Protokół Nr III/2010
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 29 grudnia 2010r. w sali Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie.
Ad.1 Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1100 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 15 radnych , co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Ad 2.Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom.
Następnie Przewodniczący Janusz Kozłowski zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi, bądź propozycje zmian do porządku obrad. W związku z tym, że nie było uwag - Przewodniczący Janusz Kozłowski przeprowadził głosowanie jawne w obecności 15 radnych nad przyjęciem porządku obrad z naniesionymi zmianami.
Przewodniczący Janusz Kozłowski stwierdził, że porządek obrad ostał przyjęty jednogłośnie ( 15 głosów „za”).
Przyjęty porządek obrad:
Część robocza -godz. 1100 Łącznica Kulturalna ul.Dworcowa 5 w Gniewkowie
a) Zmiany budżetu na rok 2010:
-projekt uchwały przedstawi Skarbnik Gminy –p. Dorota Rutkowska,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
b) Ustalenia cen za usługi komunalne :
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
c) Rozpatrzenia skargi :
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
d) Zatwierdzenia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2011 :
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
e) Trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, szkół, placówek oświatowych i placówek oświatowych specjalnych prowadzonych na terenie gminy Gniewkowo przez inne niż gmina Gniewkowo osoby prawne i osoby fizyczne , a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania :
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
Część uroczysta godz. 1400 Łącznica Kulturalna ul.Dworcowa 5 w Gniewkowie
Ad 3.Przyjęcie protokołu z II sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół Nr II/2010 z sesji, która odbyła się w dniu 06.12.2010r. był wyłożony do wglądu w biurze Rady i radni mogli zgłaszać uwagi, zastrzeżenia do jego treści. Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał, czy ktoś z radnych chciałby obecnie zgłosić jakieś uwagi do tego protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski zaproponował odstąpić od czytania i przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja została przyjęta. Następnie przeprowadził głosowanie w obecności 15 radnych nad przyjęciem w/w protokołu, który zostały przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że protokół Nr II/2010 z dnia 06.12.2010r. został zatwierdzony i przyjęty bez uwag.
Ad.4 Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) Zmiany budżetu na rok 2010:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił Skarbnika Gminy- panią Dorotę Rutkowską . Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały , po czym wyjaśniła, że dodatkowo do zmian omówionych na posiedzeniu Komisji wprowadzono jeszcze inne korekty, konieczne z uwagi na koniec roku tj. dotyczące finansowania zadań ze środków pochodzących z budżetu UE( w § 6 w pkt 4 )- było 1 mln z l, a faktycznie będzie zaciągnięta kwota 686 tys. 480 zł . Zmiana dotyczy też § 7 ust. 1 ppktd , gdzie będzie również ta kwota oraz poręczenia Burmistrza była inna , a na koniec roku wyniosła 771 tys. 500 zł .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków.
Radna Borowska zgłosiła, że w otrzymanym projekcie ma inne dane , na co Przewodniczący Rady wyjaśnił, że wspomniane różnice były już wcześniej omawiane na posiedzeniu Komisji . Burmistrz dodał, że zmiany wynikają głównie z ustaleń czynionych na koniec roku , to takie zmiany „czyszczeniowe”.
Nie było więcej uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr III/20/2010 w sprawie zmiany budżetu na rok 2010 została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 15 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
b) Ustalenia cen za usługi komunalne:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego.
Kolejno, pan Kozłowski sprostował, że jednostka „Mg” podana w uchwale to megagram ,a nie megatona , jak podał Wiceprzewodniczący Rady , a następnie otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków.
Burmistrz poinformował, że niniejsza zmiana podyktowana jest wzrostem opłaty przez Urząd Marszałkowski , a nie wynika z kosztów funkcjonowania wysypiska .
Nie było więcej uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr III/21/2010 w sprawie ustalenia cen za usługi komunalne została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 15 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
c) Rozpatrzenia skargi:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski poprosił Z-cę Burmistrza –pana Pawła Drzażdżewskiego o przedstawienie przedmiotu skargi .Pan Drzażdżewski powiedział, że skargę złożyła pani Maria Świerczyńska do Starosty Inowrocławskiego , który zgodnie z właściwością – przesłał ją do Urzędu Miejskiego . Z-ca Burmistrza przedstawił radnym proces ustalania stanu technicznego mieszkania , kolejnych propozycji zamiany lokalu . Ostatecznie, lokatorka wyraziła zgodę na przejście do innego lokalu tj. do budynku nr 6 na Rynku . Jednak na remont mieszkania w Murzynku wyrazić zgodę musi wspólnota mieszkaniowa .
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Radny Pitera przyznał, że sprawa ta dość szczegółowo omawiana była na posiedzeniu Komisji , ale prosiłby , aby w przyszłości w dyskusji takiej brała też udział druga strona , by zaprosić stronę skarżącą , aby mogła „powiedzieć o swoich bólach”. Przewodniczący Rady przyjął tą uwagę do wiadomości , zapewniając, że tak w przyszłości będzie. Burmistrz dodał, że cały problem wynika z tego, że ta Pani rozebrała sobie strop na opał i w takiej sytuacji również pozostali mieszkańcy mogą mieć pretensje . Aby uniknąć w przyszłości takich stacji proponowano tej lokatorce przeniesienie do Skalmierowic , ale to są trudne rozmowy i trudna osoba. Pan Roszak zadeklarował gotowość pomocy w tej sytuacji . Jeśli taka będzie wola Rady – można organizować spotkania ,ale sprawa ta była załatwiana na bieżąco i teraz jest przez Radę rozpatrywana nie dlatego, że Starosta się zwrócił w tej sprawie, ale dlatego, że wpłynęła ona zgodnie z właściwością . Pan Pitera stwierdził, że w takim razie należało napisać , że ta Pani zdemontowała sobie dach .
Nie było więcej uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr III/22/2010 w sprawie rozpatrzenia skargi została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 15 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
d) Zatwierdzenia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2011:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego.
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków.
Radny Kopiszka zapytał o to , kto powołuje członków Komisji i ile trwa kadencja.
Odpowiedzi udzieliła pani Sekretarz , która przekazała, że członków powołuje Burmistrz , a kadencja nie jest ustalona , skład zmieniany jest według potrzeb zarządzeniem . Aktualnie istnieje również potrzeba dokonania zmiany składu, ponieważ z miejscowego Komisariatu odszedł policjant , który był członkiem Komisji. Radna Borowska zapytała o skuteczność „niebieskich skrzynek”, czy dzieci coś tam wrzucają , bo to jest trochę na zasadzie „powiedziała babka babce”, a problem narkomanii rośnie . Pani Borowska zapytała o odzwierciedlenie funkcjonowania tego rozwiązania. Pani Pęczkowska odpowiedziała, że dzieci z tego korzystają, choć może nie w dużej ilości , bo jednak wciąż obawiają się tego , że ktoś to może zauważyć. Komisja tego jednak nie analizuje, to zadanie psychologa, pedagoga i policji . Kwestie narkomanii są zgłaszane , ale oprócz prowadzenia świetlic, czy różnych form edukacyjnych – Komisja nie ma innych możliwości działań mających na celu zapobieganiu brania narkotyków . Działania w tym zakresie podejmowane są głównie w świetlicach poprzez kampanie, programy edukacyjne , ulotki, czy filmy. Burmistrz odniósł się do problemu dopalaczy , co do których Rząd podjął konkretne działania . Problemem są także dealerzy .Pan Roszak powiedział też, iż rozmawiał na ten temat z Komendantem Powiatowym Policji – panem Wawrzyniakiem , który przekazał mu , iż są podejmowane działania operacyjne , ale nigdy nie udaje się zlikwidować tego w 100% , ponieważ jak z tego rynku wypadają jedni, to wchodzą nowi. Niwelowaniu i ograniczaniu tego problemu służyć mogą jednak te świetlice. Radna Borowska stwierdziła, że jako członek Komisji Oświaty – uważa , iż Komisja winna zbadać tą sprawę dokładnie. Pani Borowska zapytała również o plany Komisji w zakresie organizacji wypoczynku dla dzieci w czasie ferii 2011 oraz o to , w jaki sposób będzie to robione.
Pani Pęczkowska wyjaśniła, iż do tego roku organizowano głównie krótkie formy wypoczynku , krótkie wyjazdy . Zajmowały się tym osoby, które prowadzą świetlice i z ich inicjatywy było to gównie robione . Nikt tego nie narzucał i korzystała z tego dość sporo dzieciaków . Na rok przyszły zaplanowano na takie działania trochę więcej środków i planuje się wysłać grupę ok. 15 dzieci na dłuższe wakacje . Chodzi przede wszystkim o grupę dzieci z patologicznych środowisk. Podobną formę działania stosuje też MGOPS -koszt wyjazdu 1 dziecka wynosił ok. 700 zł . Są to głównie dzieci ze szkół podstawowych i co roku jest to inna grupa.
Pani Borowska zapytała o organizacje półkolonii w czasie ferii. Pani Pęczkowska przyznała, że tym się nie zajmowano, ponieważ wypoczynek letni jest tańszy , a dzieci bardzo często przysyłane są przez rodziców „tak jak stoją” , więc dochodzi kwestia wyposażenia ich w podstawowe artykuły. Wypoczynek zimowy jest droższy , a środki są ograniczone.
Zdaniem radnej Borowskiej półkolonie w szkołach nie muszą być drogie, a byłyby dużym odciążeniem . Radna zapytała o kryterium wyboru grupy dzieci na wyjazd letni oraz o to, kto będzie organizatorem wyjazdu. Pani Sekretarz odpowiedziała, że nie jest to jeszcze ustalone . W Komisji są przedstawiciele różnych środowisk z odpowiednią wiedzą , najwięcej informacji o takich dzieciach przekazuje MGOPS . Pani Kierownik zna te rodziny , informacje pozyskuje się także ze szkół . Pani Pęczkowska uznała, że te kwestie winny być ustalone w I kwartale nowego roku. Radna Borowska jeszcze raz zadała pytanie o organizatora wyjazdu , na co pani Sekretarz odpowiedziała, że Urząd zajmie się wyborem jednostki , która będzie miała najkorzystniejsze warunki . Realizował będzie Urząd, ale wykonawcą będzie konkretna firma. Pani Borowska zasugerowała, że można byłoby zabrać więcej dzieci , gdyby tym zajęło się np. jakieś stowarzyszenie. Radna zadeklarowała przy tym swoją pomoc, bo potrafi to robić , ma odpowiednie doświadczenie i kontakty. Pani Pęczkowska zapewniła, że ta propozycja zostanie rozważona i bliżej okresu realizacji będą prowadzone rozmowy na ten temat.
Radny Smoła zapytał o sporą różnicę w punkcie 3 w porównaniu z rokiem 2010. Pan Smoła zapytał, czy oznacza to, że czegoś zabraknie w przyszłym roku. Pani Pęczkowska wyjaśniła, że środki z tej pozycji przesunięte zostały do punku 5 . Do tej pory dużo było zakupów ,a teraz planuje się tego mniej , ale świetlice będą funkcjonowały tak samo.
Nie było więcej uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr III/23/2010 w sprawie zatwierdzenia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2011 została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 15 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
e) Trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, szkół, placówek oświatowych i placówek oświatowych specjalnych prowadzonych na terenie gminy Gniewkowo przez inne niż gmina Gniewkowo osoby prawne i osoby fizyczne , a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania :
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Nie było uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 15 radnych.
Uchwała Nr III/24/2010 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, szkół, placówek oświatowych i placówek oświatowych specjalnych prowadzonych na terenie gminy Gniewkowo przez inne niż gmina Gniewkowo osoby prawne i osoby fizyczne , a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 15 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Ad 5 .Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków , interpelacji .
Jako pierwszy głos zabrał radny Stefański , który poruszył kwestię wypadków na krajowej „15-tce” z nieznanymi sprawca , którzy uciekają z miejsca zdarzenia. Radny wskazał na potrzebę atrap, kamer na odcinkach , gdzie zdarza się to często (Szadłowice, Wierzchosławice, Suchatówka) .
Burmistrz odpowiedział, że nowe przepisy o ruchu drogowym mówią o wykluczeniu atrap. Pan Roszak zapewnił, że prowadzi rozmowy , by w Suchatówce, czy przy przystanku w Wielowsi, Wierzchosławicach – zamontowane były oryginalne , normatywne fotoradary . Trwają rozmowy w sprawie zakupu tzw. „suszarki” , z której korzystałaby zarówno policja , jak i straż miejska . Był także pomysł zakupu tych „przenośnych śmietników”. Aktualnie rusza modernizacja obiektu przy ul.Piasta i do czerwca ma to być zrobione i przeniesiony zostanie tam system monitoringu . To wiązało będzie się z pewnymi kosztami, a do tego planuje się też kilka kolejnych kamer. Z realizacją zadania zgłoszonego przez radnego Stefańskiego może być problem techniczny w kwestii przesyłu sygnału , do tego potrzebne są odpowiednie urządzenia . W Szadłowicach może udałoby się to zrobić wysyłając sygnał drogą radiową do szkoły , a na miejscu można montować odpowiednie rejestratory , ale to wiąże się z kosztami , które najpierw należy przeanalizować. Radny Stefański zgłosił, że w szkole jest monitoring , a problem stanowiłaby zgoda Dyrekcji Dróg na zamontowanie „migadełek” -jak na krzyżówce w Wierzchosławicach . Jeśli chodzi o zapis- to byłoby dobrze , aby była taka możliwość także w Wierzchosławicach i Suchatówce( tu jest świetlica) . Pan Roszak zobowiązał się do dokonania ustaleń w tym zakresie i przedstawienia informacji o kosztach utworzenia takich 3 punktów.
Radny Smoła wystąpił z interwencją w sprawie drogi w Gęzewie, która aktualnie jest zamknięta .
Burmistrz zwrócił uwagę, że zimy już drugi rok są bardzo ostre , a działania Powiatu są obniżone. Jutro odbędzie się sesja Rady Powiatu, gdzie ten temat należy ostro postawić. Najgorzej utrzymane są drogi powiatowe , a one łączą całą sieć dróg i jest np. kłopot ,by dojechać do dróg gminnych. Pan Roszak podał przykład pana Pitery, który sam odśnieża odcinek z Lipia do Markowa , by móc przejechać do pracy . Burmistrz poruszył kwestię sensu funkcjonowania powiatu jako jednostki samorządu. Sytuacja na tych drogach jest potworna , drogi są straszne , są duże koleiny , a odcinki stają się jednokierunkowe.
Przewodniczący Rady przypomniał, że było to już analizowane na posiedzeniu Komisji , kiedy to poproszono radną powiatu – panią Pęczkowską o interwencję w tej sprawie.
Pani Borowska zgłosiła, że w Gniewkowie również niektóre drogi są w stanie skandalicznym np. ul.Piasta , równoległa do 17 Stycznia , Pająkowskiego , Moniuszki , gdzie śnieg nie był na czas usunięty . Teraz są koleiny , dziury i góry i jeździć po tych drogach jest strasznie . Radna wystąpiła z prośbą , by ten śnieg usuwać w porę , bo normą są już tego typu zimy .
Pani Borowska poruszyła też zagadnienie powstawania kolejnych świetlic , pytając o rozwiązania kadrowe związane z tymi obiektami, czy może przekazuje się je w ręce sołectw.
Odnosząc się do tematu zimy i dróg- Burmistrz powiedział, że stan ulic jest wynikiem anomalii pogodowych . Generalnie nie stosuje się solanki, bo ona źle działa na zieleń , ale na drogach było niebezpiecznie i to zastosowano. To spowodowało powstanie kolein , a następnie zamarzanie (w dniach 24 i 25 .12.10r.). Pan Roszak powiedział, że mróz ma podobno jeszcze potrzymać , dlatego namawia Prezesa Przedsiębiorstwa do tego, by postarać się o zebranie tego lodu, który jest niebezpieczny .
W kwestii zatrudnienia w świetlicach – Burmistrz wyjaśnił, że na pewną część etatu jeden z pracowników OSP jest zatrudniony do palenia w piecach . W kwestii zatrudniania osób mających ożywić te miejsca, sprawić , by tętniły życiem – tu kreowano stowarzyszenia , KGW . Zadanie to przypisywano też sołtysom i lokalnym liderom . Część zajęć – to zajęcia socjoterapeutyczne , w Wierzchosławicach dodatkowo powstał przy świetlicy zespół muzyczny . Burmistrz wyraził nadzieje, że tego typu pomysły będą realizowane również przez inne środowiska . Współpracuje się także z PUP , dzięki któremu zatrudniane są osoby , które pracują w świetlicach, aby nie stały one puste.
Pani Sekretarz dodała , że w świetlicach wiejskich ( nie socjo-) zatrudniane były wyłącznie osoby przez PUP (roboty publiczne, staże) , dzięki czemu Gmina pokrywała tylko część kosztów z tym związanych . Osoby wskazywane były przez sołtysów, rady sołeckie i bardzo często byli to ludzie z pewnym potencjałem np. w Szadłowicach , Zajezierzu . Tam te osoby prowadzą zajęcia , opiekują się świetlicą , zdarza się , że również palą w piecu. Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku, a jeśli potrzeba to również w niedzielę , czy sobotę ( potem pracownik ma wole w inny dzień) . Czasami w prowadzeniu świetlicy robione są przerwy , które wynikają ze specyfiki zatrudniania tych opiekunów. To dla Gminy są odpowiednie koszty. W roku 2010 refundacja PUP wynosiła 80%.
Radny Stefański przyznał, że w Szadłowicach już 3 razy zmieniano opiekunów i za każdym razem trafiały się bardzo kompetentne osoby . Wadą tego rozwiązania jest to, że umowa trwa tylko rok i dzieciaki są podenerwowane przy każdej takiej zmianie . Dlatego radny już parokrotnie występował, aby prowadzenie świetlic zlecone było MGOKSiR , bo tu musi być „szef i nadzór”.
Radny Wesołowski zgłosił , że nikt nie odśnieża drogi z Zajezierza w kierunku Cierpic. To droga gminna , którą ludzie dojeżdżają do pracy i na docinku na terenie naszej Gminy- nikt jej nie odśnieża i ludzie muszą jechać przez Toruń.
Burmistrz przyznał, że to droga gminna, ale korzystają z niej również Lasy Państwowe . Do tej pory nikt nie zgłaszał potrzeby jej odśnieżania . Pan Roszak zaznaczył jednak, że odcinek ten służy TIR-om do omijania „łapanek” i droga ta ucierpi przez to. Jeśli chodzi o natężenie ruchu samochodów osobowych na tym odcinku- to jest znikome . Tu raczej chodzi właśnie o TIR-y , które robią koleiny skracając sobie drogę.
Wracając do kwestii prowadzenia świetlic- Burmistrz przyznał, że tym rozwiązaniom pewnie wiele jeszcze brakuje, ale i tak Gmina Gniewkowo jest pod tym względem wzorcem dla innych gmin. Był też rzeczywiście pomysł , by to uregulować poprzez przekazanie pod MGOKSiR , ale sołtysi mieli na ten temat odmienne zdanie . To swego rodzaju dobro tych poszczególnych miejscowości , coś – co ma im służyć i nie chcą tego oddawać pod egidę Ośrodka Kultury .
Pan Roszak z bólem przekazał też zebranym informacje o odejściu Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego – pana Mikołaja Bogdanowicza. Jest to problem zarówno dla Przedsiębiorstwa , jak i dla Burmistrza . Dzięki obecnemu Prezesowi udało się bardzo dużo zrobić, udało się przekształcić ZGKiM. Pan Bogdanowicz zaczynał w Gniewkowie jako 26-latek i bardzo dobrze wpisał się w panujące tu realia , zrealizował wiele zadań , które odciążyły Gminę . Obecnie Przedsiębiorstwo wychodzi także na zewnątrz , załoga pracuje inaczej – choć jeszcze wiele trzeba zmienić. Sami pracownicy inaczej postrzegają swoją rolę. Pan Bogdanowicz odchodzi sam , w sytuacji gdy Spółka ma dobre notowania i ocenę i będzie Z-cą Burmistrza Kruszwicy . Burmistrz złożył Prezesowi życzenia powodzenia w nowej roli . Gmina musi jednak podjąć pewne decyzje , by Spółka dalej mogła się rozwijać. Spółka zmieniła się bardzo przez ten okres , dysponuje szeregiem nowych sprzętów , nowych pojazdów . Jej pracownicy „przetarli” się na ul.Działkowców i po tej inwestycji – mogą ubiegać się teraz o tego typu zlecenia.
Burmistrz poinformował , że w dniu jutrzejszym podpisuje w Urzędzie Marszałkowskim 4 umowy na dofinansowanie :oczyszczalni, stacji uzdatniania wody, termomodernizację SP w Wierzchosławicach i termomodernizację Ratusza. Łączna kwota dofinansowania to kwota ok. 16 mln zł. Pod koniec stycznia planowany jest odbiór Astro-Bazy – pierwszej tego typu inwestycji w województwie i w Polsce . Czynione są starania , by to otwarcie miało charakter uroczysty.
Prace trwające przy ulicy Piasta zaplanowane są do końca czerwca 2011. Niedługo planuje się też otwarcie nowego USC w ratuszu. Ta zmiana poprawi również funkcjonowanie samego Urzędu.
Głos zabrał również pan Mikołaj Bogdanowicz , który oświadczył, że planował żegnać się z Radą na następnej sesji i trudno jest mu to czynić , bo spędził tu 3,5 roku . Prezes oświadczył, iż jest dumny i zadowolony z tego , co udało się zrobić i jest to również zasługa pracowników . Ale to zasługa przede wszystkim pana Burmistrza i samorządu . To Burmistrz okazał wiele zrozumienia do problemów Spółki , widział te problemy i dawał możliwość działania . Z tego miejsca- pan Bogdanowicz serdecznie podziękował panu Burmistrzowi, pracownikom Urzędu , radnym tej i poprzedniej kadencji , sołtysom i kierownikom jednostek . Pan Bogdanowicz wyraził opinię, że dobre przedsiębiorstwo komunalne – to bardzo ważna rzecz , to pewna wartość, którą trzeba pielęgnować i dbać o nią . Trzeba też jej pomagać. Im lepsza spółka – tym mniej pretensji i uwag mieszkańców . Prezes zwrócił też uwagę na fakt, iż jego następca będzie miał bardzo dużo pracy i wiele odpowiedzialnych zadań , dlatego poprosił o wsparcie dla tej osoby. Na koniec , pan Bogdanowicz jeszcze raz podziękował zebranym za współpracę , zaznaczając, że długo myślał nad tą decyzją , ale w tak w życiu bywa.
Przewodniczący Rady podziękował Prezesowi za dotychczasową pracę , inwestycje , za postawienie tej firmy „na nogi” , życząc mu jednocześnie powodzenia na nowym stanowisku w Kruszwicy oraz udanej współpracy z tamtejszym środowiskiem.
Ad 6.Wolne głosy , wnioski.
Kolejno, Przewodniczący Rady poinformował, że następna sesja planowana jest na dzień 26 stycznia 2011r. o godz. 1400 .Wspólne posiedzenie Komisji odbędzie wówczas 24 stycznia 2011r. , przy czym w kwestii budżetu na rok 2011 – każda z Komisji może odbyć własne posiedzenie.
Nie było chętnych do zabrania głosu – wobec czego Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w obradach , które wznowione zostaną o godzinie 1400 .
Ad.7 Część uroczysta –podsumowanie mijającego roku :
Po przerwie , Przewodniczący Rady wznowił obrady rozpoczynając ich część uroczystą od powitania zaproszonych gości . Po powitaniu, pan Kozłowski zaprosił zebranych do wspólnego obejrzenia i wysłuchania występu dzieci oraz chóru Allegretto z Gimnazjum Nr 1 w Gniewkowie .
Po występach – Przewodniczący wystąpił z podziękowaniami dla Dyrektorów szkół , które je przygotowały , jak również opiekunek , które przygotowywały młodzież i przybyły , aby wesprzeć ją w tym dniu.
Przewodniczący Rady złożył także zebranym oraz mieszkańcom Gminy życzenia na Nowy Rok .
Kolejno ,z życzeniami wystąpił Burmistrz Gniewkowa- pan Adam Roszak . Burmistrz nawiązał do świątecznego okresu , jaki skłania do pewnych refleksji. Z perspektywy doświadczeń , jakie spotkały kraj – mijający rok był ciężki , począwszy od tragedii smoleńskiej , poprzez późniejsze spory i powodzie Na poziomie Gminy udało się jednak zrealizować wiele pozytywnych rzeczy, a to głównie za przyczyna braku podziałów . Radzimy sobie , choć są cięcia w sferze socjalnej . Będzie realizowanych wiele kolejnych , trudnych zadań , wiele też zostało już rozpoczętych w ciągu minionych 4 lat i teraz będą dokańczane. Pan Roszak nawiązał też do potrzeby podejmowania trudnych decyzji , wskazując przy tym na przykład decyzji o przywróceniu Święta Trzech Króli .Burmistrz życzył wszystkim , by rok 2011 był dużo lepszy , życzył zdrowia i wszelkiej pomyślności.
Głos zabrał również Ksiądz Dziekan –Kanonik Jerzy Nowak , który w nawiązaniu do słów Burmistrza o przywróceniu Święta Trzech Króli – poinformował, że w kościele czytany będzie list Episkopatu Polski na ten temat , gdzie będzie wyjaśnione , dlaczego to święto zostało przywrócone. Ksiądz Dziekan podał przykład odpowiedzi na pytanie ile proboszcz winien przebywać na parafii , jaką kiedyś ususzał . Dowiedział się bowiem , że to powinny być min. 3 lata , ponieważ w pierwszym roku – ksiądz poznaje środowisko, w drugim – robi plan pracy , a w trzecim – tą pracę rozpoczyna. Żartując, Ksiądz Kanonik stwierdził, że to samo można odnieść także do samorządu i samorządowców, którym złożył podziękowania. Ksiądz Kanonik oświadczył, że cieszą go kontakty z ludźmi , którzy „wyszli z Gniewkowa” i tu wracają i widzą , że miasto bardzo się zmienia – to cieszy. Samorządowcom Ksiądz Dziekan życzył tego, by rządzili jak najlepiej , kierując te słowa również do wszystkich środowisk , by działo się w nich podobnie , by realizowały wszelkie plany, by panowała w nich zgoda i jedność . Swoje przemówienie – Ksiądz Dziekan zakończył słowami- „Pokój ludziom dobrej woli”.
Do zebranych przemówił też Honorowy Obywatel Gminy Gniewkowo- Ks. Prałat Mieczysław Wegnerowski , rozpoczynając od recytacji tekstu kolędy „Podnieś rękę Boże Dziecię”. Nawiązując do słów kolędy , Ksiądz Prałat podkreślił, że Gmina jest taką małą ojczyzna , są nią jej włodarze , którzy pracują dla dobra tego historycznego Gniewkowa . Ksiądz Wegnerowski zwrócił uwagę, że dzięki tej pracy zasłużyli na zaufanie wyborców . Ksiądz Prałat podziękował za zainteresowane okazane również historycznej- wsi Murzynno , przez którą przechodzi bursztynowy szlak , gdzie są tego pamiątki. Obecnie dzieci mają tam chodnik i ławeczki, ale Ksiądz Prałat prosiłby jeszcze o 3-4 ławeczki i zorganizowanie jakieś imprezy kulturalnej , by podkreślić wartość tego szlaku.
Ad.8 Życzenia i toast noworoczny .
Po tych wystąpieniach – Przewodniczący Rady życząc jeszcze raz wszystkiego najlepszego w nowym roku zaprosił zebranych do udziału we wspólnym toaście noworocznym.
Ad 9.Zamknięcie obrad
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski o godzinie 1500 zamknął obrady III sesji Rady Miejskiej .
Podpisał /-/ Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozlowski
Protokolant
Jadwiga Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie