Protokoły sesji Rady Rady Miejskiej w Gniewkowie - kadencja 2024-2029

Protokół Nr XVII/2025 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 28 maja 2025 r.

 Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas XVIII sesji w dniu 25 czerwca 2025 r.

 

 

Protokół Nr XVII/2025
 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 28 maja 2025 r.  w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie


Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz.1465 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1600 dokonał otwarcia XVII sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych i w obradach udział bierze 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do   podejmowania    prawomocnych   uchwał (brak radnego Szymona Krzysztofiaka-lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).

                             Następnie Przewodniczący powitał przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panią Burmistrz na czele, szefów gminnych jednostek organizacyjnych, Przewodniczącą Gminnej Rady Seniorów- panią Bogumiła Pęczkowską, radnego powiatowego- pana Pawła Drzażdżewskiego, sołtysów.

Przewodniczący nadmienił, że maj jest wyjątkowym miesiącem, a szczególnie jego końcówka, albowiem w 2000 roku- Sejmu ustanowił 27 maja, Dniem Samorządu Terytorialnego w rocznicę upamiętnienia wyborów, jako powrotu demokracji lokalnej w 1990 roku. Obecnie mamy zatem 35 rocznicę tych wyborów i 25- od ustanowienia tego święta. Prowadzący złożył życzenia pani Burmistrz oraz pracownikom Urzędu Miejskiego, wszystkim samorządowcom, którzy byli związani z samorządem gniewkowskim i są związani nadal, radnym, szefom gminnych jednostek organizacyjnych, sołtysom. Życzył dumy ze sprawowanych funkcji i zadowolenia z niesienia pomocy lokalnej społeczności i bycia użytecznym. Następnie Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane poprzez stronę www.posidzenia.pl i przypomniał o obowiązku w zakresie nieujawniania bez uzasadnionej potrzeby danych osobowych osób niebędących funkcjonariuszami publicznymi, niepełniących funkcji publicznej, ani niezwiązanych z tą funkcją. Dodał, że treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjnym Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada Miejska”.

W trakcie tego wystąpienia na obrady przybył radny Szymon Krzysztofiak.

                                               Prowadzący oświadczył, że radni otrzymali proponowany porządek obrad i zapytał o ewentualne uwagi do tej propozycji, ale nikt ich nie zgłosił i Przewodniczący podsumował, że obrady przebiegać będą zgodnie z tym zaproponowanym porządkiem obrad.
Przyjęty porządek obrad:

1.  Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.

2.  Przyjęcie protokołu z XVI sesji w dniu 28 kwietnia 2025 r.

3.  Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:

   -przedstawienie informacji,

   -dyskusja,

    -głosowanie nad przyjęciem informacji.

4.  Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2024:

   -przedstawienie sprawozdanie,

   -dyskusja,

   -głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.

5.  Informacja o działalności Nadleśnictwa Gniewkowo:

-przedstawienie informacji,

-dyskusja.

6.  Podsumowanie kontroli Komisji Rewizyjnej i Najwyższej Izby Kontroli w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie:

-przedstawienie protokołów,

-dyskusja.

7.  Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2025 rok:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

8.  Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2025-2039:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.

9.  Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXII/205/2020 z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru, wielkości i granic Aglomeracji Gniewkowo:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.

10.         Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).

11.         Wolne głosy, zapytania i wnioski.

12.         Zamknięcie XVII obrad Rady.

 

  Ad 2. Przyjęcie protokołu z XVI sesji w dniu 28 kwietnia 2025 r.

 

                                              Przewodniczący nadmienił, że protokół XVI sesji został wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie i zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do tego protokołu. Nie było chętnych do zabrania głosu w sprawie tego protokołu i prowadzący zarządził głosowanie nad jego przyjęciem, omyłkowo prosząc o głosowanie przez podniesienie ręki. Następnie prowadzący błędnie uznał, iż skoro nie było uwag to nie będzie głosowania, po czym zapowiedział właściwe głosowanie poprzez „wciśnięcie przycisku” i przeprosił za omyłki. W międzyczasie informatyk udzielił pomocy technicznej radnemu Krzysztofiakowi w związku z brakiem możliwości zalogowania do systemu. Podsumowując wyniki głosowania stwierdził, że protokół został przyjęty 15 głosami. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Ad 3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

 

                                     Przewodniczący Rady oddał głos pani Burmistrz, która oznajmiła, że w dniu 3 maja 2025 r. z okazji Konstytucji 3 Maja w kościele
p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gniewkowie odbyła się msza św. w intencji mieszkańców Gniewkowa. Przy tej okazji podziękowała księdzu Dziekanowi Dariuszowi Nowaczyńskiemu za sprawowanie Najświętszej Ofiary. W dniu 4 maja 2025 r. pani Burmistrz otwierała oraz wręczała puchary z okazji odbywających się memoriałów Prezesów: pana Ryszarda Skowrońskiego i pana Marka Jasińskiego w dyscyplinie sportu, jaką jest tenis stołowy. Zawody odbywały się w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Dr. Jana Dreckiego w Gniewkowie. 8 maja 2025 r. na zaproszenie Starosty Powiatu Inowrocławskiego pani Wiesławy Pawłowskiej- pani Burmistrz uczestniczyła w konwencie samorządowców, na którym były omawiane takie sprawy jak: sytuacja finansowa Szpitala Powiatowego w Inowrocławiu oraz potrzeba utworzenia oddziału opieki psychiatrycznej (bądź to w formie oddziału szpitalnego, bądź opieki ambulatoryjnej), a także kwestia wydzielenia izby wytrzeźwień, aby zapewnić ambulatoryjną opiekę osobom nietrzeźwym. Chodzi o to, aby ta opieka była sprawowana poza szpitalnym oddziałem ratunkowym, jak to się do tej pory odbywa i jest to utrudnienie zarówno dla osób pracujących zawodowo na „SORZE”, jak i dla pacjentów, którzy czekają na przyjęcie na oddział szpitalny. W dniu 12 maja 2025 r. odbył się finał i wręczenie nagród uczniom gminnych placówek oświatowych w ramach konkursu plastycznego pod nazwą „Dzieciństwo bez przemocy”. 13 maja podpisano 3 umowy z klubami piłkarskimi na promocję Gminy Gniewkowo. 14 maja- pani Burmistrz uczestniczyła w walnym zebraniu członków stowarzyszenia LGD „Czarnoziemna na Soli” w Więcławicach. Podczas tego zabrania udzielono absolutorium Zarządowi LGD oraz dokonano zmian statutowych, a także przyjęto nowych członków w szeregi stowarzyszenia. 15 maja uczestniczyła natomiast w konkursie karaoke „Na rockowo”. Impreza zorganizowana została przez Środowiskowy Dom Samopomocy, na zaproszenie którego przybyli przedstawiciele wielu innych tego typu placówek z występami artystycznymi. Przy tej okazji pani Burmistrz podziękowała Kierownikowi ŚDS za zaproszenie. 16 maja w Szkole Podstawowej Nr 2 pani Burmistrz uczestniczyła w warsztatach Klubu Twórczego Ucznia. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz nawiązała też do I tury wyborów prezydenckich, które w Gminie Gniewkowo odbyły się w dniu 18 maja- podobnie, jak w całej Polsce. Głosowanie w Gminie odbyło się w lokalach, których siedziby mieszczą się w budynkach jednostek organizacyjnych Gminy Gniewkowo oraz w świetlicach wiejskich, a także w budynku Powiatu Inowrocławskiego, tj. w Domu Pomocy Społecznej w Warzynie. Przeprowadziły je obwodowe komisje wyborcze powołane przez Komisarza Wyborczego w Bydgoszczy w dniu 28 kwietnia 2025 r. Protokoły z wynikami z obwodów w nocy z niedzieli na poniedziałek zostały dostarczone do Okręgowej Komisji Wyborczej Nr 5 w Bydgoszczy. Łącznie w skład tych komisji wchodziło 158 osób (3- komisje stanowiły składy 9-osobowe, 18 komisji było siedmioosobowych oraz jedna komisja pięcioosobowa). Te same komisje przeprowadzały będą ponowne głosowanie w dniu 1 czerwca. Pani Burmistrz podziękowała dyrektorom szkół podstawowych, Dyrektorowi Szkoły Branżowej I stopnia, pani Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Warzynie, Dyrektorowi Przedszkola Bajkowa Kraina, Kierownikowi Środowiskowego Domu Samopomocy, Kierownikowi Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, sołtysom oraz wszystkim osobom zaangażowane w przygotowanie i udostępnianie lokali wyborczych. Podziękowania pani Burmistrz skierowała również  zespołowi urzędników za przygotowanie wyborów oraz Komendantowi Komisariatu Policji, w szczególności panu Zastępcy- Mariuszowi Piernikowi za nadzór nad bezpiecznym przebiegiem zarówno przygotowań do wyborów, jak i samego głosowania oraz przekazania wyników głosowania.
Kolejno, pani Burmistrz  przekazała, że uczestniczyła też w uroczystości 15-lecia nadania imienia Szkole Podstawowej w Murzynie oraz 80-rocznicy wznowienia działalności tejże Szkoły po wojnie światowej. Poinformowała też o odbyciu szkolenia w ramach projektu „Poprawa zdrowia pracowników Gminy Gniewkowo”. Szkolenia odbywały się w świetlicy wiejskiej w Wierzbiczanach i przy tej okazji podziękowała pani Sołtys za udostępnienie i przygotowanie świetlicy. Pani Burmistrz brała także udział  w Komendzie Powiatowej Straży Pożarnej w uroczystym apelu z okazji Dnia Strażaka. 23 maja 2025 r. odbyło się zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki Komunalnej Przedsiębiorstwo Komunalne „Gniewkowo”, w którego porządku obrad było m.in. przyjęcie sprawozdania finansowego Zarządu Spółki za 2024 rok, przedstawienie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej, udzielenie organom Spółki absolutorium z wykonania obowiązków w 2024 roku. Pani Burmistrz pogratulowała panu Prezesowi Janowi Drzewieckiemu otrzymanego jednogłośnie absolutorium oraz uzyskanego wyniku finansowego na koniec 2024 roku. Za współpracę podziękowała też członkom Rady Nadzorczej Spółki oraz jej Przewodniczącemu. 23 maja w Suchatówce uczestniczyła w pięknie zorganizowanej uroczystości z okazji 10-lecia funkcjonowania Koła Gospodyń Wiejskich. Gratulacje oraz życzenia skierowała do pani Prezes oraz wszystkich członków tego stowarzyszenia. 24 maja 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się odsłonięcie kolejnego kamienia milowego na szlaku Świętego Jakuba oraz powołanie Burmistrza Gniewkowa do Rady Programowej do spraw rozwoju tego szlaku na terenie naszego województwa. 25 maja- na rynku w Gniewkowie odbył się Piknik Europejski, w którym uczestniczyło bardzo dużo dzieci biorących udział w konkursach, zabawach. Była też muzyka, dmuchańce, wata cukrowa oraz popcorn. 26 maja pani Burmistrz uczestniczyła w koncercie organizowanym przez Szkołę Branżową I stopnia we współpracy ze Środowiskowym Domem Samopomocy z okazji Dnia Matki. 27 maja 2025 r. obchodzone było święto pracownika samorządowego. Z tej okazji wszystkim swoim pracownikom pani Burmistrz życzyła wielu sukcesów na niwie zawodowej oraz dużo zdrowia. W tym dniu odbyło się również Walne Zebranie członków stowarzyszenia Obszaru Polityki Regionalnej Terytorialnej w siedzibie Starostwa Powiatowego oraz piękna uroczystość w Kaczkowie- poświęcenie odrestaurowanej przez rodzinę państwa L. figury w tamtejszym parku, który jest własnością tejże rodziny. Pani Burmistrz podziękowała pani Sołtys Hannie Witkowskiej za zaproszenie na to wydarzenie. Pani Burmistrz przedstawiła też zebranym wyniki głosowania w Gminie I turze wyborów Prezydenta RP (zestawienie wyników stanowi załącznik nr 4 do protokołu).

Kolejno, pani Burmistrz nawiązała do kwestii inwestycyjnych i przekazała, że 29 kwietnia 2025 r. podpisane zostało zlecenie na wykonanie rocznego przeglądu stanu technicznego dróg gminnych. Firma, która będzie to wykonywana to- PPHU Max Drogi Dawid Rakoczy za kwotę 9.717 zł brutto. Termin wykonania tego zdania to 30 czerwiec 2025 r. 7 maja zlecono Pracowni Projektowej i Obsługi Budownictwa- panu Michałowi Miklas aktualizację kosztorysu inwestorskiego w zakresie robót budowlanych, instalacji elektrycznych na remont ratusza w Gniewkowie. Celem tego jest przygotowanie dokumentacji do przetargu. Kwota zlecenia to 1845 zł brutto, a termin realizacji aktualizacji to 30 maja 2025 r. 8 maja zlecono Zakładowi Inżynierii Środowiska- panu Jackowi Miklas aktualizacji kosztorysu inwestorskiego w zakresie instalacji wodno-kanalizacyjnej i wentylacji mechanicznej centralnego ogrzewania i to również dotyczy remontu ratusza w Gniewkowie w celu przygotowania dokumentacji do przetargu. Kwota tego zlecenia to 1500 zł brutto z terminem wykonania również do 30 maja 2025 r. 9 maja ogłoszono przetarg na zadanie „Remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego w miejscowości Skalmierowice 18”- termin składania upływa w dniu dzisiejszym. Na roboty budowlane Gmina posiada środki w wysokości 445.500 zł i 61.220 zł premii z BGK. Łącznie środki na to zadanie wynoszą 506 7246 zł. Zakres planowanych robót budowlanych obejmuje w szczególności wymiany pokrycia dachu wraz z wymianą okien połaciowych, montażem kominków oraz przewodów wentylacyjnych, wymianą okien zlokalizowanych w lukarnach, częściowo wymianę konstrukcji dachu wyższej części obiektu, wzmocnienie elementów i impregnację, całkowitą wymianę więźby dachowej niższej części obiektu, remont tynków oraz malowanie elewacji, wykonanie izolacji fundamentów ścian piwnic fundamentowych, wykonania opaski wokół budynku, wymianę schodów zewnętrznych niższej części budynku oraz inne roboty towarzyszące. Szacowana wartość robót budowlanych to kwota ok. 900 tys. zł. Oferty złożone w tym zadaniu to: oferta pana Mateusza Jurka na kwotę 1.122.409 zł, druga oferta- pana Irena Ireneusza Winiarskiego firma Wit-Bud na kwotę 986 tys. zł oraz pani Izabeli Mielewczyk Kam-bud na kwotę 1.801.000 zł. W dniu 9 maja podpisano umowę z Miejskim Klubem Sportowym Unia Gniewkowo na realizację usług promocyjnych na rzecz Gminy, podobnie jak z Klubem Sportowym Mikrus z Szadłowic oraz z Klubem Sportowym Czarni Wierzchosławice. Firmie Elmo-Instal pani Beaty Cegielskiej zlecono naprawę zniszczonego w wyniku kolizji słupa i oprawy w Parku Wolności- koszt naprawy to 3600 zł brutto z terminem wykonania do dnia 31 lipca 2025 r.  Gmina Gniewkowo będzie dochodziła roszczeń z tytułu odszkodowania za wyrządzoną szkodę. Zlecono również przebudowę instalacji centralnego ogrzewania w archiwum w firmie Gesal Eugeniusza Skoczyńskiego na kwotę 3700 zł brutto z terminem wykonania do dnia 13 czerwca 2025 r. 23 maja podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę ulicy 17 Stycznia w Gniewkowie z pracownią projektową Proj-Bud pana Jarosława Matuszaka za kwotę 55.965 zł brutto z terminem realizacji do dnia 25 lipca 2025 r.

Po tym wystąpieniu prowadzący otworzył dyskusję. Jako pierwszy głos zabrał radny Gremplewski, który nawiązał do informacji o spotkaniu i rozmowach dotyczących Szpitala Powiatowego i poprosił o więcej szczegółów, o ewentualne wnioski i decyzje dotyczące choćby powstania tego odrębnego miejsca, jakim jest izba przyjęć dla osób nietrzeźwych oraz utworzenia oddziału, czy poradni dla osób wymagających pomocy psychiatrycznej. Pani Burmistrz odpowiedziała, że przedstawiciele gmin wraz z panią Starostą ustalili, że jest bardzo duża potrzeba wydzielenia właśnie miejsca, gdzie świadczona by była opieka dla osób nietrzeźwych. Włodarze, jak i większość osób korzystających z pomocy na szpitalnym oddziale ratunkowym widzą, że czasami rzeczywiście te osoby przywożone w stanie nietrzeźwy mają pierwszeństwo, jeśli chodzi o obsługę, a przeciętni pacjenci, którzy dostają różne kolory opasek jeśli chodzi o ważność przyjęcia i pierwszeństwo- muszą czekać tam wiele godzin. Podjęto wspólną decyzję o próbie realizacji tego przedsięwzięcia i najprawdopodobniej będzie wydzielone osobne miejsce na tyłach Szpitala, w pobliżu pracowni histopatologicznej. Zebrani mieli też okazję rozmowy i wysłuchania wypowiedzi nowego Dyrektora- pana Bartosza Myśliwca, który objął stanowisko po wyborze w drodze naboru konkursowego. Przedstawił bardzo obszernie informację o sytuacji finansowej, jaka w tej chwili jest w Szpitalu. Zarówno Dyrektor Szpitala, jak i Starosta widzą potrzebę opieki psychiatrycznej, której ogólnie w Polsce jest bardzo mało i pan Dyrektor wyraził chęć wydzielenia takiego, albo oddziału opieki psychiatryczne, albo ambulatoryjnego przyjmowania pacjentów, jeśli chodzi o psychiatrię. Rozmawiano również o tym, że należałoby wydzielić chociażby kilka miejsc dla opieki psychiatrycznej dziecięcej, ponieważ ten problem jest rzeczywiście palący, naglący i bardzo dużo dzieci potrzebuje tego rodzaju opieki, a w innych oddziałach psychiatrycznych, czy klinicznych w szpitalach innego rodzaju kolejki są bardzo długie i dzieci rzeczywiście czasami leżą na dostawkach na korytarzach, czy nawet na materacach na podłodze. Pan Dyrektor deklarował możliwość zatrudnienia psychiatrów i również zatrudnienia osób, lekarzy, którzy podjęliby się pracy na oddziale takim, który przyjmowałby pacjentów upojonych alkoholem, lub innymi środkami psychotropowymi. Radny podziękował za to obszerne wyjaśnienie i zapytał jeszcze, czy wiadomo może, kiedy miałoby to powstać. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz odpowiedziała, że ze wszystkich samorządów Powiatu- to właściwie akurat Gniewkowo ma podpisaną umowę z Izbą Wytrzeźwień w Toruniu. Pozostali samorządowcy korzystają jednak z tego SORU i tutaj był główny nacisk, żeby rzeczywiście wydzielić to miejsce. Wszystkim zależy na tym, żeby rzeczywiście to była osobna grupa pacjentów, jeśli chodzi o zasadność pierwszeństwa obsługi itd. Na razie przyjęte zostały takie wnioski, że wspólnie podjęto decyzję o utworzeniu osobnego miejsca typowo- opieki dla osób w upojeniu alkoholowym, czy innych środków.

Radny Krzysztofiak na początku wypowiedzi przeprosił za spóźnienie i powrócił do tematu Szpitala i wspomnianej zgody na działania i zapytał, czy będzie wiązało się z jakimiś potrzebami finansowymi, które Szpital wyartykułuje, czy ewentualnie jakimś wsparciem, na które będzie liczył w celu wdrożenia tych rozwiązań i co wtedy z Izbą Wytrzeźwień w Toruniu. Pani Burmistrz odpowiedziała, że na razie o kwestiach finansowego zaangażowania poszczególnych samorządów nie było mowy. Rozmawiano o ogromnej potrzebie w tym zakresie, ale to z uwagi na tą kolejność przyjmowania pacjentów, bo wszyscy są tym oburzeni, że pacjenci w takim stanie są w pierwszej kolejności obsługiwani z pełnym pakietem zabiegów, badań specjalistycznych. Pan Dyrektor mówił o trudnej dość sytuacji finansowej Szpitala, który jest bardzo mocno zadłużony i o drobnej, ewentualnej pomoc, o którą będzie się zwracał najprawdopodobniej indywidualnie. Wyraził też dużą chęć przyjechania do gmin i opowiedzenia o swoich potrzebach i o sytuacji, w której obecnie znajduje się Szpital. Pani Burmistrz zaznaczyła, że na pewno nie będą to duże pieniądze, duże kwoty, a raczej drobne potrzeby sprzętowe typu elektrokardiogram do zakupu. Pan Krzysztofiak stwierdził, że chodzi zatem o wsparcie, jakiego udzielano do tej pory. Następnie radny poruszył kwestię promocji, o której wspomniała pani Burmistrz. Zapytał o kwoty wsparcia wynikające z podpisanych z zespołami umów na promocję Gminy, jakie to są kwoty wsparcia i ewentualnie, jak te umowy są „owskaźnikowane”, jak one będą Gminę spróbować, czy coś będą dodatkowo organizować np. akcje społeczne, zawody sportowe. Otrzymał odpowiedź, że zadania, które mają polegać na promocji Gminy są wyartykułowane w umowach z zespołami sportowymi. Są to 3 zespoły piłkarskie działające na rzecz największej liczby, jeśli chodzi o dzieci i młodzież. Unia Gniewkowo rzeczywiście ma w swoich szeregach bardzo dużo młodzieży i dzieci oraz kilka grup wiekowych. W tej chwili ubiega się o wejście do wyższej ligi i otrzymała dofinansowanie jeśli chodzi o kwestie promocyjne na poziomie 40.000 zł. Klub MIKRUS z Szadłowic-10.000 zł oraz Klub Sportowy „Czarni” Wierzchosławice-również 10.000 zł. Jednym ze sposobów umowy promocyjny jest konieczność przede wszystkim promowania logo Gminy na wszystkich strojach sportowych, na wszystkich meczach, wydarzeniach. Mają też obowiązek w razie potrzeby wystawienia swojego stoiska oraz MLKS Unia oraz KS „Czarni” Wierzchosławice- mają zapisy ilościowe, jeśli chodzi o przeprowadzenie zajęć sportowych z młodzieżą i dziećmi na terenie szkół podstawowych w Gniewkowie i w Wierzchosławicach. Nie ma tego zapisu przy KS MIKRUS z Szadłowice. Co do samych imprez nie ma ilości, tylko ilości są, jeśli chodzi o przeprowadzenie tych zajęć sportowych i to będzie sprawdzane. Unia Gniewkowo złożyła też wniosek w ramach inicjatywy lokalnej, ale nie uzyskała określonej i koniecznej liczby punktów, więc nie otrzymała dofinansowania, a wnioskowała o 6.500 zł. Pan Krzysztofiak odniósł się też do tematu przeglądu dróg, którego ma dokonać firma Rakoczy z terminem do końca czerwca i zapytał na czym ten przegląd będzie polegał, czy skończy się jakimś raportem, który ewentualnie radni będą mogli otrzymać. Pani Burmistrz odpowiedziała, że jest to przegląd budowlany, ponieważ uzupełnia się przeglądy różnego rodzaju, których nie było, a które były dawno do zrobienia, czy nie było aktualizacji i prostowane są pewne zaległości. To też dotyczy dróg i zostanie to podsumowane. 

Wiceprzewodniczący Rady nawiązał do zajęć w szkołach i zapytał, czy obowiązek dla UNII dotyczy obu szkół gniewkowskich, co pani Wodniak-Kuraszkiewicz potwierdziła.  Radny Żmudziński zwrócił uwagę, że podczas sprawozdania, bodajże na samym końcu- pani Burmistrz mówiła o zleceniu wykonania dokumentacji projektowej w firmie Proj-Bud i poprosił o powtórzenie kwoty tego zlecenia. Pani Burmistrz podała, że jest podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę ulicy 17 Stycznia w Gniewkowie tą pracownią projektową na kwotę 55.965 zł brutto, termin realizacji-25 lipca 2025 r.

Przewodniczący Rady stwierdził, że pani Burmistrz przekazała dobrą wiadomość o pałacu w Skalmierowicach, choć kwota i ta premia jest „katastrofalna, ale dobre i to”. Zapytał, czy pokrycie dachowe to będzie blachodachówka, na co otrzymał odpowiedź, iż chyba tak. Podkreślając, że rozmawiano już o tym na Komisji- poruszył temat modernizacji drogi w Więcławicach, bo mieszkańcy niedowierzają, że będzie to realizowane i zasugerował pokazanie im umowy. Pani Burmistrz przyznała, że też ma pytania od pani Sołtys, od mieszkańców kierowane za pomocą Messengera, czy innych komunikatorów o tą inwestycję. Ona będzie, ale mówiono już o zależności dotyczącej płatności, o potrzebie skorelowania dwóch inwestycji- ścieżki rowerowej do Suchatówki i tej drogi.  Umowa z wykonawcą jest już zawarta i oczekuje się jeszcze tylko na ostateczne uzgodnienia z PKP, jeśli chodzi o kwestie przejazdu.

Radny Orent powrócił jeszcze do tej inwestycji Więcławice-Suchatówka i zapytał, czy nie można by było w umowie zawrzeć, albo wprowadzić to aneksem do umowy, że np. jedna część prac zostanie wykonana i za to będą wypłacone pieniądze. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz wyjaśniła, nie można tej zmiany dokonać żadnym aneksem, „bo to jest podyktowane Polskim Ładem, także nie mamy na to wpływu”.

Wiceprzewodniczący Rady nawiązał jeszcze do przeglądu dróg i zapytał, czy będzie on obejmował również ścieżki rowerowe, bo tam też raczej jest wiele rzeczy do poprawienia, a pani Burmistrz odpowiedziała, że nie.

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i na tym dyskusja została zamknięta, a informacja pani Burmistrz poddana pod głosowanie. Podsumowując głosowanie prowadzący stwierdził, iż informacja została przyjęta jednogłośnie- 15 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad 4. Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2024.

 

                                               Przewodniczący Rady zapytał o potrzebę sprawozdania, ale potrzeby takiej nie zgłoszono i otwarta została dyskusja (stanowi ono załącznik nr 6 do protokołu). Nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta. Przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania i 15 radnych opowiedziało się „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad 5. Informacja o działalności Nadleśnictwa Gniewkowo.

 

Przewodniczący Rady podkreślił, że jest dzisiaj obecny na sesji Nadleśniczy Nadleśnictwa Gniewkowo- pan Bartosz Pewniak, któremu następnie oddał głos.  Pan Pewniak poprosił o wyświetlenie informacji w formie prezentacji, która wcześniej przekazana została radnym (informacja stanowi załącznik nr 8 do protokołu). Następnie powitał zebranych i podziękował Przewodniczącemu za umożliwienie przedstawienia informacji na temat działalności Nadleśnictwa Gniewkowo w roku 2024 i planów na rok 2025. Słowem wstępu wyjaśnił pojawienie się tej inicjatywy Lasów Państwowych. Podkreślił, że tego typu działania zostały podjęte, żeby otworzyć się na społeczeństwo, bo pojawiały się głosy, że ono nie wie, co się dzieje w Lasach, co robią leśnicy, czym się zajmują. W sieci krążyło wiele różnych informacji i one nie do końca były prawdziwe, dlatego kierownictwo Lasów Państwowych podjęło taką inicjatywę, że wszystkie nadleśnictwa w Polsce mają przedłożyć informację do przedstawicieli do rad gmin, a dyrektorzy do sejmików wojewódzkich na temat działalności poszczególnych jednostek w zasięgu terytorialnym gmin. Dlatego przedłożono taką informację z możliwością dopowiedzenia i doprecyzowania na zaproszenie radnych, za które jeszcze raz podziękował. Przekazał, że Lasy Państwowe w Polsce zarządzają lasami Skarbu Państwa, tj. jest ponad 7 ,5 mln hektarów, co stanowi blisko 1/4 terytorium Polski. Nadleśnictwo Gniewkowo zarządza lasami o powierzchni ok. 23 tys. hektarów i położone jest na terenie 14 gmin. W Gminie Gniewkowo ma jedną największych powierzchni lasów. Leśnicy tak działają w tych lasach i tak pracują, aby realizować podstawowe 3 funkcje, jakie są postawione przed lasami generalnie na świecie: funkcję społeczną, przyrodniczą i gospodarczą. Ta współpraca ze społeczeństwem, otwieranie się na społeczeństwo, udostępnianie dla społeczeństwa ma powodować większą atrakcyjność i przyjemność w spędzaniu wolnego czasu. Radni są przedstawicielami tej społeczności lokalnej, na których głosie najbardziej LP zależy, by móc swoje działania dopasowywać do oczekiwań mieszkańców terenu Nadleśnictwa, aby nie zdawać się tylko na głos docierający „z wielkiego świata, z wielkich aglomeracji, ale również tutaj, chyba dla nas to jest najistotniejsza informacja, jak my jesteśmy postrzegani tutaj, przez lokalną społeczność”. Obecnie- średni wiek lasów Nadleśnictwa to 50, blisko 51 lat, a w 2008 roku wynosił on 46 lat, więc widać, że drzewostany są coraz starsze. Ten wiek jest trochę obniżony z uwagi na efekt pożaru w 1992 r. W granicach Nadleśnictwa są lasy Skarbu Państwa, którymi zarządza Nadleśnictwo, ale również są lasy innej własności- to lasy gminne i w dużej mierze są lasy prywatnych właścicieli. Starostowie z mocy ustawy pełnią nadzór nad tymi lasami, ale jeśli nie są w stanie wykonywać tych obowiązków- one są powierzane nadleśniczym nadleśnictw Lasów Państwowych. Nadleśnictwo Gniewkowo- taki nadzór pełni w 3 starostwach: Powiecie Inowrocławskim Powiecie Toruńskim i Aleksandrowskim. Najwięcej lasów prywatnych jest na terenie Powiatu w Aleksandrowie Kujawskim. Nadleśnictwo ma również pewien majątek i są to budynki, którymi gospodaruje, siedziby leśnictw, o które musi się troszczyć, aby te lasy były dobrze zarządzane, jak również sporą siecią dróg. Tu Nadleśnictwo boryka się z podobnymi problemami, jak samorządy, bo musi utrzymywać drogi w odpowiednim stanie ze względu na wymogi przepisów przeciwpożarowych. Corocznie straż pożarna odwiedza Nadleśnictwo i sprawdza w jakim stanie ma dojazdy przeciwpożarowe. Jest to bardzo ważne, bo jak już wspominał- na terenie Nadleśnictwa było takie smutne wydarzenie, jak ten duży pożar w 1992 r., w czasie serii dużych pożarów na terenie kraju. Był to taki moment przełomowy dla zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów i wówczas Lasy Państwowe zaczęły inwestować i rozwijać tą sieć zabezpieczenia przeciwpożarowego. Powstała wtedy cała siatka dostrzegalni przeciwpożarowych, z których obraz jest przekazywany do punktu, w którym siedzi obserwator i próbuje namierzyć ewentualne zarzewie ognia. Na terenie Nadleśnictwa są 4 takie wieże: w Leśnictwie Balczewo, Suchatówka, Rudak i Otłoczyn (tą w Suchatówce to chyba nawet widać, jak się wyjdzie przed Urząd). Ta obserwacja w sezonie letnim jest prowadzona cały czas, od godziny 9:00 do 21:00 prowadzona. To, że taka sieć funkcjonuje przyczyniło się do tego, że jak pokazują statystyki europejskie- Polska charakteryzuje się jedną z największych liczb pożarów w Europie, jednak działania podejmowane przez leśników przyczyniają się do tego, że Polska jest na drugim końcu tej listy, jeśli chodzi o wielkość tego pożaru. Oznacza to, że zagrożenie jest, „ale jakoś sobie z tym radzimy”. Poza ochroną pożarową Nadleśnictwo prowadzi również liczne działania edukacyjne, rekreacyjne, funkcjonuje sieć ścieżek przyrodniczych, punktów edukacyjnych (w Leśnictwie Podlesie jest wiata, pod którą przyjmowane są wycieczki, odbywają się spotkania ze szkołami, prowadzone są różnego rodzaju zajęcia). Koszty edukacji i turystyki, które poniosło Nadleśnictwo w ubiegłym roku to ponad 110 tys. zł. Nadleśnictwo prowadzi nieodpłatnie działania edukacyjne, wszelkie spotkania z młodzieżą, wszelkie wizyty w lesie, pracownicy z chęcią opowiadają o tym, co się w lesie dzieje i jak las funkcjonuje. Na terenie Nadleśnictwa są 3 rezerwaty przyrody: w Leśnictwie Balczewo, Rejna i w Konecku, jeden rezerwat przyrody, obszary chronionego krajobrazu, Obszary Natura 2000. Na terenie Gminy Gniewkowo występuje obszar chronionego krajobrazu, wydmy na południe od Torunia. Poza takimi powierzchniowymi formami ochrony przyrody- występują również pomniki przyrody, które w materiałach są szczegółowo omówione. Jako ciekawostkę- pan Pewniak podał, że najnowszy pomnik przyrody- to jest świerk w Gminie Aleksandrów Kujawski przy stacji kolejowej w Otłoczynie. Został on ustanowiony w ubiegłym roku decyzją Rady Gminy z inicjatywy Stowarzyszenia Peron 9 i ¾, które zgłosiło, że jest takie drzewo i chcieliby ustanowić go pomnikiem przyrody. Poza tworami przyrody nieożywionej są również strefy ochrony ptaków. Na terenie Nadleśnictwa występują 3 stanowiska bielika, 3 bociana czarnego i 1 włochatki. Pod względem struktury organizacyjnej- Nadleśnictwo to jednostka organizacyjna, nad którą jest Generalna Dyrekcja, Regionalne Nadleśnictwo. Nadleśnictwo dzieli się na Leśnictwa. W przypadku Nadleśnictwa Gniewkowo- to 12 leśnictw, w których generalnie pracuje po 2 leśników, leśniczych, podleśniczy i oni na co dzień opiekują się swoim terenem. W sumie w Nadleśnictwie
Gniewkowo zatrudnionych jest 51 osób.  Nadleśnictwo ma też szkółkę leśną, gdzie produkuje materiał sadzeniowy na swoje potrzeby i najprawdopodobniej już od przyszłego roku zacznie produkować dla sąsiednich nadleśnictw- Cierpiszewa i Solca Kujawskiego. Nadleśniczy podkreślił, że drewno ma ponad 30 tys. zastosowań, wszędzie nas otacza, dlatego ta gospodarka leśna jest tak poukładana i pomyślana, aby zapewnić ciągłość elementów przyrodniczych i produkcyjnych funkcji lasów-zapewnić dostarczanie drewna do gospodarki bez uszczuplania zapasów, aby przy tym powierzchnia leśna się nie zmniejszała. Na dzień dzisiejszy pomimo różnych form wyłączenia gruntów z produkcji pod różnego rodzaju inwestycje- udaje się te zalesienia pomimo trudnej dostępności gruntów do tego celu. Czynione są starania, aby nie dopuścić do uszczuplenia powierzchni lasów w Polsce, a te zbliżają się już do 33% powierzchni, jak to było założone w polityce leśnej państwa z roku 1997.
Kolejno, pan Pewniak nawiązał do „Planu urządzenia lasu” i wyjaśnił, że to dokument, o którym gdzieś tam różne informacje krążyły, a jest to taka podstawa, na której Nadleśnictwo opiera się w realizacji swoich zadań. Jest to dokument tworzony na 10 lat i zatwierdzany jest przez ministra właściwego do spraw środowiska. Określa się w nim zadania, ilości drewna, jakie są dopuszczane do pozyskania bez uszczuplania zasobów i zachowania wszystkich funkcji lasu. Wskazał następnie na stronę internetową, gdzie można pozyskać informację na temat wszystkich lasów w Polsce wszelkich form własności. Jeśli chodzi o Plan Urządzania Lasu- to w Nadleśnictwie Gniewkowo będzie się w najbliższych latach dużo działo, bo zbliża się do końca aktualnie obowiązującego Planu i od 2028 roku będzie miało nowy. Już przystępuje do prac, bo są one bardzo czasochłonne i angażują dużą grupę ludzi. Sporządzają to wyspecjalizowane firmy, które przyjeżdżają na dany teren i obchodzą cały wszystkie lasy, opisują je, oceniają w jakim są stanie i co można w nich robić. Na tej podstawie potem określane są rozmiary zadań, aby ten plan był wspólnym dziełem leśników i uwzględnione w nim zostały również oczekiwania lokalnej społeczności. Już od paru lat zaczynają funkcjonować w nadleśnictwach zespoły lokalnej współpracy, w skład której wchodzą przedstawiciele zainteresowanych grup z terenu nadleśnictwa. W Gniewkowie ten zespół funkcjonuje już 2, albo 3 lata. Zaproszono do udziału już kilkanaście osób i jest również w tym zespole pan Przewodniczący. Następnie Nadleśniczy mówił o dopuszczalnych rozmiarach ilości drewna, jakie można w ciągu 10 lat pozyskać- około 800 tys. m3.
Przez te 10 lat wyliczony i ustalony przyrost, jaki się odłoży w drzewostanach to milion m3, także 20% z tego co przyrośnie- zostaje do dalszego wykorzystania. Kolejno, pan Pewniak omawiał to, co się wydarzyło na terenie Nadleśnictwa w 2024 roku. Mówił m.in. o zrębach, o zabiegach pielęgnacyjnych i użytkach przygodnych, tj. sanitarne drzewa zagrażające bezpieczeństwu opanowane przez szkodniki, które zamierają i szkodniki na nich się rozmnażają i mogą zagrażać trwałości całego lasu. To zagrożenie naszych lasów jest coraz większe, co związane jest generalnie ze zmianami klimatu, bo te stare drzewa są nie do końca przystosowane do życia w takich warunkach. Sporo uwagi pan Pewniak poświęcił jemiole, jako groźnemu pasożytowi. Opowiedział też o rodzajach pozyskiwanego drewna oraz jego przeznaczeniu. Nadleśniczy poinformował, że Nadleśnictwo nie posiada pracowników, którzy wykonują prace bezpośrednio w lesie, tylko zleca je firmom zewnętrznym- zakładom usług leśnych. Te firmy- to firmy lokalne, które od lat funkcjonują na miejscowym rynku. Tym sposobem Nadleśnictwo daje też pracę mieszkańcom. Ten sektor usług leśnych stanowi główny i największy udział w kosztach- corocznie ok. 11-12 mln zł.  Odnowienia Nadleśnictwa średniorocznie obejmują natomiast ok. 120 hektarów. W 2024 roku przeprowadzono zwalczanie owadów szkodliwych dla lasu– na powierzchni 820 hektarów zostały wykonane zabiegi agro-lotnicze, które kosztowały 450 tys. zł. Przyjęto zasadę, że jeśli pojawiają się szkodliwe owady, to jesiennymi prognozami obejmuje się również lasy prywatne, których dotyczy też monitoring szkodników i zabiegi ograniczające, ratujące te lasy. Nie zwraca się wtedy już uwagi na formę własności i to wszystko robi się na koszt Lasów Państwowych. Pan Pewniak poruszył również problem śmieci- zwłaszcza takich specjalistycznych np. budowlanych, po jakiś remontach, części samochodowe i opony, sprzęty gospodarstwa domowego. Z tymi śmieciami jest tak, że „dzisiaj posprzątałem i tak rano idę, już mogą być, to nie jest to jakieś nasze niedbalstwo, tylko no też do nich, tego rodzaju śmieci- musimy się trochę przygotować organizacyjnie, bo nie da się wszystkiego zebrać po prostu do kosza, do kosza wrzucić; z oponami jakoś sobie poradziliśmy, znaleźliśmy firmę, która je utylizuje. Ogromny problem jest ze śmieciami z częściami samochodowymi, które trafiają do lasu, tego nikt nie chce.”  Organizuje się sprzątanie takich śmieci i w ubiegłym roku kosztowało to ponad 110 tys. Kolejno, Nadleśniczy nawiązał do kwestii gospodarowania gruntami. Od paru lat Ministerstwo i Dyrekcja Generalna zauważyła, że z uwagi na różnego rodzaju inwestycje ubywa majątku Skarbu Państwa, bo te duże inwestycje infrastrukturalne są prowadzone w dużej mierze poprzez grunty Skarbu Państwa np. budowa S10. Nadleśnictwo próbuje wyszukiwać na rynku oraz kupować grunty i w ubiegłym roku udało się zakupić 8 hektarów lasu. Pan Pewniak wyraził nadzieję, że podobnego zakupu uda się dokonać również w tym roku.  Nadleśniczy poruszył temat współpracy ze społeczeństwem na poziomie lokalnym poprzez udział w różnego rodzaju eventach, wydarzeniach organizowanych przez gminy, straże pożarne, szkoły. Podejmuje również wyzwania w zakresie rozwoju infrastruktury np. powstawanie punktów naprawy rowerów przy trasie uczęszczanej przez rowery. W ubiegłym roku zostały rozpoczęte prace w celu realizacji pomysłu stworzenia parku przy Nadleśnictwie. Pomysł ten nie został zaniechany. Pan Pewniak podziękował pani Burmistrz za wyrozumiałość, że zgodziła się podjąć współpracę, bo Nadleśnictwo ma problem ze znalezieniem, aby ten park utworzyć. Na razie ten teren jest utrzymywany i szuka się środków, a jak tylko się jakieś pojawią- to Nadleśnictwo się tego wyzwania podejmie i zacznie je realizować.  Największym problemem będzie wykonanie chodników i ścieżek, później zasiana będzie trawę, posadzone drzewa. Nadleśniczy nawiązał też do wspierania jednostek samorządu terytorialnego w różnego rodzaju inwestycjach, które gminy prowadzą. Chodzi głównie o inwestycje drogowe. W ubiegłym roku z Gminą Gniewkowo  robiono drogę, na którą wydatkowano kwotę 200 tys. zł na remont na odcinku Godzięba-Dąblin. Ta droga służy wszystkim mieszkańcom, którzy tamtędy się poruszają, a jej stan był naprawdę ciężki i były problemy nieraz z przejazdem. Zainwestowano również w wiatę z panelami fotowoltaicznymi, która służy do produkcji energii i jako parking zacieniony przy Nadleśnictwie, co pozwala trochę obniżyć koszty utrzymania biura. „Jest też pomysł na szczeblu centralnym taki pilotażowy”, że ma powstać 20 wiatraków w partnerstwie z firmą energetyczną. W Europie takie działania są podejmowane z dobrym skutkiem. Ponownie wskazał na zespoły lokalnej współpracy przy nadleśnictwach, które funkcjonują i będą funkcjonować oraz na polecenie Ministra Klimatu i Środowiska dotyczące propagowania wzmocnionej i wiodącej funkcji społecznej lasów.  Pilotażowo objęto tym 12 aglomeracji i ostatecznie i w Aglomeracji Toruń-Bydgoszcz dyskutowano na temat lasów społecznych. Pan Pewniak przekazał, że Nadleśnictwo dysponuje takim budżetem jak Gmina, choć trochę mniejszym. Jego przychody to ok. 24 mln zł i w znacznej mierze są to przychody z drewna i jest jeszcze jakiś niewielki odsetek przychodów z dzierżaw i innej działalności. Koszty to jest 21 mln zł, więc na plusie niewiele zostaje. Wszystkie pieniądze, które zarabia, które zyskuje- wracają do lasu i są wkładane w gospodarkę leśną, bo największe koszty ponosi na zagospodarowanie, utrzymanie lasu i obronę jego trwałości. Nadleśniczy wyjaśnił też kwestie funduszu leśnego, będącego rezerwuarem ratującym nadleśnictwa w trudnej sytuacji finansowej. Zaznaczył, że Gniewkowo też jest w nieznacznym stopniu beneficjentem tego funduszu. Jego środki przeznaczane są na różnego rodzaju działania wspólne nadleśnictw i wspieranie nadleśnictw, które nie mają przychodów, a muszą wykonywać inne zadania. Jak każda firma, która prowadzi działalność- Nadleśnictwo płaci podatki i najwięcej podatków płaci do Gminy Gniewkowo.  Pan Bartosz Pewniak omówił też kwestię pożarów, jakie nawiedziły teren Nadleśnictwa w ubiegłym roku (powierzchnia 6 hektarów). Na szczęście, generalnie są to pożary np. pokrywy gleby, gdzie nie dochodzi do zniszczenia lasu.

W odniesieniu do planów na rok 2025 pan Pewniak podkreślił, że co rok rozmiar zadań jest podobny, jeśli chodzi o pozyskanie drewna i jego przeznaczenie, tak samo wyglądają zadania w zakresie hodowli i ochrony lasu. W przekazanych materiałach jest wzmianka, że będą zwalczane szkodniki sosny, które zjadają igły na powierzchni ok.400 hektarów. Przyroda jednak już pomogła i w tym roku i nie trzeba teraz tego zwalczać, ale tworząc materiały, jeszcze nie było takiej wiedzy. W tym roku Nadleśnictwo planuje również udział w całej plejadzie wydarzeń, które będą miały miejsce na terenie Nadleśnictwa. Są to wydarzenia organizowane wspólnie z Gminą, ze strażami, ze szkołami. Najbardziej gorący okres jest właśnie teraz, tj. czerwiec, kiedy pogoda jest już ładna i wszyscy ciągną do lasu, szczególnie szkoły, dzieci i punkty edukacyjne są praktycznie codziennie odwiedzane, co cieszy. Planuje się też modernizację biurowca, bo budynek trochę podciąga już wilgocią, a szkoda, bo to zabytkowy budynek. Planuje się ponadto zbudować, przebudować dojazd pożarowy na terenie Leśnictwa Podlesie oraz podjęcie działań związanych z retencją wodną. Pan Pewniak poruszył przy tym temat jeziora Nowego, nawiązując do wcześniejszego projektu jego pogłębienia i uszczelnienia. Zbiornik ten jest na gruncie przepuszczalnym, powstał w sposób sztuczny i fachowcy stwierdzili, że jak coś nie wyjdzie, to zamiast poprawić- można ten stan jeszcze pogorszyć. Dlatego chyba „nie będziemy z tym dnem za bardzo walczyć, bo żeby nie zepsuć tego, co jest”. Jedyne źródło zasilające jezioro stanowi kanał z Gniewkowa i gdyby było więcej wody, to pewnie to jezioro by inaczej wyglądało.  Jest tam zbiornik retencyjny, który chce się poprawić, uszczelnić, żeby woda tam się dłuższy czas utrzymała, by tak szybko nie wsiąkała. Teren kompleksu leśnego w Wierzbiczanach jest w rejonie jednym z nielicznych miejsc, które są naprawdę wilgotne, bo tam nawet o tej porze roku, przy tym niedostatku opadów – tam woda płynie i chce się tą wodę podpiąć, żeby ona tam się dłużej utrzymywała. W środku tego kompleksu jest taki duży użytek ekologiczny, gdzie kiedyś było bardzo dużo ptactwa błotnego. Tam była woda i planuje się tak to zorganizować, żeby ta woda tam się chociaż pojawiła na tyle, żeby była wilgoć. Dlatego pan Pewniak zwrócił się z prośbą „do sąsiadów- naszych rolników, aby tej wody nam nie odprowadzali od lasu w stronę wsi, tylko lepiej do lasu.” W tym zbiorniku zmieści się sporo wody i ta funkcja retencyjna byłaby spełniona. Jeśli ta woda się tam pojawi, to byłoby z punktu widzenia przyrodniczego bardzo cenne działanie, zwłaszcza, że cała okolica cierpi na niedostatki wody. Ten rok, jeśli chodzi o wodę jest bardzo trudny, bo tak naprawdę- od tych majowych opadów od początku roku nie było przyzwoitego deszczu.

Po zakończeniu tego wystąpienia prowadzący wyraził słowa uznania dla pracy Nadleśniczego i jego pracowników, bo troszczą się o wspólne dobra, jakim są lasy. Zaznaczył, że bardzo dobrą jest informacja, jeśli chodzi o Wierzbiczany i spiętrzanie wody, bo to kiedyś był las podmokły. Na użytku ekologicznym są tylko dwa malutkie, wysychające babrzyska i kanał tam jest wysuszony, ale to jest dobra wiadomość, że powróci się do piętrzenia wody.

Kolejno, głos zabrał radny Orent, który nawiązał do kwestii budowy trasy S10 i stwierdził, że „tam sporo drzewa poszło, te 43 prawie hektary i teraz moje takie pytanie- ile lat zajmie uzupełnienie tego drzewostanu, bo wiadomo, że miejsce trzeba znaleźć?”. Nadleśniczy odpowiedział, że ciężko powiedzieć, ile to zajmie lat, bo tak, jak wspominał nie ma gruntów do zalesienia. Prowadzone są rozmowy z KOWREM, żeby od nich coś przejąć, ale ta instytucja nie jest zbyt chętna do takiego przekazywania gruntów, bo oni wydzierżawiają i też na tym musi zarabiać. Rozmowy prowadzi się też ze starostwami i np. przejmować będzie parę hektarów z Aleksandrowa, ale to są takie grunty już w sukcesji leśnej. Też na tych gruntach rolnych w granicach poligonu, od wsi Kijewo formy lasu nie można planować, bo to są dobrej klasy ziemi, ale uprawy plantacyjne. Chodzi o to, żeby trochę ten deficyt zrekompensować. Gruntów do zalesiania brakuje, a z chęcią Nadleśnictwo przekazałoby nawet sadzonki do zalesień, bo nawet od lat obserwuje się spadek zainteresowania tymi programami zalesieniowymi. Rolnictwo opłaca się bardziej niż leśnictwo, które jest zbyt mało rentowne (na poziomie 2%). 

Radny Krzysztofiak nawiązał wizji lokalnej w okolicy obeliska i zapytał, czy tam dalej będą prowadzone prace, o których rozmawiano (wycinka drzew).  Pan Pewniak podziękował za przypomnienie o tym temacie, bo widać jaki jest stan tych drzew, które są stare, występują na nich huby, występuje zgnilizna.  Jak drzewo jest słabe to może się w każdej chwili przewrócić. Wykonano analizę dendrologiczną tych drzew i została przeprowadzona ocena przez wyspecjalizowaną firmę, która zajmuje się oceną stabilności, zdrowotności drzew. Sporo tych drzew należałoby ze względów bezpieczeństwa usunąć.  Po konsultacjach z przedstawicielami Rady podejmowane są dalsze działania przygotowawcze, bo bezpieczeństwo jest na pierwszym miejscu, a tam dużo osób przebywa. Mimo, że tam część tych drzew będzie musiała zostać wycięta, to planuje się w tym miejscu wprowadzić nowe zadrzewienia, choć w trochę
innej formie- złożonej z gatunków liściastych, które są nieco bardziej stabilne i dłużej żyjące. Zamierza się to zrobić tak, aby to miejsce wyglądało ciekawie, interesująco i nie sprawiało zagrożenia. To planuje się również skonsultować ze społeczeństwem poprzez informacje na stronach internetowych Nadleśnictwa, poprzez stronę Gminy,  „żeby wszyscy wiedzieli, co się dzieje, że to nie jest po prostu tam jakieś cięcie dla cięcia, tylko ratowanie sytuacji i troska o bezpieczeństwo osób, które to miejsce odwiedzają.” Nadleśniczy przekazał, że przy uczęszczanym szlaku turystycznym- rowerowym zamontowane zostały na prośbę mieszkańców ławeczki w tym roku, żeby można było tam sobie usiąść, odpocząć i podziwiać to miejsce.”  Radny Krzysztofiak poruszył też problem nielegalnych wysypisk śmieci, szczególnie z tych części samochodowych, gdzie wiadomo, że są to odpady pochodzące z jakiejś firmy. Zapytał, czy udało się kogoś złapać na gorącym uczynku, i czy ewentualnie Nadleśnictwo używa, albo planuje używać jakiś fotopułapek, bo zapewne są takie miejsca, chociaż 22000 hektarów to z drugiej strony spory teren. Nadleśniczy zapewnił, że działania prewencyjne są prowadzone cały czas. Straż leśna dysponuje fotopułapkami, które są w miejscach, gdzie zaczyna coś się dziać- są montowane. Było parę sytuacji takich, że w miejscu, gdzie notorycznie pojawiały się śmieci udało się namierzyć sprawców i musieli naprawić szkodę. W przypadku tych trudnych śmieci „posamochodowych”- to z reguły są sporadyczne miejsca, niepowtarzalne, a trudno cały ten teren monitorować przez 24 godziny na dobę np. zjazdy do lasów, czy wjazdy. Robi się to przez liczne patrole, nawet w weekendy, wspólnie z Policją, czy żandarmerią na terenie poligonu. Straż leśna te tereny patroluje, leśniczowie cały czas też są w terenie i widzą, co się dzieje, jednak namierzenie sprawcy, jeśli się go nie przyłapie na gorącym uczynku jest bardzo trudne. Natomiast osoby, które to podrzucają jakoś się nauczyły wyczuwać moment, czy wyszukiwać takich miejsc, gdzie się nic nie dzieje. Czasami przy śmieciach się uda znaleźć jakiś kawałek korespondencji i wtedy po nitce do kłębka i znajduje się właściciela tych śmieci.

Przewodniczący Rady nawiązał do wypowiedzi pana Pewniaka o pożarach w lesie i przekazał, że sam znalazł parę miejsc, gdzie palone były ogniska w odzysku miedzi, już oczywiście wysprzątane. Zgłosił to, ale nie wie, czy udało się sprawców złapać, którzy się pasjonują odzyskiem miedzi w lesie poprzez wypalanie przewodów całkowicie bezmyślne, bo widać było, jak drzewa całe płonęły.  Chodzi o Wierzbiczany tam w kilku miejscach, blisko siebie coś takiego się działo i dosyć sprytnie to zrobiono, bo akurat od strony Gąsek, gdzie jest najmniej zabudowań, żeby nie było tego widać. Nadleśniczy przyznał, że ten problem też jest, chociaż on jest coraz rzadszy. Lasy są monitorowane, śledzi się podejrzanych, a jak coś zostanie namierzone, to nigdy nie przechodzi się przy tym obojętnie. To też duża rola świadomości mieszkańców, że pewnych rzeczy nie powinno się w lesie robić, bo to powoduje duże zagrożenie.

Radny Kuraszkiewicz podziękował Nadleśniczemu za tak fantastyczny materiały i poprosił o przekazanie pracownikom od radnych szczere gratulacje. Zaznaczył, że wypisał sobie kilka pytań, ale większość z nich została już zadana jedna. Wskazał na fotowoltaikę przy obiekcie w Gniewkowie i przypomniał, że też już proponował Gminie takie rozwiązanie. Zapytał o efekty tego projektu. Pan Pewniak odpowiedział, że nie potrafi teraz podać na ile zapewnia to zapotrzebowanie Nadleśnictwa. To spore odciążenie budżetu wtedy, kiedy jest słońce i taka jest idea fotowoltaiki, że kiedy produkuje energię to trzeba ją zużywać, żeby to nie było odprowadzane gdzieś do sieci. Na własne potrzeby na razie to wystarcza. Pan Kuraszkiewicz stwierdził, iż to świetna inicjatywa i dodał, iż jest tam chyba też jeszcze stacja ładowania i zapytał, czy ona jest ogólnodostępna dla mieszkańców, czy to tylko dla Nadleśnictwa. Pan Pewniak przekazał, iż docelowo będzie ona dostępna dla mieszkańców i jest to taki program rozwojowy na poziomie Generalnej Dyrekcji. Jest to na etapie podpisywania umów z firmą obsługującą te stacje ładowania, żeby była możliwość prowadzenia sprzedaży tego prądu. Radny zaznaczył, że dużo korzysta z lasu, jeździ rowerem i też kilkakrotnie zgłaszał dzikie wysypiska do straży. Zapytał, czy były jakieś rozmowy np. z Policją, żeby zrobić wspólne patrole. Nie wie jakie są możliwości Gminy w zakresie np. dofinansowania Policji, żeby takie wspólne patrole ze Strażą Leśną się odbywały. Nadleśniczy wyjaśnił, że tak, jak wspominał- te patrole wspólne ze Strażą Leśną się odbywają i to nawet często, kilka razy w miesiącu, zwłaszcza w weekendy. Pan Kuraszkiewicz podzielił się spostrzeżeniami z rowerowej przejażdżki. Stwierdził, że  jezioro Nowe jest bardziej jakby w Zajezierzu poprzez Kanał Majchrzaka i ten poziom rzeczywiście jest bardzo niski. Była tu mowa o retencji i to przewija się już długo, bo pamięta, kiedy w Radzie też o to walczył jego tata. Zapytał, czy jest jakaś szansa stworzenia zasuwy na końcu jeziora Nowego w Suchatówce, żeby w okresie, kiedy ta woda napływa- by trochę ją przytrzymać. Jeździ tam rowerem i wie, że potem są też doły chłonne i zbiorniki przeciwpożarowe, ale może udałoby się spiętrzyć trochę tą wodę i ją przytrzymać w tym rezerwuarze, co ważne jest też dla zwierzyny leśnej.  Pan Pewniak powiedział, że jeśli chodzi o jezioro Nowe i podniesienie poziomu na wyjściu z jeziora - tam jest zastawa, jest śluza, tylko tam jest jakiś konflikt interesów, bo jak woda podniesiona jest za wysoko- to zaczyna się pojawiać na polach przed lasem gniewkowskim. Ona fajnie działała , jest sprawna tylko nie ma wody, by ja zatrzymać. Bywały lata, że wiosną tą drogą nad jeziorem nie dało się przejechać, bo stała tam woda.

 Sołtys Sołectwa Suchatówka- pan Zenon Brejski zapytał o to, czy są w perspektywie jakieś plany utworzenia ścieżki rowerowej wzdłuż tego jeziora Nowego. Dodał, że kiedyś na ten temat rozmawiano, bo na pewno to nie będzie nigdy kąpielisko, ale jako jezioro widokowe z taką ścieżką rowerową kończącą się w Zajezierzu- byłoby super sprawą. Pan Pewniak przyznał, że ten pomysł już się pojawił i chyba nawet wspólnie panowie rozmawiali o tym. Oświadczył, że myśli, iż docelowo ta ścieżka zostanie zrealizowana, ponieważ jest tam fajna trasa przejścia od parkingu, żeby taką pętlę zrobić na ile się uda wokół jeziora. Można też przekazać kilka informacji na temat lasu, wody, roli wody i sposobów zachowania się w lesie, aby nie było problemu z tymi śmieciami, aby przekazać to osobom, które się po lesie kręcą.

Na tym dyskusja została zamknięta i z uwagi na obszerność materiałów- Przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy, zapowiadając, że po przerwie obrady rozpoczną się od punktu 6.

 

Ad 6.Podsumowanie kontroli Komisji Rewizyjnej i Najwyższej Izby Kontroli w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie.

 

                                      Po przerwie obrady zostały wznowione o godz. 1745 i prowadzący poinformował, że 23 marca 2025 r. do biura Rady przedłożony został raport zespołu kontrolnego Komisji Rewizyjnej z kontroli Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji i nie został on ujęty w porządku obrad marcowej sesji z uwagi na termin, w którym wpłynął do Rady. Temat jednak został wywołany w punkcie „Wolne głosy i wnioski” i wcześniej już był omawiany i sugerowano wówczas zweryfikowanie tych ustaleń m.in. z protokołem kontroli Ośrodka przez Najwyższą Izbę Kontroli. Teraz radni otrzymali zarówno jeden jak i drugi dokument (stanowią one odpowiednio załącznik nr 9 i 10). Prowadzący zapytał, czy Komisja Rewizyjna chce przedstawić swój raport, czy od razu ma być otwarta dyskusja i ustalono, że materiały nie będą przedstawiane.

Jako pierwszy głos zabrał Przewodniczący wskazując na to, że Komisja Rewizyjna w ustaleniach pokontrolnych wpisała zdanie „w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono liczne nieprawidłowości w szczególności w zakresie gospodarności, zasadności oraz celowości ponoszonych wydatków”, przedstawiając również wykaz wybranych faktur. Podkreślił, że w wystąpieniu pokontrolnym Najwyższa Izba Kontroli używa mocnych słów i przytoczył kilka fragmentów protokołu. Następnie zwrócił się do pani Burmistrz z zapytaniem, o dalsze działania w tym zakresie. Pani Burmistrz stwierdziła, że najważniejsze i podsumowujące jednak jest pierwsze zdanie oceny ogólnej kontrolowanej działalności mówiące, że NIK negatywnie ocenia MGOKSiR w zakresie realizacji zarówno działalności statutowej, jak i prowadzenia gospodarki majątkowo-finansowej w okresie, który obejmowała kontrola. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że będzie zwołana konferencja w siedzibie w Bydgoszczy dotycząca przeprowadzania kontroli w tej instytucji. Jest też informacja od inspektorów, którzy dokonywali tej kontroli w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji o złożeniu doniesienia do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o przekroczenie tej dyscypliny oraz, że rozważają możliwość wystąpienia do Prokuratury. Jeśli chodzi o te zapisy, które przytoczył Przewodniczący odnoszące się do oddania do użytku basenów bez pozwolenia na użytkowanie- jest informacja, że najprawdopodobniej będą złożone doniesienia i wnioski do Krajowej Administracji Skarbowej dotyczące gospodarki, jeśli chodzi o podatek VAT. Oczekuje się na dalsze ustalenia, wnioski i decyzje, które podejmie Najwyższa Izba Kontroli.

Wiceprzewodniczący nawiązał do sytuacji, w której wspólnie z panem Mariuszem Majewskim starali się o obejrzenie dokumentacji basenu, którą miał dysponować Urząd, ale wówczas dwukrotnie im odmówiono. Dlatego ma wrażenie, że Dyrektor korzystał trochę z takiej ochrony. Dopiero teraz ta dokumentacja została przedstawiona. Dodał, że dzisiaj rano poszedł zobaczyć boisko Orlik, na które nie małe pieniądze będą za chwilę wydawane na remont. To będzie trwało dość długo, zakłóci na pewno pewien cykl działania Szkoły, zwłaszcza lekcji wychowania fizycznego, a pamięta, że nie można było się doprosić pewnego zabezpieczenia tego obiektu, zwłaszcza w monitoring. Kamery zostały zamontowane tak naprawdę w chwili, gdy obiekt praktycznie już nie istniał. Budynki były regularnie niszczone, tam palono ognisko, młodzież bawiła się tam, hasała praktycznie bez żadnej kontroli. Był jeszcze moment, że można było złożyć wniosek o ludzi, którzy by się tym Orlikiem opiekowali, pracowali z młodzieżą, która nie miała w ogóle czasu na to, żeby niszczyć ten obiekt. W momencie, gdy zaprzestano składania tych wniosków i zaprzestano korzystania z tego dofinansowania- obiekt zaczął ulegać degradacji. Radny Pułaczewski stwierdził, że tu brakuje mu kontroli NIK właśnie tej sytuacji, bo dzisiaj Gmina za grube pieniądze będzie odbudowywać to, czego nie potrafiono upilnować, choć budowano baseny itd. Nie umiano dopilnować obiektów już istniejących, a za chwilę jedna, druga sala będą wymagały generalnego remontu
parkietów, jest też problem z oświetleniem i tam też trzeba będzie wyłożyć jakieś pieniądze. Natomiast temat Orlika przeszedł do porządku dziennego, ale ktoś przecież kiedyś nie dopilnował tego obiektu, nie było woli, żeby rzeczywiście postarać się o to, żeby to boisko nie zostało zdegradowane. Monitoring, który w końcu został tam założony w niedługim czasie został ukradziony i efektem tego jest taki stan, że raczej w ogóle nie powinno się tam wchodzić, bo zaczyna stwarzać zagrożenie. Jeżeli obiekt będzie teraz naprawiany- to będzie trwało przynajmniej przez pół roku i niestety z negatywnym skutkiem dla młodzieży, nie tylko szkolnej, bo tam też Unia Gniewkowo trenowała. Korzystała również z boiska trawiastego, które przez długi czas też nie było konserwowane i praktycznie „obiekt tak naprawdę niszczał na naszych oczach i dzisiaj my musimy go naprawić, no naprawdę za duże pieniądze, a mogliśmy spowodować, żeby do tego nie doszło.”

Radny Krzysztofiak odniósł się do słów radnego Pułaczewskiego, z którymi „raczej nie do końca się, to jest, zgadzam z radnym, jeżeli chodzi o kwestię, że tylko powiedzmy prowadzenie zajęć uchroniłoby ten obiekt przed dewastacją, nie do końca się z tym zgodzę.” Przyznał, że co prawda te zajęcia byłyby prowadzone chyba do godz. 2100, ale większość dewastacji na pewno zdarzała się tutaj nocą. Przypomniał, że w ramach budżetu obywatelskiego ten obiekt był naprawiany, ogrodzenie, furtki, montowano ławeczki, ale niestety zostało to zniszczone. Zwrócił też uwagę, że ten obiekt jest cały czas otwarty i dostępny z dwóch stron, tutaj jest przejście przez Szkołę 24 godziny na dobę. Podobnie można dostać do tego obiektu z drugiej strony, gdzie są tam pola, jest droga polna i nie widać, co tam się dzieje. Pan Krzysztofiak przyznał, że monitoring został tam późno zamontowany i „no była tutaj, jak gdyby wola, ale no skończyło, jak się skończyło”. Zwrócił panu Pułaczewskiemu uwagę na kwestię pieniędzy, jak i na to, że w minionej kadencji coś było tam robione, ale przecież radny ma trochę więcej kadencji na swoim koncie. Dlatego tutaj nie do końca się z nim zgodzi. Zapytał o kwestię dostępności, bo z tyłu tego boiska jest brama, która jest otwarta, ale nie wie, czy ona musi być cały czas otwarta. Należałoby się nad tym zastanowić, bo jest tam dostęp i tego z terenu korzysta nie tylko młodzież.

Wiceprzewodniczący Rady podkreślił, że niszczenie Orlika zaczęło się dopiero, gdy skończyły się zajęcie, bo gdy były zajęcia do 2100- młodzież naprawdę miała tam co robić i nie miała siły już nic niszczyć. Poza tym, te zajęcia prowadzone były na bardzo wysokim poziomie, to były regularne treningi, ci ludzie się tam naprawdę angażowali w to, żeby ta młodzież tam trenowała, bawiła się i inaczej patrzyła na obiekt, na którym trenowała. Ta dewastacja zaczęła się dopiero wtedy, kiedy skończyły się wnioski o animatora sportu na Orliku.

Przewodniczący Rady pouczył, że dyskusja w tym temacie kontynuowana może być w „Wolnych głosach i wnioskach”, a teraz omawiane są kwestie przeprowadzonych kontroli.

Pani Burmistrz poinformowała, że wystąpienie pokontrolne będzie również dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej, więc każdy będzie mógł sobie zapoznać się z tymi materiałami, jeżeli ktoś będzie tym zainteresowany. Można przeczytać i zapoznać się z tymi materiałami i podjąć własne wnioski oraz wypracować samodzielny osąd.

Radny Krzysztofiak w temacie kontroli zwrócił uwagę, że raport zakończył się wnioskami i zapytał, czy zostały one już wdrożone. Pani Burmistrz odpowiedziała, że trzeba było się oczywiście odnieść pierwotnie do tego wystąpienia pokontrolnego, zarówno pan Dyrektor, jak i ona, jako organizator kultury. Również Urząd Miejski był kontrolowany i składano wyjaśnienia, co do tego wystąpienia. W wielu przypadkach trzeba było dostosować się do wytycznych, które były w wystąpieniu pokontrolnym zawarte. Tak samo sytuacja wygląda w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji, ponieważ pan Dyrektor również odpowiadał na wnioski i również musiał wdrożyć procedury naprawcze, żeby wszystko usystematyzować zgodnie z zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli i ”jak najbardziej jest to wprowadzone w życie”.

Radny Krzysztofiak zwrócił uwagę na to, że przedstawiono tu informację z pracy Komisji Rewizyjnej i wystąpienie pokontrolne kierowane do Dyrektora „GOKU”, ale było też wystąpienie do pani Burmistrz i ono nie zostało zaprezentowane. Zapytał, z czego wynika to, że tak to zostało zrobione. Pani Burmistrz wyjaśniła, że ten punkt to ustalenia Komisji Rewizyjnej, która kontrolowała MGOKSiR oraz ustalenia Najwyższej Izby Kontroli, która również kontrolowała Ośrodek. Kontrola, o której mówi radny- to była kontrola Urzędu Miejskiego. Pan Krzysztofiak powiedział, że to też było w zakresie działania ośrodków kultury województwa kujawsko-pomorskiego i dlatego się pyta, bo jest to tematycznie powiązane. Pani Burmistrz stwierdziła, że te dwa dokumenty dotyczące kontroli i umocowań, jakie spoczywają zarówno na Komisji Rewizyjnej, jak na Najwyższej Izbie Kontroli- zostały uznane za bardziej ściśle powiązane ze sobą. Radny otrzymał już wcześniej to wystąpienie pokontrolne z Urzędu, ale w tym wypadku postanowiono, że te dwa dokumenty dotyczą tylko i wyłącznie działalności tych samych obszarów objętych kontrolą.

Pan Krzysztofiak zwrócił się też z pytaniem do Przewodniczącego, bo kiedy przedstawiał te uchybienia wskazane przez NIK- nie przestawił wyjaśnień, a to czasami inaczej wygląda. Prowadzący odpowiedział, że gdyby chciał to przeczytać, to trzeba byłoby przerwę ogłosić, a to wszystko jest dostępne. Ponadto uważa, że wyjaśnienia, które padły podczas rozmów i pobytu Najwyższej Izby Kontroli w Bydgoszczy- nie do końca przekonały inspektorów, stąd pojawiły się te wnioski, które będą podejmowane.
Gdyby te wyjaśnienia były satysfakcjonujące, to NIK nie podjąłby ustaleń cząstkowych i to jest oczywiste dla tych, którzy taką kontrolę przechodzili.

Zwracając się do pani Burmistrz- Przewodniczący zwrócił uwagę, że BIP jest takim obszarem, w którym się ciężko poruszać i zasugerował, aby może zrobić link do tych materiałów, które tam są na stronę facebookową i urzędową.

Na tym dyskusja została zamknięta. 

 

Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2025 rok.

 

Na początku prowadzący poprosił radnego Krzysztofiaka o wyłączenie mikrofonu, a następnie oddał głos pani Skarbnik. Pani Skarbnik wskazała na materiały, jakie w dniu dzisiejszym radni otrzymali w związku z autopoprawką i podkreśliła, że w głównej mierze chciałaby się skupić na uzasadnieniu do tej autopoprawki. Zaznaczyła, że przede wszystkim zostają zwiększone zarówno wydatki budżetu, jak i dochody z tego względu, że po złożeniu projektu uchwały do biura Rady przyszły również decyzje w sprawie wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, decyzje o środkach z przeznaczeniem na zakwaterowania i wyżywienia obywateli Ukrainy zakwaterowanych w obiektach zatwierdzonych przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Omówiła też zmiany wynikające z aktualnych potrzeb jednostki samorządu terytorialnego i jednostek organizacyjnych.

W tym momencie o głos poprosiła pani Burmistrz, która zakomunikowała, że z powodów osobistych musi opuścić obrady, za co przeprosiła i wyraziła nadzieję, że godnie zastąpi ją dalej Zastępca- pan Mariusz Wolski.

Następnie otworzona została dyskusja.

Radny Żmudziński zaznaczył, że przed sesją już wspominał o literówkach i wskazując na błąd zażartował, że jeśli jest to dobrze- „to chyba nam się powiększył majątek Gminy”. Ustalono, gdzie należy dokonać poprawki i dyskusja została zamknięta.  Następnie przeprowadzono głosowanie. Uchwałę Nr XVII/105/2025 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2025 rok przyjęto przy 15 głosach „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 12.

 

Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2025-2039.

                                               Przewodniczący Rady ustalił z radnymi, iż nie ma potrzeby przedstawiania projektu uchwały i zaznaczył, że był on również omawiany na wspólnym posiedzeniu Komisji, oraz że wynika z poprzedniej uchwały. Z uwagi na brak chętnych do zabrania głosów w otwartej dyskusji- została ona zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Uchwała nr XVII/106/2025 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2025-2039 przyjęta została jednogłośnie.

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 14.

 

Ad 9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXII/205/2020 z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru, wielkości i granic Aglomeracji Gniewkowo.

                                               Projekt uchwały za zgodą radnych nie był w tym punkcie przedstawiany i od razu przystąpiono do dyskusji. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XVII/107/2025 zmieniającej uchwałę Nr XXXII/205/2020 z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru, wielkości i granic Aglomeracji Gniewkowo głosowało 15 radnych.

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 16.

 

Ad 10. Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady przypomniał, że zgodnie z art.24 ustawy o samorządzie gminnym interpelacje powinny być złożone na piśmie. Zapytał, czy któryś radny chciałby przedstawić swoją interpelację i czy pani Burmistrz chciałaby się ewentualnie do tego ustosunkować, ale nikt nie zgłosił interpelacji, ani zapytania.

Ad 11. Wolne głosy i wnioski.

 

Ten punkt rozpoczął prowadzący od informacji o kolejnej, XVIII sesji, która planowana jest wstępnie na dzień 25 czerwca 2025 r.  Zgodnie z planem pracy Rady- będzie to tzw. sesja absolutoryjna i tematami będą: informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci młodzieży oraz seniorów z terenu Gminy Gniewkowo, Raport o stanie Gminy za rok 2024 i głosowanie nad udzieleniem wotum zaufania. Trzeci temat to sprawozdanie z wykonania budżetu w roku 2024 oraz rozpatrzenia kwestii związanych z absolutorium dla Burmistrza.

Radny Orent oświadczył, iż „mam pytanie, albo takie sugestie do pana Burmistrza, jadąc ostatnio z wyborów właśnie Sołtysa w Zajezierzu, nie wiem czy pan Burmistrz zauważył, bo też tam jechał, na tym zakręcie przy lasku- woda stoi na tym asfalcie, trzeba by się nad tym zastanowić, bo tam bardzo często po opadach ta woda stoi i te pobocze potem jest taka dziurawe”. Ten teren na tym łuku jest chyba gminny i jeśli tak- to może warto by było tam zrobić rów, żeby ta woda tam spłynęła. Radny powiedział też, że w Suchatówce po inwestycji kanalizacji i po remoncie drogi asfaltowej- po ulewach cała droga praktycznie jest zalana, tam nie można przejść i trzeba by było się też zastanowić nad np. zrobieniem studzienki i odpływu, bo to naprawdę utrudnia mieszkańcom przejazd nawet samochodem. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że „ogólnie rzecz biorąc- odnotowane panie radny, jak najbardziej zajmiemy się tymi tematami”. Dodał, że gradobicie i ulewa, która była w zeszłym tygodniu bardzo doświadczyła Gminę, chociażby Urząd, gdzie zalało archiwum, więc jest kilka tematów, którym się trzeba przyjrzeć. W Suchatówce jest jeszcze przynajmniej jedno miejsce, które wymaga analizy pod względem stosunku wodnych i kwestii zalewania. W tym tygodniu, bądź na początku przyszłego- jeden z pracowników ma iść na tzw. wizję lokalną i przyjrzeć się poszczególnym miejscom, które niestety są obdarzone takim problemem. Co do drogi- ustalony zostanie właściciel i szukane będzie jakieś rozwiązanie. Radny wskazał też jeszcze jedno takie „wrażliwe” miejsce- nowe osiedle stawiane za lasem w Suchatówce i tam też kiedyś zalało właśnie dom, na co zwrócił uwagę, żeby tam może również na poboczu jakiś rów zrobić, żeby ta woda miała się gdzie pomieścić. Chodzi o to, żeby pomóc tym mieszkańcom, by przy takich ulewach nie mieli problemu. Pan Wolski przyznał, że właśnie to miejsce miał na myśli, bo ten problem jest znany.
                                    Radny Krzysztofiak poruszył temat chodnika, który był niedawno zrobiony na ul. Wojska Polskiego i placu zabaw, za który chciał już dziękować, ale jeszcze wymaga to poprawy, bo w czasie budowy tego chodnika naruszona została jezdnia i miało to być zabezpieczone asfaltem. Minęło już trochę czasu i na razie jeszcze się nic nie dzieje, więc nie wie, czy to jest kwestia jakiś większych prac, czy jest jakiś inny problem. Pan Krzysztofiak zwrócił też uwagę, że w związku z obecną pogodą (opadami deszczu) zaczęła trawa bardzo rosnąć i chodzi mu o pobocza, czy wyjazdy z dróg podporządkowanych, gminnych na DK15, bo jest coraz gorzej z widocznością. Poprosił o wystąpienie do Dyrekcji Dróg Krajowych, żeby wykosili wyjazdy. Z-ca Burmistrza stwierdził, że teraz wszędzie ta trawa tak rośnie, ale uwagę radnego odnotował.

Radny Kuraszkiewicz zapytał o przygotowania do wakacji i kwestię basenów, czy tam jest wszystko przygotowane. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że przygotowania do sezonu letniego i do sezonu basenowego trwają, choć zapewne więcej na ten temat mógłby powiedzieć Dyrektor Ośrodka Kultury, bo to jemu powierzono przygotowanie kompleksu basenów na sezon letni. Pan Kuraszkiewicz uznał, że pan Majewski „raportuje do Urzędu” w tej sprawie, co pan Wolski potwierdził stwierdzając, iż „jesteśmy w stałym kontakcie”. Kolejno, radny skierował prośbę do Prezesa PK (bo zgłaszał już na Komisjach)- o usunięcie nawiewanego piachu z pół na drodze rowerowej Gniewkowo-Chrząstowo- Kaczkowo, bo ciężko tam przejechać zwłaszcza małym dzieciom, a ten stan trwa już ok. miesiąca. Pan Kuraszkiewicz stwierdził też, że „mieliśmy Dzień Strażaka, jak najbardziej, mieliśmy Dzień Samorządowca, który tutaj żeśmy sobie dzisiaj gratulowali troszeczkę”, ale zauważył, że był również Dzień Bibliotekarza i  „oprócz drobnej wzmianki na fanpage Urzędu  jakoś nie za bardzo widziałem, żebyśmy dziękowali, także ja myślę, że radni pozostali się przychylają i na ręce pani Dyrektor Biblioteki i wszystkim pracownikom, którzy pracują- wszystkiego najlepszego życzymy, wszystkiego dobrego”.

Przewodniczący Rady przekazał, że w tym roku Więcławice mają 670-lecie swojego istnienia. W poniedziałek spotyka się tam taki komitet, do którego został zaproszony przez panią Sołtys. Wyraził przypuszczenie, że pan Burmistrz, pani Burmistrz również się czują uczestnikami tego komitetu, do czego ich zaprosił, aby porozmawiać na temat obchodów. Z-ca Burmistrza powiedział, że skoro mają się czuć zaproszeni, to przekaże to pani Burmistrz, choć zapewne pan Przewodniczący również będzie miał okazję osobiście to zrobić. Zwracając się do Prezesa PK- radny Stefański zgłosił, że w Więcławicach była jakaś awaria przy tej drodze wewnętrznej, która będzie remontowana i jest tam jakaś dziura, która miała być zalepiona. Zapytał, czy da radę to naprawić, bo ta droga już i tak wygląda źle, a z tą dziurą jeszcze gorzej. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że zapyta służb i temat zostanie „ogarnięty”.

Następnie o głos poprosił Sołtys Sołectwa Suchatówka, który poruszył temat ścieżki rowerowej, bo miał wczoraj spotkanie z mieszkańcami, którzy są trochę zaniepokojeni, że ten termin ucieka i jest przesuwany, a była kiedyś mowa, że może w kwietniu będzie dokończona, może w maju. Maj się kończy, za miesiąc wakacje i wszyscy liczyli na to, że do wakacji ta ścieżka będzie zrobiona. Zapytał, czy jest jakiś konkretny termin, kiedy ta firma będzie wchodziła na tą ścieżkę. Pan Wolski oświadczył, że termin jest przesuwany w związku z tym, że przesuwa go sam wykonawca. Nie ma terminów pośrednich, jest termin końcowy i „na dobrą sprawę panem kontraktu w tym momencie jest wykonawca, my go rozliczamy z realizacji”. W tej sytuacji nie możemy wykonawcy nic zarzucić, bo nie został wyznaczony termin odrębny dla samej Suchatówki, ponieważ to jest wszystko powiązane jest z tą inwestycją w Więcławicach. W związku z tym, że tam są pewne długotrwałe uzgodnienia z PKP zadanie jest przekładane do momentu, w którym wykonawca będzie starał się zaangażować również w realizację ścieżki w Suchatówce, bo nie chce zbyt długo angażować swojego kapitału, aby zbyt długo nie czekać na zapłatę. Jeśli zrealizuje samą Suchatówkę- będzie to niewystarczający procent zamówienia, aby Gmina mu zapłaciła. Pan Brejski poruszył też temat porozumienia pomiędzy Urzędem a Kołem Gospodyń Wiejskich w sprawie użytkowania świetlicy. Zaznaczył, że to właściwie na barkach KGW w Suchatówce ciąży dbanie o tą całą świetlicę np. mycie okien, czy inne rzeczy, porządki. W tej chwili jest taka sytuacja, że jak robią jakieś spotkanie, coś tam organizują- to muszą płacić za media (za wodę, za prąd). Sołtys oświadczył, iż wydaje mu się, że nie powinno tak być. Dodał, że od dłuższego czasu czynione są starania, aby wypracować jakieś porozumienie, ale ostatnio nie było żadnego spotkania z sołtysami i dalej ta sprawa ucieka. Za chwilę będzie okres wakacyjny i znów pewnie się wszystko przesunie, a pani Prezes KGW otrzymała grant na zorganizowanie warsztatów dla seniorów, od czerwca systematycznie dwa razy w tygodniu będą organizowane spotkania dla seniorów, a te sprawy dalej nie są uregulowane. Zapytał, czy to oznacza, że przy każdym takim spotkaniu KGW będzie płaciło za zużyte media. Pan Brejski powiedział, że prosił, żeby to porozumienie w miarę szybko zostało podpisane, ale to się wszystko zbyt długo ciągnie. Kolejną sprawą do rozstrzygnięcia jest kwestia udostępnienia łazienki dla niepełnosprawnych, bo np. musi ona być, jeśli organizowane są takie warsztaty dla seniorów. W większości świetlic- niestety te łazienki są zagracone. Sołectwo „nie ma gdzie się stamtąd wyprowadzić”. Zapytał, czy można przewieźć ten sprzęt do dawnej świetlicy w Suchatówce w byłej szkole przynajmniej na ten czas, zanim zostanie pobudowany garaż, to miejsce magazynowe. Obecnie, możliwość kontynuowania tych warsztatów może być zakwestionowana. Pan Brejski wyraził też nadzieję, że jakieś spotkanie z panią Burmistrz z sołtysami w najbliższym czasie się odbędzie, bo akurat w maju go nie było się i niektóre sprawy są jeszcze do poruszenia. Z-ca Burmistrza powiedział, że co do kwestii współpracy z KGW i do wszelkich porozumień odda głos pani Mecenas z uwagi na to, że brała czynny udział w opracowaniu tego regulaminu, który obecnie obowiązuje. Pani Natalia Kowalska oświadczyła, że jeżeli chodzi o porozumienie- to tak, jak już wcześniej na tych spotkaniach sołtysów mówiono, oczywiście jak najbardziej będzie, tylko tu raczej nie widziałaby takiego ogólnego porozumienia. Dlatego też konieczne byłoby ewentualnie spotkanie z panem Brejskim i przedstawicielami Koła Gospodyń Wiejskich, żeby opracować konkretnie dla Suchatówki takie porozumienie, żeby już obejmowało wszystkie potrzebne kwestie. W tym miesiącu spotkanie z sołtysami rzeczywiście się nie odbyło, ale myśli, że w czerwcu- jak najbardziej można to zrobić. Jeżeli uda się też zorganizować takie odrębne spotkanie z Suchatówką- to kwestia spisania takiego porozumienia to kilka dni, więc przed wakacjami uda się to załatwić.
Sołtys Sołectwa Więcławice- pani Zdrojewska stwierdziła, że we wszystkich sołectwach, w których stowarzyszenia są utworzone i korzystają ze świetlic jest potrzeba wypracowania takich dokumentów dla kół gospodyń. Pani Adwokat zaproponowała, że w takim razie do końca tego miesiąca projekt takiego porozumienia zostanie sporządzony i przesłany sołectw, żeby przedstawić go przedstawicielom Kół Gospodyń Wiejskich i żeby już w czerwcu można było te porozumienia podpisać. Zwracając się słowami: „pani Mecenas, na miłość boską”- radny Kuraszkiewicz podkreślił, że zgłoszenie problemu przez Sołtysa Suchatówki nie oznacza, że nie ma go w innych sołectwach i nie można teraz z każdym, kto robi imprezę podpisywać jakieś uzgodnienia. Zdaniem pana Kuraszkiewicza należy to zrobić kompleksowo i tu w ogóle nie ma o czym dyskutować. Pani Kowalska wtrąciła, że na spotkaniach ten problem już omawiano, więc zarówno pan Sołtys i pani Sołtys, która się dzisiaj wypowiadała, wiedzą jak to wszystko wygląda. Radny zwrócił uwagę, że on również był na tych spotkaniach, ale umowy nie są nadal podpisane. Do tematu świetlic przyłączył się też radny Orent i wyraził myśl, że w umowie też powinno być zawarte, że np. Koło Gospodyń, czy Sołtys za wynajęcie sali nie będą płacili. Jeśli będzie wynajem na zewnątrz- „to proszę bardzo można te opłaty pobierać, ale jeśli KGW będzie wynajmować świetlicę, żeby było to darmowe, tak, a nie żeby opłacać za to”. Pani Adwokat przekazała, że to jest darmowe i to jest uregulowane, więc zarówno przedstawiciele KGW, jak i inne organizacje, które na terenie Gminy, czy sołectw działają- one za wynajem świetlic nie płacą.

 Ad 12. Zakończenie obrad.

 Przewodniczący Rady o godz.1835 dokonał zamknięcia obrad poprzez wypowiedzenie nakazanej § 50 ust.1 statutu Gminy Gniewkowo formuły: „ZAMYKAM XVII SESJĘ RADY MIEJSKIEJ”.

 

 

                                                          

 

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 24 czerwca 2025 13:43
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 73
01 lipca 2025 13:10 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [lista_podjetych_uchwa.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 lipca 2025 13:09 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [scan_jstefanska_2025-07-01-12-51-15.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 lipca 2025 13:08 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [scan_jstefanska_2025-07-01-12-47-38.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)