Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr XXXIX/2021 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 23 czerwca 2021 r.

Protokół przyjęty przez Radę Miejską w Gniewkowie podczas XL obrad w dniu 25 sierpnia 2021 r.

Protokół Nr XXXIX/2021
  sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 23 czerwca 2021 r.  –  zdalnie na platformie Microsoft Teams


Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 15 zzx ust.  1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.) w zw. z art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie  gminnym  (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.)- Przewodniczący Rady po sprawdzeniu obecności radnych- ok. godz. 1600  dokonał otwarcia XXXIX sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że  zalogowanych na platformie jest 15  radnych,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista uczestnictwa radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                         Przewodniczący powitał wszystkich „zdalnych” uczestników sesji on-line - radnych, Burmistrza wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, obsługę informatyczną  oraz mieszkańców Gminy obserwujących transmisję obrad (lista uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Prowadzący obrady zaznaczył, że  podobnie, jak poprzednio-radni nie będą głosowali elektroniczne, a imiennie.
Przed przystąpieniem do kolejnego punktu obrad- Przewodniczący Rady poprosił o uczczenie minutą ciszy pamięci zmarłej, wieloletniej Sołtys Sołectwa Szpital- ś. p. Jolanty Borkowskiej oraz zmarłego Honorowego Obywatela Gminy Gniewkowo, regionalisty, społecznika, autora wielu publikacji na temat naszej Gminy i jej  mieszkańców, radnego kadencji w latach 1998-2002 - ś. p. Edmunda Konieczki. 

Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

                                       Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali i zapytał, czy radni mają jakieś wnioski do tej propozycji.

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu XXXVIII sesji.
4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
- dyskusja,
- przyjęcie informacji.
5. Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci, młodzieży oraz seniorów z terenu miasta i gminy Gniewkowo:
- przedstawienie informacji,
- dyskusja,
- głosowanie nad przyjęciem informacji.
6. Informacja na temat funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie w roku 2020 :
- przedstawienie informacji,
- dyskusja,
- głosowanie nad przyjęciem informacji.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2021:
- przedstawienie projektu uchwały,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Gniewkowo na rok szkolny 2021/2022 :
- przedstawienie projektu uchwały,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Inowrocław części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego:
- przedstawienie projektu uchwały,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Rojewo części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego:
- przedstawienie projektu uchwały,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Dąbrowa Biskupia części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego:
- przedstawienie projektu uchwały,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w tworzonej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością:
- przedstawienie projektu uchwały,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
13. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
14. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
15. Zamknięcie obrad sesji.

Nie zgłoszono żadnych uwag do zaproponowanego porządku obrad i Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie jego przyjęcia. W głosowaniu jawnym, imiennym - za przyjęciem porządku obrad opowiedziało się 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Przyjęty porządek obrad: j. w.

Ad.3 Przyjęcie protokołu  XXXVIII.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół   XXXVIII sesji, która odbyła się w dniu  27 maja 2021 r.  był wyłożony  w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu.
Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu XXXVIII sesji.
Przeprowadzono głosowanie - wyczytując radnych z imienia i nazwiska Przewodniczący Rady prosił ich kolejno o oddanie głosu. W głosowaniu udział brało udział 15 radnych i 15 radnych było „za” jego przyjęciem.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad.4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
                                  Przewodniczący Rady poprosił pana Burmistrza o przedstawienie informacji.
                                  Pan Burmistrz na wstępie przedstawił wyniki głosowania w wyborach do Młodzieżowej Rad Miejskiej w Gniewkowie. Działając na podst. § 29 statutu MRM w Gniewowie- pan Burmistrz poinformował, że w dniu 10 czerwca 2021 r. odbyło się to głosowanie w 9 okręgach, w których łącznie wybierano 15 radnych. Wybierano ich spośród 29 zgłoszonych kandydatów, a uprawnionych do tego było 700 uczniów. Wydano 491 kart do głosowania, oddano 482 ważne głosy, a 9 głosów było nieważnych. Frekwencja wyborcza wyniosła 70,14 %, głosy ważne stanowiły 98,17%, a nieważne- 1,83% ogólnej liczby głosów oddanych. Kolejno, pan Burmistrz wymienił radnych wybranych w poszczególnych okręgach.

Następnie zapowiedział przedstawienie w „telegraficznym skrócie” informacji z okresu międzysesyjnego. W Zarządzie Dróg Wojewódzkich pan Burmistrz spotkał się z panią Dyrektor Baczyńską, z którą rozmawiał na temat wysokich trwa na terenie miasta i Gminy, ale to w większości zostało już wykonane. Rozmawiano również o budowie dwóch dróg: w Więcławicach i ul. Piasta w Gniewkowie. „te drogi się projektują, wykonanie tych dróg przewidywane jest na rok 2022”. Pan Straszyński przekazał, że rozmawiał również z Dyrektorem z GDDKiA - panem Sebastianem Borowiakiem. Gmina otrzyma destrukt w ilości 400 ton, ustalono też szczegóły  oświetlenia przejścia dla pieszych w Suchatówce, o przejściu przy działkach w Gniewkowie. Pan Dyrektor ma zapoznać się z tą ostatnia kwestią, która zdaniem Burmistrza jest ważna i radni: Gremplewski i Chrzanowski będą z tego zadowoleni, a przede wszystkim - zadowoleni będą mieszkańcy. Pan Burmistrz odbył również spotkanie z przedstawicielami firmy GARDENIA, która projektuje i buduje Park Wolności w Gniewkowie, z którymi rozmawiał o postępach prac. Z projektantem Burmistrz rozmawiał też o zaprojektowaniu terenu przy Klubie Senior+, stąd m.in. zaproponowane zmiany do budżetu. Odbyły się rozmowy na temat sporu pomiędzy CYKORIĄ SA a rolnikami i jutro to także będzie dyskutowane z przedstawicielami KOWR-u. Ze strażakami pan Burmistrz rozmawiał  na temat zakupu nowego pojazdu i rozbudowy OSP, która wymagała przeprojektowania i zmiany do budżetu dziś przedstawione się do tego odnoszą. Pan Straszyński poinformował, że w omawianym okresie pozyskano następujące dofinansowania: 28 maja 2021 r. pan Poseł Latos oficjalnie wręczył bon z Rządowego Funduszu Inwestycji na kwotę 400 tys. zł na zadaszenie trybun. Pierwszy przetarg na to zadanie trzeba było jednak unieważnić z uwagi na dużo wyższe kwoty oferentów (jedna bliska miliona zł, a druga wyższa).Teraz zadanie będzie przeprojektowywane i przetarg ogłoszony zostanie ponownie. Burmistrz wyraził nadzieję, że po tych zabiegach uda się to zadanie w tym roku zrealizować. Pan Burmistrz przekazał, że Gmina otrzymała także ponad 95 tys. zł  na projekt aktywizacji zawodowej Szadłowic- całkowita wartość projektu to 100 tys. zł.  Podpisana została umowa na przebudowę ul. Kwiatowe j- kwota dofinansowania 750 tys. zł, a całkowita jej wartość to 1,5 mln zł. Ze Starostwa Powiatowego otrzymano kwotę 9 tys. zł na projekt dalszych prac przy Ratuszu, a ponad 2,9 mln zł z Urzędu Marszałkowskiego- na rewitalizację Parku Wolności (kwota może ulec zmianie, bo czynione są starania o zwiększenie dofinansowania, bo maksymalnie może wynosić ona do 85%). Pan Burmistrz poinformował, że następny konwent burmistrzów odbędzie się w Gniewkowie i w swoim wystąpieniu zamierza zaapelować o to, aby UM nie zmniejszał środków na rewitalizację, a dołożył tym samorządom, które są po przetargach i już to robią. Gmina otrzymała także 300 tys. zł na remont drogi w Lipiu  z funduszu KOWR. Pan Burmistrz wyraził nadzieję, że ta droga zostanie wykonana jeszcze w tym roku.  Przekazał też, że tylko 15 samorządów w województwie otrzymało duże dotacje- Gniewkowo 1,6 mln zł na doposażenie 7 szkół na klasy przedmiotowe. Cały wniosek opiewał na kwotę 1,7 mln zł , zatem dofinansowanie w tym przypadku jest bardzo duże. Zgodnie z informacją pracownika BGK - największe, w wysokości 4.480.000 zł dofinansowanie otrzymano na budowę budynku komunalnego przy ul. Cmentarnej. Pan Burmistrz przypomniał też, że wcześniej na to zadanie dofinansowanie było niższe, ale po zmianie wniosku – dofinasowanie wzrosło do 80%. Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na to zadanie. Przekazany został teren budowy wykonawcy drogi w Walcerzewicach.  Podjęto też negocjacje z PK „Gniewkowo” dotyczącą  inwestycji w zakresie wodociągów i kanalizacji, na co otrzymano kwotę 2 mln zł z RPO oraz  z firmą WINPLAN w zakresie elewacji Przedszkola.
Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję i na początku oddał głos radnemu Stefańskiemu. Pan Stefański  nawiązał do wyborów do MRM i wyraził przekonanie, że będzie to  „kuźnia talentów i osobowości do pracy w najbliższym czasie w naszym samorządzie”. Zapewnił, że cieszy go fakt poszerzenia projektu rewitalizacyjnego w Sołectwie Szadłowice o inwestowanie w kapitał ludziki.  Radny przekazał, że dziś otrzymał odpowiedź na pytanie z poprzedniej sesji w sprawie budynku nr 18 w Skalmierowicach i zapytał, czy coś zmieniło się od czasu wysłania tego pisma w zakresie postępowania prowadzonego przez PINB oraz WINB. Nawiązując do informacji o przeprojektowaniu zadaszenia trybun na stadionie w Gniewkowie zapytał o to, co zostanie zmienione, aby to „potanić”.  Pan Burmistrz odpowiedział, że w odniesieniu do sytuacji domu w Skalmierowicach - na ten moment nic się nie zmieniło, postępowanie trwa. Dodał, że jeśli natomiast chodzi o podobną sytuację z budynkiem 4a przy ul. Pająkowskiego w Gniewkowie – to dziś otrzymano informację, że WINB unieważnia decyzję pierwszego organu i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia. Pan Straszyński przekazał, że odbył długie spotkanie z Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Budowlanego na temat obu budynków i zaproponowano pewne rozwiązania, które zapewne umożliwią konsensus. Zdaniem pana Burmistrza - w związku z otrzymanym dofinansowaniem na budowę budynku przy ul. Cmentarnej należy szybko zrealizować tą inwestycję, a potem przystąpić do budowy kolejnego budynku - właśnie przy ul. Pająkowskiego, co całkowicie rozwiąże tego typu trudne  sytuacje w przyszłości dotyczące zasobu komunalnego. W kwestii zadaszenia trybun - pan Burmistrz powiedział o rozmowie z jednym z projektantów na temat ceny i rozbieżności wynikających z przetargu i dowiedział się, że można to zrobić inaczej. Jest tam przewidziane 35 ton stali, co zdaniem projektanta nie jest potrzebne i można zastosować rozwiązania zastępcze. Jeśli zdobyte zostaną wszystkie zgody z tym związane - ogłoszony zostanie kolejny przetarg. Pan Stefański zapytał, czy zatem nie przewiduje się tam „żadnej kompresji powierzchni zadaszonej”.  Pan Burmistrz odpowiedział, że „oczywiście - sam wygląd jak najbardziej tak”, a wszystko wynikało będzie ze zmienionego pozwolenia na budowę i jeśli tak się stanie - ogłoszony będzie kolejny przetarg.
Radny Pułaczewski nawiązał do tematu szkół i przypomniał, że na poprzedniej sesji pytał o konkursy na dyrektorów, bądź przedłużenie pełnienie funkcji. Zapytał o to, na jakim etapie jest ta procedura w poszczególnych placówkach, jeśli konkursy będą ogłoszone, to kiedy. Radny zaznaczył, że w pierwszej kolejności na rozstrzygnięcie w tym zakresie oczekują placówki w: Gąskach, Murzynnie, Wierzchosławicach, SP Nr 1. Zaznaczył, że kończy się rok szkolny, dlatego tego typu kwestie organizacyjne dobrze byłoby już rozwiązać. Pan Pułaczewski zapytał też o to, czy jest wycena budowy bloku komunalnego (dofinansowanie 3,5-4 mln zł). Odpowiadając na drugie pytanie - pan Burmistrz przekazał, że kosztorys na budowę tego budynku wynosi  5,6 mln zł. W kwestii konkursów w szkołach - pan Straszyński oświadczył, że  zgodnie z tym, co mówił na poprzedniej sesji - konkursy będą przeprowadzone do końca roku szkolnego, a ten kończy się 31 sierpnia 2021 r. Zatem od 1 września powołani będą nowi dyrektorzy w podanych przez radnego szkołach, zaś w Kijewie - funkcja zostanie przedłużona na kolejne 5 lat. Radny zapytał, czy to oznacza, że  konkursy przeprowadzone zostaną w okresie wakacyjnym. Burmistrz odpowiedział, że konkursu będą przeprowadzone niezwłocznie, jak wszystko będzie przygotowane, będą to 4 konkursy w jeden dzień. Pan Pułaczewski stwierdził, że rok szkolny kończy się w piątek i aby nauczyciele mogli brać udział w pracach komisji konkursowych to trzeba im przerwać okres urlopowy, dlatego to budzi pewne obawy radnego, choć przyjmuje odpowiedź, że odbędzie to  do 31 sierpnia.

Radny Chrzanowski nawiązał do informacji o rozmowach z firmą GARDENIA i zapytał o powód przerwania jej prac, ponieważ od ok. 2 miesięcy tam  nic się nie dzieje. Burmistrz zastrzegł, że to nie jest tak, iż nic się nie dzieje, bo zadanie to polega również na projektowaniu w zakresie różnych branż, co najpierw jest przedkładane do Urzędu, a następnie jest uzgadniane ze Starostwem. Oczekuje się generalnie na pozwolenie na budowę, po czym w Parku rozpoczną się prace ziemne i budowlane.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała o termin oddania do użytku ścieżki rowerowej  Gniewkowo-Kaczkowo i Lipie-Murzynko oraz o to, czy pan Burmistrz rozmawiał może, czy znana jest mu sytuacja członka Rady Nadzorczej PK, o którego już wcześniej na sesji pytała. Ten pan znowu o sobie przypomina, teraz już w telewizji ogólnopolskiej. Pomijając słuszność takiego zachowania - zdaniem radnej należałoby się przyjrzeć nieeleganckiemu postępowaniu osoby, która reprezentuje znaczącą firmę w naszej Gminie, nieprzystającemu do pełnionej funkcji. Wykrzykiwane groźby karalne radną poruszyły, „i to wszystko zostało nagrane, poszło w eter, w Polskę”. Radna zapytała, czy pan Burmistrz mógł zastanowić się nad tym kandydatem w Radzie. Pan Burmistrz odpowiedział, że nie chciałby komentować tej sytuacji, bo toczy się postępowanie wyjaśniające w Prokuraturze w sprawie tej osoby. Odnośnie ścieżki rowerowej - pan Straszyński powiedział, że „prace trwają i ten termin 30 czerwca - jest terminem niezagrożonym”. Dziś wylana miała być masa asfaltowa, ale z uwagi na ostatnie deszcze - to się nie udało. Został natomiast podpisany aneks na drugą ścieżkę - Murzynko-Lipie i tu termin został przedłużony z uwagi na to, co działo się w firmie w związku z Covidem. Burmistrz wyraził dezaprobatę wobec pojawiających się w internecie informacji, że coś nie dzieje się planowo, ‘a sytuacji tej firmy nie zazdrościłbym, bo sprawa jest bardzo trudna i smutna i doskonale państwo o tym wiecie, bo już o tym informowałem”. Radna zapewniła, że nie donosiła się do informacji z internetu, tylko ją to po prostu interesuje ten odcinek i jest jak najdalsza od komentowania, czy braku współczucia na sytuację, która zadziała się w firmie.
Radny Gremplewski powiedział, że powoli tracił już nadzieję w sprawie tego ciągu pieszego przy DK 15  w okolicy ogrodów działkowych, podobnie jak i mieszkańcy i wyraził radość, że jest nadzieja na jakiś chodnik. Radny jednocześnie wyraził przypuszczenie, że nie ma raczej nadziei na dodatkowe przejście dla pieszych w tym, miejscu, bo byłoby to kolejne, na krótkim odcinku, choć mieszkańcy cały czas tam przechodzą zwłaszcza, że jest tam dojście do garaży. Pan Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o przejście i „cały ten dukt, projektowany chodnik” -  to zrobi wszystko, aby spotkać się z Dyrektorem Borowiakiem, by na początku wypracować choć kompromis, by powstał ten chodnik, a następnie „będziemy lobbować, aby było przejście”, bo od razu to raczej nie będzie możliwe, bo tam są już 3 przejścia w bliskiej odległości. Zdanie Burmistrza chodnik jest w tym miejscu potrzebny, aż do stacji ORLEN. Takie spotkanie planowane jest na początku lipca. Pan Gremplewski powiedział, iż cieszy go determinacja ze strony pana Burmistrza w tych działaniach i wyraził nadzieję na „szczęśliwy koniec”.
Zaznaczając, iż kończy się rok szkolny - radny Gremplewski zapytał o ASTROBAZĘ czy w przyszłym roku dzieci będą mogły korzystać z tego obiektu, bo ostatnio były informację o tym, że coś w tym zakresie drgnęło. Pan Burmistrz przyznał, że ma informację w tym temacie, ale z uwagi na to, że starał się ograniczyć czasowo swoje wystąpienie o tym nie wspomniał. Przekazał, że dziś na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiła się informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty na remont tego obiektu, który ma być przeprowadzony do dnia 31 sierpnia 2021 r.  Zatem od września dzieci będą mogły korzystać z ASTROBAZY. Pan Straszyński wspomniał też, że na terenie województwa wiele tych ASTROBAZ wymaga remontów, a do przeprowadzenia prac wytypowane zostały tylko 2 - w tym Gniewkowo.


Radny Otremba  zapytał o inwestycję - drogę w Lipiu, czy będzie ona realizowana, czy też przeniesiona na rok następny. Przypomniał, że kiedyś rozmawiano już o drodze brukowej w Murzynnie i zapytał, czy ona będzie remontowana, czy przewiduje się tam nawierzchnię asfaltową w tym roku. Pan Burmistrz powiedział, że podana droga w Murzynnie będzie remontowana, choć nie ma jej w planie inwestycyjnym na ten rok, ani na kolejny. Zapewnił, że czynione będą starania, aby wyrównać tą drogę (np. przełożenie bruku). W kwestii drogi w Lipiu - pan Burmistrz powiedział, że będzie robione wszystko, aby to wykonane zostało w tym roku, choć termin na wykonanie upływa w roku 2022.

Radny Orent powiedział, że wczoraj wydarzyło się coś, na co mieszkańcy Suchatówki czekali bardzo długo i poprosił, aby Burmistrz o tym powiedział i „jakiś tam zastrzyk nadziei wlał mieszkańcom Suchatówki”. Pan Burmistrz wyjaśnił, że chodzi o podpisanie porozumień z 2 mieszkańcami, którzy pozwolili wejść na swoje grunty w celu budowy ścieżki rowerowej do Suchatówki. W następnym tygodniu podpisywane będą akty notarialne w tym temacie i kolejnym krokiem będzie budowa. Dodał, że ta inwestycja połączona będzie z inwestycją z PROW w zakresie kanalizacji tej wsi, bo tą ścieżką będzie szedł kolektor do przepompowni w Buczkowie. Zacznie się ona zatem od położenia tego kolektora, a potem zostanie to dokończone poprzez ułożenie ścieżki, co nastąpi prawdopodobnie na przełomie sierpnia i września, a na pewno w tym roku.
Radny Bożko „podziękował za  ASTROBAZĘ” i dodał, że „remont - remontem, ale ten obiekt nie miał dostępu użyteczności publicznej, mogli tylko tam wchodzić koordynatorzy”. Dlatego radny zasugerował, aby sprawdzić, czy wszyscy rzeczywiście będą mogli z tego budynku korzystać. Pan Bożko podziękował też
„za gabinety”, z których młodzież będzie  na pewno korzystać oraz z pomocy naukowych.
Radny Stefański nawiązał do wystąpienia radnego Gremplewskiego w sprawie przejścia i stwierdził, że go popiera, ponieważ mieszkańcy często „wyrabiają pewne nawyki w nogach” i nie da się nie zauważyć takich dwóch „newralgicznych miejsc” w Gniewkowie, gdzie „mieszkańcy przechodzili, przechodzą i przechodzić będą”. Pan Stefański  w tym zakresie prosił też o „zastrzyk nadziei dla mieszkańców Więcławic” w zakresie drogi wojewódzkiej, aby zrobiony został „rynek” - odcinek od rampy do zakładu rolnego. Ta droga jest w fatalnym stanie i od wielu lat czynione są starania, aby została wyremontowana. Radny zapytał o to, jak do tego tematu podchodzi Dyrekcja Dróg Wojewódzkich, bo już wcześniej o to pytał.  Pan Burmistrz przyznał, że ta droga wymaga generalnego remontu i trzeba dalej czynić starania, aby Zarząd Dróg Wojewódzkich się tym tematem zajął. Odnośnie przejścia dla pieszych przez DK 15- zaznaczył, że trzeba  mieć na uwadze rangę drogi oraz fakt, że są tam już 3 przejścia w bliskiej odległości, ale jak  pojawia się „światełko nadziei”- to trzeba jej wykorzystać, aby ten chodnik tam powstał i było bezpieczniej.  Pan Burmistrz przekazał, że doświetlane będzie niebezpieczne przejście  w Suchatówce. Jest już projekt i składany będzie do Wojewody wniosek o pozwolenie na budowę.
Pan Stefański poprosił Burmistrza, aby podjął te działania w sprawie drogi w Więcławicach, aby „pisał i mówił” i zadeklarował poparcie w takich zabiegach, o ile będzie to wskazane.

Radny Pułaczewski powrócił do tematu budynku 4a przy ul. Pająkowskiego, którego sprawa została przekazana do ponownego rozpatrzenia przez PINB i zasugerował spotkanie z Inspektorem i przedstawienie argumentów. Zwrócił też uwagę na informację pana Burmistrza, że po wybudowaniu domu przy ul. Cmentarnej - kolejnym etapem będzie budynek przy ul. Pająkowskiego. Dlatego radny liczy na to, że wszystkie rodziny zostaną z tego budynku  wykwaterowane, zostanie  on  zburzony            i w tym miejscu powstanie coś nowego i bezpiecznego.
Pan Pułaczewski poruszył również temat chodnika przy DK 15 przed przejazdem po lewej stronie oraz do przystanku w Wielowsi, by może ktoś z Dyrekcji przyjechałby, aby zobaczyć, że „to nie są problemy błahe”, że przy tej bardzo ruchliwej drodze chodzą dzieci. Radny zasugerował, aby może poszukać podobnego rozwiązania,        co w Suchatówce, by może ktoś z mieszkańców   zdecydowałby się na przekazanie gruntów, aby móc poprawić bezpieczeństwo na tym odcinku.
Wracając do tematu konkursów  w szkołach - pan Pułaczewski zapytał o podstawę prawną ich ogłoszenia, czy będzie to zrobione w oparciu o „ustawę covidową”.  Pan Burmistrz oświadczył, że podstawę prawna konkursów uzgadniana jest zawsze z panią Mecenas, którą poprosił o wyjaśnienia. Pani Mecenas poprosiła o powtórzenie pytania, którego  z uwagi na zakłócenia techniczne nie usłyszała. Pan Pułaczewski ponownie zapytał, czy konkursy na dyrektorów ogłaszane będą w oparciu o prawo oświatowe, czy „ustawę covidową”. Pani Pokorska oświadczyła, że zarządzenia w tej sprawie zawsze przygotowuje SZEAS, zaś samo rozpisanie konkursu wynika z prawa oświatowego. Kwestia „ustawy covidowskiej” -  odnosi się natomiast do tematu powierzenia, gdy konkurs nie jest przeprowadzany. Pani Mecenas zaznaczyła, że stosownego zarządzenia w tej sprawie nie otrzymała jeszcze do sprawdzenia, dlatego nie wie, jaka będzie decyzja.  Pan Burmistrz dodał, że wszystko jest na etapie uzgodnień, a potem będzie to ogłoszone i będzie wiadomo. Odnosząc się do tematu wykwaterowania mieszkańców z budynku przy ul. Pająkowskiego 4a - tym zajmowała będzie się Komisja Mieszkaniowa i to ona będzie wskazywała konkretne rozwiązania. Jest to jednak sprawa przyszłościowa, bona razie trzeba przeprowadzić budowę domu przy ul. Cmentarnej. W nawiązaniu do zgłaszanych problemów przy DK 15 - pan Burmistrz zapewnił, że jak wybierze się do pana Dyrektora, to przekaże mu je wszystkie, nie tylko te, dotyczące Gniewkowa, ale też Wielowsi i w Michałowie.
Pan Pułaczewski zapytał jeszcze, czy planowane jest spotkanie z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego. Pan Burmistrz poprosił o wypowiedź pana Prezesa Krawańskiego. Pan Prezes oświadczył, że wyprzedzając wspólne z panem Burmistrzem spotkanie z Wojewódzkim Inspektorem - spotkał się w dniu 2 czerwca 2021 r z Inspektorem Powiatowym.  Rozmawiano o tym, co by musiała znaleźć się w dokumentacji, aby jego decyzja  w ponownym rozpatrywaniu sprawy była dla nas korzystna i pan Krawański taka informację otrzymał. Natomiast niezwłocznie po spotkaniu w Bydgoszczy rozpoczęto współpracę z ekspertem - panem Świdoniem, który wcześniej opracowywał dla nas ekspertyzę, by tak ją uzupełnił, aby potencjalnie zaspokoiła oczekiwania PINB. Pan Pułaczewski zapytał, czy jest zatem szansa na to, że póki co mieszkańcy będą mogli w tym budynku pozostać. Prezes zapewnił, że zarówno on, jak i pan Burmistrz - robią wszystko, aby tak było, ale trudno jest wchodzić tu w role organu orzekającego.

Radny Gremplewski powrócił zaś do tematu ASTROBAZY, do wypowiedzi radnego Bożko na temat jego kwalifikacji i zapytał, czy dobrze zrozumiał, że nie ma zmiany tej „kwalifikacji” i po remoncie uczniowie nie będą mogli z niej korzystać, czy jest może jakieś postępowanie w toku i będzie to jednak możliwe. Pan Burmistrz zapewnił, że zrobione zostanie wszystko, aby uczniowie mogli korzystać z tej ASROBAZY i otrzymał takie  potwierdzenie od Dyrektora Ficnera, że czynione są starania, aby mogli z obiektu korzystać nie tylko uczniowie, ale też mieszkańcy.


Radny Bożko zapytał, czy po rozmowie z Dyrekcją Dróg Wojewódzkich kwestia sprzątania ulic została uregulowana i zarówno ul. Powstańców Wlkp, jak i pozostałe będą regularnie sprzątane. Pan Burmistrz odpowiedział, że „jak najbardziej”, że informował już o tym, że budżet na  prace polegające np. na obcinaniu tych wysokich traw wzdłuż drogi wojewódzkiej jest bardzo niski, dlatego szuka się rozwiązań z PK. Wyraził nadzieję, że nie dojdzie już do takiej sytuacji, jaka miała miejsce pod koniec maja i na początku czerwca. To jednak wymaga decyzji ZDW, którą można jedynie prosić  i ewentualnie zadziałać w przypadku zagrożeń w ruchu.  Tak właśnie zareagował pan Prezes ze swoimi pracownikami, choć nie na tym rzecz polega, aby „robić coś za kogoś”. Po piśmie do Dyrekcji DKiA sytuacja poprawiła się też przy drodze krajowej i pan Burmistrz wyraził nadzieję, że to się już nie powtórzy w przyszłości.
Radny Orent zasugerował, że jeśli pan Burmistrz spotka się z Dyrektorem GDDKiA, to mógłby również rozmawiać o skrzyżowaniu Wierzchosławice-Ostrowo-Wielowieś, by te światła poprawić, bo one dotyczą tylko drogi krajowej, a z tych dróg bocznych bardzo trudno jest wyjechać. Przewodniczący Rady powiedział, że z tego, co się orientuje te światła przeznaczone są tylko dla pieszych. Burmistrz przyznał, że takie działanie jest uzasadnione zwłaszcza, że oddany tam został do użytku nowy odcinek ścieżki z Ostrowa i zapewnił, że będzie zbierał „te wszystkie informacje”, aby to później przedstawić na spotkaniu z panem Dyrektorem, choć już wcześniej też były przedstawiane, ale nie spotkały się z aprobatą.

Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pana Burmistrza.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że  za przyjęciem informacji  głosowało 14 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad.5 Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci, młodzieży oraz seniorów z terenu miasta i gminy Gniewkowo.


                                  
Przewodniczący Rady poprosił o skrótowe przedstawienie informacji przez pana Dyrektora MGOKSiR, a następnie również – panią Justynę Krawiec. Pan Mikuszewski przypomniał, że przedłożoną informację przedstawiał już radnym na posiedzeniu Komisji i przeprosił, że uzupełnioną informację, którą zobowiązał się przygotować w poniedziałek wieczorem – w uzgodnieniu z panem Przewodniczącym dostarczył do południa we wtorek (informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu). Nawiązując do zapytania radnego Tomasika zadanego na posiedzeniu Komisji w sprawie Święta Latawca, czy  ono się odbędzie, czy też w zamian za nie będzie Festiwal Smaków – pan Dyrektor dopowiedział, że w tym roku 5 dużych wydarzeń na wniosek Dyrekcji Ośrodka Kultury będzie współfinansowanych przez firmę BONDUELLE w 50% np. Akademia Sportu w wakacje, czy sierpniowe Święto Sportu. W tym roku dofinansowanie z BONDUELLE jest rekordowe i wynosi 23 tys. zł i drugie tyle na te imprezy wyłoży Ośrodek.  Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję. Radny Bożko wystąpił z podziękowaniami skierowanymi do pana Burmistrza i pana Dyrektora za to, że XV Festiwal Rocka Progresywnego wraca do Gniewkowa „po 5 latach banicji”.  Radny zaprosił  na  ten  festiwal  w  dniu  3 lipca 2021 r., kiedy wystąpi gwiazda wieczoru – zespół z Włoch.

Następnie informację na temat wakacyjnych wyjazdów zaplanowanych dla dzieci i młodzieży przez świetlice socjoterapeutyczne w Szkołach, a finansowanych przez Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  przedstawiła pani Justyna Krawiec (informacja stanowi załącznik nr 7 do protokołu).  Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję zaznaczając, że omawiane materiały zamieszczone są w BIP Urzędu Miejskiego.

Radna Wodniak-Kuraszkiewicz oświadczyła, że ma pytanie dotyczące świetlicy  działającej przy Ośrodku tj. ile dzieci korzysta z zajęć i kto je prowadzi.  Przewodniczący Rady poprosił o odpowiedź pana Dyrektora, jednak głos zabrała pani Krawiec, która podała, iż zajęcia na razie odbywają się w sposób zdalny, prowadzi je pani Oliwia Dzierżawska, która prowadzi też zajęcia w świetlicy w Lipiu. Pani Krawiec nie podała natomiast ilości uczestników zajęć i zapowiedziała, że może o takie dane wystąpić do pani Dzierżawskiej i udzielić radnej odpowiedzi w terminie późniejszym.  Radna podziękowała za wyjaśnienia i zaznaczyła, że zapytała tylko „z czystej ciekawości” o to, jakie jest zainteresowanie tymi działaniami socjoterapeutycznymi w Ośrodku, bo w szkołach jest to znane. Jeśli będzie to możliwe, to w późniejszym terminie poprosiłaby o taką informację, ale za czas przed pandemią.
Nie było więcej pytań do informacji i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie jej przyjęcia. Przewodniczący zaznaczył, że każda informacja głosowana będzie oddzielnie. Jako pierwsze - głosowane było przyjęcie informacji przedłożonej przez Dyrektora MGOKSiR w Gniewkowie. W głosowaniu jawnym imiennym za przyjęciem informacji udział wzięło 14 radnych i 14 radnych opowiedziało się „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8.
Następnie głosowano przyjęcie informacji  o wakacyjnej ofercie wyjazdów dla dzieci i młodzieży organizowanych przez świetlice socjoterapeutyczne.
W głosowaniu jawnym imiennym za przyjęciem informacji udział wzięło 14 radnych i 14 radnych   również opowiedziało się „za”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9.

Ad.6 Informacja na temat funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie.
                                    
Przewodniczący Rady poprosił Kierownika ŚDS - panią Jolantę Słaboszewską-Nowak o skrótowe przedstawienie Informacji. Pani Kierownik omówiła informację  za rok 2020 zaznaczając, iż plany Domu nie zostały w pełni zrealizowane z uwagi na pandemię oraz fakt, że przez pół roku nie było uczestników  (stanowi ona załącznik nr 10 do protokołu).
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz „na zasadzie podsumowania” stwierdziła, że jest to niesamowite miejsce dla mieszkańców, którzy mają różnego rodzaju deficyty i wyraziła nadzieję, że  ta sytuacja związana  z pandemią wróci do normy i ŚDS będzie mógł normalnie funkcjonować. Funkcjonowanie takiej placówki jest niesamowitą pomocą dla rodzin, z których wywodzą się podopieczni. Radna wyraziła radość z faktu, że taki Dom w Gniewkowie powstał.

Radny Pułaczewski oświadczył, że miał zaszczyt uczestniczyć w kilku zajęciach organizowanych w ŚDS, dlatego przyłącza się do słów radnej Wodniak-Kuraszkiewicz, bo jest pełen uznania dla działań placówki i wytworzonej tam atmosfery pełnej ciepła, spokoju i radości.  Radny poprosił, aby pozdrowić w jego imieniu pracowników Domu i wyraził nadzieję, że jego stanowisko podzielają pozostali członkowie Rady.  Przewodniczący Rady powiedział, że cała Rada przyłącza się do tych pozdrowień, a pani Kierownik podziękowała i zobowiązała się je przekazać.
Z uwagi, że nie było chętnych do zabrania głosu - Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził  głosowanie w sprawie przyjęcia informacji. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem informacji opowiedziało się 14 radnych - tym samym została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na 2021 rok.
                                  Przewodniczący Rady  zaznaczył, że radni otrzymali wczoraj na skrzynki mailowe dodatkowo autopoprawkę do uchwały, o której rozmawiano na wspólnym posiedzeniu Komisji (stanowi ona załącznik nr 12 do protokołu). Omawiając ten projekt - pani Skarbnik zaznaczyła, że oprócz wcześniej omówionych zmian  na posiedzeniu Komisji - dodatkowo wprowadzono zmiany, o których wspominał już pan Burmistrz w swoim wystąpieniu (rozbudowa OSP w Gniewkowie, elewacja Przedszkola; zmniejszenie wkładu własnego na budowę placu zabaw przy ul. Dreckiego).   
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Gremplewski  powrócił do tematu rezygnacji z remontu placu przy ul. Piasta, o czym rozmawiano już na posiedzeniu Komisji. Znaczył, że ta inwestycja jest bardzo długo wyczekiwana przez mieszkańców oraz klientów znajdującego się tam sklepu, a także użytkowników zlokalizowanych tam garaży. Znany jest stan tej nawierzchni i radnym  znane są związane z tym zadaniem problemy, ale nie wiedzą o tym mieszkańcy, dlatego radny Gremplewski poprosił, aby pan Burmistrz pokrótce omówił przyczynę odstąpienia od tej inwestycji  w tym roku i jakie są pomysły na doraźną poprawę sytuacji.  Pan Burmistrz oświadczył, że „to nie tak, że my rezygnujemy, my przekładamy tą inwestycję w czasie, ponieważ nie mamy  zgody KSM na to, że KSM będzie refundowała koszty tej inwestycji”. Już na ostatniej sesji Burmistrz informował, że oczekuje na pismo z KSM dotyczące zabezpieczenia środków na ten cel. Okazało się, że KSM nie przeprowadziła walnego zgromadzenia wspólników i nie może brać na siebie tego rodzaju zobowiązań. Aby nie robić tego zdania częściowo poszukuje się rozwiązań zastępczych, aby dziś zabezpieczyć ten newralgiczny odcinek, na który mieszkańcy narzekają. Dlatego w tych zmianach budżetowych proponuje się m.in. podwyższenia puli środków na remonty dróg, aby móc poprawić nawierzchnię w tym miejscu. Jeśli ta inwestycja nie zostanie przeprowadzona w tym roku, to będzie planowana w roku 2022.
Pan Gremplewski przyznał, że może jego wypowiedź nie była precyzyjna, że chodzi o rezygnację z zadania w tym roku i wyraził zadowolenie z faktu, że mimo to podejmuje się jakieś kroki zaradcze w celu poprawy sytuacji w niedalekiej przyszłości.
Radny Gremplewski zwrócił uwagę, że w zmianach do budżetu jest przewidziana kwota 100 tys. zł na zagospodarowanie terenu przy Klubie Seniora i przypomniał, jak istotne w tym rejonie są miejsca parkingowe. Radny zapytał o jakie zagospodarowanie terenu chodzi i czy będzie możliwość zapoznania się z tym projektem. Pan Burmistrz zaznaczył, że nie chciałby nic obiecywać, bo nie widział tego projektu, on jest tworzony, ale głównym jego celem jest to, by teren przed wejściem do obiektu przeznaczony został dla seniorów, bo teraz jest tak, że samochody parkują do samych drzwi. Seniorzy nie mogą tam nawet wejść i to jest przykre. Projekt ma przewidywać również miejsca parkingowe, ale ich ilości Burmistrz nie zna. Podał natomiast, że KSM przeprojektowuje parking przy drodze krajowej, gdzie ma powstać 40 dodatkowych miejsc. Dlatego wyraził nadzieję, że po zbilansowaniu tych zmian - miejsc parkingowych na osiedlu wystarczy. Pan Gremplewski powiedział, że z wcześniejszych rozmów zrozumiał, że część tych miejsc parkingowych przy Klubie pozostanie (przy murze), bo przed wejściem rzeczywiście należałoby poprawić kwestię dojścia i wyraził nadzieję, że będzie jakiś wpływ na to, jak zostanie to zaprojektowane. Pan Straszyński podkreślił, że wszystko musi być zgodnie z przepisami, projektu na razie nie ma i szukane są rozwiązania, aby mieszkańcy mieli możliwości parkowania tam pojazdów, choć teraz nie może podać ilości miejsc. Używając kolokwializmu - radny wyraził nadzieję, że „sztuki będą się zgadzać”.

Radny Chrzanowski poinformował o spotkaniu w dniu wczorajszym z Kierownikiem Pietrasikiem z KSM, który zapewnił, że pieniądze na te inwestycje są (wjazd do sklepu, parking przy ul. Inowrocławskiej), a przeszkodą jest brak zgody mieszkańców, bo nie odbyło się walne zgromadzenie. Jak już te utrudnienia miną, to jest nadzieja na to, że w przyszłym roku te inwestycje zostaną zrealizowane.

Radny Pułaczewski wskazał na załącznik nr 10 (strona 39 materiałów), gdzie podana jest kwota 10 tys. zł na zadania z zakresu kultury i poprosił o przybliżenie tego wydatku. Pani Skarbnik poprosiła o doprecyzowanie pytania, a Przewodniczący Rady stwierdził, że jest to załącznik nr 6 do dzisiejszej uchwały. Pani Kucharska oświadczyła, że punkt wskazany przez radnego nie wynika ze zmiany, bo wydatek ten był już uwzględniony w pierwotnej uchwale i dotyczy środków na zadania z zakresu kultury dofinansowanych w ramach konkursu. We wspomnianym załączniku zmiana dotyczy natomiast dotacji dla GSW oraz dotacji dla OSP na docieplenie dachu remizy.  Pan Pułaczewski zapytał o to, kto będzie beneficjentem tej kwoty 10 tys. zł. Pani Kucharska odpowiedziała, że te środki są rozdysponowane w ramach konkursów.  

Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała natomiast o dotacje podmiotowe i wskazała na punkt 4 dotyczący „systemu opieki nad dziećmi do lat 3- 162 tys. zł”, co mieści się pod tym pojęciem czy może chodzi o „nianię i opiekuna dziennego”. Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest to dofinasowanie do Niepublicznego Przedszkola „Parowozik”.  Radna zapytała, czy znana jest liczna miejsc w tej placówce. Pani Kucharska przyznała, że podana kwota odnosi się do liczby miejsc, ale nie pamięta   tej ilości. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała też o Żłobek Bajka”, na co pani Skarbnik podała, że tam ilość miejsc się nie zmieniła i wynosi ona 15, albo 16. Pani Krawiec doprecyzowała, że tam maksymalna ilość miejsc wynosi 15.  Radna zapytała, czy to oznacza, że dla Przedszkola „Parowozik” dotacja jest przyznana, ale nie ma informacji o ilości dzieci w placówce. Pani Kucharska odpowiedziała, że taką informację Urząd posiada już od początku roku, tylko nie ma przy sobie teraz dokumentów z tym związanych i nie może określić ilości miejsc.

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu  w ramach otworzonej przez Przewodniczącego dyskusji, dlatego  została ona zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXXIX/268/2021 zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na 2021 rok w głosowaniu jawnym  opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 14.

Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Gniewkowo na rok szkolny 2021/2022.
                                  Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Nie zgłoszono  zapytań, dlatego  dyskusja została  zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXXIX/269/2021 w sprawie  określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Gniewkowo na rok szkolny 2021/2022 -  opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 16.

Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Inowrocław części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego.
                                 Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Następnie otworzona została dyskusja.
Z-ca Burmistrza poprosił o przyjęcia tej uchwały z poprawką w uzasadnieniu i podyktował dodatkowe zapisy do tabeli: ”Latkowo - Więcławice pętla - Latkowo-Szadłowice”.
Do projektu uchwały radni nie mieli uwag, ani zapytań, dlatego  dyskusja została  zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie jej przyjęcia.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXXIX/270/2021 w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Inowrocław części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a przyjęta uchwała -  załącznik nr 18.

Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Rojewo części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego.
                                 Przewodniczący Rady powiedział, że ten projekt radni również otrzymali i omówiony został na  posiedzeniu Komisji, zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.  
Nie zgłoszono  uwag, ani zapytań, dlatego  dyskusja została  zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXXIX/271/2021 w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Rojewo części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 20.

Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Dąbrowa Biskupia części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego.

                                 Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie zgłoszono  uwag, ani zapytań, dlatego  dyskusja została  zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXXIX/272/2021 w sprawie przejęcia przez Gminę Gniewkowo od Gminy Dąbrowa Biskupia części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych i tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 22.

Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w tworzonej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.


                                 Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go wcześniej na wspólnym posiedzeniu Komisji, projekt zamieszczony był w BIP i mieszkańcy mogli się z nim zapoznać. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Nie zgłoszono  uwag, ani zapytań, dlatego  dyskusja została  zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXXIX/273/2021 w sprawie  zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w tworzonej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych i tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 23 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 24.

Ad.13 Interpelacje i zapytania radnych.
                                    Przewodniczący Rady  zapytał, czy ktoś z radnych  chciałby przedstawić interpelację, zaznaczając jednocześnie, że winna być ona złożona na piśmie (art. 24 usg). Przekazał również, że z dziś otrzymanych informacji wynika, iż żadna interpelacja nie wpłynęła.

Ad.14 Wolne głosy i wnioski.

                              Radny Pułaczewski  poruszył temat rozbudowy placu zabaw pomiędzy blokami przy ul. Pająkowskiego, bo kiedyś rozmawiano już o uzupełnienie go o elementy skierowane do najmłodszych. Pan Burmistrz zapewnił, że to, co zostało zgłoszone w zakresie tego placu zabaw przekazano do działu inwestycyjnego i oczekuje się na te elementy i po ich otrzymaniu – będą montowane.
                              Radny Tomasik zgłosił, iż ma  4 sprawy i zaczął od zmiany organizacji ruchu na Rynku gdzie zgodnie z informacją pana Burmistrza nie udało się nic załatwić i poprosił o podanie mieszkańcom szczegółów z tym związanych. Pan Burmistrz powiedział, że zmiana organizacji ruchu na Rynku nie została zatwierdzona, to robiło Starostwo.  Ta weryfikacja trwała długo i rozważono zapewne wszystkie „za i przeciw” i progi zwalniające tam nie powstaną, bo nie ma to zgody.
Radny przypomniał, że nie był to tylko jego wniosek, a była to sprawa poruszona petycją.
Pan Tomasik nawiązał do tematu poruszonego przez radnego Pułaczewskiego na ostatniej sesji - do problemu szczurów w budynku na Rynku, aby w tym budynku przeprowadzić deratyzację.
Radny przekazał też prośbę mieszkańców o pielęgnację klombu przy muralu na Rynku, by zadbać o tą zieleń.
Do Z-cy Burmistrza pan Tomasik wystąpił natomiast z zapytaniem o boisko w Więcławicach.
Prezes PK powiedział, że jeśli chodzi o deratyzację, to szczury przebywają tam w posadzce i częściowo w stropie, zaproszono tam „szczurołapa”, który to obejrzał, wykonane zostały odwierty i wyłożono trutkę i działania są podejmowane na bieżąco. Gryzonie porobiły korytarze i kanały wzdłuż pionów kanalizacyjnych i jutro te wszystkie przestrzenie i wpustki mają być wypełnione odpowiednimi materiałami uniemożliwiającymi przemieszczanie się.  Problem polega też na tym, że te kanały porobione są także w ziemi, więc pod tym kątem trzeba przejrzeć również podwórko. Pan Krawański powiedział, że niektórzy mieszkańcy przyczynili się do tej sytuacji, ponieważ niektóre posesje mają nieuporządkowane części wspólne, w komórkach przechowują najróżniejsze rzeczy, które sprzyjają chowaniu się tych gryzoni. Będzie to zatem sukcesywnie i metodycznie eliminowane.  Odnosząc się do kwestii klombów i zieleni w mieście - Prezes oświadczył, że PK stara się wypośrodkować pewne sprawy. Do niedawnych susz - wegetacja była bardzo bujna i nie nadążano z koszeniem traw. W zeszłym roku dość istotnie zredukowano zatrudnienie, więc i tu są pewne ograniczenia. Pan Prezes rozmawiał  z  Burmistrzem o pomyśle, aby do hydrantu, który jest zlokalizowany w płycie Rynku doprowadzić instalację nawadniającą w taki sposób, aby te klomby były podlewane automatyczne. Zlecone będą prace projektowe w tym zakresie.  Jeśli chodzi o samo uporządkowanie - to pan Krawański zobowiązał się do przeprowadzenia inspekcji w dniu jutrzejszym i zlecenia prac.  Pan Tomasik powiedział, że szedł w pobliżu tego terenu i rzeczywiście nie wygląda to za ciekawie. Odpowiadając na pytanie o boisko w Więcławicach - Z-ca Burmistrza przekazał, że na poniedziałek zorganizowane w tej sprawie spotkanie z panią Sołtys i bodajże - z panem Olszewskim, tj. z osobami zaineresowanymi tą kwestią  (inicjatywa lokalna).

 
                              Korzystając z faktu, że obrady są transmitowane i mają szeroki krąg odbiorców - Dyrektor MGOKSiR poinformował, że Ośrodek, który zarządza wielofunkcyjnym boiskiem przy ul. Piasta zamontował tam monitoring. Zrobiono to z uwagi na to, że było tam bardzo dużo zniszczeń, a w zeszłym roku z budżetu obywatelskiego przeprowadzono kompleksową naprawę ogrodzenia tego obiektu. Naprawiana była m.in. furtka, która ponownie wymaga naprawy. Jakość obrazu z monitoringu jest bardzo dobra, obiekt opatrzony został w informację o monitoringu co oznacza zgodę użytkownika na rejestrowanie jego wizerunku. Pan Mikuszewski przekazał, że podobne zniszczenia występują też na boisku ORLIK przy SP Nr 1. Taki monitoring nie jest tanim rozwiązaniem, dlatego Ośrodek dodatkowo zwiększy dozór ze strony pracowników, bo koszty szkód  są spore. Przewodniczący Rady zauważył, że „tych delikwentów już można podziwiać w internecie”, a pan Dyrektor zaznaczył, że na nagraniu ich twarze są zasłonięte.

Nawiązując do tematu monitoringu pan Burmistrz powiedział, że czynione są starania, by w Gniewkowie był on poszerzony i zmieniony na nowy, aby pojawił się także na każdym wyjeździe z miasta, aby ułatwiona była identyfikacja sprawców opuszczających Gniewkowo po różnych zdarzeniach.

                              Radny Bajerowski przypomniał, że rozmawiano już kiedyś o odwodnieniu terenu przy boisku w Wielowsi  głównie od strony asfaltu i zapytał, czy podjęte zostały już jakieś kroki w tym temacie. Pan Burmistrz przyznał, że problem jest już zidentyfikowany i zgłoszony do PK i o wyjaśnienia poprosił pana Prezesa. Pan Krawański oświadczył, że obecnie sprawdzane jest, jaka winna być zachowana procedura przy tego typu instalacji. Z Gminy Przedsiębiorstwo otrzymało już zlecenie. Teren wokół boiska został już wyrównany, ale z siewem trawy oczekuje się na wykonanie tej instalacji drenarskiej. Jak tylko PK upewni się, że nie wymaga to projektów, pozwoleń, zgłoszeń - to wykonane zostanie to niezwłocznie, a jeśli to wszystko będzie wymagane, to dopiero po zaprojektowaniu.

                              Radny Pułaczewski nawiązał do tematu parkingu i zgłosił, że „podobne zagęszczenie pojazdów” występuje od pewnego czasu przy ul. Pająkowskiego. Między Ośrodkiem Zdrowia a blokiem  nr 8 występuje dość duży teren zielony i radny zasugerował, aby ustalić czy Gmina jest jej właścicielem i czy nie można byłoby go przeznaczyć pod  jakiś dodatkowy parking. Radny przypomniał też kwestię „minipszoku” na ul. Pająkowskiego i zapytał, czy w tym zakresie już coś zrobiono. Odnośnie wskazanego przez radnego terenu - pan Burmistrz zapewnił, że poczynione zostanie rozeznanie w kwestii możliwości zagospodarowania go pod parking. W temacie „minipszoku” pan Straszyński powiedział, że  jest n bardziej złożony i poprosił o wyjaśnienia pana Krawańskiego. Pan Prezes powiedział, że długo toczone były rozmowy z różnymi firmami i ta, która przygotowywała koncepcję - długi czas przyjmowała wytyczne, warunki ramowe oczekiwanych funkcjonalności -  przedstawiła absurdalnie wysoką ofertę na wykonanie,  że na chwilę obecną  „stanęliśmy w sytuacji nierozwiązywalnej”.  Zaproponowano drogie rozwiązanie informatyczne, które nie zabezpieczało wszystkich oczekiwań. Wymagałoby to dodatkowego organizowania transportów specjalnie dla tych śmietników, obsługa każdej dodatkowej frakcji oznaczała dodatkowe kilkadziesiąt tysięcy złotych. Pan Prezes przypomniał, że podczas pobytu w Nakle – cenę takiego punktu określano na kwotę 80-100 tys. zł i czegoś podobnego się spodziewano, a otrzymano trzykrotnie droższe rozwiązanie, co oznacza nakłady nieproporcjonalne do efektu i uzysku. Z przyczyn finansowych – na ten moment prace w tym zakresie stanęły.

                               Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna - XL sesja zaplanowana jest na dzień 25 sierpnia 2021 r. 

Zgodnie z planem pracy Rady jej tematami będą:

1.Informacja na temat funkcjonowanie Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo” w roku 2020.
2.Informacja na temat realizacji zadań związanych z gospodarką odpadami na terenie Gminy Gniewkowo za 2020 rok.
                              Zwracając się do uczestników sesji pan Burmistrz życzył wszystkim pięknych, cudownych i wspaniałych wakacji, by wszyscy mogli się szczęśliwie spotkać na kolejnych obradach - o ile pan Przewodniczący zadecyduje - już nie online, a na normalnej sesji. Na najbliższy czas życzył wszystkim udanego wypoczynku, jednemu z radnych- udanego wesela.
Przewodniczący Rady również życzył mieszkańcom,  radnym, pracownikom Urzędu, aby lato spożytkować na urlop, „na ładowanie akumulatorów”, na nabranie sił i również wyraził nadzieję na to, że sesja sierpniowa będzie sesją „stacjonarną”.


Ad. 15  Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej.

Wobec wyczerpania się porządku obrad - o godz. 1806  Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XXXIX obrad, a dziękując wszystkim za udział w sesji, radnym za głosowania wyraził też nadzieję na zwycięstwo Polski w dzisiejszym meczu w ramach EURO 2020.                       

                                                

 

                                                       ………………………………………………..

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Jadwiga Stefańska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 lipca 2021 08:55
Dokument wprowadzony do BIP przez: Marek Panfil
Ilość wyświetleń: 214
23 września 2021 09:35 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. poprawienie literówki w opisie protokołu- zamiast: "Protokół przyjęty przez Radę Miejską w Gniewkowie podczas XL obrad w dniu 25 sieprnia 2021 r."-"Protokół przyjęty przez Radę Miejską w Gniewkowie podczas XL obrad w dniu 25 sierpnia 2021 r." (Dokument opublikowany)
10 września 2021 09:21 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu na "przyjęty" (Dokument opublikowany)
02 sierpnia 2021 13:44 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [mx2310u_20210802_131228.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)