Uchwała Nr XIII/92/2007
Rady Miejskiej  Gniewkowo
z dnia 19 września 2007 roku
w sprawie:  ustalenia procedury uchwalania budżetu Gminy Gniewkowo oraz   
  materiałów informacyjnych towarzyszących budżetowi
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591;  oraz Dz.U.  z 2002 r. Nr 23 poz. 220; Dz.U. z 2002 r. Nr 62 poz. 558; Dz.U. z 2002 r. Nr 113 poz. 984; Dz. U. z 2002 r. Nr 214 poz. 1806; Dz.U. z 2002 r. Nr 153 poz. 1271; Dz.U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717; Dz. U. z 2003 r. Nr 162 poz. 1568; Dz. U. z 2004r. Nr 102 poz. 1055; Dz. U. z 2004 r. Nr 116 poz. 1203 ,Dz.U z 2005r Nr 172 poz. 1441, Dz.U z 2005r Nr 175 poz. 1457, Dz.U. z 2006r Nr 17 poz. 128, Dz.U z 2006r Nr 181 poz. 1337; Dz.U. z 2007 r Nr 48 poz. 327 )  
Rada Miejska  Gniewkowo uchwala, co następuje:
§ 1
Projekt budżetu opracowuje się na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2
Określenie zadań zawartych w budżecie musi być oparte o możliwość ich zaspokojenia z odpowiednich, określonych źródeł dochodów.
§ 3
1.	Uchwala się następujący harmonogram prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu Gminy Gniewkowo:
1)	W celu opracowania projektu uchwały budżetowej Burmistrz Gniewkowa w terminie najpóźniej do dnia 15 września, przesyła do poszczególnych jednostek organizacyjnych, referatów i samodzielnych stanowisk informacje w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy wraz z zasadami planowania wydatków budżetowych.
2)	Radni Rady Miejskiej względnie komisje Rady przedkładają propozycje ujęcia ewentualnych zadań w budżecie jednostkom organizacyjnym, referatom, samodzielnym stanowiskom w terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
3)	Kierownicy referatów, samodzielne stanowiska, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych podległych Burmistrzowi Gniewkowa opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do dnia 30 września plany rzeczowo-finansowe wg. uzgodnionego wcześniej wzoru.
4)	Na podstawie skalkulowanych dochodów własnych, przychodów, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa oraz zebranych materiałów planistycznych w zakresie wydatków – Skarbnik Gminy opracowuje propozycję projektu uchwały budżetowej i przedkłada ją Burmistrzowi Gniewkowa w terminie umożliwiającym zapoznanie się z projektem.
5)	Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozą długu oraz informacją o stanie mienia komunalnego Burmistrz Gniewkowa przedkłada w terminie do dnia 15 listopada Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej - Zespół w Toruniu w celu zaopiniowania.
6)	Burmistrz Gniewkowa w terminie 7 dni od przekazania Radzie Miejskiej projektu budżetu gminy przekazuje podległym jednostkom organizacyjnym, referatom i samodzielnym stanowiskom informacje niezbędne do opracowania projektów planów finansowych. Jednostki organizacyjne, referaty i samodzielne stanowiska opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.
7)	O założeniach projektu uchwały budżetowej Burmistrz Gniewkowa informuje mieszkańców gminy w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 4
1.	Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami do zaopiniowania komisjom Rady.
2.	Komisje Rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3.	Komisje proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązane są do wskazania źródła jego pokrycia.
4.	Opinie poszczególnych komisji przedstawione są Komisji Finansów i Budżetu, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty otrzymania, formułuje ostateczną opinię o projekcie uchwały budżetowej i przedkłada ją Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
5.	Burmistrz Gniewkowa przedstawia Przewodniczącemu Rady opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 5
1.	Burmistrz Gniewkowa po zapoznaniu się z opinią Komisji Finansów i Budżetu przekazaną przez Przewodniczącego Rady wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, przedkłada Radzie Miejskiej ostateczny projekt uchwały budżetowej.
2.	Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 6
1.	Burmistrz Gniewkowa w terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej jest zobowiązany do:
1)	przekazania podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i  
      wydatków tych jednostek oraz dotacji i wpłat do budżetu,
2)	opracowania planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami, przyjmując jako podstawę do tego planu kwotę dotacji przyznanych na ten cel w danym roku budżetowym oraz wielkości dochodów   
      związanych z realizacją tych zadań, które podlegają odprowadzeniu do budżetu  
      państwa.
2.	Jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów do uchwały budżetowej. Plany finansowe złożone do 22 grudnia zgodne z uchwałą budżetową stanowią podstawę gospodarki finansowej na dany rok budżetowy.
3.	W planie finansowym Urzędu ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nie ujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych podległych gminie, w tym:
1)  wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Miejskiej i Burmistrza Gniewkowa,
2) dotacje dla zakładu budżetowego,
3)  pozostałe dotacje i środki przekazane na rzecz budżetów innych jednostek samorządu 
      terytorialnego i związków komunalnych,
4) wpłaty na rzecz związków jednostek samorządu terytorialnego,
5)	wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na zwiększenie części subwencji ogólnej,
6)	płatności oraz składki na rzecz instytucji krajowych .
§ 7
1.	Plany, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, opracowane przez kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników referatów oraz samodzielne stanowiska pracy powinny zawierać:
1)	przewidywane wykonanie roku bieżącego,
2)	prognozowane dochody w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej dochodów,
3)	prognozowane wydatki w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej wydatków z wyodrębnieniem:
a)	wydatków bieżących,
b)	wydatków majątkowych,
c)	wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, w tym:
-	nazwa zadania
-	jednostka organizacyjna odpowiedzialna za realizację lub koordynująca wykonywanie zadania,
-	okres realizacji i łączne nakłady finansowe,
-	wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach
d)	wydatków na programy i projekty realizowane ze środków UE, w tym:
-	nazwa i cel programu, projektu lub zadania,
-	jednostka organizacyjna odpowiedzialna za realizację lub koordynująca wykonywanie programu, projektu lub zadania,
-	okres realizacji i łączne nakłady finansowe,
-	wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach.
2.	Planowane wydatki należy opracować w podziale na:
1)	zadania własne,
2)	zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone gminie ustawami,
3)	zadania przejęte przez gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia,
4)	zadania dofinansowane z budżetu państwa,
5)	zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
6)	pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 8
1.	Projekt uchwały budżetowej, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, obejmuje:
1)	prognozowane dochody gminy według źródeł i działów klasyfikacji;
2)	wydatki budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy  klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem:
a)	wydatków bieżących, w tym w szczególności:
-	wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
-	dotacji,
-	wydatków na obsługę długu gminy,
-	wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
b)	wydatków majątkowych;
3)	 źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy;
4)	przychody i rozchody budżetu gminy;
5)	wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;
6)	wydatki na programy i projekty realizowane ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności;
7)	dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
8)	plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, dochodów własnych jednostek budżetowych i funduszy celowych;
9)	limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
10)	upoważnienia dla Burmistrza Gniewkowa do zaciągania zobowiązań:
a)	na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu UE;
b)	z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;
11)	 zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
12)	 zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji zakładów budżetowych;
13)	dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami;
14)	dotacje inne niż określone w pkt 11 i 12, przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;
15)	dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
2.	Uchwała budżetowa może zawierać:
1)	upoważnienie dla Burmistrza Gniewkowa do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetu gminy;
2)	upoważnienie dla Burmistrza Gniewkowa do dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień między działami;
3)	upoważnienie dla Burmistrza Gniewkowa do przekazywania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym gminy;
4)	upoważnienie dla Burmistrza Gniewkowa do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy;
5)	inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy.
§ 9
1.	Do projektu uchwały budżetowej Skarbnik Gminy dołącza:
                   1) objaśnienia:,
2) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne,
3) informację o stanie mienia komunalnego przygotowaną przez Referat Promocji 
    i Rozwoju.
2.	Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej obejmują:
1)	szczegółowe omówienie dochodów według źródeł,
2)	uzasadnienie ponoszenia poszczególnych rodzajów wydatków, w tym dotacji o charakterze podmiotowym i przedmiotowym oraz dotacji celowych,
3)	omówienie zadań inwestycyjnych ze wskazaniem w szczególności:
a)	nazwy inwestycji,
b)	źródła finansowania, w tym zaangażowania środków budżetowych własnych gminy,
c)	stopnia zaawansowania robót w latach ubiegłych, ogólnego kosztu inwestycji.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gniewkowa.
§ 11
Uchwała wchodzi z życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w miejscach ogólnie dostępnych.
Podpisał(-) Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozłowski
U z a s a d n i e n i e 
Wywołanie przedmiotowej uchwały wynika z obowiązujących przepisów prawnych i jest konieczne w celu uporządkowania i ujednolicenia wykonywanych czynności zmierzających do uchwalenia budżetu. 
Podpisał(-) Przewodniczący Rady mgr Janusz Kozłowski