Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr LXXVIII/2023 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 25 października 2023 r.

Protokół został przyjęty przez Radę Miejską na LXXIX sesji w dniu 13 listopada 2023 r. 

  Protokół Nr LXXVIII/2023
 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 25 października 2023 r.  w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie

 
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1 ustawy  z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie  gminnym  (Dz. U. z 2023 r., poz.40 ze zm.)- Przewodniczący Rady  ok. godz. 1705 dokonał otwarcia LXXVIII sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych i w obradach udział bierze 14 radnych,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (brak radnej G.Myśliwy- lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).

Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.

Kolejno, Przewodniczący przywitał radnych, przybyłych gości, przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panem Wiceburmistrzem na czele, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy, przedstawicieli mediów oraz wszystkie zainteresowane osoby przybyłe na  sesję oraz osoby oglądające transmisję w internecie (lista stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Ad.2 Przyjęcie  porządku obrad.

                              Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom, dlatego zaproponował odstąpić od jego odczytania. 

 Proponowany porządek obrad:                             

1.    Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

2.    Przyjęcie  porządku obrad.

3.    Przyjęcie protokołu LXXVII sesji.

4.    Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

5.    Informacja z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa i Przewodniczącemu Rady:

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

6.    Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych (zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.):

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.

7.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

8.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Gąskach:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

9.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr LXXVI/462/2023 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

10. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu w sprawie nadania statutu samorządowej instytucji kultury pod nazwą: Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

11. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych w roku 2023:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

12. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu w sprawie diet dla radnych, Przewodniczących Komisji, Przewodniczącego Rady Miejskiej:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

13. Interpelacje i zapytania  radnych.

14. Wolne głosy, wnioski.

15. Zamknięcie obrad.

Kolejno zapytał, czy ktoś z  radnych ma jakieś propozycje co do zmiany porządku obrad, lub pragnie wnieść jeszcze jakieś inne propozycje. Nie było uwag i przystąpiono  do głosowania nad przyjęciem porządku obrad. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za jego przyjęciem. Imienny wykaz tego głosowania- załącznik nr 3.

Przyjęty porządek obrad: j.w.

 

Ad.3 Przyjęcie protokołu LXXVII sesji.                      

                                               Prowadzący nadmienił, że  protokół LXXVII sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 27 września 2023 r. był wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. Zapytał,  czy ktoś radnych wnosi do tego protokołu jakieś zastrzeżenia, bądź poprawki.
Do protokołu nie było zastrzeżeń i następnie przystąpiono do głosowania nad jego przyjęciem. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za jego przyjęciem- także protokół został przyjęty jednogłośnie.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad.5  Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).

Prowadzący oddał głos panu Wiceburmistrzowi prosząc go o przedstawienie informacji. Pan Tomczyk przypomniał, że na ostatniej sesji informował o wyłonieniu wykonawcy na termomodernizację świetlicy wiejskiej w Kleparach, a 29 września 2023 r. podpisana została umowa na to zadanie. Termin realizacji określono na dzień 20 listopada 2023 r. Przekazał też, że podpisano umowę w wyniku przetargu z firmą Tedhal na rewitalizację Wielowsi w zakresie zagospodarowania terenu. W ramach tego zadania przewiduje się postawienie altany, urządzenie miejsca do grillowania, utwardzenie terenu, zagospodarowanie zieleni, remont istniejących miejsc parkingowych. Termin realizacji zadania to 15 listopada 2023 r. Na prośbę Gminy Generalna Dyrekcja dokonała remontu kładki w Szadłowicach wzdłuż ścieżki w kierunku cmentarza. Zlecono wykonanie peronów autobusowych w Chrząstowie i wykonanie tego zadania to 30 listopada 2023 r. Do 30 listopada  2023 r. opracowana ma być też dokumentacja dotycząca chodnika wzdłuż drogi krajowej nr 15. Zlecono montaż wiaty w Michałowie i to zadanie ma być zrealizowane do 15 listopada 2023 r.Wiceburmistrz przekazał również, że trwają prace nad dokumentacją projektową, która dotyczy lokalizacji zatok autobusowych w Lipiu z terminem do termin 30 listopada 2023 r. oraz przy budowie dróg wewnętrznych w Wierzchosławicach. Przypomniał, że środki na ten cel pozyskano z KOWR-u. Zakończenie przewidziano na koniec listopada tego roku. Trwają prace przy budowie sieci wodociągowej w Gniewkowie, które obejmują ulicę Powstańców Wielkopolskich, Parkową, Spacerową i Makową. Dwie pierwsze zostały już zakończone. Zadanie to zabezpieczone jest w budżecie na ten rok. Do połowy listopada powinna zakończyć się duża inwestycja związana z rozbudową i modernizacją istniejącej sieci wodociągowej na terenie Gminy. Ku końcowi zmierzają prace związane z przebudową, remontem i modernizacją świetlic wiejskich w: Wielowsi, Murzynku i Żyrosławicach. Odbiór tych prac przewiduje się na początek grudnia. Podpisana została umowa na montaż urządzeń na placach zabaw w:  Skalmierowicach, Wierzbiczanach, Wierzchosławicach, Bąbolinie, Suchatówce, Chrząstowie, Zajezierzu, Buczkowie, Kijewie i Lipiu z terminem realizacji do 20 listopada 2023 r. Pan Tomczyk poinformował, że trwa końcowe rozliczenie byłego wykonawcy ścieżki do Suchatówki. Podpisano uzgodnienia i wyrażono zgodę na zamontowanie wzdłuż drogi krajowej nr 15 od Szadłowic do Suchatówki doświetleń wszystkich przejść dla pieszych. Zadanie to obejmuje również skrzyżowania z  drogami powiatowymi i gminnymi. Z-ca Burmistrza wyraził nadzieję, że Generalna Dyrekcja zrealizuje to zadanie do końca roku tj. bodajże 13 takich punktów wzdłuż drogi nr 15 z Szadłowic do Suchatówki plus te zjazdy na drogę powiatową lub gminną. W zakresie programu Polski Ład oczekuje się za rozstrzygnięciem naboru
wniosków na zadanie pod nazwą „Rozświetlamy Polskę”,  którego celem jest wymiana istniejących opraw z nieoszczędnych na energooszczędne, o czym mówił już w tamtym miesiącu. Rozstrzygnięto natomiast nabór wniosków z edycji VIII, w której zgłoszono drogi na terenie miasta: ul. Słoneczną- Wielowieś, 700-lecia ( przy Klubie Senior Plus) oraz na terenie Gminy: Buczkowo, dokończenie tej drogi w Więcławicach, w Kawęczynie, dokończenie ścieżki pieszo-rowerowej do Suchatówki. W związku z tą promesą, jaką otrzymano w tej edycji- zapowiedział, iż wystąpi do pana Przewodniczącego i radnych o zwołanie sesji na początku listopada, żeby spróbować to zadanie wprowadzić do WPF-u, aby następnie rozpocząć procedury przetargowe.Chodzi tu głównie o ścieżkę rowerową do Suchatówki. Wiceburmistrz poinformował, że w  okresie międzysesyjnym odbył się jeden z cyklów eventowych,  których celem jest kształtowanie postaw proekologicznych wśród dzieci i młodzieży. Zadanie to realizowane było wspólnie z Fundacją Aktywnego Rozwoju i tym razem gospodarzem wydarzenia była Szkoła Podstawowa Nr 1 w Gniewkowie. Brały w niej udział dzieci ze szkół z całej Gminy. Otrzymano grant dla Szkoły Podstawowej Nr 1 w Gniewkowie na utworzenie i wyposażenie eko-pracowni. Koszt całego zadania to kwota 52.000 zł z wkładem Gminy- 5000 zł. Dzieci ze gminnych szkół w ramach programu ochrony środowiska i segregacji odpadów brały udział w warsztatach ekologicznych w Balczewie. Szkole Podstawowej Nr 2 w Gniewkowie i jej społeczności uroczyście przekazano sztandar.  Dziś Gmina otrzymała podziękowania od Marszałka Całbeckiego za współorganizację pikniku europejskiego „Kultura nauki”, który miał miejsce 8 października 2023 r. Na koniec Wiceburmistrz nawiązał do wyborów parlamentarnych. Przypomniał, że ostatnio mówił o przygotowaniach, a teraz  przekazuje informację o frekwencji w tych wyborach do Sejmu i Senatu. W naszej Gminie frekwencja ta wyniosła średnio 67,44%. Dla porównania podał, że frekwencja dla Powiatu Inowrocławskiego to 70,93 %, w Gminie Janikowo 68,97 %,  najwyższa w Powiecie była w Gminie Inowrocław- 72,04%, a najniższa w Gminie Dąbrowa Biskupia- 63,67% (to są gminy do 20 mieszkańców).

Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

                                   Radny Stefański zaproponował formułę „pytanie-odpowiedź” i na początku nawiązał do informacji na temat punktów świetlnych i zapytał, czy obejmują też krajową drogę nr 15, na co Z-ca potwierdził, że właśnie o tym mówił,  że chodzi o  DK15, a oprócz tego mają być jeszcze te powiatowe. Radny upewnił się, że obejmie to przejście przy szkole w Szadłowicach. Następnie radny zapytał, czy na początku grudnia odbierane będą wszystkie gminne świetlice, co pan Tomczyk potwierdził podkreślając, że chodzi o te świetlice, które remontowane były z Polskiego Ładu. Pan Stefański zapytał, czy potem będzie mógł otrzymać  informację ile kosztowały poszczególne obiekty. Pan Wiceburmistrz zapewnił, że radny otrzyma takie dane. Pan Stefański przypomniał, że wiele razy występował z interpelacją w sprawie łącznika przy SP w Szadłowicach, gdzie miała być zrobiona inwentaryzacja, aby ustalić możliwości realizacji tego zadania. Dzisiaj Z-ca Burmistrza mówił o środkach z Polskiego Ładu, z którego Gmina otrzymała  dofinansowanie również na oświatę i radny zapytał, czy ta inwentaryzacja została zrobiona. Pan Tomczyk potwierdził, że był tam inspektor z pracownikiem i tam jest mały problem, polegający na tym, że jak wychodzi się na podwórko od strony boiska- tam są schody, więc trudno byłoby zrobić tam takie przejście, jak kiedyś rozmawiano. Dlatego myśli się o innych rozwiązaniach. Na ponowne pytanie radnego o inwentaryzację, którą pan Burmistrz podawał jako warunek do rozważenia tego tematu- Z-ca Burmistrza zapytał, czy chodzi o inwentaryzację całego budynku, co pan Stefański potwierdził. Z-ca Burmistrza powiedział, że w takim razie musi to sprawdzić, a radny poprosił o taką informację.  Kolejno, przypomniał, że  prosił też o podkrzesanie drzew przy Orliku w Szadłowicach i zapytał, czy tam coś się dzieje. Wiceburmistrz powiedział, że nie, ale już o tym rozmawiał. Następnie pan Stefański nawiązał do przekazania Przedsiębiorstwu Komunalnemu środków na wodociągowanie kilku ulic i zapytał, czy coś się dzieje w tym zakresie. Pan Tomczyk powiedział, że  właśnie dzisiaj mówił, że zadanie jest realizowane i do końca roku powinno być zrobione. Zrobiono już 2 ulice i teraz trwają prace na kolejnych dwóch. Pan Stefański poruszył kwestię wysokiej frekwencji 67,44 %,w związku z czym- praktycznie wszystkie gminy w naszym Powiecie„łapią się” na dofinansowanie do sportu. Zapytał, czy coś dzieje się w tym zakresie. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że póki co- nic się nie mówi na ten temat, co jakiś czas sprawdza strony ministerialne i oczekuje się na rozwiązania prawne, które niezbędne są, żeby przekazywać środki, ale nawet regulaminu przekazywania tych środków nie ma, więc trzeba poczekać. Radny wyraził przypuszczenie, że  może mieszkańcy „się sprężyli” z uwagi na tą dotację, na co  Z-ca Burmistrza zaznaczył, że w związku z frekwencją miały być różne dotacje. Radny stwierdził, że jakiekolwiek by nie były- Rząd powinien słowa dotrzymać. Następnie pan Stefański odniósł się do tematu ścieżki do Suchatówki, do informacji, że zawarto jakieś porozumienie z wykonawcą. Przypomniał, że  pan Burmistrz kiedyś mówił, że oczekujemy od wykonawcy inwentaryzacji, aby do takiego porozumienia dojść i zapytał, czy inwentaryzacja przez wykonawcę została wykonana. Pan Tomczyk potwierdził, że została wykonana i wpłynęła do Urzędu w ubiegłym tygodniu. Trwa końcowe rozliczenie.  Na pytanie, czy Gmina dokonała jakiś płatności częściowych, Wiceburmistrz zaprzeczył. Radny zapytał też, czy przewiduje się, że ten wykonawca będzie dalej to kontynuował, na co otrzymał odpowiedź, że  umowa z nim jest rozwiązana. 

Radny Orent oświadczył, że jedno pytanie już mu uciekło przez radnego Stefańskiego, a drugie pytanie dotyczy doprecyzowania statusu ścieżki, bo Burmistrz mówił o „ścieżce rowerowej w Suchatówce”, czy to będzie pieszo-rowerowa, czy tylko rowerowa. Pan Tomczyk odpowiedział, że to ma być  ścieżka rowerowa. Radny zapytał, czy w związku z nowymi ustaleniami, nie można by było zrobić jej jako ścieżkę pieszo-rowerową. Pan Tomczyk stwierdził, że to ustali, choć chyba jest na to za wąska.

Radny Gołaś  nawiązał do tematu frekwencji wyborczej i pytania radnego Stefańskiego o 250 tysięcy zł na sport i zaznaczył, że jeszcze 250 tysięcy zł ma być na koła gospodyń wiejskich. Z-ca Burmistrza  zaznaczył, że jest to taka sama procedura. Pan Gołaś poruszył też temat rewitalizacji i zapytał, czy oprócz Wielowsi mogą z tego skorzystać też inne miejscowości, czy może to już jest program zamknięty. Pan Tomczyk wyjaśnił, iż na tą chwilę- ten temat jest zamknięty.
Odnośnie Polskiego Ładu- radny  nawiązał do wypowiedzi Z-cy Burmistrza, że w pierwszej kolejności  będzie robiona ścieżka rowerowa w Suchatówce i zapytał, czy na każdą drogę będzie pojedynczy przetarg, czy na całość. Otrzymał odpowiedź, że  jak zadanie wprowadzone zostanie do WPF, do projektu budżetu- „będziemy się zastanawiać, jak to zrobić”.

Radny Gremplewski przypomniał, że Z-ca Burmistrza  mówił, że do 30 listopada będzie gotowa dokumentacja na ten chodnik przy DK 15 i zapytał o to,  kto będzie realizował to zadanie, czy to będzie GDDKiA robić, czy Gmina, czy może  w kooperacji jakiejś, czy to jest zadanie na przyszły rok, i czy ewentualnie środki  budżetowe będą zabezpieczone. Z-ca Burmistrza zaznaczył, że budżet jest dopiero projektowany, na co pan Gremplewski  zwrócił uwagę, że projekt ma być  do 30 listopada. Pan Tomczyk wskazał, że projekt budżetu na rok przyszły musi być do 15 listopada i planuje się to zadanie wprowadzić.

Radny Pułaczewski przypomniał, że składał kiedyś interpelację o przywrócenie ruchu dwustronnego na ulicy Dworcowej i zapytał,  czy w ogóle jakieś prace z tym związane zostały wszczęte.  Wiceburmistrz oświadczył, że póki co rozmawiano w gronie referatu z pracownikami z inwestycji, z drogowcem. Jeżeli miałoby być tak, jak mówi radny- to byłaby to droga jednokierunkowa, ale w drugą stronę, niż jest obecnie. Wyjazd z miasta byłby ul. Sobieskiego w ul. Dworcową i ul. Podgórną wyjeżdżałoby się z powrotem i to by chyba bardziej rozładowało sytuację.  Jeżeli zabrano by drugi pas, to nie byłoby parkingu- miejsc postojowych przy drodze. Ta sprawa będzie jeszcze omawiana.  Pan Pułaczewski nadmienił, że jest to głównie interpelacja ukierunkowana potrzebami mieszkańców domu  nr 1 przy ul. Dworcowej, dlatego zaproponował, by zorganizować z nimi spotkanie i ustalić, czy byliby usatysfakcjonowani ewentualnie takim rozwiązaniem.

Radny Żmudziński zauważył, że Z-ca Burmistrza w swoim wystąpieniu wspomniał o zakończeniu bodajże 15 listopada inwestycji kanalizacyjnych. Zapytał, czy wtedy tym nowym wodociągiem woda popłynie w kierunku Wierzbiczan i Gąsek z Gniewkowa. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że ma taką nadzieję. 

Radny Gołaś w swoim imieniu i w imieniu radnej Ilony Wodniak-Kuraszkiewicz zapytał, czy w przyszłorocznym budżecie, który będzie tworzony- będą zapewnione środki na materiał na budowę chodnika w miejscowości Chrząstowo i Kijewo. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jeżeli będzie taka informacja od pani Starosty, że w budżecie Powiatu będą takie środki – to tak.

Radny Tomasik w temacie dróg zapytał, czy coś zmieniło  ze statusem ulicy Paderewskiego, bo ta droga była na liście rezerwowej.
Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jeszcze nic się nie zmieniło w tym zakresie. Następnie radny zapytał o świetlice wiejskie, które lada moment będą odbierane, czy jest jakiś pomysł na funkcjonowanie tych świetlic, czy one będą działały tak, jak pozostałe świetlice, które sołtysi mają pod swoim nadzorem. Pan Tomczyk przekazał, że „dokładnie tak, jak pan mówi”. 

Radny Stefański powiedział, że teraz realizowane będą inwestycje drogowe, gdzie będzie frezowany  asfalt i przypomniał, iż pani Dyrektor DPS w Warzynie prosiła, aby ten destrukt wykorzystać do utwardzania
kawałka drogi do Domu Pomocy Społecznej. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jest taka szansa. Radny z zadowoleniem stwierdził, że ta wiadomość ucieszy panią Dyrektor.  

Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie nad przyjęciem informacji. Podsumował, że  udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało „za” i  informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny została przyjęta. 

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5.

Ad.5 Informacja z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa i Przewodniczącemu Rady.

                                               Prowadzący zapytał, czy radni życzą sobie, aby te informacje były jeszcze raz przedstawione, ponieważ były już  omawiane na Komisjach i materiały te dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej. Nie było woli, aby je ponownie przedstawiać i Przewodniczący od razu otworzył dyskusję- najpierw w temacie oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa. Do tej informacji nie było pytań i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie nad jej przyjęciem. Udział w tym głosowaniu wzięło 14 radnych i wszyscy jednogłośnie głosowali za przyjęciem informacji z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Gniewkowa.
Imienny wykaz z tego głosowania stanowi załącznik nr 6, a przyjęta informacja- załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Kolejno, otworzona została dyskusja na temat  informacji z analizy oświadczeń majątkowych za rok 2022 złożonych Przewodniczącemu Rady. Tu podobnie jak wcześniej- informacja omawiana była na wspólnym posiedzeniu Komisji i udostępniona jest w Biuletynie Informacji Publicznej. Dlatego od razu otworzona została dyskusja, w której nikt nie zabrał głosu i następnie została zamknięta. W głosowaniu nad przyjęciem informacji z analizy oświadczeń majątkowych za rok 2022 złożonych Przewodniczącemu Rady udział wzięło 14 radnych i wszyscy głosowali „za”.
Imienny wykaz z tego głosowania stanowi załącznik nr 8, a przyjęta informacja- załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 Ad.6 Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych (zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).              
                                                Przewodniczący Rady wystąpił z zapytaniem, czy informacja ma być  przedstawiona, czy od razu otworzyć dyskusję. Nadmienił, iż informacja była też omawiana na wspólnym posiedzeniu Komisji w ostatni poniedziałek i  jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej. Dzisiaj dodatkowo przesłana została radnym informacja, o którą prosił pan radny Tomasik. Radny Żmudziński stwierdził, że ponieważ ta informacja dotarła na tyle późno, że nie zdążył się z nią zapoznać to poprosi o jej przybliżenie. Wiceburmistrz przypomniał, iż padło na Komisjach pytanie o wydatki na oświatę w ubiegłym roku. One były mniejsze, ale zmieniły się z uwagi na wzrost wynagrodzeń, więc w tym roku są wyższe.

Nie było więcej pytań,  Przewodniczący zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie nad przyjęciem informacji. Podsumował, że  udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało „za” i informacja o stanie realizacji zadań oświatowych została przyjęta. 

Imienny wykaz z tego głosowania stanowi załącznik nr 10, a przyjęta informacja- załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

 

Ad.7 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023.

                                 Prowadzący oznajmił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, dodatkowo wczoraj została przesłana
radnym mailowo autopoprawka, która była również omawiana przez Komisje. Zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.

Nie było pytań- Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie nad przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na
2023 rok. W głosowaniu za przyjęciem uchwały Nr LXXVIII/475/2023 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023 udział wzięło udział 14 radnych i 14 radnych głosowało „za” i tym samym została ona podjęta.
Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13.

 Ad.8 Przedstawienie rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Gąskach.

                                Przewodniczący Rady nadmienił, iż  radni otrzymali projekt uchwały i przedyskutowali go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią projektu umieszczoną w BIP-ie, dlatego zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Dodał, że chodzi tutaj o nadanie imienia Szkole Podstawowej im. Józefa Kostrzewskiego w Gąskach, co oznacza, że „powracamy do korzeni”. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Kolejno, przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały Nr LXXVIII/476/2023 w sprawie nadania imienia Szkoły Podstawowej w Gąskach.
Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i wszyscy głosowali za przyjęciem uchwały. Przewodniczący Rady zaznaczył, że pełna nazwy Szkoły brzmiała będzie „Szkoła Podstawowa im. Józefa Kostrzewskiego w Gąskach”. 
Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15.

Ad.9 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr LXXVI/462/2023 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej.

                               Prowadzący oznajmił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Nadmienił, że  projekt został przygotowany przez panią Kierownik Justynę Marek. Z uwagi na to, że nie było pytań- prowadzący podkreślił, że wszystko zostało omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji i następnie  zamknął dyskusję zarządzając głosowanie. W głosowaniu za przyjęciem uchwały Nr LXXVIII/477/2023 zmieniającej uchwałę Nr LXXVI/462/2023 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej udział wzięło udział 14 radnych i 14 radnych głosowało „za” i tym samym została ona podjęta.

Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17.

 Ad.10 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie nadania statutu samorządowej instytucji kultury pod nazwą: Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji.

                                  Przewodniczący nadmienił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogą zapoznaćsię z treścią umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował   odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Dodał, że projekt przygotowany został przez Dyrektora Ośrodka- pana Pawła Mikuszewskiego.  Do projektu nie było pytań i prowadzący zamknął dyskusję zarządzając jednoczenie głosowanie. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i wszyscy jednogłośnie głosowali za przyjęciem uchwały Nr LXXVIII/478/2023 w sprawie nadania statutu samorządowej instytucji kultury pod nazwą: Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji. Tym samym uchwała  została  podjęta.

Uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19.

Ad.11 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych w roku 2023.

                                          Przewodniczący Rady nadmienił, że radni otrzymali projekt tej uchwały i omówili na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.  Do projektu nie było pytań i prowadzący zamknął dyskusję zarządzając jednoczenie głosowanie. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i wszyscy jednogłośnie głosowali za przyjęciem uchwały Nr LXXVIII/479/2023 w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych w roku 2023. Tym samym uchwała  została  podjęta.
Uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21.

Ad.12 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu w sprawie diet dla radnych, Przewodniczących Komisji, Przewodniczącego Rady Miejskiej.

           Przewodniczący Rady nadmienił, że tu radni również otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią projektu uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Do projektu uchwały nie było pytań i dyskusja została zamknięta. Kolejno, przeprowadzono  głosowanie, w  którym  udział wzięło 14 radnych i wszyscy radni głosowali za przyjęciem uchwały w sprawie diet dla radnych, Przewodniczących Komisji, Przewodniczącego Rady Miejskiej, także uchwała Nr LXXVIII/480/2023 została podjęta .

Uchwała stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 23.

  Ad.13 Interpelacje i zapytania radnych.

                                     Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelację, bądź złożyć zapytanie. Przypomniał, że zgodnie z art.24 ustawy o samorządzie gminnym powinno być to złożone na piśmie. W tym punkcie nikt nie zabrał głosu i został on zamknięty.

 Ad.15 Wolne głosy i wnioski.

                                               Radny Stefański zaznaczył, że zmiany do budżetu zostały już przyjęte, ale nie zadał wcześniej pytania pani Skarbnik, która  zawsze się tym denerwuje, dlatego teraz poprosił jeszcze o wyjaśnienia w kwestii zwiększenia wydatków na promocję o kwotę 124 tys. zł, „na co to idzie”.  Wiceburmistrz oświadczył, że te środki  przeksięgowano na promocję, na wydatki związane z promocją. W Urzędzie jest pasieka, za obsługę której trzeba zapłacić, jak również za zebranie i przygotowanie miodu. Oprócz tego planuje się zakupić gadżety na koniec roku. „Żeby się uspokoić”- pan Stefański  zapytał o to, jak te wydatki na  gadżety mają się w stosunku do wydatków na pasiekę. Z-ca Burmistrza zapewnił, że jeżeli tych środków będzie za dużo, to na pewno przerzucone zostaną  na inne paragrafy.  Pan Stefański nawiązał też do informacji o dotacjach na zabytkowe obiekty sakralne, która ma wynosić 147 tys. zł. W inwestycjach w budżecie jest natomiast kwota 150 tys. zł i radny zapytał, czy tu chodzi o wkład własny parafii, który ma wynosić 3000 zł. Z-ca Burmistrza przyznał, że musi być wkład własny i parafie, które otrzymały promesy i będą realizowały zadania w tym roku już to wpłaciły. Natomiast te, które będą realizowały prace  w przyszłym roku wpłacą te pieniądze w przyszłym roku. Radny zwrócił uwagę, że w związku z podwyżką najniższego wynagrodzenia i z tym co się dzieje, jeśli chodzi o Kodeks Pracy- każda jednostka zwiększa swój budżet na §
4010. Zapytał, czy coś dzieje się MGOPS, że tam w tym paragrafie jest zmniejszenie o 30 tys. zł. Pani Kierownik wyjaśniła, że ta zmiana dotyczy Klubu Seniora, co do którego plan finansowy do września był w Urzędzie, a od września przechodzi do MGOPS i to jest rozliczenie pomiędzy jednostkami. Pan Stefański upewnił się jeszcze, czy  nie chodzi tu o żadne zmniejszenie zatrudnienia, co pani Kierownik potwierdziła.
                                   Radny Żmudziński przekazał, że został zobligowany przez sołtysów Sołectwa Gąski i Sołectwa Szpital do wystąpienia w ich sprawach. PaniSołtys w Gąskach wnioskowała o wiatę przystankową, ale nie wie, czy  w tamtym wniosku pojawił się też punkt świetlny. Zaznaczył, że w tym miejscu jest  bardzo  ciemno. Dodał, że  nie wie jak to się stało, ale kilka lat temu była robiona jakaś przebudowa linii napowietrznej i najzwyczajniej w świecie- ktoś z Urzędu musiał wyrazić zgodę na zlikwidowanie punktu świetlnego w tym miejscu i są tam teraz „ciemności egipskie”. Tam chodzi też o dzieci niedosłyszące, które dojeżdżają korzystając z  przystanku przy budynku nr 16, gdzie stoją niemalże w jakimś kawałku zjazdu do posesji. Teren ten jest zakrzaczony, że nic nie widać. Z-ca Burmistrza , że przyjmuje zgłoszenie radnego w tej sprawie i nad nim się pochyli. Pan Żmudziński poprosił o  jakieś konkretne terminy, bo to będzie kolejne pytanie, które padnie na sesji. Pan Tomczyk powiedział, że postara się to wyjaśnić i pomóc.  Radny przekazał, że Sołtys ze Szpitala niejednokrotnie zgłaszał dziury w tej wsi na asfaltowej drodze.  Była kiedyś taka sytuacja, że pojawili się tam pracownicy, ale trzeba mocno ubolewać, bo zakleili dwie dziury i radny śmie twierdzić, iż ten czas przyjazdu był zdecydowanie dłuższy, niż sama naprawa. Ponadto, nikt już nie sprawdził, że tam jeszcze jest kolejnych 5 dziur i można było to za jednym zamachem zrobić, tak żeby nie wracać. Zapewnił, iż zdaje sobie sprawę z tego, że nie ma ludzi, nie ma rąk do pracy, „bo takie tam tłumaczenia gdzieś były, tak no ale no nie jest to korzystne rozwiązanie, jeżeli jadą, zaklejają dwie i wracają”. Radny zaznaczył, że nie wspomni już o technice wykonania tego. Teraz temperatury będą coraz niższe, a tam „wrzucono dwa worki”, a następnie  przejedzie po tym ciężarówka z burakami i to wypełnienie zabierze. Z-ca Burmistrza uznał, że wobec takich sytuacji należy wrócić do tego, że za każdym razem sołtys powinien odbierać tą pracę. Pan Żmudziński odpowiedział, iż „ciężko, żeby pan sołtys podbierał pracę, tak no skoro były tylko dwie zrobione, a  nie wiem- no nie liczę tych dziur po kolei, tak, ale no najzwyczajniej w świecie- no prośba jest taka, żeby jeżeli już to ma miejsce, tak- niech oni tam przejadą po prostu całą tą drogę”.  Radny też nawiązał do podobnego tematu, o którym jak dobrze pamięta, to pewnie od jakichś trzech lat się mówi, żeby ten asfalt o formie pajęczyny już w tej chwili- żeby go wyczyścić, spryskać i czymś tam posypać, żeby kolejna destrukcja nie miała tam miejsca. Dodał, że  wiadomo, iż największym zagrożeniem dla powierzchni asfaltowych jest woda i później mróz.  Pan Tomczyk zapewnił, że o tym pamiętam cały czas i zdaję sobie sprawę z tego stanu.

Radny Orent przekazał, że dostał dzisiaj takie uwagi od starszej mieszkanki Gniewkowa, która często przechodzi chodnikiem przy myjni koło Biedronki. Radny przypuszcza, że nie tylko ona, bo tam jej młode matki z dziećmi, z wózkami chodzą, a jak są myte samochody, to ta woda leci na ten chodnik. Pan Orent zapytał, czy nie można na przykład ustalić  z tą firmą, żeby po wjeździe samochodu jakąś kotarę opuszczano, żeby ta woda mniej na tej chodnik leciała. Druga uwaga  mieszkańców dotyczy parkowania na chodniku w Rynku, bardziej po prawej stronie, gdzie nawet matka z wózkiem nie przejdzie, jak samochód tam wjedzie, a gdzie tu jeszcze osoba starsza na wózku, czy o kulach. Radny stwierdził, że nie wie, czy tam jest zakaz parkowania, ale jak nie- to trzeba by było go wprowadzić, bo „tam na chodnikach nie musi być parkowania”. Wiceburmistrz przekazał, że w sprawie myjni  wystosowane zostanie pismo do jej właściciela. W drugiej kwestii  po raz kolejny będzie wystąpienie do Policji. Pan Orent podziękował  za oczyszczenie terenu przed szkołą w Suchatówce.

Radny Tomasik przekazał, że  też ma sygnał od mieszkańców, którzy mieli problem z bezpańskimi psami, bo Gmina ma podpisaną umowę ze schroniskiem w czasie przyjazdu ludzi z tego schroniska, nie ma za bardzo co z tym zwierzęciem zrobić, a ten przyjazd trwa około dwóch godzin i nawet więcej. Z-ca Burmistrza powiedział, iż rozważano zrobienie kojca przy Urzędzie, ale to wiązałoby się potem z tym, że jeżeli to będzie na przykład w godzinach wieczornych w piątek, to do poniedziałku trzeba będzie czekać. Kolejno, radny zwrócił się do Dyrektora Mikuszewskiego odnośnie Orlika przy SP Nr 1 i zapytał, czy coś z tym tematem ruszyło. Pan Dyrektor przypomniał, że na ostatniej sesji rozmawiano też o pewnych uszkodzeniach  i  budynek został tam zabezpieczony, żeby nikt  nie wszedł do niego, uszkodzone panele niskiego ogrodzenia pomiędzy budynkami a boiskiem trawiastym- zostały zdemontowane, zostały zwymiarowane i zostaną zamówione nowe i zamontowane. To robi  Ośrodek Kultury. Jeżeli chodzi o kwestie demontażu tego budynku, na który otrzymano środki z ubezpieczenia w kwocie ok. 8600 zł – to przekazywał już, że kalkulacja jest na 18 500 zł, jeżeli miałoby to wykonać PK Gniewkowo. Potrzeba jeszcze trochę czasu, ponieważ rozważa się takie rozwiązanie, żeby  PK Gniewkowo zutylizowało tylko ten materiał, a wcześniej zatrudnienia kogoś na umowę zlecenie do rozbiórki, by może udało się zmieścić wtedy w tej kwocie.  Chodzi o to, żeby to jak najtaniej zrobić, a budynek jest zabezpieczony, że nikt tam nie wejdzie, co pozwala domniemywać, że jest tam na ten moment bezpiecznie.
Drzwi zostały w ten sposób zabezpieczone,  że będzie problem, aby się tam dostać, aczkolwiek też było na ostatniej sesji, że młodzież jest bardzo pomysłowa i może znaleźć sposób na to. Sprawa jest w toku, ale Ośrodek chciałby ją zamknąć w tym roku, żeby również środki, które były z ubezpieczają w tym roku wydatkować.  Korzystając z obecności pani Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej radny zapytał o sprawę personalną, ponieważ w przestrzeni publicznej krążą informacje odnośnie tego, że wieloletniej Kierownik tej placówki- (...) już nie pracuje w tej jednostce. Zapytał, czy to jest prawda i ewentualnie jakie były powody tej decyzji. Pani Marek odpowiedziała, że ten pracownik („znaczy ja nazwiska nie będę wypowiadać”) otrzymał wypowiedzenie z pracy w związku z likwidacją stanowiska pracy. Powodem tej decyzji były zmiany struktury organizacyjnej oraz sytuacja ekonomiczna.

Radny Rychłowski zapytał, czy od poniedziałku zmieniło się coś w kwestii uzgodnień z PKP w sprawie ulicy Kolejowej, na co otrzymał odpowiedź, że nadal oczekuje się na te uzgodnienia.

Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz również zwróciła się do Kierownika MGOPS  i powiedziała, że kiedyś to stanowisko też zmianą regulaminu, czy struktury organizacyjnej zostało utworzone, które ta pani piastowała i  do tej pory radni nie słyszeli, żeby były jakieś problemy ekonomiczne. Jeżeli to jest  wypowiedzenie umowy o pracę z przyczyn leżących po stronie zakładu, czyli ekonomicznych- to zdaniem radnej nigdy nie było informacji od pana Burmistrza, czy Wiceburmistrza, czy też pani Skarbnik, ani pani Kierownik również nie sygnalizowała, że Ośrodek ma  problemy ekonomiczne, że z przyczyną ekonomicznych będzie
zwalniany długoletni pracownik. Oświadczyła, że jest zdziwiona odpowiedzią i argumentacją pani Kierownik do tego wypowiedzenia. Przypomniała sytuację, jak  stanowisko Zastępcy Kierownika było tworzone i w tej chwili ponownie jest zmiana organizacyjna z przyczyn leżących po stronie pracodawcy i mają to być przyczyny ekonomiczne, dlatego  jest  zdziwiona, bo jest w Komisji Budżetu i Finansów, która nigdy nie słyszała, że trzeba dofinansować Ośrodek, bo są problemy z utrzymaniem obecnych etatów. Pani Kierownik powiedziała, że zgodnie ze zmianą struktury organizacyjnej, która miała miejsce 31 grudnia 2021 r. to stanowisko powstało  i nie wie, dlaczego była przyczyna natychmiastowej zmiany tej struktury. Potem została powołana z dniem 3 stycznia 2022 r. jako Kierownik. Po prawie 2 latach pracy widzi z tego stanowiska, że w związku z podniesieniem najniższego wynagrodzenia do tego momentu było, że prawie wszyscy pracownicy byli na najniższej krajowej. Najniższa krajowa poszła w górę i trzeba było wyrównać prawie o połowę pracownikom do obowiązującej tabeli zaszeregowania, więc w tym momencie już prawie zabrakło pieniędzy. Obliczono budżet i ponownie od 1 stycznia zmieni się najniższe wynagrodzenie i jest 27 osób, którym trzeba będzie w związku z tym podwyższyć. Dlatego też podjęła decyzję o likwidacji stanowiska Zastępcy Kierownika z uwagi na wysokie koszty jego utrzymania. Radna uznała, że nie była to odpowiedź na jej pytanie. Ma natomiast jeszcze inne pytanie, czy są pracownicy, którzy mają umowę na czas określony w jednostce. Pani Marek przyznała, że są 2 takie osoby i jest to np. asystent rodziny. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy nie było możliwości zrobienia oszczędności na tych stanowiskach, gdzie osoby były zatrudnione na czas określony, tylko trzeba było zwolnić pracownika, który miał wszelkie uprawnienia, kwalifikacje. Wyraziła obawy o to,  żeby Gmina znowu nie płaciła odszkodowania, bo ta pani może rzeczywiście mieć duże podstawy do tego, żeby wygrać nią, czy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej sprawę w sądzie, więc nie wie,  czy „gra warta jest świeczki”. Pani Kierownik odpowiedziała, że gdyby miała innej osobie wypowiedzieć umowę o pracę np. asystentowi rodziny- to asystent rodziny musi być zatrudniony i to musi być 2 pracowników, bo na każdego przypada po 15 rodzin i to jest obligatoryjne. Na ten moment Ośrodek jeszcze nie otrzymał pisma, że ta pani się odwołała, więc nic więcej nie może powiedzieć.

Radny Gremplewski przypomniał, że rozmawiano kiedyś, kiedy jeszcze Burmistrz Straszyński był obecny sesjach a propos ulicy Zielonej, że tam miał być zbudowany ciąg pieszy, czy chodnik i miały być prowadzone rozmowy z Lasami Państwowymi w celu właśnie budowy tego chodnika i zrezygnowania z części terenu przez LP. Zapytał jak to wygląda na tą chwilę. Z-ca Burmistrza powiedział, że ta droga została doraźnie wyremontowana i jest „elegancka”. Nie prowadzono natomiast żadnych rozmów, jeżeli chodzi o LP z uwagi na to, że w tym miejscu LP chcą zrobić swoją inwestycję. Może przy okazji tych inwestycji  udałoby się coś takiego zrobić. Tam mają zamiar zrobić taki a la park przyrodniczy. Radny zapytał, czy chodzi o ten teren, na którym są zaniedbane ogródki i otrzymał potwierdzenie. Następnie zapytał, czy to wyklucza zrobienie tego chodnika z jednej, czy z drugiej strony, na co pan Tomczyk odpowiedział, że nie zaczęto jeszcze takich rozmów. Pan Gremplewski zaznaczył, że pan Burmistrz coś wspominał, że miały być takie rozmowy, albo już były. Wiceburmistrz stwierdził, że może Burmistrz rozmawiał na ten temat, ale on nic  na ten temat nie wie. Następnie radny nawiązał do odpowiedzi na interpelację dotyczącą lustra drogowego na wylocie ulicy Dreckiego w ulicę Piasta i oświadczył, że ucieszył się z tego, że nie wykluczono tego zadania „na dzień dobry”, ale rozumie, że procedura opracowania projektu stałej organizacji ruchu trwa jakiś czas. Z-ca Burmistrza powiedział, że sam zakup tego lustra nie jest problemem, tylko problem polega na tym, że trzeba zmienić tą organizację ruchu. Radny wskazał na podany w odpowiedzi realny termin realizacji tego zadania- drugi kwartał 2024 r. i zapytał, czy nie da się jednak tego przyspieszyć, bo tam jest naprawdę niebezpiecznie i mieszkańcy na to lustro czekają. Wiceburmistrz zapewnił, iż to rozumie, ale nie ma takich uprawnień, żeby zrobić projekt organizacji ruchu i ta zmiana trwa tyle czasu. Radny Pułaczewski zapytał o to, na czym taka zmiana polega, na co pan Tomczyk odpowiedział, że „musimy wstawić znak „lustro” i to jest ta zmiana”.

Radny Stefański oświadczył, że 3 sprawy mu się jeszcze zrodziły w tym punkcie. Zwracając się do  pani Kierownik MGOPS  przypomniał, że dzisiaj pytał o zmianę w budżecie i czy były ograniczenia jakieś w zatrudnieniu i nie wypowiedziała się w tej kwestii, a okazuje się, że jednak są i to znaczące.  Zapytał, czy pani Kierownik występowała do Gminy o zwiększenie środków na  funduszu płac w związku z tym, że trzeba podnieść wynagrodzenia do najniższego. Dodał, że „taką dobrą praktyką jest, że jak my chcemy budżet komuś obciąć, to pierwsze co się wtedy podnosi- to zwolnienia pracowników, a my byśmy chętnie wnioskowali, żeby pani ten budżet podnieść”. Pani Kierownik w ogóle nie mówiła o tym, że brakuje Ośrodkowi środków. Tu są jakieś liczby, ale za tymi liczbami stoi człowiek, który pewnie niewiele już ma lat do wejścia w okres ochronny, nawet może chodzi o miesiące, a restrukturyzacja, zmiany organizacyjne- są najlepszym formą do wyrzucenia kogoś z pracy. Podkreślił, że taka decyzja oczywiście należała do niej, jako  Kierownika jednostki, ale w ogóle tego nie podnosiła wcześniej, że brakuje jej środków, choć wiele razy była mowa, że brakuje np. funduszy na asystentów rodziny. Dlatego jest zdumiony, że pani Kierownik nie odezwała się, jak mówił dzisiaj na temat zwolnień. Dodał, że  nie oczekuje w tym zakresie  odpowiedzi.  Następnie pan Stefański poruszył temat stadionu przy Szkole Podstawowej Nr 2 i zapytał, czy  planuje się zrobić coś tą nawierzchnią, bo tam brakuje tego granulatu z gumy i po prostu jest ślisko i niebezpiecznie. Z-ca Burmistrza zadeklarował, że wyjaśni tą sprawę i da odpowiedź radnemu. Kolejno, pan Stefański zwrócił się do pana dyrektora Mikuszewskiego w kwestii otrzymanej informacji na temat utrzymania basenów i zapytał, czy były ubezpieczone, czy nie, bo takich kosztów nie wykazano. Jest to nowa forma
działalności Ośrodka, więc zapewne ubezpieczenie musiało być zwiększane.
Radny zwrócił uwagę, że był tam również kiosk gastronomiczny, który tam funkcjonował, a też nie jest ujęty, czy jakieś zyski przynosił czy nie. Pan Stefański zapytał także, czy stanowiłoby to problem, żeby te wyliczenia pan Dyrektor przesłał mu podpisane.  Pan Mikuszewski zapewnił, że oczywiście nie ma problemu, choć te materiały przygotowała główna księgowa Ośrodka. Odpowiadając na pytanie o ubezpieczenie pan Dyrektor wyjaśnił, iż do ubezpieczenia obiektu zobowiązany jest jego właściciel, a jest nim  Gmina Gniewkowo. Ośrodek miał obiekt w użyczeniu od 23 czerwca do 30 września 2023 r. na cele prowadzenia swojej działalności i polegało to  udostępnianiu tych basenów ludziom. Natomiast od samej działalności Ośrodek Kultury (zarówno kulturalnej, sportowej, jak i rekreacyjnej) ma wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, więc nie musi żadnego dodatkowego ubezpieczenia wykupować. Z tego co wie- obiekt ubezpieczony jest przez Gminę. Jeżeli chodzi o punkt gastronomiczny- to była działalność dodatkowa, prowadzona przy basenach i przychody były na poziomie ok 40 tys. zł i tutaj jest problem z rozliczeniem tego, bo to wiążę się z bardzo dużą ilością  dokumentów księgowych dotyczących  zakupów, ponieważ zakupy dokonywane były w ciągu dnia po kilka razy. Kolejno, pan Dyrektor podał, że wynajem przyczepy kosztował 14.600 zł na cały okres, na trzy miesiące. Do tej przyczepy był zatrudniony pracownik na umowę-zlecenie, ponieważ Ośrodek nie był w stanie własnymi pracownikami tego obsłużyć. Po luźnej rozmowie z główną księgową uznano, że koszty które poniesiono w związku z prowadzeniem działalności gastronomicznej na terenie basenów się zbilansowały z przychodami. Pan Stefański podziękował i poprosił (przynajmniej dla niego) o wyliczenia w związku z prowadzeniem tego kiosku. Zwracając się do Wiceburmistrza zapytał natomiast, czy może również uzyskać informację jaki był koszt ubezpieczenia basenów.

Radny Tomasik  „w temacie” zapytał pana Dyrektora, czy Ośrodek orientował się co do kosztu zakupu takiej przyczepy, żeby na kolejne lata już nie trzeba było jej wynajmować, tylko mieć już na własność. Pan Mikuszewski odpowiedział, że kupno proponowała im  firma, która wypożyczyła przyczepę- za kwotę 75.000 zł netto. Ta przyczepa była kompletnie wyposażona w środku, miała zamontowane urządzenia, które były niezbędne, jak również wszystkie przyłącza gotowe do założenia (zarówno energetyczne, jak i wodno-kanalizacyjne). Byłaby to naprawdę bardzo fajna rzecz, jeżeli chodzi o różnego rodzaju jarmarki, festyny, tam gdzie Ośrodek się pojawia, a gdzie  do tej pory stawiał namioty. To  jednak musiałoby na siebie zarobić, a „my nie stoimy po to, żeby zbijać w cudzysłowie miliony, tylko żeby zapewnić te punkty gastronomiczne na wydarzeniach, które organizujemy”.
To byłaby duża inwestycja, która zwracałaby się przez wiele lat, dlatego na razie od tego odstąpiono.  Pan Dyrektor dodał, że wysłał zapytania ofertowe do innych firm, aby ustalić, czy rzeczywiście to są ceny rynkowe za taką przyczepę, czy po prostu ta firma „szukała kogoś naiwnego”.

Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz zgłosiła prośbę do pani Kierownik Marek, aby poinformowała radnych o decyzji Sądu Pracy oraz o wielkości wypłaconego odszkodowania- o ile zwolniony pracownik złoży odwołanie  od otrzymanego trzymiesięcznego wypowiedzenia. Pani Kierownik zapewniła, że jeżeli dojdzie do takiej sytuacji- to oczywiście, że tak i „to będzie z naszych paragrafów”, więc radni będą mieli w to wgląd.

Radny Żmudziński z pytaniem „z serii uzupełniających” zwrócił się do pana Mikuszewskiego z prośbą o doprecyzowanie, bo podał kwotę 40.000 zł z kiosku gastronomicznego, ale czy chodziło o dochód, czy przychód, na co pan Dyrektor odpowiedział, że podawał  przychód. 

Radny Gołaś również zwrócił się do pana Dyrektora w kwestii kosztów komunalnych basenów i zapytał, czy ma  taką wiedzę,  ile metrów sześciennych było nieczystości płynnych i ile ton odpadów komunalnych. Pan Mikuszewski przekazał, że akurat to zawsze było w załączniku do faktury i poprosi księgową, żeby przygotowała dla radnego taką informację. Dodał, że „my byliśmy bardzo zszokowani, jeżeli chodzi, nie byliśmy w ogóle przygotowani, ani mentalnie, ani psychicznie na to, że takie są koszty wywozu nieczystości płynnych”.  Po pierwszym wywozie faktura była na kwotę 4500 zł po tygodniu funkcjonowania basenu. To miało też związek z małą awarią, która wynikała ze źle ustawionych czujników wody w jednym zbiorniku, która przelewała się cały czas do szamba. W tym punkcie odpady komunalne i nieczystości płynne są łącznie, ale zdaniem pana Dyrektora- 80% to są nieczystości płynne. Ilość metrów sześciennych zostanie sprawdzona, bo akurat tutaj do każdej faktury był załącznik z beczki, która to wywoziła. Radny otrzyma informację na maila.

Radny Otremba zwrócił się do pani Justyny Marek z zapytaniem  o pracownice, które sprzątały las, bo jeszcze nie dostał odpowiedzi, czy  one były w pracy, czy nie. Pani Kierownik wyjaśniła, że udział pracowników w akcji Sprzątania Świata odbywał się w ramach nadgodzin. Na pytanie radnego, czy to oznacza urlop- pani Marek potwierdziła, a pan Otremba przyznał, że to szczytny cel i należy pogratulować pracownikom.

 Radny Gremplewski nawiązał  jeszcze do kwestii basenu i przypomniał, że kilkukrotnie składał zapytania o koszty utrzymania basenów „i nikt zdrowo myślący oczywiście, nie myślał, że te baseny się zbilansują,  no to było nie do ugryzienia moim zdaniem, no i każdy z nas jakby tą świadomość tutaj miał natomiast, tej świadomości najwyraźniej nie miał pan Burmistrz”. Jak widać na załączonym obrazku- te koszty się nie zbilansowały, a na odpowiedzi, które otrzymywał od pracowników i od pana Burmistrza „po prostu spuszczę na to miłosierną zasłonę milczenia i tyle w tym temacie”.

Radny Pułaczewski w kwestii kosztów zapytał, czy możliwe byłoby otrzymanie informacji ile Gmina zapłaciła za inwestycję i kiedy ta płatność została dokonana.  Odnosząc się też do przedstawionych  kosztów radny stwierdził, że za chwilę pojawią się koszty przygotowania basenu do nowego sezonu, więc prosiłby o informację również o tych wydatkach, które na pewno zostaną poniesione i trzeba byłoby je dodać.  Przewodniczący  Rady  poprosił, aby w tej kwestii wypowiedział się jeszcze pan Dyrektor. Pan Mikuszewski przekazał, że to przygotowanie jest w trakcie, bo radni już wiedzą  o wypompowaniu  wody z basenu, która wcześniej została odchlorowana, oczyszczona ze wszystkich środków chemicznych. OSP Gniewkowie wypompowała ją na teren Parku Wolności. Jeżeli chodzi o samą usługę przygotowania kompleksu basenów na okres zimowy, czyli napowietrzenia całej instalacji celem uniknięcia uszkodzeń od zamarzającej wody- to ona jest wyceniona na 2000 zł. Natomiast usługa napełnienia to będzie koszt ok. 3500 zł (650 m3), a następnie załączona będzie stacja uzdatniania „i te baseny się już same kręcą”.  Od momentu napełnienia- w celu uniknięcia rozkwitnięcia  życia powinno stosować się chemię basenową, która też jest dosyć drogim elementem utrzymania. Wydatek na te cele za te 2 miesiące funkcjonowania to kwota 13. 814 zł Pan Mikuszewski wyjaśnił też zasady stosowania tej chemii  na basenie i stwierdził,  że na miesiąc trzeba przyjąć, iż to wydatek rzędu 5000 zł.

Radny Stefański również zwrócił się do Dyrektora Mikuszewskiego, że zapewne sporządzał już projekt swojego budżetu na przyszły rok i zapytał o  przyjęte założenia  w kwestii zwiększenia tego budżetu z tytułu funkcjonowania basenów przez cały rok. Pan Dyrektor odpowiedział, że  „dlatego Ośrodek Kultury zawarł terminową umowę użyczenia w tym roku” i toczył bardzo długie rozmowy na ten temat, ponieważ był przeciwny przejęciu  basenów przez Ośrodek,  bo nie był do tego zupełnie przygotowany ani logistycznie, ani finansowo,ani też merytorycznie. To dla Ośrodka była zupełna nowość i nowe były koszty- chociażby wynagrodzeń bezosobowych z tym związane, które poniesiono w wysokości 17 tys. zł. Ośrodek miał pewne plany na wakacje, pewne wyjazdy i ustalono, że będzie tylko obsługiwał kasę, a pieniądze wpływać będą  do Gminy, natomiast tutaj sprzeciw zgłosił WOPR twierdząc, że nie mogą 2 podmioty zarządzać basenami, „czyli że my, którzy sprzedajemy bilety i Gmina, która za to odpowiada, czy ewentualnie PK Gniewkowo i zażyczył sobie WOPR, że  musi być jeden podmiot”.  I spadło to na Ośrodek, dla którego był to bardzo trudny okres, bo pracownicy oprócz tego, że byli przemęczeni, też zmierzyli się z dużą dozą frustracji związaną z tym, że zajmowali się czymś, do czego nie byli przygotowani. Gdyby takie decyzje zapadły z 2-3 miesiące wcześniej, Ośrodek byłby może w stanie troszeczkę lepiej się do tego przygotować, „a tak naprawdę zostaliśmy wrzuceni na głęboką wodę”. Pan Mikuszewski wyraził nadzieję, że w ocenie tych, którzy korzystali z basenów podołali temu wyzwaniu. Umowa użyczenia wygasła 30 września 2023 r. W przyszłym roku oczywiście może się przymierzyć do tego, żeby ponownie to objąć, ale na pewno będzie chciał ustalić konkretne warunki, które pozwolą Ośrodkowi robić to  ze spokojem i profesjonalnie.  Pan Stefański stwierdził, że zdaje sobie sprawę z tego, że „budżet to nie ciasto drożdżowe, no to nie urośnie, pieniędzy nie przybędzie samo z siebie”, a pan Dyrektor „endorfinami tu nie chlusta z tego tytułu”  i takie sygnały przekazał radnym, ale nie odpowiedział na jego pytanie- ile potrzebowałby pieniędzy,  gdyby miał te baseny mieć w przyszłym roku. Pan Dyrektor odpowiedział, że gdyby  rzeczywiście w uzgodnieniu z panem Burmistrzem Ośrodek Kultury w przyszłym roku miałby się zajmować tymi basenami, to przede wszystkim poczyniłby inwestycje,  które wydłużyłyby czas ich użytkowania, czyli przyspieszyły otwarcie, bo u nas najcieplejsze miesiące to są: maj i czerwiec. Dążyłby również do tego, żeby baseny czynne były w weekendy. Zaczął też robić rozeznanie w kwestii tego, żeby co najmniej jedna niecka miała wodę podgrzewaną, ale warunek jest taki, że na noc trzeba byłoby ją zakrywać. To związane jest z planem finansowym, który zawsze bazuje na kosztach i przychodach w danym roku. Dlatego odpowiedź na pytanie radnego jest trudna. Idea będzie natomiast taka, żeby szukać rozwiązań, by to zminimalizować poprzez odliczenie kosztów wstępnych np. zakupu kasy, czytników, opasek, leżaków, bo to już Ośrodek posiada. Pan Mikuszewski zakłada również pozostawienie ustalonych cen biletów, ale dużo zależy od ceny wody, od ceny wywozu nieczystości płynnych, odpadów komunalnych, które zapewne   radni  będą niedługo uchwalali. To są pozycje, które są znaczące. Będzie więcej czasu, żeby przygotować na pewno co najmniej zapytania, o ile nie przetarg-jeżeli chodzi o usługę ratownictwa wodnego, bo na tą pierwszą umowę Ośrodek miał dosłownie 3 dni, żeby ją zawrzeć (łącznie z wykonaniem analizy ryzyka). Za szczególnie istotne uważa warunki jeżeli chodzi o okresy, kiedy baseny nie są udostępniane np. kiedy nie ma pogody. Dlatego uważa, że kolejna umowa będzie miała inne ustalenia, bo teraz było tak,  że niezależnie od tego, czy basen był otwarty, czy nie- płacono za usługę ratownictwa wodnego. Mając więcej czasu do negocjacji te warunki mogą być lepsze. Ma też na względzie to, że wzrasta najniższe wynagrodzenie za pracę, więc i wszystkie stawki w umowach cywilnoprawnych również pewnie wzrosną. Jeżeli chodzi o plan finansowy – to zawsze ostrożne zakładane są przychody. One przewiduje się na poziomie niższym, niż w tym roku (w tym roku planowane wykonanie to 780 tys. zł, w przyszłym roku chyba- 580  tys. zł). Jeżeli chodzi o koszty- założono nieco wyższe i „ na papierze panie radny nam
to się wszystko spina, ciężko jest wyszczególnić same baseny, bo nie mamy tego jako odrębnej pozycji, my mamy to np. w kosztach usług komunalnych”.  Jak procedowano plan finansowy, to brano pod uwagę to, że te baseny do Ośrodka mogą wrócić, ale też to, że Ośrodek lepiej się do tego przygotuje. Radny Stefański stwierdził, że „baseny będą wracały, jak bumerang”, dlatego prosiłby chociaż o szacunkowy plan wydatków. Zaznaczył, że  „zawsze, jak panu pytanie zadaję, poza fundacją Lotto- oczywiście to udziela pan odpowiedzi wyczerpujących, w metrach sześciennych, w różnych jednostkach”. Pan Dyrektor oświadczył, że wydatki zmniejszono o środki na organizację Dni Gniewkowa, a koszty związane z działalnością  MGOKSiR zwiększono chyba o 70 tys. zł, przy czym jest wiele niewiadomy. Pan Dyrektor zakłada generalnie, że ok. 50 tys. zł do tych  basenów trzeba będzie dołożyć, choć większość rzeczy wylicza główny księgowy na podstawie posiadanych danych.  Jeżeli stosunek cen do kosztów pozostanie na tym samym poziomie- może to tyle kosztować za cały sezon, „natomiast to jest, to jest wróżenie z fusów, ponieważ wiele programów ochronnych dla samorządu i również dla instytucji kultury trwa do końca roku, tak- czyli preferencyjna cena zakupu gazu, czy preferencyjna cena zakupu energii elektrycznej”.
Jeżeli to zostanie 1 stycznia uwolnione- to nie tylko dla Ośrodka Kultury, ale wiele jednostek organizacyjnych będzie bardzo trudne, żeby to spiąć.  Jeżeli okazałoby się, że strefa gastronomiczna generuje koszty, to się z niej zrezygnuje, zostanie to zrobione inaczej. Będzie też większa swoboda niż w tym roku, żeby ograniczyć koszty, ale jest wiele rzeczy,  na które nie ma wpływu, i które tak naprawdę są robione szacunkowo. To nie będzie tajemnica, bo projekt planu finansowego na przyszły rok złoży do końca października Burmistrzowi i będzie wnioskował o zwiększenie dotacji o 200 tys. zł w związku ze wzrostem wynagrodzeń i wzrostem kosztów utrzymania.  Resztę rzeczy Ośrodek będzie starał się wypracowywać z własnej działalności np. organizacji wycieczek, jakiś zajęć, czy sprzedaży z gastronomii.  Odpowiadając na pytanie radnego- konkretnie 50 tys. zł Ośrodek Kultury z własnych środków będzie musiał zrefundować baseny i tak zostało to przyjęte w planie finansowym.

Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy Gmina po mediacjach sądowych rozliczyła się z firmą za rewitalizację Parku, czy jeszcze coś tam zostało do zapłaty. Otrzymała odpowiedź, iż  ostatnia rata jest w tym miesiącu.

Radny Pułaczewski wrócił jeszcze do  kosztów utrzymania  basenów i wskazał na wypowiedź pana Dyrektora o planowanym przedłużeniu czasu ich funkcjonowania i zapytał, czy zamierza też zwiększyć zatrudnienie zwłaszcza, że powiedział przed chwilą, iż Ośrodek musiał zrezygnować z części działalności ze względu na obowiązki właśnie na tym obiekcie. Przypomniał też, że pan Mikuszewski informował  o prawie 200 nadgodzinach za wakacje. Zdaniem radnego pracownicy w związku z działalnością turystyczną rzeczywiście jeżdżą po całej Polsce, i żeby nie było tak, że ktoś w końcu pójdzie na zwolnienie, bo będzie tak obciążony.  A wydłużenie czasu funkcjonowania basenów będzie zapewne dodatkowo  angażować obsługę. Pan Dyrektor odpowiedział, że dla Ośrodka to był trudny okres z tego względu, że wcześniej już zaplanowano wiele wydarzeń  np. dwa obozy (1 muzyczny, 1 na  zlecenie stowarzyszenia), biwak w lesie, 3 wyjazdy i „podjęliśmy się w cudzysłowie dobrowolnie obsługi tego basenu”. Na basenach były uzupełniane etaty poprzez umowy- zlecenie na kwotę ok. 17 tys. zł. Natomiast wcześniejsze planowanie pozwoli chociażby na planowanie urlopów pracowniczych. W tym roku-  najpierw bardzo przeciążyły Ośrodek obchody jubileuszu 750-lecia, gdzie w zasadzie po tygodniowej przerwie rozpoczęto cały proces związany z basenami. W poniedziałek pan Dyrektor miał rozmowę w zakresie tego planu finansowego na rok 2024 i na pewno w punkcie dotyczącym wynagrodzeń osobowych zaplanował przyjęcie jednej osoby i tym razem mężczyzny, bo jest taka potrzeba. Pan Mikuszewski podkreślił, że praca w Ośrodku Kultury to nie jest tylko chodzenie w garniturze podczas koncertu, czy jakiegoś wydarzenia, tylko jest też mnóstwo pracy fizycznej, a pracownicy z roku na rok są coraz starsi, a nie ma w planie odmładzania kadry, ponieważ ma ludzi sprawdzonych. Dlatego w planie finansowym jest ujęte zatrudnienie jeszcze jednej osoby, żeby móc utrzymać zarówno liczbę, jak i jakość świadczonych przez Ośrodek usług.

Radny Stefański stwierdził, że „czapki z głów” dla pana Dyrektora za podejście do starej kadry, natomiast  ostrzegł przed dyskusją na temat dzielenia jej ze względu na płeć. Pan Mikuszewski przyznał, że  oczywiście wie o równouprawnieniu, ale wystarczy, że wpisze w ogłoszenie o naborze, że trzeba przenosić w sposób ciągły 30 kg, wówczas już same przepisy BHP wykluczają kobiety, bo one mogą nosić tylko do 15 kg.

Radny Pułaczewski wskazał na album, który otrzymał od koleżanki, „który wydaliśmy, kto jest wydawcą tego albumu- my jako Gmina  Gniewkowo, czy ten związek, do którego należymy?”. Na okładce jest  zdjęcie pana Burmistrza z jego wypowiedzią. Wszystkie gminy, które zostały w nim ujęte przedstawiają się jakby wskazując na turystykę w połączeniu z tym, co zrobiono w danym roku. Natomiast w dziale poświęconym naszemu miastu są tylko inwestycje, jakby niewiele więcej tu było, „jakby to taka trochę była laurka, którą sobie ktoś sfinansował”. Pan Pułaczewski zapytał, czy Gmina  w ogóle dopłacała do tego, czy to jest zbilansowane i jaki koszt był tego po stronie Gminy. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że taką informację prześle wszystkim radnym. Zwracając się  do pana Przewodniczącego pan Pułaczewski przypomniał o wniosku złożonym przez grupę radnych o dodatkowe spotkanie właśnie w kwestii basenów, w kwestii otwarcia i wszelkich pozwoleń itd. Zapytał, czy pan Przewodniczący przewiduje jakieś kroki prawne związane z tą tematyką, bo basen funkcjonował bez odpowiedniego zezwolenia. Przewodniczący Rady podkreślił, że oczekuje się cały czas na rozstrzygnięcie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Po drugie- tak,  jak napisał radnym- nie organizuje spotkań, Rada może się spotkać przy okazji takiej sesji jak teraz, wspólnego posiedzeń Komisji, lub też może pracować w Komisjach.
Można zatem wystąpić z wnioskiem  do Komisji o zbadanie jakiejś sprawy.  Radny przyznał, że można wystąpić z wnioskiem do Komisji Rewizyjnej o zbadanie tej sprawy. Podkreślił  jednak „to, że czekamy na to, na to co nam powie Wojewódzki Inspektor- to nie ma nic wspólnego z tym, że ludzie już tam praktycznie korzystali z basenu przez cały sezon praktycznie, z basenu, który nie miał odpowiedniego zezwolenia”. Podsumował, że to oznacza, że  Rada na razie nic nie będzie robiła w tej materii. 

Kolejno, prowadzący oddał głos mieszkańcowi- panu (...), który nawiązał do tego, co mówił  radny Pułaczewski o tym, że na dzień dzisiejszy baseny nie miały pozwolenia na użytkowanie ze strony Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Sprawa toczy się w instancji wyższej, ale czy wobec braku tego typu pozwolenia znalazła się firma, która to ubezpieczyła. Zwracając się do pana Wiceburmistrza zapytał, czy może teraz potwierdzić jednoznacznie i zdecydowanie, że te baseny w momencie użytkowania przez mieszkańców były ubezpieczone i  jaka firma je ubezpieczyła. Zaznaczył, że pyta w kontekście tego, że pozwoleń nie było i żaden sąd nie stwierdzi, że było inaczej.  Wiceburmistrz zapewnił, że baseny były ubezpieczone. Majątek ubezpieczony jest u jednego ubezpieczyciela. (...) podkreślił, że chodzi mu o baseny. Pan Tomczyk powiedział, że baseny to również majątek Gminy, więc jest ubezpieczony u jednego przedstawiciela. Mieszkaniec zapytał jaka firma ubezpieczyła basen, który wchodzi w skład tego majątku. Z-ca Burmistrza zapewnił, że poinformuje (...)  mailowo. Mieszkaniec nawiązał jeszcze do kwoty 124 tys. zł  przeznaczonych na promocję, gdzie pan Tomczyk mówił o ulach i gadżetach i poprosił o rozszerzenie tej informacji. Wiceburmistrz zwrócił uwagę, że powiedział również, że jeżeli te środki zostaną, a zostaną- to będą przeksięgowane na inne paragrafy. Na pytanie o to, kiedy to się stanie Wiceburmistrz odpowiedział, że tak jak powiedział na Komisjach w poniedziałek- to są już miesiące, kiedy porządkowane są paragrafy. W związku z powyższym radni będą wiedzieli, że te środki będą przeznaczone tam, gdzie będą braki. Na uwagę, że można je np. przeznaczyć do MGOPS - pan Tomczyk stwierdził, iż MGOPS w tym roku nie ma zapotrzebowania na większe środki i do końca roku mu wystarczy,  ale z tego co wie, to na przyszły rok już tak. O głos poprosiła pani Kierownik Marek, która oświadczyła, że na ten rok Ośrodek ma zapewnione pieniądze, bo pracownik jest na wypowiedzeniu trzymiesięcznym bez świadczenia pracy.  Na ten rok pieniądze są i nawet były oddane, bo za dużo zaplanowano na Klub Seniora. Pan Otremba zapytał o to, dlaczego wypowiedzenie jest bez świadczenia pracy, skoro radni cały czas słyszą, że w Ośrodku jest bardzo dużo pracy  i są tam nadgodziny. Pani Marek wyjaśniła, że nadgodziny były, jak robione było archiwum, by nie robić tego w godzinach pracy. Nie wymaga się świadczenia pracy od zwolnionego pracownika ze względu, że są pracownicy, którym  rozdzielono zakres obowiązków i mieszczą się w ośmiogodzinnych normach. Na pytanie radnego, czy spokojnie się wyrabiają- pani Kierownik zapewniła, że „oczywiście że tak”. Pan Otremba stwierdził, że z tego wynika, iż wcześniej placówka była źle zarządzana i tworzono na siłę stanowiska pracy, skoro teraz bez jednego pracownika się wyrabia. Pani Kierownik uznała, że nie jest to pytanie do niej w tym momencie. Pan Otremba poprosił, aby pani Kierownik przypomniała mu ile pracuje w MGOPS. Pani Marek podała, że od 3 stycznia 2022 r.

Radny Stefański zaznaczając, że widzi po minie  pana Przewodniczącego, że jest trochę zdenerwowany- zgłosił taką informację od mieszkańca, że nie widać transmisji sesji, że ona się nie otwiera w internecie i to jest informacja sprzed 8 minut. Informatyk poinformował, że transmisja idzie na bieżąco i ma jej podgląd. Aktualnie jest 10 oglądających. Ustalono, że ta sytuacja związana jest ze  sprzętem tego mieszkańca. Przewodniczący Rady wyraził opinię, że to jest kwestia techniczna i nie jest w stanie odpowiedzieć dokładnie dlaczego tak jest. Pan Mikuszewski w kontekście transmisji przekazał, że na sprzęcie Apple transmisje się nie otwierają. Pan Przewodniczący podkreślił, że sesje są nagrywane i są dostępne na stronie posiedzenia.pl. Przypomniał sytuację z poprzedniej sesji,  kiedy był problem z transmisją i czekano, aż ten problem zostanie rozwiązany, żeby sesja mogła się odbyć. Radny Pułaczewski zapytał o powód, dla którego te transmisje nie są już prowadzone przez YouTube, bo było to chyba najprostsze rozwiązanie i czy nie możemy powrócić do tego. Prowadzący obrady stwierdził, że to są kwestie licencyjne na pewno i następnie oddał głos panu Markowi Bilickiemu. Informatyk wyjaśnił, że z YouTube jest taki problem, że serwery nie są w Polsce, a poza tym Gmina ma obowiązek prowadzić tłumaczenie  i wtedy ktoś  by musiał  ściągać to nagranie i robić te napisy itd. Tu jest to jest automatycznie tłumaczone dla osób niepełnosprawnych, więc tu jest szerszy kontekst, a  poza tym na serwerze trzeba przechowywać  kopię nagrań, a  na YouTube to troszeczkę inaczej wygląda. Przewodniczący Rady wskazał, ze dlatego korzysta się z dedykowanej temu aplikacji. Pan Pułaczewski zaznaczył, iż zapytał o to, bo otrzymuje takie uwagi od mieszkańców.

Przewodniczący Rady poinformował, że tak jak mówił Wiceburmistrz- planuje się 2 sesje- pierwszą w pierwszej połowie listopada i wstępnie przyjmuje się 13 listopada 2023 r. To jest poniedziałek i te obrady odbyłyby się w  normalnym trybie, czyli na 7 dni przed- radni otrzymają informację oraz materiały. Druga sesja obyłaby się już tradycyjnie- w  ostatnią środę miesiąca, tj. 29  listopada 2023 r. Tematem na pewno będą kwestie stawek podatków i opłat na 2024 rok.
Termin posiedzenia Komisji – to natomiast kwestia do uzgodnienia.

 

Ad.15 Zakończenie obrad.

Wobec wyczerpania się porządku obrad – Przewodnicząc Rady o godz.1730 zakończył LXXVIII sesję dziękując wszystkim za udział.

 

                      

                                                            

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 07 listopada 2023 09:58
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 77
17 listopada 2023 12:03 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
07 listopada 2023 09:58 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)