Protokół wspólnego posiedzenia Komisji Rady w dniu 30 grudnia 2020 r.
W posiedzeniu uczestniczyli- zgodnie z załączoną listą obecności sporządzoną przez Przewodniczącego Rady.
Na początku Przewodniczący Rady podał informacje za okres międzysesyjny:
-do biura RM w dniu 21.12.2020 r. wpłynęła odpowiedź ze SP Nr 1 w Gniewkowie na wystąpienie Przewodniczącej Komisji Skarg, Wniosków i Petycji o dokumentację dotyczącą korespondencji związanej ze skargą na Burmistrza Gniewkowa, jaką rozpatruje Komisja. Dokumentacja została przekazana do Komisji;
-pani Skarbnik w dniu 22.12.2020 r. przekazała radnemu Pułaczewskiemu odpowiedź na zapytanie w sprawie wydatków na oświatę w Gminie;
-Komisja Skarg, Wniosków i Petycji otrzymała do rozpatrzenia 2 petycje w kwestii inicjatywy uchwałodawczej związanej z prawami człowieka w kontekście szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 ( A.Karaszewska - Klub Dyskusyjny Ciekawi Życia-NSPJ; T.Garland- Tymczasowa Rada Stanu Narodu Polskiego Społeczny Komitet Konstytucyjny);
-Rada wzięła udział w akcji „Święta w domu” organizowanej przez MGOKSiR dla dzieci z gniewkowskiego Domu Dziecka, w ramach której zebrano 750 zł i kwota ta przekazana została do Ośrodka;
-do biura Rady wpłynęły 2 zapytania w ramach dostępu do informacji publicznej: w sprawie działania ASTROBAZY oraz audytów zlecanych przez Gminę, na co zostały przygotowane odpowiedzi.
Omawianie materiałów na sesję rozpoczęto od sprawozdań Komisji. Przewodniczący Rady zapytał, czy radni chcą, aby te sprawozdania były odczytywane, czy też może od razu mają być poddane pod dyskusję. Zaznaczył, że takie samo rozwiązanie zaproponowałby potem na sesji. Radny Pułaczewski wyraził opinię, aby nie czytać sprawozdań. Przewodniczący Rady uznał, że skoro nie ma innych propozycji- to sprawozdania będą omawiane w ten właśnie sposób.
Kolejno, prowadzący posiedzenie oddał głos panu Burmistrzowi, który zaznaczył, że przed przystąpieniem do merytorycznej dyskusji chciałby się odnieść do pożaru w Skalmierowicach, ponieważ wielu radnych dzwoniło do niego w tej sprawie. Pan Straszyński przekazał , że pożar wybuchł w poniedziałek i 48 osób tam zamieszkujących zostało zabezpieczonych ( autobus, ciepła herbata). Pożar nie spowodował większych szkód, tylko w jednym mieszkaniu zapalił się dach i byłoby gorzej gdyby to wydarzyło się o innej porze. To wydarzenie skłoniło Burmistrza do refleksji na temat substancji mieszkaniowej, która jest w fatalnym stanie. Dlatego zapowiedział, że będzie apelował do radnych o zwiększenie w roku 2021 kwoty budżetu na tą substancję. W tym roku, plan na remonty w kwocie 100 tys. zł zwiększony był do 400 tys. zł, co spowodowało przyspieszenie wymiany okien i drzwi w tych mieszkaniach. Na tą chwilę jest 12 wniosków do rozpatrzenia, z czego 9 z roku 2019 i z roku 2020, co oznacza, że realizowane są praktycznie na bieżąco. Natomiast kwestie związane z dachami i potężne koszty takich zadań są do realizacji. Remont dachu w Skalmierowicach został zlecony do wyceny, tam jest eternit, który kwalifikuje się do wymiany. Belki stropowe są „zagniłe” i również nadają się do wymiany. Te wieloletnie zaniedbania bardzo mocno wychodzą i zastanawiające jest to, co może wydarzyć się w przyszłości. Na tą chwilę dach jest zabezpieczony i będzie remont w mieszkaniu robiony. Radny Stefański powiedział, że dobrą wiadomością jest informacja o remoncie dachu, co zgłaszał już wcześniej. Jeśli uda się przeprowadzić wymianę, to poprawiłoby to znacząco komfort życia przynajmniej tych 4 rodzin z najwyższej kondygnacji. Radny zwrócił uwagę, że w lokalu, gdzie pojawił się pożar mieszka osoba (...) i zapytał, czy rozważa się możliwość zmiany lokalu dla tej rodziny (zmiana kondygnacji). Pan Burmistrz przekazał, że na tą chwilę ta rodzina została przewieziona (...) i tam przebywa. Co do ulokowania tej rodziny w innym lokalu nie jest to obecnie możliwe, bo takich mieszkań nie ma. Niedługo zbiera się komisja mieszkaniowa i ten temat również będzie rozpatrywany na jej posiedzeniu. Przyznał, że uzasadnionym jest, by takie osoby zamieszkiwały np. na parterze, by mogły wychodzić z domu. Ta konkretna rodzina mieszkała jednak na tym poziomie przez wiele lat. Pan Burmistrz poinformował też, że obiekt oglądały osoby z Nadzoru Budowalnego z Inowrocławia i to, co można było zrobić- na tą chwilę zrobiono, a remont mieszkania planowany jest na rok następny. Pan Stefański powiedział, że byłby wdzięczny, gdyby rzeczywiście komisja się nad tym pochyliła, bo „warunki mieszkaniowe- to jedno, a ewakuacja- to drugie”. Pan Straszyński jeszcze raz zapewnił, że sprawa ta zostanie przedstawiona komisji. Wyraził opinię, że temat mieszkań z rodzinami (...) należy rozważyć całościowo, aby nie było zarzutów, że ktoś jest wyróżniany.
Przewodniczący Rady zapowiedział omawianie sprawozdań z prac Komisji i zapytał o uwagi do sprawozdania Komisji Budżetu i Finansów. Nie było uwag do tego sprawozdania podobnie, jak i do sprawozdania z pracy Komisji Rewizyjnej, Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska, Komisji Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Nie było też pytań, ani uwag do sprawozdania z pracy Rady Miejskiej. W takiej samej kolejności Przewodniczący Rady pod ocenę radnych poddawał propozycje przedłożonych planów pracy i również nie było chętnych do zabrania głosu.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił Skarbnika Gminy o przedstawienie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2020, który został radnym w dniu wczorajszym przesłany na maila. Pani Kucharska omówiła propozycje zmian. Do projektu nie było uwag.
Przewodniczący Rady zapowiedział, że projekt uchwały w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych przedstawi pani Kierownik Magdalena Tyburek, jednak z uwagi na brak połączenia przystąpiono do omawiania projektu kolejnej uchwały- w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego otrzymywanego przez członków ochotniczych straży pożarnych działających na terenie gminy Gniewkowo. Z tym projektem zapoznał radnych Z-ca Burmistrza (w trakcie tego wystąpienia wystąpiły problemy techniczne). Pan Tomczyk poprosił, aby w § 3 wprowadzić autopoprawkę (zamiast „2020” winno być „2017”). Do tego projektu nie było pytań i powrócono do zapowiedzianego projektu uchwały w sprawie rocznego planu potrzeb z zakresu wykonywania prac społecznie użytecznych, ponieważ pani Tyburek nawiązała w tym czasie połączenie. Po wystąpieniu pani Kierownik- Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radny Stefański zapytał, czy potrzeby w tym zakresie zaspakajane są w 100% jeśli chodzi o sołectwa, czy sołtysi nie zgłaszają większych potrzeb. Pani Tyburek odpowiedziała, że sołtysi może i zgłaszają większe potrzeby, ale nie ma osób, które kwalifikowałyby się do tych prac. W tym roku było również 14 osób, ale wywiązano się miesięcznie z 13, bo niektóre osoby nie są tym zainteresowani, a niektórzy się do tego nie kwalifikują np. w maju, czerwcu było 12 osób, w lipcu- 13 (aż do końca roku).
Projekt uchwały w sprawie zmiany Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023 przedstawiła pani Anna Nawrocka. Pani Kierownik odniosła się do kwestii proceduralnych związanych z przygotowaniem zmiany LPR i zapowiedziała, że konkretne pytania radni kierować mogą do autorki opracowania- pani Anny Mówińskiej. Nie było jednak chętnych do zabrania głosu.
Kolejno, głos zabrała pani Aleksandra Sidorowicz, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gniewkowo. Na wstępie pani Sidorowicz poprosiła o dopisanie w uzasadnieniu do uchwały informacji na temat otrzymanej opinii SANEPiD-u. Zaznaczyła, że zmiana na celu zwiększenie częstotliwości odbioru odpadów ulegających biodegradacji w listopadzie oraz zmianę godzin świadczenia usług przez PSZOK w Gniewkowie. Na prośbę Przewodniczącego Rady, pani Sidorowicz ponownie przedyktowała sygnaturę opinii SANEPiD-u, o jaką należało uzupełnić uzasadnienie. Radny Żmudziński przypomniał, że około roku temu, gdy również omawiano Regulamin- zwracał uwagę na kwestię odbioru zużytych opon. Wskazując na zapis § 8 pkt 11 zaznaczył, że jest tam mowa o 4 sztukach na rok, ale nie jest doprecyzowane, kto może te 4 sztuki oddać. Przyjęte było, że chodzi o właściciela nieruchomości, ale zdaniem radnego należałoby to zapisać. Są bowiem gospodarstwa domowe składające się z 1 osoby, która może oddać 4 opony i np. składające się z 6 osób i te również mogą oddać 4 opony, a te rodziny ponoszą różną odpłatność. Dlatego zdaniem radnego te 4 opony winny być przypisane każdej osobie, która za odbiór odpadów płaci. Burmistrz zapewnił, iż pamięta wspomniane przez radnego spotkanie i przychyla się do tej uwagi, bo z powodu na „zamykanie roku nie dopracowaliśmy tego zapisu”. Zaznaczył, że teraz nie można tego zrobić, ponieważ projekt zaopiniowany został przez SANEPiD i zaproponował przyjęcie uchwały w przedstawionej wersji, a na kolejnej sesji uchwała zostałaby poprawiona. Kwestię tą oddał jednak pod rozwagę pana Przewodniczącego oraz Rady. Pan Żmudziński zapytał, czy oznacza to powrócenie do tematu niebawem, co pan Straszyński potwierdził zaznaczając, że wiąże się to oczywiście z pozyskaniem kolejnej opinii SANEPiD-u. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że omawiany projekt jest również efektem wniosku zgłoszonego miesiąc, lub dwa temu- przez radnego Bożko. Pan Bożko oświadczył, że właśnie chciał serdecznie podziękować za zrealizowanie jego postulatu, by w listopadzie odpady biodegradowalne odbierane były dwukrotnie. Radny Otremba przekazał, że „utożsamia się” z wnioskiem radnego Żmudzińskiego, choć może niekoniecznie z tym, że opony winny być odbierane od każdego członka rodziny, bo można np. uwarunkować to wiekiem, posiadaniem pojazdu, by „nie były podrzucane kukułcze jaja tzw.”. Pan Burmistrz powiedział, że przygotowany zapis zostanie przesłany do radnych i na następnym posiedzeniu zostanie to przedyskutowane. Zwracając uwagę na to, że zapis nie jest szczegółowy- radny Żmudziński powiedział, że opony mogą być przecież różnego rodzaju i zapewne chodzi o to, by nie było ich w lesie, dlatego obstaje przy swoim stanowisku. Pan Otremba stwierdził, że po tej uwadze kolegi- „chyli czoła i przystaje” do jego propozycji.
Pani Sidorowicz przedstawiła też projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi podkreślając że wywołanie uchwały wiążę się z wcześniej przedstawionym projektem. Radny Żmudziński zwrócił uwagę, że „z automatu mamy 2 uchwały, nad którymi należałoby się później pochylić”. Do projektu nie było więcej pytań.
Projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2021 „Rokiem Doktora Jana Dreckiego” na terenie Miasta i Gminy Gniewkowo przedstawił Z-ca Burmistrza. Z uwagi na problemy techniczne- pan Tomczyk powtarzał fragmenty swojej wypowiedzi. W otworzonej przez Przewodniczego Rady dyskusji radny Tomasik zapytał o to, czy jest już ustalony jakiś plan imprez. Pan Tomczyk wskazał na § 2 uchwały, gdzie mowa jest o harmonogramie.
O przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2021 Przewodniczący Rady poprosił panią Justynę Krawiec. Radny Chrzanowski zgłosił błąd pisarski polegający na niepoprawnym roku „2020” w § 1, co postanowiono poprawić na „2021”. Radny Stefański zapytał o „zwiększenie obowiązków służbowych” dla Przewodniczącego Komisji, na co pani Krawiec wyjaśniła, że Przewodniczący jest również członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego, co wiąże się z udziałem kilka razy w miesiącu w spotkaniach i większą odpowiedzialnością- stąd propozycja zwiększenia wynagrodzenia. Radny Bajerowski zgłosił natomiast brak rozwiązań w zakresie dopalaczy w tym dokumencie. Zdaniem radnego jest to spory problem wśród młodzieży. Pani Krawiec powiedziała, że „wzięliśmy sobie do serca uwagi pana radnego i w związku z tym i w tym roku szkolnym były organizowane w szkołach takie teatry profilaktyczne, były też rozpropagowane materiały, które miały zwiększyć świadomość młodzieży na temat szkodliwości narkotyków, głównie dopalaczy”. Radny Janusz Bożko nawiązał do obecnej sytuacji i zdalnego nauczania, co może spowodować, że „młodzież będzie bardziej depresyjna” i zaproponował wsparcie dla nauczycieli, pedagogów i dyrektorów szkół, jak już wyjdziemy z pandemii (np. jakieś warsztaty dla młodzieży). Pani Krawiec przyznała, że można o czymś takim pomyśleć i przypomniała, że jest zatrudniona pani psychoterapeutka, która m.in. zajmuje się depresją wśród młodzieży. Wyraziła też nadzieję, że od przyszłego roku będzie w pełni działał punkt konsultacyjny mieszczący się przy USC w Gniewkowie. Pani ta zajmuje się też tematami związanymi z nadużywaniem narkotyków, tematem dzieci z depresją. Pan Bożko stwierdził, że forma warsztatów dla młodzieży w szkołach byłaby również przydatna, do czego pani Krawiec się zobowiązała, o ile dzieci wrócą do szkół. Pan Pułaczewski powiedział, że to, o czym była przed chwilą mowa należałoby przede wszystkim rozpropagować np. „wiedzę, że taka pani w Gminie w ogóle funkcjonuje”, by informacja trafiła do jak najszerszej grupy osób. Radna Wodniak-Kuraszkiewcz zgłosiła uwagę, że jeśli „wypowiadamy się w ogóle na temat profilaktyki, zażywania jakichkolwiek środków psychoaktywnych, alkoholu, czy innych używek, jakichkolwiek uzależnień- nie mówmy w ten sposób, że działamy na rzecz osób nadużywających narkotyków, bo w ogóle używanie narkotyków jest szkodliwe, więc nie mówmy, że nadużywanie jest dopiero szkodliwe”. Zdaniem radnej są to ważne kwestie, takie w potocznym rozumowaniu i nie powinny być te pojęcia mylone.
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Gniewkowo na lata 2021-2030 przedstawiła pani Aleksandra Marczak. Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, w ramach której zgłosiła się radna Wodniak-Kuraszkiewicz, ale nie nawiązała połącznia. Radny Stefański zwrócił natomiast uwagę na wykazane w Strategii problemy: demografię, starzenie się społeczeństwa, czy bezrobocie (aktualnie inny wskaźnik, bo teraz bezrobocie rośnie).
Radny Bożko podziękował panu Burmistrzowi za otrzymane gadżety, co było bardzo miłe. Radny Żmudziński przyłączył się do tych podziękowań i w związku z dzisiejszymi problemami technicznymi Z-cy Burmistrza- zasugerował, by może „jakiś spóźniony Mikołaj” podarował mu nowego laptopa, by było go dobrze słychać. Przewodniczący Rady wyraził nadzieję, że pan Burmistrz weźmie to pod uwagę i zapowiedział, że na chwilę oddaje prowadzenie posiedzenia Wiceprzewodniczącemu Rady, jeśli będą jeszcze jakieś pytania. Głos zabrał pan Burmistrz, który nawiązał do „gadżetów” i zaznaczył, iż na ten temat chciałby więcej powiedzieć na sesji, dlatego teraz nie będzie więcej wyjaśniał. Na sesji powie skąd wziął się pomysł i dlaczego właśnie dziś radni otrzymali te prezenty. Żartując i nawiązując do wypowiedzi pana Żmudzińskiego- radny Stefański zapytał, czy „dobrze zrozumiał, że radni otrzymają laptopy”. Burmistrz zaprzeczył, tłumacząc, że są takie plany, ale to nie na ten rok. Takie rozwiązanie ułatwiłoby pracę Rady i drukowanie tych wszystkich dokumentów, ale to zależy od stanu finansów w ciągu roku. Pan Tomasik również podziękował za „gadżety” zaznaczając, iż następnym razem prosiłby o podanie aktualnego numeru telefonu na wizytówkach. Radny zwrócił też uwagę na logo, jakie pojawiło się w tych materiałach i zapytał, czy to jest ta niespodzianka, o której wspominał Burmistrz. Pan Burmistrz powiedział, że o tym logo powie właśnie na sesji, a w kwestii telefonu- przekazał, że taki numer wskazany został przez biuro Rady. Radna Wodniak-Kuraszkiewicz w imieniu seniorów z Sołectwa Godzięba przekazała podziękowania za kalendarze i życzenia świąteczne. Z uwagi na to, że nie było więcej chętnych do zabrania głosu Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że oznacza to przerwę do czasu rozpoczęcia XXXIII sesji tj. do godz. 1615.
Na tym o godz. 1605 zakończono posiedzenie Komisji.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie