Wersja robocza protokołu.
Protokół Nr LXXIV/2023
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 22 czerwca 2023 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz.40 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1600 dokonał otwarcia LXXIV sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych, a w obradach udział bierze 12 radnych (brak radnych: G.Myśliwy, P.Stefańskiego i A.Żmudzińskiego), co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.
Kolejno Przewodniczący powitał wszystkich radnych, Burmistrza wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz niepublicznych jednostek oświatowych, a także wszystkie osoby oglądające transmisję w sieci (lista stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
O godz. 1605 na obrady przybył radny Andrzej Żmudziński.
Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że do porządku obrad proponuje się wprowadzić projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Wielowieś, gmina Gniewkowo, który został radnym przesłany. Projekt ten proponuję ująć w pkt 11. Ponadto pan Burmistrz przedłożył wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z wielofunkcyjnych boisk na terenie Gminy Gniewkowo, który zaproponował wprowadzić w punkcie 12. Nadmienił, że tym samym przesunięciu ulegną pozostałe punkty i porządek obrad kończyłby się na punkcie 15. Zapytał, czy do zaproponowanego porządku obrad ktoś z radnych pragnie wnieść jeszcze jakieś poprawki. Radny Pułaczewski oświadczył, iż ma pytanie, bo na Komisji zmieniona została uchwała, którą opracowała wcześniej Komisja Skarg Wniosków i Petycji. Zapytał w jakim trybie ona będzie głosowana, czy nie lepiej byłoby ją wycofać i procedować na następnej sesji. Przewodniczący Rady o wyjaśnienie poprosił pana Mecenasa zaznaczając, że generalnie jest to autopoprawka, tak jak mówił na wspólnym posiedzeniu Komisji. Pan Pułaczewski zauważył, że ta autopoprawka nie była głosowana na Komisji. Pan Mecenas powiedział, że „jeżeli miało być zmianą- to tutaj Rada by musiała przygotować zmianę jeżeli chodzi o projekt, ale też może być usunięte z porządku obrad i może być poddane pod głosowanie na następnej sesji”. Zmianę do zaproponowanego projektu Rada winna przegłosować wnioskiem formalnym. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy uchwała może być podjęta, jeśli nie było ponownego posiedzenia Komisji w tej sprawie. Zaznaczyła, że po wcześniejszym posiedzeniu Komisja sformułowała inne wnioski i w tym kształcie uchwały nie było na posiedzeniu. Pan Majerski stwierdził, że na ostatniej Komisji Przewodniczący Komisji przedłożył propozycję, by zmienić uchwałę, bo Rada, każdy radny ma możliwość zgłoszenia poprawek do uchwały by móc ją procedować na dzisiejszej sesji. Radna podkreśliła, że „argumentacją Przewodniczącego było, że po posiedzeniu Komisji, a okazało się, że Komisja nie miała żadnego posiedzenia. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, iż posiedzenie Komisji było i wówczas były sprzeczne, przeciwstawne opinie dwóch radnych uczestniczących, a projekt uchwały został wypracowany na podstawie tych materiałów, które zostały dostarczone z Komisji. Tam były jakby dwa przeciwstawne stanowiska. Radca Prawny przekazał, że jeżeli chodzi o właściwość w zakresie podjęcia uchwały odnośnie skargi na działania Burmistrza to Rada podejmuje decyzję. Komisja Skarg Wniosków i Petycji nie ma prawa narzucać Radzie jakichkolwiek decyzji, może tylko opiniować. Jeżeli była opinia na początku o odrzuceniu skargi, a następnie na posiedzeniu Komisji- Komisja dokonała zmiany stanowiska i zaopiniowała możliwość uwzględnienia skargi- to Rada może jak najbardziej to uwzględnić lub odrzucić. Rada jako organ rozpatrujący skargę mocą tej poprawki może dokonać dzisiaj zmiany i głosować o uznaniu skargi za zasadną. Pan Pułaczewski przeprosił za wątpliwości wynikające z tego, że uchwała została radnym wręczona na Komisji, gdzie nie było osobnego posiedzenia Komisji w sprawie zmiany stanowiska, ta zmiana stanowiska Komisji nie został przygotowana. Przewodniczący Rady powiedział, że z protokołu posiedzenia Komisji wynika, że ona generalnie nie wypracowała stanowiska. Pan Pułaczewski przeprosił, bo nie zna tego protokołu. Prowadzący ponownie podkreślił, że były dwa przeciwstawne jakby stanowiska w tym zakresie. Radny Żmudziński zapytał, czy coś stoi naprzeszkodzie, żeby to się odbyło na kolejnej sesji, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości. Przewodniczący Rady uznał, iż „to kwestia wnioskodawców”. Pan Pułaczewski powiedział natomiast, że skoro „pan Mecenas powiedział, że można- to głosujemy” Przewodniczący Rady zapytał, czy może to zrozumieć, że radny wypowiada się w imieniu wnioskodawców (tu radny udzielił odpowiedzi prowadzącemu, której nie było słychać). Prowadzący podsumował, że więcej uwag do porządku obrad nie ma i zapowiedział głosowania nad poszczególnymi punktami dodatkowymi.
Jako pierwsza- głosowana była zmiana polegająca na wprowadzeniu w punkcie 11 projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Wielowieś gmina Gniewkowo. Nadmienił, że projekt został przesłany radnym, materiał też jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej. Kolejno podsumował, że udział w głosowaniu wzięło 13 radnych i 13 radnych głosowało „za”( projekt uchwały stanowi załącznik nr 3 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania- załącznik nr 4).
Następnie przystąpiono do kwestii wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z wielofunkcyjnych boisk sportowych na terenie Gminy Gniewkowo. O głos oprosił pan Burmistrz, który oznajmił, iż ta uchwała jest wynikiem wezwania Urzędu Marszałkowskiego przy wniosku o płatność za boisko wielofunkcyjne w Lipiu, co nastąpiło już po Komisjach. Urząd ma 7 dni na uzupełnienie tego i jest to po prostu taka formalność i dlatego ta propozycja tak późno została przedstawiona. Zaznaczył, że jeśli Rada dzisiaj tego nie podejmie to będzie prosił Przewodniczącego o zwołanie tylko w tej sprawie sesji nadzwyczajnej. Dlatego też prosił o pozytywne ustosunkowanie się do tego. Przewodniczący Rady przeprosił, że radni nie otrzymali SMSa z informacją o wysłaniu wczoraj tego projektu na maila. Radny Tomasik zapytał, czy to oznacza, że boisko w Lipiu nie ma w ogóle żadnego regulaminu użytkowania. Pan Burmistrz wyjaśnił, iż sytuacja jest taka, że Gmina nigdy nie miała tych spraw uregulowanych oficjalnie, uchwałą, czego wymaga Urząd Marszałkowski. Radny zapytał, czy ta uchwała będzie dotyczyła wszystkich boisk na terenie Gminy, co pan Burmistrz potwierdził. Dodał, że od pracownika merytorycznego ma tylko taką informację, że z uwagi na krótki termin do przedstawienia tej uchwały do Urzędu Marszałkowskiego- na kolejnej sesji pracownik będzie chciał omówić z radnymi bardziej szczegółowo ten regulamin i jeżeli będą do niego jakieś uwagi jeszcze, czy wątpliwości, by to dopracować i poprawić. Radny Pułaczewski powiedział, że ma ten regulamin przed sobą i „on jest takim standardowym regulaminem, nie ma w nic takiego czego nie moglibyśmy tam uchwalić, chodzi o prawidłowe korzystanie z boisk, więc myślę, że jak najbardziej”. Radny Żmudziński zaproponował, by w tej sytuacji zrobić chociaż 3 minuty przerwy, „bo to się farsa zaczyna robić”.
Odpowiadając na sugestię radnego Przewodniczący Rady ogłosił pięć minut przerwy na zapoznanie się z materiałami. W tym czasie pracownik biura Rady przygotował wersję papierową projektu uchwały, która następnie została rozdana radnym (stanowi załącznik nr 5).
Po wznowieniu obrad prowadzący zapowiedział głosowanie zmiany polegającej na wprowadzeniu do porządku punktu 12 tj. projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z wielofunkcyjnych boisk sportowych na terenie gminy Gniewkowo. Podsumował, że 13 radnych głosowało za przyjęciem tej zmiany- imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Kolejno, przystąpiono do przegłosowania całego porządku obrad po zmianach. Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych i wszyscy radni głosowali za przyjęciem porządku obrad po zmianach. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7.
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu LXXIII sesji.
4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
5. Raport o stanie Gminy za rok 2022 oraz głosowanie nad udzieleniem Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania:
-przedstawienie raportu,
-debata nad raportem,
-głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania.
6. Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2022:
-przedstawienie sprawozdania;
-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu w roku 2022;
-przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za rok 2022,
- przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2022;
-dyskusja;
-przyjęcie uchwały.
7. Rozpatrzenie kwestii związanych z absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa:
- przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gniewkowa za 2022 rok;
-przedstawienie projektu uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa;
-dyskusja;
-przyjęcie uchwały.
8. Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci, młodzieży oraz seniorów z terenu Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi na opieszałość w działaniu Burmistrza Gniewkowa:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
11. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
12. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
13. Zamknięcie obrad sesji.
Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu LXXIII sesji.
4. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
5. Raport o stanie Gminy za rok 2022 oraz głosowanie nad udzieleniem Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania:
-przedstawienie raportu,
-debata nad raportem,
-głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania.
6. Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2022:
-przedstawienie sprawozdania;
-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu w roku 2022;
-przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za rok 2022,
-przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2022;
-dyskusja;
-przyjęcie uchwały.
7. Rozpatrzenie kwestii związanych z absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa:
- przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gniewkowa za 2022 rok;
-przedstawienie projektu uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa za 2022 rok;
-dyskusja;
-przyjęcie uchwały.
8. Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci, młodzieży oraz seniorów z terenu Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi na opieszałość w działaniu Burmistrza Gniewkowa:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Wielowieś, gmina Gniewkowo:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z wielofunkcyjnych boisk sportowych na terenie Gminy Gniewkowo:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
13. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
14. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
15. Zamknięcie obrad.
Ad.3 Przyjęcie protokołu LXXIII sesji.
Prowadzący nadmienił, że protokół LXXIII sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 31 maja 2023 r. był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. Zapytał, czy ktoś radnych wnosi do tego protokołu jakieś zastrzeżenia, bądź poprawki.
Do protokołu nie było zastrzeżeń i następnie przystąpiono do głosowania nad jego przyjęcie. Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych i 13 radnych głosowało za jego przyjęciem- także protokół został przyjęty jednogłośnie.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad.4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).
Prowadzący oddał głos panu Burmistrzowi prosząc go o przedstawienie informacji. Pan Burmistrz oświadczył, że w okresie międzysesyjnym przede wszystkim najpierw trwały przygotowania, a później przeżywano przez 11 Dni Gniewkowa z okazji pięknego jubileuszu miasta- 755 lecie nadania praw miejskich. Nadmienił, iż jednym z ważniejszych wydarzeń tych obchodów było uroczyste otwarcie Parku Wolności. Pan Burmistrz podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tych obchodów m.in. pracownikom Urzędu, pracownikom MGOKSiR, pracownikom PK, a także pracownikom Biblioteki, pracownikom szkół z terenu miasta i Gminy Gniewkowo. Podziękowania skierował również do wszystkich sponsorów, którzy przyczynili się do tego, że można było tak długo ten jubileusz świętować. Pan Burmistrz poinformował, iż brał udział w zakończeniu roku akademickiego 2020/2023 Uniwersytetu Trzeciego Wieku, w drugich urodzinach Klubu Senior Plus, w 15-leciu zespołu Gniewkowianie, a także był na pożegnaniu Naczelnika Ochotniczej Straży Pożarnej w Kijewie- pana Andrzeja Gaury. Odbył też wiele spotkań w Urzędzie Marszałkowskim na temat spraw dotyczących realizowanych projektów. Przekazał, że podjęta została uchwała Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego, o której mówił już na Komisjach, zwiększająca kwotę dofinansowania na sieci wodociągowo-kanalizacyjne. Dofinansowanie na zadanie w tym zakresie zwiększone jest o 234 tys. zł. Wybrano wykonawcę na usługę „usuwanie azbestu z terenu Gminy Gniewkowo w roku 2023”- firmę Ekopol. Poprosił, aby szczegóły z tym związane kierować do pani Kierownik Magdaleny Kłosowskiej. Dokonano też wyboru oferty na sprzedaż samochodu OSP- wygrała oferta czeskiej firmy- grupa Profis, o której również rozmawiano już na Komisjach. Podpisano umowę na lampy solarne- powstanie dodatkowych 16 lamp (12 z budżetu obywatelskiego, a 4 z funduszu sołeckiego). Pan Burmistrz przekazał, że zostało wszczęte postępowanie na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania w ramach projektu „Cyfrowa gmina”, postępowanie na wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy budynku Ratusza. Zakończono natomiast remont świetlicy wiejskiej w Lipiu. Do rozstrzygnięcia pozostały przetargi na wodociągi i kanalizację w Szadłowicach oraz na termomodernizację świetlicy w Kleparach. Do 19 lipca trzeba złożyć wnioski na ulicę Ogrodową oraz Dreckiego, ponieważ otrzymano informację z Urzędu Wojewódzkiego o rozpoczęciu naboru wniosków na zadania, które mają projekty.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Pułaczewski nawiązał do otwarcia Parku i zapytał, czy on już jest zapłacony, „czy te kwestie związane z wykonawcą są już uregulowane”. Pan Burmistrz przyznał, że nie mówił tego, ale w okresie międzysesyjnym trwały także mediacje przy Sądzie Okręgowym w Bydgoszczy, gdzie pojawił się 3, albo 4 razy i strony doszły do ugody, którą przygotowała pani Mediator. Ta ugoda została złożona w Sądzie Okręgowym i oczekuje się teraz na postanowienie Sądu w tej sprawie. Jak już to postanowienie będzie- to Burmistrz zapewnił, iż radnych o tym poinformuje. Radny Pułaczewski zapytał następnie, czy został już jakiś termin określony w tej ugodzie, czy to jeszcze jest kwestią dogadania się między stronami. Pan Straszyński oświadczył, że generalnie w tej ugodzie jest wiele terminów i wiele różnych spraw związanych z płatnościami, ale należy poczekać na decyzję Sądu w tej sprawie. Na pytanie radnego, czy na dzień dzisiejszy nie zapłacono jeszcze niczego wykonawcy- pan Burmistrz to potwierdził.
Pan Pułaczewski nawiązał też do „nieszczęsnych niecek basenowych” i przypomniał, że Burmistrz obiecał zadzwonić do niego na drugi dzień po sesji z informacją. Pan Burmistrz przeprosił radnego tłumacząc, że wyjechał i o tym zapomniał. Radny zapytał, czy może mu odpowiedzieć, „czy mamy te atesty, czy nie mamy”. Burmistrz oświadczył, iż cała dokumentacja jest teraz w Nadzorze Budowlanym „także nie jesteśmy w stanie no w żaden sposób tutaj odpowiedzieć panu na zadane pytania, bo nie mamy tej dokumentacji”. Dodał też, że dzisiaj mija termin milczącej zgody. Jutro złożone zostanie pismo o wydanie stosownego zaświadczenia w tej sprawie. Jak ta dokumentacja trafi z powrotem do Urzędu- to jak najbardziej pan Pułaczewski będzie mógł się z nią zapoznać. Wyjaśnił też, że to zaświadczenie mówi o tym, że organ nie składa sprzeciwu od złożonych dokumentów i będzie można użytkować obiekt normalnie. Pan Pułaczewski zapytał kiedy można się tej dokumentacji spodziewać. Burmistrz odpowiedział, że jeżeli takie zaświadczenie zostanie szybko wydane, to wówczas Urząd poprosi o zwrot dokumentów i poinformuje o tym radnego. Pan Pułaczewski zapytał, czy „tak naprawdę to my wiemy, czy mamy te atesty, czy nie wiemy”. Burmistrz powiedział, że wszystkie niezbędne dokumenty, które wymaga PINB są złożone i jak najbardziej- te wszystkie atesty, o które radny pyta również. Radny Tomasik podkreślił, że jednym z elementów obchodów Dni Gniewkowa była impreza zorganizowana w ostatni dzień dla UNII Gniewkowo z okazji 90-lecia. W imieniu Klubu serdecznie podziękował za zorganizowanie tego eventu i uświetnienie tego okrągłego jubileuszu. Przypomniał, że w najbliższą sobotę będzie taki event, podczas którego będą przyznawane oznaczenia klubowe i jeszcze raz serdecznie wszystkich zaprosił.
Radny Gremplewski nawiązał do informacji o składaniu wniosków o dofinansowanie na ulicę Ogrodową i Dreckiego i zapytał, gdzie one będą składane. Otrzymał odpowiedź, że wnioski składane będą do Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy do Rządowy Funduszu Dróg. Pan Gremplewski zapytał też o stopień dofinansowania i otrzymał odpowiedź, że 50%. Kolejno zapytał, czy Gmina jest przygotowana potem na realizację tych zadań. Pan Burmistrz stwierdził, iż najpierw trzeba otrzymać dofinansowanie, a to będzie trwało pewnie do października. Następnie będzie to wpisywane zapewne na rok 2024. Realizacja musi zakończyć się do końca roku 2024. Radny Pułaczewski nawiązał do podziękowań Burmistrza, jakie kierował do szkół i pracowników MGOKSiR za udział w Dniach Gniewkowa i zwrócił się z prośbą do pana Dyrektora, żeby przed tego typu imprezami spotkać się. Przypomniał organizację spartakiady w Szkole Podstawowej Nr 1 i spotkanie w tej sprawie. Impreza wyszła fajnie i zdaniem radnego dobrze byłoby, żeby takie spotkania były przed każdą tego typu imprezą, w których Szkoła ma wziąć udział. Zapewnił też, że Szkoła bardzo chętnie pomoże w organizacji i nikt nie będzie miał z tym problemu, żeby wesprzeć Ośrodek jeśli chodzi o nadzór nad młodzieżą, czy zorganizowanie jakiś dyscyplin sportowych. Można też przy tym skorzystać również ze sprzętu szkolnego i to wszystko jest do ustalenia, dlatego byłoby dobrze, gdyby tego typu spotkania przed takimi imprezami się odbywały. Wówczas można sobie nawzajem pomóc i dzięki temu wyjdzie to jeszcze lepiej. Pan Dyrektor Mikuszewski przyznał, że rzeczywiście w ubiegłym roku wspólnie zorganizowano spartakiadę, ale w zeszłym roku było troszeczkę inaczej, ponieważ w bardzo dużej mierze bazowano na infrastrukturze szkolnej i na pomocy nauczycieli, bo to nauczyciele byli zaangażowani w prowadzenie tych zająć. W tym roku w piśmie wysłanym do dyrektorów, czego radny mógł nie widzieć- było wprost napisane, że opiekę sprawują nauczyciele nad dziećmi i Ośrodek się tym nie zajmował, tylko organizacją poszczególnych konkurencji. Patrząc na intensywność, pewne rzeczy, które się działy- przyjęto taką
formułę, żeby nauczycieli tutaj nie angażować i wziąć wszystko na swoje barki. Zapewnił, że cały czas pamięta o tym, co ustalano w zeszłym roku i myśli, że jeżeli chodzi o spartakiadę, to trochę planuje to rozszerzyć, by to prowadzić rok- rocznie. Pan Pułaczewski oświadczył, że jego intencją było to, żeby pomóc Ośrodkowi np. przy organizacji Dnia Dziecka, kiedy Szkoła sprawowała opiekę nad młodzieżą, ale też mogła pomóc w organizacji tego Dnia. Dlatego, zdaniem radnego takie spotkanie może dać dużo i to zarówno w jednej, jak i drugiej szkole, gdzie nauczyciele bardzo chętnie się w takie rzeczy będą włączali. Pan Mikuszewski zapewnił, iż nie ma co do tego wątpliwości i na pewno MGOKSiR będzie korzystać z pomocy i w ten sposób rozmawiać. Przewodniczący Rady podsumował tą dyskusję, że „im więcej rąk do roboty, tym lepiej”.
Radny Gołaś nawiązał do wspomnianego wniosku do Rządowego Funduszu Dróg i zapytał, czy jest może jakaś oficjalna informacja z Urzędu Wojewódzkiego o drodze Kawęczyn-Żyrosławice. Pan Burmistrz odpowiedział, że „tam czekamy na podpisanie umowy generalnie, żadnych innych informacji na ten temat nie posiadamy”. Nie było więcej pytań do sprawozdania i dyskusja została zamknięta. Prowadzący obrady zapowiedział głosowanie w sprawie jego przyjęcia. Udział w tym głosowaniu wzięło 13 radnych, 11 radnych głosowało za przyjęciem informacji, a 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9.
Ad.5 Raport o stanie Gminy za rok 2022 oraz głosowanie nad udzieleniem Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania.
Przewodniczący Rady nadmienił, że działając na podstawie art. 28a ustawy o samorządzie gminnym Burmistrz Gniewkowa w dniu 31 maja 2023 roku przedłożył Radzie Miejskiej „Raport o stanie Gminy za rok 2022”, który następnie podany został do publicznej wiadomości mieszkańców oraz przekazany został radnym wraz z materiałami na sesję. Dodał, że w debacie, jaka za chwilę się rozpocznie na tym Raportem radni będą mogli zabierać głos bez ograniczeń. Udział w debacie mogli brać również mieszkańcy, którzy poinformowani zostali, że gdyby chcieli w niej uczestniczyć- winni złożyć do Przewodniczącego Rady pisemne zgłoszenie poparte podpisami co najmniej 20 osób. Zgłoszenie takie należało dostarczyć najpóźniej w dniu wczorajszym. W debacie udział wziąć mogło 15 mieszkańców. Do dnia wczorajszego jednak żadne zgłoszenie nie wpłynęło. Debata zakończona zostanie głosowaniem w sprawie udzielenia Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania. Kolejno, prowadzący poprosił pana Burmistrza o przedstawienie Raportu.
Głos zabrał Wiceburmistrz, który oświadczył, że tak, jak mówił na wspólnym posiedzeniu Komisji we wtorek-Raport został skonstruowany tak, jak poprzednie raporty w ubiegłych latach. Opracowany został na podstawie sprawozdań i informacji, jakie były przedkładanie Radzie przez jednostki organizacyjne, przez referaty, przez Burmistrza. Dla porównania- pan Tomczyk wskazał, że jedynym nowum, jakie się pojawiło w tym Raporcie to są: uchodźcy, dodatki węglowe, dodatki dla przedsiębiorstw (jeżeli chodzi o te dodatki energetyczne) i sprzedaż węgla. Następnie Przewodniczący Rady zapowiedział debatę nad Raportem i zapytał, czy są jakieś uwagi, wnioski, bądź zapytania do Raportu.
Radny Pułaczewski zgłosił, że ma pytanie do pani Skarbnik, bo na Komisji zapytał już o środki. Wypowiedź tą przerwał prowadzący z uwagą, że było to pytanie nie do Raportu, a do sprawozdania. Radny zaznaczył, że do Raportu też ma pytanie i zacytował fragment mówiący o tym, że deficyt został pokryty przychodami z emisji obligacji, niewykorzystanymi środkami pieniężnymi na rachunku bieżącym budżetu wynikającymi z rozliczenia dochodów i wydatków w kwocie 7.178.000 zł. Przypomniał, iż pytał o to, co to są „te rozliczenia dochodów” i pani Skarbnik mu wtedy odpowiedziała, używając sformułowania, „że myśmy ten dochód pokryli między innymi z niewykorzystania funduszu na tym programie SIM”. Pan Pułaczewski poprosił o doprecyzowanie tego, bo nie wie, czy się nie pomylił, czy może źle to zrozumiał. Radny wskazał też na Rządowy Fundusz Dróg, remont drogi w Lipiu, teatr letni, wydanie zezwoleń i zapytał, czy to oznacza, że tych wymienionych rzeczy Gmina nie robiła, albo wycofuje się pieniądze przeznaczone na te zadania. Przewodniczący poprosił panią Kucharską o odpowiedź. Pani Skarbnik wyjaśniła, że deficyt, który zostaje przedstawiony w budżecie musi mieć pokrycie w jakiś źródłach i w tym przypadku są to źródła przychodu. Przychodami są środki, które wpłynęły do budżetu w roku poprzednim, a zostały przeznaczone na wydatki w roku następnym. W tym przypadku przychody osiągnięto w roku 2021 i z różnych przyczyn tych środków nie wydatkowano i one weszły właśnie w formie przychodów do realizacji wydatków w roku 2022. Pan Pułaczewski wskazał, że był tam wymieniony program SIM, 3.000.000 zł i zapytał, czy tą kwotę zwrócono. Pani Kucharska to potwierdziła tłumacząc, że środki na objęcie udziałów i akcji w SIM wpłynęły do budżetu w roku 2021, a zwrócone zostały w roku 2022 w lutym. Radny zapytał, czy to oznacza, że „póki czas, wykorzystaliśmy je do pokrycia deficytu budżetowego”. Pani Skarbnik zaprzeczyła tłumacząc, że zakładano deficyt budżetowy oraz to, że „będziemy te SIMy tworzyć”. W związku z tym, że nie zostały utworzone-środki te zostały zwrócone i traktuje się je jako wydatki wykonane, choć może nie z przeznaczeniem na utworzenie SIM-u. One były typowo na utworzenie SIM-u, więc nie mogły być przeznaczone na inny cel i dlatego zostały zwrócone. Nawiązując do podanych wcześniej zadań (teatr letni, remonty dróg)- pan Pułaczewski zapytał, czy Gmina się z nich wycofuje. Pani Skarbnik zaprzeczyła i dodała, że środki otrzymane z Rządowego Funduszu Dróg na remont drogi w Lipiu otrzymano w roku 2021, a w roku 2022 ta inwestycja została wykonana i zapłacona. Natomiast środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych na budowę teatru letniego otrzymane w roku 2021 nie zostały wydatkowane i one cały czas są na koncie. Akurat w tym momencie, te środki zaplanowano po stronie wydatków w roku 2023 i po stronie przychodów w roku 2023. Pan Burmistrz nadmienił, że jutro w tym temacie jest spotkanie z kolejnym, potencjalnym wykonawcą, który jest zainteresowany tymi pracami. Pan Pułaczewski zapytał, czy ma rozumieć, że deficyt został pokryty, co pani Kucharska potwierdziła i dodała, że został pokryty ze środków, z których wolno było ten w deficyt pokryć. Skoro otrzymano środki tak, jak w tym przypadku- na remont drogi w Lipiu, to nie można było z nich pokryć dowolnego wydatku, bo akurat były pieniądze. One musiały być przeznaczone na remont tej drogi, a gdyby nie był wykonany- to albo należałoby je zwrócić, albo przełożyć do realizacji w latach następnych. Jeżeli chodzi o definicję przychodów- to są to środki, które wpływają do budżetu nie w roku bieżącym, tylko w roku poprzednim i nie są wydatkowane w roku poprzednim na określony cel. Wówczas jako przychody przechodzą do roku następnego i na podstawie tego tworzy się wydatki. Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący Rady zapowiedział zamknięcie debaty. Pan Burmistrz poprosił jeszcze, aby radni wysłuchali go przed głosowaniem nad uchwałą udzielającą mu wotum zaufania, nad uchwałą w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2022 oraz nad uchwałą w sprawie absolutorium dla niego. Podkreślił, że ostatni raz w tej kadencji staje przed nimi prosząc o podjęcie wymienionych uchwał, zważywszy, że kadencja ta postrzegana jest jako najtrudniejsza w historii samorządu w Polsce. Przypomniał, że Gmina doświadczyła na początku kadencji dwa razy bardzo przykrych zdarzeń- zalania poprzez duże opady deszczu w roku 2021 i w 2020. Straty ogółem w tych zdarzeniach wynosiły około 100 mln zł. Równolegle wybuchła pandemia koronawirusa i pojawiły się inne sprawy, których wtedy nie można było przewidzieć i które niosły za sobą na ogromną skalę nowe, nikomu wcześniej nieznane obowiązki. Kiedy po dwóch prawie 2 latach kończyła się pandemia nadszedł 24 luty 2022 r. i rozpoczęła się inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. W ślad za tym pojawiły się kolejne wyzwania, kolejne, nowe obowiązki, kolejne dodatkowe sprawy związane z udzielaniem pomocy uchodźcom. Zbiórka rzeczy i żywności, tworzenie warunków dla ukraińskich dzieci w jednostkach oświatowych, logistyka w zakwaterowaniu- to tylko najważniejsze sprawy, którymi w 2022 roku zajmowano się dodatkowo. Wybuch wojny na Ukrainie przyniósł niestety wiele innych, nieprzewidywalnych wcześniej wydarzeń. Zostały zerwane łańcuchy dostaw, rozpoczęła się galopująca inflacja, wszystkie zaplanowane inwestycje okazały się niedoszacowane. Jednak poprzez wspólne spotkania i narady nasz samorząd się nie poddał i dalej szedł, realizując swoje cele. Efektem tych wszystkich rozwiązań jest pozyskiwanie w roku 2022 kolejnych środków na inwestycje. W pozytywnej opinii RIO z 19 kwietnia 2023 r.- można wyczytać, że wydatki inwestycyjne w roku 2022 zostały zrealizowane w kwocie 20 mln 48 tys. zł, przy rekordowym budżecie na wydatki opiewające na kwotę 102 mln zł. Przypomniał też, że wydatki inwestycyjne na rok 2019 opiewały na kwotę 1.794.000 zł, na rok 2020- 6.873.000 zł, a za rok 2021 skończono wydatki inwestycyjne na kwocie 11.628.000 zł. Pan Burmistrz nadmienił też, że długo i wielokrotnie rozmawiano o zadłużeniu Gminy Gniewkowo i przypomniał, iż na dzień 21 listopada 2018 r., kiedy obejmował stanowisko Burmistrza Gniewkowa- na koniec 2018 r. zadłużenie jednostki wynosiło 18.416.000 zł. Na koniec roku 2022 zadłużenie Gminy wynosiło 27.474.000 zł, czyli wzrosło przez 4 lata o 9.000.000 zł, a w ciągu tych czterech lat zrealizowano inwestycje za kwotę 40.304.000 zł, czyli średnio w każdym roku- za kwotę 10.000.000 zł przy kredycie na każdy rok wynoszącym średnio 2.264.000zł. 78% środków pozyskano, a 22%- to środki pochodzące z kredytu. Dzięki tym danym pan Straszyński chciał zobrazować skalę zrealizowanych inwestycji, przy tych dodatkowych obowiązkach, jakimi się zajmowano. Dziś to już jednak historia, bo jest kolejny rok i kolejne cele i zadania. Za najważniejsze inwestycje z roku 2022 pan Burmistrz uznał: przebudowę drogi gminnej w Lipiu, przebudowę drogi gminnej w Suchatówce, przebudowę ulicy Cegielnej, montaż 24 kolejnych lamp solarnych, doświetlenie 14 przejść dla pieszych, opracowanie dokumentacji technicznej na ulicę Ogrodową i Dreckiego, rozpoczęcie budowy domu komunalnego, budowa świetlicy w Szadłowicach, wymiana pieców w Szkołach w Szadłowicach i w Kijewie, budowa boiska wielofunkcyjnego w Lipiu, a także budowa z odkrytych basenów letnich. Pan Burmistrz serdecznie zaprosił na jutro na godzinę 15:00 na otwarcie tych basenów i poprosił o obejrzenie prezentacji tego zaproszenia (wyświetlenie na rzutniku). Na koniec poinformował, że po raz drugi wraz z panią Skarbnik poddał się badaniu, jeżeli chodzi o sytuację Gminy w roku 2022 w rankingu Gazety Prawnej „Skarbnik samorządu 2022”. W związku z tym byli w Gdyni, gdzie otrzymali informację, że do tego rankingu przystąpiła połowa samorządów z Polski. Nasz samorząd zajął w tym rankingu 5 miejsce. Pan Burmistrz kończąc- jeszcze raz poprosił o pozytywne zaopiniowanie wymienionych wcześniej uchwał. Przewodniczący Rady stwierdził, że „piąte bardzo wysokie miejsce, można gratulować” i przechodząc do „formalności” zapowiedział głosowanie w sprawie udzielenia Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania. Nadmienił, że do udzielenia wotum zaufania wymagana jest bezwzględna większość ustawowego składu Rady. Dodał też, że niepodjęcie tej uchwały jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzielenie Burmistrzowi wotum zaufania. Podsumowując prowadzący podał, że udział w głosowaniu nad podjęciem uchwały Nr LXXIV/450/2023 w sprawie udzielenia Burmistrzowi wotum zaufania wzięło 13 radnych i 9 radnych głosowało „za”, 3 radnych było „przeciw”, a 1 radny wstrzymał się od głosu. Tym samym uchwała została przyjęta i pan Burmistrz uzyskał wotum zaufania, czego Przewodniczący mu pogratulował.
Podjęta przez Radę uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu, a imienny wykaz z przeprowadzonego głosowania- załącznik nr 11. Przyjęty Raport stanowi natomiast załącznik nr 12.
Przed przystąpieniem do kolejnego punktu porządku obrad, prowadzący wystąpił z uwagą techniczną prosząc o zwiększenie kontrastu wyświetlanego obrazu.
Ad.6 Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2022.
O przedstawienie sprawozdania oraz opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu w roku 2022 Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej- pana Piotra Rychłowskiego poprosił natomiast o przedstawienie opinii Komisji.
Pani Skarbnik omówiła sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za rok 2022 wraz ze sprawozdaniem z wykonania planu finansowego Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie oraz Biblioteki Publicznej, a także informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego za 2022 rok (stanowi ono załącznik nr 13 do protokołu). Przekazała m.in., że budżet Gminy na 2022 rok został uchwalony przez Radę Miejską w dniu 30 grudnia 2021 roku i w okresie sprawozdawczym był zmieniany 17 uchwałami Rady i dwudziestoma zarządzeniami Burmistrza Gniewkowa. Na dzień 31 grudnia 2022 roku budżet wynosił po stronie dochodów 103625140,01 zł, natomiast po stronie wydatków 117783916,94 zł. Wyjaśniła, że różnica pomiędzy planowanymi dochodami, a planowanymi wydatkami po zmianach stanowi deficyt budżetu w wysokości 14158776,93 zł. Wprowadzone zmiany spowodowały zwiększenie w stosunku do pierwotnego planu dochody o 32,2% oraz wydatków o 34,7%. Plan dochodów ogółem zrealizowano w 92,4%, a realizacja wydatków wynosiła 87,4%. Wynikiem realizacji budżetu za rok 2022 jest deficyt w wysokości 7178923,42 zł, który został pokryty przychodami na koniec roku budżetowego. Kolejno, pani Skarbnik omówiła wykonanie wydatków i dochodów. Przekazała też, że stan zadłużenia Gminy na dzień 31 grudnia wynosił 27455072,97 zł, a osiągnięte przychody to kwota 16759863,57 zł, natomiast rozchody- 2.040000 zł. Na dzień 31 grudnia 2022 roku Gmina nie posiadała zobowiązań wymagalnych. Podkreśliła, że szczegółowe informacje odnośnie realizacji dochodów i wykonanie wydatków radni otrzymali i dane te zostały również opublikowane na BIP i można było się szczegółowo z nimi zapoznać. Skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy uchwałą z dnia 19 kwietnia 2023 r. zaopiniował pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za rok 2022 (opinia RIO stanowi załącznik nr 14 do protokołu).
Kolejno, prowadzący oddał głos Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej- panu Piotrowi Rychłowskiemu. Przewodniczący Rychłowski nadmienił, że protokół Komisji Rewizyjnej omawiany był już na wspólnym posiedzeniu wszystkich Komisji Rady. Przedstawiony został wówczas wniosek Komisji w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi panu Adamowi Straszyńskiemu za wykonanie budżetu w 2022 roku przy dwóch głosach za jednym wstrzymującym. Kolejno, Przewodniczący Komisji odczytał treść uzasadnienia składu orzekającego Nr 4 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie pozytywnej opinii o tym wniosku. Po tym wystąpieniu prowadzący zauważył, że Przewodniczący Komisji od razu załatwił 2 sprawy za jednym razem tj. opinii o wykonaniu budżetu i wniosku w sprawie absolutorium. Reasumując dodał, że Komisja Rewizyjna wnioskuje o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za rok 2022 przy dwóch głosach „za” i jednym „wstrzymującym się”.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, ale nie było pytań i została ona zamknięta. Żeby formalności stało się zadość- przedstawił jeszcze projekt uchwały Rady w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2022, ale bez uzasadnienia, ponieważ jest ono dostępne w materiałach, które radni otrzymali i w Biuletynie Informacji Publicznej.
Podsumowując, Przewodniczący Rady podał, że w głosowaniu w sprawie przyjęcia uchwały Nr LXXIV/451/2023 udział wzięło 13 radnych- 10 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, a 3 radnych było przeciwnych. Tym samym uchwała została przyjęta. Stanowi ona załącznik nr 15 do protokołu, a imienny wykaz z głosowania w sprawie jej przyjęcia- załącznik nr 16.
Ad.7 Rozpatrzenie kwestii związanych z absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa.
Przewodniczący Rady przypomniał, że Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił już wcześniej opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gniewkowa za 2022, która jest pozytywna. Sam przedstawił jeszcze uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa zaznaczając, że tu również uzasadnienia już nie będzie czytał, bo projekt uchwały podany jest do publicznej wiadomości. Następnie otworzył dyskusję, ale nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Zapowiadając głosowanie Przewodniczący Rady nadmienił, że dla przyjęcia uchwały wymagana jest bezwzględna większość ustawowego składu Rady.
W głosowaniu w sprawie przyjęcia uchwały Nr LXXIV/452/2023 w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa za 2022 rok udział wzięło 13 radnych, 3 radnych było przeciw, 10 głosowało „za”. Tym samym uchwała została przyjęta. Przewodniczący pogratulował Burmistrzowi udzielonego absolutorium, a pan Straszyński poprosił o głos, by powiedzieć „dwa słowa w sprawie tego, co się przed chwileczką wydarzyło”. Burmistrz oświadczył, że dzisiejsze uchwały w sprawie wotum zaufania, w sprawie zatwierdzenia finansowego sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2022 oraz uchwała w sprawie absolutorium dla Burmistrza i dzisiejsze głosowania były zarówno dla niego, jak i jego pracowników jedynymi ważniejszych głosowań. Skłaniają do refleksji, w tym przypadku- bycia lepszym, co obiecuje.
Świadczy też o umiejętności współpracy, czego wynikiem jest realizacja stawianych sobie wcześniej zamiarów i celów. Wspólne Komisje, a później sesje do późnych godzin popołudniowych pokazują, jak wielkie jest wspólne zaangażowanie na rzecz mieszkańców Gminy. Podkreślił, że jest przekonany, że zarówno omawiany 2022 rok jak i lata poprzednie nie zostały stracone, bo wszyscy starali się wykorzystać ten bardzo trudny czas w sposób należyty, sumienny, pozyskując przy tym wiele środków zewnętrznych. Pan Burmistrz podziękował w imieniu swoim, jak też w imieniu swoich pracowników za te głosowania, bo to dzięki ich ciężkiej pracy można się dziś cieszyć z tych wszystkich osiągnięć. Dodał, iż wotum zaufania i absolutorium dla Burmistrza to również wyraz podziękowań dla wszystkich pracowników, nie tylko z Urzędu, ale również jednostek podległych, którzy na co dzień tę pracę wykonują, za którą powinni być bardziej wynagradzani. i którą kochają, w którą są zaangażowani każdego dnia. Podkreślił, że wie, co mówi, bo pracuje z nimi już piąty rok. Wszystkim podziękował za działania dla dobra miasta i Gminy oraz dla dobra jej mieszkańców. Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady jeszcze raz pogratulował panu Burmistrzowi absolutorium i wręczył mu okolicznościową wiązankę kwiatów.
Przyjęta w tym punkcie uchwała stanowi załącznik nr 17, a imienny wykaz z głosowania- załącznik nr 18 do protokołu.
Ad.8 Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci, młodzieży oraz seniorów z terenu Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady przekazał, że mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią informacji przedłożoną zarówno przez Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie- pana Pawła Mikuszewskiego, jak również informacją przygotowaną przez panią Martynę Waloch-Małolepszą, które zamieszczone zostały w Biuletynie Informacji Publicznej, a radni omówili je na wspólnym posiedzeniu Komisji (informacje stanowią załącznik nr 19 i nr 20 do protokołu). Zaproponował skrótowe przedstawienie najważniejszych faktów, a następnie dyskusję. Pani Martyna Waloch-Małolepsza oświadczyła, że dzieci ze świetlic socjoterapeutycznych z terenu Gminy pojadą w wakacje do kilku miast w Polsce. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Gniewkowie odwiedzi Toruń i Bydgoszcz. W ramach zajęć socjoterapeutycznych przy Szkole Podstawowej w Gąskach, w świetlicy w Lipiu i przy MGOKSiR- dzieciaki pojadą do Gdyni. Szkoła Podstawowa w Wierzchosławicach odwiedzi Ostrówko nad Gopłem, a Szkoła Podstawowa w Szadłowicach pojedzie do Żnina i Biskupina. Szkoła Podstawowa w Kijewie i w Murzynie pojadą do Poznania i Płocka, a Szkoła Podstawowa Nr 2 odwiedzi
Żnin, Biskupin oraz Toruń.
Pan Dyrektor Mikuszewski przekazał, że Ośrodek Kultury większość swoich animacji czy też działań rekreacyjno-sportowy będzie realizował na terenie Parku Wolności, gdzie w związku z realizacją projektu rewitalizacji Gminy Gniewkowo w zajęciach uczestniczyć winny też inne jednostki pomocnicze Gminy, albowiem mają swoje określone zadania w ramach projektów miękkich. Ofertę starano się przygotować dla jak największej liczby mieszkańców Gminy. Ośrodek podpisał umowę użyczenia z Gminą Gniewkowo na obsługę basenów letnich, co odbyło się na prośbę pana Burmistrza, więc w tym momencie- zaangażowanie Ośrodka w działalność na rzecz dzieci młodzieży, czy też dorosłych „w zasadzie sięga zenitu”. Pan Dyrektor oświadczył, że ufa w to, że z takimi pracownikami, jakich zatrudnia uda mu się zrealizować wszystkie propozycje, które zostały zawarte w informacji.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję, ale do przedstawionej oferty nie było pytań i dyskusja została zamknięta. W głosowaniu w sprawie przyjęcia informacji udział wzięło 13 radnych i wszyscy radni głosowali „za”. Imienny wykaz z tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu.
Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie budżetu na
rok 2023.
Prowadzący oddał głos pani Skarbnik i poprosił o przedstawienie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2023 rok. Pani Kucharska nadmieniła, że projekt ten był dość szczegółowo omówiony wspólnym posiedzeniu Komisji, ale w związku z informacją od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w sprawie przekazania środków z przeciwdziałania covid-19 na realizację zadania z wypłat przez gminy refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych, która w dniu dzisiejszym wpłynęła do Urzędu- wnosi o autopoprawkę i wprowadzenie jeszcze tych środków do tego projektu budżetu w kwocie 800 zł 803,38 zł. Część normatywną tej uchwały radni otrzymali wydrukowaną tuż przed sesją, natomiast cały materiał został opublikowany w BIP. Pani Skarbnik wyraziła też nadzieję, że do wszystkich radnych dotarła informacja w formie maila, bądź smsa, że taka sytuacja będzie miała miejsce. Dlatego prosi o pozytywne zaopiniowanie tej uchwały łącznie z autopoprawką. W trakcie otworzonej przez prowadzącego dyskusji w sprawie tych zmian radni nie mieli pytań i została ona zamknięta. Kolejno, przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały Nr LXXIV/453/2023 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2023 rok. Przewodniczący podsumował, że udział w głosowaniu wzięło 13 radnych, 11 radnych głosowało „za”, a 2 radnych wstrzymało się od głosu. Tym samym uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2023 roku została podjęta.
Przyjęta uchwała stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 23.
Ad. 10 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi na opieszałość w działaniu Burmistrza Gniewkowa.
Przewodniczący nadmienił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogą zapoznać się z treścią umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.
Radny Orent zaznaczył, że skargę złożyła grupa radnych i zwracając się do pana Mecenasa zapytał, czy ta grupa radnych będzie mogła brać udział w głosowaniu. Pan Mecenas oświadczył, iż z materiałów, które są załączone wynika, że pani Mecenas Pokorska przedstawiała już Komisji swoje stanowisko, zgodnie z którym uznała, iż radni mają interes prawny i nie powinni brać udziału w tym głosowaniu. W tym zakresie on też podtrzymuje to stanowisko, albowiem radni są skarżącymi i mają interes prawny w uwzględnieniu skargi. Do projektu uchwały nie było pytań i dyskusja otworzona przez prowadzącego obrady została zamknięta. Udział w głosowaniu w sprawie przyjęcia uchwały Nr LXXIV/454/2023 w sprawie skargi na opieszałość w działaniu Burmistrza Gniewkowa wzięło 10 radnych i 10 radnych głosowało „za”.
Przyjęta uchwała stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 25.
Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Wielowieś gmina Gniewkowo.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią projektu uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej i dlatego proponuje odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzyć dyskusję. Dodał, że projekt został przygotowany przez urbanistę- pana Pawła Łukowicza, który odpowiadał na pytania radnych podczas wspólnego posiedzenia Komisji, które miało miejsce w ostatni wtorek. Nie było jednak pytań do tego projektu i dyskusja została zamknięta. Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Wielowieś gmina Gniewkowo. Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych i wszyscy radni głosowali za przyjęciem uchwały Nr LXXIV/455/2023.
Przyjęta uchwała stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 27.
Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z wielofunkcyjnych boisk sportowych na terenie Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady oddał głos panu Burmistrzowi, który zgłosił potrzebę doprecyzowania kwestii związanej z tym projektem uchwały.
Pan Burmistrz zaznaczył, że tak, jak już powiedział na początku- bardzo by prosił o podjęcie tej uchwały z uwagi na to, że to są kwestie związane z uwagami z Urzędu Marszałkowskiego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wcześniej nie było takich uchwał, ale jak już zapowiedział- do tej uchwały będzie chciał jeszcze później wrócić w miesiącu sierpniu, by może sobie ją jeszcze bardziej rozszerzyć. Natomiast dzisiaj ona jest potrzebna do rozliczenia środków unijnych i dotyczy tylko boisk wielofunkcyjnych.
Kolejno, prowadzący otworzył dyskusję.
Radny Pułaczewski stwierdził, iż nie ma pytań, tylko w punkcie siódmym jest zapis, że wszelkie usterki, zniszczenia należy zgłaszać zarządcy obiektu, dlatego aż boi się zabrać głos odnośnie Orlika przy SP Nr 1, bo tam usterek i zaniedbań jest bez liku. Dodał, że „być może kiedyś będzie okazja, że spotkamy się tam wspólnie i może podejmiemy jakąś decyzję, bo na dzień dzisiejszy to boisko powoli przestaję nadawać się do użytku”.
Nie było więcej uwag do tego projektu i dyskusja została zamknięta. Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z wielofunkcyjnych boisk sportowych na terenie gminy Gniewkowo. Udział w głosowaniu wzięło 13 radnych i wszyscy radni głosowali za przyjęciem uchwały Nr LXXIV/456/2023, za co pan Burmistrz podziękował i przeprosił za kłopot.
Przyjęta uchwała stanowi załącznik nr 28 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 29.
Ad.13 Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelację, bądź złożyć zapytanie. Przypomniał, że zgodnie z art.24 ustawy o samorządzie gminnym powinno być złożone na piśmie. Dodał, że takie interpelacje w ostatnim tygodniu złożyli radni: Chrzanowski i radny Gremplewski. Radny Chrzanowski oświadczył, że czeka za odpowiedzią na interpelację, a Przewodniczący Rady nadmienił, że dotyczy ona ulicy Parkowej w strefie zamieszkania.
Radny Gremplewski powiedział natomiast, że on dzisiaj złożył interpelację dotyczącą przycięcia drzew rosnących przy drodze dzielącej Osiedle 700-lecia i Dreckiego (przedstawiona interpelacja stanowi załącznik nr 30 do protokołu). Odrosty gałęzi spowodowały zasłonięcie części lamp oświetlających drogę, mogąc też stanowić utrudnienie dla ciężkich pojazdów, służb ratunkowych. Poprosił też o uwzględnienie wszystkich zaleceń w zakresie ochrony przyrody np. okresu lęgowego ptaków. Dodał, że interpelację składa po zgłoszeniu problemu przez mieszkańców osiedla.
Radny Pułaczewski przekazał, że w związku ze swoją interpelacja odnośnie ulicy Dworcowej otrzymał odpowiedź, że będzie procedowana. Zapytał, czy można określić
jakieś terminy, kiedy zapadnie decyzja w sprawie wprowadzenia ruchu dwukierunkowego. Pan Burmistrz odpowiedział, iż nie jest w stanie powiedzieć w jakim to nastąpi terminie, „natomiast na pewno się tym zajmiemy”. Przypomniał, że zmiana organizacji ruchu w Starostwie trwa 9 miesięcy.
Ad.14 Wolne głosy i wnioski.
Radny Orent poprosił o wyjaśnienie sprawy ścieżki rowerowej w Suchatówce, bo z ostatnich rozmów wynikało, że do 19 czerwca ona miała być wykończona tak, żeby można było tylko i wyłącznie położyć tam asfalt. Do dnia dzisiejszego prace prowadzone były tam tylko chyba przez dzień przy zjazdach z DK15, ale zdaniem radnego te zjazdy są tak źle zrobione, że są do poprawy. Powinny być zaniżone, a nie wiązać się z wysokością ścieżki ta ścieżka powinna być wcześniej zaniżona, żeby gospodarz mógł wjechać na swoje pole. Została tam taka skarpa, że rolnik chyba narty musiałby założyć, żeby to zrobić. Radny poprosił o odpowiedź, w jakim zakresie, kto będzie dalej kończył tą ścieżkę, czy zostały jakoś uregulowane kwestie finansowe i czy szuka się innej firmy, która by to wykonała i w jakim terminie, bo do końca czerwca prawdopodobnie ta ścieżka powinna być zrobiona ze względu na budżet. Pan Burmistrz przekazał, iż odbyło się kilka spotkań z wykonawcą w tej sprawie. Tak, jak radny zauważył- do niczego nie doprowadziły i po niedzieli ma się odbyć spotkanie całego zespołu w tej sprawie, by zakończyć tą sprawę definitywnie. Oczekuje się na opinię Inspektora Nadzoru Budowlanego. Pan Orent zapytał o to, z jakim zespołem odbędzie się to spotkanie, czy będzie tam wykonawca. Pan Burmistrz zapewnił, że oczywiście wykonawca tam będzie, też inspektor i cały zespół inwestycyjny. Panowie umówili się też na informowanie o tym spotkaniu.
Radny Rychłowski zapytał, czy coś wiadomo, kiedy wykonawca wejdzie na ulicę Kolejową. Pan Straszyński przekazał, iż spotkanie w tej sprawie umówione jest na poniedziałek na godzinę 1330 i w tym dniu będzie więcej wiadomo na ten temat. Pan Burmistrz zaznaczył, że jeżeli radny ma ochotę- to zaprasza na to spotkanie.
Radny Gremplewski zaznaczył, że radny Orent trochę go uprzedził w kwestii ścieżki rowerowej, „więc w związku z tym że już jakieś tu odpowiedzi padły”- chciał tylko dopytać, czy jeżeli ubytki w tej nawierzchni zostaną jakby dokończone, jak wysypana zostanie ta nawierzchnia i utwardzona, to czy ścieżka wtedy będzie dopuszczona do użytkowania, czy trzeba czekać, aż zostanie wylany na nią asfalt. Pan Burmistrz odpowiedział, że cały proces tej ścieżki jest związany jest z tym, że zakończenie inwestycji polega na wlaniu asfaltu, czyli dwóch warstw i to jest zakończenie inwestycji. Panowie ustali, że ścieżka będzie oddana do użytku dopiero po wylaniu asfaltu.
Pan Gremplewski przekazał też pytanie dotyczące ścieżki rowerowej do Suchatówki- tego wcześniejszego odcinka. Mieszkańcy zgłaszają (szczególnie ci, którzy korzystają z niej turystycznie), że porobiły się tam od dłuższego czasu zapadliska, ta nawierzchnia się zapada w wielu miejscach. Jest prośba, żeby ją w jakiś sposób naprawić, bo robi się niebezpiecznie, szczególnie kiedy jest ciemno i mieszkańcy jeżdżą tam rowerami. Pan Burmistrz zapewnił, że „generalnie, jak co roku będziemy zlecać Przedsiębiorstwu Komunalnemu „Gniewkowo”, żeby zrobić inwentaryzację tych miejsc, o których pan mówi”. Jeżeli będą wymagane naprawy- to te naprawy będą realizowane. Radny dodał, że tam ten grunt chyba jest mało stabilny.
Pan Gremplewski nawiązał także do dawno nie poruszanej kwestii Astrobazy. Przyznał, że to właściwie ulubiony temat radnego Bożko i przypomniał, iż rozmawiano mniej więcej o tym samym czasie w zeszłym roku na temat Astrobazy. Wtedy miała ona ruszyć od września, miały tam być zajęcia, ale dziś wiadomo, że niekoniecznie poszło to zgodnie z przewidywaniami. Rok później dalej jest ta sama sytuacja i radny zapytał, co dalej w tej sprawie. Pan Burmistrz stwierdził, że „to jest temat ciekawy z uwagi na to, że tak odbijamy się trochę od Urzędu Marszałkowskiego”. Wyraził opinię, że raczej z tego już chyba nic nie będzie i trzeba będzie samemu podjąć działania naprawcze. Przypomniał, że była firma, która dostała zlecenie z Urzędu Marszałkowskiego i Gminy to nic nie kosztowało, natomiast przy pierwszym, lepszym deszczu okazało się, że zostały tam zalane szafki elektryczne i dalej nie mogło być to użytkowane. To zostało zgłoszone i długo oczekiwano na odpowiedź, z której wynika, że to jest na terenie Gminy i Gmina jest za to odpowiedzialna. Pracownik miał wysłać pismo do Urzędu Marszałkowskiego, by Gmina otrzymała taki dokument, który będzie upoważniał do działania na własną rękę. Pan Burmistrz zobowiązał się ustalić, czy ten dokument już jest i dać znać radnemu.
Radny Gremplewski przekazał, że mieszkańcy zgłaszają mu takie przypadki, że gdy korzystają ze ścieżki rowerowej spacerując to często Policja zwraca im uwagę i ostrzega, że dostaną mandat. Podobnie jest w sytuacji odwrotnej- jeżeli to jest ścieżka piesza, a jadą tam rowerem. Radny podkreślił, że „po to robiliśmy te ścieżki, żeby mieszkańcy mogli w ten sposób z nich korzystać”. Przyznał, że przepisy są w jakiś sposób jednoznaczne w tym temacie, ale nie wie, co determinuje takie ograniczenia, czy np. szerokość ścieżki. Wskazał dla przykładu na odcinek ścieżki rowerowej w stronę Szadłowic za Wierzchosławicami, który jest zakwalifikowany jako „ścieżka pieszo-rowerowa” (są odpowiednie znaki). Po przeciwnej stronie ulicy, już w stronę Gniewkowa żadnych znaków nie ma i oznacza to najprawdopodobniej, że to jest ścieżka piesza. Radnego zastanawia, czy to szerokość ścieżki decyduje o jej podwójnym przeznaczeniu. Pan Burmistrz przekazał, że rozmawiał na ten temat z panem Komendantem Policji w Gniewkowie, który stwierdził także na Komisjach, lub też na sesji, że Policjanci z naszej Gminy nie będą tutaj dawać żadnych mandatów, ani pouczeń z uwagi na to, że bardziej bezpiecznie się poruszać na takich ścieżkach wyznaczonych, niż na drogach krajowych, czy wojewódzkich (jeżeli chodzi o odcinek od Gniewkowa do Kaczkowa i z Murzynka do Lipia). Zdaniem pana Straszyńskiego „niestety są to niefortunne rozwiązania, zarówno właśnie tak, jak pan zauważył z Gniewkowa do Szadłowice, gdzie jest to rowerowa, czy pieszo-rowerowa. Natomiast te nasze ścieżki są rowerowymi, które po prostu tak zostały nazwane w projekcie unijnym i dopóki nie skończy się trwałość projektu my nie możemy tam nic zmieniać”. Radny powiedział, że również rozmawiał z panem Komendantem i tutaj stanowisko jest zgodne, natomiast wiadomo, że nasze drogi patrolują nie tylko policjanci z naszego Posterunku, a także z Policji Powiatowej i oni już tak łaskawi nie są. Pan Burmistrz stwierdził, że może zaprosi kiedyś przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego (działu drogowego), żeby to może radnym wytłumaczyli, dlaczego tak to jest i dlaczego tak to się nazywa, i czy można coś z tym zrobić. Wiadomo, że to jest po prostu taki przepis, trochę bezsensowny ze względu na bezpieczeństwo, natomiast może wtedy znajdzie się jakieś wspólne stanowisko i rozwiązanie tego problemu. Nadmienił, że ostatnio wybudowane ścieżki są szerokości 2 metrów, a to jest naprawdę bardzo szeroka ścieżka, gdzie rowerzysta spokojnie się zmieści z osobą, która idzie z dzieckiem, z wózkiem. Tutaj chodzi o wspólne bezpieczeństwo i taką solidarność dobrego zachowania na tych ścieżkach, natomiast co do tych policjantów nie z naszego Komisariatu, czy nie z naszej Gminy- to na ustalenia należy poczekać.
Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz poruszyła temat odpadów, które były składowane na działce w miejscowości Godzięba. Zapytała, czy coś już w tej sprawie się wyjaśniło, czy są jakieś ustalenia, czy może cały czas toczy się postępowanie. Odpowiedzi udzieliła pani Kierownik Kłosowska, która powiedziała, że jeżeli chodzi o odpady, które były zgłoszone na sesji- to zgłoszono do Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i otrzymano odpowiedź, że była przeprowadzona wizja lokalna, były dokonane odkrywki na 1,5 m i nadal toczy się postępowanie wyjaśniające w kwestii dalszej, czyli zebranie materiału dowodowego w sprawie. Nie otrzymano informacji jak to się zakończyło, a skoro radna o tym przypomniała, to wystosowane zostanie pismo z zapytaniem o taką informację.
Radny Tomasik przedstawił konkluzję odnośnie tematu Astrobazy, „czy to nie jest dobry temat zainteresowania dla mediów, bo pokazuje, w jaki sposób w naszym kraju wydaje się pieniądze, no taką lekką ręką na tego typu inwestycje, które nie przynoszą żadnego efektu”.
Następnie przekazał prośbę mieszkańców odnośnie ławek na ulicy Cmentarnej i ławek w tym parku przy Szkole Branżowej, „by jakieś ławki tam powstały”. Przypomniał, że ten temat już kiedyś poruszał. W kwestii ławek na ulicy Cmentarnej mieszkańcy zgłaszali również taki problem, że są one za niskie i niewygodnie się na nich siedzi, dlatego proszą, żeby ewentualnie troszeczkę, coś z nimi zrobić. Wymagają też jakiś renowacji, bo są już w takim stanie, że przydałoby się np. odmalowanie. Jest też potrzeba, by zwiększyć ilość tych ławek na tym właśnie trakcie.
„Pozostając na ulicy Cmentarnej”- pan Tomasik poruszył temat wybudowanego tam budynku komunalnego i zapytał, czy coś już wiadomo, czy mieszkania są już podzielone, kiedy tam ewentualnie mieszkańcy będą mogli odebrać klucze. Pan Burmistrz odpowiedział, że Komisja cały czas pracuje i umówił się z nią na dzień 21 lipca 2023 r., że wypracuje do tego dnia decyzje z mieszkańcami, którzy zostali wytypowani. Czy ta lista będzie kompletna- tego dzisiaj nie wie.
Radny nawiązał też do budynku przy ulicy Pająkowskiego 4 i informacji zawartych w Raporcie, z których wynika, że nie było miesiąca, żeby nie trzeba było czegoś w tym budynku robić i tam inwestować, choć wiadomo w jakim jest stanie. Pan Burmistrz oświadczył, że „my chcielibyśmy i już to robimy, bo już pracujemy nad tym, aby tych mieszkańców z ulicy Pająkowskiego, z tego baraku w tym roku jeszcze, z tego baraku wykwaterować do innych substancji komunalnych i to jest takie ambitne założenie z naszej strony”. Prowadzono też rozmowy na temat potencjalnego, nowego budynku na ulicy Pająkowskiego, na który również planuje się złożyć wniosek o kolejne środki do Banku Gospodarstwa Krajowego. Oczywiście ten blok będzie dużo większy, „bo chcielibyśmy zachować tą kwestię urbanistyczną w stosunku do tych bloków, które już na ulicy Pająkowskiego są”.
Pan Tomasik przypomniał o zapewnieniach odnośnie ulicy Zielonej, że tam będzie jakaś naprawa. Pan Burmistrz oświadczył, że „to już się dzieje, no generalnie nie mamy na tyle, jakby tutaj precyzyjnych informacji, dlatego ja o tym nie mówiłem, natomiast to wszystko jest podtrzymane i teraz będziemy też rozmawiać na temat wyłonienia wykonawcy na ulicę Zieloną, także ja myślę, że do kolejnej sesji ten temat już będzie zamknięty i ta ulica Zielona będzie wyremontowana”.
Radny Tomasik nawiązał do tego, że na poprzedniej sesji pan Burmistrz mówił o dofinansowaniu na ulicę Paderewskiego i zapytał, czy w tej sytuacji coś się wyjaśniło, czy można liczyć na jakieś środki. Pan Straszyński wyjaśnił, że ulica Paderewskiego jest zgłoszona razem z drogą Kawęczyn-Żyrosławice, przy czym ta droga jest na liście podstawowej, natomiast ta ulica- na liście rezerwowej, ale na samym początku. Radny poprosił o informację, jeśli coś będzie się działo w tej sprawie.
Radny Bożko uznał, że został ”wezwany do tablicy odnośnie Astrobazy” i chciał tylko sprostować, że zajęcia z młodzieżą się odbywały i w tym roku ukończono wieloletni projekt prowadzony z Urzędem Marszałkowskim- „Niebo nad Astrobazami”. Wyraził opinię, że to naprawdę bardzo fajny projekt, w ramach którego otrzymano dużo sprzętu, również Szkoła Podstawowa (gabinety informatyczno-matematyczne). Nie realizowano jedynie zajęć dla społeczności lokalnej i to może stanowić tutaj problem. Radny otrzymał informację, że podsumowanie tego projektu ma odbyć się we wrześniu i tam właśnie też ma być poruszona sprawa Stowarzyszenia, które tutaj się szykuje, by przejąć wszystkie Astrobazy. Pan Bożko wyraził też nadzieję, że to idzie w dobrym kierunku i jeżeli ono powstanie, to wtedy będzie odpowiadał koordynator za to wszystko i będzie to prowadzone tak, jak powinno być prowadzone. Radny Pułaczewski zasugerował, by pan Bożko zorganizował to spotkanie w budynku Astrobazy i to najlepiej w czasie burzy- „myślę, że wtedy państwo by zrozumieli nasze problemy”. Przewodniczący Rady zaznaczył, że na szczęście- tak jak powiedział pan Bożko- projekt Astrobaza to nie tylko sam budynek, ale też zajęcia dla dzieci w Szkole Podstawowej Nr 1 i 2. Pan Pułaczewski dodał, że był na zakończeniu tego projektu i przyznał, że rzeczywiście wyniki są imponujące, ale radny Bożko słusznie zauważył, że problemem jest to, że mieszkańcy póki co nie mogą z tego korzystać. Radny Gremplewski zapewnił, że nie o to mu chodziło, że się zajęcia nie odbywały tylko, że nie odbywały w budynku Astrobazy i to była chyba jakby wspólna troska, bo jest budynek, który właściwie nie funkcjonuje, a jest tam największy teleskop. Gdyby można było z niego korzystać- było to z pożytkiem dla i uczniów i dla mieszkańców. Radny Bożko oświadczył, że również czeka z utęsknieniem, aż Astrobaza zostanie wyremontowana i ten teleskop zostanie ponownie zamontowany, by obserwować niebo.
Pan Bożko powiedział też, że „wspólnie z Urzędem Miejskim będziemy organizowali znowu nasz festiwal rocka progresywnego- XVII już w tym roku i serdecznie wszystkich tutaj zapraszamy, mieszkańców Burmistrza, Przewodniczącego i radnych na ten festiwal”. Dodał, że zapowiada się bardzo dobry skład m.in. wybitny gitarzysta- Mirek Gil, Władziu Komendarek- wybitny klawiszowiec, który przywiezie bardzo dużo sprzętu z laserami, bardzo dobry zespół Overhead - goście z Finlandii. Festiwal odbędzie się 1 lipca w Parku Wolności.
Radny Orent powrócił do tematu „Astrobazy nieszczęsnej” i zapytał o koszt jej wyremontowana. Radny zastanawia się, czy warto będzie przejmować obiekt w takim stanie. Pan Burmistrz powiedział, że „to może tak nie do końca jest, że tam nie było remontu, no bo ten remont się odbył, no nawet dwa razy, bo raz firma robiła, potem poprawiała i to kosztowało chyba, jak dobrze pamiętam, koło 100 000 zł”. Zwrócił uwagę, że Astrobaza z zewnątrz wyglądała już katastrofalnie w pewnym momencie, a dzisiaj chociaż nie straszy, bo elewacja została wykonana. W środku te wszystkie remonty również zostały wykonane i to miało działać, ale niestety nie zadziałało, bo przy pierwszym, większym deszczu woda popaliła przewody elektryczne i to jest jakby przyczyna niefunkcjonowania Astrobazy obecnie. Cała sprawa związana z tym remontem w jakiś sposób jest poza Gminą. Pan Orent stwierdził, że jednak teraz te przewody są popalone i na pewno będą do wymiany i to nie będzie taka lekka naprawa, bo wiązać się to będzie z malowaniem itp. Przewodniczący Rady dodał, że ten remont finansowany był w stu procentach z budżetu Urzędu Marszałkowskiego. Pan Orent podkreślił, że przed chwilą słyszał, że Gmina ma to przejąć i jeśli to nastąpi bez tego wykończenia- trzeba będzie to remontować i to będą koszty.
Radny Bożko powiedział, że „podczas tego remontu byliśmy naprawdę pod wielkim wrażeniem tej firmy, bo oni naprawdę się przyłożyli do tego wszystkiego i zrobili to solidnie, tylko zapomnieli o jednym, że jest oblachowanie tutaj tych murków, no i niestety cała ta woda poszła tymi murkami i zalała znowu nam Astrobazę”. Prowadzący zwrócił uwagę, że te budynki są prototypami i tak naprawdę nigdzie więcej takich budynków nie ma i to też stanowi problem.
Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz zwróciła się z pytaniem do pana Burmistrza, czy przewiduje w najbliższym czasie np. w perspektywie kilku miesięcy rozpisanie naboru na stanowisko Kierownika SZEAS. Pan Burmistrz potwierdził i dodał, że przeprowadzono już kilka rozmów i są osoby, które byłyby chętne do tego, tylko że mają swoje zobowiązania w firmach, w których pracują i może miesiąc sierpień będzie takim miesiącem, który coś w tej kwestii wyjaśni. Naborów na to stanowisko było wiele, ale niestety- bez rezultatu, bo zgadza się z tym, że tam brakuje tego Kierownika. Natomiast dzisiaj świetnie sobie radzi z tym wszystkim Zastępca.
Pan Bajerowski zapytał, czy jest jakaś przyczyna, z powodu której od ponad 3 tygodni nie jest kontynuowany remont świetlicy w Wielowsi, czy wykonawca tylko przeszedł na remont innej świetlicy. Pan Burmistrz oświadczył, iż nie ma żadnych, jakby takich obiektywnych przyczyn. Urząd jest w stałym kontakcie z wykonawcą trzech świetlic, ale z uwagi na zaawansowanie prac na pozostałych świetlicach- tutaj na tą chwilę ta świetlica nie była wykonywana. Działo się to również z uwagi na pewne ustalenia, których dokonano co do prac na tej właśnie świetlicy i wykonawca czekał na decyzje Gminy. Teraz wszystko już jest ustalone i zdaniem pana Burmistrza w najbliższym czasie prace się rozpoczną z powrotem.
Wracając jeszcze do tematu inwestycji, które są rozpoczęte- Przewodniczący Rady wskazał na osiedle toruńskie, gdzie w zasadzie jego połowa jest już rozkopana, ale prace postępują tam w strasznie wolnym tempie. Niektórzy mieszkańcy żalą się, że mają utrudniony dostęp do swoich posesji. Zapytał, czy spotkanie, które ma się odbyć w najbliższy poniedziałek będzie miało miejsce w sali numer 20. Pan Burmistrz odpowiedział, że jeżeli będzie dużo zainteresowanych ze strony radnych, czy ze strony tutaj zespołu- to na pewno będzie to w sali numer 20. Przewodniczący zapytał też o to, czy jest możliwe udostępnienie jakiegoś harmonogramu pracy, bo wykonawca musi mieć jakieś założenia w kwestii postępu prac, choć na razie go jakoś specjalnie nie widać. Pan Burmistrz stwierdził, że o tym będą rozmowy i dodał, że nie ukrywa, że mieszkańcy zarówno Lipionki, jak i Klepar również chcieliby się spotkać z potencjalnym projektantem i ustalić harmonogram. Przewodniczący Rady zgłosił jeszcze „świeżą sprawę” dotyczącą oświetlenia, lamp przy ulicy Zajeziernej, gdzie przy wjeździe na posesję nr 20, 19, i 18 nie palą się lampy. Zaznaczył, że może to być jakaś inna sprawa, nie związana z żarówkami, tylko z jakąś awarią, ponieważ mieszkańcy zgłaszali, że słychać dziwne dźwięki podczas włączania, a potem te lampy gasną i już nie działają przez całą noc. Zdaniem pana Burmistrza to raczej chodzi o sterowniki, o których już rozmawiano z panem Dyrektorem, ale oczywiście zostanie to zgłoszone.
Kolejno, Przewodniczący Rady wskazał jeszcze na lampę przy ulicy Krótkiej (pierwsza po prawej stronie) oraz na zjazd z DK 15 w ulicę Żytnią. Pan Burmistrz powiedział, że ulica Żytnia jest na pewno procedowana, natomiast co do ulicy Krótkiej- to sprawdzi bo nie wie o jaką interpelację chodzi. Pan Krzysztofiak zaznaczył, że to jest wniosek z dzisiaj, świeży.
Radny Tomasik występując „w roli suflera” wskazał na to, że przez całą sesję obecny był mieszkaniec, który opuścił obrady przed punktem „Wolne głosy i wnioski”, a którego obecność związana była z ulicą- zjazdem z ulicy Sikorskiego do paczkomatu, w stronę tego starego młyna. Tam przez ten paczkomat zwiększa się ruch i mieszkaniec chciał zapytać, prosić o modernizację tego kawałka drogi. Pan Burmistrz przekazał, że podczas remontu ulicy Sikorskiego tam będzie asfalt wylany, bo projekt obejmuje całe osiedle toruńskie. Pan Tomasik zapytał, czy może uspokoić mieszkańca, co pan Burmistrz potwierdził i zaproponował, aby zapoznać się z tym projektem u pana Podkowińskiego. Pan Burmistrz przekazał też panu Tomasikowi, że zlecono wycenę wymiany tych kloszy, o które radny interpelował i oczekuje się na kosztorys. Jeżeli znajdą się środki w budżecie, to wymiana tych kloszy będzie zlecona, co ma nadzieję, że nastąpi jeszcze w tym roku i zrobi się tam jaśniej.
Z uwagi na fakt, że dzisiaj ostatni dzień szkolny- pan Burmistrz złożył życzenia wakacyjne radnym, ich rodzinom oraz wszystkim dzieciom, żeby szczęśliwie z tych wakacji powróciły .
Przewodniczący poinformował natomiast, że kolejna LXXV sesja Rady Miejskiej planowana jest na dzień 30 sierpnia 2023 r. i jej tematem będzie m.in. informacja na temat realizacji zadań związanych z gospodarką odpadami na terenie gminy Gniewkowo za 2022 rok.
Nawiązując do tego, co powiedział pan Burmistrz o rozpoczynających się wakacjach, sezonie urlopowym- Przewodniczący nawiązał do zaplanowanej przerwy w pracach Rady i również przekazał życzenia udanego wypoczynku, naładowania baterii i spotkania się z pozytywną energią w sierpniu, a może też wcześniej „gdzieś w naszym kochanym mieście”.
Ad.15 Zamknięcie obrad.
Wobec wyczerpania się porządku obrad ok. godz. 1805 Przewodniczący Rady zamknął LXXIV sesję dziękując za udział i prosząc radnych, aby pozostali jeszcze na chwilę na sali obrad.
Protokół sporządziła: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie