Protokół został przyjęty przez RM podczas VI sesji w dniu 28 sierpnia 2024 r.
Protokół Nr IV/2024
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 26 czerwca 2024 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz.609 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1600 dokonał otwarcia IV sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 14 radnych i w obradach udział bierze 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie prowadzący powitał radnych, zaproszonych gości, panią Burmistrz wraz z
Zastępcą, panią Skarbnik, szefów gminnych jednostek organizacyjnych (MGBP, MGOKSiR i SP im. Ignacego Posadzego w Szadłowicach, PK „Gniewkowo”), Przewodniczącego Rady Nadzorczej Przedsiębiorstwa Komunalnego pana Adama Roszaka, radnego powiatowego- pana Adama Banaszaka, mieszkańców i szefów gminnych jednostek organizacyjnych. Witając sołtysów Przewodniczący nadmienił, że pani Sołtys Witkowska jeszcze czeka na wybory, natomiast panie: Kosmecka i Cegielska już są wybrane odpowiednio w Sołectwie Wielowieś i Wierzchosławice, czego im pogratulował, a zwracając się do pana Brejskiego dodał, że po raz pierwszy wita go nie jako mieszkańca, ale jako Sołtysa Sołectwa Suchatówka. Na koniec powitał przedstawiciela mediów (lista zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.
Ad 2. Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady zaproponował tradycyjnie odstąpić od odczytania zaproponowanego porządku obrad i zapytał, czy ktoś z radnych wnosi do niego jakieś uwagi. Nie było uwag i stwierdził tym samym, że porządek został przyjęty.
Przyjęty porządek obrad:
8. Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2023:
-przedstawienie sprawozdania;
-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu w roku 2023;
-przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za rok 2023,
-przedstawienie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2023;
-dyskusja;
-przyjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie kwestii związanych z absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa za 2023 rok:
- przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gniewkowa za 2023 rok;
-przedstawienie projektu uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa za 2023 rok;
-dyskusja;
-przyjęcie uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2024:
- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych w na terenie Gminy Gniewkowo:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
13. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Gmin Cysterskich:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
14. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia „Europa Kujaw i Pomorza”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
15. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo ze Stowarzyszenia Związku Miast Polskich:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
16. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Organizacji Turystycznej „Szlak Piastowski” z siedzibą w Gnieźnie:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
17. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 usg).
18. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
19. Zamknięcie obrad sesji.
Ad 3. Przyjęcie protokołu z II sesji,
Przewodniczący nadmienił, że protokół II sesji został wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie i zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do tego protokołu. Nie było uwag i prowadzący poddał pod głosowanie jego przyjęcie. Podsumowując podał, że 14 radnych głosowało za przyjęciem protokołu II sesji w dniu 17 maja 2024 r.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad 4. Przyjęcie protokołu z III sesji,
Przewodniczący nadmienił, że protokół III sesji został wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie i zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do tego protokołu. Nie było uwag i prowadzący poddał pod głosowanie jego przyjęcie. Podsumowując podał, że 14 radnych głosowało za przyjęciem protokołu III sesji w dniu 29 maja 2024 r.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Ad 5. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
Przewodniczący Rady poprosił panią Burmistrz o zabranie głosu. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz na wstępie oświadczyła, że w okresie międzysesyjnym uczestniczyła w wielu spotkaniach, które dotyczyły różnych
okoliczności i uroczystości w szkołach podstawowych na terenie Gminy. Zaczęła od spotkania na Święcie Szkoły w Szkole Podstawowej Nr 1, następnie uczestniczyła w otwarciu konkursu ortograficznego „O złote pióro Burmistrza”. 11 czerwca na sali sesyjnej rozdano nagrody uczniom, którzy otrzymali najlepsze wyniki w tym konkursie ortograficznym. Pani Burmistrz brała również udział w pikniku rodzinnym w Szkole Podstawowej w Murzynnie, w 115-leciu Szkoły Podstawowej w Kijewie, uroczystym zakończeniu roku w Szkole Podstawowej w Wierzchosławicach oraz w 3 urodzinach Klubu Senior Plus. Poinformowała, że miała zaszczyt otwierać konferencję historyczną „Blisko i daleko”, która odbywała się na terenie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie. Brała też udział w Walnym Zgromadzeniu stowarzyszenia LGD, gdzie rekomendacji jako członkowi Zarządu udzieliła Przewodniczącemu Rady i po głosowaniu- spośród rekomendowanych osób pan Przemysław Stefański został Prezesem Zarządu LGD-u. Brała również udział w Zgromadzeniu Walnym OPTT, a jako przewodniczącą komisji egzaminacyjnej uczestniczyła w procedurze awansu zawodowego nauczycieli na stopień nauczyciela mianowanego. Siódemka nauczycieli uzyskała ten stopień awansu zawodowego: 1 nauczyciel ze Szkoły Podstawowej w Kijewie, 3 nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Wierzchosławicach, 1 nauczyciel ze Szkoły Podstawowej w Szadłowicach oraz 2 nauczycieli z Przedszkola Samorządowego Bajkowa Kraina w Gniewkowie. Pani Burmistrz odbyła spotkanie nowym Nadleśniczym- panem Bartkiem Pewniakiem oraz panem Piotrem Burczakiem, które dotyczyło partycypacji w kosztach ewentualnych remontów dróg, jakie są narażone na rozjeżdżanie przez ciężki sprzęt przy wywożeniu drzew wycinanych w lesie. Pani Burmistrz przekazała, że dzisiaj odbyła się ostateczna kontrola zarówno dokumentacyjna, jak i wizja lokalna inwestycji wodno-kanalizacyjnej w Suchatówce. Jest pozytywny protokół z tej kontroli i oczekuje się w tej chwili na na wypłatę środków. Jedyna uwaga, jaka była w tym protokole dotyczyła zamiennego zastosowania materiałów wykończeniowych- zamiast kostki żużlowej został wyłożony dywanik asfaltowy i nie jest to zasadniczo duży błąd, jednakże użyto struktury innej, niż była pierwotnie w projekcie. Przekazała, że uczestniczy obecnie w wyborczych zebraniach wiejskich, podczas których wybierani są sołtysi i rady sołeckie. Do tej pory odbyły się wybory w Sołectwach: Więcławice, gdzie została wybrana pani Małgorzata Zdrojewska na kolejną kadencję, Szadłowice, gdzie pani Joanna Łopacka również jest kolejną kadencję Sołtysem, Wierzchosławice- pani Bogumiła Cegielska, Wierzbiczany- pani Lidia Stochmal, Perkowo, gdzie ponownie został wybrany pan Dariusz Szulczewski, Suchatówka, gdzie wybrany został nowy Sołtys pan Zenon Brejski, Kawęczyn, gdzie ponownie została wybrana pani Anna Stec, Wielowieś- ponownie pani Alina Kosmecka, Klepary- ponownie pani Rejniak. Wczoraj miało miejsce zebranie w Gąskach, ale nie było tam kandydata na stanowisko Sołtysa. Wspólnie z radnym Andrzejem Żmudzińskim ustaliła, że ponowne wybory odbędą się po wyborach uzupełniających, które są zarządzone w okręgu nr 13 dla Sołectwa Kaczkowo, Godzięba oraz Chrząstowo. Zebranie wyborcze w tych sołectwach oraz w Sołectwie Gąski odbyłoby się po ślubowaniu złożonym przez nowego radnego. Pani Burmistrz poinformowała, że wysłano bardzo dużo upomnień, jeśli chodzi o odbiór odpadów komunalnych. Opłaty z tego tytułu to pojedyncze kwoty, które opiewają od 126 zł do około 1700 zł. Oświadczyła, że chciałby też powitać serdecznie pana Arkadiusza Benke, który jest Prezesem Przedsiębiorstwa Komunalnego, a radni nie mieli okazji go poznać. Natomiast na posiedzeniu wspólnym Komisji przedstawiła już swojego Zastępcę- pana Mariusza Wolskiego. Zasugerowała, aby po zakończeniu dyskusji na temat informacji za okres międzysesyjny panowie powiedzieli o sobie kilka słów. Prowadzący obrady nadmienił, że panowie mogą przygotować się do przedstawienia w czasie dyskusji dotyczącej informacji przedstawionej przez panią Burmistrz.
Radny Gremplewski nawiązał do informacji o spotkaniu z panem Nadleśniczym i zapytał, czy jakieś konkretne deklaracje w temacie naprawy tych dróg już padły, i czy ewentualnie w związku z tym, że Lasy Państwowe rozpoczęły prace w tym tzw. „parku leśnym” przy terenie Nadleśnictwa- one będą kontynuowane. Pani Burmistrz odpowiedziała, że z rozmowy z panem Nadleśniczym wynika, że te prace nadal będą kontynuowane. W tym tygodniu oczyszczono miejsce, na którym ma być ten park leśny z gałęzi, krzewów, które były wycięte, żeby uporządkować ten teren.
Ta inwestycja będzie wykonana zgodnie z terminami, które były zamierzone. Dodała, że rozmowa dotyczyła głównie kwestii dróg leśnych, którymi wywożone drewno ze
zrębu leśnego, zwłaszcza drogi od Godzięby do Dęblina. Pan Nadleśniczy prosił, żeby Gmina dokonała takiej wstępnej analizy kosztów naprawy tej drogi, aby czynić ustalenia odnośnie partycypacji w kosztach tej inwestycji. Pani Burmistrz wyraziła nadzieję, że będzie to tak, jak w przypadku ulicy Zielonej- „90% Nadleśnictwo, my 10%, choć nie wiadomo, czy to się uda zrealizować. Rozmowy były dosyć przyjazne, więc ma też nadzieję, że wniosek pana Nadleśniczego spotka się z aprobatą jego przełożonych. Pani Burmistrz prowadziła też rozmowy na temat zjazdu z drogi krajowej w kierunku Torunia, w kierunku przejazdu kolejowego w Suchatówce do posesji numer 69, 72- „tam jest partycypacja w kosztach ewentualnie jeszcze z Kolejami Państwowymi, ale tam również jest odcinek drogi, który jest niszczony przez ciężkie samochody wywożące drewno wycięte w lesie. Radny Gremplewski poprosił o „troszeczkę więcej szczegółów a propos tego spotkania z panią Starostą”. Pani Burmistrz odpowiedziała, że spotkanie dotyczyło projektu Polityki Terytorialnej i miało charakter organizacyjny, ponieważ wybierano na tym Walnym Zgromadzeniu stowarzyszenia jego nowe władze, Prezesa, osoby do Komisji Rewizyjnej. W wyborach tajnych ustalono kto, jaką funkcję będzie pełnił obecnie i przekazano informację, kto z ramienia Urzędu w Gniewkowie będzie się zajmował współpracą w tym zakresie ze Starostwem Powiatowym.
Wiceprzewodniczący Rady zgłosił, że jeszcze jedna droga powinna być w zakresie obowiązków pana Nadleśniczego- droga do Cierpic. Ona nie wymaga wielkich nakładów, ale chociaż napraw ubytków, które są na tej drodze, bo jest to droga dość mocno uczęszczana przez naszych mieszkańców i po ostatnich pracach właśnie z wyrębem rozjeżdżone są też pobocza. Droga ta jest na tyle wąska, że dwa samochody praktycznie nie są w stanie się wyminąć, a pobocza są głęboko rozjechane przez ciężarówki, że kierowcy obawiają się, że uszkodzenia zawieszenia przy manewrach mijania. Pani Burmistrz oświadczyła, że można wziąć ten odcinek drogi pod uwagę w dalszych rozmowach, jednak na razie ma być wyceniony ten jeden odcinek 3,5 km. Dodał, iż ma nadzieję, że będzie można wspólnie tą inwestycję zrealizować, żeby dbać o tę drogę na odcinku, o którym mówiła wcześniej. Będą przekazywane dalsze informacje na temat dróg, które są najczęściej wykorzystywane do wywozu drewna wyciętego w lesie.
Radny Orent nawiązał do tematu wizji lokalnej kanalizacji w Suchatówce i zapytał, czy będzie mógł otrzymać z tego protokół, na co pani Burmistrz zapewniła, że jak najbardziej, a prowadzący obrady ustalił z radnym, że otrzyma to mailowo.
Radny Krzysztofiak poruszył temat procedury windykacyjnej i zapytał, czy wiadomo ile jest tych wezwań i mniej więcej- jaka to jest kwota. Pani Burmistrz wyjaśniła, że na razie wysyłane są upomnienia. O szczegóły poprosiła panią Kierownik Joannę Wiesiołowską, bo dziś rzeczywiście wysyłane były upomnienia o rozpiętości kwot „od 100 paru złotych, do 1500, bo tak, w takich oscyluje to granicach”. Pani Kierownik oświadczyła, że nic więcej raczej nie doda, bo od wczoraj te upomnienia są drukowane i na razie przygotowano połowę, zdążono zrobić dopiero wieś. Przypuszcza, że do końca tygodnia będzie to trwało. Pan Krzysztofiak prosił, aby po zakończeniu tego procesu radni otrzymali informację ile tych upomnień poszło i jaka to jest kwota.
Nie było więcej pytań i na tym dyskusja została zamknięta i Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia informacji pani Burmistrz z pracy za okres międzysesyjny. Podsumował, że udział w głosowaniu wzięło 14 radnych i 14 radnych głosowało „za” i tym samym informacja została przyjęta.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Ad 6. Informacja na temat wakacyjnej oferty dla dzieci, młodzieży oraz seniorów z terenu Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady przekazał, że informacja została przygotowana przez panią Martynę Waloch-Małolepszą i była przedstawiona na wspólnym posiedzeniu Komisji. Część informacji przygotował też Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji, którego poprosił o przedstawienie tej informacji. Pan Mikuszewski oznajmił, że oferta wakacyjna Ośrodka Kultury dla dzieci i młodzieży została skrojona na miarę możliwości zarówno zasobów kadrowych, jak i zasobów logistycznych, czy finansowych. Część rzeczy się już wydarzyła, ponieważ Ośrodek zaczął już od Nocy Świętojańskiej. W sobotę natomiast „Gniewkowianie” występowali w Golubiu-Dobrzyniu. W minioną niedzielę odbył się rajd rowerowy do Torunia. W najbliższym czasie zaplanowany jest piknik rodzinny po raz czwarty organizowany z lodziarnią „Lenka”, na którym Ośrodek zapewnia animacje, nagłośnienie. Podczas wakacji zaplanowano 3 wycieczki: Majaland Kownaty, Energilandia i Julinek Park. W zasadzie zostały pojedyncze wolne miejsca tylko dla dzieci. Zapisy uruchomiono 3 tygodnie temu i zostały tylko pojedyncze wolne miejsca. Na rzecz stowarzyszenia KS „Gniewkowo” organizowany jest obóz dla dzieci i młodzieży i to jest obóz dwudobowy, który trwa 3 dni. Jest to obóz dofinansowany w ramach naboru ofert z „gniewkowskiej alkoholówki”. Oprócz tego Ośrodek został zaproszony przez Klub Unia Gniewkowo do włączenia się organizacyjnie i w zakresie pomocy logistycznej do wydarzenia Klubu- „Mistrzostw świata w podawaniu gry w piłkę”. Pan Dyrektor jest w tym zakresie po rozmowie z panem Szymonem Tomasikiem i pod koniec miesiąca ustalą szczegóły współpracy. Na zaproszenie pani Sołtys- dnia 27 lipca 2024 r. Ośrodek będzie gościł z animacjami podczas festynu w Bąbolinie. Podczas dożynek planuje się powtórzyć prowadzenie osobno animacji dla dzieci, podobnie jak było to w ubiegłym roku, żeby dorośli mogli zająć się sobą Ośrodek zaopiekuje się dziećmi. Oprócz tego, podczas wakacji zostaną zrealizowane 4 turnieje: Trio Basketu, 2 imprezy „Pidżama Party” z animacjami, jeden biwak z nocowaniem w MGOKSiR z 15 na 16 lipca i jeden rajd rowerowy zaplanowany na 21 lipca. Pan Dyrektor zaznaczył, że jest to takie minimum, które Ośrodek planuje zrealizować. W miarę możliwości, jeżeli zasoby kadrowe i logistyczne oraz czasowe pozwolą- będzie starał się tą ofertę na pewno rozszerzyć. Natomiast już w tej chwili wiadomo, że Ośrodek Kultury po uzgodnieniach z Gminą podejmuje się ponownie obsługi basenów letnich. Dlatego prosił o wyrozumiałość, bo te zasoby kadrowe nie są „rozciągalne w nieskończoność” i najczarniejszy scenariusz jest taki, że zrealizowana zostanie tylko ta oferta, którą przedstawił.
Kolejno prowadzący otworzył dyskusję, ale nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Prowadzący zaznaczył, że te dwie informacje przyjmowane będą w jednym głosowaniu. Podsumowując podał, że formacje zostały przyjęte jednogłośnie- 14 radnych głosowało za ich przyjęciem.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu, a przyjęte informacje- załącznik nr 7 i 8.
Ad 7. Raport o stanie Gminy za rok 2023 oraz głosowanie nad udzieleniem Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z artykułem 28a ustawy o samorządzie gminnym Burmistrz Gniewkowa- pan Adam Straszyński w dniu 7 maja 2024 r. przedłożył Radzie Miejskiej Raport o stanie Gminy za rok 2023. Raport podlega dyskusji radnych bez ograniczeń czasowych, natomiast mieszkańcy mogą brać udział w debacie, ale powinni zgłosić się wcześniej i to zgłoszenie winno być poparte podpisami co najmniej 20 osób. Do dnia wczorajszego nie wpłynęło jednak żadne zgłoszenie, zatem dyskutować mogą tylko i wyłącznie radni. Przewodniczący nadmienił, że Raport o stanie Gminy to jest informacja urzędującego Burmistrza, organu wykonawczego na temat swojej pracy w danym
roku, ale również może tam być zawarta informacja na temat planów i zamierzeń. Dlatego sytuacja jest trochę dziwna, ponieważ przedni Burmistrz- pan Straszyński obejmując urząd w listopadzie „no trochę tym Burmistrzem był w danym roku składając Raport w następnym roku, coś tam mógł powiedzieć o swojej pracy”. Teraz natomiast sytuacja jest taka, że pani Burmistrz pełni funkcje od półtora miesiąca i Rada udziela jej wotum zaufania przyjmując Raport z działalności całkowicie poprzedniego Burmistrza. Jest to sytuacja nadzwyczajna w samorządzie spowodowana przedłużeniem kadencji o ten okres pięciu miesięcy.
Kolejno, otworzył dyskusję na temat Raportu i poinformował radnych, że po tej dyskusji głosowanie na temat Raportu Rada będzie głosowała nad wotum zaufania.
Radny Gremplewski zapytał o kwestię, o którą radni pytali na Komisjach wspólnych, na co Przewodniczący wtrącił, że wotum udzielane będzie Burmistrzowi- pani Ilonie Wodniak-Kuraszkiewicz. Odnosząc się do Raportu- pan Gremplewski stwierdził, że z niego tak naprawdę radni nie dowiedzieli się, dlaczego znaleźli się w takim położeniu, jeżeli chodzi o finanse Gminy w jakim jest i ta narracja, która jest w tym Raporcie- to nie jest nic nowego. Taką narrację uprawiano bowiem przez ostatnie 5 lat i niestety jest tak, że znowu Rada jest postawiona w takiej sytuacji, o której mówił pan Przewodniczący, że musi przyjąć ten Raport o stanie Gminy „jakby to powiedzieć- z całym dobrem inwentarza, czyli głosując również nad wotum zaufania do pani Burmistrz”. Uznał, że raczej nie ma podstaw do tego, żeby pani Burmistrz tego wotum zaufania nie otrzymała, natomiast sam Raport, gdyby był głosowany osobno- jego akceptacji by nie uzyskał. Brakuje w nim np. wyjaśnienia spłaty pieniędzmi z Polskiego Ładu debetu bankowego, a jest to obecnie przedmiotem postępowania Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, jak również Komisji Rewizyjnej, której jest Przewodniczącym. Pani Skarbnik wysłała już Komisji wszystkie dokumenty i na
razie jest ona na etapie zapoznawania się z tą dokumentacją, a jest ona bardzo obszerna. Dlatego poprosił radnych o cierpliwość, jeżeli chodzi o wyniki tej Komisji. Radny podkreślił, że bardzo ogólnie potraktowano w Raporcie również opóźnienie płatnicze, czy choćby prolongatę płatności składek zusowskich, jak również ich wysokość i kosztów tej prolongaty. Zdaniem pana Gremplewskiego ten Raport nie wnosi nic do tego, w jakiej sytuacji Gmina w tej chwili się znajduje i słowa o ufności w to, że po zwrocie refundacyjnym wszystko wróci na właściwe tory– „to szanowni państwo kpina z nas chyba wszystkich, bo to my teraz będziemy musieli pewne trudne decyzje podejmować, żeby ten stan finansów naprawiać.” Pod znakiem zapytania bowiem i na szali jest widmo zarządu komisarycznego i istnienia Gminy Gniewkowo jako takiej i jest ono cały czas realne. Dlatego, gdyby ten Raport był głosowany osobno- byłby przeciwny jego przyjęciu.
Radny Orent oświadczył, że „oczywiście będę głosował za przyjęciem tego budżetu i oczywiście za zaufaniem dla pani Burmistrz”. Teraz słyszy słowa krytyki, ale skoro ktoś wiedział w poprzedniej kadencji, że jest zadłużenie- to przecież była Komisję Finansów i „jakoś Komisja Finansów nie pochyliła się nad tym, także myślę, że tu też był błąd”. Była też pani Skarbnik i ona też takich uwag nie wnosiła co do budżetu, że jest bardzo źle. Była rozmowa na ten temat i pytano się pani Skarbnik, która zawsze mówiła, iż będzie ciężko, ale damy radę.
Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że jednej rzeczy, której najbardziej brakowało w poprzedniej kadencji- to rzetelne informacje i to pod wieloma względami. Wyraził przypuszczenie, że pan Orent zdaje sobie z tego sprawę, bo był też radnym w poprzedniej kadencji i wie, że na wiele pytań po prostu nie dostawali odpowiedzi. O sytuacji związanej z ZUS-ami radni dowiedzieli się przecież przez przypadek, tylko dlatego, że jeden z nauczycieli sprawdził sobie indywidualnie swoje konto i dowiedział się, że nie ma składek płaconych od listopada. Zdaniem radnego do obowiązków osób zarządzających Gminą należałoby informowanie radnych o tym. Wiadomo też, że były spotkania formalne i nieformalne i na te nieformalne- nie zapraszano wszystkich radnych. Rozmawiano o wielu rzeczach, ale „z reguły nasze głosy, nasze uwagi krytyczne były odbierane raczej jako atak na Burmistrza, a nie próba merytorycznej dyskusji, chociaż po czasie okazywało się, że radni mieli rację np. baseny, czy zadłużenie, kredyt na kanalizację. Radny Orent ma zatem rację, że pytano się rzeczywiście, czy budżet to wytrzyma i odpowiedź była twierdząca, że „będzie trudno, ale damy radę”. Zdaniem Wiceprzewodniczącego- to był moment, żeby radnym powiedzieć prosto w oczy „nie weźmiemy tej pożyczki, bo to nam rozwali budżet, kolokwialnie mówiąc i tu zabrakło jednak mimo wszystko takiego twardego powiedzenia nie”. Wyraził nadzieję, że nowy Skarbnik, nowe władze zaczną mówić sobie twardo „nie”. Jeżeli coś jest nierealne, jeżeli czegoś nie jesteśmy w stanie zrobić, to po prostu tego nie róbmy. Pan Pułaczewski zaznaczył, że to dotyczyło spotkania na temat stadionu, kiedy większość radnych powiedziało „nie”, choć pewnie chcieliby wszystko, ale też powinno się oponować i mówić, że nie stać nas na to.
Tych radnych nie do końca słuchano i „nawet jeżeli rozmowa na ten temat była bardzo merytoryczna, każdy z nas podkreślał- owszem stadion, boiska wszystko róbmy dla
młodzieży, ale nie teraz, nie stać nas na to”. Zabrakło tutaj jednak współpracy z Radą na poziomie takiej decyzyjności. Nie dyskutowano np. w ogóle o uzasadnieniu kosztów utrzymania, czy to jest realne, czy nie. Przypomniał rozmowę z panem Dyrektorem na jednej z Komisji Rady, gdzie powiedział, że to jest bez sensu, że to Gminę przerasta finansowo. Radny przyznał, że owszem- baseny są fajne, ale nie jesteśmy w stanie ich utrzymać. Wyraził też ubolewanie, że tego nie rozumiały władze Gminy, choć „dzisiaj ludzie się bardzo cieszą, że są te baseny i fajnie, że mogą się w nich kąpać, tylko jest to obciążenie dla budżetu ogromne”. Ich prawdopodobne uruchomienie w tym roku będzie też związane z wieloma wyrzeczeniami i tylko dlatego, żeby ten obiekt nie stał pusty. Dodał, że podejrzewa, że „większość z nas nadal uważa, że ze względu na brak pieniędzy nie powinny zostać otwarte w tym roku”. Nie powiedziano w pewnym momencie, że nie stać Gminy na pewne rzeczy, bo budżet tego nie wytrzyma, dlatego dzisiaj są tego efekty. Dziś radni dowiadują się, że o sytuacji budżetowej było wiadomo już w maju, bo pewne symptomy były już wiadome z uzasadnień, które nam Regionalna Izby Obrachunkowa przekazywała z uwagami. Wtedy jednak tych uwag właściwie nikt specjalnie nie respektował, a przecież RIO napisało, iż to, co zostało przedstawione musi być naprawdę spełnione w stu procentach, żeby domknąć budżet. „To był taki delikatny dzwonek alarmowy i ten dzwonek alarmowy został niestety zlekceważony, dlatego mamy to co mamy”.
Przewodniczący Rady zaznaczył, iż podobnie, jak pan Wiceprzewodniczący będzie głosował za wotum zaufania dla pani Burmistrz i innego wyjścia nie widzi, bo żeby pani Burmistrz odpowiadała za to, co tam jest napisane- musiałaby mieć wehikuł czasu, a przecież napracowała się w ubiegłej kadencji i przypłaciła to też zdrowiem oraz takim, a nie innym odbiorem przez opinię publiczną. A radni mieli informację, jako pewnik, „że damy radę”. Przewodniczący oświadczył, że dopiero teraz dowiedział się, że budżet w niektórych jednostkach sporządzany był na pół roku. Przypomniał, że pytał, czy te 10 mln zł, które obcięto oświacie i ok. 13 mln zł Urzędowi- pozwoli na funkcjonowanie i otrzymał potwierdzenie, że tak. Na posiedzeniu Komisji dowiedział się teraz, że brakuje 10 mln zł, żeby w tym roku przetrwać. Tego brakuje w mu w tym Raporcie. Zwracając się do pani Burmistrz upewnił się, czy dobrze zrozumiał, że umowa na poddzierżawienie wysypiska zawarta była w ubiegłym roku, co pani Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz potwierdziła. Prowadzący podkreślił, że w Raporcie nie ma jednak o tym informacji, a pan Prezes nie ujął tego w swojej informacji, a to bardzo ważna rzecz. Przyjęto w umowie kwotę 1,50 zł za metr kwadratowy składowania odpadów wysoce szkodliwych, a „jajko w Biedronce kosztuje złotych dwadzieścia”. Radny Orent zaznaczył, że ma 2 kwestie i jeżeli chodzi o inwestycje, to przecież radni sami walczyli „o to, o tamto, o Polski Ład, ile wy żeście walczyli o drogi, o chodniki, o dodatkowe o to, o tamto- jakoś tego nie słychać, tylko baseny i kanalizacja i nic więcej, a przecież były też inne inwestycje we wszystkich wioskach, nie tylko Suchatówka. Radny stwierdził, że baseny są też potrzebne dla rekreacji ludzi, żeby mogli się gdzieś rozerwać, a niestety koszty są wszędzie. Utrzymanie dróg, utrzymanie zieleni- to też są niestety koszty i taka jest prawda. Dlatego zdaniem pana Orenta „nie możemy teraz wieszać na, jak to się mówi- na kimś haki, tylko po prostu wziąć ręce i wziąć się do roboty, tak, bo będziemy haki wieszać przez całe pół roku, albo jeszcze przez rok cały”.
Przewodniczący Rady podziękował radnemu Orentowi za tą uwagę i zaznaczył, że Gmina jest pomiędzy programem naprawczym (choć Regionalna Izba Obrachunkowa przecież zatwierdziła ten budżet, ale nie na pół roku, bo nikt nie zgłosił takich uwag) a nadzorem komisarycznym. Zwracając się do Wiceburmistrza zapytał, czy rzeczywiście nadzór komisaryczny grozi parcelacją Gminy, bo myśli, że tak się stanie, jeżeli Regionalna Izba Obrachunkowa nie przyduży jej tego kredytowania na potrzeby bieżące.
Wiceburmistrz oświadczył, że jest kilka kwestii, którym się trzeba przyjrzeć, ale też tej kwestii, od której wszyscy stronią i to jest poważne obciążenie dla budżetu Gminy- to jest system edukacji. Tej kwestii trzeba się przyjrzeć szczególnie i wcale nie jest tak, że chodzi o likwidację, tylko o analizę, na co Gminę stać. Z informacji, które ma- subwencja pokrywa już bardzo mało tych kosztów, które są w zakresie systemu edukacji. Regionalna Izba Obrachunkowa wydając pewne uchwały sprawuje tzw. funkcję nadzorczą i bazuje wyłącznie na dokumentach, a przyjęło się kolokwialnie, że papier wszystko przyjmie. Natomiast prawdziwy obraz Regionalna Izba Obrachunkowa zyskuje dzięki kontrolom, kiedy bazuje na dokumentach źródłowych. Wydając pewne uchwały wskazuje zatem na zachowanie wskaźników przy założeniu, że założenia zostaną w pełni zrealizowane. Na razie próbuje się podejmować działania polegające na redukcji wydatków, egzekwowaniu należnych dochodów. Jeżeli to nie pomoże, to perspektywa programu naprawczego umożliwi jedynie realizację w Gminie zadań obowiązkowych, obligatoryjnych. Aby zrozumieć powagę sytuacji- pan Wolski podkreślił, że jeśli takie działania nie pomogą, to są kolejne działania, ale w historii kraju tylko jeden raz doszło do likwidacji gminy- Gminy Ostrowice w zachodniopomorskim. Jest ponad 2400 gmin w kraju, ale taki przypadek się zdarzył i to uświadamia nam, że potencjalnie taka sytuacja może zaistnieć, więc trzeba bardzo poważnie podejść do zaistniałej sytuacji. Zachowanie status quo, które było- niestety doprowadzi Gminę do tragedii i jeśli Gmina chce dalej przetrwać- musi wprowadzić oszczędności i poważne reformy w tym zakresie. Jeśli tego nie zrobi zostanie zlikwidowania, rozparcelowana na inne Gminy, a długi przejmie Skarb Państwa. Nie oznacza to jednak, że wraz z likwidacją gminy przestają istnieć jej wierzytelności. Dlatego trzeba bardzo odpowiedzialnie podejść do tego tematu, ażeby zapewnić funkcjonowanie dalsze Gminy Gniewkowo.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że informacje przedstawione przez pana Wiceburmistrza nie są tematem Raportu o stanie Gminy. Dodał, że zarówno pan Wiceburmistrz, jak i Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego- przedstawią się „wolnych głosach i wnioskach”, więc mają więcej czasu na przygotowanie się.
Radny Gremplewski, który wcześniej poprosił o głos stwierdził, że właściwie pytanie, które chciał zadać, zadał już pan Przewodniczący i powiedział, że warto sobie po prostu uświadomić, czym jest zarząd komisaryczny, jaka to jest tragedia dla Gminy i dla mieszkańców, że to nie jest jakaś fatamorgana, która przed nami majaczy, bo to jest całkiem realne zagrożenie. Odnosząc się do wypowiedzi Wiceburmistrza o oświacie zaznaczył, że będąc w Komisji Rewizyjnej w uwagach do wykonania budżetu za każdym razem wskazywał na te wydatki. Tym razem Komisja także wskazała na to, że subwencja w niewielkim stopniu pokrywa wydatki na oświatę i rzeczywiście tak jest, że Gmina wydaje na oświatę prawie 34 mln zł mając 13 mln zł subwencji. Podkreślił, że w zeszłym roku na oświatę wydano tyle z własnych dochodów, ile wzięto obligacji.
Dziękując radnemu za wystąpienie- prowadzący obrady zaznaczył, aby jednak nie straszyć mieszkańców tym zarządem komisarycznym, bo „ta gilotyna jest na razie zardzewiała” i oby tak pozostało.
Wiceprzewodniczący odpowiadając na wypowiedź radnego zaznaczył, iż „żaden z nas nie głosował przeciwko drogom, czy kanalizacji, cały czas uważamy, że ścieżka rowerowa do Suchatówki jest bardzo potrzebna i fajnie byłoby, gdyby ją w końcu dokończono; nie pamiętam głosowania, żebyśmy głosowali przeciwko jakiejkolwiek inwestycji na wsi, ale równocześnie chcieliśmy, żeby urealniono nasze wydatki, bo pewnie, że baseny są fajne, mogliśmy jeszcze lotnisko sobie wymyślić- po prostu nas na to nie było aktualnie stać, stąd na tym nieformalne spotkaniu mówiliśmy: proszę dokończyć kanalizację”. O środki na kanalizację można było próbować ubiegać się do końca, ale na pewno nie budować basenu, czy boiska, bo po prostu na razie nie było Gminy na to stać. Większość gmin poszła rzeczywiście w te kwestie użyteczności publicznej. Pan Pułaczewski wyraził zadowolenie z tego, że na wsiach dużo się działo i w pełni popiera drogi, czy kanalizację, „ale dobrze byłoby, gdybyśmy przy okazji nie spowodowali sytuacji, w której jesteśmy i należało nam to uświadamiać wcześniej”. Jeszcze raz zaznaczył, że ciągle mówiono radnym, że są na to pieniądze, wskazywano na tzw. „montaże finansowe” i „te montaże finansowe właśnie nam wyszły bokiem”.
Przewodniczący Rady powiedział, że dla niego Polski Ład kojarzy się z czymś nieosiągalnym, bo wszystko, o co prosił z Polskiego Ładu nie zostało zrealizowane i może teraz coś będzie zrobione.
Radny Otremba wystąpił z zapytaniem do Wiceburmistrza, który mówił o oświacie i planach reorganizacji i oszczędnościach, na co prowadzący upomniał, że w tej sprawie radny może zabrać głos w „wolnych głosach i wnioskach”, bo to nie jest przedmiotem Raportu o stanie Gminy za 2023 rok. Zapewnił, że jak pan Wiceburmistrz i pan Prezes się przedstawią w tym punkcie, to następnie odda radnemu głos, aby uzyskał odpowiedź na to pytanie. Kolejno zapytał, czy są jeszcze jakieś głosy, zapytania w sprawie Raportu o stanie Gminy, a w związku z tym, że nie było zakończył debatę i poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Gniewkowa- pani Ilony Wodniak-Kuraszkiewicz. Podsumował, że Rada głosowała jednogłośnie- 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały nr IV/19/2024 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Gniewkowa wotum zaufania. Przewodniczący pogratulował pani Burmistrz i zaznaczył, że za chwilę gratulacje będą chyba większe, bo jest ważniejsze głosowanie, dlatego pozwoli sobie poprzestać na tych takich
skromnych gratulacjach.
Imienny wykaz przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu, podjęta uchwała – załącznik nr 10, a omawiany Raport – załącznik nr 11.
Ad 8. Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2023.
Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu przez panią Skarbnik. Pani Kucharska omówiła sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2023, a następnie prowadzący poprosił jeszcze o przedstawienie opinii RIO. Pani Skarbnik przekazała, że Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 23 kwietnia 2024 r. zaopiniował pozytywnie z uwagami wykonanie budżetu za rok 2023. Dodała, że uwagi Składu Orzekającego odnoszą się do zaplanowanej kwoty dochodów ze sprzedaży majątku w wysokości 1 626 950 zł, które zostały wykonane w wysokości 597 438 zł i Regionalna Izba Obrachunkowa zwraca szczególną uwagę, że ma to znaczący wpływ na kształtowanie się wskaźnika z art. 243 ustawy o finansach publicznych i zwraca uwagę, aby racjonalnie planować te dochody, aczkolwiek dochody te były zaplanowane na podstawie dokumentów źródłowych. Jak wiadomo, rynek jest jaki jest z powodu braku oferentów i niestety te dochody nie mogły zostać wykonane w zaplanowanej wysokości.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poproszony został natomiast o przedstawienie opinii na temat wykonania budżetu. Pan Gremplewski zaznaczył, iż nie będzie czytał całej treści protokołu z posiedzenia Komisji i opinii, bo większość tych danych pokrywa się z tym, co mówiła pani Skarbnik i radni mieli również do swojej dyspozycji te dane. Nawiązał do wniosków Komisji Rewizyjnej w toku dyskusji i do tego, na co zwróciła uwagę tj. na wysokie zadłużenie Gminy, które na koniec roku 2023 wyniosło 29. 406.041,85 zł, na deficyt budżetowy w wysokości 8.828 605,53 zł, na wysokie obciążenie budżetu na rok 2024 wynikające ze zobowiązań niewymagalnych w wysokości podanej przez panią Skarbnik już wcześniej tj. ponad 10 mln zł (są to zobowiązania wobec ZUS, Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od wynagrodzeń zobowiązań, z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego), zobowiązania wobec kontrahentów z tytułu świadczonych usług, usług i dostaw oraz zobowiązań wymagalnych, które zostały spłacone w styczniu. Komisja zwróciła również uwagę na niską realizację planu dochodów ze sprzedaży majątku, o czym też mówiła przed chwileczką pani Skarbnik, które zaplanowano na kwotę milion 1.626.950 zł, a zrealizowano w kwocie 597.438,48 zł, co stanowi 36 i 70% planu. Był to kolejny rok, kiedy zaplanowane w tym segmencie dochody bez realnych możliwości sprzedaży, co rodzi podejrzenie o sztuczne bilansowanie budżetu przez zawyżanie planu dochodów ze sprzedaży majątku, na co również zwróciła uwagę Regionalna Izba Obrachunkowa. W sprawozdaniu o stanie należności wybranych aktywów finansowych za rok 2023 wykazano kwotę łączną 8.358.715,65 zł, z tego należności wymagalne w wysokości 7.187.927,39 zł. Komisja zwróciła też uwagę na brak skutecznego egzekwowania należności np. w ramach wypłaconego funduszu alimentacyjnego, którego zwrot mają zapewnić dłużnicy alimentacyjni przebywający w kraju i za granicą. Należności wymagalne w porównaniu do roku 2022 wykazują tendencję rosnącą. Komisja wskazała na rosnące wydatki w dziale „oświata i wychowanie”. Rok 2023 zamknięto wydatkami na poziomie 33.801. 434,45 zł, co stanowi 32,44% wydatków budżetowych, a subwencja oświatowa zasiliła dochody budżetu w wysokości 13.600.315 zł, a to oznacza, że ze środków własnych Gmina wydatkowała na ten cel kwotę 20.199.119,45 zł. W porównaniu do roku 2022 daje to wzrost o 5.466.163,37 zł. Komisja wskazała ponadto na wysokie obciążenie finansów publicznych po realizacji budżetu za rok 2023. Przewodniczący Komisji dodał, że alarmujące sygnały ze strony wybranej pani Burmistrz oraz Skarbnika Gminy dotyczące stanu finansów potwierdzają wnioski Komisji. Przekazał też, że Skład Orzekający Nr 14 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy uchwałą Nr 13/S/2024 zaopiniował sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gniewkowo za rok 2023 pozytywnie z uwagami. Komisja Rewizyjna zwraca uwagę, że pozytywna opinia na temat wykonania budżetu stanowi element udzielania wotum zaufania i absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa- pani Ilony Wodniak-Kuraszkiewicz, która nie odpowiada za jego wykonanie. W związku z tym, pomimo jej krytycznej oceny wykonania budżetu za poprzedni rok- Komisja opiniuje go pozytywnie i wnioskuję o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gniewkowa- pani Ilonie Wodniak-Kuraszkiewicz.
Przewodniczący Rady podziękował za to wystąpienie i nadmienił, że radny trochę wyprzedził sytuację, bo jeszcze za chwilę będzie prosił go o przedstawienie uchwały w sprawie absolutorium. Teraz jednak zaznaczył, że Rada proceduje projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2023. Następnie przytoczył treść projektu uchwały i otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja ta została zamknięta, a następnie uchwała Nr IV/20/2024 poddana została pod głosowanie. W głosowaniu jawnym- 14 radnych głosowało za uchwały i tym samym została ona przyjęta. Imienny wykaz tego glosowania stanowi załącznik nr 12 do protokołu, przyjęta uchwała- załącznik nr 13, sprawozdanie z wykonania budżetu- załącznik nr 14, a opinia RIO- załącznik nr 15.
Ad 9. Rozpatrzenie kwestii związanych z absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa za 2023 rok.
Prowadzący poprosił panią Skarbnik o przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gniewkowa za 2023 rok, a Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej- o przedstawienie projektu uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa, bo już wcześniej przedstawił wniosek o udzielenie tego absolutorium. Najpierw wystąpił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i przedstawił zebranym wspomniany projekt uchwały. Następnie pani Skarbnik odczytała uchwałę RIO w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gniewkowa za 2023 rok, którą RIO zaopiniowało pozytywnie wniosek Komisji Rewizyjnej.
Radny Krzysztofiak zgłosił uwagę formalną, że w tytule wkradł się błąd, o czym nie rozmawiano chyba na Komisji. Przewodniczący Rady zapewnił, że to będzie poprawione.
Nikt więcej nie zgłosił chęci zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie pod głosowanie poddana została uchwała Nr IV/21/2024 w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gniewkowa za 2023 rok, za przyjęciem której głosowało 14 radnych. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej chciał zwrócił jeszcze uwagę na numer składu Orzekającego RIO, że nie jest to nr 4, tylko nr 14. Ustalono, że zostanie to poprawione.
Imienny wykaz głosowania radnych stanowi załącznik nr 16 do protokołu, a przyjęta uchwała- załącznik nr 17.
Przewodniczący Rady „po tym najważniejszym głosowaniu” wystąpił z gratulacjami i życzeniami skierowanymi do pani Burmistrz. Zaznaczył, że ktoś mógłby powiedzieć, że nic nie zrobiła, a otrzymała absolutorium, co jego zdaniem jest nieprawdą, ponieważ przez te półtora miesiąca zrobiła już dużo i zaufanie jakie otrzymała od wyborców oraz
dziś- od Rady Miejskiej podczas głosowania jest budujące i rokuje na przyszłość. Wręczając okolicznościową wiązankę kwiatów życzył pani Burmistrz trafnych decyzji i wszystkiego co najlepsze, aby to Gmina najbardziej skorzystała z jej „burmistrzowania”. Pani Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz stwierdziła, że być może jest tak, że rzeczywiście na to nie zasłużyła, żeby po 35 dniach od objęcia urzędu rzeczywiście już była podejmowana uchwała dotycząca zarówno wotum zaufania, jak i absolutorium. To jest rzeczywiście kuriozum w skali kraju, że po prostu poprzez przedłużoną, ostatnią kadencję. Nie miała też okazji jeszcze się wykazać, na razie analizuje sytuację w jakiej się znaleźliśmy. Zaznaczyła, że wbrew wszystkiemu- jakoś jeszcze jest pełna optymizmu tak, jak mówiła na dwóch poprzednich sesjach, że „damy radę, tylko po prostu musimy naprawdę oglądać każdą, naprawdę każdą złotówkę”. Pani Skarbnik przygotowała jej pewne symulacje i perspektywy na miesiąc lipiec i na 1 lipca na koncie Gminy jest z debetu- 0,00 zł, więc tylko ma nadzieję, że to co dzisiaj rozpoczęto, o co pytał radny Krzysztofiak (upomnienia) przyniosą efekt finansowy i czynione będą starania, by to wszystko jakoś do przodu pchać, żeby dotrwać- po pierwsze do końca roku, a potem rzeczywiście, żeby jakoś być w coraz lepszej sytuacji. Podziękowała radnym zarówno za wotum zaufania, jak i za udzielone absolutorium.
Przewodniczący zwracając się do pani Burmistrz wyjaśnił ad vocem, że w trybie przypuszczającym powiedział o tym, że zapewne złośliwy by powiedział, że „pani Burmistrz nic nie zrobiła”, co nie oznacza, że on tak właśnie myśli. Dodał, że gratulacje należą się pani Skarbnik i pracownikom, którzy do wykonania tego budżetu się przyczynili, i którym pogratulował za merytoryczne sporządzenie tego dokumentu.
Ad 10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2024.
Przewodniczący Rady oświadczył, że pani Skarbnik poinformowała go, że w projekcie uchwały też „wkradł się chochlik”, dlatego wnosi o uwzględnienie autopoprawki. Pani Kucharska wyjaśniła, że chodzi o uwzględnienie autopoprawki w części normatywnej uchwały zmieniającej, gdzie w § 13 pkt 7 ppkt2 powinno być „4.160.000 zł”.
Następnie prowadzący otworzył dyskusję.
Radny Orent przypomniał, że na posiedzeniu Komisji wspólnych pytał już o te 580 tys. zł za obsługę długu, skąd zamierza się wziąć te pieniądze, skoro planuje się zaciągnięcie kredytu na kwotę 6.800.000 zł. Radny zaznaczył, że chyba nie z tego kredytu, bo wtedy nie będzie 6.800.000 zł, a zostanie nam 6.200.000 zł, czy te pieniądze są zabezpieczone. Pani Skarbnik odpowiedziała, że środki te będą pochodziły z zaciągniętego kredytu- w uchwale tej generuje się zwiększony deficyt budżetu, który planuje się pokryć właśnie środkami z zaciągniętego kredytu. Pozycjami, które wpływają na zwiększenie deficytu jest m.in. pozycja „obsługa długu”.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta.
Kolejno, przystąpiono do głosowania przyjęcia uchwały Nr IV/22/2024 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2024 rok. Za jej przyjęciem opowiedziało się 9 radnych, a 5 wstrzymało się od głosu.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 19.
Ad 11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie projektu uchwały w skrócie z uwagi na fakt, iż wynika ona ze zmian w budżecie. Projekt omówiła pani Skarbnik, a po jej wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję, którą następnie zamknął, ponieważ nie było chętnych do zabrania głosu i zapowiedział głosowanie.
Radny Krzysztofiak zgłosił chwilową nieobecność radnego Bożko i ustalono, że głosowanie zakończone zostanie po powrocie radnego. Po powrocie pana Bożko zakończono głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały Nr IV/23/2024 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gniewkowo na lata 2024-2034. Przewodniczący podsumował, że za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, a 4 wstrzymało się od głosu i tym samym uchwała została podjęta. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 21.
Ad 12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych w na terenie Gminy Gniewkowo.
Prowadzący obrady oświadczył projekt uchwały został przedstawiony przez panią Justynę Krawiec na wspólnym posiedzeniu Komisji i zapytał, czy jest potrzeba ponownego przedstawienia. Nikt takiej potrzeby nie zgłosił i następnie otworzona została dyskusja.
Nie było też chętnych do zabrania głosu i przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały Nr IV/24/2024 w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych w na terenie Gminy Gniewkowo. Uchwała została przyjęta jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 23.
Ad 13. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Gmin Cysterskich.
Aby nie przedłużać- Przewodniczący Rady zaznaczył, że projekt także omawiany był na wspólnym posiedzeniu Komisji i od razu otworzył dyskusję.
Radny Żmudziński przypomniał, że podczas wspólnego posiedzenia Komisji pojawiły się głosy na temat „zawieszenia członkostwa, które generalnie nie rodziłoby żadnych konsekwencji dla Gminy, nasza przynależność do tych stowarzyszeń by pozostała i bodajże ze statutu, jak dobrze zrozumiałem wynikało, że mało tego to czas, który bylibyśmy w tym zawieszeniu tak to nazwę- nie dokonywalibyśmy opłat”. Radny zapytał, czy nie należałoby jednak pozostać w tym trybie zawieszenia, a nie dokonywać likwidacji. Przewodniczący Rady powiedział, że o ile pamięta, to pani Burmistrz powiedziała, że „jak się da, to tak poczynimy”. Następnie ustalił z panią Burmistrz, że w przypadku Stowarzyszenia Gmin Cysterskich można zawiesić członkostwo bez kosztów finansowych, a w przypadku pozostałych nie. Dodał też, że „stan konta 0- pani Burmistrz mówiła, ale możemy się zrzucić jako Rada- entuzjazmu nie widzę”.
Radny Krzysztofiak zaproponował głosować ten projekt i jeżeli uchwała nie uzyska większości to wtedy można będzie ewentualnie mówić o zawieszeniu członkostwa, a jeżeli uchwała przejdzie- to sprawa będzie oczywista. Prowadzący stwierdził, że to jest „oczywista oczywistość- będziemy głosowali”.
W tym punkcie o głos poprosił radny powiatowy Adam Banaszak, który odniósł się do wszystkich tych uchwał, które za chwilę Rada będzie podejmować.
Zaznaczył, że generalnie, jak niektórzy może wiedzą- od 30 lat jest samorządowcem, ale także działaczem różnych stowarzyszeń samorządowych, w tym kooperacji samorządowych na szczeblu centralnym. Zna takich burmistrzów i takie gminy, które są w wielu stowarzyszeniach i totalnie nic z tego nie wynika, ale zna też takich burmistrzów, którzy są w jednym konkretnym, bądź dwóch stowarzyszeniach i czerpią z tego pełnymi garściami dla swojej gminy. Bardzo dużo zależy od aktywności burmistrza, od jego obecności, od kontaktów i możliwości, które dają poszczególne stowarzyszenie, korporacje samorządowe, czy się jakby korzysta z tego uczestnictwa, nie mając w pełni świadomości sytuacji finansowej gminy. Oświadczył, że będzie gorącym lobbystą poszukania dobrej organizacji, która pozwoli na zwiększenie możliwości kontaktu i potencjału Gminy poprzez kontakty chociażby
z władzami centralnymi, czy samorządowymi. Zna burmistrzów, którzy są w Komitecie Monitorującym Regionalnego Programu Operacyjnego, którzy są w komitetach monitorujących na poziomie centralnym w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu i czerpią z tego pełnymi garściami i zna też takich, którzy są w wielu organizacjach i nic z tego zupełnie nie wynika. Podsumowując, pan Banaszak zacytował swoją babcię, która zawsze przypominała mu taką jedną sentencję: „czemuś głupi- boś biedny, czemuś biedny- boś głupi”. Z uwagi na to, Gmina jest biedna- trzeba uważać, żeby w ten krąg nie wpaść i rzeczywiście mądrze wybierać miejsca, gdzie należy być w sensie również kontaktów, możliwości, potencjału, które dają poszczególne stowarzyszenia.
Przewodniczący Rady stwierdził, iż „mądra babcia to prawdziwy skarb- pani Burmistrz dmucha w dłonie i tam ziarna nie ma, same plewy, 0 na koncie, więc skądś pieniądze by trzeba było na te stowarzyszenia wziąć”.
Kolejno, poddał pod głosowanie uchwałę Nr IV/25/2024 w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Gmin Cysterskich zaznaczając, że tu członkostwo można zawiesić bez sankcji finansowych. Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, natomiast 5 było przeciw. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 25.
Ad 14. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia „Europa Kujaw i Pomorza”.
Prowadzący obrady otworzył dyskusję w sprawie projektu tej uchwały, ale nie było chętnych do zabrania głosu i przystąpiono do głosowania w sprawie jej przyjęcia. Za przyjęciem uchwały Nr IV/26/2024 w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia „Europa Kujaw i Pomorza”. Uchwała została przyjęta- 11 radnych głosowało „za”, a 3 było przeciw.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 27.
Ad 15. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo ze Stowarzyszenia Związku Miast Polskich.
Prowadzący obrady otworzył dyskusję, ale tu również nie było chętnych do zabrania głosu i przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały Nr IV/27/2024 w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo ze Stowarzyszenia Związku Miast Polskich. Uchwała została przyjęta- 12 radnych głosowało „za”, a 2 było przeciw.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 28 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 29.
Ad 16. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Organizacji Turystycznej „Szlak Piastowski” z siedzibą w Gnieźnie.
Prowadzący obrady otworzył dyskusję, ale tu również nie było chętnych do zabrania głosu i przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały Nr IV/28/2024 w sprawie wystąpienia Gminy Gniewkowo z Organizacji Turystycznej „Szlak Piastowski” z siedzibą w Gnieźnie. Uchwała została przyjęta- 12 radnych głosowało „za”, a 2 było przeciw.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 30 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 31.
Ad 17. Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady poinformował, że interpelacje powinny wpłynąć w formie pisemnej i taką interpelację złożył radny Piotr Szpek. Zwracając się do radnego zapytał, czy radny życzy sobie, aby ją przedstawić, ale radny zaprzeczył.
Złożona interpelacja radnego Piotra Szpeka stanowi załącznik nr 32 do protokołu.
Ad 18. Wolne głosy i wnioski.
Przewodniczący Rady przekazał, że zgodnie z planem pracy Rady w lipcu planowana jest przerwa wakacyjna, a kolejna sesja przypada na dzień 28 sierpnia 2024 r. i tematem będzie informacja z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Gniewkowie oraz Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Gniewkowie za rok 2023 oraz informacja na temat funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie. Dodał, że prawdopodobnie, a raczej na pewno- będzie sesja dodatkowa, która będzie związana z zaprzysiężeniem nowego radnego. O konkretnym terminie radni zostaną poinformowani, jak z panią Burmistrz zostanie to wszystko ustalone, bo wiąże się to z wyborami w 3 sołectwach (Kaczkowo, Chrząstowo i Godzięba), ponieważ zgodnie ze statutem zebraniu przewodniczy radny z danego okręgu. Jeszcze raz powtórzone będą też wybory w Sołectwie Gąski, gdzie jest radny, ale nie było kandydata na Sołtysa.
Prowadzący obrady oświadczył, że zanim głos zabiorą radni- prosi o wystąpienie i przedstawienie się przez Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego oraz przez pana Wiceburmistrza.
Pan Benke zaznaczył, że głos chciał jeszcze zabrać radny powiatowy, na co Przewodniczący Rady stwierdził, że radny jest osoba funkcyjną w Powiecie i jak będzie chciał zabrać głos, to oczywiście go uzyska, ale później. Prowadzący obrady poprosił pana Prezesa, aby teraz zaprezentował się Radzie. Pan Benke zaznaczył na wstępie, że jest Prezesem ponad miesiąc i jego doświadczenie zawodowe to ponad 20 lat spędzonych w Zakładzie Energetyki Cieplnej w Inowrocławiu z tym, że 6 lat był Kierownikiem Działu Energetycznego, a przez 14 lat był Prezesem Zarządu, przez 3 lata pracował jako Kierownik Elektrociepłowni w Ciech Soda Polska. (..)
Wiceprzewodniczący powiedział, że na posiedzeniu Komisji pytał o sytuację, jeśli chodzi o opłacenie składek ZUS w Przedsiębiorstwie Komunalnym i zapytał, czy według wiedzy Prezesa te składki są odprowadzane regularnie, czy są jakieś zaległości. Jeżeli tak, to jak widzi możliwości spłacenia ich w najbliższym czasie. Pan Benke odpowiedział, iż składki nie są płacone z tym, że jest ugoda podpisana z ZUS-em i termin jest oficjalnie przełożony, co oczywiście wiąże się z koniecznością zapłaty ustawowych odsetek od tego. Jeżeli będą wpływy (nowa taryfa dopiero działa od 1 czerwca za ciepło, za wodę i ścieki), to prawdopodobnie zostanie to uregulowane w miesiącach jesiennych. Plan jest taki, że od października zostanie to uregulowane i tu Prezes nie widzi żadnych zagrożeń. Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że poprzednik pana Benke nie bardzo widział w PK rolę takich brygad remontowych, czy brygad, które układały kostkę biorąc udział w przetargach poza terenem Gminy. Pan Prezes stwierdził, że osobiście uważa, że generalnie zarabia się na pracach, które są albo skomplikowane, albo takie, których nikt więcej nie robi. Zatem tworzenie brygad do prac, które może każdy wykonywać nie ma celu- „jeżeli już, to możemy robić rzeczy, które są skomplikowane, montaż instalacji, tego typu, rodzaju rzeczy, które są niestety- brakuje fachowców w tym kierunku”. Pan Pułaczewski powiedział, że ponieważ zakład zarabiał głównie na wykonywaniu robót układania kostki brukowej i jeśli tego pan Prezes nie widzi, to może widzi inne możliwości, co zapewne wiązałoby się z potrzebą szkolenia pracowników. Pan Benke odpowiedział, że podstawową działalnością firmy jest zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków, Spółka produkuje też energię cieplną do odbiorców. Niejako dodatkowo wywożone są też nieczystości płynne i ogólnie mówiąc- PK zajmuje się porządkiem tj. wywozi te nieczystości z terenu Gminy, czy zbiera śmieci. Jeżeli chodzi wodę, to Spółka miała stratę, ale ma nadzieje, że zgodnie z nową taryfą- na tej działalności będzie zysk, podobnie jak na śmieciach. Pan Prezes wyraził opinię, że zawsze w każdej działalności, która wiąże się z taką prostą działalnością są straty i nie widzi możliwości, żeby w jakikolwiek sposób to generować.
Przewodniczący Rady zwracając się do Prezesa zaznaczył, że „mamy tu pana po to, żeby tych strat nie było”. Podkreślił też, że pan Prezes reprezentuje jedyną gminną Spółkę, która zawsze budzi największe zainteresowanie na Komisjach i sesjach, dlatego prosi, aby zawsze ktoś z PK był obecny na posiedzeniach, tak jak wcześniej robił to Prezes Krawański. Pan Benke zapewnił, że „w większości przypadków”- będzie obecny.
Radny Otremba zapytał o sytuację finansową Spółki na chwilę obecną. Pan Benke oświadczył, że tak, jak wcześniej powiedział ta sytuacja jest dosyć kiepska. Przesunięte są nie tylko płatności zusowskie, ale też za energię elektryczną i do tego będą oczywiście odsetki ustawowe, które trzeba będzie zapłacić. Jeżeli nowa taryfa została ustalona w poprawny sposób i inne koszty po drodze nie zaskoczą- PK będzie generować zysk, że może działalność zakończy na koniec roku z lekkim nawet plusem. Jak będzie w przyszłych latach okaże się, bo wszyscy mówią o uwolnieniu cen energii, ale „trudno wróżyć z fusów”. Generalnie, energia teoretycznie tanieje, a jednocześnie drożeje i jest taki dualizm. Od producentów słyszy się, że sprzedali energię do spółek energetycznych za cenę np. 300 zł, a PK kupuje ją za np.700 zł – „no to coś nie ten, coś nie halo z tym wszystkim”. Jeżeli zatem będą takie okoliczności niezwiązane ze Spółką, to trzeba będzie sobie z tym poradzić. Jeżeli natomiast wszystko przebiegać będzie zgodnie z przyjętym i wdrażanym planem- to Spółka ma szansę funkcjonować w poprawny sposób, aczkolwiek bez oszałamiających wyników, to może być wynik 0 plus. Pan Prezes wskazał też na wzrost płacy minimalnej w Polsce od przyszłego roku o ponad 300 zł, co stanowi też koszt wpływający na działalność Spółki i trzeba zdawać sobie sprawę, że niestety niektóre ceny za usługi będą wzrastać, ponieważ nie da się działać na rynku publicznym i nie podnosić cen. Pan Benke zaznaczył, że niepodnoszenie cen jest nawet czasem wręcz szkodliwe, bo jak podnosi się je po kilku latach- to potem jest duży skok i społeczeństwo się z tym nie zgadza. Dlatego zdaniem pana Prezesa lepiej jest co roku podnosić ceny sukcesywnie i to uzasadniać, niż podnosić o duże wartości. Pan Otremba poprosił, aby pan Prezes przyjrzał się jeszcze tym finansom, ”bo na śmieciach niestety nie możemy zarabiać na śmieci”. Pan Benke sprostował, że „generalnie na śmieciach nie mamy straty”. Dodał, że ustawodawca nie zabrania spółkom zarabiać na tej działalności, tylko wynik nie może być oszałamiający i najlepiej, żeby pokrył koszty i ewentualnie dał niewielki zysk- 0 plus. Przewodniczący Rady podkreślił, że to Gminie zabrania się zarabiania na odbiorze odpadów i „0” nie jest tu złą liczbą. Pan Prezes powiedział, że jeżeli Przedsiębiorstwo będzie stać na opłacenie wszystkich kosztów, na podwyżki dla pracowników i jeszcze na jakieś działania inwestycyjne i wyjdzie na „0”- to wówczas będzie to oszałamiający wynik.
Radny Krzysztofiak nawiązał do tego, że pan Benke w Spółce jest już miesiąc, więc zapewne wstępny ogląd sytuacji jakiś ma i dlatego poprosił go o opinię na temat powstania takiej sytuacji w Przedsiębiorstwie, jaką zastał. Zapytał też, czy pan Prezes zamierza dalej kontynuować współpracę z Politechniką Poznańską w sprawie oczyszczalni ścieków. Pan Benke zaczął od drugiego pytania i zapewnił, że wspomniana współpraca jest kontynuowana, bo akurat temu się dobrze przyjrzał i w miarę możliwości będzie korzystał z wypracowanych wniosków, które zostały wdrożone i są wdrażane. Czeka jeszcze Spółkę kilka zadań inwestycyjnych np. zmiana pomp. Nawiązując do pierwszego pytania odpowiedział, że „zapoznał się z tą sytuacją i nie jest ona może aż taka zła, ale generalnie dobrze też nie jest”. Nie obarcza tym generalnie nikogo z poprzedników, bo taka jest jego zasada i nie jest od oceny tego, a jego prywatna opinia tu akurat nie powinna nikogo interesować. Ma wyznaczone zadanie, aby tą firmę w miarę możliwości wyprowadzić, żeby ona działała poprawnie i generowała jakiś zysk. Może rozwinąć jakiś zakres działalności dodatkowej, ale uchyla się od odpowiedzi, aby mówić o tym, co było wstecz. Przewodniczący Rady podziękował Prezesowi za to wystąpienie i życzył mu, żeby było lepiej.
Następnie głos oddał Wiceburmistrzowi- panu Mariuszowi Wolskiemu. Pan Wolski zaznaczył, że przedstawiał się już ostatnio radnym, ale zrobi to ponownie z uwagi na oglądających obrady mieszkańców. Wiceburmistrz przekazał, że jest magistrem administracji, ukończył Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, również podyplomowe studia prawa zamówień publicznych na tym Uniwersytecie. Dotychczasowe doświadczenie zawodowe to: 7 lat spędzonych w kontroli w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w zakresie postępowania o udzielenie zamówień, które objęte były dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, kolejne 7 lat spędzonych w Regionalnej Izbie Obrachunkowej. W RIO był głównym inspektorem kontroli, gdzie kontrolował różne zagadnienia związane z gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego. (…)
Radny Otremba nawiązał do poruszonego wcześniej tematu reformy oświaty i zapytał, czy są już może jakieś konkrety. Z-ca Burmistrza podziękował za to pytanie, ponieważ docierają do niego informacje, że wiele osób martwi się o to, czy dana szkoła zostanie zlikwidowana. Tej kwestii należy się przyjrzeć, bo jak już Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podał- w 2023 roku na oświatę wydatkowano 34 mln zł, a subwencja przekraczała 13 mln zł. Czyli trzeba dołożyć z budżetu 21 mln zł, a zadłużenie Gminy całościowo wynosi 29 mln zł. Konkretnych wyjść nie ma, wymaga to konsultacji, wymaga dopuszczenia do głosu rodziców, nauczycieli, dyrektorów. Trzeba coś z tym zrobić i należy zastanowić się, jak te wydatki można zredukować w konsekwencji poprawiając sytuację finansową Gminy. Jeśli chodzi o likwidację, która wybrzmiewa coraz częściej- to należy pamiętać, że organ wykonawczy jedynie może przedłożyć do Rady Miejskiej propozycje, projekt uchwały w sprawie takich rozwiązań, ale ostateczna decyzja należy do Rady Miejskiej. Nic w tym zakresie nie odbędzie się bez zgody Rady Miejskiej. Nie będzie jednak mówił o likwidacji, tylko wskazuje na razie same statystyki- 21 mln zł Gmina dokłada co roku, a z tego co wie, w 2024 roku dołoży jeszcze więcej, więc to jest kwestia, która wymaga analizy i przyjrzenia się jak zredukować wydatki w tym zakresie, żeby było to na kieszeń Gminy, żeby mogła sobie pozwolić na tego typu system edukacji.
Radny Otremba wtrącił konkluzję, bo według niego „Wiceprzewodniczący powiedział święte słowa- rzetelna informacja, tego byśmy chcieli”. Przewodniczący Rady zaznaczył, że przychyla się do tego wniosku.
Radny Gołaś powiedział, że krążą takie informacje w przestrzeni publicznej, że RIO może Gminie nakazać zamknięcie 3 wiejskich szkół. Zapytał, czy może to być nakaz, czy tylko zalecenie. Pani Burmistrz odpowiedziała, że tak, jak powiedział już pan Wiceburmistrz- trzeba przyjrzeć się tej sytuacji- „my mówiliśmy też o zaleceniach, być może stąd ta informacja i pana wypowiedź, mówiliśmy tylko o tym, że jeśli byśmy musieli wejść program naprawczy, być może takie byśmy mieli jedno z zaleceń, my tego nie wiemy”. Na razie trzeba się przyjrzeć temu jak racjonalizować wydatki. „Będziemy rzeczywiście przyglądać się każdej wydanej złotówce”. Pani Burmistrz przekazała, że spotkała się z dyrektorami szkół w dniu 17 czerwca 2024 r. wraz z panią Skarbnik i prosiła o to, „żeby rzeczywiście rzetelnie wydatkowali pieniądze, które mają do dyspozycji, których tak naprawdę w większości nie mają, bo to są pieniądze zaplanowane można powiedzieć niefortunnie, wirtualne”. Prosiła też dyrektorów o to, żeby przyjrzeli się kwestii zatrudnienia, żeby nie było rozpasania w tym zakresie zatrudnieniowo. Chodziło w tym spotkaniu o to, żeby wywołać wśród dyrektorów tzw. burzę mózgów i rozpętała się z tego niesamowita już w tej chwili burza. Chodziło o wsparcie dyrektorów w pomysłach, w jakiś rozwiązaniach.
Radny Żmudziński przekazał, że wczoraj odbyło się zebranie sołeckie w Gąskach, gdzie jak już pan Przewodniczący mówił- niestety nie udało wyłonić się Sołtysa. Podczas tego zebrania jeden z mieszkańców zwrócił słusznie uwagę na zarośnięty chodnik przy drodze powiatowej. Dlatego poprosił, aby może dwutorowo: za pośrednictwem pani Burmistrz i radnego powiatowego- pana Adama Banaszaka, żeby ten chodnik jakoś oczyścić,” bo to naprawdę łąka kwiatowa, że tak powiem nam się prawie na tym ochotniku zrobiła”. Dodał, że chodzi o odcinek ok. 2 km- z Gąsek w kierunku Lipia. Drugą kwestię pan Żmudziński skierował również w kierunku radnego powiatowego, że jeśli byłaby taka możliwość, żeby złożył interpelację w sprawie drogi z Ostrowa do Gąsek, generalnie do tego odcinka, który łączy się z tym chodnikiem. Ten temat niejednokrotnie był poruszany, ale jeśli byłaby taka możliwość, aby pan radny interpelował w tej sprawie.
Radny Bożko zgłosił, że ma 2 problemy zgłoszone przez mieszkańców: odnośnie ławek na ulicy Cmentarnej, co już też kiedyś zgłaszał, żeby tam nastąpiła renowacja tych ławek oraz dołożenie 2 sztuk w Parku przy Szkole Branżowej. Tam brakuje ławek służących mieszkańcom do odpoczynku. Zgłoszono mu też, że na ulicy Cmentarnej jest strefa ciszy, a samochody i motory za bardzo tego nie przestrzegają. Radny zapytał, czy tam nie można postawić jakiś znaków. Pan Bożko powiedział, że przy ulicy Powstańców Wielkopolskich postawiono kiedyś jakiś radar, czy coś podobnego i zapytał, czy wiadomo co on mierzył. Zwracając się do pani Burmistrz Przewodniczący zapytał, czy wiadomo, co ten radar mierzył, na co pani Burmistrz zaprzeczyła. Prowadzący zapytał, czy pan Bożko oczekuje dziś odpowiedzi jeśli chodzi o zgłoszony wniosek, na co radny też zaprzeczył. O głos poprosił Wiceprzewodniczący, który przekazał, że urządzenie, o którym mówił pan Bożko to nie był radar i podobne urządzenie było przy Szkole Podstawowej Nr 1. Liczyło ono ilość przejeżdżających samochodów na drodze, chodzi o częstotliwość ruchu, czy jego natężenie.
Radny Gołaś „nieśmiało” zapytał odnośnie poboczy, czy jest jakaś szansa na ich wycięcie i naprawę drogi Kawęczy-Żyrosławice i Kawęczyn-Grabie. Pani Burmistrz poprosiła, aby w kwestii drogi w Kawęczynie wypowiedziała się pani Kierownik Nawrocka, bo przygotowywany jest przetarg, którego jednym z elementów jest właśnie droga Kawęczyn. Pani Nawrocka potwierdziła, że ta droga jest ujęta w przetargu, do którego trwają przygotowania i ma nadzieję, że w przyszłym tygodniu, a być może jeszcze w tym tygodniu- uda się wypuścić ten przetarg. Dlatego nie będzie się podejmować żadnych kosztownych napraw, czy działań z uwagi na ten przygotowywany przetarg. Radny Gołaś przypomniał, że na zebraniu wiejskim pani Burmistrz mówiła, że może będzie przetarg, ale ta droga na pewno w tym roku nie będzie robiona i zapytał, czy można przeprowadzić taką doraźną naprawę tej drogi. Pani Kierownik odpowiedziała, że tak, jeżeli będzie taka możliwość finansowa. Radny Gołaś zapytał też o możliwość wycięcia poboczy przy gminnych drogach naszych, wiejskich, na co również otrzymał odpowiedź, że jeżeli będą na to środki- to tak.
Radny Chrzanowski zaznaczył, że co prawda nieobecny jest Dyrektor MGOKSiR, ale w zakresie funkcjonowania basenów zapewne będzie nowy cennik ustalany, być może regulamin też jakoś będzie zmieniony, a mieszkańcy sygnalizowali, nawet prosili o wprowadzenie czegoś takiego, jak bilet dzienny. Z tego co się orientuje- w poprzednim roku było tak, że jak ktoś wchodził na basen i opuszczał obiekt, to musiał kupować
drugi bilet. Bilet dzienny umożliwiłby natomiast np. wyjście uczestnika na obiad i powrót na obiekt. Przewodniczący Rady poprosił, aby Dyrektor MGOKSiR odpowiedział mailem radnemu w tym zakresie.
Radny Chrzanowski nawiązał jeszcze do wypowiedzi pana Orenta w trakcie debaty nad Raportem i powiedział, że na pewno Komisja Finansów, w której był Przewodniczącym w poprzedniej kadencji, jak i w tej- na pewno by zareagowała, gdyby miała rzetelne informacje.
Radny Orent zapytał panią Burmistrz, co z Astrobazą, czy Gmina ją przejmuje, czy zostaje tak jak było. Pani Burmistrz zapytała o to, od kogo miałaby ją przejąć. Pan Orent powiedział, że „było mówione na sesjach, że Astrobaza przejdzie w ręce Gminy”. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz zapewniła, że Astrobaza jest w rękach Gminy i stwierdziła, że pan Bożko będzie zapewne wiedział więcej na ten temat. Radny Bożko potwierdził, że obiekt jest gminny, tylko w jego sprawie koordynatorzy niedawno otrzymali pismo z Urzędu Marszałkowskiego, że od miesiąca września ma się niby uformować taka jednostka, która będzie zarządzała wszystkimi programami, działaniami koordynatorów Astrobaz. Ona zostanie prawdopodobnie powołana przy Urzędzie Marszałkowskim, ale to wszystko już kiedyś tłumaczył, że to wszystko jest w planach i musimy czekać na jakiekolwiek decyzje. Po remoncie są tam rzeczy do naprawy w ramach reklamacji w związku z zalaniem i od września można by było tam działać. Pani Burmistrz oświadczyła, iż wcześniej nie słyszała, aby radny mówił na sesjach o zalewaniu w Astrobazie. Radny zapewnił, że cały czas to było zgłaszane i „tak mi się wydaje przynajmniej, że się wypowiadałem na ten temat, że tak- no cały czas mówiłem, że jest to problem właśnie zalania Astrobazy”. Przypomniał, że mówił nawet o tym w poprzedniej kadencji, że tam została zalana elektryka i tam nic się nie zmieniło.
Wiceprzewodniczący Rady przekazał, że miał możliwość bycia niedaleko Włocławka w takiej małej wioseczce, gdzie właśnie funkcjonowała Astrobaza, gdzie pół wsi tam siedziało, wszystko było włączane, to aż posmutniał, że tu jest inaczej.
Radny Otremba powrócił do tematu oświaty, do kwestii tego, że RIO nie może narzucić Gminie, ale może wskazać- chciałby, żeby skorzystać tu z kompetencji i doświadczenia Wiceburmistrza i może znajdą się oszczędności w innych referatach, a nie tylko w oświacie. Pani Burmistrz zapewniła, że to właśnie się dzieje, ponieważ wszystkie jednostki podległe i wszystkie referaty funkcjonujące w strukturze organizacyjnej Urzędu wykazują realizację planu oszczędnościowego. W oświacie na razie nie ma informacji z żadnej ze szkół, z żadnej z placówek oświatowych o kwestiach oszczędnościowych, żeby coś udało się zaoszczędzić w ramach funkcjonowania jednostek. Jest natomiast cały czas potrzeba dofinansowania oświaty do końca tego roku kalendarzowego w kwocie blisko 8 mln zł. W ramach wdrażanych oszczędności z niektórych jednostek są już informacje, że np. bez zachwiania poziomu świadczonych usług jedna jednostka – MGBP w Gniewkowie była w stanie przekazać 36 tys. zł, mimo swojego naprawdę maleńkiego budżetu, czy Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej- 15 tys. zł. Oszczędności szukane są zatem w każdej dziedzinie działalności samorządu. Pani Burmistrz ponownie wskazała na rozpoczęcie procedury wysyłania upomnień do mieszkańców, którzy zalegają, jeśli chodzi o opłaty za wywóz odpadów komunalnych. Pan Otremba podkreślił, że dlatego liczy na kompetencje i doświadczenie.
Zwracając się do pani Kierownik Stępczyńskiej- Przewodniczący Rady powiedział, że „czapki z głów” dla niej, jak również dla pani Kierownik MGOPS, że znalazły te oszczędności, że pochyliły się nad tym. W przypadku Biblioteki -na uznanie zasługuje kwota tych oszczędności.
Następnie prowadzący obrady oddał głos radnemu powiatowemu- panu Adamowi Banaszakowi, który zaznaczył, że chciał poruszyć jeszcze 2 sprawy. Pierwsza- to kwestia dróg powiatowych i rzeczy z tym związanych. Tu między innymi też inspiracją do tego, o czym za chwilkę powie było wystąpienie pana radnego Otremby na poprzedniej sesji. Dzisiaj pojawiły się kolejne 2 sprawy do zgłoszenia. Radny przekazał, że miał też okazję uczestniczyć w posiedzeniu Rady w Gminie Dąbrowa Biskupia, gdzie również zgłoszono kilka interpelacji ze strony mieszkańców. Udało się namówić grupę radnych do takiego trochę nieoficjalnego przeglądu dróg powiatowych. W okresie wakacyjnym grupa rowerowa przejedzie odcinki powiatowe przynajmniej w naszych 3 gminach, które ze sobą sąsiadują, żeby obiektywnie sprawdzić faktycznie stan tych dróg, stan chodników, kwestie rowów wzdłuż tych dróg. Niezależnie od zgłoszenia interpelacji, radni zaproponują jakąś kolejność inwestowania, czy naprawy dróg powiatowych, na co naprawdę wielu mieszkańców zwraca uwagę. Tym samym potwierdza, że interpelacja będzie zgłoszona, natomiast to nie wyklucza tego, o czym mówił, czyli tego przeglądu na rowerze, kiedy to każda dziura będzie najbardziej odczuwalna i to będzie lepsze, niż szybki przejazd samochodem po drogach powiatowych. Druga kwestia- odnosiła się do tego, że radny miał okazję niedawno uczestniczyć w spotkaniu z Ministrem Finansów z Przewodniczącym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu i Sekretarzem tejże Komisji w sprawie zmian w finansowaniu samorządu. Taka ustawa jest w tej chwili w przygotowaniu, w negocjacjach, choć dopóki nie wejdzie w życie- to ciężko przewidywać jaki będzie jej skuteczny kształt. Natomiast to, że w tej chwili jest omawiana, dyskutowana i opiniowania- sugeruje, że może od 1 stycznia jakieś zmiany nastąpią. Prawdopodobnie nastąpi zmiana w zakresie zatwierdzania taryf i wróci to na poziom rad gmin, bo w tej chwili Wody Polskie tutaj mają decydujące słowo. Druga kwestia dotyczy subwencji oświatowej i interpretacja MF jest taka, że to jest zadanie własne gmin i to co daje Państwo- „to daje z łaski” i wynika z tego, że nie można specjalnie liczyć na jakieś zdecydowane, pozytywne ruchy w tym zakresie. Było też wiele innych spraw poruszanych, oczywiście ma się zmienić cały system finansowania. Na tym spotkaniu były przymiarki do poszczególnych gmin, które uczestniczyły z całej Polski (pani Burmistrz z uwagi na inne, ważne sprawy była nieobecna) i wygląda na to, że mimo, iż generalnie tych środków ma się pojawić więcej w samorządach, to niestety w tych mniejszych gminach, takich jak Gniewkowo- to różnica będzie niewielka. Pan Banaszak zaznaczył, że świadomie jakby analizował gminy o podobnej wielkości (oczywiście każdy przypadek jest troszkę inny) i te różnice były dosłownie na poziomie 2-3 %, jeśli chodzi o przychody więcej po tych ewentualnych zmianach.
Przewodniczący Rady podziękował za przekazane przez radnego informacje i żartobliwie dodał, że gdyby słyszał gdzieś o voucherach na 10 mln zł dla gmin w trudnej sytuacji, to Gniewkowo jest chętne i gotowe.
M.M. oświadczył, że chciałby zadać 3 krótkie pytania m.in. odnośnie Astrobazy, bo w przyszłym roku, w czerwcu będzie 15 rocznica wybudowania tego obiektu w Gniewkowie i „być może byśmy razem się zebrali, jakoś zmówili i w końcu ją otworzymy na tą rocznicę, a to że obok jest taki piękny obiekt sportowy- to będzie to jedyny obiekt sportowy z widokiem na księżyc na świecie, to też ewenement w skali światowej”. Zwracając się do Wiceburmistrza zapytał, czy w swojej pracy spotkał się z sytuacją, że urząd, czy samorząd nie płacił ZUS-ów. Pan Wolski odpowiedział, że w skali roku przeprowadzał około 4-5 kontroli kompleksowych, a jedna kontrola kompleksowa trwa jakieś 2-2,5 miesiące w zależności od wielkości gminy i mówiąc szczerze nie przypomina sobie takiej sytuacji. M.M. przypomniał, że na ostatniej sesji mówiono o poddzierżawie terenu na wysypisku śmieci w Kaczkowie i zapytał, czy ta sprawa jest już zakończona, czy ten podmiot ubiegający się o dzierżawę może się nadal o nią starać, czy cała ta akcja jest zamknięta. Pani Burmistrz odpowiedziała, że postępowanie, które rozpoczęto zostało zawieszone, ponieważ nie został przedstawiony raport oddziaływania tych odpadów gromadzonych na tym fragmencie naszego składowiska na środowisko. Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego wypowiedział tę umowę i z tego jakie ma informacje to wypowiedzenie doręczone zostało skutecznie.
M.M. zapytał jeszcze o tegoroczne dożynki, czy jest już określone miejsce i czy są zabezpieczone środki na tą imprezę. Pani Burmistrz wyjaśniła, że to jeszcze poprzedni Burmistrz -pan Adam Straszyński ustalił termin dożynek, który przypada na dzień 24 sierpnia 2024 r. i miejsce. Odbędą się one w miejscowości Wielowieś. Jest po rozmowach z panem Dyrektorem MGOKSiR i wie, że jest już podpisana umowa, jeśli chodzi o zespół muzyczny, zaplanowane animacje w czasie trwania dożynek dla dzieci. Jeśli chodzi o koniec wakacji- planowana jest też ważna uroczystość na terenie Gminy tj. pochówek pułkownika Sobocińskiego, adiutanta Generała Sucharskiego. To będzie przewiezienie uroczyste prochów pułkownika z Westerplatte. Zawiązało się stowarzyszenie, które zajęło się sprowadzeniem prochów pułkownika do Polski, a w związku z tym, że pochodził on z miejscowości Murzynno- tam będzie pochówek uroczysty zorganizowany 1 września 2024 r. IPN zdecydował, że wykona nagrobek po zaakceptowaniu projektu przez członków najbliższej rodziny pułkownika. Gmina ma natomiast ze swojej strony zapewnić obsługę, jeśli chodzi o kwestie firmy pogrzebowej oraz posadowienie tablicy pamiątkowej upamiętniającej to wydarzenie oraz poczęstunek dla delegacji, które będą zaproszone na tą uroczystość oraz żołnierzy. M.M. zapytał, czy mamy już dzisiaj pewność, że baseny będą otwarte, a jeżeli tak- to jaki to jest termin. Pani Burmistrz oświadczyła, że na tą ostateczną decyzję trzeba chwilę poczekać, ponieważ po roku starań otrzymano pozwolenie na użytkowanie po zaopiniowaniu pozytywnym projektu zamiennego i wszystkich dokumentach dodatkowo przedłożonych do tej inwestycji. W tej chwili, Gmina jest w porozumieniu z firmą, która budowała te baseny, ale była ona skłonna spotkać się w sprawie przeglądu instalacji po okresie zimowym dopiero 10 lipca 2024 r. Jeśli wszystko będzie dobrze, to być może baseny zostaną otworzone najwcześniej 12 lipca. Baseny będą działać na zasadzie umowy użyczenia między Gminą a MGOKSiR i będzie na ten cel przeznaczona dotacja celowa, którą będzie można dokładnie rozliczyć. M.M. zapytał też, czy taki basen musi być objęty dodatkowym ubezpieczeniem, czy będzie to tak, jak w zeszłym roku. Pani Burmistrz odpowiedziała, że sprawdzono kwestię ubezpieczenia- „ubezpieczenie jest ważne, celowe, konkretne, nie jest ad hoc”.
Sołtys Sołectwa Suchatówka- pan Zenon Brejski na wstępie zaznaczył, iż już został przedstawiony, więc nie będzie tego robił ponownie. Zwracając się do pani Burmistrz– pan Brejski zapewnił, że zdaje sobie sprawę, iż w kontekście sytuacji Gminy nie jest to łatwe, ale interesuje go, co dalej ze ścieżką rowerową, która miała dotrzeć do Suchatówki, jakie są plany w tym zakresie. Zaznaczył, że jest jeszcze wiele innych spraw i wymieni np. drogę w Suchatówce, z której mocno i intensywnie korzysta wojsko i tą drogę niszczy. Podejrzewa, że w krótkim czasie ten odcinek od DK15 do przejazdu kolejowego będzie tak zniszczony, że będzie nieprzejezdny, bo i tak jest w opłakanym stanie. Zasugerował, aby może wystąpić z jakimś pismem do wojska, by w jakiś sposób pomogli w utrzymaniu tej drogi. Pan Sołtys podkreślił, iż o innych rzeczach na razie nie będzie mówił z uwagi na tą sytuację, jaka jest w Gminie. Pani Ilona Wodniak-Kuraszkiewicz wyjaśniła, że jeśli chodzi o kwestie ścieżki rowerowej, to tak jak mówiła już na zebraniu sołeckim- „w pierwszej kolejności musimy zapłacić wykonawcę, który wykonał jednak jakąś część tej inwestycji, mamy tą kwotę ustaloną na 111 tys. zł, czekamy na informacje od wykonawcy, jeśli chodzi o przelew tych tej kwoty”. Natomiast jeśli chodzi o dokończenie tej inwestycji, to powinno się to odbyć jak najszybciej, chociażby z uwagi na określony czas uzgodnienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, ale za chwilę prosiłaby jeszcze panią Nawrocką, żeby się również w tej kwestii wypowiedziała. Będąc przy głosie wspomniała, iż w niedalekiej przyszłości planuje się przetarg, w którym jednym z elementów jest droga Buczkowo. Pani Kierownik Nawrocka oświadczyła, że jeśli chodzi o ścieżkę rowerową w Suchatówce- jest to dokładnie ta sama sytuacja, co z drogą Kawęczyn-Żyrosławice tzn. objęta jest tym samym przetargiem. Ten przetarg powinien być lada chwila ogłoszony i „wszyscy jesteśmy pełni nadziei i optymizmu, jeśli chodzi o dokończenie tej inwestycji”.
Przewodniczący Rady oświadczył, że w związku z tym, iż rozpoczęły się wakacje- tym, którzy je mają, czyli kadrze pedagogiczne i dyrektorom, wszystkim pracownikom szkół życzy uddanego wypoczynku. Pociechom i ich rodzicom życzył wytchnienia podczas tego wspólnego, wakacyjnego wypoczynku. Życzenia skierował także do tych, którzy tych wakacji nie mają, a także do tych, którzy żyją z ziemi, i dla których to jest okres wzmożonych prac- „aby się udało, aby dobrze sypało, żebyście musieli przyczepę dokupić, żeby się dało zwieść, a może i silos i żeby wam za to dobrze zapłacili”. Zwracając się do zebranych życzył też tego, aby spotkali się po wakacjach w dobrym zdrowiu.
Ad 19. Zakończenie obrad.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1820 Przewodniczący zamknął IV sesję IX kadencji Rady Miejskiej w Gniewkowie życząc zebranym miłego popołudnia.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie