Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr LX/2022 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 28 września 2022 r.


Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas LXI sesji w dniu 26 października 2022 r.

Protokół Nr LX/2022

 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 28 września 2022 r.  w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie

 
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.


                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1 ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie  gminnym  (Dz. U. z 2022 r., poz.559 ze zm. )- Przewodniczący Rady o godz. 1600  dokonał otwarcia LX sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że  w sesji uczestniczy  15  radnych,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania  prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).  .
                                         Przewodniczący powitał radnych, przybyłych gości, przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panem Burmistrzem na czele, kierowników jednostek organizacyjnych gminnych, a także wszystkich zainteresowanych mieszkańców (lista obecności zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).


 Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

                                         Przewodniczący oświadczył, że porządek obrad został radnym oraz zaproszonym gościom dostarczony i zaproponował odstąpienie od jego odczytania.  

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu  LIX sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):
    -dyskusja,
    -przyjęcie informacji.
  5. Sprawozdanie i ocena z wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2022 roku:
    -przedstawienie informacji,
    -dyskusja,
    -głosowanie w sprawie przyjęcia informacji.
  6. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2022:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -głosowanie nad projektem uchwały.
  8. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie pozbawienia drogi gminnej nr 151114C (ul. Piasta) na odcinku o długości 187 m od początku drogi wojewódzkiej nr 299 (km0+000) do skrzyżowania z ul. Dreckiego, kategorii drogi gminnej:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy i Miasta Gniewkowo na lata 2022-2036:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie oraz przystąpienie Gminy Gniewkowo do Stowarzyszenia Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Powiatu Inowrocławskiego:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -przyjęcie  uchwały.
  12. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
  13. Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
  14. Zamknięcie  obrad sesji.

   

Przewodniczący zapytał, czy do zaproponowanego porządku obrad są jeszcze jakieś wnioski, ale nie było chętnych do zabrania głosu i przystąpiono do głosowania w sprawie jego przyjęcia.  Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr  3  do protokołu.

Przyjęty porządek obrad
:  j.w.  

                             


Ad.3 
Przyjęcie protokołu  LIX  sesji.


                                         Przewodniczący Rady poinformował, że protokół  LIX sesji, która odbyła się w dniu  31 sierpnia 2022 r.  był wyłożony  w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu  LIX sesji.
Podsumowując wynik głosowania podał, że udział wzięło w nim 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem protokołu .

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad.4 Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

 

                                               O zabranie głosu Przewodniczący Rady poprosił Z-cę  Burmistrza- pana Jarosława Tomczyka.  Z-ca  w  imieniu Burmistrza Gniewkowa przekazał, że  1 września 2022 r. Burmistrz wziął udział w manifestacji patriotycznej pod obeliskiem w lasach gniewkowskich. Nadmienił, że tak jak pan  Burmistrz przekazał na poprzedniej sesji- wszystkie mogiły, nie tylko te w lesie, zostały poddane gruntownej renowacji i będą one dalej świadczyły o naszej historii.  3 września 2022 r. w Wierzchosławicach odbył się festiwal „Barwy folkloru polskiego”. Za organizację tego wydarzenia  w szczególności podziękował  pani Sołtys Małgorzacie Zdrojewskiej, która była jego współorganizatorem. W okresie sprawozdawczym zakończono procedurę przetargową na boisko w Lipiu i  na dzisiejszą sesję przedstawiono zmiany, które zasilą m.in. to zadanie. Ogłoszono kolejny przetarg na komputery i tym razem wpłynęło 13 ofert, które teraz są weryfikowane pod względem prawno-merytorycznym.
W dniu wczorajszym natomiast  unieważniony został przetarg na zadanie wodno-kanalizacyjne z uwagi na brak ofert.  Ogłaszany jest kolejny przetarg. Wysłane zostały  zapytania ofertowe na opał do świetlic i oferty mogą być składane do poniedziałku. Z-ca Burmistrza przypomniał, że  na posiedzeniu Komisji poruszane były sprawy związane z lampami, dlatego wyjaśnił, że jeśli  o lampy w Chrząstowie i Lipiu- to trwają rozmowy i prace z firmą ENEA Oświetlenie,  aby jak najszybciej doprowadzić do działania tych punktów.  Dodatkowo zgłoszona jest lampa w Kaczkowie przy ścieżce rowerowej, która ma być naprawiona w pierwszej połowie października, podczas montowania lamp z budżetu obywatelskiego.
W związku z przebudową ulicy Cegielnej- do połowy października firma planuje zakończyć wszystkie prace. Pan Tomczyk powiedział, że   były pewne opóźnienia przy budowie ścieżki rowerowej w Suchatówce, bo był problem z zakupem materiałów. Z pozyskanych informacji wynika, że firma zakupiła już cały materiał i wkrótce przystąpi do pracy. Termin oddania tej ścieżki przypada na dzień 31 grudnia 2022 r. Z-ca Burmistrza poinformował, że trwają prace przy budowie budynku  przy ulicy Cmentarnej. Burmistrz natomiast czyni starania, aby zwiększyć kwotę dofinansowania na to zadanie z BGK na wyrównanie wzrostu kosztów o wskaźnik inflacji. O wynikach tych starań Burmistrz będzie informował na kolejnych sesjach.
W zakresie budżetu obywatelskiego zostały dwa zadania i jeśli chodzi o lampy- wyłoniona została firma, która w październiku dokona montażu wszystkich lamp, również tych zgłoszonych przez Sołectwa. Z-ca Burmistrza przekazał również, że trwają prace przy remoncie ratusza i aktualnie osuszane są fundamenty.  W trakcie uzgadniania w Starostwie jest poprawiana dokumentacja projektowa dotycząca budowy teatru letniego przy ratuszu.  Do końca tego tygodnia planuje się ogłosić na to zadanie przetarg. W pierwszym tygodniu października ogłoszony będzie zaś przetarg na przebudowę, rozbudowę, remont i termomodernizację świetlic wiejskich w: Żyrosławicach, Wielowsi i Murzynku.  W porozumieniu z nauczycielami wychowania fizycznego SP Nr 2 dokonano poprawek do dokumentacji projektowej dotyczącej kompleksu lekkoatletycznego. Teraz  do poniedziałku projektant ma nanieść poprawki, a następnie dokumentacja oddana zostanie do Ministerstwa Sportu i po akceptacji zostanie to zgłoszone do Starostwa  i ogłoszony będzie przetarg na wykonanie tego zadania. Prace trwają też nad przeprowadzeniem procedury przetargowej dotyczącej dróg zgłoszonych w ramach Polskiego Ładu. Specyfikacja z dokumentami ma być gotowa w pierwszej połowie października. W dniu dzisiejszym na polecenie Burmistrza pan Tomczyk odbył w Urzędzie i w terenie spotkanie z projektantem, któremu zlecono przygotowanie zmiany organizacji ruchu w Chrząstowie, która polegać będzie na wprowadzeniu progów zwalniających i przystanków. Z-ca Burmistrza wyraził nadzieję, że zadanie to znajdzie akceptację w Starostwie, które finalnie musi zaakceptować tę zmianę organizacji ruchu. Do fundacji Lotto złożony został wniosek  na szatnie dla
MIKRUSA- całkowita wartość zadania to kwota 250.000 zł, a kwota dofinansowania to 80%. Burmistrz złożył też wnioski o dotacje dla zespołów sportowych, które w swojej ofercie mają prowadzenie zajęć z dziećmi. Do wniosku ujęto: Unię Gniewkowo, TG Sokół (tenis stołowy) oraz  KS MIKRUS i  dziś już wiadomo z informacji z Ministerstwa, że wnioski te zostały rozpatrzone
pozytywnie i każdy z tych zespołów otrzyma po 5000 zł na zadania, które zostały z nimi uzgodnione  przed złożeniem wniosku. 17 września 2022 r. odbył się festyn ekologiczny. Z-ca Burmistrza podziękował  sołectwom, sołtysom, firmom i przedsiębiorcom, pracownikom Urzędu za zaangażowanie i trud organizacji tego festynu. Podziękowania skierował też do dzieci, nauczycieli i dyrektorów za aktywne włączenie się w organizację i przebieg tego festynu.
Pan Tomczyk przypomniał, że na poprzedniej sesji Burmistrz informował, że Gmina złożyła wniosek do programu „Ciepłe mieszkanie” na dofinansowanie zadań związanych z wymianą źródeł grzewczych, wymianą stolarki okiennej, drzwiowej zewnętrznej. Program ten skierowany jest do mieszkańców budynków wielolokalowych i na wstępie zgłoszono 70 takich obiektów. Burmistrz otrzymał informację, że Gmina otrzyma 100% wnioskowanej kwoty czyli 1.000.700 zł. Obecnie tworzony jest regulamin, a szczegóły będą ogłaszane, jak podpisana będzie umowa.
Pan Tomczyk poinformował, że od 1 października 2022 r. rozpocznie swoją działalność Uniwersytet III Wieku i obecnie zgłoszonych jest 35 osób. Zajęcia odbywać się będą w Klubie Seniora.  Wczoraj odbyła się kolejna sesja Młodzieżowej Rady Miejskiej i w Szkole Branżowej przeprowadzone zostaną wybory uzupełniające z uwagi na wygaśnięcie mandatu. Z-ca Burmistrza przekazał też informacje związane z uchodźcami-  na naszym terenie przebywa 332 uchodźców, w tym 208 dorosłych. Wojewoda uruchomił w naszej Gminie jeszcze jeden punkt zbiorowego zakwaterowania przy ulicy Dworcowej i związane jest to z likwidacją na terenie województwa na czas jesienno-zimowy zakwaterowania w domkach holenderskich. Gmina otrzymała środki finansowe na dodatki węglowe i dzisiaj proponuje się wprowadzenie tych środków do budżetu. Nadmienił, że po zmianie ustawy trzeba raz jeszcze zweryfikować ponad 2700 wniosków i to cały czas
trwa, pracownicy pracują do godziny 19:00. Pierwsze wypłaty planuje się rozpocząć od poniedziałku. Na gniewkowskim  Rynku odbyła się kolejna akcja poboru krwi. Trwa remont drogi powiatowej Skalmierowice-Szadłowice, która jest drogą objazdową w przypadku kolizji na DK 15. Prace prowadzi powiat inowrocławski i droga jest poszerzana i kładziony jest nowy asfalt. Oprócz tego na odcinku w Szadłowicach (przy zabudowaniach powstają nowe chodniki). W związku z sytuacją za naszą wschodnią granicą i pewnymi groźbami- Gmina Gniewkowo otrzyma na dniach zapas tabletek jodku potasu. Tabletki te będą wydawane w przypadku wystąpienia zagrożenia, o czym mieszkańcy będą informowani.
Burmistrz podjął decyzję, że zaangażowane zostaną w to wszystkie Ośrodki Zdrowia oraz punkty w remizach OSP. W tej sprawie planowane jest spotkanie organizacyjne z lekarzami w ramach Zarządzaniem Kryzysowego, bo wymaga to dobrej i szybkiej logistyki.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Pułaczewski powiedział, że w przestrzeni publicznej, na jednym z portali ukazała się informacja, że Burmistrz jest na jakimś szkoleniu. Radny zapytał   na czym to szkolenie polega i gdzie ono się odbywa. Z-ca Burmistrza potwierdził, że pan Burmistrz wyjechał na szkolenie zorganizowane przez Fundację Pomorza i Kujaw, którego jesteśmy członkiem i jest to szkolenie bezpłatne. Szkolenie  odbywa się we Włoszech. Pan Pułaczewski zwrócił uwagę, że „jest mowa o pieniądzach  na obiekty sportowe, na ich renowacje”, a on od  pewnego czasu monituje w sprawie  Orlika przy SP Nr 1, który praktycznie nadaje się do generalnego remontu. Zapytał, czy w związku z tym będzie również jakiś ruch Burmistrza  w stronę zdobycia pieniędzy również na remont tego obiektu, podobnie  jak szuka się środków na inne.   Zdaniem pana Pułaczewskiego ten obiekt jest jakby pomijany. Powiedział też, że budynek na Orliku ma zostać rozebrany i  czy coś planuje się w zamian. Dodał, że stan nawierzchni boiska, zwłaszcza tej gumowej jest już „dość słaby”. Radny zgłosił ponadto, że  na sali przy SP Nr 1 cieknie woda z instalacji c.o. Naprawa trwa  już ponad miesiąc i parkiet zaczyna się już podnosić. Z tego, co się dowiedział- na razie nie ma widoków na to, żeby ktoś się wreszcie tym zajął.  Jest to sprawa na tyle pilna, żeby  za chwilę nie trzeba było zrywać tam parkietu,   albo kłaść nowego. Duża plama wody się bardzo poszerza i  ten parkiet jest coraz bardziej zniekształcony. Z-ca Burmistrza oświadczył, że jeśli chodzi o drugie pytanie- to jutro, z samego rana „ten temat nada”.
Odnośnie pytania pierwszego- Z-ca wyjaśnił, że  jeżeli pojawiają możliwości, to  Burmistrz zapewne wystąpi o dodatkowe środki finansowe na Orlika.
Pan Tomczyk przekazał też, że jeśli chodzi o te 5 tysięcy na zespoły sportowe, to nie wszystkie zespoły były zainteresowane, bo jeden odmówił, więc złożono tylko trzy wnioski. Radny poprosił tylko, żeby mieć to na uwadze i to możliwie jak najszybciej. Dodał, że to wyciek z centralnego ogrzewania  jest w samym rogu sali i ostatnio był tam jakiś pan, który to zakleił „jakimiś szmatami czarnymi”, ale to dalej przecieka. Orlik- to natomiast obiekt, który praktycznie niszczeje w oczach. Radny Stefański pogratulował Z-cy Burmistrza „skompresowanego wystąpienia” i przekazał, że zaintrygowała go informacja na temat  szkolenia pana Burmistrza. Zapytał o tematykę tego szkolenia we Włoszech i czy pan Burmistrz sam  reprezentuje tam Gminę, czy jest tam ktoś jeszcze. Pan Tomczyk podał, że szkolenie dotyczy współpracy z Unią Europejską i pan Burmistrz jest tam chyba z Prezesem Krawańskim. Pan Stefański zmartwił się tym, że na sesji nie ma nikogo z Przedsiębiorstwa Komunalnego, bo poruszał już temat zabezpieczenia wody pitnej i dostarczenia jej mieszkańcom, ale chciał jeszcze zapytać o studnie. Zapytał,  czy posiadamy w ogóle jakąś ewidencję studni, które kiedyś funkcjonowały na terenach prywatnych, ale też i gminnych. One mogą też być jakimś zapleczem „w razie godziny W”, choć może nie do picia, ale do innych celów.  Podziękował też za to
wsparcie dla klubów sportowych i żartobliwie zaznaczył, że  „kto by nie chciał to MIKRUS bierze”. W imieniu „społeczności mikrusowej” podziękował również za wniosek do Fundacji Lotto. Radny przypomniał, że parokrotnie pytał o kwestie pałacu w Skalmierowicach, „jak to wygląda, jak to będzie funkcjonowało, kwestie świetlicy”. Pan Prezes Krawański przesłał mu już taką dosyć
obszerną informację o tym, jakie tam są prace przewidywane, żeby to przywrócić do użyteczności. Pan Sołtys Brzustowicz zgłosił mu, że po tych ostatnich deszczach tam
strasznie dach przecieka. Stwierdził, że do końca nie wiadomo co jest przyczyną, ale wiąże się to zapewne z intensywnością opadów, jak również uwarunkowane jest strukturą tego eternitowego dachu. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jeżeli chodzi o Skalmierowice, to sprawę przekaże do PK i wyraził przy tym zdziwienie faktem, że pan Sołtys nie zgłosił tego do PK.  Natomiast jeżeli chodzi o studnie głębinowe- to radni otrzymają na piśmie, mailem ewidencję studni. Pan Stefański zaznaczył, że nie mówił o tych głębinowych studniach rolniczych, tylko o takich zwykłych, które
mogą być jakimś zapleczem wody. Pan Tomczyk zastrzegł, że ta woda nie będzie zdatna do picia, na co  pan Stefański zapewnił, że  dokładnie o tym wie, ale to jest też woda, która może być wykorzystana do innych celów.  Z-ca Burmistrza przypomniał, że na końcu swojego wystąpienia mówił o zwołaniu  na piątek „takiego mini sztabu kryzysowego”, w skład którego wchodzić będą
lekarze i nasi pracownicy i ta kwestia będzie też poruszona, podobnie jak i zaopatrzenie w energię i dystrybucja jodku potasu.

Radny Gremplewski oświadczył, że ma trzy pytania, choć  na jedno po części pan Burmistrz już odpowiedział, bo chodziło o przetarg na amfiteatr przy ulicy Wałowej, za starym Ośrodkiem Kultury. Wskazując na ogłoszenie przetargu na koniec września – radny stwierdził, że nie wiadomo kiedy on zostanie rozstrzygnięty i  czy się uda się tę inwestycję ukończyć końca roku, a z tego co pamięta, to do tego czasu należy wykorzystać pozyskane środki. Radny zwrócił uwagę, że pan Burmistrz mówił o 302 uchodźcach i dodatkowym punkcie kwaterunku przy ul. Dworcowej i zapytał o jaki obiekt chodzi. Pan Tomczyk wyjaśnił, że to jest stara plebania, tam gdzie mieszkał ksiądz Rabczewski. Pan Gremplewski zaznaczył, że na ostatnim posiedzeniu Komisji  pytał o wodę zalegającą cały czas w nieckach basenowych, a na poprzedniej sesji padła informacja o tym, że ta inwestycja została zapłacona. Zapytał z jakich środków ta płatność  nastąpiła.  Na ostatnim posiedzeniu Komisji radny dowiedział się, że ta woda nie zostanie na razie spuszczona, ponieważ  prowadzone są jeszcze prace ziemne i kanalizacyjne. Zapytał o  status tej inwestycji w związku z zapłaceniem i kontynuacją tych prac. Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że  jedna firma wykonała baseny, a ta firma, która robi Park- ma zrobić studnię, gdzie ta woda będzie spuszczana. Do tej pory nie można było robić prac ziemnych, ponieważ Gmina Żydowska wszystko blokowała. W poniedziałek radni poinformowani zostali o postanowieniu Konserwatora Zabytków, umożliwiającym prace archeologiczne. Jest też informację od wykonawcy basenów, że przeprowadzi  czyszczenie i odda baseny w takim stanie,  jak to powinno być.

Radny Orent zapytał o „przetarg ten wodno-kanalizacyjny”, czy on będzie jeszcze raz ogłoszony. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że  ogłoszony zostanie jeszcze jeden przetarg prawdopodobnie   w przyszłym tygodniu. Ogłoszony będzie też przetarg na świetlice, tak jak Burmistrz już przedstawiał.

Radny Tomasik zapytał o dodatkowe środki na dokończenie budynku przy ulicy Cmentarnej, jakiego rzędu to są braki.  Z-ca Burmistrza zastrzegł, iż  nie mówił o tym, że brakuje, tylko o staraniach zwiększenia ich o ten wskaźnik inflacyjny.  Pieniądze są  zagwarantowane zgodnie z umową, ale jeżeli ktoś chciałby większą zapłatę z tytułu  inflacji, to już czynione są starania w BGK, żeby zwiększył dofinansowania. Pan Tomasik zapytał też, czy szatnie dla MIKRUSA mają być murowane, czy to mają być kontenery. Pan Tomczyk odpowiedział, że chodzi o kontenery. Radny oświadczył, że chce podziękować za te 5000 zł z Ministerstwa.  Podzielił się też sugestią, że przy przydzielaniu innych środków-  warto brać pod uwagę te kluby, którym zależy na dodatkowych środkach z zewnątrz.  Z-ca Burmistrza zaznaczył, że czynione są starania o dodatkowe środki, ale na razie tych z Ministerstwa nie można jeszcze wprowadzić do budżetu, ponieważ nie ma umów.  Kiedy te umowy zostaną podpisane, to odesłane będą  do Ministerstwa, Minister podpisze i dopiero wtedy można do budżetu to wprowadzić.Te pieniądze należy wykorzystać do końca roku.
Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz wystąpiła z pytaniem odnośnie „tych nieszczęsnych progów zwalniających i przystanków”,  o które wielokrotnie pytała „z uporem maniaka”.  Zapytała, czy ma rozumieć, że po trzech latach dopiero zleca się projekt pierwszy raz, czy tamten projekt był zlecony i po prostu coś było technicznie nie tak. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że za każdym razem to robiono i wyraził nadzieję, że Starostwo teraz zaakceptuje tą zmianę. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała o przyczynę, dla której do tej pory Starostwo tego nie zaakceptowało, czy może poprzedni projektant sobie z tym nie poradził, bo zalecenia ze Starostwa były takie, których nie był w stanie wykonać, na co pan Tomczyk zaprzeczył. Radna powiedziała, że do tej pory,  jak na sesji były jakiekolwiek tematy dotyczące, jednostek, czy poszczególnych referatów,  to zawsze ich kierownicy  byli obecni. Jeżeli nawet byli na posiedzeniu wspólnym Komisji i nie mieli się pojawić na sesji- to
radni otrzymywali taką informację. W tej chwili jest uchwała dotyczącą Przedsiębiorstwa Komunalnego i nie było takiej informacji na Komisji, że nie będzie nikogo z Przedsiębiorstwo  na sesji. Teraz radni dowiadują się, że pan Prezes jest na szkoleniu we Włoszech, a pan Kierownik się nie pojawił. Z-ca Burmistrza oświadczył, że „bije się w pierś”, bo to on zwolnił pana Kierownika z udziału w sesji. Radna jeszcze raz podkreśliła, że radni zawsze proszeni byli o zadawanie pytań, kiedy wiadomo było, że jakiegoś kierownika referatu, czy szefa jakieś jednostki samorządowej i  nie będzie takiej możliwości na sesji.  Na posiedzeniu wspólnym Komisji wyniknęły pewne tematy, które przedyskutowano z panem Kierownikiem, a dzisiaj okazuje się,  że go nie ma.  Z-ca Burmistrza zaznaczył, że jeżeli chodzi o tę uchwałę to ona wynika „z tych aspektów ekonomicznych, bardziej pani Księgowa przedstawiła państwu radnym, jak to obliczyli, z czego to wynika”.  Dyskusja zeszła potem na temat wody w Gąskach i dziś można już  powiedzieć, że ta woda jest  pod ciśnieniem odpowiednim.  Pan Wójt „został postawiony pod ścianą trochę i powiedziane miał, że ta woda musi być- no i rzeczywiście ta woda płynie dzisiaj tak, jak powinna płynąć”.
Radny Otremba poruszył temat projektów na świetlice, które  mają być w formule „zaprojektuj i wybuduj” i zapytał o  projekty, które są już zrobione. Otrzymał odpowiedź, że na świetlicę w Żyrosławicach i w Wielowsi- projekty są, natomiast w Murzynku zastosowana jest ta formuła „zaprojektuj i wybuduj” . Radny stwierdził, że zatem będą  jakieś oszczędności.
Radny Gołaś nawiązał do informacji, że można pozyskać 1.000.700 zł na termomodernizację budynków wielorodzinnych i zapytał, czy chodzi o budynki już zamieszkałe, bo na terenie Gminy są budynki np. po byłym przedszkolu, czy po Ośrodku Zdrowia w Murzynie, gdzie można byłoby zrobić termomodernizację i później to przekwalifikować na mieszkania. Z-ca Burmistrza stwierdził, że najpierw należałoby zmienić klasyfikację tych budynków na mieszkalne i dopiero wtedy można byłoby starać się o dofinansowanie. Chodzi o dofinansowanie do budynków prywatnych. Radny zapytał, czy  to dofinansowanie będzie w 100 %. Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że na wstępie, bo nie znane było zapotrzebowanie- wystąpiono z wnioskiem  na 70 lokali mieszkalnych i otrzymano w 100% dofinansowanie czyli 1.000.700 zł. Jeżeli zapotrzebowanie będzie większe, to czynione będą starania o dalsze środki. Pan Gołaś zapytał o to, skąd została wzięta ta liczba 70 mieszkań, czy  to mieszkańcy się zgłaszali. Pan Tomczyk wyjaśnił, że nie było zgłoszeń, ale trudno  było określić, czy to powinno być 150, czy może 20 mieszkań, więc wypośrodkowano i w pierwszym roku zgłoszono 70 mieszkań. Jeżeli zapotrzebowanie będzie większe to złożony będzie  kolejny wniosek, a jeżeli nie- to pieniądze zostaną oddane.
Radny Żmudziński nawiązał do Polskiego Ładu i tematu  dróg, bo Burmistrz mówił o tym, iż  do połowy października ma być ogłoszony przetarg. Na poprzednich Komisjach (czyli sierpniowych) przekazano natomiast, że tam na przeszkodzie stał tylko brak uzgodnień z PKP dotyczących ulicy Kolejowej.  „Gdzieś tam na sesji, przynajmniej w tym czasie- pojawił się, pojawiła się informacja, że takowe uzgodnienia już są i otrzymaliśmy informację, że na pewno do końca września te przetargi będą ogłoszone”. Radny podkreślił, iż teraz robią się następne dwa tygodnie i za chwilę minie pół roku, jak wpłynęły środki z Polskiego Ładu.  „Czas biegnie cały czas, niektóre zadania wymagają formuły zaprojektuj –wybuduj, są nieco bardziej skomplikowane, wymagają uzyskania decyzji środowiskowych”. Pan Żmudziński przekazał, że  jak przeglądał informacje przetargowe, dotyczące odcinków danych dróg, to zauważył zapis, że wykonawca  będzie miał 14 miesięcy na wykonanie zadania,  bo na decyzję  środowiskową też sporo czasu potrzeba. Radny zapytał o to,  kiedy chcemy to generalnie zrealizować i otrzymał odpowiedź, iż jak najszybciej. Inwestycja jest wieloletnia i robi się wszystko, żeby „to miało ręce i nogi, żeby było dobrze zrobione, żeby za chwilę ktoś nam nie uwalił przetargu”.  Pan Żmudziński zapytał jeszcze o to, co stoi na przeszkodzie na dzień dzisiejszy, aby ten przetarg ogłosić. Z-ca Burmistrza odpowiedział, iż są  to „moce przerobowe”.
Radny Orent zapytał, czy mógłby otrzymać to postanowienie WKZ dotyczące prac w Parku na maila. Ustalono, że wysłane zostanie ono do wszystkich radnych.
Radny Pułaczewski nawiązał do programu na termomodernizację mieszkań i zapytał, czy będzie dostępny jakiś wzór wniosku.  Pan Tomczyk odpowiedział, że aktualnie Urząd jest na  etapie tworzenia regulaminu i jest tylko  informacja, że takie środki Gmina pozyskała.  Za chwilę Burmistrz będzie musiał podpisać umowę, będzie ten regulamin naboru i tam będzie pewnie wniosek. Wyjaśnił też, że to Gmina otrzymała dofinansowanie w 100%, ale samo dofinansowanie dla wnioskodawcy nie jest w 100%. Radny uznał, że to wszystko będzie zapewne w regulaminie.
Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy to postanowienie, o które prosił pan radny Orent  rozwiązuje całą  „kwestię żydowską”, czy nadal jesteśmy niepewni.  Otrzymała odpowiedź, iż w tej chwili wykonawca może pracować, choć od tego postanowienia może być zażalenie.  Z-ca Burmistrza wyraził nadzieję, że Gmina Żydowska już się od tego nie odwoła.
Rady Gremplewski  „w kwestii tych dociepleń, o które tutaj toczyła się dyskusja”  zapytał, czy dotyczy to również mieszkańców osiedli jeżeli ktoś na własność wykupił mieszkanie. Pan Tomczyk powiedział, że to zostanie sprawdzone i wtedy odpowie.
Radny Stefański zapytał, czy  jeśli nie będzie tego odwołania od postanowienia WKZ- „to możemy robić na terenie całego Parku co nam się żywnie podoba, czy tylko tam są wybrane działki”. Z-ca Burmistrza powiedział, że chodzi o  określone, wybrane działki. Tam, gdzie jest cmentarz, prace mogą być prowadzone, ale pod nadzorem archeologa i tam tylko można ewentualnie zdjąć tą warstwę bitumiczną asfaltową.  Ustalono, że jest to działka na pograniczu kortów.
Nie było więcej pytań do Z-cy Burmistrza i Przewodniczący  zamknął dyskusję i zapowiedział  głosowanie nad przyjęciem informacji. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem informacji Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad.5 Sprawozdanie i ocena z wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2022 roku.

 

                                   Przewodniczący Rady  przekazał, że mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią informacji z wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2022 roku oraz Opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, bo dokumenty te zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej ( informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu, a opinia RIO- załącznik nr 7). Prowadzący podkreślił, że radni omówili te materiały na wspólnym posiedzeniu Komisji i panią Skarbnik poprosił o takie skrótowe ich  przedstawienie.  Pani Kucharska przedstawiła główne dane dotyczące wykonania budżetu oraz uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie pozytywnej opinii o przedłożonej przez Burmistrza Gniewkowa informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2022 roku.  Po tym wystąpieniu Przewodniczący otworzył dyskusję.
Radny Pułaczewski zapytał, czy Gmina  zapłaciła odsetki „od tych pieniędzy na SIM”. Pani Skarbnik odpowiedziała, iż jeszcze nie.
Nie było więcej pytań i dyskusja została  zamknięta. W głosowaniu jawnym za przyjęciem informacji głosowało 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad.6 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2022.

                                  
                                               Przewodniczący Rady nadmienił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzyć dyskusję.
Radny Stefański poruszył temat dodatku węglowego, o którym czytał  w Gazecie Prawnej i zapytał, czy organ, który nam przekazuje te środki wskazał paragraf,
w którym to musi być ujęte w budżecie, czy wybrana została opcja,  którą można wybrać po stronie dochodów. Pani Kucharska powiedziała, że Wojewoda Kujawsko-Pomorski w informacji przedstawił gdzie należy sklasyfikować je po stronie dochodów, natomiast po stronie wydatków są różne opinie- w zależności od gminy i „wybraliśmy tę opcję, gdzie płacimy też dodatki osłonowe w opiece społecznej”. Radny zrozumiał, że oznacza to, iż  przeważnie to opieka społeczna wypłaca i zapytał, czy tak będzie w naszej Gminie.  Pani Skarbnik oświadczyła, iż tu po prostu chodzi o rozdział klasyfikacji budżetowej, a nie o obsługę, a tym  zajmował będzie się Urząd Miejski. Pan Stefański zauważył, że „tam jest bodajże 120 000 zł na wynagrodzenia”. Pani Kucharska sprostowała, że  jest to  2% wypłaconych środków i są to koszty obsługi zadania. Kwota ta uzależniona jest od tego, ile wypłaconych zostanie dodatków.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Przewodniczący zarządził  głosowanie i w jego wyniku za przyjęciem uchwały Nr LX/386/2022 zmieniającej budżet na 2022 rok głosowało 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 10.

 

Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych.

 

                                               Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Prowadzący zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i od razu otworzył dyskusję.  Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Przewodniczący zarządził  głosowanie, w wyniku którego za przyjęciem uchwały Nr LX/387/2022 w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych głosowało 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 12.


Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie pozbawienia drogi gminnej numer 15-111 4C ulica Piasta na odcinku o długości 187 m od początku drogi wojewódzkiej nr 299 do skrzyżowania z ulicą Dreckiego kategorii drogi gminnej.

Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Prowadzący zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu i od razu otworzył dyskusję pytając, czy są jeszcze jakieś pytania. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Przewodniczący zarządził  głosowanie, w wyniku którego za przyjęciem uchwały Nr LX/388/2022 w sprawie pozbawienia drogi gminnej numer 15-111 4C ulica Piasta na odcinku o długości 187 m od początku drogi wojewódzkiej nr 299 do skrzyżowania z ulicą Dreckiego kategorii drogi gminnej głosowało 15 radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 14.


Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy i Miasta Gniewkowo na lata 2022-2036.
                                               Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy
mogli zapoznać się z treścią umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej.  Dlatego zaproponował odstąpić od jego czytania i otworzył dyskusję.  Do projektu uchwały nie było pytań, ani uwag, dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LX/389/2022 w sprawie przyjęcia założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy i Miasta Gniewkowo na lata 2022-2036 opowiedziało się 15 radnych biorących udział w obradach.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 16.


Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie oraz przystąpienie Gminy Gniewkowo do Stowarzyszenia Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Powiatu Inowrocławskiego.

                                               Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Wobec braku pytań- prowadzący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LX/390/2022 w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie oraz przystąpienie Gminy Gniewkowo do Stowarzyszenia Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Powiatu Inowrocławskiego opowiedziało się 14 radnych biorących udział w obradach, a 1 radny wstrzymał się od głosu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 18.


Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy.

                                               Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem uchwały zamieszczonym w BIP. Kolejno  otworzona została dyskusja. 
Radny Stefański wskazał, że to są „górne stawki” i zapytał, czy  PK może brać mniejsze.  Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że musimy określić w uchwale górną stawkę i my tej stawki będziemy pilnować i oprócz tej uchwały Burmistrz będzie musiał wydać zarządzenie odnośnie samej usługi.
Radny Gremplewski zapytał, czy ta poprzednia stawka też była „górną
stawką”, co zostało potwierdzone.  Przewodniczący Rady dodał, że poprzednia uchwała była podjęta 30 grudnia 2009 roku i wówczas  poziom kosztów ogółem wynosi 49 tysięcy, a  teraz -136 000 zł.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i  dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr LX/391/2022 w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy opowiedziało się 12 radnych biorących udział w obradach,  2 radnych wstrzymało się od głosu, a 1 osoba była przeciw.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a podjęta uchwała – załącznik nr 20.

 

Ad.12 Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).

 

                                    Prowadzący obrady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelacje, bądź zapytanie i przypomniał, że  zgodnie z art. 24 ustawy o samorządzie gminnym-  winny one być złożone  na piśmie.  Kolejno oddał głos radnemu Żmudzińskiemu.
Pan Żmudziński oświadczył, że  interpretację złożył już w biurze Rady i następnie odczytał jej treść (interpelacja stanowi załącznik nr 21 do protokołu).
Radny Pułaczewski nadmienił, że on również wystąpił z interpelacją, na co Przewodniczący zapewnił, że jego interpelacja została już przekazana do pana Burmistrza. Na pytanie, czy radny chce ja przedstawić- pan Pułaczewski zaprzeczył.

Ad.13 Wolne głosy, zapytania i  wnioski.

                                    Radny Stefański przypomniał, że pytanie w sprawie Skalmierowice i Pałacu (dach) już zadał, ale pytał też kilkukrotnie o wysypisko w Kaczkowie, czy podjęto już jakieś kroki w zakresie uruchomienia kwatery, czy jest już jakaś informacja z Ministerstwa (bo chyba trzeba mieć zgodę Ministerstwa)  i czy coś już wpłynęły do Sejmiku, bo chyba jeżeli tworzy się  RIPOK-to trzeba mieć również uchwałę Sejmiku w tym zakresie.
Radny przypomniał, że dwukrotnie,  albo trzykrotnie- nie tylko on mówił o podwyżkach diet dla sołtysów. Zapytał, czy przy projektowaniu nowego budżetu jest szansa na to,
że sołtysi otrzymają podwyżki, bo w samorządzie podwyżki były, tylko zapomniano o sołtysach. Przy poprzednim budżecie to pan Burmistrz mu odpowiedział, że „nie”. Poprosił, żeby jednak tych sołtysów trochę docenić. 
Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jeżeli chodzi o wysypisko, to żadnej informacji jeszcze nie ma. Odnosząc się do drugiej kwestii- powiedział, iż  „ jesteśmy na etapie projektowania nowego budżetu, do końca września wszystkie jednostki i referaty składają nam zapotrzebowanie, również sołtysi fundusz sołecki i dopiero w momencie, kiedy dostaniemy te wszystkie informacje, będziemy wiedzieli na czym stoimy. Wiemy doskonale, że budżet nie jest z gumy, nie wiemy, czy nas będzie w ogóle na cokolwiek stać”. Jeżeli chodzi o diety dla sołtysów- nikt nigdy nie mówił, że nie, ale musimy najpierw zbadać jak to będzie wyglądało w budżecie. Radny jeszcze raz zaznaczył, że pan Burmistrz odpowiedział mu kiedyś-krótko zwięźle  „nie” i przyjął do wiadomości. Pan Tomczyk zaznaczył, że  „póki co- nie, ale jeżeli będzie tak-no to wtedy państwo będziecie poinformowani, że jest tak, bo będzie musiała być wywołana uchwała specjalna”. Pan Stefański stwierdził, że  „fajnie by było, prosiłbym o kontakt panie Burmistrzu”. 
                                 Radny Gremplewski  poruszył temat  ciągu pieszego przy DK 15, który wraca do niego „jak bumerang, bo mieszkańcy cały czas jednak o to pytają, czy tam od ulicy Działkowców (strona Orlenu) coś się w tej sprawie ruszyło”. Radny zaznaczył, że ma kilka pytań i ustalono, że będzie je zadawał w formule  „pytanie-odpowiedź”.  
Pan Tomczyk powiedział, iż Burmistrz rzeczywiście spotkał się w okresie sprawozdawczym z Dyrektorem Generalnej Dyrekcji w Bydgoszczy i tą sprawę też poruszał, podobnie jak sprawę przejeść, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Ostrowo-Wierzchosławice. Do kolejnego spotkania ma dojść w październiku i wówczas mają zapaść już jakieś konkrety, ale pan Burmistrz na pewno  będzie
informował o tym na kolejnej sesji. Pan Gremplewski  przypomniał, iż chyba na poprzedniej sesji rozmawiano o tym odpływie przy Klubie Senior+ i pan Burmistrz powiedział, że temat ma przejąć PK i zapytał, czy już zostało to wykonane, czy jest to może w trakcie realizacji. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że to zadanie jest  w trakcie realizacji, mają powstać 2 studzienki bodajże, albo nawet  3 i to ma być podpięte pod odpływ przy Klubie Seniora. Radny wyraził nadzieję, że jest to w jakiś sposób przeliczone, że odbiór będzie możliwy. Pan Gremplewski przypomniał, że był z panem Burmistrzem na wizji lokalnej,  jeżeli chodzi o barierkę zabezpieczająca skarpę od ulicy Piasta w stronę stawku. Stwierdził, że temat ten  na razie, jakby trochę ucichł i zapytał, czy coś w tym temacie wiadomo, czy jakieś już decyzje zostały podjęte. Z-ca Burmistrza  odpowiedział, że planowane są  środki na przyszły rok, więc to będzie robione w przyszłym roku.  Zaznaczając, iż „mówią o mnie, że
jestem radnym od kup i oświetlenia”-  pan Gremplewski zapytał też  o oświetlenie, które było „jakby poprawione i naprawione” przy ulicy 700-lecia nr 2.  Niestety z  powrotem przestało funkcjonować. Był tam już pan Podkowiński i badał sprawę i radny zapytał, czy wiadomo na jakim etapie jest ten temat. To oświetlenie starego typu, a  tam jest jednak mimo wszystko dosyć ciemno i jeszcze tą przestrzeń koło bloku nr 4 zasłania budynek gospodarczy. Radny zapytał o szansę na wymianę tych lamp na takie mniej więcej, jak są przy boku nr 6, bo to by na pewno poprawiło widoczność i przyniosło oszczędności. Z-ca Burmistrza zapewnił, iż  „nada temat”.
                                   Radny Pułaczewski zgłosił, iż jakiś czas temu dostał od pana Dyrektora „GOK-u”  podsumowanie programu Erasmus, ale teraz na skrzynkę mailową wpłynęło do niego zapytanie od zagranicznych partnerów o to, dlaczego ten program nie został ukończony, choć „właściwie nie wiadomo dlaczego do nas, bo w tym programie nie uczestniczyliśmy dość dawno”. Radny zapytał dlaczego projekt nie jest rozliczony, jakie są jego efekty. Nadmienił, że z wypowiedzi partnerów zagranicznych  wynika, że czekają na jakieś środki, których jeszcze nie dostali.  Pan Pułaczewski powiedział, że przejrzał sobie to, co przedstawił pan Dyrektor i przytoczył jedno zdanie, które go szczególnie rozbawiło: ”Jako jednostka sektora finansów publicznych podlega rygorystycznym kryteriom wynikającym z polskiego prawodawstwa. Drugim  elementem był nadzór prowadzony przez organ stanowiący Gminy to znaczy Radę Miejską, która do Burmistrza Gniewkowa, jako pełnomocnika wnioskowała o informację.”  Radny stwierdził,  iż za dużo tych informacji nie uzyskał i „gdzieś tam, kiedyś gdy prosiłem o fakturę i rozliczenia to miałem szukać po BIP-ie” i
pan Przewodniczący przesyłał mu do tego jakieś kody sms-em. Na piśmie tego jednak nie dostał, mimo „zapytania publicznego”, a  z tego sprawozdania nie do końca wynika, jakie są realne efekty tego programu, ile było tych osób, co rzeczywiście tak naprawdę Gmina na tym zyskała.  Zapytał, czy mieszkańcy w ogóle mogą te efekty zobaczyć i w nich uczestniczyć itd.  Radny oświadczył, że w związku z tym ma wniosek i prosi o poddanie go pod głosowanie, żeby Komisja Rewizyjna przyjrzała się realizacji tego projektu i sporządziła  raport Radzie Miejskiej (może przy współpracy z Komisją Oświaty), aby dowiedzieć się jak rzeczywiście ten program był realizowany, na co zostały przeznaczone pieniądze i jakie.  Być może wtedy uzyskana zostanie jakaś konkretna informacja. Przewodniczący Rady zwracając się do Z-cy Burmistrza upewnił się, czy była informacja o rozliczeniu projektu już przez Narodową Agencję  i otrzymał potwierdzenie, że to zostało już rozliczone.
                                        Nawiązując do pytania radnego Stefańskiego - radny  Otremba zasugerował, by może podwyżki diet otrzymali ci  sołtysi, którzy przychodzą na sesje.                                        Radny Tomasik zgłosił, że też ma kilka pytań i jako pierwszą- przekazał prośbę od mieszkańców przedłużenia ulicy Parkowej (tam w głąb przy  nowych zabudowaniach),  żeby nie zapominać o nich w przyszłości, bo oni narzekają na drogę, choć  własnym sumptem sobie trochę utwardzili. Potrzebne jest tam również jakieś oświetlenie tamtej drogi, chociaż niewielkie. Zapytał, czy byłaby szansa, aby w  przyszłorocznym budżecie zaplanować jakieś środki na to  doświetlenie. Ustalono, że jest to droga gminna i pan Tomczyk zapewnił, że „zapisać zapiszemy sobie”. Tam radni nadali ostatnio uchwałą nazwę „ulica Parkowa” i te grunty, niektóre z nich- one są prywatne, ale jest pytanie, czy my tam możemy postawić jakikolwiek oświetlenie,  chyba że przejmiemy drogę.  Pan Tomasik zwrócił uwagę, że bardzo dużo samorządów szuka oszczędności na energii elektrycznej wyłączając światła np. w określonych godzinach, czy  wstrzymując iluminacje świetlne związane ze świętami Bożego Narodzenia itp. Radny zapytał, czy w naszej Gminie też są planowane ruchy w tym temacie. Z-ca Burmistrza odpowiedział, iż  chciałby spotkać się z radnymi  po sesji na jakieś pięć-dziesięć minut  i  porozmawiać. Kolejne pytanie pana Tomasika dotyczyło centrum miasta i stwierdził, że skoro nie znalazły się żadne oszczędności na to oświetlenie, o którym mówi już od kilku miesięcy (poprawa jakości oświetlenia w centrum-  na ulicy Sobieskiego) i nie znajdą się do końca roku- to poprosił o ujęcie tego w przyszłorocznym budżecie.  Dodał, iż tam takiego gruntownego przeglądu wymagają też chodniki, ten bruk już jest w wielu miejscach pozapadany, są bardzo krzywe te chodniki. Radny poprosił o wykonanie takiego przeglądu i sporządzenie ewentualnie jakiegoś raportu, który by określił jakiego rzędu to jest problem.  Ten bruk był wykonany kilka lat temu i siłą rzeczy gdzieś miejscami sprawiać może jakieś niebezpieczeństwo,  ktoś może się potknąć itd.
                                  Radny Gołaś zapytał,  czy w tym roku będzie kolejna edycja budżetu obywatelskiego.  Pan Tomczyk przekazał, że jest po wstępnej rozmowie z panem Burmistrzem i jak będą wstępne dane jeżeli chodzi o wydatki i dochody- to wtedy decyzja będzie podjęta i radni pierwsi będą poinformowani. Wyraził jeszcze nadzieję, że  tak będzie i  dopowiedział, że w tamtym roku budżet obywatelski ruszał 13 października, więc jest jeszcze trochę czasu, żeby był ten sam termin głosowania, a który był chyba najlepszy.
                                  Radny Gremplewski przypomniał, że była podnoszona jakiś czas temu kwestia monitoringu kiedy rozmawiano o Parku Wolności. Wtedy padła zapowiedź takiego monitoringu po zakończeniu inwestycji, aby Park nie był  niszczony, podobnie jak też pozostałe tereny miasta. Padła też deklaracja, czy taki pomysł, że miała to robić specjalna firma. Radny zapytał, czy już coś wiadomo na ten temat.  Z-ca Burmistrza odpowiedział, że  to jest wstrzymane do  momentu oddania Parku Wolności do użytkowania. Jak tam będzie ten monitoring, „to będziemy chcieli też to rozbudować”.
                                  Radny Tomasik zaznaczył, że nie zamierzał już zabierać głosu, ale  radny Gołaś wywołał temat budżetu obywatelskiego i przypomniało mu się, że jakiś czas temu pytał o  możliwość zgłaszania  z tego budżetu działań miękkich, bo niektóre samorządy to dopuszczają. Z-ca Burmistrza oświadczył, iż nie pamięta całej uchwały na pamięć, dlatego to sprawdzi i przekaże radnym.  Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała mówi tylko o działaniach inwestycyjnych, na co pan Tomczyk  uznał, iż  „tutaj nie przeskoczymy tego”. Po sugestii, że należałoby zmienić uchwałę- Z-ca Burmistrza zaznaczył, iż wtedy ten budżet nie ruszy 13 października.
                                   Radny Pułaczewski wystąpił w kwestii formalnej i zapytał, czy jego wniosek będzie w ogóle głosowany.  Przewodniczący Rady oświadczył, iż  wystarczy, że radny złożył taki wniosek.  Pan Pułaczewski podkreślił, że właśnie go złożył i pyta, czy będzie głosowany. Przewodniczący zapewnił, że  nie musi być takiego głosowania, bo wystarczy, że radny go złożył  i Komisja rozpocznie  pracę.  O poprawność tego stanowiska  zapytał  Mecenasa Majerskiego, który potwierdził taką procedurę.
                                   Radny Bożko przypomniał, że  zgłaszał ulicę Cmentarną, żeby „te chodniki wszystkie zostały tutaj zmonitorowane, żeby ta poprawa jakości tu jakaś była”.  Oświadczył też, że  radny Tomasik uprzedził go z pytaniem o oszczędzanie energii i  uruchamianie iluminacji. Wszystkie samorządy straszą, że wszystko zostanie obcięte.  Pan Tomczyk jeszcze raz zaznaczył, że dlatego chciał  aby radni zostali na 5 minut posesji.
                                   Radny Pułaczewski zgłosił, że na ulicy Dworcowej powoli zaczynają się tworzyć „takie jakby mikro zapadliska”, a jedno z nich już się zamieniło w taki duży otwór.  Przypuszcza, że przy tych deszczach jest to podmywane i chciałby zwrócić uwagę, żeby monitorować to bo, one są w dość określonej odległości od siebie, ale ich jest kilka, więc istnieje jakieś zagrożenie, że ta dziura będzie większa.  Z-ca Burmistrza powiedział, że już  radny Tomasik poprosił o przegląd tych wszystkich chodników, więc przy okazji to również można zobaczyć. Pan Pułaczewski zaznaczył, że on mówił o asfalcie, nie o chodniku, a to jest chyba jeszcze bardziej niebezpieczne.  A propos tego co zgłosił  radny Bożko- są też widoczne zapadliska na  ulicy Powstańców Wielkopolskich.  Pan Tomczyk przekazał, że to  zgłoszone zostało do Zarządu Dróg Wojewódzkich i otrzymano odpowiedź, że te zapadliska są od pojazdów, które tam parkują, a przecież tam nie ma czegoś takiego, pojazdy nie parkują na tym chodniku. Dlatego też wystąpiono do Komisariatu Policji o stwierdzenie faktu, czy  rzeczywiście tak jest,  czy nie i jeszcze raz będzie wystąpienie do Zarząd Dróg Wojewódzkich. 
                                 Przewodniczący Rady poprosił, aby wzięte były  pod uwagę również zapadliska na  ulicy Toruńskiej,  Dworcowej i  17go Stycznia (przed Przedszkolem taki newralgiczny odcinek).
                                  Radna Ilona wodniak-Kuraszkiewicz zapytał o  szansę „w przyszłości dalekiej lub bliskiej na zamontowanie ławek wzdłuż ścieżki rowerowej”.
Pan Tomczyk odpowiedział, że tam jest bardzo wąsko i oczekuje się  na naprawę tych lamp.  Dodał, że wymaga to rozeznania, bo zadanie realizowane było z dofinansowań i nie wiadomo, czy możemy tam jeszcze coś dodatkowo ustawiać.
                                  Odnosząc się do wcześniejszego wniosku radnego Stefańskiego- radny Pułaczewski przekazał, że administracja szkół też się pyta o podwyżki, czy  będą przewidziane dla nich w przyszłym budżecie, jeśli na razie jeszcze o tym nie myślano.  Z-ca Burmistrza wyraził przypuszczenie, że pan Burmistrz już słyszał o tym.
                                  Radny Bajerowski podziękował  za podjęcie  rozmów o skrzyżowaniu Wierzchosławice-Ostrowo, bo rzeczywiście tam jest bardzo niebezpieczne. Radny poprosił  „żeby posypać dziury w kierunku w Wielowsi, od budynku od 36 do 32 przy szosie”. Dziury są już bardzo duże i  samochodami tam trudno wyjechać.  Zaznaczając, że jest mu nieco niezręcznie- pan Bajerowski przekazał, że w tej chwili z Zakładu CYKORIA przelewają się nieczystości  przez groblę w kierunku  jego łąki. Zasugerował, aby  wziąć pod uwagę rozmowy na ten temat. Pan Tomczyk zapewnił , że to zostało już zgłoszone do WIOŚ-u, do Policji i do Wód Polskich i tym  zajmują się te organy.
                                  Kolejno, prowadzący obrady oddał głos pani Sołtys Zdrojewskiej i poprosił obsługę o przekazanie mikrofonu, tak żeby wypowiedź było słychać też podczas transmisji. Pani Sołtys poruszyła temat  realizacji budżetu obywatelskiego (lampy), który  związany jest też z funduszem sołeckim, a ten  do 10 października musi być skorygowany, a w tej sytuacji  jest to trudne.   Z-ca Burmistrza zwrócił uwagę, że mówił o tym w sprawozdaniu, że lampy z budżetu obywatelskiego i funduszu sołeckiego będą montowane w październiku. To był duży przetarg na wszystkie lampy. Pani Zdrojewska  zapytała o to,  kiedy zaczną być ogrzewane świetlice, ponieważ np. w Więcławicach za tydzień jest wynajem świetlicy, a poza tym „GOK” organizuje dla dzieci spotkania między 14:00 a 18:00 w poszczególnych świetlicach i też by dobrze było, gdyby były wtedy ogrzewane.  Pan Tomczyk odpowiedział, że  jeżeli w świetlicach są jakikolwiek zapasy, to będą mogły już być ogrzewane. Natomiast w poniedziałek mija termin do składanie ofert na węgiel. Pani Sołtys stwierdziła, że Sołectwo ma trochę oszczędności to już by można było palić. Zaznaczając, iż zdaje sobie sprawę, że Urząd jest w trakcie organizowania  kwestii dofinansowania termomodernizacji budynków wielorodzinnych, ale zapewne są już jakieś wstępne założenia-  pani Sołtys zapytała, czy w sytuacji, gdy wielorodzinny budynek jest w rękach prywatnych to właściciel może wystąpić o dofinansowanie. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że  tak  i podkreślił, iż „my jesteśmy na razie z informacją, że otrzymaliśmy dofinansowanie” i poprosił, aby  uzbroić się w cierpliwość. 
                                 Radny Pułaczewski przekazał, że otrzymał jeszcze pytanie drogą sms-ą o ulicę Cegielną, czy ten pozostały odcinek będzie ujęty w budżecie. Jeśli tak, czy to w przyszłym roku będzie robione.  Pan Tomczyk powiedział, że  zorientuje się w dziale inwestycyjnym i wtedy udzielona będzie odpowiedź.
                                 Kolejno, głos zabrał pan F.S. i zapytał o  przejście dla pieszych  na ulicy Piasta, Kilińskiego. Za przejściem kolejowym jest dosyć niebezpieczny odcinek, a od strony Lipia mieszka bardzo dużo mieszkańców i  muszą zwracać szczególną uwagę, żeby nie zostać przejechanym.  Rok temu, czy pół roku temu rozmawiał z panem Burmistrzem  i otrzymał informację, że są rozmowy prowadzone i teraz pyta o konkrety, o konkretne decyzje w tej sprawie. Zapytał też o przejście dla pieszych na ulicy Kilińskiego w obszarze budynków od nr 11 do nr 21, żeby z tej lewej strony w kierunku Lipia można było bezpiecznie przejść na prawą stronę, na chodnik. Z-ca Burmistrza oświadczył, że  to jest droga wojewódzka, więc będzie wystąpienie  do zarządcy drogi o konkretne informacje. Po sprawdzeniu zgłoszonych przez mieszkańca kwestii- Z-ca Burmistrza zobowiązał się  przekazać ustalenia telefonicznie.
                                   Pan Krzysztof Kuraszkiewicz powrócił  do poruszanego tematu progów zwalniających i przystanków autobusowych.  Wskazał na  uchwałę podjętą przez tą Radę obligująca Burmistrza do realizacji tego zadania. Nadmienił, że  praktycznie na każdym spotkaniu z rodzicami, chociażby podczas wczorajszego ustalania budżetu sołeckiego padają pytania o te progi zwalniające. To trwa już dwa i pół roku, od kiedy mieszkańcy Chrząstowa czekają,  żeby te progi były zamontowane. Sołtys wyraził nadzieję, że nie stanie się tam żadne nieszczęście i poprosił, by  podejść do tego tematu bardzo poważnie, zwłaszcza, że nie jest to inwestycja wymagająca potężnych nakładów finansowych.  Pan Kuraszkiewicz przekazał, że w 2021 roku otrzymał od pracowników tutejszego Urzędu informację, że „3 miesiące i montaż progów będzie zakończony”, a  obecnie słyszy, że zaczyna się to dopiero projektować, czy dogadywać się, czeka się za decyzją Powiatu.  Zapytał o to, co spowodowało, że dwa i pół roku nic nie zrobiono, lub zrobiono tak niewiele, że do tej pory nie ma tych decyzji. Zwracając się do Z-cy Burmistrza zapytał, czy jest w stanie patrząc w tą kamerę powiedzieć rodzicom dzieci z Chrząstowa, „że te progi nie wiem 3 miesiące, pół roku- będą zamontowane?”.  Tak długo mieszkańcy czekają za tymi progami, że niektóre dzieci za chwilę skończą szkoły i wyjadą do innych szkół i innych miast. Radni dwa i pół roku temu uchwalali, że te progi mają być wykonane, a przystanki przeniesione i do tej pory to nie jest wykonane.  Z-ca Burmistrza wyraził nadzieję, że  tak jak powiedział-  projekt będzie pozytywnie rozpatrzony w Starostwie Powiatowym- „jeżeli tak- to zaczniemy działać”.  Sołtys zapytał,  co stało na przeszkodzie, że przez dwa i pół roku nie można było tego zrobić. Pan Tomczyk stwierdził, iż nie jest w stanie na to pytanie odpowiedzieć w tej chwili.
Pan Kuraszkiewicz podkreślił, że jak jest Sołtysem (to już ponad dwa i pół roku)-  cały czas stara się o utwardzenie drogi gminnej na tzw. Chrząstowie 2.  Na ukończeniu jest tam budowa domów, została jeszcze jedna, może dwie działki, które się budują i  tak co roku, co pół roku utwardza się 20-30 m i to się potem rozjeżdża i tak dalej i tak dalej.  Przypomniał, jak radna z tego okręgu
walczyła swego czasu, żeby ta droga była też wyznaczona,  bo ona przebiegała tak, jak to ludzie wyjeździli. Droga  została wyznaczona, ale w międzyczasie rolnicy korzystający z przyległych pól ją zaorali wykonując prace ziemne i w tej chwili wyznaczona została po raz kolejny. Wyraził opinię, że po dwóch i pół roku jego zabiegów- można pomyśleć o tym, żeby w końcu raz, porządnie zrobić ten odcinek w całości.  Mieszkańcy nie chcą kostki, nie chcą burt, nie chcą asfaltu, tylko  po prostu-żeby tą drogą można było przejechać, „bo co z tego, że mamy 100 m z przodu, 100 m
a pomiędzy jest chociażby 10-15 m, które za chwilę przy opadach deszczu i przy rozmiękniętym gruncie będzie nieprzejezdne”.  Zdaniem pana Kuraszkiewicza – tam nie potrzeba wiele, żeby tę drogę wykończyć, a bodajże miesiąc temu została na nowo wyznaczona, ale za tym nie poszedł  żaden ciężki sprzęt, który by ją wykorytował  i wysypał raptem 20 m tłucznia i to ubił, żeby mieszkańcy mogli już jeździć tak, jak to mapy pokazują. Poprosił, aby zająć się  tą sprawą, o którą walczy już 2,5 roku, na potwierdzenie czego ma  maile wysyłane do Urzędu, prowadzone były też rozmowy na spotkaniu sołtysów i za chwilę będzie „rocznica 3 lat niemożności ukończenia raptem kilkudziesięciu, może 100 m tej drogi”. Pan Tomczyk oświadczył, że przyjrzy się sprawie i poinformuje pana Sołtysa o wynikach. Z trzecią sprawą pan Kuraszkiewicz zwrócił się do radnego Janusza Bożko i przypomniał temat ulicy Powstańców Wielkopolskich. Wskazał, że   dziury są tam tak ogromne, że to stwarza niebezpieczeństwo.  Z tej drogi korzystają- oprócz dzieci i młodzieży jeżdżący hulajnogą i rowerem, także osoby starsze, idące na spacer do Parku. Osoby starsze są często bardzo ciekawe patrzą, co się robi w Parku i praktycznie, ta droga staje się tam  w ogóle nieprzejezdna.  Zapytał radnego, czy  wspólnie nie mogliby w tej sprawie „lobbować”, bo za chwilę ona będzie już nieużyteczna. Przypomniał również, że ok.  9 miesięcy temu zwracał się do pana Burmistrza z prośbą, żeby porozmawiał z policjantami, by „nie za bardzo gonić te panie, które z KCB o 22:00 jeżdżą chodnikiem”.  Zwrócił też uwagę, że Sołectwo jest  ościenne z Gminą Rojewo, która będzie budowała za chwileczkę ścieżkę Rojewo-Płonkowo-Gniewkowo i zasugerował, aby ten „jeden ciąg tej drogi przy remoncie zmienić w ścieżkę pieszo-rowerową, z może z fajnym przejściem pieszym właśnie w kierunku Parku”. Zaznaczył, że tam dużo dzieci chodzi, na mecze Unii i dużo  młodzieży. Z-ca Burmistrza zapewnił, że „plany są”.
                                  Radny Bożko powiedział, że wielokrotnie zgłaszał tą drogę odnośnie sprzątania itp., ale wiadomo, że ta droga nie jest nasza- to jest droga wojewódzka i można tylko liczyć na przychylność. I tak dobrze, że zakład komunalny np. posprząta ten odcinek. Z-ca Burmistrza ponownie przekazał, że  wystosowano pismo na temat tych dziur w tej ścieżce, tych zapadlisk i jest opinia, że to są zapadliska od parkujących samochodów, co jest nieprawdą. Dlatego „będziemy ich tam bombardować, żeby  to jednak naprawili”. Pan Kuraszkiewicz poprosił, aby może napisać kolejne pismo w tej sprawie, na co pan Tomczyk zapewnił, że tak będzie, tylko oczekuje się na opinię Policji. Pan Sołtys zwrócił uwagę, że za chwilę będą opady deszczu, liści i jak ta woda zamarznie, przykryją ją liście lub szadź- to „po prostu można, przepraszam za kolokwializm- fiknąć tam niezłego orła”.  Te zapadliska mają dzisiaj około 30-40 cm  i tak naprawdę nie wie,  czy ta droga w ogóle jest użyteczna dla ludzi,  czy spełnia swoją rolę, czy nie powinna być w ogóle zamknięta. Te zapadliska, zwłaszcza od świetlicy do skrzyżowania z ulicą bodajże Działkowców- wyglądają fatalnie.  Zaznaczył, że o tym mówi, ponieważ bardzo często mieszkańcy Chrząstowa Godzięby, Kaczkowa i działkowcy korzystają z tej drogi, a potem przechodzą na drugą stronę. 
                                   Przewodniczący Rady przekazał, że kolejna,  LXI sesja zaplanowana jest na dzień 26 października 2022 r. i zgodnie z przyjętym planem pracy Rady jej tematem będzie informacja z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa oraz z oświadczeń złożonych Przewodniczącemu Rady, a drugim tematem będzie informacja o stanie realizacji zadań oświatowych.
                                     Nadmienił ponadto, że w okresie międzysesyjnym obchodzone będzie święto- potocznie zwane Dniem Nauczyciela tj. Dzień Edukacji Narodowej. Z tej okazji złożył wszystkim pedagogom, nauczycielom, pracownikom oświaty, administracji- życzenia zdrowia, satysfakcji z życia rodzinnego, przy tym odpowiedniej gratyfikacji i przede wszystkim też uśmiechu zadowolonych uczniów oraz ich rodziców. Z-ca Burmistrza dodał, że pozostaje mu tylko przyłączyć się do tych życzeń, co zapewne zrobiłby również pan  Burmistrz.  

 

Ad.14 Zamknięcie obrad.

                                    Wobec wyczerpania się porządku obrad ok.  godz. 1733 Przewodniczący Rady zamknął  LX  sesję.

 

 

                                                                     

 

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 października 2022 11:36
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 204
01 lutego 2023 09:33 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [lista_uchwal.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
10 listopada 2022 13:09 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 października 2022 14:21 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)