Przedmiot działalności i kompetencje

Regulamin Rady Miejskiej w Gniewkowie stanowiący załącznik nr 5 do Statutu Gminy

Załącznik Nr 5 do Statutu Gminy




REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ W GNIEWKOWIE



ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne


§ 1.Regulamin określa tryb działania rady , oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez radę.

§ 2.1.Rada działa na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
Komisje rady działają pod kontrolą rady, której przedkładają plany i sprawozdania ze swojej działalności.
2.Rada może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane przez przewodniczącego rady na pisemny wniosek burmistrza lub grupy radnych stanowiącej co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w ciągu siedmiu dni od daty złożenia wniosku.
3. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady oraz nie przewidziane w planie pracy, a zwołane przez przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w § 3.

ROZDZIAŁ II

Sesje Rady

§ 3.1. Sesje przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady.
2. Projekt porządku obrad przewodniczący rady ustala w porozumieniu z burmistrzem .Termin, miejsce oraz godzinę rozpoczęcia sesji przewodniczący rady ustala z burmistrzem i radnymi.
3. Przygotowanie materiałów na sesję rady jak również obsługę organizacyjno - techniczną zapewnia urząd.
4. O sesji zwyczajnej powiadamia się radnych, organy wykonawcze jednostek pomocniczych pisemnie najpóźniej na 6 dni przed ustalonym terminem obrad.
5. O sesji poświęconej uchwaleniu budżetu, planów społeczno - gospodarczych oraz rozpatrzeniu sprawozdań z ich wykonania, zawiadamia się radnych , burmistrza najpóźniej na 10 dni przed ustalonym terminem obrad.
6. W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę jej rozpoczęcia, projekt porządku obrad oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.
7. O miejscu, terminie oraz problematyce obrad zawiadamia się mieszkańców gminy na trzy dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty.
8. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 4 i 5 rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin.
9. Przed każdą sesją przewodniczący rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję po konsultacji z wiceprzewodniczącym.
§ 4.1. Ramowy plan pracy przygotowuje przewodniczący rady w porozumieniu z przewodniczącymi stałych komisji i przedstawia go radzie do zaakceptowania na ostatniej sesji w roku.
2. Rada może w ciągu roku dokonać zmian w rocznym planie pracy.

§ 5.1. Sesja rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia.
Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad, rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie. Może to nastąpić ze względu na niemożność rozpatrzenia całości spraw porządku obrad, rozszerzenia porządku, opracowania dodatkowych materiałów, dużą liczbę dyskutantów lub inne nieprzewidziane przeszkody.
2. Obrady sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności (lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach) zastępca przewodniczącego.

§ 6.1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły: "Otwieram sesję Rady Miejskiej".
2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza quorum na podstawie listy obecności radnych. Quorum stanowi co najmniej połowa ustawowego składu rady , czyli 8 radnych .
3. W przypadku braku quorum przewodniczący rady wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 7.1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum) przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić każdy radny, burmistrz , lub jego zastępca na początku sesji.
3. Rada przyjmuje porządek obrad w głosowaniu jawnym.

§ 8.1. W porządku obrad na każdej zwyczajnej sesji rady przewiduje się:
1) przyjęcie protokołu z ostatniej sesji;
2) sprawozdanie z działalności burmistrza w okresie między sesjami;
3) informację przewodniczącego rady o podejmowanych działaniach do obecnej sesji;
4) zgłaszanie interpelacji i wniosków przez radnych.

§ 9.1. Interpelacje i wnioski składa się w sprawach istotnych dla wspólnoty samorządowej. Powinny być sformułowane jasno i zwięźle.
2. Odpowiedzi na interpelacje i udziela przewodniczący rady, przewodniczący stałych komisji, burmistrz, jego zastępca bądź wyznaczony przez niego pracownik urzędu .
3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie powinno być udzielone na piśmie w ciągu 14 dni.
4. Interpelacje mogą być składane również na piśmie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji. Odpowiedź na interpelację powinna być udzielona w ciągu 14 dni.
5. Biuro rady prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminową realizacją.
6. Na wniosek radnego, rada może włączyć do porządku obrad, sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację.

§ 10.1. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
2. Przewodniczący może odczytać wniosek lub wystąpienie radnego złożone wcześniej na piśmie, jeżeli radny nie może z ważnych powodów brać udziału w sesji.
3. W ciągu całej sesji przewodniczący może udzielić głosu w celu zgłaszania wniosków formalnych. Wniosek formalny dotyczy tylko przebiegu sesji lub sposobu jej prowadzenia, a w szczególności:
1) wycofania określonego tematu z porządku obrad;
2) zakończenia dyskusji;
3) zamknięcia listy mówców;
4) ograniczenia czasu wystąpień;
5) tajnego głosowania;
6) sposobu przeliczania głosów;
7) zgłoszenia autopoprawki, poprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,
8) przestrzegania regulaminu obrad;
9) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.
4. Przewodniczący każdy wniosek formalny poddaje pod głosowanie, decyzja zapada zwykłą większością głosów.
5. Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący udziela głosu:
1) burmistrzowi i jego zastępcy ;
2) radcy prawnemu, rzeczoznawcy, sekretarzowi gminy, skarbnikowi lub innemu pracownikowi urzędu w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie.

§ 11.1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad i zachowaniem porządku obrad.
2. W przypadku stwierdzenia, że wystąpienie radnego znacznie odbiega od tematu, przewodniczący może udzielić radnemu słownego upomnienia .
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad,bądź uchybiają powadze sesji - przewodniczący może odebrać radnemu głos po kolejnym słownym upomnieniu.
4. Wyżej wymienione postanowienia dotyczą też zaproszonych gości i publiczności.

§ 12.1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobom spośród publiczności po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
2. Przewodniczący może nakazać po uprzednim ostrzeżeniu publiczności opuszczenie obrad, jeżeli swoim zachowaniem ? lub wystąpieniami zakłóca porządek obrad.

§ 13.Przewodniczący może przerwać sesję w przypadku braku quorum w trakcie obrad. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole sesji.

§ 14.Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję formułą: "Zamykam sesję Rady Miejskiej”.

§ 15.1. Z każdej sesji pracownik biura rady sporządza protokół.
Protokół jest urzędowym zapisem przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć.
2. Protokół powinien zawierać:
1) numer, datę, miejsce posiedzenia oraz numery podjętych uchwał;
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
4) zatwierdzony porządek obrad;
5) streszczenie dyskusji i przemówień oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków;
6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw", "wstrzymujących się".
3. Protokół podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, który prowadził sesję oraz osoba sporządzająca protokół.
4. Do protokołu załącza się:
1) listę obecności radnych, zaproszonych gości i osób wyznaczonych z urzędu ;
2) listę uchwał podjętych przez radę;
3) pisemne usprawiedliwienie nieobecnych na sesji radnych, osób wyznaczonych z urzędu ;
4) inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.
5. Protokół wykłada się do wglądu radnym w biurze rady.
6. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.
7. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decydują kolegialnie przewodniczący i wiceprzewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Radny, którego wnioski nie zostały przyjęte przez przewodniczącego i wiceprzewodniczącego może przedłożyć je radzie . O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.





ROZDZIAŁ III

Uchwały rady


§ 16.Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.
Uchwały są zawsze odrębnymi dokumentami.

§ 17.1.Projekty uchwał przygotowuje burmistrz.
2.Projekty uchwał przygotowane przez burmistrza opatrzone podpisem sporządzającego opiniują wszystkie komisje rady.
Opinie komisji odczytywane są na sesji przez przewodniczącego komisji lub wyznaczonego radnego .
3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję lub grupę radnych - projekt uchwały opiniuje i swoją opinię przedstawia na najbliższej sesji osobiście , lub przez upoważnioną osobę .

§ 18.1. Uchwały powinny być zredagowane w sposób czytelny. Uchwały rady zawierają :
1) datę, tytuł oraz kolejny numer;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) określenie organów odpowiedzialnych za ich wykonanie;
5) oznaczenie terminu wejścia w życie, ewentualnego czasu obowiązywania;
6) inne elementy w razie konieczności np. uzasadnienie .?
2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia.

§ 19.Uchwały podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady,prowadzący sesję .

§ 20.1.Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w biurze rady.
2.Biuro rady przekazuje kopie uchwał do realizacji właściwym jednostkom.

§ 21.1.W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2.Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy swojego zastępcy, a w razie potrzeby również przy pomocy innych radnych.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
4. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku quorum.

§ 22.1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart opatrzonych pieczęcią rady. Rada każdorazowo ustala sposób głosowania.
2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego.
3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno nazwiska radnych z listy obecności.
4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.
6. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie tajne powtarza się.

§ 23.1. Zwykła większość głosów - liczba ważnie oddanych głosów za wnioskiem, większa od liczby głosów przeciwnych.
2. Bezwzględna większość głosów - liczba głosów przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów (50% +1).

§ 24.1.Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku formalnego pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść. Wniosek należy zredagować tak, aby jego treść nie budziła wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2.W pierwszej kolejności przewodniczący wespół z wiceprzewodniczącym poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący.
3.W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób po zgłoszeniu kandydatów, przewodniczący zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej zarządza wybory.

ROZDZIAŁ IV

Radni


§ 25.Radni mają prawo i obowiązek czynnie uczestniczyć w sesjach oraz w pracy organów, do których zostali wybrani lub powołani.

§ 26.1.Radni powinni pełnić dyżury w swoich okręgach w terminie i miejscu podanym do wiadomości publicznej.
2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy w szczególności poprzez:
1) informowanie mieszkańców o stanie gminy;
2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady;
3) propagowanie zamierzeń i dokonań rady;
4) informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie;
5) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.
Przekazany lub zgłoszony wniosek powinien być rozpatrzony w terminie 14 dni od jego złożenia. Osoba odpowiedzialna za rozpatrzenie wniosku powinna poinformować wnioskodawcę i właściwego radnego na piśmie o sposobie jego realizacji.

§ 27.1.Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji powiadomić ( o ile to możliwe ) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności , pracownika biura rady, który zobowiązany jest poinformować odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

§ 28.1.Radny może domagać się wniesienia pod obrady sesji lub posiedzenia komisji spraw, które wynikają z postulatów i wniosków większości wyborców.
2.Radny ma prawo działania oraz składania wniosków w jednostkach i instytucjach gminnych .
3.Radny ma prawo kierowania ustnych i pisemnych wniosków do burmistrza w okresie między sesjami .
4.Radny może z ważnych i uzasadnionych przyczyn zwrócić się do rady za pośrednictwem przewodniczącego, z wnioskiem o czasowe zwolnienie go z wypełniania obowiązków wynikających z mandatu radnego, jednak na okres nie dłuższy niż pół roku.

§ 29.1.Radny powinien odbyć co najmniej dwa razy w roku spotkania z wyborcami.
2. W siedzibie gminy przyjmują skargi i wnioski obywateli przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady, nie rzadziej niż raz w tygodniu.
3. W miarę możliwości radni uczestniczą "na zaproszenie" w zebraniach organizacji politycznych, społecznych i zawodowych w celu zebrania opinii o pracy rady.

§ 30.W uzasadnionych przypadkach rada może zwrócić radnemu uwagę na niedociągnięcia bądź uchybienia w jego pracy, w formie upomnienia .

§ 31.1.W zakresie ustalonym w ustawie o samorządzie gminnym radni korzystają z ochrony prawnej, szczególnej ochronie podlega stosunek pracy radnego.
2. Radnemu przysługują zwolnienia z pracy zawodowej w celu wzięcia udziału w pracach rady. Podstawę do czasowego zwolnienia z pracy zawodowej stanowi otrzymane przez radnego zawiadomienie lub zaproszenie.
3. W związku z wykonywaniem mandatu radny otrzymuje dietę i zwrot kosztów podróży służbowych według zasad ustalonych w odrębnej uchwale.

§ 32.1.W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie radzie .
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada powinna wysłuchać radnego.

§ 33.1.Przewodniczący rady reprezentuje radę na zewnątrz oraz kieruje jej pracami.
2. W przypadku, gdy przewodniczący nie może pełnić swojej funkcji , jego obowiązki przejmuje zastępca.
3. Przewodniczący odpowiada przed radą w zakresie pełnienia swojej funkcji.
4. W przypadku złożenia wniosków przez mieszkańców gminy lub organizacje społeczne na ręce przewodniczącego rady, przewodniczący ma obowiązek przekazać ich treść radnym na najbliższej sesji i poinformować o podjętych krokach ich realizacji.

§ 34.1.Przewodniczący, wiceprzewodniczący rady udzielają radnym pomocy związanej z realizacją posiadanych przez nich praw i w uzasadnionych przypadkach podejmują stosowne interwencje.
2. Przewodniczący, wiceprzewodniczący udzielają radnym pomocy związanej z realizacją ich obowiązków , a w szczególności w organizacji zebrań, spotkań i konsultacji.

ROZDZIAŁ V

Komisje

§ 35.1.Komisje podejmują i realizują wszelkie przedsięwzięcia służące wykonaniu zadań rady oraz zlecone przez radę.
2. W posiedzeniach komisji musi wziąć udział większość członków, aby rozstrzygnięcia były prawomocne.
3. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywanie posiedzeń komisji ustalają komisje we własnym zakresie po uzgodnieniu z przewodniczącym rady lub osobą upoważnioną przez przewodniczącego.
4. Rejestr wniosków komisji prowadzi biuro rady.

ROZDZIAŁ VI


Wspólne sesje rad gmin


§ 36.1.Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami.
2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.
3. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad.
4. Zawiadomienie o sesji podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

§ 37.1.Wspólna sesja może się odbyć, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.
2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.
3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.
4. Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.
5. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

§ 38.Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.









































Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1454
12 marca 2008 23:04 (Jadwiga Stefańska) - Utworzenie dokumentu