Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas LX sesji w dniu 28 września 2022 r.
Protokół Nr LIX/2022
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 31 sierpnia 2022 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz.559 ze zm. )- Przewodniczący Rady o godz. 1600 dokonał otwarcia LIX sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu). Po rozpoczęciu na salę przybyła radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz i tym samym w sesji uczestniczyło już 15 radnych.
Przewodniczący powitał radnych, przybyłych gości, przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panem Burmistrzem na czele, kierowników jednostek organizacyjnych gminnych, a także wszystkich zainteresowanych mieszkańców (lista obecności zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu). Prowadzący obrady poprosił, aby przed przejściem do kolejnego punktu porządku obrad minutą ciszy uczcić pamięć Przewodniczącego Rady Miejskiej w kadencji 1998-2002 i działacza społecznego- ś.p. Zdzisława Tyburka.
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący oświadczył, że porządek obrad został radnym oraz zaproszonym gościom dostarczony i zaproponował odstąpienie od jego odczytania. Proponowany porządek obrad:
Przewodniczący dodał, że zgodnie z ustaleniami z ostatniej Komisji wspólnej Rady zgłasza wniosek formalny o wprowadzenie do porządku obrad pod punktem 15 projektu uchwały w sprawie skargi na działania Burmistrza Gniewkowa (projekt uchwały stanowi załącznik nr 3 do protokołu). Zaznaczył, że jeśli ten wniosek zostanie przegłosowany zmieni się odpowiednio kolejność pozostałych punktów porządku obrad. Zapytał też, czy są jeszcze jakieś wnioski, ale nie było chętnych do zabrania głosu i przystąpiono do głosowania wniosku formalnego dotyczącego wprowadzenia do porządku obrad pod punktem 15 uchwały w sprawie skargi na działanie Burmistrza Gniewkowa.
Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem
tego wniosku. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Kolejno głosowano przyjęcie całego porządku obrad po zmianach. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem porządku po zmianach. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLIII/300/2021 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 27 października 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród sportowych za osiągnięte wyniki sportowe:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Panu Jerzemu Ratajczakowi:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
13. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Pani Jadwidze Kicuł:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
14. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Pani Bożenie Pałubickiej:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
15. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi na działania Burmistrza Gniewkowa:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
16. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
17. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
18. Zamknięcie obrad sesji.
Ad.3 Przyjęcie protokołu LVII sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół LVII sesji, która odbyła się w dniu 24 czerwca 2022 r. był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu LVII sesji.
Podsumowując wynik głosowania podał, że udział wzięło w nim 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem protokołu .
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Ad.4 Przyjęcie protokołu LVIII sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół LVIII sesji, która odbyła się w dniu 11 lipca 2022 r. i była to sesja nadzwyczajna- był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu.
Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu LVIII sesji.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że udział wzięło w nim 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem protokołu .
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Ad.5 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
O zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił pana Burmistrza. Pan Burmistrz nadmienił, że okres międzysesyjny- to okres ostatnich dwóch miesięcy, dlatego poprosił o dłuższą uwagę z uwagi na ilość nagromadzonych spraw. Rozpoczął od bardzo dobrych informacji tj. przeczytał list gratulacyjny, który otrzymał od Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w związku z udziałem mieszkańców Gminy w programie „Czyste powietrze”. Pan Burmistrz oświadczył, że za to wyróżnienie Gmina otrzymała kwotę 25.600 zł na dalszą promocję tego programu. Na wniosek Gminy Gniewkowo Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie z początkiem sierpnia
zlecił wykonawcy przeprowadzenie prac remontowych na obelisku w Nadleśnictwie Gniewkowo- w Dąblinie. Prace obejmowały wykonanie nowych obrzeży 8 mogił zbiorowych, wypełnienie nagrobków kruszywem, wykonanie tablic z krzyżami oraz wymianę głównych płyt na pomniku, a zakończyły się 30 sierpnia bieżącego roku. Inwestycję w całości sfinansowano ze środków Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie. Jej koszt wyniósł ok. 120.000 zł. W dniu dzisiejszym Burmistrz był tam na miejscu i stwierdził, że „wygląda to naprawdę imponująco”. Zaprosił radnych na jutro na godz. 12:00 na uroczystości pod obeliskiem, kiedy to będzie również okazja, aby obejrzeć efekty tych prac. Pan Burmistrz przekazał, że złożono wniosek w ramach programu „Ciepłe mieszkanie” na dofinansowanie zadań związanych z wymianą źródeł grzewczych, termomodernizację, wymianą stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej. Program ten skierowany jest do mieszkańców budynków wielolokalowych i zostanie szczegółowo przedstawiony w momencie przyznania środków na dofinansowanie zadań. Wniosek dotyczy łącznie 70 lokali mieszkalnych. Przekazał również, że 17.09.2022 r. rozpocznie się IV festyn ekologiczny pod hasłem „Gniewkowianie segregują i ziemię ratują”. Pan Burmistrz zwrócić uwagę radnych także na kwestie związane z Ukrainą i oświadczył, iż w okresie międzysesyjnym w temacie pomocy obywatelem Ukrainy zauważano niewielki spadek w zakwaterowaniu w zbiorczych lokalach oraz osób fizycznych. Na 31 sierpnia 2022 r. na terenie miasta i Gminy Gniewkowo zamieszkuje 326 uchodźców- tym w lokalach zbiorowych 89, dzieci 126 i dorosłych 200. Środki na ten cel pomocowy pochodzą z budżetu Państwa i do dzisiaj wydatkowano następujące kwoty: nadanie numeru PESEL- 14.603 zł, zakwaterowanie i wyżywienie- 782.600 zł zakwaterowanie i wyżywienie u osób prawnych- 840.200 zł , jednorazowy zasiłek „300 plus”, 114.900 zł świadczenia rodzinne. Ogółem na rachunek bankowy z funduszu pomocy wpłynęła kwota 2.157.955 zł. W okresie międzysesyjnym- podczas wakacji we współpracy z Ośrodkiem Kultury zorganizowano dwa wyjazdy dla dzieci ukraińskich do Trójmiasta i do Łodzi.
Pan Burmistrz poinformował, że od 17 sierpnia 2022 r. mieszkańcy mogą starać się o dodatek węglowy w wysokości 3000 zł na gospodarstwo domowe. Termin składania wniosków mija 30 listopada. Na dzisiaj wpłynęło do Urzędu 2.500 wniosków na łączną kwotę 7,5 milionów zł. Burmistrz przekazał „trochę smutniejsze informacje” o tym, że mamy pierwsze przypadki w jednostkach zachorowań na covid-19, dlatego zalecił, aby dalej uważać na siebie. Przekazał, iż odbyła się kolejna akcja szczepień i w okresie międzysesyjnym zgłosiły się do szczepienia 64 osoby. Zapewnił, iż o kolejnych akcjach będzie na bieżąco informować, podobnie jak o akcjach poboru krwi, bo również w miesiącu lipcu taka akcja się odbyła. Podziękował krwiodawcom za oddanie tego cennego płynu. Burmistrz wyraził radość z faktu, iż brał udział w kolejnej już edycji Festiwalu Muzyki Progresywnej, który odbył się w Gniewkowie, ale również w Toruniu. Brał też udział w powitaniu lata w Wierzchosławicach oraz w przygotowanym przez „Sektor C” czyli Stowarzyszenie kibiców Unia Gniewkowo- festynie rodzinnym „Wakacjunia” na Stadionie Miejskim w Gniewkowie. Odbył się również festyn rodzinny w Więcławicach, w Kijewie i w Szpitalu. Burmistrz zaznaczył, że były też inne festyny, ale niestety w tych lokalizacjach nie mógł być z uwagi na to, że był to okres wakacyjny. Poinformował o wyjeździe z Młodzieżową Radą Miejską do Warszawy, gdzie młodzi radni i młodzież mogła oglądać Kancelarię Premiera, Sejm oraz starówkę Warszawy. W okresie międzysesyjnym odbyły się kolejne zawody (po raz trzeci już w Gniewkowie) „Strongman”. Burmistrz podziękował sponsorom, którzy przyczynili się do tego, żeby ta impreza mogła się odbyć. Nawiązał też do gminno-parafialnych dożynek w Suchatówce dziękując wszystkim sołectwom, które przygotowały stoiska oraz wieńce dożynkowe, pocztom sztandarowym oraz całemu zespołowi MGOKSiR w Gniewkowie z panem Dyrektorem na czele. Powiedział, że wszystkim się bardzo podobało, czego wynikiem była frekwencja. Przekazał też, iż gościł w Urzędzie pana Prezesa Ireneusza Stachowiaka. Dwukrotnie w Urzędzie spotkał się z sołtysami. Spotkanie odbył też z dyrektorami jednostek oświatowych. 27 lipca 2022 r. z uwagi na rezygnację pani Dyrektor Małgorzaty Cięgotury odbył się konkurs, w którym udział wzięła jedna kandydatka- pani Wioletta Świerczyńska. Pani ta ten konkurs wygrała i od jutra będzie dyrektorem Szkoły w Kijewie. Pan Burmistrz zaznaczył, że chciałby pogratulować nauczycielom, ale przede wszystkim nauczycielowi języka angielskiego z Kijewa, który miał przyjemność w dniach od 16 do 19 sierpnia 2022 r. brać udział w warsztatach dla nauczycieli języka angielskiego w Oslo. Pogratulował radnemu Gołasiowi, ponieważ była to żona radnego i zachęcił inne szkoły do brania udziału w takich projektach międzynarodowych. Pan Burmistrz przekazał, że 7 lipca 2022 r. podpisano umowę na ścieżkę rowerową z terminem do 31 grudnia 2022 r. Kwota inwestycji to 370.000 zł. Podpisano też umowę na darmowe punkty WiFi, planując 9 zewnętrznych punktów dostępowych w następujących lokalizacjach w Gniewkowie; teatr letni, boisko sportowe przy ulicy Piasta, skwer 750-lecia, stacja PKP oraz Szkoły Podstawowe w: Gąskach, Kijewie, Murzynnie, Szadłowicach, w Wierzchosławicach. Dodatkowo powstaną dwa wewnętrzne punkty dostępowe w Gniewkowie-Ochotnicza Straż Pożarna oraz Branżowa Szkoła I stopnia. Podpisana została umowa dotacyjna na prace restauratorskie i konserwatorskie na ratusz z Urzędem Marszałkowskim i w związku z tym 18 lipca 2022 r. podpisano umowę na te prace z Przedsiębiorstwem Handlowo-Usługowym Kręc Mirosław z Komaszyc na kwotę 40.000 zł. Zadanie to obejmuje izolację ścian zewnętrznych i opaskę z kostki betonowej z terminem wykonania do 30 września 2022 roku. W dniu 14 lipca 2022 r. uzyskano informację o pozyskaniu z Banku Gospodarstwa Krajowego dotacji na kompleks lekkoatletyczny przy Szkole Podstawowej Nr 2 w kwocie 2000.000 zł. Pan Straszyński oświadczył, iż niestety trzeba było unieważnić trzeci przetarg na zakup komputerów dla rodzin popegeerowskich. Mimo przystąpienia 4 oferentów- nie spełnili oni wymagań i na dniach ogłaszany będzie kolejny przetarg. Ten przetarg jest bardzo skomplikowany, ponieważ poprzez te zakupy trzeba obsłużyć 130 rodzin, to ponad 100 komputerów, laptopy i tablety, a na razie oferenci popełniają błędy i nie można tego zaakceptować.
Otrzymano również informację z Lokalnej Grupy Działania o otrzymaniu dotacji na remont boiska sportowego w Lipiu - wartość całkowita zadania to 215.000 zł. Dotację 136.000 zł z LGD już Gmina ma. Burmistrz przypomniał też, że wcześniej mówił już o 40 000 na ten cel z Urzędu Marszałkowskiego. W dzisiejszych zmianach do budżetu proponuje wprowadzenie tej kwoty. Pan Burmistrz powiedział, że ogłoszono przetarg na sieć wodno-kanalizacyjną z terminem składania ofert do 6 września 2022 r. Poprosił o trzymanie kciuków, żeby ten przetarg był udany. Podpisano umowę na dostawę wraz z montażem urządzeń zabawowych na placach zabaw w miejscowości Kijewo oraz Wierzchosławice. Termin wykonania tego zadania to 7 października 2022 r. Przedwczoraj natomiast podpisana została umowa na montaż 24 lamp solarnych z firmą LED Solar System z Lublińca na kwotę 115.000 zł. To zadanie jakby kończy budżet obywatelski. Burmistrz dodał, że z funduszu sołeckiego jest 5 lamp w: Żyrosławicach, Chrząstowie Więcławicach, Kępie Kujawskiej. Z budżetu obywatelskiego jest to 7 lamp w ramach poprawy bezpieczeństwa w sołectwach: Więcławice, Skalmierowice, Wierzchosławice, Ostrowo i Szadłowice (Ostrowo-1 lampa,Szadłowice-1, Skalmierowice-2, Więcławice-2 i Wierzchosławice- 1). Drugi budżet obywatelski obejmuje Suchatówkę, Zajezierze, Buczkowo, Perkowo i Kijewo. Nie rozstrzygnięty jest jeszcze przetargi na amfiteatr letni, boisko w Lipiu, na drogi z Polskiego Ładu, na świetlice z Polskiego Ładu, na komputery dla dzieci i sprzęt komputerowy dla Urzędu. Gmina będzie składać również wniosek w ramach programu, w którym chciałaby pozyskać dotację dla Mikrusa w Szadłowicach na nowe szatnie. Jest teraz taki „piękny program”, który trwa do 12 września 2022 r. „Sportowo, kulturalnie, lokalnie”. Maksymalna kwota dofinansowania to 200.000 zł (w tym wkład własny naszego samorządu 20%). Burmistrz wyraził nadzieję, że uda się pozyskać środki również na ten cel.
Po wystąpieniu pana Burmistrza- Przewodniczący Rady otworzył dyskusję i jako pierwszemu- głosu udzielił radnemu Pułaczewskiemu. Radny zaznaczył, iż ma parę pytań. Przypomniał, że Burmistrz na Komisji wspomniał o basenie i mówił, że trzeba złożyć od początku dokumentację, a także, że należność za wykonane prace została już zapłacona. Zapytał o to, z jakich pieniędzy nastąpiła płatność, czy z otrzymanej dotacji, czy z jakiś innych środków. Odpowiadając na to pytanie pan Burmistrz wyjaśnił, iż inwestycja budowy basenów się zakończyła i została zapłacona ze środków z Polskiego Ładu. Z uwagi na wstrzymanie prac na działce nr 19/3 na terenie Parku Wolności zapłacono za to, za co można było zapłacić. Dopóki nie zakończone zostaną wszystkie prace, nie będzie można tych basenów uruchomić. Pan Pułaczewski zapytał następnie o to, kiedy będzie przetarg na boisko, czy i na kiedy planuje się wykonanie i czy te 2 mln zł starczą na całość inwestycji. Otrzymał odpowiedź, że to będzie na pewno w tym roku i „całe zadanie w kosztorysie jest na tą kwotę”. Pan Burmistrz dodał, iż należy mieć nadzieję, że ta kwota wystarczy na wykonanie zadania w całości. Zaznaczył, że „stadion lekkoatletyczny jest budowany bez żadnych budowli, czyli generalnie budujemy boisko, budujemy tutaj urządzenia do lekkiej atletyki, czyli skok wzwyż, skok w dal, rzut kulą i bieżnie na 4 tory”. Radny Pułaczewski zapytał, czy „kwestia kanalizy”- to chodzi o przetarg na zadanie w Suchatówce. Pan Burmistrz potwierdził, że to jest właśnie ten duży projekt z RPO, duży projekt z PROWu, to te inwestycje, o których już wielokrotnie na sesji i na komisjach dyskutowano. Pan Pułaczewski poprosił też o podanie kosztów wyjazdu Rady Młodzieżowej do Warszawy. Z-ca Burmistrza oświadczył, że koszt tego wyjazdu to 3000 zł (autokar).
Radny Tomasik powiedział, że ma pytanie, które miał zadać w „wolnych głosach i wnioskach”, ponieważ mieszkańcy Gminy dopytywali go odnośnie tego przetargu na zakup komputerów z obszarów popegeerowskich. Radny poprosił o wyjaśnienie, „kto tam jest kością niezgody”, czy ta kwota, którą proponują oferenci jest za duża, w czym jest problem, bo niektóre samorządy już te komputery kupiły i zrealizowały ten projekt, a mieszkańcy otrzymali komputery, a u nas od listopada cały czas jest to nierozstrzygnięte. Pan Burmistrz powiedział -tam „kością niezgody” jest specyfika zamówienia. Na zakup tych komputerów przeznaczona jest duża kwota i pod względem merytorycznym zajmuje się tym zespół informatyków w Urzędzie. W ocenie komisji oceniającej te oferty- sytuacja jest taka, że firmy które podchodzą do składania ofert nie czytają szczegółowo specyfikacji istotnych warunków zamówienia tego przetargu. Tam gdzie ten sprzęt jest szczegółowo opisany, to oferenci proponują taki, który nie spełnia tych oczekiwań. Na początku myślano, że to problem jest po naszej stronie, że oczekuje się za wysokich parametrów w stosunku do ceny, natomiast kiedy po raz kolejny, trzeci raz to analizowano, to okazało się, że to skutek chaotycznego podchodzenia do oferty skutkuje tym, że tą ofertę trzeba odrzucić. Rozmawiano z zespołem na temat tego, aby może tej specyfikacji, aż tak mocno nie rozszerzać do tych szczegółów, które nie są przestrzegane przez oferentów. Burmistrz zapowiedział rezygnację z tych szczegółów, które są ważne dla nas, a może mniej ważne dla wykonawców. Burmistrz poprosił o głos dla pana Marka Bilickiego- informatyka, który wytłumaczyłby, w czym jest problem. Pan Bilicki powiedział, że planuje się kupić 10 tabletów i związku z tym, że również dla niektórych rodzin dostarczony będzie internet- w specyfikacji umieszczono chociażby to, że te tablety mają mieć wejście na kartę SIM. To podstawowy wymóg, którego oferenci nie spełnili. Zgodnie z zaleceniami Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych- proszono o wykonanie testu passmark i sysmarak i obydwa te testy miał tylko jeden z 4 oferentów, ale w postaci wydruku i to jeszcze nieprawidłowego, bo na system Windows 10, gdy w ofercie operowali Windows 11. W specyfikacji wymagano też wejście USB minimum 3.0, a oferenci dali w komputerach USB 2.0, a to dość stare wejścia. W związku z tym należało odrzucić wszystkie te oferty. Informatyk zaznaczył, że wymienił tylko 3 punkty, a jest ich trochę więcej. Chodziło też np. o to, aby oprogramowanie antywirusowe, jak również oprogramowanie typu pakiet biurowy były w formie boxowej, żeby były w pudełka zapakowane dla wszystkich otrzymujących, ale niestety wszystkie, oprócz może jednej oferty- przewidywały to w formie elektronicznej. Wynika z tego, że składający ofertę nie czytają poprawnie specyfikacji. Radny Pułaczewski oświadczył, że w pełni podziela to zdanie i zasugerował, że warto poczekać i nie ma sensu rezygnować z wymagań. Skoro Gmina ma za to zapłacić konkretną kwotę, to po prostu należy je utrzymać i może zdarzy się, że jakaś firma naprawdę zaoferuje coś dobrego i ten sprzęt posłuży na lata. Radny wyraził opinię, że ten rynek jest „na tyle rozbudowany i na tyle syty”, że warto może poczekać, a te wymagania są podstawowe i to nie jest jakieś widzimisię, to są rzeczy, bez których dzisiaj np. tablet może nie zadziałać, bo nie będzie miał karty sieciowej. Kolejno, Przewodniczący oddał głos radnemu Chrzanowskiemu, ale ten powiedział, że już radny Pułaczewski wyprzedził jego pytanie odnośnie kompleksu lekkoatletycznego.
Radny Stefański oświadczył, że ma pytanie dotyczące programu „Czyste powietrze”, którego Gmina jest liderem, tj. ile otrzymano dotacji dla mieszkańców. Burmistrz odpowiedział, że złożono 70 wniosków, a miasto Inowrocław- 79. Radny upewnił się, czy ilość wniosków jest tożsama z otrzymanymi dotacjami, co pan Straszyński potwierdził. Zwracają się w żartobliwym tonie do pana Burmistrza – pan Stefański powiedział: „teraz się zaczynam bać panie Burmistrzu, bo dzisiaj chciałem złożyć interpelację w sprawie tej szatni, ale mówię już- nie będę, jak to mówią męczył buły, boję się, że czyta pan w moich myślach.” Podziękował w imieniu społeczności sportowej Mikrusa oraz mieszkańców i poprosił o więcej informacji na temat tego projektu. Zaznaczył przy tym, że trochę martwią go małe pieniądze, bo teraz te wszystkie inwestycje budowlane mocno zdrożały. Ustalił jeszcze z panem Burmistrzem, że chodzi o kwotę 200.000 zł. Pan Burmistrz potwierdził, że tak maksymalna wartość tej inwestycji nie może być wyższa niż 200.000 zł. Pan Stefański powiedział, że to trochę mało, ale i tak cieszy, bo podłoga w szatniach już się zarywa. Zapytał o szansę na to dofinansowanie, „bo ostatnio też składaliśmy i nie dostaliśmy”. Burmistrz przekazał, że jest to Fundacja Lotto i szanse na te środki są naprawdę bardzo duże. Zdaniem Burmistrza- problem jest może nie w szansie na otrzymanie tego grantu, a w wybudowaniu za tą kwotę. Dlatego zaapelował o trzymanie kciuków i wyraził przekonanie, „że gdy napiszemy dobry wniosek, to on dostanie dobrą punktację i czas pokaże, czy otrzymamy, czy nie otrzymamy tego dofinansowania.” Dodał też, że z każdego programu warto korzystać, a ten program bardzo mocno wpisuje się w te potrzeby zespołu Mikrus. Nie było więcej pytań do Burmistrza- Przewodniczący zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie nad przyjęciem informacji. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem informacji Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad.6 Informacja na temat realizacji zadań związanych z gospodarką odpadami na terenie Gminy Gniewkowo za 2021 rok.
Przewodniczący Rady powiedział, że mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią informacji, która umieszczona została w BIP, a radni omówili ją na wspólnym posiedzeniu Komisji i zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzyć dyskusję (informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu).
Prowadzący obrady zapytał, czy są jeszcze jakieś pytania do tej informacji. Radny Pułaczewski przypomniał, że kiedyś rozmawiano o kwestii wysypiska śmieci zapytał o postęp związany z utworzeniem nowej kwatery, czy to ma nastąpić, a jeśli tak- to kiedy. Burmistrz oznajmił, że pana Prezesa nie ma na sesji, bo się rozchorował. Dodał, że wpis do WPGO trwa około 2 lat i ten akces został zgłoszony w marcu, albo w kwietniu tego roku. Jest zatem jeszcze jest długi okres oczekiwania na to. Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta. W głosowaniu jawnym za przyjęciem informacji głosowało 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2022.
Przewodniczący Rady oddał głos pani Skarbnik i poprosił o przedstawienie projektu uchwały. Pani Kucharska zaznaczyła, iż wczoraj radnym przesłana została autopoprawka do projektu i po tej autopoprawce wnioskuje się o zwiększenie dochodów i wydatków o kwotę 923.707,68 zł oraz o dokonanie zmian w planie dochodów i wydatków (autopoprawka stanowi załącznik nr 11 do protokołu). Pani Skarbnik podkreśliła, że zmiany w planach dochodów i wydatków dokonuje się na podstawie informacji od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Ministra Finansów oraz na wnioski kierowników jednostek. Po tym wystąpieniu prowadzący otworzył dyskusję.
Radny Stefański wskazał na trochę niepokojący wpis i poprosił o jego rozwinięcie, bo w rozdziale 75023- „urzędy gmin” dosyć znacząca kwota- 45.520 zł zaplanowana została na koszty postępowania sądowego. Pani Skarbnik odpowiedziała, że są to środki zabezpieczone na wpłatę od wniesienia pozwu przeciwko firmie UNIDROMEX celem ściągnięcia należności w związku z naliczeniem kar umownych za nieterminowe wykonanie przebudowy drogi w Gąskach i w Kawęczynie. Łączna kwota należności to 910.368 zł i w związku z tym Gmina zamierza wnieść pozew przeciwko tej firmie.
Radny Tomasik, który wcześniej zgłosił chęć zabrania głosu stwierdził tylko, że
tym pytaniem radny Stefański ubiegł go po raz kolejny.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Przewodniczący zarządził głosowanie, które opóźniło się chwilę przez techniczny problem radnej Myśliwy. Po interwencji informatyka głosowanie zostało uruchomione i w jego wyniku nad przyjęciem uchwały Nr LIX/377/2022 zmieniającej budżet na 2022 rok głosowało 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 12 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 13.
Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2022-2034.
Przewodniczący Rady ponownie oddał głos pani Skarbnik, która przedstawiła autopoprawkę do projektu uchwały (załącznik nr 14 do protokołu).
Pani Kucharska zaznaczyła, że w załączniku nr 1 WPF w roku 2022 dokonuje się zmian w zakresie dochodów i wydatków zgodnie z aktualnym budżetem na 2022. W roku 2023 wprowadzono zmiany w zakresie dochodów majątkowych oraz wydatków majątkowych w związku z otrzymaniem promesy dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu- Polski Ład pod nazwą „budowa kompleksu lekkoatletycznego wraz z infrastrukturą sportową przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie”. Zadanie to wprowadzono do wykazu przedsięwzięć na lata 2022/2023. W załączniku nr 2- wykaz przedsięwzięć do WPF uaktualniono limity zobowiązań i wydatków na realizowane przedsięwzięcia. Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Stefański zadał pytanie dotyczące tabeli drugiej, gdzie podano kwotę długu, „czy w związku z tymi zmianami, jakie się dzieją jeśli chodzi o zmianę stóp procentowych i wszystko to co wokół”, czy robione są jakieś symulacje jak ta spłata długo będzie wyglądała. Zapytał też, czy WPF jest jakoś korygowana, zmieniana. Pani Skarbnik oświadczyła, że kwota długu, która jest wpisana w WPF ona nie ulega zmianie, bo wynika z ciągniętych już kredytów i pożyczek oraz planu ich spłat. W momencie zaciągania zobowiązania jest już plan spłaty i wpisuje się to zobowiązanie wraz z tym planem spłaty rozłożonym na lata zgodnie z harmonogramem. Pan Stefański zapytał też, czy zmiana stóp procentowych, o
jakich się mówi- w przypadku kredytów indywidualnych na naszą kwotę długu nie ma żadnego wpływu. Pani Skarbnik wyjaśniła, iż na kwotę długu nie, ale ma wpływ na kwotę odsetek i to jest korygowane i zmieniane w WPF.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta. Przeprowadzono głosowanie nad przyjęciem uchwały Nr LIX/378/2022 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2022-2034, w którym udział wzięło 15 radnych. Wszyscy radni głosowali za przyjęciem uchwały.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 16.
Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia szczegółowych zasad udzielania i rozmiaru zniżek obowiązkowego wymiaru godzin dla dyrektorów, wicedyrektorów, a także określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć logopedy, psychologa i pedagoga, nauczyciela doradztwa zawodowego i terapeuty pedagogicznego w szkołach i przedszkolach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Gniewkowo.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy
mogli zapoznać się z treścią umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Dlatego zaproponował odstąpić od jego czytania. Nadmienił, że projekt został przygotowany przez panią Paulinę Wicleben i otworzył dyskusję. Do projektu uchwały nie było pytań, ani uwag, dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LIX/379/2022 zmieniającej uchwałę w sprawie określenia szczegółowych zasad udzielania i rozmiaru zniżek obowiązkowego wymiaru godzin dla dyrektorów, wicedyrektorów, a także określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć logopedy, psychologa i pedagoga, nauczyciela doradztwa zawodowego i terapeuty pedagogicznego w szkołach i przedszkolach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Gniewkowo opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 18.
Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Gniewkowo.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Dodał, że uchwała dotyczy ulicy Parkowej i otworzył dyskusję. Wobec braku pytań- prowadzący podkreślił, że wszystko zostało dokładnie umówione na wspólnym posiedzeniu Komisji- zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LIX/380/2022 w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Gniewkowo opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 20.
Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLIII/300/2021 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 27 października 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród sportowych za osiągnięte wyniki sportowe.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Dodał, że w projekcie została dokonana autopoprawka, o której rozmawiano na ostatnim posiedzeniu i otworzył dyskusję (autopoprawka stanowi załącznik nr 21 do protokołu).
Radny Bożko bardzo serdecznie podziękował za tą uchwałę i wyraził nadzieję, że „ułatwi ona prace komisji i będzie wszystko uporządkowane i nie będzie żadnych wątpliwości w pracach i przyznawaniu nagród”. Do projektu uchwały nie było pytań, ani uwag, dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LIX/381/2022 w sprawie zmiany uchwały Nr XLIII/300/2021 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 27 października 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród sportowych za osiągnięte wyniki sportowe opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 23.
Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Panu Jerzemu Ratajczakowi.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Do projektu uchwały nie było pytań, ani uwag, dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LIX/382/2022 w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Panu Jerzemu Ratajczakowi opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 25.
Ad.13 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Pani Jadwidze Kicuł.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Do projektu uchwały nie było pytań, ani uwag, dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LIX/383/2022 w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Pani Jadwidze Kicuł opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 27.
Ad.14 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Pani Bożenie Pałubickiej.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Nadmienił, że wszystkie kandydatury włącznie z kandydaturą Pani Bożeny zostały wcześniej zaakceptowane przez Komisję powołaną do tego celu. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Do projektu uchwały nie było pytań, ani uwag, dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LIX/384/2022 w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo” Pani Bożenie Pałubickiej opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego stanowi załącznik nr 28 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 29.
Kolejno, Przewodniczący oddał głos panu Burmistrzowi, który z uwagi na fakt, iż był wnioskodawcą tych kandydatur- bardzo serdecznie podziękował za ich przyjęcie w poczet honorowych obywateli Gniewkowa. Przewodniczący Rady dodał, że wręczenie tych statuetek będzie miało miejsce na uroczystej sesji Rady.
Ad.15 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działania Burmistrza Gniewkowa.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i otworzył dyskusję.
Rady Stefański powiedział, że tę skargę „rozpatrywaliśmy tak można powiedzieć rzutem na taśmę z uwagi na przerwę wakacyjną i ona była powiązana też z innymi dokumentami”, co wywołało u radnego pewne obawy i prosił żeby mieszkaniec był na Komisji. Skoro jednak skarżący na Komisję nie został zaproszony, a na sesję już tak- to szkoda, że nie przyszedł, bo nie można było poznać innych okoliczności. Dlatego teraz już nie ma nad czym procedować, ani o czym mówić. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i prowadzący zamknął dyskusję dodając, że zgodnie z treścią uchwały skarga została uznana za bezzasadną. Zarządzono głosowanie dotyczące przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LIX/385/2022 w sprawie rozpatrzenia skargi na działania Burmistrza Gniewkowa opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego stanowi załącznik nr 30 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 31.
Ad.16 Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
Prowadzący obrady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelacje, bądź zapytanie i przypomniał, że zgodnie z art. 24 ustawy o samorządzie gminnym- winny one być złożone na piśmie. Kolejno oddał głos radnemu Stefańskiemu, który wcześniej złożył interpelacje do biura Rady. Pan Stefański na wstępie ponownie zaznaczył, że „pan Burmistrz czyta w moich myślach, ale wszystkiego nie wyczytał, muszę jeszcze coś wyartykułować”. Następnie radny odczytał treść ponownej interpelacji w sprawie wykonania nawierzchni z kostki brukowej na parkingu przy cmentarzu parafialnym w Szadłowicach (interpelacja stanowi załącznik nr 32 do protokołu). Pan Stefański odczytał też treść drugiej interpelacji- składanej po raz trzeci, a dotyczącej wykonania łącznika pomiędzy budynkiem Szkoły Podstawowej im. Księdza Ignacego Posadzego w Szadłowicach a toaletami położonymi na zewnątrz tego budynku (interpelacja stanowi załącznik nr 33 do protokołu). Kolejno głos zabrał pan Burmistrzu, który oznajmił, iż trochę radnego zaskoczy, bo choć może nie do końca czyta w jego myślach- to o tym łączniku dużo już rozmawiano i nawet odbyła się wizja lokalna z projektantem. Podkreślił, że to nie jest zadanie łatwe do zrealizowania nawet pod względem projektowym, bo po lewej stronie jest tam sala gimnastyczna i łącznik zasłoniłby wszystkie jej okna. Projektant miał coś wymyślić, ale z uwagi na proces inwestycyjny na terenie naszej Gminy nie miał na to czasu i jeszcze tego nie zrobił. Zna jednak sprawę i po tej interpelacji zapytany zostanie o podjęte w tej sprawie czynności. W kwestii interpelacji dotyczącej kostki na terenie parkingu cmentarza- pan Burmistrz przekazał, że sprawę zlecił tydzień temu do wyceny i czeka na kosztorys.
Zwracając się do Burmistrza- radny Stefański jeszcze raz, żartobliwie nadmienił, iż „strach się bać- rzeczywiście pan czyta w myślach”. Przyznał, że łącznik – to rzeczywiście ciężka inwestycja, bo to budownictwo kiedyś było zupełnie inne i tam dobudowano też część Szkoły do starej części, potem te toalety, bo one kiedyś były przy boisku. Teraz są bliżej Szkoły i według radnego mogłoby tam powstać coś „w jakieś tam formie oszklonej, mocno przeszklonej”. Z góry dziękując- pan Stefański wyraził opinię, że „na pewno damy radę i dzieci będą się cieszyły, bo wychodzenie dzisiaj na zewnątrz, to takie- budzi trochę już obawy rodziców i w pełni to jest uzasadnione. Bez względu na pogodę to poza okresem wakacyjnym- zawsze stanowi dla tych dzieci zagrożenie.”
Pan Burmistrz stwierdził, iż „nic ująć nic dodać”. Nadmienił jednak , że patrząc na wejście do Szkoły po stronie prawej- jest to pod względem technologicznym niemożliwe, ponieważ są tam schody prowadzące na piętro. Dlatego od tej strony dobudować takiego pomieszczenia nie można. Natomiast stworzenie tego „ciągu technologicznego, o którym pan radny mówi- na pewno powstanie w środku plac między salą gimnastyczną, a tym ciągiem technologicznym do tych ubikacji.” Do rozstrzygnięcia byłaby też później kwestia zadaszenia tego placu, lub też zostawienia go. Zdaniem pana Burmistrza –jest tutaj kilka takich problemów, ale w XXI wieku projektant powinien sobie z tym poradzić pod względem architektonicznym.
Nikt więcej nie zgłosił pisemnych interpelacji i punkt został zamknięty.
Ad.17 Wolne głosy, zapytania i wnioski.
W kwestii formalnej do wystąpienia pana Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny- radny Gołaś zgłosił, że tam się mały błąd wkradł, „bo pani nauczycielka języka angielskiego- pani Monika jest nauczycielką w Szkole Podstawowej w Murzynnie, a nie w Kijewie”. Pan Burmistrz przeprosił za tą nieścisłość.
Radny Chrzanowski zgłosił pytanie na temat parkingu przy Klubie Seniora, „czy jakieś kroki podczas wakacji zostały zrobione z odprowadzeniem
wody z tego terenu”. Pan Burmistrz potwierdził, że takie czynności zostały podjęte, natomiast nie ma informacji, co do efektów tych prac. Sprawę odwodnienia tego terenu przekazał do Przedsiębiorstwa Komunalnego i wykonawca, który robił ten parking miał razem z panem Prezesem znaleźć rozwiązanie. Przed Klubem Seniora po prawej stronie jest studzienka, do której można tą wodę odprowadzić, także jest szansa, że w tym roku jeszcze zostanie to poprawione.
Zaznaczając, że spodziewa się, że pan Burmistrz jednak odpowie, bo nie zadzwonił do niej po ostatniej sesji- radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz zgłosiła pytanie o progi i przystanki „z uporem maniaka powtarzane od kilku sesji”. Radna zapytała, czy coś w tej sprawie się zadziało do tego czasu. Burmistrz przyznał, że nie zadzwonił do radnej, za co przeprosił, ale stało się tak, ponieważ nie miał żadnych informacji na ten temat. Teraz natomiast jest po zdawkowej informacji od pana projektanta, który zajmuje się dzisiaj praktycznie tematami wszystkich dróg w Gminie, że pracuje nad tym i to jest informacja z dzisiaj. Burmistrz wyraził nadzieję, że zadzwoni do pani Wodniak-Kuraszkiewicz w tygodniu i doprecyzuje tą odpowiedź, ponieważ umówił się z nim na spotkanie w Urzędzie.
Radna zgłosiła też, że lampa przy ścieżce rowerowej, przy wjeździe na osiedle w Chrząstowie nadal nie działa i nie wie, czy tam była jakaś interwencja naprawcza, czy nie. Pan Burmistrz odpowiedział, że temat ten jest bardziej skomplikowany i powiązany z tematem lamp nieświecących w Lipiu. Firma, która wykonywała ścieżkę rowerową z Gniewkowa do Kaczkowa i z Lipia do Murzynka podłączyła lampy, natomiast nie podłączyła ich do prądu z uwagi na to, że nie wykonała projektu. Teraz tworzone są projekty energetyczne tylko po to, aby te lampy podłączyć. Burmistrz zaznaczył, że nasz błąd w tym przypadku polegał jedynie na tym, że ścieżkę rowerową sprawdzano pod względem technologicznym w ciągu dnia, a wtedy trudno jest sprawdzić oświetlenie. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz przekazała jeszcze pytanie od mieszkańców ulicy Powstańców Wielkopolskich i ulicy Cmentarnej o możliwość montażu ławek przy skwerze między Szkołą Branżową a Środowiskowym Domem Samopomocy. Tam jest dosyć fajne miejsce do odpoczynku i mieszkańcy mają pytanie, czy nie można by było tam rzeczywiście posadowić ławek. Radna dodała, że tam kiedyś ławeczki były i można było sobie usiąść, a w tej chwili ich nie ma. Burmistrz zapowiedział, że chciałby przekazać głos w tej sprawie pani Kierownik Kłosowskiej i dodał, że „my zlikwidowaliśmy ławki, które były w Parku z uwagi na to, że wtedy mieliśmy interpelacje mieszkańców, że zbierają się tam osoby, które piją alkohol i lepiej będzie gdyby tych ławek nie było”. Zaznaczył, że mówi o tym skwerze, gdzie ławkę zlikwidowano, bo tam zostawały butelki po alkoholu i różnego rodzaju inne śmieci, które budziły odrazę mieszkańców. Natomiast jeżeli chodzi o ławki wzdłuż chodnika prowadzącego do Parku Wolności- to są plany, żeby te ławki tam poustawiać, co wymaga pozwolenia, bo to jest droga wojewódzka. Radna zapytała też o ewentualny montaż ławek wzdłuż ścieżki rowerowej, bo też takie są pytania. Zaznaczyła, że mimo, iż jest to ścieżka rowerowa, to bardzo dużo mieszkańców tam spaceruje, chodzi o kijkach i pytają o to osoby starsze z Kaczkowa, z Chrząstowa. Burmistrz zwrócił uwagę, że był to projekt unijny, a każdy taki projekt ma swoją gwarancję, dlatego musi skontaktować się w tej sprawie z Urzędem Marszałkowskim, aby zapytać czy można ingerować w te rzeczy. Uzupełniając wypowiedź pana Burmistrza- pani Kłosowska przekazała, że wcześniejsze ławki były kilkanaście razy dewastowane. Były zgłoszenia od pani Dyrektor Środowiska Domu Samopomocy oraz pani Dyrektor „Szkoły Zawodowej”, żeby natychmiastowo zlikwidować te ławki ze względu na to, że bardzo zaśmiecany był znajdujący się tam stawek. Oni nie nadążali sprzątać potłuczonych butelek, a to stwarzało zagrożenie bezpieczeństwa, dlatego podjęto decyzję o usunięciu tych ławek.
Radny Tomasik powiedział, że jedna sprawa, o którą miał zapytać dzisiaj już się wyjaśniła- tj. nawodnienie na stadionie. Zaznaczył, że z tego, co wie, nawodnienie działa za co serdecznie podziękował, że „po długiej walce udało nam się tą inwestycję zakończyć”. Burmistrz oświadczył, że jakby z własnego doświadczenia zawodowego, bo 8 lat pracował w tym zawodzie- nie spotkał takiego przypadku, aby wysiadła pompa głębinowa, bo jest to bardzo rzadkie w studniach głębinowych 45 m. Była to zatem „awaria potężna, bardzo duża, koszty ogromne, natomiast to wszystko wzięła na siebie firma, która to instalowała”. Wyraził wdzięczność za takie rozwiązanie, bo wykonawca jak tylko mógł to przyjechał i to naprawił. Radny Tomasik przyznał, że dużo było z tym problemów i „chocków-klocków”, ale koniec końców- inwestycja jest zakończona. Podziękował panu Burmistrzowi za pilotowanie tego. Burmistrz zaapelował natomiast do pracowników, którzy się opiekują tą studnią, aby 3 razy w roku przeprowadzać jej konserwację, według zaleceń przekazanych przez pracownika firmy, która to naprawiła. Pan Tomasik przypomniał, że na poprzedniej sesji dostał zapewnienie, że oświetlenie w centrum miasta będzie poprawione. Stwierdził, że może jest mało spostrzegawczy, ale wydaje mu się, iż cały czas na ulicy Sobieskiego te lampy są bardzo mocno przyciemnione, a miały być wymienione. Trochę czasu minęło i nic się nie zmieniło w tym temacie. Burmistrz uznał, że może się nie zrozumieli, bo to nie jest wina lamp, tylko wina kloszy. Na to trzeba poszukać środków w budżecie, a teraz cokolwiek znaleźć jest bardzo trudno. Te klosze muszą być wymienione, bo one się już nie nadają do żadnego czyszczenia, one muszą być po prostu nowe, a wtedy to na pewno tam będzie duża poprawa tego oświetlenia. Pan Straszyński nadmienił, iż chciałby, aby udało się to zrobić przed Bożym Narodzeniem. Pan Tomasik zauważył, że nie ma jednak gwarancji, że w tegorocznym budżecie środki na to się znajdą, dlatego wyraził nadzieję, że na przyszły rok-to już będzie uwzględnione na 100%. Pan Burmistrz powiedział, że czynione będą starania, aby było to w tym roku, natomiast o szczegółach radni będą informowani przy kolejnej sesji, czy przy kolejnych spotkaniach na Komisjach. Pan Tomasik przekazał, że mieszkańcy Lipia zgłosili mu zapytanie, czy istnieje możliwość zamontowania sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych, które poprawiłoby bezpieczeństwo dzieciaków przechodzących na przystanek, który znajduje się przy pałacu. Jest tam dosyć duży ruch pieszy i mimo ograniczenia do 50 km na godzinę na tym odcinku przy skrzyżowaniu- to jednak rodzice mają duże obawy o bezpieczeństwo zwłaszcza tych młodszych dzieciaków, które chodzą na autobus. Radny zapowiedział, że jeżeli nic się nie wydarzy w tym zakresie, to on napisze interpelację w tej sprawie na kolejną sesję, bo to wypłynęło dopiero dzisiaj. Burmistrz przypomniał, że tą sprawę na poprzedniej sesji, albo jeszcze na sesji majowej poruszał radny Otremba. Ona jest zgłoszona do Dyrekcji Dróg
Wojewódzkich i tam nastąpi zmiana organizacji ruchu. Gmina wykonała swoją część- wyremontowała tą drogę. Po lewej stronie teraz również inwestor, który przeprowadził remont już uporządkował wszystko przed tym budowanym budynkiem i teraz można dalej prosić Dyrekcję Dróg Wojewódzkich o to, aby przystąpiła do zmiany organizacji ruchu tak, aby na tej drodze w stronę Gąsek, w stronę Murzynna, czy Murzynka i w stronę Gniewkowa- powstały przystanki i przejście dla pieszych. Zaznaczył, że może być ciężko z sygnalizacją, ale zmiana organizacji ruchu jest tam możliwa i to poprawi sytuację. Cała zmiana organizacji ruchu będzie jednak po stronie Dróg Wojewódzkich. Zwracając się do pana Przewodniczącego- pan Tomasik oświadczył, że tak sobie ostatnio myślał, że bywał na sesjach w poprzedniej kadencji i zawsze tu było mnogo od dyrektorów jednostek, którymi zarządza Gmina. W tej kadencji, po powrocie z pandemii dobrym przykładem jest Dyrektor Ośrodka Kultury, który na sesjach bywa i odpowiada na pytania i wątpliwości radnych. Zapytał, czy dyrektorzy są zapraszani na sesję i po prostu nie przychodzą z własnej woli. Przewodniczący zapewnił, że są zapraszani, choć nie ma obowiązku uczestniczenia w sesjach. To samo dotyczy sołtysów. Prowadzący zaznaczył, że jeżeli są jakieś pytania do dyrektorów szkół, czy w innych sprawach- to radny może tutaj zadać. Pan Tomasik zaznaczył, że nie chodziło mu tylko o dyrektorów szkół, ale też kierowników pozostałych jednostek organizacyjnych.
W związku z tymi światłami, które nie zostały podłączone w czasie budowy ścieżki- radny Stefański wystąpił z zapytaniem o to, kto zapłaci teraz za ten projekt i podłączenie. Pan Burmistrz oświadczył, że czynione będą starania, „aby zrobić to w dobrych relacjach z panem Dyrektorem ENEI i to raczej będzie bezkosztowo”. Jeżeli natomiast będzie to kosztowało Gminę- to jest problem, bo nie wiadomo, czy ta firma jeszcze istnieje. Szacunkowa wartość tego projektu energetycznego to jest 2500 zł. Radny Stefański ponownie nawiązał do kwestii kwoty przeznaczonej na koszty sądowe i zapytał pani Skarbnik, czy w sytuacji kiedy to Gmina podaje kogoś do sądu, to oznacza, że te pieniądze wrócą do budżetu jeśli sprawa będzie wygrana. Poprosił też o informację, kiedy one wrócą, bo może to przeoczyć. Pan Burmistrz powiedział, że mamy doświadczenie, iż sprawy takich dużych odszkodowań trwają bardzo krótko. Sąd wzywa zazwyczaj do polubownego załatwienia sprawy między stronami. Nawet kiedy sprawa się toczy w sposób polubowny- to koszty postępowania i tak strona pozwana musi nam zwrócić. Pani Mecenas przyznała, że cała kwota jest zwracana, o ile sprawa jest wygrana. To są kary umowne i tutaj konieczność dochodzenia na drodze sądowej wynika z tego, że mamy jeszcze cały czas przepisy covidowe, które chroniły wykonawców i nie pozwalały nam potrącać kar umownych z przysługującego wynagrodzenia. W związku z tym trzeba było po prostu wypłacić wynagrodzenie, wiedząc że ta wierzytelność gdzieś tam jest i musimy dochodzić jej na drodze sądowej ponosząc wstępnie koszty opłaty sądowej. Jakie będą ostateczne koszty postępowania po zakończeniu sprawy- ciężko przewidzieć, może na przykład będzie potrzebny biegły sądowy, a to znowu doda jakieś koszty. One są na końcu rozliczane. Radny Stefański zauważył, że pani Mecenas swoją wypowiedź rozpoczęła od słów „jak wygramy”, a gdyby rozpoczęła od „kiedy wygramy”- to by był bardziej spokojny. Pani Pokorska jeszcze raz zaznaczyła, że to są kary umowne, jest kontrakt, „więc myślę, że jak najbardziej racja jest po naszej stronie, bo nie było tutaj terminowego wykonania”. Ewentualnie może być kwestia „miarkowania wysokości kar umownych”, ale to już wyjdzie w trakcie procesu.
Radny Gremplewski oświadczył, iż chciał tylko powiedzieć, że pan Burmistrz nie jest jedyną osobą jak się okazuje, która czyta w myślach, bo radny Chrzanowski też go ubiegł z pytaniem dotyczącym tego odwodnienia przy Klubie Senior Plus. Stwierdził, że stało się to zapewne dlatego, że z troską równą jego- obserwuje teren i po prostu jest również zainteresowany, żeby tą sprawę szybko rozwiązać. Nawiązując do interpelacji złożonych w przerwie międzysesyjnej powiedział, że oczywiście odpowiedzi otrzymał i zgłoszona lampa została naprawiona, ale chciał jeszcze dopytać o informację zawartą w tej odpowiedzi, że został zlecony przegląd stanu technicznego oświetlenia. Zapytał, czy dokonano rzeczywiście takiego przeglądu pozostałych lamp, czy tylko tam, gdzie była uszkodzona lampa. Pan Burmistrz odpowiedział, że „nie wiem, co autor miał na myśli tutaj pisząc o tym stanie lamp”, ale trzeba zwrócić uwagę na to, że większość lamp na osiedlu jest po stronie KSM, a Gmina ma tylko niektóre lampy. 85% - są to lampy, które należą do KSM. Pan Gremplewski zapewnił, że zdaje sobie z tego sprawę , ale na tej ścieżce pomiędzy blokami- „to jest akurat kwestia Gminy”, dlatego o te lampy pytał. Pan Burmistrz zobowiązał się to sprawdzić. Nawiązując do drugiej interpelacji- radny zaznaczył, że ona ponawia jego interpelacji z 2019 roku. Dodał, że dzisiaj był z panem Burmistrzem na wizji lokalnej, a w odpowiedzi ma zaznaczone, że zadanie wymaga zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych w budżecie Gminy i zostanie zrealizowane w zakresie uzgodnionym podczas wizji lokalnej. Dziś pan Burmistrz mówił, że zrobiony projekt zakładał postawienie tej barierki praktycznie na całej długości skarpy, ale radny nie wie skąd w ogóle wziął się taki pomysł, żeby na całej długości tej skarpy wstawiać tą barierkę. Nie o to radnemu chodziło, ale cieszy się, że dzisiaj doszło „do jakby zbliżenia naszych stanowisk w sensie wyznaczenia tego miejsca, w którym ta barierka ma stanąć”. Pan Gremplewski wyraził nadzieję, że po prostu w najbliższej przyszłości te środki się tam znajdą i uda się zabezpieczyć ten teren. W związku z tym, że radny składał również interpelację w sprawie rewitalizacji terenu przy stawku nawiązał do kwestii brzydkiego zapachu unoszącego się z tego stawku. Zaznaczył przy tym, że teraz i tak mamy trochę lżejszą pogodę, natomiast jak będzie słońce, to raczej będzie się to pogłębiać. Dlatego taka jest prośba radnego, może również napisze kolejną interpelację w tej sprawie, żeby znaleźć jednak środki na rewitalizację tego terenu, a przede wszystkim na oczyszczenie tego stawku. Pan Gremplewski powiedział, że rozmawiał z panią Kierownik Kłosowską, która ma jakieś wstępne rozpoznanie tego tematu i chciałby, żeby znaleźć na to środki, bo one nie „są jakieś nie wiadomo, jak poważne, nie mówimy o milionowych nakładach”. Radny wyraził nadzieję, że uda się te środki znaleźć i ten teren oczyścić, a potem go ewentualnie w jakiś sposób zagospodarować, bo jakiekolwiek prace bez oczyszczenia tego terenu oraz oczyszczenia stawku mijają się z celem. Przypomniał też, że jest to jedyne miejsce w bezpośredniej bliskości osiedla, które jest terenem zielonym, i które służy wypoczynkowi mieszkańców. Jest tam też plac zabaw dla dzieci, ale w takich warunkach niekomfortowych rzadko kto chce tam wypoczywać. Burmistrz oświadczył, że ten akwen wodny, który tam się znajduje on jest od lat, a wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że tych potrzeb na terenie Gminy jest mnóstwo. Radny powiedział, że na to potrzeba niedużych środków, „ale to są już duże tysiące złotych, które trzeba wydać, czy setki tysięcy”. Podobnie jak radny przyznał, że „robienie czegoś, aby zrobić i później wracać do tego nie ma największego sensu, tylko że nieraz tak trzeba, bo nie robić nic- to jest jeszcze gorzej”. Burmistrz zapowiedział, że jeśli znajdą się środki, czy to w kolejnym budżecie, czy może przez jakąś dotację powiązaną z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska- to będzie wówczas łatwiej to zrealizować. Pan Straszyński przypomniał też, że na podobny cel, choć może nie na tak duży teren , bo na zagospodarowanie przestrzeni przy Klubie Seniora zapłacono 200.000 zł. Tu jest większa powierzchnia i problem oczyszczenia tego zbiornika, więc na pewno te prace są bardziej skomplikowane. Zapewnił, że wie, iż wykonanie tego jest potrzebne i od dwóch lat prowadzone są rozmowy w Referacie Ochrony Środowiska. Przewiduje się wykonanie projektu na zagospodarowanie tego terenu, ale jest naprawdę dużo zadań, które zaczynamy, i które robimy. Radny Gremplewski przyznał, że rzeczywiście potrzeb jest wiele w każdej właściwie przestrzeni naszej Gminy, ale na to zadanie jego zdaniem spojrzeć należy przez pryzmat tego, jak dużo mieszkańców naszej Gminy zamieszkuje tamten teren, ilu mieszkańców z niego korzysta. Patrząc przez ten pryzmat- to według pana Gremplewskiego jest to jak najbardziej zasadne, żeby się nad tym pochylić w najbliższym czasie, bo ten problem będzie narastał z uwagi na zmianę klimatu. Burmistrz uznał, że radny wyczerpał argumentację i zgodził się z tym, że powinno się to zrobić i choć teraz uwaga skupiona jest na inwestycjach strategicznych dla naszej Gminy, to nie zapomina się o takich sprawach, ale pieniędzy na tego typu działania zawsze brakuje. Pan Burmistrz przyznał, że jest jeszcze wiele przetargów do rozstrzygnięcia, aczkolwiek nie chce mu się wierzyć w to, że jakieś oszczędności powstaną, bo inflacja osiągnęła 16,1%, czyli od 25 lat najwyższy poziom w Polsce. Ceny raczej nie będą pozwalały na powstawanie oszczędności w dzisiejszym budżecie, żeby to jeszcze zrobić, a priorytetem jest osuszenie tego miejsca i wyczyszczenie dna stawku. Pan Burmistrz wyraził nadzieję, że po takim zabiegu problemu już tam nie będzie i zauważył, że tegoroczne lato było wyjątkowo ciepłe, a to niestety, ale negatywnie działa na takie otwarte, małe akweny wodne. Wyraził opinię, że ta fontanna uratowała te stworzonka, które tam żyją, te rybki, które tam dzieci łowią, bo ona natleniania wodę. Wskazał przy tym przykład jeziora w Suchatówce, czy wód w Michałowie, gdzie niestety również w tym okresie międzysesyjnym straż pożarna tą wodę natleniała. Jeszcze raz zapewnił, iż zdaje sobie z tego sprawę, że temat jest ważny dla mieszkańców, dla tej społeczności lokalnej i będzie się do niego wracać, choć tu dużo zależy też od radnych. Nawiązując do słów Burmistrza o tym wyjątkowo gorącym lecie- radny Gremplewski zauważył, że lepiej nie będzie, a może być tylko gorzej. Wyraził też opinię, że jeśli rozpocznie się nawet od samego stawku, to już temat będzie zaczęty i będzie to jakaś praca, która na pewno nie pójdzie na marne i od tego właściwie trzeba tam ten teren zacząć porządkować.
Radny Stefański zapytał o orientacyjny koszt przedsięwzięcia wypompowania wody i wyczyszczenia dna stawku. Pan Burmistrz poprosił Przewodniczącego o głos dla pani Kierownik Kłosowskiej. Pani Kierownik przypomniała, że mówiła to już na Komisjach wspólnych, że na początku roku dwie firmy, dwóch specjalistów wypowiedziało się i oszacowało koszty wypompowania wody, wywozu namułu i oczyszczenia, tego tataraku, który rośnie w koło, jego przycięcie i wyrównanie tych skarp, bez kosztów wywozu odpadów i
bez kosztów transportu- to kwota ok. 70.000 zł. Drugą taką kwotę – w zależności od tego ile będzie kosztować tona odpadu, tego namułu należy liczyć na jego wywóz.
To są kwoty z początku tego roku.
Radny Pułaczewski oświadczył, że chciałby poruszyć dwie rzeczy- pierwsza to możliwość modernizacji Orlika przy Szkole Podstawowej Nr 1 (szatnie). Z uwagi na nieobecność pana Dyrektora- radny poprosił o przekazanie tego zapytania i stwierdził, że szatnie tak naprawdę nadają do wyburzenia, bo już niewiele można z nimi zrobić. Radny zgłosił też uwagę odnosząca się do koszy na śmieci (segregowane), które praktycznie codziennie „GOK” rozstawia. One są zapełnione w całości i radny zapytał, czy nie dałoby się poczynić ustaleń z Przedsiębiorstwem Komunalnym, żeby te kosze były po prostu częściej wywożone. W okresie letnim wystarczy dzień, dwa i praktycznie one są pełne, a przy okazji butelki
walają się po całym boisku. Druga rzecz- to plany co do ulicy Piasta, o których wcześniej rozmawiano, a nadal ta ulica wygląda, jak wygląda. Przypomniał, że Burmistrz powiedział że są plany Ministerstwa- bodajże Obrony Narodowej i zapytał, czy coś w tej materii się zmieniło. Odnosząc się do drugiej sprawy- pan Burmistrz powiedział, że na kolejnej sesji będzie przestawiać radnym uchwałę o przekazaniu gminnego odcinka ulicy Piasta do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Jest już stworzony projekt PFU, ale żeby mógł być stworzony na całej długości tego odcinka, czyli od zakrętu z DK15, „aż do naszego tutaj asfaltu”, to była propozycja, abyśmy ten nasz odcinek (ponad 100 m) przekazali do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku odbędzie się spotkanie z przedsiębiorcami i mieszkańcami zainteresowanymi przebudową tej drogi, z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego i może nawet na tej sali ,ponieważ ta droga będzie poszerzona, prawdopodobnie będzie wchodziła w istniejące ogrodzenia. W kolejnym etapie- ten projekt ma być w tym roku zatwierdzony przez Urząd Marszałkowski, a jeżeli się uda- to jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie również przetarg na modernizację tej drogi.
To zdaniem Burmistrza dobre informacje, bo się w końcu coś ruszyło, a ta sprawa się ciągnie od 2019 roku. Wcześniej była objęta wielką tajemnicą. Odnosząc się natomiast do wskazanego przez radnego kompleksu przy Szkole Podstawowej Nr 1- pan Burmistrz oznajmił, iż napisany zostanie wniosek do Ministerstwa Sportu, co może uda się w tym miesiącu. Jest taki program renowacji boisk, Orlików i jeżeli takie środki zostaną pozyskane, to czynione będą starania, aby te wszystkie boiska sportowe, które wymagają remontu – „aby je tam właśnie zgłosić.” Burmistrz dodał, że część tego, o czym radny powiedział, o tej szatni przy Szkole Podstawowej Nr 1- jeszcze w tym roku będzie rozebrane i zostanie tylko ten jeden budynek, który spełnia wymogi sanitarne. To miejsce po tym budynku zostanie zagospodarowane dla dzieci, żeby te młodsze pociechy, które przychodzą z rodzicami- mogły się tam swobodnie, przy tym boisku bawić.
Radny Otremba „w nawiązaniu do tych dobrych wiadomości odnośnie tych przetargów” zapytał, czy można się spodziewać, że to będzie już we wrześniu, czy będzie to jakoś później. Burmistrz powiedział, że jak już mówił wcześniej- przetargi planuje się ogłaszać jak najszybciej, po tej dzisiejszej sesji, kiedy przyjęta zostanie zmiana do budżetu. Burmistrz zaapelował o cierpliwość, bo to jest bardzo skomplikowane, jeżeli chodzi o Polski Ład i pewne rzeczy trzeba było uzgadniać z PKP. Te uzgodnienia, jak wynika z informacji z dnia dzisiejszego- już są w Urzędzie i można teraz przystępować do tych przetargów. Projektant przesłał też już na stanowiska merytoryczne odpowiednie dokumenty związane ze świetlicami, komplety dokumentów dotyczące amfiteatru, „bo boisko w Lipiu to jest, jakby mniejszy kaliber”. Na zamówieniach publicznych jest jedna osoba i oprócz tego są jeszcze inne, mniejsze zamówienia wewnątrz naszych referatów, którymi ta osoba również się zajmuje. Pan Straszyński zapewnił, że czynione będą starania, aby wszystkie przetargi wyszły do następnej sesji, ale czy to się uda tego naprawdę nie wie, bo niektóre sprawy nie zależą od nas. Aby tak się stało- pan Otremba stwierdził: „zacytuję pana Przemysława- będę trzymał kciuki, też będę leżał krzyżem”.
Radny Tomasik powiedział, że doraźnie ulica Piasta chyba została zrobiona, trochę została polepiona i te warunki się poprawiły na tej ulicy. Pan Burmistrz stwierdził, że tak się stało, bo po ostatniej sesji, czy przed tą przerwą wakacyjną wystąpiono do Zarządu Dróg Wojewódzkich, aby z uwagi na fatalny stan tej drogi, by ją naprawić. Niestety, patrząc na drogę wojewódzką od strony Chrząstowa, czy Kaczkowa to do dzisiaj nie można się jednak doprosić zlikwidowania tej dziury, która jest w stronę Wielowsi. Niby robi to ta sama firma, niby ten sam temat, ale zupełnie inne zlecenia i to wygląda inaczej. Pan Tomasik nawiązał do wypowiedzi pana Gremplewskiego i zaznaczając, że „z tym nie chciałbym absolutnie żadnych sporów toczyć” wyraził nadzieję, że pierwsze oszczędności jakie się znajdą, to będą przeznaczone na wymianę tego oświetlenia na ulicy Sobieskiego. Burmistrz podsumował tą wypowiedź stwierdzeniem, że „są to właśnie te dylematy”.
Radny Orent powiedział, że z jednym pytaniem ubiegł go kolega Stefański, bo również chodziło mu o to, kto będzie płacił za te projekty tych lamp oświetleniowych w Lipiu i w Chrząstowie przy ścieżkach. Radny zgłosił też, że trzeba byłoby zrobić zgłoszenie do ENEII, bo w Suchatówce pod linią wysokiego napięcia rosną wysoko drzewa i już są wyżej nawet jak te słupy i linia. Tam potrzebna jest wycinka tych samosiejek, wysokich brzóz, które rosną przy stawku. Pan Burmistrz powiedział, że po każdej sesji tworzony jest protokół, który trafia na stanowiska merytoryczne. Ta uwaga zostanie przesłana tutaj do „działu dróg”. Pan Orent wyraził obawy, aby tej linii nie zerwało. Pan Burmistrz zapewnił, że stosowne pismo w tej sprawie wystosowane zostanie do zarządcy. Radny Orent nawiązał też do tematu dożynek oświadczając, że chciałby podziękować pracownikom Gminy na czele z Burmistrzem za pomoc w ich zorganizowaniu, również mieszkańcom Suchatówki oraz KGW w Suchatówce, wszystkim sołectwom za wystawienie stoisk, za wykonanie witaczy przy drogach dojazdowych do Suchatówki. Nadmienił, że gospodarzem dożynek była Gmina, dlatego też duże brawa należą się pracownikom „GOKU” na czele z panem Dyrektorem Pawłem Mikuszewskim. Słowa podziękowania radny skierował również do Księdza Proboszcza za odprawienie mszy dożynkowej w Suchatówce. Na koniec podziękowania skierował do wszystkich gości, którzy licznie przybyli do Suchatówki, bo „jak wiemy- bez mieszkańców naszej Gminy dożynki nie byłyby tak udane” i to właśnie oni stworzyli piękną atmosferę. Pan Burmistrz również podziękował wszystkim, którzy przyczynili do tych dożynek” i podzielił się opiniami osób z zewnątrz, które były na dożynkach powiatowych w Janikowie i były w Suchatówce i stwierdziły, że „u nas panował taki rodzinny klimat dożynek i ta atmosfera była zupełnie inna, niż dożynkach powiatowych”. Pan Straszyński podkreślił, że bardzo się z tego cieszy, „bo jednak to są takie fajne słowa wsparcia i takie pozytywne tutaj wibracje”. Pan Burmistrz podziękował też radnemu Orentowi za to, że z uwagi na chorobę Sołtysa wziął wszystko na swoje barki i „można powiedzieć 72 godziny non stop pracował przy tych dożynkach”.
Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy Burmistrz planuje może jakiś nabór na stanowisko Kierownika SZEAS, czy coś będzie robił w tej kwestii czy nie. Burmistrz odpowiedział, że na razie w ogóle o tym nie myślał, bo jest zajęty zupełnie innymi sprawami Urzędu, przede wszystkim sprawami tych wszystkich dużych inwestycji i na tą chwilę obowiązki Kierownika pełni pani Wicleben, z którą bardzo dobrze się współpracuje. Odbywają się cykliczne spotkania z dyrektorami w Urzędzie, czynione są starania aby spotykać się co miesiąc i omawiać wszystkie rzeczy na bieżąco. Radna nawiązała też do naboru na specjalistę do spraw światy, który był ogłoszony przez Gminę i zapytała, czy on będzie kontynuowany. Burmistrz odpowiedział, że ten nabór on nie był rozstrzygnięty i na razie nie przewiduje żadnych innych decyzji w tym temacie.
Radny Stefański stwierdził żartobliwie, że porównując dożynki powiatowe i gminne- pan Burmistrz stawia go w niezręcznej sytuacji, na co pan Straszyński powiedział, że radny powinien być tam, „gdzie serce bliżej bije”.
Radny Bożko podziękował Burmistrzowi, panu Dyrektorowi, a także wszystkim pracownikom za festiwal pod hasłem „Muzyka, przyjaźń, pasja”. Goście z Holandii i z Ukrainy oraz z całej Polski bardzo podziwiali nasze miasteczko.
Wiceprzewodniczący Rady podsumował, że część już pytań w sprawie dróg zadano, ale chciał jeszcze zapytać, czy wiadomo coś o przejeździe kolejowym w kierunku Lipia, czy PKP będzie tam coś robić, czy nie. Burmistrz przyznał, że o tym nie mówił w swoim wystąpieniu, ale może radni zauważyli, że na ulicy Piasta powstało nowe przejście dla pieszych. Zaznaczył, że jest to ważne, bo od jutra wchodzą nowe przepisy drogowe i uprzedza, że tam wymijanie na pasach, lub też niezatrzymanie się na pasach- to jest 15 punktów plus co najmniej 800 zł. Zrobiono to przejście z uwagi na to, że inwestycja przy PKP dobiegła końca i trochę wymuszono to przejście od PKP. Nie było to łatwe do przeprowadzenia, ponieważ trzeba było przebyć drogę w Starostwie Powiatowym z pracownikami merytorycznymi, robiono badanie ruchu i dostarczano różne inne dokumenty.
Tym samym poprawiono w tym miejscu sytuację bezpieczeństwa osób, które przechodzą z ulicy Kolejowej na ulicę Dworcową. W kwestii załatwienia sprawy poruszonej przez pana Bajerowskiego- Burmistrz przekazał, że rozmawiał z panią Dyrektor PKP, która obiecała, iż w tym roku jeszcze do tej sprawy powróci. Radny Bajerowski poruszył też temat bezpieczeństwa i świateł na skrzyżowaniu drogi krajowej w Wierzchosławicach z drogą powiatową do Ostrowa. Pan Burmistrz odpowiedział, że tym razem żadnych informacji ze strony pana Dyrektora GDDKiA nie posiada, ale do następnej sesji spotkanie z nim jest niezbędne, a ta potrzeba wynika też z innych spraw. Jest to związane przede wszystkim z rozmowami, jakie prowadzone są z inwestorem, który chce budować Lidla w Gniewkowie przy drodze krajowej nr 15. Burmistrz zaznaczył, że nie mówił o tym, bo nie chciał, aby zostało to przekazane, a potem mogłoby się okazać, że nie będzie to realizowane. W tej sytuacji niezbędna byłaby „przychylna postawa pana Dyrektora, dlatego też jak tylko będę się widział z panem Dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg, no to te sprawy wszystkie, o których rozmawialiśmy tutaj i z panem Gremplewskim i z panem Chrzanowskim- na temat chodnika między stacją benzynową a ulicą Działkowców - również zostanie w tym spotkaniu poruszona, a także ta sprawa tego skrzyżowania między Ostrowem a Wierzchosławicami”. Radny Bajerowski przypomniał, że na ostatnim posiedzeniu Komisji rozmawiano o placu zabaw przy stawku na osiedlu w Gniewkowie, o urządzeniach, które wymagają smarowania, „bo ciężko niektóre chodzą, nawet Przewodniczący to później mi potwierdził”. Żartując, pan Burmistrz stwierdził, że „tyle było tych problemów na Komisjach, że pan Prezes się rozchorował”. Zapewnił jednak, że takie rzeczy będą załatwione od ręki, a może już są załatwione. One zostały przekazane już pracownikom PK. Wskazując na skrzyżowanie drogi powiatowej z wojewódzką (zjazd na Wielowieś) radny przypomniał o dziurze, wyrwie, która jest niebezpieczna, zwłaszcza jak popada deszcz i jest tam woda. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że mówił już, że te właśnie rzeczy były zgłaszane od razu i ulica Piasta została naprawiona, natomiast tego skrzyżowania nie zrobiono. Oczekuje się na naprawę tej wyrwy.
Nawiązując do uwagi o urządzeniach na placu zabaw na osiedlu w Gniewkowie- Przewodniczący Rady dodał, że tam tralka bardzo ciężko chodzi i trzeba mieć dużo siły, żeby ją pchnąć. Następnie poinformował, że kolejna LX sesja wstępnie zaplanowana jest na dzień 28 września 2022 r., ale data ta może ulec zmianie, o czym będzie się starał radnych jak najwcześniej poinformować. Zgodnie z przyjętym planem pracy Rady- jej tematem będzie sprawozdanie i ocena wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2022 roku.
Kolejno głos zabrał pan Z-ca Burmistrza, który przypomniał ,iż na posiedzeniu Komisji zaznaczył, że pod obrady sesji przekazana zostanie uchwała odnośnie upoważnienia Burmistrza do dysponowania środkami na węgiel. Nie ma jednak takiej delegacji ustawowej w związku z czym, tak jak pan Przewodniczący już zaznaczył- jeżeli tylko wpłyną środki od Wojewody, to wtedy trzeba będzie prosić Radę o zebranie się i podjęcie stosownej uchwały. Radny Tomasik zgłosił sugestię , że gdyby to była taka sesja ,która wymagałaby tylko jednej uchwały– to można byłoby ją zrobić on-line. Przewodniczący przyznał, że jeżeli tak będzie- to ta forma byłaby najbardziej optymalna.
Następnie głos zabrał mieszkaniec- pan M.R., który nawiązał do uruchomienia i uroczystego otwarcia świetlicy wiejskiej w Szadłowicach, w czym udział wziął pan Burmistrz oraz pan Przewodniczący i Wiceprzewodniczący. Pan M.R. podziękował i wyraził zadowolenie z tego, iż doczekał tego momentu. Zaznaczył przy tym, że wszystkie inwestycje procedowane przez radnych „muszą paść na podatny grunt i one same z siebie się nie zrobią i dlatego mówię, że około 40 lat mieszkańcy czekali na tą inwestycję i powstała”. Dlatego jest tu dzisiaj, żeby podziękować za zaangażowanie i za przyzwolenie na realizację tego zadania. Pan M.R. zaprosił też do Szadłowic proponując przyszłoroczne dożynki. Pan Burmistrz dodał, że to „bardzo piękna świetlica, widok z wieży naprawdę zapiera dech w piersiach”. Przypomniał też, że Kółko Rolnicze Szadłowice z inicjatywy pana M.R., przekazało do naszego budżetu 200.000 zł i tak naprawdę od tego zaczęła się procedura dobudowy tej świetlicy. Wyraził opinię, że to piękna świetlica, wywalczona również pod względem metrów przez radnego Stefańskiego, choć dzisiaj już nie ma co wracać do tego co było, tylko patrzeć w przyszłość. Burmistrz powiedział, że „mam nadzieję, że państwo też mają taką nadzieję, że ta świetlica będzie tylko i wyłącznie służyć mieszkańcom i ona jest wyjątkowa w swoim rodzaju, ponieważ jest piętrowa, z punktem widokowym. Tak, jak mówiłem na jej otwarciu- takiej świetlicy nigdzie na terenie miasta i Gminy Gniewkowo nie ma”. Przypomniał również, że pierwsza część tego remontu budynku bo byłym OSP została sfinansowana ze środków unijnych, z rewitalizacji w kwocie 600.000 zł, natomiast druga część- to dobudowa świetlicy i kolejne 600.000 zł w tym 200.000 z KR. Pogratulował mieszkańcom i jeszcze raz podziękował za tą decyzję Kółka Rolniczego, za tą wspólną inicjatywę przekazania tych środków Gminie Gniewkowo.
W związku z rozpoczynającym się jutro rokiem szkolnym Przewodniczący Rady życzył wszystkiego dobrego oraz powodzenia wszystkim placówkom oświatowym oraz kolegom radnym (nauczycielom) i oczywiście uczniom zdobywania tej potrzebnej wiedzy.
Pan Burmistrz zaznaczył, iż nie mówił tego w swoim wystąpieniu o pracy w czasie międzysesyjnym, ale wczoraj miał zaszczyt wręczyć stypendia naukowe dla najbardziej uzdolnionych uczniów na terenie miasta i Gminy Gniewkowo, których było 54. Stwierdził, że świadczy to o bardzo wysokim poziomie, co było widać po tych średnich. Jeszcze raz pogratulował wyników i życzył, aby ten nowy rok szkolny był stacjonarnie, a nie zdalnie. Zaznaczył też, że zmienione zostało rozporządzenie i dyrektorzy mogą decydować o organizacji zajęć w formule zdalnej. Wyraził nadzieję, że tak się jednak nie stanie oraz, że nie dojdzie do takiego momentu, iż nie będzie Gminy stać na ogrzewanie tych budynków. Pan Burmistrz zaprosił też wszystkich jutro na godzinę 1200 pod obelisk na obchody wybuchu II wojny światowej.
Radna Ilona Wodniak- Kuraszkiewicz odnośnie wypowiedzi pana Burmistrza na temat przyznanych stypendiów - pochwaliła się, że z jej miejscowości, z Chrząstowa było aż 9 stypendystów. Radna otrzymała gratulacje w związku z tym, a pan Przewodniczący dodał, że przy stypendiach średnia to minimum 5 i 5,3 także to świadczy o poziomie.
Ad.18 Zamknięcie obrad.
Wobec wyczerpania się porządku obrad ok. godz. 1806 Przewodniczący Rady zamknął LIX sesję.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie