Protokoły z posiedzeń Komisji Rady - kadencja 2010-2014

Protokół z posiedzenia wspólnego wszystkich Komisji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 28 maja 2012r.

Protokół z posiedzenia wspólnego wszystkich Komisji

Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 28 maja 2012r.

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli- zgodnie z załączoną listą obecności  . Spotkanie rozpoczął Przewodniczący Rady – witając wszystkich przybyłych.
                                         Na początek, Przewodniczący Rady o zabranie głosu poprosił pana Łukowicza w celu omówienia projektu uchwały w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Gniewkowo. Na wstępie, architekt wskazał na błąd , jaki wkradł się w uzasadnieniu , gdzie zamiast „Gniewkowo”, jest „ Łabiszyn”. Kolejno, pan Łukowicz opowiedział zebranym o toku formalno-prawnym przygotowań związanych z tym dokumentem. Pan Łukowicz wyjaśnił  kwestie związane ze złą interpretacją odległości, które pojmowano jako drogi , co było podstawą do składania uwag. To zostało skorygowane -z dwóch kresek na studium -zrobiono jedną  . Pan Łukowicz zaznaczył również, że studium nie jest podstawą do wydawania pozwoleń na budowę, od tego jest plan miejscowy, ale tu musi być pewna korelacja. To określenie polityki przestrzennej Gminy , choć nie jest to prawem miejscowym.  Studium kierowane jest później do Wojewody, gdzie tok formalno-prawny jest sprawdzany. Radny Pułaczewski zapytał o możliwość zmian studium i tryb , w jakim się to odbywa. Architekt wyjaśnił, że jest to uregulowane w jeden sposób- studium przyjmuje Rada. Razem z Burmistrzem dążyli jednak, by zapisy studium były na tyle elastyczne, by te zmiany w przyszłości były zbędne. Radny Pułaczewski zadał także pytanie o ilość gruntów będących własnością Agencji Nieruchomości Rolnych.  Burmistrz odpowiedział, że tu ważna jest kwestia chęci przejęcia takich gruntów , na co musi być zgoda. Samo przeznaczenie terenu- o tym mówi plan miejscowy. Pan Roszak zaznaczył, że z tym „jest pod górkę i są duże schody”. Pan Łukowicz przyznał, że rzeczywiście jest to coraz trudniejsze. Zdaniem Burmistrza  ANR winna być zlikwidowana. Pan Kopiszka zapytał, czy w przypadku korekt graficznych też wymagana jest uchwała zmieniająca. Pan Łukowicz odpowiedział, że jak jest już studium , to zmiany mogą być przyjmowane tylko uchwałą. Radny wskazał na brak cmentarza i zapytał, czy jest to może w opisie. Pan Łukowicz odpowiedział, że opis i mapa- to całościowe opracowanie. Do momentu uchwalenia, można zmieniać. Jeśli jest zmiana, to cofa się na etap uzgodnień, albo wyłożenia, jeśli np. dotyczy to mieszkańców. Radny Kopiszka zwrócił uwagę, że przy innych parafiach cmentarz jest , a w Murzynnie- go brak. Pan Łukowicz powiedział, że o przeznaczeniu terenu decyduje plan miejscowy, a studium jest tylko do celów informacyjnych.
                                      Następnie omawiano projekty uchwał w sprawie rocznego sprawozdania finansowego za 2011r. Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie oraz Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Gniewkowie.  Sprawozdania tych jednostek zreferowała księgowa- pani Ewa Sawicka. Radna Lewandowska zapytała o przyczyny strat , na co pani Sawicka odesłała radnych do załącznika nr 1 do bilansu (załączniki zostały radnym rozdane na posiedzeniu ).
                                      Przewodniczący Rady poinformował radnych o sprawach , jakie wpłynęły do biura Rady w okresie międzysesyjnym. Pan Kozłowski przekazał m.in. wiadomości na temat głosowania porządku obrad sesji , o czym dyskutowano na zjeździe przewodniczący  rad. Pan Kozłowski nawiązał także kwestii inicjatywy uchwałodawczej , udzielania głosu mieszkańcom na sesjach i posiedzeniach Komisji. Przewodniczący Rady przekazał także informację na temat uroczystości 110- lecia SP w Szadłowicach. Pan Kozłowski poinformował też o wizycie gości z Turcji i obchodach święta Szkoły Podstawowej nr 1 w Gniewkowie . Przewodniczący Rady  zachęcił do zapoznania się  z korespondencją, jaka wpłynęła do biura Rady.
                                      Skarbnik Gminy- pani Dorota Rutkowska poproszona została o omówienie sprawozdania z wykonania budżetu w roku 2011, a Przewodniczący Komisji Rewizyjnej o stanowiska w tej sprawie.  W swoim wystąpieniu -pani Rutkowska skupiła się głównie na podsumowaniu wykonania budżetu , po czym Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radna Borowska zapytała , czy odczytane przez Skarbnika dane , to informacja zbiorcza, co pani Rutkowska potwierdziła wskazując na stronę 93 sprawozdania.  Radny Wesołowski poruszył temat wykonania funduszu sołeckiego. Radny wskazał na Godziębę- to sołectwo nie wykonało zaplanowanych wydatków z uwagi na blokadę środków. Radny zapytał o to, jak z tym jest w tym roku, bo zaplanowano środki na budowę chodnika . Radna Borowska wskazała na tabelę na stronie 88. Następnie wywiązała się dyskusja na temat budowy chodnika przy drodze powiatowej w Godziębie. Pani Sekretarz wskazała na fakt, iż ten projekt się przedłużył. W budżecie Powiatu na ten rok tego zdania nie ma i raczej nie będzie, ponieważ po to, by dostosować budżet do wskaźników- wiele z nich nie jest realizowanych. Przewodniczący Rady zapytał, czy to oznacza, że jeśli nie będzie tej inwestycji , to sołectwo może te środki przeznaczyć na coś innego. Zdaniem pana Wesołowskiego- to Powiat winien się opowiedzieć w tej sprawie. Skoro jednak radna powiatowa mówi, że tego nie będzie, to trzeba zmienić plany związane z funduszem sołeckim. Pani Rutkowska sprostowała, że w tym funduszu na ten rok nie planowano budowy chodnika, taki plan był w roku poprzednim. Pani Sekretarz powiedziała, że rok został już zamknięty, tego nie można już wykorzystać, a środki na dokumentację można wygospodarować z budżetu Gminy jeśli będzie taka potrzeba. W tym roku środki  przeznaczono na rozbudowę świetlicy w Godziębie. Dokumentacja jest ważna tylko 2 lata , a tej inwestycji raczej przez najbliższe 2 lata się nie zrealizuje.  Radny Wesołowski przekazał, że remont dotyczy wymiany centralnego ogrzewania.  Nie było więcej pytań , wobec czego Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał opinię Komisji na temat wykonania budżetu oraz wniosek Komisji o udzielenie Burmistrzowi absolutorium.  Pan Pułaczewski przedstawił radnym te dokumenty, jak również odczytał treść uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej nr 8/2012 z dnia 22.05.2012r.  Nie było pytań do Przewodniczącego Komisji , wobec czego radny Stefański odczytał treść projektu uchwały w sprawie udzielenie Burmistrzowi absolutorium. Nie  było pytań do projektu uchwały.
                                         Następnie  omawiano sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2011 roku .  Informację przedstawiła pani Pęczkowska. Radna Lewandowska zwróciła uwagę na wielkość dotacji , jaka udzielona została dla Sokoła i dla Klubu AA w Inowrocławiu. Ta druga dotacja była znacznie wyższa, dlatego radna zapytała, czy prowadzona działalność  dotyczy też naszych mieszkańców. Pani Sekretarz wyjaśniła, że dotyczy to dotacji przydzielonych w ramach konkursu. Oferta Klubu AA  spełniła wymogi, więc nie mogła być odrzucona. W tym roku Klub nie brał udziału w konkursie, bo kryteria były inne. W tym roku wszystko skierowano na profilaktykę wśród dzieci i młodzieży.
                                       Kolejno, przedstawiony został projekt uchwały w sprawie  przyjęcia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2012-2015 w Gminie Gniewkowo. Radna Lewandowska  zgłosiła, że Kierownik MGOPS, która brała udział w przygotowaniu tego dokumentu wystąpiła do Przychodni w Gniewkowie o pewne dane (ilość pacjentów)  , których Przychodnia nie posiada. Te dane dostępne są tylko w Poradni Zdrowia Psychicznego . Pani Pęczkowska powiedziała, że mimo wszystko dr Dereziński udzielił takiej informacji, może nie pełnej , ale takiej orientacyjnej. Poradnia Zdrowia Psychicznego może również nie udzielić takich informacji jeśli nie będzie posiadała danych dla danej gminy. Radny Stefański odniósł się do hierarchii  ze względu na to , że funkcjonuje Narodowy Program , więc pewnie jest też Wojewódzki , bo jest też Powiatowy. W tym programie mówi się o aktywizacji zawodowej osób psychicznie chorych , a przecież nikt nie zatrudni takich ludzi. Taki program się przyjmuje i on „będzie, bo będzie”, ale nic z tego nie wynika , tu można prowadzić tylko analizę danych , monitorować sytuację. Pani Sekretarz poinformowała o dotacji, jaką w tym roku otrzymał MGOPS (ponad 40 tys. zł)  i teraz zatrudni osobę z uprawnieniami do opieki nad takimi osobami . Pani Kierownik planuję również utworzenie takiego domu środowiskowego dla tych ludzi, ale nie wiadomo , czy ten projekt zostanie zrealizowany. Zdaniem radnego Stefańskiego – jeśli taki punkt powstanie, to będzie jedyny plus tego programu.
                                     Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodny na zawarcie umowy najmu. Radny Kopiszka wyjaśnił, że chodzi o mieszkańca Murzynka i lokal przy świetlicy wiejskiej, który już chyba od 10 lat użytkowany jest jako sklep.
                                      Kolejno, pani Sekretarz omówiła projekt nowego „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo”. Pani Pęczkowska zaznaczyła, że ta uchwała w zasadzie nie różni się wiele od poprzedniej, a uwzględnia uwagi Wojewody, który wystąpił o te zmiany do wielu gmin. Chodzi m.in. o wykreślenie punktu dotyczącego edukacji  mieszkańców w § 5 pkt 4 i cały rozdział 4 dotyczący działalności edukacyjnej, bo Gmina nie może tego finansować . Pozostała treść jest bez zmian. Radny Kopiszka zapytał, czy w Programie musi być zapis , że „w/w środki są niewystarczające”.  Pani Sekretarz wyjaśniła, że to odnosi się do wzrostu kosztów utrzymania 1 psa w schronisku. Do tego na teraz – Gmina ma limit jeśli chodzi o umieszczanie psów tj. tylko 16. Jeśli będzie tych zwierząt więcej, to zaplanowana kwota nie wystarczy. Radny Stefański zapytał, czy to oznacza, że roczne utrzymanie 16 psów kosztuje Gminę 80 tys. zł.  Pani Sekretarz powiedziała, że to są również koszty związane z wyłapywaniem zwierząt. Pani Rutkowska podała, że dzienne utrzymanie 1 psa kosztuje 12 zł. Radny Pułaczewski zapytał o sytuację, gdy tych zwierząt jest więcej. Pani Sekretarz powiedziała, że to oznacza problemy , występuje się do różnych schronisk , przeciąga się          termin ich oddania. Te agresywne są odsyłane, ale dla tych łagodniejszych podejmuje się starania w celu poszukania nowych właścicieli. Zdaniem pana Stefańskiego właśnie dlatego wskazane byłoby edukowanie mieszkańców w tym zakresie, którzy pewnie nie są nawet świadomi tego, że to tyle kosztuje. Radny Pułaczewski dodał, że największy problem tkwi w tym, że są to zazwyczaj zwierzęta spoza Gminy. Pan Wesołowski oświadczył, że jest to trudny temat i już od 20 lat nie ma właściwego sposobu, by to rozwiązać. Zdarza się , że w lesie jest wataha psów, a przyjeżdżają po nie po 2-3 dniach , więc trudno jest je odszukać. Koła łowiecka są obowiązane do przedkładania informacji na temat  ilości wałęsających się po lesie  psów i kotów. Według Burmistrza- to wynika z mentalności ludzi , którzy wyrzucają te zwierzęta. Pan Roszak przypomniał też o projekcie wspólnego schroniska na terenie Gminy Inowrocław . Przy takiej stawce dziennej- to chyba jedyne, dobre rozwiązanie. Radny Wesołowski powiedział, że brał udział w takiej „łapance” , która trwała pół dnia i nie powiodła się.
                                     Skarbnik Gminy- pani Dorota Rutkowska przedstawiła radnym projekt zmian w budżecie Gminy na 2012 rok. Do projektu nie było uwag, ani wniosków.
                                      Radny Bożko wystąpił z podziękowaniami w imieniu nauczycieli  za pomoc , jaką od radnych zorganizowała pani Paul. Pomoc udzielona została dzieciom z upośledzeniem lekkim . Pan Bożko wystąpił również z zapytaniem, czy ostatnia sesja przed wakacjami nie mogłaby się odbyć w czwartek. Pani Sekretarz zwróciła uwagę, że 22.06.2012r. sesja  jest w Powiecie. Pani Paul oświadczyła, że przekaże radnym rozliczenie przedłożone przez panią Annę Bożko z udzielonej pomocy. Pani Paul dysponowała kwotą 1000 zł, z czego  800 zł otrzymała pani Bożko, a 200 zł pani Szarpatowska na zakup okularów dla potrzebującej osoby. Radny Pułaczewski wystąpił z wnioskiem o wsparcie mieszkańca Gniewkowa, który niedawno utracił wzrok. Chodzi o umożliwienia odbycia specjalistycznego kursu. Przewodniczący Rady zapytał o termin, w jakim odbywa się ten kurs, na co pan Pułaczewski podał, że 28 lub 24 czerwca.  Pan Kozłowski uznał, że zbiórkę należałoby przeprowadzić już na tej sesji, a nie na następnej.
Na tym o godzinie 1645 zakończono wspólne posiedzenie Komisji.

 

Podpisał /-/ Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozłowski 

 

 

Protokołowała:J.Stefańska

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28.05.2012r.
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: J.Stefańska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 11 października 2012 12:43
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1788
11 października 2012 12:43 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu.