rady i wyraził zadowolenie z angażowania się dzieci i młodzieży w tą działalność.
Ważnym, udanym wydarzeniem było święto ulicy dr. Jana Dreckiego i zdaniem Burmistrza tego typu festyny warto kontynuować w latach przyszłych.
Pan Straszyński przekazał, że w Urzędzie Wojewódzkim brał udział w spotkaniu z Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej- panem Waldemarem Budą oraz panem Ministrem Łukaszem Schreiberem i członkiem Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego- panem Tomaszem Robaczyńskim, którego głównym tematem były założenia do wniosków, jakie samorządy miały składać. Na spotkaniu tym Burmistrz był z panią Skarbnik i Gmina złożyła już wniosek do BGK w ramach strategii „Polskiego Ładu”.
Pan Burmistrz przekazał, że w omawianym okresie miał przyjemność powierzyć obowiązku Dyrektora SP w Kijewie na kolejne 5 lat- pani Małgorzacie Cięgoturze. Poinformował o zakończeniu sprawy sądowej w SR w Inowrocławiu z pozwu pani D.G.- Sąd po wysłuchaniu świadków pozew oddalił.
W Gniewkowie pan Burmistrz spotkał się też z panem Ministrem Andrzejem Adamczykiem, panem Łukaszem Schreiberem, z byłym Ministrem Rolnictwa – panem Posłem Krzysztofem Ardanowskim, a także z panem Posłem Królem. Spotkanie odbyło się w MGOKSiR w Gniewkowie przy udziale mieszkańców i zaproszonych gości. Tematem spotkania był „Polski Ład” i szanse dla wszystkich.
Pan Burmistrz poinformował, iż brał udział w X Festiwalu Pieśni Ludowej w Inowrocławiu, na którym Gminę reprezentowały zespoły: „Wierzchosławiczanki” i „Gniewkowianie”. Burmistrz podziękował obu zespołom i pogratulował „Gniewkowianom” za zdobycie III miejsca, a „Wierzchosławiczankom” – wyróżnienia.
Pan Straszyński spotkał się z mistrzynią olimpijską- panem Magdaleną Fularczyk-Kozłowską, wioślarką, która w roku 2016 zdobyła mistrzostwo olimpijskie, a w roku 2012- brąz w Londynie oraz z panią Katarzyną Skowrońską- mistrzynią Europy w siatkówce. Z paniami nawiązana będzie współpraca, bo założyły one fundację i będą czynione starania, aby nasza młodzież uczestniczyła w tym przedsięwzięciu. Bliżej z tym tematem będzie można zapoznać się w dniu 25.09.2021 r. podczas pikniku ekologicznego, na który te panie przyjadą.
Pan Burmistrz opowiedział też o spotkaniu z Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Budowlanego na temat nieruchomości w Skalmierowicach oraz na ul.Pająkowskiego w Gniewkowie oraz sytuacji, która blokuje budowy ścieżki rowerowej Murzynko-Lipie. Ta ostatnia kwestia została wyjaśniona, natomiast sprawy nieruchomości znajdują się w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Odbyło się także comiesięczne spotkanie ze sołtysami, gdzie poruszano tematy bieżące i rozważano plany do realizacji w roku 2022. Ustalono m.in. datę dożynek. Przy temacie dożynek- pan Burmistrz skierował podziękowania do pani Sołtys Mostkiewicz i całej Rady Sołeckiej za przygotowanie dożynek w minioną sobotę. Podziękowania Burmistrz skierował również do pracowników MGOKSiR, PK „Gniewkowo” oraz do mieszkańców za przystrojenie wsi, co zostało zauważone nawet w mediach.
Podpisana została umowa z firmą na elewację Przedszkola, a wartość tej inwestycji to kwota 550.000 zł. Odnośnie rewitalizacji Wielowsi odbyły się spotkania konsultacyjne i złożono wniosek do LGD na kwotę 1 mln 400 tys. zł. Podpisana została też umowa na kolejny etap rewitalizacji Ratusza- teraz prace dotyczą wnętrza obiektu. Podpisano również umowę na zadaszenie trybun, w przypadku których zmieniono trochę projekt, ponieważ po otwarciu ofert okazał się nie do zrealizowania z uwagi na koszty. Pan Straszyński wyraził nadzieję, że po zmianie dokumentacji nie będzie problemu z wyłonieniem wykonawcy. Kolejna umowa podpisana została na zagospodarowanie terenu wokół Klubu Seniora, na co otrzymano 100 tys. zł z WFOŚ i łącznie na ten cel jest 200 tys. zł.
Pan Burmistrz przekazał, że złożono 3 wnioski do BGK na „Polski Ład” - łącznie na 95 mln zł. Do 15 września mają powstać listy rankingowe i wówczas będzie wiadomo jakie dofinansowanie Gmina otrzyma. Wysokość dofinansowania w wariancie I to 95%, w II- 90% i w III- 85 % , a w IV- 80%, co byłoby ogromnym zastrzykiem dla samorządu. Na spotkaniu, w którym uczestniczył Z-ca Burmistrza- pan Premier zapewnił, że wszystkie Gminy środki otrzymają, ale nie wiadomo jeszcze jak one będą dzielone.
Burmistrz przekazał, że podpisana została umowa na realizację zadania w ramach budżetu obywatelskiego- budowa parkingu w Ostrowie, unieważniono natomiast przetarg na termomodernizację świetlicy w Murzynku, ponieważ kwota na ten cel okazała się o wiele za niska. Oferta, jaka wpłynęła na to zadanie opiewała na kwotę 1 mln 200 tys. zł, a dysponowano 400 tys. zł, zaś projekt zakładał nieco wyższą kwotę i optymistycznie zakładano, że uda się za te pieniądze to wykonać. „Zapala się jednak zielone światło, ponieważ będziemy startować w nowym rozdaniu w Urzędzie Marszałkowskim na modernizację tej świetlicy i jeżeli otrzymamy dofinansowanie, to tą świetlicę będziemy chcieli zrealizować również”. Z firmą AVIS EKO podpisana została umowa na kwotę ponad 60 tys. zł na doposażenia placów zabaw na terenie miasta i Gminy (np. ul. Pająkowskiego). W tym roku wykonany będzie parking przy SP Nr 2, na co podpisano kolejną umowę z miejscową firmą, co bardzo cieszy. Ogłoszony został przetarg na teatr letni, ale wyniki znane będą po 1 września, kiedy otwarte zostaną oferty. Umowę na dofinansowanie budynku wielorodzinnego przy ul. Cmentarnej podpisano i odesłano do Warszawy ( dofinansowanie 80% - 4 mln 500 tys. zł, koszt inwestycji to 5 mln 700 tys. zł). Burmistrz przypomniał, że początkowo deklarowano 30% dofinansowanie do tego zadania, a dziś wynosi to 4,5 mln zł. Jak tylko umowa powróci do Gniewkowa – ogłoszony zostanie przetarg na budowę tego budynku komunalnego. Jest również ogłoszony przetarg na budowę drogi w Zajezierzu, ale na drugą drogę w Zajezierzu przetarg trzeba było unieważnić, ponieważ oferty trzykrotnie przewyższały wartość kosztorysową. W dniu wczorajszym pan Burmistrz podpisał umowę na rozbudowę świetlicy w Szadłowicach z firmą, która wcześniej robiła Klub Seniora. Wartość inwestycji opiewa na kwotę 587 tys. zł i zadanie ma być wykonane do 26 lutego 2022 roku. Ogłoszony został przetarg na drogę w Lipiu. W dniu dzisiejszym Burmistrz rozmawiał natomiast z panem Jakubem Czarneckim na temat wifi, którego punkty są już na terenie miasta, a planowano je również na terenie Gminy. Jest jednak problem z dotarciem do osób z firmy NEXTERA, które to projektują. Zgłoszone panu Czarneckiemu uwagi zostaną jednak przekazane do tej firmy. Dalsze projektowanie światłowodów jest bardzo ważne, ponieważ od tego uzależnione jest to, by te punkty wifi mogły działać w świetlicach, w sołectwach. Ze względu na problemy z zasięgiem w niektórych sołectwach- bez tego światłowodu wykonanie tego byłoby bardzo trudne. Burmistrz poprosił o cierpliwość- wyrażając nadzieję, że wkrótce zadanie zostanie wykonane.
Zwracając się do seniorów- pan Burmistrz przekazał informację, że we wrześniu osoby, które złożyły wnioski o opaski życia- te urządzenia otrzymają.
Pan Burmistrz nawiązał do 10 wniosków (na 14 miejsc), jakie złożone zostały do Urzędu Wojewódzkiego na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Wartość tego zadania to kwota 411 tys. zł , a otrzymano 80% tj. 328 tys. zł i teraz będzie wyłaniany wykonawca.
Pan Straszyński przekazał informację, że Gmina otrzyma 3 mln zł i teraz ma pół roku na powołanie spółki (Krajowy Zasób Nieruchomość). Teraz Burmistrz będzie starał się przekonać samorządowców do zawarcia takiej spółki jak powstała np. w Powiecie Wąbrzeskim, gdzie zawiązało ją 9 samorządów i już mają środki na koncie. Jeśli to się nie uda, to szukane będą inne rozwiązania ( własna spółka, czy przystąpienie do KZN Bydgoski).
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Stefański nawiązał do przedłużenia PROW oraz pierwszych konkursów, jakie zostały ogłoszone i zapytał, czy w ramach tego projektu uwzględniona zostanie szatnia dla MIKRUSA (650.000 zł). W trakcie tego wystąpienia zgłoszono uwagę dotyczącą słabej słyszalności radnego i prowadzący obrady poprosił o przybliżenie się do mikrofonu. Pan Stefański powtórzył swoją wcześniejszą wypowiedź, a następnie oświadczył, że przyłącza się do gratulacji dla zespołów ludowych i wspomniał, że kiedyś taki przegląd odbywał się w Gniewkowie i zasugerował, aby kolejny taki przegląd „wzorem EUROWIZJI” zorganizowany był w Gniewkowie.
Pan Stefański nawiązał też do informacji na temat budynków komunalnych w Gniewkowie ul.Pająkowskiego 4a oraz w Skalmierowicach i zapytał, czy to oznacza, że mieszkańcy muszą jeszcze czekać na rozstrzygnięcie. Poruszył też kwestię 3 wniosków zgłoszonych do BGK i zapytał, czy droga do Więcławic jest tam ujęta, a także czy w związku z podpisaniem umowy na budowę świetlicy w Szadłowicach- te 102 m2 (+ aneks kuchenny) są tam zapewnione. Radny wystąpił też z zapytaniem odnośnie możliwości wykorzystania wieży w Szadłowicach do montażu anteny- nadajnika w celu poprawy zasięgu LTE, 5G itd., zanim zainstalowane zostaną światłowody. Pan Stefański zapytał również o to, czy w ramach KZN Gmina otrzyma całe 3 mln zł, czy do 3 mln zł.
Odpowiadając – od końca, pan Burmistrz oświadczył, że o ile dobrze pamięta Gmina ma zapewnione 3 mln zł. Odnośnie nowego rozdania z PROW – powiedział, że nie ma obecnie możliwości składania wniosków na poprawę infrastruktury sportowej (MIKRUS), ale wszystkie dostępne źródła dotacyjne są śledzone i jeśli pojawi się taka możliwość – wówczas czynione będą starania, aby go złożyć. Przypomniał, że składano już projekt na rozbudowę zaplecza dla MIKRUSA i wniosek został pozytywnie zaopiniowany, „natomiast był w środku stawki, zajmował 40 miejsce na 80, a pierwsze 20 otrzymywało dofinasowanie”. Burmistrz zapewnił, że świetlica ma mieć 100 m2 ,czy 102 m2 i tu nic się nie zmieniło. Projekt został zatwierdzony, uzyskał pozwolenie na budowę. Zwracając się do społeczności Szadłowic – pan Burmistrz stwierdził, że nie dość, że jest tam jedyna świetlica, która ma punkt widokowy, z piętrem, to jeszcze będzie sala. Na spotkaniu z sołtysami- pani Sołtys mówiła o tym, że mieszkańcy czekali na świetlicę 35 lat – „i może dobrze, ponieważ doczekali się czegoś naprawdę bardzo fajnego”. Pan Straszyński wyraził nadzieję, że zadanie to zostanie wykonane, „ponieważ ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy- to jest dopiero 40% radości, następne 20% - to jest realizacja, a kolejne- rozliczenie”. Oznacza to jeszcze wiele pracy, ale jest wyłoniony wykonawca i są na to pieniądze. Burmistrz poprosił radnego o przypomnienie kolejnego pytania i pan Stefański wskazał na przegląd zespołów ludowych oraz zapowiedział, że tą wypowiedź rozwinie, przypominając, że przegląd w Gniewkowie miał charakter autorski, bo był on poświęcony pamięci zmarłego Sołtysa Wierzchosławic- Zbigniewa Winieckiego. Pan Burmistrz stwierdził, że ta kwestia dotyczy Dyrektora MGOKSiR, który ewentualnie taką ofertę może uwzględnić, natomiast przegląd, jaki miał miejsce w Inowrocławiu to zupełnie inne, cykliczne wydarzenie. Pan Stefański ponowił jeszcze pytanie o drogę do Więcławic w ramach wniosków do BGK. Pan Burmistrz zapewnił, że jest zgłoszona, podobnie jak dużo innych dróg, ale poprosił, aby poczekać najpierw na ranking, który ma być 15 września. Następnie radny przypomniał o pytaniu w sprawie nadajnika na wieży w Szadłowicach. Burmistrz oświadczył, że to są projekty unijne i chodzi o sygnał, o zasięg. Jeżeli będzie potrzeba, to byłoby to dużo łatwiejsze, bo obiekt jest gminny i nie trzeba byłoby prosić np. ks. Proboszcza. Zdaniem Burmistrza, jeśli będzie światłowód położony w Szadłowicach- to nie będzie problemu z podłączeniem. Radny zaznaczył, że mówił o wieży na świetlicy, a nie wieży kościoła. Powiedział też, że został poprawiony, że nasz zespół ludowy zajął III, a nie I miejsce i za tą pomyłkę przeprosił, życząc jednocześnie I miejsca w roku przyszłym.
Radny Gremplewski wyraził zadowolenie z ilości wymienionych przez Burmistrza inwestycji i zaznaczył, że jest trochę zaniepokojony tym, iż niektóre zostały trochę wstrzymane. Mieszkańców niepokoi np. wstrzymanie prac w Parku. Z uwagi na to, że pan Burmistrz chciał radnemu od razu odpowiedzieć- Przewodniczący Rady zalecił formułę „pytanie- odpowiedź”. Pan Gremplewski zwrócił uwagę na słabą słyszalność, a następnie pan Straszyński oświadczył, że specjalnie ominął wątek rewitalizacji Parku, zdając sobie sprawę z tego, że radni o to bezpośrednio zapytają. Przyznał, że są pewne problemy po lewej stronie Parku Wolności, bo okazało się, iż są tam umiejscowione 2 cmentarze- jeden żydowski, drugi-poewangelicki. Z tym pierwszym, zlokalizowanym tam gdzie kort tenisowy, były pewne kwestie do uregulowania, cmentarz ten wpisany został do rejestru zabytków. Odbyło się wiele spotkań z Gminą Żydowską w tym temacie. Park- to obecnie plac budowy i Burmistrz zapewnił, że tam dużo się dzieje. W zeszły piątek Urząd otrzymał pozwolenie na budowę 3 otwartych basenów i pan Straszyński wyraził nadzieję na to, że 1 czerwca 2022 r. te baseny wraz z parkiem wodnym dla dzieci będą uruchomione, podobnie jak i pozostałe zadania z różnych branż, jakie są tam zaplanowane. Na każde z osobna trzeba mieć pozwolenie na budowę i na bieżąco odbywają się spotkania z wykonawcą, bo zadanie prowadzone jest w formule „zaprojektuj i zrealizuj”. Następnie radny Gremplewski zapytał o przyczynę wstrzymania prac przy ul. Kwiatowej. Burmistrz oświadczył, że ta inwestycja ma zakończyć się do końca września i brak pracowników na budowie – to skutek polityki firmy, której pracownicy mieli w tym czasie urlopy. Teraz prace są kontynuowane i zadanie to nie jest w żaden sposób zagrożone. Kolejno, pan Gremplewski poruszył temat „dywanika asfaltowego i zjazdu do osiedla przy ulicy Piasta” i zapytał o termin wykonania tych prac. Pan Burmistrz zapewnił, że te prace rozpoczną się w I połowie września. Pan Gremplewski wyraził zadowolenie z faktu otrzymania 80-procentowego dofinansowania na budynek wielorodzinny i może on powstać do końca 2022 roku, bo mieszkańcy tego wyczekują. Radny wyraził też zadowolenie z faktu, że 1 września poznany zostanie wykonawca teatru letniego i Gmina zmieści się w ramach pozyskanych środków „mimo, że te koszty lawinowo rosną”. Zwracając się do Przewodniczącego – radny powiedział, że „trochę ma zgryz”, bo jego zdaniem Rada straciła okazję, aby na przestrzeni ostatnich 2 lat spotkać się twarzą w twarz i wówczas nie byłoby np. problemów technicznych z połączeniem. Bardzo zależało mu na tym, żeby się spotkać z radnymi zwłaszcza, że jak wymieniał pan Burmistrz- odbyło się w ostatnim czasie bardzo dużo spotkań np. z sołtysami, czy MRM. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że swoją decyzję podjął na podstawie konsultacji, jakie przeprowadził z radnymi w zeszłym tygodniu, i w wyniku których- większość opowiedziała się za formą zdalnej sesji.
Kolejno, Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Pułaczewskiemu sugerując także formułę „pytanie- odpowiedź” zaznaczając, że zależy to od tego, ile radny ma pytań. Pan Pułaczewski oświadczył, że ma niewiele pytań i rozpoczął od przypomnienia o rozmowie z panem Burmistrzem na temat drogi w Suchatówce. Burmistrz powiedział o „99,9%” i radny zapytał, czy „ten 0,01% już się tam dodał, bo tam zainteresowanie jest dość duże w tej materii”. Burmistrz odpowiedział, że chodzi o Rządowy Fundusz Dróg, do którego Gmina w zeszłym roku składała 3 wnioski: na ulicę Kwiatową (w realizacji), ulicę Walcerzewice (w realizacji) i drogę nad torami w Suchatówce, która jest na liście rezerwowej „i idzie wszystko w dobrym kierunku, bo ta lista uzupełnia się codziennie o środki poprzetargowe, bo w tym segmencie ceny nie rosną tak, jak w segmencie budowalnym”. Zdaniem Burmistrza to na tyle dobra informacja, że Gmina ogłosi przetarg warunkowy na to zadanie, aby nie marnować czasu, bo procedura w pełnej formule (pow. 130 tys. EURO netto) zajmuje powyżej miesiąca, a inwestycję trzeba wykonać do końca tego roku. Burmistrz wyraził nadzieję, że ta droga nad torami w Suchatówce zostanie w tym roku wykonana. Pan Pułaczewski zapytał o przewidywany termin decyzji PINB w sprawie budynku 4a przy ulicy Pająkowskiego w Gniewkowie oraz o to, czy w przypadku, gdyby była ona negatywna („oby nie”)- to lokatorzy będą mogli ubiegać się o lokale we wspomnianym przez pana Burmistrza budynku, który ma powstać przy ulicy Cmentarnej. Burmistrz przypomniał, że przydziałem mieszkań zajmuje się w Gminie Komisja Mieszkaniowa, w skład której wchodzi 2 pracowników Urzędu, 2 radnych i przedstawiciele MGOPS. Komisja przedkłada Burmistrzowi tylko raport i decyzję do zaakceptowania. Przyznał, że jeśli zapadnie decyzja o wykwaterowaniu, to te osoby nie będą mogły przebywać w tym budynku i trzeba będzie przydzielić im odpowiednie lokale. Radny Pułaczewski zapytał też o samochód dla OSP, „czy jest to dopięte, czy ten samochód będziemy mieli” , a zabrakło tej informacji w wystąpieniu Burmistrza. Pan Straszyński przyznał, że jest to istotna informacja i wskazał na zmiany w budżecie Gminy, jakie zostały radnym przedłożone, i które będą dziś głosowane. "Tam jest kolejne 100 tys. zł, które przekazujemy na zakup tego samochodu” i pan Straszyński zaapelował o przyjęcie zmian w budżecie. Jutro o godz. 10:00 jest podpisanie umowy na zakup tego pojazdu. Pan Pułaczewski nawiązał do tematu „Polskiego Ładu” o powiedział, że na spotkaniu z panem Ministrem zapytał o DK 15, ale uzyskał wyjaśnienie, że Minister odpowie na to za 2 godziny, ale nie otrzymał żadnej odpowiedzi i zapytał, czy może wpłynęła ona do Urzędu. Radny zasugerował monitowanie tego tematu, bo były plany budowy równoległego odcinka pomiędzy obwodnicą Inowrocławia, a autostradą A1 i zapytał, czy jest to aktualne. Bo DK 15 jest ciągle remontowana i warto jest zwrócić uwagę na jakość tych remontów. Obciążenie tej drogi jest ogromne i po ok. 5 latach- wymaga ona kolejnych remontów. Jest jedną z najbardziej uczęszczanych w Polsce, a ilość wypadków spowodowanych na tym odcinku wynika głównie ze jej stanu. Burmistrz oświadczył, iż oczekuje na spotkanie z Dyrektorem Sebastianem Borowiakiem, z którym będzie rozmawiał na ten temat, jak również w kwestii chodników zgłaszanych przez radnych: Gremplewskiego i Chrzanowskiego, o budowie przepustu Kanału Gniewkowskiego, który dziś nie spełnia swojej roli, zwłaszcza jeśli chodzi o deszcze nawalne, o których Burmistrz nie wspominał, a z 7 na 8 lipca 20201 r. znowu wystąpiły (spadło 115 l / 1 m 2), Burmistrz rozmawiał będzie również o przejściu dla pieszych w Suchatówce. Gmina otrzymała projekt doświetlenia tego przejścia z GDDKiA i zabezpieczane są dziś również środki na wykonanie tego zadania. Jak tylko pan Dyrektor ustali spotkanie – to te wszystkie sprawy Burmistrz poruszy. Radny Pułaczewski nawiązał do tematu powierzenia funkcji Dyrektora w Kijewie i zapytał o te funkcje w pozostałych placówkach. Pan Burmistrz powiedział, że wczoraj odbyły się 2 konkursy. Na stanowisko Dyrektora SP w Murzynnie z uwagi na brak kandydatów, Burmistrz zaproponuje objęcie tej funkcji konkretnej osobie. Drugi konkurs dotyczył funkcji Dyrektora SP w Gąskach i tu Komisja przedstawi Burmistrzowi protokół do zapoznania i podejmowane będą odpowiednie kroki, aby od 1 września 2021 r. we wszystkich szkołach dyrektorzy byli. Pan Straszyński przekazał, że w dniu jutrzejszym odbędą się jeszcze dwa konkursy: na Dyrektora SP Nr 1 w Gniewkowie oraz na Dyrektora SP w Wierzchosławicach.
Kolejno, głos zabrał radny Orent i oświadczył, że na niektóre swoje pytania otrzymał już odpowiedzi (doświetlenie przejścia, droga nad torami). Zapytał jednak o etap prac związany ze ścieżką rowerową. Pan Burmistrz przekazał, że w związku z tym przedsięwzięciem wreszcie podpisane zostały akty notarialne z właścicielami gruntów i kończy się projektowanie tego odcinka i w zmianach budżetowych proponuje się także środki na to zadanie. Pan Orent zapytał także o pobocza drogi do Perkowa, gdzie nawieziony został kamień i zapytał o to, kiedy będzie to robione. Pan Burmistrz wyjaśnił, że jeśli chodzi o naprawę poboczy zarówno w Perkowie, czy Wierzchosławicach, albo Murzynku, to otrzymano 400 ton dekstruktu, który teraz będzie wbudowywany i do kolejnej sesji temat będzie zamknięty. Radny Orent przyłączył się do wcześniejszych gratulacji dla zespołów ludowych –„Gniewkowian” i „Wierzchosławiczanek”, jak również dla Sołtysa Murzynka za wspaniałe przygotowanie i organizację dożynek.
Radny Chrzanowski nawiązał do informacji na temat zagospodarowania terenu przed budynkiem Klubu Seniora i zapytał, czy ta inwestycja jest na etapie projektu, co pan Burmistrz potwierdził.
Radny Tomasik poruszył temat budżetu obywatelskiego i zapytał o to, co stanie się ze środkami przewidzianymi na zadanie, które nie zostanie zrealizowane w Murzynnie, choć mieszkańcy na to zagłosowali. Radny wyraził także opinię, że za realizację zadań w ramach tego budżetu Gmina zabiera się dość późno i to nie tylko w obecnej kadencji, ale i wcześniej. Pan Tomasik wskazał na toaletę na stadionie, która jego zdaniem już winna tam stać, czy boisko do siatkówki plażowej, które oddawane było kiedyś późną jesienią. Zdaniem radnego, te wszystkie zadania winno się rozpoczynać z początkiem roku. Burmistrz stwierdził, że radny chyba go nie zrozumiał, bo nie mówił nic o zadaniu z budżetu obywatelskiego w Murzynnie, tylko o tym, że na ten moment nie można przeprowadzić termomodernizacji budynku w Murzynku, a to nie był projekt budżetu obywatelskiego. Radny przeprosił, tłumacząc ten błąd swoim roztargnieniem. Pan Straszyński przyznał natomiast z jednej strony rację w kwestii terminu rozpoczynania zadań w ramach budżetu obywatelskiego, ale wskazał na obecną sytuację covidową, która powoduje opóźnianie procedur np. otrzymanie mapy. Do tego trzeba mieć na uwadze to, że budżety obywatelskie realizowane są od samego początku (uzgodnienia, pozwolenia, projekt itd.) i nie ma tu znaczenia, że są to mniejsze zadania. Pan Burmistrz przyznał też, że rozmawiał z pracownikami o wcześniejszej realizacji inwestycji z tego zakresu, aby błędów logistycznych w roku 2022 było jak najmniej. Wyraził nadzieję na wykonanie wszystkich zadań zaplanowanych na ten rok z budżetu obywatelskiego. Burmistrz odniósł się do kwestii toalet na stadionie i wyjaśnił, dlaczego trwało to dłużej i poprosił o cierpliwość.
Radny Gołaś wystąpił z podziękowaniem dla Burmistrza za zawnioskowanie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o uhonorowanie niektórych mieszkańców wsi odznakami „Zasłużony dla Rolnictwa”. Podziękowania radny skierował również do mieszkańców Murzynna, którzy pięknie przywitali gości dożynkowych. Odnosząc się do „Polskiego Ładu”- pan Gołaś powiedział, że „ z niecierpliwością czeka na te miliony z Warszawy”, że w ramach tych środków zrobiona zostanie droga z Kawęczyna do Żyrosławic. Burmistrz nawiązał do listy wyróżnionych osób przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i wymienił ich z imienia i nazwiska.
Radny Otremba oświadczył, że w odniesieniu do jego okręgu- usłyszał dziś dwie wiadomości: złą i dobrą. Wyraził nadzieję na szybkie rozstrzygnięcie przetargu na drogę w Lipiu. Nawiązał też do sprawy termomodernizacji obiektu w Murzynku pytając o to, czy pieniądze na to przeznaczone zostaną przesunięte w budżecie, czy może jednak to zadanie uda się wykonać jeszcze w tym roku. Pan Otremba przekazał, że na ścieżce rowerowej pojawiła się „utęskniona i wypytywana przez mieszkańców” firma i wyraził nadzieję na terminowe zakończenie prac (do końca września). Pan Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o drogę w Lipiu- to raczej nie zostanie ona wykonana w tym roku, choć wszystko zależy od wykonawcy, Gmina nie musi się spieszyć, bo rządowe środki na ten cel wydatkowane mają być do końca 2022 roku. Zdaniem pana Straszyńskiego lepiej byłoby przełożyć to na spokojnie np. do końca marca 2022 i do tego ma to być robione w formule „zaprojektuj-wybuduj”. W kwestii termomodernizacji budynku w Murzynku- pan Burmistrz stwierdził, że trzeba coś zrobić, bo jego ściany pękają. Podobnie jest ze świetlicą w Wielowsi, dlatego szukane będą rozwiązania, aby oba te budynku zrewitalizować. Burmistrz zaznaczył przy tym, że Wielowieś za rok będzie gospodarzem dożynek. Na pytanie pana Otremby o zabezpieczenie środków w przyszłorocznym budżecie na to zadanie – pan Burmistrz powiedział, że myśli, iż będzie to uczynione, a jeśli nie- to będą czynione poszukiwania środków unijnych.
Radny Bożko nawiązał do remontu ASTROBAZY wyrażając nadzieję, że „tam wszystko idzie w dobrym kierunku”. Przypomniał też o tym, że w okresie międzysesyjnym miał miejsce festiwal Rocka Progresywnego i podziękował za pomoc w organizacji Burmistrzowi oraz Dyrektorowi MGOKSiR. Zdaniem pana Bożko – „impreza była udana i przez 2 godziny mieliśmy Pink Floyd w Gniewkowie”. Nawiązując do tematu remontu ASTROBAZY- pan Burmistrz podkreślił, że to nie jest gminna inwestycja, prowadzi ją Urząd Marszałkowski. Powiedział, że był dwa razy na tej inwestycji, bo budynek z uwagi na to, iż nie był wykorzystywany, ani ogrzewany- uległ dużej „destrukcji”. Pan Burmistrz wyraził duże zadowolenie z faktu powrotu wspomnianego festiwalu do Gniewkowa, bo kilkanaście lat go tu nie było. Pan Burmistrz podkreślił fakt, że „muzyka progresywna- to bracia Sławek i Janusz Bożkowie, czyli nasi mieszkańcy, nasi radni, którzy przez tyle lat ten koncert wymyślili, który jest i mam nadzieję już pozostanie w Gniewkowie”. Przewodniczący Rady sprostował, że tego festiwalu w Gniewkowie nie było kilka lat.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz przyłączyła się do przedmówców z gratulacjami i podziękowaniami dla mieszkańców Murzynna, a w szczególności dla pani Sołtys Mostkiewicz za przygotowanie dożynek. Pozytywnie odniosła się też do współpracy Szkoły w Kijewie przy tym przedsięwzięciu Zwracając się do radnego Otremby- pani Wodniak-Kuraszkiewicz przekazała, że „my już mamy ścieżkę rowerową, z której korzystamy, jeździmy rowerami i na rolkach, chodzimy, spacerujemy i jesteśmy z tego tytułu bardzo zadowoleni”. Radna zapytała o przystanki i progi zwalniającego, jakie miały powstać w Sołectwie Chrząstowo, o które pytała też już „dwie Komisje wstecz”, ale nie ma do tej pory odpowiedzi. Radny Tomasik poprosił o powtórzenie tej wypowiedzi, ponieważ nie zrozumiał ani jednego słowa. Przewodniczący Rady powiedział, że on słyszał to dobrze i radna pytała o przystanki w Chrząstowie oraz o próg zwalniający. Pan Burmistrz oświadczył, że w kwestii progów zwalniających nie może teraz odpowiedzieć, ale raczej nie ma tam takiej możliwości, bo jest to droga powiatowa. Co do przystanku- też Burmistrz nie wie, a jakim radna mówiła, ponieważ u niego byli mieszkańcy Chrząstowa, którzy wskazali lokalizację przy drodze wojewódzkiej nr 246- „i ten przystanek powstał i on się komponuje razem ze ścieżką rowerową”. Pan Straszyński zobowiązał rozpoznać temat i skontaktować się z radną w najbliższym czasie. Radna podziękowała i zaznaczyła, że chodzi o „przystanki wewnętrzne” w Sołectwie.
Radny Żmudziński nawiązał do informacji na temat inwestycji i zapytał o proces przygotowania zadania- droga Gąski Lipionka, o co po wizji lokalnej z udziałem pana Burmistrza mieszkańcy wciąż dopytują. Pan Straszyński przekazał, że zapytanie ofertowe przeprowadzone w tym temacie zostało unieważnione, zapytanie takie trwa obecnie i oczekuje się na jego wyniki. Po wyłonieniu wykonawcy- zadanie będzie projektowane.
Radny Pułaczewski nawiązał do tematu wifi funkcjonującego w Gniewkowie i zapytał o zasady korzystania z tego przez mieszkańców zaznaczając, że warto byłoby ich powiadomić o tych zasadach np. na stronie Urzędu. Przewodniczący Rady przed udzieleniem głosu Burmistrzowi powiedział, że kojarzy, że informacja taka była już na stronie Urzędu oraz na facebooku. Burmistrz wyjaśnił, że w telefonach , czy w komputerach pojawi się otwarty port, do którego należy wejść i zaakceptować regulamin i praktycznie można już korzystać. Z rozmowy z koordynatorem tego zadania wynika, że średnio dziennie w Gniewkowie korzysta z tych łączy ok. 100 mieszkańców. Przyznał, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby ponownie na stronie Urzędu poinformować o tym, jak należy z tego korzystać. Przewodniczący Rady dodał, że przydałaby się także informacja o tym, gdzie takie miejsca się znajdują w Gniewkowie.
Radny Stefański nawiązał do informacji na temat inwestycji drogowych i stwierdził, że cieszy np. doświetlenie przejścia w Suchatówce, choć jego zdaniem tam winna być sygnalizacja wzbudzana dla mieszkańców. Wskazał na konieczność poprawy bezpieczeństwa na krajowej 15-tce, która np. w Szadłowicach po ostatniej modernizacji została znacznie zwężona i przypomniał, że mówił już o potrzebie podobnego rozwiązania, jakie jest w Złotnikach Kujawskich. Podkreślił, że w Szadłowicach jest szkoła i chodzi tam o bezpieczeństwo dzieci. Poprzednio otrzymano odpowiedź, że takie barierki nie są możliwe do zamontowania z uwagi na to, że chodnik jest za wąski, ale przy samej szkole coś takiego jest, a chodnik nie jest tam wcale szerszy. Radny zasugerował, aby być bardziej stanowczym, bo w tych dwóch wioskach już nic nie da się zrobić, aby to bezpieczeństwo poprawić i taka wzbudzana sygnalizacja się mieszkańcom tych wsi należy. Burmistrz stwierdził, że nie będzie się do tej wypowiedzi ustosunkowywał, tylko uwagi radnego przekaże na spotkaniu z Dyrektorem, bo jest również za tym, aby droga krajowa nr 15 była drogą bezpieczną.
Radny Otremba poruszył temat drogi Gniewkowo -Dąbrowa Biskupia i podmytego przez burzę przejazdu. Z tego powodu wprowadzono tam ograniczenie prędkości do 30 km/h na odcinku ok. 1 km, które jest nieco uciążliwe. Radny zasugerował, aby może wystąpić do zarządcy drogi, aby to zmienić. Burmistrz przypomniał, że na odcinku drogi nr 246 za Murzynkiem jest przerwany przepust wymagający remontu i dlatego to ograniczenie prędkości. Zobowiązał się też do telefonicznej rozmowy na ten temat z zarządcą , a jeśli to nic nie da- to również do wizyty w Zarządzie Dróg Wojewódzkich. Wyraził też opinię, że jeśli chodzi o remonty dróg- wojewódzkiej, czy krajowej, to nie jest jeszcze najgorzej. Przypomniał, że po rozmowie z Z-cą Dyrektora GDDKiA na temat drogi od Szadłowic do Gniewkowa dywaniki asfaltowe były kładzione. W przypadku drogi wojewódzkiej nr 246, gdzie w związku z dziurami w nawierzchni przygotowano dokumentację oraz wystosowano ostre pismo i wtedy począwszy od Rojewa, aż do końca Murzynka ta droga była remontowana. Niestety te naprawy nie wytrzymują takiego ruchu, jaki jest na tych drogach.
Radny Tomasik wyraził zadowolenie z faktu, że przy ul. Pająkowskiego powstaje drugi plac zabaw i zaapelował do dorosłych, aby zwracali uwagę na różne zachowania dzieci, bo plac jest niszczony, aby takie zachowania piętnować. Takie zniszczenia narażają wszystkich na niepotrzebne, dodatkowe koszty.
Radny Pułaczewski odniósł się do wcześniejszej wypowiedzi pana Burmistrza i przyznał, że remonty dróg - owszem są robione, ale chodziło mu o jakość tych napraw. W czasie deszczu- na odcinku między Gniewkowem a Wierzchosławicami są np. dwie rynny deszczu, co przekłada się na obniżenie bezpieczeństwa ruchu. Radny stwierdził, że jest to może wynikiem braku odpowiednich technologii, dlatego można zasugerować, aby remonty robione były rzadziej, ale z lepszych materiałów. Pan Pułaczewski oświadczył, że stan tych napraw go nie zadawala, a jest to przecież droga wiodąca przez 2/3 Polski. Nawiązując do wypowiedzi pana Tomasika- radny stwierdził natomiast, że problem nie dotyczy tylko placu zabaw, bo z różnych mediów wnioskować można, iż problem wandalizmu w Gniewkowie jest dość powszechny. Zwracając się do Dyrektora MGOKSiR, pan Pułaczewski zaapelował o działania np. spotkania z rodzicami. Wskazał na boisko na osiedlu, gdzie jest monitoring i mimo tego zdarzały się przypadki niszczenia obiektu. Zdaniem radnego „od małych rzeczy niestety rodzą się rzeczy większe”, bo zdarzały się przypadki wandalizmu i to nie byli dorośli ludzie. Zaczyna irytować to, że łamane są drzewa, niszczone są nasadzenia kwiatów, niszczone są ogrodzenia (przy SP Nr 2). Pan Pułaczewski zaapelował też, aby Policja zwiększyła swoją czujność w miejscach spotkań młodzieży. Pan Burmistrz oświadczył, że z uwagi na to, o czym wspomniał pan Pułaczewski rozmawiano już z firmą, która przygotuje ofertę rozszerzenia monitoringu o te newralgiczne miejsca. Przekaże też Policji to, co pan Pułaczewski mówił o zbieraniu się młodzieży przy SP Nr 2. Nawiązując do wcześniejszego wystąpienie radnego- pan Straszyński przekazał, że do Urzędu nie wpłynęła żadna odpowiedź od pana Ministra.
Przewodniczący Rady podsumował, że rocznie „po naszej drodze” przejeżdża ok. 2 mln aut i S10 ją trochę odciąży. Zwracając się do Burmistrza powiedział, że podał Wielowieś, jako miejsce przyszłorocznych dożynek, ale nie podał, kiedy są one planowane. Burmistrz oświadczył, że sołtysi zadecydowali, że dożynki będą 20 sierpnia 2022 r. Przewodniczący Rady zapytał też o lokalizację doświetleń, o których Burmistrz mówił w swoim wystąpieniu. Pan Straszyński podał, że było 10 wniosków na 14 punktów, ale nie jest w stanie dokładnie ich wymienić. Będzie to na pewno przejście do SP Nr 2, do Przedszkola Samorządowego, z chodnika na drugą stronę osiedla 700-lecia, a także w Wierzchosławicach. Przewodniczący Rady wyraził nadzieję, że po sesji otrzyma dokładniejsze dane na ten temat, na co pan Straszyński zapewnił, że oczywiście tak się stanie i jeśli radni mają takie życzenie- to również to otrzymają. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji Burmistrza.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji głosowało 15 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Ad.5 Informacja na temat realizacji zadań związanych z gospodarką odpadami na terenie Gminy Gniewkowo za 2020 rok.
Przewodniczący Rady zaproponował odstąpienie od przedstawienia informacji, która omówiona była wcześniej na posiedzeniu Komisji i od razu otworzył dyskusję (informacja stanowi załącznik nr 7 do protokołu).
Nie było chętnych do zabrania głosu i przeprowadzono imienne głosowanie jawne w sprawie przyjęcia informacji.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji głosowało 15 uczestniczących w sesji radnych. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8.
Ad.6 Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo” Sp. z o.o. w roku 2020.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że w tym przypadku sytuacja jest podobna- informacja była zamieszczona na stronie internetowej i można było się z nią zapoznać, dlatego zaproponował odstąpienie od jej przedstawienia i otworzy dyskusję (informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu).
Radny Gremplewski zaznaczył, że nie ma pytań do tego materiału, ale ma pytania do pana Prezesa, dlatego chciał się upewnić, czy pan Krawański będzie dalej uczestniczył w sesji. Pan Prezes potwierdził, że zazwyczaj stara się uczestniczyć w sesji do końca i tak będzie tym razem.
Radny Bożko oświadczył, że chciałby „tradycyjnie podziękować panu Prezesowi i pracownikom za to co robią, za te dodatkowe sprzątania tych ulic wszystkich, krajowych i wojewódzkich”.
Radny Pułaczewski zgłosił, że przy ścieżce rowerowej przy ul. Inowrocławskiej w okolicy przejazdu należałoby wykosić zielsko, które zachodzi już na tą ścieżkę i mieszkańcy proszą, aby to uporządkować.
Z uwagi, że nie było więcej chętnych do zabrania głosu- Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i następnie przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia informacji. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych i wszyscy opowiedzieli się „za”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2021 rok.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na posiedzeniu Komisji, dlatego zaproponował odstąpienie od jego przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu w ramach otworzonej przez Przewodniczącego dyskusji, dlatego została ona zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/274/2021 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2021 rok w głosowaniu jawnym opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 12.
Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia linii autobusowych i wyrażenia zgody na zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej na terenie Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Nie zgłoszono zapytań, a prowadzący obrady poprosił tylko, aby pani Kierownik wymieniła linie, jakich ta uchwała dotyczy. Pani Jaworska powiedziała, że są to linie podane w uchwale i są one powielone, jako linie szkolne, i z których również korzystać będą mogli mieszkańcy. Następnie pani Kierownik wymieniła te trasy, po czym dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/275/2021 w sprawie utworzenia linii autobusowych i wyrażenia zgody na zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej na terenie Gminy Gniewkowo- opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 14.
Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przewozów w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Gminę Gniewkowo.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Następnie otworzona została dyskusja.
Nie zgłoszono uwag, ani zapytań do projektu, dlatego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/276/2021 w sprawie ustalenia regulaminu przewozów w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Gminę Gniewkowo opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 16.
Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie cen biletów, opłat i uprawnień do bezpłatnych przejazdów w przewozie autobusami w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Gminę Gniewkowo.
Przewodniczący Rady powiedział, że ten projekt radni również otrzymali i omówiony został na posiedzeniu Komisji, zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Nie zgłoszono uwag, ani zapytań, dlatego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/277/2021 w sprawie cen biletów, opłat i uprawnień do bezpłatnych przejazdów w przewozie autobusami w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Gminę Gniewkowo opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 18.
Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia projektu sztandaru Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady na wstępie oddał głos Z-cy Burmistrza- panu Jarosławowi Tomczykowi, który powiedział, że na wspólnym posiedzeniu Komisji we wtorek radni wybrali wersję projektu (wybrana wersja została zaprezentowana poprzez wyświetlenie i stanowi załącznik nr 19 do protokołu). W czasie prezentacji graficznej wersji – Z-ca Burmistrza odczytał treść opisu przygotowanego przez autora projektu. Następnie podkreślił, że jeśli radni przyjmą tą uchwałę, to ona następnie trafi do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w celu zaopiniowania tego sztandaru. Po potrzymaniu pozytywnej opinii przyjmowana będzie kolejna uchwała – w sprawie przyjęcia sztandaru. To będzie wiązało się również z koniecznością zmiany statutu Gminy.
Po tych wyjaśnieniach prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Żmudziński zgłosił zapytanie, czy w przypadku finalizowania kwestii sztandaru w roku np. w roku 2022 trzeba będzie zmienić projekt. Pan Tomczyk odpowiedział, że nie, bo czynione będą starania, aby ta opinia była jeszcze w tym roku, aby również w tym roku była uchwała o sztandarze.
Nie zgłoszono więcej uwag, ani zapytań, dlatego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/278/2021 w sprawie przyjęcia projektu sztandaru Gminy Gniewkowo opowiedziało się 12 uczestniczących w sesji radnych, a 3 osoby wstrzymały się od głosu i tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 21.
Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania imienia boisku sportowemu w Wielowsi.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Radny Gremplewski przypomniał, że na posiedzeniu Komisji mówił już, że „patron jak najbardziej godny”, ale nie jest pewny co do trafności, jeśli chodzi o jego wybór dla boiska. Radny zaznaczył, że ma pewien dysonans, ale będzie głosował za przyjęciem uchwały, ponieważ chodzi o „syna naszego regionu” i wyraził nadzieję, iż ten wybór nie będzie stanowił żadnego faux pas.
O przyjęcie uchwały zaapelował pan Burmistrz, który jeszcze wczoraj był o to proszony przez panią Sołtys. Mieszkańcy oczekują na zorganizowanie uroczystości z tym związanych i dumni są z tego patrona.
Radny Tomasik stwierdził natomiast, że „samo nadanie imienia to dopiero pierwszy krok”, a należałoby się skupić nad tym, aby na boisku zorganizować jakieś fajne zajęcia lekkoatletyczne, skoro boisku nadaje się imię lekkoatlety.
Nie zgłoszono więcej uwag, ani zapytań, dlatego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/279/2021 w sprawie nadania imienia boisku sportowemu w Wielowsi opowiedziało się 12 uczestniczących w sesji radnych, a 3- wstrzymało się od głosu i tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 23.
Ad.13 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję dodając, że Rada Rodziców, Rada Pedagogiczna oraz Samorząd Uczniowski Szkoły wystąpili o nadanie jej imienia dra Jana Dreckiego.
Nie było chętnych do zabrania głosu, dlatego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/280/2021 w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych i tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 25.
Ad.14 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Kolejno, prowadzący obrady poprosił pana Prezesa Krawańskiego o przedstawienie tego projektu. Pan Prezes zaznaczył, że projekt omawiany był szczegółowo na posiedzeniu Komisji, ale chciałby poprosić jeszcze o małe autopoprawki: zmianę nagłówka załącznika do uchwały (bez numeracji) oraz zmianę numeracji ustępów w § 7. Pan Prezes przypomniał, że czytelnie pogrupowane zmiany regulaminu omówił już na posiedzeniu Komisji, ale zgłosił gotowość do ewentualnych wyjaśnień, jeśli radni mieliby jeszcze jakieś pytania.
Uwag, ani wątpliwości nie zgłoszono, dlatego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/281/2021 w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gniewkowo odpowiedzialnością opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych i tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 27.
Ad.15 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działania Burmistrza.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Radny Gremplewski oświadczył, że będzie głosował przeciwko przyjęciu tej uchwały. Wskazał na fragment protokołu z posiedzenia Komisji Skarg Wniosków i Petycji dotyczący wymiany zdań pomiędzy Przewodniczącą Komisji a radnym Stefańskim w kwestii opinii prawnej i rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody. Pan Gremplewski wyraził dezaprobatę wobec decyzji pani Przewodniczącej wykluczającej to rozstrzygnięcie przy przyjmowaniu stanowiska w kwestii skargi. Radny Stefański sugerował, aby Komisja zapoznała się z tym dokumentem na posiedzeniu, ale pani Przewodnicząca z tego nie skorzystała. Radny powiedział, iż zastanawia się nad tym, jak można było głosować nad zasadnością skargi nie biorąc pod uwagę tego pisma. Wyraził opinię, że rozstrzygnięcie Wojewody jest dokumentem wiążącym, a nie opinia prawna, która jest tylko opinią prawną, a nie aktem prawnym. Kolejno, pan Gremplewski odczytał też fragment tego rozstrzygnięcia odnoszący się do definicji „rażącego naruszenia prawa” i stwierdził, że Komisja nie wykazała się należytą starannością. Następnie prowadzący obrady o wypowiedź poprosił Radcę Prawnego- pana Marka Majerskiego, który oświadczył, że w dniu 13 sierpnia 2021 r. przedłożył na ręce pani Przewodniczącej swoją opinię w przedmiocie rażącego naruszenia prawa przez Burmistrza Gniewkowa. Radni otrzymali tą opinię i pan Mecenas zaznaczył, że w całości podtrzymuje wnioski, jakie tam zawarł. Odnosząc się do przytoczonego fragmentu protokołu, w którym radny Stefański wskazywał na rozstrzygnięcie Wojewody jako „akt prawa” – sprostował, że dokument ten takim aktem nie jest, jest „aktem administracyjnym”. Rozstrzygnięcie nie jest też wiążące dla Rady Miejskiej. Przy rozpatrzeniu skargi zdaniem Radcy Prawnego należy zwrócić uwagę na treść skargi, na treść art. 91 ustawy o samorządzie gminnym, a następnie na stan faktyczny tj. obowiązujący w momencie podejmowania uchwały. Wskazując na treść skargi pan Majerski podkreślił, iż należy ją powiązać z art. 91 ustawy, który mówi o tym, że uchwała, czy zarządzenie sprzeczne z prawem są nieważne. Już samo to, czyni skargę bezzasadną, bo jeśli sam Wojewoda nie ma kompetencji do stwierdzenia rażącego naruszenia prawa, to tym bardziej Komisja nie jest do tego władna. Pan Mecenas zwrócił uwagę „na różnicę w doktrynie prawa administracyjnego i w sądownictwie- jest rozróżnienie na rażące naruszenie prawa i rażące naruszenie prawa, nie są to tożsame kwestie, a sama skarżąca też nie wskazała, co należy rozumieć przez to rażące naruszenie prawa” i już z tego powodu- skarga winna być uznana za bezzasadną. Trzecia okoliczność tj. stan faktyczny na dzień powzięcia uchwały tzn. zaakceptowanie przez Burmistrza Gniewkowa stanowiska Wojewody. Oznacza to, że zarządzenie o odwołaniu konkursu nie ma już mocy obowiązującej. Procedura Konkursowa dalej się toczy zgodnie z uprzednim zarządzeniem. W chwili obecnej „nie ma zatem stanu naruszenia prawa, nie ma powstania skutków prawnych, które należałoby wyeliminować i w związku z tym, na dzień dzisiejszy należałoby uznać, że skarga jest bezzasadna”. Zdaniem Radcy Prawnego- skarga byłaby zasadna wówczas, gdyby Burmistrz w dalszym ciągu podejmował działania w sprzeczności z rozstrzygnięciem Wojewody, czy późniejszym rozstrzygnięciem WSA. Mecenas zwrócił uwagę, że skarga wpłynęła 13 lipca 2021 r., a więc po wydaniu rozstrzygnięcia nadzorczego. Rada Miejska i Komisja– „nie są organem, które następczo, za każdym razem stwierdza naruszenie prawa, tym bardziej rażące naruszenie prawa, co nie wynika z przepisów prawa. W takiej sytuacji stwarzamy precedens, gdzie Rada Miejska każdorazowo by musiała podejmować uchwałę, w przypadku uchylenia jej przez organ nadzoru, gdzie do takich sytuacji dochodziło.” Mając to wszystko na uwadze- pan Majerski ocenił skargę jako bezzasadną zwłaszcza, że w kwestii unieważnienia konkursu w przepisach istnieje luka i nie ma wyraźnego zakazu z tym związanego, choć różne sądy i różni wojewodowie różnie do tego podchodzą. W swojej opinii pan Majerski zaznaczył, że jest to praktyka powszechna np. konkursy unieważniał Wrocław, Kraków. Wyłączna kompetencja do „powołania konkursu i jego odwołania” przysługuje Burmistrzowi Gniewkowa, który w tym przypadku stanowisko Wojewody zaakceptował. Na koniec- Radca Prawny jeszcze raz wyraził opinię, iż skargę uznać należy za bezzasadną.
Zaznaczając, iż nie będzie w stanie odnieść się do prawnych kwestii- radny Pułaczewski powiedział, że z wywodu pana Mecenasa wynika, że w zasadzie nadzór pana Wojewody nie jest Radzie do niczego potrzebny i nie wiadomo po co wysyłane mają być uchwały do Wojewody, bo „jeśli nam ją uchyli , to możemy za chwilę sami ją uchwalić ponownie”. Według radnego brzmi to trochę tak, jakby zdanie Wojewody się nie liczyło. Jeśli nie było „rażącego naruszenia prawa”, a „zwykłe naruszenie prawa” – tu można się spierać na słowa. Radny Gremplewski odniósł się do tego, dlaczego Komisja w ogóle nie rozpatrywała tak ważnego dokumentu, jaki wydał Wojewoda. Pan Majerski zastrzegł, iż nie wypowiadał się na temat tego, jakoby organ nadzoru, czy jego rozstrzygnięcia są zbędne i jest to wyłącznie interpretacja pana Pułaczewskiego. Dodał, że jest ona błędna. W kwestii tego, że można byłoby teraz odstąpić „od kwestii uznania aktualnej sytuacji, jako rażącej na rzecz zwykłego naruszenia prawa”- zaznaczył, że ani Komisja, ani Rada nie jest kompetentna do modyfikowania wniosku. Pan Majerski odczytał fragment skargi odnoszący się do zarzutu skarżącej. Jednakże już sama sugestia radnego Pułaczewskiego, aby rozważać zwykłe naruszenie prawa dowodzi, iż skargę tą należałoby uznać za bezzasadną.
Na tym dyskusja została zamknięta i prowadzący obrady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XL/282/2021 w sprawie rozpatrzenia skargi na działania Burmistrza opowiedziało się 9 radnych , 4 radnych było „przeciw” i 2 wstrzymało się od głosu i tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 28 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 29.
Ad.16 Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelację, zaznaczając jednocześnie, że winna być ona złożona na piśmie (art. 24 usg). Przekazał również, że z dziś otrzymanych informacji wynika, iż żadna interpelacja nie wpłynęła. Podczas obrad nikt z radnych także tego nie uczynił
Ad.17 Wolne głosy i wnioski.
Zwracając się do Z-cy Burmistrza- radny Pułaczewski przypomniał o rozmowie na temat drzew przy ul.Dworcowej w Gniewkowie przy starym Przedszkolu (podkrzesanie) i zapytał, czy coś w tym zakresie będzie robione. Pan Tomczyk odpowiedział, że zgłosił to odpowiedni służbom i będzie to zlecone do PK.
Radny Tomasik nawiązał do prośby zgłoszonej na posiedzeniu Komisji i zapytał, czy udało się przesłać decyzję Starostwa w sprawie progów zwalniających na Rynku, na co Przewodniczący Rady zapewnił, że radny już to otrzymał na maila. Radny przekazał też uwagę mieszkańca ul.Parkowej- pana K.R. na temat bramy do Parku Wolności, która często otwierana jest na stronę ulicy, co utrudnia przejazd. Radny zasugerował, aby może zadbać o większe zabezpieczenie tego tymczasowego wejścia. Zwracając się do Przewodniczącego rady- pan Tomasik zaapelował, aby radni mogli spotkać się twarzą w twarz, bo obrady są utrudnione i np. nie usłyszał ani jednego słowa radnego Stefańskiego i radnej Wodniak-Kuraszkiewicz. Ze swej strony zadeklarował udział w spotkaniach „twarzą w twarz”. Zwracając się natomiast do koleżanek i kolegów radnych – zapytał dlaczego głosowali inaczej w tym zakresie w ramach sondy przeprowadzonej przez pana Przewodniczącego. Przewodniczący Rady odpowiedział, że „zobaczymy co będzie” i przypomniał, że decyzję podjął na podstawie otrzymanych opinii radnych. Odnosząc się do problemów technicznych powiedział, że on takich nie miał i słyszał wszystkich radnych, co może wiązać się z kwestią ustawienia głosu, bądź internetu. Pan Tomasik zaznaczył, że nie ma problemu z innymi radnymi, a tylko tymi wymienionymi. Radny Stefański przyrównał internet w swojej miejscowości do możliwości uchwycenia w obiektywie pandy wielkiej i wolałby, aby obrady odbywały się stacjonarnie. Sam nie słyszał wielu radnych i ma informacje, że dla innych też nie był słyszalny, dlatego przychylił się do prośby pana Tomasika.
Radny Orent odniósł się również do kwestii organizacji sesji i zwrócił uwagę na czas trwania obrad. Oświadczył, iż nie wyobraża sobie, aby siedzieć w masce przez 3 godziny i wdychać to, co się wydycha. Zwracając się do Z-cy Burmistrza – radny przypomniał, że wczoraj zgłaszał lampę na drodze do Warzyna przy kaplicy, której podstawa została naruszona. Zbita jest też sama lampa i słup jest przechylony. Pan Tomaczyk zapewnił, że od razu, w dniu wczorajszym przekazał ten problem drogowcowi.
Radny Gremplewski również nawiązał do kwestii organizacji obrad i przekazał, że zarówno dziś, jak i w poniedziałek miał ogromne problemy z połączeniem, co może związane było z pogodą i niewiele usłyszał z wypowiedzi pana Majerskiego, jak i radnego Pułaczewskiego. Wyraził nadzieję, że teraz go dobrze słychać i skierował do pana Prezesa Krawańskiego zapytanie w kwestii możliwości dołożenia dodatkowo trzeciego kontenera na papier przy ul.700-lecia. To co jest nie wystarcza i papier trafia bądź to do innych, nieprzeznaczonych do tego celu pojemników, bądź wala się po osiedlu. Pan Prezes poprosił o wyjaśnienie, czy chodzi o punkt przy osiedlu 700-lecia, czy przy ul.700-lecia. Radny wskazał, że chodzi o ul.700-lecia, gdzie punkt jest pomiędzy blokami nr 2 i 6 oraz 6 i 10. Śmietniki są też przy garażach, ale tam pojemników na papier jest więcej. Pan Krawański zapewnił, że sprawdzi tą kwestię i udzieli radnemu odpowiedzi po sesji, w dniu jutrzejszym.
Radny Bożko zgłosił, że chodnik przy ul.Cmentarnej w kilku miejscach jest pozarywany i poprosił, aby to naprawić, bo na tym odcinku wielu mieszkańców chodzi na cmentarz. Pan Bożko podziękował za doposażenie gabinetów szkolnych, co jest bardzo ważne dla młodzieży.
Radny Bajerowski wystąpił z zapytaniem o wykonanie projektu na modernizację ulicy Kolejowej, w stronę Bąbolina. Radny zapytał także, czy w tym roku nastąpi odwodnienie boiska w Wielowsi (w stronę asfaltu), i czy założone zostanie oświetlenie. Pan Burmistrz odpowiedział, że projekt ulicy Kolejowej został zlecony. Trwa również przygotowywanie dokumentów, które umożliwią przeprowadzenie odwodnienia. Odnośnie oświetlenia boiska pan Burmistrz rozmawiał wczoraj z panią Sołtys i wypracowane zostanie najbardziej optymalne rozwiązanie. Pan Bajerowski zgłosił, że dziury przy drodze z Wielowsi do Wierzchosławic są coraz większe. Pan Straszyński zapewnił, że odcinek tej drogi będzie remontowany podobnie, jak odcinek w Perkowie i w Murzynku. Wiceprzewodniczącyu Rady zapytał także o zamontowanie lustra przy wyjeździe z tej drogi do Wierzchosławic i zaznaczył, że montaż dotyczy drogi powiatowej. Pan Burmistrz oświadczył, że rozmawiał o tym z drogowcem, który miał to poruszyć z przedstawicielami Starostwa. Pan Bajerowski wskazał na drogę powiatową z Ostrowa do Gąsek i zasugerował, by monitować w Powiecie o położenie tam asfaltu. Pan Burmistrz podkreślił, że Powiat dla naszego samorządu i tak robi bardzo dużo- w 2019 r. wyremontowana została droga do Żyrosławic, w roku 2020 – droga Gąski- Słońsko, a kolejno ma być robiona droga Szadłowice-Skalmierowice. Przy spotkaniu z panią Starostą- Burmistrz zobowiązał się do rozmowy również na temat tej drogi.
Zwracając się do Prezesa PK – radny Bajerowski przyznał, że organizacja pracy się poprawiła w Przedsiębiorstwie, jednak poprosił, aby przyjrzeć się tej pracy jeszcze bardziej w niektórych miejscach. Pan Krawański powiedział, że uwaga radnego ma charakter bardziej ogólny, a ceniłby sobie precyzjność. Przyglądanie się po tej wypowiedzi całej działalności spółki jest zdaniem dosyć obszernym. Jeśli radny ma jakiś konkretny zarzut, to pan Prezes chętnie by go usłyszał i ułatwiłoby mu to pracę. Radny odpowiedział, że przy spotkaniu z panem Krawańskim o tym opowie, bo wie po sobie, że jak przygląda się z boku, to widać co można poprawić. Pan Krawański jeszcze raz zaznaczył, że uszczegółowienie tej uwagi pomogłoby mu w pracy i przyjął do wiadomości fakt, że przy najbliższym spotkaniu porozmawiają na ten temat.
Radny Orent skierował do Burmistrza podziękowanie za drogę przy tartaku, która jest dobrze zrobiona. Radny zgłosił, aby przy rozwożeniu destruktu przywieźć też trochę koło pani Sz. (wystarczy wywrotka), żeby się tam nie kurzyło. Burmistrz zapewnił, że drogi są objeżdżane na bieżąco – „wzięliśmy sobie do serca wasze uwagi, że z małej dziury robi się większa” i odcinki są wyrównywane też na bieżąco. Zgłoszona uwaga również przekazana zostanie do „działu drogowego”, by tą drogę wyrównać. Pan Orent zastrzegł, że dziur tam nie ma, a chodziło mu o to, że jak jest sucho – na drodze jest kurz, a ten destrukt może po części by to zlikwidował (na długość ogrodzenia wskazanej posesji). Pan Straszyński zapewnił, że pracownik pojedzie to obejrzeć i jak będzie mógł– to temu zaradzi.
Przewodniczący Rady zgłosił natomiast potrzebę wyrównania ulic: Jęczmiennej, Żytniej, Cegielnej oraz Krótkiej. Wskazał też na zjazdy z drogi krajowej w ulice, gdzie są wyrwy, dziury oraz przy ul.Krótkiej (zjazd za rondem w ul.Zajezierną) są ubytki na styku asfaltu i szlaki. Przewodniczący poruszył też kwestię lamp przy ścieżce rowerowej w Michałowie (przy wyjeździe z posesji) i przy ul.Ogrodowej (tam lampa miga). Pan Burmistrz jeszcze raz zapewnił, że takie sprawy są załatwiane na bieżąco, równiarki pracują cały czas, a Gmina jest rozległa. Korzysta przy tym z 3 lokalnych wykonawców, a nawet też innych, ponieważ zakres tych prac jest tak duży. Skoro wymienione drogi nie satysfakcjonują pana Przewodniczącego- pracownik pojedzie to obejrzeć i jeśli będzie taka potrzeba, to prace zostaną zlecone. Za bardzo szeroki- pan Burmistrz uznał również temat lamp, o których rozmawiał na ostatnim spotkaniu z sołtysami, bo są miejsca z „deficytem w tym zakresie”. Lampy przewidziane w ramach budżetu obywatelskiego zostały dziś zlecone, albo nastąpi to jutro. Dotyczy to również Michałowa i na „100%„ to będzie zrobione.
Dyrektor MGOKSiR nawiązał do tematu problemów technicznych związanych z udziałem w sesji i przyznał, że przynajmniej na Teamsie było kilka przypadków, gdy radni byli mniej słyszalni. Przeglądał jednak transmisję na YouTube i tam jest wszystko w porządku, bo oprogramowanie, przez które idzie transmisja- wzmacnia dźwięk. Pan Mikuszewski oświadczył, że jest mu bardzo miło, ponieważ jest to chyba pierwsza z sesji on-line, kiedy obecni są mieszkańcy, choć nie zgłaszają chęci do zabrania głosu. Dlatego słuszną wydaję się myśl, jaką wspólnie z panem Burmistrzem rozważali, że jeśli będzie potrzeba, aby sesje były nadal on-line, to Ośrodek będzie służył w tym celu mieszkańcom, bo posiada dużą przestrzeń i pozwala na zgromadzenie wielu osób. Jeśli zatem mieszkańcy chcieliby zabrać głos- to w Ośrodku jest stanowisko, z którego można w tym celu skorzystać. Pan Dyrektor zwrócił uwagę, że ilość zachorowań rośnie i Rząd zapowiada wprowadzenie obostrzeń w przypadku przekroczenia ilości 1000 osób, dlatego takie rozwiązania będą pomocne. Przewodniczący Rady powiedział, że oprócz tych form- istnieje także możliwość wystąpienia o login do sesji, choć są zapewne osoby, które nie posługują się biegle internetem, stąd inicjatywa MGOKSiR jest cenna. Burmistrz dodał, że jeśli taka będzie decyzja pana Przewodniczącego i sesje nadal będą zdalne, to można w nich uczestniczyć również w Urzędzie.
Radny Tomasik oświadczył, że inicjatywa Dyrektora MGOKSiR jest fajna, ale dla niego jest totalnie niezrozumiałym, że „możemy ludzi sprowadzić do Ośrodka Kultury, żeby mogli oglądać wspólnie sesję, a nie możemy w 15 osób spotkać w jednym pomieszczeniu”.
Radny Gremplewski zgłosił awarię lampy na terenie osiedla przy ścieżce między blokami przy ul.700-lecia (okolice bloku nr 4). Lampa ta nie działa od dłuższego czasu, a wspomniana ścieżka jest chyba własnością Gminy , dlatego radny poprosił, aby „coś z tym zrobić”. Pan Burmistrz zapewnił, że w dniu jutrzejszym ta uwaga przekazana zostanie do „działu inwestycyjnego”.
Zwracając się do radnego Tomasika -Dyrektor MGOKSiR powiedział, że radny doskonale zna powierzchnię sali sesyjnej oraz sali koncertowej Ośrodka, a w dalszym ciągu panują obostrzenia, że 3/4 miejsc w pomieszczeniach zamkniętych jeśli są wyznaczone, albo odstępy co 1,5 m. W przypadku sesji na sali sesyjnej- udział mieszkańców nie byłby możliwy, jeśli weszłoby tam 15 radnych i 10 pracowników UM. Kolejną przestrzenią, jaka by się do tego nadawała jest sala Ośrodka Kultury, gdzie można przyjąć spokojnie 50 osób.
Pan Tomasik przypomniał, że sesje Rady Miejskiej niejednokrotnie odbywały się na sali MGOKSiR i ta również spokojnie mogłaby się tam odbyć. Przewodniczący Rady zaznaczył, że o tym, to on decyduje i zapewnił radnego, że troszczy się o bezpieczeństwo radnych. Wyraził też dezaprobatę wobec tej dyskusji, ponieważ droga internetowa jest bezpiecznym sposobem komunikowania i oprócz tej fizycznej obecności- radni nie są pozbawieni niczego. Dlatego niezrozumiałym jest upieranie się przy tym ryzyku zwłaszcza, że nie wszyscy są zaszczepieni, a niektórzy mają chore osoby w domu i „lepiej chuchać na zimne”. Pan Tomasik przypomniał, że zgłaszał już, iż na dzisiejszej sesji nie słyszał ani jednego słowa radnych: Stefańskiego i Wodniak-Kuraszkiewcz, „a każdy ma zawsze coś ciekawego do powiedzenia”. Przewodniczący stwierdził, że jest to może kwestia techniki używania mikrofonu i tylko przez chwilę nie słyszał pana Stefańskiego, ale jakość obrazu jest bardzo dobra, cały czas radnego widzi. Pan Tomasik wyraził zdziwienie tym, że obraz pana Stefańskiego też ma bardzo wyraźny, ale głosu nie słyszy.
Radny Stefański powiedział, że oczywiście decyzja w sprawie sesji przysługuje panu Przewodniczącemu, ale brakuje mu już bezpośrednich kontaktów z radnymi, jak i z sołtysami. Tym, którzy uważają inaczej „gratuluje”, bo już zdalna nauka pokazała jak to funkcjonuje. Zasugerował, aby może nie kontynuować już tego tematu, bo np. w dniu wczorajszym w remizie w Szadłowicach odbyło się spotkanie z sołtysami na takiej powierzchni, gdzie reżim sanitarny raczej nie mógł być zachowany.
Radny Pułaczewski podtrzymał to, co mówili jego poprzednicy, a decyzję w sprawie sesji zgodnie z kompetencjami -powierza Przewodniczącemu.
Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna- XLI sesja zaplanowana jest na dzień 29 września 2021r. i zgodnie z planem pracy Rady jej tematem będzie sprawozdanie i ocena wykonania budżetu za I półrocze 2021 r.
Pan Burmistrz oświadczył, że na zakończenie sesji chciałby przekazać jeszcze kilka bardzo ważnych informacji. Przypomniał o spisie powszechnym, który prowadzony będzie do końca września i poprosił, aby przekazać to dalej mieszkańcom. Zaprosił wszystkich do udziału w imprezie „Strongmen” na gniewkowskim Rynku w dniu 28 sierpnia 2021 r. na godz. 1500 , a następnie na godz. 1800- na koncert zespołu Sztywny Pal Azji przy starym Ratuszu.
Pan Straszyński nawiązał już do wspomnianych wcześniej deszczów nawalnych w dniu 7 lipca 2021 r., kiedy spadło bardzo dużo wody. Z uwagi na to wydarzenie pan Wojewoda w dniu 12 sierpnia 2021 r. powołał komisję do szacowania strat i do końca sierpnia można składać wnioski o uznanie szkody i o przekazanie takiej informacji zainteresowanym osobom pan Burmistrz poprosił.
Pan Burmistrz poinformował o działaniu gminnego punktu konsultacyjno-informacyjnego programu „Czyste Powietrze”. W tym zakresie zorganizowane zostały dyżury nawet do godz. 1800 dla mieszkańców i pan Straszyński zachęcił do skorzystania z tego programu.
Poinformował również o tym, że od 1 lipca- każdy właściciel, bądź zarządca nieruchomości będzie zobowiązany do zarejestrowania w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków – deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw i w tym zakresie informacji udziela pani Kierownik Kłosowska.
Burmistrz oświadczył, że ogłoszony został nabór wniosków do programu „Stop Smog” do 30 września 2021 r. zachęcając do udziału w tym przedsięwzięciu, gdzie dofinansowanie jest bardzo duże, a informacji udziela również pani Kierownik Kłosowska.
Pan Burmistrz zaprosił do wspólnych obchodów wybuchu II wojny światowej w dniu 1 września 2021 r. przy obelisku, a także na III Piknik Ekologiczny w dniu 25 września 2021 r. ,po który odbędzie się akcja organizowana przy współudziale Lasów Państwowych - „1 drzewo- 1 dziecko”, będąca kontynuacją z roku 2019.
W uzupełnieniu do informacji o koncercie w dniu 28.08.2021 r. – pan Przewodniczący dodał, że suportem będą zespoły: Panzerflower i Genada.
Żartując, radny Stefański zapytał, czy Rada wystawia może drużynę do konkursu „Strongmen”, na co pan Burmistrz powiedział, że jeśli radni będą mieli ochotę wystartować w tych zawodach- to będzie taka możliwość, bo między konkursami strongmenów, będą zawody dla mieszkańców i do wygrania są bardzo atrakcyjne nagrody. Radny Tomasik żartobliwie zaprosił radnych po sesji na siłownię.
Ad. 18 Zamknięcie obrad Rady Miejskiej.
Wobec wyczerpania się porządku obrad - o godz. 1915 Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XL obrad, dziękując radnym za uczestnictwo, za głosowania i dyskusje oraz życząc wszystkim spokojnego wieczoru i dużo zdrowia.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie