§ 29.1.Burmistrz wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa. Do zadań  burmistrza należy w szczególności:
1)	przygotowanie projektów uchwał,
2)	określenie sposobu wykonywania uchwał,
3)	gospodarowanie mieniem gminnym,
4)	przygotowanie projektu budżetu, wykonanie budżetu,
5)	zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
6)	wykonywanie zadań zleconych i przejętych od administracji rządowej w drodze porozumienia,
7)	przedkładanie wniosków o zwołanie sesji,
8)	przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,
9)	w sprawach nie cierpiących zwłoki wydawanie przepisów porządkowych w formie uchwał, które wymagają następnie zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,
10) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,
11) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,
12) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
13) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,
14) ustalanie zakresu spraw gminy jakie burmistrz może powierzyć w swoim imieniu  zastępcy  , lub sekretarzowi gminy 
2.	W realizacji zadań własnych gminy  burmistrz podlega wyłącznie radzie.
3.Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje i odwołuje  zastępcę burmistrza. (...)
§ 30.Burmistrz organizuje pracę urzędu , kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz, przygotowuje sprawozdania ze swojej działalności.