Protokół wspólnego posiedzenia Komisji Rady
w dniu 27 marca 2023 r. przed nadzwyczajną LXX sesją
O godz. 1600 Przewodniczący Rady rozpoczął posiedzenie, w którym udział brali radni oraz zaproszeni goście- zgodnie z załączoną listą obecności.
Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że pan Burmistrz złożył wniosek o zwołanie sesji w dniu dzisiejszym i postanowiono połączyć to z planowanym posiedzeniem przed sesją zwyczajną, aby radni nie musieli przyjeżdżać dwa razy. Przedmiotem posiedzenia jest jedna uchwała, będąca przedmiotem tej sesji nadzwyczajnej. Chodzi o projektu uchwały w sprawie przedłużenia obowiązywania „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Gniewkowo na lata 2015-2020” do końca 2023 roku, który przedstawiła pani Jolanta Rucińska. Przekazała m.in., że nie jest to dokument obowiązkowym , ale niezbędny przy ubieganiu się o wsparcie finansowe z RPO. Stan pandemii utrudnił przygotowanie aktualizacji tego planu, dlatego występuje się o jego przedłużenie, aby ubiegać się o środki na termomodernizację świetlicy wiejskiej w Kleparach. Przewodniczący Rady zapytał panią Nawrocką, czy chciałaby coś dodać do tego, co powiedziała pani Rucińska, ale pani Kierownik uznała, że wszystko zostało już radnym przekazane. Kolejno, Przewodniczący otworzył dyskusję, ale nie było pytań i na tym zakończył posiedzenie Komisji zapowiadając, że o godz. 1615 rozpoczną się LXX obrady Rady.
Protokołowała: J.Stefańska
Protokół wspólnego posiedzenia Komisji Rady
w dniu 27 marca 2023 r.
Ok. godz.1630 Przewodniczący Rady rozpoczął posiedzenie, w którym udział brali radni oraz zaproszeni goście- zgodnie z załączoną listą obecności.
Na początku Przewodniczący przekazał informację za okres międzysesyjny:
-interpelacja złożona przez radnego Kazimierza Orenta przekazana została panu Burmistrzowi i radny otrzymał odpowiedź w ustawowym terminie (dot. przebudowy drogi gminnej Lipie-Perkowo- interpelacja i odpowiedź zamieszczone są w BIP-ie);
-Prokuratura Rejonowa w Inowrocławiu wystąpiła z zapytaniem o akty prawa miejscowego w zakresie ustalania stawki za 1 km przebiegu pojazdu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.;
-Urząd Marszałkowski w Toruniu wystąpił z pismem odnośnie wytypowania delegata do Europejskiego Korpusu Radnych. Przewodniczący zapowiedział, że do tego tematu powróci za chwilę , by wytypować jedną osobę z Rady;
-Przewodniczący Rady otrzymał informację o VI posiedzenia Gminnej Rady Seniorów w dniu 1 marca 2023 r. oraz zaproszenie na LII sesję Rady Powiatu Inowrocławskiego w dniu 24 lutego 2023 r.;
-Dyrektor SP Nr 2 w Gniewkowie-pani Elżbieta Torgowska wystosowała zaproszenie skierowane do wszystkich radnych- na XIII Gminne Targi Szkół Ponadpodstawowych, które odbędą się w dniu 13 kwietnia 2023 r. w godz. 9:00-12:00 w sali gimnastycznej SP Nr 2;
-trwa kontrola zlecona przez Radę Komisji Rewizyjnej (przy udziale Komisji Oświaty) w zakresie realizacji projektu Erasmus, która na wniosek Przewodniczącego Rychłowskiego przedłużona została kolejny raz- teraz do dnia 31 marca 2023 r.;
-w dniu 10 marca 2023 r. Wojewoda Kujawsko-Pomorski zawiadomił o wszczęciu postępowania nadzorczego w stosunku do uchwały Nr LXIX/438/2023 z dnia 22 lutego 2023 r. w sprawie zmiany statutu MGOPS w Gniewkowie, zarzucając niezgodność z prawem § 3 mówiącego o publikacji uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego Rozstrzygnięciem Nr 22/2023 z dnia 16 marca 2023 r. stwierdził nieważność tego przepisu i uchwała tym samym stała się aktem prawa wewnętrznego. Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że „są dwie szkoły- na Śląsku Wojewoda uchyla takie uchwały, jeżeli nie są publikowane w Dzienniku Urzędowym, z kolei nasz nadzór robi odwrotnie”. Dlatego pan Tomczyk uznał, że to nie jest żaden błąd, tylko zależy to od tego, kto zajmuje się takimi uchwałami. Uchwała po uchyleniu przez Wojewodę wskazanych zapisów wchodzi w życie z dniem podjęcia i jest „dokumentem miejscowym”;
-radny Przemysław Stefański w dniu 22 marca 2023 r. wystosował zapytania, które przekazane zostały do pana Burmistrza. Z-ca Burmistrza przyznał, że takie pismo wpłynęło i z uwagi, że radna Wodniak-Kuraszkiewicz zgłosiła podobne zapytanie- to udzieli wspólna odpowiedź;
Przewodniczący przypomniał o obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego za rok 2022 (złożyła tylko radna I. Wodniak-Kuraszkiewicz i radny K.Orent).
Pan Przewodniczący nawiązał też do zapisów uchwały dotyczącej diet podjętej w styczniu i zapisu na temat potrąceń za nieobecność. Powstała tu pewna rozbieżność, która chciałby z radnymi omówić. Wyjaśnił, że poprzednia uchwała przewidywała potrącenie za każdą nieobecność 10% z podstawy, którą stanowiła podstawę z rozporządzenia i była to kwota większa. Przy redagowaniu treści uchwały zapis ten został nieco zmieniony, powodując zmianę podstawy – brana winna być pod uwagę kwota diety. Automatycznie powoduje to zmniejszenie kwoty potrącenia. Przewodniczący zapytał, czy ten zapis należałoby zostawić, czy zmienić dodając, że jego zdaniem może pozostać, ponieważ obserwując pracę Rady można zauważyć, że frekwencja jest blisko 100%. Zapis poprzedniej uchwały powodował z tego tytułu „większą dolegliwość” i gdyby radni chcieli- to można do tego powrócić. Poprosił radych o wypowiedzenie się poprzez podniesienie ręki za tym, aby ta uchwała pozostała bez zmian i ustalił, że większość opowiedziała się właśnie za takim rozwiązaniem.
Następnie, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią- Przewodniczący nawiązał do pisma Urzędu Marszałkowskiego w sprawie powołania przez Marszałka Europejskiego Korpusu Radnych. To inicjatywa w ramach Forum Samorządowego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Kolejno przybliżył temat powołania i funkcjonowania przedmiotowego Korpusu. Przedstawiciel Rady winien być wskazany do końca kwietnia i zdaniem prowadzącego- winno się to odbyć w formie uchwały. Radny Żmudziński zwrócił uwagę, że skoro to nowy twór ma działać przy Urzędzie Marszałkowskim, to tym delegatem z Rady mógłby być pan Krzysztofiak, bo jest na miejscu i technicznie będzie to dla niego łatwiejsze. Radny Stefański zaznaczając, że nie nic przeciwko kandydaturze pana Przewodniczącego- wskazał natomiast na radnego Pułaczewskiego- jako na najstarszego stażem radnego. Poinformowano też radnych, że zasugerowano w omawianym piśmie, by na delegata nie typować przewodniczących rad, co nie oznacza, że nimi być nie mogą. Pan Pułaczewski przyznał, że jest to dla niego zaszczyt, choć chciał zaproponować kolegę, bo dla niego byłoby to prostsze. Przewodniczący stwierdził, że w tej sprawie przeprowadzone zostanie głosowanie i powiedział, że to może wiązać się z udziałem w spotkaniach w zassie pracy. Pan Żmudziński zaproponował, aby temat ten pozostawić do zastanowienia się do czasu sesji, a radny Orent dodał, by dokładnie dowiedzieć się też, czy Przewodniczący może być wytypowany. Prowadzący oświadczył, że był na takim spotkaniu, gdzie uczestniczyło 7, czy 8 przewodniczących z terenu województwa i padło takie pytanie, ale odpowiedziano, że jest to sugestia, a nie zakaz. Podkreślając, że nie nic przeciwko kandydaturze pana Pułaczewskiego- pan Żmudziński jeszcze raz wskazała na to, że panu Krzysztofikowi będzie łatwiej brać w tym udział z uwagi na miejsce pracy i Przewodniczący przyznał, że rzeczywiście dla niego byłoby to łatwiejsze. Zapowiedział, że po sesji można przeprowadzić głosowanie tajne przy pomocy kartek z kandydatami, bo dziś i tak nieobecny jest radny Gremplewski. Zapytał, czy oprócz tych dwóch kandydatur są jeszcze jakieś inne, ale nie zgłoszono nikogo więcej. Ostatecznie ustalono, że proponowane głosowanie przeprowadzone zostanie po sesji i na tej podstawie przygotowana zostanie uchwała już z wybranym kandydatem.
Z-ca Burmistrza poinformował, że trwają opracowani ostatniego w tej kadencji „Raportu o stanie Gminy” i poprosił, aby radni wyrazili zgodę na wspólną fotografię, by zrobić ją po sesji.
Następnie przystąpiono do omawiania materiałów na sesję. Przewodniczący Rady wskazał na obecność Komendanta Gminnego OSP- druha Sławomira Kościńskiego w związku z materiałami na temat stanu bezpieczeństwa. Z-ca Burmistrza dodał, że obecny miał być również nowy Komendant Komisariatu Policji w Gniewkowie, ale będzie na sesji. Przewodniczący zasugerował, by może radni zgłosili swoje ewentualne pytania do Komendanta Policji, by mógł do sesji się przygotować. Kolejno, głos zabrał Komendant Kościński, który przedstawił informacje przedłożona na sesje w zakresie odnoszącym się do działań OSP w zakresie porządku i bezpieczeństwa. Pan Kościński podziękował też Radzie i Burmistrzowi za decyzję o pomocy finansowej na zakup nowego pojazdu typu Volvo na 4000 l wody z bardziej wydajną pompą. Wymieniany pojazd ma już 15 lat i aby go naprawić potrzeba 120-125 tys. zł. Pan Tomasik zapytał co stanie się z tym pojazdem i pa Kościński powiedział, że planuje się go odsprzedać i wyraził nadzieję, że tym samym zwróci się wkład Gminy w kupno nowego samochodu. Sprzedaż nie nastąpi jednak wcześniej, niż nie będzie tego nowego pojazdu. Pan Pułaczewski zapytał, czy jest jakiś chętny do nabycia, na co pan Komendant odpowiedział, że przetarg nie został jeszcze ogłoszony.-ca Burmistrza dopowiedział, że trwają rozmowy z Wójtem Dąbrowy Biskupiej, który jest zainteresowany zakupem i prosił o czas do końca kwietnia, ponieważ zbiera pieniądze. Pan Stefański zauważył, że to już chyba drugi taki zakup, bo poprzednio też pojazd trafił do Dąbrowy, co pan Tomczyk potwierdził. Pan Stefański stwierdził, że to dobra decyzja, bo to sąsiednia Gmina i może się okazać, że ten pojazd przyda się jeszcze u nas. Po omówieniu materiałów- pan Kościński zgłosił, że nie będzie mógł być na sesji, dlatego prosiłby dziś o ewentualne pytania radnych. Radny Tomasik zapytał o aktualne problemy OSP, z czym teraz musi się borykać i czego najbardziej potrzebuje, czy to może chodzi o sprzęt, czy może o szkolenia, „marzenia pana Komendanta, jakie można by spełnić”. Pan Kościński żartobliwie odpowiedział, aby nie pytać się o jego marzenia, bo te są bardzo duże. Oświadczył, że wzrastają wymagania w stosunku nie tyko do KRSG, ale OSP i opowiedział o konieczności przeprowadzenia przeglądu gumowych butów strażackich. Koszt takiego przeglądu to 37 zł brutto d 1 pary. Zadecydowano, że z każdej jednostki do przeglądu trafi po 6 par, by nie przekroczyć wagi paczki, co także wiąże się z kosztami. Te buty jada na Śląsk i po 3 tygodniach wracają. Komendant opowiedział też o planach w zakresie szkolenia strażaków kosztach z tym związanych. Dyskutowano też na temat przeglądu wspomnianych butów. Radny Otremba zapytał, czy takie obuwie nie posiada atestu przy zakupie. Pan Kościński przekazał, że takie przeglądy robić się winno co roku, a w PSP – 60% takich butów nie otrzymało atestu po takim przeglądzie. Rozmawiano tez o kosztach badań lekarskich, które są bardzo duże – potrzeba 14 tys. zł. Radny Otremba zapytał o badania psychologiczne. Pan Kościński wyjaśnił, że strażak ochotnik takie badania robi raz, natomiast kierowca – co 5 lat. Pan Orent zapytał, czy zdarzają się sytuacje, że tego typu pomoc lekarska jest potrzebna druhom np. po jakieś akcji. Komendant odpowiedział, iż była propozycja, ale nikt nie skorzystał. Radny Pułaczewski przypomniał, że na zebraniu OSP poinformowano, że trwają prace nad modernizacją placu przed OSP i zapytał, czy coś się w tym temacie dzieje i realnym jest jego wykonanie. Z-ca Burmistrza zapewnił, że ten plac będzie robione i z panem Komendantem ustalono, że niekoniecznie musi to być do 6 maja. Pan Kościński dodał, że 6 maja 2023 r. planuje się obchody gminne Dnia Strażaka z poświęceniem chorągwi – pierwszej, jaka była nadana dla OSP. Wykonała ją ręcznie pani z MGOKSiR i planuje się o 19:30 mszę św. z poświęceniem i następnie przemarsz pod remizę. Radny Stefański wyraził uznanie dla ręcznej pracy i poprosił o przekazanie wyrazów szacunku, na co pan Kościński zapewnił, że radny będzie mógł to zrobić osobiście, ponieważ pani ta będzie obecna na wspomnianej uroczystości. Pan Stefański zapytał też o sytuację w zakresie fałszywych alarmów, czy w tym zakresie nastąpiła poprawa. Pani Kościński podał, że w tym roku jest tych zgłoszeń o 3 więcej- było 10. Niektóre są „fałszywe w dobrej wierze” i trudno jest wykryć zgłaszającego. Na pytanie o to, ile było tych w „dobrej wierze” – radny otrzymał odpowiedź, że 1. Stwierdzono, że z roku na rok te statystyki są gorsze. Radny Gołaś nawiązał do pożaru, jaki miał miejsce w ubiegłym roku niedaleko Urzędu, gdzie pogorzelisko do tej pory nie jest uprzątnięte i zapytał, czy można kogoś zobowiązać, aby to zrobić. Z-ca Burmistrza zaznaczył, że jest to nieruchomość prywatna pod nadzorem komornika, do którego można zwrócić się w tej sprawie. Pan Pułaczewski zapytał, czy co roku przeprowadzana jest kontrola hydrantów, czy OSP ma taką informację jadąc do pożaru, że dany hydrant jest sprawny. Pan Kościński odpowiedział, że te kontrole przeprowadza tylko Przedsiębiorstwo Komunalne i aktualizacja jest robiona co 3 miesiące. Radny zapytał, czy zatem nie ma zagrożenia, że coś może nie zadziałać, na co pan Komendant uznał, że przez 3 miesiące wszystko może się zdarzyć. Do tej pory nic się jednak nie wydarzyło. Pa Pułaczewski zapytał też o ćwiczenia chemiczne BONDUELLE, jakie odbywały się co roku, czy będą kontynuowane. Pan Kościński odpowiedział, że to pytanie do pana Zenona Tomaszewskiego, choć słyszał, że coś jest planowane. Dodał, że pandemia „zawiesiła wszystko”. Pan Pułaczewski zaznaczył, że zagrożenie chemiczne u nas istnieje i zapytał, czy OSP ma specjalny do takiego ratownictwa kostium, na co otrzymał odpowiedź, iż żadnego. Taki kostium kosztuje 26 tys. zł i po każdym zużyciu trzeba przeprowadzić jego konserwacje, a co 3 miesiące, czy jest używany, czy nie. Przegląd kosztuje 8 tys. zł i Gminy raczej nie stać na coś takiego. Pan Stefański zapytał o to, ile kosztuje mundur galowy i Komendant podał, że 1380 zł i dodatkowo wymienił ceny innych ubrań i butów strażaków. Nawiązując do tematu hydrantów- radny Bajerowski wskazał na podziemne hydranty, które nie są oznaczone w wielu miejscach i przy pożarach może być z nimi problem. Pan Kościński powiedział, że one były oznaczone tabliczkami, więc jeśli ktoś je zerwał- to trudno, bo OSP korzysta głównie z hydrantów naziemnych. Jest wykaz hydrantów ze wskazaniem przy jakich posesjach się znajdują z informacją o ciśnieniu. Pan Kościński zapewnił, że „wodociągi się przykładają” , co do tego. Przewodniczący Rady przekazał, iż otrzymał informację, że Komendant Komisariatu zdąży dojechać na posiedzenie. Do Komendanta Kościńskiego radni nie mieli więcej pytań, a gdyby jakieś się pojawiły- poproszeni zostali o zgłoszenie ich do biura Rady, które przekaże je panu Kościńskiemu.
Kolejno, przystąpiono do omawiania sprawozdania z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2022. Sprawozdanie omówiła pani Martyna Waloch-Małolepsza. Radny Stefański zapytał o skalę syndromu FAS, bo w takich sytuacjach cierpią osoby niewinne. W tym czasie posiedzenie opuścił Komendant Kościński. Pani Waloch-Małolepsza oświadczyła, że fundacja, która robiła diagnozę na naszym terenie znalazła 5 takich dzieci, przy czym 3 zdiagnozowano, a 2 było już z diagnozą i skupiono się tylko na terapii. W tym roku też taka próba będzie podjęta w celu wyszukania takich dzieci. Radny zapytał o to, jak się to odbywa, czy na podstawie ankiet, czy może wywiadów środowiskowych. Otrzymał odpowiedź, że kontaktuje się z MGOPS, z Ośrodkiem Adopcyjnym w Jaksicach (bo są to często dzieci oddane do adopcji) i ze szkołami. Pani Jaworska dodała, że „część tych osób to są dzieci z rodzin, które mieszkają na terenie naszej Gminy, i które są członkami stowarzyszeń, które występują o środki”. Pan Stefański zapytał z ilu rodzin pochodzi ta 5 dzieci, na co pani Waloch-Małolepsza odpowiedziała, że są to 2 rodziny (2 i 3 dzieci; jedna jest adopcyjna, druga jest zastępcza). Pan Tomasik zapytał o kwoty, jakie przekazano na organizację wypoczynku zimowego w ramach świetlic przy szkołach, a jakie na MGOKSiR. Pani Waloch-Małolepsza wyjaśniła, że nie ma takich danych przy sobie i zapewniła, że przekaże je radnemu do środy. Radny zapytał też o fundusz alkoholowy, czy Komisja w tym roku dysponuje większą , czy mniejsza kwotą, czy szykują się jakieś cięcia w ramach tych działań, jakie były prowadzone do tej pory. Pani Waloch-Małolepsza powiedziała, że kwota będzie mniejsza chociażby z uwagi na wzrost kosztów np. materiałów profilaktycznych, w związku z czym wydatki na wypoczynek mogą być mniejsze. Sam transport jest też bardzo drogi. Pan Tomasik uznał, że zatem wyjazdy będą organizowane, ale systemie oszczędnościowym. Pani Kucharska dodała, że jeśli chodzi o ogólna kwotę na tą działalność, to jest ona zbliżona do roku poprzedniego, tylko z racji tegorocznych kosztów trzeba będzie wprowadzić pewne ograniczenia. Ustalono, że koncesja uzależniona jest od ilości sprzedawanego alkoholu, a ten w tym roku zdrożał. Radny Bożko podziękował, bo Komisja wnioskowała o warsztaty i to się odbyło. Zapytał, czy Gmina dofinansuje Kujawsko-Pomorska Niebieską Kartę. Pani Martyna Waloch-Małolepsza oświadczyła, że jest to dofinansowane i kwota wyliczana na podstawie dorosłych mieszkańców- w zeszłym roku było to 679,90 zł. W ramach tego działa tez telefon zaufania czynny każdego dnia. Pan Stefański zapytał, czy jest to kwota na rok, co zostało potwierdzone. Radna Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała natomiast o ilość członków Komisji oraz o jej Przewodniczącego. Pani Waloch-Małolepsza podała, że Przewodniczącym jest pan Tomasz Belica i aktualnie Komisja liczy 6 członków, bo jeden ostatnio odszedł. Radny Pułaczewski zapytał, czy zdarzyły się ostatnio sytuacje, że ktoś zgłaszał sprzedaż alkoholu nieletnim i trzeba było interweniować. Stwierdził też, że bardzo drastycznie wzrosło spożycie napojów izotonicznych, energetyków przez młodzież. W USA jest to traktowane jak narkotyk i sprzedawane tylko na dowód. Badania dowodzą, że one bardzo niszczą wątrobę i atakują układ nerwowy powodując wzrost agresji. Wyliczono, że 1 Red Bull to ok. 6 kaw. W Polsce podobno trwają pracę nad ustawą regulującą kwestię tych napojów, ale może można byłoby profilaktycznie podjąć jakieś działania uświadamiające. Drugą plagą wśród młodych są e-papierosy, a rodzice twierdzą, że dzieci mogą ich używać, bo one nie szkodzą. Te dwa problemy należałoby objąć jakimś profilaktycznym działaniem i radny zasugerował wejście w kontakt z jakimś stowarzyszeniem, lekarzem, informacje na stronie Urzędu, by wszystkich pedagogizować w zakresie szkodliwości tych substancji. Pani Waloch-Małolepsza odpowiedziała, iż nie było zgłoszeń w zakresie sprzedaży alkoholu nieletnim i obecnie trwają szkolenia sprzedawców, których wyniki zostaną podane ocenie. Kwestia e-papierosów poruszana jest przy spektaklach i warsztatach profilaktycznych, natomiast pani Waloch-Małolepsza nie spotkała się z kampania dotyczącą energetyków i nie wie, czy mogłaby ja z tych środków sfinansować, ale zorientuje się w tym temacie. Radny zaznaczył, że tu nie ma zakazu, tylko chodzi o uświadamianie młodzieży. Przewodniczący Rady przyznał, że dyskusje na te temat już trwają, bo słyszał już o tym. Nawiązał też do informacji o szkoleniu sprzedawców alkoholu i ćwiczeniu w zakresie „tajemniczego klienta i zapytał o sytuacje, w której udałoby się mu kupić ten alkohol. Pani Waloch-Małolepsza przekazała, że ma to być osoba pełnoletnia, ale wyglądająca młodo i z tego sporządzony zostanie raport. To nie zostanie zgłoszone na Policję, ale ma to pokazać ilu sprzedawców poprosi o dowód osobisty, czy jest ta łatwość zakupu alkoholu w sklepach.
Informację na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2022 przedstawiła radnym pani Renata Wekwejt. W czasie prezentacji tych materiałów na posiedzenie przybył Komendant Komisariatu Policji w Gniewkowie. Radny Kazimierz Orent zapytał, czy w tym roku jest ta sama firma wybrana w Gminie, co w ubiegłym roku, na co otrzymał odpowiedź, iż jeszcze nie została podjęta decyzja w tym zakresie. Na pytanie, czy organizowany jest przetarg na te prace- pani Wekwejt wyjaśniła, że będzie zapytanie o cenę. Pan Otremba zapytał, czy azbest ma być zabezpieczony w ten sam sposób, tj. na paletach o ostreczowany, co pracownica Urzędu potwierdziła. Przewodniczący Rady stwierdził, że w zakresie utylizacji azbestu widoczny jest progres, choć w 2020 r. wynik był jeszcze większy. Nie zmienia to jednak faktu, że tego azbestu wciąż jest dużo.
Przewodniczący powitał st.asp. pana Łukasza Procka i następnie od razu otworzył dyskusję na temat przygotowanych przez niego materiałów w zakresie stanu porządku i bezpieczeństwa w Gminie. Radny Stefański wskazał na liczbę 110 osób odstawionych do Izby Wytrzeźwień i zapytał, czy to regres, czy progres. Komendant odpowiedział, że w zakresie ten poziom jest zawsze podobny, ale nie wie, czy jest regres, czy progres. Radny wskazał na informację o raku wypadków z art.177 KR i zapytał o jakie zdarzenia tu chodzi. Otrzymał wyjaśnienia, że chodzi o zdarzenie drogowe, w którym osoba odniosła obrażenia powyżej dni 7. Kolejno radny zapytał o „przemocówki”, o sytuację w zakresie niebieskich kart, przemocy w rodzinie i działalność dzielnicowych. Komendant Procek oświadczył, że jeśli chodzi o niebieskie karty to ten poziom co roku jest praktycznie taki sam, tak jak jest w przypadku doprowadzeń do Izby Wytrzeźwień, bo zazwyczaj jest to końcowy efekt przemocy domowej. Pan Stefański poruszył też o kadry w Komisariacie. Komendant odpowiedział, że na chwilę obecną trwa rekrutacja, promocja przyjścia do służby i kandydacie są zapraszani do służby. Na pytanie o braki kadrowe, Komendant podał, że są 2 wakaty na 18 osób. Radny Tomasik oświadczył, że on ma 2 tematy o charakterze społecznym zgłaszane przez rowerzystów- to ścieżka rowerowa do Murzynka, gdzie jest tylko ciąg dla rowerów i karze się tam podobno poruszających się pieszych. Jeśli tak się zdarza, to radny zapytał, co należałoby zmienić, aby ludziom umożliwić chodzenie po tej ścieżce rowerowej, co jest znacznie bezpieczniejsze, niż poruszanie się po poboczu drogi. Drugi temat- to rowerzyści karani za poruszanie się na odcinku naprzeciw Orlenu, gdzie ścieżki nie ma. Radny Przypomniał, że wnioskował, by tam wyznaczyć pas na taką ścieżkę przy ul. Inowrocławskiej, ale otrzymał odpowiedź odmowną. Radny ponownie zaznaczył, że poruszanie się po chodniku przy ul. Inowrocławskiej jest znacznie bezpieczniejsze niż po drodze krajowej i poprosił Komendanta, by może jego pracownicy nie karali rowerzystów od razu mandatami. Dodał, że może takich sytuacji na terenie Gminy jest więcej, ale jemu zgłaszano te 2 lokalizacje. Pan Procek oświadczył, że obie ścieżki- z Kaczkowa i z Murzynna- są to ścieżki wyłącznie rowerowe i piesi nie powinni się tam poruszać. Z tego co wie, to raczej żaden pieszy nie został tam ukarany, bo rozmawiał już na ten temat z Burmistrzem. Poruszanie się pieszego po ścieżce rowerowej jest wykroczeniem i policjant jeśli to widzi- musi zareagować i od niego zależy, jakich środków karnych, czy pozakarnych użyje. W tym zakresie są tez wyjątki- ze ścieżki rowerowej mogą korzystać piesi w przypadku bardzo złych warunków atmosferycznych, gdy widoczność na drodze jest ograniczona i gdy jest na niej bardzo duży ruch. Również wykroczeniem jest korzystania przez rowerzystów z chodnika, kiedy policjant musi reagować i jego reakcja zależy od sytuacji, jaką zastanie na tym chodniku. Z-ca Burmistrza wyraził nadzieję, że pan Komendant podtrzymuje ustalenia Poczynione z Burmistrzem, by policjanci nie karali jednak mieszkańców w tych sytuacjach. Pan Tomasik zapytał o szanse przekształcenia ścieżki rowerowej na pieszo-rowerową, na co pa Tomczyk przypomniał, że Burmistrz udzielił mu już na to odpowiedzi, na co radny zaznaczył, że chodzi mu o możliwości jakie mogą pojawić się z biegiem czasu. Z-ca Burmistrza stwierdził, że później można się nad tym pochylić. Radny Bożko zgłosił, że jeśli chodzi o u. Powstańców Wlkp – to tam też jest podobna sytuacja, gdzie zgłaszano, by jeden chodnik „przerobić” na ścieżkę rowerową. Ludzie jeżdżą tam rowerami po chodniku i nie ma co się temu dziwić. Z-ca Burmistrza przekazał, że z panem Burmistrzem wystąpiono już do zarządcy drogi o to, by zrobić tak, jak mówi radny. Pan Bożko zapytał też o wzrost zjawisk związanych z narkomanią, z „dealerką” ,czy jest to monitorowane. Komendant powiedział, że w ostatnim czasie CBŚ zatrzymało u nas osobę rozprowadzającą. Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Chrzanowskiemu, ale okazało się, że radny Bożko uprzedził już jego pytanie. Pan Tomasik zapytał, czy oprócz patroli samochodowych Policja planuje też patrole piesze, a radna Wodniak-Kuraszkiewicz dodała, czy może będą też rowerowe. Radny Tomasik przypomniał, że w latach ubiegłych Komisariat posiłkował się „prewencją z Inowrocławia” i były takie patrole dofinansowane dodatkowo. Pan Procek odpowiedział, że jeśli chodzi o „prewencję z Inowrocławia- to na chwile obecną raczej nie”, a patrole piesze- jeśli byłoby dofinansowanie, bo stan kadrowy nie pozwala na wprowadzenie tego. Przewodniczący Rady zapytał, czy w związku z arkami kadrowymi policjanci maja nadgodziny, co pan Komendant potwierdził. Pan Pułaczewski zapytał o to czy Policja ma „takie swoje strategiczne punkty, do których stara się zaglądać”. Wskazał dla przykładu ORLIKA przy SP Nr 1, gdzie „te spotkania nieformalne są już tradycją”, a ich efektem jest niszczenie tego obiektu. Takich miejsc w Gniewkowie zdaniem radnego i Gminie jest kilka, gdzie ta młodzież się zbiera, a po 22:00 nie powinna być poza domem. Tam zawsze się kogoś znajdzie i można w ciemno jechać. Przy ORLIKU codziennie wyciąga się sterty butelek, tam jest ciemno, to jest za budynkiem. Komendant zapewnił, że ten temat jest Policji znany i są delegowane służby, by na bieżąco to patrolować. Radny Otremba zapytał, czy istnieje jeszcze mapa strefy zagrożeń, czy są w Gniewkowie takie punkty. Pan Procek odpowiedział, że to funkcjonuje cały czas i takim newralgicznym punktem jest teraz miejscowość Suchatówka i teren leśny, gdzie na kładach i crossach rozjeżdżane są drogi. Pan Otemba zapytał o teren miasta i otrzymał odpowiedź, że jest to m.in. wspomniany teren przy szkole. Radny Orent wrócił do tematu ścieżek i zauważył, że tam poruszają się także „rolkowcy i desko-rolkowcy” i zapytał, czy to jest dopuszczalne. Komendant wyjaśnił, że oni traktowani są jako piesi, co oznacza, że nie powinni tego robić. Pan Tomasik poruszył temat monitoringu, który do tej pory nie był dobrej jakości. Zapytał, czy coś się zmieniło w tej kwestii, czy jest szansa na poprawę i spełnienie oczekiwań Policji. Pan Pułaczewski przypomniał o deklaracji, że ten monitoring będzie rozbudowywany. Z-ca Burmistrza powiedział , że kamery będą w Parku Wolności, który zostanie oddany w tym roku do użytkowania, maja być większe serwery i kamer na terenie miasta mają być wymieniane, co ma poprawić jakość tego monitoringu. Przewodniczący Rady zapytał, czy Policja będzie miała do tego podgląd, na co pan Tomczyk odpowiedział, że raczej nie, bo Policja teraz nie może mieć takiego podglądu. Radna Wodniak-Kuraszkiewicz zapytała, czy Park będzie ogrodzony, czy nie i padła odpowiedź, iż na chwile obecną nie ma takich planów. Pan Tomasik zapytał, czy Policja obecnie ma wgląd do monitoringu i otrzymał odpowiedź, iż nie. Pan Tomczyk przypomniał natomiast, że kiedyś coś takiego funkcjonowało, ale Komisariat z tego zrezygnował i teraz , jeśli cos się wydarzy- występuje do Urzędu o nagranie. Radny Tomasik zapytał o to, jak długo przetrzymywane jest takie nagranie i ustalono, że jest to różnie regulowane. Radny Żmudziński stwierdził, że nagarnia rejestrowane są gdzieś na serwerze w Urzędzie i zapytał, czy coś stoi na przeszkodzie, by równolegle Policja miała do tego podgląd. Z-ca Burmistrza powtórzył, że kiedyś tak było, ale nie wie, dlaczego Policja z tego zrezygnowała, prawdopodobnie były jakieś zalecenia z Ministerstwa, że Policja z tego monitoringu korzystać nie może. Komendant powiedział, że jeśli potrzebują takie nagrania, musza je zabezpieczyć po odebraniu od pana Burmistrza i odbywa się to protokolarnie. Gdyby Policja sama to nagrała- nie stanowiłoby to żadnego dowodu. Nawiązując do danych na temat narkotyków- radny Bajerowski zauważył, że w materiałach nie ma mowy o dopalaczach i zapytał, czy te dane może są wspólne. Dodał, że osobiście zna skutki działań takich dopalaczy, które rujnują młodzieży zdrowie. Pan Procek zapewnił, że dane te obejmują również i zagadnienie dopalaczy. Przewodniczący Rady zapytał, czy pan Komendant będzie również na środowej sesji, co zapytany potwierdził i następnie opuścił posiedzenie.
Pani Renata Wekwejt przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2023 roku”. Radny Stefański zapytał o punkt dotyczący zapisu o gospodarstwie sprawujący opiekę nad zwierzętami gospodarskimi sugerując, iż jest on „martwy”, bo z takimi zwierzętami zawsze coś można zrobić. Pani Rucińska oświadczyła, że nie do końca tak jest, ponieważ w zeszłym roku Powiatowy Lekarz Weterynarii zgłosił do Urzędu, że w nieodpowiednich warunkach przetrzymywane są 24 krowy. Opowiedziała o tej sytuacji i podkreśliła , że dlatego mina musi mieć takie miejsce, by tam odstawiać takie zwierzęta. Radny zapytał o to gospodarstwo i pani Rucińska wskazała, że jest ono w Złotnikach Kujawskich. Nadmieniła, że dzienny koszt utrzymania takiego zwierzęcia to jest 1000 zł, ale z gospodarzem cały czas prowadzono rozmowy, aby uniknąć tego kosztu. Przewodniczący Rady zapytał, czy te zwierzęta cały czas były u tego gospodarza tylko monitorowano sytuacje, by poprawić warunki, co pani Rucińska potwierdziła. W porozumieniu z PLW – ten pan był cały czas motywowany do tego, aby wprowadzić zmiany w swoim gospodarstwie. Z uwagi na to, że to jego źródło utrzymania- ostatecznie te warunki poprawił. Pan Stefański uznał, że koszty są tu rzeczywiście duże i porównał je do kosztów utrzymania osoby w DPS- 3600 zł na miesiąc. Radny zapytał też, że w tym gospodarstwie były potem jakaś kontrola, na co otrzymał odpowiedź, że to robił już PLW i PIW. Radny nawiązał tez do kwestii konsultowania projektu z kołami łowieckimi i stwierdził, że pominięto jedno z naszego terenu- „Diana” i zapytał też dlaczego akurat z kołami. Pani Wekwejt zaznaczyła, że podano tylko te koła, które odpowiedziały, a brak odpowiedzi oznacza milczącą zgodę i wysyłano do wszystkich wymaganych podmiotów. Pan Stefański zapytała, czy odbywa się to z uwagi na wypadku komunikacyjne z udziałem zwierząt leśnych, co pani Wekwejt potwierdziła. Radny Orent zapytał o to, jak oszacowano koszt utrzymania 1 zwierzęcia w gospodarstwie zastępczym i pani Rucińska podała, że dyktuje ją to gospodarstwo. Na to przygotowany był kosztorys i na cenę wpływa transport, czy zabiegów higienicznych i taka umowa jest obowiązkiem Burmistrza. Pan Orent przyznał, że te koszty są zrozumiałe na początku i zapytał, czy one dotyczą kolejnych dób, na co otrzymał potwierdzenie. Pan Otremba zapytał natomiast o definicję „poprawy warunków, dobrostanu” i pani Rucińska udzieliła wyjaśnień w tej kwestii. Pan Orent wskazał na sytuację, w której widział korowy stojące po kolana we własnych odchodach i pani Rucińska zaznaczyła, że to jest w gestii PLW, który ma nad tym nadzór i to on sprawdza stan utrzymywania zwierząt. Pan Stefański nawiązał do systemu Ajax prowadzonego przez ARiMR i otrzymywane przez hodowców dofinansowanie i uznał, że tu również powinna być jakaś kontrola. Pani Rucińska przekazała, że takie sytuacje są zgłaszane do tej instytucji, która może wstrzymać dofinansowanie. Pan Rutkowski zapytał, czy Gmina ponosi jakieś koszty z tytułu utrzymania gotowości przez to gospodarstwo do odebrania zwierząt i pani Rucińska zapewniła, że takich kosztów nie ma. Pan Orent zapytał, czy to Gmina opłaca koszty utrzymania takiego zwierzęcia. Pani Rucińska odpowiedziała, że tak, ale od czasu, jak pracuje w Urzędzie- takiej sytuacji nie było. Radny zapytał, czy później te koszty są przerzucane na rolnika i otrzymał odpowiedź, iż rolnik niestety nie ponosi żadnych kosztów, a jego zadaniem jest tylko poprawa warunków bytowania zwierząt. Rolnicy jednak nie pozwalają sobie na takie odbieranie zwierząt, bo wówczas rzeczywiście powiadamiana jest Agencja, a to jest ich główne źródło utrzymania. Pan Stefański poruszył jeszcze zagadnienie „sztuki”, co w hodowli jest różnie pojmowane i ustalono, że w tym konkretnym przypadku chodziło o opasy i krowy i koszty liczone są indywidualnie. Przewodniczący przyznał, że 1000 zł na dobę od 1 zwierzęcia „robi wrażenie”. Pan Bajerowski zwrócił uwagę, że tu chodzi nie tylko o takie drastyczne sytuacje związane z zaniedbaniami, ale też zdarzenia losowe np. pożar, kiedy nie ma gdzie tych zwierząt przetrzymywać. Pani Rucińska stwierdziła, że w takich przypadkach rolnik zapewne zrobiłby o już na swój koszt. Pan Bajerowski opowiedział też o własnej hodowli krów, które też przebywają na zewnątrz i to jest dopuszczalne, ale wymaga zapewnienia odpowiednich warunków.
Kolejno, pani Skarbnik przedstawiła projekt zmian w uchwale w sprawie budżetu na 2023 rok. Pan Pułaczewski wskazał na str. 78 materiałów, gdzie mowa jest o zadłużeniu Gminy i zapytał o pożyczkę oraz kredyt, jakie są tam ujęte i poprosił o przybliżenie tej kwestii. Pani Kucharska stwierdziła, że są to stare zapisy, przepisane z pierwotnej uchwały budżetowej z uwagi na to, że w tym paragrafie zmienia się punkt. Radny Gołaś poruszył kwestię zwiększenia środków na sprzedaży samochodu dla OSP i przypomniał, że pan Kościński mówił o tym, że jeszcze nie jest to ustalone. Z-ca Burmistrza oświadczył, że ten samochód został już wyceniony, by długo nie czekać, bo nowy pojazd ma być na koniec kwietnia-początek maja. Kwota w materiałach- to kwota z wyceny i o nią zwiększono dochody Gminy i zwiększono dofinansowanie na zakup nowego samochodu. Zaznaczył też, że środki ze sprzedaży również trafia do OSP. Pan Gołaś stwierdził, że nie wiadomo, za jaką kwotę zostanie o sprzedany, na co pan Tomczyk podał, że wpisana została najniższa kwota z operatu szacunkowego, a może okazać się, że sprzedany będzie drożej i wówczas trzeba będzie wprowadzić w budżecie zmiany. Pan Orent zapytał o sytuację, w której ta kwota byłaby niższa i Z-ca Burmistrza wyjaśnił, iż ona nie może być niższa niż operat. Radny Chrzanowski zapytał o zmniejszenie dochodów na przebudowę świetlicy wiejskiej w Wielowsi. Pani Nawrocka powiedziała, że tu chodzi o to, że Gmina otrzymała dofinansowanie i na poprzedniej sesji wprowadzono to do budżetu, ale z uwagi na to , że projekt finansowany jest z PROW-u i jego zakres dubluje się z zakresem realizowanym z Polskiego Ładu- podjęto decyzję o rozwiązaniu umowy i ubieganiu się o inne środki z RPO na zagospodarowanie terenu wokół świetlicy. Radny zapytał też o zwiększenie wydatków o 240 tys. zł na projekt „Budowa sieci wodociągowej przy ul.Powstańców Wlkp, ul.Parkowej, ul.Spacerowej i ul.Makowej”- czy chodzi o budowę sieci przy nowopowstałych budynkach. Z-ca Burmistrza to potwierdził, że chodzi o realizacje ustawowego obowiązku Gminy w zapewnieniu dostaw wody. Radny Żmudziński powrócił do tematu kwoty ze sprzedaży pojazdu strażackiego i zasugerował, że jest to trochę zapis „wirtualny”. Pod wątpliwość poddał w ogóle sprzedaż tego samochodu. Z-ca Burmistrza uznał, że sam budżet jest „wirtualny” , bo jest o tylko planem i nie ma pewności nawet przy podatkach, że dane kwoty spłyną. Ponownie wskazał na Wójta Dąbrowy Biskupiej, który jest zainteresowany jego kupnem za tę kwotę, a jeśli się wycofa- to zostanie ogłoszony przetarg i jest zapewnienie, że również jest zainteresowani kupnem. Pan Pułaczewski zapytał, „czy ta kwota jest z remontem”. Pan Tomczyk odpowiedział, że chodzi o stan zastały”. Radny Stefański zapytał o sytuacje, w której klientów na kupno nie będzie, na co Z-ca Burmistrza powiedział- „bądźmy dobrej myśli”.
Pani Skarbnik poproszona została następnie o omówienie projektu zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej. Do projektu uchwały nie było pytań.
Na tym , o godz. 1810 zakończono wspólne posiedzenie Komisji.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie