Protokół Nr IV/2011
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 26 stycznia 2011r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.
Ad.1 Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1400 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 14 radnych (brak radnego J.Bożko), co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Ad 2.Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Burmistrz wystąpił do Rady z wnioskiem o wprowadzenie dodatkowych projektów uchwał:
v w sprawie zatwierdzenia Społecznej Rady Programowej jako instytucji doradczo-kontrolnej działającej przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie ,
v w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych.
Kolejno, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Społecznej Rady Programowej jako instytucji doradczo-kontrolnej działającej przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie , proponując ujęcie tego projektu w pkt 6 ppkt i. 14 radnych obecnych na sali w głosowaniu jawnym opowiedziało się za wprowadzeniem projektu do porządku obrad, po czym Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt zostaje ujęty w porządku obrad w pkt. 6 ppkt. i. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 3 do protokołu .
Przewodniczący Rady zaproponował , aby projekt uchwały w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych ujęty został w pkt 6 ppkt j . W wyniku przeprowadzonego głosowania – 14 radnych opowiedziało się jednogłośnie za wprowadzeniem tego projektu do porządku obrad w pkt 6 ppkt j. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 4 do protokołu .
Następnie Przewodniczący Janusz Kozłowski zapytał, czy ktoś z radnych ma inne uwagi, bądź propozycje zmian do porządku obrad. W związku z tym, że nie było uwag - Przewodniczący Janusz Kozłowski przeprowadził głosowanie jawne w obecności 14 radnych nad przyjęciem porządku obrad z naniesionymi zmianami.
Przewodniczący Janusz Kozłowski stwierdził, że porządek obrad ostał przyjęty jednogłośnie ( 14 głosów „za”).
Przyjęty porządek obrad:
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
a) Komisji Rewizyjnej :
-przedstawienie propozycji planu – Przewodniczący Komisji -p.Aleksander Pułaczewski,
-dyskusja,
-przyjęcie planu pracy Komisji,
b) Budżetu i Finansów:
-przedstawienie propozycji planu – Przewodniczący Komisji- p.Urszula Szarpatowska,
-dyskusja,
-przyjęcie planu pracy Komisji ,
c) Komisji Oświaty ,Sportu ,Zdrowia ,Kultury i Opieki Społecznej :
-przedstawienie propozycji planu – Przewodniczący Komisji- p.Wiesław Wesołowski
-dyskusja,
-przyjęcie planu pracy Komisji ,
d) Komisji Rozwoju Gospodarczego ,Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska:
-przedstawienie propozycji planu – Przewodniczący Komisji – p.Karol Smoła,
-dyskusja,
-przyjęcie planu pracy Komisji ,
e) Rady Miejskiej :
-przedstawienie propozycji planu – Przewodniczący Rady Miejskiej- p.Janusz Kozłowski,
-dyskusja,
-przyjęcie planu pracy Rady .
a) Budżetu na rok 2011:
-projekt uchwały przedstawi Skarbnik Gminy –p. Dorota Rutkowska,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
b) Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2011-2014 :
-projekt uchwały przedstawi Skarbnik Gminy –p.Dorota Rutkowska ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
c) Określenia wymagań , jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy Gniewkowo :
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
d) Uchylenia uchwał :
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
e) Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ul.Usługowej , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały:
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
f) Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ulic Cmentarnej i Nowej , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały:
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
g) Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo przy ul.Kilińskiego , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały:
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
h) Zaopiniowania projektu uchwały o przekształceniu Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Inowrocławiu , polegającym na likwidacji Apteki Ogólnodostępnej „NOVA”:
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
i) zatwierdzenia Społecznej Rady Programowej jako instytucji doradczo-kontrolnej działającej przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie :
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały,
j) rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych:
-projekt uchwały przedstawi radny P.Stefański ,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
Ad.3. Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół Nr III/2010 z sesji, która odbyła się w dniu 29.12.2010r. był wyłożony do wglądu w biurze Rady i radni mogli zgłaszać uwagi, zastrzeżenia do jego treści. Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał, czy ktoś z radnych chciałby obecnie zgłosić jakieś uwagi do tego protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski zaproponował odstąpić od czytania i przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja została przyjęta. Następnie przeprowadził głosowanie w obecności 14 radnych nad przyjęciem w/w protokołu, który zostały przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że protokół Nr III/2010 z dnia 29.12.2010r. został zatwierdzony i przyjęty bez uwag.
Ad 4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Burmistrza – pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji z pracy za okres międzysesyjny.
Burmistrz podkreślił, że to jego pierwsze sprawozdanie w nowej kadencji . Pan Roszak rozpoczął od informacji na temat dużych umów , jakie zawarte zostały na dofinansowanie zdań Gminy ( zgodnie z załączoną do protokołu informacją , stanowiąca załącznik nr 5 do niniejszego protokołu ). Burmistrz poinformował również o spotkaniu z Generalną Dyrekcja Dróg i Autostrad w sprawie dotacji na dokończenie ścieżki rowerowej wzdłuż krajowej „15-tki” w kwocie ok. 900 tys. zł . pan Roszak spotkał się też z panem Marszałkiem , z którym rozmawiał na temat dofinansowywanych zadań , a także o dofinansowaniu pomnika , na który również i Starostwo zadeklarowało 30 tys. zł . Pomnik powstanie w ramach rewitalizacji miasta i jego koszty się zbilansowały- powstanie ze środków zewnętrznych . Dyskutowano również o dofinansowaniu projektu , na który jest już dokumentacja – na budowę wiatraka na Nitkowej Górze .Dofinansowanie jest zapewnione ze strony Zarządu Województwa. Burmistrz poinformował o prawdopodobnej wizycie Premiera podczas uroczystego odbioru Astro-Bazy w Gniewkowie , Kancelaria Premiera ma ustalić termin na przełomie kwietnia i maja. Ze Starostwem ustalono kwestię partnerstwa przy budowie drogi Wielowieś-Wierzchosławice. Radni poinformowani zostali o trwającym procesie komunalizacji nieruchomości nr 12 na gniewkowskim Rynku. Po zakończeniu tych procedur planuje się zbycie gruntu , aby powstać mogła tam nowa kamienica. Burmistrz wspomniał też o spotkaniu , jakie odbyło się w ostatnim tygodniu z udziałem GSW podczas którego poruszano wiele istotnych problemów związanych z melioracja . Pan Roszak uczestniczył w Konwencie Burmistrzów, podczas którego dokonano wyboru nowego Zarządu ,ciała doradczo-opiniującego w zakresie decyzji Marszałka. Konwent wypracował m.in. stanowisko , że gmina nie może być płatnikiem za oświetlenie dróg krajowych i wojewódzkich i to ostre i stanowcze stanowisko przekazano do Ministerstwa . To są tego typu rzeczy , które „bolą” , zwłaszcza, że samorządy co róż zasypywane są nowymi obowiązkami. Rada poinformowana została o trwających pracach związanych z budową budynku socjalnego , jakich koniec przewiduje się w maju . Burmistrz powiedział tez o składzie Rady LGD , gdzie Gmina ma swoich 8 członków na 21- więc jest szansa , że może uda się przeprowadzić kilka inwestycji finansowanych z tego źródła. Pan Roszak zapewnił też o intensywności prac przy modernizacji CZK przy ul.Piasta . Wiadomo w 100% , że w Gniewkowie zorganizowane zostanie powiatowe Święto Policji , ale może uda się podnieść rangę do imprezy wojewódzkiej. Po tym wystąpieniu Przewodniczący otworzył dyskusję . Radny Pułaczewski nawiązał do kwestii modernizacji kotłowni osiedlowej pytając o to, czy sieć ciepłownicza należy do Gminy, czy może do KSM , bo ta sieć nie jest zaizolowana. Obecna na sesji pani Alicja Konieczka wyjaśniła, że siec należy do Spółki i w ramach planowanego zadania – przewiduje się jej częściową wymianę. Radna Borowska odniosła się do kwestii budowy kanalizacji , ponieważ w autopoprawce do budżetu jest to wpisane na rok 2012. Pan Roszak wyjaśnił , że umowa dotyczy okresu 36 miesięcy i realizacja tych inwestycji tak właśnie przypadnie .Pani Borowska zapytała, czy to oznacza, że ta dotacja przeznaczona zostanie na inne inwestycje. Burmistrz odpowiedział, że dotacja przyznawana jest w związku z przeprowadzonymi inwestycjami – stacją uzdatniania wody, czy termomodernizacją SP w Wierzchosławicach . Przewodniczący Rady sprostował, że tego typu sprawy omawiane będą przy punkcie dotyczącym budżetu na rok 2011 i wówczas można to szczegółowo omówić. Nie było innych pytań do Burmistrza wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii przyjęcia informacji przedstawionej przez pana Burmistrza .W głosowaniu jawnym – 14 głosami , czyli jednogłośnie - informacja została przez radnych przyjęta.
Ad.5 Przyjęcie planów pracy na 2011 rok .
Przewodniczący Rady przystąpił kolejno do punktu obrad dotyczącego zatwierdzenia planów pracy na rok 2011 , rozpoczynając od projektu planu Komisji Rewizyjnej . O przedstawienie tej propozycji poprosił Przewodniczącego Komisji- radnego Aleksandra Pułaczewskiego . Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję , podkreślając jednocześnie , że w czasie prac Komisji padł wniosek w sprawie kontroli klubów i stowarzyszeń , które pozyskały z budżetu środki na sport kwalifikowany i niekwalifikowany. Nie było innych uwag do przedstawionego planu, wobec czego pan Kozłowski zgłosił w imieniu Rady wspomniany wniosek o wpisane tej kontroli do planu pracy , aby poznać wydatki klubów. Przewodniczący Rady poinformował przy tym o piśmie GRS w Gniewkowie , jakie wpłynęło do Burmistrza i do Rady w sprawie zwiększenia środków na sport, o utrzymanie poziomu z roku 2010. Środki rzeczywiście zostały nieco zmniejszone , głównie dlatego, że Harmattan nie gra już w II lidze. Konkurs na dofinansowanie tego typu zadań został już ogłoszony . Jeżeli okaże się, że zaplanowane środki są niewystarczające , wówczas istnieje możliwość ponownego konkursu w trakcie roku. Niemniej jednak planuje się kontrolę, by mieć rozeznanie w kwestii szczegółowych wydatków i środków pozyskanych od sponsorów. Przewodniczący Rady uznał, że skoro nie ma innych wniosków to proponuje , aby ten Rada przegłosowała. Radny Pitera poprosił o sprecyzowanie wniosku – czy dotyczy on zmiany planu , czy też wprost – przeprowadzenia kontroli. Pan Kozłowski zaznaczył, że oba rozwiązania są prawidłowe , ponieważ Rada Miejska ma takie możliwości . Wniosek dotyczy konkretnie kontroli, „bez ruszania planu pracy” , na co radny uznał, że wówczas zgodnie z kolejnością głosowany winien być plan pracy Komisji , a następnie kwestia kontroli. Mecenas Rakoczy przyznał, że taka kolejność jest wskazana. Stosownie do poczynionej uwagi – przeprowadzono głosowanie w kwestii przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej , co Rada uczyniła w głosowaniu jawnym , przy 14 głosach „za”. Pan Pitera zapytał, czy w kwestii kontroli Rada przyjmowała będzie uchwałę , na co Radca Prawny odpowiedział, że przyjęcie tego stanowiska nie wymaga formy uchwały. Ostatecznie nikt nie zaoponował kwestii zgłoszonego przez Przewodniczącego Rady wniosku .Plan pracy Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 6 do protokołu .
Propozycję Planu Pracy Komisji Budżetu i Finansów przedstawiła Przewodnicząca Komisji- radna Urszula Szarpatowska .Nie było uwag do przedstawionego przez radną projektu planu pracy Komisji , wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie jego przyjęcia. W głosowaniu jawnym , 14 radnych opowiedziało się za przyjęciem tego planu. Plan pracy Komisji Budżetu i Finansów stanowi załącznik nr 7 do protokołu .
Radny Wiesław Wesołowski przedstawił propozycje planu pracy Komisji Oświaty(…) . Przewodniczący Rady zaznaczył, by w punkcie 10 dopisać stowarzyszenia, zgodnie z ustaleniami z posiedzenia Komisji, na co Przewodniczący Komisji zapewnił , iż to zostało już dopisane. Nie było więcej uwag do przedstawionego planu pracy Komisji. W głosowaniu jawnym , 14 radnych głosowało za przyjęciem tego planu. Plan pracy Komisji Oświaty (…) stanowi załącznik nr 8 do protokołu .
Następny plan pracy przedstawił Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego (…) – radny Karol Smoła. Pan Smoła zwrócił uwagę na naniesioną poprawkę w punkcie 2 . Radni nie mieli uwag do przedstawionej propozycji planu i w głosowaniu jawnym – jednogłośnie go przyjęli (14 głosów „za”). Plan pracy Komisji stanowi załącznik nr 9 do protokołu .
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał natomiast propozycję planu pracy Rady w 2011 roku. Pan Kozłowski podkreślił, że do każdej sesji dodatkowo będą zawsze pewne stałe punkty , jak np. sprawozdanie pana Burmistrza. Plan powstał na bazie planów Komisji , by zamieszczone były wszystkie ważniejsze zagadnienia tematyczne . Ponadto poruszane mogą być inne tematy , które wynikać będą już z samego porządku obrad. Radny Pitera nawiązał do tematu planowanego na kwiecień , pytając, czy w informacji na temat dróg zawarte będą także dane dotyczące dróg powiatowych i wojewódzkich. Pani Sekretarz przekazała, że w planie Pracy Rady Powiatu – temat dróg przewidziany jest również na miesiąc kwiecień. Sesje w Gminie są jednak wcześniej , więc może uda się skorzystać z tych materiałów , choć bezpieczniej byłoby przesunąć to zagadnienie na miesiąc maj. Pan Banaszak odniósł się do tematu melioracji twierdząc , że tym należy zająć się szybko z uwagi na ilość podtopionych pól. Pan Banaszak przekazał , że 04.02.2011r. w Dąbrowie Biskupiej na ten temat obradował będzie Sejmik. Przewodniczący Rady pouczył, że tego typu uwagi pan Banaszak zgłosić może w innym punkcie obrad. Radny Pitera uznał, że termin jest odpowiedni , tylko temat powinien obejmować „sytuację wodno-melioracyjną”. Przewodniczący Rady powiedział, że pan Burmistrz podpowiada , aby temat ten przesunąć na luty . Nie było więcej uwag , wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii przyjęcia planu pracy Rady na rok 2011 ze zgłoszonymi poprawkami. Plan pracy został przez radnych przyjęty w głosowaniu jawnym jednogłośnie (14 głosów „za”) . Plan pracy Rady stanowi załącznik nr 10 do protokołu .
Ad.6 Przedstawienie i rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) budżetu na rok 2011:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił Skarbnika Gminy- panią Dorotę Rutkowską . Pani Skarbnik poinformowała , że projekt został pozytywnie zaopiniowany przez RIO , po czym odczytała jego treść zaznaczając ,że jest ona z naniesionymi poprawkami . Po tym wystąpieniu , Przewodniczący Rady przypomniał radnym o piśmie GRS w Gniewkowie w sprawie zwiększenia puli środków na sport. Radna Borowska wystąpiła z zapytaniem odnośnie umowy na budowę kanalizacji , która opiewa na kwotę 1,9 mln zł, a w materiałach jest rezygnacja z tego zadania w roku 2011 i przeniesienie na 2012. Radna zapytała czego wobec tego dotyczy umowa zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Burmistrz odpowiedział, że umowę zawarto łącznie na ok. 15 mln zł i dotyczy to szeregu inwestycji zobowiązujących do realizacji zadań przez okres 36 miesięcy . Na wykonanie zadań jest wobec tego 3 lata. Ta dotacja zapisana jest po stronie wydatków . Te środki przekazane zostaną np. w związku z budową stacji uzdatniania wody, czy termomodernizacji SP w Wierzchosławicach .Z tych środków planuje się kolejne zadania ,bez dodatkowych kredytów , by móc obniżyć dług Gminy . Pani Borowska uznała, że wobec tego zadania mają być wykonane w ciągu 3 lat , a zostaną tylko przesunięte. Radna zapytała także o budowę ścieżki do Suchatówki, zwłaszcza na odcinku , gdzie są „mokradła”. Pan Roszak wyjaśnił, że na zadania związane z budową ścieżek – Gmina otrzymuje dotacje z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad . Odcinek wskazany przez radną nie mógł być zakończony z uwagi na warunki pogodowe , a przede wszystkim ze względu na rodzaj podłoża ( tam 16-tonowe urządzenie tonęło) . Do dnia dzisiejszego teren ten nie wygląda ciekawie, projekt był korygowany . Inwestycja ma być zakończona chyba do końca maja. Przy pierwszych sprzyjających warunkach wykonawca wznowi prace . Środki na to zadanie zostały wstrzymane. Radna zwróciła też uwagę na środki zaplanowane na funkcjonowanie MGOKSiR , które w porównaniu z rokiem 2010 znacząco wzrosły. Pani Borowska zapytała z czego wynika ten wzrost , podając jednocześnie szkoły za przykład , gdzie pula się zmniejszyła . Burmistrz powiedział, że jeżeli chodzi o „GOK” – to tu zawsze środków było mało i potem w ciągu roku kilkakrotnie dokładano do tej instytucji . W odniesieniu do szkół, pan Roszak przyznał, że nie pamięta z czego dokładnie wynika ta różnica, ale zapewne to efekt zmniejszenia inwestycji. Pani Skarbnik dodała, że dotacja dla Ośrodka wynosiła na koniec roku 2010 – 920 tysięcy zł . Różnica w szkołach wynika natomiast z braku wielu inwestycji, jakie były prowadzone w roku 2010. Radna Borowska poruszyła także temat świetlic wiejskich , odnosząc się do świetlicy w Suchatówce , która urządzana została w budynku po byłej szkole. Był plan , aby w tej miejscowości powstała nowa świetlica , ale z tego projektu budżetu wynika , że tego nie będzie , a to spora wieś ,z dużą ilością mieszkańców. Radna zapytała, czy jest to może zaplanowane na później, czy też to zadanie nie będzie w ogóle realizowane . Pan Roszak odpowiedział, że aktualnie zgłoszone są dwa obiekty w ramach konkursu :Kaczkowo i Suchatówka i Gmina czeka na rozstrzygnięcie tego konkursu i dlatego też nie wpisywano tego do budżetu. Te dwa obiekty będą realizowane , jeśli wniosek przejdzie pozytywnie oceny i środki zostaną przyznane. Póki co, w Suchatówce działa wspomniana przez radną świetlica po szkole, a wcześniej również przedszkole .Zawsze była otwartość na to co działo się w tej miejscowości i pozytywnie rozstrzygnięto chęć budowy nowego obiektu wokół czego było wiele kontrowersji.
Pani Borowska zwróciła także uwagę na deficyt budżetowy , który podany jest w wysokości 43% , a w materiałach podano 44,2% .Pani Skarbnik odpowiedziała wskazując na kwotę deficytu wynoszącą 294.574 zł , a w procentach podane zostało zadłużenie – planowane na 43,2% . To zadłużenie może ulec zmianie, ponieważ Gmina będzie występowała o umorzenie pewnych należności . Deficyt został obniżony z uwagi na dodatkowo otrzymane środki na budowę kanalizacji w Szadłowicach, a zaplanowana była na to pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Pani Borowska zapytała, czy oznacza to, że dane odczytane są inne od tych , które radni posiadają. Pani Skarbnik przyznała , że tak jest , ale te różnice wcześniej omawiane były na posiedzeniach Komisji . Radny Pitera wystąpił z zapytaniem odnośnie zwiększenia środków na ścieżki .Zapytał o to, kiedy ścieżka do Suchatówki dotrze, bo to zadanie cały czas jest odkładane, a teraz jeszcze zatrzymano budowę kanalizacji w Suchatówce. Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o kanalizację – to nie zostało to zatrzymane , a przesunięte w czasie , zaś w przypadku ścieżki -zadanie zostało wstrzymane , finansowanie prac- to leży po stronie Generalnej Dyrekcji i to było uzgadniane wspólnie, ponieważ warunki są takie, jakie są. Koszty się natomiast nie zmieniają, Gmina ma kwotę ryczałtową i nie ma mowy o zwiększeniu środków. Wykonawca realizuje to zadanie bez zysku, stara się tylko , by na tym nie stracić. Samo wydobywanie tego ciężkiego sprzętu z błota kosztowało firmę ok. 11 tys. zł. Wrzucili tam całą masę gruzu, zwozili go również z Torunia . Burmistrz jeszcze raz powiedział, że liczy na zakończenie prac do końca maja. Pani Sołtys z Suchatówki wystąpiła z zapytaniem , czy ta ścieżka zakończy się na tym etapie , do którego została doprowadzona , czy przewiduje się poprowadzenie jej do samego centrum wsi. Pan Roszak wyjaśnił, że zrobiony zostanie ten brakujący odcinek , który połączony zostanie z pieszo-jezdnią ,tą drogą która kończy się przy tym nasypie. Nie było ani możliwości technicznych , a przede wszystkim nie było zgody właściciela na przejście przez ten nasyp. Też normy techniczne obowiązujące przy budowie tego typu obiektów na to nie pozwalały . Docelowo ten odcinek ma być połączony z pieszo-jezdnią , czyli do tej drogi gruntowej , która dochodzi do pieszo-jezdni. Pani Zagórska zapytała, czy ta ścieżka rowerowa z pieszo-jezdnią połączona zostanie do końca maja. Burmistrz powiedział, że przebieg ścieżki był ustalony i wiadomo było, że będzie do dojście do drogi , która za ok. 400 m łączy się z pieszo-jezdnią . Na ten moment mówi się o ścieżce rowerowej, bo dalej jest już droga. Pani Sołtys podkreśliła, że cały czas była mowa , że będzie ścieżka do Suchatówki , a nie „przed Suchatówką”. Pani Zagórska oświadczyła, że ona nic z tego nie rozumie. Burmistrz zapewnił, że nie raz było tłumaczone , jak ta ścieżka będzie przebiegała , dlatego zdziwił się , że pani Sołtys nic z tego nie rozumie.
Nie było więcej uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/25/2011 w sprawie budżetu na rok 2011 została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 13 głosach „za” i jednym głosie „wstrzymującym” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta . Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
b) Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2011-2014:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił Skarbnika Gminy- panią Dorotę Rutkowską .
Kolejno, pan Kozłowski zaznaczył, że jest to integralna część budżetu i przyjęcie tej uchwały stanowi wymóg ustawowy , a następnie otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków.
Nie było uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 13 radnych (nieobecni: J.Bożko i J.Borowska).
Uchwała Nr IV/26/2011 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2011-2014 została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 13 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
c) Określenia wymagań , jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy Gniewkowo :
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Radny Pitera zapytał , czy jest jakiś podmiot zainteresowany tego typu działalnością , na co pan Burmistrz odpowiedział, że nie.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że z tego typu działalnością wiążą się spore nakłady i do tej pory nikt nie zgłaszał chęci , aby się tym zająć, choć problem jest duży . Zwierzęta są wyrzucane , najczęściej z miasta i za to Gmina musi płacić i to spore kwoty .
Nie było więcej uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/27/2011 w sprawie określenia wymagań , jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy Gniewkowo została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
d) Uchylenia uchwał:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego.
Pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Przewodniczący Rady nadmienił, że projekt ten bardzo szeroko omawiany był na posiedzeniu Komisji .
Nie było uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/28/2011 w sprawie uchylenia uchwał została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
e) Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ul.Usługowej , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały :
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Sam dopowiedział, że chodzi o teren po byłej stacji paliw , na którym Interlight planuje postawić magazyny . Nie było uwag , ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/29/2011 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ul.Usługowej , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały - została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
f) Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ulic Cmentarnej i Nowej , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały :
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Sam dopowiedział, że chodzi o działki pana Świderskiego. Nie było uwag, ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/30/2011 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ulic Cmentarnej i Nowej , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały- została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
g) Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ul.Kilińskiego , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały :
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Przewodniczący Rady powiedział, że chodzi o działki firmy Bonduelle , gdzie budowane mają być magazyny . Dodatkowo plan ten zmienia odległość stacji zasilania gazu od zabudowań. Nie było uwag, ani pytań do przedstawionego projektu ,wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/31/2011 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu znajdującego się w miejscowości Gniewkowo w rejonie ul.Kilińskiego , w granicach określonych na załączniku graficznym do niniejszej uchwały- została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
h) Zaopiniowania projektu uchwały o przekształceniu Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Inowrocławiu , polegającym na likwidacji Apteki Ogólnodostępnej „NOVA” :
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Przewodniczący Rady dodał, że apteka w szpitalu w Inowrocławiu ma dalej funkcjonować , ale zmieni się jej właściciel i to ma znaczenie dla funkcjonowania szpitala . Nie było uwag, ani pytań do przedstawionego projektu , wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/32/2011 w sprawie zaopiniowania projektu uchwały o przekształceniu Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Inowrocławiu , polegającym na likwidacji Apteki Ogólnodostępnej „NOVA” - została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.
i) Zatwierdzenia Społecznej Rady Programowej jako instytucji doradczo-kontrolnej działającej przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie :
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Nie było uwag, ani pytań do przedstawionego projektu , wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/33/2011 w sprawie zatwierdzenia Społecznej Rady Programowej jako instytucji doradczo-kontrolnej działającej przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie - została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.
j) rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych:
O przedstawienie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił radnego p.Przemysława Stefańskiego .
Kolejno, pan Kozłowski otworzył dyskusję prosząc radnych o zgłaszanie uwag lub wniosków. Radny Pułaczewski zapytał o to, czy wiadomo jest ile tych ludzi będzie można zatrudnić i od kiedy te prace ruszą. Pani Zaworska wyjaśniła , że w poprzednim roku tych osób było 4o , ale nie wszystkie wytrwały do końca. Teraz jest zainteresowanie , ludzie przychodzą i się dopytują o te prace. Choć pieniądze są niewielkie- te osoby są z tego zadowolone . Pani Kierownik zapewniła, iż jest za tym , aby tych ludzi było jak najwięcej , bo to uczy tego, że dostają ”coś za coś”. Prace te ruszą pewnie nie wcześniej niż w marcu –kwietniu . Radny Stefański powiedział, że kwiecień jest bardziej realnym terminem . PUP dofinansuje te prace w 60% i Gmina Gniewkowo- jest wiodącą w Powiecie pod względem prowadzenia tych prac. Pani Kierownik poprosiła, aby mieć pod uwagą , że budżet Ośrodka jest „okrojony” i te 40% pani Zaworska musiałaby wygospodarować ze swojego budżetu . Pieniędzy w budżecie Gminy na pomoc społeczną jest bardzo mało, będzie ich brakowało. Pani Zaworska zaznaczyła, że szczegółowo powie o tym na następnej sesji, na którą przygotuje sprawozdanie z działalności Ośrodka. Nie było więcej uwag, ani pytań do przedstawionego projektu , wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.
Uchwała Nr IV/34/2011 w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych - została przyjęta w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” .
Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przez Radę przyjęta jednogłośnie .Uchwała stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.
Ad 7 .Wnioski , interpelacje radnych oraz odpowiedzi.
Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków , interpelacji .
Jako pierwszy głos zabrał radny Pułaczewski , który wskazał na fakt, że wjazd na ORLEN został „załatany” , ale są już następne dziury i należałoby mieć to na uwadze. Burmistrz powiedział, że to wcale nie było ładnie „załatane” , ale to już wina Generalnej Dyrekcji . Tam ruch jest spory i ta strona ciągle „siada”. To jest na bieżąco zgłaszane w Zarządzie DKiA w Latkowie , ale też Gminie zależy na dobrych relacjach z tą instytucją . Burmistrz wyraził nadzieję , że zostanie tam położony nowy asfalt.
Radny Wesołowski zapytał o szansę w zakresie modernizacji ul.Cmentarnej, bo jest to jedna z najstarszych ulic, a najbrzydsza. Burmistrz odpowiedział, że w warunkach sprzyjających – ten odcinek będzie naprawiany , będzie „łatany” . Ulica ta będzie brana natomiast pod uwagę w roku 2012 – odcinek od ul.Powstańców Wlkp – do lasu .Na wiosnę przeprowadzone będą natomiast naprawy , zwłaszcza na odcinku przy cmentarzu , gdzie jest takie „koryto”, tam potrzebne jest odwodnienie.
Radny Pitera zwrócił uwagę na drogi powiatowe , w których po zimie są dziury. Radny powiedział, że prosił, aby pan Starosta przyjechał obejrzeć np. odcinek Lipie-Kijewo , gdzie dodatkowo uciekać trzeba od drzew . Zdaniem pana Pitery Starostwo „hartuje” w ten sposób mieszkańców , pobocza są coraz wyższe , a zima zawsze zaskakuje . Najgorsza droga gminna – jest lepsza od powiatowej . Jak radny dzwonił w tej sprawie , to polano drogę trochę solanką . To straszna indolencja . Pani Pęczkowska zapewniła, że nie omieszka przekazać tych uwag w Starostwie . W sprawie dróg ze wszystkich gmin zgłaszane są tego typu uwagi , a pieniądze są takie, a nie inne . Zima pochłonęła już masę środków . Zgłaszane są monity, ale skutek praktycznie żaden, ponieważ brak jest pieniędzy. Pan Pitera podkreślił, że nie może wyegzekwować wycinki krzewów, więc może w Powiecie można byłoby zastosować te prace społeczno-użyteczne. Pani Sekretarz powiedziała, że nie zapowiada się zbyt dobrze , jeśli chodzi o roboty publiczne , więc może sama zasugeruje Staroście wykonanie tego przez tutejszych pracowników. Radny Stefański zaznaczył, że Powiat nie może być organizatorem prac społecznie-użytecznych . Radny powiatowy- pan Longin Marciniak oświadczył, że w ubiegłym roku odbyła się wycinka tych krzaków . Wycięta mogła być tylko część krzaków z uwagi na lęgi ptactwa. Pan Marciniak zapewnił, że jutro zgłosi ten problem, bo ma przygotowaną interpelację na sesje Rady Powiatu , również w sprawie wycinki drzew. Jest to najgorsza droga do odśnieżania w całym powiecie , drugi rok zajmuje się tym ta sama firma , która odśnieża drogę za wąsko . Przyczyną tego są również te krzaki. Pan Marciniak wskazała na drogę do Markowa, którą we własnym zakresie odśnieża pan Pitera – i ta droga jest dobrze odśnieżona .Radny zapewnił, że ta problemowa droga będzie robiona , jej część przebiega również przez Kijewo i tam powinna być odnowiona z uwagi na dość duże dziury. Pan Marciniak zwrócił także uwagę na zmniejszoną ilość środków w stosunku do roku ubiegłego, Powiat nie dostał dofinansowania na 2 schetynówki , a do zakończenia jest droga Lipie-Modliborzyce, a nie ma tego w budżecie . Burmistrz również podkreślił ważność tego zagadnienia zwłaszcza ze względu na skutki 2 miesięcy ostrej zimy . W wielu rozmowach z różnymi środowiskami w kwestii poruszania się po Gminie drogami powiatowymi Pan Roszak wskazał na rolę Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych (tu winien odbyć się konkurs) oraz na to, że jego uwagi w tym zakresie są lekceważone . Zdaniem Burmistrza przyczyną tego stanu mogą być źle przygotowywane specyfikacje pod przetarg na zimowe utrzymanie dróg , bo skoro nikt „nie panuje nad firmą” – to jest niedopuszczalne . Skoro przez kilkadziesiąt godzin nikt nie reaguje , to trudno potem to odśnieżyć i tak dalej być nie może. W przypadku krzaków – też nie jest prawdą, że nie można wyciąć wszystkiego-ponieważ w sytuacji gdy chodzi o bezpieczeństwo , to pas drogowy nie może być determinowany ptactwem . To należy zrobić i te krzewy wyciąć , dlatego Burmistrz poprosił , by ten temat ostro postawić w Starostwie. Radny Pitera zapytał, czy w ramach drogi Modliborzyce-Lipie planuje się połączenie ścieżki z Lipiem . Radny wskazał też na potężny rów , który stanowi zagrożenie i powinny tam być zamontowane barierki . Pan Marciniak uznał, że skoro jeszcze nie została zrobiona taka barierka- to już jej nie będzie .Pan Marciniak wyjaśnił, że to nie jest tak, że wszystkie drogi w powiecie tak wyglądają, bo są też i dobrze odśnieżone . Ta jedna jest bardzo źle położona, jest w zagłębieniu , nisko położona i do tego dochodzą jeszcze te krzaki .Co do wycinki tych krzewów – to też służby leśne z Urzędu Miejskiego biorą udział w procedurze wydawania zgody na wycinkę. Teraz zakwalifikowane do wycinki są drzewa w Murzynnie (7 sztuk) i w Kijewie ( 1 sztuka). W kwestii odśnieżania – zgłoszony zostanie natomiast wniosek , aby firma , która robi to źle była wykluczona z przetargu w roku przyszłym. Burmistrz podkreślił, by nie wierzyć tak we wszystko , co jest przekazywane – bo podkrzesanie- to naturalna pielęgnacja , zaś zgoda wymagana jest przy całkowitej wycince .Bieżące podkrzesanie powiat może wykonać bez zgody Gminy . Ktoś tego nie dopilnował i teraz tak to tłumaczy. Radny Marciniak obiecał, że wszystkie krzewy na drodze Lipie-Murzynno do końca 2011 roku zostaną wycięte.
Radny Pitera poruszył temat świetlic wiejskich , które powstawały często wysiłkiem mieszkańców, aby służyć tym środowiskom . Niemal 100% wzrost opłat za korzystanie z tych obiektów spowoduje, że będą stały puste , a Gminie nie przyniesie to zysku . Burmistrz odpowiedział , że te kwoty „nie były ruszane „ od lat, a zużycie tego co tam jest postępuje i trzeba to odtwarzać. To nie jest równe dla wszystkich świetlic. W bieżącym funkcjonowaniu – świetlice są nieodpłatne , a opłaty dotyczą imprez prywatnych. Pani Sekretarz dodała, że stawki są różne : 200 zł, 150 zł i 100 zł- w zależności od wyposażenia i szczegółowo określa to zarządzenie . Dla ogółu- obiekty te są darmowe , zaś Gmina nie dofinansowuje prywatnych imprez. Pani Mitaszka zgłosiła , że w czasie takiego wynajmu świetlicy np. w Ostrowie jest problem z ogrzewaniem , ponieważ nie można wejść wówczas do obiektu , a trzeba kontrolować centralne ogrzewanie. Pan Roszak zwrócił uwagę, że w tym przypadku „kij ma 2 końce”, bo może i warto byłoby bardziej się otworzyć, ale ci co wynajmują korzystają z urządzeń i ta kwota może nawet nie jest adekwatna do kosztów . Pan Pitera powiedział, że jest zdziwiony tymi kwotami, bo i tak mało co się tam dzieje , to jeszcze ta „zaporowa” kwota. Pan Pułaczewski uznał, że jeśli chodzi o wesele , albo przyjęcie to te kwoty nie są wcale takie duże. Przewodniczący Rady wskazał na sytuacje , gdy np. świetlica jest w szkole – w przypadku takich imprez obiekt należałoby ogrzać , do tego prąd i woda – to wcale nie opłaca się wynajmować. Radna Szarpatowska zapytała o ustalenia w zakresie gruntów pod boisko w Bąbolinie , podkreślając, że dyskutowała na ten temat z panem Łuczakiem, który jest otwarty na rozmowy. Pan Roszak oświadczył, że zna stanowisko pana Łuczaka , który chce od Gminy nabyć bezprzetargowo grunty. Było spotkanie z przedstawicielem ANR – panem Sobańskim i ustalono , że będzie spisana umowa 20-letnia na użyczenie gruntu i na te ustalenia pan Łuczak się zgodził, by naprawić błąd , jaki leży po stronie Agencji . Z jednej strony pan Łuczak się zgodził, z drugiej natomiast wystąpił z życzeniem , aby Gmina bezprzetargowo zbyła na jego rzecz pas gruntu, który kiedyś był elementem kolejki wąskotorowej przy jego polu. Do tego oczekiwałby , aby Gmina założyła tam drogę .Na to jednak zgodzić się nie można – to będzie omawiane jeszcze z panem Ostrowskim .
Kolejno, Przewodniczący Rady odczytał pismo , jakie wpłynęło do Rady od Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej w Wierzchosławicach w sprawie funkcjonowania kanalizacji i melioracji w tej miejscowości . Pan Kozłowski poinformował także o tym , że w czasie kiedy przestała istnieć SHR – to Urząd przejął od ANR umową pewne grunty i urządzenia ( podpisaną m.in. przez pana Stysiała i p.Piterę). Zanim to jednak nastąpiło , to mienie zostało przekazane ANR właśnie przez pana Prezesa, który wówczas był za to odpowiedzialny . Pan Kozłowski oświadczył, że w Wierzchosławicach „funkcjonuje” już o dłuższego czasu i wie , że kiedyś tych podtopień i zalań było mnóstwo ,a sytuacja zmieniła się gdy kanalizacja została podłączona do Gniewkowa. Deszczówka miała być odprowadzana do ZPC , zgodnie z pewnym porozumieniem z Prezesem CYKORII .Jak pan Dorawa odciął ten odpływ – to Wierzchosławice zaczęły pływać .Temat kanalizacji został rozwiązany , ale tego jeszcze się nie udało . W kwestiach melioracji pan Karwowski zwrócić powinien się natomiast do Spółki Wodnej .To samorząd rolniczy , dlatego to trochę nie na miejscu jest zwracanie się o to do Gminy . Burmistrz dodał, że ten problem sięga lat, kiedy w Wierzchosławicach budowano bloki na terenach rolniczych i często niszczono całe układy melioracji , sączki zrywano , nie dbano o odwodnienie terenu, a dziś zarządca próbuje zrzucać winę za to na Gminę . To zarządca jest odpowiedzialny za to, że w piwnicach w blokach jest woda. Radny Pitera powiedział, że skoro w lutym ma być debata na temat sytuacji wodno-melioracyjnej – więc nie należy się od tego odcinać , pan Karwowski winien być obecny przy takiej debacie. Wina jest zarówno GSW, administratora oraz samorządu. Radny podał przykład budowy chodnika w Markowie ok. 6 lat temu , który również nie został odwodniony i teraz woda spływa pod bloki .Burmistrz powiedział, że przypomina sobie, jak budowany był ten chodnik po prawej stronie , gdzie są też 2 bloki . Budowany był w poboczu w stanie inwestycyjnym . Tam nikt nie ingerował i z drogi nie ma prawa płynąć po bloki , bo spadek jest w stronę parku. Pan Pitera wyraził sprzeciw , twierdząc , że spadek jest w stronę bloków .Były studzienki , odpływy – to Gmina uszkodziła i miało być później zrobione, poprawione . To wcześniej , pisemnie zgłaszał sołtys z Markowa .Pan Roszak powiedział, że nie było korespondencji w tej sprawie, ale można spotkać się w terenie , aby to sprawdzić. Przewodniczący Rady powiedział, że nikt nie uchyla się od odpowiedzialności ,ale są dokumenty i na tej bazie nie trzeba konfrontacji .
Pani Bekanowska wystąpiła z prośbą do pana Marciniaka , aby zgłosić w Powiecie zniszczenie barierek przy kanale Parchańskim na trasie Skalmierowice-Szadłowice . One się praktycznie zapadają do tego kanału – to zagraża bezpieczeństwu.
Pan Marciniak zapewnił , że to obejrzy , bo dodatkowo tam do naprawy jest pobocze. Radny powiatowy oświadczył, że stara się zawsze sprawdzić stan w terenie , by zgłaszając interpelacje się „nie zbłaźnić”. Przypomniał również , że od 2 lat interweniuje w Dyrekcji DiA o odwonienie skrzyżowania w Szadłowicach .To ciężka firma do uzgodnień , ale będą dalsze interwencje .Sam jednak niewiele może zdziałać , bo radnych w Powiecie jest 29 , choć teraz do pomocy jest jeszcze radna Pęczkowska . Radny Smoła poprosił natomiast o interwencję w sprawie drogi w Gęzewie , bo nic się tam nie dzieje. Pani Pęczkowska powiedziała, że w tej sprawie otrzymała odpowiedź ze Starostwa , sprawa rozwiązała się sama , bo przyszła odwilż, a za wodę odpowiedzialna jest GSW. Pan Smoła zgłosił, że woda tam nadal się przelewa.
Ad8.Wolne głosy , wnioski.
Pani Marchlewska zapytała radnego Marciniaka o to , kiedy robiona będzie droga do Chrząstowa, na co otrzymała odpowiedź, że jest to kwestia planowanych inwestycji. Radny Pitera oświadczył, że po ostatnim spotkaniu z GSW odniósł wrażenie , że za stan wód najmniej odpowiedzialna jest GSW – co innego byłoby , gdyby SW uczestniczyła teraz w tej rozmowie . Wszystko zależy od tego kto i przy kim mówi. Burmistrz usprawiedliwił się, że akurat nie mógł być obecny na tym spotkaniu , bo miał wiele innych spotkań. I rzeczywiście tak jest , że jak nie ma przedstawicieli Spółki- to wówczas jest ostra krytyka, ale jak są obecni , to dyskusja jest zupełnie inna. Pan Marciniak przekazał, że jako Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska- w miesiącu marcu radni powiatowi będą zajmować się tym problemem. Ta sytuacja – to nie tylko kwestia braku pieniędzy , bo nie sztuka jest gospodarować, jak się ma pieniądze – sztuką jest je pozyskać. Oni mają pukać wszędzie , również do Warszawy i do Marszałka , by te pieniądze pozyskać. Inwestycji melioracyjnych nie było już od 35 lat . Burmistrz podał przykład tego jak Zarząd Melioracji załatwia sprawy - wskazując na brak przepustu w lesie , Gmina domagała się jego zrobienia. Nie było reakcji na interwencje, ale gdy wystąpiono do Nadzoru Budowlanego – to zostało zrobione w ciągu miesiąca.
Kolejno, Przewodniczący Rady poinformował, że następna sesja planowana jest na dzień 23 lutego 2011r. o godz. 1400 i tematem będzie sprawozdanie MGOPS oraz stan urządzeń wodno-melioracyjnych w Gminie. Sesja może odbędzie się wcześniej , ale to uzgodnione zostanie z panem Burmistrzem .
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu – wobec czego Przewodniczący Rady przystąpił do kolejnego punktu obrad.
Ad 9.Zamknięcie obrad
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski o godzinie 1705 zamknął obrady IV sesji Rady Miejskiej .
Podpisał /-/ Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozłowski
Protokolant
Jadwiga Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie