Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas LXXXIV sesji w dniu 31 stycznia 2024 r.
Protokół Nr LXXXII/2023
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 28 grudnia 2023 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz.40 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1200 dokonał otwarcia LXXXII sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych i w obradach udział bierze 15 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.
Kolejno Przewodniczący przywitał radnych, i przybyłych gości przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panem Burmistrzem na czele, przedstawiciela Młodzieżowej Rady Miejskiej w Gniewkowie i wszystkie osoby oglądające sesję w internecie (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2).
Ad 2. Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad został dostarczony radnym i zaproszonym gościom, dlatego zaproponował odstąpić od jego odczytania.
Proponowany porządek obrad:
Część robocza, która odbędzie się w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie ul. 17 Stycznia 11:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum .
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
4. Przyjęcie sprawozdań z pracy w roku 2023:
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Budżetu i Finansów;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Rewizyjnej;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej;
- przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Rady Miejskiej;
-dyskusja;
-głosowania w sprawie przyjęcia poszczególnych sprawozdań.
5. Przyjęcie planów pracy na rok 2024:
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Budżetu i Finansów;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Rewizyjnej;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej;
- przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;
-przedstawienie propozycji planu Rady Miejskiej;
-dyskusja,
- głosowania w sprawie przyjęcia poszczególnych planów pracy.
6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2023:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim, rządowym programem wspierania finansowego gmin „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 oraz w sprawie ustalenia zasad odpłatności za świadczenia z pomocy społecznej w postaci gorących posiłków finansowanych z zadań własnych, wydawanych dla uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do Programu „Ogólnopolska Karta Seniora-edycja Gmina Gniewkowo”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2024 w Gminie Gniewkowo- Rokiem Polskich Olimpijczyków:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za us ługi pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości położonych w Gminie Gniewkowo i odbioru odpadów komunalnych, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
13. Interpelacje i zapytania radnych.
14. Wolne głosy, wnioski.
Przerwa w obradach.
Część uroczysta o godz. 1400 , która odbędzie się w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji ul. Dworcowa 5 w Gniewkowie:
15. Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
16. Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
17. Występ zespołu Wierzchosławiczanki.
18. Zamknięcie obrad.
Życzenia i okolicznościowy toast.
Prowadzący nadmienił, że zgodnie z informacją, którą przedstawił na wspólnym posiedzeniu Komisji zgłasza wniosek formalny dotyczący zmiany porządku obrad polegającej na usunięciu punktu 6 tj. przyjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2023 rok. Zapytał, czy są jeszcze jakieś inne wnioski co do porządku, ale nikt takiego nie zgłosił i przystąpiono do głosowania poprawki
polegającej na usunięciu z porządku obrad punktu 6. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy głosowali za wprowadzeniem poprawki polegającej na usunięciu z porządku obrad punktu 6 „Przedstawienie i rozpatrzenie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2023 rok”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Kolejno, głosowania przyjęcie całego porządku obrad po wprowadzonej zmianie. Udział w tym głosowaniu wzięło 15 radnych i również 15 radnych głosowało „za” i tym samym porządek obrad został przyjęty. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:
Część robocza, która odbędzie się w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie ul. 17 Stycznia 11:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum .
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):
-dyskusja,
-przyjęcie informacji.
4. Przyjęcie sprawozdań z pracy w roku 2023:
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Budżetu i Finansów;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Rewizyjnej;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej;
- przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Rady Miejskiej;
-dyskusja;
-głosowania w sprawie przyjęcia poszczególnych sprawozdań.
5. Przyjęcie planów pracy na rok 2024:
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Budżetu i Finansów;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Rewizyjnej;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej;
- przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;
-przedstawienie propozycji planu Rady Miejskiej;
-dyskusja,
- głosowania w sprawie przyjęcia poszczególnych planów pracy.
6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim, rządowym programem wspierania finansowego gmin „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 oraz w sprawie ustalenia zasad odpłatności za świadczenia z pomocy społecznej w postaci gorących posiłków finansowanych z zadań własnych, wydawanych dla uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do Programu „Ogólnopolska Karta Seniora-edycja Gmina Gniewkowo”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2024 w Gminie Gniewkowo- Rokiem Polskich Olimpijczyków:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za us ługi pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości położonych w Gminie Gniewkowo i odbioru odpadów komunalnych, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne głosy, wnioski.
Przerwa w obradach.
Część uroczysta o godz. 1400 , która odbędzie się w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji ul. Dworcowa 5 w Gniewkowie:
14. Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
15. Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
16. Występ zespołu Wierzchosławiczanki.
17. Zamknięcie obrad.
Życzenia i okolicznościowy toast.
Ad 3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).
Prowadzący oddał głos panu Burmistrzowi prosząc go o przedstawienie informacji.
Pan Burmistrz oświadczył, że w okresie międzysesyjnym tj. od 18 grudnia do teraz- trwały prace porządkowe jeżeli chodzi o kwestie wszystkich przetargów i realizacji tych przetargów. Przypomniał, że 28 listopada 2023 r. podpisano umowę na wyposażenie CIM-u w Parku Wolności i ona została zrealizowana na kwotę 199 tys. zł. W ramach tej umowy zakupiono przede wszystkim komputery, monitory, sprzęt komputerowy do transmisji live, tablice interaktywne z projektorem multimedialnym, ekrany studyjne. To wszystko już otrzymano. Jak już mówił radnym na Komisjach- 12 grudnia odbyła się wizja lokalna na ścieżce rowerowej do Suchatówki i oczekuje się teraz na dokumentację z inwentaryzacją od biegłego sądowego. Podpisana została umowa na dostawę sprzętu multimedialnego dla szkół podstawowych z terenu Gminy (tablice interaktywne, aparaty fotograficzne, monitory interaktywne) w ramach projektu „Wspieramy wszechstronny rozwój uczniów w Gminie Gniewkowo”. Koszt zakupu tego sprzętu to ponad 160 tys. zł. Rozstrzygnięty został również inny przetarg w ramach projektu „Wspieramy wszechstronny rozwój uczniów w Gminie Gniewkowo”- dostawa pomocy dydaktycznych do robotyki i projektowania za kwotę ponad 23 tys. zł, dostawa wyposażenia sali terapii światłem- ponad 38 tys. zł, dostawa pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego- kwota 1800 zł, dostawa pozostałych pomocy dydaktycznych: tablic magnetycznych do nauki matematyki, mikroskopów cyfrowych, lornetek, pakietów dydaktycznych do biologii, zestawów do doświadczeń z fizyki- kwota ponad 18 tys. zł, dostawa sprzętu komputerowego monitorów interaktywnych, tabletów- kwota powyżej 56 tys. zł, dostawa mebli- kwota 6000 zł, dostawa książek, pomocy sensorycznych. Te wszystkie rzeczy były zamawiane zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez dyrektorów szkół. Cały ten program- to była kwota ponad 2 mln zł, która trafiła do naszych szkół. Złożono kolejny wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na prace remontowe przy zabytkowym Ratuszu na kwotę 4 mln zł z dofinansowaniem 3 mln zł i oczekuje się na rozstrzygnięcie tego konkursu. Podpisano w Urzędzie Marszałkowskim porozumienie w ramach Porozumienia Terytorialnego dla Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Powiatu Inowrocławskiego, w ramach którego możliwe będzie aplikowanie o środki unijne w kwocie alokacji dla Gminy- ponad 2,5 mln euro. Wszczęte zostało postępowanie z wolnej ręki na konserwację oświetlenia dróg i miejsc publicznych na terenie Gminy i jak co roku wykonawcą jest firma Enea Oświetlenie i kwota za
tą usługę na rok 2024 to ponad 436 tys. zł. Odebrana została inwestycja- rozbudowa istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z urządzeniami na terenie Gminy Gniewkowo, inwestycja-przebudowa, rozbudowa, remont i termomodernizacja świetlic wiejskich (świetlice: w Żyrosławicach, Wielowsi i w Murzynku), inwestycja polegająca na adaptacji zdegradowanego obszaru we Wielowsi, na którą otrzymano środki wysokości 309 tys. zł na doposażenie świetlicy i terenu wokół świetlicy. Odebrano również inwestycję zaprojektowania oraz przebudowy dróg wewnętrznych w miejscowości Wierzchosławice. Teraz trwają tam prace porządkowe.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Stefański zaznaczył, że ma 3 kwestie. Zapytał, czy sprzęt za 190 tys. zł zakupiony do CIM-u będzie tam składowany. Pan Burmistrz odpowiedział, że oczywiście ten sprzęt będzie w CIM-ie, a niektóre urządzenia, które można przechowywać w Urzędzie- będą w Urzędzie, ale generalnie on będzie zainstalowany w CIM-ie. Pan Stefański zapytał jeszcze, czy budynek Centrum Integracji Międzypokoleniowej jest ogrzewany, czy są tam odpowiednie warunki do przechowywania takiego sprzętu. Pan Straszyński wyjaśnił, że jak najbardziej, obiekt działa praktycznie cały czas. Druga kwestia zgłoszona przez radnego dotyczyła odebrania inwestycji drogowych w Wierzchosławicach, gdzie mieszkańcy sobie „trochę markocą” w kwestii terenów zielonych, bo Burmistrz obiecał, że do końca zeszłego tygodnia będzie to posprzątane. Pan Burmistrz odpowiedział, że są utrudnienia, jeżeli chodzi o te sprawy z uwagi na pogodę, bo praktycznie cały czas pada deszcz, dlatego też trzeba poczekać na lepsze warunki pogodowe. Tak jak mówił i tak, jak obiecał- wszystkie te tereny zielone, które dzisiaj wymagają wyrównania- zostaną wyrównane. Przed jednym blokiem już jest posprzątane, ale w niektórych miejscach trzeba będzie to poprawić. Trzecia kwestia poruszona przez pana Stefańskiego dotyczyła decyzji w sprawie Parku. Pan Burmistrz powiedział, iż trwa postępowanie, była kontrola z PINB-u, ona była też na miejscu tj. całego kompleksu basenowego, który został zmierzony wzdłuż i wszerz pod względem projektu. Jeżeli chodzi o wydaną decyzję- pozwolenie na budowę, o wszystkie inne dokumenty, „czyli o te, które państwo radni co niektórzy byli tutaj cały czas zaniepokojeni, mam na myśli atesty i to wszystko inne rzeczy- to one zostały uznane i to już nie stanowi żadnego problemu dzisiaj”. Niestety pomieszczenia, które zostały wykonane można powiedzieć, czy wypadałoby powiedzieć, iż powstały niezgodnie z dokumentacją projektową, bo przekraczają 2% błędów. Także trzeba złożyć teraz dokumenty pokontrolne i trwa oczekiwanie na wytyczne z PINB-u, a kiedy to już zostanie zrobione, to temat będzie zamknięty. Pan Stefański zapytał, czy „jakieś zagrożenia dla nas tutaj są”, na co otrzymał odpowiedź, iż „nie ma żadnego zagrożenia, po prostu zabrakło nam siedmiu centymetrów tam, gdzie mamy pomieszczenia, tutaj te wszystkie sanitarne pomieszczenia ratowników, pomieszczenia WC”. „Strzelając”- dla przykładu pan Burmistrz podał, że miały mieć długość 12 m 70 cm, mają 12 m 85 cm, stąd też teraz trzeba zinwentaryzować to od początku i złożyć wyjaśnienie. Nie było też wywietrzników przy zbiornikach bezodpływowych, czyli przy tym szambie, które należy do kompleksu basenowego.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i Przewodniczący zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie nad przyjęciem informacji. Podsumował, że udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 14 radnych głosowało „za” , a 1 radny wstrzymał się od głosu i informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5.
Ad 4. Przyjęcie sprawozdań z pracy w roku 2023.
Prowadzący oznajmił, że radni zapoznali się ze sprawozdaniami i zostały one zamieszone w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował, aby odstąpić od ich każdorazowego czytania i od razu otworzył dyskusję.
Nie było uwag, ani pytań do sprawozdań i prowadzący zapowiedział głosowanie odrębne nad każdym sprawozdaniem. Na początek głosowano przyjęcie sprawozdania Komisji Budżetu i Finansów- udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało „za”, tym samym sprawozdanie z pracy tej Komisji zostało przyjęte i stanowi ono załącznik nr 6 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania- załącznik nr 7. Kolejno, głosowano nad przyjęciem sprawozdania z pracy Komisji Rewizyjnej. Udział w tym głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy głosowali „za” i tym samym sprawozdanie zostało przyjęte. Stanowi ono załącznik nr 8 do niniejszego protokołu, a imienny wykaz głosowania- załącznik nr 9. W głosowaniu w sprawie przyjęcia sprawozdania z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego Budownictwa Gospodarki Komunalnej Rolnej i Ochrony Środowiska udział wzięło 15 radnych i wszyscy głosowali „za”. Przyjęte sprawozdanie stanowi załącznik nr 10 do protokołu, a wykaz z głosowania- załącznik nr 11. Kolejno, głosowano w sprawie przyjęcia sprawozdania z pracy Komisji Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej. Udział w tym głosowaniu wzięło również 15 radnych i wszyscy głosowali za przyjęciem sprawozdania. Sprawozdanie tej Komisji to załącznik nr 12 do protokołu, a imienny wykaz z głosowania- załącznik nr 13.
Również 15 głosami przyjęte zostało sprawozdanie z pracy Komisji Skarg Wniosków i Petycji. Przyjęte sprawozdanie stanowi załącznik nr 14 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania- załącznik nr 15.
Na koniec głosowano przyjęcie sprawozdania z pracy Rady Miejskiej za 2023 rok. W trakcie tego głosowania udzielono technicznej pomocy radnemu Tomasikowi. Ostatecznie udział w głosowaniu wzięli wszyscy radni i wszyscy opowiedzieli się za przyjęciem sprawozdania z pracy Rady Miejskiej. Sprawdzenie stanowi załącznik nr 16, a imienny wykaz głosowania– załącznik nr 17.
Ad 5. Przyjęcie planów pracy na rok 2024.
Przewodniczący Rady nadmienił, że podobnie jak poprzednio- radni zapoznali się z planami pracy poszczególnych Komisji i Rady na 2024 rok, dlatego zaproponował odstąpić od ich przedstawienia. Dodał tylko, że w planie pracy Rady Miejskiej została wprowadzona autopoprawka w miesiącu lutym pod punktem 3 dopisana została informacja na temat działalności PK „Gniewkowo”. Kolejno, otworzył dyskusję , ale nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta. Przystąpiono do głosowania i tak, jak poprzednio- każdy plan pracy przyjmowany był odrębnym głosowaniem, przeprowadzonym w takiej samej kolejności jak sprawozdania. Przeprowadzono łącznie 6 głosowań, w których uczestniczyli wszyscy radni i wszystkie plany pracy przyjęte zostały jednogłośnie- przyjęte plany pracy na rok 2024 stanowią załącznik od nr 18 do nr 23, a imienne wykazy z przeprowadzonych głosowań- załączniki od nr 24 do nr 29.
Ad 6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim, rządowym programem wspierania finansowego gmin „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 oraz w sprawie ustalenia zasad odpłatności za świadczenia z pomocy społecznej w postaci gorących posiłków finansowanych z zadań własnych, wydawanych dla uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej.
Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji. Zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.
Do projektu uchwały nie było pytań- Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zapowiedział głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim, rządowym programem wspierania finansowego gmin „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 oraz w sprawie ustalenia zasad odpłatności za świadczenia z pomocy społecznej w postaci gorących posiłków finansowanych z zadań własnych, wydawanych dla uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej. W głosowaniu za przyjęciem uchwały Nr LXXXII/501/2023 udział wzięło 15 radnych i 15 radnych głosowało „za” i tym samym została ona podjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 30 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 31.
Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do Programu „Ogólnopolska Karta Seniora-edycja Gmina Gniewkowo”.
Przewodniczący Rady nadmienił, iż radni otrzymali projekt uchwały i przedyskutowali go na wspólnym posiedzeniu Komisji, dlatego zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję. Dodał też, że projekt został przygotowany przez panią Kierownik Justynę Marek.
Radny Stefański zgłosił, że nasunęły mu się jeszcze 2 pytania- pierwsze, czy Gminę stać na ten projekt, jakie są koszty po naszej stronie, czy może nie ma żadnych. Na posiedzeniu Komisji pani Kierownik mówiła, że „2 dziewczyny będą się tym programem zajmowały”, dlatego zapytał też, czy to będą dodatkowe obowiązki dla pracowników, czy dodatkowe zatrudnienie, bo wcześniej pani Kierownik oszczędzała na zatrudnieniu (z przyczyn ekonomicznych było zwolnienie). Druga kwestia poruszona przez radnego to ewentualne, wstępne rozeznanie wśród miejscowych przedsiębiorców tego, co mogą zaoferować seniorom, czy ktoś może wyraził już jakiś akces, żeby tym seniorom wyjść naprzeciw. Pani Kierownik odpowiedziała, że jeżeli chodzi o zatrudnienie, to nikt nie będzie dodatkowo zatrudniony, to będzie dodatkowy zakres obowiązków dla osoby, która też się zajmuje Kartą Dużej Rodziny- to będzie dodatkowe zajęcie i nie będzie kolidować z jej pracą. Jeżeli chodzi o przedsiębiorców- to już były wstępne rozmowy, na przykład zakład fryzjerski na pewno będzie dawał jakieś zniżki. Większe firmy, jak PK, bądź MGOKSiR- to już raczej dyrektorzy, czy pan Prezes będą musieli podjąć odpowiednią uchwałę, żeby zrobić zniżki, bo tak były robione w niektórych gminach (we Włocławku, w Lubiczu). Po uchwaleniu tej uchwały będą oficjalne pisma do wszystkich przedsiębiorców na terenie Gminy wysyłane z prośbą o dołączenie się do Ogólnopolskiej Karty Seniora. Radny przypomniał, że pytał jeszcze o koszty po stronie Gminy. Pani Marek podała, że jeżeli chodzi o koszty, to jest członkostwo roczne, żeby przystąpić do tego partnerstwa w kwocie 6500 zł, w tym są karty darmowe dla seniorów, za które seniorzy nie będą ponosili opłaty, bo jak wiadomo, że jeżeli chodzi Ogólnopolską Kartę Seniora- senior ponosi koszty. Na rok jest to 35 zł, a na 2 lata wykupienie takiej licencji na kartę kosztuje 50 zł. Pani Kierownik zaznaczyła, że już wiele osób o to pyta i „już z tym walczymy prawie rok czasu, na Radzie Seniorów też był poruszany wielokrotnie temat tej karty, więc dlatego też ruszyliśmy z tematem, żeby to wszystko zadziałać”. Radny zapytał też, czy dobrze rozumie, że chodzi o taką kartę, że „jak nasz senior pojedzie do Krakowa, gdzie coś takiego będzie podjęte- to będzie korzystał na całego, a jak z Krakowa tu ktoś przyjedzie- to u nas będzie korzystał na całego?”. Pani Marek potwierdziła, że tak ma to działać.
Radny Gremplewski wystąpił z podziękowaniem dla pani Kierownik i pracowników za podjęcie wysiłku i trudu w celu przystąpienia do tego programu, tym bardziej, że wie o staraniach pana Jerzego Ratajczaka- przedstawiciela seniorów w GRS, który temat ten poruszał już na tej Radzie i również jego z nim zapoznał oraz na sesji, było to poruszane. Wyraził nadzieję, że przyniesie
to naszym seniorom wymierne korzyści.
Radny Orent zapytał, czy przystąpienie do Ogólnopolskiej Kary Seniora wiąże się z jakimś wpisowym, czy to będzie darmowe. Pani Marek odpowiedziała, że nasze uczestnictwo wiąże się z opłatą członkowską na cały rok, w ramach której Gmina otrzyma darmowe karty dla swoich seniorów. W porozumieniu będzie określony czas ważności karty, czy będziemy chcieli to na rok, czy na dwa lata. „Oni też mogą wypowiedzieć z nami taką umowę partnerską, to na ten moment jeżeli podpiszemy w nowym roku umowę- to będą darmowe karty przez okres dwóch lat, potem jeżeli ten okres ważności się skończy, to już wtedy zależy indywidualnie od osoby starszej, czy będzie chciała z tego korzystać.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Kolejno, przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały Nr LXXXII/502/2023 w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do Programu „Ogólnopolska Karta Seniora-edycja Gmina Gniewkowo”. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy głosowali za przyjęciem uchwały. Uchwała stanowi załącznik nr 32 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 33.
Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Prowadzący oznajmił, że radni projekt uchwały również otrzymali i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisja, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jej przedstawienia od razu otworzył dyskusję.
Z uwagi na to, że nie było pytań- prowadzący zamknął dyskusję zarządzając głosowanie. W głosowaniu za przyjęciem uchwały Nr LXXXII/503/2023 w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego udział wzięło udział 15 radnych i 15 radnych głosowało „za” i tym samym uchwała została podjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 34 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 35.
Ad 9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Przewodniczący nadmienił, że radni otrzymali projekt uchwały i omówili go na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogą zapoznać
się z treścią umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego zaproponował odstąpić od jego przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.
Do projektu nie było pytań i prowadzący zamknął dyskusję zarządzając jednoczenie głosowanie. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy jednogłośnie głosowali za przyjęciem uchwały Nr LXXXII/504/2023 w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2024 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego. Tym samym uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik nr 36 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 37.
Ad 10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2024 w Gminie Gniewkowo- Rokiem Polskich Olimpijczyków.
Przewodniczący Rady nadmienił, że radni otrzymali projekt tej uchwały i omówili na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.
Radny Gremplewski zwrócił uwagę, że to jest kolejny rok, „który ustanawiamy jakimś rokiem i wiemy, że każde działanie niesie za sobą jakieś koszty. Czy za tymi obchodami Roku Polskich Olimpijczyków pójdą również jakieś środki, bo wiemy, że tych środków na sport w tym roku jest ile jest i nie jest ich ponad miarę”. Radny zapytał, czy jakieś dodatkowe środki w związku z tymi obchodami zostaną przeznaczone. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że nie będzie dodatkowych środków- „będziemy gospodarować się tym, co mamy”.
Do projektu nie było więcej pytań i prowadzący zamknął dyskusję zarządzając jednoczenie głosowanie. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych i wszyscy jednogłośnie głosowali za przyjęciem uchwały Nr LXXXII/505/2023 w sprawie ustanowienia roku 2024 w Gminie Gniewkowo- Rokiem Polskich Olimpijczyków. Tym samym uchwała została podjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 38 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 39.
Ad 11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za us ługi pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości położonych w Gminie Gniewkowo i odbioru odpadów komunalnych, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady nadmienił, że radni otrzymali projekt tej uchwały i omówili na wspólnym posiedzeniu Komisji, a mieszkańcy mogli zapoznać się z treścią uchwały umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej. Zaproponował odstąpić od jej przedstawienia i od razu otworzył dyskusję.
Radny Żmudziński powiedział, że podczas przerwy pomiędzy Komisją a sesją wywiązała się krótka dyskusja na temat odbioru nieczystości płynnych, co było również konsultowane z panem Prezesem, ponieważ radni mają wątpliwości. Dotyczą one zwłaszcza odbioru tych mocno obciążonych ścieków, czy też zagęszczonych z przydomowych oczyszczalni ścieków. Tu wysokość opłaty wynosi niemalże 200 zł za metr sześcienny. Przy założeniu, że średniej wielkości oczyszczania przydomowa ma pojemność 2-3 m3- to przy odbiorze robi się już spory wydatek. Radny przyznał, iż zdaje sobie sprawę z tego, że to jest określenie jakby górnej stawki, tyle że próbowano tutaj w tej przerwie ustalić, ile kosztuje zrzucenie tego metra sześciennego ścieków na punkcie odbioru przed oczyszczalnią i nie udało się tego ustalić. Pan Prezes nie potrafił tego akurat wyjaśnić, dlatego radny uważa, że dostawa może być nieco zawyżona. Nie znaczy to, że akurat się musi w tej wielkości w firmach odbierających pojawić, bo np. w tym roku mieliśmy stawkę maksymalną dla zwykłych ścieków 30 zł, czyli odbiór z posesji jakby mieszkańca już nic więcej nie interesował- płacił 30 zł za 1m3,a na punkcie zrzutu to było- 8 zł, więc ta różnica była 22 zł „ten transfer zł do każdego metra sześciennego, więc przy kwocie na dzień dzisiejszy niemalże 200 zł i odejmiemy od tego nie wiem, no jakby tam w przyszłym roku 25 zł od metra sześciennego, no to cyfra i tak no jest niemała”. To radnego martwi, choć może jest to uzasadnione, ale nie jest do końca przekonany, „czy w tej wielkości byśmy musieli do kieszeni mieszkańcom zajrzeć, dopuścić żeby zajrzeć w tej wielkości, przy założeniu, że co 18 miesięcy odbieramy”. Zgodnie z tym, co mówił pan Prezes, to minimalny czas, kiedy ten odbiór oczyszczalni musi się odbyć-to właśnie jest 18 miesięcy-„z 3 metrowej 600 zł, no to mamy tam 30 kilka zł
miesięcznie wychodzi jakby odbiór, to nie są jakieś tam znowu małe pieniądze”. Do tego- całe koszty instalacji ponosi właściciel posesji.
Radny Orent powiedział, że w zeszłym roku za te ścieki i też ze zbiorników bezodpływowych była stawka 30 zł za metr, a w tej chwili jest 49,90 zł. Radny stwierdził, że jest to 19 zł więcej, a zrzut kosztuje 8 zł, to wychodzi, że praktycznie 41-42 zł kosztuje transport, ale nie wie, czy to od metra i czy to nie jest zawyżona stawka. Zaznaczył, że mowa tu o górnej stawce. Właściciele firm świadczących usługi wywozu brali górną stawkę, więc radny myśli, że jak będzie 49,90 zł, to pokuszą się o to, żeby też górną stawkę wziąć, a ta jego zdaniem jest trochę zawyżona. Pan Prezes powiedział, że uchwała, która ustalała stawkę na 30 zł brutto została podjęta w 2020 roku w listopadzie zamiast stawek, które są stosowane z dowozem własnym PK ( „to odpowiednio w pierwszej strefie 25,92, 27,01, 29,92”). Kształtowanie polityki cenowej przez inne firmy jest niezależna od PK, które za 1 m3 ścieku kasuje na zrzucie 8 zł, tak jak radny był uprzejmy stwierdzić. To, że teraz podnosi ten pułap do 49,90 zł- absolutnie nie oznacza, że PK, bądź jakikolwiek inny podmiot taką cenę ustali w przyszłym roku. Jest to kolejny taki moment, w którym podnosi się te widełki, żeby wystarczyło na jakiś czas, tak jak tamta uchwała wystarczyła na 3 lata. Ta być może wystarczy na kolejne 3. Pan Krawański stwierdził, że skumulowana inflacja w tym okresie wyniosła ponad 32%, więc podwyżki są uzasadnione. Teoretycznie Spółka mogłaby co chwilę przychodzić do Rady, co pół roku, co rok zwiększać to po 5-10 zł, ale w ramach tej podniesionej stawki 49,90 zł pan Burmistrz ma swobodę do tego, aby swoim zarządzeniem już wtedy wydanym na podstawie uchwały te stawki ustalać w ramach jakiegoś, racjonalnego poziomu. Dlatego zdaniem Prezesa ta obawa, jeśli chodzi o zaburzenie tego pułapu jest troszkę wyolbrzymiona.
(W trakcie tej wypowiedzi obrady opuścił radny Stefański.)
Jeśli natomiast chodzi o kwestie osadu z przydomowych oczyszczalni, to pewne argumenty pana radnego zasługują na uwzględnienie, czy przynajmniej, żeby w tej maksymalnej stawce był uwzględniony transport. Cena bez transportu może zostać skorygowana na zrzucie. Istotne jest natomiast to, że po pierwsze- ładunki wyrażone jako HZT, czyli chemiczne zapotrzebowanie na tlen osadu z przydomowej oczyszczalni są nie o 2,3,czy 5 razy wyższe od ścieku komunalnego, tylko o 20 do 50razy. Jeżeli skalkulowano tutaj jakiś poziom tej ceny, to i tak starano się bardzo ostrożnie podchodzić do tego wzrostu i łapać się jak najbardziej w przedziale akceptowalnym w rozumieniu takim, żeby mieścić się gdzieś po środku pułapów stosowanych przez inne gminy.
(W trakcie tej wypowiedzi obrady opuścił radny Julian Bajerowski.)
Pan Krawański powiedział, że wystarczy sprawdzić w przeglądarce internetowej, że ceny 1 m3 są od 100 do 300 zł i Gniewkowo jest po środku, wśród sąsiadów ma bardzo zbliżone stawki. Dla porównania podał, że 1 m3 ścieku z kanalizacji, w którym jest bardzo dużo wody, czasem jest też woda jakaś opadowa, deszczowa, bo ludzie mają to różnie podłączane i jeśli to przeliczyć na ładunki HZT to jest od 69- do 890 miligrama na litr tlenu, które są potrzebne, żeby zneutralizować ten ładunek.
(W tym momencie na salę obrad powrócił radny Stefański.)
„Natomiast osad z oczyszczalni przydomowych ma od 20 tysięcy w górę, więc zobaczcie państwo- 8 razy, nawet te minimum- 20 już mamy 160, plus transport, więc ten pułap nie jest zawyżony, jest uzasadniony”. Jest to limit, który nie musi być dla każdej strefy osiągnięty, ale na pewno ustalenie go w niższej wysokości bardzo szybko skończyłoby się tym, że pewne obszary byłyby niedofinansowane i byłyby w obszarach straty. Co do tej logiki radnego, dotyczącej kwestii inwestowania przez ludzi w te oczyszczalnie i tego, że teraz będą musieli ponosić jednorazowo wyższą kwotę- „to nie są nasze wymysły, że należy tą stawkę jakby wyodrębnić, to ustawodawca zauważył problem, jakim jest to, że właśnie ładunek w osadzie jest o tyle wyższy, a jest tak samo traktowany jak ściek zwykły, dowożony, i to ustawodawca wprowadził wymóg wprowadzenia takiego rozróżnienia”. Pan Prezes oświadczył, że osobiście uważa, iż rzadko się tak zdarzało, że posiadacze oczyszczalni przydomowych tak często dokonywali wywozów, ponieważ ich cykl technologiczny tak naprawdę umożliwia przy odpowiedniej eksploatacji nawet rzadsze wywozy, jeśli to jest dobrze biologicznie prowadzona oczyszczalnia z dozowaniem bakterii, nie przeciążana różnymi chemikaliami itd.
(Do obradujących w tym momencie dołączył z powrotem radny Bajerowski.)
Jeżeli to nawet przeliczyć, że to odbywałoby się raz na te półtora roku i biorąc nawet ten pułap maksymalny- czyli 600 zł, to na rok wychodzi 400. Odnosząc to do rodziny czteroosobowej, która zużywa ścieki w ilości statystycznie do obliczeń przyjmowanej- około 3 m3 sześciennych na osobę- 4-osobowa rodzinna miesięcznie 12 m3. Rocznie daje to 144 i w tej chwili obowiązuje stawka około 5,8 zł brutto, „czyli wychodzimy na bardzo zbliżone parametry, przy czym nawet nie, nawet taniej wychodzi z przydomówki, po prostu ma ta osoba skumulowaną płatność w jednym momencie bardziej ze względu na kondensację tych osadów”. Zdaniem pana Prezesa jedyną „zaletą” tego rozwiązania kanalizacyjnego jest to, że ta płatność jest bardziej w czasie rozłożona i tylko tutaj może być jakiś słaby punkt tego wszystkiego. Poza tym, oczyszczalnie przydomowe niekoniecznie muszą mieć 3 m3, bo są też mniejsze np. od 1 m2, więc niekoniecznie musi ta kumulacja następować tak, jak radny to wyliczył. Biorąc to wszystko pod uwagę- pan Krawański uważa, że te pułapy należy przyjąć i ze swojej strony zadeklarował, że kiedy zarządzeniem będzie z panem Burmistrzem te kalkulacje ostatecznie przyjmować- to poinformują radnych, jak dokładnie zostało to ustalone.
Do projektu uchwały nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta. Kolejno, przeprowadzono głosowanie, w którym udział wzięło 15 radnych- 10 radnych głosowało za przyjęciem uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości położonych w Gminie Gniewkowo i odbioru odpadów komunalnych, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Gniewkowo, a 5 wstrzymało się od głosu, także uchwała Nr LXXXII/506/2023 została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik nr 40 do protokołu, a imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 41.
Ad 12. Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby przedstawić interpelację, bądź złożyć zapytanie. Przypomniał, że zgodnie z art.24 ustawy o samorządzie gminnym powinno być to złożone na piśmie. W tym punkcie nikt nie zabrał głosu i został on zamknięty.
Ad 13. Wolne głosy i wnioski.
Radny Stefański stwierdził, że rok praktycznie już się kończy, dlatego prosiłbym o informację na temat kosztów poniesionych w związku z utrzymaniem Parku przez Urząd Miejski, bo otrzymał dane z MGOKSiR, ale Urząd też ponosi w przeciągu roku inne wydatki. Pan Stefański przypomniał też, że kilka sesji wstecz pytał się o Gniewkoramę, która miała się w jakimś obszerniejszym wydaniu ukazać. Z-ca Burmistrza zapewnił, że dziś miała zostać dostarczona, bo z informacji od Dyrektora MGOKSiR wynika, że z uwagi na awarię w drukarni- nie ukazała się tydzień temu. Radny zapytał, czy rzeczywiście jest ona obszerniejsza, tak jak zapowiadano, czy to taki normalny numer i otrzymał potwierdzenie, że obszerniejsza. Nawiązując do pytania o koszty utrzymania Parku- Wiceburmistrz przekazał, że on jest „w pakiecie, on jest w dużej umowie mówiącej o utrzymaniu porządku i czystości w mieście, na terenie miasta i tam też jest Park”. Radny poprosił o wydatki na Park i baseny- razem, jakie to są koszty np. prąd. W trakcie dyskusji Z-ca Burmistrza konsultował z Prezesem możliwość wyodrębnienia takich kosztów z rozliczeń z PK. Z uwagi na zgłaszane uwagi, że takie odrębne wyliczenia nie są możliwe- pan Stefański zapytał, czy energia elektryczna też „w pakiecie”, na co Z-ca Burmistrza zaprzeczył. Radny poprosił, aby w takim razie te koszty przedstawić bez śmieci, a z energią. Burmistrz poprosił natomiast, aby na piśmie określi swoje żądania, bo tak naprawdę „my później nie będziemy wiedzieć, jak panu odpowiedzieć prawidłowo na pana zadane pytanie”. Pan Stefański powiedział, że myśli, iż jest dosyć wyrazisty w swoich wnioskach i jeśli pan Burmistrz czegoś nie rozumie, to może trzeba wytłumaczyć. Pan Straszyński ponownie poprosił, aby radny napisał to na piśmie. Na pytanie pana Stefańskiego, czy „może być tak na sesji złożone”- pan Burmistrz ponowił prośbę o złożenie tego na piśmie. Radny zapytał następnie pytanie, czy w przeciwnym wypadku Burmistrz nie udzieli mu odpowiedzi i pan Straszyński powiedział, że nie. Kolejno, radny zapytał o podstawę prawną braku tej odpowiedzi. Przewodniczący Rady poprosił, aby radny powtórzył jeszcze raz swoją prośbę i wspólnie panowie ustalili, że chodzi o koszty utrzymania Parku- energii elektrycznej, bez kosztów sprzątania. Pan Stefański dodał na koniec, iż myśli, że „to jest dosyć elokwentna wypowiedź, wystarczająco i wyrazista”. Następnie przypomniał, że kiedyś na sesji zadał pytanie na temat środków finansowych i pan Wiceburmistrz mówił o jakiś środkach przekazywanych na utrzymanie naszych rodzin pszczelich. Radny zapytał ile tych rodzin mamy, jak te nasze pszczoły się mają na tym dachu. Wtedy chodziło o środki z promocji na utrzymanie tych rodzin pszczelich. Wiceburmistrz powiedział, że „nie na utrzymanie, a na miód itd.”. Dodał, że na tym trzeba się znać, to jest też na zakup słoików. Pan Burmistrz dodał, że jeżeli chodzi o promocję związaną z pozyskiwaniem miodu, to jest 7 uli na dachu, którymi opiekuje się rodzina X z Gniewkowa, a Gmina tylko dostarcza „potrzebne kwestie” związane z tym, aby ten miód mógł być przelany w odpowiednie naczynia. Takimi naczyniami są słoiki, które później z tym miodem są rozdawane. Pan Stefański zapytał, czy wszystkie ule są zasiedlone i we wszystkich produkowany jest miód, na co otrzymał potwierdzenie.
Radny Otremba poprosił o wizję lokalną na wszystkich drogach gruntowych, gminnych, żeby na przyszłość jak warunki pozwolą- jak najszybciej wjechać na te drogi i je wyrównać.
Radny Gremplewski zaznaczył, że nie wie, czy powinien zwrócić się do pana Burmistrza, czy ewentualnie do pana Prezesa, bo mieszkańcy z ulicy Makowej sygnalizowali mu, że cały czas jednak tam nie mają jeszcze dostępu do wody. Dodał, że tak było przynajmniej przed świętami i zapytał, czy coś w tej sprawie drgnęło, jak te prace wyglądają. O odpowiedź pan Burmistrz poprosił pana Prezesa, bo jeszcze dzisiaj trwały te prace. Pan Krawański oświadczył, że „kontynuujemy tą pracę- warunki pogodowe uniemożliwiały nam zakończenie tej inwestycji, tej jednej i ostatniej z czterech”. Zapewnił, że to już nie jest jakiś odległy termin, ale niestety cały czas są opady, pogoda nie sprzyja takim inwestycjom. Ulica jest rozjeżdżona i na apele mieszkańców o utwardzenie, które miały miejsce przed świętami- PK zareagowało i dokupiło kruszywa, nasypało i utwardziło, żeby jakoś te niedogodności złagodzić. To jeszcze chwilę potrwa i przy dobrej pogodzie 3-4 dni. Tej pogody dobrej jednak cały czas nie ma i te wszystkie wody gruntowe też nachodzą do wykopów. Czynione będą starania, aby to jak najszybciej skończyć, gdyby przyszły przymrozki, to byłoby lepiej, żeby troszeczkę ściągnęło błoto, przy minus jeden dałoby się kopać. Do tego ekipę trzeba współdzielić z ekipą przy awariach. Radny przyznał, że pogoda naprawdę nie była fajna w tym roku, także to rozumie. Zapytał natomiast o to, dlaczego tak późno zaczęto te inwestycje, bo z tego co pamięta te pieniądze Rada zabezpieczała w kwietniu, a jest początek roku za chwileczkę. Teraz rzeczywiście warunki nie rozpieszczają i radny zapytał, czy nie można tego było trochę szybciej skończyć. Pan Prezes odpowiedział, że to nie było w kwietniu, bo przypomina sobie, że uchwała w sprawie dokapitalizowania inwestycyjnego Spółki została podjęta latem, chyba w sierpniu. Wcześniej było to zapisane w budżecie Gminy i nie było jakby przesłanek dla Spółki, aby tą inwestycję prowadziła. Kiedy tylko otrzymała podstawę finansową, żeby zaciągać zobowiązania- sukcesywnie przystępowano do realizacji poszczególnych odcinków. Zaczęto od ulicy Powstańców Wielkopolskich to było przyłącze wodociągowe i kanalizacyjne do osiedla budowanego przez pana Y. To była największa, najbardziej kosztochłonna część za 220 tys. zł, a następnie ulica Parkowa, kolejno- Spacerowa i w tej chwili ostatnia z nich, najkrótszy odcinek ulica Makowa. Zdaniem pana Krawańskiego- nie było tu żadnych opóźnień, jak tylko pogoda pozwalała, to z jednej inwestycji „wskakiwano” na drugą. W międzyczasie jeszcze udało się w Więcławicach zrobić przyłącze wodociągowe, dlatego jego zdaniem tempo prac jest uzasadnione, a jakiekolwiek opóźnienia wynikają z pogody.
Radny Tomasik poruszył temat iluminacji świetlnej i zapytał do kiedy ona będzie upiększała miasto i otrzymał odpowiedź, że do 6 stycznia 2024 r. Druga kwestia poruszona przez pana Tomasika- to przywitanie Nowego Roku. Zaznaczył, że może mu to gdzieś umknęło, ale nigdzie nie natknął się na żadną informację z tym związaną i zapytał, czy jakieś wspólne powitanie Nowego Roku Urząd planuje, czy nic takiego nie będzie miało miejsca. Pan Burmistrz odpowiedział, że jest informacja na stronie MGOKSiR i na stronie Urzędu chyba też była- 31 grudnia jest spotkanie, tak jak co roku- przy stawku. Radny nawiązał jeszcze do baraku przy ulicy Pająkowskiego, gdzie chyba z tego, co się orientuje- zamieszkują jeszcze 4 rodziny. Zapytał, czy te rodziny otrzymają jakieś lokale zastępcze i kiedy ewentualnie można spodziewać się, że ten budynek zniknie z krajobrazu Gniewkowa. Pan Burmistrz powiedział, że jeżeli chodzi o mieszkańców przy ulicy Pająkowskiego- to tak, jak już wielokrotnie mówił- tym tematem zajmuje się specjalnie powołana komisja do tych właśnie spraw. Kiedy pojawiają się jakieś wolne lokale do przydzielenia- to ta komisja się tym zajmuje i proponuje je mieszkańcom. Mieszkańcy, albo je przyjmują, albo też i ich nie przyjmują. O wypowiedź w tym temacie poprosił jeszcze panią Kierownik Magdalenę Kłosowską. Pani Kierownik oświadczyła, że to jest priorytet w tej chwili dla Komisji Mieszkaniowej, żeby dla rodzin, które jeszcze pozostały przy ulicy Pająkowskiego znaleźć odpowiednie lokum, Zaznaczyła, że tak jak pan Burmistrz tutaj zaznaczył, to nie jest proste, ponieważ mieszkańcy mają oczekiwania różne wobec lokali, a stan „tkanki mieszkaniowej”, jaką Gmina posiada nie jest za dobry. Dlatego tu trwają negocjacje, Komisja Mieszkaniowa spotyka się regularnie, jak tylko pojawia się na rynku jakieś wolne lokum. Potencjalny lokator ma prawo zapoznać się z takim lokalem i wtedy składa Komisji takie oświadczenie woli, czy lokal przyjmuje, czy też nie. Na tą chwilę, tak jak radny zaznaczył- są tam nie 4, a 5, albo 6 rodzin do wykwaterowania. Pani Kierownik wyraziła nadzieję, że to szybko zostanie załatwione. Radny Tomasik zapytał, czy jeśli uda się tych mieszkańców wykwaterować w inne miejsce, to niezwłocznie przystąpi się do tego, żeby ten budynek wyburzyć i żeby próbować tak, jak planowano postawić tam jakiś inny budynek mieszkalny. Pan Burmistrz zapewnił, że oczywiście- tak, bo już rozmawiano o tym wielokrotnie że jak tylko będzie ten temat załatwiony, to przystąpi się do wyłonienia wykonawcy na projektowanie budynku i złożony zostanie wniosek do BGK o kolejne środki, na wybudowanie kolejnego domu komunalnego. Dodał, że nie wiadomo, czy ta formuła jeszcze będzie, bo to wszystko zależy teraz od nowego Rządu. Jeśli będą nowe możliwości, to na pewno Gmina będzie z nich korzystać. Pan Tomasik podkreślił, że pyta „w kwestii jak gdyby troski innych mieszkańców bloków przy ulicy Pająkowskiego, którzy zdają sobie sprawę, że ten budynek jest ogrzewany, no z miejskiej kotłowni
prawda, z tej kotłowni przy ulicy Pajakowskiego, gazowej- zaraz pytanie do pana Prezesa, czy to ten budynek jest cały czas ogrzewany w całości, czy tylko te wybrane mieszkania, w których mieszkają ci ludzie?”. Zwrócił uwagę, że chodzi mu o ubytek ciepła, który występuje już na samym przesyle, więc pyta, czy ten budynek jest nadal ogrzewanych w całości, czy tylko te wybrane mieszkania. Pan Prezes wyjaśnił, że mieszkania wyłączone z użytkowania nie są ogrzewane, natomiast bywają sytuacje, że są tam jakieś nieuprawnione ingerencje i tutaj tego się nie wyeliminuje. Wysyłani są tam pracownicy Spółki, żeby co jakiś czas tam zaglądali, sprawdzali.
Mieszkania te zostały wyłączone z eksploatacji do minimum, żeby tam jakieś minimalne ogrzewanie było, żeby stan budynku się nie pogarszał. Pan Krawański potwierdził też słowa pani Kierownik, że wszystkim bardzo zależy na tym, żeby jak najszybciej tych mieszkańców stamtąd wykwaterować. Wyraził też opinię, że to jest duży sukces, bo w momencie, kiedy była kontrola z PINB-u, to było 18 rodzin, a zostało 5 czy 6, to tylko 30%, a to wielka praca wykonana. Pan Prezes wyraził nadzieję, że uda się w przyszłym roku to dokończyć, bo w interesie wszystkich leży, żeby ten budynek został jak najszybciej zburzony. To ciepło, o którym wspomniał radny Tomasik- to jedno, ale też bardzo duże jest zagrożenie przeciwpożarowe. Taki pustostan to zagrożenie ingerencją osób nieuprawnionych, jakieś bezdomnych, czy też spożywających alkohol. Wtedy zaprószenie ognia jest dużo bardziej ryzykowne.
Radny Stefański „w prostym zdaniu” zapytał o dofinansowania, które miały być dla klubów sportowych i Kół Gospodyń Wiejskich w związku z frekwencją w wyborach. Wiceburmistrz odpowiedział, że nie ma jeszcze decyzji rządowej. Jeżeli chodzi o KGW- to od 12 lub 13 grudnia Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z urzędu przesyła środki na konta kół (tyle ile zarejestrowanych kół). Ta pula, czyli 250 tys. zł podzielona zostanie na 10 kół zarejestrowanych w Gminie Gniewkowo- to po 25 tys. zł każde koło otrzyma.
Radny Orent poruszył kwestię drogi krajowej nr 15- zjazdu w Suchatówce i drogi do torów, gdzie w tej chwili firma wynajęła magazyny i ładowane są tam duże samochody. Te samochody stoją na tej drodze i jak jest mijanka, wtedy całe pobocze jest dziurawione i tam zaczyna się już kruszyć asfalt. Radny powiedział, że nie wie, czy to musiałaby ta firma uzupełnić, czy Gmina to zrobi, ale jak tam w dziurę wpadnie jakaś osobówka, może się zawiesić. „Tym bardziej, że jest jeszcze zrobione ogrodzenie na ten parking i to wszystko zawęża całą sytuację, a przy tym właśnie wgłębieniu już asfalt się kruszy”. Wskazał też na zjazd na Perkowo, gdzie cały czas jest „kiepsko”, tam cały czas asfalt się kruszy i coraz węziej się robi. Pan Orent podkreślił, że chciałby, aby to jakoś zostało poprawnie. Pan Burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o Perkowo- „to my już mamy materiał na ten remont tej drogi, natomiast no cały czas tak, jak już tu wielokrotnie mówiliśmy- to nie jest pogoda na tak poważne remontowe prace, dlatego czekamy po prostu na to, aż przestanie padać deszcz”. Jeżeli chodzi o dziury przy zjeździe z DK15 w stronę Suchatówki- to również już rozmawiano z potencjalnym wykonawcą, który te dziury miałby naprawić. Pan Straszyński podziękował też za informację o tym ciężkim sprzęcie, bo takiej wiedzy nie miał.
Wiceburmistrz poinformował, że dzisiaj Burmistrz ogłosił nabór wniosków na nagrody sportowe, jak co roku. Podał też, że Gala Sportu odbędzie się dnia 9 lutego 2024 r. o godzinie 1600.
Przewodniczący Rady przekazał, że kolejna- LXXXIII sesja zaplanowana jest wstępnie na dzień 31 stycznia 2024 r. i zgodnie z przyjętym dziś planem pracy jej przedmiotem będzie min. innymi informacja na temat funkcjonowania Klubu Seniora w Gniewkowie za rok 2023.
Następnie, prowadzący ogłosił przerwę w obradach i zaprosił wszystkich na II część sesji, która „zgodnie z obyczajem” odbędzie się w MGOKSiR o godz. 1400.
Jednocześnie podziękował za wszystkie otrzymane życzenia świąteczne i zaproszenia na spotkania wigilijne.
Ad 14. Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady o godz. 1400 wznowił obrady w sali koncertowej MGOKSiR witając wszystkich zebranych i dziękując za przyjęcie zaproszenia oraz przybycie na tą sesję, aby wspólnie spędzić czas i podsumować kończący się- 2023 rok. Nadmienił, że zgodnie z porządkiem obrad jest teraz punkt, dotyczący jego wystąpienia. Zaznaczył, że będzie ono krótkie i na początku odwołał się do „ściągi” z danymi statystycznymi związanymi z podsumowaniem roku. Przekazał m.in., że Rada spotykała się w tym mijającym roku 16 razy, w tym 3 razy w trybie nadzwyczajnym. Pochwalił radnych za niemal 100% frekwencję, bo radni byli nieobecni tylko w pojedynczych przypadkach, z powodu zdarzeń losowych. Przewodniczący Rady podkreślił, że może tego tak nie widać, bo podczas sesji transmitowanych w interencie wydaje się, że ta praca- to tylko głosowania, ale Rada obraduje też na posiedzeniach Komisji, gdzie wszystko jest dyskutowane i omawiane, wypracowywane są wspólne stanowiska, czasami kompromisy. W ciągu roku podjęto 81 uchwał. Od początku kadencji Rada spotkała się na 82 sesjach, a zapewne jeszcze kilka sesji się odbędzie do marca 2024 r., bo potem odbędą się wybory samorządowe. Przewodniczący Rady poinformował jeszcze o poruszanych przez Radę tematach i o ważniejszych, podjętych rozstrzygnięciach. Mówiąc o pracach Rady- przeprosił, jeśli były takie sytuacje, kiedy emocje sięgały zenitu i może nie postąpił tak, jak ktoś tego oczekiwał, czy komuś, coś nie tak powiedział. Zaznaczył, że patrzy na ten okres pozytywnie, choć był on dosyć trudny, zważywszy na towarzyszące okoliczności- wojna na Ukrainie, wysoka inflacja, szokujące ceny, problemy z inwestycjami. Mimo tego inwestycje postępowały i patrząc na Gniewkowo- widać, jak ono się zmienia i zauważają to osoby z zewnątrz. Wiele rzeczy pozostało jeszcze do zrobienia i nie wszystko jest pięknie, ale czynione są starania, aby te potrzeby realizować w miarę rozsądnie, sukcesywnie. Na koniec podziękował radnym, pracownikom Urzędu na czele z panem Burmistrzem, bez których „ta samorządność by nie istniała i nic nie można byłoby zrobić”. Życzył wszystkim, aby nasz samorząd stawał się coraz lepszy, aby lepsi byli ludzie, by sprzyjało wszystkim szczęście, by cieszyli się zdrowiem i mogli spędzać wspólnie czas i patrzeć na siebie przychylnym okiem. Zaznaczył, że na rok 2024 patrzy z optymizmem, mimo iż nie będzie on łatwy, ale „z takimi ludźmi, z takimi radnymi, z takimi pracownikami Urzędu Miejskiego- podołamy temu dalej”.
Prowadzący nadmienił, że zgodnie z porządkiem obrad- za chwilę odda głos panu Burmistrzowi, a następnie, jeśli ktoś wyrazi taką wolę- będzie okazja do zabraniu głosu przez osoby, które to zgłoszą. Przeprosił też zebranych, że nie powitał ich z imienia i nazwiska, ale to tylko z obawy, aby nikogo nie pominąć.
Ad 15. Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
Pan Burmistrz na wstępie stwierdził, że mówić po kimś- jest trudniej, bo tak naprawdę pan Przewodniczący powiedział już bardzo wiele z tego, co sam chciał poruszyć. Nasuwa mu się jednak słowo „dziękuję”, dlatego dziękuje przede wszystkim Radzie Miejskiej za to, co zrobiła w tym bardzo ciężkim roku, kolejnym, „nasyconym czarnymi łabędziami” np. inflacją, czy wojną. Jest jednak przekonany, że z tego, co osiągnięto w tym mijającym roku Gniewkowo może być bardzo dumne. Podkreślając, że jest to 5 rok, jak jest na stanowisku Burmistrza podał kilka przykładów świadczących o tym, że rok 2023 był wyjątkowy. Dla porównania, podał wzrastające wydatki na inwestycje od roku 2019 do roku 2023, kiedy to wydatki te zamknęły się w kwocie ponad 30 mln zł. Pan Straszyński zwrócił też uwagę na to, że obecna kadencja jest najtrudniejszą od początku samorządu. Pokazuje to jednak zaletę naszego samorządu, który przez tak trudny okres przeszedł łagodnie, „wręcz renesansowo, bo wiele naszych inwestycji powstało, a tak naprawdę nie miało szans na powstanie”. Następnie pan Burmistrz mówił o rewitalizacji Parku Wolności, budowie budynku komunalnego, stadionu lekkoatletycznego, czy kanalizacji i wodociągach oraz o ludziach, dzięki którym się to udało, a także o środkach, za jakie te prace przeprowadzono i źródeł, z jakich korzystano. Pan Burmistrz podziękował przedsiębiorcom, głównie z terenu Gminy, którzy bardzo mocno uczestniczą w organizowanych akcjach i wydarzeniach i reagują na prośby o pomoc. Pan Burmistrz także zaznaczył, że kończy się nie tylko rok 2023, ale też obecna kadencja samorządu. W roku 2024 odbędą się wybory do Rady i na Burmistrza i pan Straszyński poinformował, że będzie starał się reelekcję na następna kadencję i wcześniej poinformował o tym swoich pracowników. Zaznaczył, że nie ważne kto wygra te wybory, bo ważne jest to, aby utrzymać proces rozwoju miasta i Gminy. Wszystkim życzył zdrowego, cudownego roku 2024 oraz tego, aby nie był gorszy od mijającego- 2023.
Przewodniczący Rady nadmienił, że tym o to sposobem- pan Burmistrz wypełnił pkt 15 porządku obrad i zapytał, czy ktoś z zebranych, zaproszonych gości chciałby zabrać jeszcze głos.
Głos zabrał Dyrektor MGOKSiR- pan Paweł Mikuszewski, który na wstępie zaznaczył, że na sesji rzadko zabiera głos, zazwyczaj odpowiada na pytania. Chciałby jednak podziękować radnym „za ten czas- czasami trudnej, ale jednak współpracy”. Poruszane przez radnych sprawy dotyczące zarządzanej przez niego instytucji zawsze mobilizowały go do szukania opcjonalnych rozwiązań problemów, czy ścieżek rozmów i kompromisów, „bo nie wszystko się da zrobić, jakby się oczekiwało”. Podziękował za wszystkie głosy, również za słowa krytyki i skierował te słowa również do tych, których tutaj nie ma, ale może do nich trafią- choćby za pośrednictwem transmisji. Podziękowania za te lata- skierował również do pana Burmistrza zaznaczając, iż mogłoby się wydawać, że z uwagi na znajomość z panem Straszyńskim jak „idzie do Urzędu – Burmistrz klepie, wychodzi zadowolony, a tak nie jest”. Wiele rozmów jest dosyć oschłych, bo wiąże się ze starciem tego, co wymaga Urząd i oczekują mieszkańcy z tym, jakie są możliwości Ośrodka Kultury finansowe, a nawet bardziej- osobowe. Ośrodek Kultury cały czas się jednak rozwija i jest to zasługa całej jego ekipy, która tu pracuje. W ciągu roku, Ośrodek był w 250 miejscach i dzieje się to dzięki tym ludziom, których jest 15. Jest to też zasługa Urzędu Miejskiego z panem Burmistrzem na czele. Korzystając z okazji- pan Dyrektor życzył wszystkim samych trafnych decyzji w przyszłym roku i zwrócił uwagę, że to, co dzieje się wokół powinno mobilizować do wzajemnego szacunku. Tego życzył też sobie i instytucji, którą zarządza.
Następnie prowadzący poprosił o wystąpienie pana Burmistrza i wręczenie nagrody pani Marlenie Grabowskiej. Pan Straszyński oświadczył, że dziś jest szczególny dzień i na sali znajdują się szczególni ludzie, a jedną z nich jest pani Marlena Grabowska. Burmistrz przybliżył postać pani Grabowskiej- pielęgniarki, która zajęła I miejsce w konkursie Hipokratesa 2023 w kategorii „Pielęgniarka Roku”. Poprosił panią Grabowską o wystąpienie, a następnie złożył gratulacje wręczając okolicznościowy bukiet kwiatów oraz upominek, a zebrani nagrodzili laureatkę brawami. Kolejno, pani Grabowska wyraziła swoje zaskoczenie tym wyróżnieniem, podziękowała za gratulacje i przekazała, że największą nagrodą była dla niej sama nominacja, która jednoczenie mobilizuje ją do lepszej pracy.
Ad 16. Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
Przechodząc do „części artystycznej”- prowadzący zapowiedział występ „zespołu eksportowego”- WIERZCHOSŁAWICZANEK, który nagradzany i występuje zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
Zespół wystąpił z wiązanka najpopularniejszych polskich kolęd.
Ad 17. Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady podziękował zespołowi WIERZCHOSŁAWICZANKI za występ i wobec wyczerpania się porządku obrad –o godz.1450 zakończył LXXXII sesję dziękując wszystkim za udział, zapraszając do wspólnego, noworocznego toastu.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie