Protokoły z sesji - archiwum

Protokół z XXVIII Sesji Rady Miejskiej Gniewkowo w dniu 03.09.2008r.

Protokół Nr XXVIII /2008

 

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 3 września 2008r.w sali Urzędu Miejskiego w Gniewkowie.

   Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Kozłowski o godzinie 1400 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy   radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Na obrady sesji o godzinie 1435  przybył radny Karol Smoła, a o godzinie 1500  radny Maciej Tyburek.

Lista obecności radnych  stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. Lista zaproszonych gości  stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Proponowany  porządek obrad:

1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum,

2.Przyjęcie  porządku obrad.

3.Przyjęcie protokołu z  XXVII sesji Rady Miejskiej.

4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

-  przedstawi Burmistrz.

-  dyskusja.

 -  przyjęcie informacji.

5. Funkcjonowanie Gminnej Spółki Wodnej w Gniewkowie i działania podejmowane w Gminie w zakresie ochrony środowiska.

- informację  o funkcjonowaniu Gminnej Spółki Wodnej w Gniewkowie przedstawi  Przewodniczący Zarządu p. Grzegorz Chmielewski.

- informację o działaniach podejmowanych w Gminie w zakresie ochrony środowiska  przedstawi   Zastępca Burmistrza p. Paweł Drzażdżewski . 

-  dyskusja.

-  przyjęcie informacji.

6. Informacja  o  możliwości udzielenia pomocy rolnikom w związku z suszą.

- informację  o  możliwości udzielenia pomocy rolnikom w związku z suszą przedstawi Burmistrz p. Adam Roszak .

-  dyskusja.

-  przyjęcie informacji.

7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a/. zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy  Gniewkowo na rok 2008.

 -   projekt uchwały  przedstawi   Skarbnik p. Dorota  Rutkowska .

dyskusja,

przyjęcie  uchwały.  

b/  zmiany do uchwały Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r.  w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Szadłowicach.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

c/zmiany do uchwały Rady Miejskiej w Gniewkowie  Nr XXI169/2008 z dnia 31 marca 2008r w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej nr 1 w Gniewkowie.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

d/ zmiany do uchwały  Rady Miejskiej Gniewkowo Nr XXI/171/2008 z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Przebudowa ulicy Działkowców w Gniewkowie.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

e/uchylenia uchwały Nr XXI/173/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Budowa kanalizacji Gniewkowo- Kaczkowo .

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

f/ uchylenia uchwały Nr XXI/167/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja drogi Zajezierze – Suchatówka.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

g/ zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik-2012”.

 -   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

h/ zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

i/określenia warunków i trybu wspierania  finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego na terenie miasta i gminy Gniewkowo.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

j/ przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

k/nadania nazwy ulic w Gniewkowie.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

l/ustalenia nowych cen  i opłat za usługi komunalne.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

ł/ podniesienia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Komunalnego „ Gniewkowo” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gniewkowie.

-   projekt uchwały  przedstawi radny Aleksander Pułaczewski,

-   dyskusja,

-   przyjęcie  uchwały.

8.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

9.Wolne głosy ,  wnioski.

10.Zamknięcie  obrad.

 

Ad 2.Przyjęcie  porządku obrad.

Przewodniczący Janusz Kozłowski  poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom. Zaproponował odstąpienie od jego  czytania. Propozycja  została przyjęta. Po czym  wnioskował o wycofanie z porządku obrad w punkcie 7 podpunkt „i” – projekt uchwały w sprawie  określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego na terenie miasta i gminy Gniewkowo. Po przedstawieniu wniosku nie było uwag i zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 13 radnych. Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Następnie zapytał czy  ktoś by chciał wnieść zmiany do porządku obrad, zgłosić wnioski, uwagi inne propozycje . Nie było  wniosków, propozycji zmian do porządku obrad. Zostało przeprowadzone głosowanie w obecności 13 radnych nad przyjęciem porządku obrad z naniesioną zmianą , „za” przyjęciem przedstawionego porządku obrad opowiedziało się 13 radnych. Przewodniczący Janusz Kozłowski  stwierdził, że porządek obrad  został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad 3. Przyjęcie protokołu z  XXVII  sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Janusz Kozłowski poinformował, że protokół  Nr XXVII/2008 sesji, która odbyła się  w dniu  30.07.2008r.był wyłożony do wglądu do którego radni mogli zgłaszać uwagi, zastrzeżenia. Do tej pory  takie uwagi nie zostały zgłoszone. Zapytał czy ktoś z radnych ma uwagi do protokołu. Radni nie zgłosili żadnych uwag. Przewodniczący Janusz Kozłowski  zaproponował  by przyjąć protokół w sporządzonej formie i przeprowadził głosowanie w obecności 13 radnych nad przyjęciem w/w protokółu Protokół zostały przyjęty jednogłośnie. Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że Protokół Nr XXVII/2008 sesji, która odbyła się  w dniu  30.07.2008r.został zatwierdzony i przyjęty bez uwag.

Ad 4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił Zastępcę Burmistrza p. Pawła Drzażdżewskiego  o przedstawienie informacji z pracy za okres międzysesyjny.

Zastępca Burmistrza p. P. Drzażdżewski  przedłożył informacje o działaniach realizowanych w okresie  lipca i sierpnia 2008 roku. Przedstawiona informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu. Po przedstawieniu informacji Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję w której głos zabrał radny Ryszard Pitera i stwierdził iż dobrze jest , że coś się dzieje w sprawie  Branna , postulował by rozpatrzyć oczyszczalnię zagrodową gdyż poszło w kierunku szamba zamkniętego. Istnieje niebezpieczeństwo, bo zaraz podniesiemy za wywóz nieczystości  do 18 zł za m3 . Tam mieszkają ludzie nie zamożni, wyłania się na dzisiaj problem z kosztami wywozu. Zapytał czy była rozpatrywana sprawa czy może być tam oczyszczalnia lokalna bo to by była sprawa docelowa. Będzie to bardzo dobre ale nie docelowe bo tam gdzie są szamba na terenie naszej gminy to mówimy iż nie jesteśmy skanalizowani. Jego zdaniem oczyszczalnia by była docelowa tym bardziej że Agencja Nieruchomości Rolnej chce wesprzeć finansowo, a to jest rozwiązanie tymczasowe. Czy nas stać na rozwiązanie tymczasowe .

Z-ca Burmistrza   odpowiedział - jakie będzie ostateczne rozwiązanie czy to będzie oczyszczalnia czy szambo zapadną decyzje. Podkreślił, najważniejsze  to iż jest decyzja, że  będzie 80 tys. zł. dofinansowania z Agencji Nieruchomości Rolnej. Budynek i teren nie należy do Gminy ale były zabiegi  Burmistrza, toczyły się rozmowy.  Szczegóły w najbliższych dniach będą zamykane.

Radny R. Pitera  stwierdził iż dla niego to wyjaśnienie nie bardzo jest zrozumiałe bo projekt jest,  Agencja Nieruchomości ma nam zwrócić  pieniądze więc co jest zaplanowane? Z-ca odpowiedział iż jest szambo  zamknięte ale jest możliwość modyfikacji na etapie projektu.

Radny R. Pitera podkreślił iż należałoby rozpatrzyć  inną możliwość. Jeśli rzeczywiście jest to droga inwestycja to zrobić lokalną oczyszczalnię albo podłączyć do istniejącej kanalizacji, podejrzewa iż to jest rozwiązanie tymczasowe . Myślimy by całą gminę skanalizować więc  nie ma różnicy kto jest właścicielem nieruchomości, będziemy się starali wszystkim udostępnić podłączenie. Przyjmując takie rozwiązanie będzie bardzo drogie.

Z-ca  Burmistrza odpowiedział, że nie ma znaczenia  w jakim budynku mieszkają mieszkańcy, nie różnicujemy mieszkańców. Najważniejsze jest to, że Agencja Nieruchomości przekazuje te pieniądze i jest to zapisane, kwestia technicznych rozwiązań w jakim pójdziemy kierunku to nie jest jeszcze ostatecznie zamknięta, będą  prowadzone rozmowy. Jeśli radny mówi by tego nie robić na ten czas, to będzie wymagało większych nakładów. Owocem tych spotkań jest przekazanie 80 tys. zł potwierdzone przez dyrektora Ostrowskiego.

Przew. J.Kozłowski zapytał jaka jest odległość od kanalizacji  aby to doprowadzić do sieci.

Radny R. Pitera odpowiedział iż odległość  jest około 800 metrów do sieci.

Radny A. Pułaczewski zapytał o spotkanie z przedstawicielami województwa  dotyczącego oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody. Mówi się o wstępnej deklaracji. Zapytał czy zostały przedstawione wstępne koszty tego przedsięwzięcia na ile możemy liczyć. Jaki środki w budżecie trzeba będzie przeznaczyć z naszej strony na realizacje tej inwestycji, czy mamy ustaloną ścieżkę remontu stacji uzdatniania wody –  stawiamy od nowa, czy będzie tylko remontowana.

Prezes spółki „ PK Gniewkowo” p. M. Bogdanowicz  odpowiedział iż stacja uzdatniania wody będzie stawiana od podstaw  obok istniejącego obiektu, będzie wykorzystana instalacja. Koszt nie jest jeszcze określony bo nie ma kosztorysów ,nie ma dokumentacji wszystko jest w przygotowaniu, podejrzewają koszt około 2,5- 3mln. zł. Mają deklaracje od członków zarządu województwo kujawsko- pomorskiego , że w każdej chwili mogą składać wniosek do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska do 75 % wartości inwestycji mogą dostać kredyt, lub  40 % umarzalny. Podejrzewa iż pod koniec roku będą składać wniosek o środki finansowe. Natomiast jeśli chodzi o oczyszczalnie to  w roku 2009 muszą zrobić projekt dokumentacji, a w 2010 roku będą się starać o środki w ramach programu operacyjnego.

Z-ca Burmistrza przedstawił radcę prawnego p. Bartosza Rakoczego, który będzie  świadczył usługi prawne dla Urzędu Miejskiego.  Wyznaczone są dni i godziny urzędowania i podane do wiadomości.

Pan Bartosz Rakoczy przeprosił za spóźnienie po czym poinformował że Kancelaria będzie się opiekowała urzędem jest ich trzech będą służyć pomocą. W poniedziałek będzie p. Krzysztof Bukowski , a w środę i czwartki będzie osobiście   według określonego harmonogramu.

Radny R. Pitera  zapytał  jaka jest struktura obsługi prawnej czy p. mecenas będzie jako jedyny czy pozostali też będą.

Pan P. Drzażdżewski poinformował iż obsługę prawną będzie sprawował p. mecenas Rakoczy i p. Bukowski w ramach kancelarii oraz p. K. Kolander.

Przewodniczący RM p. J. Kozłowski w imieniu wszystkich podziękował za powstanie miasteczka rowerowego. Podkreślił iż otrzymane środki w kwocie 50 tys. zł i zorganizowanie zawodów rejonowych i okręgowych jest zasługą p. dyrektor SP Nr  1 p. Doroty Gliwińskiej oraz kuratora oświaty p. Gliwińskiego .

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu , zostało przeprowadzone głosowanie nad przyjęciem informacji przedstawionej przez Z-cę Burmistrza w obecności 13 radnych. Przedstawiona informacja została przyjęta jednogłośnie.

Ad 5. Funkcjonowanie Gminnej Spółki Wodnej w Gniewkowie i działania podejmowane w Gminie w zakresie ochrony środowiska.

Przewodniczący RM p. J. Kozłowski  poprosił o przedstawienie  informacji  o funkcjonowaniu Gminnej Spółki Wodnej w Gniewkowie  Przewodniczącego Zarządu p. Grzegorza Chmielewskiego. Przedstawiona informacja stanowi załącznik  nr 4 do protokołu(książeczka z materiałami na sesję).

Na obrady sesji o godzinie1435 przybył radny Karol Smoła.

 Po przedstawieniu  tej informacji Przewodniczący RM p. J. Kozłowski poprosił Zastępcę Burmistrza p. P. Drzażdżewskiego  o przedstawienie informacji o działaniach podejmowanych w Gminie w zakresie ochrony środowisk

Na sesje o godzinie  1500   przybył radny Maciej  Tyburek.

Po przedstawieniu powyższych informacji Przewodniczący RM p. J. Kozłowski otworzył dyskusję  w której radny Przemysław Stefański zapytał na ile prawdziwa jest informacja PKP, że w Skalmierowicach w budynku kolejowym będzie woda podłączona bo  tam mają pompę, a wodę  wyciągają wiadrami. Woda jest bardzo zanieczyszczona  bardzo żółta, z pająkami, żabami  i innymi zanieczyszczeniami. Mieszkańcy wysłali  petycję do Ministra Transportu, do  Prezesa Zarządu  PKP wszyscy uważają że jest tam dobrze, tak nie jest. Podkreślił że to są mieszkańcy naszej gminy. Jego zdaniem PKP lekceważy tych mieszkańców.

Z-ca Burmistrza  wyjaśnił iż były ustalenia, rozmowy   w sprawie realizacji tego zadania, były zapewnienia, że będzie realizacja w tym roku ale ostateczna decyzja jest taka , że z braku pieniędzy nie będzie realizowana inwestycja w tym roku, a w przyszłym.  Wspomniał iż chcemy dofinansować to zadanie, mamy przeznaczone  pieniądze na to zadanie ale to jest jakaś część. Mimo  próśb nie udało się przekonać by ta inwestycja była robiona.

Radny R. Pitera zapytał jaka kwota jest potrzebna na realizację tego zadania. Sprawa toczy się od paru lat i o „jakieś niewielkie pieniądze się rozbija” bo to dotyczy niewielkiej grupy ludzi. Zrobiliśmy chodnik na ul. Piasta na drodze powiatowej i argumentacja  była, że zaspakajanie potrzeb mieszkańców, realizacja  przemawia i z tym się zgadza . Przypomniał iż w latach ubiegłych dla jednej rodziny w Gąskach był doprowadzony wodociąg 6-7 km i nikt nie szukał dodatkowego dofinansowania. Sugerował, że można było skorzystać ze środków na  promocję gminy. Wiadomo, że od PKP by się chciało jakieś pieniądze uzyskać,  chociaż  do  gminy należy zaspokojenie podstawowych potrzeb mieszkańców.

Z-ca Burmistrz p. P. Drzażdżewski odpowiedział iż  do realizacji zadania jest potrzebna kwota około 80 tys. zł. To zadanie powinno być realizowane przez PKP bo to są ich budynki. Decyzją rady pewna kwota była przeznaczona  na realizacje, a jest potrzebna kwota o wiele wyższa. My naciskamy by to zadanie zostało zrealizowane. Nie możemy w  całości pokryć kosztów ,realizować zadania jak to nie są budynki gminne.

Z tą wypowiedzią nie zgodził się radny R. Pitera podkreślił jeszcze raz iż  zadanie zaopatrzenie w wodę, kanalizowanie jest zadaniem własnym gminy. Na ulicy Piasta   zrobiliśmy chodnik chociaż to nie jest nasza droga,  jest to medialne  bardziej potrzebne, powiat nam nie sfinansował, a ci ludzie nie mają „ siły przebicia” ta sprawa ciągnie się od sześciu lat. Zwrócił się z prośbą do  Przewodniczącego Rady aby przygotować taki projekt uchwały byśmy to sfinansowali. Jego zdaniem biorąc po uwagę inne wydatki są mniej potrzebne, a są realizowane, ta  sprawa się ciągnie.

Przewodniczący RM p. J. Kozłowski stwierdził iż przy opracowaniu budżety by należało się pochylić nad tym problemem, rzeczywiście ci mieszkańcy od lat nie mogą dogadać się z tą instytucją by mieć wodę. Teraz problem jeszcze większy  bo PKP podzieliła się na kilka spółek i jak się dzwoni to odsyłają do innej bo oni  tego nie załatwiają. Przygotować informację jaki to by był koszt  i rada podejmie decyzję.

Radny J. Bożko poruszył sprawę transportu nieczystości ze Strugi Jezuickiej. Zapytał czy to jest monitorowane, jak długo będzie trwał wywóz  bo nie można było  wyjść na ulicę podczas wywozu tych nieczystości. Czy wiemy coś na ten temat.

 Z-ca Burmistrza  wyjaśnił iż  nie wie czy to jest monitorowane . Powrócił do sprawy ul. Piasta poinformował, że część jest gminna. Ulica jest podzielona na trzy odcinki - część należy do Gminy, część do PKP , część to droga wojewódzka.

Radny R. Pitera  powiedział iż nic nie ma do tego, że był zrobiony chodnik. Przywołał wypowiedź p.Kręc jak było  pytanie czy było dofinansowanie z powiatu. Była odpowiedź, że nie, chodnik został wykonany bo była taka potrzeba. Szanuje tę decyzję bo faktycznie była taka potrzeba i to podaje jako przykład. Prosił przewodniczącego by tym tematem się zajął jeszcze raz podkreślił iż ci ludzie nie mają” siły przebicia”, a po co maja przyjeżdżać i wymuszać realizację.

Przewodniczący RM p. J. Kozłowski powtórzył iż nad tym problemem się pochylą i zwrócił się do Z-cy Burmistrza by przy budżecie była podana realna kwota całej inwestycji  i być może uda się to załatwić.

Radny T. Maciejczyk  dodał iż przy okazji „białych plam”  rzeczywiście warto by było nie czekać na czyjąś siłę przebicia  lub inną manifestację i „wyciągnąć” z zapisków małe uciążliwe sprawy i je też załatwić bo są one bolesne dla tych ludzi co mieszkają daleko od drogi, po co doprowadzać do eskalowania napięć . Pochylić się nad tymi sprawami i raz na zawsze przy uchwalaniu budżetu załatwić.

Pan Marian Kubicki mieszkaniec  Gniewkowo poruszył kwestię budowy kanalizacji do Markowa, prawdopodobnie korzysta tylko kilka budynków w Markowie zapytał czy to jest prawda, dlaczego nie budowano  do Kijewa, po co było budować za tyle pieniędzy kanalizację jak ona nie funkcjonuje. W dalszym ciągu w rowach melioracyjnych funkcjonuje kanalizacja. Był na spotkaniu komisji ochrony środowiska w sierpniu był sporządzony protokół, zwrócił się by go  chociaż odczytać bo to jest istotne dla ochrony środowiska. Poczym podkreślił, że rowy są nie czyszczone i jego zdaniem z tego tytułu ryby padają. Podał  jako przykład iż od oczyszczalni do jeziora starego kawałkami jest  kanał oczyszczony, to jest kanał gniewkowski. Poruszył sprawę zasuwy wodnej, która  służy do regulacji wody ale nie działa prawidłowo . Prosił  radnych , Burmistrza o zainteresowanie się tymi sprawami bo taki bubel nie może tam istnieć. Nadleśnictwo robi rewitalizację Suchatówki i prosił o wsparcie  tego działania. W Suchatówce lustro wody opadło o 1,5 -2 metry. Podkreślił iż bez potrzeby przez pięć miesięcy woda płynęła wartko do tego kanału odprowadzającego. Sugerował , że można by zrobić  we  wsiach zbiorniki  p-poż na bazie tych ścieków. Woda jest nie tylko ważna dla rolników ale wytwarza swoisty mikroklimat. Zapytał co zostawimy przyszłym pokoleniom- pustynie, sacharę. Zachęcał by zrobić jakieś wspólne spotkanie by przedyskutować jak to ratować. Dodał iż rowy melioracyjne nie mogą służyć jako spust wody, woda musi być jakoś zagospodarowana bo skutki suszy będą z roku na rok większe.

Przewodniczący RM p. J. Kozłowski  podziękował za wypowiedź , podsumował iż p. Kubicki poruszył  ważne problemy. odnośnie kanalizacji nikt nie  zgłaszał uwag, były na początku jakieś problemy, chyba ta kanalizacja funkcjonuje dobrze bo gdyby się tam coś działo to p. radny Pitera  by zgłaszał. Jeśli chodzi o system wodny to w naszych planach jest oddzielenie deszczówki od kanalizacji bo to jest istotna sprawa. Natomiast odnośnie zbiorników na wsiach trudno się odnieść do tego tematu ponieważ by musiały być przeznaczone na to pieniądze żeby to zrealizować. Budowa drugiej komory oczyszczalni ścieków  jest bardzo ważną sprawą. To co jest zapisane w budżecie dotyczące stacji uzdatniania  wody jest bardzo ważne abyśmy mieli dobra wodę. Spółka wodna  w ramach posiadanych środków robi to co może, generalnie środków brakuje.

Pan G. Chmielewski poinformował, że  na urządzenia wodne w ramach inwestycji rolniczej jest kanał gniewkowski i są na etapie przetargu. Wykonawstwo tych prac będzie się rozpoczynało w połowie września. Na dzień dzisiejszy jest robiony kawałek kanału gniewkowskiego  tj . od jeziora starego do wylotu w ramach Przedsiębiorstwa Komunalnego bo taki zapis pojawił się w pozwoleniu wodno prawnym eksploatacji oczyszczalni. Konserwacja tego  odcinka  jest na ukończeni dalsza część będzie wykonywana przez Wojewódzki Zarząd Inwestycji Rolniczych, rozstrzygnięcia przetargu były. Zwrócił się do Przewodniczącego RM by spróbował podjąć się i rozwiązać temat. Chodzi o  niewielki odcinek ul. Toruńskiej gdzie  rozpędzone samochody od strony Inowrocławia co miesiąc kasują słup oświetleniowy. W ubiegłym  miesiącu były dwa słupy przewrócone oraz jedno ogrodzenie  . To jest ciąg pieszy , rozpoczął się rok szkolny  i to cud , że jeszcze nic się nie stało. Zwrócił się do Burmistrza by poprzez  podległe sobie służby spowodował  ograniczenie  prędkości ,czy zabezpieczenia tego chodnika lub przesunięcia  bliżej ogrodzenia co by dało większe bezpieczeństwo pieszym. Teraz to jest kwestia czasu co może się tragicznego przydarzyć.

Z-ca Burmistrza poinformował iż takie działania  w sprawie bezpieczeństwa tego odcinak ul. Toruńskiej zostały podjęte. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to Zarząd Generalny  Dróg Krajowych  ma  w zadaniach wykonanie lewoskrętu z ul. Toruńskiej  do miasta , będzie też dalsza rewitalizacja ścieżki rowerowej oraz elementy architektury drogowej ,które mają wyeliminować sytuację, które się zdarzają teraz. Jest to w trakcie realizacji.

Radny T. Maciejczyk  podsumowując  tocząca się dyskusje przypomniał iż  był apel do samorządu  aby to partnerstwo było bliższe. Aby poprawić stosunki wodno prawne w skali makro by musiało włączyć się państwo. Następnie zapytał o most na Kanale Fryderyka  coraz bardziej to jest rozjechane , zostało tylko „wytaśmowane”,  czy nie można wpłynąć na właścicieli którzy administrują  ten teren by zrobić chociaż remont zachowawczo , żeby to  zniszczenie dalej  nie postępowało.

Z-ca Burmistrza poinformował iż w sprawie  tego przepustu od nas „poszło” pismo do nadzoru budowlanego i to zadanie będzie realizowane we wrześniu przez Zarząd Melioracji. Faktycznie ostatnie deszcze jeszcze pogorszyły ten stan.

Obrady sesji opuściła radna  Urszula Szarpatowska  o godzinie 1515.

Nie było więcej osób chętnych do zabrania głosu w dyskusji i Przewodniczący RM p. J. Kozłowski w obecności 14 radnych przeprowadził głosowanie nad przyjęciem  przedstawionych informacji. Informacją została przyjęta jednogłośnie.

Ad 6. Informacja  o  możliwości udzielenia pomocy rolnikom w związku z suszą.

Przewodniczący RM p. J. Kozłowski poprosił Zastępcę Burmistrza p. P. Drzażdżewskiego  o przedstawienie informacji o  możliwości udzielenia pomocy rolnikom w związku z suszą.

Po przedstawieniu informacji  Przewodniczący RM p. J. Kozłowski otworzył dyskusję . poinformował, że na komisjach była mowa dyskutowano o rolnikach, których dotknęła susza  chodzi generalnie o umorzenie 50 % trzeciej raty podatku gospodarzy, których dotknęła susza. Procedury należy zachować, muszą złożyć podanie i musi być udokumentowane , że takowe  straty oni ponieśli.

Pan Waldemar Bednarski sołtys sołectwa Kijewo zapytał czy wszyscy rolnicy mogą składać wnioski, czy tylko rolnicy co złożyli wnioski o szacownie strat.

Z-ca Burmistrza p. Paweł Drzażdżewski poinformował, że rolnicy, którzy nie wystąpili o szacowanie szkód mogą wystąpić o umorzenie ,chociaż po to była ta komisja, to był pierwszy krok by  później wystąpić do Burmistrza o umorzenie trzeciej raty. O umorzenie trzeciej raty podatku mogą wystąpić rolnicy , którzy złożyli wnioski o szacowanie szkód ale też inne osoby. Nie było więcej pytań . Przewodniczący RM p. J. Kozłowski przeprowadził głosowanie nad przyjęciem sprawozdania w obecności 14 radnych. Informacja  została przyjęta jednogłośnie.

Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a/. zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy  Gniewkowo na rok 2008.

Przewodniczący J. Kozłowski poprosił p.o. Skarbnika Gminy p. Dorotę  Rutkowską o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian do  Uchwały Nr XVI/119/2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gniewkowo na rok 2008.

Po przedstawieniu projektu uchwały Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu dotyczącego  tej uchwały. Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do przeprowadzenia głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXVIII/215/2008 w sprawie  zmian do  Uchwały Nr XVI/119/ 2007 w sprawie uchwalenia budżetu  Gminy   Gniewkowo na rok 2008 została przyjęta przy 14 głosach „za” . Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

b/ zmiany do uchwały Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r.  w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Szadłowicach.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie zmiany do uchwały Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r.  w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Szadłowicach.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję i poprosił o zgłaszanie wniosków uwag do przedstawionego projektu uchwały. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski   przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXVIII/216/2006 w sprawie zmiany do uchwały Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r.  w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Szadłowicach została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 6  do niniejszego protokołu.

c/zmiany do uchwały Rady Miejskiej w Gniewkowie  Nr XXI169/2008 z dnia 31 marca 2008r w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej nr 1 w Gniewkowie.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie zmiany do uchwały Rady Miejskiej w Gniewkowie  Nr XXI169/2008 z dnia 31 marca 2008r w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej nr 1 w Gniewkowie.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos.  Przewodniczący J. Kozłowski  stwierdził, że nie ma chętnych do zabrania głosu gdyż te  tematy były dogłębnie przeanalizowane na posiedzeniu komisji, wątpliwości zostały wyjaśnione. Po czym   przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

 

Uchwała nr XXVIII/217/2008 w sprawie zmiany do uchwały Rady Miejskiej w Gniewkowie  Nr XXI169/2008 z dnia 31 marca 2008r w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej nr 1 w Gniewkowie została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 7  do niniejszego protokołu.

 

d/ zmiany do uchwały  Rady Miejskiej Gniewkowo Nr XXI/171/2008 z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Przebudowa ulicy Działkowców w Gniewkowie.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie zmiany do uchwały  Rady Miejskiej Gniewkowo Nr XXI/171/2008 z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Przebudowa ulicy Działkowców w Gniewkowie.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała nr XXVII/218/2008 w sprawie zmiany do uchwały  Rady Miejskiej Gniewkowo Nr XXI/171/2008 z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Przebudowa ulicy Działkowców w Gniewkowie została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 8   do niniejszego protokołu.

 

e/ uchylenia uchwały Nr XXI/173/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Budowa kanalizacji Gniewkowo- Kaczkowo .

 Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie uchylenia uchwały Nr XXI/173/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Budowa kanalizacji Gniewkowo- Kaczkowo.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała nr XXVIII/219/2008 w sprawie uchylenia uchwały Nr XXI/173/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki na dofinansowanie zadania pn. Budowa kanalizacji Gniewkowo- Kaczkowo została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 9   do niniejszego protokołu.

 

f/ uchylenia uchwały Nr XXI/167/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja drogi Zajezierze – Suchatówka.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie uchylenia uchwały Nr XXI/167/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja drogi Zajezierze – Suchatówka.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXVIII/220/2008 w sprawie uchylenia uchwały Nr XXI/167/2008 Rady Miejskiej Gniewkowo z dnia 31 marca 2008r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Modernizacja drogi Zajezierze – Suchatówka została przyjęta przy 13 głosach „za” i 1 „wstrzymującym”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta. Stanowi załącznik nr 10  do niniejszego protokołu.

 

g/ zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik-2012”.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik-2012”

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXVIII/221/2008 w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na dofinansowanie zadania pn. Budowa kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik-2012” została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 11  do niniejszego protokołu.

 

h/ zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008.

 Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała XXVIII/222/2008 w sprawie zatwierdzenia zmian w Miejsko – Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008 została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 12  do niniejszego protokołu.

 

i/określenia warunków i trybu wspierania  finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego na terenie miasta i gminy Gniewkowo.

Projekt uchwały został wycofany z porządku obrad.

 

j/ przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję. Zwrócił uwagę na zapis w rozdziale II Regulaminu i podkreślił   ważność tego zapisu dla mieszkańców. Teraz obywatele są zobowiązani do utrzymania porządki i czystości oraz należytego stanu sanitarnego w tym wykaszania chwastów na terenie posesji i niezagospodarowanych rolniczo  oraz obowiązek oczyszczania  ze śniegu i lodu, odgarnięcia w miejsca nie powodujące  zakłócenia ruchu pieszych i pojazdów . Nie można za tym wyrzucać na jezdnie  śniegu. Podkreślił iż regulamin jest długi i szczegółowy będzie wywieszony na tablicy ogłoszeń by można było się zapoznać. Po czym zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Radna L. Lewandowska zapytała czy firma z Bydgoszczy będzie segregowała u nas śmieci, czy będą postawione  w tym celu pojemniki. Jak podejść do tej sprawy ponieważ „Saniko” proponuje aneks do umowy.

Z-ca Burmistrza wyjaśnił iż  Firma Renogis  działa na terenie Wierzchosławic,  będzie spotkanie z tą firmą  w Gniewkowie . W przyszłym tygodniu 12.09. br. jest zaplanowane spotkanie  z przedstawicielami Firmy Renogis i  będą znane kwestie umowy na realizację  tych zadań. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXVIII/223/2008 w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 13   do niniejszego protokołu.

 

k/ nadania nazwy ulic w Gniewkowie.

Przewodniczący RM  p. J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie nadania nazwy ulic w Gniewkowie.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos.  Radny J. Bożko   wyjaśnił iż  zaproponował nazwę ulicy Słoneczna gdyż Chabrowa i Kwiatowa nie podobała

 się . Przewodniczący RM  p. J. Kozłowski  dodał iż na posiedzeniu  komisji  były różne propozycje i ustalono by przyjąć nazwę ulic : Słoneczna oraz Agnieszki Osieckiej po czym zapytał czy są inne propozycje. Nie było innych propozycji oraz chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała Nr XXVIII/224/2008 w sprawie nadania nazwy ulic w Gniewkowie została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr 14  do niniejszego protokołu.

 

l/ ustalenia nowych cen  i opłat za usługi komunalne.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie ustalenia nowych cen  i opłat za usługi komunalne.

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Nie było chętnych do zabrania głosu. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych.

Uchwała nr XXVIII/225/2008 w sprawie ustalenia nowych cen  i opłat za usługi komunalne została przyjęta przy 14 głosach „za”. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie .Stanowi załącznik nr  15 do niniejszego protokołu.

 

ł/ podniesienia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Komunalnego „ Gniewkowo” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gniewkowie.

Przewodniczący  J. Kozłowski poprosił radnego A. Pułaczewskiego o przedstawienie projektu uchwały  w sprawie podniesienia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Komunalnego „ Gniewkowo” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gniewkowie

Po przedstawieniu projektu uchwały  Przewodniczący J. Kozłowski otworzył dyskusję, zapytał kto z radnych chce zabrać głos. Radny J. Bożko przypomniał iż na komisji zadał dwa pytania i dzisiaj chciałby również na nie uzyskać odpowiedź. Jeżeli przekażemy cały majątek,  to czy będzie musiała być uchwała odnośnie  sprzedaży tego majątku oraz drugie pytanie  jeśli spółka będzie miała deficyt i chciała będzie wyzbyć się majątku to jako gmina będziemy musieli dofinansować spółkę. Prezes Spółki p. Mikołaj Bogdanowicz  odpowiedział iż na komisji padło to pytanie i sugerowali się art. 18 ust. 2 o samorządzie gminnym, wyjaśniał to z mecenasem Rakoczym i są pewni , że decyzje o ewentualnym zbyciu nieruchomości będzie podejmowało zgromadzenie wspólników. Podkreślił, że majątek przedstawiony w załącznikach do uchwały nie jest korzystny dla Spółki jeśli chodzi o sprzedaż gdyż jest on konieczny , potrzebny do funkcjonowania Spółki. Zgromadzenie wspólników jako organ będzie decydował w sprawie deficytu czy będzie pokrywał z zapasu zakładowego. Podkreślił iż nie przewiduje deficytu. Spółka jeśli chce może  sobie pokrywać z kapitału zapasowego .

Radny R. Pitera  zapytał czy w statucie jest zaznaczone, że zarząd może zbyć majątek do określonej kwoty czy tylko zgromadzenie wspólników.

Pan M. Bogdanowicz poinformował , że w § 16 mówiącym o kompetencji  zgromadzenia wspólników jest określone, że zgromadzenie wspólników musi wyrazić  zgodę na zbywanie lub nabywanie nieruchomości jest to bez względu na wartość tego  majątku.

Radny R. Pitera powiedział iż wydawało się jemu dziwne to jak p. Burmistrz mówił , że na każde 5 zł będzie potrzebna decyzja  Rady Miejskiej w jego rozumieniu Rada Miejska nie mamy wpływu na działalność spółki. Nie mamy żadnego prawa, nie mamy prawa kontrolować, możemy grzecznie o coś zapytać. W momencie gdy przekażemy majątek p. Burmistrz będzie jedynym przedstawicielem i  wszystko odbywać się będzie poza radą. Nie prawdą jest to co było przekazywane na komisjach, że będzie rada decydowała.

Prezes PK Gniewkowo p. M. Bogdanowicz potwierdził iż jedynym organem , który będzie mógł wyrazić zgodę jest Burmistrz, on decyduje.

Radny R. Pitera wyraził swoją opinię jeżeli ta spółka ma istnieć to musi tym majątkiem  dysponować i p. Burmistrz będzie jedynym przedstawicielem. Wszystko będzie poza radą , jeszcze raz podkreślił iż nieprawda jest  że rada będzie decydowała. Cieszy się , że będzie  odpis z amortyzacji, Spółka będzie z należytą dbałością odnawiała i dbała o majątek bo innego wyjścia tutaj nie ma, nie wyobraża sobie aby spółkę  „ puścić” bez tego majątku . Trzeba mieć świadomość, że Rada Miejska nie będzie miała nic do powiedzenia.

Pan. M. Bogdanowicz potwierdził iż taka jest prawda.

Przewodniczący J. Kozłowski  upewniał się iż dobrze rozumie, że jako główny udziałowiec Burmistrz będzie miał możliwość zbycia tego majątku. Na komisjach było to trochę inaczej przedstawione. Po czym zaproponował 20 minutową przerwę bo doszły nowe okoliczności by te kwestie przedyskutować. Radny R. Pitera stwierdził iż chyba przerwa- dyskusja jest w tym momencie zbędna  ponieważ w momencie gdy podjęliśmy uchwałę o powołaniu spółki  wówczas trzeba było majtek przekazać. Bez majątku spółka nie może istnieć.

Przewodniczący J. Kozłowski  powiedział iż jest trochę zdziwiony bo na komisjach było mówione inaczej niż dzisiaj.

 Po czym głos zabrał radca prawny p. Bartosz Rakoczy powiedział iż na komisjach nie był i nie zna wyjaśnień ,rada procedująca na komisjach je słyszała. Nie doszło do dezinformacji lub podania niepełnej  informacji dlatego , że rada ma wpływ na majątek , jego los. Tylko, że ten wpływ kończy się z chwilą podjęcia uchwały, a to nie znaczy ,że ten wpływ traci gmina. Przechodzimy z prawa administracyjnego – instrumentu w jaki wyposażona jest rada do instrumentu prawa handlowego – w jaki wyposażone jest zgromadzenie wspólników. Ogólna tendencją w kraju jest pozbycie się ciężaru jakim jest infrastruktura wodno-kanalizacyjna gminy na podmiot do tego celu powołany. Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków na posiadacza urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych nakłada określone obowiązki tj. miedzy innymi: ciągłego, nieprzerwanego dostarczania wody, utrzymania urządzeń w odpowiednim stanie. Wyzbywając się tych urządzeń i przekazując ich aportem spółce gmina uwalnia się od problemów związanych z zarządzaniem tą infrastrukturą. Poza tym nie ma innej możliwości jak przekazanie Przedsiębiorstwo Wodno- Kanalizacyjnemu.  Następnie odniósł się do obaw czy Gmina będzie ponosiła konsekwencje finansowe za działania spółki. Nie będzie ponosiła żadnych konsekwencji bo Gmina nie odpowiada za komunalne osoby prawne, komunalne osoby prawne nie odpowiadają za zobowiązania spółki. Jak p. prezes będzie spółką  źle zarządzał, utraci płynność finansową , po 14 dniach będzie zobowiązany zgłosić wniosek do sądu rejonowego – wydziału gospodarczego o ogłoszenie upadłości spółki. Obawy choć słuszne jeśli chodzi  o los majątku komunalnego ,są  zbyt na wyrost bo całkowitej  kontroli gmina nie traci działając w zgromadzeniu.  Jeszcze raz podkreślił, że jest ogólna tendencja przekazywania tych urządzeń podmiotom do tego powołanym.

 Nie było więcej pytań. Przewodniczący J. Kozłowski w związku z tym że wszystko  zostało wyjaśnione wycofał się z wniosku dotyczącego ogłoszenia przerwy i przystąpił do przeprowadzenia  głosowania w obecności 14 radnych na przyjęciem przedstawionego projektu uchwały.

Uchwała nr XXVIII/226/2008 w sprawie podniesienia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Komunalnego „ Gniewkowo” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gniewkowie została przyjęta przy 11 głosach „za” i 3 wstrzymujących. Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta.  Stanowi załącznik nr16   do niniejszego protokołu.

 

Ad8.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

Przewodniczący J. Kozłowski  poprosił radnych o zgłaszanie wniosków, interpelacji, a następnie Burmistrza o udzielenie odpowiedzi.

Radna L. Lewandowska sugerowała, że jak została wycofana uchwała w sprawie budowy drogi w  Zajezierzu to powinno być zorganizowane spotkanie ze społecznością lokalną( tą są nasi wyborczy) poinformować by się  nie dowiadywali o naszej decyzji z gazet , mediów.

Z-ca Burmistrza p. P. Drządżewski odpowiedział, że spotkanie można zwołać w porozumieniu z sołtysem. Dodał , że ta decyzja dotyczy tego roku .Jak tylko ponownie zostaną uruchomione konkursy związane z inwestycjami drogowymi to droga Zajezierze – Suchatówka  zgłoszona. Spotkanie jak najbardziej , termin zostanie ustalony w porozumieniu z p. sołtys

Radny Przemysław Stefański zapytał na jakim etapie są prace przygotowawcze do adaptacji budynku na świetlicę wiejską w Więcławicach.

Z-ca Burmistrza poinformował ,że to zadanie jest w trakcie realizacji, trwają podziały geodezyjne. Procedury się wydłużają z uwagi na klasyfikację gruntów.

Radna G. Paul zapytała jakie są plany co do  pomieszczeń po byłej bibliotece. Dzisiaj prasa donosi o rozwiązaniach. Sprawa  strażnicy  podobno tam ma być policja , a to jest jedyna świetlica gdzie odbywają się wesela.

Z-ca Burmistrza p. P. Drzażdżewski  poinformował, że jeśli chodzi o pomieszczenia dla komisariatu to wstępnie uzgodnienia dotyczyły pomieszczeń na parterze GOK. Później powstała koncepcja stworzenia centrum kryzysowego na wzór Kruszwicy. W jednym budynku są skomasowane straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe. Na razie to jest pomysł, żadnych decyzji w tej sprawie nie ma. Faktem jest , że to jest jedna sala na terenie miasta . Koszty utrzymania są takie, że co roku trzeba dokładać. Zaplecze kuchenne wymaga nakładów by sprostać wymogom. Podkreślił iż ewentualne przeniesienie policji do strażnicy jest w sferze koncepcji, żadnej decyzji nie było.

Radny R. Pitera zwrócił się z prośba o informację o ustaleniach.  Dobrze by było  by Burmistrz się dzielił z radnymi o takich pomysłach, a nie dowiadywali się z prasy. Była informacja , że policja jakąś kwotę przeznaczyła na remont pomieszczeń po GOK. Wyremontuje i przeniesie się do strażnicy. Była argumentacja, że nie remontujemy tego bo ogromne koszty, głosował za samochodem do policji z dodatkowymi patrolami, była mowa , że oni włożą jakieś pieniądze w ten nasz obiekt. Teraz okazuje się , że coś się zmieniło. Podjęliśmy uchwałę o samochodzie i słyszy , że jak p. Burmistrz się zdenerwuje to się z tego wycofa.

Pan P. Drzażdżewski odniósł się do powyższych wypowiedzi. Na komisjach było wyjaśnienie o basenie. Budowa basenu odkrytego i jego utrzymanie to koszty znacznie mniejsze. Decyzja co do przeniesienia komisariatu do GOK  nie jest

zmieniona . W trakcie spotkania  Burmistrza z Komendantem była mowa o ewentualnym przeniesieniu do strażnicy.

Przewodniczący J. Kozłowski stwierdził, że uwaga radnego była słuszna chodzi by wiedzieli zanim to „pójdzie” do prasy  bo wyborcy się pytają.

Radna G. Paul stwierdziła iż to nie jest chyba sugestia odnośnie  strażnicy skoro nie wydaje się zezwoleń na organizowanie wesel.

Radny J. Bożko zapytał o światło na skrzyżowaniu  z obwodnica. Po czym podziękował za organizację Roka Progresywnego. Podkreśli, że impreza została wysoko oceniona.

 Radny E. Berent nawiązał do zmiany właściciela  nieruchomości położonej  przy zbiegu ul. Rynek  - Polna. Chodzą wieści iż tam ma być budowany polo-market. Właściciele pobliskich sklepów obawiają się o swój byt. Czy coś wiadomo w tej sprawie.

Z-ca  poinformował iż z  rozmowy z osobami, które nabyły ten teren i przedstawionej koncepcji zagospodarowania tego terenu wynika ,że tam ma być wybudowana mini galeria handlowa. Na parterze ma być apteka, kancelaria  prawna jakieś butiki , na pewno nie polo-market czy supermarket .

Radny T. Maciejczyk zwracając się do mecenasa p. B. Rakoczego zapytał czy  zrezygnował z pełnomocnictw przeciwko naszej gminie bo wie iż reprezentował kilka spraw.

Pan B. Rakoczy odpowiedział iż  obecnie między klientami , które obsługuje jego kancelaria, a  Gmina Gniewkowo nie toczą się żadne postępowania przed żadnymi organami, które by mogły skutkować konfliktem interesu. Natomiast  sprawa  skargi jednego mieszkańca (  radny pytało bilans) która dotyczyła  skargi na uchwałę Rady Miejskiej  w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego, klient ten spór przegrał. Postępowanie zakończyło się prawomocnym wyrokiem. Podkreślił iż miedzy Gminą , a klientami reprezentowanymi przez kancelarię żadne  sprawy się nie toczą. Zanim zdecydowali się na współpracę szczegółowo wszystkie tego typu sytuacje wyjaśnili i dołożyli staranności aby nie było niejasnych sytuacji co do ich kompetencji, fachowości, bezstronności. Dodał iż jesteście klientami kancelarii teraz będą bronić  tak jak tego wymaga interes całej jednostki samorządu terytorialnego. Takich postępowań na dzień dzisiejszy między klientami, a Gminą Gniewkowo nie ma , a  była jedna tego typu sprawa, która się zakończyła w styczniu prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. Nie było więcej osób chętnych do zabrania głosu w tym punkcie . Przewodniczący J. Kozłowski przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

Ad 9. Wolne głosy ,  wnioski.

Przewodniczący J. Kozłowski  zaproponował,  następna sesja odbyła się w dniu

30 września 2008 r. we wrześniu będą dwa spotkania z uwagi na przeniesienie  sesji z sierpnia na dzień dzisiejszy. Temat zgodnie z planem pracy. 1.Sprawozdanie i ocena z wykonania budżetu za I półrocze 2008 roku.

2.Ocena realizacji inwestycji i remontów prowadzonych w oparciu o przyjęty na rok 2008 budżet Gminy. Następnie pogratulował zdobycia 3 miejsca wędkarzom radnym, którzy brali udział w zawodach wędkarskich (radny Tyburek, Rogalski, Berent). Do gratulacji dołączył się Z-ca Burmistrza i podkreślił iż w osiągnięciach skok był duży.

Sołtys wsi Zajezierze p. Stanisława Weres zapytała burmistrza o ich drogę , nie była  zgłaszana do konkursu , czy urząd uchyla się od tego.

Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że  odnośnie konkursów ,składania wniosków  o  dofinansowanie na drogi. W pewnym sensie jesteśmy  skazani na decyzje Urzędu marszałkowskiego, które zmieniają się z miesiąca na miesiąc nawet w trakcie już ogłoszonych konkursów. Kwota dofinansowania na budowę dróg początkowo   70% środków miało pochodzić z budżetu, a 30% z budżetu gminy. Najpierw była obniżona do 60 % a w końcowym efekcie kwota ta jest ustalona maksymalnie 500 tys. zł  przy kosztach tej drogi 2,5 mln więc to jest dalsze ograniczenie warunków. Dofinansowanie jednego wniosku spowodowała to ,że nie ma fizycznej możliwości by to realizować. Rezygnujemy w tym roku ale konkursy będą ogłaszane w przyszłych latach. Jak tylko pojawi się konkurs wniosek zostanie złożony  na drogę do Zajezierza. Dodał iż podobnie wygląda sprawa z programem rozwoju w Szadłowicach . Konkurs miał być ogłoszony w lutym , później kwiecień, czerwiec, początek  września , po ostatnich rozmowach jest informacja, że powinien być ogłoszony w listopadzie. Urząd Marszałkowski przesuwa termin z miesiąca na miesiąc.

Pani St. Weres słyszała, że gdyby były te dwie drogi podane to by było środków więcej.

Pan P. Drzażdżewski wyjaśnił, że zarówno jedna jak i druga droga ma być realizowana ze środków unijnych. Dwie drogi nie  mogły być podane bo to są odrębne wnioski, dofinansowanie jest maksymalnie 500 tys. zł  niezależnie od długości drogi.

Następnie p. Weres poruszyła sprawę słupa energetycznego, który stoi od dwóch miesięcy i nie jest podłączony. Również  nie maja przystanku  dla dzieci, ten który był  został zabrany , był zrobiony z rurek metalowych nie dało się oszklić. Zadaszenie było  osadzone na tych rurkach.

Pan P. Drzążdżewski zapytał czy może być przystanek drewniany bo takie mamy zlecenie i w takiej formie może  być dla Zajezierza. Pani Weres stwierdziła, że może być.  Pan P. Drzażdżewski  odpowiedział, że zadanie będzie realizowane o tym już rozmawiali.

Sołtys wsi Suchatówka p. Łucja Zagórska przypomniała iż na zebraniu w marcu była informacja , że do końca wakacji ścieżka rowerowa do Suchatówki będzie zrobiona. Zapytała kiedy będzie zrobiona czy realizacja będzie taka jak kanalizacji.

Pan P. Drzażdżewski  poinformował, że ze względu na różne procedury inwestycja nie rozpoczęła się do końca wakacji w najbliższych dniach będzie przetarg na wykonawcę . Nie poda konkretnej daty. Pani Ł. Zagórska upewniała się, że należy mieć nadzieję, że w tym roku będzie. Pan P. Drzażdżewski potwierdził, że będzie.

Sołtys wsi Skalmierowice  zapytała  kiedy się rozpocznie remont świetlicy w Skalmierowicach w związku z uruchomieniem świetlicy socjoterapeutycznej. Czy może Burmistrz podać przybliżony termin. Pan P. Drzażdżewski odpowiedział, że realizacja powinna nastąpić w ciągu 2-3 tygodni, najpierw musi być zrobiona wycena.

Przewodniczący J. Kozłowski  przypomniał iż w niedzielę w dniu 7 września są dożynki  i zaprosił wszystkich do wzięcia udziału. Natomiast  w dniu 9 września jest spotkanie z sołtysami. Nie było więcej chętnych do zabrania głosi. Przewodniczący J. Kozłowski  przystąpił do realizacji ostatniego punktu porządku obrad.

 

Ad 10.Zamknięcie  obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący J. Kozłowski zamknął obrady o godzinie 1655.

 

Protokolant

 

Maria Graczyk

 

 

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 03.09.2008r.
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Maria Graczyk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 września 2008 09:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1687
19 września 2008 09:54 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika.
19 września 2008 09:52 (Jadwiga Stefańska) - Utworzenie dokumnetu.