Protokół Nr XV /2007
Z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie odbytej w dniu 27 listopada 2007r.w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1300 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. Radny Tadeusz Maciejczyk na obrady sesji przybył o godzinie 13 15, a radny Rafał Milewski o godzinie 1330( obecni byli wszyscy radni).Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Proponowany porządek obrad:
1.Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum,
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z XIV sesji Rady Miejskiej.
4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
- przedstawi Burmistrz.
- dyskusja.
- przyjęcie informacji.
5. Ocena działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia.
- informację o działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia
przedstawi Sekretarz Gminy p. Bogumiła Pęczkowska.
- dyskusja,
- przyjęcie informacji .
6.Sprawozdanie z prowadzenia działalności Miejsko –Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za rok 2006.
- informację o działalności Miejsko –Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za rok 2006 przedstawi kierownik M-GOPS p. Danuta Zaworska.
- dyskusja,
- przyjęcie informacji .
7.Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych na rok 2008.
Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał dotyczących ustalenia stawek podatków i opłat w następujących sprawach:
a/ określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2008.
- projekt uchwały przedstawi przewodniczący Komisji Uchwał p. Aleksander Pułaczewski.
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
b/ obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008.
- projekt uchwały przedstawi przewodniczący Komisji Uchwał p.
Aleksander Pułaczewski.
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
c/ ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2008.
projekt uchwały przedstawi przewodniczący Komisji Uchwał p. Aleksander Pułaczewski.
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a / zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy
Gniewkowo na rok 2007.
- projekt uchwały przedstawi p. Janina Kowalska
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
b/ ustalenia cen za usługi komunalne.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
c/ trybu udzielenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
d/ realizacji inwestycji pn. ”Modernizacja Rynku w Gniewkowie wraz z przyległymi ulicami: Dworcową, Sobieskiego, Kościelną, Podgórną i Zamkową.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
e/ sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Skalmierowicach.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
f/ sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Szadłowicach.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
g/ wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawnej na okres dziesięciu lat nieruchomości rolnej położonej w Gniewkowie przy ul. Zajeziernej.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
h/ uchwalenia Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
i / ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
d/ Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku motywacyjnego i funkcyjnego, szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli, za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.
- projekt uchwały przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,
- dyskusja,
- przyjęcie uchwały.
9.Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
10.Wolne głosy , wnioski.
11.Zamknięcie obrad.
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Po czym zaproponował odstąpienie od jego czytania. Propozycja została przyjęta. Przewodniczący J. Kozłowski przedstawił wniosek Burmistrza i radnych by z porządku obrad wycofać projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawnej na okres dziesięciu lat nieruchomości rolnej położonej w Gniewkowie przy ul. Zajeziernej. Projekt uchwały jest zapisany w punkcie 8 ppkt „g”. Nie było uwag. Przewodniczący J. Kozłowski przeprowadził głosowanie w obecności 13 radnych nad w/w wnioskiem. Radni jednogłośnie opowiedzieli się za
wycofaniem z porządku obrad projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawnej na okres dziesięciu lat nieruchomości rolnej położonej w Gniewkowie przy ul.
Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały został wycofany z porządku obrad po czym przedstawił drugi wniosek by wprowadzić do porządku obrad projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007. Zaproponował by ten projekt uchwały był realizowany w punkcie 8 ppkt. „g” w miejscu wycofanego projektu . Nie było żadnego sprzeciwu. Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 13 radnych nad wprowadzeniem do porządku wnioskowanego projektu uchwały. Radni jednogłośnie opowiedzieli się za wprowadzeniem powyższego projektu uchwały do porządku obrad.
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad i będzie realizowany w punkcie 8 porządku obrad ppkt. „ g”.
Następnie zapytał czy radni mają wnioski, uwagi inne propozycje do porządku obrad. Nie było wniosków , propozycji zmian do porządku obrad. Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 13 radnych nad przyjęciem porządku obrad po wprowadzonej zmianie . Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad 3.Przyjęcie protokołu z XIV sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół Nr XIV/2007 sesji odbytej w dniu 25.10.2007r. był wyłożony do wglądu do którego radni mogli zgłaszać uwagi , zastrzeżenia . Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał czy ktoś z radnych ma uwagi do protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski zaproponował odstąpienie od czytania i by przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja została przyjęta. Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 13 radnych. Protokół Nr XIV/2007 z sesji odbytej w dniu 25października 2007r. zostały przyjęty jednogłośnie.
Ad 4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Z-cę Burmistrza o przedstawienie informacji z pracy za okres międzysesyjny.
Z-ca Burmistrza p. Paweł Drzażdżewski przedłożył informacje o działaniach realizowanych w okresie listopada 2007 roku. Przedstawiona informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu. Po przedstawieniu informacji Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję.Radny Aleksander Pułaczewski zapytał o remont budynku GOK . Jaki zakres prac ma obejmować remont budynku, te 500 tys. zł na co ma starczyć.
Z-ca Burmistrza p. Paweł Drzażdżewski poinformował ,że 500 tys. zł na być przeznaczone na remont pierwszego poziomu, pomieszczenia przewidziane na siedzibę Komisariatu Policji. Całość kosztów związanych z remontem leży po stronie Policji , czyli przebudowa , zabezpieczenie budynku, areszt , wejście główne. Wykonanie najpilniejszych rzeczy.
Na obrady sesji przybył radny Tadeusz Maciejczyk o godzinie 1315.(obecnych 14 radnych)
Radny A. Pułaczewski zapytał jaki będzie dalszy etap informatyzacji powiatu, czy przeciętny mieszkaniec Gniewkowa będzie mógł wziąć udział w projekcie, znaleźć się na liście, czy wieś będzie miała rozwiązany problem dostępu do internetu bo teraz są problemy, czy w naszej całej Gminie będzie można się będzie podłączyć do internetu szerokopasmowego.
Z-ca Burmistrza udzielając odpowiedzi poinformował, że wszystkie projekty informatyzacji jakie się pojawiły odnośnie województwa Kujawsko – Pomorskiego związane jest to ściśle z Kujawsko- Pomorską siecią informacyjną i dostępem do internetu drogą bezprzewodową. Przede wszystkim jest to skierowane do obszarów gdzie nie ma dostępu drogą kablową, dla osób które nie mogą obecnie korzystać. Podkreślił, że zainteresowanie rośnie . Na budynku Urzędu Miejskiego został zainstalowany maszt. Do końca roku ma być uruchomiona sieć, a przez pierwszy kwartał roku 2008 ma być ta sieć sprawdzona, mają być prowadzone testy. Najpierw skorzystają jednostki współpracujące z Urzędem np. szkoły, ośrodek zdrowia, te instytucje pierwszoplanowo, następnie indywidualni odbiorcy. To wszystko będzie drogą radiową.
Radny R. Pitera zapytał o budynek GOK czy Policja będzie użytkowała też pierwsze piętro i później w całości będzie utrzymywała budynek, czy będą płacić później czynsz, będą jedynym gospodarzem czy będzie wielu . Mowa jest w tej chwili o remoncie parteru, co z tym pierwszym piętrem.
Pan P. Drzażdżewski odpowiedział , że Policja będzie użytkowała tylko parter jeżeli chodzi o piętro to znajdujące się tam pomieszczenia będą należały do nas.
Radny R. Pitera dopytywał czy strop pierwszego piętra będzie remontowany z pieniędzy policyjnych, czy to będzie należało do nas. Jego zdaniem remont parteru to nie wielka sprawa bo zawsze chodziło o strop.
Pan P. Drzażdżewski odpowiedział iż sprawa nie jest do końca zamknięta będą rozmowy na ten temat.
Radny R. Pitera powtórnie zapytał kto będzie gospodarzem budynku.
Pan P. Drzażdżewski odpowiedział, że ta kwestia nie jest do końca ustalona, jest sprawa sprecyzowania umowy czy porozumienia jakie zostanie podpisane.
Przewodniczący J. Kozłowski zapytał czy przejęcie szkoły zawodowej nastąpi w przyszłym roku. Jak byśmy ten obiekt przyjęli, to jak z kwestia finansową.
Pan P. Drzażdżewski odpowiedział iż Burmistrzowi chodzi by to nastąpiło w przyszłym roku. Natomiast sprawa finansów to utrzymanie należy do nas. Chodzi by zapobiedz likwidacji tej placówki.
Nie było więcej pytań Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych nad przyjęciem przedstawionej informacji przez Burmistrza. Przedstawiona informacja została przyjęta jednogłośnie.
Ad 5. Ocena działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Sekretarz Gminy p. Bogumiłę Pęczkowską o przedstawienie informacji o działalności niepublicznych zakładów służby zdrowia działających na naszym terenie.
Przedstawiona informacja przez p. Sekretarz stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu. Pani B. Pęczkowska poinformowała, że do Gminy nie wpływają skargi. Nasza służba zdrowia wywiązuje się z nałożonych na nią zadań.
Przewodniczący J. Kozłowski po przedstawieniu informacji otworzył dyskusję w której radny R. Pitera zabierając głos zapytał o funkcjonowanie gabinetu stomatologicznego przy Gimnazjum, czy będzie funkcjonował, czy mamy punkty.
Kierownik NZOP „Eskulap” S.C. p. Tadeusz Dereziński poinformował, że gabinet funkcjonuje. W 2008 roku jest przewidziany do remontu i przystosowania do wymogów, które obowiązują w unii europejskiej. Zostanie zakupiony sprzęt stomatologiczny, będzie przeznaczony dla młodzieży. Na potrzeby dzieci i młodzieży było zabezpieczonych około 80 tys. punktów stomatologicznych . Złożyli projekty przydziału punktów na rok 2008. Podkreślił fatalny stan zębów u dzieci i młodzieży oraz ograniczone środki na leczenie w stosunku do potrzeb. Podkreślił iż myśli , że dzięki życzliwości p. dyrektor, radnych, burmistrza ten gabinet będzie spełniał wysokie wymogi. Dodał iż jego obowiązkiem jest znalezienie pieniędzy na sprzęt i te pieniądze będą znalezione. W leczeniu jest inny problem gdyż jest potrzeba zainteresowania leczeniem ze strony dzieci i rodziców. Rodzice powinni nakłaniać do przeglądu stomatologicznego, który uzmysłowi stan naszego uzębienia, ten przegląd nie jest inwazyjny. Nie zawsze znajdują zrozumienie po stronie rodziców. Stwierdził iż służby zdrowia nie można traktować jak fabryki, pacjentów nie można traktować jak tych którzy przynoszą zyski. Z tego jednego ”kotła” starają się zapychać dziury. Cieszy się z wyzwania jakie zostało podjęte wspólnymi siłami uda się zrobić. Przewodniczący J. Kozłowski podziękował p. T. Derezińskiemu za wypowiedź i dodał , że w budżecie są środki przeznaczone na ten gabinet.
Pani Lidia Lewandowska poinformowała, że chyba dyrektor przez skromność nie powiedział , że otrzymali na kolejne trzy lata certyfikat jakości, co świadczy też o ich pracy.
Radny R. Pitera zapytał ile potrzeb zaspokaja ilość przydzielonych punktów stomatologicznych w gminie 20- 30 % .
Pan T. Dereziński poinformował , że ISO mają od trzech lat i myśli, że są pierwszą placówka służby zdrowia, która na terenie powiatu otrzymała certyfikat jakości i szpital wyprzedzają o trzy lata. Nie robił z tego powodu szumu medialnego, a ISO jest to skutkiem ciężkiej pracy p. Wąsikowskiej i całego personelu pielęgniarskiego.
Następnie odniósł się do zapytania dotyczącego zaspokojenia zapotrzebowania na usługi stomatologiczne. W standardzie ubezpieczenia opieki zdrowotnej jest stomatolog z preferencjami dzieci i młodzież i kobiet ciężarnych. Nie jest w stanie powiedzieć w jakim stopniu jest popyt na świadczenia stomatologiczne zaspakajają punkty. Otrzymują pule środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych i pod to pule porządkuje się wszystkie świadczone usługi. Stomatologia jest najbardziej sprywatyzowaną częścią opieki zdrowotnej. Kolejka oczekujących na świadczenia około 3 tygodni, a kolejka oczekujących na protezę jest od trzech do siedmiu lat. Gniewkowo jest w szczęśliwej sytuacji bo ma cztery pełne kontrakty stomatologiczne na 15 tys. mieszkańców to jest więcej niż średnia krajowa. Potrzeby są jednak większe niż możliwości. Kładzie się nacisk na leczenie dzieci by wyhodować nawyk leczenia, by to wdrażać od małego. Chodzi o edukację prozdrowotną. W szkole ma się z założenia systemu ograniczyć opieka pielęgniarki. Z przepisów wynika , że bez opiekuna prawnego do lat 16 nie można podać żadnego lekarstwa chyba, że to jest stan zagrożenia życia.
Na obrady sesji o godzinie 1330 przybył radny Rafał Milewwki. (na sali obecnych 15 radnych). Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący p. J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych na przyjęciem informacji przedstawionej przez p. Sekretarz dotyczącej działalności służby zdrowia. Informacja została przyjęta jednogłośnie.
Ad 6.Sprawozdanie z prowadzenia działalności Miejsko –Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za rok 2006.
Przewodniczący p. J. Kozłowski poprosił kierownika M-GOPS p. Danutę Zaworską o przedstawienie informacji z działalności Miejsko –Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za rok 2006. Radny E. Berent zwrócił się by p. Zaworska nie czytała tej informacji gdyż otrzymali ją w materiałach. Mimo tej propozycji Przewodniczący p. J. Kozłowski poprosił p. Danutę Zaworską o przedstawienie w skrócie informacji . Przedstawiona informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu. Kończąc swoją wypowiedź, p. Zaworska zachęcała do przekazywania informacji o osobach potrzebujących pomocy. Przewodniczący p. J. Kozłowski podziękował za przedstawione zestawienie o które prosiły komisje. Nie było pytań, uwag do w/w informacji.
Przewodniczący p. J. Kozłowski poinformował, że w czasie komisji były tematy dogłębnie analizowane. Po czym przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych na przyjęciem przedstawionej informacji przez p. D. Zaworską. Informacja została przyjęta przy 14 głosach za i 1 głosie wstrzymującym.
Ad 7.Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych na rok 2008.
Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał dotyczących ustalenia stawek podatków i opłat w następujących sprawach:
a/ określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2008.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2008.
Po przedstawieniu projektu uchwały radny J. Bożko nadmienił , że przez 3 lata nie był podnoszony podatek, a teraz podnosimy o 11% jest to gwałtownym skokiem. Wnioskował by to było o 5-6 %, a nie od razu 11%.
Przewodniczący p. J. Kozłowski poinformował iż ogólnie średnia podwyżka jest o 11%, byśmy musieli określić w którym punkcie ma być ewentualnie mniej.
Z-ca Burmistrza p. Paweł Drzżdżewski poinformował, że temat podatków był szeroko omawiany na komisjach. Faktycznie jak się popatrzy przez trzy lata nie było zwyżek i teraz jest ta podwyżka 11 %. Jeśli patrzymy na podatki w gminach porównywalnych jak Kurszwica , Janikowo , Pakość to nasze podatki są ogólnie niższe . Wzrost podatku wiąże się też z większym wpływem do budżetu , większą możliwością realizacji inwestycji. Tendencja wzrostu podatków jest nie tylko w naszym powiecie ale jest ogólno krajowa ma to wpływ na większe możliwości pozyskania środków unijnych. Podkreślił, że mniejszy wzrost to mniejsze wpływy i mniejsza możliwość realizacji inwestycji planowanych w budżecie.
Radny J. Bożko stwierdził, że to rozumie ale ma takiego kaca moralnego, że przez trzy lata nic nie podnosiliśmy, a teraz taki skok. Rozumie, że muszą być wpływy do budżetu ale ten skok jest za duży. Przewodniczący J. Kozłowski podziękował radnemu za wypowiedź, poinformował, że wniosek będzie przegłosowany, zapytał czy są inne wnioski. Radni nie zgłosili kolejnych wniosków. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad wnioskiem radnego J. Bożko w sprawie zmniejszenia podatku od nieruchomości do wartości 6 % wzrostu w porównaniu z roku ubiegłego„za „ opowiedział się 5 radnych, przeciwnych było 7 i 2 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że wniosek został przez radnych odrzucony.
Radny R. Pitera zapytał p. Skarbnik czy trzy lata temu mieliśmy podatki na tym samym poziomie co teraz. Jego zdaniem były podwyżki o stopień inflacji, upewniał się, chyba dobrze pamięta iż jakieś kosmetyczne podwyżki były.
Skarbnik p. J. Kowalska opowiedziała, że jeśli chodzi o podatek od nieruchomości to od 2-3 lat nie był podnoszony, na prośbę radnych z uwagi na trudną sytuację przedsiębiorców natomiast w podatku rolnym i od środków transportowych faktycznie były zmiany kosmetyczne.
Radny Tadeusz Maciejczyk podkreślił iż na komisjach były podatki szeroko dyskutowane. Cieszy troska kolegów radnych, że patrzą na to w taki sposób. Jest płatnikiem i będzie płacił w tym roku więcej. Zwrócił się z prośba aby jednak spróbować z jakąś większą determinacją oszczędzać. Nie tylko na zasadzie fiskalizmu pozyskiwać pieniądze, ale by nie wydawać pieniędzy w sposób nie uzasadniony, aby wypływ ograniczyć. Zachęcał by spowodować debatę na komisjach by spojrzeć całościowo na nasze wydatki.
Wywoływanie uchwał podnoszących podatki nie stanowi większego problemu, a oszczędzanie jest o wiele większą sztuką. Każdy zaoszczędzony pieniądz to jest metr chodnika więcej i tak dalej. Jego zdaniem jest sytuacja idealna jak będzie uchwalany budżet.
Nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych nad projektem w/w uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na rok 2008.
Uchwała Nr XV/106 /2007 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2008 została przyjęta przy 10 głosach „za”, przeciwnych było 3 i 2 wstrzymało się od głosu( głosowanie przeprowadzono dwukrotnie z uwagi na niezgodność głosów). Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta. Stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
b/ obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr XV/107/ 2007w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008 została przyjęta przy głosach 13„za” i 2 głosach przeciwnych. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta. Stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu
c/ ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2008.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2008.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XV/108/ ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2008 została przyjęta przy 14 głosach „za” 1 „wstrzymującym”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta. Stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a / zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Skarbnika Gminy p. J. Kowalska o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian do Uchwały Nr V/33/2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007.
Po przedstawieniu w/w projektu przez p. Skarbnik Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski podkreślił, że nie ma uwag, zapytań ponieważ były projekty uchwał omawiane na posiedzeniu komisji i wszelki wątpliwości wyjaśniono. Po czym przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała XIV/109/2007 w sprawie zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007 została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu
b/ ustalenia cen za usługi komunalne.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne.
Po przedstawieniu projektu uchwały Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusje i dodał , że wzrost nastąpił w wyniku opłat za ochronę środowiska, którą musimy odprowadzić do budżetu marszałkowskiego do 75 zł , wzrost nastąpił o 60 zł na ten cel. Dodał iż nasze wysypisko będzie funkcjonowało jeszcze przez dwa lata, a potem w ramach programu wywozu nieczystości i spalania śmieci. Najbliższe wysypisko będzie znajdowało się w Mątwach i w Giebni. To jest spowodowane tym by część śmieci była segregowana, a część spalona. Obawy są takie, że przybędzie dzikich wysypisk w związku ze wzrostem cen za przyjęcie śmieci na wysypisko . Jeśli będziemy wywozić do Inowrocławia dojdzie większy koszt za transport. Po tych informacjach nie było chętnych do zabrania głosu. Nie zgłoszono uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XV/110 /2007 w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne została przyjęta przy 14 głosach „za” i 1 głosie ”przeciwnym”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta. Stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu
c/ trybu udzielenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie trybu udzielenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XV/111/2007 w sprawie trybu udzielenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008 została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie . Stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
d/ realizacji inwestycji pn. ”Modernizacja Rynku w Gniewkowie wraz z przyległymi ulicami: Dworcową, Sobieskiego, Kościelną, Podgórną i Zamkową.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie realizacji inwestycji pn. ”Modernizacja Rynku w Gniewkowie wraz z przyległymi ulicami: Dworcową, Sobieskiego, Kościelną, Podgórną i Zamkową.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XV/112/2007 w sprawie realizacji inwestycji pn. ”Modernizacja Rynku w Gniewkowie wraz z przyległymi ulicami: Dworcową, Sobieskiego, Kościelną, Podgórną i Zamkową została przyjęta przy 14 głosach „za” 1 głosem „wstrzymującym”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził , że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
e/ sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Skalmierowicach.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Skalmierowicach.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było chętnych do zabrania głosu. Nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XV/113/ 2007 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Skalmierowicach. została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
f/ sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Szadłowicach.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Szadłowicach. Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XV/114/2007 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Szadłowicach. została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
g/. zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.(projekt uchwały wprowadzony na wniosek radnych i burmistrza)
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała nr XV/115/2007 w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007 została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
h/ uchwalenia Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008. Po przedstawieniu projektu uchwały w dyskusji zabrał głos radny R. Milewski podkreślił, że ten program bardzo ładnie brzmi. Generalnie chodzi by ten program nie został na papierze a został realizowany. Mieszkańcy Suchatówki utworzyli drużynę. Współtworzą drużynę miedzy sołecka w siatkówkę zainteresowanie jest duże, ale generalnie jest problem z dojazdem. Zapytał czy w ramach konkursu by nie można znaleźć środków na dojazdy. W programach generalnie chodzi o zrównanie szans szczególnie środowisk wiejskich. Przypomniał iż mieli drużynę piłki nożnej, którą przed trzydziestu laty utworzył p. T. Maciejczyk . W Suchatówce nie ma boiska do piłki, korzystali z boiska w Markowie, ale tam nie ma klimatu do gry. Od dłuższego czasu starają się by przejść do Suchatówki ale nie mogą bo boiska nie ma. Skierował słowa do Komisji Oświaty, Sportu (...) by poczynić starania i znaleźć pieniądze na budowę boiska. Próbowali we własnym zakresie zrobić boisko, ale nie mogą z niego korzystać bo grunt jest taki , że ta piłka nie chce się kulać. Podkreślił, że Stowarzyszenie w Suchatówce działa prężnie. Jego zdaniem jest to jedno z lepszych stowarzyszeń. Ilość pozyskanych środków przekroczyła 100 tys. zł. Chcą swoim działaniem objąć sąsiednie sołectwa, nie mogą działać, bo nie mają świetlicy. Dodał, że jeśli ta drużyna Omega Markowo-Suchatówka „umrze” to będzie porażką do radnych. Drużyny, z Lipia, z Kijewa i Kawęczyna chcą grać, oni grają tylko kwestia dojazdów. W niektórych gminach jest BUS, który dowozi sportowców. To przekłada się na rozwój sportu.
Przewodniczący J. Kozłowski poinformował, że wpłynęło pismo z Suchatówki w sprawie budowy boiska, drogi, świetlicy. Jedynym warunkiem by te inwestycje były realizowane by musiały się znaleźć w budżecie na rok 2008. Na ten temat będzie dyskusja nad przyszłorocznym budżetem. W budżecie jest tak, że bilans musi wyjść na zero. Jak przeznaczymy na jedną inwestycję środki i nie będzie pokrycia budżetowego z pożyczek to musimy zrezygnować z realizacji innej? Sprawa funkcjonowania stowarzyszeń, które powstały na terenie naszej gminy ten program jest po to by ułatwić działalność tym stowarzyszeniom. Przy podejmowaniu uchwał odnośnie tych stowarzyszeń była mowa, że programy będziemy zatwierdzać pod warunkiem,że stowarzyszenia będą pozyskiwać środki z zewnątrz by te inwestycje realizować, bo nasz budżet nie będzie stać. Podkreślił, iż znamienna była wypowiedź radnego T. Maciejczyka mówiąca o oszczędnościach. Wypowiedzi radnego Milewskiego są zasadne, ale one wiążą się z finansami.
Radny T. Maciejczyk apelował by wziąć pod uwagę te sołectwa, o których p. Milewski mówił te” biedniejsze” i nowo powstałe sołectwo, o które apelowała p. sołtys by o nich nie zapominać. Nasza gmina dość proporcjonalnie jest nasycona ilością potrzeb , to jest porównywalne.
Radny P. Stefański zwrócił uwagę iż jest wieś biedna po pegerowska , oni postawili na sport , jest liderem w piłce nożnej , ma na myśli „Kometę” Więcławice . Tam świetlicy nie ma i działają mieszkańcy świetnie. Nie mają możliwości wybudowania świetlicy. O tej wsi też nie powinniśmy zapominać. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że dyskusja wyszła trochę poza ramy projektu uchwały, dotyczyła budżetu. Poprosił o dalsze pytania dotyczące w/w projektu uchwały. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr XV/116/2007 w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008 została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu
i / ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych
Uchwała Nr XV/117/ 2007 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu
d/ Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku motywacyjnego i funkcyjnego, szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli, za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku motywacyjnego i funkcyjnego, szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli, za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.
Po przedstawieniu projektu uchwały nie było uwag, zapytań. Przewodniczący J.Kozłowski poinformował , że uchwała została uzgodniona ze związkami zawodowymi po czym przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr XV/118/2007 w sprawie Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku motywacyjnego i funkcyjnego, szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli, za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego. została przyjęta przy 15 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu
Ad 9.Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków interpelacji.
Radny E. Berent w imieniu mieszkańców osiedla Pająkowskiego zwrócił się o naprawę ulic osiedlowych są one bardzo zniszczone, proszą by to wziąć do budżetu w przyszłym roku. Od ulicy Pająkowskeigo położyć, chociaż cienką warstwę asfaltu na ten podkład betonowy.
Prezes PK ”Gniewkowo”p. M. Biogdanowicz odpowiedział, że jest to teren gminy i jeśli gmina da środki na remont chodnika to zrobią. Był na tym terenie i naprawy nie wiele pomogą tam by trzeba było zrobić chodnik i to by było najtaniej.
Z-ca Burmistrza poinformował, że problem jakości chodników znany był wcześniej, ta sprawa ciągnie się latami. Wszystko zależy od ilości środków przeznaczonych w budżecie. Większość środków jest przeznaczona na centrum, powrócimy do tematu przy omawianiu budżetu na rok następny.
Radna G. Paul przypomniała iż na jednej z poprzednich sesji zwracała się o rozmowę p. Burmistrza z p. Miklasem na temat osiedla, czy taka rozmowa była prowadzona , jaki jest skutek.
Pan P. Drzażdżewski poinformowała, że taka rozmowa była prowadzona ale rezultatów nie . Deklarował, iż odpowiedź da na piśmie.
Rady R. Milewski zwrócił się do Prezesa PK o informację, gdyż początku roku mówimy o połączeniu wodociągu od Wierzchosławice z wodciągiem z Gniewkowa, jest potrzeba niewielkiego odcinka wodociągu długości około 120 metrów co pozwoli na oszczędności jak będziemy korzystać z naszej wody. Zapytał czy są plany na połączenie tych wodociągów.
Pan M. Bogdanowicz odpowiedział, że to zależy od środków Gminy. Budowa wodociągu jest zadaniem własnym gminy. Jak będą środki to nie będzie żadnego problemu. Dodał, iż jest możliwość połączenia po modernizacji, a czy jest w teraz możliwość da odpowiedź.
Radny J. Bożko poruszył sprawę naprawy wiaty autobusowej przy dworcu PKP odjeżdża dużo autobusów, korzysta kilkaset osób, zapytał czy ta wiata należy do nas.
Pan P. Drzażdżewski odpowiedział iż wiata należy do nas i trzeba będzie ją naprawić. Potrzebna jest szczególnie przy takie pogodzie jest to miejsce najczęściej uczęszczane.
Radny R. Pitera wrócił do sprawy Ośrodka Kultury, który ma być użytkowany przez policję i prosił o pisemna informację jak to ma być, jakie są plany i jak to będziemy realizować.
Radny T. Maciejczyk zapytał o sprawę przejazdu od Inowrocławskiej 1 do ul. Wołowej. Jaki jest stan na dzień dzisiejszy.
Pan P. Drzażdżewski poinformował, że w tej sprawie są umówieni na rozmowę jutro. Wystąpił z pismem do Starosty o postawienie znaku o zakazie wjazdu o dużym tonażu. Odpowiedź nie była jednoznaczna, motywowano, że jest tam dojazd do przedsiębiorstwa, droga jest w części drogą prywatną. Planuje zwołać jeszcze jedno spotkanie wszystkich zainteresowanych by rozwiązać ten problem. Jedno z rozwiązań by mogło być utwardzenie tej drogi by transporty nie wpływały negatywnie na znajdujące się tam budynki. Właściciel przedsiębiorstwa by mógł partycypować w utwardzeniu tej drogi. Sytuacja, jaka dzisiaj jest nie pozwala, aby samochody o bardzo dużym tonażu tam wjeżdżały z uwagi na bliskość budynku, jest problem wjazdu. Postawienie znak ograniczy ruch koło budynku przy Inowrocławskiej 1.
Zdaniem radnego T. Maciejczyka znak chyba nie rozwiąże sprawy. Właściciel ma swoje racje, poprzedni właściciel miał wjazd od ul. Toruńskiej. Podkreślił, że budynek jest piękny, zabytkowy utrzymywany przez wspólnotę mieszkaniową. W imieniu właściciela i ludzi tam mieszkających prosił by tą sprawę załatwić w sposób zadawalający, dodał, iż sam nie ma pomysłu na załatwienie tej sprawy.
Pan P. Drzażdżewski stwierdził, że sprawa jest trudna. Ustawienie znaku ograniczy rozwój przedsiębiorstwa, a z drugiej strony brak powoduje niszczenie budynku. Być może planowane spotkanie pomoże znaleźć rozwiązanie wyjścia z tej trudnej sytuacji.
Radny T. Maciejczyk poinformował, że nie bardzo zgadza się z treścią artykułu zamieszczonego w „Gniewkoramie” z otwarcia przedszkola w Suchatówce. Jeśli poseł Filar zabiera głos i apeluje do radnych, żeby nie byli przeciwko takim inicjatywą to jego zdaniem to jest zwyczajne nadużycie i manipulacja, bo nikomu nie chodziło by inicjatywę utrącić. Wszyscy byli zgodni, że to jest inicjatywa szczytna i chwalebna, a tym co byli przeciwko chodziło o dyscyplinę budżetową. Pan profesor Filar opinie sobie wyrobił na podstawie z czyjegoś fałszowanego poglądu, to jest niesprawiedliwe dla Rady Miejskiej.
Przewodniczący J. Kozłowski dodał i należy przypomnieć, że chodziło o procedurę i formę powstania tej inicjatywy, a nie o samą inicjatywę. Rada Miejska zrobiła ukłon w stronę stowarzyszenia- inicjatywy w Suchatówce, mimo, że pewne procedury być może zostały złamane macie to państwo dla dobra dzieci, dla środowiska. Taka informacja, jaka pojawiła się w prasie nie jest zgodna z inicjatywą naszej rady. W związku z tym, że nie było więcej chętnych do zabrania głosu punkt dziewiąty został zamknięty i Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do realizacji następnego punktu porządku obrad.
Ad 10.Wolne głosy, wnioski.
Mieszkaniec Gniewkowa p. Marian, Kubicki zwrócił uwagę, iż w prasie była zamieszczona mapka dotycząca programu operacyjnego i zauważył, iż na niej nie było Gniewkowa chodzi o to, że jak będą jakieś pieniądze to nas to ominie. Czy było coś w robione byśmy byli umieszczeni.
Z-ca Burmistrza odpowiedział, że tak samo byli z szokowani, że na tej mapce nie ma Gniewkowa. Zanim to się ukazało wielokrotnie odwiedzali urząd marszałkowski, sam wręczał wice marszałkowi listę projektów indywikatywnych, które były przygotowane przez Gminę Gniewkowo. W poniedziałek miało miejsce spotkanie z p. marszałkiem i dyrektorem ds. rozwoju regionalnego w sprawie umieszczenia na liście indywikatywnej projektów przygotowanych przez Gminę Gniewkowo . Jest wstępna akceptacja by umieścić projekt rozdziału kanalizacji, modernizacji oczyszczalni ścieków. Czynią starania by projekt wartości 15 mln zł żeby został umieszczony na liście. Po umieszczeniu na liście projekt ten będzie omawiany, będą konsultacje społeczne.
Sołtys wsi Suchatówka p. Łucja Zagórska poinformowała, że mieszkańcy Suchatówki się dowiedzieli, że w przyszłorocznym budżecie jest wykreślona kanalizacja. Zwróciła się do Burmistrza do radnych, aby wzięli pod uwagę teren wsi. O tą kanalizację starają się od 1991 roku i myśli, że się doczekają w przyszłym roku.
Z-ca Burmistrza p. Drzażdżewski wyjaśnił, że kanalizacja Suchatówki jest przewidziana na rok 2009 podyktowane to jest tym, że działania, które maja być realizowane jeśli chodzi o rozdział kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Sprawy związane z przebudową ulic i kanalizacji to wpływa w sposób znaczący na funkcjonowanie na oczyszczalni jest to zadanie priorytetowe w pierwszej kolejności do rozwiązania. Jest to przedstawione do projektu budżetu, jak będzie uchwalone okaże się na komisjach.
Pani Ł. Zagórska zwracając się do Burmistrza stwierdziła, ciągle są jakieś przeszkody w realizacji. Poprzednia rada też przesuwała, bo były inne priorytety. Nie wie czy doczekają się do roku 2020 z tego wynika, że chyba nie bo ciągle jest przesuwany termin ujęcia Suchatówki do realizacji.
Pan P. Drzażdżewski odpowiedział, że burmistrz przygotowuje projekt budżetu jest to tylko propozycja burmistrza, a decyzja leży w rękach rady. Radni decydują, które zapisy zostawić, a które wykreślić.
Sołtys wsi Ostrowa p. Teresa Mitaszka zwracając się do radnego powiatu poinformowała, iż ma zapewnienie, że w Ostrowie przy transformatorze dwa drzewa będą usunięte do końca listopada, do tej pory nic się nie dzieje w tej sprawie, a listopad się kończy. Wskazała na zagrożenie, jakie istnieje przy wichurze, jedno z tych drzew jest puste i może runąć, skutki mogą być różne.
Radny Powiatu p. Longin Marciniak odpowiedział iż ma zapewnienie, że te drzewa będą usunięte. Zobowiązał się, że do końca roku to będzie zrobione.
Przewodniczący J. Kozłowski przy okazji interwencji w sprawie drzew prosił o interwencję w sprawie realizacji chodnika w Wierzchosławicach, z naszej strony ze zobowiązania żeśmy się wywiązali dokumentacja została zrobiona , jakaś inwestycja była poczyniona.
Następnie p. T. Mitaszaka zwróciła się o umieszczenie w budżecie na rok przyszły ogrzewania w świetlicy w Ostrowie. W tej świetlicy odbywają się wybory, tam jest bardzo zimno. Ogrzewają farelami i ponoszą duży koszt z tego tytułu. Nadmieniła, że nie mają placu zabaw, boiska więc całe życie toczy się w tej świetlicy. Prężnie działa koło gospodyń ale tam jest teraz 60, kwiaty nie mogą stać bo marnieją, w takich warunkach nie można prowadzić żadnej działalności.
Sołtys wsi Gąski p. Zdzisława Muzyka korzystając z obecności radnego powiatowego zapytała o drogę Lipie – Modliborzyce i w Gąskach od skrzyżowania( od szkoły) do kościoła kiedy będą robione gdyż są bardzo zdewastowane. Podkreśliła, że żal patrzeć na te dzieci idące do szkoły w czasie opadów, są ochlapane, trudno im przejść bezpiecznie szczególnie jak są wywożone produkty rolne w okresie jesiennym.
Radny Powiatu p. L. Marciniak.poinformował, że powiat złożył sześć wniosków strategicznych do marszałka i żadna droga nie została ujęta w planie przebudowy dróg. Zarząd Powiatu wspólnie z radą podjęli decyzję by zrobić 40 km dróg powiatowych w przyszłym roku. Tym planem objęto następujące drogi z naszego terenu Murzynno - Wonorze odcinek 700 metrów, Murzynno – Klepary 722 metry, Murzynno – Żyrosławice 371 metrów, Parchanie – Gąski ( droga koło kościoła) 600 metrów będzie też ścinane pobocze, Chrząstowo – Wielowieś odcinek jednego kilometra. Kwota planowana na te naprawy kompleksowe to 436 tys. zł. to są pieniądze powiatu. Podkreślił iż mogą zrobić więcej jeśli by samorząd dołożył 400 tys. zł to by było zrobione o wiele więcej. Przyjęto założenie, że ta naprawa wystarczy na około 6 lat. Odcinki, które się nie będą nadawały do naprawy powierzchniowej, będą robione tradycyjnie. Jest ekipa remontowa, która będzie naprawiać dziury, ścinać drzewa będą. Na razie ekipa ścinana w Inowrocławiu, przewidziana jest droga Wierzchosławice – Ostrowo, Inowrocław – Cierpice. Natomiast, jeżeli zajdzie potrzeba to te dwa drzewa w Ostrowie będą ścięte wcześniej, bo ekipa wejdzie dopiero w marcu.
Przewodniczący J. Kozłowski podziękował za wypowiedź radnemu powiatu i stwierdził iż wątpi by była możliwość wyasygnowania kwoty 400 tys. zł na drogi powiatowe, a mamy kłopot z naszymi drogami, chodnikami być może mniejszą kwotę, ale tak dużą to na pewno nie.
Radny J. Bożko poruszył kwestię informacji podanej w prasie, że źle żeśmy powołali kierownika USC, zapytał czy akty małżeństwa są ważne czy nie prawnie zawarte. Mieszkańcy naszego miasteczka są tym zainteresowani.
Sekretarz Gminy p. B. Pęczkowska poinformowała, że sprawa powołania zastępcy Kierownika USC nie jest wyjaśniona do końca ponieważ u nas to nie jest nowy etat. Osoba ta prowadzi inne sprawy między innymi dowody osobiste, nie była zatrudniona w momencie powołania, a pracowała od lat. Urząd Wojewódzki Wydział Spraw Obywatelskich wystosował pismo do wszystkich jednostek aby te osoby wstrzymały się od podpisywania decyzji, udzielania ślubów do czasu wyjaśnienia tej sprawy bo to jest sprawa ogólnopolska. Na razie na temat ważności udzielonych ślubów w związku z pełnieniem funkcji przez tego Pana nie ma.
Przewodniczący J. Kozłowski podziękował, za odpowiedź i dodał iż na razie możemy spać spokojnie.
Radny T. Maciejczyk podziękował radnemu L. Marciniakowi za przekazane informacje ponieważ na początku kadencji nie było nic. Może faktycznie należałoby spróbować i wspólnym wysiłkiem jakieś inicjatywy zrealizować i jakieś dziury połatać.
Radna L. Lewandowska podziękowała Pani Sołtys z Zajezierza i złożyła gratulacje gdyż mieszkańcy są mądrymi, rozsądnymi ludźmi, rozmawiała z niektórymi. Podpisami się na petycji do urzędu w sprawie przebiegu drogi i okazało się, że konkretnie to chcą drogę, a nie ma znaczenia jej przebieg. Dodała iż może podać nazwiska osób, które podpisały i zmieniły zdanie np. p. Bajerowski.
Przewodniczący J. Kozłowski podał planowane sesje w miesiącu grudniu będą dwie sesje. Pierwsza sesja będzie w dniu 19 grudnia o godzinie 1400, a druga 27 grudnia godzina będzie ustalona kończąca ten rok. Zwrócił się z prośbą do przewodniczących komisji, ponieważ ta pierwsza sesja będzie dotyczyła uchwalenia budżetu na rok 2008 by spotkali się dodatkowo we własnych gronach i omówili kwestie dodatkowo oprócz wspólnych komisji. Druga sesja będzie dotyczyła informacji o działalności rady, komisji i burmistrza.
Pan Longin Marciniak poruszył sprawę konserwacji kanału na odcinku jeziora w Zajezierzu do wlotu oczyszczalni. Górny odcinek jest wyczyszczony woda będzie spływać, a dolny jest zamulony i trzeba by go zrobić. Przypomniał o naprawie przepustu, który miał być zrobiony na wiosnę na drodze gminnej za oczyszczalnią ścieków. Ten przepust jest około 70 cm wyżej od dna rowu i to blokuje wodę. Prosił by to jak najszybciej zrobić, bo poziom wody jest niski, a na wiosnę będzie problem.
Pan Julian Bajerowski zwrócił się o założenie barierki na kanale przy cmentarzu w Murzynnie.
Po czym poruszył kwestię zamieszczenia informacji w internecie z Urzędu Miejskiego w Gniewkowa, szukał i nie mógł znaleźć takiej strony.
Zauważył, iż ostatnio „Gniewkorama” jest inna, jego zdaniem to jest biuletyn informacyjny Gminy i centrum, a innych wiadomości nie ma.
Pan P. Drzażdżewski poinformował, że strona internetowa funkcjonuje prężnie. Jeśli chodzi o gazetę to opinie są różne. W rozmowach jest opinia, że się podoba. Zawarte są informację z działalności gminy, jednostek pomocniczych z terenu gminy, stowarzyszeń, informacje z sesji .
Sołtys wsi Zajezierze p. Stanisława Weres poruszyła sprawę mostu na kanale Fryderyka. Podkreśliła, iż dziury są takie, że nie można przejechać samochodem, nie można wyminąć ani objechać tych wyrw. Tam mieszkają starsze osoby i jak zamarznie to trudno będzie się przedostać na drugą stronę. Zapytała czy to będzie zrobione , jakoś zabezpieczone. Zwróciła się by wyrównać, chociaż kamieniem by nie doszło do tragedii.
Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jutro pojedzie pracownika, aby rozeznać jak to zrobić by nie doszło do nieszczęśliwego wypadku.
Zdaniem p. J. Bajerowskiego coś długo urząd się zajmuje tym przepustem, na wiosnę na sesji to poruszył. Prosił by to było jak najszybciej zrobione. To trwa ponad pół roku chodzi o interwencję
Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jest to teren Nadleśnictwa, to nie jest odłożone na półkę cały czas się tym zajmują.
Radny R. Pitera powrócił do sprawy z poprzedniej sesji, na której mówił o zaproszeniu redaktorów „Gniewkoramy” na sesję by im podziękować i p. Przewodniczący informował, że zapraszał ich ale odmówili. Rozmawiał , z p. Skoblewskim i Przewodniczący im mówił , że zaprasza ich na wolne głosy, wnioski by mogli się wypowiedzieć i oni nie przyszli.
Przewodniczący J. Kozłowski wyjaśnił, że zapraszał na sesję tylko mówił, że głos mogą zabrać w tym punkcie.
Pan Longin Marciniak zabrał głos odnośnie „Gniewkowramy” w ostatnim numerze tej starej Gniewkoramy napisał artykuł o który został poproszony na temat wyborów pisał z jakiego ugrupowania startował. W tym nowym odcinku napisano , że radni „śpią” nie raczą nic napisać. Podkreślił , że nie będzie wypowiadał się za innych , czuje się trochę obrażony takim stwierdzeniem bo on napisał. Występował do starych władz Gniewkoramy miało to być sprostowane ale do tej pory nie było nic.
Pan P. Drzażdżewski wyjaśnił iż ten artykuł odnośnie radnych i komisariatu policji był publikowany przez stary skład „Gniewkoramy”. Podkreślił , że stary skład sam zrezygnował z pracy, nikt ich nie szantażował. Trudno tłumaczyć , komentować dlaczego taką podjęli decyzję.
Przewodniczący J. Kozłowski powtórzył słowa z sesji na której mówiono o „Gniewkoramie”. Stwierdził, że dobrze, iż takowe dyskusje trwają. Na pewno przyjdzie taki czas, że pewna część redaktorów ze starego składu wróci i być może powróci do starego stylu. Do krytycznych słów na pewno znajdzie się miejsce w tej nowej „Gniewkoramie”, właściwie mieszkańcy będą decydowali, będą się chcieli wypowiedzieć czy też nie i jakie będzie spełniała funkcje. Najważniejsze , że część informacyjna jest spełniona, czy pojawią się polemiki będzie zależało od składu redakcyjnego i nas wszystkich.
Pan Bajerowski wskazywał iż to jest napisane w nowej.
Pan P. Drzażdżewski wyjaśnił iż ta nowa Gniewkorama była redagowana przez stary skład.
Radny Pitera podkreślił iż chodzi o wypowiedź.
Pan Marian Kubicki korzystając z okazji poinformował, że koło wędkarskie 10 lutego 2008r. będzie miało zebranie sprawozdawczo – wyborcze i wszystkich serdecznie zapraszał na zebranie, by posłuchać co mówią ludzie o pracy radnych, burmistrza by poprawić sytuację dotyczącą kanałów, wysłuchać z jakimi problemami się borykają. Jego zdaniem to co się dzieje na tych kanałach to woła o pomstę do nieba. Zapraszał do wzięcia udziału w zebraniu chociażby na sytuacje jaka miała miejsce, chodzi o przyduchę, rozmowy były już przeprowadzone, myśli że z burmistrzem dojdą do konsensusu i w końcu sprawę wyjaśnią. Problem polega na tym, iż nie ma winnego sytuacji na skutek, której nastąpiła przyducha. Mówi o tym mając na uwadze kanały, zwrócił się o ich oczyszczenie. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do realizacji następnego punktu porządku obrad.
Ad 11. Zamknięcie. obrad.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej p. Janusz Kozłowski zamknął obrady XV sesji Rady Miejskiej o godzinie 15 30.
Podpisał (-) Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozłowski
Protokolant
Maria Graczyk
Wykaz podjętych uchwał na XV sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie odbytej w dniu 27 listopada 2007 roku.
1.Uchwała Nr XV/106 /2007 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2008.
2. Uchwała Nr XV/107/ 2007w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na rok 2008 .
3.Uchwała Nr XV/108/ ustalenia wysokości podatku od środków transportowych na rok 2008.
4. Uchwała XIV/109/2007 w sprawie zmian do Uchwały Nr V/33/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2007.
5.Uchwała Nr XV/110 /2007 w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne.
6.Uchwała Nr XV/111/2007 w sprawie trybu udzielenia dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych z budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008
7.Uchwała Nr XV/112/2007 w sprawie realizacji inwestycji pn. ”Modernizacja Rynku w Gniewkowie wraz z przyległymi ulicami: Dworcową, Sobieskiego, Kościelną, Podgórną i Zamkową.
8 Uchwała Nr XV/113/ 2007 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Skalmierowicach.
9.Uchwała Nr XV/114/2007 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Szadłowicach.
10. Uchwała nr XV/115/2007 w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007
11.Uchwała Nr XV/116/2007 w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008
12.Uchwała Nr XV/117/ 2007 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie.
13.Uchwała Nr XV/118/2007 w sprawie Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku motywacyjnego i funkcyjnego, szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli, za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.
Zestawiła Maria Graczyk