Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr XLIII/2021 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 27 października 2021 r.

Protokół  został przyjęty przez Radę Miejską w dniu 17 listopada 2021 r.


Protokół Nr XLIII/2021
 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 27 października 2021 r.  – zdalnie na platformie Microsoft Teams

 
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.                                          Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
                                          Działając na podstawie art. 15 zzx ust.  1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020r. poz. 374 ze zm.) w zw. z art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie  gminnym  (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372)- Przewodniczący Rady po sprawdzeniu obecności radnych- ok. godz. 1600  dokonał otwarcia XLIII sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że  zalogowanych na platformie jest 15  radnych,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                         Przewodniczący powitał wszystkich „zdalnych” uczestników sesji on-line - radnych, Burmistrza wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, obsługę informatyczną(lista stanowi załącznik nr 2 do protokołu)  oraz mieszkańców Gminy obserwujących transmisję obrad.
Prowadzący obrady oświadczył, że  podobnie, jak poprzednio-radni nie będą głosowali elektroniczne, a imiennie.

Przed przystąpieniem do kolejnego punktu obrad Przewodniczący Rady poprosił o minutę ciszy i uczczenie w ten sposób pamięci śp. Kazimierza Gremplewskiego- radnego kadencji 1998-2002.

 Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Kolejno, prowadzący obrady zaproponował odstąpienie od czytania porządku obrad, który radni otrzymali, do której to propozycji nikt nie wniósł zastrzeżeń.

Proponowany porządek obrad: 

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu  XLII  sesji.
  4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
    -dyskusja,
    -przyjęcie informacji.
  5. Informacja z analizy oświadczeń majątkowych za rok 2020 złożonych Przewodniczącemu Rady oraz Burmistrzowi Gniewkowa:
    -dyskusja,
    -przyjęcie sprawozdania.
  6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082):
    -dyskusja,
    -przyjęcie sprawozdania.
  7. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany uchwały nr XXIII/157/2020 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 21 maja 2020 roku w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu:
    –przedstawienie projektu uchwały:
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  8. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na 2021 rok:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -głosowanie nad projektem uchwały.
  9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/202/2020 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2021-2034:
    - przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    -głosowanie nad projektem uchwały.
  10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gniewkowo:
    -przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród sportowych za osiągnięte wyniki sportowe:
    -przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  12. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Gniewkowo:
    -przedstawienie projektu uchwały,
    -dyskusja,
    - głosowanie nad projektem uchwały.
  13. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
  14. Wolne głosy, zapytania i  wnioski.
  15. Zamknięcie  obrad sesji.

Nie było uwag do porządku obrad i następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie jego przyjęcia. W głosowaniu jawnym, imiennym -za przyjęciem  porządku obrad opowiedziało się 15 radnych, a odręczny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad: j.w.

Ad.3 Przyjęcie protokołu XLII sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z  XLII sesji, która odbyła się w dniu  29 września 2021 r.  był wyłożony  w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi zastrzeżenia do tego protokołu. Nie było żadnych uwag i prowadzący obrady poprosił o przegłosowanie przyjęcie protokołu z XLII sesji.
Kolejno, przeprowadzono głosowanie -wyczytując radnych z imienia i nazwiska Przewodniczący Rady prosił ich kolejno o oddanie głosu. Podsumowując wynik głosowania podał, że udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za przyjęciem protokołu i tym samym protokół  został przyjęty.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad.4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

                               Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza o przedstawienie informacji.
Pan Burmistrz rozpoczął swoje wystąpienie od informacji o zakończeniu spisu ludności w wyniku którego spisano 104, 74%  mieszkańców (stan spisu na dzień 31 marca) za co im podziękował. Nawiązał przy tym do poprzedniego spisu- spisu rolnego, w wyniku którego również wszystkie gospodarstwa się spisały.
Pan Burmistrz poruszył też temat IV fali epidemii, bo że z taką mamy czym świadczy wynik ponad 8 tys.  zakażeń, a jego zdaniem będzie jeszcze więcej, dlatego  w ramach odpowiedzialności społecznej zaapelował o to, aby osoby które się nie zaszczepiły- przekonały się do tego, by sytuacja w Gminie nie była tak napięta, jak w zeszłym roku.  Ze szczepień można skorzystać w najbliższy piątek  tj.  29.10.2021 r. o godz. 15:30 – 19:00. Urząd zorganizował już kilka takich akcji i wynik tego to ok. 500 osób zaszczepionych i jest to bardzo ważne. Pan Burmistrz powiedział też o obowiązku noszenia maseczek w pomieszczeniach zamkniętych i poprosił, aby nie lekceważyć sobie tego, bo to się może źle skończyć dla osób, które się nie zaszczepiły.
W okresie międzysesyjnym istotnym elementem działań Burmistrza były spotkania związane m.in.   z inwestycjami.  Przekazał informację o spotkaniu z przedstawicielami Gminy Rojewo, z którymi ustalany był kolejny Bieg Rodziny Milewskich, jaki odbędzie się dnia 7 listopada 2021 r.  na trasie Rojewo-Gniewkowo. Pan Burmistrz zaprosił wszystkich na ten bieg  i na podsumowanie Grand Prix województwa kujawsko-pomorskiego. 
Pan Burmistrz spotkał się również z uczestnikami programu rewitalizacyjnego  obszaru wiejskiego Szadłowic, którzy brali udział w tym programie i którzy w większości już pracują, a parę osób poszukuje pracy. Burmistrz wyraził nadzieję, że  cała ta grupa będzie mogła tą pracę podjąć.  Podziękował z tego miejsca pracownikom MGOPS oraz pani Izie Polak za przygotowanie tego programu.
Burmistrz spotkał się również ze „społecznością mam z Więcławic”, co było też niesamowitym wydarzeniem.  Panie przyjechały się przedstawić, przedstawić program, jaki chciałyby wdrażać  w Sołectwie, by pokazać, co można zrobić dla swoich dzieci. Jest to fajna inicjatywa oddolna, obejmująca również współpracę międzysołecką. Pan Straszyński wyraził opinię, iż jest to chyba najlepszy sposób na integrację społeczną i zapewnił o gotowości wsparcia przez Urząd tego typu działań.
Pan Burmistrz przekazał, że spotkał się ze wszystkimi dyrektorami jednostek oświatowych z terenu Gminy w celu złożenia życzeń z okazji DEN. Była to również okazja do omówienia spraw bieżących.
Pan Burmistrz brał udział w uroczystościach nadania imienia SP Nr 2 w Gniewkowie doktora Jana Dreckiego i podziękował wszystkim, którzy przygotowywali tą piękną uroczystość.  Podkreślił też wagę wyboru takiego patrona Szkoły.
Z Dyrektorem Bączkowskim z ENEI pan Burmistrz rozmawiał o funkcjonowaniu oświetlenia ulicznego, o tym, że te lampy nie do końca świecą tak, jak powinny, że remonty nie zawsze są satysfakcjonujące. Pan Dyrektor jeszcze raz podkreślił fakt pandemii i problemów kadrowych firmy podwykonawczej, z którą również się spotkano. Rozmawiano o poprawie tych wszystkich rzeczy, dlatego Burmistrz wyraził nadzieję, że sytuacja ulegnie poprawie teraz, kiedy jest szybciej ciemno.  Omawiano też projekt doświetlenia przejść dla pieszych, jaki złożono w Urzędzie Wojewódzkim. Będzie on realizowany do końca kwietnia 2022 r. – 10 projektów, 14 miejsc do doświetlenia. 
Burmistrz odbył comiesięczne spotkanie z sołtysami- tym razem w Godziębie i podziękował panu Górce za jego zorganizowanie.
Na zaproszenie pani Starosty- pan Burmistrz brał udział w konwencie starostów, który odbył się w Wierzbiczanach.  Tematem była perspektywa finansowa 2021-2030+, którą przedstawiał pan Marszałek Całbecki oraz przygotowanie szpitali do IV fali. Zwrócono uwagę na konieczność zmiany finansowania w szpitalach osób zajmujących się chorymi. Była tam też mowa o wydatkach bieżących samorządów w roku 2022 i tu już „nie było tak różowo”, bo wszystkie samorządy obawiają się zmiany systemu podatkowego, zmniejszenia wpływów do ich budżetów.
Na terenie Gminy odbyły się zbiórki krwi – 59 osób się zarejestrowało, a 54 – oddało krew, za co pan Burmistrz podziękował tym osobom, dodatkowo w Kijewie krew oddało 29 osób (30 l i 16 l). Szczególne uznania pan Straszyński skierował do radnego Grzegorza Gołasia, który koordynował akcję w Kijewie i nawet przekazał upominki dla dawców. Burmistrz podziękował też, radnemu za wsparcie SP Nr 2 w Gniewkowie w jabłka w czasie zawodów sportowych.
Pan Burmistrz odbył też wiele spotkań z kierownikami jednostek organizacyjnych poświęconych przyszłorocznemu budżetowi. Indywidualnie spotykał się z mieszkańcami, sołtysami oraz radnymi.
W  dniu 9 listopada 2021 r. na sali gimnastyczne SP Nr 2 w Gniewkowie uczniowie kl. IV i V szkół podstawowych z terenu Gminy wezmą udział w evencie w ramach programu rozwoju edukacji ekologicznej „Eco aktywni” – Fundacji Aktywnego Rozwoju Skowrońska-Fularczyk-Malinowski. Projekt związany jest z popularyzacją recyklingu i Burmistrz wyraził nadzieję, że dzieciom będzie się to podobało.
Pan Burmistrz poinformował, że od 21.10.2021 r. na terenie Gminy prowadzone są  kontrole z zakresu przestrzegania zasad ochrony środowiska zgodnie z art. 379 ustawy z dnia 27.04.2001 r. – prawo ochrony środowiska.
Pan Burmistrz przypomniał o funkcjonowaniu w UM gminnego punktu konsultacyjno-informacyjnego programu „Czyste Powietrze” i zachęcił do korzystania z niego.
W dniu 05.11.2021 r.  nastąpi odbiór prac remontowych ASTROBAZY  z pracownikami Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.
Pan Burmistrz przekazał, że w dniach 28-30.09.2021 r. odbyły się konsultacje społeczne na temat budowy placu zabaw na osiedlu Dreckiego w Gniewkowie.
W dniu 06.10.2021 r. odebrany został parking w Ostrowie w ramach budżetu obywatelskiego (kwota zadania 65 tys. zł). 
Ogłoszony został przetarg na odbiór i zagospodarowanie śmieci, którego rozstrzygnięcie przypada na dzień 08.11.2021 r. 
Złożone zostało zapytanie ofertowe na remont dachu na świetlicy w Kleparach. Jest rozstrzygnięcie, ale w zmianach do budżetu proponuje się kwotę 25 tys. zł  niezbędną do przeprowadzenia tego zadania. 
W Suchatówce przekazana została natomiast droga nad torami do realizacji firmie INDROG (wartość 730 tys. zł), która ma być wykonana jeszcze w tym roku.
Ogłoszono 2 przetargi: kolejny na teatr letni i na zagospodarowania terenu przy Klubie Seniora. Z uwagi na wysokie ceny- te 2 przetargi zostały anulowane, ale na początku listopada na teatr letni ogłoszony zostanie kolejny przetarg (700 tys. zł). W tym roku ogłoszony będzie również kolejny przetarg na teren przy Klubie Seniora (200 tys. zł, w tym 100 tys. zł z WFOŚ).
Pan Burmistrz poinformował też o odbiorze ulicy Kwiatowej (koszt inwestycji ponad 1,5 mln zł).
Przekazano teren w celu wykonania zadaszenia trybun na stadionie UNII Gniewkowo, kwota tego zadania to 436 tys. zł i zostanie ono wykonane w tym roku.
W dniu jutrzejszym w Urzędzie Marszałkowskim  złożony zostanie wniosek do  PROW na remont świetlicy w Wielowsi (kwota zadania to 1 mln  zł , dofinansowanie 500 tys. zł). Do Ministerstwa Dziedzictwa Narodowego, Kultury i Sportu składany będzie natomiast wniosek na remont Ratusza w Gniewkowie na kwotę 3 mln zł.
Pan Straszyński poinformował także o otrzymanych dotacjach: z Ministerstwa Sprawiedliwości  100 tys. zł na doposażenie samochodu OSP w Gniewkowie, też 25 tys. zł na doposażenie jednostki  w Murzynku. Gmina otrzymała także 5 mln zł na budowę kompleksu basenowego w Parku Wolności w Gniewkowie. Pan Straszyński zaznaczył, że cieszy się bardzo z tej dotacji i pogratulował mieszkańcom, że ta inwestycja będzie robiona.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
                                              Radny Otremba nawiązał do informacji na temat dotacji w wysokości 5 mln zł, jaką otrzymała Gmina i zapytał „dlaczego tak mało?”.  Radny stwierdził, że  jest to „szary koniec”  i zapytał o powód, dla którego jest to związane z Parkiem, a nie np. z drogami, czy może tylko tego dotyczył wniosek. Burmistrz wyjaśnił, że składane były 3 projekty: pierwszy, najważniejszy wiązał się z budową dróg i opiewał na 60 mln zł, drugi- z rozbudową sieci wodociągowych i kanalizacyjnych (do limitu tj. do 30 mln zł) i trzeci- dotyczył budowy kompleksu basenowego w Parku Wolności.  Z uwagi na fakt, iż projektów nie można było dzielić- Gmina otrzymała dofinansowanie na ten trzeci projekt. Już niedługo ogłoszony będzie kolejny konkurs z tych środków w tym roku, a w roku przyszłym- kolejne trzy. Docelowo Rząd zamierza przekazać samorządom 100 mld zł. Burmistrz wyraził opinię, że skoro w tym rozdaniu Gmina otrzymała środki na to zadanie, to w kolejnych rozdaniach liczyć może na pozostałe cele.  Pan Otremba zapytał, czy to oznacza, że te wnioski trzeba będzie powielać, czy będą brane przy kolejnych konkursach.  Pan Straszyński wyjaśnił, że każdy konkurs się zaczyna i kończy- ten akurat się zakończył. Zostały wytypowane zdania do realizacji i teraz będzie nowy konkurs. Jeśli teraz na te drogi Gmina nie otrzymała środków- to będzie mogła o nie aplikować później. Burmistrz zaznaczył, że nie jemu oceniać decyzję Ministerstwa i raczej należałoby się cieszyć z tego dofinansowania, jakie otrzymano.
                                   Radny Stefański powiedział, że pan Otremba trochę ubiegł go z pytaniem, ale rozwijając je stwierdził, że gremium, które rozpatrywało nasze wnioski zapewne kierowało się jakimś kluczem. W matematycznych wyliczeniach radny stosuje często metodę na tzw. krzyż, zgodnie z którą, jak było 20 mld zł - to otrzymaliśmy 5 mln zł, to jak będzie 100 mld zł- to otrzymamy 25 mln zł i oby się to jednak nie sprawdziło, by to dofinansowani było wyższe. Pan Stefański zapytał, czy w ramach wniosku o 60 mln zł na drogi była również droga do Więcławic, czy przy kolejnym konkursie to będą te same drogi,  wodociągi i kanalizacje, czy inne, a jeśli tak, to jakie.  Pan Burmistrz odpowiedział, iż nie wie, jak to będzie przy kolejnym wniosku, bo na razie nie ma procedur. Jak pojawi się regulamin konkursu, będziemy się zastanawiać i trudno jest się teraz do czegokolwiek zobowiązywać.  Radny zauważył, że pan Straszyński użył liczby mnogiej  i zapytał, czy oznacza to, iż radni będą uczestniczyć w procesie decyzyjnym, a nie tak, jak było teraz, że  radni dowiedzieli się o złożeniu wniosku. Burmistrz  stwierdził, że nie jest to możliwe, bo radnych jest 15 i do tego 24 sołtysów, więc raczej nic nie udałoby się w ten sposób ustalić. To Urząd składa wniosek do Ministerstwa.
Pan Stefański zapytał o budynek w Skalmierowicach, w którym zlokalizowana jest świetlica (niszczeją tam zakupione sprzęty, meble) i zapytał, czy jest plan B, gdyby okazało się, iż zostanie on przeznaczony do rozbiórki.  Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o ten budynek, jak również ten przy ul.Pająkowskiego w Gniewkowie- wpłynęła decyzja, „nikt nie straci mieszkania, nie ma tutaj w decyzji nakazu eksmisji i tutaj są nakazy, które powinniśmy przeprowadzić w tych budynkach i teraz procedujemy ten etap z Przedsiębiorstwem Komunalnym „Gniewkowo”, z naszymi osobami z działu inwestycyjnego”.  Dodał, że  teraz to będzie realizowane i pan Sołtys otrzyma instrukcję co trzeba wykonać, jak już wszystko będzie gotowe, co trzeba zrobić, aby te meble i sprzęty do świetlicy wprowadzić.  Pan Stefański zapytał, czy to oznacza remonty tych budynków, a pan Burmistrz odpowiedział, iż „mamy pewne nakazy, które tutaj na nas teraz spoczywają, czy to można nazwać remontem- bardziej bym nazwał to inwestycją, niż remontem, bo są to duże koszty, które nas czekają, aby doprowadzić te budynki do tego stanu zadowolenia, aby pan inspektor nadzoru budowlanego nie miał do tych budynków zastrzeżeń”.
                                       Radny Gołaś podziękował za miłe słowa pod swoim adresem. Kolejno  zaznaczył, że koledzy wyprzedzili go jeśli chodzi o „gorący temat”, jakim jest „Polski Ład” i zapytał, czy oprócz tej kwoty 5 mln zł  będą jeszcze środki z  rewitalizacji, czy może ta pula zostanie o to pomniejszona.  Pan Burmistrz wyjaśnił, że chodzi tu raczej o „znaczone pieniądze”, jeśli chodzi  kompleks basenowy w Parku.  Po przetargu okaże się jak wyglądać będzie rozliczenie, czy coś jeszcze zostanie z puli, jaka jest dzisiaj na to przeznaczona.  Ustalono, że ostatecznie może to oznaczać pewne pomniejszenie tej puli.  Pan Gołaś zapytał, czy oprócz środków na drogi z „Polskiego Ładu” istniał będzie nadal Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych. Pan Straszyński zapewnił, że ten Fundusz cały czas istnieje „i jedno z drugim się nie wyklucza”, przy czym gminy które otrzymały środki z „Polskiego Ładu” nie będą składały wniosków do Rządowego Funduszu.  Radny Gołaś zapytał, czy Gmina przeprowadziła już jakieś obliczenia środków, jakie utraci po wprowadzeniu przez Rząd od stycznia nowych podatków. Pan Burmistrz odpowiedział, że na tą chwilę są to dane statystyczne- budżet Gminy straci na tym ok. 2 mln zł.
                                   Radny Chrzanowski nawiązał do placu zabaw przy ul. Dreckiego i zapytał, czy szykuje się jakiś konkurs na dofinansowanie, że odbyły się te konsultacje społeczne i kiedy będzie to realizowane.  Pan Burmistrz przypomniał, że mówił o tym, że złożony został na to wniosek do LGD i oczekuje się na ocenę. Wniosek oceniony będzie w grudniu.
                                   Radny Gremplewski również stwierdził, że pan Otremba uprzedził go z pytaniem  o to, czy całe  otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na baseny i okazuje się, że tak.  Przypomniał, że na poprzedniej sesji pytał o te baseny i otrzymał jednozdaniową odpowiedź, która zapewne wynika z tego, iż nie został do końca zrozumiany.  Zapowiedział, że pozwoli sobie to pytane zadać jeszcze raz w trybie dostępu do informacji publicznej i wtedy rozwiązane zostaną jego wszelkie wątpliwości. Radny oświadczył, iż pozyskał z biura Rady fragment protokołu poprzedniej sesji, kiedy pytał, czy znany jest koszt tego przedsięwzięcia i interesowała go  ewentualna analiza kosztów, a otrzymał odpowiedź, że to będzie 3.500 zł. Pan Gremplewski powiedział, iż domyśla się nawet, skąd te wyliczenia, ale to nie są całe koszty, dlatego radny wystąpi o pełniejszą informację, bo ta go nie satysfakcjonuje. Pan Burmistrz poprosił o sprecyzowanie zapytania i wówczas ustosunkuje się do tego. Radny zwrócił uwagę, że w protokole było to dość jasno określone, ale jeśli ktoś go nie zrozumiał– to wystąpienie na piśmie będzie zapewne bardziej czytelne.
                            Radny Orent nawiązał do tematu placu zabaw w Gniewkowie i zapytał, czy będzie jakieś dofinansowanie do placów zabaw po wioskach. Burmistrz odpowiedział, iż oczekuje się na nową perspektywę finansowania 2021-2030+  z Urzędu Marszałkowskiego i PROW na pewno będzie przewidywał takie konkursy, a wówczas Gmina na pewno  będzie do nich przystępować.
Pan Orent zapytał też o lampy w ramach budżetu obywatelskiego, czy stanęły już lampy w Kijewie, ewentualnie kiedy można się ich spodziewać. Pan Burmistrz zapewnił, że jeśli chodzi o lampy- budżet obywatelski jest w trakcie realizacji.
                          W nawiązaniu do informacji o remoncie świetlicy w Wielowsi- radny Otremba poruszył kwestię remontów pozostałych świetlic wiejskich, czy one może „nie łapią się do projektu”.  Pan Burmistrz przekazał, że obiekt w Wielowsi mógł być zgłoszony do PROW, a inne niestety– nie. Radny zapytał, „a dlaczego tylko ta”.  Burmistrz zaprosił pana Otrembę do Urzędu i wówczas pokaże mu regulamin konkursu, aby teraz nie rozwijać tego na sesji.
                         Radny Gremplewski powrócił do tematu Parku i kompleksów basenowych, gdzie ostatnia wichura poczyniła kolejne spustoszenia, jeśli chodzi o otaczające ten teren płoty. Poprzewracały się dalsze drzewa i radny zasugerował, aby zwrócić się do wykonawcy, aby zabezpieczyć ten teren kolejny raz. Ten drzewostan jest aktualnie osłabiony i może tam dojść do tragedii, dlatego taka prośba o naprawę tego ogrodzenia. Pan Straszyński  zapewnił, że od razu po wichurze wykonawca otrzymał taką informację, aby to wszystko poprawić i zabezpieczyć.  Ze wstępnych informacji od wykonawcy- ma to być zrobione do końca tygodnia. Burmistrz zapewnił, że wszystkim zależy, aby to miejsce było zabezpieczone, choć to cały czas jest plac budowy i nie wolno tam wchodzić, a jeśli ktoś to robi- to na własną odpowiedzialność. Radny Gremplewski przyznał, iż jest to oczywiste, iż osoby postronne nie powinny tam przebywać, jednak życie ludzkie jest wartością nadrzędną, dlatego warto o tym pamiętać. Skoro jednak zostało to już zgłoszone- to pan Gremplewski dziękuje za tą reakcję. Pan Burmistrz powiedział, że na takie rzeczy „staramy się reagować” i oczywistą sprawą jest bezpieczeństwo obszarów inwestycyjnych. Do mieszkańców zaapelował natomiast o cierpliwość i rozsądek w tym zakresie, bo wszystkim wykonawcom, którzy realizują różne zadania na terenie Gminy zależy na tym, aby  prace wykonane były sprawnie i terminowo.
                         Przewodniczący Rady nawiązał do nowych konkursów w ramach wsparcia rządowego i zapytał, czy wiadomo na jaki procent dofinansowania będzie, bo na drogi było chyba do 95%. Pan Burmistrz przyznał, że „na drogi było 95%,  90 i 85,  jak będzie wyglądała druga transza redystrybucji środków – to zobaczymy w regulaminie”. Nie ma konkursu, ani regulaminu i wytycznych, dlatego nie chciałby się w tym zakresie wypowiadać. Wyraził jednak osobistą opinię, że to dofinansowanie pozostanie na tak wysokim poziomie.
                         Radny Pułaczewski przekazał techniczną uwagę radnego powiatowego- pana Leszka Sienkiewicza, iż nie otrzymał linku umożliwiającego udział w sesji mimo, że taki akces zgłosił. Radny poprosił, aby to może jeszcze sprawdzić i jeśli byłaby taka możliwość- przesłania tego w trakcie obrad. Przewodniczący Rady przekazał, że z otrzymanej informacji wie, że taki link był wysłany i nie było informacji  zwrotnej, że on nie dotarł. Oprócz pana Sienkiewicza o dostęp do platformy w tym samym czasie wystąpiła jeszcze jedna osoba- ona potwierdziła otrzymanie zaproszenia i dziś jest dostępna. Przewodniczący zobowiązał się jednak do podjęcia działań, aby to jeszcze wyjaśnić i przypomniał, że w MGOKSiR jest czynny punkt, z którego można ewentualnie w takiej sytuacji skorzystać.
                         Radny Stefański oświadczył, że nie ma pytania, ale wniosek, aby jednak spotkać się z sołtysami, radnymi i omówić kwestię „tych kolejnych inwestycji, bo to nie Urząd składa wnioski, składa Gmina Gniewkowo- samorząd. Urząd takie wnioski może  zawieźć i technicznie dostarczyć, ale decyzyjność pozostaje po stronie samorządu, czy Rady i włączmy w to również jednostki pomocnicze, czyli sołtysów”.
Nie było więcej pytań i Przewodniczący Rady zamknął dyskusję  zapowiadając głosowanie w sprawie przyjęcia informacji Burmistrza.
Podsumowując wynik głosowania Przewodniczący Rady podał, że za przyjęciem informacji  głosowało 15 uczestniczących w sesji radnych.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad.5 Informacja z analizy oświadczeń majątkowych za rok 2020 złożonych Przewodniczącemu Rady oraz Burmistrzowi Gniewkowa.

Przewodniczący Rady oświadczył, że informacje te zostały przedstawione i omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji i są  dostępnie w BIP, dlatego zaproponował odstąpienie od ich przedstawienia i przystąpienie od razu do ich przyjmowania oddzielnie. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał o ewentualne uwagi do informacji.
Do informacji nie było pytań, dyskusja została zamknięta i prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie jej przyjęcia.
Jako pierwsze głosowane było przyjęcie informacji z analizy oświadczeń majątkowych za rok 2020 złożonych Przewodniczącemu Rady.  Podsumowując wyniki głosowania Przewodniczący Rady podał, że w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, 15- było „za”, tym samym informacja została przyjęta i stanowi ona załącznik nr 6 do protokołu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi natomiast załącznik nr 7 do protokołu.
W głosowaniu jawnym, imiennym- za przyjęciem informacji z analizy oświadczeń majątkowych za rok 2020 złożonych Burmistrzowi Gniewkowa  głosowało 15 radnych biorących udział w sesji.
Informacja stanowi załącznik nr 8 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania -załącznik nr 9.

Ad.6 Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).

                                   Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali informację i omówili ją na wspólnym posiedzeniu Komisji  a mieszkańcy mogli zapoznać się z jej trescią umieszczoną w BIP (stanowi ona załącznik nr 10 do protokołu).  Prowadzący obrady zasugerował, aby odstąpić od jej przedstawienia i zapytał, czy radni mają do niej jeszcze jakieś pytania. Zapytał, czy radny Tomasik otrzymał odpowiedź na pytanie zgłoszone na posiedzeniu Komisji. Radny potwierdził, że taką odpowiedź otrzymał, za co serdecznie podziękował pani Paulinie Wicleben.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz oświadczyła, że ma pytanie, choć niekoniecznie do materiału przedłożonego przez panią Wicleben, tylko o wakat na stanowisku Kierownika SZEAS, czy coś się już wyjaśniło, czy nadal trwa procedura. Przewodniczący Rady zaznaczył, że pytanie nie dotyczy informacji, ale w drodze wyjątku poprosił pana Burmistrza o udzielenie odpowiedzi. Pouczył, aby tego typu pytania zadawać w „wolnych głosach i wnioskach”.  Pan Burmistrz powiedział natomiast, iż procedura wyłonienia Kierownika tej instytucji  trwa cały czas. 
Nie było więcej chętnych  do zabrania głosu. Dyskusja została zamknięta i przeprowadzono głosowanie w sprawie  przyjęcia informacji. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych uczestniczących w sesji.
Imienny wykaz z tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a przyjęta.

Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie zmiany uchwały nr XXIII/157/2020 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 21 maja 2020 roku w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

Przewodniczący Rady oświadczył, że  radni otrzymali projekt uchwały, była ona omawiana na posiedzeniu Komisji  i  zamieszczona w BIP Urzędu.  Proponując odstąpienie od przedstawiania projektu uchwały dodał, że projekt przygotowała pani Skarbnik. Następnie prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie było pytań do projektu uchwały i otworzona przez Przewodniczącego Rady  dyskusja została zamknięta i przeprowadzono głosowanie. Za przyjęciem  uchwały Nr XLIII/296/2021 w sprawie zmiany uchwały nr XXIII/157/2020 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 21 maja 2020 roku w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu opowiedziało się 12 uczestniczących w sesji radnych, a 3 radnych wstrzymało się od głosu. Tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 12 do protokołu, a przyjęta uchwała załącznik nr 13.

Ad.8 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na 2021 rok.

Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali autopoprawki, o których była mowa na posiedzeniu Komisji (stanowią one załącznik nr 14 do protokołu). Pani Skarbnik poproszona została o krótkie podsumowanie tych zmian. Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Otremba wskazał na  rozdział 75076- spis powszechny i zapytał, czy są to środki pochodzące z naszego budżetu i czy pani Skarbnik jest w stanie powiedzieć, na ile osób rozliczane było to 31 tys. zł, ile osób brało w tym udział. Pani Kucharska zaznaczyła, że tam zwiększa się kwotę wydatków o 13.600 zł. Radny ponowił pytanie o to, ile osób brało udział w spisie powszechnym i na ile osób podzielona będzie kwota 31 tys. zł. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie zna ilości komisji, która brała udział w spisie, więc nie umie odpowiedzieć na to pytanie. O wyjaśnienia  Przewodniczący poprosił Z-cę Burmistrza. Pan Tomczyk oświadczył, że zespół spisowy został powołany przez Burmistrza w styczniu i liczy on 6 osób, plus Gminny Komisarz Spisowy, co łącznie daje 7 osób. Podziałem środków zajmuje się GUS. Pan Otremba zapytał, czy to oznacza, że dzieli on wskazaną pulę na te 7 osób. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że Urząd wskazuje pulę dla Gminnego Komisarza Spisowego, który rozdysponowuje pozostałą część. Pan Otremba zapytał, czy może otrzymać na piśmie „kto, ile i dlaczego”. Pan Tomczyk odpowiedział, że radny otrzyma informacje, jaka wpłynęła z GUS. Radny zaznaczył, iż chciałby otrzymać dane o tym, kto jakie wynagrodzenie otrzymał. Z-ca Burmistrza zapewnił, że  otrzyma taką informację.
                        Radny Chrzanowski nawiązał do rozdziału 75023, gdzie planuje się zwiększenie wydatków na odpis  z ZFŚS i koszty postępowania sądowego o 16.712,28 zł. Radny zapytał o kwotę przypadającą na koszty sądowe i z czego one wynikają. Pani Kucharska podała, iż są to koszty wynikające  z obliczenia opłaty komorniczej, komorników ściągających należności z tytułu zobowiązań należności podatkowych.
Nie było więcej pytań do projektu uchwały i otworzona przez Przewodniczącego Rady  dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Za przyjęciem  uchwały Nr XLIII/297/2021  zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na 2021 rok opowiedziało się 14 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęta uchwała załącznik nr 16.

Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/202/2020 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2021-2034.
Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali autopoprawki również do tego projektu, które omawiane były  na posiedzeniu Komisji (stanowią one załącznik nr 17 do protokołu) i poprosił  panią Skarbnik o krótkie podsumowanie tych zmian. Podczas objaśniania dokonanych korekt- pani Kucharska udzieliła także odpowiedzi na pytanie o „wyzerowanie pozycji-remont nawierzchni placu przy ulicy Piasta w Gniewkowie”, że jest to skutkiem wcześniejszego „wyzerowania zadania” uchwałą z 23 czerwca 2021 r. Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Chrzanowski podziękował pani Skarbnik za odpowiedź na zgłoszone zapytanie.
Nie zgłoszono więcej uwag, ani zapytań  i dyskusja została zamknięta. Prowadzący obrady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XLIII/298/2021 w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/202/2020 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 17 grudnia 2020 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2021-2034 w głosowaniu jawnym  opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym została ona przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 19.

Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady przekazał, że- radni  otrzymali projekt uchwały   i był on omawiany na posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem, który był  zamieszczony w BIP Urzędu. Następnie zaproponował odstąpienie od jego przedstawienia i otworzył dyskusję.
Nie zgłoszono uwag, ani zapytań  i dyskusja została zamknięta. Prowadzący obrady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem  uchwały Nr XLIII/299/2021 w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gniewkowo w głosowaniu jawnym  opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała  została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 21.

Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród sportowych za osiągnięte wyniki sportowe.

Przewodniczący Rady przekazał, że radni  otrzymali projekt uchwały   i był on omawiany na posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem, który był  zamieszczony w BIP Urzędu. Przewodniczący odstąpił od przedstawienia projektu uchwały i otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie.
Za przyjęciem  uchwały Nr XLIII/300/2021 w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród sportowych za osiągnięte wyniki sportowe w głosowaniu jawnym  opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała  została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 23.

Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Gniewkowo.

Przewodniczący Rady przekazał, że  radni  otrzymali projekt uchwały   i był on omawiany na posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z projektem, który był  zamieszczony w BIP Urzędu. Przewodniczący Rady zaproponował odstąpienie od przedstawienia projektu. Nadmienił, że w tej sprawie wcześniej obradowała Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, która poprała propozycję nazwy ulicy i wniosek mieszkańców. Wniosek ten przekazany został następnie panu Burmistrzowi do sprawdzenia. Burmistrz  przedłożył następnie omawiany projekt uchwały, jaki przygotował pan Marek Bilicki. Poprzez podjęcie tej uchwały- miasto wzbogaci się o kolejną ulicę– Spacerową. Następnie otworzona została dyskusja.
Nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta. Prowadzący obrady zarządził głosowanie.
Za przyjęciem  uchwały Nr XLIII/301/2021 w sprawie w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Gniewkowo w głosowaniu jawnym  opowiedziało się 15 uczestniczących w sesji radnych. Tym samym uchwała  została  przyjęta. 
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 25.

Ad.13 Interpelacje i zapytania  radnych.

                                       Przewodniczący Rady  zapytał, czy ktoś z radnych  chciałby przedstawić interpelację, zaznaczając jednocześnie, że winna być ona złożona na piśmie (art. 24 usg). Kolejno, oddał głos radnemu Stefańskiemu, który nadmienił, że „za chwilę pan Burmistrz przedłoży nam projekt budżetu na 2022 rok”, w związku z tym na ręce pana  Przewodniczącego przedkłada 2 interpelacje. Radny odczytał treść interpelacji dotyczącej wykonania łącznika pomiędzy SP w Szadłowicach a toaletami (stanowi ona załącznik nr 26 do protokołu), a następnie interpelacji w sprawie  wykonania nawierzchni parkingu z kostki brukowej przy cmentarzu w Szadłowicach (załącznik nr 27 do protokołu). Przewodniczący Rady zapytał, czy Burmistrz chciałby się do tego ustosunkować, ale z uwagi na reakcję wskazującą, iż nie-  stwierdził, że pan Burmistrz zrobi to na piśmie.
                                   O głos poprosił również radny Otremba, ale na pytanie prowadzącego, czy chce zgłosić interpelację, odpowiedział, że pytanie i ustalono, iż  skoro nie zrobi tego na piśmie- to może wystąpić w następnym punkcie obrad.

Ad.14 Wolne głosy, zapytania i  wnioski.

                                            Radny Otremba zapytał, czy wiadomo już kiedy ruszą prace nad drogą w Lipiu. Pan Burmistrz przypomniał, że formuła tego zadania to „zaprojektuj i wybuduj”, aktualnie droga jest projektowana, a kiedy projekt zostanie zatwierdzony w Starostwie- wówczas zaczną się prace. Termin wykonania to chyba koniec marca 2022 r., albo koniec kwietnia.
                                               Radna Wodniak-Kuraszkiewicz przypomniała pytanie z ostatniej sesji o zlokalizowanie przystanku w miejscowości Chrząstowo i zapytała, czy pan Burmistrz powziął informację na ten temat. Nawiązała też do uchwały z czerwca, która tego dotyczyła  oraz poruszyła kwestię progów zwalniających. Pan Straszyński zapewnił, iż z tematem się zapoznał i jest on w biurze projektowym, oczekuje się na uzgodnienia z tego biura. Zobowiązał się udzielić radnej odpowiedzi później, bo do następnej sesji będzie już coś wiedział. Radna podziękowała za odpowiedź zaznaczając, że trwa to dosyć długo, bo od czerwca 2020 r. 
Radna zapytała też, czy w sesji uczestniczy Dyrektor MGOKSiR, czy też może musiałaby się zwrócić z pytaniami na piśmie. Prowadzący obrady powiedział, iż nie widzi teraz pana Dyrektora na grupie, co oznacza, iż chyba go nie ma, dlatego poprosił o pytania na piśmie.
                                               Radny Kamil Chrzanowski nawiązał do sprawy poruszanej na posiedzeniu Komisji, bo w dniu wczorajszym otrzymał jeszcze pytanie od mieszkańca- pana K.P. odnośnie wjazdu do garaży przy ulicy Inowrocławskiej. Mieszkaniec pyta, jak ta sprawa wygląda oraz kwestia wyrównania drogi dojazdowej na całej długości, ponieważ teren został wyrównany, ale nie w całości. Pan Burmistrz oświadczył, że on posiada wiedzę, iż droga została wyrównana i nie wie, o jaki odcinek radnemu chodzi. Zapewnił, że to ustali i jeśli „coś jest na rzeczy”, to trzeba będzie to bezdyskusyjnie naprawić. Sprawa wjazdu, jak już wcześniej tłumaczył na posiedzeniu Komisji- jest w uzgodnieniu i jak tylko one będą – to całość przekazana zostanie  do pana Wojewody w celu otrzymania stosownego pozwolenia.
Pan Chrzanowski zapytał o termin, w jakim Komisja Budżetu i Finansów spodziewać może się projektu budżetu na przyszły rok. Burmistrz wyjaśnił, że obecnie procedowane są  wszystkie propozycje, co do terminu – da znać radnemu po sesji.
                                               Radny Rychłowski zapytał o termin oddania do użytku ulicy Walcerzewice. Pan Straszyński powiedział, że jak dobrze pamięta- termin ten upływa 15 listopada, choć może się mylić dlatego poprosił o zabranie głosu przez panią Kierownik Nawrocką. Pani Kierownik sprostowała, że ten termin upływa 17 listopada. Radny zapytał też, czy termin ten będzie dotrzymany, na co otrzymał odpowiedź, iż nic nie wskazuje na to, aby nie został on dochowany.
                                               Radny Gremplewski zapytał o udział w sesji pana Prezesa Krawańskiego, a gdy otrzymał potwierdzenie, że jest obecny- nawiązał do awarii wodociągu na osiedlu, która ostatnio została tak sprawnie usunięta i jeszcze raz na jego ręce złożył podziękowania. Przekazał też, że odezwało się do niego wielu mieszkańców w sprawie, którą wcześniej poruszał radny Pułaczewski, która dotyczyła jakości wody. Radny przyznał, że nasza woda spełnia wymogi odnośnie przydatności do spożycia, ale mieszkańcy zgłaszają uwagi odnośnie bardzo dużej zawartości kamienia. Pan Prezes wspomniał ostatnio, że te związki mineralne są bardzo istotne, jednak radnemu wydaje się, że po przegotowaniu tej wody- te związki giną, a urządzenia, czajniki, czy garnki- zachodzą kamieniem. Zapytał, czy jest szansa na zmniejszenie tej „dolegliwości”.  Pan Krawański odpowiedział, iż takiej możliwości nie ma. Podczas projektowania został wybrany taki system uzdatniania wody, że teraz nie ma możliwości, aby na to wpłynąć.  Pan Gremplewski stwierdził, że rozumie, iż do czasu, jak ta stacja będzie naszą wodę uzdatniać, tak trzeba będzie się z tym problemem borykać. Prezes zaznaczył, że oczywiście są takie technologie, ale to wymagałoby ogromnych nakładów i przeprojektowania technologii. Należałoby jednak zbadać, jak powszechny jest to problem, czy np.  kamień na czajniku jest problemem dla 2-3 osób, czy np. dla 1500, bo jeśli chodzi o tego typu procesy inwestycyjne- skala jest tu ważna. Na chwilę obecną nie jest to zatem możliwe. Pan Gremplewski podkreślił, iż jego zadaniem jest nie lekceważenie głosu żadnego mieszkańca, dlatego poruszył tą kwestię.
Na ręce pana Burmistrza- pan Gremplewski  przekazał podziękowania dla pani Oli Sidorowicz za zarządzenie i przeprowadzenie akcji wycinki uschłego drzewa, mieszkańcy ulicy 700-lecia mogą już bezpiecznie parkować i piesi również nie muszą się już bać poruszać pod nim.
                                               Radna Wodniak-Kuraszkiewcz nawiązała do tematu montażu luster poprawiających bezpieczeństwo ruchu  przy drodze powiatowej, o które wnioskowano już w 2020 roku (na skrzyżowaniu). Zapytała też o dokończenie drogi na drugim osiedlu w Chrząstowie, czy jest możliwość nawiezienia tam jakiegoś tłucznia. Stan tej drogi, która była robiona się zmienił, bo w obszarze tym prowadzone są ciągłe budowy i porusza się tam ciężki sprzęt (w kierunku Kaczkowa).  Pan Burmistrz odpowiedział, że „szansa zawsze jest”, ale ustalić należy, czy pod koniec roku uda się znaleźć środki na dokończenie tego odcinka. Dlatego nie chciałby obiecywać, że tak się stanie. Jak sama radna zauważyła, te prace do niczego dobrego nie prowadzą, wydawane są pieniądze na utwardzanie i wyrównywanie takich dróg, a wystarczy, że kilku mieszkańców budując kolejne domy to rozjeżdża. Czynione są starania, aby robić to kompleksowo, by nie wracać do takich tematów. Pan Burmistrz zapewnił, że rozumie problem, ale takich miejsc, czy dróg na terenie Gminy jest bardzo dużo i reaguje się tam, gdzie najbardziej wymaga tego sytuacja. Radna przyznała, że tam rzeczywiście utwardzono 250-300 m i „tam jest wszystko super, tam się nic nie dzieje” i w celu „kompleksowego” działania należałoby mieć „ku pamięci” dokończenie tego odcinka. Pan Straszyński przekazał, że na spotkaniu z sołtysami ten temat był również poruszany przez pana Sołtysa. Zapewnił, że dokończenie tego zadania będzie brane pod uwagę, ale nie chciałby obiecywać, że to będzie „tu i teraz”, bo tych środków jest coraz mniej na tak kompleksowe działania. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz przypomniała jeszcze pytanie o lustra, na co pan Burmistrz powiedział, że o tym również rozmawiano i odpowie radnej mailowo, albo pocztą na temat procedowania w tym zakresie, bo jest tam problem, ponieważ drogi krzyżują się z drogą powiatową.
                                               Radny Pułaczewski oświadczył, że w imieniu pana P.K.- (...) przekazuje prośbę o utwardzeniu wjazdu na jego posesję, co podobno już sam zgłaszał do Urzędu pisemnie, ale prosił, aby o tym przypomnieć. Ostatnio popsuł mu się wózek inwalidzki na tym wjeździe i miał też problem z samochodem, co utrudnia mu funkcjonowanie, dlatego prosi o pomoc w utwardzeniu i wyrównaniu tego terenu.  Pan Burmistrz odpowiedział, że „to się dzieje”, bo mieszkaniec pisał rzeczywiście pisma, które zostały rozpatrzone i skosztorysowano te prace, a teraz sprawdzane są możliwości pokrycia wydatku z budżetu, aby jak najszybciej to zrealizować, bo są tam do zrobienia nie jeden, a trzy wjazdy. Pan Straszyński zaznaczył, iż nie jest zwolennikiem wyrównywania terenu, bo tam trzeba położyć kostkę, podobnie, jak mają mieszkańcy naprzeciwko. Radny podziękował za wyjaśnienia i zobowiązał się do przekazania ich mieszkańcowi. Podkreślił, że bardziej tu chodziło o rozwiązanie i pomoc „na dzisiaj”, choćby prowizoryczne zabezpieczenie. Jeśli w krótkim czasie uda się tam położyć kostkę– satysfakcja będzie tym pełniejsza.
                                               Radny Bajerowski przypomniał o zgłoszonym temacie przejścia dla pieszych do przystanku autobusowego we Wielowsi przy drodze wojewódzkiej i zapytał, czy pan Burmistrz poczynił już w związku z tym jakieś starania. Nie ma tam ograniczenia prędkości i dla mieszkańców jest to bardzo ważne (od Kaczkowa w stronę Gniewkowa). Pan Burmistrz oświadczył, że jeśli było to tematem poprzedniej sesji, to zapewne zostało skierowane do Zarządu Dróg Wojewódzkich, ale ustali to jeszcze z pracownikiem i da radnemu znać.
                                               Pan Bajerowski poprosił o równiarkę na teren Wielowsi, bo mieszkańcy zgłaszają taką potrzebę.
                                               Z-ca Burmistrza nawiązał do zgłoszonego przez radnego Pułaczewskiego problemu z dostępem do platformy Microsoft Teams przez pana Leszka Sienkiewicza i podał, że wczoraj o godz. 14:01 do radnego wysłane zostało z platformy zaproszenie, a biuro Rady wysłało również  mailowo powiadomienie o wysłaniu tego zaproszenia. Na platformie pan radny figuruje jako „gość”, a to, iż się nie zalogował – na to nie ma już wpływu. W tym samym czasie, zaproszenie wysłane było do innego mieszkańca, który jest aktywny na platformie. Przewodniczący Rady przekazał, że w trakcie sesji pozwolił sobie również przesłać do pana Sienkiewicza link z platformy i otrzymał podziękowanie za niego. Co do pierwszego linku polecił, aby może pan Sienkiewicz sprawdził dokładnie skrzynkę mailową, może trafił on do „spamów”.
                                               Radny Tomasik oznajmił, że ma tradycyjnie do przekazania kilka spraw zgłoszonych przez mieszkańców. Nawiązał do poruszonej już sprawy pana P.K. i powiedział, że mieszkaniec mu również to zgłaszał, z czego wniosek, że „desperacja  jest dosyć duża, jeśli do kilku źródeł uderza się w tej sprawie”.  Przyznał, że „odczuwa pozytywne wibracje wokół tej sprawy”, dlatego myśli, iż zostanie ona pozytywnie zakończona.
Radny skierował podziękowania do pani Oli Sidorowicz za interwencję  z ostatniej sesji, że na drugi dzień otrzymał telefoniczną informację i  sprawy są już w toku. 
Pan Tomasik powiedział, że pani I.Z. zapytała o cel ustanowienia roku 2022 rokiem św. Jadwigi Andegaweńskiej, co to ma wnieść dla naszej Gminy i dlaczego zajmuje się tym samorząd. Burmistrz oświadczył, że odpowiedź musi tu być „stosowna”, dlatego odpowie na piśmie.
Kolejne pytanie mieszkanki dotyczyło tego, czy po wygranych wyborach przez pana Burmistrza w podległej jednostce zatrudniona została osoba z jego najbliższego otoczenia i czy pan Burmistrz nie uważa tego za nepotyzm.  Pan Straszyński przekazał, że na to pytanie również odpowie na piśmie.
W trzecim pytaniu mieszkanka zwraca się w kwestii planów w zakresie powstania wodnego placu zabaw, czy kompleksu basenów  w Parku Wolności, ponieważ ostatnia aktualizacja LPR zawiera zapis o „wodnym placu zabaw”, natomiast  w dniu wczorajszym pojawiła się na facebooku informacja o „kompleksie basenów”.  Zdaniem mieszkanki to „gigantyczna zmiana” , więc dlaczego nie ujęta została w LPR i nie była konsultowana ze społeczeństwem. W ostatnim pytaniu pani I.Z. pyta o koszt utrzymania tych basenów.  Pan Burmistrz zaznaczył, że „rewitalizacja” i „budowa kompleksu basenów”- to dwa różne tematy. Rewitalizacja przewiduje wykonanie zadania „wodnego placu zabaw” , to jeden z jej elementów. W tym zakresie powstanie też skatepark , boisko wielofunkcyjne, czy miasteczko rowerowe. Ile kosztowały będą baseny- to próbował już Burmistrz wyjaśnić radnemu Gremplewskiemu, są to oczywiście szacunki, ale jeśli pani I.Z. uczestniczy w sesji- to powtórzy, iż koszty eksploatacyjne- to kwota 3.500 zł.
Rany Tomasik oświadczył, że kolejne pytanie przekazał mu pan A.R., a dotyczące sprawy zgłaszanej  na poprzedniej sesji – wydobycia piasku w Godziębie. Mieszkaniec pyta, czy coś w tej sprawie drgnęło, bo dziś ciężarówki wożą piasek od rana. O odpowiedź poproszona została pani Kłosowska, która przekazała, że sprawą tą zajmuje się Urząd Górniczy, Burmistrz nie ma kompetencji w kwestiach związanych z kopaliskiem. Urząd jest w kontakcie z tą instytucją, która zgłosiła, że składowane są odpady na działce obok i w tej kwestii działania zostały podjęte. Wyznaczony został termin oględzin i tu toczy się postępowanie. Na pytanie radnego o działania Urzędu Górniczego- pani Kierownik wyjaśniła, że on toczy postępowanie według własnych wytycznych i tut. Urząd zostanie zapewne poinformowany o jego zakończeniu.
Pan Tomasik poinformował, że kolejnych 5  pytań pochodzi od pana  M.M. Pierwsze nawiązywało do wypowiedzi pana Burmistrza ze stycznia 2019 r. do Gazety Pomorskiej o powoływaniu osób na kierownicze stanowiska w instytucjach kultury wyłącznie na czas określony – od 3 do 7 lat.  Mieszkaniec zauważył, że okres urzędowania pana Mikuszewskiego kończy się niebawem i zapytał, czy pan Burmistrz przewiduje ogłoszenie konkursu na stanowisko Dyrektora MGOKSiR, czy będzie powoływał na to stanowisko. Burmistrz odpowiedział, że jak ten okres upłynie, to oczywiście będzie podejmował decyzję.
Drugie pytanie związane było z zakupem słupów ogłoszeniowych: koszt wraz z  transportem i montażem, kto odpowiada za treści umieszczone na tych słupach, kto może umieszczać tam informacje.  Pan M.M.i wskazał też na  informację z  dnia 12.10.2021 r. zamieszczoną  na fanpegu MGOKSiR o tym, że po długotrwałych ustaleniach ze Starostwem i Konserwatorem- wreszcie można było zamontować 2 z 4 zakupionych słupów, a sfinansowanych przez Gminę Gniewkowo i MGOKSiR. Poprosił o podanie kiedy te słupy zakupiono, z kim i od kiedy trwały te negocjacje, kiedy składano stosowne dokumenty i jak długo czekano na odpowiedź, gdzie i kiedy zainstalowane zostaną kolejne słupy. Z uwagi na to, że pytania skierowane winny być raczej do Dyrektora MGOKSiR- pan Tomasik zasugerował, że może przekaże je na piśmie do biura Rady.  Burmistrz zadeklarował, że to on ustosunkuje się na piśmie do tych pytań.  W trzecim pytaniu pan M.M. odwołał się do wypowiedzi pana Mikuszewskiego z wrześniowej sesji na temat ukończenia remontu studia nagrań. Zapytał, czy podany termin został dochowany, czy jest ustalony termin, w którym studio Bunkier rozpocznie swoją działalność i czy w najbliższym czasie przewiduje się zatrudnienie tam wykwalifikowanej osoby. Burmistrz uznał, że to  pytanie jest już zdecydowanie bezpośrednio do pana Dyrektora.  W czwartym pytaniu mieszkaniec prosi o podanie, czy planowana jest zmiana strategii odbioru odpadów na terenie Gminy, czy dalej będzie to robiło PK, co ewentualnie z zakupionymi samochodami, czy będzie się to wiązać z likwidacją zatrudnionych do tego osób, czy Burmistrz przewiduje podwyżki za odbiór odpadów od mieszkańców. Pan Straszyński oświadczył, że to nie Burmistrz decyduje, jaka będzie stawka opłaty za śmieci, bo to przede wszystkim robi ekonomia i to, co się w niej dzieje. Zalecił, aby poczekać na przetarg, w którym okaże się jaka będzie cena za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Zapewnił, że robione będzie wszystko, aby „ten podatek dla mieszkańców był jak najmniejszy”. Wskazał na to, jak stawka „tego podatku” wygląda w innych gminach, gdzie już jest o wiele wyższa niż u nas. Z rozmów z wójtami i burmistrzami wynika, że ta kwota nie będzie jednak malała, tylko będzie wzrastać. Dlatego podjęta została decyzja o tym, że  ogłoszony będzie przetarg na odbiór i zagospodarowanie, aby zobaczy jak zareaguje na to rynek. Jeśli nie będzie to satysfakcjonowało, to będzie to robione tak, jak do tej pory tj. „przez in house będziemy to zlecać naszej spółce komunalnej". Pan Burmistrz przypomniał, jak długo trwały ustalenia w zeszłym roku, a w tym roku sytuacja jest jeszcze gorsza i dotyka każdego samorządu w Polsce. Zaprosił pana M.M., aby zobaczył, jak wyglądają stawki za śmieci w poszczególnych, sąsiednich gminach, ale też w innych częściach Polski.
Ostatnie pytania pana M.M. odnosiło się do tego, gdzie i kiedy pojawiła się informacja na temat możliwości obejrzenia sesji w Ośrodku Kultury. Burmistrz stwierdził, że to pytanie należałoby skierować do pana Dyrektora, bo jeśli taka informacja się pojawiła, to w Ośrodku Kultury.
Radny Tomasik przekazał, że kolejne pytanie ma od pana M.Z., który zwraca uwagę na problem nieświecących lamp przy ulicy Piasta, w okolicach wjazdu do marketu i przystanku autobusowego w kierunku Inowrocławia. Pan Burmistrz powiedział, aby wszystkie informacje na temat  nieświecących lamp zgłaszać do Urzędu, a to potem jest bezpośrednio zgłaszane jest na platformę. Przewodniczący Rady zauważył, że dlatego istotnym jest, czy pan M.Z. to zgłosił w Urzędzie. Pan Tomasik powiedział, że na maila otrzymał tylko takie zapytanie i zapytał, czy jest ono wystarczające do tego, aby dokonać takiego zgłoszenia. Pan Burmistrz zapewnił, że oczywiście- tak. Prowadzący obrady dodał, że nie warto czekać do sesji, tylko lepiej zgłaszać to na bieżąco.
Pan Tomasik przekazał, że jak bumerang wraca temat ulicy Słonecznej, gdzie ze zdjęć otrzymanych od mieszkanki wynika, iż sytuacja jest tragiczna. Zapytał, czy nie można nawieźć tej nawierzchni, aby ją utwardzić. Pan Straszyński stwierdził, że każda ulica o takiej nawierzchni jest problemem, zwłaszcza gdy pada deszcz. Czynione są starania, aby to poprawiać i dlatego też, złożony został wniosek na 60 mln zł, aby ten temat załatwić kompleksowo. Dopóki  nie będzie to zrobione, to takie problemy będą się pojawiać. W tym roku podpisano umowę na pięć dróg na 4 mln zł, co jest i tak sporym osiągnięciem w stosunku do tego, co robiono wcześniej.
Pan Tomasik zwrócił się na koniec do pana Krawańskiego z zapytaniem o to, jak te horrendalne ceny gazu wpłyną na ceny ogrzewania, bo kotłownie osiedlowe są obecnie na gaz. Pan Prezes nadmienił, że według poważnych portali biznesowych- obecny kryzys energetyczny jest najpoważniejszy od lat 70-tych, ceny gazu wzrosły przez rok o 940%. Średnie ceny gazu za metawatogodzinę wzrosły ok. 300-400 %, dlatego nie ma takiej możliwości, aby nie przełożyło się to na cenę od przyszłego roku. Operatorzy zmieniali cenniki i taryfy od zeszłego roku praktycznie co kwartał, a są też ograniczeni w pewien sposób regulacjami Urzędu Regulacji Energetyki, „więc to i tak wypłaszcza pewien postęp tych wzrostów, jednak na pewno od 1 stycznia te ceny będą jeszcze wyższe”. Widać to po cenach wszystkich nośników i na pewno wpłynie to na ceny ogrzewania w obu kotłowaniach. Na razie trwają obliczenia i pan Prezes zadeklarował, że w ciągu miesiąca będzie mógł przedstawić bardziej precyzyjne szacunki. Prognozy analityków dowodzą , że wysokie ceny gazu utrzymają się jeszcze przez przynajmniej cały kwartał przyszłego roku i nie wróci do poziomu wyjściowego przez cały przyszły rok, a jakiekolwiek spadki możliwe będą dopiero w roku 2023. Pan Krawański powiedział, iż na zachodzie z tego powodu zamykane są fabryki, bo przestała opłacać się produkcja. Uzależnieni jesteśmy od gazu z Rosji i te wzrosty cen będą, ale nie wiadomo jakie.
                                  Przewodniczący wywołał radnego Piotra Rychłowskiego, ale nie  zabrał głosu, mimo iż na platformie odznaczony był, jako zgłaszający się do wypowiedzi.
                                   Radny Gremplewski skierował natomiast pytanie do Z-cy Burmistrza, któremu zgłaszał problem „nieszczęsnych napisów”, jakie pojawiły się na budynkach w Gniewkowie, m.in. na Klubie Seniora. Na tym budynku napis został zamalowany, ale niestety białą farbą, spod której jest widoczny. Radny zapytał, czy może to na razie jest tylko zagruntowane i będzie jeszcze malowane. Pan Tomczyk odpowiedział, że tak właśnie zrobiono,  to jest unigrunt i ma to być zamalowane żółtą farbą. 
Pan Gremplewski nawiązał do tego, że ostatnio pan Burmistrz narobił jemu i mieszkańcom nadziei w związku z tym „zielonym światłem”  w sprawie ciągu pieszego przy DK 15 i przejścia dla pieszych i zapytał, „czy coś tam drgnęło”. Pan Burmistrz odpowiedział, iż jest w kontakcie z panem Dyrektorem  z GDDKiA  i jeśli tylko będzie coś wiadomo w tej sprawie, to zapewnił, że radny dowie się o tym jako pierwszy.
                                   Prowadzący obrady ponownie wywołał radnego Rychłowskiego, ale znowu okazało się to błędem systemu. 
                                   Natomiast radny Orent zgłosił, iż to on chciałby zabrać głos. Radny zapytał o pobocza drogi Perkowo, czy coś jest tam robione, bo asfalt już pęka. Burmistrz odpowiedział, że to zlecone zostało już firmie wykonawczej i jutro sprawdzi jak to wygląda na drodze Perkowo i poinformuje radnego telefonicznie.
                                   Radny Stefański nawiązał do wcześniejszej dyskusji na temat cen gazu i związanego z tym problemu „Czystego Powietrza”, bo wzrosły też ceny węgla, tona eko-groszku kosztuje ok. 1500 zł. W nawiązaniu do informacji pana Burmistrza o prowadzonych kontrolach w zakresie palenia w piecach- pan Stefański zwrócił uwagę, na to, że idzie zima i pojawi się problem tego, czym palić. Przewodniczący Rady stwierdził, że na niektóre rzeczy nie ma się jednak wpływu.
                                    Radny Bożko wyraził radość z faktu odbioru ASTROBAZY i zapytał, czy będą przy tym obecni nasi pracownicy, na co pan Burmistrz powiedział, że radny może się czuć zaproszony na ten odbiór.  Dodał, że został tylko poinformowany o tym odbiorze przez Urząd Marszałkowski.
                                Radny Pułaczewski nawiązał do stanu ulicy Dworcowej, 17 Stycznia i Moniuszki do zgłaszanych na posiedzeniu Komisji zapadlisk i zapytał, czy coś było w tej sprawie robione. Pan Burmistrz zapewnił, że zostało to przekazane na stanowisko merytoryczne i niektóre rzeczy zostały już albo zrobione, albo zaczęte, bo na kwestie związane z bezpieczeństwem reaguje się od razu.
                                    Radny Bajerowski zapytał o termin, kiedy robiona będzie ulica Piasta, czy w tym, czy w przyszłym roku. Burmistrz wyjaśnił, iż z rozmów przeprowadzonych z panią Dyrektor wynikało, iż ta droga miała być robiona w tym roku, natomiast były jakieś poprawki związane z projektem, dlatego prawdopodobnie realizacja odbędzie się w roku 2022 podobnie, jak droga w Więcławicach. Przewodniczący Rady zapytał, czy chodzi o drogę do rampy kolejowej w Więcławicach, co pan Burmistrz potwierdził.
                                    Kolejny raz prowadzący obrady wywołał radnego Rychłowskiego, ponieważ ponownie na platformie pojawił się znak, iż chce zabrać głos. Z uwagi na to, że pan Rychłowski się nie odezwał- uznał to za błąd systemu.
                                  Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna- XLIV sesja planowana jest na dzień 24 listopada  2021 r. Tematami sesji zgodnie z planem pracy Rady będą m.in. stawki podatkowe.

Przewodniczący Rady zaprosił też do przyłączenia się do obchodów Święta Niepodległości  w dniu 11 listopada 2021 r.

Ad.15  Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej.

Ok. godz. 1810  Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XLIII obrad i życzył wszystkim miłego wieczoru oraz dużo zdrowia.

                                                      

 

                                                                      

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 listopada 2021 09:36
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 199
02 grudnia 2021 14:40 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
16 listopada 2021 08:34 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [xliii_2.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
16 listopada 2021 08:34 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [xliii1.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)