Protokoły z sesji Rady Miejskiej - kadencja 2018-2023

Protokół Nr LXXXI/2023 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 18 grudnia 2023 r.

 Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas LXXXIV sesji w dniu 31 stycznia 2024 r. 

 

 

 Protokół Nr LXXXI/2023
 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 18 grudnia 2023 r.  w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie

 
Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1 ustawy  z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie  gminnym  (Dz. U. z 2023 r., poz.40 ze zm.)- Przewodniczący Rady  ok. godz. 1600 dokonał otwarcia LXXXI sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych i w obradach udział bierze 14 radnych,  co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (brak radnego P.Stefańskiego- lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).

Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.

                                              Kolejno  Przewodniczący przywitał radnych, przybyłych gości, przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panem Burmistrzem na
czele, przedstawiciela Kółek Rolniczych, klubów sportowych, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy i Izby Rolniczej (lista stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Ad.2 Przyjęcie  porządku obrad.

                              Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom, dlatego zaproponował odstąpić od jego odczytania.

  Proponowany porządek obrad:                            

1.  Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

2.  Przyjęcie  porządku obrad.

3.  Przyjęcie protokołu z LXXX sesji.

4.  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie budżetu na 2024 rok (projekt uchwały dołączony jest do przekazanego zarządzenia Burmistrza Gniewkowa Nr 186/2023  z dnia 14.11.2023 r.):

-wystąpienie Burmistrza Gniewkowa,

-odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z autopoprawkami przez Skarbnika Gminy;

-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

-przedstawienie opinii  stałych Komisji Rady na temat projektu budżetu,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.

5.  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034 (projekt uchwały dołączony jest do przekazanego zarządzenia Burmistrza Gniewkowa Nr 187/2023  z dnia 14.11.2023 r.):

-przedstawienie projektu uchwały i opinii RIO przez Skarbnika Gminy,
-dyskusja,
- przyjęcie uchwały.

6.  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2023.

-przedstawienie projektu uchwały,

-dyskusja,

-przyjęcie uchwały.

7.  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kaczkowo, Godzięba i Chrząstowo, gmina Gniewkowo:

     -przedstawienie projektu uchwały,

     -dyskusja,
      -przyjęcie uchwały.

8.  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kijewo, gmina Gniewkowo:

      -przedstawienie projektu uchwały,

       -dyskusja,
       -przyjęcie uchwały.

9.      Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie  powołania zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Inowrocławiu:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.

10.  Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).

11.  Wolne głosy, zapytania i  wnioski.

12.  Zamknięcie  obrad sesji.        

                   

Kolejno zapytał, czy ktoś z  radnych ma jakieś propozycje co do zmiany porządku obrad, lub pragnie wnieść jeszcze jakieś inne propozycje. Przewodniczący Rady sam zgłosił propozycję zmiany porządku obrad poprzez wykreślenie punktu 3 tj. przyjęcie protokołu LXXX sesji, który z przyczyn niezależnych nie został przygotowany. Zaznaczył, że jeśli ta zmiana zostanie przyjęta- wówczas zmianie ulegnie numeracja pozostałych punktów. Ponadto poprosił o poprawienie przesłanego porządku, w którym pojawił się błąd polegający na tym, że dwa razy pojawił się punkt 6. Wyjaśnił też dokładnie, jak zmieni się numeracja, jeśli jego wniosek zostanie przegłosowany przez radnych. Nie było innych propozycji zmian i przystąpiono  do głosowania nad zaproponowaną zmianą porządku obrad. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało za jego przyjęciem. Imienny wykaz tego głosowania- to załącznik nr 3 do protokołu. Kolejno, przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia całego porządku obrad po zmianie. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 13 radnych głosowało „za”, a 1 radny był przeciwny jego przyjęciu. Po wyświetleniu zbiorczych wyników głosowania- radny Bożko zgłosił, że jego głos został inaczej zaliczony, ponieważ wstrzymywał się od głosowania, choć dwa razy naciskał przycisk, więc, może dlatego powstała ta sytuacja. Prowadzący stwierdził, że nie ma to jednak wpływu na wynik głosowania, dlatego nie będzie przeprowadzał reasumpcji głosowania.  Imienny wykaz tego głosowania stanowi- załącznik nr 4.

 

Przyjęty porządek obrad:

1.    Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

2.    Przyjęcie  porządku obrad.

3.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie budżetu na 2024 rok (projekt uchwały dołączony jest do przekazanego zarządzenia Burmistrza Gniewkowa Nr 186/2023  z dnia 14.11.2023 r.):

-wystąpienie Burmistrza Gniewkowa,

-odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z autopoprawkami przez Skarbnika Gminy;

-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

-przedstawienie opinii  stałych Komisji Rady na temat projektu budżetu,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.

4.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034 (projekt uchwały dołączony jest do przekazanego zarządzenia Burmistrza Gniewkowa Nr 187/2023  z dnia 14.11.2023 r.):

-przedstawienie projektu uchwały i opinii RIO przez Skarbnika Gminy,
-dyskusja,
- przyjęcie uchwały.

5.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2023.

-przedstawienie projektu uchwały,

-dyskusja,

-przyjęcie uchwały.

6.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kaczkowo, Godzięba i Chrząstowo, gmina Gniewkowo:

-przedstawienie projektu uchwały,

-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.

7.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kijewo, gmina Gniewkowo:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.

8.    Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie  powołania zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Inowrocławiu:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.

9.    Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).

10. Wolne głosy, zapytania i  wnioski.

11. Zamknięcie  obrad sesji.   

 

Ad.5 Przedstawienie i rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie budżetu na 2024 rok (projekt uchwały dołączony jest do przekazanego zarządzenia Burmistrza Gniewkowa Nr 186/2023  z dnia 14.11.2023 r.).

                                 Prowadzący oznajmił, że radni otrzymali projekt budżetu na 2024 rok przyjęty przez Burmistrza zarządzeniem Nr 186/2023 z dnia 14 listopada 2023 r. uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji. Mieszkańcy mogli zapoznać się z jego treścią umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Na początku poprosił o zabranie głosu przez pana Burmistrza. Pan Burmistrz rozpoczął od prośby o przyjęcie uchwały w sprawie budżetu na rok 2024, budżetu, który jest kontynuacją tegorocznego budżetu i lat poprzednich, czyli dalszego rozwoju miasta i Gminy Gniewkowo. Zaznaczył, że chodzi o budżet bardzo ambitny, ale trudny pod względem rosnących wydatków bieżących, a także nieustabilizowanych parametrów makroekonomicznych gospodarki. Podziękował Komisjom za pozytywne zaopiniowanie projektu tego budżetu i podkreślił, że również pozytywną opinię wydała Regionalna Izba Obrachunkowa. Pan Straszyński wyraził przekonanie, że budżet ten został zaprojektowany na solidnych fundamentach i z poszanowaniem zasad racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, a otwarcie nowej perspektywy finansowania z Unii Europejskiej oraz środki z Krajowego Planu Odbudowy przyczynią się do jego sprawniejszej realizacji.  
Kolejno, głos zabrała pani Skarbnik, która przedstawiła ogólne założenia budżetu.
Przekazała, że projekt budżetu na rok 2024 zakłada osiągnięcie dochodów w wysokości 86.477.321,16 zł i z tego dochody bieżące w wysokości 72.296.458,13 zł, na które składają się dochody własne, dochody z majątku Gminy. subwencja z budżetu państwa, dotacje celowe, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa oraz dochody majątkowe w kwocie 14.180.863,03 zł, na które składają się dotacje i środki otrzymane na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku i dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego. Łączna kwota wydatków budżetu gminy na rok 2024 to kwota 83.837.321,16 zł, z tego wydatki bieżące w wysokości 68.918.989,21 zł, w których uwzględniono wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, wydatki na realizację zadań statutowych jednostek, świadczenia na rzecz osób fizycznych, dotacje i obsługę długu oraz wydatki majątkowe w wysokości 14.918.331,95 zł. Podała też, że wynik budżetu stanowi nadwyżkę w kwocie 2.640.000 zł,  która zostanie przeznaczona na rozchody z tytułu spłat zaciągniętych kredytów oraz wykupu obligacji komunalnych. Pani Kucharska podała też, że ustala się limity zobowiązań oraz upoważnienia dla Burmistrza zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przekazała także, że ustala się również dochody w kwocie 280 tys. zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 10 tys. zł na realizację zadań określonych Gminnym Programem Przeciwdziałania Narkomanii oraz wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w kwocie 270 tys. zł. W budżecie tworzy się też rezerwę ogólną i rezerwę celową. Rozchody budżetu ustala się w wysokości 2.640.000 zł na wykup obligacji i spłaty kredytu. Pani Skarbnik podała, że  zadłużenie z tytułu zaciągniętych kredytów pożyczek i wyemitowanych obligacji komunalnych Gminy na koniec 2024 roku szacuje się na kwotę 26.756.000 zł. W budżecie realizowany będzie również fundusz sołecki. Mając na uwadze bezpieczeństwo finansów Gminy Gniewkowo w roku 2024 oraz w latach następnych- wszystkie zapisane dochody i wydatki będą wymagać wysokiej dyscypliny po stronie wydatków, jak i dobrej realizacji po stronie dochodów. Nadmieniła, że przedstawiony projekt budżetu w trakcie wykonywania będzie wymagał aktualizacji i urealniania kwot po stronie zarówno dochodów jak i wydatków. Regionalna Izba Obrachunkowa uchwałą z dnia 21 listopada 2023 r. zaopiniowała ten  projekt  pozytywnie (opinia RIO stanowi załącznik nr 5 do protokołu). Prowadzący obrady oświadczył, że teraz poprosi, aby Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady przedstawili  wypracowane na temat projektu budżetu opinie. Na początek radny Kamil Chrzanowski przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów (stanowi ona załącznik nr 6 do protokołu). Przewodniczący Komisji poinformował, że posiedzenie w pełnym składzie odbyło się 27 listopada bieżącego roku i podsumowując- Komisja zwróciła uwagę, że środki przeznaczone na funkcjonowanie samorządowych jednostek budżetowych mogą być niewystarczające i konieczne będzie dodatkowe dofinansowanie ich działalności w ciągu roku. Ponadto realizację inwestycji w przyszłym roku oraz kolejnych latach ogranicza spłata znacznego zadłużenia Gminy, które szacuje się na koniec 2024 roku na kwotę 26.756.000 zł. Komisja Budżetu i Finansów po analizie projektu budżetu Gminy Gniewkowo na 2024 rok oraz uwzględnieniu uwarunkowań w zakresie gospodarki finansowej samorządu- zaopiniowała go pozytywnie z uwagami- przy 2 głosach „za” i jednym wstrzymującym się. Radny Piotr Rychłowski- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oświadczył, że po zapoznaniu się  z budżetem na rok 2024 rok oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej  oraz po analizie tych dokumentów pozytywnie zaopiniowała budżet na przyszły rok głosami w stosunku 2:1 (opinia stanowi załącznik nr 7 do protokołu). Nadmienił, iż uwagi do budżetu zawarte są sprawozdaniu Komisji Rewizyjnej. Kolejno, radny Otremba przedstawił  opinię Komisja Rozwoju Gospodarczego Budownictwa Gospodarki Komunalnej Rolnej i Ochrony  Środowiska (opinia stano załącznik nr 8). Przewodniczący Otremba podał, że Komisja spotkała się 29 listopada 2023 r. w całym składzie i zaopiniowała budżet pozytywnie.  Przewodniczący Orent przedstawił następnie stanowisko Komisji Skarg Wniosków i Petycji wypracowane na spotkaniu w dniu 30 listopada w niepełnym składzie (stanowisko stanowi załącznik nr 9 do protokołu). Pan Orent zacytował odrębne stanowisko radnego Stefańskiego, który uzasadnił tym samym decyzję o wstrzymaniu się od przyjęcia projektu budżetu na rok 2024. Przewodniczący Komisji oświadczył natomiast, że jest „za” przyjęciem zarówno przedstawionego projektu budżetu oraz projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej. Opinię Komisji Oświat, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej przedstawił radny Janusz Bożko, który poinformował, że Komisja miała spotkanie 30 listopada 2023 r. i na spotkaniu tym byli obecni wszyscy członkowie (opinia stanowi załącznik nr 10 do protokołu). Po analizie projektu budżetu Gminy Gniewkowo na 2024 rok- mając na uwadze stabilną kondycję gminnych finansów- przy 2 głosach pozytywnych z uwagami i 1 negatywnym- Komisja opiniuje przedłożony projekt pozytywnie.

Kolejno, prowadzący otworzył dyskusję.
                                           Radny Gremplewski powiedział, że jak już słusznie pan Burmistrz zauważył- wszystkie, oprócz Komisji, której przewodniczy radny Orent, a w  której nie było decydującego głosu, więc ta opinia nie jest pozytywna- zaopiniowały projekt budżetu pozytywnie. W związku z tym, że radny wstrzymał się od pozytywnego zaopiniowania tego budżetu chciałby, żeby mieszkańcy zapoznali się również z jego uwagami, bo one nie były teraz przedstawione. Przekazał, że zgodnie z tym, co zamieścił w swojej opinii- budżet na rok 2024 będzie budżetem trudnym do zrealizowania, nawet przy dochowaniu wysokiej dyscypliny po stronie wydatków i dobrej realizacji po stronie dochodów. Planowane w budżecie zabezpieczenie środków na inwestycje, szczególnie na inwestycje drogowe- wydają się mu niewystarczające w stosunku do zakresu planowanych inwestycji zapisanych WPF.  Budżet nie uwzględnił również w wystarczającym stopniu potrzeb sygnalizowanych przez jednostki dotowane z Urzędu. Kolejno, pan Gremplewski podał kwoty zmniejszenia w stosunku do tego co zakładały plany finansowe złożone przez jednostki, a tego,  co otrzymały: Urząd Miejski otrzyma prawie 14 mln zł mniej, oświata- ponad 10.359.000 zł, MGOPS na zadania własne- 725 tys. zł, ponad 400 tys. zł- MGOKSiR, MGBP- 43 tys. zł. Daje to różnicę w wysokości 25.520.626,36  zł. Zdaniem radnego,  tak duże cięcia, szczególnie w stosunku do Urzędu Miejskiego i oświaty każą zastanowić się nad tym, w jakim stanie są finanse Gminy i czy przeznaczone środki wystarczą na realizację zadań. Kolejnym wskaźnikiem obrazującym sytuację finansową Gminy jest wartość nadwyżki operacyjnej, która decyduje o możliwościach rozwojowych, a tym samym o tym, ile środków można przeznaczyć na nowe przedsięwzięcia po zaspokojeniu bieżących potrzeb wydatkowych. Pan Gremplewski przypomniał, że o tym mówił na Komisji m.in. radny Stefański. Według portalu wspólnota.org.pl- nasz wskaźnik średniej nadwyżki netto per capita, czyli na jednego mieszkańca za lata 2020-2022 (to najnowszy wskaźnik, bo liczony jest raz na 3 lata) wyniósł minus 51 zł 73 gr, co plasuje Gminę  na 616 miejscu wśród samorządów. Poprzedni okres rozliczeniowy dotyczył lat 2017-2019. Nie mówiono o tym, że w projekcie nie zaplanowano środków na budżet obywatelski, tak wyczekiwany przez mieszkańców Gminy, dzięki któremu mogli realizować najbardziej palące ich zdaniem lokalne potrzeby. Sygnały o niewystarczające dofinansowaniu docierają również ze środowisk sportowych, które dzięki społecznemu działaniu jej członków i staraniom o dodatkowe środki- są istotnym elementem zaspokajania potrzeb mieszkańców w dostępie do kultury fizycznej i propagowaniu zdrowego trybu życia. Zadłużenie Gminy na koniec 2023 roku w wysokości 29.396.000 zł oraz deficyt budżetowy planowany w wysokości 9.496.516,83 zł potęguje obawy radnego dotyczące realizacji budżetu na rok 2024. Dlatego, pomimo pozytywnej opinii RIO o projekcie uchwały budżetowej na rok 2024 oraz o projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej 2024 wstrzymuje się przed pozytywnym zaopiniowaniem wskazanych projektów.
Przewodniczący Rady sprostował, że  opinia Komisji Skarg Wniosków i Petycji jest pozytywna, bo jest 1 głos „za” i 1 głos wstrzymujący się. Przypomniał, że dyskusja jest otwarta i zapytał, czy ktoś jeszcze ma jakieś uwagi do budżetu.
                                            Wiceprzewodniczący Rady zgłosił spostrzeżenie, że co roku było dofinansowanie do Spółek Wodnych. Przyznał, iż wie, że sytuacja Gminy jest trudna, więc będzie za pozytywnym zaopiniowaniem budżetu, ale by prosił, że jak będą jakieś rezerwy- żeby przeznaczyć w czasie roku jakąś kwotę  na Spółkę Wodną. Pan  Burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o Spółkę Wodną, to jutro o godz. 815 w tej sprawie ma spotkanie u pani Dyrektor Departamentu Środowiska dotyczące potencjalnych możliwości pozyskania środków dla spółek wodnych w nowej perspektywie, czyli na rok 2024. O szczegółach tego spotkania poinformuje na kolejnej sesji w dniu 28 grudnia 2023 r.
                                             O głos poprosił radny Pułaczewski,  ale zanim prowadzący go udzielił- nawiązał do tego, że wcześniej „padło to stwierdzenie o deficycie 9 milionów” i poprosił panią Skarbnik o ustosunkowanie się do tego, bo on widzi tu coś innego. Pani Skarbnik  zapowiedziała małe sprostowanie do wypowiedzi radnego Gremplewskiego. Projekt budżetu na rok 2024 zakłada nadwyżkę budżetową w wysokości 2.640.000 zł oraz nadwyżkę operacyjną w wysokości 3.377.000 zł, więc nie bardzo wie, skąd ten deficyt i zadłużenie na koniec roku 2024 szacuje się na kwotę 26.700.000 zł, a nie 29 mln zł. Pan Gremplewski odpowiedział, że mówił o swoich obawach w kontekście tego, że deficyt budżetowy na ten rok wniósł 9 mln zł. Pani Kucharska podała, że  deficyt, który był planowany na rok 2023 w wysokości 9 mln zł miał swoje źródła pokrycia w środkach, które gmina otrzymała i miała na rachunku bankowym i nie wydatkowała ich we wcześniejszym terminie i mogły one być przeznaczone na rok następny na pokrycie właśnie występującego deficytu.
Pan Gremplewski przyznał, że tak jest, ale wiadomo, że  te środki są tylko na papierze. Pani Kucharska zaprzeczyła zapewniając, że to są środki realne, które były na rachunku bankowym na dzień 31 grudnia 2022 r.  Radny Pułaczewski oznajmił, że w takim wypadku dziwi go skala cięć w tym roku. Wypowiedział się „w podobnym duchu”, co radny Gremplewski, więc nie będzie już tego powtarzał. Oświadczył, że martwi go też brak budżetu obywatelskiego. „Z jednej strony mamy tak dobrą sytuację, a z drugiej strony– rezygnujemy z takiego narzędzia, które może rzeczywiście realnie dać ludziom możliwość wpływu na wygląd naszej Gminy”. Radny  powiedział, że gdyby była jakaś możliwość przywrócenia tego budżet obywatelskiego, to  warto się nad tym zastanowić, bo to jednak daje możliwość uaktywnienia mieszkańców.  Pani Skarbnik stwierdziła, że doskonale wszyscy wiedzą, że nie osiągnięto dochodów do budżetu, które planowano i skutkiem tego jest obcięcie wydatków. Pan Burmistrz odniósł się „do tutaj tak podkreślanego cięcia w budżecie przez Urząd, przez oświatę- te cięcia następują co roku”. W tym jednak roku radni zwrócili się o informację na ten temat i ją otrzymali. Pan Straszyński powiedział, że „natomiast to jest koncert życzeń- my kiedy planujemy budżet każdej jednostki, czy to jest oświata, czy to jest Urząd, czy to jest Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, czy Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji”. Jednostki proszone są o przedstawienie założeń do budżetu i gdyby poprosić o nie również radnych- to byłaby taka sama sytuacja i to nie jest wcale tak, że w tym roku nastąpiły takie cięcia. Takie kwoty- większe, lub mniejsze były przy każdym budżecie, bo tak się właśnie planuje budżet- „wtedy siadamy z jednostkami i wybieramy te sprawy, które są najważniejsze do zrealizowania, a te na których nas nie stać, po prostu nie realizujemy”. Potrzeby są tak naprawdę nieograniczone i obojętnie ile byłoby pieniędzy- to i tak te cięcia byłyby potrzebne, bo te potrzeby to efekt sporej kreatywności i nie ma się co dziwić, bo na tym właśnie polega działanie kierowników, czy dyrektorów, którzy chcieliby jak najszybciej takie środki otrzymać. „Apetyt rośnie w miarę jedzenia i tutaj jak najbardziej te wszystkie inne aspekty, które zostały w tych budżetach, no w tym roku akurat wyrzucono z tego budżetu, lub też po prostu wykreślone będą i naszym tutaj marzeniem jest, aby realizować je w ciągu roku 2024”. Pan Burmistrz zwrócił też uwagę na to, jak budżet zmienia się w ciągu roku, jak jest korygowany oraz na kwestie pozyskiwania środków z różnych źródeł, dzięki czemu czynione będą starania, by te rzeczy, które te jednostki wskazują w swoich budżetach, aby były realizowane w pierwszej kolejności. Zdaniem pana Burmistrza „z jednej strony to jest plan budżetowy, z drugiej strony- koncert życzeń; z trzeciej strony jest to jakieś ukazanie pewnej wizji tych wszystkich tutaj dyrektorów, kierowników, którzy tymi jednostkami zarządzają i my za to dziękujemy, bo dzięki temu też wiemy, jakie są potrzeby”. Co do budżetu obywatelskiego- to jego tworzenie nie jest obowiązkiem samorządu i niektóre samorządy go nie mają. Przy tak wysokich wydatkach bieżących, o których się cały czas mówi, że to co się dzieje teraz w samorządach-to je zabija i nie pozwala się rozwijać i niektóre samorządy rezygnują z funduszu sołeckiego, natomiast w naszej Gminie ten fundusz został.  Zrezygnowano z tego, czego nie trzeba robić, choć   oczywiście planuje się to przywrócić. Rok 2024 jest kontynuacją budżetu roku 2023, gdzie niektóre inwestycje będą realizowane właśnie w roku 2024, z uwagi na to, że pozyskano na nie bardzo dużą część środków z zewnątrz, przy bardzo małym wkładzie własnym. Zdaniem pana Burmistrza kwota przeznaczona na inwestycje jest bardzo duża. Odnosząc się do wyrażonego przez radnego niepokoju o realizację tych inwestycji przyznał, że oczywiście go podziela, natomiast uważa, że ta sytuacja ekonomiczna się stabilizuje na rynku, czy to drogowym, czy nieruchomości i widać to po przetargach w innych gminach, czy w rozmowach, które prowadzi z burmistrzami, wójtami. Do przetargów, do których niedawno nikt się nie zgłaszał, lub też był 1, ewentualnie 2 oferentów-dzisiaj jest ich 10, 13 i widać, że ten rynek się bardzo mocno ożywia. Dzięki temu „nasze budżety, które mamy na te cele będziemy mogli realizować w 100  %, a jeżeli nawet nie, to będziemy musieli z czegoś zrezygnować, z tych inwestycji, które mamy w różnego rodzaju tutaj wachlarzu, czyli mam na myśli wiele ulic”. Dlatego też rok 2024 i przetargi, które planuje się jeszcze w tym roku ogłosić, żeby podpisać jeszcze umowy, które pokażą tak naprawdę, jaka będzie sytuacja, o której radny mówi. Pan Straszyński oświadczył, że mocno wierzy  w to, „że im szybciej to zrobimy, tym ten rynek będzie należał do naszego samorządu, bo im szybciej uważam-tym lepiej”.
Radny Gremplewski zaznaczył, iż chciałbym tylko panu Burmistrzowi powiedzieć, że jego „niezachwiana wiara dodaje mi nadzieję, ale to nie wiem, chyba trochę za mało, żebym zaopiniował pozytywnie ten budżet”.  Radny Pułaczewski  zwrócił uwagę, że największe cięcia nastąpiły w Urzędzie, więc nie wie jaki koncert życzeń został wypisany, „aż strach pomyśleć, bo tam 14 milionów wam ucięto, więc chciałem też zwrócić uwagę, nie wiem, czy dyrektorzy mówią o jakimś koncercie życzeń, oni raczej mówią o wydatkach, które są potrzebne, są to głównie remonty, są to głównie związane rzeczy z infrastrukturą, więc tutaj warto by naprawdę pomyśleć w ciągu roku, żeby jeżeli to będzie oczywiście możliwe- zniwelować te straty budżetowe”. Ostatnio radny pytał, czy jest możliwość zatrudnienia osoby w MGOKSiR, która jest tam niezbędna („tak przynajmniej pan Dyrektor to podkreśla”) w związku ze zwiększoną ilością zadań.  Jest to już jest nieaktualne, bo raczej nie będzie miał pieniędzy na zatrudnienie dodatkowej osoby. Odpowiadając, pan Burmistrz zaznaczył, że odpowiedź podzieli  na dwie części- jedna będzie jego, druga- Wiceburmistrza. Pan Tomczyk oświadczył, że radny nie zaprzeczy  chyba, że w oświacie w tym roku było bardzo dużo remontów, podobnie było z wydatkami bieżącymi, czy wynagrodzeniami, a też były wielkie obawy, że zabraknie pieniędzy. Co miesiąc jest zarządzenie Burmistrza, jest uchwała Rady, gdzie zmieniane są te dane, bo pozyskiwane są środki zewnętrzne. Teraz szykuje się np. urządzenie sali językowej, więc jednak coś będzie robione. Pan Pułaczewski przyznał, iż  z tego jak najbardziej należy się cieszyć, ale to nie znaczy, że nie można prosić o więcej. Zaprosił  np. na Orlika, gdzie można pogadać na ten temat. Uzupełniając informację Wiceburmistrza- pan Burmistrz przypomniał, że nasza Gmina, jako jedna z 15 w województwie kujawsko-pomorskim otrzymała ponad 2,5 mln złotych na doposażenie szkół w różnego rodzaju sprzęty dydaktyczne, które już trafiły do szkół, lub trafiają, bo ostatnie zakupy są właśnie robione. Burmistrz „pochylił czoło” przed pracownikiem Urzędu- panią Agnieszką Piasecką zajmującą się zamówieniami publicznymi, która musiała się z tym tematem naprawdę bardzo  natrudzić, żeby wyłonić wykonawców i jedna z dydaktycznych pomocy płynie do Gniewkowa z USA „i tutaj właśnie można powiedzieć, że mamy do czynienia z realizacją koncertu życzeń dyrektorów, wręcz bym powiedział, że jest to niesamowite, że zrobiliśmy taki krok milowy w wyposażeniu tutaj naszych szkół na terenie miasta i Gminy Gniewkowo”. Oczywiście, tak jak radny powiedział- chciałoby się więcej. Zwrócił uwagę, że z Polskiego Ładu remontowane będą również szkoły np. Szkoła Podstawowa Nr 1, czy Szkoła w Kijewie. Radny Tomasik stwierdził, że ten „koncert życzeń tych dyrektorów”- to dowód na to, że są dobrymi menadżerami, i że chcą rozwijać swoje jednostki, chodzi natomiast o to, żeby ci dyrektorzy i zarządzający tymi wszystkimi instytucjami nie drżeli o to, by nie zabrakło im środków na  podstawowe wydatki. Żeby nie zabrakło na wynagrodzenia i na utrzymanie obiektów- wtedy będą mogli spokojnie realizować swoje zadania, a z tym na pewno też nie będzie łatwo, bo sytuacja w całym kraju jaka jest- to wiemy.  Wzrasta najniższa krajowa i koszty utrzymania pracowników są ogromne, także na pewno nie będzie łatwo, więc życzy pani Skarbnik dużo powodzenia, żeby ten 2024 rok zamknąć pozytywnie, tak jak ten, który właśnie teraz się kończy. 
                                           Na tym Przewodniczący Rady zakończył dyskusję i zapowiedział głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie budżetu na 2024 rok. Udział w głosowaniu wzięło 14 radnych- 10 radnych głosowało „za”,  3 radnych wstrzymało się od głosu,  1 radny był przeciw- tym samym chwała Nr LXXXI/495/2023 w sprawie budżetu na 2024 rok została podjęta. Uchwała ta stanowi załącznik nr 11, a imienny wykaz głosowania radnych- załącznik nr 12.

Ad 4.  Przedstawienie i rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034.

                                               Przewodniczący Rady nadmienił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówił go na wspólnym posiedzeniu Komisji , a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią projektu uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Poprosił panią Skarbnik o ogólne przedstawienie projektu i opinii RIO na temat Wieloletniej Prognozy Finansowej.  Pani Skarbnik przekazała, że WPF sporządzono w oparciu o projekt budżetu na rok 2024, sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za lata 2017-2022, plan budżetu na koniec trzeciego kwartału 2023 roku oraz przewidywane wykonanie budżetu na koniec 2023. Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy długu. Dochody bieżące zaplanowano w latach 2025-2034 na poziomie wzrostu około 5% w poszczególnych latach. Podobnie zaplanowano wydatki na poszczególne lata, uwzględniając wzrost na poziomie 4%. Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów w skład zaciągniętych kredytów oraz emitowanych obligacji uwzględniając obowiązujące marże i stawki WIBOR. Prognozy dochodów i wydatków dokonano w podziale na kategorię wydatków bieżących i majątkowych, z podziałem według klasyfikacji budżetowej. Do wyliczenia maksymalnych, dopuszczalnych wskaźników wpłaty długu w latach 2022-2025 przyjęto okres
siedmioletni, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza z dnia 9 listopada 2021 r. Kolejno, pani Kucharska przedstawiła też uchwałę składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 21 listopada 2023 r., którą Izba pozytywnie opiniuje projekt WPF (opinia stanowi załącznik nr 13 do protokołu).
Kolejno, prowadzący otworzył dyskusję, ale nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie przystąpiono do głosowania, w którym udział wzięło 14 radnych- 10 radnych głosowało „za”,  3 radnych wstrzymało się od głosu, a 1 radny był przeciw.  Przewodniczący stwierdził, że tym samym uchwała Nr LXXXI/496/2023 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034 została podjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu, a imienny wykaz  głosowania radnych- załącznik  nr 15.

Ad 5. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2023 rok.

O  przedstawienie projektu prowadzący poprosił panią Skarbnik. Pani Kucharska oznajmiła, że projekt zakłada zwiększenie dochodów i wydatków o taką samą kwotę tj. o 290.821,89 zł. Zmiany podyktowane są decyzjami Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Ministerstwa Finansów oraz na wnioskami kierowników jednostek. Polegają one na przesunięciach środków w działach, rozdziałach i paragrafach.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Gołaś zaznaczył, że chodzi mu o pozostałą działalność z Funduszu Pomocy 224.000 zł z przeznaczeniem na zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. Zapytał o to, ile w naszej Gminie podmiotów korzysta z tej pomocy i ilu Ukraińców zamieszkuje u nich. Wiceburmistrz odpowiedział, że w tej chwili są dwa podmioty, które taką usługę świadczą i zamieszkuje tam około 50 osób. Jeżeli chodzi o te kwoty, to są środki przesłane przez Wojewodę na zakwaterowanie za miesiąc. Radny zapytał jeszcze, czy ta pomoc będzie kontynuowana w przyszłym roku. Pan Tomczyk wyjaśnił, że na razie jest do 4 marca i „mówi się, że osoby, które nie mają dzieci, do szkoły nie chodzą- to do końca czerwca, a dzieci- to do końca sierpnia, ale na tą chwilę nie ma przepisów wykonawczych”.  
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta. W głosowaniu w sprawie przyjęcia  uchwały Nr LXXXI/497/2023 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2023 rok udział wzięło 14 radnych i wszyscy jednogłośnie głosowali „za” ( w trakcie głosowania problem techniczny zgłosił radny Rychłowski, ale po interwencji informatyka został on rozwiązany). Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 16, a imienny wykaz głosowania radnych- załącznik nr 17.

Ad 6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kaczkowo, Godzięba i Chrząstowo, gmina Gniewkowo.

            Przewodniczący Rady oznajmił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpienie od  jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Nie było pytań, ani uwag do projektu i dyskusja została zamknięta.  Przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały Nr LXXXI/498/2023 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kaczkowo, Godzięba i Chrząstowo, gmina Gniewkowo, za czym opowiedziało się  14 głosujących radnych. Przyjęta uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19.

Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kijewo, gmina Gniewkowo.

Przewodniczący Rady powiedział, że radni również otrzymali projekt uchwały i omówili go na ostatnim, wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Zaproponował, aby odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Nie było pytań, ani uwag do projektu i dyskusja została zamknięta.  Przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały Nr LXXXI/499/2023 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w obrębie geodezyjnym Kijewo, gmina Gniewkowo. Uchwała została przyjęta 14 głosami i stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21.

Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw opiniowania kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Inowrocławiu.

Prowadzący przekazał, że ten projekt radni również otrzymali i przedyskutowali go na wspólnym posiedzeniu Komisji. Zgodnie z ustaleniami z posiedzenia- do zespołu wskazani zostali Przewodniczący Komisji stałych tj. radny Kazimierz Orent, radny Piotr Rychłowski, radny Kamil Chrzanowski i radny Janusz Bożko. Do projektu nie było pytań, ani uwag i otworzona przez Przewodniczącego Rady dyskusja została zamknięta. W głosowaniu w sprawie przyjęcia  uchwały Nr LXXXI/500/2023 w sprawie powołania zespołu do spraw opiniowania kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Inowrocławiu udział wzięło 14 radnych- 13 radnych głosowało „za”, jeden radny wstrzymał się od głosu i tym samym uchwała została podjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 23.

Ad 9. Interpelacje i zapytania radnych.

                                     Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelację, bądź złożyć zapytanie. Przypomniał, że zgodnie z art.24 ustawy o samorządzie gminnym powinno być to złożone na piśmie. W tym punkcie nikt nie zabrał głosu i został on zamknięty.

 Ad 10. Wolne głosy i wnioski.

Radny Orent przypomniał, że 12 grudnia 2023 r. miał być biegły sądowy w sprawie ścieżki w Suchatówce i zapytał, czy się pojawił.
Burmistrz przyznał, że biegły sądowy był na ścieżce i podjął czynności, do których został upoważniony i teraz oczekuje się na jego opinię w tej sprawie.
Pan Orent wskazał też na drogę za szkołą, która  miała być zrobiona, a  jeszcze dzisiaj widział, że tak się nie stało. Pan Burmistrz zapewnił, że dzisiaj ona była robiona, bo był tego świadkiem, że tam był ciężki sprzęt, więc jest w realizacji, albo już jest zrobiona. Radny zaprzeczył, że ta droga nie jest robiona, bo jechał dzisiaj i sam wjazd jest tak rozjeżdżony, że aż przykro patrzeć, a samo wyrównanie tam nic
nie da, tam kiedyś był nawieziony destrukt i jego zdaniem- kamień, czy destrukt powinien być z powrotem nadwieziony, żeby  było jak wcześniej. Pan Starszyński obiecał, że ten temat do końca tygodnia będzie zamknięty. Pan Orent zapytał też o termin oddania do użytku kanalizacji w Suchatówce, czy wyznaczona jest data, czy może jest przedłużenie tego terminu z umowy. Burmistrz odpowiedział, że pod względem eksploatacyjnym nie jest w stanie dzisiaj radnemu odpowiedzieć kiedy to wszystko zostanie włączone.  Pan Prezes też jeszcze nie ma tej informacji, także na pewno będzie taka informacja podana. Pan Orent zgłosił, że jeśli można by było, to chciałbym być przy odbiorze i poprosił, aby o tym powiadomić.

Radny Otremba poruszył temat przystanków autobusowych w miejscowości Lipie, bo miał otrzymać informację, ale  do tej pory nic do niego nie dotarło.  Burmistrz przyznał, że tak jest, bo nie ma o czym informować. Projektant potrzebuje jeszcze więcej czasu niż otrzymał z uwagi na to, że to nie są łatwe rzeczy i natrafił na jakieś sprawy, przeszkody, które nie pozwoliły mu oddać  tej dokumentacji. Oczekuje się zatem tej dokumentacji i tak, jak obiecał radnemu- jak tylko ona wpłynie to da mu znać. Pan Otremba zaznaczył, że to, iż  nie są to łatwe sprawy, to wiemy już od 4 lat. Zgłosił też, że na ścieżce rowerowej w miejscowości Murzynko była jakaś kolizja i barierki były połamane. Zapytał, czy coś wiadomo na ten temat, bo one zniknęły stamtąd. Pan Burmistrz odpowiedział, że nie zna sprawy. Radny podał, że chodzi o początek, przy samym wjeździe,  jak się skręca na boisko. Pan Straszyński oświadczył, że to zostanie sprawdzone i  przekaże radnemu informację. Odniósł się również do „tych 4 lat, o których pan mówi- no to jest droga wojewódzka panie radny, także cały czas powtarzamy, że my robimy, czy próbujemy robić pewne rzeczy za kogoś, także tutaj- to nie są rzeczy, które należą do naszego samorządu”.  Radny stwierdził tylko „póki się nic nie stanie, oby”.  

Radny Rychłowski nawiązał do realizacji inwestycji na
ulicy Kolejowej i zapytał, czy coś się tam zacznie w krótkim czasie dziać. Pan Burmistrz powiedział, że z posiadanych informacji od wykonawcy wynika, że jak tylko zostanie wylany cały asfalt w Kleparach-  inwestycja przenosi się właśnie na ulicę Kolejową.
                                         Radny Pułaczewski zapytał, czy to oznacza, że pozwolenie na tą ulice już jest. Pan Burmistrz odpowiedział, iż nadal nie ma uzgodnienia  z PKP, „natomiast  i tak, jakby nie zatrzymujemy się z uwagi na to, żeby znów nas nie zaskoczył tutaj śnieg, czy zima, także będziemy zaczynać od strony Bąbolina”. Pan Pułaczewski przekazał, że  został zobowiązany przez mieszkańca ulicy Dworcowej, gdzie zwłaszcza młodzież- urządza sobie wyścigi na całej jej długości. Poprosił  o jakąkolwiek interwencję, bo już o progach zwalniających nawet nie rozmawiał. Tam naprawdę, szczególnie w okresie wiosennym, czy letnim- samochody osiągają znaczne prędkości, a jest tam też przejście dla pieszych, jest Szkoła i mieszkaniec prosił o interwencję. Radny dodał, że nie ukrywa, iż na ulicy 17 Stycznia jest podobnie, czy na ulicy Pająkowskiego (zwłaszcza na łuku). Jego zdaniem- mimo wszystko jednak warto by się tym zająć, bo tak jak powiedział radny Otremba „dopóki coś się nie stanie, to jesteśmy jakby bezpieczni, natomiast- odpukać, no nie daj Boże”.  

Radny Gołaś przypomniał, że na ostatniej sesji Burmistrz mówił o tych dwóch przetargach na drogi, że w połowie grudnia zostaną ogłoszone. W odpowiedzi radnemu Gremplewskiemu mówił natomiast, że jeszcze nie ma tych przetargów. Pan Straszyński przyznał, że niestety nie ogłoszono tych przetargów z uwagi na to, że przetarg na „Wszechstronny rozwój” był tak mocno skomplikowany, a jest tylko jedna osoba zajmująca się procedurami przetargowymi i ona nie była w stanie tego zrobić, bo musiała zakończyć przetarg z SZEAS-u.  Wszystkie materiały zostaną przygotowane, aby jak najszybciej to ogłosić. Pan Gołaś poruszył także temat drogi do Warzyna, bo wybiera się do pani Dyrektor w piątek na wigilię i chciałby wiedzieć, czy jakiś „prezent” od pana Burmistrza będzie. Dodał, że chodzi o drogę do DPS-u, odcinek 200 m. Burmistrz zwrócił uwagę, że radni doskonale wiedzą, iż nie ma tego w budżecie na rok 2024, natomiast pozyskano destrukt z „Dróg Wojewódzkich”- „także będziemy chcieli ten destrukt wykorzystać, o ile oczywiście będzie go tyle, żeby móc go tam wbudować”. Dodał, że pamięta o tej drodze i przy pierwszej lepszej okazji– czynione będą starania, aby ją wyremontować. „Wchodząc w buty pani Myśliwy”- radny spytał o inwestycję w Wierzchosławicach, bo widział zdjęcia na Facebooku, że tereny zielone przy tych przy blokach są bardzo zdewastowane. Zapytał, czy to będzie naprawione i kto będzie ponosił koszty z tym związane. Pan Burmistrz oświadczył, że sytuacja jest taka, że pokazano zdjęcia o wykonaniu inwestycji pod względem rzeczowym (położenie kostki) w miejscach, które najpierw przejęto od KOWRU. Ta firma cały czas tam te miejsca zielone sprzątała i cały czas będzie je sprzątać. Natomiast tam nic nie jest zdewastowane i absolutnie się z tym nie zgadza. Tam tylko rozjechane są te place, natomiast tam nic nie zostało zepsutego. Po prostu place, po których ciężki sprzęt jeździł w tą pogodę, jaka była zostały rozjechane, ale zostaną przywrócone do stanu pierwotnego  i  nie ma się o co martwić, bo tak będzie i firma się od tego nie wykręca.  Uspokoił radnego  i też wszystkich mieszkańców Wierzchosławic, że ten teren, który jest wokół tych zbudowanych dróg będzie uporządkowany. Pan Gołaś skierował też wypowiedź do pani kierownik Nawrockiej, bo w ubiegłym tygodniu zostało kilka dziur uzupełnionych jakimś kruszywem na drodze z Warzyna do  Suchatówki  i  zapytał, czy te prace będą prowadzone nadal. Pani Nawrocka zapewniła, że  oczywiście- jeżeli jest taka konieczność- to będą kontynuowane. Pracownicy gospodarczy starają się na bieżąco, według wytycznych wyjeżdżać w teren i uzupełniać ubytki. Jeżeli zatem tam jeszcze nie wszystkie dziury zostały wyrównane, to prace będą kontynuowane. Pan Gołaś zadeklarował dyspozycyjność w dniu jutrzejszym do tego, aby pojechać z tymi pracownikami i wskazać im miejsca, które jeszcze trzeba uzupełnić. Pani Nawrocka odpowiedziała, że jeżeli będzie taka możliwość to pracownicy podjadą jutro, ale tego nie może obiecać.

Radny Żmudziński podziękował w imieniu głównie młodzieży z Gąsek, gdzie w końcu pojawiła się wiata przystankowa. Dodał, że „mówi się, że kto dziękuje- to dwa razy prosi- pan Burmistrz wie o czym mówię”. Wyjaśnił, że długo mówi się już o latarniach  przy przystankach w Szpitalu i Gąskach, bo tam po drugiej stronie tych uczniów nie widać. Oni generalnie telefonem sygnalizują kierowcy, żeby się zatrzymał, więc ponownie prosi, żeby jeszcze coś w tym kierunku zrobić. Przypomniał, że   kiedyś zadeklarował, że ma 2 nowe lampy, jakie generalnie stosuje się przy oświetleniu ulicznym i jeśli Urząd je przyjmie- to oczywiście przekaże je od siebie na ten cel.

 „W temacie przystanków”- Przewodniczący Rady  podziękował za przystanek w Michałowie, który też został postawiony. Zgłosił też ulice: Żytnią, Jęczmienną i Krótką do wyrównania. Nawiązał też, do „kwestii powracającej”, czyli wyjazdu z ulicy Żytniej, gdzie ta nawierzchnia ulega lasowaniu i powstają kurki i jest ciężki wyjazd.

 Radny Pułaczewski zgłosił natomiast jeszcze 2 słowa o ulicy Zielonej, gdzie po inwestycji, na łuku ta nawierzchnia powoli zaczyna być wypłukiwana i warto by to uzupełnić, bo aż szkoda, żeby ten asfalt się tam połamał. Pan Burmistrz przekazał, że „tą pracę już tutaj pracownicy mają zleconą”.

Pani Kierownik Marek w imieniu swoim oraz pracowników pomocy społecznej wystąpiła z prośbą, żeby zastanowić się nad kwestią dodatkowych parkingów przy budynku ośrodka zdrowia ze względu na to, że tych miejsc tam brakuje, a samochody przycierane są tam przez osoby starsze. Była tam też dziura przy paczkomacie. Zwracając się do radnych oraz i pracowników Urzędu Miejskiego podziękowała w imieniu własnym oraz osób, które były w Szlachetnej Paczce- za przekazanie „cegiełki”-  pieniędzy dla kilku rodzin. Pan Przewodniczący otrzymał na messengerze wiadomość na temat tego, na co były przeznaczone przekazane środki. Dlatego też przed oczami radnych są świeczki, „które są od nas, od osób ze Szlachetnej Paczki na wasze ręce, żebyście państwo w czasie wigilii zapalili i wiedzieli, że osoby potrzebujące są z wami i te wszystkie rodziny”. Podziękowała bardzo za wszelaką pomoc. Przewodniczący Rady oświadczył, że  „dla nas to była przyjemność, że moglibyśmy dołożyć tą cegiełkę do tej pomocy”. Przekazał też, że otrzymał dyplom z podziękowaniem za udział w tej akcji (zaprezentował ten dyplom zebranym). Zwracając uwagę na pojawienie się na sali obrad elementów wystroju świątecznego- wskazał też na betlejemskie światło pokoju, dodatkowo  podkreślające tą atmosferę.

Radny Żmudziński powiedział, że  oczywiście dziękuje za świecę, ale myśli, że nikt z radnych pewnie nie w tym celu dokładał się do Szlachetnej Paczki i nic nie oczekiwał w związku z tym. Dlatego zaproponował, aby może po prostu przy jakichś pomnikach te świece ustawić. Prowadzący podziękował radnemu za ten wniosek i dodał, że  jest to do zrobienia, bo każdy radny będzie mógł zrobić to, co będzie chciał.

Pan Burmistrz podziękował harcerzom, drużynie mającej siedzibę w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji, która niedawno powstała w Gniewkowie, ale bardzo prężnie działa. Zarówno on, jak i pracownicy Urzędu są  bardzo dumni, że właśnie nasza drużyna harcerska była w Warszawie u pana Prezydenta, w Sejmie i w Senacie, skąd nieśli właśnie to światełko pokoju betlejemskie, czego serdecznie pogratulował.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że sesja powoli zbliża się ku końcowi  i zbliża się też ten szczególny czas- „wkrótce przyjdą te nasze chyba najbardziej ukochane Święta Bożego Narodzenia, których myślę, dzięki którym wracamy do czasu, do smaków, do zapachów, do obecności osób, których już z nami nie ma”. Z tej okazji życzył radnym, pracownikom Urzędu, panu Burmistrzowi, a przede wszystkim mieszkańcom naszej Gminy- zdrowych, spokojnych Świąt Bożego Narodzenia, pełnych miłości i wzajemnego wzruszenia, kontaktu z osobami bliskimi, z przyjaciółmi. Życzył również, aby był to czas  chwili zadumy, a ale przede wszystkim- radości.  Dodał, że myśli, że będzie jeszcze okazja, żeby natomiast złożyć życzenia noworoczne, ale już teraz- życzy wszystkiego dobrego. Poinformował też, że kolejna, LXXXII sesja Rady Miejskiej zaplanowana jest wstępnie jest na dzień 28 grudnia 2023 r. i sesja ta będzie miała dwie części: część roboczą o godz. 1200 i część uroczystą- o godz. 1400 w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji. Przed sesją planowane jest wspólne posiedzenie Komisji o godz. 1100.

O głos poprosił jeszcze pan Burmistrz, który w imieniu swoim oraz wszystkich pracowników Urzędu życzę wszystkim zdrowych, pogodnych, radosnych Świąt Bożego Narodzenia i oczywiście, jak to w tradycji polskiej- dużo prezentów pod choinką i wszystkiego najlepszego.

 

Ad.11 Zakończenie obrad.

Wobec wyczerpania się porządku obrad – Przewodnicząc Rady ok. godz.1720 zakończył LXXXI sesję dziękując wszystkim za udział.

 

                       

                                                                            

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 stycznia 2024 12:37
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 132
01 lutego 2024 13:56 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. zmiana statusu protokołu z "wersji roboczej" na "przyjęty" (Dokument opublikowany)
12 stycznia 2024 13:40 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [lista_podjetych_uchwal.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
12 stycznia 2024 13:32 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [scan_jstefanska_20240112131911.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)