Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencja 2014-2018

Protokół Nr XXXIV/2017 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 31 stycznia 2017r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską na XXXV sesji w dniu 22.02.2017r.


Protokół Nr XXXIV/2017

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie , która odbyła się w dniu 31stycznia 2017r.

w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie

 

Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 446 ze zm.)- Przewodniczący Rady o godz. 1300  dokonał otwarcia XXXIV sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 15 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady  (lista zaproszonych gości oraz  sołtysów z terenu Gminy – stanowią załącznik nr 2 do protokołu).

Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady zaznaczył , że porządek  obrad  został radnym  oraz jest aktualnie wyświetlany i zaproponował odstąpienie  od   jego  czytania. 
Proponowany  porządek obrad:

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum .
  2. Przyjęcie  porządku obrad .
  3. Przyjęcie protokołu z  XXXII sesji.
  4. Przyjęcie protokołu z  XXXIII sesji.
  5. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał)

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

       6. Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie  miasta i gminy:

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
7.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)     rozpatrzenia wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego Sołectwa Zajezierze:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b)     pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)      zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

d)     określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w Samorządowym Przedszkolu w Gniewkowie:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

e)     ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół prowadzonych na terenie Gminy Gniewkowo przez inne niż gmina Gniewkowo  osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
8.Wnioski, interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

9.Wolne głosy,  wnioski.

10.Zamknięcie obrad Rady Miejskiej.

Przewodniczący Rady oświadczył, że zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią składa wniosek formalny o zmianę porządku obrad zgodnie z prośbą Burmistrza o wprowadzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2017 (projekt stanowi załącznik nr 3 do protokołu). Przewodniczący zaproponował, by projekt uchwały  wpisać do punku 7 lit f). Następnie  zapytał, czy do zaproponowanego porządku obrad ktoś z radnych ma uwagi lub inne propozycje. Radni nie mieli uwag do porządku obrad i przeprowadzono głosowanie w sprawie wniosku o zmianę porządku obrad. Za wprowadzeniem do porządku obrad dodatkowego projektu uchwały głosowało 15 radnych. Prowadzący obrady zaznaczył, że tym samym porządek obrad zostaje zmieniony. Kolejno, głosowano przyjęcie całego porządku obrad. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych obecnych na sali.

Przyjęty porządek obrad:

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum .
  2. Przyjęcie  porządku obrad .
  3. Przyjęcie protokołu z  XXXII sesji.
  4. Przyjęcie protokołu z  XXXIII sesji.
  5. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał)

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

       6. Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie  miasta i gminy:

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

7.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)     rozpatrzenia wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego Sołectwa Zajezierze:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b)     pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)      zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

d)     określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w Samorządowym Przedszkolu w Gniewkowie:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

e)     ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół prowadzonych na terenie Gminy Gniewkowo przez inne niż gmina Gniewkowo  osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

f)       zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2017 rok:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

8.Wnioski, interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

9.Wolne głosy, wnioski.

10.Zamknięcie   obrad Rady Miejskiej.

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XXXII sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że radni mieli możliwość zapoznania się z protokołem z sesji , która odbyła się w dniu 21 grudnia 2016r.   i zapytał, czy ktoś z radnych ma do niego uwagi. Nie zgłoszono uwag do treści protokołu Nr XXXII/2016.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie  jego przyjęcia. Za  przyjęciem protokołu głosowało 14 radnych , 1 osoba wstrzymała się od głosu.

Ad. 4 Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że radni mieli możliwość zapoznania się z protokołem z sesji, która odbyła się w dniu 28 grudnia 2016r. i zapytał, czy ktoś z radnych ma do niego uwagi. Nie zgłoszono uwag do treści protokołu Nr XXXIII/2016.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie  jego przyjęcia. Za  przyjęciem protokołu głosowało 15 radnych.

Ad.5 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).

Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza- pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji. 
Na początku swojego wystąpienia Burmistrz  oświadczył, że w upływającym miesiącu tematem przewodnim prac była reforma oświaty. W związku z tym zadaniem Burmistrz przeprowadził kilka spotkań na terenie Gniewkowa (kadry dwóch szkół, z rodzicami SP Nr 1 w Gniewkowie i Przedszkola). Pan Roszak wspomniał też o odwołanym spotkaniu z Minister Edukacji i dodał, że po podpisaniu ustawy uczestniczył w spotkaniu z udziałem pani Wiceminister, Wojewody, Kuratora. To przełożone spotkanie z panią Minister  planowane jest we Włocławku za dwa tygodnie. Burmistrz podkreślił, że spotkania z przedstawicielami administracji rządowej są tak samo ważne jak te z nauczycielami, czy rodzicami, bezcenne, by zgodnie z literą prawa, ale też z interesem dzieci i nauczycieli tą reformę wdrożyć i ją przeprowadzić. Zaznaczył, że dziś ten temat nie będzie poruszany, bo temat oświaty pojawi się na kolejnej sesji i wówczas pewne rzeczy będzie można uszczegółowić. 
Burmistrz poinformował także o kolejnym spotkaniu Komitetu Sterującego, na którym omawiano wszystkie wdrażane przez ORSG kwestie związane z inwestycjami. Na poziomie Gminy- Burmistrz odbył  bardzo ważne spotkanie z projektantami, Dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich i przedstawicielem Urzędu Marszałkowskiego- panem Piątkiem w sprawie budowy ścieżek rowerowych.  Chodzi o zadania, o których mowa od jakiegoś czasu, o ścieżkach przy drodze wojewódzkiej na odcinku Gniewkowo-Kaczkowo oraz Lipie-Murzynko.  Pan Roszak podkreślił rangę oraz znaczenie tego spotkania, które służyć miało poczynieniu konkretnych ustaleń na etapie projektowania. Burmistrz zobowiązał się do podjęcia wszelkich starań, aby do końca kwietnia dokumentacja była gotowa na te dwa odcinki, bo do końca kwietnia jest konkurs.
Po wystąpieniu Burmistrza- Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Nie było pytań i dyskusja została zamknięta, a następnie  przeprowadzono głosowanie – 15 radnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się za przyjęciem informacji przedstawionej przez Burmistrza.

Ad.6 Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie  miasta i gminy.

Przewodniczący Rady poprosił o zreferowanie przedłożonych informacji (stanowią one odpowiednio- załącznik nr 4 i 5 do protokołu), kolejno; przez Komendanta Kościńskiego, a następnie przez aspiranta sztabowego – pana Karola Posadzego, który jest na sesji obecny w zastępstwie p.o. Komendanta Komisariatu Policji – pana Tomasza Szczesiaka.
Na wstępie, pan Kościński zaznaczył, iż chciałby odpowiedzieć na pytanie pana Rychlewskiego zadane na posiedzeniu Komisji, a dotyczące wysokości diet dla strażaków w innych gminach.  W gminach miejskich: w Kruszwicy dieta wynosi 5 zł za akcję i 5 zł za szkolenie (tam jest to płacone dodatkowo, bo strażacy pracując po 12, 24 godziny), w Pakości jest to 10 zł za akcje i 10 zł za szkolenie; Janikowo płaci 12 zł za akcję i 9 zł za szkolenie, w mieście Inowrocławiu dieta wynosi 14 zł , zaś w Gminie Inowrocław- 18 zł.  Następnie  Komendant Gminny OSP  poprosił o ewentualne pytania. Przewodniczący Rady poinformował natomiast, że informacja była już wcześniej szczegółowo przez radnych dyskutowana na posiedzeniu Komisji, a następnie otworzył dyskusję. Do przedłożonej informacji radni nie mieli pytań, ani uwag.
Kolejno, o wystąpienie poproszony został pan Karol Posadzy. Przedstawiciel gniewkowskiej policji zaznaczył, że przedłożona informacja zawiera „trochę statystyki” . Następnie pan Posadzy wymieniał poszczególne działania wraz z określającymi ich rozmiar -liczbami. Pan aspirant wskazał m.in. na mniejszą w stosunku do roku poprzedniego wykrywalność, a także omówił kategorie poszczególnych przestępstw, jak również działania prewencyjne i kwestie związane z przeprowadzonymi interwencjami. Na zakończenie swojego wystąpienia pan Posadzy poprosił  o ewentualne pytania , na które postara się odpowiedzieć.  Przewodniczący Rady otworzył dyskusję i jako pierwszy- głos zabrał radny Pułaczewski nawiązując do wymienionego przez aspiranta tematu narkomanii. Radny przypomniał, że pan Posadzy zaznaczył, że problem ten dotyczy głównie młodych ludzi, ale tym młodym ludziom ktoś te narkotyki musi dostarczać. Narkotyki są drogie, dlatego by je kupić to po pierwsze trzeba mieć pieniądze, a po drugie- trzeba mieć kontakty. Pan Pułaczewski zapytał o wiedzę w tym zakresie, czy są podejmowane jakieś działania w zakresie likwidacji tych źródeł narkotyków, czy jest to może w gestii „służb państwowych”, czy może nasz Posterunek działa również w tym zakresie. Pan Posadzy zapewnił, że „pracują nad tym, by odciąć tych dostarczycieli- dealerów, ale to trudny temat”. Wiadomo, że tak jest i w związku z tym prowadzone są działania. Jeśli była mowa na „nieletnich”- to chodziło o osoby, które miały kontakt  z narkotykami i o tym opowiedziały, czy trafiły do sądu dla nieletnich. Odnośnie tematu dealerów – pan Posadzy przyznał, że Komisariat nie może poszczycić się jakimiś super dokonaniami, „pewne sytuacje są cały czas przez nas rozwijane, sprawdzane różne wątki itd.”
Radny Krzysztofiak zapytał o dane o ilości zatrzymań przestępców na gorącym uczynku , czy bezpośrednio po otrzymaniu zgłoszenia. Radny zaznaczył, że wie o takim przypadku, ale w tej informacji nie ma nic na ten temat i nie wiadomo, czy pominięto to przez przypadek, czy  nie było takiego zdarzenia. Pan Posadzy p[odkreślił, że on nie przygotowywał informacji, jaką radni otrzymali i sam zauważył ten brak, o którym mówił pan Krzysztofiak. Aspirant wyraził nadzieję, że Komendant odpowie na to pytanie przy najbliższym spotkaniu z Radą.
Radny Ratajczak zaznaczył, że ma kilka pytań , a pierwsze dotyczy statystyk w zakresie wykrywalności jeśli chodzi o kradzież pojazdów. Pan Ratajczak zapytał o przyczynę niskiej wykrywalności, zwłaszcza jeśli chodzi o kradzieże miejscowych pojazdów. Wskazał także na informację o patrolach i zapytał o to, ile pieszych patroli zostało przeprowadzonych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Radny zapytał także o to , ile razy Policja użyła rowerów, które kiedyś zostały przekazane przez Urząd Miejski. W kwestii kradzieży pojazdów – pan Posadzy oświadczył, że jest to rudna dziedzina spraw kryminalnych. W Komendzie Powiatowej jest powołany Zespół do walki z tą przestępczością samochodową , ci policjanci udzielają wsparcia w tym zakresie.  W roku ubiegłym „kilkukrotnie wchodzono na temat tzw. dziupli, zabezpieczano mnóstwo części pojazdów, tego jest naprawdę dużo , ale nie mieliśmy szczęścia, by wykryć te nasze pojazdy”. Znaleziono np. pojazdy z Łodzi, z Katowic, ale nie było możliwości zidentyfikować części, czy podzespołów „naszych” samochodów, skradzionych na miejscu. Odnośnie patroli pan Posadzy wskazał na obecną kadrę Komisariatu liczącą 16 policjantów, 3 dzielnicowych , 9 policjantów zespołu prewencyjnego i w takim układzie sił – takie patrole piesze nie do końca się sprawdzają. Trudno je przeprowadzić w sytuacji, gdy na służbie jest 2 policjantów , bo oni musza być mobilni , bo np. mogą być potrzebni w innym końcu Gminy. Zdaniem pana Posadzego- „trudno, by chodzili po osiedlu w patrolu pieszym, a za chwilę ich dyżurny będzie wołał, że jest kolizja w rejonie Suchatówki i muszą tam jechać”.  Czas reakcji jest sprawdzany, mierzony, te reakcja na zgłoszenie musi być jak najszybsza, a w tym przypadku powrót na Komisariat  pobranie pojazdu- to strata bezcennych minut.
W kwestii rowerów- pan Posadzy oświadczył, iż z tego co wie, takowych na Komisariacie raczej nie ma.
Pan Ratajczak wyjaśnił, że mówiąc o patrolach pieszych nie myślał o tym, by policjanci byli bez pojazdu, bo oni np. mogą podjechać na osiedle i wysiąść na chwilę z tego samochodu, by się przejść i wrócić.
Radny wystąpił także z zapytaniem o procedury interwencji domowych, ponieważ spotkał się z odmową  takiej interwencji, ponieważ było po godzinie 2200 i Policja mówiła, że nie może wejść do takiego domu. Pan Posadzy zapewnił, że „jak najbardziej, podejmują interwencję i mają prawo wejść”. Pan Ratajczak uznał, że policjanci w takim razie nie spełnili swojego zadania (to było wcześniej), bo zgłoszono, że w piwnicy jest włamanie, a policjanci powiedzieli, że nie mogą wejść do mieszkania bo jest za późno.
Radny nawiązał także do wątku dzikich kąpielisk  i połowów ryb na akwenie wodnym. Na terenie Gminy tych akwenów jest kilka i jeśli tu chodzi o jeden, to który. Pan Posadzy ponownie zwrócił uwagę, że on nie przygotowywał tego zestawienia, ale jego zdaniem „autor miał na myśli całą Gminę”.
Radny Pułaczewski zapytał natomiast , czy podana ilość kadry Komisariatu (16) – to pełna obsada, czy są jakieś wakaty, ponieważ wydaje się mu, iż wcześniej kadra ta była liczniejsza.  Aspirant oświadczył, iż wszyscy „policjanci są etatowo” , fizycznie brakuje natomiast 1 osoby, która uległa wypadkowi w trakcie zatrzymywania pojazdu i przebywa na zwolnieniu lekarskim. Z uwagi na to, że będzie to długotrwałe leczenie- pan Posadzy wyraził nadzieję, że Komendant „coś działa i oddeleguje im kogoś”, by mgli pracować w pełnym składzie.
Burmistrz również nawiązał do kwestii  obsady Komisariatu i przypomniał, że jak Komendantem był pan Świątkowski i jeszcze wcześniej, gdy z Posterunku robiono Komisariat- to była mowa o 20 policjantach + Komendancie. Dlatego pan Roszak wyraził zaniepokojenie i zapytał, czy 16 policjantów to według pana Posadzego pełna obsada Komisariatu. Pan Posadzy oświadczył, że policjantów jest więcej, ale jemu chodziło „o taką służbę zewnętrzną”  i takiej  jest 9 + 3 dzielnicowych. Burmistrz przyznał, że są też osoby zajmujące się administracją, czy obsługą , pełniące dyżur bezpośrednio w dyżurce, ale z poprzednich informacji wynikało i chciałby się dowiedzieć, czy z tymi ludźmi ta obsada to 20+ 1. Jeśli tak nie jest, to Burmistrz zapewnił, iż będzie rozmawiał o tym z Komendantem Powiatowym, by do takiego składu wróciło (20 policjantów i Komendant), ponieważ podana przez pana Posadzego ilość jest za mała, jeśli w terenie pracuje 9 +3 policjantów. Pan Posadzy ponownie podał, że aktualnie jest: 9 policjantów prewencji, 3 dzielnicowych, 2 policjantów operacyjnych, którzy wykonują również inne czynności procesowe, 2 „procesowców”, on zajmuje samodzielne stanowisko do spraw nieletnich i wykroczeń i do tego Komendant.
Pan Ratajczak ponownie nawiązał do tematu patroli i wyjaśnił, że celowo to poruszył, ponieważ radni pracując nad budżetem- pewną kwotę przeznaczyli na te patrole, sugerując, aby ich część odbywała się pieszo. Pan Posadzy oświadczył, że nie potrafi w tym momencie nic na ten temat powiedzieć i nie ma mowy o tych dodatkowych służbach w przygotowanym zestawieniu, dlatego pytanie pozostaje do wyjaśnienia „otwarte”. Przewodniczący Rady zasugerował, że gdyby zapytać sołtysów o dzielnicowych, to i tak pewnie nie mieliby dużo do powiedzenia, na co padły głosy z sali, że  Policja bywa często w terenie, praktycznie codziennie, co radny uznał za sukces przy takiej obsadzie Komisariatu.
Nie było więcej pytań, ani uwag i Przewodniczący Rady zamknął dyskusję, a następnie zarządził głosowanie. Jako pierwsza pod głosowanie poddana została informacja OSP w Gniewkowie i została ona przyjęta jednogłośnie – 15 radnych w głosowaniu jawnym głosowało za jej przyjęciem. Następnie procedurę głosowania przeprowadzono w celu przyjęcia informacji Komisariatu Policji, która zakończona została z takim samym wynikiem– 15 radnych głosowało „za”.

Ad. 7 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a) rozpatrzenia wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego Sołectwa Zajezierze:

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił Sekretarza Gminy- panią Bogumiłę Pęczkowską. Pani Pęczkowska zaznaczyła, że projekt uchwały został przedłożony z uwagi na fakt, iż Sołectwo nie dostarczyło w terminie wymaganego w tej sprawie wniosku i Burmistrz ustosunkował się do tego negatywnie. Rada może teraz zadecydować inaczej, a chodzi o fundusz na 2017 rok w kwocie 14.069 zł.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Kopiszka oznajmił, iż ma dylemat natury prawnej, choć bardzo  by chciał, aby te środki znalazły się w budżecie. Z przepisu podanego w podstawie prawnej wynika, że Burmistrz przekazuje wniosek do Rady, która go rozpatruje w terminie 30 dni od otrzymania, ale dalej jest , że jeśli spełnia określone wymogi i robi to w terminie do 30 września. Zdaniem radnego  wynika z tego, że Rada powinna raczej ten wniosek odrzucić.  Pani Sekretarz stwierdziła, że to nie jest tak, ponieważ generalnie wniosek złożony powinien być do 30 września. W przypadku gdy to nie nastąpi- tylko wtedy Rada decyduje, po wyczerpaniu całej procedury wynikającej z ustawy, o przyjęciu, bądź odrzuceniu wniosku. Jeśli wniosek zostanie odrzucony – oznacza to, że Sołectwo nie będzie w danym roku dysponować funduszem. Burmistrz przypomniał dodatkowo, że tego typu sytuacje występowały już w poprzednich latach. W związku z pewnymi kryteriami przyjmowania wniosków przez organ wykonawczy – nie ma w takiej sytuacji  innej możliwości, jak tylko poprzez decyzję Rady (wcześniej już takie były). Ta sytuacja– to zdarzenie losowe, niezawinione przez panią Sołtys, czy Radę Sołecką, dlatego zaapelował, aby „tą uchwałę  zwyczajnie podjąć, dlatego, że jest to w interesie mieszkańców, a wcześniej też tego typu rozstrzygnięcia były podejmowane przez Radę”.
Następnie prowadzący obrady zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu jawnym, w obecności 15 radnych – 13 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem, przy 2 głosach wstrzymujących.
Przewodniczący Rady podsumował, że uchwała Nr XXXIV/161/2017 w sprawie rozpatrzenia wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego Sołectwa Zajezierze została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu).

b)  pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej:
Przewodniczący Rady  zapowiedział projekt uchwały, a następnie oddał głos pani Sekretarz.
Pani Pęczkowska oświadczyła , iż projekt uchwały przedłożono w związku z tym, że plac Rynku oznaczony jest jako droga, „bo tak kiedyś było”.  Chodzi o uregulowanie tej sytuacji i przekwalifikowanie gruntu, co oznacza akceptację tego, co jest. Daje to też możliwość wykorzystania tego placu w przyszłości w innym celu, o czym w razie pytań– może powiedzieć Burmistrz.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztofiak zapytał, czy coś w tym pasie jest planowane. Burmistrz wyjaśnił, że chodzi głównie o porządkowanie przestrzeni publicznej. Tam kiedyś była droga krajowa, ale jej już nie ma, to teren składający się z kilku działek i pewne działki zostały scalone (po stacji CPN). Teraz będzie to funkcjonowało jako plac, nie będzie to drogą. Pan Roszak wskazał na plan rewitalizacji, w ramach którego przewiduje się m.in. budowę baszty na Runku, choć nie można teraz powiedzieć , „czy to się ziści, czy nie”. Jest akceptacja Konserwatora Zabytków na tego typu rozwiązanie i jeśli znajdzie się inwestor, który chciałby to wyzwanie podjąć, to na ternie wskazanym przez Konserwatora o powierzchni 10x10 m, maksymalnie 12x12 m - takie miejsce na Rynku z dostępem do drogi publicznej  będzie można wyznaczyć. Dotychczasowe zapisy określające ten teren jako DR- nie dają takiej możliwości.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu, wobec czego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXIV/162/2015 w sprawie pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej głosowało 15 radnych. 
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta ( uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu).

c) budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo:
W sprawie projektu uchwały Przewodniczący Rady ponownie oddał głos Sekretarzowi Gminy. Pani Pęczkowska przypomniała, że projekt uchwały omówiony został na posiedzeniu Komisji, dlatego skupiła się na zmianach sugerowanych przez radnych. Kolejno, wskazała na naniesione w projekcie uchwały poprawki, które radni otrzymali przed sesją wraz z uzasadnieniem, którego brakowało w materiałach. Pani Pęczkowska wskazała na zmiany dotyczące karty do głosowania (dodanie „daty” i wykreślenie „rok 2017”), zmiany w § 4 ust. 2 Regulaminu. Pani Sekretarz poinformowała, że ze swej strony dodatkowo wprowadziła poprawkę w § 3 , gdzie po pkt 1 dodano pkt 2 dotyczący harmonogramu działań, a pozostałe punkty zostały przesunięte.  Pani Pęczkowska poprosiła jeszcze o naniesienie drobnych pisarskich poprawek wskazując poszczególne treści.
Radny Krzysztofiak zgłosił wniosek formalny w sprawie dodania w rozdziale 5 w § 10 ust. 4 pkt 3 o treści „przesłanie wypełnionej karty drogą elektroniczną przez profil zaufany ePUAP”.
Przewodniczący Rady zapytał, czy do projektu uchwały są jeszcze uwagi, bądź inne wnioski. Nikt nie miał więcej uwag, a prowadzący obrady zwrócił się też o stanowisko w sprawie zgłoszonego wniosku do Radcy Prawnego obecnego na sesji. Pani Mecenas nie zgłosiła zastrzeżeń do zaproponowanej zmiany i następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie jej przyjęcia. Za przyjęciem wniosku radnego Krzysztofiaka w głosowaniu jawnym opowiedziało się 7 osób, przeciw było 6 radnych , a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Prowadzący obrady podsumował, że wniosek radnego został przyjęty. Kolejno głosowano przyjęcie całego projektu.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXIV/163/2015 w sprawie budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo głosowało 15 radnych. 
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

d) określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w Samorządowym Przedszkolu w Gniewkowie:

Przewodniczący Rady poprosił o omówienie projektu uchwały Kierownika SZEAS w Gniewkowie. Pani Wicleben zaznaczyła, że podjęcie uchwały wynika ze zmian ustawy. Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję, ale do projektu nikt nie miał uwag i dyskusja została zamknięta. Kolejno głosowano przyjęcie projektu.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXIV/164/2015 w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w Samorządowym Przedszkolu w Gniewkowie głosowało 15 radnych. 
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).

e) ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół prowadzonych na terenie Gminy Gniewkowo przez inne niż gmina Gniewkowo  osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania:

Przewodniczący Rady poprosił Kierownika SZEAS  o przedstawienie projektu uchwały. Pani Wicleben powiedziała, że podjęcie również uchwały wynika ze zmian ustawy. Krótko wskazała wprowadzane zmiany z podkreśleniem tej, o której wcześniej radnym nie wspominała, a  odnoszącej się do częstotliwości  przeliczania dotacji, która to procedura przeprowadzana będzie teraz 3 razy w roku ( na początku, w marcu i w październiku). Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję, ale do projektu nie było uwag i dyskusja została zamknięta. Kolejno głosowano przyjęcie projektu.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXIV/165/2015 w sprawie  ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół prowadzonych na terenie Gminy Gniewkowo przez inne niż gmina Gniewkowo  osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania głosowało 15 radnych. 
Przewodniczący Rady podsumował, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

f) zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2017 rok:

Projekt  uchwały omówiła pani Skarbnik ze wskazaniem na załącznik nr 2, który poprawiła ze względu na błąd stwierdzony na posiedzeniu Komisji (poprawiony załącznik  rozdano radnym i dołączono do załącznika nr 3 do niniejszego protokołu).
Po wystąpieniu pani Rutkowskiej radny Stefański otworzył dyskusję, ale nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta, a następnie zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXIV/166/2017 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2017 rok głosowało 13 radnych, a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Przewodniczący Rady podsumował, że uchwała została przez Radę przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu).

Ad.8 Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

                                   Radny Pułaczewski wystąpił z zapytaniem o projekt termomodernizacji SP Nr 1 w Gniewkowie, o etap prac w tym zakresie, o to czy złożony został wniosek o dofinansowanie zadania. Burmistrz zapewnił, że wniosek złożony został zgodnie z terminem, który upłynął w grudniu. Wniosek złożono w ramach ORSG – koszt zadania to  łącznie ok. 2 mln 350 tys. zł (400 tys. zł z budżetu Gminy) i dotyczy ono głównie termomodernizacji nowej części Szkoły, w tym hali sportowej z likwidacją tych dużych okien, z jej ociepleniem, ociepleniem dachu, wymianą okien też w nowej części Szkoły, jej ociepleniem i odnowieniem elewacji. W ramach tego zadania będzie przeprowadzona również wymiana systemu grzewczego, kotłów na nowe źródła ciepła.
Burmistrz wyraził nadzieję, iż realizacja tego zadania przyniesie zupełnie nową jakość funkcjonowania hali i nie będzie tam więcej niskich temperatur. Jeśli chodzi o termin realizacji , to Burmistrz powiedział, iż „czekamy na decyzję”.
Burmistrz podał też przykład Kruszwicy, która złożyła wniosek w ramach poprzedniego konkursu we wrześniu na zadanie o mniejszej wartości ( ok. 1,2 mln zł) i w styczniu otrzymała informację o podpisaniu umowy. Gniewkowo swój wniosek złożyło w grudniu, w drugim terminie, bo tak to zadanie było ustalone „na poziomie Komitetu Sterującego i przygotowywane” i pan Roszak wyraził przypuszczenie, że informacja o przyznanej dotacji może spłynąć na koniec marca – początek kwietnia. Odnośnie kwestii otrzymania tej dotacji- Burmistrz z dużą dozą prawdopodobieństwa oświadczył, że ją otrzymamy, ponieważ wskaźniki utrzymania ciepła w tym wniosku są bardzo dobre. Przygotowany jest cały preliminarz i harmonogram działań i etap realizacji rozpocznie się prawdopodobnie w wakacje i raczej nie uniknie się, że będą też prowadzone w czasie funkcjonowania Szkoły, „ale inaczej się tych prac nie da przeprowadzić, bo to jest dosyć duża inwestycja”.
                                       Radny Rychlewski przekazał prośbę mieszkańców z Markowa, gdzie nastąpiła wymiana słupa, ale nie zamontowano lampy, która była na starym słupie. Słup zlokalizowany jest na końcu Markowa, po drodze w stronę Suchatówki.
                                      Pan Rychlewski przekazał też, że mieszkańcy Kawęczyna wystąpili o załatanie dwóch dziur w drodze asfaltowej na Grabie, co Burmistrz sobie odnotował.
                                       Radny Krzysztofiak nawiązał do zgłaszanej na poprzedniej sesji kwestii lamp solarnych przy ścieżce na Michałowo. Pan Krzysztofiak zapytał, czy była jakaś ich kontrola, bo one raz świecą wszystkie, czasami kilka, a czasami żadna nie świeci. Radny zapytał, czy było to jakoś sprawdzane, czy jest to może jakiś błąd fabryczny, czy raczej to kwestia pory roku i ładowania lamp.
Burmistrz odpowiedział, że to było sprawdzane i jest to rzeczywiście uzależnione od intensywności nasłonecznienia i taki jest „ich minus” , że w tych miesiącach, kiedy słońca nie ma– robi się problem. Pan Roszak zaznaczył, że nie chciałby wnikać w szczegóły techniczne na sesji, bo nie wie, czy one nie palą się parami, czy może pojedynczo, ale wyraził przekonanie, że jak przyjdzie wiosna, to ta sytuacja się poprawi. Zdaniem Burmistrza „taka jest specyfika tych urządzeń”. Pan Krzysztofiak powiedział, że wyznacznikiem dla funkcjonowania tych urządzeń może być lampa przy drodze do Zajezierza, bo ona pali się zawsze. Burmistrz zwrócił uwagę, że ta lampa- to inny typ i to należałoby sprawdzić w specyfikacji, bo pozostałe robione były w ramach projektu obywatelskiego i mogą różnić się parametrami.
                                  Radni nie mieli więcej pytań, ani interpelacji, wobec czego Przewodniczący Rady przeszedł do następnego punktu obrad.

Ad.9 Wolne głosy, wnioski.                         

                                   Radna powiatowa- pani Bogumiła Pęczkowska poinformowała, że na piątkowej sesji Rady Powiatu wprowadzone zostały zmiany do budżetu, w ramach  których ujęta została droga Chrząstowo-Godzięba, ten dodatkowy odcinek 800-900 m, jaki parę lat temu nie został zrobiony. Koszt tego zadania ustalony został na kwotę 850 tys. zł.
Radny Pułaczewski zapytał, czy będzie to robione w tym roku, co pani Pęczkowska potwierdziła.
                                   Przewodniczący Rady przekazał , że kolejna - XXXV sesja Rady wstępnie planowana jest na dzień  22 lutego 2017r. Zgodnie z przyjętym planem pracy Rady tematem sesji będzie:
1.Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2016.
2. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2016.
3.Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2016-2018 za rok 2016.
                                   Radny Krzysztofiak podziękował za ułożenie kostki pod wiatą  przystankową przy ul.Toruńskiej, a następnie zapytał o to, kiedy przedstawiona zostanie radnym dokładna informacja na temat planowanej reformy oświaty. Radny Stefański przekazał, że przed Komisjami planuje się odrębne spotkane, na którym pani Kierownik taką informację poda. Termin spotkania podany zostanie radnym później.

Ad.10 Zamknięcie obrad XXXIV sesji.

                      Wobec wyczerpania się porządku sesji – o godz. 1410  Przewodniczący Rady zamknął XXXIV obrady Rady.

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 lutego 2017 09:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1127
23 lutego 2017 14:57 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
21 lutego 2017 12:15 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. Poprawienie błędu w pkt 7 lit.c (Dokument opublikowany)
09 lutego 2017 11:38 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [zal_1011.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)