Protokoły z sesji - archiwum

Protokół z XXV Sesji Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 24.06.2008r.

Protokół Nr XXV /2008

 

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 24  czerwca 2008r.w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.

   Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1400 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Lista obecności radnych  stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości  stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Proponowany  porządek obrad:

1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum,  

2.Wręczenie  Certyfikatu ISO

3.Przyjęcie  porządku obrad.

4.Przyjęcie protokołu z  XXIII i XXIV sesji Rady Miejskiej.

5. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

-  przedstawi Burmistrz.

-  dyskusja.

 -  przyjęcie informacji.

6. Ocena działalności Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w   Gniewkowie.

- informację z działalności M-GOPS  przedstawi Kierownik M-GOPS p. Danuta Zaworska.

-  dyskusja.

-  przyjęcie informacji.

7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a/. zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy  Gniewkowo na rok 2008.

 -   projekt uchwały  przedstawi   Skarbnik p. Dorota  Rutkowska .

dyskusja,

przyjęcie  uchwały.  

b/.wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

c/zatwierdzenia Planu odnowy Miejscowości Suchatówka na lata 2007-2013.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

d/ zatwierdzenia Planu odnowy Miejscowości  Wielowieś na lata 2007-2013.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

e/ powołania Komisji Statutowej.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

f/ zatwierdzenia Statutu Świetlicy Wiejskiej w Wierzchosławicach.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

g/zmian do uchwały nr XX/164/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 26 marca 2008r.  w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na inwestycję realizowaną w ramach programu „Moje Boisko Orlik – 2012”.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

h/ zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn  Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik -2012”

nr XX/164/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 26 marca 2008r.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

i/zmian do uchwały nr XXI/169/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 marca 2008r  w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej  Nr 1 w Gniewkowie.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

8.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

9.Wolne głosy ,  wnioski.

10.Zamknięcie  obrad.

 

Ad . 2  Wręczenie  Certyfikatu ISO

Z uwagi  iż nie przybył przedstawiciel  Polskiej Akademii  Jakości  nie zrealizowano tego punktu.

Ad.3  Przyjęcie porządku obrad.

 Przewodniczący Janusz Kozłowski  poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Po czym  zaproponował odstąpienie od jego  czytania. Propozycja  została przyjęta. Przewodniczący J. Kozłowski  przedstawił wniosek Burmistrza  by do porządku obrad wprowadzić dwa projekty uchwał. Po czym   każdy projekt uchwały poddał po głosowanie w obecności 14 radnych w następującej  kolejności:

 

-  w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe  zaopatrzenie w wodę i zbiorowe  odprowadzenie ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo na okres od 01.09.2008r. do 31.08.2009r.

 

Po przedstawieniu  wniosku nie było uwag i zostało przeprowadzone głosowanie nad wprowadzeniem do porządku  obrad  powyższego projektu  uchwały, „za” wprowadzeniem  opowiedziało się 12 radnych, 1 był przeciwny i 1 wstrzymał się od głosu.

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że projekt uchwały został wprowadzony do  porządku obrad i będzie realizowany w punkcie 7 ppkt. „j”.

Po czym poddał po głosowanie wniosek by do porządku obrad wprowadzić projekt uchwały   w sprawie  rocznego sprawozdania finansowego za 2007r.  Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie.

Po przedstawieniu  wniosku nie było uwag i zostało przeprowadzone głosowanie. Radni jednogłośnie opowiedzieli się za wprowadzeniem powyższego projektu uchwały do porządku obrad.

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że projekt uchwały został wprowadzony do  porządku obrad i będzie realizowany w punkcie 7 ppkt. „k”.

Następnie Przewodniczący J. Kozłowski zapytał czy radni mają wnioski, uwagi inne propozycje do porządku obrad.

Radny Janusz Bożko wnioskował aby z porządku obrad wycofać projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Świetlicy Wiejskiej w Wierzchosławicach ponieważ ten statut należy dopracować. Była też wcześniej dyskusja , żeby opracować statut dla wszystkich sołectw.  Wniosek został poddany pod głosowanie w obecności 14 i  został przyjęty jednogłośnie.

Nie było wniosków, propozycji zmian do porządku obrad.

Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 14 radnych nad przyjęciem porządku obrad  po wprowadzonych zmianach. Porządek obrad z naniesionymi zmianami został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad 4.Przyjęcie protokołu z  XXIII i XXIV sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół  Nr XXIII/2008 sesji odbytej  w dniu  27.05.2008roraz  z sesji która odbyła się w dniu 5.06.2008r. były  wyłożone do wglądu do którego radni mogli zgłaszać uwagi, zastrzeżenia. Do tej pory takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał czy ktoś z radnych ma uwagi do protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski  zaproponował odstąpienie od ich czytania i by przyjąć protokóły w sporządzonej formie. Propozycja  została  przyjęta. Po czym Przewodniczący J. Kozłowski przeprowadził głosowanie w obecności 14 radnych nad przyjęciem protokółu  Nr XXIII/2008 z sesji odbytej w dniu 27.05.2008r., który zostały przyjęty jednogłośnie.  Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że protokół Nr XXIII/2008 został zatwierdzony i przyjęty bez uwag. Następnie  przeprowadził głosowanie nad przyjęciem protokołu  Nr XXIV/2008 z sesji, która odbyła się  w dniu 5.06.2008r. protokół został również przyjęty jednogłośnie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że protokół Nr XVIII/2008 został zatwierdzony i przyjęty bez uwag.

Ad 5. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Burmistrza p. Adama Roszaka o przedstawienie informacji z pracy za okres międzysesyjny.

 Burmistrza p. Adam Roszak przedłożył informacje o działaniach realizowanych w okresie czerwca 2008 roku. Przedstawiona informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu. Po przedstawieniu informacji Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że informacja była wyczerpująca i  nie ma  pytań. Po czym przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad przyjęciem informacji w obecności 14 radnych. Informacja została przyjęta jednogłośnie.

Ad 6. Ocena działalności Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w   Gniewkowie.

Przewodniczący J. Kozłowski  poprosił o przedstawienie  sprawozdania z działalności M-GOPS   za rok 2007 Kierownika M-GOPS p. Danutę Zaworską.

Przedstawiona informacja  stanowi załącznik nr 4 do protokołu.  Po przedstawieniu  sprawozdania w dyskusji zabrał głos radny P. Stefański i zapytał czy są znane prognozy, symulacje jeśli chodzi o strukturę wiekową dotycząca korzystania z pomocy społecznej.

Pani D. Zaworska odpowiedziała, że nie posiadają takich informacji, bo nie prowadziło się takich statystyk. Nie było więcej pytań, uwag. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych nad przyjęciem sprawozdania z prowadzenia działalności Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za 2007 rok. Sprawozdanie w/w zostało przyjęte jednogłośnie 14 radnych opowiedziało się „za” przyjęciem.

 

Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a/. zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy  Gniewkowo na rok 2008.

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił p.o. Skarbnika Gminy p. Dorotę  Rutkowską o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian do  Uchwały Nr XVI/119/2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008.

Po przedstawieniu projektu uchwały Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu dotyczącego  tej uchwały. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/203/2008 w sprawie  zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy   Gniewkowo na rok 2008 została przyjęta przy 14 głosach „za” . Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

 

b/. wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/204 /2008 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki została przyjęta przy 14 głosach „za” . Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr  6  do niniejszego protokołu.

 

c/ zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Suchatówka na lata 2007-2013.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Suchatówka na lata 2007-2013.

 

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/205 /2008 w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Suchatówka na lata 2007-2013została przyjęta przy 14 głosach „za” . Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr 7  do niniejszego protokołu.

 

d/ zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości  Wielowieś na lata 2007-2013.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości  Wielowieś na lata 2007-2013.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/206 /2008 w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości  Wielowieś na lata 2007-2013 została przyjęta przy 14 głosach „za” . Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr 8  do niniejszego protokołu.

 

e/ powołania Komisji Statutowej.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie powołania Komisji Statutowej.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/207 /2008 w sprawie powołania Komisji Statutowej została przyjęta przy 14 głosach „za”.  Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr 9  do niniejszego protokołu.

 

f/ uchwalenia Statutu Świetlicy Wiejskiej w Wierzchosławicach.

Projekt uchwały został wycofany z porządku obrad.

 

g/ zmian do uchwały nr XX/164/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 26 marca 2008r.  w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na inwestycję realizowaną w ramach programu „Moje Boisko Orlik – 2012”.

 Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian do uchwały nr XX/164/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 26 marca 2008r.  w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na inwestycję realizowaną w ramach programu „Moje Boisko Orlik – 2012”.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/208 /2008 w sprawie zmian do uchwały nr XX/164/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 26 marca 2008r.  w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na inwestycję realizowaną w ramach programu „Moje Boisko Orlik – 2012” została przyjęta przy 14 głosach „za” . Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr 10  do niniejszego protokołu.

 

h/ zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn  Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik -2012”

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn  Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik -2012”

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/209 /2008 w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn  Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik -2012”została przyjęta przy 14 głosach „za” . Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr  11 do niniejszego protokołu.

 

i/ zmian do uchwały nr XXI/169/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 marca 2008r.  w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej  Nr 1 w Gniewkowie.

 Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian do uchwały nr XXI/169/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 marca 2008r.  w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej  Nr 1 w Gniewkowie.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 13 radnych. (salę obrad opuścił  radny  R. Pitera )

Uchwała Nr XXV/210 /2008 w sprawie zmian do uchwały nr XXI/169/2008 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 marca 2008r  w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej  Nr 1 w Gniewkowie została przyjęta przy 13 głosach „za” . Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr  12 do niniejszego protokołu.

 

j/ w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe  zaopatrzenie w wodę i zbiorowe  odprowadzenie ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo na okres od 01.09.2008r. do 31.08.2009r.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe  zaopatrzenie w wodę i zbiorowe  odprowadzenie ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo na okres od 01.09.2008r. do 31.08.2009r.

 

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski udzielił głosu Prezesowi Spółki ZK p. Mikołajowi Bogdanowiczowi, który przedstawił szczegółowe uzasadnienie poinformował  iż wniosek został opracowany zgodnie z zasadami określonymi w ustawie  i rozporządzeniu Ministra Budownictwa o zbiorowym  zaopatrzeniu w wodę  i zbiorowym odprowadzeniu ścieków. Podkreślił, że ceny określone  przez PK „Gniewkowo” są skalkulowane  na podstawie przychodów prowadzenia działalności zaplanowanej na rok obowiązywania taryfy. Przychody niezbędne uwzględniają m.in. koszty eksploatacji i utrzymania, amortyzację, energię elektryczną, opłatę za gospodarcze korzystanie ze środowiska, zużycie materiałów, podatek od nieruchomości.  Przy ustaleniu taryf przyjęto zasadę z podziałem   na grupy odbiorców , na poziomie zapewniającym prawidłowe samofinansowanie produkcji wody i odprowadzenia ścieków . Zwiększenie stawek wartości jest spowodowane naliczeniem amortyzacji, która była rekompensowana przychodami . Zakład tak mógł robić natomiast spółka nie może, a musi wypracować przychody by nastąpiło samofinansowanie.  Sytuacja ZK  jest związana ze sprzedażą wody do Inowrocławia, której teraz nie kupują. Podał kwoty za jakie była sprzedaż w latach ubiegłych , teraz te środki muszą wypracować. Podkreślił iż wzrosły koszty energii około 30 %. Musi założyć wzrost płac o 10 % bo doświadczeni pracownicy chcą podejść. Średnia płaca z trzynastką jest teraz 1800 zł. Poletko osadów na oczyszczalni w tym roku będzie rozbudowane własnymi siłami , samo ogrodzenie  wyniesie około 70 tys. zł. Musi być  modernizacja stacji uzdatniania  wody aby poprawić jakość  by można była zarabiać. Inwestycja misi być w 2009 roku, wstępna technologia została rozpracowana. Po przedstawieniu  uzasadnienia Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję . Radny J. Bożko zapytał czy te ościenne miasta , gminy też będą podnosiły cenę wody, czy są już po podwyżkach. Analizując ten wykaz to będziemy mieli najdroższą wodę po Bydgoszczy. W takiej sytuacji to lepiej by było kupować wodę z Torunia. Radny  R. Pitera zapytał czy jest  zrobione rozeznanie jaki jest ubytek wody, co zostało w tym kierunku zrobione by graniczyć te ubytki.

Pan M. Bogdanowicz odpowiedział iż sytuacja jest trudna kupują z Dąbrowy , płacą 100%, a otrzymują środki z ubytkiem 40 %. Firma z tym problemem borykała się od zawsze. Ustalił następującą kwestię. Wystosowali informację –apel, że każdy nielegalny pobór wody jest karany do 5 tys. zł . Rozmawiał z Komendantem Policji i wspólnie z pracownikami  będą sprawdzać hydranty, punkty gdzie pobór jest największy, jeśli uda się kogoś przykładowo ukarać to będzie przestroga dla innych.  Po czym  wyjaśnił iż sprawa ceny wody w porównaniu z innymi miejscowościami przedstawia się w ten sposób, że my jesteśmy w trakcie ustalania natomiast pozostali będą  podwyższać  w okresie od 1.01.2009 do 01.04.2009r.

Radny R. Pitera zwrócił uwagę iż jemu chodziło o wodę, którą my produkujemy, a nie  z Dąbrowy.  Prezes  odpowiedział iż nie są rozliczone ubytki z licznika głównego , a licznikami cząstkowymi. 

Radny R. Pitera podkreślił iż Prezes bierze pieniądze za  zużycie. Pytał ile u nas wody brakuje. Sytuacja jest też taka, że są problemy z windykacją. Zwrócił się do Prezesa by podał na następny raz jakie są ubytki.

Prezes deklarował iż dostarczy taka informację na następny raz. Podkreślił iż nie ma pieniędzy na zakup urządzeń do wykrywania nielegalnego poboru. Te urządzenia są drogie. Dodał iż zdaje sobie sprawę iż to są  pieniądze. Będą się starać robić wszystko by tych nielegalnych poborów było jak najmniej.

Przewodniczący J. Kozłowski zapytał z jakiego rejonu z jakich miejscowości jest najwięcej poboru nielegalnego.

Pan M. Bogdanowicz odpowiedział, że Gąski . Lipie. Lipionka, Szpital.

Dodał iż stworzyli mapę tych rejonów, gdzie pobór jest największy i będą przeprowadzone kontrole. Ponadto zrobili ze strażakami przegląd hydrantów i będą robić naprawy lub likwidować te które nie są konieczne. Radny R. Pitera zauważył iż w Lipiu są chyba trzy hydranty i one nie są używane.

Pan M. Bogdanowicz  stwierdził iż być może  się przejęzyczył  i przeprosił jeśli niesłusznie podał tą miejscowość ale na pewno Gąski, Szpital, Lipionka ma taka informacje od p. Litwickiego.

 Radny  A. Pułaczewski  stwierdził, że tak naprawdę wszyscy wiedzą, kto tak naprawdę pobiera wodę. My wszyscy płacimy za tych , którzy kradną . Problem polega na tym , że wszyscy płacimy za czyjąś nieuczciwość.

Radny R. Pitera zapytał ile płacimy za wodę z Torunia. Pan M. Bogdanowicz odpowiedział, że 2,28 zł. Radny R. Pitera stwierdził iż Suchatówka miała racje wnioskując by mieli wodę z Torunia.

Pan M. Bogdanowicz  wyjaśnił iż produkcja jest nasza i należy  rozliczać ogólnie . Nie można pogrupować na miejscowości.

Radny P. Stefański zapytał jaka jest przesłanka  żeby była taka sama cena dla gospodarstw domowych i zakładów.

Pan M. Bogdanowicz wyjaśnił iż u nas to nie ma znaczenia ponieważ tych zakładów jest mało. Zakłady są takie co tylko odprowadzają ścieki np. Bonduelle nie bierze wody, a odprowadza ścieki. Na oczyszczalni około 60 % to są ich ścieki.

 Burmistrz p. A. Roszak  wyjaśnił iż poza nielegalnym poborem są też inne ubytki w sieci np. pożar gdzie straż pobiera  wodę. W ostatnim okresie mieliśmy taka sytuację były trzy pożary lasu .

 Nie było więcej chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych. (na salę obrad wrócił  radny  R. Pitera )

Uchwała Nr XXV/211 /2008 w sprawie w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe  zaopatrzenie w wodę i zbiorowe  odprowadzenie ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo na okres od 01.09.2008r. do 31.08.2009r.

 została przyjęta przy 5 głosach „za” , 2 głosach przeciwnych i 7 głosach wstrzymujących. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr 13  do niniejszego protokołu.

 

k/  rocznego sprawozdania finansowego za 2007r.  Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie   rocznego sprawozdania finansowego za 2007r.  Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję podkreślił, że sprawa była omawiana na posiedzeniu wszystkich komisji. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXV/212 /2008 w sprawie  rocznego sprawozdania finansowego za 2007r.  Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie została przyjęta przy 14 głosach „za” .Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta . Stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

 

Ad 8.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad i poprosił radnych o zgłaszanie interpelacji , wniosków.

Radny J. Bożko powrócił do sprawy zgłoszonego wniosku w sprawie świateł na skrzyżowaniu ul. Powstańców  Wlkp. z obwodnicą. Podkreślił iż tam jest taka częstotliwość zmiany , że  trudno przejechać.

Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż otrzymał informację, że te światła były poprawiane . Jako kierowca ma odczucie jakby ten czas był trochę wydłużony. Sam ruch powoduje wydłużenie sekwencji aczkolwiek można się temu przyjrzeć.

Radny R. Pitera zwrócił się do Przewodniczącego Rady aby  spowodował by  otrzymał  informację  ze szczegółowym rozliczeniem „Dni Gniewkowa”. Wyjaśnił iż zwraca się w takiej formie ponieważ nie otrzymuje odpowiedzi  na zadane pytania, interpelacje. Jeśli otrzymuje to  po miesiącu albo dłużej.

Burmistrz A. Roszak wyraził swoje zdziwienie , nie słyszał takiego wniosku, po raz pierwszy  dzisiaj to słyszy ten wniosek. Podkreślił, że  Dni Gniewkowa były   na początku czerwca po sesji.

Radny R. Pitera  powtórzył iż chodzi jemu  ogólnie o odpowiedzi  np. w sprawie Branna zwracał się na sesji w maju i p. wiceburmistrz obiecał iż taka informację otrzyma ponieważ nie uczestniczył w rozmowach  z Agencją, a Burmistrz  odpowiedź i będzie na piśmie ale niestety nie otrzymał jeszcze. W związku z tym zwrócił się do Przewodniczącego by uzyskać  odpowiedź. Zapytał kiedy otrzyma taką odpowiedź.

Przewodniczący  J. Kozłowski poinformował  radnego iż otrzyma  w terminie ustawowym -  w okresie miesiąca. Następnie zwrócił się do Burmistrza by odpowiedź dać radnemu pisemnie na ten pierwszy punkt.

Sołtys sołectwa Zajezierze p. Stanisława Weres zapytała się czy ktoś się poczuwa w sprawie naprawienia tego mostu.

Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż jest po rozmowach z Nadleśniczym . Zna ten problem , były trzy pożary w ostatnim okresie , był problem duży.  Czeka  iż będą podjęte działania przez Lasy i Wojewódzki Zarząd Melioracji bo oni są właścicielami. Jeżeli te dwie strony się nie dogadają to wystąpi do nadzoru budowlanego.

Następnie p. St. Weres zapytała jak będzie z lampami dodatkowymi, które miały być założone. Dodała iż była w energetyce i nie uzyskała odpowiedzi   gdyż to robiła podobna jakaś  prywatna firma.

Burmistrz wyjaśnił iż dla nas partnerem jest ENEA, punkty są doprojektowane, to będzie  zrealizowane w kilka miesięcy.

Pani Łucja Zagórska – sołtys sołectwa Suchatówka  upewniła się czy dodatkowo są doprojektowane lampy dla całej gminy.

Sołtys sołectwa Wierzbiczany  pan Dariusz Nowak zapytał w jakim terminie będą przygotowane statuty   dla sołectw.

Przewodniczący  J. Kozłowski odpowiedział iż będą przygotowane na sesje  sierpniową. Podkreślił iż trzeba nad tym popracować to nie jest taka prosta sprawa ponieważ część świetlic mieści się w szkołach. Rozporządzenie ministra Giertycha nadal obowiązuje i tam nie można urządzać imprez  z alkoholem.

Zdaniem radnego Bożko  powinien być jeden  wspólny statut.

Pan D. Nowak sugerował, że  by było dobrze  gdyby  było jakieś wspólne spotkanie. Burmistrz p. A. Roszak  przypomniał iż były spotkania z sołtysami a były dwa i  stanowisko  było jednoznaczne. Nikt oprócz Wierzchosławic  nie wystąpił. Jeśli trzeba uchwały przygotujemy ale ta uchwała, która była dotyczyła tylko Wierzchosławic, inne sołectwa nie podnosiły tej kwestii.

Mieszkaniec Wierzbiczan p. Waldemar Piński zapytał czy przekształcenie ZG spowodowało podwyższenie kosztów o 500 tys. zł.

Prezes PK p. M. Bogdanowicz wyjaśnił iż  jak był zakład budżetowy to korzystał z dotacji  po stronie  przychodów i  wydatków, odtwarzają majątek w ramach amortyzacji. Natomiast spółka nie ma po stronie przychodów tej kwoty , a po stronie wydatków. Amortyzacja jest to odtworzenie majątku i jeśli się nie będzie inwestowało to wartość będzie się obniżała.

Pan W. Piński zapytał dlaczego ich zmuszono do założenia liczników i poniesienia kosztów, teraz się podnosi cenę wody by pokryć koszty.

Pan M. Bodganowicz wyjaśnił iż Spółka ma zobowiązania, które nie są regulowane, np. są koszty utrzymania budynków komunalnych. Pan W. Piński podkreślił, że zakład ich zmusił do założenia podliczników, a w budynkach komunalnych nie były naliczone ubytki, ponosili koszty rozliczenia wody . Pan M. Bogdanowicz wytłumaczył sposób  rozliczania budynków komunalnych inaczej są rozliczane wspólnoty i sytuacja jest klarowna, a inaczej gdzie ich nie ma. Podkreślił iż musi mieć środki na remonty.

Radny R. Milewski  zwrócił się by przy okazji postawić słup oświetleniowy na boisku w Suchatówce. Podkreślił iż  jest tam potrzebny taki słup oświetleniowy

Burmistrz p. A. Roszak wyjaśnił iż jest realizowany projekt z 2004 roku. Podkreślił iż mówią o oświetleniu drogowym, a oświetlenie boiska to inna kwestia.  Następnie odniósł się do spraw wody. Podkreślił, że stacja uzdatniania wody jest z 60 roku i jeśli mówimy o odtwarzaniu to inwestycja powinno już dawno temu być zrobione. Jakość wody – związku jakie znajdują się w tej wodzie stwarzają duże problemy z ich usunięciem. Temat chociaż ważny był pomijany. Przetarg jest na etapie wstępnym będzie wykonana dokumentacja  i w przyszłym roku  będziemy realizowali budowę nowej stacji uzdatniania wody.  Po czym odniósł się do proponowanej stawki . Sytuacja jest bardzo trudna ale  temat trzeba realizować.

Radny R. Milewski  prosił o rozważenie możliwości chociaż częściowe podłączenie tego zasilania , może własnym sumptem by ten słup postawili, jest to bardzo potrzebne .

Radna L. Lewandowska poruszyła kwestię wywozu nieczystości z terenu miasta i gminy. Spółka miała stawać do przetargu i zarabiać jak najwięcej, jak to ma się w praktyce, czy spółka cos zarabia.

Pan M. Bogdanowicz wyjaśnił iż wygrali przetarg na układanie chodnika.  Po czym dodał iż jako spółka są w trudnej sytuacji bo są w jakiś sposób zobowiązani do wywozu nieczystości ze wspólnot i budynków komunalnych. Obecnie organizuje przetarg na wywóz nieczystości . Tutaj się kończy ich pole manewru. W tym roku  tylko firma Sanikąd przystąpiła do przetargu na wywóz nieczystości. Przypuszcza, że  w roku 2009 ceny śmieci niesegregowanych  w Gniewkowie  wzrosną dwa razy ponieważ  opłata marszałkowska wzrośnie do 100 zł i dojdzie  transport do Giebni lub Inowrocławia.  Toczą się rozmowy w departamencie  ochrony środowiska na temat lokalizacji składowiska. Nie wiadomo jeszcze dokładnie gdzie  będzie bo Inowrocław nie chce przyjmować i Giebnia stanie się monopolistą. Jako Spółka nie posiadają samochodu do wywozu i nie  wejdą w wywóz nieczystości bo na samochód ich nie stać.

Radny P. Stefański powrócił do kwestii oświetlenia boisk sugerował by może wejść szerzej w ten temat ponieważ boisk jest  znacznie więcej bo mamy w Szdłowicach ,Wierzchosławicach, Wierzbiczanach , Lipiu Markowie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że kwestia jest jedna jak znajdziemy środki to przyłącza możemy robić.

Radna L. Lewnadowska  stwierdziła, że nie jest usatysfakcjonowana odpowiedzią prezesa ,mieszkańcy obligują    do konkretów. Na  spotkaniu komisji w ubiegłym tygodniu pytała Burmistrza o  segregowaniu w worki i mówił , żeby na razie się wstrzymać, a pan mówi , że w to nie wchodzi.

Burmistrz wyjaśnił iż prezes jest zobligowany do czegoś innego. Jeśli chodzi o segregacje to zrobiliśmy jakby krok w tył bo pojemniki zostały zabrane. Segregacja na dzień dzisiejszy jest na koszt każdego mieszkańca. Rynek wywozu nieczystości jest konkurencją, jest wolny rynek. Nie przeprowadzamy przetargu zastanawialiśmy się nad kupnem samochodu, ale gdy jest centralizacja  to nie ma racji bytu by spółka miała się zasilić zakupem pojazdu do wywozu nieczystości. Segregacja na dzień dzisiejszy wygląda w ten sposób, że każdy ma obowiązek segregacji.  Na sesji gdy podejmowaliśmy uchwałę była mowa, że nie stać nas by pokrywać koszty miesięcznie około 10-15 tys. zł wszystkich  pojemników. Pojemniki zostały przekazane na osiedla, gdzie są wspólnoty i tam to funkcjonuje, spółdzielnia też przejęła. Natomiast firmy ,które konkurują  będą zobligowane do odbioru segregowanych nieczystości w workach. Firmy są trzy , które działają chce zintensyfikować by objąć te miejscowości, tereny wiejskie i punkty w mieście. Dodał iż były sygnały , że ktoś z zewnątrz przyjeżdża i wsypuje śmieci jak popadnie do tych pojemników. Przy tego typu rozwiązaniach firma ma problem bo  musi , ponownie segregować. Ruch jest zrobiony „krok do tyłu” by zrobić dwa kroki do przodu by ta sytuacje uzdrowić. Nie było więcej pytań i Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił  do realizacji następnego punktu porządku obrad.

Ad 9. Wolne głosy ,  wnioski.

Przewodniczący J. Kozłowski  poinformował,  następnej sesji będzie w dniu

1 lipca o  godzinie 14 00, materiały zostały radnym rozdane. Natomiast kolejna sesja będzie w dniu 27 sierpnia 2008r. o godzinie 1400. Temat zgodnie z planem pracy.

Radna L. Lewandowska zwrócił się by sesja 1 lipca odbyła się o 1300. Przewodniczący J. Kozłowski  stwierdził iż nie widzi ze swej strony przeszkód, jeśli nie usłyszy sprzeciwu sesja będzie  o godzinie 1300.  Nie było sprzeciwu i Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że sesja będzie o godzinie 1300. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do realizacji ostatniego punktu porządku obrad

10.Zamknięcie  obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski zamknął obrady XXV sesji Rady Miejskiej o godzinie 1615 .

Protokolant

 

Maria Graczyk

 

 

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 24.06.2008r.
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Maria Graczyk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 września 2008 09:46
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1906
19 września 2008 09:46 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika.
19 września 2008 09:46 (Jadwiga Stefańska) - Utworzenie dokumnetu.