Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr LXIX/2023 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 22 lutego 2023 r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas LXXI sesji w dniu 29 marca 2023 r. 

 

Protokół Nr LXIX/2023
 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 22 lutego 2023 r.  w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie 

 
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1 ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie  gminnym  (Dz. U. z 2023 r., poz.40)- Przewodniczący Rady ok. o godz. 1600  dokonał otwarcia LXIX sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że  w sesji uczestniczy  14  radnych,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania  prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.                         

             Przewodniczący powitał radnych i przybyłych gości- przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panem Burmistrzem na czele, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz  Prezesa PK „Gniewkowo”, a także sołtysów z terenu Gminy i wszystkie zainteresowane osoby przybyłe na  sesję, a także osoby oglądające transmisję w internecie (lista obecności zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).  Zapowiedział, że zanim przejdzie do punktu drugiego porządku obrad- odda głos Prezesowi OSP Gniewkowo panu Edmundowi Głuszakowi. Pan Głuszak oświadczył, że staje przed Radą, aby podziękować w imieniu Ochotniczej Straży Pożarnej w Gniewkowie za wsparcie finansowe przeznaczone na doposażenie jednostki- na zakup nowego, średniego samochodu pożarniczego, na podwoziu Volvo.  Zapewnił, że  to piękny prezent, który służył będzie nie tylko gniewkowskim strażakom, ale przede wszystkim mieszkańcom i osobom potrzebującym pomocy. Takie decyzje Rady umożliwiają i pozwalają na to, aby ta pomoc poszkodowanym była skuteczniejsza. Dodał, że  każda forma wsparcia jest dla OSP wyrazem docenienia tego co robią strażacy, jest wyrazem uznania i szacunku dla ich służby. Dzięki takiej współpracy tworzony jest pozytywny obraz wspólnej historii.
W imieniu druhów i druhen serdecznie podziękował za ten prezent, który być może w maju trafi do Gniewkowa. Przewodniczący Rady powiedział, że  zarówno on, jak i Burmistrz już wielokrotnie o tym mówili, że strażacy zawsze mogą liczyć na pomoc i w miarę możliwości starają się  zawsze wspierać strażaków.  Również podziękował  za służbę druhów  i ofiarną pracę.

 

Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

                                         Przewodniczący oświadczył, że porządek obrad został radnym oraz zaproszonym gościom dostarczony i zaproponował odstąpienie od jego odczytania. 

Proponowany porządek obrad:

1.    Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

2.    Przyjęcie  porządku obrad.

3.    Przyjęcie protokołu LXVI sesji.

4.    Przyjęcie protokołu LXVII sesji.

5.    Przyjęcie protokołu LXVIII sesji.

6.    Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.

7.    Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2022:
-przedstawienie sprawozdania;
-dyskusja;

-przyjęcie sprawozdania.

8.    Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2022-2024 za rok 2022:

-przedstawienie sprawozdania;

-dyskusja;

-przyjęcie sprawozdania.

9.    Sprawozdanie za rok 2022 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:

-przedstawienie sprawozdania;
-dyskusja;
-przyjęcie sprawozdania.

10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

12. Interpelacje i zapytania  radnych.

13. Wolne głosy, wnioski.

14. Zamknięcie obrad.        

Przewodniczący zapytał, czy do zaproponowanego porządku obrad są jakieś wnioski, ale nie było chętnych do zabrania głosu.

Kolejno przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia porządku obrad- udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad.

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr  3 do protokołu.

Przyjęty porządek obrad:  j.w.  

 

Ad.3 Przyjęcie protokołu LXVI sesji.

 

                                    Przewodniczący nadmieniał, że  protokół LXVI sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 29 grudnia 2022 roku był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. Zapytał,  czy ktoś z radnych wnosi do tego protokołu jakieś zastrzeżenia, poprawki, bądź wnosi o jego uzupełnienie, ale nie było chętnych do zabrania głosu. Kolejno przystąpiono do głosowania nad przyjęciem tego protokołu.  Prowadzący podał, że udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych było za przyjęciem protokołu  LXVI  sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 29 grudnia 2022 roku .

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr  4 do protokołu.

 

Ad.4 Przyjęcie protokołu LXVII sesji.

 

Przewodniczący przekazał, że  protokół  LXVII nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 4 stycznia 2023 roku był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. Zapytał,  czy ktoś z radnych wnosi do tego protokołu jakieś zastrzeżenia, poprawki, bądź wnosi o jego uzupełnienie, ale nie było chętnych do zabrania głosu. Kolejno przystąpiono do głosowania nad przyjęciem tego protokołu.  Prowadzący podał, że udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych było za przyjęciem protokołu  LXVII  sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 4 stycznia 2023 roku .

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr  5 do protokołu.

 

Ad.5 Przyjęcie protokołu LXVIII sesji.

 

Przewodniczący przekazał, że  protokół  LXVIII sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 25 stycznia 2023 roku był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. Zapytał,  czy ktoś z radnych wnosi do tego protokołu jakieś zastrzeżenia, poprawki, bądź wnosi o jego uzupełnienie, ale nie było chętnych do zabrania głosu. Kolejno przystąpiono do głosowania nad przyjęciem tego protokołu.  Prowadzący podał, że udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych było za przyjęciem protokołu  LXVIII  sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 25 stycznia 2023 roku .

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr  6 do protokołu.

 

Ad.6  Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).


                                 Przewodniczący poprosił pana Burmistrza o wystąpienie i przedstawienie informacji. Pan Burmistrz przekazał, że zacznie od informacji, które podaje zazwyczaj co miesiąc- na temat uchodźców. Podał, że na terenie miasta i Gminy Gniewkowo obecnie przebywają  354 osoby, w tym 229 osób dorosłych. Od 1 marca zmieniają się przepisy dotyczące odpłatności przez te osoby za zakwaterowanie w miejscach zbiorowego zakwaterowania. Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej przeprowadzają aktualnie wywiady środowiskowe w tych miejscach, jeżeli chodzi o dodatki, o których już wielokrotnie rozmawiano.  Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje też  zadanie związane z dodatkiem elektrycznym. Oprócz tego- Urząd realizuje też zadania dodatku energetycznego. Do 31 marca mieszkańcy mogą składać wnioski na sprzedaż węgla. Od początku roku sprzedano 250 ton węgla . Pan Burmistrz poinformował, że od połowy stycznia trwają zebrania wiejskie z mieszkańcami i odwiedzili już ponad 20 sołectw. Z uwagi na to, że praktycznie codziennie Burmistrz spotyka się z samorządami wiejskimi, a na poprzedniej sesji było pytanie, czy w lutym będzie spotkanie z sołtysami– takie  spotkanie ze wszystkimi sołtysami odbędzie się dopiero w miesiącu marcu.  Pan Burmistrz uczestniczył w walnych zebraniach Ochotniczych Straży Pożarnych w Gniewkowie i Kijewie i pochwalił się, że dostąpił  wielkiego zaszczytu, ponieważ został wybrany jako honorowy strażak w tych jednostkach, za co serdecznie podziękował. Następnie przekazał, że  w okresie międzysesyjnym dokonano oceny wniosków o przyznanie nagród sportowych i ich wręczenie będzie miało miejsce w najbliższą sobotę, podczas Gali Sportu. Dokonano również podziału środków finansowych na dofinansowanie klubów sportowych, a  w marcu planuje się ogłosić kolejne nabory konkursowe- m.in. na turystykę i kulturę oraz inicjatywę lokalną.  Pan Straszyński poinformował, że  od 10 lutego w Gniewkowie jest nowy Komendant  Policji – pan Łukasz Procek- dotychczasowy pracownik Komisariatu w pionie kryminalnym. Zastąpił on Komendanta Tomasza Szczesiaka, który odszedł na emeryturę. W marcu radni będą mieli możliwość poznać pana Komendanta, który przestawiał będzie na sesji roczną informację o stanie bezpieczeństwa. Następnie pan Burmistrz nawiązał do tematów inwestycyjnych i powiedział, że w Urzędzie w dniu 27 stycznia 2023 r. podpisana została bardzo ważna umowa- umowa  na rozbudowę istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z urządzeniami na terenie Gminy.  Wykonawcą tego zdania jest Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Brainport Sp z o.o., a termin wykonania  pierwszego etapu to 15 maj, zaś drugiego- 28 września. Pan Straszyński zaznaczył, że  mówi o tym, ponieważ  bardzo by prosił, aby wszyscy razem  starali się przez tą inwestycję przejść i żeby robić wszystko, aby sobie przez te kolejne miesiące w tym temacie pomagać.  Wykonawca już bardzo mocno zaczął pracę na terenie całej Gminy, co bardzo cieszy. W tym temacie odbyło się również spotkanie z mieszkańcami Suchatówki, na które został zaproszony przedstawiciel wykonawcy i  Inspektor Nadzoru Budowlanego  oraz przedstawiciel Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo„. Na spotkaniu  omawiano wszystkie przebiegi pod względem logistycznym, zakres wykonania tej inwestycji. Zapewnił, że  oczywiście o ile w innych sołectwach również będzie taka wola- to takie spotkanie również może się odbyć. 31 stycznia 2023 r. podpisana została kolejna już umowa- na zakup sprzętu komputerowego dla szkół podstawowych z terenu Gminy Gniewkowo w ramach projektu „Wspieramy wszechstronny rozwój uczniów z Gminy Gniewkowo”. Wartość tego projektu to 480 000 zł i w jego ramach szkoły będą mogły zakupić komputery, tablety, laptopy, cyfrowe notatniki, drukarki 3D, urządzenia wielofunkcyjne. To jest ten program, o którym już kiedyś rozmawiano, że Gniewkowo  było jedną  z 15 gmin, które otrzymały dofinansowanie.  W związku z tym programem 16 lutego 2023 r. podpisana została  umowa na dostawę sprzętu do pracowni robotyki do szkół podstawowych i wartość tej umowy to 72 000 zł. Ten sprzęt trafia już do szkół, z czego dyrektorzy, ale chyba przede wszystkim- uczniowie się ciszą. Ogłoszono przetarg na infrastrukturę drogową z Polskiego Ładu, w którym  trzeba było zmniejszyć zakres, o czym już rozmawiano. W dniu 27 lutego 2023 r. przetarg ma być  rozstrzygnięty. Pan Burmistrz dodał, że ma nadzieję, iż nastąpi to rzeczywiście  27 lutego, ponieważ tak jak już tłumaczył kiedyś- wszystko zależy od tego, jak wyglądać będzie kwestia związana z pytaniami do przetargu.  Jeżeli te pytania wpłyną jeszcze w czwartek,  to trzeba  będzie ten termin przedłużyć.  Wyraził też nadzieję, że już wszystkie aspekty tego przetargu zostały wyjaśnione i termin rozstrzygnięcia nie będzie  przedłużony.

Pan Burmistrz oświadczył, iż  złożono kolejne wnioski do fundacji Lotto i oczekuje się na rozstrzygnięcie, choć do tej pory jeszcze z tej fundacji nie otrzymano  dofinansowania.  Wysłano też wniosek  do Rządowego Funduszu Dróg na remont dwóch ulic:  Kawęczyn-Żyrosławice i Paderewskiego w Gniewkowie.  Pan Straszyński poinformował o podpisaniu umowy na doposażenie jednostki OSP Gniewkowo w roku 2023 w ramach budżetu obywatelskiego. Jednostka zakupi kamerę termowizyjną i ubrania specjalne.  14 lutego 2023 r.  unieważniono przetarg na kompleks przy Szkole Podstawowej Nr 2. W kolejnych dniach zmieniany będzie zakres prac i ogłoszony  będzie kolejny przetarg  na to zadanie.  Pan Burmistrz przekazał, że złożono też  wniosek do KOWRU na sfinansowanie prac remontowych na drogach wewnętrznych w Wierzchosławicach- cała wartość zadania to 770 000 zł, a wnioskowano o 100% dofinansowanie.  Odpowiedź w tej sprawie  może być znana w kolejnych dniach. Na końcu pan Straszyński zapowiedział   informację, którą chciałby przekazać, bo myśli,  że jest bardzo ważna. Powiedział, że  „przez ponad rok trwała sprawa w Sądzie Rejonowym w Inowrocławiu przeciwko A.R. za słowa, które napisał na swoim facebooku, pod postem również pana Aleksander Pułaczewskiego”.  Sąd uznał A.R. za winnego zarzucanych mu czynów zgodnie z art. 212 Kodeksu Karnego tzn. zniesławienia. Wyrok jest warunkowo umarzający postępowanie z uwagi na brak karalności A.R. w wyniku zatarcia skazania za poprzednie pomówienia jego osoby i nie tylko.  A.R. będzie poddany okresowi próby. Sąd nie wymierzył kary, ale wymierzył obowiązki w postaci: zapłaty nawiązki wysokości 1000 zł oraz jego przeproszenia  na łamach „Gniewkoramy”. Ponadto A.R. zobowiązany jest ponieść koszty sądowe oraz koszty zastępstwa procesowego. Wyrok ten jest nieprawomocny, co oznacza, iż wszystkie strony mogą się od niego jeszcze odwołać. Pan Burmistrz oświadczył, że „nigdy nie będzie mojej zgody na pomówienia i zniesławienia mojej osoby, jak też współpracowników, z którymi mam zaszczyt pracować. Każda taka, każdy taki przejaw mowy nienawiści będzie zawsze, za każdym razem zgłoszone do Sądu, a nawet do Prokuratury. Nie pozwolę, aby dobre imię naszego samorządu, pracowników w nim pracujących oraz moje było przez kogokolwiek pomawiane i zniesławiane”.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radny Stefański zapytał o te 2 wnioski  do fundacji Lotto- na jakie działania te wnioski złożono.  Pan Burmistrz przekazał, że już trzeci rok składany  jest wniosek  na to samo- chodzi o stadion lekkoatletyczny przy Szkole Podstawowej Nr 2. Radny zaznaczył, że Burmistrz mówił raczej o 2 wnioskach, co poparł też Przewodniczący Rady. Pan Burmistrz sprostował, że chodzi o ten jeden wniosek.

Radny Tomasik zgłosił, że  ma 2 pytania. Pierwsze- odnośnie najbliższej soboty, bo pan Burmistrz mówił o wręczaniu stypendiów dla sportowców  podczas Gali Sportu, a nikt takiej informacji nie podawał do publicznej wiadomości. Zaznaczył, że stara się śledzić i być na bieżąco z wydarzeniami sportowymi w naszej Gminie, ale nic takiego do niego nie dotarło.  Pytanie numer 2 dotyczyło natomiast zakresu, w jakim planuje się zmniejszenie prac na stadionie lekkoatletycznym przy SP Nr 2, aby zmieścić się w posiadanych środkach. Odpowiadając na drugie pytanie – pan Burmistrz wyjaśnił, że przy tych zmianach zależy na tym, żeby była bieżnia i boisko w środku i to jest jakby najważniejsze, ale też planuje też jakieś urządzenie, czy to będzie do skoku wzwyż, czy skoku w dal, czy rzutu kulą- to tutaj będzie jeszcze ustalane.  Radny zapytał, czy to oznacza rezygnację z niektórych elementów. Pan Burmistrz przyznał, że chodzi o skocznię,  czy rzutnię, bo z uwagi na budżet niektóre elementy nie będą wykonane w 100%. O konkretnych ustaleniach należy jednak  porozmawiać.  Jeżeli chodzi o pytanie pierwsze- to pan Straszyński odpowiedział, iż nie ma wiedzy w kwestii  informowania o Gali. Otrzymał  tylko informację, że to będzie w sobotę, ale  nie chciałby się wypowiadać, czy to jest w przestrzeni publicznej, czy nie, bo nie ma takiej wiedzy.

Radny Pułaczewski „wracając do kwestii sądowych”- powiedział, że Burmistrz wymienił sprawę przeciwko panu A.R., a on chciałby się też dowiedzieć coś więcej na temat sprawy, którą wytoczyła Burmistrzowi pani D.G. Burmistrz odpowiedział, że nie wie, o jakiej sprawie radny mówi i poprosił o sprecyzowanie pytania. Pan Pułaczewski powiedział, że Sąd Okręgowy w Bydgoszczy z tego co wie- przyznał rację pani D.G. i kiedyś na sesji była informacja, że sprawa ta jest w kasacji w SN. Radny oświadczył, że chciałby wiedzieć na jakim jest to etapie.  Pan Burmistrz odpowiedział, że z informacji, którą posiada-  sprawa jest cały czas rozpatrywana w Sądzie Najwyższym i nie ma wiedzy na temat tego, aby był wyznaczony jakiekolwiek termin rozstrzygnięcia.

Przewodniczący Rady zapytał,  czy jeszcze ktoś ma jakieś pytania do informacji Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny. Nikt się nie zgłosił i on sam  zapytał o inwestycję wodno-kanalizacyjną, czy planowane jest też spotkanie z mieszkańcami ul. Kasprowicza, bo tam też jest przewidziana budowa kanalizacji sanitarnej. Pan Straszyński przyznał, że to spotkanie będzie bardzo potrzebne, ale na tą chwilę jeszcze wykonawca tam nie zamierza zaczynać prac, bo całą swoją uwagę skupia na pierwszym etapie, czyli etapie poza aglomeracją. Kiedy ten etap będzie zakończony, to wtedy będzie na pewno przystępował do pracy już w aglomeracji i takie spotkanie można umówić, by  spotkać się z zainteresowanymi mieszkańcami, „którzy już raz, czy dwa razy spotkali się z nami w siedzibie GOK-u i na ten temat rozmawiali”.

Ad vocem pytania pana radnego Tomasika- radny Stefański powiedział, że z zaskoczeniem przyjął informację o Gali Sportu, bo kiedyś to były kluby sportowe pytane o jakieś nominacje. Radny zapytał o to, kto w tej chwili decyduje o tym  kto ma  otrzymać nagrodę. Pan Burmistrz oznajmił, że w Urzędzie powołana została komisja do określenia i wytypowania nagród sportowych. Natomiast co do całej tej gali- nie ma wiedzy na ten temat, dlatego nie chciałby się wypowiadać. Pan Stefański zapytał, „czyli to nie jest ta gala, tam tylko stypendia?” Dodał, że kiedyś kluby nominowały sportowców, trenerów, były różne kategorie np. przyjaciół sportu, sponsorów i tak dalej. Zapytał, czy  to już jest zaniechane. Burmistrz powiedział, że  chyba od 2021 roku  ta formuła się zmieniła i te osoby dostają stypendia sportowe. Dodał, że należy porozmawiać o tym z  panem Dyrektorem, aby  sobie to ustalić, „bo może mówimy o dwóch różnych imprezach”.

Nie było więcej pytań i Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie nad przyjęciem informacji Burmistrza. Podsumował, że  udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za przyjęciem informacji Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny i tym samym  została ona przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad.7  Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2022.


                                    Przewodniczący Rady przekazał, że sprawozdanie  zostało już szeroko omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji  i było przedstawione przez panią Kierownik Justynę Marek oraz panią Magdalenę Szymczak. Zaproponował odstąpić od przedstawienia tej informacji i od razu otworzył dyskusję dodając, że sprawozdanie było już dosyć wnikliwie analizowane.

Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Kolejno, przystąpiono do głosowania nad przyjęciem sprawozdania  z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2022. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za jego przyjęciem. 

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 9.

 

Ad.8 Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2022-2024 za rok 2022.

 

                                   Przewodniczący Rady poinformował, że materiały również były przygotowane przez panią Kierownik Justynę Marek z panią Magdaleną Szymczak i były omówione szeroko na wspólnym posiedzeniu Komisji dlatego zaproponował odstąpić od ich przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.

Nie było chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący zamknął dyskusję i zapowiedział  głosowanie. Za przyjęciem sprawozdania z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2022-2024 za rok 2022 głosowało 14 radnych i tym samym zostało ono przyjęte.

Imienny   wykaz    tego   głosowania   stanowi   załącznik    nr   10   do   protokołu, a sprawozdanie- załącznik nr 11.

 

Ad.9 Sprawozdanie za rok 2022 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo.


                                Przewodniczący Rady oświadczył, że  sprawozdanie zostało przedstawione i omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji w ostatni poniedziałek, dlatego zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Do sprawozdania nie było uwag i  dyskusja została zamknięta, a następnie  przystąpiono do głosowania nad jego przyjęciem.

Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania za rok 2022 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo. 

Imienny  wykaz  tego  głosowania  stanowi  załącznik  nr  12  do protokołu, a przyjętesprawozdanie- załącznik nr 13.

Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023.

Prowadzący przekazał, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jej  przedstawienia  i od  razu otworzył dyskusję.  Zapytał, czy są jeszcze jakieś pytania do materiałów przygotowanych przez panią Skarbnik i  podkreślił, że wszystko też zostało wcześniej omówione. Nie było pytań i dyskusja została zamknięta.

Kolejno przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały Nr LXIX/437/2023 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023.

Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i wszyscy głosowali za przyjęciem uchwały.

Imienny   wykaz  tego  głosowania  stanowi  załącznik  nr  14  do protokołu,  a przyjęta uchwała-załącznik nr 15.

Ad.11
Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie.

 

Prowadzący przekazał, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. 

Do projektu  nie było pytań i dyskusja została  zamknięta.

Kolejno, przeprowadzono głosowanie, w którym udział wzięło 14 radnych i wszyscy opowiedzieli się za przyjęciem uchwały Nr LXIX/438/2023 w sprawie zmiany statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie.

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr  16 do protokołu, a przyjęta informacja załącznik nr 17. 

 

Ad.12 Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).

                                 

  Prowadzący obrady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelacje, bądź zapytanie i przypomniał, że  zgodnie z art. 24 ustawy o samorządzie gminnym-  winny one być złożone  na piśmie.  Oświadczył, że taką interpelację złożył radny Orent i zapytał, czy chce ją przedstawić. Radny nie zdecydował się przedstawić interpelacji, a prowadzący przekazał tylko, że została ona dzisiaj przekazana do pana Burmistrza.

 

Ad.17. Wolne głosy, wnioski.

 

   Radny Tomasz Gremplewski oświadczył, że  ma kilka pytań do pana Burmistrza i zaproponował formułę „ pytanie-odpowiedź”.  Na początku zapytał o amfiteatr, bo widział prace porządkowe przy tym obiekcie, a ostatnio pan Burmistrz mówił, że projekt tego miejsca ma zostać dostosowany do posiadanych środków, jakie są w budżecie.  Zapytał,  czy ten projekt został zmieniony i czy jakieś kroki do realizacji tego zadania zostały już poczynione.  Pan Burmistrz odpowiedział, że zdecydowano, „by te rzeczy, które możemy sami zrobić, czyli tutaj rozebrać tą starą scenę- to zrobimy tam, żeby obniżyć koszty przez wykonawcę”. Dopiero potem  ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie tego, co będzie w projekcie. Projekt ten został zmieniony w połowie tamtego roku, ale nawet po tych poprawkach ta cena się nie zmieniła, dlatego też podjęta została próba wykonania części prac  własnymi siłami. Drugie pytanie radnego dotyczyło „powracającego tematu dyżurnego”, ale to z uwagi na to, że mieszkańcy również radnego o to pytają, a mianowicie -czy są jakieś nowe informacje w temacie ciągu pieszego przy drodze krajowej nr 15, od ulicy Działkowców w stronę stacji Orlen. Pan Burmistrz przyznał, że  u niego też był  mieszkaniec w tej sprawie, a  sytuacja jest teraz taka, że jest po takich ostatecznych rozmowach z dyrekcją i z uwagi na to co się dzieje teraz na S10- to Generalna Dyrekcja Dróg nie ma żadnych środków finansowych, aby móc zrealizować to zadanie. Natomiast Burmistrz będzie szukał możliwości  w budżecie, „bo mamy na to zielone światło od Generalnej Dyrekcji, aby zrobić projekt, natomiast materiał na to zadanie wtedy Generalna Dyrekcja nam przekaże”.  Wyraził  nadzieję, że na kolejnej sesji, lub na sesji kwietniowej będzie mógł poinformować o przystąpieniu do projektowania odcinka, który może w tym roku zostanie wykonany.  Zanim  zapyta o to radny Chrzanowski- pan Burmistrz przekazał też, że w miesiącu marcu będzie wykonany podjazd do garaży przy ul. Inowrocławskiej.  To zadanie jest dużo mniej skomplikowane i jest na nie projekt i teraz pracowano nad wyłonieniem wykonawcy na to zadanie. Jeżeli chodzi o ten ciąg pieszy „to bierzemy to na siebie, jeśli chcemy to przyspieszyć, bo jeżeli będziemy czekać na Generalną Dyrekcję, no to się tego nie doczekamy”. Pan Gremplewski powiedział, że przekaże to mieszkańcom. Kolejno nawiązał do tego wniosku do Lotto o dofinansowanie na stadion lekkoatletyczny.  Zwrócił uwagę, że projekt ma być zmieniony i dostoswany z uwagi na możliwości finansowe  i zapytał o to, jak to będzie, jeśli okaże się, że po dostosowaniu projektu   do tych środków z Polskiego Ładu- Gmina  otrzyma jakieś dodatkowe środki z Lotto. Radny zapytał też, czy to jest jakoś regulowane, brane pod uwagę przy robieniu tego projektu dostosowującego. Pan Starszyński zaznaczył, że tak, jak już kiedyś mówił – „staramy się pozyskiwać środki wszędzie, gdzie tylko jest to możliwe, dlatego też tutaj, jeżeli chodzi o stadion- piszemy co roku tutaj i powtarzamy, natomiast jest to nabór ciągły, także nawet gdybyśmy dostali z jednego źródła i drugiego i nie wiem jakimś cudem byśmy nawet zrobili w 100%, a dostalibyśmy z Lotto też na ten cel- no to wtedy będziemy pisać do Lotto o przekwalifikowanie tych środków  na jakiś inny cel”. To jest jednak bardzo trudne i bardzo trudny program, bo ani razu  nie udało się Gminie z tego funduszu otrzymać środków. Wniosek natomiast złożono, bo nie wiedziano, jaka będzie sytuacja po zmianie tego projektu.  Pan Gremplewski zapytał, czy to oznacza, że projekt jest dostosowywany do tych pieniędzy, które już  są zapewnione, do tych 2 mln zł, niezależnie od tego, czy te pieniądze z Lotto będą i wtedy jeżeli one będą- to  będziemy starali się o przekwalifikowanie tych środków na inną inwestycję, co pan Burmistrz potwierdził. Radny oświadczył też, że cieszy się z poprawy bezpieczeństwa przy stawku  na osiedlu i nawet dzisiaj sam przewoził elementy zabezpieczenia, jakie ma być montowane  z tej najbardziej stromej części skarpy. Dodał, że trochę co prawda to trwało, ale liczy się ten efekt końcowy i fajnie, że już tam jest bezpieczniej.                       

Radny Otremba też zaproponował „pytanie- odpowiedź”  i na wstępie z „uporem maniaka” zapytał o przystanki w Lipiu. Pan Burmistrz oznajmił, że to jest temat bardzo skomplikowany i jest procedowany. Wyraził przypuszczenie,  że  na początku marca będzie znów spotkanie w terenie i znów będzie o tym rozmowa. Zapowiedział radnemu, że w tym temacie będzie się z nim kontaktować bezpośrednio i zaznaczył, że to temat  trudny, dlatego wymaga trochę cierpliwości. Radny poprosił o  możliwość uczestniczenia w tym spotkaniu, co pan Burmistrz potwierdził. Pan Otremba przekazał, że drugi temat dotyczy studzienek odwadniających w miejscowość Lipie w kierunku Gąsek. Burmistrz oświadczył, że ta kwestia została przekazana do Przedsiębiorstwa Komunalnego i oczekuje się na odpowiedź, ale to  jeszcze musi trochę potrwać. Trzeci temat poruszony przez radnego Otrembę- „taki trochę zestarzały”- to brak lampy w miejscowość Żyrosławice (dokładnie koło pana I.). Lampa miała tam być zamontowana, ale do tego nie doszło i pan Otremba zapytał,  „czy to umarło śmiercią naturalną”.  Pan Straszyński przyznał, że  tu trzeba się cofnąć chyba o  3 lata, bo to miało miejsce w roku 2020, albo 2021. Wówczas wystosowano prośbę do sołtysów, aby wytypowali najbardziej newralgiczne miejsca, aby te lampy zakupić  i tam akurat ta lampa nie została zamontowana z uwagi na brak środków przy realizacji tej inwestycji. To była już druga lub trzecia wskazana lampa w tym obszarze, a  na pewno zrobione były wszystkie pierwsze lampy. Burmistrz zapewnił, iż zdaje sobie sprawę z tego, że są jeszcze miejsca nie do końca doświetlone, choć postawiono wiele lamp solarnych. Jednak „jakość tych lamp solarnych, no daje nam to, tutaj też pewien asumpt do tego, żeby się nad tym zastanowić jak robić tą specyfikację w przyszłości”. W przetargu nieograniczonym wybierane są firmy według SIWZu, a później okazuje się tak naprawdę, „czy ta wartość ceny jest równa tutaj jakości, tutaj w niektórych sytuacjach niestety tak nie jest”.
Przy staraniach o naprawę tych lamp często tego wykonawcy już nie ma, firma nie  istnieje. W większości te lampy działają.  Pan Otremba zgłosił też potrzebę  usunięcia zakrzaczenia na drodze między Murzynkiem a Kleparami. Rolnicy narzekają, że nawet już ciężkim sprzętem nie można tam przejechać. Pan Straszyński powiedział, że radny był na spotkaniu z mieszkańcami i wie, że jak tylko będzie można wjechać na te drogi- to będą zlecane te zadania i należy mieć nadzieję, że wykonane będą zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców. 

Radny Orent nawiązał do przekazanych na zabraniu w Suchatówce ustaleń o przebiegu  kanalizacji wzdłuż drogi nr 15, w ciągu pieszym i zasugerował, „żeby tam z powrotem była ścieżka, ale asfaltowa”. Pan Burmistrz stwierdził, że to nie jest tak do końca, bo ta inwestycja nie polega na tym że to będą dukty otwarte. Przeważnie wykonawca robi to przewiertem sterowanym i to nie będzie w ogóle rozbierane i to  jest już  taka zaawansowana technologia. Tutaj przede wszystkim chodzi o czas i szybkość.  Radny powiedział, że myślał o tej kostce, żeby przeznaczyć na tą ścieżkę do ul. Działkowców, ale jeśli to tak  będzie robione-to trudno. Pan Straszyński przypomniał, że materiał na ten ciąg pieszy Gmina otrzyma z Generalnej Dyrekcji i   tym by się nie przejmował, a raczej tym, aby udało się znaleźć środki w budżecie na wykonanie projektu.

Radny Stefański zapytał o to, jakie są  oszczędności z tytułu wyłączeń energii elektrycznej- oświetlenia przy drogach.  Pan Burmistrz odpowiedział, że zaprasza radnego  do Urzędu na rozmowę o takich danych. Pan Stefański stwierdził, że nie chciałby specjalnie przyjeżdżać do Gniewkowa w tej sprawie i poprosił, aby może taką informację przesłać mu na maila.  Pan Straszyński oświadczył, że w takim razie prosi, aby radny napisał do Urzędu pismo o jakie dane prosi, o  jakie oszczędności pyta, żeby się nie minąć z odpowiedzią, w jakim okresie. Radny powiedział, że  chodzi mu o cały okres wyłączeń, od momentu jak to się zaczęło  do dzisiaj. Burmistrz ponownie poprosił o sformułowanie tego pytania, a wtedy on się postara odpowiedzieć. Przewodniczący Rady zauważył, że pytanie radnego jest jasne   i  poprosił o przesłanie takiej informacji  do wszystkich radnych.  Burmistrz odpowiedział, że „jeżeli będziemy potrafili odpowiedzieć na to pytanie, to zrobimy tak, jak będziemy potrafić”.  Pan Stefański powiedział, że mieszkanka Gminy pytała go o Kartę Dużej Rodziny, które funkcjonują  w niektórych gminach i z tego tytułu są  np. ulgi chociażby w podatku. Radny zapytał, czy u nas też coś takiego się  przewiduje dla dużych rodzin. Pan Burmistrz odpowiedział, że na ten temat nie rozmawiano- jeżeli chodzi o naszą politykę, ale jest to temat do dyskusji. Kolejno, radny przekazał, że wykonawca realizujący ścieżkę w Suchatówce skierował do niego zapytanie o to, kto będzie wycinał drzewach w Suchatówce, bo on już tam raz chciał wycinać i został wycofany z tego zadania. Pyta, czy to będzie Generalna Dyrekcja robiła, czy  on, bo do końca nie wie. Pan Straszyński odparł, że nie zna treści rozmowy radnego z wykonawcą, ale nie mam tutaj żadnych problemów w tym temacie. Pan Stefański zapytał, kto w takim razie będzie te drzewa wycinał- wykonawca, czy Generalna Dyrekcja, na co otrzymał odpowiedź, że jest to  obowiązkiem wykonawcy. Kiedy radny zapewnił, że tak przekaże temu panu- Burmistrz stwierdził, że nie musi tego robić, bo on to wie. Radny uznał, że chyba nie, bo z nim o tym rozmawiał.  Następnie pan Stefański skierował prośbę do koleżanek i kolegów radnych, w związku z własnym  „dyżurnym tematem”, jakim od kilku lat  jest szatnia Klubu Sportowego w Szadłowicach. Opisując stan techniczny obiektu, jaki aktualnie pełni tą funkcję radny powiedział, że  „to już nie są żarty, tam już nie ma podłogi, wszystko się za chwilę zapadnie”. Dzisiaj dowiedział się, że nawet do Lotto już się nie składa wniosku na tą szatnię, a  wcześniej  2 razy nie otrzymano tych środków. Proponował, aby może wystąpić do  PROWu, ale tam też była realizacja innego zadania zgłoszona. Pojawiają się nowe zadania, dlatego prosi radnych,  żeby wsparli go w rozmowach na ten temat. Klub zrealizował już wiele projektów m.in. kupił  tą obecną szatnię, ale ona ma już kilkanaście lat i jej zdjęcia przekazał już panu Burmistrzowi. Za chwilę może się to rozlecieć, a jest to najgorsza  infrastruktura sanitarno-bytowa, jakie mają kluby sportowe, a do Szadłowic przyjeżdżają zespoły z wielu gmin i to oglądają. Ćwiczą i mecze rozgrywają tam również Orliki. Zwracając się do Przewodniczącego Rady- pan Stefański przypomniał, że  na ostatniej sesji pytał o położenie kostki na parkingu w Szadłowicach. Przekazał, że rozmawiał z wykonawcą, który odniósł się do kosztorysu jaki był wykonany i stwierdził, że może to zrobić taniej. Radny prosił o rozmowę z tym panem w sprawie korzystniejszych rozwiązań i miał otrzymać odpowiedź, ale jej nie dostał.  Dlatego poprosił Przewodniczącego o interwencję w tej sprawie.

Radny Rychłowski zapytał,  czy coś się zadziało w temacie przejścia dla pieszych na ulicy Kilińskiego. Pan Burmistrz odpowiedział, że w tej sprawie jeszcze nie rozmawiał i nic w tej sprawie nie poszło do przodu. Pan Rychłowski wskazał na  drogę Kaczkowo-Kępa Kujawska i powiedział, że nie dość, że ona jest w fatalnym stanie, co może potwierdzić Prezes PK- to jeszcze jest zakrzaczona. Stwierdził, iż przydałoby się tam te krzaki wzdłuż prawej i lewej strony, od strony Kaczkowa usunąć, bo jest tam zwężenie na tych mijankach, gdzie praktycznie nie można się wyminąć, jak jadą 2 pojazdy. Pan Rychłowski przypomniał o ostatnio poruszanym temacie ścieżki na ulicy Powstańców Wielkopolskich i zapytał, czy coś się może w tej kwestii zadziało.  Pan Burmistrz oświadczył, że  nie skierowano jeszcze pisma do Zarządu Dróg Wojewódzkich, ale na ten temat rozmawiał na razie z nowym Komendantem Policji. Panowie doszli do takich wniosków, że bardziej bezpiecznie jest korzystać ze ścieżki rowerowej, nawet kiedy nie jedzie się na rowerze, ale o zmroku, wieczorem należy mieć kamizelkę.  Burmistrz podkreślił, że kwesta zmiany przeznaczenia  chodnika, będzie natomiast poruszana w marcu, kiedy w Bydgoszczy będzie rozmawiał z panią Dyrektor.

Radny Pułaczewski powiedział, że  na zebraniu ze strażą  OSP Gniewkowo padła propozycja związana z placem przed remizą. Z tego, co radny pamięta-było powiedziane, że już jest zrobiony projekt tego placu, dlatego chciałby wiedzieć, czy uda się to zrobić w tym roku.  Pan Burmistrz podkreślił, że tak jak powiedział na spotkaniu ze strażakami-„będziemy bardzo chcieli, żeby do uroczystości majowych ten plac był zrobiony, projekt jest natomiast ze środków finansowych w budżecie na ten rok, jeżeli chodzi o inwestycje- nie ma”.  Jeżeli do tego czasu uda się wygospodarować te środki, aby móc ten plac zrobić- to na pewno będzie zrobiony. Radny zapytał, czy Burmistrz pamięta może o jakie pieniądze tu chodzi, na co zapytany odpowiedział, iż nie pamięta. Pan Pułaczewski  wystąpił jeszcze odnośnie Orlika przy Szkole Nr 1, czy coś się może zadziało w tej kwestii, czy będzie naprawiony. Pan Burmistrz powiedział, że otrzymano odszkodowanie i w ramach tych środków usunięty zostanie ten  zdemolowany  budynek i ten cały plac będziemy będzie zagospodarowany.  Pan Pułaczewski przypomniał, że  kiedyś to boisko zielone było przeczesywane, a to boisko gumowe było odmalowywane i wyrównywane, była nawożona nowa guma. Zapytał, czy jest szansa na to, że przy okazji tych prac remontowych takie zabiegi zostaną wykonane.  Pan Straszyński powiedział, że o tym decydował będzie już pan Dyrektor Mikuszewski, z którym będzie się widział   jutro i zapyta go, czy w tym roku przewiduje takie prace na tych obiektach. Pan Pułaczewski nawiązał jeszcze do kwestii wyłączania świateł i przypomniał, że wcześniej padały konkretne kwoty, mniej więcej ile uda się zaoszczędzić i podzielił się refleksją,  „że tutaj pytanie radnego szło raczej w tym kierunku, czy te kwoty zostaną przez nas osiągnięte, czy nie”. Dodał, że warto by się zastanowić nad tym, czy rzeczywiście nie włączyć tych świateł na nowo, bo  rozmawiał kiedyś z jedną z osób, która brała udział w akcji ratowniczej akurat w nocy. To jest spore utrudnienie dla tych osób, bo faktycznie pracują w ciemnościach. Pan Burmistrz stwierdził, że  prowadzone są rozmowy na ten temat,  a przez ostatnie tygodnie rozmawiano też  z mieszkańcami i jest rozważana taka możliwość. Podkreślił, że Gmina solidaryzowała się w tych działaniach ze wszystkimi gminami wokół, które to także robią. Na pewno na tym szczeblu też będą czynione ustalenia w tym zakresie.  Pan Straszyński oświadczył, iż „to  był taki, bym powiedział- pewien manifest tych wysokości cen za energię elektryczną, ale jak długo to będzie trwało, to na tą chwilę nie jestem w stanie powiedzieć”.  Pan Pułaczewski zapewnił, że to rozumie, ale Burmistrz uczestniczy  równocześnie w konwentach burmistrzów, wójtów i zasugerował, „by drogą właśnie takiego nacisku w czasie takich spotkań, żeby jednak ze strony rządowej była jakaś inna, inne konkretne działanie; natomiast trochę my jako samorządy jesteśmy zakładnikami takiej polityki, którą się na nas praktycznie nakłada i być może warto było właśnie tą drogą jednak coś wywalczyć”.  W obecnej sytuacji osobami, które najwięcej na tym cierpią są mieszkańcy. Pan Burmistrz zaznaczył, że w Gminie to  światło wyłączane jest o 24:00 do 5:00 rano, więc  zrobiono to w to w taki sposób, żeby mieszkańcy jak najmniej ucierpieli, bo niektóre samorządy wyłączają już ten prąd o godz.  22:00, nawet są takie, które  robią to o 21:00.  Starano się , aby włączenie się w tą akcję odbyło się  jak najmniejszym kosztem mieszkańców. Ta akcja trwa i doprowadziła do tego, że ta cena energii jednak zmalała do jakiegoś poziomu, który i tak jest dla nas wysoki w stosunku do tego co było, a tak ja radny powiedział- „no to powinno się palić”.  Radny stwierdził, że jeżeli będą znane kwoty z tytułu oszczędności, to będzie im łatwiej rozmawiać o  tym.

Radny Tomasik wyraził słowa uznania w związku z tym, że nareszcie coś drgnęło w sprawie oświetlenia centrum miasta.  Bardzo cieszy go fakt, iż w tym temacie coś się ruszyło i  liczy na to, że uda się tą sprawę doprowadzić do końca. Radny  zbudowany jest również tym, że udało się zgłosić ul. Paderewskiego, za co trzyma bardzo mocno kciuki, bo ta ulica jest w opłakanym stanie, a jest to dosyć ważny punkt- centrum miasta.  Pan Tomasik  przypomniał, że na poniedziałkowych Komisjach obecny był przedstawiciel SZEAS-u i zapytał,  czy coś drgnęło może w sprawie zarządzania instytucją zarządzającą chyba jednym z największych budżetów w Gminie, jeśli chodzi o jednostki samorządu. Zapytał, czy jest tam już  Kierownik, czy jest pomysł na funkcjonowanie tej placówki,  jak to wygląda na dzień
dzisiejszy. Zaznaczył, że temat ten wraca jak bumerang. Pan Burmistrz odpowiedział, że  na dzień dzisiejszy tą instytucją zarządza Główna Księgowa, która na razie sobie świetnie radzi. Natomiast będzie ogłoszony w najbliższym czasie kolejny konkurs w celu wyłonienia  Kierownika tej instytucji. Burmistrz podkreślił, że to wcale nie jest takie proste, żeby kogoś pozyskać, co było widać we wcześniejszych  konkursach. Podjęte zostaną kolejne  próby, aby sprawdzić co z tego wyjdzie. Pan Tomasik przypomniał też, że  pytał na poprzedniej sesji o spotkania z mieszkańcami stricte miasta Gniewkowo i ponownie pyta, czy data takiego spotkania  już jest Burmistrzowi znana, bo chciałby w tym spotkaniu uczestniczyć oraz zachęcić do tego innych mieszkańców. 
Pan Burmistrz odpowiedział, że „tak, jak najbardziej będziemy łączyć to spotkanie z mieszkańcami w ramach również informacji o czystym mieszkaniu, czystym powietrzu”. Takie spotkanie planuje się w połowie marca tego roku. Pan Tomasik poruszył następnie temat Orlika, bo to też wraca.  Ostatnio poruszany był też temat programu Lokalny Animator Sportu i radny zapytał, czy pan Burmistrz wie coś ,czy zarządca tego obiektu wyraził chęć uczestnictwa w tym programie. Pan Straszyński odpowiedział, iż nie rozmawiał z panem Dyrektorem na ten temat.

Radny Otremba wystąpił z zapytaniem odnośnie przetargu w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu na drogi, czy te zapytanie oferentów mogą stale wpływać i ten termin będzie w dalszym ciągu przesuwany. Pan Burmistrz wyjaśnił, że  generalnie ustawa o zamówieniach publicznych  daje takie możliwości wykonawcom i trzeba się do tego stosować. W nieskończoność to nie będzie, bo jednak te pytania się kończą.  Przez ostatnie kilka dni nie było żadnych pytań i oby  tak zostało.

Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz wróciła do pytania radnego Tomasika o stanowisko Kierownika SZEAS-u i przypomniała, że pan Burmistrz przekazał, iż od stycznia planuje, żeby była tam jakaś osoba. Zapytała,  czy w ogóle planuje nabór na to stanowisko. Pan Straszyński zapewnił, iż w najbliższym czasie ogłoszony będzie kolejny nabór. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy nie ma tu konfliktu interesów, skoro  pani Główna Księgowa jest jednocześnie Kierownikiem. Pan Burmistrz zaprzeczył tłumacząc, że taka sytuacja nie ma miejsca, „bo zostały wysłane stosowne upoważnienia osób, które pomagają pani Głównej Księgowej”.
Kolejne pytanie radna skierowała do pani Skarbnik o odsetki od zwrotu tych 3 mln zł na  SIM, czy przyszła odpowiedź na  odwołanie od  decyzji w tej sprawie. Pani Kucharska oświadczyła, że odpowiedź wpłynęła i te odsetki zostały umorzone. Następnie pani Wodniak-Kuraszkiewicz zwróciła się  zarówno do pana Burmistrza, jak i do Wiceburmistrza, ponieważ swego czasu pytała na jakie cele została wykorzystana ta nagroda Wojewody. Została pouczona w odpowiedzi na zapytanie, że organizatorem konkursu nie był Wojewoda. Zapewniła, że wie, że  był nim Rząd, ale przedstawicielem Rządu w terenie jest właśnie Wojewoda. Nasza Gmina zajęła drugie miejsce w propagowaniu szczepień przeciwko covid i dostała w związku z tym nagrodę w wysokości 500.000 zł. Radna pytała, na jakie cele przeznaczono tą kwotę i najpierw otrzymała słowną odpowiedź, że na remont sanitariatów w Urzędzie, potem dostała odpowiedź, że na doposażenie świetlic wiejskich i później dostała odpowiedź ogólną z wyliczeniem zakupów sprzętu, zakupów usług. Kolejno,  w ramach dostępu do informacji publicznej dostała odpowiedź wraz z ksero faktur.  Zdaniem radnej- o ile bardzo zasadnym wydaje się wydatkowanie środków np. na zakup 45 defibrylatorów  (które wiadomo do czego służą) dla szkół i placówek oświatowych Gminy, tak trochę  zadziwiła ją kwota 216.300 zł, którą otrzymał Miejsko-Gminny Ośrodek Sportu kultury i Rekreacji.  Posługując się  pozyskanymi materiałami- pani Wodniak-Kuraszkiewicz zaczęła podawać poszczególne transze środków dla tej instytucji  wraz z informacją o tytule należności: za  usługę nieodpłatnego udostępniania infrastruktury sportowej zarządzanej przez MGOKSiR, za zwiększenie liczby godzin działań podejmowanych przez kluby sportowe skierowanych do mieszkańców Gminy Gniewkowo w ramach zwalczania skutków społecznych i psychologicznych spowodowanych izolacją covid-19 (kwota 56.000 zł); refaktura za wykonanie modernizacji oświetlenia w pomieszczeniach sal sportowych przy ul. Dworcowej 11 i Toruńskiej 40 w ramach zwalczania skutków psychologicznych i społecznych covid-19 (kwota 28.000 zł); refaktura na usługę o nazwie „dostosowanie techniczne bazy sportowej MGOKSiR z poszerzeniem oferty zajęć i wydarzeń sportowych, które mają na celu zwalczanie skutków społecznych i psychologicznych covid; za organizację dodatkowych zajęć, wydarzeń sportowych dla mieszkańców Gminy w celu i w ramach zwalczania skutków społecznych i psychologicznych covid (kwota 13.500 zł); za dostosowanie infrastruktury do poszerzonej oferty zajęć, wydarzeń organizowanych dla mieszkańców Gminy Gniewkowo w ramach zwalczania skutków społecznych covid związanych z izolacją (kwota 9.500 zł); za usługę współorganizacji wydarzenia pod nazwą XVI Festiwal Rocka Progresywnego w zakresie zwiększania ilości działań kulturalnych przeznaczonych towarzyszących skierowanych dla mieszkańców Gminy Gniewkowo na świeżym powietrzu w ramach zwalczania skutków covid (kwota 17.500 zł); za  usługę współorganizacji dożynek Gminy Gniewkowo w ramach zwiększania ilości działań kulturalnych pozwalających zwalczać skutki społeczne i psychologiczne na świeżym powietrzu (kwota 19.500 zł); za usługę współorganizacji wydarzenia pod nazwą III Grock Festiwal w ramach zwiększenia ilości działań usług kulturalnych w celu zwalczania skutków covid społecznych i psychologicznych na świeżym powietrzu (kwota 19.300 zł); za usługę organizacji wydarzenia pod nazwą Grand Prix Gniewkowo w Szachach oraz organizację bezpłatnych zajęć szachowych pod patronatem Burmistrza Gniewkowa w zakresie zwiększenia ilości wydarzeń sportowo-rekreacyjny w celu zwiększania zwalczania skutków psychologicznych i społecznych covid (kwota 43.000 zł). Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zaznaczyła, że te informację ją zadziwiły, bo  oprócz zakupu np. klimatyzatorów z jonizatorami, które zostały zamontowane w Urzędzie, oprócz wyposażenie świetlic wiejskich, też  projektu na rozbudowę przebudowę, modernizację i inne sprawy dotyczące świetlicy OSP w Gąskach- to  mało zasadne wydają się wydatki na organizowanie imprez argumentowanych tylko tym, że były na świeżym powietrzu. Nie wiadomo dla jakiej grupy osób były przeznaczone, ile mieszkańców Gminy w tym  uczestniczyło, kto prowadził te dodatkowe zajęcia, jaka to była ilość tych zajęć, bo to są kwoty bardzo duże. Radna zaznaczyła, iż wie, że cel nie do końca musiał być związany ze zwalczaniem skutków covid, i że dysponentem środków był Burmistrz. Nie wie tylko,  czy tak do końca było to zasadne refakturowanie tych dwóch faktur na doposażenie sprzętu, gdzie nie wiadomo jaki to był sprzęt. Zdaniem radnej- uzyskane informacje    nie do końca jasne i rzeczowe.  Informacji tej nie wzbogacają opisy merytoryczne tych faktur, które raczej  winny być bardziej szczegółowe. Nie wiadomo np.,  czy te kluby sportowe rzeczywiście korzystały z tych pomieszczeń, czy rzeczywiście zwiększyły swoją ofertę zajęć, spotkań.  Dla radnej to jest trochę żenujące, że to jest aż taka kwota, którą naprawdę można było wykorzystać na jakąkolwiek promocję zdrowia szeroko rozumianą, niekoniecznie na zwalczanie skutków covid. Na spotkaniu wszystkich Komisji w poniedziałek rozmawiano  o kwestiach psychologów. Na pewno bardziej by się to przydało, młodzież i dzieciaki więcej by na tym skorzystały, skoro są takie skutki izolacji i tyle prób samobójczych i innych kwestii z tym związanych.  Radna wyraziła dezaprobatę wobec wydatkowania tych środków.  Wiceburmistrz oświadczył, że tak jak, radna była łaskawa odczytać- w tym programie chodziło właśnie, żeby zachęcić mieszkańców do wychodzenia na zewnątrz, żeby mogli się spotykać  i jeśli radna  tego oczekuje, to może poprosić pana Dyrektora o bardziej szczegółowe informacje.

Radny Tomasik powiedział, że jest zdumiony tym, co przed chwileczką usłyszał o tych środkach, „ponieważ jeszcze nie całe 2 miesiące temu straszyło się tutaj ludzi, którzy pracują społecznie w klubach sportowych, że ograniczy się im finansowanie do 100.000 zł na rok na wszystkie kluby sportowe, a tutaj lekką ręką wydaje się ponad 200.000 zł na zadania, o których tak naprawdę no nikt nie ma pojęcia”.  Radny przyznał, że może zaakceptować Festiwal Rocka Progresywnego, bo to impreza na skalę kraju, na skalę województwa, czy też Grock Festiwal, gdzie organizacja tego typu imprez to są ogromne koszty i z tego sobie zdaje sprawę. Radny zakwestionował natomiast  „miękkie rzeczy, 45.000  zł na organizację Grand Prix Szachowego- no to chciałbym wziąć udział w tym turnieju i wygrywać nagrody”. Zaznaczył, że organizował przez wiele lat imprezy sportowe i zadziwiło go 45.000 zł na organizację Grand Prix. Dlatego prosiłby o informację  ilu uczestników z Gminy Gniewkowo brało udział w tej imprezie. Zaznaczył, że z uwagi na to, że radna Wodniak-Kuraszkiewicz siedzi obok- będzie miał wgląd do prezentowanych faktur i na pewno też na piśmie kilka pytań dotyczących tych wydatków będzie miał.

Radny Stefański oświadczył, że również jest zaciekawiony tą sytuacją i rozumie, że te 216 tys. zł  zwiększyło budżet MGOKSiR. Dlatego prosiłby przy tej informacji szczegółowej, aby pan Dyrektor był łaskaw rozpisać każdą złotówkę, skoro „oglądamy, rozmawiamy o każdej złotówce, więc rzeczywiście przyjrzyjmy się jej z awersu, z rewersu, jeszcze kant dokładnie obejrzymy”. Poprosił też o informację kiedy Rada przyjmowała  zmiany w budżecie w zakresie tych środków, które zapewne są jakoś wyartykułowane. Pani Skarbnik przekazała, że ta kwota 500.000 zł była ujęta w jednym rozdziale w budżecie - jak dobrze pamięta 85295  i to było wyodrębnione i podzielone na  zakupy, usługi i inwestycje.  Radny stwierdził, że Rada nie miała wpływu na to i po prostu przyjęła te 500.000  zł, a radna przyjęła skrótową  odpowiedź, że te środki poszły na remont sanitariatów i wyposażenie świetlic, a wyszło zupełnie inaczej. W nawiązaniu do puli przeznaczonej na organizację  turnieju szachowego- pan Stefański zauważył, że  wspierało to jeszcze Lotto i zapytał o tą kwotę. Pan Tomczyk zaznaczył, że cała kwota podana przez radną- 45.000 zł  na organizację turnieju obejmowała także 10 spotkań. Pan Stefański jeszcze raz zapytał, czy Lotto to też wspierało, bo o tym mówił  pan Burmistrz.  Pan Straszyński przekazał, że „jeżeli chodzi o fundację Lotto, to było, był już końcowy, kończący ten konkurs Grand Prix, gdzie te nagrody wręczał pan”. Na ponowne pytanie radnego o kwotę dofinansowania z fundacji – Burmistrz odpowiedział „nie pamiętam”. Pan Stefański zaznaczył, że wynika z tego, że „coś jednak udało nam się z tego Lotto zdobyć, to dobrze, to może to będzie początek.” 

Radny Chrzanowski wyraził zadowolenie z informacji otrzymanej na temat wjazdu do garaży przy ul. Inowrocławskiej i zapytał jeszcze o modernizację ul. Dreckiego. Pan Burmistrz odpowiedział, że w tym temacie nic się nie zmieniło- ta droga i droga Ogrodowa będą złożone w konkursie z Rządowego Funduszu Dróg w miesiącu lipcu. Z uwagi na to, że wypowiedź radnego była słabo słyszalna- prowadzący poprosił, by  radny mówił bliżej do mikrofonu. Po sprawdzeniu sprzętu- pan Chrzanowski przyznał, że rzeczywiście „coś nie łączyło”.

Radny Bożko podziękował panu Tomasikowi „za dobre słowa” dotyczące festiwalu Rocka Progresywnego, bo to była jego inicjatywa, aby z tym festiwalem  wrócić do Gniewkowa. Zaznaczył, że „my to też w dużej części współfinansujemy i myślę, że to jest dobra inicjatywa, bo jednak tutaj wróciliśmy do tego Gniewkowa i Gniewkowo tutaj ma dobre imię w Polsce, w Europie i może nawet na świecie, bo ze Stanów Zjednoczonych mamy gości”. W nawiązaniu do burzliwych rozmów na posiedzeniu Komisji o Astrobazie- radny poinformował, że pani Dyrektor zgłosiła  ostatnie zalanie do Urzędu i zostało to przekazane do Urzędu Marszałkowskiego, który się  wszystkim zajmuje. Wyraził nadzieję, że sytuacja Astrobazy się poprawi i oczekuje  się na odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego, jak będzie to dalej funkcjonowało. Na pytania związane z przekazaniem Gminie tego obiektu przez UM padła odpowiedź, że   raczej będzie to obiekt  „taki zdatny do użytku”. 

Zwracając się do radnego Bożko- pan Gremplewski wyraził wątpliwość, czy dyskusja na temat Astrobazy była „burzliwa”, ponieważ  poruszano kwestie, ale dobrze, że taka rozmowa  była na ten temat, który jest dosyć istotny. Do pana Burmistrza radny dosyć istotny zwrócił się natomiast w sprawie remontu  ulicy Zielonej przy współudziale Lasów Państwowych i zapytał o nowe ustalenia w tym zakresie. Pan Straszyński powiedział, że rozmawiał o tej ulicy z panem Nadleśniczym z Gniewkowa, który  w tej sprawie napisał pismo do Lasów Państwowych, o dofinasowanie w kwocie 100.000 zł i teraz  czeka na odpowiedź.  Niezależnie od tego, w miesiącu marcu zamierzają się wybrać do Dyrektora Lasów Państwowych w Toruniu i ma nadzieję, że do sesji marcowej będzie już po tych rozmowach i będzie mógł się z podzielić ustaleniami z tego spotkania  w Toruniu. Radny Gremplewski nawiązał też do zgłaszanej wcześniej już kwestii ubytków w nawierzchni placu postojowego przy Klubie Senior+ i dojeździe do tego placu, aby się przypomnieć, by zostało to zrobione, jak tylko aura na to pozwoli.

Te dziury porobiły się tam naprawdę spore i teraz przy  obfitych opadach deszczu  „mieszkańcy kaleczą nadproża samochodów”.  Pan Burmistrz zapewnił, że zdaje sobie sprawę z tego, jak wyglądają teraz te ulice, ale to jeszcze nie jest ten czas, aby  te dziury naprawić.  Gdyby przez kilka dni była taka pogoda, jak dzisiaj- to na pewno już byśmy mogli z tym tematem  coś robić. Są miejsca, które są naprawdę
w krytycznym w stanie i trzeba je zrobić od razu, a o tym placu również rozmawiano.  Pan Gremplewski powiedział, iż  rozumie, że to jeszcze nie jest ten moment i tylko o tym przypomina, bo tam rzeczywiście dosyć dramatycznie to zaczyna wyglądać.

Radny Pułaczewski również nawiązał do  ulicy Zielonej i powiedział, że gdyby była taka możliwość, by chociaż do czasu kompleksowej naprawy postarać się może uzupełnić ubytki, które tam są. Jeśli pogoda pozwoli i będzie taka możliwość, to żeby to zrobić. Pan Pułaczewski zwrócił także uwagę  na blok przy ulicy  Cmentarnej , którego budowa zbliża się ku końcowi i zapytał, jak będzie wyglądało zasiedlanie tego budynku, czy jest już na to jakiś pomysł. Zaznaczył, że pyta nie bez powodu, ale w kontekście osób z budynku  nr 4a przy ulicy  Pająkowskiego, o czym już kiedyś rozmawiano.  Radny przypomniał też o wjeździe na stację Orlen i podzielił się refleksją, że  tam wjeżdżają przede wszystkim tiry do Interlightu i  tak naprawdę, to w dużej mierze te ciężkie samochody powodują, że ten asfalt jest coraz bardziej zdegradowany i jest rozjeżdżany. Gdy pada deszcz to jest niebezpieczne, ponieważ w tej dziurze gromadzi się woda i kierowcy, którzy są miejscowi mniej więcej o tym wiedzą, że trzeba tą wodę omijać, natomiast ktoś spoza Gniewkowa może sobie uszkodzić pojazd.  Powiedział, by również do Interlightu wystąpić z jakimś pismem o partycypację w koszach naprawy, bo tak naprawdę  jest to wjazd do zakładu przy działkach. Pan Pułaczewski przy okazji  poprosił, aby ustalić, czy to jest nasza gminna droga, czy przyzakładowa, bo ostatnio miała miejsce też taka sytuacja, że kierowcy tych samochodów stanęli sobie praktycznie na środku jezdni  twierdząc, że skoro to droga zakładowa, to ludzie chcący się dostać na działki mogą sobie poczekać na Orlenie, bo wcale nie muszą dojechać sobie do działek  samochodem. Dlatego radny poprosił, aby zwrócić uwagę zakładowi, że korzysta z drogi gminnej i nie może być tak, że panowie sobie parkują jak chcą. Ustosunkowując się do tego co powiedział radny- pan Burmistrz przekazał, że czeka na umówione spotkanie z panią Prezes Interlightu i na pewno na tym spotkaniu będą na ten temat rozmawiać. Co do tych tirów- to zdaniem Burmistrza są kwestie incydentalne i one się nie powtarzają, bo tam jest duży ruch i nikt by sobie na to nie pozwolił (właściciele stacji Orlen), aby ktoś blokował wjazd na stację. Co do dziur- to tak jak wszystkie inne będą naprawiane wtedy, kiedy będzie można to robić. Pan Pułaczewski sprostował, że chodzi mu o wjazd do Interlightu, ponieważ brama wjazdowa jest właśnie z tyłu zakładu na końcu tej drogi i to nie są kwestie incydentalne, bo przyjeżdżają tam praktycznie codziennie. Zdaniem radnego nie byłoby żadnego problemu, gdyby Interlight po prostu otwierał tą bramę na bieżąco i wpuszczał te samochody do środka na swój plac.  Ci kierowcy tłumaczą się, że każe im się po prostu czekać przed tą bramą, co trwa  czasami parę godzin i wtedy blokują ten wjazd. Następnie radny z Burmistrzem dokładnie ustalali o jaki odcinek drogi chodzi. Przewodniczący Rady dodał, że z tego co pamięta, tam też się odbywa rozładunek parafiny.

Radny Stefański powiedział, że  „posypuje głowę symbolicznie popiołem, bo już fizycznie pewnie dzisiaj nie zdąży”, ponieważ  przypomniała mu się jeszcze  jedna rzecz i prosiłby o informację jakie było to wsparcie Lotto w tym turnieju szachowym (na maila). 

Rradny Orent zwrócił się z pytaniem do pani Kierownik Kłosowskiej o to, kiedy przyszło pozwolenie na ścięcie tych 3 drzew przy ścieżce w Suchatówce, bo ostatnio wykonawca był je wyciąć i nawet Policję miał już umówioną i go stamtąd usunięto. Radny Stefański zaznaczył, że wcześniej już o tym mówił.   Pan Orent przyznał, że tak było, ale chciałby to  wiedzieć, „bo tu się dowiaduję, że wszystko jest załatwione, a wykonawca mówi, że nie może wejść i teraz nie wiadomo kto mówi prawdę”. Zwrócono uwagę, że istotne jest też to, kiedy radny rozmawiał z wykonawcą. Pani Kierownik zaznaczyła, że  nie poda precyzyjnie, ale po ustaleniach  z panią Kierownik Nawrocką wie, że jest zawarte porozumienie między Gminą Gniewkowo a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i takie zezwolenie na wycinkę drzew było wydane pod koniec zeszłego roku. Dokładnie sprawdzone zostanie to jeszcze w dokumentach. 

Przewodniczący Rady poinformował, że  kolejna- LXX sesja zaplanowana  jest wstępnie na dzień 29 marca 2023 r.  i zgodnie z planem pracy Rady jej tematem będą: sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminna Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2022  oraz informacja na temat realizacji Programu Usuwania Azbestu i Wyrobów Zawierających Azbest za rok 2022 i informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Gniewkowo za rok 2022.

Z uwagi na to, że w marcu obchodzone będą dwa bardzo ważne święta: Dzień Kobiet i Dzień Sołtysa -pan Przewodniczący wszystkim paniom złożył serdeczne życzenia nieustannego zdrowia, szczęścia w życiu rodzinnym, spełnienia osobistych marzeń, niekończącej się życzliwości, radości na każdy dzień. Paniom, które też podjęły się funkcji sołtysa życzył samych sukcesów, trafnych inicjatyw w swoim środowiskach lokalnych, zrozumienia społeczności i przede wszystkim satysfakcji z pełnionej funkcji. Dodał, że Dzień Sołtysa jest 11 marca  i do tego czasu nie będzie się raczej widział z sołtysami, dlatego jeszcze raz życzył  wszystkiego najlepszego. Zaznaczył, że to są  oczywiście życzenia od całej Rady.

 

Ad.14 Zamknięcie obrad.

  Wobec wyczerpania się porządku obrad ok.  godz. 1731 Przewodniczący Rady zamknął  LXIX sesję wszystkim dziękując  serdecznie za udział, za głosowania i za rozmowy.

  

                                                                

 

Protokołowała:J.Stefańska


 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 marca 2023 13:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 85
04 kwietnia 2023 09:34 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu dokumentu na "przyjęty" (Dokument opublikowany)
09 marca 2023 13:18 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [scan_jstefanska_20230309123906.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 marca 2023 13:17 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)