Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencja 2014-2018

Protokół Nr XXXI/2017 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 30 listopada 2016r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską na XXXII sesji w dniu 21.12.2016r.


Protokół Nr XXXI/2016

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie , która odbyła się

w dniu 30 listopada 2016r. w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie

Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r. poz. 446 z późn.zm. )- Przewodniczący Rady o godz. 1300  dokonał otwarcia XXXI sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 15 radnych, co stanowi pełne quorum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady (lista zaproszonych gości oraz sołtysów z terenu Gminy - stanowią załącznik nr 2 do protokołu).
                           W trakcie powitania prowadzący obrady poinformował, że wśród radnych znajduje się dzisiejszy solenizant – pan Andrzej Żmudziński, któremu złożył życzenia imieninowe. Witając Burmistrza Gniewkowa - radny Stefański przekazał, że dziś mija równo 10 lat od objęcia funkcji przez pana Adama Roszaka, któremu z tej okazji złożył również okolicznościowe życzenia „kolejnych dekad”.

Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady zgłosił, że zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią na posiedzeniu Komisji- do porządku obrad ma propozycję jednej zmiany-  wprowadzenie w pkt. 6 lit. e dodatkowego projektu uchwały tj. zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2016 (projekt uchwały stanowi załącznik nr 3 do protokołu).
Proponowany  porządek obrad:
  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

  2.Przyjęcie  porządku obrad .

  3.Przyjęcie protokołu z XXX  sesji.

  4.Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

5.Informacja z realizacji budżetu obywatelskiego w roku 2016:

-przedstawienie informacji ,

-dyskusja,
-przyjęcie  informacji.

6.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)     zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na  2016 rok:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b)     statutu Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)      przyjęcia „programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2017 rok:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

d)     Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Gniewkowo na lata 2017-2021:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

7.Wnioski, interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

8.Wolne głosy,  wnioski.

9. Zamknięcie obrad Rady Miejskiej .

Radni nie mieli  innych uwag do zaproponowanego porządku obrad, wobec czego przystąpiono do głosowania zgłoszonej zmiany.
Za wprowadzeniem w pkt 6 lit e tj. projektu  uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2016 głosowało 15 radnych.
Równie jednomyślnie radni głosowali w sprawie przyjęcia  porządku obrad wraz z wprowadzoną zmianą- za jego przyjęciem głosowało 15 radnych obecnych na sesji.

Przyjęty porządek obrad:

 

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad .
  3. Przyjęcie protokołu z XXX  sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

5.Informacja z realizacji budżetu obywatelskiego w roku 2016:

-przedstawienie informacji ,

-dyskusja,
-przyjęcie  informacji.

6.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)     zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na  2016 rok:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b)     statutu Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)      przyjęcia „programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2017 rok:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

d)     Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Gniewkowo na lata 2017-2021:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

e)     zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2016:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

7.Wnioski, interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

8.Wolne głosy,  wnioski.

9.Zamknięcie obrad Rady Miejskiej .

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XXX  sesji.


Przewodniczący Rady  zaznaczył, że radni mieli możliwość zapoznania się z protokołem z XXX sesji Rady , który był wyłożony w biurze Rady. Zapytał, czy do protokołu radni mają jakieś uwagi, czy zastrzeżenia. Nie było uwag, ani pytań, wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z  sesji Rady w dniu 25 października 2016r.
Za przyjęciem protokołu w głosowaniu jawnym opowiedziało się 14 radnych , przy jednym głosie wstrzymującym.

Ad. 4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).

Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza- pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji. 
Burmistrz rozpoczął od informacji o dzisiejszym odbiorze chodników i zatok w miejscowości Kaczkowo. Burmistrz wyraził opinię, że to bardzo dobra i potrzebna inwestycja, poprawiająca bezpieczeństwo  mieszkańców i uczestników ruchu drogowego. Burmistrz zapewnił też o zadowoleniu pani Sołtys oraz mieszkańców obecnych podczas tego odbioru. Pan Roszak przekazał, że w ostatnim czasie zakończono również inwestycję polegającą na budowie łącznika pomiędzy ul.Toruńską a osiedlem Toruńskim. To także bardzo ważne zadanie, komunikujące osiedle z drogą  przy szkole podstawowej, bez potrzeby wyjazdu na drogę krajową , „na tą ruchliwą 15-stkę”.  Pan Burmistrz przekazał też , iż całkowicie zakończono zadanie związane z budżetem obywatelskim – budowę ul.Osieckiej.  Pan Roszak przekazał, że choć to niewielka inwestycja- to również bardzo cieszy.
Pan Roszak poinformował o pracach przy ul.Inowrocławskiej związanej z budową chodnika od ul.Dreckiego do „dawnych BFM-ów”, o co już wielokrotnie występowano  (cały ciąg  przy garażach).  Pan Roszak powiedział także, iż trwa kontynuacja napraw i wymiany dywanika na ul.Toruńskiej  w kierunku Michałowa. Burmistrz przekazał, że ma zapewnienie o kontynuacji w roku przyszłym całego odcinka do wysokości Perkowa. Burmistrz powiedział, że ma również deklarację o przebudowie drogi od torów w drugą stronę. Wracając do odbioru inwestycji w Kaczkowie- pan Roszak poinformował, że odbył się on z udziałem Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich. Oprócz tego, że Gmina projektuje ścieżki związane z odcinkiem od Kaczkowa do Gniewkowa i z Lipia do Murzynka, to są też deklaracje, że w najbliższym roku i następnym będą robione nowe dywaniki na ciągach drogowych przez odcinek od Gniewkowa do Kaczkowa i od Gniewkowa do Murzynka (do przebudowywanego chodnika). Odnowienie nawierzchni oraz budowa ścieżek spowodowuje zdaniem pana Roszaka , że „ten standard będzie na wysokim poziomie”.
Burmistrz poinformował, że 12 grudnia 2016r. podpisuje umowę intencyjną w Warszawie z BGK przy udziale Wicepremiera Morawieckiego na budowę bloku socjalnego w ramach programu „Mieszkanie+”. Burmistrz wyraził radość z tego faktu, bo zadanie miało być realizowane przy udziale naszych środków i dofinansowania w wysokości 1 mln zł. Burmistrz zaznaczył, że nie zna szczegółów związanych z tą umową intencyjną, ale myśli, że na najbliższej sesji będzie mógł już powiedzieć więcej, i że uda się w ciągu dwóch lat zrealizować to zadanie.
Burmistrz zapowiedział , że wspólnie z Przedsiębiorstwem Komunalnym,  z panem Prezesem przygotowują przejęcie przez samorząd gospodarki odpadami, by Gmina nie była już zależna od podmiotów komercyjnych od przyszłego roku.
Pan Roszak nawiązał także do forum samorządowego z udziałem Wojewody i Marszałka i przedstawicieli departamentów z UM, w którym ostatnio uczestniczył, i które poświęcone było kolejnemu okresowi programowania.
Pan Roszak przekazał, że 2 tygodnie temu spotkał się w Bydgoszczy z Kuratorem, z którym rozmawiał przede wszystkim na temat reformy. Oczekuje się na przepisy prawne w tym zakresie (Parlament jest po I czytaniu ustawy), by potem „wziąć tego byka za rogi”.
Następnie prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztofiak wystąpił z pytaniem dotyczącym gospodarki odpadami-czy przejęcie tego zadania przez Przedsiębiorstwo oznacza , że „kupujemy samochody, tworzymy całą infrastrukturę”. Radny przypomniał także, iż  na posiedzeniu Komisji była mowa, że w Kaczkowie  będzie jakaś baza i zapytał, czy tam będzie sortownia odpadów, czy baza dla pojazdów.  Odpowiadając , Burmistrz podkreślił, że zdanie to jest przejmowane przede wszystkim po to, by uniezależnić się od podmiotów zewnętrznych, od potencjalnych zmów cenowych i jest to działanie w interesie mieszkańców. Oczywiście wiążę się to z wyposażeniem Spółki – „i takie działania czynimy”. Docelowo Spółka będzie wyposażona we wszystkie pojazdy na własność i baza na ten cel będzie po dawnym wysypisku w Kaczkowie. Na pytanie o to, czy będzie tam sortownia- pan Roszak powiedział , że są boksy, obok posiadanej instalacji i to będzie rozbudowywane, w sposób wynikający bezpośrednio z przepisów, ale i tak wszystkie odpady musza być wożone na RIPOK-i.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a następnie  przeprowadzono głosowanie – 15 radnych obecnych na sesji w głosowaniu jawnym opowiedziało się za przyjęciem informacji przedstawionej przez Burmistrza.

Ad. 5
Informacja z realizacji budżetu obywatelskiego w roku 2016.
O przedstawienie informacji prowadzący obrady poprosił Z-cę Burmistrza- panią Beatę Kowalską. Omówiona przez panią Kowalską informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Na koniec , Z-ca Burmistrza przekazała też informację o wnioskach złożonych w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2017.
Po  tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu, wobec czego dyskusja została zamknięta i przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia informacji. W głosowaniu jawnym -15 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem.

Ad. 6 Rozpatrzenie uchwał w sprawie:

a) zmieniającą uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2016:

Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik o omówienie proponowanych zmian w  budżecie. Pani Rutkowskiej omówiła zwiększenie budżetu o kwotę 654 tys. zł , którego dochody po zmianach  wynoszą  53.667.223, 58 zł , a wydatki 52.667.223.58 zł . Następnie  otworzona została dyskusja, ale radni nie mieli uwag, ani pytań do przedstawionego projektu uchwały i po zamknięciu dyskusji przeprowadzono głosowanie .  
Uchwała Nr XXXI/149/2016 zmieniająca uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2016  -  przyjęta została 14 głosami , przy 1 głosie wstrzymującym (uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.

b) statutu Gminy Gniewkowo:

Przewodniczący Rady zaznaczył, że projekt omawiany był obszernie na posiedzeniu Komisji i od razu otworzył dyskusję.
Radny Kopiszka oświadczył, że wspominał już o tym na posiedzeniu Komisji Statutowej, że istnieje także potrzeba zmiany statutów Sołectw, w których zmienić trzeba parę rzeczy. Nie było to robione od razu, ale o tych zmianach należy pamiętać.
Pan Bożko zgłosił wniosek formalny w sprawie utrzymania  treści ust. 1 w § 52 projektu statutu  (wcześniej §53) mówiącego o sporządzaniu protokołu z sesji w ciągu 21 dni od jej zakończenia. Przewodniczący Rady upewnił się o przywrócenie jakiej treści radny wnioskuje zaznaczając przy tym, że sugestia nadzoru prawnego Wojewody w tym zakresie była inna.
Wniosek formalny zgłosił także pan Szymon Krzysztofiak, który  zasugerował zmianę w § 34 ust. 1 pkt 5 polegającą na zmniejszeniu ilości mieszkańców mogących wystąpić z inicjatywą uchwałodawczą z 200 na 150.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Kolejno. Prowadzący obrady zapowiedział głosowanie wniosku radnego Bożko, który wystąpił o to, by § 52 rozpoczynał się od ust. 1 o treści: „Protokół z sesji biuro Rady sporządza w ciągu 21 dni od zakończenia sesji.” Za przyjęciem tego wniosku głosowały 2 osoby, 8 radnych było „przeciw”, a 5 osób wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady podsumowując głosowanie stwierdził, że wniosek radnego Sławomira Bożko został odrzucony.
Następnie głosowano przyjęcie wniosku radnego Krzysztofiaka tj. zmianę § 34 ust. 1 pkt 1 , któremu radny zaproponował nadać brzmienie: „grupie obywateli w liczbie co najmniej 150 mieszkańców Gminy Gniewkowo, mających prawo wybierania do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw;”.  Za przyjęciem tego wniosku głosowało 6 radnych, a 9 radnych było przeciwnych i tym samym wniosek radnego Szymona Krzysztofiaka upadł.
Kolejno, głosowano przyjęcie statutu w całości.
Uchwała Nr XXXI/150/2016 w sprawie statutu Gminy Gniewkowo -  przyjęta została w głosowaniu jawnym 12 głosami , przy 3 głosach wstrzymujących  (uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.

c) przyjęcia „Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2017 rok:

Przewodniczący Rady kolejny raz poprosił panią Kowalską  o omówienie projektu uchwały. Następnie prowadzący obrady otworzył dyskusję.  Nie było pytań do projektu uchwały, dyskusja została zamknięta  i zarządzono głosowanie w sprawie jej przyjęcia.
Uchwała Nr XXXI/151/2016 w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2017 rok -  przyjęta została jednogłośnie- 15 głosami w głosowaniu jawnym (uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.

d) Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Gniewkowo na lata 2017-2021:

Projekt uchwały przedstawiła  Z-ca Burmistrza – pani Beata Kowalska , która wskazała na zawartość dokumentu i materię, jaką porusza, a następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztofiak zapytał o to, czy wiadomo, że są jakieś budynki w bardzo złym stanie. Pani Kowalska odpowiedziała, że jest jeden taki budynek , w którym lokatorzy korzystają ze zniżki przysługującej z tego tytułu, że lokal przeznaczony jest do rozbiórki.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta , a następnie  zarządzono głosowanie.
Uchwała Nr XXXI/152/2016 w sprawie Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Gniewkowo na lata 2017-2021-  przyjęta została w głosowaniu jawnym 15 głosami (uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.

e) zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2016:

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały kolejny raz poprosił Z-cę Burmistrza – panią Beatę Kowalską. Pani Kowalska przedstawiła projekt uchwały, podkreślając, że zmiana spowodowana jest zwiększeniem dochodów z tytułu opłat za wydane zezwolenia. Po tej wypowiedzi Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Do projektu uchwały nie zgłoszono jednak żadnych pytań i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie jej  przyjęcia.
Uchwała Nr XXXI/153/2016 zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2016-  przyjęta została w głosowaniu jawnym  15 głosami (uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.

Ad. 7  Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

Przewodniczący Rady  oświadczył, że wnioski i interpelacje radnych zgłoszone na wspólnym posiedzeniu Komisji wyświetlane są na sali i zapytał, czy radni mają jeszcze jakieś inne uwagi.
Radny Żmudziński wystąpił z zapytaniem do Burmistrza „o wysokość wykorzystania upoważnienia do 2 mln zł, jak to wygląda na dzień dzisiejszy”. Radny zapytał również, czy w najbliższej przyszłości przewiduje Burmistrz zaciąganie  jakiś kredytów . Pan Żmudziński powiedział , że chciał również zapytać o ten mostek na drodze Szadłowice-„Piekło”, ale przed sesją rozmawiał z Prezesem PK , który zapewnił , że to będzie robione, dlatego radny poprosił o odpowiedź tylko na te dwa wcześniejsze pytania.  Burmistrz zaznaczył, że mówił o tym, że wspomniana naprawa mostku będzie zrealizowana w najbliższym czasie.  Odpowiadając  „na kwestię związaną z 2 mln debetu- to na ten moment nie korzystamy z tego”.  Na pytanie o planowane kredyty pan Roszak odpowiedział, że „rozważamy możliwość różnych from instrumentów finansowych”, o tym była już mowa na posiedzeniu Komisji. Jak zostanie to ostateczne  skonsultowane z RIO , to patrząc na naszą kondycję i możliwości finansowe- jako autopoprawka Burmistrza do uchwały budżetowej zostanie to radnym przedstawione.  Radny Żmudziński zapytał, czy Burmistrz mógłby powiedzieć jakie kwoty wchodzą tu w grę. Pan Roszak odpowiedziała, że na razie nie. Wstępnie jest taka analiza, ale  to musi być ustalone wspólnie z RIO i wówczas będzie wiadomo, o jakiej kwocie mowa i zostanie to przedstawione na Komisji.
Radny Rychlewski nawiązał do zgłaszanych już problemów dróg w Żyrosławicach (powiatowa i gminna). Przekazał też, że mieszkańcy Markowa zgłaszają, że nie mogą przejechać drogą na cmentarz i w kierunku kościoła i Ośrodka i radny zapytał o możliwość usunięcia przeszkód związanych z tymi utrudnieniami. Pan Rychlewski oświadczył, że chciał też zapytać pani Pęczkowskiej o wycięte krzaki w Żyrosławicach, ale jest nieobecna, bo zaczęto je usuwać, ale one nadal zalegają przy drodze. Burmistrz zauważył, że na sesji obecny jest radny powiatowy , które zapewne będzie chciał się też ustosunkować do wypowiedzi radnego. Odnosząc się do kwestii stanu dróg gminnych- Burmistrz przekazał, że wystąpiono już w tej sprawie do sołtysów i we własnym zakresie Urząd też reaguje na bieżąco, ale nie sprzyja temu obecna aura oraz okres prac polowych. Pan Roszak wskazał na ogromne, ciężkie transporty, jakie poruszają się po tych drogach. Zdaniem Burmistrza- konstrukcyjnie, gminne drogi asfaltowe, ulepszone są do tego przygotowane, ale nie wie, jak jest to w przypadku dróg powiatowych. Burmistrz wyraził nadzieję, że generalnie drogi spełniają wymogi w zakresie obciążenia, ale drogi gruntowe w przypadku ciągników siodłowych i załadowanych do pełna łódek- przy takiej pogodzie nie mają szans i te drogi „wyglądają, tak jak wyglądają”.  W przypadku dróg asfaltowych też są podejmowane interwencje. Występuje się bezpośrednio do rolników, jeśli jest ustalone, że to konkretnie z ich pól wyjeżdżają takie pojazdy i prosi się ich o to, by sprzątali na tych drogach.  O pomoc proszona jest też w tym zakresie Policja , bo zdarza się, że są odcinki, którymi nie można przejechać rowerem, czy przejść na pieszo, bo tyle jest nawiezionego błota z pól (np. droga Gęzewo-Murzynno). Burmistrz wyraził nadzieję, że w tym przypadku – właściciel to uporządkuje i zaapelował, by w tego typu sytuacjach zwracać ludziom uwagę i prosić, by stosowali się do norm, które wynikają z określonych przepisów i rozporządzeń, że każdy ma obowiązek po sobie sprzątnąć jeśli wjeżdża z pola na drogę. Odnosząc się do  kwestii drogi z Markowa do cmentarza w Murzynnie- Burmistrz oświadczył, iż jeśli jest potrzeba uzupełnienia – „to tam takie realizacje byśmy przeprowadzili”.       
Po zapytaniu Przewodniczącego o zamiar ustosunkowania się do wypowiedzi pana Rychlewskiego- odnośnie drogi w Żyrosławicach głos zabrał radny powiatowy- pan Longin Marciniak.  Radny przypomniał, że droga ta była bardzo ładnie zrobiona 3 lata temu, a te krzaki co dwa lata „trzeba byłoby ciąć” . Ostatnio pan Marciniak tam nie jechał i nie wie, jak to teraz wygląda i jeśli rzeczywiście są krzaki- to nie mówi, że zostaną one wycięte od razu, ale może uda się to zrobić do wiosny.  W kwestii inwestycji, radny przyznał, że ta droga wzbudza duże emocje. W 2017 roku Powiat ma zabezpieczone pieniądze na  dokumentację , a w 2018 te drogi Powiat chciałby zrobić. Pan Marciniak powiedział, że „pozostałe rzeczy naprawiamy na bieżąco, służby monitorują”. Jeśli zima będzie łagodna, to będą oszczędności  i należałoby dokończyć poszerzenie drogi Chrząstowo-Godzięba, gdzie został odcinek ok. 1 km , ale na razie , w budżecie na rok 2017 nie ma to środków zabezpieczonych.
Z-ca Burmistrza również odniosła się do wypowiedzi pana Rychlewskiego i uznała, że radnemu chodziło raczej o krzaki, które już ostały podcięte, ale nie zostały usunięte. Pani Kowalska powiedziała, że część krzaków zostało tam już wywiezionych, ale chwilowo te prace trzeba było przerwać, jednak to będzie dokończone.
                                  Przewodniczący Rady „polecił pamięci” główną drogę dojazdową do Więcławic, by usunąć dziury na tym odcinku. Radny poprosił też, by zabiegać cały czas o rozpoczęcie prac związanych z budową ścieżki przy drodze krajowej. Burmistrz zapewnił, że ta ścieżka ważna jest nie tylko dla mieszkańców Szadłowic, czy Więcławic, bo jest to „nasz wspólny interes” . Wszystkie decyzje wywłaszczeniowe są przygotowane, ustalone są kwoty. W kwestii przetargu na wykonanie prac- Burmistrz przekazał, że ustalono tak krótki termin realizacji (45 dni), że żadna firma się do tego przetargu nie zgłosiła.  Pan Roszak zapewnił jednak, że inwestycja ta będzie realizowana z początkiem roku. Burmistrz rozmawiał z Dyrektorem Antoniakiem, który prosił, aby uspokoić i to przekazać , że na przesunięcia w czasie wykonania złożyło się wiele czynników (uzgodnienia ze sztabem wojskowym, rozbudowa lotniska, ANAKONDA, zmiana ustawy o zamówieniach publicznych, doprojektowanie linii teletechnicznych). Dodatkowo , zaprojektowanie linii teletechnicznych( miejsca na potencjalny światłowód)  oprócz przesunięć w czasie spowodowało wzrost kosztów. Burmistrz zapewnił, że nie ma jednak żadnych zagrożeń w zakresie realizacji tej inwestycji, a termin jej zamknięcia- to koniec maja.
Nawiązując do tematu dróg- pani Robak oświadczyła, iż chciałaby przekazać pisemne wystąpienie mieszkańców ul.Ogrodowej  w sprawie naprawienia nawierzchni tej ulicy (pismo radna przekazała bezpośrednio Burmistrzowi).
Radna Milewska zgłosiła, że chciałaby ponowić swoją prośbę  sprzed ostatniej sesji o lampę „przy osadzie”, bo drogę , to mieszkańcy już sobie naprawili ( zjazd z drogi krajowej).
Radny Rychlewski wskazał na drogę Warzyn-Suchatówka, której łuki wymagają naprawy.
 
Ad.8 Wolne głosy, wnioski.
                         

Przewodniczący Rady poinformował, że  kolejną, XXXII sesję planuje się w dniu 21 grudnia   2016r. o godz. 1300 . Zgodnie planem pracy Rady tematem sesji będzie „Przyjęcie budżetu gminy na rok 2017”.
Prowadzący obrady poinformował również, że zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, planuje się także sesję w dniu 28 grudnia 2016r. , która będzie miała 2 części : roboczą i uroczystą. Tematem części roboczej będzie :
1.Sprawozdania za rok 2016 z działalności: Rady Miejskiej, Komisji Rady, Burmistrza Gniewkowa.
2.Przyjęcie planów pracy Rady Miejskiej i Komisji na rok 2017.
3.Przyjęcie budżetu gminy na rok 2017.
Przewodniczącym Komisji stałych radny Stefański przypomniał o konieczności przedłożenia pisemnych sprawozdań i propozycji planów pracy  i wskazał dzień 15.12.2016r. , jako termin dostarczenia tych dokumentów do biura Rady. Przewodniczący Rady poprosił też wszystkich radnych o dostarczenie w tym terminie do biura zdjęć z „powodów wiadomych”.  Pan Ratajczak zapytał o godzinę sesji planowanej w dniu 28.12.2016r., na co pan Stefański odpowiedział, iż poinformuje o tym 21.12.2016r. (sesja może zacząć się wcześniej niż zazwyczaj).
                                    Sołtys Sołectwa Suchatówka wystąpił z zapytaniem o to, czy jest gdzieś dostępne prowizorium budżetowe na 2017 rok , bo w materiałach na sesję sołtysi tego nie otrzymali. Pan Polak zaznaczył, że to pytanie wiąże się z zapytaniami mieszkańców o to, czy będzie realizowana inwestycja , która w zakresie planów została już rozpoczęta tj. droga Suchatówka-Perkowo. Pan Sołtys zapytał również , czy w budżecie na rok 2017 przewidziane jest dokończenie ścieżki rowerowej od Perkowa do Suchatówki. Burmistrz odpowiedział, że projekt budżetu został przekazany do RIO i oczekuje się na opinię Izby. Jak już budżet będzie zaopiniowany, to będzie poddany pod obrady Rady na następnej sesji. W kwestii dokończenia ścieżki (ok. 400 m) , pan Roszak powiedział, że ma poczynione ustalenia, iż będzie to realizowane po zakończeniu odcinka do Więcławic. Takie jest założenie i Burmistrz wyraził nadzieję , że w przyszłym roku wspólnie z Generalną Dyrekcją zostanie to zrealizowane. Pan Roszak zaznaczył, że oprócz odnowy nawierzchni dróg wojewódzkich i krajowej- celem jest połączenie tych ciągów drogowych do 2018 roku . Burmistrz oświadczył też, że na ten moment zadania polegającego na budowie drogi Perkowo-Suchatówka nie ma w projekcie budżetu i zapowiedział jednocześnie, że będzie to jeszcze rozważne przy planowanym wprowadzeniu dodatkowych możliwości finansowania w ramach korekty do budżetu. Przy okazji wprowadzaniu tych dodatkowych instrumentów finansowych  weryfikowane będą m.in. potrzeby w zakresie modernizacji dróg.
                                   Pani Mariola Wołoszko zwracając się do radnego powiatowego zaznaczyła, że „nie ma u niego żadnych znajomości”, ale poprosiła, by pomógł w dokończeniu chodnika w Wierzchosławicach, który na wysokości bloku nr 58 nie został zrobiony, co „psuje cały wizerunek wsi” i ludzie cały czas się o to pytają.  Pani Sołtys oświadczyła też, że Wierzchosławice mają teraz „fajną drogę” , ale jest ona pokryta błotem i jest bardzo ślisko . Przewodniczący Rady upewniając się o jakiej drodze pani Wołoszko mówi – usłyszał, że chodzi o drogę powiatową,  „co idzie przez Wierzchosławice”. Pani Wołoszko uznała także, że „zima znowu zaskoczyła”, bo w Wierzchosławicach między blokami zrobiło się bardzo ślisko po tym, jak w nocy spadło trochę śniegu i to przymarzło.  Jest wielu mieszkańców w podeszłym wieku, a to są drogi osiedlowe  i ludzie krytykują Sołtysa za brak działań.  Burmistrz oświadczył, że odpowiedzialny za to jest zarządca, na co pani Wołoszko zgłosiła, że nie mówi już o drodze powiatowej , a o „sołeckiej, co ludzi do sklepu idą”. Odpowiedzi udzielił Burmistrz, który powiedział, że „ten chodnik zostanie za chwilę zrobiony”, bo rozmawiał już o tym z Dyrektorem Mikołajczakiem , to będzie zrobione jeszcze w tym roku. Pan Roszak przyznał, że jest to droga powiatowa, ale Gmina też czuje się zobowiązana , by to było zrobione, bo dziś fajnie to wygląda , ale tego typu pozostałości „niezbyt dobrze świadczą”. W kwestii komunikacji przy blokach, ciągi piesze- to wszystko jest w gestii zarządcy drogi , a tam są płyty betonowe i rzeczywiście może być tam ślisko.  Jeśli chodnik jest przy bloku, to przecież wystarczy go trochę posypać piachem, ale to winien zrobić zarządca drogi. Pani Wołoszko zaznaczyła, że chodzi głównie o te betonowe płyty, bo po nich mieszkańcy się poruszają, bo przy blokach , to nie ma chodnika. Burmistrz zapewnił, że Gmina przygotowana jest do zimy, ale teraz przecież nie będzie wysyłać pługów, jak trochę śniegu spadło, bo wystarczy tylko trochę posypać piachem, bo na razie „nie ma dramatu”. Burmistrz przekazał, że jechał dziś do Rojewa i wie, w jakim stanie są tam drogi.  Póki co, pan Roszak zalecił poruszającym się po drogach i chodnikach dostosowanie się do warunków panujących na zewnątrz , bo uruchamianie „akcji zima na ten moment mija się z celem”. Jeśli spadnie śnieg, to będą podejmowane określone działania. Pani Wołoszko zapytała, czy wiadomo już kto to będzie robił. Burmistrz zapewnił, że to jest ustalone, ale nie pamięta dokładnie , by teraz to podać i poprosił panią Sołtys, by zeszła z nim po sesji, to sprawdzi kto odpowiada za dany rejon.
                                   Radny Krzysztofiak nawiązał do wystąpienia pana Tomasza Jaworskiego na posiedzeniu Komisji i zapytał, czy Gmina sprawdzała możliwość sfinansowania zadania kanalizacji ulicy z funduszów programu „Infrastruktura i środowisko”, bo teraz rozpisane są konkursy, a w ramach RPO dla naszej aglomeracji jest to niemożliwe (brak odpowiedniej ilości RLM-ów). Burmistrz odpowiedział, że „jeżeli pojawi się taka możliwość- to jak najbardziej”. Radny upewnił się, czy może o to zapytać na następnej sesji, bądź później, na co Burmistrz odpowiedział, iż „jak najbardziej”.  Pan Roszak dodał, że największym problemem są rzeczywiście te RLM-y  i przy środkach z RPO jest to duży kłopot (u nas jest to poziom pow. 20 tys. RLM-ów, podłączona jest też część Gminy Rojewo).
                                   Radny Ratajczak zwrócił uwagę, że w ubiegłym tygodniu wymieniona została lampa przy ul.Powstańców Wlkp tj. wymieniono słup, na którym ta lampa była, ale samej lampy już nie zamontowano.  Burmistrz dopytał radnego na jakim terenie zlokalizowana była ta lampa i ustalono, że chodzi o teren Ogrodów Działkowych, bo kiedyś wydana była zgoda na podłączenie tego oświetlenia do oświetlenia ulicznego.  Burmistrz powiedział, że w tym zakresie nic się nie zmieniło i nie wie, dlaczego po wymianie słupa nie ma tej lampy. Sam słup nie jest elementem infrastruktury oświetleniowej, więc może był wymieniony, bo służy głównie Ogrodom (np. może jakieś przyłącze idzie na Ogród) i „może zwyczajnie tej oprawy nie założono”.  Pan Roszak zapewnił, że „wróci do tego”.
                                    Radna Milewski zgłosiła kwestię „przewrócenie lampy” (co do której zapewne pan Polak jest bardziej zorientowany) i zapytała, czy przypadkiem nie potrzeba tego zgłosić.  Sołtys Sołectwa Suchatówka oświadczył, że jeśli pytanie kierowane było do niego – to zostało to już zgłoszone.

 Ad.9 Zamknięcie obrad sesji.

                      Wobec wyczerpania się porządku sesji – o godz. 14 00   Przewodniczący Rady zamknął XXXI obrady Rady.

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 grudnia 2016 09:06
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 877
27 grudnia 2016 16:41 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
08 grudnia 2016 14:50 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
08 grudnia 2016 14:49 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)