Protokoły z posiedzeń Komisji Rady - kadencja 2010-2014

Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniu 09.05.2011r.

Protokół z posiedzenia

Komisji Rewizyjnej w dniu 9 maja  2011r.

 

W posiedzeniu uczestniczyli – zgodnie z załączoną lista obecności .

Obrady rozpoczął Przewodniczący Komisji- pan Aleksander Pułaczewski  witając wszystkich obecnych . Przewodniczący Komisji na wstępie nadmienił, że sprawozdanie z wykonania budżetu , które jest przedmiotem obrad uzyskało już pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej  (uchwała nr 52/2011 z dnia 27.04.2011r. została zebranym przedstawiona ). Kolejno , Przewodniczący Komisji  otworzył dyskusję w kwestii przedłożonych przez Burmistrza materiałów tj.:

-sprawozdania z wykonania budżetu,

-sprawozdania finansowego ,

-informacją o stanie mienia komunalnego .

Pan Pułaczewski poruszył temat ściągalności podatków . Burmistrz odpowiedział, że na dziś , największym dłużnikiem jest „CERAMA” . Pani Skarbnik dodała, że spory dług pozostał też po zakładzie „Marhen”, ale na odzyskanie tych należności już się raczej nie liczy . Pan Roszak powiedział natomiast, że „CERAMA” ma program naprawczy , bo Gmina wcześniej wystąpiła o egzekucję do Urzędu Skarbowego , ale na wniosek tej firmy zostało to wycofane  z nadzieją  na powodzenie tego programu. Pani Rutkowska oświadczyła, że egzekucja spowodowałby brak środków na wypłaty dla pracowników , więc postanowiono wycofać  egzekucję na 2-3 miesiące . Pan Pułaczewski zapytała też o kwotę podatku od nieruchomości. Zwrócił również uwagę na stosunkowo niskie wykonanie podatku od środków transportowych (70%) . Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest to skutek pewnej ilości odpisów , sprzedaży pojazdów , czy przeniesienia siedziby firm do Inowrocławia, gdzie automatycznie płacony jest podatek.  Jest też kilka podmiotów , które mają dość spore zaległości . Pani Skarbnik omówiła też realizację dochodów z tytułu podatku leśnego .Kolejno, pan Pułaczewski nawiązał do tematu zadłużenia . Pani Skarbnik podała, że na koniec roku wynosiło ono ogółem 50,71 % .Burmistrz dodał, że w tym roku zadłużenie będzie wynosiło 55% i problem wynika z polityki Rządu. Aby ograniczyć dług publiczny Państwa – Rząd  stosuje „kreatywną księgowość” . Zobowiązania z tytułu wykupu wierzytelności, obligacji , partnerstwa publiczno-prawnego- to był dług Państwa , a teraz przesunięto to na samorząd ( w styczniu br.) .Ten manewr zmniejszył dług Państwa o 3-4 % , a dla samorządów to ogromny problem- np. zadłużenie Włocławka wyniosło 83% .Pan Roszak nawiązał także do kwestii przesuwania kolejnych obowiązków na samorządy .Za kuriozalny , Burmistrz podał przykład płacenia przez gminy za oświetlenie dróg wojewódzkich , czy krajowych . To stanowi ok. 50% wydatków budżetowych , a nie jest w gestii gmin. Pani Skarbnik powiedziała, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych – wręcz nie powinno się tego robić, ponieważ to oświetlenie nie należy do Gminy . Pan Roszak wskazał, że właścicielem urządzeń jest ENEA. Pan Pułaczewski zauważył, że w dalszym ciągu mówi się o cięciach w budżecie Państwa.  Pani Skarbnik oświadczyła, że wiąże się to głównie z oświatą . Przewiduje się , że gminom dojdą kolejne zadania i zmniejszona zostanie subwencja oświatowa.  Radny Rogalski zapytał, czy w związku z tą sytuacją  podatki odgórnie zostaną podwyższone.  Pani Skarbnik powiedziała, że to jeszcze nie weszło w życie ,ale jeśli maksymalne stawki podatku zostaną podwyższone np. o 50% , a Gmina nie zastosuje tej stawki- to zmniejszeniu ulegnie wysokość subwencji ogólnej. Mniejsze stawki sugerują zasobność Gminy.  Radny Pułaczewski zapytał, czy Przedsiębiorstwo Komunalne zwolnione jest z podatku .Pani Rutkowska odpowiedziała, że zwolnienie dotyczy tylko wysypiska i oczyszczalni , zaś podatek od nieruchomości Spółka płaci.  Radny poruszył też kwestię „długu” Ośrodka Kultury . Pani Skarbnik wyjaśniła , że to zapis dotyczący pożyczki w kwocie 400 tys. zł na budowę placów zabaw . To będzie zwrócone z Urzędu Marszałkowskiego . To nie jest dług i w zadłużenie nie wchodzi . Radny Kopiszka stwierdził, że dochody nie powinny budzić większych wątpliwości , ponieważ są to tylko plany . Ważniejsze przy ocenie budżetu są natomiast wydatki. Pani Sekretarz zwróciła uwagę, że w sytuacji gdy wykonanie dochodów jest rzędu 90% , to trudno mieć jeszcze jakieś wątpliwości w tej kwestii.  Pan Pułaczewski uznał natomiast , że prawidłowość wydatków oceniać  należy natomiast pod względem zgodności z uchwałami dotyczącymi realizowanych zadań. Pani Pęczkowska powiedziała, że mogłoby by się zdarzyć tak, że coś nie zostało zrealizowane i nie byłoby sensownego wytłumaczenia przyczyn tego stanu. Radny Rogalski zapytał, czy na budowę basenu były już wcześniej przyznane jakieś środki z Urzędu Marszałkowskiego. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że było przyrzeczenie na dofinansowanie i nadal jest to aktualne.  Radny zapytała także o zwrot  środków z Urzędu Marszałkowskiego. Burmistrz odpowiedział, że część wydatków została już zrefundowana np. za termomodernizacje SP w Wierzchosławicach. Pani Skarbnik dodała, że nie ma jeszcze zwrotu za stację uzdatniania wody i za świetlice wiejskie.  Przewodniczący Rady Miejskiej nadmienił, że na temat stacji uzdatniania wody w Gniewkowie  był reportaż w TVP i Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego bardzo ładnie się tam wypowiadał.

Następnie , w trakcie obrad wywiązała się dyskusja na temat współpracy z samorządami ościennymi w kwestii gospodarki komunalnej, a w szczególności z Inowrocławiem . Rozmawiano także o efektach działania Kujawsko-Pałuckiego Związku Miast i Gmin , które wstrzymywane były głównie przez inicjatora utworzenia Związku- Prezydenta Brejzę .

Nawiązując ponownie do tematu realizacji budżetu -Przewodniczący Komisji wskazał na dane dotyczące wysokości wydatków na oświatę w Gminie. Radny zapytał o przewidywany wzrost udziału Gminy w tych wydatkach . Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie jest to dokładnie znane , bo Ministerstwo mówi o większej ilości zadań , ale nic więcej nie widomo na ten temat.  Burmistrz odniósł się jeszcze do problemu znaczącej podwyżki podatków . Przewodniczący Rady zasugerował , aby z tematem tym zapoznać wcześniej mieszkańców , aby byli uprzedzeni , że to nie zależy tylko i wyłącznie od woli radnych. Taką kampanię przeprowadzić można np. w Gniewkoramie.  Burmistrz dodał także , że należy rozważyć, czy w takiej sytuacji Gmina dostosuje się do proponowanych przez Ministerstwo stawek, czy też zrezygnuje całkowicie z inwestycji. Pan Kozłowski zwrócił natomiast uwagę, że może to spowodować także brak możliwości korzystania ze środków unijnych.  Następnie dyskutowano na temat stanu dróg , cen paliwa i kolejnych podwyżek . Pan Kopiszka poinformował  , że otrzymał odpowiedź w sprawie drogi przez Murzynko , z której wynika , że odcinek ten planowany jest do modernizacji po 2015 roku . Argumentowane jest to głównie słabym natężeniem ruchu . Radny zaznaczył, że pomiar ruchu odbywał się w nieodpowiednim dniu tj. w niedzielę , kiedy rzeczywiście ten ruch jest mniejszy.  Poruszona została także kwestia ścieżki do Lipia i dyskutowano nad rozwiązaniem przy murze , jaki jest zlokalizowany wzdłuż tej drogi.  Pan Kopiszka zapytała o perspektywę połączenia ścieżek przez obwodnicę , na co Burmistrz odpowiedział, że na tym odcinku to raczej ruch ze ścieżek kierowany będzie przez miasto . Radny stwierdził, że dobrze byłoby też opracować jakiś folder ze wskazaniem dotychczasowego rozkładu ścieżek w naszej Gminie. Przewodniczący Rady przypomniał, że należy powrócić także do tematu kontroli wydatków klubów sportowych , bo to nie zostało zakończone.  Pan Pułaczewski zapytała o finansową kontrolę Harmattanu , na co pani Skarbnik odpowiedziała, że to nie było jeszcze robione. Pan Roszak oświadczył, że Prezes tego klubu był u niego z zaproszeniem na walne zebranie . Burmistrz powiedział, że może uczestniczyć w takich zebraniach, ale klub winien najpierw uporządkować swoje wewnętrzne sprawy , problemy, które pozostały po poprzednikach . Przewodniczący Rady zwrócił uwagę , że obojętnie co by się nie działo – to w takich sytuacjach i tak zazwyczaj „winny jest Burmistrz”. Pan Pułaczewski powiedział, że władze Harmattana uważają, że „są czyści” , a obecna sytuacja to wina Gminy. Zdaniem radnego podstawowe zaniedbanie klubu – to brak współpracy z młodzieżą , brak własnych zawodników . Te pieniądze poszły na pensje , a przecież każdy kto ma pieniądze- może sobie kupić drużynę . A to winno się opierać o pracę z młodzieżą , z dziećmi. Pan Pułaczewski stwierdził, że sytuacja w Harmattanie była najlepsza, gdy grał w III lidze , kiedy miał swoich zawodników i tylko 2 z zewnątrz  . Wówczas też miał swoich kibiców i ludzie przychodzili oglądać te mecze.  Pan Kopiszka nawiązał do II konkursu na dofinansowanie zadań z zakresu sportu i zapytał o ofertę UNI .Pani Sekretarz odpowiedziała, że do tej pory nie spotkała się w poczcie z ofertą tego klubu , widziała tylko ofertę SOKOŁA .

                                      Komisja nie miała więcej uwag , ani pytań do wykonania budżetu w 2010  roku i jednogłośnie orzekła o przyjęciu sprawozdania  wraz z pozostałymi materiałami przedłożonymi przez Burmistrza . Jednogłośnie zadecydowano również o skierowaniu do Rady wniosku w sprawie przyjęcia tego sprawozdania , a tym samym o udzielenie absolutorium dla pana Adama Roszaka  -opinia Komisji oraz wniosek do Rady Miejskiej  stanowią załączniki do niniejszego protokołu.

Na tym zakończono posiedzenie Komisj

Przewodniczący Komisji

/-/ Aleksander Pułaczewski

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 09.05.2011r.
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: J.Stefańska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 czerwca 2011 10:57
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1658
16 czerwca 2011 10:57 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu.