Protokoły z sesji - archiwum

Protokół z XXVII Sesji Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 30.07.2008r.

Protokół Nr XXVII /2008

 

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 30 lipca 2008r.w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.

   Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1300 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy   radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Lista obecności radnych  stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości  stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Proponowany  porządek obrad:

1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum,  

2.Przyjęcie  porządku obrad.

3.Przyjęcie protokołu z XXVI sesji Rady Miejskiej

4. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie wniesienia skargi na Zarządzenie Zastępcze Nr 292/2008 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 14 lipca 2008r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

5.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

6.Wolne głosy ,  wnioski.

7.Zamknięcie  obrad.

 

Ad 2.Przyjęcie  porządku obrad.

Przewodniczący Janusz Kozłowski  poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Po czym  zaproponował odstąpienie od jego  czytania. Propozycja  została przyjęta.Przewodniczący J. Kozłowski  przedstawił wniosek Burmistrza  by do porządku obrad wprowadzić projekt  uchwały w sprawie zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy Gniewkowo na rok 2008 i zaproponował  by projekt uchwały  był realizowany w punkcie  4 „a” po czym  przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad przyjęciem wniosku w obecności  14  radnych. Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Następnie Przewodniczący Janusz Kozłowski zapytał czy radni maja uwagi, inne propozycje do  proponowanego porządku obrad.

Nie było wniosków, propozycji zmian do porządku obrad.

 

Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 14 radnych nad przyjęciem porządku obrad  po wprowadzonych zmianach. Porządek obrad z naniesionymi zmianami został przyjęty jednogłośnie.

Ad 3.Przyjęcie protokołu z XXVI sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół XXVI sesji , która odbyła się  w dniu  01.07. 2008 r. był wyłożony  do wglądu  do którego radni mogli zgłaszać  uwagi , zastrzeżenia . Do tej pory takie uwagi nie zostały  zgłoszone. Zapytał  czy radni mają jakieś uwagi. Radni nie zgłosili uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski  zaproponował odstąpienie od  czytania oraz by przyjąć protokół w sporządzonej formie. Propozycja  została  przyjęta. Po czym zostało przeprowadzone  głosowanie . Protokół Nr XXVI/2008 z sesji odbytej w dniu 1lipca 2008r. zostały przyjęty jednogłośnie  w obecności 14 radnych .   

Ad 4. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie wniesienia skargi na Zarządzenie Zastępcze Nr 292/2008 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 14 lipca 2008r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

 

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie wniesienia skargi na Zarządzenie Zastępcze Nr 292/2008 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 14 lipca 2008r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

 

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXVII/213/2008 w sprawie wniesienia skargi na Zarządzenie Zastępcze Nr 292/2008 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 14 lipca 2008r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu

 

Ad 4 a. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu  uchwały w sprawie zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy Gniewkowo na rok 2008.

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił p.o. Skarbnika Gminy p. Dorotę  Rutkowską o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian do  Uchwały Nr XVI/119/2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008.

Po przedstawieniu projektu uchwały Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję i upewniał się , że  gmina  złożyła wniosek  w sprawie dotacji  na plac zabaw i my jesteśmy beneficjentem, żadne stowarzyszenie nie wysyłało wniosku.

Pani Skarbnik potwierdziła iż stowarzyszenie nie wysyłało wniosku.

Radny Karol Smoła zapytał  jaki będzie nasz udział w realizacji placu zabaw, czy nie będziemy  dokładać jakieś środki.

Pani Skarbnik wyjaśniła iż jest to dotacja w kwocie 14 700 zł na realizację tego zadania , nie będzie dofinansowania z budżetu gminy.

Radny K. Smoła zapytał na co przewidziane są środki na wysypisko, czy jest to przebudowa wysypiska.

Burmistrz p. Adam Roszak wyjaśnił iż jest to  wykonanie drugiej kwatery. Środki są na wykonanie dokumentacji technicznej przebudowy

  wysypiska w Kaczkowie. Wyraził nadzieję iż realizacja inwestycji będzie  po wykonaniu prac projektowych. Trzeba będzie zrobić odizolowanie gruntu, czyli geomębranę i odprowadzenie odcieków do kolektora na naszą oczyszczalnię. Realizacja tego zdania przedłuży eksploatację naszego wysypiska przez 8 lat bez wchodzenia w te programy ochrony środowiska. Było spotkanie z marszałkiem, starostą i mamy dobre sygnały. Na terenie powiatu pozostanie wysypisko w Giebni, koszty wywozu będą bardzo wysokie około 200 zł

 .

 

 

 

 Problem coraz bardziej zauważa marszałek i dlatego jest pozytywna reakcja na nasze wystąpienie. Poinformował iż w najbliższym  tygodniu będziemy mieli  wizytę studyjną ( termin będzie ustalony o którym poinformuje )marszałka, wicemarszałka i czterech radnych w tym przewodniczącego komisji ochrony środowiska. Będzie wizytacja naszych obiektów ( wysypiska, stacji uzdatniania wody, oczyszczalni) pod kontem dofinansowania naszych inwestycji.

Radny Janusz Bożko  przypomniał iż na spotkaniu rozmawiali o segregacji śmieci. Myśli iż trochę z tym się pośpieszyliśmy ponieważ przyzwyczailiśmy  ludzi do segregacji. Zapytał czy są poczynione kroki by to przywrócić.

Burmistrz poinformował iż podjął działania by na naszym terenie działała firma  Remombis z Bydgoszczy, oni przygotowują się do wejścia na nasz teren. Na naszym terenie działają trzy firmy i oni mają w zakresie działalności  również prowadzenie segregacji , lecz jakoś niechętnie wykonują. Burmistrz wyraził nadzieję iż nowa firma która się pojawi na naszym terenie „pobudzi” ich do działania. Dodał iż firma  posiada od nas decyzję- koncesję na prowadzenie działalności . Ma zawrzeć umowę z p. Karwowskim Prezesem Spółdzielni Mieszkaniowej , obejmującej  wszystkie gospodarstwo po PGR-owskie, w mieście też chcą wejść jest  to kwestia tygodni.   Prezes PK na osiedlu Pająkowskiego  wprowadzi pojemniki do segregacji. Radny Bożko upewniał się, że Sanikąd powinien prowadzić segregację., a oni wrzucali wszystko do „jednego kotła”

 . Burmistrz potwierdził iż

 jest ich obowiązek ale oni się trochę uchylają od tego, wiadomo że tego nie mają robić za darmo, ale najlepiej tego nie wprowadzać. Dodał iż wszystko idzie w dobrym kierunku, mamy dużo przychylność ze strony osób, które decydują o tym wysypisku. Jeśli będzie zrealizowana inwestycja myślimy o zakupie pojazdu do wywozu. My ich nie możemy wyrzucić, zabrać im tz. koncesje, jest to wolny rynek. Konkurencja może ich wyprzeć z rynku i ewentualnie przejąć ich klientów.

Radny K. Smoła zapytał o koszty zrobienia tego wysypiska,  czy wysypisko będzie tylko dla naszej gminy. Burmistrz poinformował, że koszt będzie 300-400 tys. zł. Niecka jest , a  trzeba będzie wszystko zniwelować, koszt przyłącza odcieku, budowa drogi dojazdowej do tej kwatery, budowa kilku punktów świetlnych. Radny Bożko pytał o dalszą rozbudowę wysypiska. Burmistrz wyjaśnił iż nie możemy wyjść poza teren ogrodzony.

Radny A. Pułaczewski  zapytał jak to się ma do planów, które wymaga unia.

Burmistrz odpowiedział iż po ośmiu latach musimy wejść w system wojewódzki. Później  nie będzie możliwości korzystania bo będą chyba funkcjonowały spalarnie .Zobaczymy jak dalej się ta polityka potoczy.

Radny M. Tyburek zapyta kiedy nastąpi przebudowa ulicy Działkowców. Burmistrz poinformował, że  realizacja inwestycji rozpocznie się w sierpniu.

Następnie

 M. Tyburek  zapytał o realizacje przebudowy wejścia do Gimnazjum. Burmistrz  odpowiedział iż chyba ta inwestycja będzie przełożona ponieważ p. dyrektor

prosiła by był zrobiony podjazd dla niepełnosprawnych i w takiej sytuacji w wakacje nie zdąży się tego zrobić.

 

Radny J. Bożko, Przewodniczący J. Kozłowski podkreślali , że stan schodów jest fatalny i należałoby je zrobić.

 Padła sugestia by zrobić to w dwóch etapach najpierw schody bo są w  fatalnym stanie, a potem podjazd.

Burmistrz deklarował iż będzie rozmawiał

 

 z p. dyrektor w tej sprawie bo nie chciał by wchodzić z inwestycja podczas roku szkolnego , dodał iż pieniądze na schody ma.

Radna U. Szarpatowska podniosła kwestię oznakowania dróg na skrzyżowaniach. Podkreśliła iż jest zero tablic informujących dokąd prowadzi droga. Jako przykład podała Kawęczyn. Ostatnio dużo jeździła po terenie gminy, pracowała w komisji szacującej szkody i jej zdaniem sytuacja jest tragiczna w kwestii  oznakowania dróg. 

Burmistrz poinformował, że to będzie sprawdzone, zrobiona  zostanie weryfikacja tego oznakowania.

Radny P. Stefański sugerował  żeby GOK zrobić sprawozdanie z działalności świetlic. Powinno być sprawozdanie z tego co robią, jakie zajęcia  są prowadzone łącznie z listą obecności.

Przewodniczący J. Kozłowski

 

 

  powrócił do projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie tj.  placu zabaw w Wierzchosławicach oraz wysypiska. Zapytał czy ma ktoś jeszcze w tym temacie pytania. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczy J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych

 

nad przyjęciem uchwał.

 

 Uchwała Nr XXVII /214/2008 w sprawie zmian do  Uchwały Nr XVI/119/2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008 została przyjęta

 przy 14 głosach „za”. Przewodniczący Stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

 

Ad 5.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

Burmistrz odniósł się do wypowiedzi radnego  P. Stefańskiego i poinformował, że taki dokument sprawozdawczy wprowadzi.

Radny, J. Bożko  sugerował, że Komisja Statutowa powinna siąść i w internecie zamieścić propozycje zmian. Po dyskusji ustalono by  spotkanie Komisji Statutowej odbyło się w dniu 12.08. br. o godzinie 1200.

Radny E. Berent  poinformował iż mieszkańcy Rynku , skarżą  iż przystanek BUS przy Rynku jest dużym utrudnieniem dla ruchu, sugerował by go może przenieść koło Interlightu. Jak bus-y się  zatrzymują to trudno przejechać  może dojść do nieszczęścia.

Burmistrz poinformował iż  Rynek zostanie przebudowany, będą jedno kierunkowe  jezdnie, ograniczenie tonażu i przy okazji przebudowa przystanków.

Radny T. Maciejczyk sugerował by nie czekać na przebudowę, a wysłać pismo do przewoźników by przestrzegali porządku ,który jest ustanowiony, zatrzymywali się na wyznaczonych przystankach. Obecnie  zdarza się tak , że  zatrzymują się nie tam gdzie  trzeba , stają na przejściu dla pieszych jeśli zjadą się dwa to faktycznie trudno przejechać   i dodatkowe niebezpieczeństwo bo ludzie wychodzą z za autobusu.

Radna L. Lewandowska zapytała czy są rozliczone  koszty związane z organizowaniem „Dni Gniewkowa”. Jakie zostały poniesione koszty.

Skarbnik p. D. Rutkowska poinformowała iż ogólny koszy wyniósł 145 tys. zł  z tego GOK poniósł koszty w kwocie 136 100 zł, a z naszego budżetu kwota

8 900 zł w ramach promocji. Zdaniem radnej L. Lewandowskiej jest to bardzo duża kwota, zapytała czy im starczy na jakąkolwiek działalność.

Burmistrz odpowiedział iż mają środki teraz będą organizowane dożynki.  Koszt znaczny ale trzeba zauważyć  udział społeczności, różnych środowisk. Działo się to wszystko przy udziale szerokiej rzeszy społeczności  stąd koszty.

Radny J. Bożko  zabrał głos w sprawie świateł na skrzyżowaniu  ul. Powstańców Wlkp. z obwodnicą, te światła nie działają prawidłowo.

Burmistrz p. A. Roszak odpowiedział iż  w tej sprawie zostało wysłane pismo. Potwierdził iż sam zauważa że te światła nie działają prawidło np. dzisiaj przez dwie  minuty światła się nie włączyło- coś jest nie tak. Radny J. Bożko dopowiedział iż najgorzej jest gdy piesi na przejściu czekają na zielone i długo się nie włącza to przechodzą na czerwonym. Burmistrz wyjaśnił iż jest to sygnalizacja na czujniki , może dużym natężeniu ruchu powodować pewne sytuacje ale gdy nie ma ruchu i podjeżdża pojazd i to światło nie chce się zapalić to coś jest nie tak . Będzie interweniował w tej sprawie.

Następnie j. Bożko zapytał o światła uliczne , czy my jakoś regulujemy to by się świeciły lampy ponieważ zaobserwował iż na ul. Powstańców Wlkp. w nocy wyłączą się na 3 godziny albo co drugi dzień się zapalają. Np. wyłączone są o godzinie  1100 wieczorem potem się zapalają o 200 radno.

Burmistrz  poinformował iż z uwagi na porę teraz lampy są włączane o 2130 i wyłączone  o 300 rano. Urządzenia te działają na zasadzie sygnału radiowego z Solca Kujawskiego. Wszystkie instalacje- linie oświetleniowe zapalają się jednocześnie. Oprócz wymiany  źródeł światła w ramach oszczędności  przyjęto dziania by czas zapalania był też krótszy. Burmistrz deklarował i to sprawdzi.

Radny T. Maciejczyk zapytał o eksploatację ścieżki rowerowej do Michałowa, która powstawała „w bólach” za ciężkie pieniądze społeczne . Sygnalizował  już wcześniej o sytuacjach, iż rolnicy którzy użytkują pola nawracają dużymi ciągnikami na ścieżce lub jadą wzdłuż tej ścieżki.(trudno powiedzieć z czego to wynika) Jeśli nie będzie reakcji w porę to rozłamią  - zniszczą tą ścieżkę. Kostka  nie  jest  dostosowana do dużych pojazdów. Nie dość , że są to rolnicy , którzy niech cieli oddać grunty to teraz ją niszczą. Podkreślił iż jest tym zbulwersowany, jest to niedopuszczalne by to było niszczone.

Burmistrz p. A. Roszak  odpowiedział iż interwencja była ,wyjaśnił iż  było rozeznanie i wiadomo w kogo „uderzyć”. Rzeczywiście te ciągniki są  duże, wiemy w którym miejscu jest niszczona . Deklarował iż poprosi komendanta policji by tą sprawę potraktował bardzo poważnie.

Zdaniem radnego A. Pułaczewskiego jeśli jest wgniecenie od pola od strony właściciela to wiadomo kto to mógł zrobić raczej nikt postronny nie wjeżdża na pole. Policja na takie sytuacje powinna reagować.

Radny K. Smoła zapytał o naprawę drogi Murzynko – Klepary  .Zgłaszał tą sprawę  pracownikowi.

Radny J Bożko zapytał czy jesteśmy w stanie wyegzekwować  by  pobocza ściąć. Naprzeciwko parku jest pole p. Zawadzkiego i tam wygląda fatalnie. Wystarczy by przejechał kawałek i oczyścił. Miasto pięknieje, a to  psuje wizerunek.

Burmistrz p. A. Roszak  odpowiedział, że tam gdzie są tereny zielone sami będziemy robić, trudno będzie wyegzekwować by kosili. Jak wjadą ciężkim  sprzętem to poniszczą chodniki. Nie było więcej , wniosków , zapytań i Przewodniczący J. Kozłowski przeszedł do realizacji następnego punktu porządku obrad.

 

Ad 6.Wolne głosy ,  wnioski.

Przewodniczący J. Kozłowski  przypomniał iż  termin odbycia  następnej  sesji został ustalony wstępnie  na  3 września 2008 r. godzina  1400 ­, a posiedzenie komisji na 2 września.

Temat zgodnie z przyjętym planem pracy:

-Funkcjonowanie Gminnej Spółki Wodnej w Gniewkowie i działania podejmowane w Gminie w zakresie ochrony środowiska.

oraz    drugi temat  w związku z wnioskiem

- Informacja  o  możliwości udzielenia pomocy rolnikom w związku z suszą.

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił  do realizacji ostatniego punktu porządku obrad.

 

Ad 7.Zamknięcie  obrad.

 Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski zamknął obrady XXVII sesji Rady Miejskiej o godzinie 13 45.

 

Protokolant

 

Maria Graczyk

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 30.07.2008r.
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Maria Graczyk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 września 2008 09:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1668
19 września 2008 09:50 (Jadwiga Stefańska) - Utworzenie dokumnetu.