Protokół zdalnego, wspólnego posiedzenia
Komisji Rady w dniu 22 lutego 2021 r.
O godz. 1600 Przewodniczący Rady rozpoczął posiedzenie sprawdzając stan zalogowanych na platformie uczestników.
W posiedzeniu brali udział radni oraz zaproszeni goście - zgodnie z załączonym wykazem. Uczestnictwa nie potwierdzili: radny Kamil Chrzanowski i radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz dołączyła do grupy uczestników ok. godz. 1630.
Na wstępie Przewodniczący Rady przekazał informacje za okres międzysesyjny:
-o odpowiedziach udzielonych na skargi i petycje rozpatrzone przez Radę na XXXIV sesji. Przewodniczący Komisji Międzyzakładowej NSZZ SOLIDARNOŚĆ Pracowników Oświaty i Wychowania Okręgu Kujaw Zachodnich – wystąpił o dodatkowe materiały związane ze skargą Związku i na to wystąpienie udzielono odpowiedzi;
-o otrzymaniu kolejnych 2 petycjach dotyczących m.in.: udzielenia poparcia dla petycji –listu otwartego do Prezydenta RP, Członków Rządu RP, Posłów, Senatorów, Wójtów i Radnych Gmin w Polsce” Alarm! STP zabójczemu GMO-STOP niebezpiecznej SZCZEPIONCE!” oraz podjęcia działań edukacyjnych w zakresie sposobów obrony przed zachorowaniem i leczenia ogólnie dostępnymi środkami, a także podjęcia inicjatywy uchwałodawczej i informacyjnej w zakresie pakietu profilaktycznego dla osób starszych związanego z uzupełnianiem diety o suplementy wspomagające walkę z SARS-CoV-2.
Petycje skierowane zostały do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która w pierwszej kolejności wystąpiła o opinie Radcy Prawnego.
Przewodniczący przypomniał radnym o składaniu oświadczeń majątkowych za rok 2020 oraz zasygnalizował potrzebę powołania Komisji Statutowej w celu przygotowania jednolitego tekstu Statutu Gminy (jako nowego dokumentu, a nie tekstu jednolitego, by móc dokonać jeszcze pewnych korekt).
Przekazał także, że na sesji wystąpi o uczczenie minutą ciszy pamięci zmarłego Andrzeja Klausa- radnego w kadencji 2002-2006. Wiceprzewodniczący Rady zgłosił, że należałoby również uczcić pamięć zmarłego Zdzisława Majera, który również był radnym Rady Miejskiej w Gniewkowie.
Radny Stefański nawiązał do wspomnianego wystąpienia Związku „SOLIDARNOŚĆ” i zapytał o jego szczegóły. Przewodniczący Rady odpowiedział, że o ile dobrze pamięta – chodziło o protokoły z posiedzeń, o dodatkowe materiały. Pan Stefański zapytał jeszcze, czy do tych materiałów Związek zgłosił uwagi, na co Przewodniczący zaprzeczył.
Kolejno, prowadzący posiedzenie poprosił o wystąpienie Kierownika MGOPS- panią Aleksandrę Marczak. Pani Marczak zreferowała informację na temat realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2020, akcentując na koniec dane dotyczące zakładania „niebieskich kart”. Poinformowała również o zmianie składu Zespołu Interdyscyplinarnego Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Następnie omówiła sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2019-2021 za rok 2020.
Radny Stefański zgłosił zapytanie o koszty pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, a pani Kierownik szczegółowo to wyjaśniła, podkreślając, że na początku koszty te są największe. Pan Stefański stwierdził, że z przekazanych informacji wynika, że w tych trudnych czasach rodziny z problemami są monitorowane, kontakt utrzymywany jest zdalnie, a „wchodzenie w rodziny” odbywa się w wyjątkowych sytuacjach i zapytał o bezpośredni wpływ tej sytuacji na problemy w rodzinach. Pani Kierownik przyznała, że taka praca powoduje pewne utrudnienia w ustalaniu stanu faktycznego, ponieważ zdalny kontakt (telefoniczny) często na to nie pozwala, ludzie nie mówią prawdy, nie widać ich, a nie rzadko wiele o człowieku mówi reakcja, mimika itp. Sama pandemia również negatywnie wpływa na kwestię przemocy w rodzinach. Radny Stefański zaapelował, by zgłaszać to np. na konwencie burmistrzów, by uregulować to prawnie inaczej, by zwiększyć uprawnienia Zespołu, czy pracowników socjalnych, by ten kontakt z rodziną, osobami poszkodowanymi nie odbywał się tylko przez telefon.
Odnosząc się do ogółu informacji przedstawionych przez panią Kierownik-radna Wodniak-Kuraszkiewicz zaznaczyła, iż nie czyniąc żadnych zarzutów do działalności Ośrodka, chciałaby się podzielić refleksją przez nie spowodowaną. Oświadczyła, że mimo podejmowanych działań i prób rozwiązywania pojawiających się problemów – widać „totalną bezradność” , z którą sobie nie radzimy, i która powoduje brak poprawy istniejącego stanu.
Sprawozdanie za rok 2020 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo przedstawiła pani Kierownik Pęczkowska. Do sprawozdania nie było uwag.
Kolejno, pani Skarbnik omówiła zmiany proponowane do budżetu Gminy na rok 2021. W trakcie otworzonej przez siebie dyskusji Przewodniczący Rady zapytał o przyczynę zmniejszenia wydatków na budowę bieżni przy Szkole Podstawowej Nr 2, a pani Kucharska udzieliła wyjaśnień.
Projekt uchwały w sprawie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo” Sp. z o.o. na lata 2021-2024 przedstawił Prezes PK „Gniewkowo”- pan Paweł Krawański. W trakcie dyskusji nad projektem radny Stefański pytał o kwestie związane z planami dotyczącymi kanalizacji Suchatówki oraz rozbudowy sieci wodociągowej na odcinku Szadłowice-Wierzchosławice. Do dyskusji w sprawie kanalizacji Suchatówki przyłączył się radny Orent, który pytał zarówno o rozwiązania technologiczne, jak również o synchronizację prac przy kanalizacji i ścieżce rowerowej, jakiej dokończenie planuje się w tej miejscowości. Radny zaznaczył, by mieć na uwadze prawidłową kolejność prac, by ścieżka nie wyprzedziła kanalizacji, by nie trzeba było jej rozbierać. Pan Prezes zapewnił, że jest to konsultowane z panem Nakoniecznym.
Pani Kierownik Anna Nawrocka omówiła projekt zmian Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023, jak i wynik przeprowadzonych w tym zakresie konsultacji. Po tym wystąpieniu pan Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał, czy w materiałach zamieszczonych w BIP- przedstawione zmiany oznaczone zostały kolorem czerwonym. Pani Kierownik potwierdziła, że zostały one oznaczone kolorem, ale bordowym, bo na czerwono wskazano wcześniejsze zmiany. Do projektu nie było więcej pytań.
Z-ca Burmistrza wystąpił w sprawie procedury związane z przygotowaniem projektu uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Gniewkowie. Przypomniał o wcześniejszej petycji mieszkańca Gniewkowa w tej sprawie, która została pozytywnie rozpatrzona przez Radę. Na podstawie udzielonego upoważnienia- Burmistrz podjął działania związane z przygotowaniem dokumentów służących powołaniu tej Rady. W oparciu o wstępne założenia-przygotowany został projekt statutu MRM i tryb jej wyboru. W zeszły wtorek projekt ten skonsultowany został z Komisją Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej oraz z inicjatorem powołania MRM. Pan Tomczyk zgłosił też, że do przedłożonego Radzie projektu uchwały proponuje się wprowadzenie autopoprawki, którą radni otrzymali dziś z biura Rady na maila. Kolejno wymienił proponowane zmiany:
-w załączniku do uchwały w § 23 pkt 5 proponuje się wprowadzenie zapisu:”5. Pierwsze wybory Rady zostaną przeprowadzone w ciągu trzech miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miejskiej powołującej do życia Młodzieżową Radę Miejską.”
Zapis taki pozwoli na bezproblemowe przeprowadzenie pierwszych wyborów, a pierwotny zapis stanowił o jednym miesiącu, co zdaniem Komisji mogłoby kolidować z egzaminami w szkołach. Po wprowadzeniu zmiany wybory odbyłaby się w czerwcu ( 24.02. - podjęcie uchwały, do 6.03. - termin przekazania uchwały do Wojewody, do 20.03. - termin na publikację w Dzienniku Urzędowym, maksymalnie 04.04. - wejście w życie uchwały w zależności od daty publikacji);
-w § 30 ust. 2 poprawienie literówek: jest – „skład Rada”, winno być „skład Rady”, jest – „liczbę głosów wyborach”, a winno być – „liczbę głosów w wyborach”;
-w § 31 ust. 1 dopisanie, poprawienie zdania na: „1. Kampania wyborcza prowadzona jest na terenie szkoły lub okręgu wyborczego i rozpoczyna się w dniu podania do wiadomości publicznej nazwisk kandydatów na radnych Rady.” Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że dopisanie słów " lub okręgu wyborczego" precyzuje zapis i umożliwia prowadzenie kampanii wyborczej kandydatom, którzy uczą się poza gminą;
-w załączniku poprawienie w części tabelarycznej „wykaz okręgów wyborczych”, przy okręgu wyborczym nr 3 nr budynku na „ul. Toruńska 40”.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radny Stefański wyraził zadowolenie z uwzględnienia sugestii zgłaszanych przy rozpatrywaniu petycji, a dotyczących funkcjonowania i powoływania MRM. Radny zapytał też o zaproponowany podział na okręgi wyborcze.
Pani Justyna Krawiec przedstawiła projekt uchwały w sprawie zwolnienia lub zwrotu określonej części opłaty pobranej od przedsiębiorców za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. Po jej wystąpieniu pan Przewodniczący otworzył dyskusję. Radny Orent zapytał o to, czy proponowane rozwiązania dotyczą tylko punktów sprzedających napoje alkoholowe do spożycia na miejscu. Pani Krawiec wyjaśniła, iż skierowano to tylko do punktów gastronomicznych, bo to głównie one „ucierpiały” w związku z lockdownem, a w sklepach sprzedaż napojów alkoholowych była prowadzona.
Po omówieniu materiałów na sesję – Przewodniczący Rady zachęcił do zgłaszania pytań w sprawach bieżących. Sam poruszył temat stanu dróg gminnych, potrzeby ich wyrównywania po zimie, tego że są obecnie zalane. Pan Burmistrz przyznał, że na wielu drogach jest dużo wody, błota, ale jest to zdeterminowane pogodą i prace rozpoczną się w bardziej sprzyjających warunkach.
Przewodniczący Rady zapytał też o odkrycia archeologiczne z okolic Gniewkowa, bo słyszał o pradawnym grodzie. Pan Burmistrz oświadczył, że na ten temat będzie rozmawiał z Głównym Konserwatorem Zabytków i dopiero wówczas przekaże jakieś informacje w tym zakresie.
Radna Wodniak-Kuraszkiewicz poruszyła kwestię świadczeń socjalnych, jakie otrzymuje rodzina pana D.Sz. z G., zaznaczając iż pytanie w tej sprawie planuje zadać podczas sesji w punkcie „wolne głosy i w nioski”. Zadanie go teraz umożliwi jednak przeanalizowanie stanu faktycznego i sytuacji tej rodziny, by była ona już znana w trakcie obrad. Pani Wodnika-Kuraszkiewicz wymieniła formy i wielkości pomocy, jaką pan D.Sz. otrzymuje, które sugerują biedę w tej rodzinie. Pan Straszyński przypomniał, że mieszkaniec ten jest wszystkim znany, bo praktycznie od początku kadencji uczęszczał na sesje Rady, na których a to wyrażał swoje zadowolenie i wdzięczność, a to ganił władze. Poruszona przez radną kwestia leży w gestii Kierownika MGOPS w Gniewkowie, która poproszona zostanie o ustosunkowanie się do niej. Przewodniczący Rady uprzedził, aby w trakcie sesji nie posługiwać się w tej sprawie personaliami.
Na tym, o godz. 1725 Przewodniczący Rady zakończył posiedzenie życząc wszystkim dużo zdrowia.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie