Protokoły z sesji - archiwum

Protokół z XXVI Sesji Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 01.07.2008r.

Protokół Nr XXVI /2008

 

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 1 lipca 2008r.w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.

   Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1300 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Lista obecności radnych  stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości  stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Proponowany  porządek obrad:

1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum,  

2.Przyjęcie  porządku obrad.

3.Przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Miejskiej

4. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie

stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

5.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

6.Wolne głosy ,  wnioski.

7.Zamknięcie  obrad.

 

Ad.2  Przyjęcie porządku obrad.

 Przewodniczący Janusz Kozłowski  poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Zaproponował odstąpienie od jego  czytania. Propozycja  została przyjęta. Zapytał  czy ktoś z radnych ma wniosek ,propozycję  zmiany do porządku . Nie było  wniosków , propozycji zmian do porządku obrad. Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 14 radnych nad przyjęciem porządku obrad  w zaproponowanej formie.  Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad 3.Przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół XXV sesji odbytej  w dniu  24.06. 2008 r. był wyłożony  do wglądu  do którego radni mogli zgłaszać  uwagi , zastrzeżenia . Do tej pory takie uwagi nie zostały  zgłoszone. Zapytał  czy radni mają jakieś uwagi. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski  zaproponował odstąpienie od  czytania oraz by przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja  została  przyjęta. Zostało przeprowadzone  głosowanie . Protokół Nr XXV/2008 z sesji odbytej w dniu 24 czerwca 2008r. zostały przyjęty jednogłośnie  w obecności 14 radnych .   

 

Ad 4. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie

stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

Przewodniczący Janusz Kozłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie

stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

Po czym w gwoli wyjaśnienia przedstawił treść pisma Wojewody Kujawsko- Pomorskiego  znak: WNK.IV.AR.09010-90/08 z dnia 04.06.08r.  Następnie odczytał pismo znak:0050-50/08  z dnia 11.06.2008r. jakie   skierował  do Wojewody po otrzymaniu  od radnego T. Maciejczyka pisma z dnia 9.06.2008r. o  wycofaniu rezygnacji z pełnienia mandatu oraz odpowiedź  Wojewody pismo znak: WNK.IV.AR.0910-97/08 z dnia 20.06.2008r .  (kserokopia pism  stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Po przedstawieniu pism i  wyjaśnieniu Przewodniczący Janusz Kozłowski otworzył dyskusję.

W dyskusji głos zabrał radny T. Maciejczyk i zapytał jaka jest opinia naszego zespołu radców prawnych, czy Przewodniczący zasięgał takiej opinii przed podjęciem uchwały.

Przewodniczący J. Kozłowski  odpowiedział iż  ocena naszych radców jest taka jak w komentarzu iż radny może wycofać swoją wolę, którą  pierwotnie złożył . Po czym poprosił o wypowiedź w tej kwestii radcę p. Kazimierza Kolandra.

Pan K. Kolander  poinformował iż w jego ocenie  ostatnie pismo wojewody jest kontrowersyjne nie zgodne z komentarzem  do  ustawy napisane w 2006 roku  przez Czaplickiego i  F. Rymarza  . Odczytał fragment tego komentarza  gdzie jest mowa o wygaśnięciu mandatu,  możliwości cofnięcia rezygnacji(załącznik do protokołu).  Z takiej możliwości radny może skorzystać – cofnąć oświadczenie woli zanim rada podejmie uchwałę. Natomiast rada będzie za chwile głosować i to głosowanie będzie decydowało  czy ta uchwała zostanie przyjęta czy nie.

Przewodniczący J. Kozłowski podziękował radcy  za przedstawienie stanowiska.   Po czym wyjaśnił iż zwołał sesję iż musiał się wywiązać z obowiązku nałożonego przez wojewodę pismem z  dnia 4 czerwca. Spotykamy się dzisiaj aby spełnić wolę ustawodawcy  . Dodał iż był osobiście w tej sprawie u wojewody. W ostatnim piśmie jest przedstawiona wola wojewody.

Radny T. Maciejczyk wyjaśnił iż był wybrany po raz drugi do rady w demokratycznych wyborach, wyborcy jemy zaufali. Nagle zachodzi przesłanka , żeby jemu ten mandat zabrać. Podkreślił iż nie popełnił żadnego przestępstwa, nie jechał po pijanemu, nie stosuje mobingu  w zakładzie, stara się by nie robić nikomu krzywdy. Ponadto ponad przeciętność starał się  angażować w działalność społeczną.  Pierwsze opinie prawne jakie były formułowane , że jego działalność społeczna jest   działalnością gospodarczą, pogodził się z tym i chciał uniknąć takich sytuacji jak jest dzisiaj, chciał by to było szybko załatwione i dlatego złożył rezygnację. Okazało się, że temat został wywołany w dalszym zakresie i ta sprawa szybko ucichła w zasadzie w żadnej gminie, radzie wojewódzkiej nikt nie został odwołany. Okazuje się , że jedna trzecia rad jest złożona z ludzi ,którzy  są w jakiś sposób zaangażowani w działalność społeczną. Przeczytana opinia go uspokoiła, że podjął  decyzję o wycofani. Zwracając się do Przewodniczącego powiedział iż szkoda , że rozmawiają tylko przy okazji sesji. W przeciwieństwie do redaktora Szczutkowskiego ,który pięć razy pisał, zamieszczał artykuły nie stać było aby poprosić jego o komentarz do tej sprawy. Jego zdaniem spotkań powinno być kilka aby wypracować wspólnie jakieś stanowisko z naszą obsługa  prawną. Ani razu to się nie stało. Wymiana poglądów oparła się na jednym telefonie, nie było rozmów. Podkreślił iż nie chciałby aby wyszedł na człowieka, który został „przyspawany” do mandatu, nie mniej jednak jest jemu przykro  rozstawać się z tym bo  w uczciwych wyborach został wybrany.

Radny R. Pitera  odniósł się do pisma  wojewody , w którym nadzór  wojewody  odniósł się do rezygnacji i kolega nie powinien być radnym, a w świetle komentarza jest inaczej. Zapytał jeśli uchwałę odrzucą ( tak będzie rozsądnie) i jak  wojewoda napisze  to będą głosować kolejny raz. Jego zdaniem powinna być brana opinia radnych i naszych prawników bo po co do tego samego wracać w świetle komentarza. Biorąc pod uwagę ile takich spraw jest w całym kraju to w tym przypadku nie koniecznie p. Wojewoda ma rację. Przewodniczący J. Kozłowski  wyjaśnił iż radni muszą zrozumieć iż są pewne procedury. Z chwilą złożenia rezygnacji przez naszego kolegę mieliśmy trzy miesiące by podjąć uchwałę. Ta uchwała nie została podjęta. Potem następna procedura jest taka, że wojewoda wzywa do podjęcia uchwały w ciągu 30 dni. Podkreślił iż jego obowiązkiem było te procedury zachować. Jakie zdanie ma na temat tej sytuacji i prowadzenia działalności przez naszego kolegę to niejednokrotnie  oficjalnie się wypowiadał, o tym mówił. Kwestia ta jest zagmatwana i się  z tym nie zgadza. Ale muszą wiedzieć, że jego obligują pewne procedury  prawne związane z ordynacja wyborczą. Musi to na sesję wprowadzi, a wola radnych  to jest inna kwestia. Myśli iż nie popełnił błędu formalnego podejmując takie działania . Poprosił mecenasa o wypowiedzenie  się w tej kwestii ,czy jego działania są zgodne z prawem czy też nie.  Ponieważ odniósł wrażenie, że jest winny całemu zamieszaniu bo wprowadza do porządku obrad sprawę, którą akurat dzisiaj  omawiają.

Radca prawny p. K. Kolander  stwierdził, że pismo wojewody było wzywające i  p. Przewodniczący słusznie zwołał dzisiejsze posiedzenie. Pismo wojewody wzywało do podjęcia takich działań, podjęcia uchwały, a radni zdecydują jako ona będzie .

Niebyło więcej osób chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski 

Przystąpił do przeprowadzenia głosowania jawnego w obecności 14 radnych nad przyjęciem uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego i  „za” przyjęciem uchwały nie opowiedział się żaden radny, 12 radnych było „przeciwnych” i 2 radnych „wstrzymało” się od głosu. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała nie została podjęta. 

Ad 5.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił radnych o zgłaszanie wniosków, interpelacji .

Radny Karol Smoła stwierdził iż trwa susza i w związku z tym składa wniosek aby na następnej sesji w sierpniu były omówione sprawy możliwości pomocy rolnikom. Sugerował by uchwalić uchwałę intencyjna zobowiązującą Burmistrza do udzielenia pomocy w miarę możliwości. Przypomniał iż trzy lata temu była podobna sytuacja i były  z tego tytułu umorzenia  połowy podatku. Zapytał czy będzie możliwość  obniżenia podatku.

Przewodniczący J. Kozłowski  powiedział iż na następnej sesji pod koniec sierpnia lub na początku września ta kwestia będzie poruszona. I na najbliższej komisji będą o tych sprawach rozmawiać

Z-ca Burmistrza p. Paweł Drzażdżewski odnosząc się do powyższego zapytania potwierdził iż  trzy lata temu była taka sytuacja. Podatek był obniżonym tym rolnikom, którzy złożyli wnioski i były potwierdzone straty przez komisję. Na dzień dzisiejszy jest złożonych około 200 wniosków i na najbliższej komisji będą o tych sprawach rozmawiać. Jeśli chodzi o skutki dla budżetu gdy byśmy umorzyli to by był wpływ do budżetu mniejszy o kwotę około 153 tys. zł., a nie wiadomo ile jeszcze będzie złożonych wniosków. Komisja będzie te wnioski , które wpływają rozpatrywać.

Przewodniczący J. Kozłowski przekazał Burmistrzowi iż miał telefon mieszkańca w sprawie wyrównania nierówności, naprawienia ul. Ogrodowej. W związku z tym prosił by równiarką  przejechać zrobić drobne naprawy gdyż wie, że w budżecie nie mamy ul. Ogrodowej  w remoncie.

Radny T. Maciejczyk przypomniał iż na zebraniu w Zajezierzu był wniosek aby   od strony zjazdu z drogi krajowej kierunku Zajezierza postawić znak „Zajezierze” 1 km  bo z drogi nie wiadomo, że  jest zjazdu. Zgłaszał wcześniej taką inicjatywę aby do tych wszystkich miejscowości, które są bardzo rozciągnięte  postawić znaki  z numerami posesji jakie  się  znajdują przy zjeździe na tą drodze. To  by znacznie ułatwiło dotarcie różnym służbom. Prosił by wrócić do tej sprawy. Spotkał się z tym takim rozwiązaniem w terenie.

Z-ca Bur. P. Drzażdżewski poinformował iż rozmawiał z Burmistrzem, sprawa wróci. W okresie letnio-jesiennym  w obrębie tych dróg pojawią  się znaki. Spotkał się z takimi informacjami jak się jedzie do Solca Kuj, są takie tabliczka z numerami. W okresie letnio-jesiennym   pojawią  się znaki odnośnie posesji  w obrębie głównych dróg.

Radny P. Stefański  odniósł się również do suszy. Na posiedzeniu komisji  Rolnictwa, Ochrony Środowiska mówił o  akwenach wodnych, zapytał jakie są możliwości zrobienia zbiorników wodnych oraz stawideł. Prosił o zrobienie rozeznanie do przyszłej sesji. Dodał iż ma ruszyć program ochrony środowiska i będzie można się ubiegać o środki . Zapytał czy może spotkać się ze Spółką Wodna  w tej sprawie.

Pan P. Drzażdżewski poinformował, że takie spotkanie z przedstawicielami Spółki Wodnej będzie jeszcze przed komisjami. W ciągu najbliższych dni będzie  ustalony termin i o tym powiadomi.

Radny J. Bożko podziękował za wsparcie na organizację Drugiego Festiwalu Roka Progresywnego . W roku ubiegłym impreza była bardzo udana zgłaszają się różne zespoły z całej Polski .Ma nadzieję, że przy wsparciu M-GOKiS , radnych oraz  sponsorów młodzież będzie się dobrze bawiła. Podkreślił iż impreza była bardzo udana i ma nadzieje, że i w tym też tak będzie co przyniesie rozgłos w całej Polsce.

Ad 6.Wolne głosy ,  wnioski.

Przewodniczący J. Kozłowski poinformował iż wpłynęła propozycja zmiany terminu odbycia następnej sesji  z uwagi na wyjazdy pod koniec wakacji i jest sugestia aby sesja była  2 września o godzinie 1400. Zwrócił się o ustalenie terminu  posiedzenia komisji. Po dyskusji ustalono by sesja odbyła się w dniu    3 września o godz. 1400, a komisje spotkały sie w dniu 2 września o godz. 1600.

Temat sesji zgodnie planem pracy oraz temat poruszonej suszy, która dotknęła naszych rolników.

Ad  7.Zamknięcie  obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad  Przewodniczący J. Kozłowski zamknął obrady XXVI sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie o godzinie 1345.

 

Protokolant

 

Maria Graczyk

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 01.07.2008r.
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Maria Graczyk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 września 2008 09:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1806
19 września 2008 09:49 (Jadwiga Stefańska) - Utworzenie dokumnetu.