Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr XXIX/2020 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 28 października 2020 r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską w Gniewkowie na XXX sesji w dniu 13.11.2020 r.


Protokół Nr XXIX/2020
z  sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 28 października 2020 r.  – zdalnie na platformie Microsoft Teams
 

 
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
                                          Działając na podstawie art. 15 zzx ust.  1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.) w zw. z art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie  gminnym  (Dz. U. z 2020 r., poz. 713)- Przewodniczący Rady po sprawdzeniu obecności radnych- ok. godz. 1600  dokonał otwarcia XXIX sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że  zalogowanych na platformie jest 14  radnych,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (udziału nie potwierdził radny J.Bajerowski i początkowo- radny T.Gremplewski- lista uczestnictwa radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                         Przewodniczący powitał wszystkich „zdalnych” uczestników sesji on-line - radnych, Burmistrza wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, obsługę informatyczną  oraz mieszkańców Gminy obserwujących transmisję obrad (lista uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Przed przystąpieniem do omawiania poszczególnych punktów sesji -prowadzący obrady oświadczył, że  podobnie, jak poprzednio-radni nie będą głosowali elektroniczne, a imiennie.

 Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, do której to propozycji nikt nie wniósł zastrzeżeń.

Proponowany porządek obrad:
1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
2.Przyjęcie  porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z XXVIII sesji.
4.Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
-przedstawienie informacji;
-dyskusja;
- głosowanie nad przyjęciem informacji.
5. Informacja z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi oraz Przewodniczącemu Rady:
-przedstawienie informacji;
-dyskusja;
-głosowanie nad przyjęciem informacji.
6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych:
-przedstawienie informacji;
-dyskusja;
-głosowanie nad przyjęciem informacji.
7.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2020:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
8.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Gminy Gniewkowo na lata 2021-2030”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
9. Interpelacje i zapytania  radnych.
10. Wolne głosy, wnioski.
11. Zamknięcie obrad.   

           Nie było propozycji zmian i przystąpiono do głosowania w sprawie  przyjęcia  porządku obrad. W głosowaniu jawnym, imiennym -za przyjęciem  porządku obrad opowiedziało się 14 radnych, a odręczny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad: j.w.

Ad.3 Przyjęcie protokołu z XXVIII sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XXVIII sesji, która odbyła się w dniu  30 września 2020 r.  był wyłożony  w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z XXVIII sesji.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie -wyczytując radnych z imienia i nazwiska Przewodniczący Rady prosił ich kolejno o oddanie głosu. Podsumowując wynik głosowania podał, że za przyjęciem protokołu  głosowało 14 radnych i tym samym protokół  został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad.4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza o przedstawienie informacji.
Burmistrz oświadczył, iż chciałby swoją informację zacząć nie jak do tej pory – od  informacji dotyczących pandemii, a od orzeczenia Sądu Najwyższego w sprawie z 2017 roku. Pan Straszyński przekazał, że w dniu 27 października 2020 r. NSA w Warszawie oddalił skargę kasacyjną Rady Miejskiej w Gniewkowie od wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 10.01.2018 r. Kolejno, pan Burmistrz odczytał treść orzeczenia NSA, z którego wynika, iż radni nauczyciele  głosując w sprawie uchwały dotyczącej projektu dostosowania sieci szkół naruszyli art. 25 a ustawy o samorządzie gminnym. Zaznaczył, że wyrok ten kończy postępowanie w sprawie. Od siebie, pan Burmistrz dodał, że to jeszcze bardziej go utwierdza w tym, że powołanie SP Nr 2 było bardzo dobre i jeszcze raz podziękował radnym za decyzję, dzięki której dziś w Gniewkowie są 2 szkoły. W kwestii skutków prawnych tego wyroku wypowiedzą się mecenasi.
Odnosząc się do danych dotyczących pandemii- pan Burmistrz przekazał, że obecnie 53 osoby są w kwarantannie, w tym osoby z wynikiem dodatnim. Pan Straszyński zaznaczył, że Urząd nie ma informacji o osobach z wynikiem dodatnim. Kwarantanna jest w 16 lokalizacjach. Burmistrz zaznaczył, że liczba 53- to dobry wynik, bo jeszcze nie tak dawno tych osób było ponad 80. W Urzędzie stwierdzono również przypadki zarażenia, dlatego ten miesiąc był bardzo trudny, bo 7 pracowników było chorych, a 19 przebywało na kwarantannie. W okrojonym składzie Urząd wykonywał jednak swoje zadania.
Pan Burmistrz przekazał, że w sprawie rozbudowy parkingu na osiedlu przy ulicy Dreckiego toczy się postępowanie na wniosek KSM i czynione będą starania, by zadanie to mogło być jak najszybciej zrealizowane.
W okresie międzysesyjnym Burmistrz spotykał się z wykonawcami inwestycji. Spotkał się m.in. z wykonawcami prac w Parku Wolności, jednej z największych inwestycji, która kontynuowana będzie w roku 2021. Rozmawiano na temat zagospodarowania Parku, koncepcji, z dendrologiem, z architektem krajobrazu i nie będą tam wycinane drzewa. Cały czas utrzymywany jest kontakt z Gminą Żydowską, bo w Parku zlokalizowany był cmentarz żydowski, ewangelicki i należy zachować ostrożność w zakresie zastałych tam elementów. Odbyło się też spotkanie z wykonawcą rewitalizacji w Szadłowicach, gdzie prace właściwie się kończą, zostały prace wykończeniowe i pod koniec następnego miesiąca to zadanie zostanie ukończone. Spotkanie odbył Burmistrz także z wykonawcą rewitalizacji w Markowie, gdzie sytuacja jest nieco inna, bo polega to na zagospodarowaniu parku, rozbudowie świetlicy i te prace mają się zakończyć również zgodnie z umową. Pan Straszyński pochwalił także zaawansowanie prac przez wykonawcę  budowy świetlicy w Kaczkowie, gdzie już jest dach i zostały prace wewnątrz budynku, które zakończą się zapewne pod koniec listopada. W dniu dzisiejszym Burmistrz był natomiast na budowie boiska wielofunkcyjnego we Wielowsi, gdzie dziś miało nastąpić przekazanie placu budowy, ale z uwagi na pogodę – to się nie odbyło. Burmistrz wyraził nadzieję, że nastąpi to na początku przyszłego tygodnia, by w tym roku te prace mogły być zakończone. Odnośnie zagospodarowania placu „przed” – będą brane pod uwagę  różne rozwiązania w roku 2021.
Wczoraj, wraz z pracownikami WKZ-u w Bydgoszczy odebrano inwestycję, która miała miejsca na ratuszu i polegała na wymianie całego pokrycia dachowego. Pan Straszyński zachęcił do spojrzenia na ten budynek wieczorem, bo jest też bardzo ładnie podświetlony. Składane będą kolejne pisma do Ministerstwa Kultury z prośbą o kontynuację tej inwestycji.
Pan Burmistrz poinformował także o odbytych w okresie międzysesyjnym spotkaniach , m.in. z panem Arturem Woźniakiem, z którym rozmawiał o Biegu Milewskich. Z uwagi na pandemię – w tym roku jest to wirtualny bieg, do którego pan Burmistrz wszystkich zachęcił poprzez rejestrację w internecie (martonypolskie.pl). Burmistrz przekazał, że trwa nabór wniosków o stypendia sportowe i zachęcił do zapoznania się ze szczegółami zamieszczonymi na stronie internetowej Urzędu.
Z panem Dyrektorem Hellerem w UM Burmistrz rozmawiał o projekcie dotyczącym doposażenia Przedszkola Bajkowa Kraina w Gniewkowie. Rozmawiał także na temat wniosku, jaki składany będzie w piątek , na doposażenia sal przedmiotowych w szkołach na terenie Gminy.
Burmistrz spotkał się z mieszkańcami Wielowsi oraz mieszkańcami Wierzchosławic, z którymi rozmawiał na bieżące tematy.
Odbył także spotkanie z Z-cą Burmistrza i Prezesem LGD , aby omówić sprawy Stowarzyszenia.
Pan Straszyński przypomniał też o trwającym spisie rolnym, w którym na obecną chwilę spisało się 50,9%  rolników. Poprosił rolników o dokonanie samospisu i podał sposoby, w jaki można to zrobić i zaznaczył, że spis ten ma charakter obowiązkowy.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Stefański nawiązał do informacji na temat spotkania z Prezesem LGD i zapytał o poczynione ustalenia. Burmistrz odpowiedział, że rozmawiano „na temat pewnych podsumowań, pewnych oszczędności, które są w tej starej perspektywie finansowania”, aby rozeznać się „kto na jakich paragrafach” tych środków nie wykorzystał i czy będzie zainteresowany innymi środkami, jakie pojawiły się w LGD. Burmistrz zadeklarował gotowość do skorzystania z takich środków, jeśli się pojawią. Pan Straszyński określił, że było to spotkanie „bardzo otwarte i podsumowujące pewne rzeczy, które dzieją się już od wielu lat”.
Radny Gremplewski wyraził natomiast zadowolenie z informacji o toczącym się postępowaniu dotyczącym parkingu na osiedlu oraz o tym, że Burmistrz ”trzyma rękę na pulsie”, bo to ważna dla mieszkańców sprawa.
Radny Pułaczewski wystąpił z prośbą o wspomniany przez Burmistrza wyrok NSA wraz z uzasadnieniem. Burmistrz oświadczył, że takiego wyroku jeszcze nie posiada, „nasi mecenasi złożyli pismo o wyrok z uzasadnieniem”, ale jeśli on już będzie – to nie widzi problemu, by radni mogli się z nim zapoznać.
Radny Tomasik podziękował za wykonanie dachu na ratuszu, inwestycji bardzo potrzebnej,  która „cieszy oko, bez wątpienia”.  Z uwagi na to, że kończy się termin składania wniosków na stypendia dla sportowców- radny zapytał o aktualny stan wpływu wniosków i sposób ich rozpatrywania. Burmistrz odpowiedział, że „jakieś wnioski już wpłynęły”, a wypłata nastąpi na pewno w tym roku.
Radny Orent zapytał o zaawansowanie prac związanych z odcinkiem  ścieżki do Suchatówki. Pan Straszyński przyznał, że ten odcinek wzbudza zapewne zainteresowanie i cierpliwość, co niektórych się kończy. Wczoraj Burmistrz rozmawiał z projektantami, którzy zapewniają, że w ciągu 2 tygodni zostanie złożony zostanie wniosek o pozwolenie na budowę do Starostwa, a następnie będzie można przystąpić do realizacji zadania.
Radny Bożko wystąpił z podziękowaniami za „wyregulowanie projektu” –„Niebo pod Astrobazami” po licznych spotkaniach. Radny przyznał, że jest 2 miesiące opóźnienia i wyraził nadzieję, że teraz to wszystko będzie tak, jak powinno. Burmistrz oświadczył, że z uwagi na powstanie SP Nr 2 odbyło się spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim i decyzją instytucji zarządzającej –wszystkie lekcje związane z ASTRO-Bazą będą w tej Szkole, natomiast lekcje informatyki, matematyki i innych, związanych z wyposażeniem sali w SP Nr 1 , będą w tej właśnie Szkole. Jutro nastąpi protokolarne przekazanie sprzętu przez dyrektorów, który następnie przekazany zostanie do UM.
Radny Pułaczewski przypomniał, że na posiedzeniu Komisji pytał o problem z zalaniem odcinka ścieżki rowerowej przy przejeździe i zapytał o termin interwencji PKP w tej sprawie. Burmistrz odpowiedział, że żaden termin nie jest znany, bo kontakt telefoniczny z PKP jest bardzo trudny, gdyż coraz więcej instytucji pracuje zdalnie. Zapewnił jednak, że czynione są starania, by przywrócić tam poprzedni stan, przed realizacją tego światłowodu. Jutro również podjęta będzie próba nawiązania kontaktu, który w ostatnim czasie z wieloma instytucjami jest mocno okrojony. 
Pan Pułaczewski nawiązał do rozmowy z Z-cą Burmistrza, którą kiedyś przeprowadził w sprawie chodnika po lewej stronie drogi przed przejazdem, w stronę Inowrocławia, o chodniku do przystanku w Wielowsi, na co podobno Zarządca drogi nie wyraża zgody. Pan Tomczyk obiecał ponowienie wystąpienia w tej sprawie i radny zapytał, czy rzeczywiście coś takiego miało miejsce i czy jest szansa, aby pomóc mieszkańcom w tym zakresie. Burmistrz oświadczył, że osobiście rozmawiał z Dyrektorem na ten temat, jak również na temat Michałowa, gdzie są również 2 przystanki i nie ma tam przejścia dla pieszych. Pan Dyrektor stwierdził, że na ten moment nie przewiduje żadnych rozwiązań w tym temacie, ponieważ twierdzi, że tam nie ma aż takiego ruchu. Burmistrz zapowiedział, że mimo to wystąpi w tej sprawie z pismem i takie pismo zostało wysłane, ale nie ma odpowiedzi.  O chodnik apelowali również mieszkańcy Wielowsi na spotkaniu, o którym Burmistrz wcześniej wspominał, by zrobić chociaż kładkę na przystanek, by nie musieli przeskakiwać przez rów. O tym również pan Straszyński rozmawiał z panem Dyrektorem. Uprzedzając pytanie radnego Gremplewskiego- Burmistrz powiedział, że pytał również  o chodnik na osiedlu wzdłuż działek. Odnośnie tego ostatniego odcinka nastąpiła pewna zmiana, ponieważ Gmina ma przygotować projekt takiego chodnika i jeśli będzie spełniał oczekiwania Generalnej Dyrekcji- „to jest szansa, że dostaniemy taką zgodę”.
Przewodniczący Rady przypomniał jeszcze o odcinku od Kanału Gniewkowskiego do stacji kontroli pojazdów, gdzie również jest miejsce z utrudnieniem przejścia dla pieszych.
Radny Gremplewski przyznał, że pan Straszyński rzeczywiście uprzedził jego pytanie o postęp w sprawie tego chodnika i wyraził nadzieje, że „za jakiś czas mieszkańcy ucieszą się z tego chodnika”.
Przewodnicy Rady zapytał, czy złożony został już wniosek do instytucji zarządzającej w sprawie kanalizacji ul.Kasprowicza. Pan Burmistrz przekazał, że nabór takich wniosków przewidziany jest do 27 listopada i taki wniosek, na środki dedykowane Gminie Gniewkowo w wysokości 2 mln zł  zostanie złożony. Obecnie trwają procedury związane z wydawaniem pozwoleń, w Starostwie, jak i w Urzędzie Wojewódzkim. Burmistrz wyraził nadzieję na bezpieczne doprowadzenie tych procedur do końca naboru wniosków.
Pan Krzysztofiak nawiązał do informacji o wniosku na środki na doposażenie sal przedmiotowych  i zapytał, czy dotyczy to wszystkich szkół i wielkość projektu. Pan Burmistrz oświadczył, że będzie to bardzo duży projekt, ale jeszcze tego „nie sczytał”, dlatego nie chciałby więcej mówić, będzie on składany w piątek do Urzędu Marszałkowskiego. Zobowiązał się do przedstawienia szczegółów na kolejnym spotkaniu.
Radny Gremplewski nawiązał ponownie do tematu chodnika przy działkach i upewnił się, czy wiąże się to z przejściem dla pieszych. Burmistrz powiedział, że nie, bo tam przejścia dla pieszych nie będzie na pewno, co wiadomo z wcześniejszych odpowiedzi. Tu bardziej chodzi o to, by mieszkańcy przechodzący przy ul.Działkowców, czy ul.Inowrocławską ( w stronę Torunia) mogli się poruszać tym chodnikiem, aż do ul.Działkowców po prawej stronie.  Pan Dyrektor uznał, że robienie 3 przejść dla pieszych oddalonych od siebie o 100 m spowoduje spowolnienie na DK 15. Ustalono więc, że chodzi o pas dla pieszych po drugiej stronie.
Nie było więcej pytań i Przewodniczący Rady zamknął dyskusję  zapowiadając głosowanie w sprawie przyjęcia informacji Burmistrza.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji  głosowało 14 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad.5 Informacja z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi oraz Przewodniczącemu Rady.

Przewodniczący Rady zaproponował, aby odstąpić od przedstawiania tych informacji, co nastąpiło już na posiedzeniu Komisji, a materiały dostępne są też na stronie BIP Urzędu. (informacje stanowią załącznik nr 6  i nr 7 do protokołu).
Po tym wystąpieniu Przewodniczący otworzył dyskusję dotyczącą pierwszej informacji, zaznaczając, że każda z informacji będzie potem głosowana oddzielnie.
Radni nie mieli uwag, co do sposobu procedowania tych informacji i nie było chętnych do zabrania głosu. Dyskusja została zamknięta i prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa  głosowało 14 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ta sama procedura powtórzona została z informacją z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady. Nie było chętnych do zabrania głosu w dyskusji, została ona zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia informacji.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu  głosowało 14 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad.6 Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2019/20920.

O przedstawienie informacji Przewodniczący Rady poprosił Kierownika SZEAS w Gniewkowie-panią Bogumiłę Pęczkowską, przy czym poinformował że została ona poprawiona na str. 46, gdzie błąd zauważył radny Bajerowski.  W swoim wystąpieniu pani Kierownik na początku odniosła się do tabeli wskazanej przez radnego Bajerowskiego „statystyka urodzeń w mieście” , gdzie błąd pojawił się w podsumowaniu, w kolumnie 3 powinno być 129 , natomiast w kolumnie „dzieci 6-letnie”- 131 osób. Następnie pani Pęczkowska omówiła przedłożoną informację (stanowi ona załącznik nr 10 do protokołu).
Po wystąpieniu pani Kierownik – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Stefański wskazał na str. 44 materiałów-„zestawienie inwestycji i remontów za rok szkolny” , na podsumowanie w kolumnie, które jego zdaniem winno być inne. Pani Kierownik przyznała, że należałoby doliczyć do podanej kwoty pozostałe remonty i zapowiedziała, że to szybko uczyni. Przewodniczący Rady ok. godziny 1650  ogłosił w związku z tym 5 minut przerwy. Po wznowieniu obrad pani Kierownik podała właściwą kwotę dla sumy środków wydatkowanych na remonty 189.180,86 zł.
Radny Orent oświadczył, że martwi go fakt, że w tabeli (str. 15) wśród wykazu uczniów kształcących się w różnych zawodach brakuje budowlańców. Radny zapytał, czy Szkoła w tym kierunku nie kształci, czy nie ma chętnych. Pani Pęczkowska odpowiedziała, że nie ma chętnych, ponieważ wykazane zawody to są te, które wybrane zostały przez uczniów.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu. Dyskusja została zamknięta i prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia informacji.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2019/20920 głosowało 14 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały
zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2020.

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu poprosił panią Skarbnik (projekt stanowi załącznik nr 12 do protokołu).
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wskazując na zapisy ze str. 53 materiałów (rozdz. 80101 – 73 tys. zł na wynagrodzenia) – radny Stefański  zapytał o okres, za jaki wyliczono podaną tam kwotę oszczędności i co ma w tej kwocie wiodące znaczenie. Na prośbę pani Skarbnik radny powtórzył pytanie z uwagi na problemy z połączeniem. Pani Kucharska oświadczyła, że są to oszczędności, jakie powstały od początku roku do chwili obecnej i wynikają głównie z tego, że w pewnym okresie czasu szkoły zostały zwolnione z opłacania składek ZUS (ustawa covidowa).
Z uwagi, że nie było więcej  chętnych do zabrania głosu- Przewodniczący zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2020.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXIX/190/2020  opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a przyjęta uchwała załącznik nr 14

Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Gminy Gniewkowo na lata 2021-2030”.
Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali projekt uchwały  i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji. Zaproponował odstąpienie od jego przedstawienia i otworzył od razu dyskusję.
Radny Stefański  zwrócił uwagę, że osoba sporządzająca strategię odniosła się do aktywności społecznej oceniając ją, jako niską. Radny przyznał, że może nie jest ona tak wysoka, ale analizowane były wybory prezydenckie, w czasie których Gmina  nie wyróżniała się na tle wyników w województwie, dlatego zdaniem pana Stefańskiego lepszym wskaźnikiem byłyby wybory samorządowe i to w większym przedziale czasowym (ileś kadencji). Wskazując na dane zawarte na str. 7 zwrócił uwagę na zapis mówiący o głębokim jeziorze w miejscowości Murzynko i powiedział, że raczej chodzi o Michałowo, bo w Murzynku nie kojarzy wielkiego, sztucznego zbiornika. Odnosząc się do treści na temat zabytków i stanowisk archeologicznych w Gminie określonych jako „nie należące do spektakularnych” – radny wskazał, że przecież jest grodzisko, mennica celtycka, pracownie bursztyniarskie, piramidy ziemne (opisane w „Wiedzy i Życie”). Dla porównania podał, że podczas pierwszych wykopalisk w Biskupinie znaleziono parę desek, a teraz robi się tam ogromne pieniądze. Dlatego stanowisko radnego w kwestii tego, czy te stanowiska są spektakularne, czy nie- jest odmienne. Zaznaczył, że nie oczekuje poprawki, ale w przyszłości można byłoby na to zwrócić uwagę.
Burmistrz zaznaczył, że tak jak powiedział już na Komisjach- jest to dokument otwarty, przy aktualizacji, uwagi radnego zostaną uwzględnione. Było wiele konsultacji społecznych i była możliwość omówienia tego dokumentu, poszukiwano osób, które mogłoby pomóc w tym, by uniknąć takich zwrotów i zdań.  Pan Straszyński zapewnił jeszcze raz, że przy najbliższej aktualizacji zostanie to wzięte pod uwagę i poprosił, aby ewentualnie o tym przypomnieć. Pan Stefański powiedział, że nie oczekuje teraz zmian, bo sam nie wszystko czyta, nie zawsze wszystko zauważa, a dokument jest rzeczywiście otwarty, ale z tym zwrotem ”nie należą do spektakularnych” się nie zgodzi, bo Gmina winna być z tego dumna i można byłoby to zmienić w  najbliższym czasie.
Nie zgłoszono więcej uwag w ramach otworzonej przez Przewodniczącego dyskusji, dlatego  została ona zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XXIX/191/2020 w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Gminy Gniewkowo na lata 2021-2030” w głosowaniu jawnym  opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała  została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 16.

Ad.9 Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady  zapytał, czy ktoś z radnych  chciałby przedstawić interpelację, zaznaczając jednocześnie, że winna być ona złożona na piśmie. Nikt z radnych nie  zadeklarował zamiaru wystąpienia z interpelacją i przystąpiono do kolejnego punktu obrad.

Ad.10 Wolne głosy i wnioski.

                                         Radny Gremplewski powiedział, że rozumie, iż z obiektywnych względów realizację remontu nawierzchni przy ul.Piasta przesunięto na rok przyszły, ale poprosił, by może uzupełnić tam ubytki, bo są dosyć głębokie i grożą uszkodzeniem wjeżdżających i parkujących tam pojazdów.
                                         Radny Gremplewski nawiązał też do adaptacji budynku po kotłowni na osiedlu i zapytał, czy prace prowadzone są bez opóźnień i budynek będzie oddany. Zaznaczył, że pyta o to w związku z parkingiem przed tym budynkiem, bo mieszkańcy nie wyobrażają sobie, by nie mogli z niego korzystać, ponieważ miejsca parkingowe są „na wagę złota” i liczą , że ich zdanie wzięte zostanie pod uwagę.
Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o wjazd do „Delikatesów”, to o ile pamięta, wysłane zostało zlecenie na naprawę, bo sam był na miejscu i widział stan tej nawierzchni. Pan Straszyński przypomniał, że mówił wcześniej iż był również na terenie remontowanego Klubu Seniora i rozmawiał z wykonawcą, który zapewnia o terminowym zakończeniu prac. Zgodnie z umową – inwestycja musi być rozliczona w tym roku. Odnosząc się do zagadnienia parkingu, Burmistrz przypomniał, iż tam kiedyś był skład węgla, a jak kotłownia przestała funkcjonować, zamieniono ten plac na miejsca parkingowe. Docelowe przeznaczenie tego terenu to jeszcze kwestia otwarta, na ustalenia jest jeszcze czas i zdaniem Burmistrza jeszcze nie raz prowadzone będą rozmowy.
                                     Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy inwestycja – budowa ścieżki rowerowej Kaczkowo-Gniewkowo ma termin wykonania do końca roku. Pan Burmistrz odpowiedział, iż „w 60%”.
                                     Pani Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz oświadczyła, iż chciałaby wyrazić swoje zaniepokojenie tematem związanym ze składem Rady Nadzorczej Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”.  Wskazując na jednego z członków tej Rady- pana Karola Marię Wojtasika wyraziła zaniepokojenie postawą tego pana, jego światopoglądem i spojrzeniem na pewne sprawy dotyczące kobiet. Zaznaczyła, że mówi to jako mieszkanka Gniewkowa, bo śledziła często poczynania tego pana i jego wypowiedzi np. „jeśli kobieta jest w ciąży ma zaburzony światopogląd, zaburzone myślenie i postrzeganie rzeczywistości”. Radna podkreśliła, iż nie wnika w kompetencje tego pana, bo prawdopodobnie je posiada, ma skończone studia podyplomowe uprawniające go do zasiadania w Radzie Nadzorczej (mimo, że jest technikiem dentystycznym). Zaznaczyła również, że nie będzie cytowała więcej jego wypowiedzi, a są one niegrzeczne, żenujące, wręcz wulgarne i prymitywne, za co ten pan usunięty został ze struktur toruńskiego PiS-u (nie uzyskał też poparcia w wyborach do Rady Miasta Torunia). Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zastanawia się, czy jest to właściwa osoba do składu Rady Nadzorczej. Poprosiła Burmistrza, aby przyjrzał się temu, by ten członek się tak nie  wypowiadał, by uważał na to, co mówi, by się to nie powtórzyło. Stwierdziła, że jest to wstyd, że taka osoba, która za swoje słowa usunięta została z partii, w której działała i „miała naprawdę wysokie notowania” została usunięta i nie została obdarzona zaufaniem w wyborach do Rady Miasta Torunia. Może to mieć wpływ na postrzeganie członków tej Rady Nadzorczej, w której pozostali członkowie to radcy prawni. Jeden z nich jest mieszkańcem Gniewkowa, znana postać- pan Jarosław Ruciński. Znany jest również pan Gorczyca, jako współpracownik Gminy, pana Burmistrza. Pan Wojtasik, to natomiast zdaniem radnej- „kontrowersyjna osoba”.
Burmistrz oświadczył, że ciężko mu oceniać poczynania ludzi, ich zachowania w życiu prywatnym. Zobowiązał się jednak, że na prośbę radnej zainteresuje się tymi wpisami, bo nie miał takiej wiedzy.
                                      Radny Tomasik zgłosił, że ma kilka kwestii , w tym pytania od mieszkańców. Pan G.B. zapytał o szersze informacje na temat Covidu, ale zdaniem radnego przekazane przez pana Burmistrza dane w sprawozdaniu międzysesyjnym  są w tym zakresie wystarczające.
                                      Radny Tomasik zapytał  o zakończenie prac w Przedszkolu, czy jest tam może „jakieś światełko w tunelu, bo ta inwestycja trwa i trwa” oraz o funkcjonowanie podległych placówek, czy nie ma żadnych problemów zdrowotnych, braków kadrowych. 
Pan Tomasik zapytał też o ilość projektów w ramach budżetu obywatelskiego.

Odpowiadając, Burmistrz rozpoczął od ostatniego pytania i przekazał, że w ramach naboru wniosków zgłoszono 4 projekty z terenu miasta i 4 projekty na tereny wiejskie. Na pytanie o podlegle jednostki- pan Straszyński zapewnił, iż jest w kontakcie z ich kierownikami i na tą chwilę nie ma żadnych informacji o „niepokojących rzeczach, jeżeli chodzi o stan zdrowia”.  Termin oddania Przedszkola do użytkowania- to 15.12.2020 r. i nie jest on zachwiany. Burmistrz był tam razem z inspektorem nadzoru budowlanego i rozmawiał o realizacji z wykonawcą, o wykonaniu prac dodatkowych, by  nie było wielkiej różnicy pomiędzy starszą częścią placówki, aby była to „jednolita bryła, nie tylko na zewnątrz, ale i w środku”.
                                    Radny Stefański oświadczył, że obserwuje rewitalizację remizy w Szadłowicach i pochwalił wykonanie tych prac, ich tempo - żartując, że gdyby były w tym roku środki na budowę świetlicy, to do grudnia ta firma „by to myknęła”. Radny przypomniał o kwocie 200 tys. zł , jaką Kółko Rolnicze przeznaczyło na tą świetlicę oraz o tym, że mieszkańcy oczekują tego obiektu, ale takiego „z prawdziwego zdarzenia”, który będzie służył przez wiele następnych lat i „fajnie byłoby”, gdyby powstał on jak najszybciej.
Burmistrz powiedział, że „fajnie będzie” i rozmawiał też na ten temat z tym wykonawcą, ale wspominana  inwestycja musi być przygotowana zgodnie z procedurą wynikającą z ustawy o zamówieniach publicznych. Przypomniał, że na poprzednich sesjach mówił o planach na rok 2021 w tym zakresie i z Prezesem KR umówiony jest na początek stycznia na podpisanie porozumienia w kwestii przekazania tych środków  (200 tys. zł). W WPF zabezpieczony jest natomiast wkład Gminy na to zadanie i będzie ono realizowane w roku 2021.
Radny Stefański powiedział, że dla niego „oczywistą oczywistością jest kwestia zamówień publicznych”, dlatego nie oczekiwał tych wyjaśnień i myśli, że radni to zrozumieli, iż był to żart, taka „pozytywna kryptoreklama- lokowanie produktu, jak to się teraz ładnie nazywa”. Tą inwestycję obserwuje z racji sąsiedztwa, również ją dokumentuje, bo to wydarzenie historyczne i jest pod wielkim wrażeniem prowadzonych przez wykonawcę prac. To był głos pochwały i radny cieszy się, że ta świetlica będzie uwzględniona w najbliższym czasie i będzie to obiekt wielkością adekwatny do świetlic, jakie powstały w Gminie poprzednio.
                                      Radny Orent przypomniał, że na posiedzeniu Komisji mówił  już „o wywrotce kamienia”  przy posesji pana Sz. Radny wskazał też na przystanek  przy skręcie na Zajezierze, gdzie brakuje wiaty dla dzieci.
Burmistrz zapewnił, że „te sprawy zostały zapisane, ten przystanek również weźmiemy pod uwagę i się tym zajmiemy”.
                                     Pan Burmistrz wystąpił  z podziękowaniami za kolejną akcję poboru krwi, która miała miejsce w ostatnią niedzielę w Kijewie. Szczególne podziękowania Burmistrz skierował do radnego Gołasia i OSP w Kijewie za zorganizowanie „tego wszystkiego”. Pan Straszyński wyraził dumę z mieszkańców, którzy tak reagują na apel dedykowany konkretnej osobie, zwłaszcza w tym trudnym czasie, bo mimo epidemii zarejestrowało się 70 osób i zebrano 24 litry krwi, a to bardzo piękny wynik.  W województwie kujawsko-pomorskim krwiodawcy z Gminy zajmują III miejsce, a w roku poprzednim było to miejsce II. To bardzo cieszy i jeszcze bardziej nakłania do poszerzania grona krwiodawców, do czego bardzo zachęca, gdyż „tego cennego płynu nigdzie nie kupimy, a możemy uratować życie osobom, które tego potrzebują”.

                                      Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna- XXX sesja zaplanowana jest wstępnie na połowę listopada 2020 r.- ok. 12 listopada i zgodnie z planem pracy Rady jej tematem będzie:

1. Ustalenie stawek podatkowych i opłat na rok 2021.

2.Informacja na temat realizacji zadań związanych z gospodarką odpadami na terenie Gminy Gniewkowo za 2019 rok.

.

Ad.11  Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej.

Wobec wyczerpania się porządku obrad - o godz. 1730  Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XXIX obrad dziękując radnym za udział i życzył miłego popołudnia.

                                                                                                                                                                   

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 listopada 2020 14:09
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 249
17 grudnia 2020 13:55 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
03 listopada 2020 14:17 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 listopada 2020 14:16 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [imgy03135348.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)