Protokół przyjęty został przez Radę Miejską na XVI sesji w dniu 28 maja 2025 r.
Protokół Nr XVI/2025
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 28 kwietnia 2025 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz.1465 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1600 dokonał otwarcia XVI sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych i w obradach udział bierze 15 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący powitał przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panią Burmistrz na czele, zaproszonych gości, szefów gminnych jednostek organizacyjnych, pana Pawła Drzażdżewskiego- radnego powiatowego, Przewodniczącą Gminy Rady Seniorów- panią Bogumiła Pęczkowską, sołtysów i mieszkańca Gminy oraz wszystkich, którzy oglądają transmisję.
Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane poprzez stronę www.posidzenia.pl i przypomniał o obowiązku w zakresie nieujawniania bez uzasadnionej potrzeby danych osobowych osób nie będących funkcjonariuszami publicznymi, nie pełniących funkcji publicznej, ani niezwiązanych z tą funkcją. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjnym Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada Miejska”. W tym momencie radny Orent zgłosił problem techniczny z tabletem do głosowania, w związku z czym informatyk obsługujący transmisję sesji pomógł radnemu w ponownym zalogowaniu.
Następnie prowadzący oświadczył, że radni otrzymali proponowany porządek obrad i zapytał o ewentualne uwagi do tej propozycji, ale nikt ich nie zgłosił i Przewodniczący podsumował, że obrady przebiegać będą zgodnie z tym zaproponowanym porządkiem obrad.
Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z XV sesji w dniu 26 marca 2025 r.
3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem informacji.
4. Sprawozdanie z działalności Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo” Spółki z o.o. w Gniewkowie:
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
5. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za rok 2024, w tym z działalności Klubu Senior+:
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
6. Ocena zasobów pomocy społecznej:
-przedstawienie oceny,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem oceny.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej zmiany, aktualizacji prawa miejscowego w zakresie funkcjonowania 9 pomników przyrody na terenie Gminy Gniewkowo oraz utworzenia raportu stanu potrzeb w zakresie ochrony pomników przyrody:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu korzystania ze świetlic wiejskich oraz pomieszczeń przynależnych stanowiących własność Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez Gminę Gniewkowo publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2025 rok:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2025-2039:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
13. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
14. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
15. Zamknięcie XVI obrad Rady.
Ad 2. Przyjęcie protokołu z XV sesji w dniu 26 marca 2025 r.
Przewodniczący nadmienił, że protokół XV sesji został wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie i zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do tego protokołu. Nie było chętnych do zabrania głosu w sprawie tego protokołu i prowadzący zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. Podsumowując wyniki głosowania stwierdził, że protokół został przyjęty 15 głosami. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad 3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
Przewodniczący Rady oddał głos pani Burmistrz, która oznajmiła, 28 marca 2025 roku wraz z Z-cą Burmistrza była w Urzędzie Marszałkowskim w celu podpisania umowy na zajęcia dodatkowe prowadzone w ramach Astrobazy. Podpisane zostały również umowy z klubami sportowymi na wspieranie działalności sportowej, które przystąpiły do konkursu ogłoszonego przez Gminę. 31 marca 2025 r. wraz z Z-cą uczestniczyła w szkoleniu online dla wójtów, burmistrzów i prezydentów w ramach ochrony cywilnej, zarządzania kryzysowego- prowadzonym przez Wojewódzką Komendę Straży Pożarnej. 1 kwietnia goszczono młodzież i opiekunów z Łotwy oraz z Turcji, którzy przebywali jako goście w Szkole Podstawowej Nr 1 w Gniewkowie w ramach programu edukacyjnego Erasmus. 2 kwietnia odbyły się XV targi szkół ponadpodstawowych, które miały miejsce tradycyjnie w Szkole Podstawowej Nr 2, podczas których wystawiało się kilkadziesiąt szkół średnich ze swoją ofertą edukacyjną. Młodzież licznie uczestniczyła w tym spotkaniu i miała dzięki temu możliwość podjęcia decyzji o wyborze przyszłej szkoły średniej. 2 kwietnia odbyło się również spotkanie z przedstawicielami wojska- pułkownikiem Piotrowskim oraz kapitanem Zielińskim, które dotyczyło partycypacji w kosztach ewentualnych naprawy drogi Suchatówka-Kijewo, którą to drogę niszczą ciężkie, wojskowe pojazdy bojowe. 2 kwietnia w Urzędzie Miejskim państwo Kazimiera i Wincenty Kazimierczakowie z Wierzchosławic odznaczeni zostali srebrnym medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju. Państwo Kaźmierczakowie wychowali 3 synów, którzy pełnią służbę wojskową. 3 i 4 kwietnia wraz z Z-cą pani Burmistrz odbyła dwudniowe szkolenie stacjonarne w ramach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej, ochrony ludności w Łubiance, które było prowadzone przez Wojewódzką Komendę Straży Pożarnej. 4 kwietnia pani Burmistrz uczestniczyła w spotkaniu w gronie kobiet, na którym ambasadorka Różowego Patrolu- pani Anna Kupczak-Kosicka przedstawiła zasady profilaktyki raka piersi. Podpisano umowę z operatorem programu „Czyste powietrze”. W Urzędzie dyżur pełni pani Agnieszka Elwertowska, która w poniedziałki od godz. 1000 do godz. 1500 i w środę do godz. 1600 służy pomocą i wsparciem merytorycznym od początku składania wniosku o dofinansowanie aż do rozliczenia tego dofinansowania. Pani Burmistrz poinformowała również o spotkaniu z pracownikiem i przedstawicielem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach tego programu, na które dość licznie przybyli mieszkańcy. Gmina otrzymała dofinansowanie na powstanie i utworzenie Centrum Usług Społecznych, w tym remont ratusza. 10 kwietnia 2025 r. odbyło się natomiast spotkanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, którego celem była współpraca dotycząca przesyłania informacji na temat wyrażanych zgód na poszukiwanie na gruntach gminnych i nie tylko, przez poszukiwaczy, czy stowarzyszenia, bądź inne osoby (detektorystów) skarbów ukrytych w ziemi. Efektem tego spotkania będzie w przyszłości podpisanie porozumienia o współpracy Gminy Gniewkowo z Wydziałem Administracji i Prawa UMK w Toruniu. Teraz będą prowadzone rozmowy na temat współpracy z Wydziałem Historii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dokonano odbioru inwestycji realizowanej w ramach Polskiego Ładu tzn. remontu dachu na Szkole Branżowej. 12 kwietnia z gniewkowskiego Rynku o godz. 900 wystartował rajd pieszy Tamtędyk szlakiem Puszczy Bydgoskiej. Był to rajd na odcinku 40 km- z Gniewkowa do Solca Kujawskiego i trasa ta była dla upamiętnienia 750-lecia nadania praw miejskich miastu Solec Kujawski. Z Gminy trasę tę pokonał w całości jeden uczestnik, natomiast dwudziestokilometrową trasę pokonali uczniowie głównie Szkoły Podstawowej Nr 2 pod opieką pana Kamila Chrzanowskiego- radnego. Przy tej okazji pani Burmistrz podziękowała radnemu Januszowi Bożko za organizację tego rajdu Tamtędyk. 13 kwietnia odbył się Jarmark Wielkanocny. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz oświadczyła, że przy tej okazji chciała podziękować pracownikom Urzędu Miejskiego, pracownikom Miejsko-Gminnego Ośrodka Sportu Kultury i Rekreacji oraz pracownikom Przedsiębiorstwa Komunalnego za pomoc w organizacji tego przedsięwzięcia, w którym udział wzięło bardzo dużo wystawców. Przy okazji atmosfery świątecznej- pani Burmistrz spotkała się z dziećmi z oddziału przedszkolnych z grupy „Kotki” z Przedszkola Bajkowa Kraina oraz dziećmi z Przedszkola Niepublicznego Parowozik. Pani Burmistrz nawiązała też do tego, że w drugi dzień świąt zmarł Papież Franciszek. Przekazała, że po złożonej rezygnacji przez panią Sołtys Zajezierza- Agnieszkę Bajerowską w dniu 23 kwietnia odbyły się tam wybory Sołtysa, które poprowadził radny Kazimierz Orent, i w wyniku których nowym Sołtysem została Anna Borszewska. Ustępującej pani Sołtys oraz Radzie Sołeckiej pani Burmistrz złożyła podziękowała za dotychczasową współpracę, natomiast pani Borszewskiej pogratulowała i wyraziła nadzieję na dobrą współpracę. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz przekazała, że w okresie międzysesyjnym przeprowadzone zostały 2 mediacje między: Sołtysem Sołectwa Wierzchosławice oraz członkami Rady Sołeckiej, a także Przewodniczącą Koła Gospodyń Wiejskich Stokrotki oraz członkami Zarządu tego Koła. Dotyczyły one porozumienia w zakresie korzystania z pomieszczeń świetlicy wiejskiej w Wierzchosławicach. Drugie takie mediacje dotyczyły Sołectwa Wielowieś. W przypadku Wierzchosławic- podpisano porozumienie, a w przypadku Wielowsi-pani Sołtys się wycofała z porozumień i ustaleń, które poczynione zostały w czasie tych mediacji. W sobotę, 26 kwietnia odbył się IV Memoriał Macieja Stysiała- Turniej Piłki Siatkowej dla upamiętnienia postaci tego wieloletniego nauczyciela, pasjonata piłki siatkowej, trenera i siatkarza. W niedzielę 27 kwietnia natomiast miał miejsce finał Turnieju Gniewkowskiej Amatorskiej Ligi Koszykówki. Tego też dnia pani Burmistrz miała przyjemność uczestniczyć w zakończeniu projektu, który polegał na współpracy polsko-niemieckiej młodzieży. Projekt był realizowany w Szkole Podstawowej im. Ks. Ignacego Posadzego w Szadłowicach. W zeszłym roku szkolnym grupa młodzieży i dzieci z tej Szkoły gościła w niemieckim mieście Mainz. Pani Burmistrz zaprosiła na majówkę i przekazała, że 1 maja będzie koncert zespołu Uno oraz Rock and Lovers w zajeździe Harasówka. 2 maja zaplanowano rajd rowerowy, który wystartuje o godz. 930. 3 maja- odbędzie się msza św. o godz. 1200 w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Pani Burmistrz 7 maja zaprosiła na spotkanie z profesorem Normanem Davisem w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej Nr 2. Nawiązując do tematu inwestycji- pani Burmistrz poinformowała, że 7 kwietnia podpisano umowę z panem Tomaszem Mielcarkiem na zadanie „Rozbiórka budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. Pająkowskiego 4a w Gniewkowie” za kwotę 86.100 zł z terminem realizacji do czerwca 2025. 10 kwietnia podpisano ugodę z firmą Gardenia Tomasz Hernackiego dotyczącą usuwania wad i usterek w terminie umownym. 10 kwietnia podpisano umowę na podnoszenie stopnia bezpieczeństwa IT w gminie Gniewkowo w ramach projektu „Bezpieczny samorząd”- pakiet drugi. Wykonawcą jest firma pani Beaty Wojtal z Elbląga, a kwota zadania to 579. 576 zł. W ramach tego zadania zostanie zakupione oprogramowanie zabezpieczające oraz agregat prądotwórczy i UPS centralny. To zadanie jest częściowo realizowane przez Gminę Gniewkowo w ramach projektu pod nazwą „Podniesienie poziomu ochrony cybernetycznej w Gminie-mieście Gniewkowo”, na które Gmina otrzymała 100% dofinansowania. Jest to kwota 795 tys. zł z Funduszy Europejskich na rozwój cyfrowy. 10 kwietnia nastąpiło ogłoszenie rozeznania rynku na przeprowadzenie szkoleń w ramach projektu „Poprawa zdrowia pracowników w Gminie Gniewkowo”, realizowanego dla Urzędu z dofinansowaniem unijnym. Wpłynęły 4 oferty, z których wyłoniono firmę szkoleniową. Jest to firma z Warszawy za kwotę 21 tys. zł. Podpisanie umowy nastąpiło 18 kwietnia i do tej pory w ramach tego projektu zakupiono już sprzęt na wyposażenie stanowisk pracy (fotele biurowe, klawiatury, podkładki pod laptopy, podnóżki, podkładki pod nadgarstek, vouchery na masaże lecznicze i karnety na basen. Przewidywana całkowita wartość zadania to 225 613, 85 zł, w tym dofinansowanie stanowi kwota 90% kwoty 203 052,46 zł. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz przekazała, że nastąpił odbiór techniczny prac budowlanych zadania na zabytkowym budynku Szkoły Branżowej w Gniewkowie. Wykonawcą był pan Ireneusz Winiarski. Całkowita wartość zadania to kwota 239 150 zł. Gmina Gniewkowo otrzymała dofinansowanie z Polskiego Ładu w wysokości 147 tys. zł. 17 kwietnia przesłano do Ministerstwa Sportu i Turystyki zmiany dotyczące zakresu realizacji zadania „Modernizacja Orlika przy Szkole Podstawowej Nr 1”. Całkowita kwota zadania pozostaje niezmieniona, tzn. 1.536.848 zł, w tym 50% dofinansowania z Ministerstwa Sportu i Turystyki. 17 kwietnia otrzymano informację z Banku Gospodarstwa Krajowego o przyznaniu premii na mieszkaniowy zasób Gminy na remont budynku w Skalmierowicach 18 w wysokości 61 590 zł. Kwota ta zostanie pomniejszona o prowizję. Kwota dofinansowania zostanie wprowadzona na sesji majowej. Jutro nastąpi podpisanie umowy na stopień bezpieczeństwa IT w Gminie Gniewkowo w ramach projektu „Cyberbezpieczny samorząd” pakiet Nr 1. Wykonawca zadania to firma z Torunia, a koszt to kwota 54 300 zł. W ramach tego zadania zostanie przeprowadzona aktualizacja dokumentacji, audyty i szkolenia w ramach bezpieczeństwa cyfrowego. Są już wyłonieni wykonawcy w zakresie inspektorów nadzoru na drogi Kawęczyn-Żyrosławice, Więcławice oraz Kawęczyn-Grabie i ścieżkę w Suchatówce. Wysłany został projekt na przystanki w Lipiu przy drodze wojewódzkiej, powiatowej ponownie do aktualizacji i do Wód Polskich. Oczekuje się na uzgodnienia. Na kompleksie lekkoatletycznym przy Szkole Podstawowej Nr 2- 17 kwietnia wykonano pracę konserwatorskie dotyczące czesania trawy. Prowadzący podziękował za obszerną informację i otworzył dyskusję oddając głos radnemu Orentowi. Pan Orent nawiązał do wypowiedzi pani Burmistrz o Astrobazie i zapytał, czy ona już jest po remoncie, do użytku, czy tylko ten program będzie, tak jak do tej pory. Pani Burmistrz odpowiedziała, że będzie podobnie jak do tej pory, tylko zmieniona jest kwestia poszerzenia osób korzystających z tych zajęć, bo to nie tylko będzie przeznaczone dla uczniów, ale również dla mieszkańców Gminy. Zajęcia w tym projekcie będzie prowadził pan Janusz Bożko i pani Alina Wajer. „Nadal czekamy na no zgromadzenie jakiś środków, które będą nam służyły na remont głównie kopuły dachu przy Astrobazie, bo z tym jest największy problem tutaj”. Pan Orent odwołał się też do wypowiedzi o drodze Suchatówka-Kijewo i zapytał o stanowisko gości. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz odpowiedziała, że o dalszych krokach będzie radnych na bieżąco informować, bo na razie było to spotkanie takie informacyjne z osobami decyzyjnymi i na razie jeszcze nie ma żadnych informacji.
Radny Bożko wywołany wcześniej do wypowiedzi przez panią Burmistrz odnośnie zajęć w Astrobazie przekazał, że mają się one odbywać w dwóch grupach: jedna grupa ma mieć zajęcia z panią Aliną Wajer (astrofotografia), a on ma mieć drugą grupę- młodszą. Dodał, że są to „młodzi odkrywcy”. Potwierdził, że tak, jak pani Burmistrz powiedziała „wychodzimy tutaj do na zewnątrz do społeczności lokalnej, mają być prowadzone zajęcia międzypokoleniowe”. Radny zaznaczył, że godzin jest dosyć sporo i myśli, że ta oferta będzie dosyć spora i nie przegapi się żadnych atrakcji astronomicznych. Pozstaje jednak nadal jeszcze kwestia remontu, ale ma nadzieję, że to już będzie dopięte później. Umowa ma być podpisana od 5 maja i wtedy przedstawiony będzie cały ten harmonogram. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz dopowiedziała, że realizacja tego projektu nie jest w żaden sposób uzależniona od remontu Astrobazy, niemniej jednak- jest to ważna kwestia, żeby rzeczywiście w końcu doprowadzić do właściwego stanu ten budynek. Pan Bożko przyznał, że sprzęt jest, więc można tutaj wszystko robić i działać, jak robiono to wcześniej, choć nie w budynku. Przewodniczący Rady żartobliwie dodał, iż myśli, że Wiceprzewodniczący nie pozwoli przegapić żadnych zjawisk astrofizycznych i zasugerował, aby wziąć go do tej grupy, by też działał na niebie.
Radny Krzysztofiak nawiązał do kwestii zmiany zakresu remont Orlika, bo była mowa o tym na poprzedniej i myślał, że już wystąpiono o to, ale teraz rozumie, że jakby formalnie zostało to teraz dopięte. Pani Burmistrz potwierdziła tłumacząc, że trzeba było zrobić zmiany do projektu, poczekać na pozwolenie na budowę, ponieważ nie będzie jednak remontowana ta baza sanitarna, tylko planuje się postawienie nowych kontenerów. Potrzebowano pozwolenia na budowę i zmieniano zakres, jeśli chodzi o wniosek. Kwotowo się nic nie zmienia, ale na podstawie zrobionej odkrywki sprawdzono, czy ta podbudowa betonowa jest możliwa do funkcjonowania w takim zakresie przez najbliższe 10 lat. Taką ocenę otrzymano i to był jeden z załączników, który wysłano też do Ministerstwa Sportu, więc kwota jest ta sama- „niestety 50 na 50”. Przy zmianie tego projektu nie tylko boisko do koszykówki, ale boisko do piłki nożnej też będzie naprawione w ramach tego zadania w tych samych pieniądzach. Pan Krzysztofiak zapytał, czy te budynki, które były zdewastowane one znikną i będą kontenery postawione, co pani Burmistrz potwierdziła. Radny poprosił też, aby pani Burmistrz podpowiedziała coś więcej na temat dofinansowania na CUS, o co chodzi, „z czym to się je”, bo kwota jest tam znaczna- 7 mln zł. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz przyznała, że kwota jest znaczna, umowę na to dofinansowanie podpisano już w zeszłym roku. To jest przeszło 7 mln zł. Jest projekt remontu ratusza pierwotne na 4 mln zł, ale w ramach tego projektu jest zarezerwowanych 2,7 mln zł na remont. Tutaj wymagane są zmiany ustawowe tj. zmiana nazewnictwa. Nie będzie już Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, tylko będzie Centrum Usług Społecznych, które będzie też miało poszerzony zakres działań i zadań, bo będzie miało dużo większe kompetencje. To Centrum nadal będzie się dziedziną pomocy społecznej zajmowało, ale te działania będą poszerzone np. będzie mogło uruchomić coś takiego jak przedszkole, czy taką opiekę nad innymi członkami społeczności. Pani Burmistrz podkreśliła, iż planuje się to zrobić, bo to jest ogromne dofinansowanie i nie chce się z tego zrezygnować. Kiedy rzeczywiście Gmina przystąpi do ogłoszenia przetargu- to rynek zweryfikuje, czy ta kwota wystarczy, jeśli chodzi o remont, bo to jest rzeczywiście bardzo ciężka, trudna sprawa, bo to budynek zabytkowy, bardzo zniszczony, piętro jest praktycznie do wymiany (stropy, cała instalacja elektryczna). Remont instalacji elektrycznej istotny jest też ważny z uwagi na możliwość pełnego korzystania z teatru letniego. Pani Burmistrz wyraziła nadzieję na realizację tego projektu. W ramach tego dofinansowania też są środki przeznaczone na zatrudnienie dyrektora CUS-u, czy kierowcy, który będzie też miał w tych zadaniach wozić np. osoby na realizację usług opiekuńczych i specjalistycznych w ramach Centrum Usług Społecznych. Na pytanie radnego o to, co w takim razie stanie z pracownikami MGOPS pani Burmistrz odpowiedziała, że będą przeniesieni właśnie do Ratusza i jest w stałym kontakcie z panią Kierownik Marek, bo sprawdzano, czy lokalowo, metrażowo starczy miejsca dla wszystkich tych pracowników. Nawet jeśli będzie zwiększona liczba i zakres tych działań, czy usług, to jest informacja od pani Kierownik, że to w zupełności wystarczy. Wtedy będzie można zagospodarować wszystkie te pomieszczenia, które są i pozostawić salę ślubów, ponieważ nie ma innego miejsca na to i nie ma też pomysłu, gdzie można by tę salę ślubów przenieść. Najprawdopodobniej, żeby tam utworzyć Centrum Usług Społecznych- osoby, które w tej chwili pracują w Urzędzie Stanu Cywilnego, i osoby, które zajmują się tam profilaktyką i zarządzaniem zostaną przeniesione do Urzędu. Tutaj mieszkańcy będą mieli możliwość załatwiania wszystkich spraw dotyczących USC, a tam będą tylko śluby. Jest już też po wstępnych rozmowach z panią Dyrektor, czy rzeczywiście w ramach tego dużego projektu będzie można wykorzystać na te cele to jedno pomieszczenie. Procentowo, udział zadań realizowanych przez Urząd Stanu Cywilnego jest bardzo znikomy, w stosunku do funkcjonowania CUS. Spółka Woda już jest przeniesiona i harcerze pana Ciemnego też dostali inne miejsce. Spółka Wodna została przeniesiona do Szkoły Branżowej. Pan Krzysztofiak podsumowując te informacje stwierdził, że to oznacza, że pracownicy MGOPS przechodzą wszyscy i Kierownik będzie Dyrektorem. Pani Burmistrz nie potwierdziła, że Kierownik nim zostanie, bo nie wie, czy ogłoszony zostanie nabór, bo nie jest to jeszcze przemyślane i nie ma wymogów ustawowych, że musi automatem przejście na stanowisko dyrektora. Radny Krzysztofiak wskazał na 7 mln zł dofinansowania oraz na podane przez panią Burmistrz koszty remontu w wysokości 4-5 mln zł i poprosił o podanie, tak orientacyjnie, co jeszcze w to wchodzi oprócz tego remontu. Pani Burmistrz przekazała, że jakby całość funkcjonowania, jeśli chodzi o usługi specjalistyczne i opiekuńcze, ale też zatrudnienie tych osób dodatkowych, wyposażenie. Dodatkowo tam ma być sala ślubów, która ma mieć jakby dwojakie zastosowanie- może być to na potrzeby Centrum Usług Społecznych jako sala konferencyjna szkoleniowa itp. no i w niskim procentowy udziale będzie to na takie potrzeby, które w tej chwili się odbywają w Urzędzie Stanu Cywilnego np. 50-lecie pożycia małżeńskiego, albo śluby.
Przewodniczący Rady nawiązał do kwestii targów edukacyjnych i zapytał o ich zasięg, czy to były tylko szkoły ponadgimnazjalne naszego Powiatu, czy szerzej. Pani Burmistrz odpowiedziała, że był też Toruń, wszystkie szkoły średnie praktycznie się wystawiły, były też z Tucholi, był Kościelec, było bardzo dużo stanowisk i cała sala gimnastyczna była zajęta. Pani Burmistrz nadmieniła, że zapomniała wcześniej powiedzieć, że w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Wierzchosławicach trzeci raz odbył się Dzień Zawodów i tam również byli wystawcy, dużo fachowców, firmy, które na rynku powiatowym funkcjonują i działają w dziedzinie też usługowej. Rady Stefański wskazał też na kwotę otrzymanych środków na pałac w Skalmierowicach- 60 220 zł i 450 tys. zł i zapytał, co tam planuje się robić. Pani Burmistrz oświadczyła, że są zalecenia i terminy, jeśli chodzi nadzór budowlany z Inowrocławia. Przyznała, że liczono na dużo większe pieniądze, jeśli chodzi o tą premię z BGK, „ale będziemy aplikować jeszcze do innych projektów, żeby po prostu jak najwyższą kwotę uzyskać, ponieważ tak naprawdę tam potrzebowalibyśmy 900 tys. zł, a w tej chwili mamy w budżecie zaplanowanych 450 i ta premia z BGK-u 60 to jest rzeczywiście, no za mało na te nasze potrzeby i to, co powinniśmy tam zrobić”. Przewodniczący zapytał, czy dach nie będzie robiony. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz odpowiedziała, iż nie wie i zobaczy, ale na razie robione będzie to, co terminami określone zostało w decyzjach.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i na tym dyskusja została zamknięta, a informacja pani Burmistrz poddana pod głosowanie. Podsumowując głosowanie prowadzący stwierdził, iż informacja została przyjęta jednogłośnie- 15 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Ad 4. Sprawozdanie z działalności Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo” Spółki z o.o. w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady nadmienił, że materiały były szeroko omawiane na wspólnym posiedzeniu Komisji i zapytał, czy jest potrzeba przedstawienia sprawozdania (stanowi ono załącznik nr 5 do protokołu). Potrzeby takiej nie zgłoszono i otwarta została dyskusja. Nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta. Przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania i 15 radnych opowiedziało się „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Przewodniczący Rady pogratulował panu Prezesowi.
Ad 5. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za rok 2024, w tym z działalności Klubu Senior+.
Procedura w przypadku tego sprawozdania była podobna, jak w poprzednim punkcie (sprawozdanie stanowi załącznik nr 7 do protokołu). W głosowaniu jawnym imiennym zostało ono przyjęte jednogłośnie- 15 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad 6. Ocena zasobów pomocy społecznej.
Po raz kolejny Przewodniczący zapytał, czy jest potrzeba
przedstawiania materiału, ale potrzeby takiej nie zgłoszono (ocena stanowi załącznik nr 9 do protokołu). Nie było również uwag, ani pytań w otworzonej dyskusji i została ona zamknięta. W głosowaniu jawnym imiennym ocena została przyjęta jednogłośnie- 15 radnych głosowało „za”.
Imienny wykaz przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Odstąpiono od przedstawienia projektu uchwały i od razu otworzona została dyskusja. Nie było pytań, ani uwag do projektu i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Uchwałę Nr XVI/99/2025 w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso przyjęto przy 15 głosach „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 12.
Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej zmiany, aktualizacji prawa miejscowego w zakresie funkcjonowania 9 pomników przyrody na terenie Gminy Gniewkowo oraz utworzenia raportu stanu potrzeb w zakresie ochrony pomników przyrody.
Przewodniczący Rady ustalił z radnymi, iż nie ma potrzeby przedstawiania projektu uchwały i otworzył dyskusje. Z uwagi na brak chętnych do zabrania głosu- została ona zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Uchwała nr XVI/100/2025 w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej zmiany, aktualizacji prawa miejscowego w zakresie funkcjonowania 9 pomników przyrody na terenie Gminy Gniewkowo oraz utworzenia raportu stanu potrzeb w zakresie ochrony pomników przyrody przyjęta została jednogłośnie.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 14.
Ad 9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu korzystania ze świetlic wiejskich oraz pomieszczeń przynależnych stanowiących własność Gminy Gniewkowo.
Projekt uchwały za zgodą radnych nie był w tym punkcie przedstawiany i od razu przystąpiono do dyskusji. O głos poprosiła radna Sobczak, która „nawiązując do naszej rozmowy piątkowej- w imieniu własnym i grupy mieszkańców” zwróciła się z prośbą o wyrażenie zgody na przeprowadzenie prac odświeżających w świetlicy wiejskiej w Wierzchosławicach. Przekazała, że planuje się wykonanie drobnych prac remontowo-porządkowych (malowanie ścian, drobne naprawy oraz wymiany kinkietów, karniszy i wystroju okien). Nadmieniła, że wszystkie prace chciano by wykonać w ramach czynu społecznego z pełnym zaangażowaniem mieszkańców, bez ponoszenia kosztów przez Gminę. Celem tej inicjatywy jest poprawa warunków
korzystania ze świetlicy oraz stworzenie bardziej przyjaznego miejsca do spotkań i integracji lokalnej społeczności oraz atrakcyjniejszego miejsca do organizacji imprez. Radna poprosiła też w razie potrzeby o wskazanie ewentualnych wymagań formalnych, związanych z realizacją tego przedsięwzięcia. Pani Sobczak przekazała jednocześnie pisemne wystąpienie w tej sprawie do pani Burmistrz. Prowadzący podziękował natomiast za zabranie głosu i zwrócił radnej uwagę, że to nie ten punkt obrad na takie wystąpienie, ponieważ powinna zrobić to w punkcie „Wolne głosy i wnioski”. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XVI/101/2025 w sprawie uchwalenia Regulaminu korzystania ze świetlic wiejskich oraz pomieszczeń przynależnych stanowiących własność Gminy Gniewkowo głosowało 14 radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 16.
Ad 10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez Gminę Gniewkowo publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Prowadzący ustalił z radnymi, iż nie ma potrzeby przedstawienia projektu uchwały i otworzył dyskusję.
Radny Kuraszkiewicz zrozumiał, że uchwała ma na celu powołanie oddziału przedszkolnego w SP Nr 1 w Gniewkowie. Poprosił, aby go poprawić, jeśli się myli oraz aby podać podwaliny takiej właśnie decyzji umieszczenia oddziału przedszkolnego w SP Nr 1,a dlaczego nie w SP Nr 2. Dodał, że wydaje mu się, że sprawy zarówno pomieszczeń, bliskości ośrodka zdrowia, bliskości innych jednostek związanych z dziećmi, czyli Przedszkola Bajkowa Kraina, czy także problemy z parkingiem przy SP Nr 1- nie są zbyt korzystne, jeżeli mowa o tej lokalizacji. Przewodniczący przyznał, że tak, jak radny słusznie zauważył- w uchwale jest wpisana Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie ul. Toruńska 40. Pani Burmistrz o udzielenie odpowiedzi poprosiła zastępującą Kierownika SZEAS- panią Paulinę Wicleben. Pani Wicleben przyznała, że faktycznie zaplanowane zostało to w Szkole Podstawowej Nr 1 w Gniewkowie, a związane było to z tym, że w przypadku wcześniejszych planów likwidacji Szkoły Podstawowej w Kijewie dzieci z tamtego obwodu miały zostać zlokalizowane w tej szkole. Przypomniała też, że kiedyś oddział przedszkolny też funkcjonował w Szkole Podstawowej Nr 1 w Gniewkowie. Radny Kuraszkiewicz powiedział, że z tego co pamięta, a uczestniczył w tych zajęciach w SP Nr 2- też był oddział przedszkolny. Zapytał o to, jak np. planuje się realizować spacery dzieci, czy wyjście na dwór, jeżeli przy Szkole Podstawowej Nr 1 nie ma odpowiedniej infrastruktury przeznaczonej właśnie dla tego typu dzieci, a przy Szkole Podstawowej Nr 2 taka infrastruktura jest bardzo blisko. Pani Wicleben zaznaczyła, że na razie jest to wstępny plan, nie było rekrutacji do Szkoły Podstawowej Nr 1, obecnie jest jeszcze 32 wolnych miejsc w innych placówkach, więc w pierwszej kolejności tam będą przyjmowane dzieci do tych oddziałów. Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta. W głosowaniu jawnym, imiennym uchwała Nr XVI/102/2025 zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez Gminę Gniewkowo publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych została przyjęta przy 11 głosach „za”, 2 głosach sprzeciwu i 2 głosach wstrzymujących się.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 18.
Ad 11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2024 rok.
Odstąpiono od przedstawienia projektu uchwały i od razu otworzona została dyskusja. Nie było pytań, ani uwag do projektu i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Uchwała Nr XVI/103/2025 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2025 rok została przyjęta przy 15 głosach „za”
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 20.
Ad 12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2025-2039.
W tym punkcie również odstąpiono od przedstawienia projektu uchwały i od razu otworzona została dyskusja. Nie było pytań, ani uwag do projektu i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Uchwała Nr XVI/104/2025 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2025-2039 została przyjęta jednogłośnie- 15 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 22.
Ad 13. Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady przypomniał, że zgodnie z art.24 ustawy o samorządzie gminnym interpelacje powinny być złożone na piśmie. Zapytał, czy któryś radny chciałby przedstawić swoją interpelację i czy pani Burmistrz chciałaby się ewentualnie do tego ustosunkować, ale nikt nie zgłosił interpelacji, ani zapytania.
Ad 14. Wolne głosy i wnioski.
Radny Kuraszkiewicz nawiązał do zdarzenia, jakie miało miejsce niedawno na ulicy Powstańców Wielkopolskich, gdzie samochód uderzył w znaki informujące o inwestycji, ale także przyjechał ścieżkę rowerową i zniszczył lampę. Lampa jest pochylona pod kątem 45 stopni, wisi na przewodach i do tej pory nikt tego nie zrobił, a to już ponad tydzień. W tym czasie obrady opuścił radny Andrzej Żmudziński. Pan Kuraszkiewicz podkreślił, że rozpoczyna się długi weekend majowy, dzieci już często uczęszczają do parku, dlatego radny chciałby, aby służby zainterweniowały i zabezpieczyły tą pochyloną lampę. Po tej wypowiedzi pan Kuraszkiewicz zaznaczył, że liczył, że będzie jakaś odpowiedź, ale skoro- nie, to przejdzie do drugiej sprawy. Oświadczył, iż z bardzo dużym odzewem spotkała się jego prośba do Policji o interweniowanie w przypadku parkowania na mieście. Dotarło do niego wiele głosów, że to bardzo słuszna uwaga i chciałby dalej rozwinąć ten temat, czyli zapytać o monitoring. Taki monitoring kiedyś był w Gniewkowie i zapytał, czy on funkcjonuje, kto nim zarządza, gdzie on jest. Dodał, że był on często dofinansowany z poprzednich budżetów. Pani Burmistrz odpowiedziała, że na razie monitoring jest nieczynny i „w tej chwili jesteśmy na etapie rozmów z firmą, która by nam to poprowadziła i się tym zajęła uzupełniając pewne kamery i całą sieć monitorującą”. Nawiązując do wcześniej poruszonej sprawy uszkodzenia lampy podczas tego wypadku drogowego zapewniła, że jest kontakt z Policją i ona zna sprawcę, także Gmina będzie teraz dochodzić roszczeń z OC. Będą też starania o zabezpieczenie lampy, by rzeczywiście nie stanowiło to takiego zagrożenia bezpieczeństwa. Pan Kuraszkiewicz stwierdził, że jeżeli chodzi o lampę, co do której jest określony sprawca- „to fajnie, możemy ściągnąć z OC i odzyskać pieniądze”, natomiast powinno się to naprawić natychmiastowo. Radny zgłosił jeszcze „drobiazg” wskazując na baner wiszący na Urzędzie i zapytał, czy jest szansa go zmienić, bo trochę jest już nieaktualny. Przewodniczący Rady zapytał o jakim konkretnie banerze mówi radny, na co pan Kuraszkiewicz wskazał, że jest on zamieszczony na frontowej ścianie budynku i jest chyba już 2 lata po terminie. Pani Burmistrz powiedziała, że jak będzie robiona elewacja Urzędu, to wtedy zostanie to zmienione. W tej chwili byłoby to wizerunkowo jeszcze gorsze, bo to poddane było różnym działaniom czynników atmosferycznych i są obawy o to, jest pod tym banerem.
Radny Kamiński podziękował w imieniu Sołtysa i Rady Sołeckiej z Ostrowa firmie Wika Łukasza Wiśniewskiego i Dawida Kubiaka, która bezinteresownie pomogła w transporcie kruszywa bazaltowego zakupionego z funduszu sołeckiego (było to 100 ton kruszywa) oraz pannom Karolowi Mitaszce, Sławkowi Nawarze i Tomkowi Skawińskiemu, którzy też nieodpłatnie użyczyli sprzętu do celów rozgarnięcia tego kruszywa i bardzo fajnie zostało to zrobione w ramach tego funduszu sołeckiego- 2 drogi: za kościołem na dół oraz tam do pani S., która ciągle była „na boku i tam rzadko kiedy równiarka wjeżdżała”. Prowadzący nadmienił, że zapewne przy tych podziękowaniach radny ma zgodę na ujawnianie danych osobowych i przypomniał o obowiązkach w zakresie nieujawniania bez uzasadnionej potrzeby danych osobowych osób niebędących funkcjonariuszami publicznymi, na co pan Kamieński zapewnił, że taką zgodę ma.
Radny Orent oświadczył, iż on natomiast chciałby podziękować pani Kierownik, panu Wiceburmistrzowi za przybycie na wybory sołeckie w Zajezierzu i za pomoc wszystkim mieszkańcom, którzy się stawili na te wybory. Nowej pani Sołtys pan Orent życzył owocnej pracy i współpracy. Pani Burmistrz radny podziękował za naprawę poboczy, choć co prawda z funduszu sołeckiego, („ale to też jakby budżet Gminy”).
Radny Bożko również podziękował pani Burmistrz i pani Kierownik SZEAS-u oraz Nadleśnictwu, pani Dyrektor SP Nr 2, „Kamilowi i Monice”- za ten rajd Tamtędyk. Choć odbył się on już XV raz- liczył ponad 70 uczestników i trasa wynosiła 40 km. Pan Bożko dodał, że „chodzimy na zmianę, Solec Kujawski-Gniewkowo”. Młodzież i tutaj mieszkańcy w liczbie ponad 45 przeszli 20 km i zdaniem radnego to bardzo fajna impreza turystyczna po Puszczy. Pan Bożko powiedział też, że dziękuje również „Łukaszowi, z którym tutaj już robimy to dwudziesty raz, 20 lat z nimi chodzimy, a 15 raz- to robimy, jesteśmy tutaj pod egidą właśnie Klubu Turystów Pieszych Horyzont w Solcu Kujawskim, także bardzo serdecznie dziękuję wszystkim, którzy przyłożyli się do rajdu Tamtędyk”. Prowadzący pogratulował radnemu Chrzanowskiemu pokonania odcinka 20 km tego rajdu i w związku z głosami z sali- zażartował, że nie dość, że tego dokonał, to niektórzy czepiają się, że nie 40 km. Radny Chrzanowski odpowiedział, że 40 km też by pokonał, ale obowiązki służbowe- opieka nad młodzieżą szkolną zobowiązywała go do tego, żebym zrobił tą dwudziestkę tylko. Przewodniczący żartobliwe zasugerował, że w przyszłym roku można zrobić to na odcinku Gniewkowo-Bydgoszcz, bo słyszał, że to miasto będzie miało jakąś rocznicę.
Kolejno, głos zabrał mieszkaniec Gminy-pan D.S. i zapytał na wstępie, czy radni przeczytali pismo, które dał do obejrzenia. Chodzi o to, że walczy o swojego syna, który prosi i on również- panią Burmistrz o dowóz do Torunia do szkoły. Zaznaczył, że mieszkają bardzo daleko od Gminy-„ (…), nie ma jak dojechać do Torunia do szkoły i powinna Gmina dać szacunek (…), który chce uczyć się dalej i kontynuować, bo jak nie będzie miał dojazdu, to to nie będzie mógł sprawować dalej szkoły i będzie, by być dobry człowiekiem pan radny dobrze zna Pułaczewski, jaki mój syn jest dobry, dobry uczeń tej szkoły i chce się dalej kształcić, ale nie będzie miał dalej możliwości kształcenia, to ja nie wiem, chyba będzie lujem będzie niedługo, jak nie będzie mógł dojechać”. Poprosił panią Burmistrz o przychylenie się do tego stanowiska, żeby jakoś ten syn mógł dojechać z miejscowości (…) do Torunia do szkoły pod opieką. Nadmienił, że jeżdżą z nim (…). Radnych, opiekę społeczną poprosił również o pomoc, aby syn mógł dojeżdżać do tej szkoły bezpiecznie i wracać, bo on się o niego martwi, jako rodzic. Niektórzy mówią, żeby on chodził pieszo do samego Gniewkowa w ulewę, burze, są różne tragedie, pogoda jest różna. (…), dlatego trzeba zrozumieć człowieka i dzieciaka, a tym bardziej dzieciaka, który chce się kształcić. Dlatego prosi władze o pomoc dla niego. Pan D.S. przypomniał też, że „(…)” i Urząd im wówczas nie pomógł, nie pomógł Burmistrz Straszyński, nie pomogła pani Kierownik Marczak. Teraz chcieliby zadośćuczynienia za dobre serce i proszą o pomoc dla dziecka, żeby dojechało szczęśliwe i miało dobry dojazd do Torunia. Zaznaczył, że dziecko jest najważniejsze, jest priorytetem i jeden z kandydatów na Prezydenta powiedział, że najważniejsze są dzieci z Polski, bo są też dzieci z Ukrainy i też trzeba dać im szansę wyuczenia się, bo oni będą podatnikami Państwa i też będą płacić nie małe pieniążki. Pan D.S. zwracając się do pani Burmistrz zapytał o to, ile jest na terenie Gminy pojazdów dla niepełnosprawnych. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz odpowiedziała, że są 2 busy- każdy z tych busów jest dziewięcioosobowy. Dowożonych jest bardzo dużo dzieci do szkół w ramach kształcenia specjalnego, bo są to dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności, które mają wskazanie do takiego kształcenia, ponieważ nie każde orzeczenie kwalifikuje dziecko do nauczania specjalnego i nie na każde orzeczenie przysługuje dziecku dowóz do miejsca edukacji. Do miejsca edukacji dowożone są dzieci w wieku przedszkolnym oraz dzieci, które korzystają z edukacji szkoły podstawowej. Gmina płaci też za kilkadziesiąt umów na dowozy dla rodziców, którzy wożą dzieci z racji tego, że Gmina nie dysponuje większą ilością miejsc w środkach transportu zbiorowego. Rodzice otrzymują środki na podstawie podpisanej umowy na dowóz dziecka do miejsca edukacji. Mieszkaniec oświadczył, że „(…) i pani też zna, bo była jako radna u nas parę razy, gościła też, za nami wstawiła się do pana, z dokumentami dziękuję serdecznie, że pani pomagała w trudnym czasie, co przeżyliśmy po nawałnicy i ten i teraz mam takie, dlaczego do pana Wiceburmistrza- dlaczego pan mi powiedział u pani Burmistrz nie będąc w swoim gabinecie, zabrał, że wyproszę z tego gabinetu”. Zdaniem pana D.S., kiedy on idzie do pani Burmistrz, to pan Wolski nie powinien używać takich słów i dlatego oczekuje przeprosin. Prowadzący obrady wtrącił, że to nie jest temat do poruszania na sesji. O głos w tym momencie poprosił Z-ca Burmistrza, który powiedział, że chciałby się do tego odnieść, dlaczego to zrobił. Poprosił panią Burmistrz o to, by powiedziała, w którym momencie on zareagował na zachowanie pana D.S. Pani Burmistrz przekazała, że to było wtedy, gdy emocje sięgały zenitu, kiedy pan D.S. nie pozwolił jej dojść do głosu i pan Wolski wtedy się wypowiedział. W tym momencie mieszkaniec zaprzeczył krzycząc, że pani Burmistrz kłamie, ale został zdyscyplinowany przez prowadzącego, by umożliwił dokończenie tej wypowiedzi. Odnośnie zgłoszonej przez mieszkańca prośby- pani Burmistrz powiedziała, że pan D.S. dostał na razie wstępną informację od pani Kierownik Finc, jak wygląda dowożenie dzieci do miejsca edukacji, jeśli chodzi o przepisy prawne dotyczące prawa oświatowego- „umówiliśmy się, że w tej chwili nie odpowiemy panu w kwestii dowożenia pana syna z miejscowości (…) do miejscowości Gniewkowo, żeby dziecko mogło przesiąść się na autobus komunikacji ogólnodostępnej”. W trakcie tej wypowiedzi wystąpiły problemy techniczne z używanym przez panią Burmistrz mikrofonem. Kontynuując- pani Wodniak-Kuraszkiewcz zwracając się do mieszkańca stwierdziła, że nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby jego syn mógł korzystać z ogólnodostępnej komunikacji, czyli autobusów PKS, które wożą uczniów z terenu Gminy do szkół podstawowych na terenie Gniewkowa. Zapewniła, że oczywiście będzie się pochylać na rozkładem jazdy od września, ponieważ w tej chwili rozkład jazdy, który obowiązuje na trasie (…)-Gniewkowo jest ustalony w ten sposób, że rano z (…) do Gniewkowa autobus wyjeżdża z przystanku o godz. 657 i wtedy jest w okolicach godz. 710 przy Szkole Podstawowej Nr 1 i nad tą kwestią można się pochylić i tu nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby tego rodzaju dojazd jego dziecka zabezpieczyć do miejsca, z którego będzie dalej dojeżdżał. Zaznaczyła, iż nie wie na ile będzie ta godzina dla niego wystarczająca, żeby mógł dotrzeć na czas. Natomiast do drugiej formy dojazdu nie można się już przechylić, ponieważ jest to właśnie bus, które wozi dziecko niepełnosprawne właśnie z (…), ale to dziecko jest dowożone do Szkoły Podstawowej Nr 2, gdzie świetlica w czynna jest od godz. 700, więc musiałoby być jeszcze wcześniej zabierane. Wiadomym jest też, że dziecko z racji swojej niepełnosprawności bardzo często ma absencję chorobowe, więc bus nie będzie tam jeździł specjalnie tylko na potrzeby dziecka dowożonego na autobus, którym będzie dalej jechał do dalszego miejsca edukacji, czy do Torunia, czy do Inowrocławia. Pani Burmistrz przekazała panu D.S., że ustosunkuje się później w kwestii dojazdów komunikacją autobusową. Dodała, że dziś przedstawił jej termin rekrutacji na rok szkolny 2025/2026, więc najpierw trzeba ustalić, do której szkoły jego syn będzie szedł i jaki będzie rozkład jazdy jego autobusu wyglądał do Torunia, czy do Inowrocławia. Na dziś nie odpowie mu ani pozytywnie, ani negatywnie, ale nie widzi przeszkód takich, żeby dziecko mogło wsiadać do ogólniedostępnego autobusu komunikacji miejskiej, który będzie się zatrzymywał na przystanku autobusowym w (…), żeby w ten sposób mógł dotrzeć do Gniewkowa, ale nie widzi możliwości dowożenia go specjalnie busem, przy okazji dowożenia dziecka niepełnosprawnego, ponieważ wtedy trzeba byłoby zmienić godzinę pracy wielu osób po drodze np. godziny pracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej Nr 2, czy dużo wcześniej to dziecko niepełnosprawne musiałoby być zabierane z (…). Natomiast jeśli chodzi o komunikację autobusową, jak najbardziej- nie ma żadnych przeszkód, żeby nieodpłatnie syn pana D.S. mógł korzystać z tego transportu i dojeżdżać do Gniewkowa, żeby dalej przesiąść się na autobus do Torunia, czy do Inowrocławia, bo nie wiadomo, gdzie będzie uczęszczał do szkoły średniej. Mieszkaniec stwierdził, że pani Burmistrz tego nie rozumie, że dziecko (…) powinno mieć jakiegoś opiekuna, bo z Gniewkowa do Torunia do szkoły nie będzie miał prawnego opiekuna, a to jest wbrew prawu. Oświadczył, iż wie, jakie ma prawa i obowiązki, że jak puści syna bez opiekuna autobusem do Torunia, to jak coś się stanie to będzie go męczył prokurator. Zapewnił, iż jest świadomy praw i obowiązków dziecka i wie, co jest złe dla jego (…) dziecka. Dlatego nie rozumie stanowiska pani Burmistrz, która nie jest chyba tego świadoma, ponieważ trzeba zrozumieć dziecko (…), które powinno mieć opiekę i transport dla (…). Opieka też powinna przy nim być i radni widzieli dokument, z którego to wynika. Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby zabrać głos w związku z materiałami, jakie przedstawił mieszkaniec. Z uwagi na to, że nikt nie wyraził chęci zabrania głosu- mieszkaniec zareagował uwagą, że radni tylko biją brawo pani Burmistrz, tak jak pan Straszyński robił wszystko dobrze, a chciał zniszczyć jego rodzinę. Zwracając się do pana Orenta- pan D.S. zgłosił, iż do niego ma też duży żal, że źle rozpatrzył jego skargę i żałuje, że tą skargę wniósł i oddaje go do Prokuratury jako Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Zapowiedział oddanie „tego pisma” do Prokuratury- „musi się tym zająć, nie lizanie się panu Burmistrzowi Straszyńskiemu i pani tej, pani Marczak, mógł pan jeszcze na koniec dać złotą koronę”. Z uwagi na poruszanie nowych, innych tematów-prowadzący podziękował mieszkańcowi za zabranie głosu i poinformował, że uzyska odpowiedź od pani Burmistrz. Pan D.S. zapytał jeszcze o to kto z nowych radnych jest Przewodniczącym Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, na co otrzymał odpowiedź, że pani Justyna Sobczak. Na kolejne pytanie- „która to jest?”- Przewodniczący wyjaśnił, że jedna pani jest tylko w Radzie, więc łatwo ją rozpoznać. Mieszkaniec podziękował za informację życząc wszystkim miłego dnia, a prowadzący podziękował za wypowiedź. Kiedy zamierzał przekazać informacje o kolejnej sesji- zauważył, że o głos prosi jeszcze Sołtys Sołectwa Suchatówka. Pan Brejski zgłosił problem związany ze świetlicą i wyborami, które mają odbyć się 18 maja, a oświetlenie świetlicy jest niepełne. Myślał, że wystarczy wymienić świetlówki i poczynił w tym kierunku kroki, ale okazało się, że tego typu świetlówek już na rynku nie ma i trzeba zmieniać oświetlenie na ledowe. Sołectwo nie ma w tej chwili przeznaczonych pieniędzy z funduszu sołeckiego na takie wydatki, ale może spróbować przesunięć z innych źródeł, żeby przynajmniej częściowo sfinansować tą wymianę, ale lokal może mieć niepełne oświetlenie podczas wyborów. Pan Cegielski już rozeznanie robił i przygotowuje jakiś kosztorys, ale obawia się, iż to mogą być spore wydatki, a wydaje mu się, że powinno się przed tymi wyborami to oświetlenie zmienić. Później można myśleć w jaki sposób podzielić się kosztami, czy rzeczywiście całość musi być pokryta z funduszu sołeckiego, czy może Gmina też częściowo to sfinansuje. Poprosił o pomoc, żeby to w miarę szybko jakoś można było załatwić. Pani Burmistrz zwróciła uwagę, że fundusz sołecki- to też fundusz Gminy, tylko wydzielony na innych paragrafach. Dodała, że zna tą sprawę i na pewno w najbliższym czasie podejmowane będą decyzje, bo czas biegnie i rzeczywiście data wyborów się zbliża nieuchronnie.
Kiedy prowadzący kolejny raz chciał poinformować o następnej sesji- przerwał mu pan D.S. domagając się udzielenia mu głosu. Przewodniczący poprosił o zachowanie kultury i nieocenianie innych ludzi w pracy. Zaznaczył, że uzyskał odpowiedź na swoje pytania. Pan D.S. oświadczył, że chciał jeszcze o jednej rzeczy poinformować wszystkich, że był u pani Burmistrz w sprawie Sołtysa z (…), w sprawie hejtu, jaki powstał. Przekazał, że poinformował, że jego rodzina była hejtowana na stronie sołeckiej, kiedy dał tam ogłoszenie w sprawie (…). Chodziło mu o to, aby (…), co spowodowało hejt. Zapytał, dlaczego pani Burmistrz nie zareagowała na to, kiedy jej to przekazał, nie powiedziała Sołtysowi, żeby zamknął tą stronę, żeby ten hejt zakończyć. Pani Burmistrz wie przecież, jak to zrobić i zadziałać, „jako włodarz tej ziemi nie powinno być, że hejtowanie rodziny zastało przykre i żałosne, takie hejtowanie było i przyglądała się chyba pani Burmistrz”. Prowadzący poprosił, aby pan D.S. po sesji skontaktował się w tej sprawie z panią Burmistrz. Mieszkaniec kontynuował jednak twierdzenie, że pani Burmistrz i pani Kierownik MGOPS przyglądały się temu hejtowi, byłe ciekawe, jakie o rodzinie kto ma zdanie. Dzwonił do pani Burmistrz i nie było reakcji na prośbę. Mieszkaniec nie reagował na prośbę o uspokojenie, o to, by nie podnosił głosu i wykrzyczał, że prosił o numer telefonu do pana Sołtysa. Pani Burmistrz powiedziała, że podała mu numer do pana Sołtysa i miał z nim rozmawiać. Dodała, że widziała tylko to, że pan Sołtys zamieścił prośbę pana D.S. w internecie, a to co potem się rozpętało, na to niestety nie miała wpływu, na komentarze ludzi. Nie jest administratorem strony, a z tego co wie- Sołtys usunął ten wpis od razu po tym, jak pojawiła się ta narracja komentujących, która w jakiś sposób szkalowała jego rodzinę. Mimo usunięcia wpisu nie można było zapobiec temu, że osoby, które były temu w jakiś sposób nieprzychylne- cały czas wracały do tego wpisu, do tej prośby o pomoc, a to była taka informacja od pana Sołtysa absolutnie niedyskredytująca jego rodzinę. Pan Sołtys umieścił tylko prośbę mieszkańca, a to, co się rozpętało pod tym wpisem w formie komentarzy, to pan Sołtys nie za bardzo miał wpływ na to, bo później tłumaczył się, że sam ma inne, odmienne zdanie. Mieszkaniec podziękował za wyjaśnienia i zwracając się do radnych powiedział, że chciałby, aby (…). Przewodniczący Rady poradził, aby pan D.S. zgłosił się w tej sprawie do MGOPS. Mieszkaniec oznajmił, że zgłaszał się i dostał (…). Zwracając się do Wiceburmistrza poprosił, aby przyjechał do kontenera, (…).
Kiedy pan D.S. ponownie zwrócił się z kolejną uwagą do pana Orenta- Przewodniczący Rady poprosił, aby pozwolił mu prowadzić nadal sesję. Przekazał następnie, że kolejna- XVII sesja zaplanowana jest wstępnie na dzień 28 maja 2025 r. i zgodnie z planem pracy jej tematem będzie sprawozdanie z realizacji programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na za rok 2024. Dodał, że w tym momencie jest już prawie koniec. Z uwagi na to, że zbliża się długi weekend, ważny, kilkudniowy- od 1 maja rozpoczyna się świętem pracy, świętem flagi i świętem jubileuszowym- Konstytucji 3 maja, i dlatego z tej okazji życzył zebranym udanej „majówki”, spokojnej i wszystkiego, co najlepsze na ten czas, aby pogoda była dobra, żeby przymrozki Gminy nie dotykały, aby słońce świeciło i ten czas spędzany był w miłej atmosferze rodzinnej.
Ad 15. Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady o godz.1714 dokonał zamknięcia obrad poprzez wypowiedzenie nakazanej § 50 ust.1 statutu Gminy Gniewkowo formuły: „ZAMYKAM XVI SESJĘ RADY MIEJSKIEJ”.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie