Protokół został przyjęty przez Radę Miejską na XXIX sesji wdniu 28.10.2020 r.
Protokół Nr XXVIII/2020
z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 30 września 2020 r. – zdalnie na platformie Microsoft Teams
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 15 zzx ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.) w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713)- Przewodniczący Rady po sprawdzeniu obecności radnych- ok. godz. 1605 dokonał otwarcia XXVIII sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że zalogowanych na platformie jest 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (udziału nie potwierdził radny M.Otremba- lista uczestnictwa radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Przewodniczący powitał wszystkich „zdalnych” uczestników sesji on-line - radnych, Burmistrza wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, obsługę informatyczną oraz mieszkańców Gminy obserwujących transmisję obrad (lista uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Przed przystąpieniem do omawiania poszczególnych punktów sesji -prowadzący obrady oświadczył, że podobnie, jak poprzednio-radni nie będą głosowali elektroniczne, a imiennie.
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, do której to propozycji nikt nie wniósł zastrzeżeń.
Proponowany porządek obrad:
1.Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z XXVII sesji.
4.Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
-przedstawienie informacji;
-dyskusja;
- głosowanie nad przyjęciem informacji.
5. Sprawozdanie i ocena z wykonania budżetu za I półrocze 2020 roku:
-przedstawienie sprawozdania;
-dyskusja;
-głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
6.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2020:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
7.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/117/2019 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2020-2034:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
8.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
9.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w związku z podjętą przez Radę Miejską w Gniewkowie uchwałą Nr XI/70/2017 z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej szkoły przy ul.Dworcowej 11:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
10.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu przyznawania stypendiów dla uzdolnionych uczniów w ramach „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół, których siedziba znajduje się na terenie Gminy Gniewkowo”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
11.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXVII/179/2020 z dnia 26.08.2020 r. w sprawie porozumienia międzygminnego dotyczącego współdziałania Gmin wchodzących w skład aglomeracji Gniewkowo przy realizacji zadania polegającego na przeglądzie obszaru i granic aglomeracji Gniewkowo na potrzeby Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
12.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zniesienia formy ochrony przyrody drzewa uznanego za pomnik przyrody:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
13.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Gniewkowie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
14.Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowalne przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Wolne głosy, wnioski.
17. Zamknięcie obrad.
Nie było propozycji zmian i przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia porządku obrad. W głosowaniu jawnym, imiennym -za przyjęciem porządku obrad opowiedziało się 14 radnych, a odręczny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad: j.w.
Ad.3 Przyjęcie protokołu z XXVII sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXVII sesji, która odbyła się w dniu 26 sierpnia 2020 r. był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z XXVII sesji.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie -wyczytując radnych z imienia i nazwiska Przewodniczący Rady prosił ich kolejno o oddanie głosu. Podsumowując wynik głosowania podał, że za przyjęciem protokołu głosowało 14 radnych i tym samym protokół został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Ad.4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza o przedstawienie informacji.
Na początku Burmistrz podał informacje dotyczące Covidu tj. o 7 potwierdzonych przypadkach w Gniewkowie i 19 osobach w kwarantannie.
Przekazał też, że w okresie międzysesyjnym odbył wiele spotkań, m.in. z panem Dyrektorem Edukacji- Czesławem Ficnerem , z którym rozmawiał o projekcie „Niebo nad Astro-bazami”, na jaki Gmina uzyskała dotację w wysokości 78 tys. zł. Z nowym Prezesem UNII Gniewkowo Burmistrz rozmawiał na temat dalszego rozwoju stowarzyszenia MLKS, zadaszenia trybun, rozbudowy boiska bocznego oraz o remoncie zaplecza i budowie małej trybuny po prawej stornie. Pan Straszyński przekazał, że spotkał się również z uzdolnionymi uczniami i ich rodzicami, którym wręczył stypendia oraz z panem Kierownikiem Pietrasikiem z KSM, z którym rozmawiał m.in. o nowych miejscach parkingowych na osiedlu- „ten projekt się już robi”. Wyraził nadzieję, że w roku 2021 ten projekt powstanie i miejsc parkingowych będzie tam więcej. Z uwagi na to, że KSM nie ma już w tym roku środków- przesunięta została natomiast modernizacja placu przy sklepie MILA. Ustalono, że po uaktualnieniu kosztorysu, który wykona Gmina- zarówno w budżecie Gminy, jak i przez KSM zabezpieczone zostaną środki na rok 2021. Burmistrz odbył też robocze spotkanie z zespołem powołanym do przygotowania strategii Gminy na lata 2021-2030, bo obecna – koczy się w tym roku. Konsultacje społeczne odbędą się od 8 do 15 października 2020 r. i odbędą się dwa spotkania w Ośrodku Kultury- 8 i 12 października 2020 r., a reszta konsultacji przeprowadzona zostanie za pośrednictwem ankiet. Z panem Bartoszem Ogórkowskim Burmistrz spotkał się w sprawie powołania Izby Przedsiębiorczości na terenie Powiatu Inowrocławskiego. Pan Straszyński powiedział, że czynione będą starania, aby w przyszłości na terenie Gminy powołać stowarzyszenie przedsiębiorców, które będzie współpracować z tą instytucją otoczenia biznesu, o powstanie której zabiega pan Ogórkowski. Wraz z panią Skarbnik uczestniczył w uroczystym podpisaniu umów na dofinansowanie zadań realizowanych z PEFRON-u. Gmina Gniewkowo uzyskała 88 tyś. zł na zakup nowego, 9-osobowego samochodu. Burmistrz brał udział w kolejnej edycji Święta Latawca połączonej z festiwalem baniek i festiwalem kolorów. Za wsparcie finansowe tej imprezy – pan Straszyński podziękował firmie BONDUELLE. Na comiesięcznym spotkaniu z sołtysami omawiano bieżące sprawy. Osobno, Burmistrz spotkał się z mieszkańcami Klepar i z mieszkańcami Lipia. Pan Burmistrz brał także udział w II ekologicznym festynie w trakcie którego nagrodzono osoby, jakie brały udział we wcześniej przeprowadzonych konkursach ekologicznych przez „Referat Ochrony Środowiska” Burmistrz serdeczne podziękowania skierował do wszystkich sponsorów, którzy ufundowali atrakcyjne nagrody w tych konkursach. Pan Burmistrz odbył spotkanie z przedstawicielem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w budynku starego ratusza w sprawie remontu dachu i II etapu, do którego Gmina też będzie aplikować do MKiDN, aby wykonać elewację, zaś w III etapie ubiegać będzie się o środki na remont budynku. Środki pozyskane w tym roku z MKiDN to 250 tys. zł. Pan Straszyński odbył spotkanie członków stowarzyszenia Europa Kujaw i Pomorza podsumowujące tegoroczne działania oraz brał udział w Walnym Zebraniu stowarzyszenia SOLUTARIS.
Pan Burmistrz przekazał też informację na temat uroczystości, w których brał udział w omawianym okresie. W dniu 30 sierpnia 2020 r. w Gdańsku był na uroczystościach z okazji 40-lecia powstania SOLIDARNOŚCI, gdzie wysłuchał wykładu m.in. Prezydenta- pana Lecha Wałęsy. 1 września 2020 r. natomiast na Westerplatte brał udział w uroczystościach organizowanych przez MON. Tego samego dnia- pod obeliskiem w Gniewkowie oddał natomiast hołd ofiarom II wojny światowej. W dniu 5 września 2020 r. pan Burmistrz brał udział w jubileuszu 140-lecia OSP w Gniewkowie i podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w organizację tych obchodów. W tym samym dniu brał też udział w Narodowym Czytaniu zorganizowanym przez MGBP w Gniewkowie. Pan Straszyński przekazał, że złożył też kwiaty na grobach i pod obeliskiem z okazji kolejnej rocznicy napaści ZSRR na Polskę w dniu 17 września 2020 r. W Balczewie, Burmistrz uczestniczył w jubileuszu firmy PLASTMAR. Brał też udział w uroczystościach z okazji 30-lecia samorządu terytorialnego na zaproszenie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, gdzie otrzymał piękne opracowanie pocztu samorządowców z okresu 30-lecia i zachęcił do ewentualnego zapoznania się z tym wydaniem. Przypomniał jak w maju w Gniewkowie również obchodzono ten jubileusz.
Pan Burmistrz poinformował, że z programu rządowego- „Posiłek w domu i w szkole” Gmina otrzymała 45. tys. zł ( 25 tys. zł SP nr 2 i 20 tys. zł – SP Nr 1)- na wyposażenie stołówek. Na projekt „Niebo na Astro-bazami” otrzymano kwotę 78 tys. zł i na SP w Kijewie- 75 tys. zł na wyposażenie w pomoce dydaktyczne (nauki przyrodnicze). Na samochód z PEFRON-u kwota dotacji to 88 tys. zł. Kwotę 15 tys. EURO otrzymano natomiast z projektu Komisji Europejskiej (ok. 67 tys. zł) na punkty wifi w Gniewkowie, natomiast z projektu „Polska cyfrowa” na takie punkty Gmina otrzymała kwotę 64 tys. zł. Pan Straszyński przekazał też informację o wysokości otrzymanego bonu inwestycyjnego oraz dotacji na remont dachu starego ratusza. W ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych do dziś składane były wnioski – złożono ich 7, z których najważniejszy-to wniosek dotyczący rozbudowy remizy OSP w Gniewkowie. Zgłoszono też modernizację amfiteatru przy starym ratuszu, ścieżki rowerowe, rozbudowę świetlicy w Szadłowicach, budowę instalacji wodno-ściekowej, czy modernizację Parku w Gniewkowie.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Pułaczewski wystąpił z pytaniem odnośnie projektu Polska Cyfrowa, ponieważ chodził już przedstawiciel firmy realizującej ten projekt i zbierał deklaracje odnośnie przyłączy skrzynek do światłowodu. Radny zapytał, „czy Gmina synchronizowała tą akcję, że ten człowiek chodził i spisywał umowy i druga rzecz- część osób nie była w domu i pytanie drugie: w jaki sposób mogą się zdeklarować, bo większość osób jest na tak, ale nie ma kontaktu z tym panem, on nie zostawił żadnych namiarów na siebie?”. Burmistrz powiedział, że na tą chwilę na to nie odpowie, ponieważ nie wie o kogo chodziło, ale to sprawdzi i odpowie.
Radny Gremplewski podziękował od rozwiązanie jego wątpliwości dotyczących wjazdu przy sklepie MILA ( z uwagi na zmianę planu wydatków w projekcie uchwały dotyczącej budżetu na rok 2020) i wyraził radość z tego, że to zadanie będzie realizowane.
Nawiązując do swojej wcześniejszej wypowiedzi -radny Pułaczewski podał, że wspomniany pan – to przedstawiciel firmy NEXTERA realizującej projekt marszałkowski, a przyłączana skrzynka ma być bezpłatna. Burmistrz ponownie zapewnił, że to sprawdzi.
Radny Stefański zapytał o dofinansowanie zakupu samochodu, czy on będzie dla ŚDS i co ewentualnie stanie się z tym starym pojazdem. Burmistrz wyjaśnił, że będzie on służył do rozwozu dzieci uczęszczających do szkół specjalnych w Toruniu i Inowrocławiu. Poprzednio pozyskano środki na samochód, który dowoził dzieci do Torunia, a ten – będzie je woził do Inowrocławia. Radny zapytał, czy w związku z tym obecnie Gmina zwracała należność za dowóz tych dzieci, co pan Straszyński potwierdził tłumacząc, że rodzice sami dowozili te dzieci na podstawie zawartych z nimi porozumień.
Nie było więcej pytań i Przewodniczący Rady zamknął dyskusję zapowiadając głosowanie w sprawie przyjęcia informacji Burmistrza i witając wśród uczestników radnego Otrembę.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji głosowało 15 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Ad.5 Sprawozdanie i ocena z wykonania budżetu za I półrocze 2020 roku.
Przewodniczący Rady oddał głos pani Skarbnik prosząc o skrótowe przedstawienie sprawozdania oraz opinii RIO (sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu, a opinia RIO- załącznik nr 7 do protokołu).
Po tym wystąpieniu Przewodniczący otworzył dyskusję, zaznaczając, że temat był już omawiany wcześniej na posiedzeniu Komisji, a pozytywne opinie wyraziły już Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rewizyjna. Nie było chętnych do zabrania głosu, dyskusja została zamknięta i prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem sprawozdania głosowało 15 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad.6 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2020.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że dziś rano radnym przesłany został poprawiony projekt uchwały, o przedstawienie którego poprosił panią Skarbnik (projekt stanowi załącznik nr 9 do protokołu). Pani Kucharska omówiła elementy, które zmienione zostały w stosunku do wersji omawianej na posiedzeniu Komisji. W trakcie tego wystąpienia Przewodniczący z uwagi na zakłócenia - poprosił o wyłączenie „wizji” w celu poprawienia połączenia.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Z uwagi , że nie było chętnych do zabrania głosu- Przewodniczący zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały, ale zorientował się, że do wypowiedzi zgłaszał się radny Pułaczewski i udzielił mu głosu. Pan Pułaczewski zapytał, czy „te 90 tys. zł na ulicę Dworcową to jest koszt samego pieca , czy jeszcze oprzyrządowania”. Pani Skarbnik wyjaśniła, że to koszt pieca razem z montażem i oprzyrządowaniem do wykonania tej inwestycji.
Przewodniczący jeszcze raz zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2020.
Za przyjęciem uchwały Nr XXVIII/181/2020 opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu, a przyjęta uchwała załącznik nr 11.
Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/117/2019 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2020-2034.
Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali projekt uchwały, który jest ściśle powiązany z poprzednio przyjętą uchwałą i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji. W dniu dzisiejszym radni otrzymali też autopoprawkę do przesłanego projektu (załącznik nr 12 do protokołu). Następnie prowadzący obrady poprosił panią Skarbnik o przedstawienie tego zagadnienia. Pani Kucharska podkreśliła, że dokonane zmiany wynikają ze zmian w budżecie Gminy.
Nie zgłoszono uwag w ramach otworzonej przez Przewodniczącego dyskusji, dlatego została ona zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XXVIII/182/2020 w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/117/2019 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2020-2034 w głosowaniu jawnym opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych (radny Pułaczewski głosował poza kolejnością ponieważ nie zgłosił się gdy był wywoływany przez Przewodniczącego). Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 14.
Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady oświadczył, że w tym przypadku radni również otrzymali projekt uchwały, który został wypracowany przez Komisję Statutową i omówiony był na posiedzeniu wspólnym Komisji Rady, po czym otworzył dyskusję.
Nie zgłoszono uwag, ani zapytań i dyskusja została zamknięta. Prowadzący obrady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. Za przyjęciem uchwały Nr XXVIII/183/2020 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Gniewkowo opowiedziało się 15 radnych. Prowadzący obrady podsumował, że tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 16.
Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w związku z podjętą przez Radę Miejską w Gniewkowie uchwałą Nr XI/70/2017 z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej szkoły przy ul.Dworcowej 11.
Przewodniczący Rady zapowiedział projekt uchwały i przekazał głos pani Mecenas. Pani Pokorska oświadczyła, że tak, jak podano w uzasadnieniu do projektu uchwały instytucji „wezwania do naruszenia prawa” już nie ma od dużej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego. Tego już nie ma, zatem to wezwanie jest absolutnie bezpodstawne, ale nie zamyka drogi, jeśli ktoś chce podjąć jakieś kroki prawne, nie musi go stosować i może czynić to bezpośrednio. Po tym wystąpieniu głos zabrał prowadzący obrady, ale praktycznie nie był słyszany przez uczestników, co zauważył Wiceprzewodniczący Rady. Z uwagi na problemy techniczne – Przewodniczący Rady zapowiedział 5 minut przerwy (godz.1700).
Obrady wznowione zostały o godz. 1710. O głos poprosił Z-ca Burmistrza, który zgłosił autopoprawkę i wskazał na błąd literowy w projekcie uchwały polegający na złym numerze uchwały – zamiast „Nr XI/70/2017” winno być „Nr XI/70/2019” i poprosił radnych o sprostowanie tego w otrzymanym projekcie. Pani Pokorska przyznała, że ten błąd należy poprawić w ramach autopoprawki.
Nie było chętnych do zabrania głosu w otworzonej dyskusji i została ona zamknięta. Prowadzący obrady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XXVIII/184/2020 w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w związku z podjętą przez Radę Miejską w Gniewkowie uchwałą Nr XI/70/2019 z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Wojska Polskiego w Gniewkowie poprzez likwidację jednej z lokalizacji tej szkoły przy ul.Dworcowej 11 w głosowaniu jawnym opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych, a 1 radny wstrzymał się od głosu. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 18.
Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu przyznawania stypendiów dla uzdolnionych uczniów w ramach „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół, których siedziba znajduje się na terenie Gminy Gniewkowo”.
Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali projekt uchwały i był on omawiany na posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem, który był zamieszczony w BIP Urzędu. Przewodniczący Rady zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu uchwały.
Następnie otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Prowadzący obrady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XXVIII/185/2020 zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu przyznawania stypendiów dla uzdolnionych uczniów w ramach „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół, których siedziba znajduje się na terenie Gminy Gniewkowo” w głosowaniu jawnym opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 20.
Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXVII/179/2020 z dnia 26.08.2020 r. w sprawie porozumienia międzygminnego dotyczącego współdziałania Gmin wchodzących w skład aglomeracji Gniewkowo przy realizacji zadania polegającego na przeglądzie obszaru i granic aglomeracji Gniewkowo na potrzeby Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych.
Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali projekt uchwały i był on omawiany na posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem, który był zamieszczony w BIP Urzędu. Przewodniczący Rady zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu uchwały i otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Prowadzący obrady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały Nr XXVIII/186/2020 zmieniającej uchwałę Nr XXVII/179/2020 z dnia 26.08.2020 r. w sprawie porozumienia międzygminnego dotyczącego współdziałania Gmin wchodzących w skład aglomeracji Gniewkowo przy realizacji zadania polegającego na przeglądzie obszaru i granic aglomeracji Gniewkowo na potrzeby Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 22.
Ad. 12 Przedstawienie i rozpatrzenie uchwały w sprawie zniesienia formy ochrony przyrody drzewa uznanego za pomnik przyrody.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali projekt uchwały, z którym mogli zapoznać się również mieszkańcy, ponieważ był zamieszczony w BIP. Projekt został już wcześniej omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji, dlatego prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od jego przedstawienia.
Następnie otworzona została dyskusja, ale nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. W głosowaniu jawnym , imiennym- za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych, tym samym uchwała Nr XXVIII/187/2020 w sprawie zniesienia formy ochrony przyrody drzewa uznanego za pomnik przyrody została przyjęta.
Imienny wykaz z przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr 23 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 24.
Ad. 13 Przedstawienie i rozpatrzenie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Gniewkowie.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali projekt uchwały, z którym mogli zapoznać się również mieszkańcy, ponieważ był zamieszczony w BIP. Stanowisko w sprawie wypracowała Komisja Skarg, Wniosków i Petycji. Prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu.
Następnie otworzona została dyskusja.
Radny Gremplewski powiedział, że bardzo kibicuje młodzieży i sam podpisał się pod tą petycją i oczekuje, że radni również poprą tą inicjatywę. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. W głosowaniu jawnym, imiennym- za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych, tym samym uchwała Nr XXVIII/188/2020 w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Gniewkowie została przyjęta.
Imienny wykaz z przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr 25 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 26.
Ad.14 Przedstawienie i rozpatrzenie uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i prace budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni otrzymali projekt uchwały, z którym mogli zapoznać się również mieszkańcy, ponieważ był zamieszczony w BIP. Projekt został już wcześniej omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji, dlatego prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od jego przedstawienia.
Następnie otworzona została dyskusja, ale nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały. W głosowaniu jawnym , imiennym- za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych, tym samym uchwała Nr XXVIII/189/2020 w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i prace budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków została przyjęta.
Imienny wykaz z przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr 27 do protokołu, a przyjęta uchwała - załącznik nr 28.
Ad.15 Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelację, zaznaczając jednocześnie, że winna być ona złożona na piśmie. Nikt z radnych nie zadeklarował zamiaru wystąpienia z interpelacją i przystąpiono do kolejnego punktu obrad.
Ad.16 Wolne głosy i wnioski.
Radny Gremplewski zgłosił, że ma kilka pytań w związku z tym, co usłyszał wcześniej od pana Burmistrza w sprawie zjazdu i placu przy ul.Piasta. Zapytał, czy mieszkańcom można dać już takie zapewnienie, że prace na placu parkingowym rozpoczną się na początku roku, czy później. Burmistrz powiedział, że budżet projektowany będzie tak, aby ta inwestycja się pojawiła, jeśli radni zdecydują, że ona ma być –to ona będzie. Pan Straszyński wskazał też, że inwestycja ta jest wpisana w WPF.
Pan Gremplewski oświadczył, że kwestia miejsc parkingowych- to temat newralgiczny, jeśli chodzi o obydwa osiedla. Przekazał, że w związku z trwającymi pracami przy Klubie Seniora zabranych zostało ok. 10 miejsc parkingowych, do których mieszkańcy się już przyzwyczaili. Radny zapytał, czy realizacja tego zadania zaplanowana do końca roku nie jest zagrożona, czy mieszkańcy z początkiem roku te miejsca odzyskają. Burmistrz przypomniał, że już rozmawiano na ten temat na poprzedniej sesji- parking przed tym obiektem będzie zagospodarowany dla uczestników, zmieni swoje przeznaczenie. Ci seniorzy muszą mieć takie miejsca przed tym budynkiem. Pan Gremplewski zapytał, czy zatem po czasie, w jakim seniorzy będą przebywać w tym Klubie- z parkingu korzystać będą mogli mieszkańcy. Pan Straszyński wyjaśnił, że to zależy od tego, jak zakwalifikowany będzie ten projekt, bo może się okazać, że to będzie Dzienny Dom Pobytu i Klub Seniora i wówczas budynek będzie zagospodarowany przez 7 dni w tygodniu. Dlatego dziś nie chciałby składać deklaracji w sprawie parkingu. Jeśli jednak będzie to parking ogólnodostępny- to mieszkańcy jak najbardziej będą mogli tam parkować. Zwrócił przy tym uwagę na konsekwencję takiego rozwiązania podając przykład placu targowego, gdzie pomimo zakazu w określnym czasie- pojazdy i tak się zatrzymują. Odpowiadając na pytanie o to, czy prace przy Domu Seniora nie są zagrożone- Burmistrz zapewnił, że prace realizowane są zgodnie z harmonogramem i zakończą się w ustalonym terminie. Do tego też czasu będzie wiadomo więcej na temat przeznaczenia tego obiektu. Radny zapytał, czy to oznacza, że później będzie jeszcze dyskusja na ten temat i te decyzje zostaną podjęte, co pan Burmistrz potwierdził. Pan Straszyński oświadczył, że będzie podejmowana uchwała o utworzeniu Domu Seniora i wówczas będzie wiadomo już, jak to wygląda i do czego ten budynek będzie służył. Radny wyraził zadowolenie z tego, że będzie to jeszcze dyskutowane zanim zapadnie ostateczna decyzja.
Radny Gremplewski powiedział, że wstępnie rozmawiał już z Wiceburmistrzem w sprawie zjazdu z ul.700-lecia w stronę garaży, w stronę budynku starej kotłowni, gdzie są ubytki w nawierzchni, a teraz tych samochodów jest bardzo dużo, by to uzupełnić. Radny zwrócił się też z pytaniem do Wiceburmistrza, który miał być na spotkaniu w GDDKiA, gdzie miał być poruszony temat przejścia przez DK 15 przy wejściu bocznym na działki. Radny zapytał, czy doszło do spotkania i co ustalono. Burmistrz odpowiedział, że jeśli dziury stanowią zagrożenie w ruchu pojazdów „to będziemy je naprawiać, ale chcielibyśmy poczekać do końca tej inwestycji”, bo te ciężkie samochody niszczą nawierzchnię i chodzi o to by nie robić tego kilka razy. W kwestii DK 15 i poruszonego przez radnego problemu- to Gmina tu nie decyduje, a Dyrektor w Bydgoszczy. W związku z tą drogą nazbierało się dużo zagadnień. Burmistrz powiedział, że będzie w piątek w Bydgoszczy i dlatego Wiceburmistrz nie spotkał się z Dyrektorem. Zapewnił, iż temat ten poruszy, choć z dotychczasowych doniesień wynika, że GDDKiA na tym odcinku nie będzie teraz nic robiła. Jednak w czasie wakacji zauważono, że mimo wszystko jakieś prace się toczyły (np. nowa nawierzchnia na odcinku od skrzyżowania z ul. Powstańców Wlkp do zajazdu HARASÓWKA, rów odwodnieniowy za Suchatówką). Przekazał też, że jest problem z przejściem dla pieszych w Michałowie, gdzie są 2 przystanki i nie ma pasów, a mieszkańcy mocno o to apelują. Podobna sytuacja jest też na drodze za torami w stronę Wielowsi, gdzie pasów również brakuje w okolicy przystanków. O tych kwestiach Burmistrz będzie się starał również rozmawiać, aby je pozałatwiać pod względem bezpieczeństwa.
Radny Chrzanowski nawiązał do tematu parkingu przy Klubie Seniora i powiedział, że jak już będzie zanany sposób wykorzystania obiektu, by „na maxa” wykorzystać ten parking, aby się nie okazało, że wieczorami te miejsca będą puste, aby po zajęciach mogli korzystać z niego również mieszkańcy.
Radny Pułaczewski powiedział, że chciałby poruszyć temat oświaty, co już czynił na posiedzeniu Komisji Oświaty(…). Oznajmił, że jest z nim pani Dyrektor Gliwińska, której następnie oddał głos.
Pani Dyrektor powiedziała, że chciałaby się odnieść do słów, jakie padły 21 września 2020 r. na posiedzeniu Komisji Oświaty (…) i uzyskać stanowisko pana Burmistrza w sprawie oddziałów SP Nr 1. Pani Gliwińska odczytała fragment protokołu ze wspomnianego posiedzenia dotyczący wypowiedzi Z-cy Burmistrza odnośnie skonsultowania kwestii oddziałów przez Burmistrza z KO. Pani Dyrektor oświadczyła, że na spotkaniu u pana Burmistrza po złożeniu arkuszy organizacyjnych dokładnie wyjaśniła zasady konstruowania arkusza, skutki przechodzenia uczniów i imiennie wskazała na nauczycieli, którzy utracą godziny i w jakim wymiarze. Przekazała, że w spotkaniu uczestniczył pan Burmistrz, pan Wiceburmistrz , pani Sekretarz i pani prawnik. Przy każdym aneksie informowała Burmistrza pisemnie odnośnie godzin dla każdego nauczyciela. 5 maja 2020 r. pan Burmistrz otrzymał pismo Kuratora, że jej arkusz jest zgodny z przepisami prawa, ale też pismo stwierdzając, że takich warunków nie spełnia arkusz przedłożony przez SP Nr 2. Ponieważ kilkukrotnie zarzucano pani Gliwińskiej , że „nie chce się dogadać”- jeszcze raz wystąpiła do Kuratora do pana Wojewody i pana Senatora – Krzysztofa Brejzy i otrzymała zapewnienie, że arkusze i aneksy sporządza prawidłowo. Zadeklarowała okazanie pism zainteresowanym radnym oraz rodzicom. Pani Dyrektor przekazała, że rejestrowała deklaracje rodziców o przejściu dzieci i wprowadzała zmiany dotyczące ilości uczniów do aneksu. Rano, 2 września 2020 r. zdała Burmistrzowi pisemną relację o ilości uczniów w oddziałach. 28 sierpnia 2020 r. pani Dyrektor natomiast wskazała, którym nauczycielom trzeba będzie płacić za niewypracowane godziny i tak się stało już we wrześniu i było to konsekwencją decyzji Burmistrza o nieograniczonym przejmowaniu uczniów przez SP Nr 2 spoza obwodu (o czym wcześniej mówiła i pisała). 2 września 2020 r. wystąpiła z zapytaniem do pana Burmistrza o decyzję w sprawie dwóch, małolicznych oddziałów zaznaczając, że w przypadku łączenia- trzeba będzie zapłacić za więcej niewypracowanych godzin nauczycielskich. 10 września 2020 r. pan Wiceburmistrz pisemnie nakazał zlikwidowanie tych oddziałów. Wówczas pani Gliwińska wskazała, że jest to możliwe po podjęciu przez Burmistrza decyzji w sprawie wypłaty należności za niewypracowane przez nauczycieli godziny. Na spotkaniu w dniu 15 września 2020 r. pan Burmistrz stwierdził, że w stosownym czasie otrzyma odpowiedź w kwestii utrzymania, bądź zamknięcia tych oddziałów i zapłaty nauczycielom za niewypracowane godziny. Pani Gilwińska podkreśliła, że ruchy kadrowe dotyczące nauczycieli mogą być dokonywane tylko w terminie do dnia 31 maja. Na wspomnianym spotkaniu u Burmistrza obecni byli także rodzice, ale pani Gliwińska czekała na nich przed Urzędem, ponieważ Burmistrz nie pozwolił jej wejść na to spotkanie. Rodzice otrzymali deklarację, iż pan Burmistrz udzieli im odpowiedzi w najbliższym czasie. Przewodniczący Rady przerwał tą wypowiedź zwracając uwagę na fakt, że są to już kwestie organizacyjne szkół, a tu Rada nie ma kompetencji, to są decyzje pani Dyrektor i organu prowadzącego. Pani Gliwińska zapewniła, że zaraz zakończy swoją wypowiedź, na którą sobie pozwoliła z uwagi na to, że jest to punkt „Wolne głosy i wnioski” i dlatego, że nie uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Oświaty (...). Poproszona o dalsze interwencje przez rodziców- 21 września 2020 r. pani Dyrektor złożyła w tej sprawie pismo do pana Kuratora. Od Burmistrza nie otrzymała decyzji, nie ma stanowiska odnośnie płatności należności dla nauczycieli , nie otrzymała też podpisanej części arkusza dotyczącej pracowników niepedagogicznych, ani przyznania godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Kończąc, pani Dyrektor poprosiła o udzielenie odpowiedzi na złożone przez nią pisma, zwłaszcza na odpowiedź w sprawie losów tych dwóch oddziałów. O to proszą też rodzice. Pani Gliwińska podkreśliła, że o ile będzie miała zlikwidować te dwa oddziały to oczywiście to uczyni, a skutki finansowe tego są znane.
Burmistrz stwierdził, że znów jest sytuacja , w której Rada Miejska zostaje „wciągana, angażowana w sprawy, które są pomiędzy organem prowadzącym a Dyrektorem Szkoły”. Oświadczył, że na spokojnie odniesie się do wszystkich pytań pani Dyrektor. Pani Gliwińska już na początku września otrzymała dyspozycje w kwestii oddziałów , jakie powstały w wyniku decyzji rodziców o przeniesieniu dzieci do SP Nr 2, a także ze względu na to, że pomiędzy paniami Dyrektorkami nie było współpracy w zakresie przygotowania arkuszy organizacyjnych w tym roku szkolnym.
Radny Orent poprosił, aby ponaglić ENĘ o wymianę słupa z lampą przy DK15 , bo jest uszkodzony.
Odnosząc się do tematu szkół- radny powiedział , że „władzą Szkoły jest pani Dyrektor, jeśli pani Dyrektor nie może sobie poradzić z tymi dwoma uczniami w jednej klasie, a klas VI jest kilka, można by było tych uczniów przenieść, to samo z tą drugą klasą”. W tą wypowiedź wtrącił się prowadzący obrady ponownie zaznaczając, że Rada nie ma kompetencji w zakresie organizowania pracy szkół. Pan Orent zgłosił zastrzeżenie, bo skoro zgłosił się radny Pułaczewski , to dlaczego oddał głos pani Dyrektor. Tak nie powinno być, bo pierwszeństwo mają radni, a dopiero potem inne osoby. Przewodniczący Rady podziękował za „słuszną uwagę” i zaznaczył, że niemniej jednak w tym punkcie głos zabrać może każdy. Przypomniał ponadto, że jeśli ktoś chce przedstawić swoje stanowisko, bądź zwrócić się do Rady na forum, to może zgłosić się do biura Rady o dostęp do platformy, na której odbywa się sesja i nie trzeba do tego wykorzystywać radnych.
Radny Bajerowski powiedział, że jeśli nie uda się pozytywnie załatwić sprawy przejścia dla pieszych przy przystankach – to poprosił chociaż o przepust przez rów na ścieżkę rowerową przy przystanku w Wielowsi, co też by usprawniło ruch pieszych na odcinku ok. 150 m przy tej ruchliwej drodze. Pan Burmistrz zapewnił, że będzie o tym rozmawiał na spotkaniu z Dyrektorem.
Odpowiadając radnemu Orentowi- pan Straszyński powiedział , że słup został zgłoszony do ENEII i oczekuje się na reakcję.
Radny Stefański przekazał, że w poniedziałek uczestniczył w zebraniu wiejskim w Więcławicach, gdzie poruszano m.in. temat drogi szlakowej, co do której jakieś obietnice już padły i mieszkańcy oczekują jej zrobienia. Poruszono też kwestię drogi do Więcławic, co do której zapowiedziano modernizację przez MON, ale tylko do przejazdu klejowego, choć jest właścicielem całego odcinka , aż do gospodarstwa rolnego. Zdaniem radnego ten dalszy odcinek to „taki rynek Więcławic”, który jest w bardzo złym stanie. Pan Stefański poprosił, że jeśli Burmistrz uczestniczyłby w jakimś spotkaniu z MON-em, aby „zachował się jak Rejtan i wymógł na nich , żeby tą drogę jednak zrobili, albo przynajmniej nam przekazali”. Ta droga jest w stanie katastrofalnym od wielu lat , toczą się jakieś rozmowy , mieszkańcy jakoś sobie radzą, uzgodnili z panem S., że ciężki sprzęt nie będzie się tam poruszał. To Gmina zawsze robiła tam naprawy , a MON nigdy nic nie robił, ani Zarząd Dróg Wojewódzkich. Więc, albo niech ten odcinek naprawią, albo go Gminie przekażą ku zadowoleniu mieszkańców Więcławic. Burmistrz oświadczył, że „sytuacja na tą chwilę jest taka, że z informacji które pozyskałem -drogi budowane przez MON mają być budowane do ramp kolejowych”. Pan Straszyński zapewnił, że sprawdzi, jak tworzone są te projekty i zadzwoni do Pani Dyrektor. „Pół żartem- pół serio” radny Stefański zaznaczył, że do tej rampy dojeżdża się z dwóch stron, więc MON winien zrobić i ten drugi odcinek.
Radny Pułaczewski nawiązał do wypowiedzi pana Burmistrza o tym, że podjął decyzję w sprawie tych dwóch klas. Zapytał, czy została ona sformułowana na piśmie, a jeśli tak, czy może zobaczyć tą decyzję. Przekazał, że rodzice, z którymi o również rozmawiał oczekują na pisemną odpowiedź pana Burmistrza. Odnosząc się natomiast do tego, co powiedział Przewodniczący Rady- pan Pułaczewski zaznaczył, że pewne decyzje mają skutki finansowe i „to niestety jest również w kwestii zainteresowania Rady”. Burmistrz powiedział, że pismo, jakie skierowane było do Szkoły jest datowane z początkiem września i zapewnił, że radny je również otrzyma. Rodzice poinformowani zostali natomiast telefonicznie, dlatego nie wie, o jakich rodzicach mówi radny, bo ci, którzy byli na spotkaniu znają tą decyzję.
Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja zaplanowana jest wstępnie na dzień 28 października 2020 r. i zgodnie z planem pracy Rady jej tematem będzie m.in. informacja z analizy oświadczeń majątkowych, a także informacja o stanie realizacji zadań oświatowych.
Pan Burmistrz przekazał, że toczą się prace prowadzone przez PKP w Suchatówce i w Gniewkowie i poprosił o wyrozumiałość w trakcie remontowania peronów. Pan Straszyński poinformował także o trwającym powszechnym spisie rolnym, zachęcił do udziału w tym spisie poprzez jedną z form samospisu prowadzonego metodami: internetowo i przez telefon (nr linii 22 279 99 spisowej). W pokoju nr 12 UM dostępne jest też stanowisko internetowe. Na dzień 30.09.2020 r. tego samospisu dokonały 43 gospodarstwa na 451, dlatego bardzo zachęcił , by rolnicy do tego przystąpili.
Nawiązując do wystąpień radnego Tomasika z poprzednich spotkań- pan Burmistrz przekazał, że przygotowywana jest zmiana organizacji ruchu na ul.Rynek (progi zwalniające), ul.Dworcowej, ul.Sobieskiego i ul.Piasta oraz ul.Kątnej. Radny Tomasik podziękował za „miłą niespodziankę pod sam koniec”.
Radny Bajerowski poruszył temat prac komisji powołanej do oceny szkód związanych ze skutkami czerwcowych opadów i zapytał, czy rolnicy mogą liczyć na jakieś odszkodowania za zalanie pól. Burmistrz odpowiedział, że wnioski trafiły do ARMiR-u i tam będą rozpatrywane , więc należy oczekiwać na decyzję.
Przewodniczący Rady w imieniu własnym , jak i Rady- wystąpił z okolicznościowymi podziękowaniami i życzeniami dla radnych- nauczycieli jak i wszystkich pedagogów w Gminie z okazji zbliżającego się Dnia Edukacji Narodowej. Przewodniczący życzył m.in. dużo zdrowia , zrozumienia w oczach uczniów, wrażliwości, cierpliwości w pokonywaniu trudów dnia codziennego – zawodowego i prywatnego.
Ad.12 Zamknięcie obrad Rady Miejskiej.
Wobec wyczerpania się porządku obrad - o godz. 1750 Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XXVIII obrad
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie