Protokoły sesji Rady Rady Miejskiej w Gniewkowie - kadencja 2024-2029

Protokół Nr III/2024 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 29 maja 2024 r.

Protokół został przyjety przez Radę Miejską podczas IV sesji w dniu 26 czerwca 2024 r. 

  Protokół Nr III/2024
 sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 29 maja 2024 r.  w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie

 
Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz.609 ze zm.)- Przewodniczący Rady  ok. godz. 1600 dokonał otwarcia III sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 14 radnych i w obradach udział bierze 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).

Następnie prowadzący powitał przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panią Burmistrz na czele, szefów gminnych jednostek organizacyjnych. Zaznaczył, część z nich jest dzisiejszymi laureatami odznaczeń, a część te odznaczenia otrzymała wcześniej. Kolejno, powitał pana Adama Banaszaka - radnego powiatowego, Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miejskiej i przedstawiciela mediów- pana Mariusza Majewskiego. „W oktawie Dnia Samorządowca i Dnia Samorządu”- pan Przewodniczący wszystkim, którzy pracują na rzecz naszego samorządu złożył najlepsze życzenia. Zwrócił też uwagę, że dzisiaj jest Dzień Pracownika Kultury i życzenia skierował również do osób związanych z kulturą wskazując przy tym na przedstawiciela tej grupy zawodowej obecnego na sesji- na Kierownika   MGBP- panią Beatę Stepczyńską.  Powitał jeszcze przedstawicieli związków zawodowych przybyłych na obrady (lista zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.

                                              Przewodniczący Rady oświadczył, że w związku z przedłożeniem po przygotowaniu materiałów projektu zmian planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji- wnioskuje o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu związanego z tym planem. Zaproponował, aby ten dodatkowy punkt: „Zmiana planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Komisji na rok 2024” ująć w punkcie 15 i tym samym przesunięciu ulegną pozostałe punkty i porządek obrad kończył będzie się na punkcie 18. Kolejno zarządził głosowanie w kwestii przyjęcia tego wniosku formalnego. W głosowaniu jawnym za zmianą porządku obrad opowiedziało się 14 radnych i tym samym zmiana została przyjęta. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Przyjęty porządek obrad:

 1.            Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.

2.  Przyjęcie protokołu z I sesji w dniu 7 maja 2024 r.

3.  Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:

-przedstawienie informacji,
-dyskusja,

-głosowanie nad przyjęciem informacji.

4.  Sprawozdanie z realizacji budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo- edycja VIII:

-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.

5.     Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za 2023 rok:

-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.

6.  Ocena Zasobów Pomocy Społecznej za 2023 rok:

-przedstawienie oceny,

-dyskusja,

-przyjęcie oceny.

7.            Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2023:

-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.

8.  Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2024:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

9.  Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

10.  Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

11.  Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wskazania wstępnych miejsc lokalizacji przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych przy drogach w miejscowości Szadłowice, Lipie oraz Kijewo:

-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.

12.  Zmiana planu pracy Rady Miejskiej na rok 2024:

-przedstawienie projektu planu,
-dyskusja,
-przyjęcie zmiany.

13.  Zmiana planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2024:

-przedstawienie projektu planu,
-dyskusja,
-przyjęcie zmiany.

14.         Zmiana planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska na rok 2024:

-przedstawienie projektu planu,
-dyskusja,
-przyjęcie zmiany.

15.         Zmiana planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na rok 2024:

-przedstawienie projektu planu,
-dyskusja,
-przyjęcie zmiany.

16.         Interpelacje i zapytania radnych.

17.         Wolne głosy, wnioski.

18.         Zamknięcie obrad.


Ad 2. Przyjęcie protokołu z I sesji w dniu 7 maja 2024 r.

 

                                               Przewodniczący nadmienił, że protokół z tejże sesji został wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie i zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do tego protokołu. Nie było uwag i prowadzący poddał pod głosowanie jego przyjęcie. Podsumowując podał, że 14 radnych głosowało za przyjęciem protokołu I sesji w dniu 7 maja 2024 r.

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.   


Ad 3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.

                                     Pani Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz oznajmiła, że od ostatniej sesji tzn. od dnia 17 maja 2024 r. do dzisiejszego dnia podjęła następujące działania:
odwołała dotychczas funkcjonującą Radę Nadzorczą w Przedsiębiorstwie Komunalnym „Gniewkowo” Spółka z o.o. i powołała nową Radę, a ta Rada w dniu 24 maja 2024 r. powołała nowego Prezesa. Stanowisko zostało powierzone panu Arkadiuszowi Benke. Pani Burmistrz oświadczyła, że przeanalizowała również sytuację finansową Gminy wspólnie z panią Skarbnik i planują wizytę w Regionalnej Izbie Obrachunkowej ponieważ z wyliczeń, przyglądania się potencjalnym wpływom do budżetu i wydatkom, jakie trzeba ponieść wynika, że prawdopodobnie Gmina stanie przed dylematem wprowadzenia programu naprawczego. Dlatego trzeba się w tej kwestii skonsultować z RIO i jeszcze raz przeanalizować budżet i potencjalne wpływy. W związku z tą sytuacją wraz z panią Skarbnik wdrożyły program oszczędnościowy i przyglądają się budżetom poszczególnych jednostek.  Kierownicy tych jednostek oraz kierownicy referatów poproszeni zostali o wprowadzenie programu oszczędnościowego. Otrzymała już część materiałów do dyspozycji, na podstawie których można przyglądać się koniecznym wydatkom, jeśli chodzi o funkcjonowanie i działanie poszczególnych jednostek.  Zweryfikowano również członkostwo Gminy w różnego rodzaju stowarzyszeniach oraz ewentualne korzyści z członkostwa w tych stowarzyszeniach i sugeruje się rezygnację z kilku z tych stowarzyszeń. Zaznaczyła, że to być może nie są duże oszczędności, ale daje to rocznie oszczędności w wysokości 8700 zł. Przy budżecie wielomilionowym Gminy to może kropla w morzu, ale od czegoś trzeba zacząć i takie kroki są konieczne. Dodała, że nadal, mimo tej sytuacji wraz z panią Skarbnik jest pełna optymizmu, że uda się wyjść na prostą.
Zweryfikowane zostały też kilometrówki, które do tej pory otrzymywali niektórzy pracownicy Urzędu. W zeszłym tygodniu wpłynęło pozwolenie na użytkowanie PSZOK-u w Kaczkowie, o co ubiegano się blisko 3 lata.  Do tej pory nie ma natomiast pozwolenia na użytkowanie kompleksu letnich basenów. Oczekuje się na wizytę kontrolną Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, która ma się odbyć w przyszłym tygodniu, na początku czerwca. Pani Burmistrz podała też zadłużenie z tytułu opłat za pobór wody przez naszych mieszkańców w kwocie ok. 140 tys. zł, „zadłużenie na czynszach z tytułu zajmowania lokali komunalnych około 115 tys. zł, zadłużenie na odpadach, które rośnie narastająco w tej chwili jest blisko 912 tys. zł. To jest zadłużenie, które się kumuluje i narasta od 2013 r. Są też zaległości Przedsiębiorstwa Komunalnego względem Gminy jeśli chodzi o podatek od nieruchomości i to już jest w tej chwili kwota 135 tys. zł. Przy okazji procedury wszczętej jeśli chodzi o postępowanie administracyjne w sprawie wydania „decyzji środowiskowych, warunków uwarunkowań”- wraz z pracownikami Urzędu, panią Mecenas- pani Burmistrz dotarła do umowy, która polega na akcie notarialnym podpisanym w dniu 31 lipca 2023 r.  między ówczesnym Prezesem Przedsiębiorstwa Komunalnego a firmą zajmującą się gromadzeniem odpadów- na gromadzenie odpadów, magazynowanie i również składowanie na naszym składowisku w Kaczkowie, które nie jest czynne od 2011 r. W tym akcie notarialnym są zapisy, że firma która, ubiega się o poddzierżawienie od Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego 2000 m2 tego składowiska w Kaczkowie ma wycenioną cenę poddzierżawy na kwotę 1,50 zł za m2. Firma zdecydowała się na poddzierżawianie tego od Spółki (która pierwotnie od Gminy dzierżawi to składowisko) na 2000 m2 i w skali miesiąca miałaby ponieść za to koszty  ok. 3000 zł netto plus VAT. W tym akcie notarialnym, który ma przed sobą są zawarte różnego rodzaju substancje niebezpieczne, które być może, gdyby rzeczywiście doszło do pozyskania przez firmę poddzierżawiającą pozytywnej decyzji środowiskowej -mogłyby być u nas składowane. W tym akcie notarialnym wymienionych jest 177 kodów substancji, m.in. są to alkalia trawiące kwasy, trawiące materiały budowlane, azbestowe płyty, azbestowe odpady stałe zawierające substancje niebezpieczne. W związku z tym, że już objął stanowisko nowy Prezes- ta umowa notarialna najprawdopodobniej zostanie skierowana do Prokuratury o analizę, czy Przedsiębiorstwo Komunalne podpisując taką umowę na poddzierżawę- nie działo na szkodę Gminy, jeśli chodzi o składowanie odpadów niebezpiecznych na naszym składowisku. To będzie poddane dyskusji i opinii prawnej, czy rzeczywiście pan Prezes zdecyduje się na oddanie tej sprawy do Prokuratury. Zapowiedziała, że będzie robiła wszystko, aby tą umowę wypowiedzieć i unieważnić.

Pani Burmistrz poinformowała, że jeśli chodzi o zatrudnienie pracowników w Urzędzie, to ogłosiła dwa nabory, m in. na stanowisko Sekretarza, na którym był wakat od miesiąca lutego (ustawowo są 3 miesiące na ogłoszenie naboru na to stanowisko). Nabór został rozstrzygnięty i informacja o wyborze osoby, która zasiądzie na stanowisku Sekretarza została ogłoszona w Biuletynie Informacji Publicznej. Drugi nabór, który ogłosiła- to nabór na stanowisko Sekretarza Szkolnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół, gdzie od blisko 2 lat również nabór nie był rozstrzygnięty. Pani Burmistrz nawiązała też do przedsięwzięcia, o którym była mowa i radni żałowali, że nie jest ono realizowane również w innych jednostkach- tj. do projektu dotyczącego poprawy i dbałości o zdrowie pracowników samorządowych. Dogłębnie przeanalizowała ten projekt i ustaliła, że opiewa na ponad 200 tys. zł z  wkładem Gminy 28 tys. zł. Niestety, mimo aktualnej sytuacji Gminy- nie można się już z tego projektu wycofać, choć uważa, że bezzasadne było np. nabywanie dodatkowych klawiatur do komputerów, które Urząd ma w dobrym stanie. W urzędowej serwerowni gromadzi się dużo sprzętu komputerowego, jest jeszcze sprawny, potrzebny, a nie można go wykorzystać. Dodatkowo, zakupiono w ramach tego projektu 44 fotele, które są zgodne, jeśli chodzi o wyposażenie ergonomiczne i przepisy BHP w związku ze zmianą rozporządzenia tego dotyczącym, niemniej jednak cena za 1 fotel w tym projekcie to kwota 2999 zł i jest ona w tej sytuacji za wysoka. Pani Burmistrz wyraziła opinię, że można było się z tego projektu wycofać, przeanalizować go bardziej, bo trzeba było zrezygnować z innych projektów, które być może wydawały się bardziej zasadne w ocenie opinii społecznej i publicznej.

Pani Skarbnik przekazała, że sporządziła zestawienie średniomiesięcznych dochodów i wydatków, jakie osiąga Gmina, z których wynika, że te dochody kształtują się na poziomie 4.125.552  zł, natomiast wydatki potrzebne dla wszystkich jednostek działających na terenie Gminy- to kwota 5.290.524 zł. Wynika z tego, że miesięcznie brakuje na działalność bieżącą ok. 1.200.000  zł. Pani Kucharska zaznaczyła, iż  nie uwzględniła tutaj żadnych wydatków majątkowych, żadnych inwestycji- tylko same wydatki bieżące, które są potrzebne na bieżące funkcjonowanie i utrzymanie jednostek w pełnej gotowości, żeby mogły w miarę na bieżąco pracować.

Kolejno, prowadzący otworzył dyskusję i jako pierwszy nawiązał do informacji pani Burmistrz o planowanej wizycie w Regionalnej Izbie Obrachunkowej wraz z panią Skarbnik i możliwości wprowadzenia programu naprawczego i zapytał, czy wszystkie jednostki taki program wprowadziły, przynajmniej na zadowalającym poziomie. Pani Burmistrz odpowiedziała, że są jednostki, które do dzisiaj nie odpowiedziały na zadawane pytania i prośbę wysyłaną mailowo. Są też takie, które odpowiedziały, że od początku roku rzekomo wprowadziły plan oszczędnościowy. Nadal oczekuje się na odpowiedź z Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji.
Dziś rozmawiała z Kierownikiem Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i też jest po wstępnych rozmowach i poznała pomysły na program oszczędnościowy kierowników wszystkich referatów Urzędu. Pani Skarbnik dopowiedziała, że na prośbę Urzędu odnośnie programu oszczędnościowego- niektóre jednostki odpowiedziały wręcz odwrotnie, podając ile im będzie brakowało środków na wydatki bieżące do końca roku. Przewodniczący Rady za niepokojące uznał słowa pani Burmistrz i zasugerował, że może Komisja Budżetu i Finansów pod rozwagę wzięłaby pewne działania w tym zakresie. Radny nawiązał także do tematu umowy dzierżawy wysypiska i przypomniał, że wiele razy rozmawiano z panem Prezesem na temat oszczędności, brygad itd. i nie było jakieś woli zatrudniania kogoś ze względu na mały zysk. Jednak 3000 zł zysku za składowanie odpadów alkaloidów żrących, kwasów żrących i azbestu, azbestu pochodnych- to jest w ogóle trudno zinterpretować. Przewodniczący zapytał, czy radni mogą otrzymać tą umowę do wglądu oraz kto wiedział jeszcze o tej umowie, bo umknęło to komuś, żeby Radę poinformować, jak sprawa wygląda. Pani Burmistrz odpowiedziała, że pani Kierownik Magdalena Kłosowska, która zajmuje się m.in. sprawami dotyczącymi ochrony środowiska nie miała wiedzy na ten temat. Ta informacja pojawiła się wówczas, kiedy rozpoczęło się postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Szukano danych, na jakiej podstawie firma z zewnątrz ma pozwolenie na poddzierżawienie terenu na naszym składowisku. Gmina poddzierżawia teren Przedsiębiorstwu Komunalnemu i „cena tej umowy też jest śmieszna, bo cena dzierżawy jest na poziomie 70,56 zł”. Nikt jednak nie wiedział o tym, że jeszcze istnieje kolejna umowa, tym razem na pod dzierżawę między firmą zewnętrzną a Prezesem Przedsiębiorstwa Komunalnego. Panie dotarły do tej umowy notarialnej prosząc o informację pracowników Przedsiębiorstwa, którzy również nie mają pełnej wiedzy na temat tej umowy. W jej treści są zapisy, że umowa musi być również zaopatrzona w polisę ubezpieczeniową, która powinna być dołączona do tej umowy w ciągu 30 dni od zawarcia tego aktu notarialnego, ale nie ma nic na jej temat w dokumentach. Przewodniczący stwierdził, że wielokrotnie rozmawiał panem Prezesem na temat jakichś oszczędności, utylizacji na przykład popiołu, a „my tutaj mamy takie ciekawe chemikalia, oczywiście ciekawe to jest w tym momencie już duży cudzysłów i w ogóle o tym nie byliśmy informowani, a byliśmy natomiast poinformowani jako społeczeństwo, że nie będzie wysypiska w Kaczkowie, bo odstąpiliśmy od Wojewódzkiego, od zgłoszenia do Wojewódzkiego  Programu Gospodarowania Odpadami- jest to naprawdę niepokojące i prosiłbym o informowanie nas na bieżąco i jeżeli można- to udostępnienie tej umowy i tej tablicy Mendelejewa”.
Zwracając się do pani Skarbnik- powiedział, że również przekazała bardzo niepokojące informacje. Zapytał o to, od kiedy posiadała tą wiedzę, że jest taka różnica pomiędzy dochodami miesięcznymi, a rozchodami.  Pani Kucharska oświadczyła, że pierwsze takie symptomy pojawiły się w momencie, kiedy był przygotowywany projekt budżetu na obecny rok, kiedy radni też otrzymali informację, że zostały pomniejszone wydatki w jednostkach o określone sumy pieniędzy.
W obecnym roku znaczący wpływ na tą sytuację mają podwyżki wynagrodzeń nauczycieli, które nie są pokryte subwencją, wzrost płacy minimalnej i wzrost odsetek od emisji obligacji. To są kwoty bardzo znaczące, które w jej ocenie bardzo mocno rujnują budżet. Radny Stefański zapytał, czy to oznacza, że pani Skarbnik wiedziała o tym od września ubiegłego roku. Pani Kucharska przyznała, iż tak było, ale o tym była informacja przekazana radnym. Prowadzący stwierdził, że ta informacja nie była przekazana w takiej formie, jak teraz i akurat nie od pani Skarbnik. Radni na tej sali usłyszeli, że „było 30% zadłużenia, a teraz znowu jest 30% zadłużenia, jest wszystko dobrze, nikt nie mówił, że ZUS-ów nie płacimy, to wyszło przypadkowo, nikt nie mówił, że nawet ciężko było się dowiedzieć, że nawet był debet spłacony Polskim Ładem, bo ktoś nie podpisał, bo ktoś oryginału nie złożył, bo coś tam-wystarczyło powiedzieć po prostu, tak spłaciliśmy Polskim Ładem debet, który wzięliśmy”. Radnego zaciekawiła ta sytuacja w momencie, kiedy do 4 mln zł zwiększono debet i szkoda, że tych informacji radni wcześniej nie otrzymali.

Radny Gremplewski zwrócił uwagę na definicję „wysypiska” i  „składowiska”, bo niby to samo, a oznacza dwie różne rzeczy. Okazało się, że wycofaliśmy się z wysypiska, a w to miejsce wprowadzono składowisko z jeszcze gorszymi konsekwencjami, niż w przypadku tego wysypiska. 31 lipca 2023 r. podpisana była chyba umowa, więc było dość czasu, żeby radnych o tym poinformować. Radny zapytał, czy pan Prezes mógł taką umowę podpisać sam, czy też mógł działać na zasadzie jakiegoś pełnomocnictwa. Pani Burmistrz odpowiedziała, iż „nie dotarliśmy do takich informacji, o które pyta pan radny, mamy tylko informacje, że pierwotnie była dzierżawa przez Przedsiębiorstwo Komunalne, które, której udzielił pan Burmistrz panu Prezesowi, tak jak powiedziałam o tym, że jest poddzierżawa dowiedzieliśmy się po prostu przypadkowo”. Ta umowa na tą poddzierżawę jest na „magazynowanie”, bo co innego jest magazynowanie od wyładowania, a co innego jest „składowanie”. Tutaj miało być
magazynowanie, więc ma taką nadzieję, że jeżeli rzeczywiście by do tego doszło, że to byłoby tylko przez pewien czas i potem te odpady byłyby gdzieś dalej wywożone.  To są nowe informacje i zlecono Mecenasowi z Przedsiębiorstwa Komunalnego, aby tą sprawę się zajął dogłębnie. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że wcześniej radnym tłumaczono różnice między „zaległością” a „zobowiązaniem”, że to jest co innego, a „po prostu się ZUS-u nie płaciło”.  Są takie przypadki, „że śmieci czasami zostają, mimo, że są składowane i potem nie wiadomo co z nimi zrobić, a my byśmy z nimi zostali i nikt by od nas ich nie wziął- tak możemy domniemywać, że takie zagrożenie by istniało”.  Przychylił się do zdania radnego Gremplewskiego, że radni i mieszkańcy winni być o tym informowani.

 A propos magazynowania tych odpadów- radny Gremplewski zapytał, czy w tej umowie zauważono jakieś zapisy na jaki okres czasu miał być te materiały magazynowane. Pani Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz odpowiedziała, iż nie widzi takiego zapisu, jest tylko zapis o wypowiedzeniu pięcioletnim. Są również określone ilości w sensie magazynowania- dla Gminy- 5 tysięcy megagram, natomiast firma, która miała poddzierżawiać te 2000 m2- miała możliwość tutaj zagwarantowaną do 100 tysięcy ton. Przewodniczący Rady zauważył, że martwiono się występowaniem szczurów na wysypisku, ale taka ilość tych odpadów ten problem by rozwiązała. Pani Burmistrz zaznaczyła, że być może ta ilość odpadów przewidywana była w pewnym okresie czasu. Dodała, że mogłoby się okazać również po pewnym czasie, że ta firma, która składowała odpady już by nie istniała, ale w tej chwili pan Prezes będzie starał się rozwiązać tą umowę. Niemniej jednak, Gmina mogła rzeczywiście w perspektywie zostać z jakąś ilością odpadów niebezpiecznych składowanych na swoim terenie. Prowadzący zapytał, czy nic nie zostało tam przewiezione, na co pani Burmistrz zaprzeczyła i dodała, że złożono wniosek i to spowodowało, że się przypadkowo dowiedziano, że istnieje w ogóle taka umowa poddzierżawy. Gdyby Urząd nie był zobowiązany do prowadzenia postępowania administracyjnego w kwestii wydania decyzji uwarunkowań środowiskowych- to by się o tym nie dowiedziano.

Radny Gremplewski stwierdził, że „to oburzające fakty powiem szczerze i w świetle wydarzeń różnych w kraju, które obserwujemy, czyli kłopotów samorządów z pozbywaniem się takich wysypisk, czy też w cudzysłowie samozapłonami takich miejsc, no to jest naprawdę bardzo niebezpieczne zjawisko i mam nadzieję, że rzeczywiście od tej umowy uda się nam odstąpić” Radny Krzysztofiak nawiązał do tematu wysypiska i zapytał, o ile to nie jest ewentualnie jakaś tajemnica- jaka to jest firma. Pani Burmistrz zwróciła się do Mecenasa z zapytaniem o możliwość udzielenia takiej informacji, na co pan Majerski zalecił ostrożność, a Przewodniczący zaznaczył, że radni otrzymają tą umowę i jeżeli będą tam zapisy, których nie można ujawniać, to będzie to zanonimizowana umowa, a jeśli nie- to radny będzie miał nazwę firmy. Pan Krzysztofiak zapytał, czy dobrze zrozumiał, że umowa została podpisana w 2023 w lipcu i generalnie potrzebne było teraz postępowanie (decyzja środowiskowa) i byłyby konsultacje społeczne jeszcze jakieś. Pani Kierownik Kłosowska wyjaśniła, że wpłynął do Urzędu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z firmy na teren, który znajduje się w miejscowości Kaczkowo i w tym momencie zaczęto się tym interesować. Wniosek ten został razem z kartą informacyjną przekazany do instytucji uzgadniających zgodnie z ustawą i został nałożony obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko i na tą chwilę postępowanie jest zawieszone do czasu przedłożenia przez inwestora raportu oddziaływania na środowisko. Kiedy będzie raport, to wtedy wchodzą w grę ewentualne konsultacje zgodnie z przepisami ustawy. Na tą chwilę jest zawieszone postępowanie i nic nie jest składowane. Pan Krzysztofiak zapytał też o skład nowej Rady Nadzorczej PK. Pani Burmistrz podała, że jej Przewodniczącym jest pan Adam Roszak, a członkowie to pani Anna Kupczak oraz pan Jarosław Bierski. Pan Krzysztofiak nawiązał też do informacji o analizowaniu kwestii członkostwa naszego samorządu w stowarzyszeniach i zapytał, z których ewentualnie Gmina występuje, i czy nie jest do tego potrzebna uchwała Rady. Pani Burmistrz przyznała, że być może lakonicznie udzieliła tych informacji, „że występujemy- po prostu podjęliśmy taką decyzję, że będziemy wnioskować do państwa radnych o wystąpienie z tych stowarzyszeń”. Na dzień dzisiejszy, po rozmowach i po konsultacjach, że Gmina zostanie w Lokalnej Grupie Działania, bo tutaj są różnego rodzaju dotacje, Gmina bierze udział w różnych programach, grantach oraz w stowarzyszeniu Solutaris, z którym już miała bardzo dobre pozytywne doświadczenia (to stowarzyszenie pomogło w remoncie dwóch mieszkań komunalnych). Teraz również zgłoszono się z wnioskiem o to, żeby ewentualnie to
stowarzyszenie partycypowało w kosztach remontu mieszkania, które uległo pożarowi na ulicy Paderewskiego. Planuje się natomiast wycofanie z Związku Gmin Wiejskich, szlaku Cystersów i Szlaku Piastowskiego. Pani Burmistrz dodała, że być może w przyszłym roku będzie wnioskować o przyjęcie w poczet tych stowarzyszeń kolejny raz.

Radny Bożko nawiązał natomiast do tego, co pani Burmistrz mówiła o zalegającym sprzęcie, a wie, że są takie fundacje, które byłyby zainteresowane takim sprzętem. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz uznała, że chyba się nie zrozumieli z radnym, bo mówiła o tym, że bezzasadnym było w tym programie rzeczywiście kupowanie nowego sprzętu, który jest na wyposażeniu stanowisk np. myszki, klawiatury, bo to było niedawno wymienione.  Mówiła o braku woli, decydowania i możliwości zmiany elementów składowych programu, jeśli chodzi o ilość i nie było możliwości decydowania, jeśli chodzi o cenę, ponieważ cały projekt pisała osoba z zewnętrz. W tej kwocie były wzięte pod uwagę różne rzeczy m.in. również konsultacje psychologiczne, kwestie dbałości o stan fizyczny, umysłowy pracowników w związku z podejmowaniem trudnych decyzji. Gdyby Gmina była w bardziej komfortowej sytuacji finansowej, to może byłoby to zasadne mimo, że wkład własny wydaje się nikły, bo to tylko 28 tys. zł, żeby zostało to w naszym budżecie.

Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że to co dzisiaj usłyszeliśmy jest na tyle szokujące, że ma takie dwie refleksje: po pierwsze na jednej z sesji pytał pana Prezesa, czy ma wszystkie ZUS-y opłacone i otrzymał odpowiedź, że tak, że nie zalega, po czym się okazuje, że pracownicy nie mają ZUS-ów płaconych od listopada. Teraz okazuje się, że mimo zapewnień, że żadne wysypisko nie zostanie otwarte, nic nie będzie się działo w tej materii- „działo się i to dużo”.  Skoro jest nowy Prezesa zakładu komunalnego- to zdaniem radnego warto byłoby się przyjrzeć, czy nie czeka nas jakaś kolejna umowa, o której nie wiemy. Poprosił o przygotowanie przez Prezesa informacji, z jakimi umowami przyjdzie mu się zmierzyć. Zapytał też, czy rzeczywiście uda się skutecznie odstąpić od tej umowy, czy jakie są szanse, że nie będziemy musieli płacić żadnych kar z tego tytułu. Pani Burmistrz zapewniła, że oczywiście pan Prezes będzie obecny na następnej sesji. Swoje stanowisko objął w poniedziałek i pani Burmistrz rozmawiała już z nim, aby przygotował taki bilans otwarcia i wie, że pan Prezes również się zastanawia nad przejrzeniem sytuacji finansowej przez biegłego rewidenta, aby zyskać  przejrzystą sytuację finansową Przedsiębiorstwa. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz przyznała, że rzeczywiście racją jest to, co mówił pan Krzysztofiak na ostatniej sesji, że rzeczywiście taki bilans finansowy, który był przedstawiony przez poprzedniego Prezesa na koniec pierwszego kwartału, czyli minus 632 tys. zł z pewnością wynika w dużej mierze rzeczywiście z nieustalonych do tamtej pory taryf przez Wody Polskie.  Nie należy jednak zapominać, że Gmina umorzyła Spółce dosyć bardzo wysoką kwotę podatku od nieruchomości. Ponadto, jak się dziś okazuje nie windykowano zaległości, jeśli chodzi o czynsze komunalne,
ani opłat za wodę. W tej chwili rozpoczęto procedury windykacyjne, żeby wysyłać wezwania. Jeśli chodzi o odpady komunalne- tu również są dosyć duże zaległości i zdaniem pani Burmistrz- „te kwestie były do tej pory zaniedbane, że trzeba będzie rzeczywiście się pochylić nad pozyskaniem tych opłat, chociażby w części”.
Przewodniczący Rady przypomniał, że na jego wniosek w poprzedniej kadencji w planie pracy Rady został wprowadzony punkt w lutym, zgodnie z którym pan Prezes przedstawił sytuację w Przedsiębiorstwie. Podobny punkt ponownie proponuje radnym na wrzesień, bo pan Prezes musi analizę zrobić, jak sytuacja rzeczywiście wygląda.  Dlatego w tym roku dwa razy Rada będzie wysłuchiwała informacji na ten temat. Przypomniał, że jeśli chodzi o czynsze to kiedyś Prezes Mikołaj Bogdanowicz miał dużą ściągalność, co oznacza, że to kiedyś robiono.

Radny Orent zgłosił prośbę do pani Burmistrz, aby tą umowę wszystkim radnym przesłać na maila i  kody tych odpadów.

Radny Krzysztofiak w nawiązaniu do wypowiedzi pani Burmistrz dotyczącej windykacji zwrócił uwagę, że w przypadku śmieci, generalnie płaci się na konto Urzędu, więc tu za windykację odpowiada Urząd. Natomiast czynsze i woda- to jest jakby kwestia Przedsiębiorstwa Komunalnego i tu obowiązuje procedura Urzędu Skarbowego, kwestie firm zewnętrznych windykacyjnych nie wchodzą w grę. Pan Majerski wyjaśnił, że jeżeli chodzi o należności cywilnoprawne z tytułu czynszu- to są one są dochodzone na drodze sądowej, w ramach postępowań sądowych, czyli wzywa się do zapłaty i jeżeli dłużnik nie płaci należności, wtedy należy wytoczyć powództwo o zapłatę.
Nie było więcej pytań i na tym dyskusja została zamknięta i Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pani Burmistrz z pracy za okres międzysesyjny. Podsumował, że udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało „za” i tym samym informacja została przyjęta.

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

 

Ad 4.  Sprawozdanie z realizacji budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo- edycja VIII.

                                               Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie przygotowane zostało przez Referat Finansów oraz Referat Inwestycji Budownictwa i Zamówień Publicznych, a na wspólnym posiedzeniu Komisji podjęła się jego przedstawienia pani Kierownik Anna Nawrocka. Zapytał następnie, czy jest potrzeba, aby jeszcze raz sprawozdanie przedstawić, ale nikt nie zgłosił takiej potrzeby.  Prowadzący zapowiedział głosowanie w sprawie jego przyjęcia, ale po sprostowaniu- otworzył dyskusję, ale nie było osób chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta, po czym przeprowadzono głosowanie. Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie- 14 radnych głosowało za jego przyjęciem.

Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 7.

 

Ad 5. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie za 2023 rok.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie zostało przygotowane przez Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie i panią Katarzynę Muzykę. Odstąpiono od ponownego przedstawiania sprawozdania i od razu otworzona została dyskusja. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.  Prowadzący podsumował, że 14 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania i zostało tym samym przyjęte jednogłośnie. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 9.

 

Ad 6. Ocena Zasobów Pomocy Społecznej za 2023 rok.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że ocena ta została omówiona na posiedzeniu Komisji i z uwagi na obszerność- materiał ten dostępny jest w Biuletynie Informacji Publicznej. Odstąpiono od ponownego przedstawiania oceny i od razu otworzona została dyskusja. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.  Prowadzący podsumował, że 14 radnych głosowało za przyjęciem tego materiału i ocena została tym samym przyjęta jednogłośnie. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu, a przyjęta ocena- załącznik nr 11.

 

Ad 7. Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2023.

 

Przewodniczący Rady przekazał, że sprawozdanie z realizacji Programu było przedstawione na wspólnym posiedzeniu Komisji i z tego co pamięta, była prośba do radnych, aby zadawali pytania na posiedzeniu, ponieważ na sesji nie będzie osób, które mogłyby udzielać wyjaśnień.  W związku z tym rozumie, że nie ma potrzeby przedstawienia materiału i od razu otworzył dyskusję. Z uwagi na brak chętnych do zabrania głosu- dyskusja została zamknięta i przeprowadzono głosowanie za przyjęciem sprawozdania. Prowadzący obrady podsumował i podał, że za jego przyjęciem głosowało 14 radnych i tym samym zostało ono przyjęte. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 12 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie- załącznik nr 13.

 

Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2024.

           Przewodniczący Rady oświadczył, że pani Skarbnik przedstawiała radnym zmiany i zapytał, czy jest potrzeba przedstawiać je ponownie zaznaczając, że od czasu tego posiedzenia nic się nie zmieniło.  Nie było chętnych do zabrania głosu w otworzonej dyskusji i została ona zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie zmian do budżetu na rok 2024. Podsumowując głosowanie prowadzący podał, że uchwała Nr III/15/2024 zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2024 rok została podjęta jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 14 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 15.

 

Ad 9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034.

Przewodniczący Rady zapytał, czy jest potrzeba, aby przedstawić ponownie projekt uchwały, ale odstąpiono od tego i otworzono dyskusję.  Nie było chętnych do zabrania głosu w otworzonej dyskusji i została ona zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Podsumowując głosowanie prowadzący podał, że uchwała Nr III/16/2024 w sprawie w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034 została podjęta jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 17.

Ad 10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych.

Prowadzący obrady oznajmił, że radni otrzymali obszerną informację na temat celowości wprowadzenia tej uchwały i zapytał, czy jest potrzeba przedstawiania jej jeszcze raz. Nikt takiej potrzeby nie zgłosił i otworzona została dyskusja, którą z braku chętnych do zabrania głosu- zamknięto. Następnie projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za przyjęciem uchwały Nr III/17/2024 w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych głosowało 14 radnych. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 19.

Ad 11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wskazania wstępnych miejsc lokalizacji przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych przy drogach w miejscowości Szadłowice, Lipie oraz Kijewo.

Przewodniczący Rady zapytał, czy jest potrzeba, aby przedstawić ponownie projekt uchwały, ale odstąpiono od tego i otworzono dyskusję.  Nie było chętnych do zabrania głosu w otworzonej dyskusji i została ona zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Podsumowując głosowanie prowadzący podał, że uchwała Nr III/18/2024 w sprawie wskazania wstępnych miejsc lokalizacji przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych przy drogach w miejscowości Szadłowice, Lipie oraz Kijewo została podjęta jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 21.

Ad 12. Zmiana planu pracy Rady Miejskiej na rok 2024.

                                               Przewodniczący Rady oświadczył, że radni otrzymali jego propozycję zmiany planu pracy Rady Miejskiej na rok 2024 i zapytał, czy są jakieś wnioski, aby coś wprowadzić, lub coś zmienić i ustalił, że nie ma potrzeby przedstawiania planu. Nie było uwag, ani wniosków i Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia zmiany planu pracy Rady.  Zmiana ta podjęta została jednogłośnie. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a zmieniony plan pracy Rady- załącznik nr 23.

Ad 13. Zmiana planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2024.

                                               Nie było również uwag do przedstawionej propozycji zmiany planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2024 rok.  Propozycja poddana została pod głosowanie i 14 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a zmieniony plan pracy Komisji Rewizyjnej- załącznik nr 25.

Ad 14. Zmiana planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska na rok 2024.

                                               W tym punkcie prowadzący zapytał także o uwagi do zmian planu pracy Komisji, ale nikt takich uwag nie zgłosił.  Propozycja zmiany planu pracy poddana została pod głosowanie i 14 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a zmieniony plan pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska - załącznik nr 27.

Ad 15. Zmiana planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na rok 2024.

Prowadzący przypomniał, że to jest ten punkt, który zgłosił wnioskiem formalnym i radnym zostało to przedstawione na wspólnym posiedzeniu Komisji. Następnie poprosił panią Przewodniczącą o odczytanie propozycji zmiany planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na rok 2024. Po wystąpieniu pani Sobczak Przewodniczący otworzył dyskusję, ale nie było osób chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Następnie projekt zmian planu pracy poddany został pod głosowanie. Podsumowując podał, że zmiana została podjęta jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 28 do protokołu, a zmieniony plan pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji- załącznik nr 29.

Ad 16. Interpelacje i zapytania radnych.

                                     Przewodniczący Rady poinformował, że interpelacje
powinny wpłynąć w formie pisemnej i taką interpelację złożył radny Marcel Paradowski. Zwracając się do radnego zapytał, czy radny życzy sobie, aby ją przedstawić, ale radny zaprzeczył.  

Złożona interpelacja radnego Marcela Paradowskiego stanowi załącznik nr 30 do protokołu.

 

Ad 17. Wolne głosy i wnioski.

Pani Burmistrz nawiązała do pytania radnego  Orenta, czy do  wspomnianego aktu notarialnego było stanowisko pana Burmistrza i przekazała, że było pismo pana Burmistrza z dnia  9 stycznia 2023 r. określające wcześniej teren tego składowania i magazynowania odpadów niebezpiecznych o powierzchni 5000 m2. Następnie kolejnym pismem Burmistrza z dnia 31 lipca 2023 r. zmieniono tą powierzchnię na 2000 m2. Natomiast co do przedstawienia radnym zapisów tej umowy notarialnej- to skonsultuje to z panem Mecenasem, ponieważ w § 13 tej umowy jest zapis, że strony są zobowiązane do zachowania poufności, co do warunków umowy i nie ujawniania ich bez uprzedniej zgody drugiej strony. Dlatego też nie wymieniła nazwy firmy, z którą jest podpisany ten akt notarialny.

Radny Orent przypomniał, że ostatnio wspomniał o terenie zalewowym, bo ma pewien pomysł, ale chciałby się spotkać z panem Podkowińskim na miejscu, chyba że pani Burmistrz będzie chciała też przyjechać. Pani Burmistrz zapewniła, że takie spotkanie z panem Podkowińskim zostanie zorganizowane.  Dodała, że z uwagi na nawalne deszcze zgłoszona została do Wojewody Komisja, która będzie zajmowała się szacowaniem strat jeśli chodzi o pola uprawne w związku z gradobiciem i ulewnymi deszczami. Jeśli natomiast chodzi o problemy Gminy, to tak, jak pan Orent wspomniał, „jesteśmy po rozmowach też z mieszkańcami, których najbardziej to dotknęło, mam na myśli tutaj mieszkańców ulicy Kątnej- jesteśmy po spotkaniu z panem Marcinem, który się zajmuje sprawami inwestycji drogowych u nas i mamy pewien pomysł, jak to trochę też doraźnie, że tak powiem zorganizować i ulżyć w tym, tej sytuacji naszym mieszkańcom”. Będą też rozmowy na temat pogłębienia jednego z rowów, który jest za posesjami na ulicy Kątnej, żeby tam spróbować odprowadzić ten nadmiar wody, też z Prezesem Przedsiębiorstwa Komunalnego.

Wiceprzewodniczący Rady przypomniał, że mówił na Komisji o kwestiach związanych z ruchem w czasie takiej sytuacji kryzysowych. Poprosił, żeby skonsultować z Policją, ze strażą, aby nie dochodziło jednak do takich sytuacji, gdzie kierowcy ciężarówek po prostu są zdezorientowani i kilku z nich przejechało właściwie przez miasto na zakazie, nawet pod prąd ulicą Dworcową. Zaznaczył, że to pewnie nie do końca ich wina, bo być może zostali źle poinformowani. W związku z tym, warto byłoby takie procedury po prostu przygotować, bo pogoda jest gwałtowna i nigdy nie wiadomo, kiedy to ponownie nastąpi. Pani Burmistrz obiecała, że będzie na ten temat rozmawiała z Policją gniewkowską.

Radny Krzysztofiak nawiązał do ostatniego, wspólnego posiedzenia Komisji w poniedziałek, kiedy rozmawiano na temat remontu, wymiany drzwi w Szkole Podstawowej Nr 1. Stwierdził, iż tam zabrakło mu tylko takiej jednej informacji, jakie ewentualnie teraz zostaną podjęte działania i w jakim czasie zostanie podjęta próba aktualizacji tego wniosku w BGK-u. Radny zapytał też o facjatki, czy będą robione.  O odpowiedź poproszona została pani Nawrocka, która powiedziała, że jak już mówiła- „czekaliśmy jeszcze, na Komisjach był ten moment, że czekaliśmy jeszcze za pisemną opinią Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na temat wymiany drzwi. Tą opinię dostałam dzisiaj po godzinie 13 na swoje stanowisko pracy. Jest opinia pozytywna- Konserwator Zabytków pozytywnie tutaj opiniuje wymianę drzwi na nowe, natomiast wymaga od nas żebyśmy, no tak, jak mówiłam- jeżeli wejdziemy w ten tryb wymiany drzwi, wchodzimy w tryb przeprowadzenia robót budowlanych, co wiąże się z opracowaniem dokumentacji projektowej i tak też tutaj w swojej opinii Konserwator Zabytków wskazuje, że prosi o przed przystąpieniem do prac prosi o przedstawienie tego, tej dokumentacji projektowej”. Kolejnym krokiem będą działania, żeby taką dokumentację opracować i ta dokumentacja będzie obejmowała nie tylko wymianę tych drzwi, ale też prace dotyczące tych facjat dachowych. Radny Krzysztofiak zapytał, czy do następnej sesji, czyli pod koniec czerwca jest szansa na to, że dokumentacja zostanie wykonana i przedstawiona do Konserwatora. Pani Nawrocka oświadczyła, że jej zdaniem termin miesiąca jest realnym terminem.

Radny Gołaś wskazał, że jest umowa między Gminą Gniewkowo a PK na utrzymywanie czystości na terenie Gminy i jeden z punktów mówi o opróżnianiu koszy i sprzątaniu terenu przy przystankach. To jest w gestii PK – sprzątanie co 2 tygodnie i z jego wiedzy i obserwacji wynika, że ta umowa w tym punkcie nie jest realizowana. Radny poprosił panią Burmistrz o interwencję, na co pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapewniła, że się tym zajmie.  

Radny Gremplewski oświadczył, że co prawda pytał o to na wspólnym posiedzeniu Komisji, ale raczej do tej pory nie zostało to wykonane, a chodzi mu o zasypanie tych ubytków przy Klubie Senior Plus. Zapytał, czy nie przerasta to Gminy, jeżeli chodzi o inwestycje oraz czy jest jakaś perspektywa czasowa ewentualnie. Pani Burmistrz podała, iż jeżeli chodzi o wykonanie, to najprawdopodobniej po długim weekendzie podjęta zostanie próba, żeby załatać tą dziurę, która jest przy ścianie budynku, na co pani Justyna Marek zareagowała sugerując, że nie o to chodzi. Pani Kierownik wyjaśniła, że chodzi o spore ubytki w asfalcie na drodze do Klubu i jest to niebezpieczne dla uczestników, którym przydarzyły się już 2 małe wypadki. Wspomniana natomiast dziura- to prawdopodobnie zapadnięcie się gruntu i trzeba jeszcze trochę poczekać, aby to osiadło. Na pytanie Przewodniczącego, czy radnemu chodziło o tą dziurę- pan Gremplewski zaznaczył, że mówił o tej w asfalcie i liczy, że rzeczywiście po weekendzie będzie usunięta.

Kolejno, Przewodniczący oddał głos radnemu Bożko dziękując, „że tak długo z nami wytrzymał”, bo chciał się o godz. 1700 zwolnić. Radny zaznaczył, że uporem maniaka występuje w sprawie zorganizowania tego przystanku dla postoju taksówek. Skoro nie można tego zlokalizować na Rynku to by prosił, żeby „no coś tam wymyślić i usytuować gdzieś”. Na pytanie prowadzącego, czy ma jakiś pomysł na to- radny przyznał, iż myślał intensywnie, ale jakoś nic nie przyszło mu do głowy, więc zasugerował, aby może wspólnymi siłami to wymyśleć.  

Radny Orent zaproponował, aby kawałek ul. Dworcowej przeznaczyć na ten cel, wyznaczyć miejsca na te 2 samochody przed apteką na przykład, gdzie też parkują samochody. Pani Burmistrz przekazała, że pani Skarbnik sugeruje ulicę radnego Bożko, w zatoczce. Żartobliwie, Przewodniczący Rady przekazał, że Wiceprzewodniczący jest zainteresowany wydzierżawieniem ogrodu i tu rozwiązania nasuwają się same.

 Następnie radny Stefański zapytał o to, jak wygląda sprawa nawodnienia boiska UNII- „to była taka słynna inwestycja nawet z zamówieniem perlistości wody”. Zapytał, czy to działa, bo nie działało. Pani Burmistrz odpowiedziała, że ma wiedzę, iż ten system nawadniający jest niesprawny i starano się pozyskać dokumentację tego systemu oraz zlecona została wycenę naprawy, ponieważ jest to już inwestycja po gwarancji.  W tej chwili oczekuje się na oferty. Przewodniczący Rady stwierdził, że pani Burmistrz użyła „enigmatycznego stwierdzenia, że szukamy dokumentacji” i zapytał, czy to oznacza, że jej nie ma. Pani Kierownik Nawrocka przekazała, że Urząd posiada część tej dokumentacji to, co przekazał pan Dyrektor Mikuszewski pani Justynie Mickiewicz-Paradowskiej. W tym czasie obrady opuścił radny Bożko.  Pan Stefański zapytał, czy ta dokumentacja objęta jest jakąś tajemnicą, że posiadamy tylko część, bo przecież zapłacono za to. Pani Burmistrz zaprzeczyła i zaznaczyła, że jest tylko część przekazana przez pana Dyrektora, na co prowadzący zaproponował, „aby zdobyć całą”.

Pan Z.T. oświadczył, że ma 3 tematy i jeden związany jest z tą ulewą, która była. Powiedział, że kierowcy, którzy przyjeżdżają ulicą Powstańców na wysokości skrętu w ulicę Rzemieślniczą wiedzą, że tam jest potężna kałuża. Dodał, iż pamięta, że jakieś 15-20 lat temu robiono tam nawet przepust, żeby do rowu było odprowadzanie, ale najwidoczniej to jest niewydajne i teraz może tam dojść do wypadku. Zwracając się do Wiceprzewodniczącego uznał, że zapewne pamięta, że był tam wypadek, kiedy wieczorem człowiek jadący dość szybko samochodem wpadł w poślizg, uderzył w drzewo i zginął. Mieszkaniec poprosił, żeby ten przepust zakład komunalny sprawdził i udrożnił. Panią Burmistrz poprosił, żeby usunąć jedną topolę, bo wyjeżdżając od ulicy Rzemieślniczej jest absolutnie ograniczona widoczność, jeżeli ktoś chce skręcić w kierunku na Rojewo. Ta widoczność jest bardzo ograniczona i nic nie widać, a przecież tam rośnie szereg topól, a chodzi tylko o 1 na narożniku. Drugi temat dotyczący ulicy Parkowej- to zalewanie i „cofka” z uwagi na brak kanalizacji, a mieszkańcy mieli mieć biologiczne oczyszczalnie ścieków, dlatego zgodzili się odstąpić od tej kanalizacji bo była za droga. Poprzedni Burmistrz na jego pytanie powiedział, że on żadnych obietnic nie składał, a przecież jest kontynuacja władzy. Dzisiaj nie ma na tej ulicy kanalizacji, a 5 razy była w budżecie i zawsze spadała, bo były inne, pilniejsze rzeczy. Dzisiaj ulica jest ładna i są na niej szaleńcy, którzy gonią motorami, samochodami. Dlatego w imieniu mieszkańców prosi panią Burmistrz o wyznaczenie „strefy zamieszkania”, bo niektórzy się do niego o to zwrócili. Mieszkaniec wyjaśnił jeszcze, co taka strefa oznacza i jak należałoby usytuować znaki. Wskazał przy tym jeszcze na obszar z drogą polną prowadzącą do ulicy Cmentarnej, gdzie mieszkańcy często jeżdżą rowerami i to z małymi dziećmi i gdzie pojawia się nowa zabudowa. Wprowadzenie tego znaku będzie skutkowało tym, że pierwszeństwo na tej drodze będą mieli piesi i ograniczenie jest prędkości do 20 km na godzinę.

Radny Gremplewski powiedział, że pan Z.T. przypomniał mu jedną sytuację, z którą mieszkaniec zwrócił się też do niego, choć to akurat okręg radnego Bożko. Na ulicy Kwiatowej jest ta sama sytuacja i jeden z mieszkańców zwrócił się do niego o interwencję, czy ewentualnie można tam wydzielić taką samą strefę ruchu, albo właśnie zamontować te progi zwalniające.

 Wiceprzewodniczący Rady zgłosił, że takich miejsc w mieście jest coraz więcej, gdzie niestety ludzie zmotoryzowani nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego np. ulica Dworcowa. Już w poprzedniej kadencji zwracał na to uwagę, również na potrzeby właśnie progów zwalniających na tych ulicach, zwłaszcza na łuku przy ulicy Pająkowskiego oraz na ulicy Dworcowej, bo to jest jedna z najdłuższych prostych ulic i tam rzeczywiście wieczorami odbywają się istne wyścigi.
Był też świadkiem wyścigu na ulicy Sobieskiego, która jest relatywnie krótka, ale wystarczyła na to, żeby się panowie wyprzedzili przynajmniej dwa razy, więc jest to dość niebezpieczne dla wielu mieszkańców. Niestety często też jest tak, że te wyścigi odbywają się w porze wieczorowej, kiedy ludzie chcą sobie odpocząć, a za oknami mają warkot silników. Rozmawiał też z policjantami odnośnie „wymiany tych końcówek wydechów, ponieważ one też sprawiają pewien problem bardzo głośno hałasują, wiem skądinąd, że nie wszyscy mają na to dokumentację techniczną, a przepisy tego wymagają, więc być może trzeba będzie podjąć ten temat jakoś kompleksowo”. Kiedy w poprzedniej kadencji to zgłaszał, to ciągle słyszał, że progów zwalniających nie można robić, bo procedury są za długie, bodajże 9 miesięcy. Radny zasugerował, że może warto do tematu wrócić, choć w obecnej sytuacji finansowej nie będzie to na pewno łatwe, ale można rozpocząć najpierw od określenia takich strategicznych miejsc, gdzie te progi by się przydały, a w przyszłym roku zlecić chociażby dokumentację techniczną. Pani Burmistrz przyznała, że to jest rzeczywiście bardzo ważna kwestia, bo coraz więcej jest sygnałów, informacji dobiegających do Urzędu, jak i do pracownika, który zajmuje się drogami- o wyścigach samochodowych, o takich sytuacjach niebezpiecznych dla mieszkańców i przede wszystkim dla
dzieci, które się poruszają na tych drogach hulajnogami, na rowerkach. I mimo, że są pod opieką rodziców, często dochodzi do sytuacji niebezpiecznych. Z wstępnej oceny wynika, że rzeczywiście być może taniej będzie wprowadzić tą „strefę zamieszkania”, o której mówił pan Z.T., niż te progi zwalniające, gdzie procedura jest długa i trzeba też dokumentację projektową przygotować.

Radny Chrzanowski w nawiązaniu do wypowiedzi pana Tomaszewskiego powiedział, że jak dobrze pamięta, to około rok temu, lub dwa składał interpelację właśnie, żeby na ulicy Parkowej zmienić organizację ruchu na „strefę zamieszkania”, bo mieszkańcy ten problem też mu zgłaszali. Przyznał, że jak zostało tu już powiedziane- nie jest to tylko problem na tej ulicy, na inny ulicach też takie problemy występują. Po tym wystąpieniu, Przewodniczący zaznaczył, że radny jest teraz widoczny, bo pani Burmistrz wyszła naprzeciw w jego oczekiwaniom i zwiększyła mu widoczność.

Radny Krzysztofiak nawiązał do tematu progów zwalniających i stwierdził, że nic zdrowego rozsądku nie zastąpi i można robić progi zwalniające i tak są ludzie, którzy na to nie patrzą, ale z tego co pamięta, jeżeli chodzi o ulicę Parkową, to wydaje mu się, że z Urzędu chyba poszedł jakiś wniosek do Starostwa. Zasugerował, że pani Kierownik Nawrocka mogłaby to sprawdzić, bo zapewne jakaś dokumentacja powinien być. To też wiąże się z kosztami, bo trzeba zmienić organizację ruchu i żeby było to jak najtaniej, czy nie można zrobić takiego planu zmian organizacji ruchu za jednym razem dla kilku ulic.  Chodzi o jak najmniejsze obciążenie dla samorządu, a z drugiej strony o poprawę bezpieczeństwa, w założeniu, że Starostwo się oczywiście na to zgodzi. Do tych wcześniej wymienianych ulic, pan Krzysztofiak dodał jeszcze osiedle Toruńskie, gdzie też ten problem jest, chociaż z tego co wie, mają tam być progi zwalniające po zakończeniu inwestycji zamontowane. Zapytał, czy ewentualnie można podjąć takie działania, albo chociaż sprawdzić koszt takiego przedsięwzięcia, żeby mieć świadomość o czym się mówi, bo oczywiście bezpieczeństwo mieszkańców jest bezcenne, ale dobrze byłoby mieć wiedzę na temat poziomu kosztów z tym związanych.
Pani Burmistrz stwierdziła, iż będą robione analizy i być może rzeczywiście z tego co pan radny Krzysztofiak mówi- logicznym może się wydawać, gdyby rzeczywiście w jednym zapytaniu to zrobić i załatwiono by sprawę wielu niebezpiecznych miejsc na terenie miasta. Przewodniczący Rady zapytał, „czy to rzeczywiście, aż 9 miesięcy taki próg powstaje, bo to z dwóch komórek człowiek w tym czasie powstanie?”
Pani Burmistrz odpowiedziała, że pamięta, jak składane były interpelacje jeśli chodzi o progi zwalniające na osiedlu w Chrząstowie, to rzeczywiście bardzo długo to trwało, zanim otrzymano negatywną odpowiedź. A propos bezpieczeństwa- Wiceprzewodniczący zaznaczył, że przy drodze krajowej zwłaszcza- rowy nie są wykoszone i ta trawa jest na tyle wysoka, że praktycznie wyjeżdżając z podległych ulic właściwie nie widzi się samochodów. Poprosił, aby tego przypilnować, by to jak najszybciej zostało zrobione, bo to też jest kwestia bezpieczeństwa.

Radny Żmudziński „tak pół żartem, pół serio- bo jeżeli dziewięć miesięcy dokumentacja powstaje, czy tam cały proces tych progów zwalniających, to wychodzi na to, że dłużej niż powstaje dziura na drodze, nie żebym coś sugerował”.

 Radny Otremba biorąc pod uwagę to, że jest dzisiaj obecny radny powiatowy- ponowił prośbę o montaż lustra na drodze powiatowej w Żyrosławicach. Przypomniał, że poruszył ten temat na sesji parę miesięcy temu i do tej pory nie wie, czy coś się z tym zadziało. Pani Nawrocka odpowiedziała, że niestety nie posiada na chwilę obecną wiedzy aktualnej, więc sprawdzi u pana Podkowińskiego i da znać.  Pan Otremba dodał, że bardzo prosiłby o to, bo tam naprawdę wyjeżdżają dość spore maszyny, a widoczność jest ograniczona. Szczególnie chodzi o odcinek na wysokości przystanku, na połączeniu się drogi gminnej z powiatową.

Nawiązując do „nowatorskiego rozwiązania” radnego Żmudzińskiego odnośnie dziur na drogach, jako elementu spowalniającego ruch- Przewodniczący Rady wskazał, że dużo w tej kwestii mieliby do powiedzenia mieszkańcy Więcławic oraz osoby poruszające się drogą z Kawęczyna do Żyrosławic.

 Radny powiatowy- pan Adam Banaszak przyznał, że oczywiście temat jest dla niego nowy i na sesji Powiatu postara się zorientować na jakim etapie jest ta sprawa. Pan Otremba podziękował i zaznaczył, że „trzyma za
słowo”.

Radny Marcel Paradowski przekazał, że swoją wypowiedzią radny Otremba przypomniał mu, że ważnym miejscem, w którym lustro drogowe powinno się pojawić jest jeszcze w Gniewkowie skrzyżowanie ulic: Kościelnej i Toruńskiej. Wszyscy kierowcy, którzy z ulicy Kościelnej chcą skręcić w ulicę Toruńską, niezależnie od tego, czy będą jechali w prawo, czy w lewo muszą naprawdę dość mocno wystawić przód samochodu na ulicę Toruńską, żeby spojrzeć, czy w prawo, czy to w lewo, aby móc wyjechać. Często wiąże się to z dość niebezpiecznymi sytuacjami. Bardzo blisko tego skrzyżowania jest też przejście dla pieszych, którym dzieci podążają do szkoły, także myśli, że tam to lustro byłoby naprawdę wskazane, żeby je zamontować.

Radny Gremplewski poprosił, aby pani Burmistrz odnotowała tylko milczenie, że znacząco milczy wraz z radnym Chrzanowskim też w sprawie lustra, bo zapewne wie, o co mu chodzi.

Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja będzie pod koniec czerwca i wstępnie planuje się ją na dzień 26 czerwca 2024 r. Zgodnie z przyjętą dziś zmianą planu pracy Rady Miejskiej- jej tematem będzie:

1.Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci i młodzieży oraz seniorów z
terenu Gminy Gniewkowo.

2.Raport o stanie Gminy za rok 2023 oraz głosowanie nad udzieleniem Burmistrzowi wotum zaufania.

3.Sprawozdanie z wykonania budżetu w roku 2023 oraz rozpatrzenie kwestii związanych z absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa.

To oznacza, że będzie to sesja absolutoryjna- pierwsza IX kadencji.

 

Ad 18. Zakończenie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1730 Przewodniczący zamknął III sesję IX kadencji Rady Miejskiej w Gniewkowie życząc zebranym miłego popołudnia.

 

 

                                                                                 

 

Protokołowała: J.Stefańska

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 czerwca 2024 16:40
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 143
03 lipca 2024 09:41 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
25 czerwca 2024 16:57 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [scan_jstefanska_20240625164942.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
25 czerwca 2024 16:56 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [scan_jstefanska_20240625164510.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)