Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas LXIX obrad w dniu 22 lutego 2023 r.
Protokół Nr LXVI/2022
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 29 grudnia 2022 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie oraz
w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz.559 ze zm. )- Przewodniczący Rady ok. o godz. 1235 dokonał otwarcia LXVI sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący powitał radnych, przybyłych gości, przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panem Burmistrzem na czele, kierowników jednostek organizacyjnych gminnych, obecnych mieszkańców, a także wszystkie zainteresowane osoby oglądające obrady online (lista obecności zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Przed przejściem do drugiego punktu porządku Przewodniczący poprosił zebranych, aby minutą ciszy uczcić pamięć księdza kanonika Zenona Rutkowskiego- kapelana strażaków, który w ostatnim czasie pomagał w parafii farnej w Gniewkowie i w Suchatówce, i który pochodził z naszych terenów. Dodał, że ksiądz kanonik Zenon Rutkowski wielokrotnie szczycił się tym, że pochodził z naszej Gminy i często tu przebywał.
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący oświadczył, że porządek obrad został radnym oraz zaproszonym gościom dostarczony i zaproponował odstąpienie od jego odczytania.
Proponowany porządek obrad:
Część robocza , która odbędzie się w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie ul.17 Stycznia 11:
Przerwa w obradach.
Część uroczysta o godz. 1400 , która odbędzie się w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji ul.Dworcowa 5 w Gniewkowie:
13. Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
14. Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
15. Uroczyste nadanie tytułu Honorowego Obywatela Gminy Gniewkowo:
-Pani Jadwidze Kicuł.;
-Pani Bożenie Pałubickiej;
-Panu Jerzemu Ratajczakowi;
-Panu dr. Janowi Dreckiemu;
-Panu Edmundowi Konieczce.
16. Występ zespołu GNIEWKOWIANIE.
17. Zamknięcie obrad.
Życzenia i okolicznościowy toast.
Przewodniczący zapytał, czy do zaproponowanego porządku obrad są jakieś wnioski, ale nie było chętnych do zabrania głosu.
Kolejno przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia porządku obrad-
udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad: j.w.
Ad.3 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).
Przewodniczący poprosił pana Burmistrza o wystąpienie i przedstawienie informacji. Pan Burmistrz przekazał, że tak, jak co miesiąc- zacznie od spraw dotyczących uchodźców na terenie miasta i naszej Gmin. Przebywa
u nas obecnie 342 uchodźców, w tym 234 dorosłych i 108 dzieci. Ta sytuacja się zmienia, niektórzy wyjeżdżają, ale też są osoby nowe. Z informacji pozyskanych z Urzędu Wojewódzkiego wiadomo, że na początku stycznia tych osób może być dużo więcej. Burmistrz poinformował też, że z budżetu Gminy wypłacono do tej pory 7 293 000 zł z tytułu dodatku węglowego i przywieziono 750 ton węgla. Zostało jeszcze do przewiezienia 50 ton, co prawdopodobnie do końca tego roku zostanie zrealizowane. W tym zakresie „sytuacja jest opanowana i sprawnie to się dzieje”. Pan Straszyński przyznał, że były problemy jeżeli chodzi o frakcje węgla, ale one zostały po pewnym czasie nadrobione i osoby, które czekały na ten węgiel już go otrzymały. Kolejno pan Burmistrz przekazał, że podpisana została umowa na remont trzech świetlic
z firmą MEGA, która buduje, albo kończy już- dom komunalny. Podpisana została również umowa na dofinansowanie zadania „Rozbudowa urządzeń sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Gniewkowo w ramach PROW na lata 2014-2020” - kwota dofinansowania to 1246000 zł. Kolejną umowę podpisano na remont i modernizację boiska wielofunkcyjnego na terenie działki nr 66/1 w miejscowości Lipie w ramach PROW, ale to zadanie jest już zrealizowane. Kwota dofinansowania to 136 000 zł również z PROW. Podpisano umowę z ENEA Oświetlenie na konserwację oświetlenia na rok 2023 na kwotę 465 tys. zł oraz na zagospodarowanie odpadów komunalnych z
firmą KORIMP, która wygrała przetarg na rok 2023. Pan Burmistrz podkreślił, że „do samego końca tutaj tak, jak już to dzisiaj zostało na Komisjach powiedziane- no walczyliśmy o różne dofinansowania”. Z ostatnich, jakie otrzymano to 2 dotacje: dla OSP Kijewo i OSP w Gniewkowie z Ministerstwa Sprawiedliwości prawie w wysokości
40000 zł.
Kolejno, prowadzący otworzył dyskusję
Radny Orent odniósł się do umowy z ENEĄ i przypomniał, że ona miała opiewać na ponad 1 000 000 zł. Pan Burmistrz zaznaczył, że mowa jest o ENEA Oświetlenie tj. o konserwacji oświetlenia w Gminie i ta umowa wzrosła o 15%. Radny zapytał, czy to oznacza, że za prąd będzie tyle, ile wskazywano na początku. Pan Straszyński zwrócił uwagę, że są dwie umowy z ENEĄ – na oświetlenie i dystrybucję. Jeżeli chodzi o umowę dystrybucji, czyli umowę za prąd w styczniu będzie robiony aneks, który będzie regulował ceny zgodnie z tym, co przyjął Rząd i nie będą obowiązywały te o 400% wyższe. Radny Żmudziński zapytał, czy wymieniona kwota dotyczy wyłącznie konserwacji, czy to jest z energią. Burmistrz zaprzeczył i podkreślił, że to jest tylko i wyłącznie konserwacja lamp. Biorąc pod uwagę tę kwotę, dzieląc ją przez liczbę
punktów („1600 bodajże w naszej Gminie”)- pan Żmudziński wyliczył, że to daje roczny koszt konserwacji 1 lampy w wysokości 290 zł. Burmistrz przyznał, że to takie koszty są i podkreślił, że jest to umowa monopolistyczna i Gmina nie może tego nie podpisać. Radny Pułaczewski zapytał, czy ta umowa przewiduje również wymianę lamp na bardziej energooszczędne. Pan Burmistrz odpowiedział, że ta umowa tego nie przewiduje, ale prowadzone są rozmowy. Ta umowa jedynie reguluje kwestie amortyzacji, czyli można tu ustalić pewnego rodzaju działania polegające na wymianie starych lamp na lampy ledowe, tak jak to się stało ostatnio na ul.Pająkowskiego
One są co roku kontynuowane, tylko są ustalane na osobnym spotkaniu z panem Dyrektorem.
Radny Gremplewski zaznaczył, że właściwie radny Pułaczewski ubiegł trochę jego pytanie, bo chciał zapytać o to, co obejmuje ta umowa jaki rodzaj konserwacji i już chyba odpowiedź usłyszał.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania
nad przyjęciem informacji Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny
Udział w głosowaniu udział 15 radnych i 15 radnych głosowało
za przyjęciem informacji.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Ad.4 Przyjęcie sprawozdań z pracy w roku 2022.
Przewodniczący Rady oświadczył, że tuż przed sesją odbyło się wspólne posiedzenie Komisji, na którym każde sprawozdanie miało być omawiane, ale radni zapoznali się z materiałami i nie mieli do nich uwag. Dlatego proponuje odstąpić od przedstawienia poszczególnych sprawozdań i od razu otworzył dyskusję. Zapytał, czy są może ewentualnie jakieś nowe okoliczności, które radni chcieliby przedstawić. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta i Przewodniczący zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia poszczególnych sprawozdań. Na początek głosowano przyjęcie sprawozdania z pracy Komisji
Budżetu i Finansów- udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało
za przyjęciem sprawozdania.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 6.
Również jednogłośnie Rada przyjęła sprawozdanie Komisji Rewizyjnej.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 8.
Następnie głosowano w sprawie przyjęcia sprawozdania Komisji Rozwoju Gospodarczego Budownictwa Gospodarki Komunalnej Rolnej i Ochrony Środowiska. Prowadzący podsumował, że udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 10.
Kolejne głosowanie dotyczyło sprawozdania z pracy Komisji Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej przepraszam. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem tego sprawozdania.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 12.
Również jednogłośnie przyjęto sprawozdanie z pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 14.
Następnie głosowano w sprawie przyjęcia sprawozdania z pracy za 2002 Rady Miejskiej i zostało ono podjęte jednogłośnie przez wszystkich radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 16.
O głos poprosił radny Otremba, który korzystając z okazji- podziękował w imieniu
swojej Komisji za głosowanie.
Ad.5 Przyjęcie planów pracy na rok 2023.
Przewodniczący Rady nadmienił, że w tym wypadku również materiały zostały umieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej, więc mieszkańcy mogli zapoznać się z ich treścią. Radni też się z nimi zapoznali i nie mieli uwag na Komisji, ale teraz mogą jeszcze jakieś się pojawić, dlatego otworzył dyskusję.
Radny Orent wskazał na 5 punkt, gdzie wpisano „przyjęcie planów pracy na rok 2022” Przewodniczący Rady stwierdził, że chodzi o literówkę na stronie 2 materiałów i poprosił, aby radni to poprawili, bo wiadomo, że chodzi o 2023 rok.
Nie było innych uwag w tym punkcie i dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania nad poszczególnymi planami.
Przy zachowaniu tej samej kolejności, jak w przypadku sprawozdań- na początek odbyło się głosowanie w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i
Finansów. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy radni głosowali za przyjęciem planu pracy tej Komisji.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a przyjęty plan pracy na rok 2023- załącznik nr 18.
Następnie głosowano przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2023 rok. Prowadzący podsumował, że udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy radni głosowali za przyjęciem tego planu pracy.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a przyjęty plan pracy na rok 2023- załącznik nr 20.
W sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego Budownictwa Gospodarki Komunalnej Rolnej i Ochrony Środowiska głosowało 15 radnych i wszyscy radni głosowali „za”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu, a przyjęty plan pracy na rok 2023- załącznik nr 22.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej na 2023 rok. Wszyscy radni zagłosowali
za przyjęciem planu pracy tej Komisji.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 23 do protokołu, a przyjęty plan pracy na rok 2023- załącznik nr 24.
Następnie odbyło się głosowanie w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Skarg Wniosków i Petycji. Udział w tym głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy radni
głosowali za przyjęciem tego planu pracy.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 25 do protokołu, a przyjęty plan pracy na rok 2023- załącznik nr 26.
Na koniec głosowano w sprawie przyjęcia planu pracy na 2023 rok Rady Miejskiej i prowadzący podsumował, że udział w tym głosowaniu wzięło
15 radnych i 15 radnych głosowało „za”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 27 do protokołu, a przyjęty plan pracy na rok 2023- załącznik nr 28.
Ad.6 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2022.
Przewodniczący Rady poinformował, że uchwała została omówiona na wspólnym posiedzeniu Komisji, a materiał został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od przedstawienia samego projektu od razu otworzył dyskusję. Do uchwały nie było pytań- prowadzący zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie uchwały Nr LXVI/422/2022 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2022, w którym udział wzięło15 radnych i 15 głosowało za przyjęciem tej uchwały.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 29 do protokołu, a przyjęta uchwała 30.
Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2022 oraz ustalenia planu finansowego tych wydatków.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpienie od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący podkreślił, że wszystko zostało dziś omówione dokładnie- wcześniej, podczas Komisji wspólnej. Następnie zamknął
dyskusję i zapowiedział głosowanie. Za przyjęciem uchwały Nr LXVI/423/2022 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem
roku budżetowego 2022 oraz ustalenia planu finansowego tych wydatków głosowało 15 radnych i tym samym uchwała została podjęta jednogłośnie.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 31 do protokołu, a przyjęta uchwała załącznik nr 32.
Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne wyposażenie samorządowej instytucji kultury- Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie.
Prowadzący przekazał, że projekt uchwały zamieszczony był w Biuletynie Informacji Publicznej i został omówiony na posiedzeniu Komisji Rady, w związku z czym zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i następnie otworzył dyskusję. Do projektu nie było pytań i dyskusja została zamknięta. Kolejno przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały Nr LXVI/424/2022 w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne wyposażenie samorządowej instytucji kultury Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie.
Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych, 13 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, a 2 radnych było przeciw. Tym samym uchwała została podjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 33 do protokołu, a przyjęta uchwała-załącznik nr 34.
Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na lata 2023-2026.
Prowadzący przekazał, że projekt uchwały zamieszczony był również w Biuletynie Informacji Publicznej i został dość wnikliwie omówiony na posiedzeniu Komisji Rady, w związku z czym zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i następnie otworzył dyskusję. Do projektu nie było pytań i dyskusja została zamknięta.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie, w którym udział wzięło 15 radnych i wszyscy opowiedzieli się za przyjęciem uchwały Nr LXVI/425/2022 w sprawie
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na lata 2023-2026 .
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 35 do protokołu, a przyjęta informacja załącznik nr 36.
Ad. 10 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska na lata 2018-2021 z perspektywą na lata 2022-2025 zatwierdzonego uchwałą Nr V/33/2018 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 grudnia 2018 r.
Prowadzący nadmienił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzył dyskusję, zaznaczając, że ten projekt został wnikliwie omówiony przez radnych na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu Komisji. Nie było chętnych do zabrania głosu- dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania uchwały Nr LXVI/426/2022 w sprawie przyjęcia raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska na lata 2018-2021 z perspektywą na lata 2022-2025 zatwierdzonego uchwałą Nr V/33/2018 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 28 grudnia 2018 rok. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało za przyjęciem uchwały. Tym samym uchwała została podjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 37 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 38.
Ad.11 Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
Prowadzący obrady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelacje, bądź zapytanie i przypomniał, że zgodnie z art. 24 ustawy o samorządzie gminnym- winny one być złożone na piśmie. Nie było chętnych do zabrania głosu i punkt został zamknięty.
Ad.12. Wolne głosy, wnioski.
Radny Pułaczewski powiedział, że dzisiaj rano otrzymał informację na ten telefon, że ścieżka rowerowa w stronę Inowrocławia przed
przejazdem kolejowym się praktycznie zapadła. Dodał, że przesłano mu również zdjęcia, które może także przekazać, a ta sytuacja może spowodowana została tym, że znowu woda podmywa ścieżkę, albo jak było ostatnio- przerwany jest przepust . Kolejno, radny poruszył temat wywozu śmieci i zasypywania plastików na jednej z działek na terenie Gminy i zapytał, czy Gmina podjęła jakiekolwiek działania, czy z właścicielem tej działki odbyło się jakieś spotkanie, czy Gmina monitoruje tę sytuację. Jeżeli tak, to w jaki sposób zamierza się temu przeciwdziałać, żeby do takich sytuacji więcej nie doszło. Burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o tą uszkodzoną ścieżkę, to przyjmuje to zgłoszenie do wiadomości i w jak najbliższym czasie zostanie to sprawdzone. Druga kwestia jest natomiast na tyle skomplikowana, że dzisiaj i tak nie zostanie to wyjaśnione. Cała sprawa jest znana, Urząd został poinformowany przez jednego z mieszkańców tego terenu. „Od razu nasze kroki były kierowane nie tylko do naszych pracowników, ale również tutaj do Policji oraz do WIOŚ-u i te instytucje się pojawiły na miejscu, sprawa jest rozwojowa” Burmistrz dodał, że o ile właściciel nieruchomości zechce przyjechać do Urzędu, żeby wyjaśnić tą sprawę to oczywiście się z nim spotka, natomiast nie ma takiego obowiązku. Pan Pułaczewski zaznaczył, że problemy na tej działce nie są problemami od dzisiaj, bo tak naprawdę różne rzeczy się już na tej działce działy. Przyznał, że właściciel nie ma obowiązku się spotykać, ale rozmowa z nim, czy jakikolwiek kontakt uważa za niezbędny, ponieważ „jakby nie było- ten problem ciągle wraca”, bo właściciel ma różne pomysły na wykorzystanie swojego terenu i one są coraz bardziej niekorzystne. Mimo zgłoszenia tego wszystkiego do odpowiednich instytucji- radny oczekiwałby bardziej stanowczych działań, „nawet z wykorzystaniem, nie wiem Wojewody, czy służb podległych Wojewodzie”. Ponownie zaznaczył, że „to nie jest problem z dzisiaj i z tym problemem będziemy się pewnie borykali być może dalej, jeżeli nie podejmiemy jakiś, takich działań no bardziej stanowczych, drastycznych”. Pan Pułaczewski wyraził zdziwienie tym, że pewne rzeczy się dzieją od dłuższego czasu i wciąż występują następne sytuacje i służby nie do końca potrafią sobie z tym poradzić. Dla radnego jest to źródło kolejnych pytań. Dzisiaj kolejny raz rozmawia się na ten temat i byłoby dobrze, gdyby już więcej na ten temat rozmawiać nie trzeba było. „No sytuacja jest taka, jaka jest, z tego co tutaj wiemy- nasz gość, który jest na sesji przyniósł nam próbki, które zostają zasypywane w tym czasie i ten proceder, no niestety się odbywa, no trochę pod naszym, pod naszymi oknami”. Pan Burmistrz doprecyzowując sytuację przedstawioną przez radnego oświadczył, jeśli dobrze pamięta, to rozpoczęło się to we wtorek w godzinach popołudniowych i do środy rano były tam służby, które zabezpieczały cały teren. Były tam również pracownice z Urzędu, ale były też panie z WIOŚ-u i Policja przez całą noc i działo się tam dużo i dzieje do dzisiaj. Ta sprawa jest teraz procedowana przez Policję i przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska i teraz to te służby będą podejmowały dalsze kroki. Burmistrz wyraził przypuszczenie, że na następnym posiedzeniu Rady będzie mógł przekazać informację, „do której będziemy mieć upoważnienie oczywiście”. Pan Burmistrz następnie zapytał, czy pani Kierownik Magdalena Kłosowska chciałby ze swej strony doprecyzować to, co powiedział, choć raczej wyczerpał już temat. Pani Kierownik dopowiedziała, że kiedy przedwczoraj wpłynęła taka informacja- to rzeczywiście reakcja była natychmiastowa. Osobiście była na tym terenie, gdzie były też wspomniane przez pana Burmistrza służby. Na miejscu ustalono proces działania. Nie czekając na zgłoszenie z Komisariatu Policji- po sporządzeniu notatki służbowej z tego zdarzenia na drugi dzień i na podstawie zgłoszenia mieszkańca- wystosowano wezwanie do właściciela o natychmiastowe usunięcie odpadów, które nie powinny być składowane na tym terenie, bo nie posiada odpowiedniego zezwolenia na taką działalność. Właściciel to odebrał i ma teraz termin 14 dni na usunięcie tych odpadów. Na potwierdzenie usunięcia musi okazać odpowiednie karty BDO, z odpowiednimi ilościami, rodzajem i kodem odpadów. Na miejscu był również obecny biegły powołany przez Policję, który pobrał próbki i w ciągu dwóch tygodni będzie też informacja o rodzaju i typie tych odpadów. Z tego, co pani Kłosowskiej wiadomo- dalej kontynuowane będzie postępowanie zarówno policyjne, jak w zakresie ochrony środowiska. Sprawą zajmuje się Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska. Urząd- to co mógł od razu zrobić, to zrobił i wystosował odpowiednie pisma, które skutecznie doręczono.
Radny Stefański zapytał, czy stwierdzono tam obecność odpadów naziemnych, czy podziemnych. Pani Kierownik odpowiedziała, że podziemnych nie stwierdzono. Pan Stefański zapytał kolejno, czy w ogóle były badane, bo mieszkańcy zamieszczają filmiki o ich zasypywaniu. Pani Kłosowska oświadczyła, że otrzymano informację, iż jest tam koparka i były ślady, ale nie było widać żadnego dołu wykopanego, który byłby jakość przerwany, i który byłby w trakcie zakopywania i zakopywane byłyby odpady. Zaznaczyła przy tym, że nie jest biegłym, ani śledczym, więc potrafi jedynie ocenić to widziała. Ten proceder miał miejsce po południu, a ona była na miejscu około godziny 1630. Policja była trochę wcześniej. Operator koparki był również na miejscu przez jakiś czas. Nie stwierdzono jednak otwartego dołu, do którego zakopywane byłyby te plastiki, czy inne odpady.
Kolejno, radny Stefański przypomniał, że prosił kiedyś o informację o wycenie pokrycia kostką parkingu w Szadłowicach, o co trzykrotnie interpelował, a pan Burmistrz mówił, że to miało być oszacowane. Też trzykrotnie radny interpelował w sprawie łącznika między Szkołą Podstawową w Szadłowicach a
toaletami, gdzie też była jakaś wizja i miał być jakiś szacunkowy operat finansowy robiony. Nadmienił, że informacje te można przekazać mu na maila. Nawiązując do poprzedniego tematu i zaglądając przez ramię do siedzącego obok radnego Pułaczewskiego- pan Stefański nadmienił, że właśnie widzi, jak radny ogląda filmik, na którym śmieci są zasypywane koparką.
Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz oświadczyła, że koledzy uprzedzili ją, „bo akurat ten incydent, który jest notorycznie, że tak powiem powtarzany- dzieje się na terenie mojego okręgu wyborczego”. Radna rozumie, że Gmina nie posiada pewnych umocowań i pewnymi rzeczami w aspekcie tej całej sprawy zajmują się inne, odpowiednie organy, ale poprosiła żeby trzymać rękę na pulsie i żeby do tego nie podchodzić „na zasadzie, że ktoś inny się tym zajmie”. Są odpowiedzialne za to instytucje, ale rzeczywiście proceder się powtarza, ten pan czuje się bezkarny i w zasadzie teraz wychodzi na to, że on właściwie nie zakopuje tych odpadów, tylko je miesza. Wynika z tego, że jest nie do upilnowania, bo trzeba by było tam postawić policjanta na całą dobę. Dlatego taka prośba radnej, aby autentycznie się temu przyjrzeć, żeby zarówno Rada, jak i opinia publiczna- społeczeństwo otrzymywało te informacje, które mogą być udostępniane. Podkreśliła, że mieszkańcy są bardzo, ale to bardzo zaniepokojeni faktem, że właściciel od wielu lat czuje się bezkarny prowadząc taki proceder i nie wiadomo z czego to wynika, czy z jego jakiś umocowań, układów, czy znajomości. Jeszcze raz poprosiła, aby informować o tej sprawie na bieżąco i trzymać rękę na pulsie.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz wystąpiła też z zapytaniem, czy wpłynęła oferta na budowę stadionu lekkoatletycznego „i jak to wygląda w tej chwili z tym stadionem”. Pan Burmistrz stwierdził, że pierwsze kwestie „nie pozostają bez komentarza i na pewno jeżeli pan właściciel tej nieruchomości zechce do nas przyjechać, to będziemy z nim rozmawiać, tutaj myślę w szerszym gronie i zobaczymy, co z tego wyniknie”. Jak już zauważono- Urząd nie ma takich kompetencji, jak w WIOŚ, albo Policja i może tylko informować o takich incydentach właściwe organy. Takie rzeczy miały miejsce od roku 2019 lub 2020 i przez jakiś czas był spokój. Teraz znów coś złego tam się dzieje, będzie na pewno badane i kontrolowane tak, żeby w przyszłości już tego więcej nie było. Natomiast jeżeli chodzi o boisko, czy stadion lekkoatletyczny- wpłynęło 7 ofert, ale niestety- najtańsza oferta przekracza budżet o 700 000 zł. Dlatego poszukuje się teraz rozwiązań, o których na pewno będzie informował Radę na kolejnym spotkaniu w roku 2023. Szukane jest dodatkowe dofinansowanie do tej inwestycji w innych instytucjach. Jeżeli to się nie uda, to na pewno stadion nie zostanie wybudowany.
Radny Gremplewski również nawiązał do „sprawy związanej z tym wyrzucaniem, czy zakopywaniem odpadów”. Stwierdził, że temat jest bulwersujący. Wskazując na słowa Burmistrza, że poprzednie incydenty miały tam miejsce 2 lata temu i one się powtarzają- uznał, iż można założyć, że dzieją się częściej tylko, że o nich zwyczajnie nic radni nie wiedzą. Za radną Wodniak-Kuraszkiewcz- pan Gremplewski powiedział, że „ewidentnie ten pan czuje się bezkarny po prostu i wykorzystuje ten fakt i zwyczajnie zanieczyszcza nam środowisko i żadne tutaj ekologiczne spotkania na Rynku nam tego nie załatwią”. Dlatego jego zdaniem należałoby jednak zintensyfikować działania, żeby do tego więcej nie dopuszczać, i żeby jakaś kontrola nad tym tematem była.
Zaznaczył, że ma dobrą wiadomość dla mieszkańców osiedla, bo prace związane z odwodnieniem tego terenu przy Klubie Senior+ mają się powoli ku końcowi. Radny rozmawiał z wykonawcą, który zapewnił, że „ u niego słowo droższe pieniędzy” i zostanie to zrobione, a mieszkańcy nie będą musieli chodzić po wodzie do
swoich samochodów. Zaznaczył, że wraz z mieszkańcami będzie monitorował skuteczność i funkcjonowanie tego odprowadzenia.
Pan Gremplewski poruszył też temat modernizacji teatru letniego, o którym pan Burmistrz powiedział, że w 2023 roku będzie starał się dostosować posiadane środki do tego, jak ma wyglądać projekt. Radny zapytał, czy w takim razie, jakieś działania zostały podjęte w tym temacie. Pan Burmistrz oświadczył, że zostały podjęte i rozmawiano z projektantem, panem dyrektorem MGOKSiR, ale nie wiadomo, czy poczynione ustalenia są aktualne z uwagi na obecną inflację, czy nie będą musiały
ulec modyfikacji. Pewne rzeczy są już założone, ale czy to urzeczywistni się w ramach przetargu, to okaże się wtedy, kiedy wyłoniony zostanie wykonawca. Pan Gremplewski przypomniał, że przy okazji stadionu lekkoatletycznego pan Burmistrz mówił, że będzie się rozglądał za jakimiś dodatkowymi pieniędzmi. Widząc te wszystkie próby ogłoszonych przetargów na modernizację tego teatru zasugerował, czy nie warto by było się zastanowić nad tym, żeby i na to jakieś dodatkowe środki pozyskać. Radny nadmienił, że wydaje mu się, iż „w tych pieniądzach, które, o których rozmawiamy- no to żadne ruchy możliwe nie będą”. Pan Straszyński zapewnił, że wnioski składane są gdzie tylko można. Teraz otwiera się też nowa perspektywa finansowania z Urzędu Marszałkowskiego i oczekuje się na rozliczenie LGD, gdzie pojawić się mogą tzw. oszczędności, które będzie można przeznaczyć właśnie na ten cel i dołączyć je do tego projektu. Zapewnił, że czynione będą starania, aby to zadanie w roku 2023 zrealizować.
Pan Gremplewski przekazał też, że w przerwie rozmawiał chwilkę na temat jakiejś informacji dla mieszkańców posesji Suchatówka 1. Z tego co wie, na razie żaden kontakt z nimi nie został nawiązany, dlatego prosi, żeby się jednak z nimi skontaktować, spotkać, wytłumaczyć i wyjaśnić. Pan Burmistrz oświadczył, że również w przerwie dostał informację, „że to są jakby, no sprawy związane z samym umieszczeniem tej ścieżki rowerowej w pasie drogowym, dlatego też- jeżeli tutaj jest ta kolizja, no to ona będzie musiała być 14 dni przed realizacją, tutaj mieszkańcy zostaną poinformowani o tym, że będziemy tam po prostu te prace wykonywać”. Zaznaczył, że na pewno wcześniej dojdzie do spotkania z mieszkańcami, by cały cykl pracy ustalić. Radny podkreślił, że właśnie o to chodzi, że 14 dni przed wykonaniem prac to za późno, bo mieszkańcy chcieliby wiedzieć na czym stoją.
Radny Żmudziński zwrócił uwagę, że podczas sprawozdania za okres międzysesyjny Burmistrz wspomniał „bodajże o podpisaniu umowy dotyczącej, no powiedzmy wod-kan na terenie miasta i Gminy”. Radny zapytał kiedy inwestycja się rozpocznie i kiedy realizowane będą poszczególne etapy zważywszy, że są tam środki z PROW z RPO, które winny być w określonych terminach wykorzystane.
Pan Burmistrz sprostował, że w czasie sprawozdania mówił akurat o innej umowie, podpisanej z PROW-u ale na zadanie w Więcławicach. Natomiast jeżeli chodzi o tą bardzo skomplikowaną inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną na terenie miasta i Gminy Gniewkowo- to niestety jeszcze umowy z wykonawcą nie podpisano z uwagi na to, że nie dostarczył on jeszcze odpowiedniego, jednego dokumentu.
Radny Otremba zgłosił, że ma 4 pytania. ”Z uporem maniaka” zapytał o lampy w Lipiu, czy coś wiadomo na ten temat. Pan Burmistrz odpowiedział, że „te rzeczy zostaną wykonane w roku 2023, ale co do daty nie chciałbym teraz się zobowiązywać, bo one będą ustalone teraz przy rozmowie z panem Dyrektorem i jego pracownikiem”. Pan Otremba zapytał kolejno o zatoczki autobusowe w Lipiu. Pan Straszyńskie przekazał, że to jest procedowane w Urzędzie Marszałkowskim i do tego tematu zapewne trzeba będzie powrócić. Dodał też przy okazji, że temat przejścia dla pieszych z ulicy Piasta przez tory kolejowe też jest procedowany w Urzędzie Marszałkowskim razem z PKP. Wyraził przypuszczenie, że coś więcej na ten temat będzie mógł powiedzieć w styczniu. Pan Otremba zapytał też, czy wiadomo coś może w sprawie dróg z Polskiego Ładu, czy wyłoniono wykonawcę. Pan Burmistrz oświadczył, że jeżeli chodzi o to duże zadanie na ponad 8 000 000 zł- to wypłynęły 2 oferty, jedna na 15 mln zł, druga- na 26 mln zł. Przeprocedowano to w formie negocjacji - konieczna będzie zmiana zakresu i trzeba będzie się spotkać, aby ten zakres sobie omówić, by móc zgłosić kolejne postępowanie. W tym postępowaniu przy 9 drogach z Polskiego Ładu- niestety jest to niewykonalne.
Radny Otremba poruszył również temat basenu i zapytał, czy te prace zmierzają ku końcowi. Pan Burmistrz wyjaśnił, że basen jest już dawno wykonany i odebrany, natomiast odebranie Parku Wolności przewiduje się w połowie stycznia 2023 roku. Radny wskazał jeszcze na drogę Wielowieś- obręb 44/1, którą rolnicy rozjeżdżają , bo nie zawracają na swoim polu tylko przejeżdżają przez tą drogę i ona staje się nieprzejezdna. Dodał, że po rozmowie z panem Marcinem Podkowińskim wie, że nie można zakazać tym rolnikom wjazdu tą drogę, ale trzeba byłoby w jakiś sposób tam zadziałać, „bo ludzie rozwalają sobie samochody, rozwalają zderzaki”. Pan Otremba poprosił również, aby odtworzyć słupki graniczne tej drogi, bo ona jest coraz węższa. Pan Burmistrz poprosił natomiast, aby radny przekazał na piśmie swoje uwagi, aby dokładnie było wiadomo, o jakiej drodze mowa.
Radny Tomasik nawiązał do tematu dróg z Polskiego Ładu i zapytał, czy przedstawiona sytuacja oznacza, iż jakieś drogi z tych 9 dróg trzeba będzie wykluczyć z naszego projektu. Przekazał też, że może „nie do końca legalnie” pozwolił sobie w okresie świątecznym na spacer po terenie Parku, który jest w budowie i był zdruzgotany tym, co tam zobaczył. Stwierdził, że całość wygląda fajnie i obiecująco, ale na terenie baru letniego, który ma tam być- są straszne zniszczenia, drzwi są pokopane, co świadczy o skandalicznym zachowaniu naszych mieszkańców, którzy nie potrafią uszanować tego, że coś się dla nich tutaj buduje. Jest zdruzgotany tym, co tam zobaczył- obiekt jeszcze nie jest oddany, a już jest zdewastowany w wielu miejscach. Zaznaczył, że nie czyni zarzutów wykonawcy, czy Gminie, ale to, co tam zastał i zobaczył- było wstrząsające. Radny zasugerował, aby zapewnić tam monitoring, bądź 24-godzinną ochronę, bo obawia się, że jak to będzie ogólnodostępne- to może to niestety wyglądać w ten sposób. Pan Burmistrz powiedział, że na tą chwilę wszystkie koszty z tym związane ponosi wykonawca i to jest przykre, bo wykonał pewną pracę, nie po to, aby do niej wracać, a dzisiaj musi to naprawić, zrobić jeszcze raz, ponieważ my tego nie odbierzemy. To nakłania do tego, aby teren Parku był ogrodzony i zamykany na noc, choć zapewne niektórzy mieszkańcy jakby negatywnie na to patrzą, bo Park zawsze był otwarty. Dlatego na ten temat pewnie będą jeszcze prowadzone rozmowy. Kamery są natomiast w całym Parku, także będzie można na pewno odtworzyć monitoring i prędzej, czy później takie osoby zostaną złapane. Pan Straszyński stwierdził, że jednak „nie na tym rzecz polega”. Wskazał też na podobną sytuację- na rewitalizację w Markowie, tam również te wszystkie rzeczy, które zostały wykonane w parku (chyba ładniejszym niż w Gniewkowie) też zostały zdewastowane, a wydatkowano tam 600 000 zł. Na prace w Szadłowicach i w Markowie Gmina otrzymała 95% dofinansowania do tych projektów i po to one są robione, żeby „z jednej strony rewitalizowały te zdegradowane rzeczy, z drugiej strony- zawsze jest ta wartość dodana do tej, do tych obiektów”. Nie zmienia to faktu, że „serce bardzo boli, jak wydajemy te pieniądze, czy to swoje, czy nie swoje”, a potem dochodzi do takich dewastacji, które są już niestety, ale są po stronie Gminy. Trzeba to potem naprawiać i można jedynie apelować i prosić osoby, które mieszkają bliżej tych obiektów, aby informowały o takich działaniach, by każdy czuł się odpowiedzialny za to wszystko, co jest robione na terenie miasta i Gminy Gniewkowo, bo to jest robione dla wszystkich.
Radny Stefański wyraził radość z faktu powrotu syreny strażackiej do Szadłowic. Przyznał, że nie ma już OSP w sensie jednostki ujętej w KSRG, tylko jednostka funkcjonuje jako stowarzyszenie i ta syrena odzywała się przynajmniej w sylwestra. Wyraził nadzieję, że 31 grudnia 2022 r.– znowu się odezwie.
Pan Stefański nawiązał następnie do tematu umowy z PROW na kanalizację i zapytał, czy chodzi o Więcławice, bo w sprawozdaniu międzysesyjnym pan Burmistrz o tym nie mówił. Przewodniczący Rady zaznaczył, że pan Burmistrz już o tym mówił i to chodzi o Więcławice. Podkreślając, że najwidoczniej to mu umknęło- pan Stefański przeprosił i dodał, że jego radość byłaby większa, gdyby z tych 9 planowanych dróg z Polskiego Ładu zrobić te najdłuższe m.in. do Więcławic i w Lipionce oraz do Bąbolina, choć ta zgłoszona była chyba ze środków popegeerowskich. Radny wyraził nadzieję, że pan Żmudzińskim poprze go w tym stanowisku.
Radny Orent zgłosił sugestię odnośnie tych dewastacji w Parku, czy aby radni nie powinni się zastanowić, które inwestycje wykonywać dla mieszkańców, skoro nie dbają o to, co się dla nich robi. Radny zgłosił też niedziałającą lampę przy drodze nad torami. Dodał, że rozmawiał z panem Marcinem Podkowińskim i mówił że tam jest wymiana akumulatora. Poprosił też, „żeby prześwietlić te wjazdy z DK15 w stronę Perkowa i w Suchatówce”, bo są zdewastowane i dziurawe,
że można sobie coś urwać. Pan Orent zapytał, czy w sytuacji, kiedy nie będzie możliwe wykonanie stadionu, bo nie będzie na to wystarczających środków, czy wtedy tej puli nie można byłoby przeznaczyć na drogi z Polskiego Ładu. Pan Burmistrz podkreślił, że to jest tylko i wyłącznie decyzja pana Premiera i można spróbować, może się jednak okazać, że te pieniądze do Gminy już nie wrócą w ogóle.
O głos poprosił radny Gremplewski i przed jego udzieleniem Przewodniczący przypomniał, że o godz. 1400 rozpocząć winna się część uroczysta sesji. Pan Gremplewski wyraził nadzieję, że będzie ostatnim z radnych, bo jeszcze mieszkaniec czeka, żeby zabrać głos. A propos ogrodzenia Parku- pan Gremplewski wyraził opinię, że to nie jest dobry pomysł, bo ci którzy tak dewastują te konstrukcje- to jest chuliganerka i żaden płot im nie będzie straszny, a normalni mieszkańcy nie
będą mogli przez to z tego Parku korzystać. Zaznaczył, że obecnie Park jest ogrodzony i nie był przeszkodą w tych zniszczeniach. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że ten płot, który jest– to płot roboczy i zostanie rozebrany. Radny uznał, że mimo wszystko ogrodzenie – to nie jest to dobry pomysł i zauważył, że teraz już głos może zabrać mieszkaniec, ale okazało się, iż jeszcze 2 radnych poprosiło o możliwość zabrania głosu.
Radny Pułaczewski przekazał, że zanim mieszkaniec jeszcze raz do tego wróci- to jemu nasunęła się sugestia, że wobec tej bezkarność właściciela działki, o której mówiła radna Kuraszkiewicz, aby może spotkać się z panem Wojewodą, czy poinformować i poprosić, żeby podległe mu służby, instytucje zajęły się tym na tyle poważnie, by ta bezkarność się skończyła. Pan Burmistrz zapewnił, iż bez problemu taką informację pan Wojewoda otrzyma. Jeszcze raz podkreślił jednak, że te służby, które powinny być powiadomione- zostały powiadomione i wątpliwym jest, czy pan Wojewoda tu w czymś pomoże.
Radny Bajerowski poprosił o chociaż jedną lampę przy boisku wielofunkcyjnym w Wielowsi. Pani Sołtys dba o ten obiekt i pilnuje, żeby go nie dewastowano, ale mimo wszystko lepiej by było, jakby było oświetlone wieczorem, czy w nocy. Pan Burmistrz poinformował, że jutro będzie ogłoszony werdykt w kwestii budżetu obywatelskiego na rok 2023 i może się okazać, że ta lampa we Wielowsi będzie w ramach tego budżetu robiona, jeżeli te budżety obywatelskie, które są związane z lampami przejdą. Wtedy lampy zamawiane będą w ramach jednego zamówienia, jak ustalone zostanie, czy są też środki na to, żeby zamówić lampy tam,
gdzie one są pilnie konieczne.
Kolejno głos oddano mieszkańcowi Sołectwa Godzięba- panu Adamowi Rodakowi, który na początku podziękował Burmistrzowi za szybką interwencję w tej sprawie. Zaznaczył, że mieszka w Godziębie, gdzie graniczy z przedsiębiorcą, którego nazwiska wymieniać nie trzeba, bo wszyscy wiedzą kto to jest. Jak pan radny Pułaczewski stwierdził- ten proceder trwa już od wielu lat i wiadomo, gdzie są zakopywane te odpady. Sam interweniował już wiele razy nawet policjantem - Tomkiem Belicą, który stwierdził zasypywanie wielu odpadów z rozbiórki autobusów, a taka działalność prowadzona jest w Dąbrowie Biskupiej. To zostało potwierdzone i panowie wiedzą, gdzie to leży, gdzie to jest zasypane.
Ten ostatnio stwierdzony proceder polegał na tym, że przyjechała ciężarówka jedna, druga i wysypały zawartość. Pan Rodak zaznaczył, że jego działka graniczy z terenem, gdzie to było składowane, dlatego to widział i zostało nagrane, „jak zakopuje to facet”. Dodał, że rozmawiał z operatorem, który „powiedział mnie tutaj nie ma i uciekł, pozamykał bramę, szybko uciekł do siebie”. Tak się bał, że nawet Policja nie mogła „go wyciągnąć stamtąd, on się bał, oni wiedzą dobrze co oni robią”.
Zdaniem mieszkańca to jest dobrze zorganizowana grupa przestępcza, bo tam nie przyjeżdża sporadycznie ciężarówka, tylko to jest wszystko ustalone i to są bardzo duże pieniądze, ponieważ „za taką ciężarówkę, żeby do Lafarge pojechała- to się płaci kilka tysięcy euro, żeby to zutylizować”. Pan Dąbrowski wszystko przyjmie do siebie i tylko 10 minut trwa zakopanie takiej ciężarówki o ładowności 20 ton. W tak krótkim czasie ładunek znajduje się 2 metry pod ziemią i nikt tego nie odkopie. Wskazując na pojemnik (wiadro), jaki miał ze sobą- pan Rodak oświadczył, że jest to mała próbka tych odpadów. Dla pełnego zaprezentowania zawartości zebranym na sali- wyraził gotowość wysypania i następie posprzątania tego. Wskazując na zawartość pojemnika- mieszkaniec powiedział, że to taki plastik, którego nikt, nigdzie nie chce, a pan Dąbrowski to bardzo chętnie przyjmuje. Przewodniczący Rady pouczył, by mieszkaniec nie posługiwał się nazwiskami. Zwracając się do pani Kłosowskiej- pan Rodak zapytał jeszcze o sprawę „szweli kolejowych”, bo to też był problem, a tych szweli już nie ma i nie wiadomo, co się z tym stało. Poprosił o wyjaśnienie tej kwestii i podziękował za wysłuchanie go przez radnych. Prowadzący poprosił, by jednak nie wysypywał zawartości pojemnika, żeby już nie robić problemu, bo radni mogą sobie to obejrzeć. Pan Rodak zgłosił, że ma jeszcze pytanie. Wskazał, że na działce nr 85/4, jest tor motocrossowy i to jest prawdopodobnie legalne. Pan Dąbrowski ma też koncesję na wydobywanie piasku, która ważna jest do końca roku, ale piasek jest nadal wydobywany. Mieszkaniec oświadczył, że ma „pismo z górnictwa z Gdańska, że jest to nielegalne i tak samo jest cały czas procedowana ta sprawa”. Zasugerował, aby może WIOŚ zajął się też nielegalnym wydobywaniem piasku.
Radny Stefański zwracając się do Przewodniczącego Rady poprosił o anonimizację protokołu i nagrania obrad Rady, co prowadzący potwierdził.
Odnosząc się do wypowiedzi mieszkańca- pan Stefański powiedział, że o ile dobrze zrozumiał, to miejsca składowania odpadów są znane i po takich znakach, jak np. krzaki te miejsca łatwo będzie wskazać i nie powinno być z tym problemu, skoro ostatnio znaleziono cmentarzysko sprzed 7000 lat.
Przewodniczący Rady przekazał, że kolejna LXVII sesja zaplanowana jest na 25 stycznia 2023 r. i zgodnie z przyjętym dziś planem pracy jej tematem będzie informacja na temat funkcjonowania Klubu Seniora za czas od powstania za rok 2022. O godz. 1340 zapowiedział przerwę w obradach i zaprosił wszystkich na drugą część sesji o godz. 14oo w Miejsko- Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji. Dodał, że podczas tej części wręczane będą statuetki Honorowych Obywateli Gminy Gniewkowo.
Ad.13 Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Ok. godz. 1403 Przewodniczący Rady wznowił obrad rozpoczynając tym samym część uroczystą w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie. Rozpoczęła się ona od wprowadzenia sztandaru Gminy. Kolejno, Przewodniczący powitał przybyłych na sesję, jak również osoby oglądające ją w internecie. Szczególnie serdecznie powitał bohaterów tej uroczystości - Honorowych Obywateli Gminy Gniewkowo. Zaznaczył, że formalnie osobom tym wyróżnienie już przyznano, bo uchwały zostały podjęte przez Radę, ale dziś zostaną one „uzewnętrznione” poprzez wręczenie statuetek, dyplomów, legitymacji i oznak. Słowa powitania skierował do pani Jadwigi Kicuł i pana Jerzego Ratajczaka. Zebrani powitali HOGG oklaskami. Przewodniczący zaznaczył, że niestety nie wszyscy mogli przybyć dziś na sesję. Pani Bożenie Pałubickiej przeszkodziły w tym obowiązki zawodowe. Dodał, że nie przybyli też przedstawiciele 2 osób- doktora Dreckiego, któremu tytuł przyznany został pośmiertnie oraz pana Edmunda Konieczki. Po tych słowach prowadzący obrady sprostował, przeprosił i powitał – córkę ś.p. Edmunda Konieczki, która jak się okazało przybyła na sesję , „choć okoliczności były, jakie były”. Przewodniczący Rady oznajmił, że zastanawiając się nad tym, co ma dziś powiedzieć- zwrócił uwagę na to, że jest to pierwsza taka sesja po 3 latach. Przez ten okres żałował, że Rada nie mogła kontynuować tej szczególnej formy obrad zapoczątkowanej przez poprzedników. Na ten moment jest to możliwe, dlatego należy się tym cieszyć, ponieważ nie wiadomo, co przyniesie przyszłość. Następnie, pan Przewodniczący przybliżył działalność Rady w mijającym roku opierając się o dane zawarte w sprawozdaniu. Przyznał, że czasami obrady Rady bywały burzliwe, były pełne emocji, ale jego zdaniem świadczy to o tym, że każdy chciałby jak najlepiej dla tej swojej małej ojczyzny i stara się przekonać do swojego stanowiska. W wielu sprawach i aspektach udawało się jednak wypracować wspólne stanowisko i rozwiązania. Następnie, nawiązał do sytuacji geopolitycznej w Kraju, a szczególnie do wojny w Ukrainie i sytuacji uchodźców w naszej Gminie. Pan Krzysztofiak zaznaczył, że było jeszcze wiele rzeczy, o których chciał powiedzieć, ale o nich zapomniał i to chyba dobrze, bo nie będzie przedłużał tego wystąpienia. Wskazał jeszcze na pracę dla wspólnego dobra, na różne punkty widzenia wśród radnych, dzięki czemu można wypośrodkować stanowisko i czasem zmienić zdanie, aby dojść do konsensusu. Przewodniczący Rady podkreślił, iż koniec roku to jest czas na życzenia i choć może brzmi to banalnie, to chciałby życzyć wszystkim przede wszystkim zdrowia, bo jeśli coś się z nim dzieje, to nic nie można zrobić, zdrowia się nie kupi, podobnie jak i nowego życia. Prócz zdrowia- życzył też wzajemnego szacunku, zrozumienia, spokoju oraz radości ze zwykłych, małych rzeczy, których często się nie zauważa, a one nas definiują i pokazują na co powinno się zwracać uwagę- na drugiego człowieka i na to, żeby być dobrym. Na 2023 rok życzył wszystkim – wszystkiego dobrego, by praca Rady służyła wszystkim, a zapowiada się ciężki rok pełen wyzwań. Wyraził nadzieję, że wspólnie uda się wiele zrobić i „poprowadzić nasz samorząd do przodu”.
Przewodniczący poprosił następnie o zabranie głosu przez pana Burmistrza i zapowiedział, że kolejno nastąpi uroczyste nadanie tytułu HOGG. Wystąpienie pana Przewodniczącego zebrani nagrodzili oklaskami.
Ad.14 Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
Pan Burmistrz rozpoczął od tego, że jeszcze wczoraj w nocy rozmawiał z panem Przewodniczącym i jest pełen podziwu, że dziś kieruje do zebranych takie słowa, bo jego tata jest chory, a jak powiedział- zdrowie jest najważniejsze. Pan Burmistrz nadmienił, że u progu roku 2022- wszyscy zastanawiali się nad tym, jaki to będzie rok. Nadzieja towarzyszyła uchwalaniu budżetu, który zakładano realizować według określonego planu. Wydarzenia po 24 lutym 2022 r. – zmieniły te plany, jak i cały ład światowy i ten rok zapisze się na kartach historii wielką literą. Od tego momentu „nie mamy już świata jednowektorowego, a wielowektorowy”, Ameryka przestaje być najważniejszym punktem światowym, pokazują się Chiny, Indie i wiele innych państw, które pokazują swoją moc. I to bezpośrednio wpływa na życie w naszej Gminie i funkcjonowanie jej mieszkańców. Patrzy się na to przez pryzmat ponoszonych kosztów z tego tytułu. Teraz nie wiadomo, co będzie w roku 2023, choć wielokrotnie o tym rozmawiano i wskazywano, że to będzie bardzo trudny rok. Burmistrz wyraził nadzieję, że wspólnie uda się ten rok przetrwać, bo jeśli nie dojdzie do wybuchu III wojny światowej- to będzie to „rok przeżycia”. Rok 2023- to rok bardzo wysokich wydatków bieżących i niewielu pamięta taką sytuację, bo ostatnio, tak wysoka inflacja miała miejsce 26 lat temu. Dziś, kiedy wszyscy borykają się z tym i biorą to na swoje barki- trzeba być za to odpowiedzialnym, choć nie jest to winą nikogo z tu zebranych. „Tak to już jest, że kiedy coś się dzieje złego na świecie, to później są te odłamki, które celowane są w tych, którzy nie mają z tym nic wspólnego”. Nikt w Polsce nie był przygotowany na tak ciężkie czasy. Można udawać, że tego nie ma, mówić sobie, że jakoś to będzie, ale każdego dnia widać, że jest coraz gorzej i coraz trudniej jest utrzymać te wydatki tak, „aby one nas nie pokonały- dlatego rok 2023 będzie rokiem zaciskania pasa”. Nie oznacza to natomiast, że nie będzie się nic robić, bo będzie się robiło bardzo dużo i to wymaga wzajemnego wsparcia, oszczędzania. Wcześniej ustalano co będzie robione, gdzie i komu, a obecnie trzeba zastanawiać się, czy będą środki na wynagrodzenia, wydatki stałe i to stanowi dziś clou przetrwania roku 2023. Zdaniem pana Burmistrza dla samorządów nie ma niczego gorszego od wysokiej inflacji. Można sobie planować różne rzeczy i rożnie na nie patrzeć, ale dochody są w Gminie takie same, a budżet musi się równoważyć. Przez 4 lata Gmina pozyskała 55 mln zł ze źródeł zewnętrznych i to jest bardzo dużo. Jednak może być tak, że Gminy nie stać będzie na utrzymanie szkół, Urzędu, jednostek podległych. Zaznaczając, że jest optymistą, zadaniowcem, że jest osobą, „która wierzy w rzeczy, które można ciężko, ale zrobić” , to jednak czasami brakuje cierpliwości, a w roku 2023 trzeba będzie zwolnić. Podkreślił także, że nie chce snuć groźnych wizji, ale jego zdaniem „żarty się skończyły”. Następnie pan Burmistrz wyraził radość ze spotkania w takim gronie i odniósł się do masowych zachorowań na grypę i działań Rządu w tym zakresie. Przypomniał, że jeszcze rok temu „grypa nazywała się covid”, a po wybuchu wojny powrócono do „grypy”, ale to nie oznacza, że nie ma problemu, bo w szkołach nieobecnych jest 2/3 uczniów. Były też takie osoby, które deklarowały obecność na tej sesji, ale z powodu choroby ich tu nie ma. Z tymi wszystkimi trudnościami i nowymi zadaniami stawianymi przed samorządami- Gmina poradziła sobie bardzo dobrze. Pan Burmistrz podziękował radnym za cierpliwość choć, jak wcześniej mówił Przewodniczący- emocji na sesjach nie brakowało. Stwierdził, że może jego postawa nie zawsze była taka, jak powinna być, ale wynikała ona z tego, że „brakuje mu pewnego rodzaju taktu”. Przeprosił tych, których obraził w mijającym roku i „za te rzeczy, które były niedobre”. Zdaniem pana Straszyńskiego- w roku 2023 nie ma czasu na „obrażanie się”, dlatego poprosił, aby w tym czasie występować jako drużyna patrząca na to, aby nie zbrakło niczego samorządowi i mieszkańcom. Życzył wszystkim, aby byli wspólnotą, by nie kłócić się o małe rzeczy, żeby wszyscy byli zdrowi, radośni i pogodni. Na koniec pan Burmistrz podziękował wszystkim za dzisiejszą obecność.
Wystąpienie pana Burmistrza również nagrodzone zostało brawami.
Ad.15 Uroczyste nadanie tytułu Honorowego Obywatela Gminy Gniewkowo
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji powołanej przez Radę do rozpatrzenia wniosków o nadanie HOGG- radnego Aleksandra Pułaczewskiego o przybliżenie postaci HOGG- pani Jadwigi Kicuł oraz uzasadnienia uchwały Rady. Na wstępie pan Pułaczewski zaznaczył, iż nie chciałby przedłużać tego wystąpienia, ale nasunęła mu się myśl- wszyscy tu obecni oraz, ci których już nie ma- dokonali wiele rzeczy dla naszego społeczeństwa nie zdając sobie sprawy z tego, jak je zmieniali. Przyznał, że ktoś może powiedzieć, że osoby te wykonywały tylko swoje obowiązki. To prawda, ale robiły to tak, że wszyscy, którzy się do nich zwracali- otrzymywali to, o co prosili. Z wkładu wniesionego w to społeczeństwo HOGG mogą być dumni. Kolejno, radny przybliżył postać pani Jadwigi Kicuł i jego wystąpienie zakończyły brawa zebranych.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił panią Kicuł o wystąpienie i wraz z panem Burmistrzem wręczyli pani Kicuł dyplom HOGG, legitymację, oznakę oraz statuetkę, a także okolicznościowy bukiet kwiatów, a uczestnicy sesji nagrodzili panią Kicuł oklaskami. Honorowa Obywatelka zabrała głos, zaznaczając, że wzruszenie powoduje, że brakuje jej słów, ale jest zaszczycona, że doceniono nie tylko jej pracę, ale wkład w rozwój i propagowanie zdrowia głownie tych malutkich mieszkańców, choć zdarzało się otaczać opieką również tych dużych. Idąc za myślą Arystotelesa – uważała zawsze, że „wdzięczność starzeje się najszybciej”, ale okazało się , że jednak nie, że jednak ludzie pamiętają. Pani Kicuł zwróciła uwagę na to, że nagrodę otrzymała w czasie, kiedy już przestała funkcjonować, ale za to co robiła wcześniej w życiu. Podziękowała za to wyróżnienie i wszystkim życzyła dużo, dużo zdrowia, bo lekarzy w Polsce jest coraz mniej. Zgromadzeni ponownie nagrodzili panią Kicuł brawami.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś ze zgromadzonych chciałaby zabrać głos, czy chciałby wystąpić ktoś z rodziny, grona przyjaciół lub znajomych, ale nie było chętnych.
Zaznaczając, że kolejnej, wyróżnionej osoby nie ma na sesji, bo właśnie pracuje, służy ludziom- poprosił radnego Pułaczewskiego o przedstawienie życiorysu pani Bożeny Pałubickiej oraz uzasadnienia do uchwały Rady w sprawie przyznania tytułu HOGG. Pan Pułaczewski wystąpił i ponownie brawami zakończyło się to wystąpienie. Przewodniczący Rady nadmienił, że dołoży starań, aby w uroczysty sposób dokonać przekazania atrybutów HOGG.
Następnie poprosił pana Pułaczewskiego o przedstawienie postaci pana Jerzego Ratajczaka. Rozpoczynając, radny stwierdził, że właściwie powinien zacząć od słów” „Czuwaj, Druhu!” i kolejno przedstawił życiorys pana Ratajczaka oraz stanowisko Rady w związku z przyznaniem tytułu HOGG.
W trakcie obrad- wyróżniona tytułem HOGG – pani Jadwiga Kicuł udzieliła doraźnej pomocy lekarskiej jednemu z członków pocztu sztandarowego, który zasłabł, co jednak nie wpłynęło na przebieg sesji.
Po wystąpieniu pana Pułaczewskiego Przewodniczący Rady poprosił pana Jerzego Ratajczaka o wystąpienie i wraz z panem Burmistrzem wręczyli Honorowemu Obywatelowi dyplom, legitymację, oznakę oraz statuetkę, a także okolicznościowy bukiet kwiatów, a uczestnicy sesji nagrodzili oklaskami. Kolejno głos zabrał pan Ratajczak, który przyznał, że działalność społeczną rozpoczynał w harcerstwie w roku 1956, potem doszedł do tego sport, który również czynnie uprawiał, ale przede wszystkim starał się działać na rzecz społeczeństwa. Pan Ratajczak podziękował panu Burmistrzowi, Przewodniczącemu Rady oraz radnym za to, że dostrzegli te jego działania i teraz jest w tym właśnie miejscu. Słowa HOGG także nagrodzone zostały brawami. Nie było innych chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący Rady zapowiedział przystąpienie do honorowego nadania tytułu kolejnym osobom, co jest pewnego rodzaju zaległością spowodowaną covidem. Przez 2 lata nie było możliwości zorganizowania uroczystego spotkania i nie odbyło się wręczenie 2 tytułów. W maju ubiegłego roku Rada wyróżniła bowiem tym tytułem pana Edmunda Konieczkę oraz pośmiertnie – doktora Jana Dreckiego. Na dzisiejszą sesję nie mógł jednak przybyć wnuk dr. Dreckiego. Poprosił radnego Pułaczewskiego o przybliżenie postaci pana Dreckiego, którego pamięć żywa jest jeszcze wśród mieszkańców Gniewkowa. Na początku- pan Pułaczewski za swoją mamą powtórzył „to był bardzo dobry człowiek”, a następnie przedstawił uchwałę Rady oraz przedstawił życiorys HOGG. Radny ponownie nagrodzony został oklaskami przez zebranych. Przewodniczący Rady oświadczył, że w tym przypadku również postara się, aby atrybuty przygotowane dla HOGG dotarły do wnuka dr. Jana Dreckiego. Prowadzący zaznaczył, że teraz nastąpi uhonorowanie ostatniej osoby, którą Rada wyróżniła w maju 2021 r., ale nie było jej dane, by uroczyście ten tytuł nadać, ponieważ pan Konieczka w tym samym roku zmarł i tylko podczas uroczystości pogrzebowej przekazano na ręce rodziny oznakę. Dziś niejako, aby doprowadzić sprawę do końca- uroczyście się ten tytuł nadaje. Pan Pułaczewski poproszony został o przybliżenie postaci kolejnego HOGG. Radny na wstępie zaznaczył, iż „mówi się, że naród bez historii nie może istnieć, ale muszą być też ludzie, którzy tą historię gromadzą, przekazują następnym pokoleniom- właśnie takim był ś.p. pan Edmund”. Za przybliżenie postaci pana Konieczki pan Pułaczewski otrzymał kolejne brawa. Przewodniczący Rady poprosił następnie o wystąpienie córki pana Konieczki, która z jego rąk oraz od pana Burmistrza odebrała statuetkę, dyplom, legitymację oraz okolicznościową wiązankę kwiatów. Przemawiając do zebranych- pani M.G. stwierdziła, że w zasadzie trudno jest mówić w imieniu osoby, której już nie ma i nie wie, co ojciec powiedziałby, gdyby tu był, dlatego nie weźmie na siebie tej odpowiedzialności, aby wypowiadać się w jego imieniu. Od siebie powiedziała natomiast, że ojciec z pewnością cieszyłby się z tego, że ktoś go docenił. Podkreśliła, że nie to jest jednak ważne, bo ojciec nie robił tego, co robił po to, aby być docenionym- wręcz odwrotnie, po to by docenić. By docenić każdego, każdy najdrobniejszy wysiłek „zwykłego człowieka, który po prostu robi to, co do niego należy”. Dzięki temu, dzięki takim ludziom – „ten świat posuwa się do przodu”. Zaznaczyła, że tego może nie widać, tak jak historycznych chwil, o których mówił pan Burmistrz- ale historią każdego miejsca są właśnie zwykli ludzie i ich codzienne wysiłki „i z szacunku dla takich ludzi- ojciec robił to, co robił, by nikt o tym nie zapomniał”. Wystąpienie to również nagrodzono oklaskami. Przewodniczący zapytał, czy ktoś z zebranych chciałby zabrać głos na temat HOGG, ale nie było chętnych i sam zaznaczył tylko, że pan Konieczka sam zapisał się w historii regionu i tego już nikt nie zmieni.
Po formalnym nadaniu tytułów HOGG- prowadzący zapowiedział wyprowadzenie sztandaru Gminy i poprosił zebranych o powstanie. Po komendzie „spocznij”- prowadzący nadmienił, iż wcześniej o tym nie mówił, ale w tym roku Gminie nadany został wyprowadzony sztandar podczas przepięknej, patriotycznej uroczystości.
Ad.16 Występ zespołu GNIEWKOWIANIE.
Przystępując do „milszej” części uroczystości- pan Przewodniczący zaprosił na scenę dzieci działające przy MGOKSiR wraz z opiekunami- panią Agnieszką Szafrańską i panem Tomaszem Wesołkiem. Po muzycznym montażu świątecznym o charakterze bożonarodzeniowym– Przewodniczący podziękował występującym artystom i wraz z panem Burmistrzem wręczyli im drobne upominki.
Ad.17 Zamknięcie obrad.
Wobec wyczerpania się porządku obrad ok. godz. 1520 Przewodniczący Rady zamknął LXVI sesję dziękując wszystkim za udział i zapraszając do wspólnego – okolicznościowego toastu.
Protokołowała:J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie